Perinnevappu vai vappuperinne?

hurr.hyrrrr

Millaisia tapoja viettää vappua teillä on ? Minun kodissa on vappuna lopetettu pihan haravointi ja tuotu kesäkalusteet patiolle ja usein vielä avattu grillikausi ja vahattu auto, sillä vappu on työn juhla. Vaan ei nyt onnistu mikään noista. Patio on täynnä lunta ja muutoin pihalka on 20 cm - 50 cm kerros lunta ja monen metrin kasoja. Ilma on kylmää ja koleaa.

106

1186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poikkean Lauantaina ulkona.
      Ajelen autollani markettiin.
      Ostan sieltä 850gr. 2% Tar-Tar Jauhe-lihaa. SF
      Kauppa menee näet remonttiin.
      Sitten ajan toiseen markettiin.
      Sieltä ostan 12kpl. Kanan-pojan paisti-leikkeitä. SF
      Sekä pakaste-vihanneksia. SF
      Sitten aika meneekin testaamalla uutta, profiili-kuvani-mukaista laitetta.
      As.s merkkinen BluRay-poltin/soitin.
      Pieni laatikko on muuten televisioni.
      Vehje polttelee tosta vaan myös 1000 vuotta kestävät M-diskit.
      160€.
      Windows 10 päivityksen jälkeen eivät vanhat polttimet/soittimet enää toimineet.

      H.

    • vahuksen-vappu

      Siitä on kauan,
      ennen maalla oli vappuperiteitä,
      joka vappu nostettiin peruna kellarista itämään
      jotta kesäkuussa pistetiin maahan kasvamaan, saatiin vuoden sato ihmisille ja eläimille,
      vappu oli maalla aina tavallinen työpäivä,

      myöhemmin kaupungissa pistettiin kesähepeneet päälle, hyrrrrrrrrrr vaikka paleli,
      mentiin koko porukka kaupungille kattomaan
      kun kansalaiset marssi valtavan pitkissä jonossa, letkassa,
      niillä oli jos jonkimoisia lippuja ja mainoskylttejä
      kuin mielenosotuksessa konsanaan, hulina oli mahtavaa , riehaksata ja iloista,
      tietenki kotiin laitettiin tippaleipiä ja simaa jula herkuksi,
      niin ja tietenki lapsille ilmapalloja ja vappuviuhkat kaikille,

      se oli silloin,

      nyt yksin sairaana,
      ikkunasta katson kun on sateisen kosteeta,
      kovin synkännäkönen ilma,
      aamulla satoi lunta, maa oli jonkinaikaa valkonsena
      nyt se on täysin sulanu pois,
      kaupungin äänet ei tänne kuulu,
      radio pitää ääntä ja ohjelmaa,
      suhteellinen mukavaa musiikkia , joskus mukavia juttujaki,
      TV:stä ei näytä tulevan mitään mielenkiintoista katsottavaa,
      TV ohjelmat ovat kärsineet pahan inflaation,
      harvoin enää tulee hyvää katsottavaa ohjelmaa,

      • vappuvappu

        Niin nuo tv-ohjelmat ovat kyllä ihan yhtä syvältä kuin tuo sää. Kävin kyllä kävelyllä. Kumpparit, pipo ja muut vermeet yllä.
        Ei mitään vappuruokia eikä vappuohjelmia. Täytyy toivoa, että palstalla olisi mukavia juttuja luettavaksi.


    • Kintaatkin-mukana

      Minun lapsuudessa tuotiin pihalle lumilapio ja lumikola.

    • Odotellaan-rauhassa

      Lohduttomuuden vastapainoksi juhannukseen on enää noin 55 yötä.

      • Psykoterapeutitar

        Ja kohta on taas joulu🎅🏻🎄


      • Ja-niin-j-joutui-jo-taas

        Montakos yötä jouluun on? Riittääkö aamukampa, sellainen pers tasku hara?


      • Faktaavaifictiota

        Ei meitä kovasti synkisteleviksi voi sanoa. JOS huomenna on lämmin, riisun joulukoristeet, riisun untsikan, riisun nilkkurit ja pistän keväisemmät releet JOS EI OLE LÄMMINTÄ en riisu ja leivoset saa aamulla mun puolestani lyödä leikiksi ja viidakot raikaa, mitä raikaa. Istun talvivarusteet päällä ensi jouluun ja koristeet on sitten valmiina. Jos joku kyselee jouluvalmisteluista v 2017, niitä ei ole, ei tule...joulu on jo ovella huomisesta lukien, vaan tulee yskä, nuha, yrjö, ripsakka, kuume, nivelsärky, päänsärky 24.12.2017.
        Eläköön Vappu! Eläköön Vappu!


      • JuhlitaanVAANme

        Luuletko olevasi hengissä vielä ensi jouluna? Matka voi jatkua ihan muihinkin kuvioihin. Jotkut elävät hyväkuntoisina yli 100-vuotiaiksi, jotkut häipyvät maisemista jo ennen 60-vuotispäiviäänkin. Juhlitaan elämää ja hyviä päiviä, vaikka vähän....


      • Vappu niinkuin kaikki perinteet saavat vaikutteita muista kulttuureista, myös suomalaisia tapoja siirtyy yllättävänkin kauas.
        ----------------------
        Huomenna menen brunssille, nyt toisen kerran- perheen kanssa, tämä on nyt uutta vapun vietossa.
        Lapsuuden aikoja en halua verrata, ne muistot ovat kultareunaisia
        Oikein rattoisaa Vappua- kevään juhlaa Palstalaisille............



      • ei-ihan-heti
        Ja-niin-j-joutui-jo-taas kirjoitti:

        Montakos yötä jouluun on? Riittääkö aamukampa, sellainen pers tasku hara?

        enää ei tarvita aamukampaa, kaikki totuus löytyy netistä :) http://www.laskurini.fi/hyoty/paivalaskuri


      • Faktaavaifictiota
        Faktaavaifictiota kirjoitti:

        Ei meitä kovasti synkisteleviksi voi sanoa. JOS huomenna on lämmin, riisun joulukoristeet, riisun untsikan, riisun nilkkurit ja pistän keväisemmät releet JOS EI OLE LÄMMINTÄ en riisu ja leivoset saa aamulla mun puolestani lyödä leikiksi ja viidakot raikaa, mitä raikaa. Istun talvivarusteet päällä ensi jouluun ja koristeet on sitten valmiina. Jos joku kyselee jouluvalmisteluista v 2017, niitä ei ole, ei tule...joulu on jo ovella huomisesta lukien, vaan tulee yskä, nuha, yrjö, ripsakka, kuume, nivelsärky, päänsärky 24.12.2017.
        Eläköön Vappu! Eläköön Vappu!

        Dadaa. Kevyemmät releet.
        Ihanan keväistä edes 1 pvä.
        Kaikkialla aurinkoisilla paikoilla melkein lehdet pensaissa ja pulleat silmut ainakin.


    • juoksumatolle

      Mä aattelin mennä tänään salille. Siellä on varmaan ihanan tyhjää.

      • Psykoterapeutitar

        Imuroin ja vaihdan lakanat😄👍🏻 ja sitten kutsuu Linnanmäki😍🎡🎢🎠


      • Uudet-ostan

        Mä vaihdan lakanat sentään juhannuksena ja jouluna.


    • siilenä
    • Ripustelin ilmapalloja ja serpentiinejä, olin tehnyt simaa ja munkkeja, kaivoin meidän pölyyntyneet valkolakit esille ja täällä porukat olivat ihmeissään. HÄH?
      Elikkä aloitimme illan suomalaisen vapun merkeissä ja sitten jatkoimme ruotsalaiseen tapaan vappukokolla, mieskuoro lauloi ja ilotulitus pimeän tultua hieno aina.

      • Nyt porukat nukkuu vielä, isompi poika (10 v) katselee uutisia (haluaa tietää mitä maailmassa tapahtuu, tyypillistä mummin mussukkaa) ja minä aion lämmittää karjalanpiirakoita aamiaiseksi. EOB


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Nyt porukat nukkuu vielä, isompi poika (10 v) katselee uutisia (haluaa tietää mitä maailmassa tapahtuu, tyypillistä mummin mussukkaa) ja minä aion lämmittää karjalanpiirakoita aamiaiseksi. EOB

        Komiat olivat Vappuvalkeat ja ilotulitukset siellä.

        Täällä Hollannissa vietettiin ennen kuningattaren syntymäpäivää vappuaattona. Nyt juhla on siirtynyt kuninkaan syntymäpäiväksi 27.5. Amsterdamiin on tullut runsaasti turisteja oranssiin pukeutuneina ja pettyneet kun juhlat on ohi.

        Kerran laitoin yo-lakkini päähän kun lähdimme kuningattaren päivän juhlahumuun. Yksi mies kysyi tanssilavalla minulta...olenko merikapteeni.

        Kivoja muistoja vuosien varrelta, tosin en enää jaksa innostua siten kuin aikaisemmin.

        Eilen oli täällä kaunis sää, näit varmaan päivitykseni 😊 mm. Keukenhofin kukkapuistossa vieraili eilen 40 000 turistia ihailemassa upeaa puiston kukkaloistoa.

        Tänään meillä on siivous- ja pyykkipäivä.

        Eilinen ilta meni kotosalla, olen hurahtanut Solitareen. Pelasin pasianssia puolelle öin.

        Tällainen vappu täällä 😉


      • Uskotaan-kyllä

        Yo-lakki päässä Hollannissa? Haloo!


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Komiat olivat Vappuvalkeat ja ilotulitukset siellä.

        Täällä Hollannissa vietettiin ennen kuningattaren syntymäpäivää vappuaattona. Nyt juhla on siirtynyt kuninkaan syntymäpäiväksi 27.5. Amsterdamiin on tullut runsaasti turisteja oranssiin pukeutuneina ja pettyneet kun juhlat on ohi.

        Kerran laitoin yo-lakkini päähän kun lähdimme kuningattaren päivän juhlahumuun. Yksi mies kysyi tanssilavalla minulta...olenko merikapteeni.

        Kivoja muistoja vuosien varrelta, tosin en enää jaksa innostua siten kuin aikaisemmin.

        Eilen oli täällä kaunis sää, näit varmaan päivitykseni 😊 mm. Keukenhofin kukkapuistossa vieraili eilen 40 000 turistia ihailemassa upeaa puiston kukkaloistoa.

        Tänään meillä on siivous- ja pyykkipäivä.

        Eilinen ilta meni kotosalla, olen hurahtanut Solitareen. Pelasin pasianssia puolelle öin.

        Tällainen vappu täällä 😉

        Täällä pidetään myös yo-lakkeja jotka ovat samanlaisia kuin meidänkin, varsinkin kun ollaan kaupungilla mesoamassa vappuaattona. Mieskuoro joka lauloi kokolla oli sonnustautunut myös valkolakkeihin. Poika sai lakkinsa mahtumaan päähän mutta me muut ei. Simat jäi juomatta ainoostaanme Legolassin kaa tykätään, munkkeja lapset söi mutta niitäkin jäi iso paperipussillinen.. Pienempi mummon mussukoista jäi kotiin katsomaan filmiä netflixistä isänsä kanssa, isompi komennettiin takaisin sisälle ennen kuin kokko oli palanut edes loppuun kun oli nukkumaanmenoaika. Itse lähdin kotiin myös kesken ja vein pojat yläkerran ikkunaan josta olikin mainio näköala rantaan ja siitä katselimme ilotulituksen.. Minä yritän saada pienet pojat osalliseksi kyläyhteisömme perinteistä ja mielelläänne tulevat tänne mutta vanhemmat, etenkin tytär, jarruttavat. Hekin tulevat kyllä mielellään tänne, mutta perinteet eivät ole hänelle silleen tärkeä asia.
        Nyt ollaan taas kolmistaan ja rauha maassa. Aurinko paistaa edelleenkin ja päivä on ollut lämmin. Kevät on täällä. Näin pihalla sitruunaperhosiakin.


      • Uskotaan-kyllä kirjoitti:

        Yo-lakki päässä Hollannissa? Haloo!

        :))
        Olen minäkin pitänyt yo-lakkiani vapunaattona vieläkin eksoottisimmissa paikoissa. Olen kai vähemmän komentajakapteenin näköinen, koska minua luultiin vain merimieheksi .
        https://www.youtube.com/watch?v=oxPWVX-qSrQ


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        :))
        Olen minäkin pitänyt yo-lakkiani vapunaattona vieläkin eksoottisimmissa paikoissa. Olen kai vähemmän komentajakapteenin näköinen, koska minua luultiin vain merimieheksi .
        https://www.youtube.com/watch?v=oxPWVX-qSrQ

        Matkallani sattunutta 🤕

        Kun laskeuduimme Miamin kentälle, koneen kapteeni tuli ohjaamosta juuri kun olin siinä edessä. Hän hymyili ihastuneesti sanoen wau.....what a hat.

        Sininen lomahattuni huomattiin muuallakin ja ihasteltiin.


        Niin, olisivatpa tienneet, että se oli kirpputorilöytö täältä Hollannista hinta 1,50 e. Poistin siitä aikaisemman käyttäjän hörhelöt, pesin ja sidoin sinipohjaisen kaulaliinan, jossa on erivärisiä palloja sen ympärille.

        Aijon ottaa sen mukaan kotiin mökkihatuksi.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Matkallani sattunutta 🤕

        Kun laskeuduimme Miamin kentälle, koneen kapteeni tuli ohjaamosta juuri kun olin siinä edessä. Hän hymyili ihastuneesti sanoen wau.....what a hat.

        Sininen lomahattuni huomattiin muuallakin ja ihasteltiin.


        Niin, olisivatpa tienneet, että se oli kirpputorilöytö täältä Hollannista hinta 1,50 e. Poistin siitä aikaisemman käyttäjän hörhelöt, pesin ja sidoin sinipohjaisen kaulaliinan, jossa on erivärisiä palloja sen ympärille.

        Aijon ottaa sen mukaan kotiin mökkihatuksi.

        Minullakin on ollut samantapainen hattukokemus, Luftairin lennolla Chicagosta Arlandaan, vuosia sitten kun nuori sakaslainen lentoemäntä hullantui mun mustaan farkkuhattuun jossa oli lieri käännetty lös ja siinä oli kalpean roosan värinen tekokukka.. Rakastan hattuja ja pidän mielelläni niitä ain amatkoilla. Mulla on valkoinen panamahattu ja kamelinkarvanvärinen jotka ovat aina mukana kesän matkoilla tai sitten talvellakinjos matka suuntautuu lämpimiin maihin. Olkihattuja ostan matkamuistoiksi ja ripustelen yläkerran halliin koristeiksi seinälle.
        ***
        Nyt minun on päätettävä josko lähden pikareissulle Suomeen. Minut on kutsuttu riemuylioppilasjuhliin 3.6, siis kaikki me jotka valmistuimme siitä koulusta v. 67, siis 50 vuotta sitten. Toisaalta kiinnostaisi tavata vanhoja luokkatovereita viidenkymmenen vuoden takaa, toisaalta ei. Onneksi on vielä vähän yli viikko aikaaa päättää ennenkuin on viimeinen ilmoittautumispäivä.
        Saakohan tällaisiin tilaisuuksiin tuoda puolison/elämäntoverin/aveccin mukaan?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minullakin on ollut samantapainen hattukokemus, Luftairin lennolla Chicagosta Arlandaan, vuosia sitten kun nuori sakaslainen lentoemäntä hullantui mun mustaan farkkuhattuun jossa oli lieri käännetty lös ja siinä oli kalpean roosan värinen tekokukka.. Rakastan hattuja ja pidän mielelläni niitä ain amatkoilla. Mulla on valkoinen panamahattu ja kamelinkarvanvärinen jotka ovat aina mukana kesän matkoilla tai sitten talvellakinjos matka suuntautuu lämpimiin maihin. Olkihattuja ostan matkamuistoiksi ja ripustelen yläkerran halliin koristeiksi seinälle.
        ***
        Nyt minun on päätettävä josko lähden pikareissulle Suomeen. Minut on kutsuttu riemuylioppilasjuhliin 3.6, siis kaikki me jotka valmistuimme siitä koulusta v. 67, siis 50 vuotta sitten. Toisaalta kiinnostaisi tavata vanhoja luokkatovereita viidenkymmenen vuoden takaa, toisaalta ei. Onneksi on vielä vähän yli viikko aikaaa päättää ennenkuin on viimeinen ilmoittautumispäivä.
        Saakohan tällaisiin tilaisuuksiin tuoda puolison/elämäntoverin/aveccin mukaan?

        Edelliseen tuli virhe siinä mielessä että lentoyhtiö ei ole oikein, mutta saakoon olla korjaamatta. Ettei tule mainostettua liikaa....


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Edelliseen tuli virhe siinä mielessä että lentoyhtiö ei ole oikein, mutta saakoon olla korjaamatta. Ettei tule mainostettua liikaa....

        Minäkin olen hattuhullu 👳👲

        Petze sai Panamahatun lahjaksi Colonista. Istuimme ravintolan terassilla. Tutustuimme pariskuntaan, joka piti raflaa, lähtiessämme mies toi P:lle valkoisen panamahatun.

        Mene ihmeessä koulutapaamiseen. Voi olla viimeinen mahdollisuus kohdata nuoruden muistot. Tietty kohtaamisessa tulee olemaan tunteet koetuksella. Ne siloposkiset ylioppilaat ovat muuttuneet etkä enää tunnista heitä muuten kuin ehkä äänestä 🤔

        Olin joku vuosi sitten nuoruuden työpaikkani tapaamisessa. Kuulin nurkkapöydästä herskyvää naurua. Käännyin, tiesin kuka hän oli, mutta en olisi heti tunnistanut häntä.

        Jälkeenpäin olin iloinen, mutta muös surullinen. Moni oli vuosien saatossa jo kuollut.

        Paluu menneeseen ei aina ole helppoa, mutta yksi kokemus lisää. Niin ja taas jonkin ajan päästä aika kultaa muistot.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minullakin on ollut samantapainen hattukokemus, Luftairin lennolla Chicagosta Arlandaan, vuosia sitten kun nuori sakaslainen lentoemäntä hullantui mun mustaan farkkuhattuun jossa oli lieri käännetty lös ja siinä oli kalpean roosan värinen tekokukka.. Rakastan hattuja ja pidän mielelläni niitä ain amatkoilla. Mulla on valkoinen panamahattu ja kamelinkarvanvärinen jotka ovat aina mukana kesän matkoilla tai sitten talvellakinjos matka suuntautuu lämpimiin maihin. Olkihattuja ostan matkamuistoiksi ja ripustelen yläkerran halliin koristeiksi seinälle.
        ***
        Nyt minun on päätettävä josko lähden pikareissulle Suomeen. Minut on kutsuttu riemuylioppilasjuhliin 3.6, siis kaikki me jotka valmistuimme siitä koulusta v. 67, siis 50 vuotta sitten. Toisaalta kiinnostaisi tavata vanhoja luokkatovereita viidenkymmenen vuoden takaa, toisaalta ei. Onneksi on vielä vähän yli viikko aikaaa päättää ennenkuin on viimeinen ilmoittautumispäivä.
        Saakohan tällaisiin tilaisuuksiin tuoda puolison/elämäntoverin/aveccin mukaan?

        Tottahan toki sinun on pakkokin mennä juhliin viemään terveisiä suuresta maailmasta niille tollikoille. Tulikohan niistä toisista mitään yhtään?

        Saat sinä varmasti ujutettua sinne Lutusen mukaasi, kun:

        Kerrot ilmoittautuessasi, että sinulla on nykyisin aina yksityispalvelija mukana joka paikassa.
        Toinen vaihtoehtohan olisi, että kertoisit tarvitsevasi hänet tulkiksi, kun niinkin kauan olet ollut maasta pois.
        Vaihtoehto kolme on, että kertoisit olevasi jo uuden kulttuurin rikastuttama siinä määrin, ettet liiku koskaan kodistasi ulos ilman miestäsi. Vedät huivin päähäsi, niinkuin nuoruuden kuvassasikin on. Ylioppilaslakkihan päähäsi ei enää mahdukaan, niinkuin tuolla aikaisemmin kerroit. (Mikä sinun pääsi muuten turvotti sen jälkeen kun lensit Chicagosta Arlandaan, kun se vielä silloin mahtui?)

        Viimeinen ja reiluin vaihtoehto tietysti olisi, että rehellisesti tunnustaisit olevasi niin hinattava, ettei sinusta ole menemään sinne juhliin ilman saattajaa, joka pitää sinua kädestä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Tottahan toki sinun on pakkokin mennä juhliin viemään terveisiä suuresta maailmasta niille tollikoille. Tulikohan niistä toisista mitään yhtään?

        Saat sinä varmasti ujutettua sinne Lutusen mukaasi, kun:

        Kerrot ilmoittautuessasi, että sinulla on nykyisin aina yksityispalvelija mukana joka paikassa.
        Toinen vaihtoehtohan olisi, että kertoisit tarvitsevasi hänet tulkiksi, kun niinkin kauan olet ollut maasta pois.
        Vaihtoehto kolme on, että kertoisit olevasi jo uuden kulttuurin rikastuttama siinä määrin, ettet liiku koskaan kodistasi ulos ilman miestäsi. Vedät huivin päähäsi, niinkuin nuoruuden kuvassasikin on. Ylioppilaslakkihan päähäsi ei enää mahdukaan, niinkuin tuolla aikaisemmin kerroit. (Mikä sinun pääsi muuten turvotti sen jälkeen kun lensit Chicagosta Arlandaan, kun se vielä silloin mahtui?)

        Viimeinen ja reiluin vaihtoehto tietysti olisi, että rehellisesti tunnustaisit olevasi niin hinattava, ettei sinusta ole menemään sinne juhliin ilman saattajaa, joka pitää sinua kädestä.

        "(Mikä sinun pääsi muuten turvotti sen jälkeen kun lensit Chicagosta Arlandaan, kun se vielä silloin mahtui?") ihmettelee Tellukka.
        Vastaus on yksinkertainen: ei ole kysymys samasta hatusta :) "mustaan farkkuhattuun jossa oli lieri käännetty lös ja siinä oli kalpean roosan värinen tekokukka.." Kuulostaako tuo nyt yo-hatulta?
        Tuliko han niistä toisista koskaan mitään? Siinä se jekku onkin: MINUSTA ei tullut mitään sitä mitä itse uskoin ja muutkin vähän ajattelivat. Uskoisin että kaikki luokkatoverini ovat paremmin menestyneitä, pitemmälle koulutettuja ja etenkin varakkaampia kuin minä. :(
        ***
        Mutta katsotaan jos saan mieheni hinatuksi mukaan. Vielä se panee hanttiin, mutta minulla on vielä kymmenen päivää aikaa työstää sitä.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        "(Mikä sinun pääsi muuten turvotti sen jälkeen kun lensit Chicagosta Arlandaan, kun se vielä silloin mahtui?") ihmettelee Tellukka.
        Vastaus on yksinkertainen: ei ole kysymys samasta hatusta :) "mustaan farkkuhattuun jossa oli lieri käännetty lös ja siinä oli kalpean roosan värinen tekokukka.." Kuulostaako tuo nyt yo-hatulta?
        Tuliko han niistä toisista koskaan mitään? Siinä se jekku onkin: MINUSTA ei tullut mitään sitä mitä itse uskoin ja muutkin vähän ajattelivat. Uskoisin että kaikki luokkatoverini ovat paremmin menestyneitä, pitemmälle koulutettuja ja etenkin varakkaampia kuin minä. :(
        ***
        Mutta katsotaan jos saan mieheni hinatuksi mukaan. Vielä se panee hanttiin, mutta minulla on vielä kymmenen päivää aikaa työstää sitä.

        No sehän on hyvä sitten, että sinulla on joku hattu kuitenkin, mikä mahtuu päähän.
        Riemuylioppilasjuhlissa kyllä kaikilla bruukaa olla ylioppilaslakki, liekö sitten enää se sama vanha, vai ovatko ostaneet uuden tilaisuutta varten.

        Mutta oikeesti, niin kyllä se varmasti mukavaa on, että kaikki kerääntyvät paikalle, jotka enää hengissä ovat ja vielä liikuntakykyisiä. Viidessäkymmenessä vuodessa on rivit harventuneet ihan varmasti jo jonkun verran.
        Siskollani on samanlainen juhla meidän entisellä koululla. Mukava nähdä siitä sitten kuvia ja kokeilla onnistuuko vielä tunnistamaan montakaan kuka niistä on kukakin.


      • Tellukka kirjoitti:

        No sehän on hyvä sitten, että sinulla on joku hattu kuitenkin, mikä mahtuu päähän.
        Riemuylioppilasjuhlissa kyllä kaikilla bruukaa olla ylioppilaslakki, liekö sitten enää se sama vanha, vai ovatko ostaneet uuden tilaisuutta varten.

        Mutta oikeesti, niin kyllä se varmasti mukavaa on, että kaikki kerääntyvät paikalle, jotka enää hengissä ovat ja vielä liikuntakykyisiä. Viidessäkymmenessä vuodessa on rivit harventuneet ihan varmasti jo jonkun verran.
        Siskollani on samanlainen juhla meidän entisellä koululla. Mukava nähdä siitä sitten kuvia ja kokeilla onnistuuko vielä tunnistamaan montakaan kuka niistä on kukakin.

        Kuka se nyt enää vanhaa yo-hattua päähänsä laittaa.
        Ostin joku vuosi uuden. Se ei ollut kusenkeltainen, mutta pienentynyt alkuperäisestä useiden suihkulähdesukellusten vuoksi.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Kuka se nyt enää vanhaa yo-hattua päähänsä laittaa.
        Ostin joku vuosi uuden. Se ei ollut kusenkeltainen, mutta pienentynyt alkuperäisestä useiden suihkulähdesukellusten vuoksi.

        Hatun ja pään kokoa sovittaessa on aina pidettävä mielessä että uusi hattu on selvästi helpompi hankkia kuin uusi pää. Päät turpoaa iän mukana ajatuksista , luuloista, olettamuksista ja turhanpäiväisestä tiedosta (triviasta) ja siksi hattukin pitää olla suurempi. Ja sos menen, niin vien vanhan yo-lakkini: riemulakittaminen on vain symbolinen juttu ja ei lakkia tarvi sitten pitää päässä tilaisuuden jälkeen.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Hatun ja pään kokoa sovittaessa on aina pidettävä mielessä että uusi hattu on selvästi helpompi hankkia kuin uusi pää. Päät turpoaa iän mukana ajatuksista , luuloista, olettamuksista ja turhanpäiväisestä tiedosta (triviasta) ja siksi hattukin pitää olla suurempi. Ja sos menen, niin vien vanhan yo-lakkini: riemulakittaminen on vain symbolinen juttu ja ei lakkia tarvi sitten pitää päässä tilaisuuden jälkeen.

        Huomenta@

        Entivanhaan ylioppilaat pitivät yo- hattua läpi kesän.

        Opiskelijoiden vappu esim. Helsingissä alkaa Mantan patsaan lakittamisella. Korvessa vappu alkaa Elias Lönnrotin patsaan lakituksella.

        Suomessa yo-lakki kuuluu Vappuun. En tiedä miten siellä Ruotsissa, mutta se on kuin tippaleipä, kerran vuodessa.


    • hähähähh

      Saako käydä repimässä naapurin jouluvalot pois?

      • siilenä

        Neuvoisin ensin kysymään naapurilta luvan. Ja sen jälkeenkään en repisi vaan nätisti nippuun ja säilytyslaatikkoon .


      • omenavarkaisiin
        siilenä kirjoitti:

        Neuvoisin ensin kysymään naapurilta luvan. Ja sen jälkeenkään en repisi vaan nätisti nippuun ja säilytyslaatikkoon .

        Plääh... sä oot tylsä. Kyllä pieni kiusanteko aina piristää.


      • Sytytintä-peliin

        Polta hänen joulukuusi vappukokkona.


      • siilenä
        omenavarkaisiin kirjoitti:

        Plääh... sä oot tylsä. Kyllä pieni kiusanteko aina piristää.

        Nii huoks, tylsä mikä tylsä mutta jos sitten seuraavassa elämässä erilainen :).Tai sitten ei.


    • Ajattelin ajella kauppaan ja osta klemmareita.
      Klemmarit loppuivat.
      Ajatuskin nitojasta ällöttää minua nykyään.
      On niin inhottavaa repiä vakuutus-kirjan-sivuja irti, jos sattuu tarvitsemaan muutakin tietoa kuin Wikiä.
      Voisin tietenkin ostaa jostakin sen duuni-aikaisen, neli-piikkisen nitojan hakasen aukasijan.
      Sormin selviäisin kyllä heikun hakasista.
      Olivat sitten vasen- tai oikea-kätisiä.
      Tahi ihan etu-puolella.
      -
      Ah! Että on hyvä mieli, kun ainakin korppis lopetti typerän, päivittäisen blogailun :)

      H.

      • Mine siis ostaa klemmari monta...

        H.


      • New-age

        Miksi sine ei osta nitojapyssy. Sine osta sellinen verhoilijapyssy. Osuu mihin osuu, mutta pitenee pitenee kaik yhes koos.


      • New-age

        Ma ei tea, onks eestikeeles potentiaalia, ma laittasin vähä, ma en ole ylen varma...ma olen unustanu


      • huijari-puijari

        Sinulla on sentään rahaa. Minun naapurini kävi äsken kysymässä, onko minulla savukkeita myytävänä, koska kaupat aukeaa vasta klo 11 ja minulla oli. Lidlin savukkeet = 5,69/aski ja pyysin 6,-€. Rouvalla oli jotain 4,-e hiluja ja lupasi tuoda huomenna loput rahat.

        Jäin miettimään, että kuinka hän saisi kaupasta savukkeita lupaamalla maksaa sitten joskus, koska ei hänellä mitään luottokorttia ole. pa-muija.


      • 1lesken

        hunksz
        Rotaksi sitä sanotaan.

        L


      • 1leaken
        huijari-puijari kirjoitti:

        Sinulla on sentään rahaa. Minun naapurini kävi äsken kysymässä, onko minulla savukkeita myytävänä, koska kaupat aukeaa vasta klo 11 ja minulla oli. Lidlin savukkeet = 5,69/aski ja pyysin 6,-€. Rouvalla oli jotain 4,-e hiluja ja lupasi tuoda huomenna loput rahat.

        Jäin miettimään, että kuinka hän saisi kaupasta savukkeita lupaamalla maksaa sitten joskus, koska ei hänellä mitään luottokorttia ole. pa-muija.

        huijari
        Missä helkatin kuusessa kaupanovet avautuvat vasta kello 11.00? Lesken


      • SuomenSydämessä
        1leaken kirjoitti:

        huijari
        Missä helkatin kuusessa kaupanovet avautuvat vasta kello 11.00? Lesken

        Ainakin täällä meillä. Yksi kauppa klo tänään 11 ja kaksi klo 12.00, loput taitaa olla kiinni.


      • New-age
        huijari-puijari kirjoitti:

        Sinulla on sentään rahaa. Minun naapurini kävi äsken kysymässä, onko minulla savukkeita myytävänä, koska kaupat aukeaa vasta klo 11 ja minulla oli. Lidlin savukkeet = 5,69/aski ja pyysin 6,-€. Rouvalla oli jotain 4,-e hiluja ja lupasi tuoda huomenna loput rahat.

        Jäin miettimään, että kuinka hän saisi kaupasta savukkeita lupaamalla maksaa sitten joskus, koska ei hänellä mitään luottokorttia ole. pa-muija.

        Oisit antanut vain 2/3 askista.....no jaa vappumieli joustaa....
        Ma lähe ny pubhiin...tuthujen kaa...1/3 omenamahlaa ja 2/3 swpperssiä. Hiustupet kovilla, ei tubee kun on omat


        Ovat heränneet ylläpitäjät, mulle tuli älykkyystesti, läpäisen, jos läpäisee


      • New-age

        Kävi näin. Baarissa tilasin tuon Klaara-Valpurin: 1/3 omenamehua ja 2/3 swepperssiä jäillä. Nooo baarirouva on vierailta mailta, englanninkielikään ei auttanut, joten pyysi odottamaan, kunnes miehensä tulee. No, mutta. Hän tarjosi odottelusta salmiakkinapsun. Kiitin ja odotin.
        Vappulounas ystävien kanssa on nyt nautittu.


    • Tuliko tästä nyt jatke vitsialoitukselle.

      Juu, hyvä sää, parempi mieli, lämpö hellii ihmislasta.
      Simaillaan ja munkitellaan :)

    • hympyttelijä

      Kävin aamulenkillä luonnossa. Näin peuran, västäräkin, joutsenia, töyhtöhyyppiä.
      Muutoin täällä toinen lopettelee aidan leikkuuta, ruokia pitää laitella jne. Siinä se hupsahtaa.

      • 1lesken

        Oltiin hoitokoiran kanssa lenkillä aamusella. Mentiin aika haipakkaa maantien reunaa kun koira yhtäkkiä pysähtyi. Mitä se näki. Maassa oli minun poninhännästäni tipahtanut donitsi. Fiksu koira. Palkitsin koiranamilla. Lesken


    • tööttt

      Tavallinen vammaismummun arki
      - 3 nakkia sinapin kera - sinapin pursotan suodatinpussin pohjalle - ja tökin nakit pystyyn.
      Joo ja kun suvussa on poliitt. ääriryhmiä aina ollu - edustaen joko itää tai länttä - tai muukalaislegioonaa sotapoliiseineen - kärhämönti ollu kuin vuosikymmenistä perheitten vainoa - musiikista etsin iloa kuin käsitöistä ja lukemisesta
      - niistä ei saa migreeniä. Hyvää päivän jatkoa!

    • Näinpänäin

      Vappua en ole sen kummemmin viettänyt koskaan.Ihan tavallinen mukava päivä taitaa tulla tänäänkin ,kun on niin loistava ulkoilusää ja laulelen" taas leivoset ilmassa leikkiä lyö" jne. Iloista kevättä teille!

    • juoksumatolta

      Mä sitten polkasin sinne salille. Siellä oli kaksi naista, kun menin. Yksi lähti pois, yksi tuli tilalle. Kun lähdin jäi kaksi.
      Ostin kolme proteiinipatukkaa.
      Laskettelin ISOA mäkeä alas fillarilla. Yksi mieshenkilö käveli serpentiinimutkaisesti tien laidasta laitaan. Pääsin ohi, mutta sitten muistui mieleeni etten ollut kiristänyt talven jäljiltä fillarin pultteja ja muttereita. Onneksi ei pyörät irronneet.
      Ai niin, terassit näyttivät olevan aika pullollaan pönäköitä pönöttäjiä.

      • Vältän-terassi-ilmiöitä

        Vapputurvonneet terassiturskat tulevat istumaan terasseilla varmaan elokuulle saakka.


      • juoksumatolta
        Vältän-terassi-ilmiöitä kirjoitti:

        Vapputurvonneet terassiturskat tulevat istumaan terasseilla varmaan elokuulle saakka.

        Terassiturskat :))


    • eppu2

      Rannalle ajattelin kävellä tsiikaileen, josko jäät kohta irtoavat.
      Sen jälkeen kahvit turautan. Aamulla paiston pannukakkua.
      Onpahan siedettävämpi ilma sentaan, tuo tuuli kyllä saisi huilata välillä.
      Huomenna pitää lähteä asioille, monessa paikassa pitää poiketa.

    • tööttt

      Kurjat kelit ollu ja paljon niin tulipaloja kuin vahinkoja liikenteessäkin
      - autoradiosta kuuntelin muusikko Ossi Runteen sodanaik- ja -jälk. muistelmia niitten aikain tunnelmista - sivusi myös aihetta ihmisten avustettu kuolema
      - viimeksi mainitusta aiheesta kun aiemminkin paljon ollut keskustelua
      - toivoisin että Suomi säilyisi maana - joka todella säilyisi jokaisen kohdalla ihmisoikeuksia ja - arvoa kunnioittavana maana - ilman politiikan lehmäkauppoja
      - ammatti- ihmisten työtä myös kunnioittaen.
      -

    • siilenä

      Polkkarit jalkaan ja muutoinkin kesähepenet. Lapsuuden vaput olivat paljon lämpimämpiä kuin nykyiset.

      • vappuvalpuri

        Me saatiin vasta äitienpäivänä laittaa polkkarit jalkaan. Piha oli silloin kuiva ja hypittiin ruutua.


      • siilenä
        vappuvalpuri kirjoitti:

        Me saatiin vasta äitienpäivänä laittaa polkkarit jalkaan. Piha oli silloin kuiva ja hypittiin ruutua.

        Ja vistiä :).


      • vappuvalpuri
        siilenä kirjoitti:

        Ja vistiä :).

        Joo tvistiä ja saatiin hulahulavanne. Siitä tuli aina vähän riitaa :)


      • New-age

        Plokkarit = polvikset?


      • vappuvalpuri
        New-age kirjoitti:

        Plokkarit = polvikset?

        Polvikset = polvisukat :)


      • New-age

        No sitten kun vanhemmat eivät antaneet laittaa polviksia, niin ne hirveät nurinoikein ruskeat sukat (sukkanauhoilla) rullattiin nilkkasukiksi salaa.


      • vappuvalpuri
        New-age kirjoitti:

        No sitten kun vanhemmat eivät antaneet laittaa polviksia, niin ne hirveät nurinoikein ruskeat sukat (sukkanauhoilla) rullattiin nilkkasukiksi salaa.

        Heh hee :) Ja sukkanauhaliivit millä ne nurinoikein pidettiin ylhäällä. Ei siinä paljoa sievistelty.


      • siilenä
        New-age kirjoitti:

        Plokkarit = polvikset?

        Polkkarit = polvisukat


      • siilenä
        vappuvalpuri kirjoitti:

        Joo tvistiä ja saatiin hulahulavanne. Siitä tuli aina vähän riitaa :)

        Ja hypittiin ponkkua.


      • New-age

        No mitä se ponkku sitten on.
        Me hypittiin twistiä ja siinä kuminauhassa oli tolkuttomasti lopulta solmuja eikä se venynytkään enää....
        Tai hypittiin narua porukalla. Jos ei ollut pitkää narua, solmittiin niistä yksinhypittävistä pitkä naru. Otinpollukat kolisi maahan. Ja sitten tuli stiblu ja joutui veivaamaan.


      • polvisukat

        Mä kirjotin et hän sanoi polkkarit, mitä pahaa siin oli et poistatitte?


      • Se-oli-silloin-jees

        Lapsuuden vaput oli kuin olikin lämpimämpiä. Lapsena veri kiersi eikä paleltanut muutenkaan.
        Nykyisin iskee vilunväreet jo siitä kun näkee jääkaapin mainoksen.


      • New-age
        polvisukat kirjoitti:

        Mä kirjotin et hän sanoi polkkarit, mitä pahaa siin oli et poistatitte?

        Joo minä kirjoitin väärin polkkarit plokkareiksi.
        Anteeksi.


      • New-age

        Stiblu oli se, kun ei onnistunut hyppäämään narun yli. Muuten pojatkin hyppäsivät välillä narua meidän kanssa.
        Muistaakseni ruutuhyppelyssäkin tuli stiblu, jos kivi meni viivalle tai et pysynyt yhden jalan varassa jne.
        Elikkäs stblu = virhe.


      • vappuvalpuri
        polvisukat kirjoitti:

        Mä kirjotin et hän sanoi polkkarit, mitä pahaa siin oli et poistatitte?

        Oliskohan robotti poistanut automaattisesti. Jos on vain yksi tai kaksi sanaa niin poistaa. (Luulen.)


      • polvisukat
        vappuvalpuri kirjoitti:

        Oliskohan robotti poistanut automaattisesti. Jos on vain yksi tai kaksi sanaa niin poistaa. (Luulen.)

        Onhan tossa montaki muutaman sanan viestii joita ei oo poistettu.


      • New-age

        Joo täällä käy joku tekstivaras milloin missäkin ketjussa tai joku tekee kiussa. Jos olen poistattanut 2 x niin ilmoitan kyllä täällä muille, että ilmoitan poistettavaksi ja mitä.


      • eppu2
        polvisukat kirjoitti:

        Onhan tossa montaki muutaman sanan viestii joita ei oo poistettu.

        Se voi olla niin, että, jos olisi linkki polvisukkiin, noissa lyhyissä viesteissä, niin sitten poistettaisiin.
        Vaikka onhan noita muutaman sanan linkillisiäkin, eikä poisteta.
        Ei tässä mitään logiikkaa ole.


      • siilenä
        polvisukat kirjoitti:

        Mä kirjotin et hän sanoi polkkarit, mitä pahaa siin oli et poistatitte?

        Onos siitä ponkkuselostuskin poistettu? Mileivaltaa sitten vissiin. Joku jolla mahis poistattaa, pelleilee vai?


      • Vain-omat-kelpaa

        Kilpailijoiden mainokset / linkit poistuvat armottomalla otannalla. Sellainen on suomi24 omistaja.


      • siilenä kirjoitti:

        Onos siitä ponkkuselostuskin poistettu? Mileivaltaa sitten vissiin. Joku jolla mahis poistattaa, pelleilee vai?

        Ei kestänyt nähdä poistaja omaa kuvaansa minkä linkitin tuohon, vaan poisti liukkaasti sen. Olisi laittanut itse paremman kuvan itsestään.


    • reppuriika

      Ei ole niitä perinteitä. Kumma se vain on että kun jos lähtee miettimään vappuperinteitä, niin aika vierii lapsuuteen ja nuoruuteen. Ne perunansiemenet ostettiin ja iltapäivällä saattoi lampsia isän juttusille kylän joutilaita poikamiehiä pikkupienessä ja siinä sitä sitten miehet puhuivat työväen aatteistaan. Radiossa soi "Eespäin , eespäin tiellä taistojen .... Kun oli jo televisio, niin kuvasta näkyi marsseja ja 70-luvun yliopistonuoret, yleensä pikkuporvarien kakaroita paasasivat aatetta tietenkään ymmärtämättä mitään siitä, mistä yrittivät puhua. Ja Mantaa sitä on lakitettu ja kuvattu ja iloon on yhtynyt TV-kansa.

      Omat muistonsa liittyy aikaan, jolloin oltiin nuoria ja rakastuneita ja ajeltiin poikakaverin kanssa (josta tuli puolisoni) kylillä vappuna ja pyörittiin toisten nuorten porukoissa 70-luvulla. Silloin oli nuorisoa paljon ja syntyi tunnelmaa. Olen ollut aina kevätihminen ja nuorena ihminen herää eloon: kesä ja elämä edessä! Oli se kivaa aikaa ja ei tulee mieleen ikäviä muistoja.
      Kävin lenkin kaupungilla puolen päivän jälkeen. Tori oli hiljainen ja kaikki ohjelma oli loppunut ja porukat poistuneet. Aika paljon oli liikkeellä ulkoilijoita.
      Ilma on kolea mutta aurinko pilkistelee välistä pilvien raoista.

    • eppu2

      Niinkuin kaikki juhlapyhät mitä vietetään, on alunperin ollut ihan muuta, kun nykyään.
      Valburgin päivän vietto juontaa juurensa 700-luvulla eläneeseen baijerilaiseen abbedissaan, Valburgiin, joka julistettiin pyhimylseksi.
      Täällähän me vietämme kevään juhlaa, työväen juhlaa, opiskelijoiden juhlaa.

      • New-age

        Noi pyhimylseksit on lukumäärältään melkoinen joukko...ja niiden juhlapäivät.
        Pitäisi tutkia, josko löydettäisiin muista kulttuureista näitä Valburgeja, näitä pyhimylseksejä, enemmän iloisia juhlia....


      • nike-lippis-marssi

        Pääsiäistä, vappua, juhannusta, syksyä, joulua on vietetty JO vuodesta 1 alkaen. Tavalla tai toisella. Myös ennen vuosilukuja.
        Miitingeillä vaan on ollut eri nimiä, esimerkiksi giljotiinin avajaiset, gladiaattori peijaiset, ristiinnaulitsemis-show jne. Silloin ei suomea ole ollut olemassakaan. Hakaniemen torikin meren alla.


    • Kevään riitit. keltiien Beltane, yksi vuoden pääjuhlista, ajoittui juuri meidän vappuun. Poltettiin tulia, lehdoissa tehtiin lapsia , papit kulkivat pelloilla siunaten maan ja kasvun.

    • Beltanehan on ainakin tuhat vuotta vanhempi kuin Valborg, jonka papit keksivät, kun pakanoiden juhlimista piti naamioida jotenkin kristilliseksi.....mutta Vapun suhteen ne kyllä epäonnistuivat suuresti. Valpurgista vappu sai vai nimensä, muta Beltanen hedelmällisyysriitit ja juopottelu jatkui ja ain avain pahenee.....
      yhdessä katolisessa kehitysmaassa jonka tunnen ei juhlita vappua, mutta pyhäpäiviä riittää vuoden ympäri ...kaikkiaan 12 vuodessa, jotka ovat juhlapyhiä

      • mimmimum-..mi

        Paloma....oletko lukenut Kirsi Salosta joka on ostanut ison maa-alueen viidakkoa Kolumbiasta...ja aikoo perustaa sinne ystäviensä kanssa ekokylän.... Hän kuulemma hurahti täysin Kolumbiaan....


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Paloma....oletko lukenut Kirsi Salosta joka on ostanut ison maa-alueen viidakkoa Kolumbiasta...ja aikoo perustaa sinne ystäviensä kanssa ekokylän.... Hän kuulemma hurahti täysin Kolumbiaan....

        Jep. luin. Np nyt meitä on sitten ainakin kaksi kappaletta hurahtaneita. Ja koska täällä saa näköjään mainostaa vapaasti niin Helsingissä on toinen Kolumbiaan hurahtanut joka myy kolumbialsia lihapiirakoita ja hedelmäsmoothieita suoraan autosta (Erottajan ja Esplanadin risteys Ruotsalaisen Teatterin edustalla) ja jos ne on lähteneet pois jo niin Vantaalla on heidän pysyvä osoitteensa


      • eppu2

        Sitä juuri tarkoitin, että siitä on Vapunpäivä saanut nimensä.
        En tiedä onko ollut Beltanen päivää, sitä ennen.
        Kevään ja kylvön juhlia ja ties mitä vielä, on ajoittunut kyseiseen aikaan.
        Niinkuin kaikkia muitakin viettämiämme juhlapäiviä.
        Samanlaillahan joulua ´´naamioitiin´´ kristilliseksi.
        Mimmi-mummi- äsken kuuntelin toisella korvalla, kun Saloa haastatteli Arto Nyberg, juuri tuostakin asiasta.


      • mimmimum-..mi

        Aika rohkea nainen ....viiskymppinen hyvinvointivalmentaja...saa nähdä kuinka hankkeen käy.....toivon tietysti parasta...


      • täysin.on.sekaisin

        Höperö nainen tuo Salo.


      • kyllä.lähtisin

        En nyt menisi höperöksi nimittelemään. Aasiassa on paljon hyvinvointikeskuksia, joten miksipä ei Kolumbiassakin kannattaisi. Ilmeisesti myös hänen kanssaan muuttavilla perheillä on varaa sijoittaa siellä elämiseen. Mikäs sen ihanampaa kuin rakkaat ihmiset ympärillä, itse kasvatettua ruokaa ja rehevä ympäristö.


      • kyllä.lähtisin kirjoitti:

        En nyt menisi höperöksi nimittelemään. Aasiassa on paljon hyvinvointikeskuksia, joten miksipä ei Kolumbiassakin kannattaisi. Ilmeisesti myös hänen kanssaan muuttavilla perheillä on varaa sijoittaa siellä elämiseen. Mikäs sen ihanampaa kuin rakkaat ihmiset ympärillä, itse kasvatettua ruokaa ja rehevä ympäristö.

        "– Yhteisön ideologia on vapaus. Siellä mikään ei voi tapahtua pakotetusti. Kenenkään ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin sitä, mitä kukin haluaisi kaikista eniten elämässään tehdä, hän vakuuttaa."
        (Kirsi Salon haastattelusta Anna-lehteen lainattua materiaalia)
        Kuulostaa mukavalta. Etenkin kun Kolumbiassa on paljon tosi halpaa työvoimaa joita voi pestata jos ei huvita huusholli tai ruuankasvattaminen, pyykinpesu tai ruuanlaitto. Kovasti idealistista, mutta ehkä se olenkin minä joka ei osaa elää ilman velvollisuuksia ja niiden asettamia rajoituksia.
        Jospa saisin ton Legolassin mukaan Kolumbiaan niin voisimme kasvattaa tomaatteja avokadopuun alla ja syödä banaaneja suoraan puusta. Kassavapellon kuokkii meille varmaan joku ystävällinen paikallinen palkatta ja tuo vielä viinipullon tuliaisiksi kunme ollaan niin i-ha-ni-a!


      • kyllä.lähtisin
        Paloma.se.co kirjoitti:

        "– Yhteisön ideologia on vapaus. Siellä mikään ei voi tapahtua pakotetusti. Kenenkään ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin sitä, mitä kukin haluaisi kaikista eniten elämässään tehdä, hän vakuuttaa."
        (Kirsi Salon haastattelusta Anna-lehteen lainattua materiaalia)
        Kuulostaa mukavalta. Etenkin kun Kolumbiassa on paljon tosi halpaa työvoimaa joita voi pestata jos ei huvita huusholli tai ruuankasvattaminen, pyykinpesu tai ruuanlaitto. Kovasti idealistista, mutta ehkä se olenkin minä joka ei osaa elää ilman velvollisuuksia ja niiden asettamia rajoituksia.
        Jospa saisin ton Legolassin mukaan Kolumbiaan niin voisimme kasvattaa tomaatteja avokadopuun alla ja syödä banaaneja suoraan puusta. Kassavapellon kuokkii meille varmaan joku ystävällinen paikallinen palkatta ja tuo vielä viinipullon tuliaisiksi kunme ollaan niin i-ha-ni-a!

        No huh huh, aika hipahtavaa. En oikein usko, että monikaan viiskymppinen tai sitä ikäluokkaa kai olevat, jotka muuttavat, ovat valmiita vetelehtimään. Ikänsä työtä tehneitä.
        Onhan niitä toki hippiyhteisöjä, jonne varakkaiden vanhempien nuoret menevät kuukausiksi pössyttelemään. Kun vielä tiedossa, että varakkailta vanhemmilta jää perintöä joilla voi sitten vanhanakin käydä vielä pössyttelemässä.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        "– Yhteisön ideologia on vapaus. Siellä mikään ei voi tapahtua pakotetusti. Kenenkään ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin sitä, mitä kukin haluaisi kaikista eniten elämässään tehdä, hän vakuuttaa."
        (Kirsi Salon haastattelusta Anna-lehteen lainattua materiaalia)
        Kuulostaa mukavalta. Etenkin kun Kolumbiassa on paljon tosi halpaa työvoimaa joita voi pestata jos ei huvita huusholli tai ruuankasvattaminen, pyykinpesu tai ruuanlaitto. Kovasti idealistista, mutta ehkä se olenkin minä joka ei osaa elää ilman velvollisuuksia ja niiden asettamia rajoituksia.
        Jospa saisin ton Legolassin mukaan Kolumbiaan niin voisimme kasvattaa tomaatteja avokadopuun alla ja syödä banaaneja suoraan puusta. Kassavapellon kuokkii meille varmaan joku ystävällinen paikallinen palkatta ja tuo vielä viinipullon tuliaisiksi kunme ollaan niin i-ha-ni-a!

        Mikä minulla pikkasen vingahti vinoon tuossa Salon haastattelussa oli se että kaikki perustuu vapauteen ja vapaaehtoisuuteen eikä kenenkään ole pakko tehdä mitään jota ei halua. Ekoyhteisössä missä tuotetaan oma ruoka on aika paljon hommaa ja jos porukka lähtee sinne sillä periaatteella että nyt vain mennään sinne ja voidaan hyvin ja mitään ei ole pakko tehdä, niin ei se sellainen elämä ihan halvaksi tule koska vieraalle annetaan kolmantena päivänä kuokka käteen ja kyliltä löytyy kyllä työväkeä jos itseään ei haluta kuokkia, mutta ei ne ilmaiseksi tule kuokkimaan. Tottakain Kolumbiassa on joutoväkeä ja työtäkin jotkut haluaa tehdä, mutta ei ne niin ihastuneita ole meihin eurooppalaisiin ole ettäkö vallan laskuttamatta....


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Mikä minulla pikkasen vingahti vinoon tuossa Salon haastattelussa oli se että kaikki perustuu vapauteen ja vapaaehtoisuuteen eikä kenenkään ole pakko tehdä mitään jota ei halua. Ekoyhteisössä missä tuotetaan oma ruoka on aika paljon hommaa ja jos porukka lähtee sinne sillä periaatteella että nyt vain mennään sinne ja voidaan hyvin ja mitään ei ole pakko tehdä, niin ei se sellainen elämä ihan halvaksi tule koska vieraalle annetaan kolmantena päivänä kuokka käteen ja kyliltä löytyy kyllä työväkeä jos itseään ei haluta kuokkia, mutta ei ne ilmaiseksi tule kuokkimaan. Tottakain Kolumbiassa on joutoväkeä ja työtäkin jotkut haluaa tehdä, mutta ei ne niin ihastuneita ole meihin eurooppalaisiin ole ettäkö vallan laskuttamatta....

        "Paloma.se.co"

        Etenkin Colombiassa on paljon ihmisiä, joitten on pakko tehdä mitä he eivät haluaisi.
        Kirsi Salokin luultavasti antaa heille potkua.
        Laulua mukaellen:
        "Working for a jenki-dollaaaaaaa"
        Belafonte?
        -
        Vain hän, jolla on varaa, voi olla vallan-kumouksellinen.

        H.


      • Paloma.se.co
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Etenkin Colombiassa on paljon ihmisiä, joitten on pakko tehdä mitä he eivät haluaisi.
        Kirsi Salokin luultavasti antaa heille potkua.
        Laulua mukaellen:
        "Working for a jenki-dollaaaaaaa"
        Belafonte?
        -
        Vain hän, jolla on varaa, voi olla vallan-kumouksellinen.

        H.

        Kolumbiassa sanotaan että puutteella on koiran kasvot.
        Mutta kyllä se todellisuus joskus ehtii Salonkin kaa samalle viivalle. Colombia on hieno maa, mutta vaikka ulkomaalaiset siihen helpolla ihastuvat, niin pitemmän päälle se on vaikea maa rakastaa ja puolustaa sitä kuin omaansa.


    • Pikkasen saa Salo olla kyllä varovainen ekokylänsä kanssa siellä alue ei ole ihan sataprosenttisesti vielä rauhoitettua. Minä laittaisin hänenä vähän jäitä hattuun ja odottelisin pari vuotta ennenkuin rauha olisi pysyvää ja armeija saanut nää ex-militiat eli rikosliigat pohjoisrannikolla kuriin ja ojennukseen. Mutta satsaamalla kunnolla juuri turvallisuuteen niin idea on upea.

    • tööttt

      Lämpiminä keväinä kun jäät oli lähdossä
      - vilistettiin pikkupentuina uimaan
      - aika hauskaa vaikka haukkoi välillä henkeä hampaat kalisten
      - kylän vanhat mummut kävi torumassa jos oli pyhäpäivä ja kirkonmenojen aika
      - liikaa oli meteliä
      - sivistyneet kai sanois nykysin että vähemmän volyymejä
      niin ei naapuritkaan häiriinny.

    • Helsingissä vapunvietto jatkui vielä tänäänkin aamusta iltaan asti. Aurinkoinen sää houkutteli ihmisiä ulos. Piknik-retket venyivät monilta pitkiksi, ja eväskasseja ja kylmälaukkuja näkyi kannettavan paljon jalankulkuliikenteessä vielä seitsemän jälkeen illalla.

      Ullanlinnanmäellä aloitti teekkarikuoro kello yhdeksän aamulla ja monet jatkoivat piknikillä brunssin merkeissä. Monilla haalaripukuisilla opiskelijoilla näkyi roikkuvan jalallinen viini- tai kuohuviinilasi vyöhön riputetusta nauhasta. Tyhjiä kuplaviinipulloja ja tölkkejä näkyi monessa paikassa katujen varsilla.

      Ruotsinkieliset kuuluivat kokoontuneen Kaisaniemessä jo toista kertaa vappuna.

      Myös keskustan ja lähiympäristön valtaväylillä oli tavallista runsaammin jalankulkijoita, useimmilla oli ylioppilas-, teekkari- tai jokin muu hauskannaköinen hattu päässä. Jalkakäytävillä sekä tori- ja puistoalueilla riitti kulkijoita. Ilmapallo- sekä muilla vapputavarakauppiailla taisi käydä kauppa paremmin kuin kukaan olisi eilen osannut kuvitella.

      Monet nautiskelivat ravintoloissa ystävien kanssa vappubrunsseja ja -lounaita. Kuplaviinejä ja -mehuja nautiskeltiin joukolla iloisissa merkeissä.

      Nykyisin monet houkuttelevat lisää kavereita mukaan julkaisemalla kuvia erilaisilla yhteisöpalstoilla. - Monet nuoret lakittomat naiset näyttivät innostuneen erilaisten selfie-kuvien ottamiseen. Kauniita pitkiä kiharoita näkyi varmasti monenlaisissa kuvissa.

      En muuten nähnyt yhtään päihtynyttä ihmistä tänä vappuna, mutta eri-ikäisiä, iloisia ja hyväntuulisia ihmisiä näkyi kaikkialla.

      Aurinkoista kesää ja lisää mukavia juhlia!

    • Vappuperinnnettä lapsuudessa oli juuri polvisukkakauden avaus, satoi sitten lunta tai räntää, polvisukat sai jalkaansa. Mutta yleensä silloin oli aikas lämmintä ja kaunista, tai ehkä vapun muistaa sellaisena. Serpentiinit viritettiin autojen eteen ja kohdalle kun tulivat niin serpentiinit mennessään veivät. Jäätelötötterö, kadun kulmaan ilmestyneestä pikkiriikkisetä kojusta, ensi kerran kesässä kuului myös vappuun.
      ***
      Perinnevapussa tänään oli ensin moottoripyöräparaati, yli 600 motoristia päristi, oli menopelejä vanhasta Jawasta Hoss Bossiin ja vanhat retusoidut autot päälle.
      Paikkakunnan perinnettä on myös poikasoittokunnan torvisoittokulkue. Perinteikäs nuorisosoittokunta esitti taas (jo vuodesta 1948) parastaan. Pienet käyrätorven soittajatytöt olivat ihan liikuttavia pienine torvineen.
      Iltapäivällä olin mukana Pallo-iirojen rahankeruukamppanjassa. Olin katselemassa kuinka pikkuankat uivat kilpaa jokea pitkin. Varsin uusi perinne vielä. 4000 pientä keltaista muoviankkaa oli myyty ja voittajat kisassa löytyivät.
      Kaikki päivän jutut tänään, aivan kuten joskus lapsuudessakin, olivat erityisen mukavia kauniin ja lämpimän sään ansiosta.

    • arkinenminä

      Ihanaa kun arki palasi. Eläkeläiselle nuo pyhäpäivät ovat tylsiä ja raskaita. Eivät ole työpäivistä pois.

      • Ja-Teekkareita-turpiin

        Eläkeläisillä on väärä ote. Juhlapyhinä pitää ryypätä ja rällätä kuten työläisetkin tekevät. Kuluu aika rattoisammin.


      • Revisiitä-jososaat

        Eläkeläiset tietävät jo, miksi se ei kannata: vie terveyden ja toimintakyvyn liian nopeasti ja helposti. Ja liian moni ei näe koko eläkeikää ryyppäämisen ja rälläämisen takia.


      • arkinenminä

        Ei kertakaikkiaan iske enää mikään rellestäminen. Eikä ainakaan seuraavan päivän olotilan tietäen. Ehei, nyt nautimme näistä ihanista aurinkoisista päivistä ilman pyhäpäivien jälkimaininkeja.
        Eikä rystysetkään ole verillä teekkareiden mätkimisistä ;)


      • New-age
        Revisiitä-jososaat kirjoitti:

        Eläkeläiset tietävät jo, miksi se ei kannata: vie terveyden ja toimintakyvyn liian nopeasti ja helposti. Ja liian moni ei näe koko eläkeikää ryyppäämisen ja rälläämisen takia.

        Eläkeläinen tietää myös, että tulee ehkä liikaa toimintaa ja pöhinää yhdelle päivälle ja sitten tehdään kuolemaa seura päivä.
        Jokainen päivä on kallisarvoinen, ei vain nappaa juomingit.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      147
      2068
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      116
      1602
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      95
      1407
    4. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1380
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1302
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1141
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      49
      1111
    8. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      205
      1096
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1057
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      241
      899
    Aihe