Haluaisitteko ajaa autoa vielä yli 100-vuotiaana?
Luuletteko, että onnistuisi.
Britanniassa on yli 200 yli 100-vuotiasta, jotka ajavat edelleen. Yllätyin,kun kuulin uutisen juuri äsken televisiosta.
Mitä mieltä te olette?
Millaisia ajatuksia asia herättää?
Ajoisitteko autoa yli 100-vuotiaina?
37
443
Vastaukset
Ajaisin kyllä autoa vaikka 100-vuotiaana jos kunto sallii. Yli 90v kuskeja tunnen muutaman.
- Siinä-ja-siinä
Ajaisin.
Autoa takaa.
Haukkuisin ja heiluttaisin kävelykeppiä.
Jos olisin hengissä.
Niin optimistinen en ole että tahtoisin elää sataseksi. Ihmiselle on annettu elämä.
Siksi on ihmisen annettava elää.
Poliisi kyllä puuttuu asioihin jos väärin alkaa elää.
-
Siis
Tietenkin ajaisin.
Antaisin toistenkin ajaa.
-
Jos aloituksen tarkoituksena on TAAS alkaa narisemaan vanhoista ihmisistä, sairauksista, Sydän-kohtauksista, Dementikoista, Alz...jne.
Niin aloittaja haistakoon kainalonsa.
Elämään kuuluvat myös onnettomuudet sekä huono tuuri.
H.- OlisikoSinustaKin
Voisit pysähtyä miettimään välillä ihan omaa näkökulmaa ja ajatuksiasi. Olisiko sinusta ehkä kuskiksi vielä 100-vuotiaana, jos saisit elää niin vanhaksi ja toimintakykysi olisi vielä ok.
OlisikoSinustaKin kirjoitti:
Voisit pysähtyä miettimään välillä ihan omaa näkökulmaa ja ajatuksiasi. Olisiko sinusta ehkä kuskiksi vielä 100-vuotiaana, jos saisit elää niin vanhaksi ja toimintakykysi olisi vielä ok.
"OlisikoSinustaKin"
Toistan:
"Siis
Tietenkin ajaisin.
Antaisin toistenkin ajaa."
H.
- ö-Öö
Halu eri asia, kuin kyvyt.
Ajokykyä arvioi lääkärit, jos arvio väärä, ikävämpi asia. Vanhemmiten kuntokin voi muuttua vauhdilla. Ajotaitoja ei kai mitata mitenkään, se paha.
Nopeesti ei tullut mieleen ketään, joka itse ois luopunut ajokortistaan vapaaehtoisesti itse. Monet, jotka ei enää aja, omistavat kortin edelleen. Tilastollisesti taas ongelma. Ja ilman korttiahan voi aina ajaa.
Taitaa olla lähinnä sattumanvaraista, kuinka vanhana kukakaan ajaa, ei sitä oikein voi kontrolloida. Ennen kuin tekniikka kehittyy ja kaikki ihmiset sirutettua. Jokin koodi siruun, eikä mikään aparraatti käynnisty.
=DW="teevee"
Kalkaros Tympiys!
Minä kirjoitin jo että Poliisi puuttuu tarvittaessa asiaan.
Kirjoitin myös ihmisen elämästä.
Kielsin myös valituksen sairaasta.
Miksi siis typerä kopio?
H.- KuinkaMontaTyper
hunksz kirjoitti:
"teevee"
Kalkaros Tympiys!
Miksi siis typerä kopio?
H."H.V. ==> Kalkaros Tympiys!
Miksi siis typerä kopio?"
KYSYMYS == > H:lle - cuca
hunksz kirjoitti:
"teevee"
Kalkaros Tympiys!
Miksi siis typerä kopio?
H.Nimimerkki hunksz ei voi kieltää palstalaisia kirjoittamasta. Jos aihe ei kiinnosta tai miellytä älä vastaa.
- TutkitaankoMyöhem
Jo 70-vuotiaana joutuu uusimaan ajokortin Suomessa ja siihen tarvitaan ainakin lääkärintodistus.En tiedä, tarvitaanko myöhemmin myös jotain koeajoa tms. Pitäisi varmaan tutkia netistä.
Miksi siis typerä kopio?
H.- etköoletiennyt
hunksz kirjoitti:
Miksi siis typerä kopio?
H.Kukaan sinua kopioi, harva edes lukee nämä jankutuksesi.
- VarsinKetkuilija
hunksz kirjoitti:
Miksi siis typerä kopio?
H.Katso peiliin! Kuka laittaa tänne typeriä kopioita? Voitat sen kilpailun mennen tullen. Voisit mennäkin välillä pitemmäksi aikaa muihin maisemiin tai pohtia omaa panostasi.
- mimmimum-..mi
Harvalla kasikymppiselläkään on enää hoksottimet niin hyvät..... että havannoi kaikki liikenteessä tapahtuvat seikat....
Toki ajaisin...
mutta siihen kun olen noin vanha on niin pitkä aika, että liikenne ja autot ovat sillion vallan erilaisia.
En edes osaa ajatella muuttuvatko hyvään vai huonoon suuntaan.
Ajelen täällä syrjäkylillä, niin tiet ei saisi kyllä huonompaan suuntaan mennä, mutta hän näkee ken elää. Autoja tietenkin kehitetään koko ajan vaivattomampaan suuntaan, sitten ehkä vain kännykkää käytetään ja hommat hoituu, pienellä puhalluksella saadaan kone äänettömään käyntiin jne.
Mistähän löytäisi tulevaisuussilmän, voisi silloin kurkistella tulevaisuuteen...- O-Orvokki
Tiedättekö, mistä syntyy ajaessa ääniä, jos sähkömoottori on äänetön?
Yllätyin, kun ajoin pitkähkön koelenkin kaupungin kaduilla sekä moottori- ja maantiellä. O-Orvokki kirjoitti:
Tiedättekö, mistä syntyy ajaessa ääniä, jos sähkömoottori on äänetön?
Yllätyin, kun ajoin pitkähkön koelenkin kaupungin kaduilla sekä moottori- ja maantiellä.Eiköhän siitä moottorista tule kuitenkin pientä ininää.
Rengasmeluakin kuuluu.
istuin kerran Amsterdamissa kahvilassa kanavan varrella ja kuppila oli pieni ja tarjoilija uoksi aina kadun poikki palvelemaan. Pöytä oli just kadun varressa melkein suorastaan kadulla. Ajattelin, saas nähdä millaisessa pakokaasussa kahvini ja airis koffeeni saan henkeeni vetää. Mutta yllätys oli kun pakokaasua ei lain, niin paljon sähköautoja siinä kaupungissa.
- ennustus-
Sitten kun ja jos, niin autoja ajavat tietolaitteet. Istutaan kyydissä, ja valitetaan mitä mieleen tulee. Koneella hermo pettää, ja seisahtuu levikkeelle huilaamaan.
- New-age
Odotan, että täytän tuon 100, sitten aloitan autoilun. Silloinhan hillutaan ilmassa! Haluan punaisen ilmajaguarin.
En usko, että onnistuu tuollainen autoilu silloinkaan. Kolari- ja työrmäysvaarat lisääntyisivät tolkuttomasti.
Ehkä seuraavaksi paikasta toiseen siirtymiseen luodaan ihan uudenlaisia malleja. Millaisia ne mahtavat olla? Kapseleita? Ääntä nopeampia liukuja? Ajatuksen voimalla siirtymisiä? Mitä luulisitte?New-age kirjoitti:
Odotan, että täytän tuon 100, sitten aloitan autoilun. Silloinhan hillutaan ilmassa! Haluan punaisen ilmajaguarin.
Nii, onhan tässä yli kolmekymmentä vuotta aikaa opetella ajamaan.
Kuka vaan lainaisi autoaan sitten minulle, sillä tuskin saan siihen mennessä auton hintaa säästymään.- New-age
Olkaa onnellisia, etten aja autoa. Tiukka paikka, kädet silmille ja uuups.
Kyllä ilma-auto tulee. Onhan nytkin autoissa jokin tunnistin, kun peruutat, ettet mene aitotallin takaseinästä lävitse. Tulevaisuuden auto "lukee" vapaan reitin navigaattorista ja sulkee muut tulevat tilaukset pois väylältä ja korkeuksilta.
Onhan nytkin kauko-ohjattavia heliskuuppereita, mitä käytetään monenlaiseen esim. kuvauksissa, tiedusteluissa, jne. Joku jäbä Fredalla käytti sellaista kauko-ohjattavaa jalkakäytävällä. Saisko edes? - Pirrepäjuupas
optimisti-orvokki kirjoitti:
En usko, että onnistuu tuollainen autoilu silloinkaan. Kolari- ja työrmäysvaarat lisääntyisivät tolkuttomasti.
Ehkä seuraavaksi paikasta toiseen siirtymiseen luodaan ihan uudenlaisia malleja. Millaisia ne mahtavat olla? Kapseleita? Ääntä nopeampia liukuja? Ajatuksen voimalla siirtymisiä? Mitä luulisitte?No eiköhän sitä jo biotunnisteella ajella ainakin, auto tervehtii kun ja avaa ovet valmiiksi.
On nimittäimn niin uskomatonta ollu tämä tekniikan kehitys kaari jo menneen 50 -vuoden aikana, etten kyllä ihmetteleisi yhtään jos lennettäisiinkin joskus autolla, - no sitten sata vuotiaana lennetään..:), se vaan on eri juttu minne ...
- Ajatellaanpa.näinkin
Pikku-Matin autosta on kumi puhjennut
Purukumilla paikkaamme sen
Piilomainontaa
Nuorella parilla innoissaan on kumi puhjennut
Katumuspillerillä hoitavat sen- VaiSimmottis
60 ikäluokka????
- New-age
No tämmöttis, tämmöttis. Kummottas sit?
- eppu2
Mikäli saavuttaisin sadan vuoden iän, ajaisin, mikäli kunto sen sallisi.
Vaikka reaktiokyky hidastuu, vanhempava varovaisuus ja viisaus korvaa nuoruuden nopeuden ja nokkeluuden.
Tulevaisuus tuo uudenlaisia siirtymävälineitä. Onnettomuudet vähenee, kun välineihin tulee keinoälyä.
Nythän jo on sellaistakin ainakin kokeiltu, että auto havaitsee läsnäolevan ja välttää törmäyksen.
On kaukoohjausta. Joo voiha olla, että jos ole satavuotias, niin makailen vaan takapenkillä ja auto vie minut turvallisesti perille.Yhdellä likan kaverilla on sellainen älyauto, mikä haistaa kaikki esteet ja tienreunat, lukee liikennemerkit.
Mitä kaikkia muita toimintoja siinä oli, kun hän luetteli, en muista. Taskuparkkeeraa itse itsensä ainakin myös ja tuntee tien liukkauden ...
On kuitenkin sellainen, millä ei pysty kuulemma ajamaan tieltä pois sen pysähtymättä.
Entä, jos sellainen automatiikka pettää ja on jo entinyt tuudittautua siihen turvallisuuteen ja menettänyt oman huomiokykynsä? Se on menoa silloin.- eppu2
Tellukka kirjoitti:
Yhdellä likan kaverilla on sellainen älyauto, mikä haistaa kaikki esteet ja tienreunat, lukee liikennemerkit.
Mitä kaikkia muita toimintoja siinä oli, kun hän luetteli, en muista. Taskuparkkeeraa itse itsensä ainakin myös ja tuntee tien liukkauden ...
On kuitenkin sellainen, millä ei pysty kuulemma ajamaan tieltä pois sen pysähtymättä.
Entä, jos sellainen automatiikka pettää ja on jo entinyt tuudittautua siihen turvallisuuteen ja menettänyt oman huomiokykynsä? Se on menoa silloin.Tampereella tekniikan opiskelijat koeajoi jokinaika sitten, kuskitonta bussia.
Eipä tiedä niin, mitä tapahtuu jos robotit sekoaa. Nyt jo on sellaista tapahtunut.
Saksassa se muistaakseni oli, kun autotehtaassa robotti sekosi ja nosti mekaanikon seinälle.
Radiosta tuli joskus ohjelma , siinä oli muutama muukin tapaus, en muista enää niitä muita. - New-age
Kivistön asuntomessuille mennessä istuin tuollaisessa bussissa.
- voihitsi
Liikenteessä näyttää usein, että kuskit on vähintään 100v. Eivät näe, eivät kuule, eivätkä osaa liikennesääntöjä.
- eppu2
Juu, eilen just meinasa yksi ukko tulla liittymästä kylkeen.
- Eimissääntapauksessa
Jos yhtään ymmärtää ihmisen vanhenemismekanismeja, niin viisasta 100-vuotiaan autoilu ei ole. Kaikki toiminnot ovat hitaalla ja kun juttu tapahtuu vain vanhasta muistista, niin uudet ja oudot tilanteet, siis liikenne kaikkineen, ovat fysiikalle ja reflekseille ylivoimainen haaste.
- Per-kel
Varmasti jos saan Volvo 945 matalapaine turbolla.-
Onneksi on olemassa lääkärit, jotka arvioivat ajokykyni sitten, jos itselläni on liian suuret luulot siitä. Siihen luotan.
Vaan, saattaa laiskuus ja mukavuudenhalu voittaa jo ennen sitä, koska vaikka olen tottunut ajamaan hyvillä autoilla, on se kuitenkin minulle vain väline päästä paikasta A paikkaan B, ja siihenhän on muitakin vaihtoehtoja kuin omalla autolla ajaminen.
Espanjassa käytän paljon erilaisia julkisia kulkuvälineitä, junaa, bussia ja taksia. Ja käveltyä tulee kilometritolkulla, mikä on vaan hyväksi kunnon kannalta. Joten kynnys siirtyä julkisten käyttäjäksi Suomessakin on matala.- eppu2
Minä luulen, että läheiset kyllä puuttuu, jos alkaisi olla vaaraksi itselleen ja muille.
Poikani puuttui isänsä ajokykyyn aikoinaan. Pyysi lääkäriltä ajokieltoa. Ei tullut.
Isänsä ajoi pari peltikolaria, poika otti auton pois ja sanoen, ettei sitä enää voi korjata.
Täällä pienemmillä paikkakunnilla se menee sitten taxin käytöksi, kun ei ole sitä julkista liikennettä.
Kiitos kyllä, olen ajanut vasta 50 vuotta, Suomessa vain vähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124460MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar872293Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5611758Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011481- 71171
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331108Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219980Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o61918Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3908