ei onnistunut debianin uusiksi asennus

GFHGFHFGHGFH

Asensin debianin koneeseen,. mutta nyt en voi asentaa sitä uusiksi koska levyllä olevat tiuedostot estävät ettei asennus etene.

Vittu mitä paskaa!!!!

Ja miksi se ekalla kerralla annettu salasana ei toimminut?

Miksi tästä on tehty niin vitun vaikeaa??? Minulla on ola kone kotona, niin ei siihen tarvitse mitään salASANOJA. lAITOIN KONEEN TAKAISIN KOMERON HYLLYLLE ANTAA OLLA.

12

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdgdfgdfgdfg

      Ja ubuntuja ja minttejä olen asentanut 200 kertaa, mutta tämä paska ei vaan onnistu.

    • iisistijoumääään

      Ensin käyttäjänimi ja sitten salasana.

    • Tarhanapero

      "Asensin debianin koneeseen,. mutta nyt en voi asentaa sitä uusiksi koska levyllä olevat tiuedostot estävät ettei asennus etene."
      Minä osaan asentaa käyttöjärjestelmän kerralla. Jos olisi ollut ongelmia, olisin kysynyt tarhan tädeiltä apuja.

    • miksi-näin

      "Miksi tästä on tehty niin vitun vaikeaa???"
      Sillä pyritään estämään se ettei "asentelija" tekis mitään "korvaamatonta" vahinkoo ;)
      (tiedäthän säääää näää ettei KISSAA saa kuivata mikroaalto-uunissa yli 3min jne.. voi muuten joutuu vastuuseen jos joku muuten niin yrittää tehdä.)

    • jtwejt

      Miksi et osioi ja formatoi uudestaan?

    • hohhoijakkaataas

      Debiania ei ole tarkoitettu kädettömille.

      Pysy niissä fantastisissa Ubuntuissa ja Minteissä, joita pitää asentaa 200 kertaa.

      • jos-ei-yksi-niin-toinen

        Tietysti Ubuntun ja Mintinkin voi asentaa samaan koneeseen vaikka 200 kertaa peräkkäin, ja vaikka yhtenä päivänä sen 200 kertaa, jos viitsii.

        Mutta todennäköisesti ei tarvitse. Jos kone ei toimi kunnolla yhdellä distrolla, niin kokeilee sitten toista.


    • eikaikille

      "Miksi tästä on tehty niin vitun vaikeaa?"

      Debian on tarkoitetu vähän älykkäämmille. Asennusohjelma on samalla vähän kuin soveltuvuustesti käyttäjälle.

      • hieno-periaate

        Samalla periaatteella Debianiin kannattaisi varmaankin sisällyttää mahdollisimman paljon vikoja ja puutteita jotta vain korjaustaitoisimmat asentaisivat sen koneelleen.


    • miksuh__

      Nyt kyllä kuulostaa siltä, että olet itse jollakin lailla sählännyt. Debianin ihan taatusti pystyy asentamaan uudelleen ihan helposti. Ja mitä tuo puhe salasanan toimimattomuudesta on?

      Ylipäätänsäkoko selityksesi oli sekavuudessaan melkoinen.Jospa nyt alottasit ihan alusta ja sanosit mitä oikein olet tehnyt.

      Debianin asentaminen ei todellakaan millään tapaa vaikeaa. Itse olen käyttänyt Debiania vuodesta 1998 alkaen eikä ikinä ole ollut mitään vaikeuksia sen asentamisessa jne.

      Olen myös sokeutunut ja silti asensin Debianin vasta vähän aikaa sitten. Jos mä pystyn siihen edelleen sokeutuneenakin, niin se ei voi olla näkevälle ylivoimasta. Riehuminen ja räyhääminen ei ainakaan auta yhtään mitään.

      • Linux_Booting_Syslinux

        en muista oliko Debian vai Ubuntu, mutta alle vuosi sitten asennusyritys päättyi epäonnistumiseen.

        Syy: GUI -asennusohjelma "tunnisti" koneessa olevan UEFI (väärä tunnistus, oikeasti kone on niin vanha, ettei varmasti ole UEFIa, vaan ihan perinteinen BIOS).
        Typerä asennusohjelma ei anna käyttäjän pakottaa BIOS -buuttilataajan asennusta.

        Äskettäin asensin sitten uusimman DEBIANin, ja vahingosta viisastuneena toimin näin:

        1. Asennetaan DEBIAN muuten normaalisti, mutta sanotaan asennusohjelmalle: "Älä asenna buuttilataajaa lainkaan".

        2. Erilliselle FAT32 -osiolle asennetaan SYSLINUX.
        Tämä tapahtuu näin:

        * Buutataan kone KNOPPIX 7.2 CD:llä (vuodelta 2013, vanhentuminen ei tässä haittaa mitään).

        * Knoppixin komentoriviltä (kun halusin asentaa SYSLINUXin /dev/sda3 -osiolle)
        komennetaan syslinuxin asennusohjelmalla

        syslinux -i /dev/sda3

        HUOM: ENNEN syslinuxin asentamista varmista, että muokkaat tässä mainittua komentoa oman levyaseman ja -osion mukaan.

        eli jos asentaisit 1. levyaseman 1. osiolle, silloin komento olisi:
        syslinux -i /dev/sda1

        sda = 1. kiintolevy (SATA), vastaavasti 1. IDE -levy on usein /dev/hdaX (mutta jotkut uudemmat kernelit saattavat käsitellä IDE -levyjä kuten SATA, jos näin on, silloin taas /dev/sdaX

        tuo X = osion numero, buuttilataajalle sen on syytä olla primääriosio, eli 1-4.

        Sitten vielä knoppixilla editoit syslinux.cfg oikeaan paikkaan ja oikealla sisällöllä.

        Helpompaa, jos asennusohjelma osaisi tämän itse, mutta BIOSin luuleminen UEFIksi ja se, ettei anneta mahdollisuutta käsin korjata asennusohjelman tekemää tunnistusvirhettä, on minulle merkki täysin ala-arvoisesta työn laadusta.

        Enemmän vaivaahan tästä näin on, mutta eipä pääse ala-arvoinen asennusohjelma sotkemaan asennusta !

        Vielä:

        JOTTA tämä toimisi, tulee MBR:ssä olla ns. standardibuuttiohjelma, joka etsii aktiivisen osion (pääosiotaulusta) ja jatkaa ko. osion omalla buuttilataajalla. Tällaisen saa levylle MS-DOS -tilassa (Win95, Win98) komennolla FDISK /mbr.

        Ehkä joku linux -komento tekisi saman, ei tarkkaa tietoa.

        voit myös yrittää (jos sinulla on jo ohjelmakoodi tiedostossa MBRBOOT.BIN):

        dd if=MBRBOOT.BIN of=/dev/sda bs=446 count=1

        TARKISTA oikea levyasema ennen ko. komennon käyttöä !

        MYÖS ole tarkkana tuon bs ja count suhteen!

        Näiden varoitusten huomiotta jättäminen sotkee levyn osiotaulun, mikä voi johtaa kaikkien levyllä olevien tietojen menettämiseen!

        Miksi 446?

        Koska: 446 tavua koodia 64 tavua pääosiotaulu 2 tavua ns. Signature = 512 tavua yhteensä (= perinteinen levyn looginen sektorikoko).

        Koska pääosiotaulu tulee heti tuon 446 tavun buuttikoodin jälkeen, tämä siis tarkoittaa sitä, että liian pitkä kirjoitettava data ylikirjoittaa pääosiotaulun !

        Näillä ohjeilla asensin toimivan Debian 9.0:n, mutta tarkkana saa olla !

        Todennäköisemmin tuo ala-arvoinen asennusohjelma oli UBUNTUssa, mutta tästä ei ole 100% varmuutta.
        AINA pitäisi olla mahdollisuus käsin pakottaa koneen firmwaren tyyppi (BIOS tai UEFI) jos asennusohjelma tunnistaa sen väärin!

        MUUTA:
        Uudehkoissa linuxdistroissa on nykyään oletuksena GRUB2 -buuttilataaja (GRUB Legacyn sijasta).

        Tämä on ongelmallista !

        Miksikö?

        Koska GRUB legacyn (0.97) voi huoletta asentaa haluamalleen osiolle (esim /dev/sda3).

        MUTTA GRUB 2 on ohjelmoitu laitettavaksi MBR -alueelle (Master Boot Record).

        Jos sitä yrittää asentaa VBR -alueelle (Volume boot sector), GRUB 2 varoittaa varoituksella, jota en täysin ymmärrä!

        Koska en ymmärrä varoitusta, pidän turvallisempana olla käyttämättä GRUB2:ta.

        JOS varoituksen ohittaisi ja asentaisi silti GRUB2:n esim. /dev/sda3, tuhoaisiko GRUB2:n asennus jotain tietoa ko. osiolta ?

        Oikein suunniteltu buuttilataaja toimii yhtä hyvin VBRään kuin MBRäänkin asennettuna.

        Mutta tuon varoituksen johdosta en pidä GRUB2:ta oikein suunniteltuna buuttilataajana.

        Ja voisi ne vatoitukset kirjoittaa niin, että ne olisivat ymmärrettäviä !

        Jollain tyhjällä koneella voisi tietysti kokeilla, mitä mahdollisesti ylikirjoitetaan, jos GRUB2:n asentaa osion eikä koko levyn alkuun.

        Kummallista kaksinaismoralismia linux -yhteisöltä:

        Toisaalta haukutaan Microsoftia siitä, että Windowsin asennus muokkaa MBR:ään windowsin ketjulataajan (joka ei tee mitään muuta kuin etsii aktiivisen osion, ja lataa ko. osion VBR:stä sekundaarisen buuttilataajan itsensä tilalle ja hyppää ko. sekundaariseen buuttilataajaan).

        Mutta sitten ko. yhteisö itse kehittää GRUB2:n ja rikkoo niitä samoja sääntöjä, joista linux -yhteisö haukkuu Microsoftia !

        Eikä kukaan ilmeisesti aio tehdä mitään GRUB2:n korjaamiseksi sellaiseksi, että sen voisi turvallisesti asentaa VBR:ään ilman, että ottaa riskin joidenkin tietojen tuhoutumisesta !

        Microsoft itse on ratkaissut buuttilataajien ongelmat näin:

        MBR:ään ketjubuuttilataaja, joka lataa VBR:stä buuttilataajan ja jatkaa sillä.

        VBR:ään buuttilataaja, joka lataa tietyt sektorit FAT -osiolta (sisältyvät tiettyyn tiedostoon, joka on merkitty HIDDEN, SYSTEM, READ ONLY -attribuuteilla).


      • Malttiaasennukseen

        Itsekin harmittelen sitä, että lataajan asentamista ei voi ohittaa. Jos asentaa useamman järjestelmän koneelle niin yksi lataaja riittää niitä käynnstämään.

        syslinux lataajaa käytetään yleensä asennusmedioilla. Grub tykkää Ext-tiedostojärjestelmästä. Jos pieni levy (ssd ym) niin sen voi vielä osioida mbr-osiotaululla ja merkitä yhden osion käynnistyväksi.

        Lataajan voi korjata myös asennusmedialla chrootin alla. Gentoon Wikissä hyvä ohje lataajan asennukseen. GRUB legacy (0.97) ei ehkä löydy enää kaikissa jakeluissa. Lilo on myös vaihtoehto.

        On aivan normaalia, että kun koneeseen asennetaan käyttöjärjestelmä, niin vanha systeemi ja sen lataaja kirjoitetaan yli. Useampi systeemi levyllä on poikkeus ja Linux-asennusmediat yleensä hallitsee sen. Mbr alkaa olla historiaa ja isommilla levyillä Grub2 on pakollinen. UEFI koneissa lataaja ei ole pakollinen, muuta Grub osaa välittää parametreja kernelille. GPT levyillä pienehkö fat-osio (efi) riittää. Yleensä asennusohjelma osaa tuon tehdä. BIOSsin asetuksista riippuu miten asennus tehdään. Jos kone käynnistetään ei UEFI tilassa niin asennus tekee mbr-levyn. UEFI tilassa taas GPT-levy & efi-osio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1782
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      121
      1226
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1140
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      74
      915
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      240
      891
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      105
      862
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe