Onko Lammiharkossa järkeä?

Pohdintaa

Olen miettinyt mitä etua saisin betonivaluharkkoseinistä suhteessa muurattaviin harkkoihin, jotta kalliimpi hinta kääntyisi järkeväksi. En ole vielä syitä löytänyt. Voisiko joku valaista minua aiheesta? Juttuja teräsbetonivaluseinän kovuudesta tai pomminkestävyydestä en tarvitse, vaan järkisyitä. Pommisuojat on erikseen ja jos puu-villa-kipsilevyrakenne kelpaa suurimmalle osalle rakentajista, niin tuo argumentti on suhteellisen mitäänsanomaton ja turha. Muita ajatuksia otan kyllä vastaan.

10

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutonhöpöhöpöö

      Lammitalossa seisoo jatkuvasti... On se vaan niin hieno. Muut on höpöhöpö taloja.

    • muurausvalu

      Jos et ilmeisesti valmiin seinän ominaisuuksien eroista ole kiinnostunut, niin kysymyksesi kertoo jo vastauksen. Toinen ladotaan ja valetaan, kun taas toinen muurataan ja tästä erosta tulee sitten erilaisuutta työvaiheisiin yms. pystytykseen liittyvään. Sanoisin, että muuraamisessa on järkeä, mutta niin on latomisessa ja valamisessakin.

      • Pitääosatajostekee

        Valamalla tekeminen on logistisesti melko vaikea homma hanskata. Siinä pitää sovittaa yhteen aika monen toimijan aikataulut ja kun ne pissivät, pissii myös budjetti. Naurattaa aina kun mainostetaan miten helppoa on latoa muotteja... On joo, mutta kaikki muu onkin hankalaa.


      • hhglkjfdlkjfdlsdjldfsk

        Melkoi vaikeaa? Ihmettelen näitä kommentteja lammiharkon mustamaalauksesta. Kuinka moni teistä on rakentanut täysin samanlaisen talon sekä valuharkolla, muurattavalla harkolla ja puurakenteisena.

        Itse olen tehnyt nyt kaksi omakotitaloa toisen puurakenteisena ja toisen valuharkkorakenteisena. Eivät tietysti ole samanlaisia mutta väittäisin että nopeammin rungon olisin kasannut valuharkoista jos talo olisi yksikerroksinen.

        Harkothan vain ladotaan, tukitaan jäljellejääneet reiät ja valetaan juokseva betoni. Työ onnistuu yhdeltä mieheltä jos hieman miettii mitä tekee. Välissä tietysti vähän rautoja sekä tarvittavat määrät sähkörasioita jne.

        Muurattavassa seinässä muurataan ja rasiat roilotaan perästä. Muuraaminen saattaa amatöörille olla vaikeampaa kuin latominen.

        Puurunkoisessa ladotaan runkotolpat, villoitetaan, levytetään, muovitetaan, levytetään jne. On siinäkin aika monta työvaihetta. Ulkopuolen julkisivut ja sisäpinnat kaikkiin täytyy tehdä kuitenkin.

        köyhille kallista vaikka kaikille samanhintaista

        alkuperäiselle kysyjälle vastauksena ei kaikkia materiaaleja voi vertailla. Toinen tykkää hirrestä toinen betoniseinästä. Äänieristävyys tässä on hyvä ainakin ja sähkörasiointien asennus on yksinkertaisempaa kuin muuratussa sekä jos itse tekee niin makuasia mutta omasta mielestäni valuharkkorakennetta helpompaa seinäpintaa on ehkä massiivihirsi.


      • Eiensikertalaisille
        hhglkjfdlkjfdlsdjldfsk kirjoitti:

        Melkoi vaikeaa? Ihmettelen näitä kommentteja lammiharkon mustamaalauksesta. Kuinka moni teistä on rakentanut täysin samanlaisen talon sekä valuharkolla, muurattavalla harkolla ja puurakenteisena.

        Itse olen tehnyt nyt kaksi omakotitaloa toisen puurakenteisena ja toisen valuharkkorakenteisena. Eivät tietysti ole samanlaisia mutta väittäisin että nopeammin rungon olisin kasannut valuharkoista jos talo olisi yksikerroksinen.

        Harkothan vain ladotaan, tukitaan jäljellejääneet reiät ja valetaan juokseva betoni. Työ onnistuu yhdeltä mieheltä jos hieman miettii mitä tekee. Välissä tietysti vähän rautoja sekä tarvittavat määrät sähkörasioita jne.

        Muurattavassa seinässä muurataan ja rasiat roilotaan perästä. Muuraaminen saattaa amatöörille olla vaikeampaa kuin latominen.

        Puurunkoisessa ladotaan runkotolpat, villoitetaan, levytetään, muovitetaan, levytetään jne. On siinäkin aika monta työvaihetta. Ulkopuolen julkisivut ja sisäpinnat kaikkiin täytyy tehdä kuitenkin.

        köyhille kallista vaikka kaikille samanhintaista

        alkuperäiselle kysyjälle vastauksena ei kaikkia materiaaleja voi vertailla. Toinen tykkää hirrestä toinen betoniseinästä. Äänieristävyys tässä on hyvä ainakin ja sähkörasiointien asennus on yksinkertaisempaa kuin muuratussa sekä jos itse tekee niin makuasia mutta omasta mielestäni valuharkkorakennetta helpompaa seinäpintaa on ehkä massiivihirsi.

        On muuten sähkörasioiden ja putkien asentaminen niin, että ovat suorassa ja oikeassa pintakorossa ja ettei valu juokse lätkän raoista, melkoinen homma. Harjaterästä menee 2 kertaa enemmän kuin muuratussa harkossa. Pinta paljon epätasaisempi (pykältää) suhteessa lecaharkkoon tai sipoon. Valuja varten tarvitaan tuplamäärä telinettä kun pitää päästä valamaan rungon ympäri... Betoniharkon työstäminen se vasta homma onkin! Ei ensikertalaisille mitenkään sopiva tuote.


      • Mesumies
        Eiensikertalaisille kirjoitti:

        On muuten sähkörasioiden ja putkien asentaminen niin, että ovat suorassa ja oikeassa pintakorossa ja ettei valu juokse lätkän raoista, melkoinen homma. Harjaterästä menee 2 kertaa enemmän kuin muuratussa harkossa. Pinta paljon epätasaisempi (pykältää) suhteessa lecaharkkoon tai sipoon. Valuja varten tarvitaan tuplamäärä telinettä kun pitää päästä valamaan rungon ympäri... Betoniharkon työstäminen se vasta homma onkin! Ei ensikertalaisille mitenkään sopiva tuote.

        Betonivaluharkosta tekeminen on kaikista vaikein ja kallein tapa rakentaa pientalon runko. Lisäksi se on vahvasti ylimitoitettu kestävyydeltään suhteessa muihin talon rakenteisiin tai yleensä. Aivan kun laittaisi henkilöautoon telaketjut alle... Ei syytä/järkeä... Paitsi ehkä maanpaineseinissä, missä tuota vahvuutta voi hyödyntää.

        Hienoja mielikuvia markkinointi voi toki luoda "pelkästä latomisesta" ja "helppoudesta". Totuus on kuitenkin toinen


      • Mulla on runkorakenteena 200 mm leca-harkko ilman mitään eristeitä, 150 mm Paroc villa tuulensuojalla, ilmarako ja tiiliverhous. Harkot muurasin ja eristyksen tein itse. Muurari muurasi julkisivun. Ei ehkä vaivattomin rakentaa, mutta toimii ja kestää. Eikä maksa paljon.


      • NickNailer
        Mesumies kirjoitti:

        Betonivaluharkosta tekeminen on kaikista vaikein ja kallein tapa rakentaa pientalon runko. Lisäksi se on vahvasti ylimitoitettu kestävyydeltään suhteessa muihin talon rakenteisiin tai yleensä. Aivan kun laittaisi henkilöautoon telaketjut alle... Ei syytä/järkeä... Paitsi ehkä maanpaineseinissä, missä tuota vahvuutta voi hyödyntää.

        Hienoja mielikuvia markkinointi voi toki luoda "pelkästä latomisesta" ja "helppoudesta". Totuus on kuitenkin toinen

        Jos valua haluaa, niin yksi vaihtoehto on paikalla valettu betonitalo. Se on tiiveydeltään paras. Työ menee ladontaa nopeammin ja sähköjen vetäminen on helppoa.


      • Jehehehe
        NickNailer kirjoitti:

        Jos valua haluaa, niin yksi vaihtoehto on paikalla valettu betonitalo. Se on tiiveydeltään paras. Työ menee ladontaa nopeammin ja sähköjen vetäminen on helppoa.

        Jepjep


      • onnellinenSipokki
        johannesjs kirjoitti:

        Mulla on runkorakenteena 200 mm leca-harkko ilman mitään eristeitä, 150 mm Paroc villa tuulensuojalla, ilmarako ja tiiliverhous. Harkot muurasin ja eristyksen tein itse. Muurari muurasi julkisivun. Ei ehkä vaivattomin rakentaa, mutta toimii ja kestää. Eikä maksa paljon.

        Kuinkas tällaisen monikerrosratkaisun ilmavuodot? Lecaseinähän itsessään on reikiä täynnä ja vasta rappaus tekee seinästä tiiviin.

        Ja kuten kirjoitit aika työläs rakentaa.

        Ja tämähän ei liittynyt Lammiin mitenkään, mutta uteliaisuudesta kysyn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe