Ilmaraivoa vai ilman raivoa?

Kun kävelet lentokoneen käytävää läpi bisnesluokan ekonomialuokan ahtaisiin tiloihin ulkomaanlennollasi? Kohautatko vain olkapäitäsi ja ajattelet "sitä saa mitä tilaa" ja sinua ei huvittanut maksaa kymmenkertaisesti bisnes/ensimmäisen luokan pienestä hienouksista. Mitä ajattelet kun lentoemo vetää verhon osastojen välillä ja kuuluttaa sitten että ekonomiamatkustajat eivät saa käyttää etuosan vessoja. Tunnetko ilmaraivoa, pientä ärtymistä vai et mitään?

47

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostaessani lipun, tiedän mitä teen ja mihin meen.
      Lento-emäntä saa sitten viedä minut minne haluaa.
      Mies-purserin viedessä laitan kyllä paljon hantiin.
      Naisillahan se tietysti menee toisin.

      H.

      • Siis että naisethan viedään aina halutessaan sinne ykkös-luokkaan.
        Ainakin sievimmät viedään.
        Rumimmat vetäistään taka-vessoissa.

        H.


      • HAHHAH-jäi-kiinni

        Pallokala (Paloma) ei käytä aivojaan. Varastaa avaukset jo muualla kirjoitetusta.

        HS !
        http://www.hs.fi/matka/art-2000005217857.html


        "’JONAKIN päivänä.”

        Tämän lauseen sanon mahdolliselle matkakumppanilleni aina, kun kävelemme lentokoneen ykkösluokan läpi turistiluokkaan.

        Se on tietenkin vitsi, sillä sellaista päivää ei tule. Uunituoreet sämpylät, loputtomat juomatarjoilut ja unet täysimittaisessa sängyssä toki maistuisivat, mutta tuskin raaskisin käyttää rahojani bisnesluokan mannertenväliseen lippuun edes lottovoittajana.

        Kymppikerhoon tietysti kuulun. Olen lentänyt kaikissa maanosissa yli 60:n eri lentoyhtiön aluksilla. Mutta vain kerran olen päässyt liike- ja luksusmatkustavaisten eliittiosastolle, ja silloinkin minut upgreidattiin makuupaikalle säälistä ja ruinauksen tuloksena: takapuolessani oli viidakosta saatu, kananmunan kokoinen paise.

        VÄHÄINEN kokemukseni ykkösluokasta: firman piikkiin paljon matkustavaa väkeä, joille tärkeintä on bisneslipun joustava aikataulu. Mahdollisuus lepoon ja lyhyempiin vessajonoihin vähentävät työstressiä – lopulta aika yhdentekevää useimmille meistä tavallisista lentomatkustajista.

        Paitsi ettei ole. Kanadalaisen tutkimuksen mukaan ykkösluokka nimenomaan ei ole yhdentekevä.

        Toronton yliopiston tutkijat kävivät läpi yli 1 500 lentoa ja tekivät mielenkiintoisen havainnon: jos lennolle käveltiin ykkösluokan läpi, oli koneessa lähes 12-kertainen todennäköisyys matkustajien häiriötapauksiin eli ilmaraivoon verrattuna sellaisiin lentoihin, joissa ykkösluokkaa ei ollut.

        YKKÖSLUOKKA lietsoi vihaa jopa enemmän kuin lennon merkittävä viivästys. Pelkkä paremman osaston olemassaolo korreloi raivaritapauksiin yhtä suuressa määrin kuin yhdeksän ja puolen tunnin myöhästyminen.

        Tutkijat päättelivät, että joissain matkustajissa vihaa kiihottivat etenkin osastojen väliset verhot sekä toistuvat kuulutukset, joissa ykkösluokan erivapauksia korostettiin ja esimerkiksi kiellettiin turistiluokan matkustajia käyttämästä bisnesluokan vessoja.

        Se ei yllätä, että suuttujista suurin osa oli miehiä ja että alkoholilla oli usein osuutta asiaan.

        Mutta muuten tulos jäi mietityttämään: jopa merkityksettömän tuntuinen epäoikeudenmukaisuuden kokemus voi otollisissa olosuhteissa mullistaa muuten rationaalisen ihmisen käyttäytymistä.

        Lentomatkailu on yksi harvoista tilanteista, joissa yhteiskunnan luokkajako tulee suoraan iholle ja tehdään räikeästi näkyväksi. Bisnesluokka on vain bisnesluokka, mutta isompien asioiden symboli."


    • torkkuhuopa

      Onneksi lentelin silloin aikoinaan kun oli vielä asiakaspalvelua. Nyt matkustan vain pohjoiseen, joko kotimaahan tai naapurien pohjoisosiin. Etelä ei kiinnosta.

    • New-age

      No en ärsyynny. Jos ostan halpislennon, tyydyn vaatimattomampaan. En tee niin pitkiä matkoja, ettenkö sietäisi jotain hetken. Businessissä matkustavista eivät tosin kaikki maksa omia lentojaan, vaan menee firman kirjanpitoon kuluksi.
      Tosin maksamme välillisesti tuotteissa. Luulen kyllä, että yrityksissä näinä vuosina pyritään käyttämään edullisinta matkustustapaa.
      Enemmän minua ottaa pattiin mepit ym., jotka matkustelevat tyyriisti ja saavat jonkin könttäkorvauksen, mitä vastaan ei tarvita edes tositteita esittää. Miksi? Heitä on koursllinen, joten maksatus ei tositteiden mukaan ole ongelma. Todennäköisesti maksavat jollain työnantajan kortilla, josta kertyy bonuksia, esim. Finskin ja menevätkö bonukset omalle tilille?

      • New-age

        Lisäys. Mikään firma ei maksa työntekijöilleen mitään, ilman tositteita. Tähän puuttuisivat tilintarkastajat!


      • "New-age"

        Etsihän sitten itsellesi hyvä esi-mies.
        Ja lopeta valittaminen surkeudestasi.
        Kouluta sitten Palomakin.

        H.


      • New-age

        Ihan kuin ymmärryksessäsi olisi jotain vikaa, paljonkin. Tökstökstöks.


      • Ohitan-ukon-uhot

        Hunkszi kuuluu jengiin.

        Pappatunturin hernepellon tiivitaavit.

        Niillä on liivitkin. Hells Amppelit.


    • Ei.syytä.huoleen

      Sama se miten muutaman tunnin matkustaa.

    • Vedelkööt vaan rauhassa verhoja, mä silmät kiinni puristan käsinojia ja jännitän, noustaanko ilmaan ilman raivoa vai metsäänkö mennään raivoisasti.
      Kun on ilmaan päästy, ihailen pilviä ja tiputtelen kaikki muovilusikat ja patongin palat lattialle ja , ja... melkein ahdistun siihen penkkiini, ainakin syödessä. Onneksi on vieressä kohtalotoveri, puhelen vaikka käsillä jos en kieltä osaa, mutta höpisen aina.

      Sitten kun ykkösluokassa matkustan, pyydän aina monta ulkomaan kielistä lehteä, joista en ymmärrä kuin kuvat ja sitten nautin niistä ultima thule astioista ja kateenkorvatytinästä ja sipostelen muutenkin. Kaksikymppiä sain lisää maksaa ja autuus ykkösluokassa aukeni. Sama se miten ja missä luokassa matkustaa.
      Kuulin just, että norweigian lennättää atlantin yli amerikkaan, ja vain 65 euroa, silloin pitää kyllä isot eväät tehdä.

    • Kaikki mitä ajattelemme, kirjoitamme tai teemme on johdatettavissa johonkin aikaisempaan tapahtumaan. Olin juuri lukenut linkitetyn HS:n artikkelin ja jatkoin asiaa täällä, tehden aloituksen samasta asiasta. Aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin tekevät, viitaten tv-ohjelmiin tai esim iltasanomiin linkittämättä. Kuvitellen että kaikki katsovat samoja ohjelmia tai uutisia tai lukevat samoja blogeja tai kolumneja. Muille se sallitaan, mutta stalkkaajalleni ei mikään ole hyvä, jos linkitän, linkitän liian paljon, ellen linkitä, esitän muiden ajatuksia ominani.
      En uskalla enää edes linkittää kun idiootti-robotti poistaa heti linkitetyt avaukset.

      • New-age

        Sunnuntaihuomenta. Ei tässä aloituksessa häiritse lainkaan yhteys toiseen juttuun. Uusi aihe meille. Tähän ikään mennessä olemme kerenneet jonkin verran matkaamaan ja kyllä edukkailla lennoilla on merkitystä. En haluaisi tänä päivänä maksaa toistamiseen 420 euroa Rooma-Helsinki matkasta/se sininen lento 3 tuntia, kun jouduin etsimään nopeasti paluulennon. Saman verran olisi mennyt, jos olisin yöpynyt Hiltonissa, ottanut naapurimme halpislennon seuraavalle päivälle, taxit, illallinen, että näin laskuri päässäni punnitsi. Ja tavislento tämä silti oli. Hinta ärsytti, mutta kun oli pakko päästä nopeasti Suomeen. En miettinyt sijaintia, riitti kun oli jakkara, millä pääsin kotiin.


      • Huomenta, joo, ihan turhaan reagoin tuohon tukistukseen ylempänä.
        Olen joskus muinoin hamassa nuoruudessa matkustanut ensimmäisessä luokassa, kun kone oli buukattu täyteen, ilman erillistä maksua. Nythän sellaista ei enää varmaan tapahtuisi, mutta hanakasti jotkut lentoyhtiöt tarjoavat uogradeeraamista tai jopa laittavat huutoon bisnesluokan tyhjät tuolit. Tiettyjä lentoyhtiöitä jotka ylibuukkaavat lähes aina, kuten AA kannattaa välttää. Heidän lennoillaan ei ole mitenkään varmaa että esim. yhdessä lentävät saavat viereiset paikat ja paikkanumeroja ei aina edes merkitä boarding passiin koska loppupeleissä sitten lähtöportilla tuikataan mikä tahansa jäännöspaikka halpaosastolla lappuun ja valittaminen ei auta.
        Nythän tehdään silleen että kalleimmat paikat täytetään ensin, samoin pienten lasten matkustajat ja invaliidit pääsevät muiden ohi koneeseen. Sitten tulee nää kaikki muut kulta-hopea- ja pronssimitalilaiset joilla on niin ja niin paljon pisteitä ja lentomaileja. Kaikkein vimpaksi pääsee rahvas rymistelemään käytävää pitkin laukkuineen ja reppuineen koneen takaosaan. Kuten kolumnistikin totesi, missään muualla ei luokkaerot näy yhtä räikeästi kun lentokoneissa.
        ***
        Minä en periaatteessa häiriinny siitä että joillakin on leveämpi penkki tai enemmän juotavaa mukissa. Sen saa mistä haluaa maksaa. Mutta koska bisnesluokassa matkustavista monet matkustavat firmansa piikkiin, niin loppupeleissä jokuhan siitäkin maksaa, mutta niin kauan kun ei ole yhteisistä varoista niin who cares.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Huomenta, joo, ihan turhaan reagoin tuohon tukistukseen ylempänä.
        Olen joskus muinoin hamassa nuoruudessa matkustanut ensimmäisessä luokassa, kun kone oli buukattu täyteen, ilman erillistä maksua. Nythän sellaista ei enää varmaan tapahtuisi, mutta hanakasti jotkut lentoyhtiöt tarjoavat uogradeeraamista tai jopa laittavat huutoon bisnesluokan tyhjät tuolit. Tiettyjä lentoyhtiöitä jotka ylibuukkaavat lähes aina, kuten AA kannattaa välttää. Heidän lennoillaan ei ole mitenkään varmaa että esim. yhdessä lentävät saavat viereiset paikat ja paikkanumeroja ei aina edes merkitä boarding passiin koska loppupeleissä sitten lähtöportilla tuikataan mikä tahansa jäännöspaikka halpaosastolla lappuun ja valittaminen ei auta.
        Nythän tehdään silleen että kalleimmat paikat täytetään ensin, samoin pienten lasten matkustajat ja invaliidit pääsevät muiden ohi koneeseen. Sitten tulee nää kaikki muut kulta-hopea- ja pronssimitalilaiset joilla on niin ja niin paljon pisteitä ja lentomaileja. Kaikkein vimpaksi pääsee rahvas rymistelemään käytävää pitkin laukkuineen ja reppuineen koneen takaosaan. Kuten kolumnistikin totesi, missään muualla ei luokkaerot näy yhtä räikeästi kun lentokoneissa.
        ***
        Minä en periaatteessa häiriinny siitä että joillakin on leveämpi penkki tai enemmän juotavaa mukissa. Sen saa mistä haluaa maksaa. Mutta koska bisnesluokassa matkustavista monet matkustavat firmansa piikkiin, niin loppupeleissä jokuhan siitäkin maksaa, mutta niin kauan kun ei ole yhteisistä varoista niin who cares.

        " uogradeeraamista " lue upgradeeraamista


    • hienoo.väkee

      Kunhan ei tule ilmavaivoja, bisnesluokan läpi kulkiessa.

      • Siinä yksi syy lisää miksi takaosan matkustajat pitäisi päästää ensiksi koneeseen. Olisivat sitten vielä poissa paremman väen silmistä halpahallivaatteineen ja supermarkettiveskoineen.


    • henrjii

      lähtiessä voi aivot jättää narikkaan, sillälailla ei tule ilmavaivoja

      • Njaa, kyseenalaista. Ainoastaan jos kokee aivot vaivaksi.


    • En ole koskaan tuntenut raivoa ihmisten mahdollisuuksiin ostaa lisäpalveluita matkustamiseensa.

      Esimerkiksi risteilijöillä toimii samat säännöt kuin koneissa. Saat sisähytin halvimmella, seuraava hintaluokka on ulkohytti ikkunalla tai jos haluat parvekkeellisen hytin maksat lisää.

      Lentokoneessakin voi valita paikkansa ja jos käy niin kuin meille kun palasimme Amsterdaminta Helsinkiin emmekä olleet tehnyt etukäteen istuin varausta jouduimme koneen takaosaan, kone oli täyteen buukattu. Kun tarjoilukärry saapui ekana kohdallemme olimme sangen iloisia, meidän ei tarvinnut odottaa koneen keskiosassa tuntia matkan ajasta, joka on noin kaksituntia. Istumme usein lyhyillä euroopan lennoilla koneen kesjipaikoilla, mutta kokemus opetti, että varaamme paikat takaa. SIellä on myös enempi käsimatkatavaratilaa.

      Eihän se ekaluokassa matkustaminen välillä Helsinki Amsterdam maksa Finnairin jäsenille kuin jotain 80 euroa suunta ja niitä lennoista kertyneitä boonuksiahan voi käyttää paikanvalintaan.

      Eka Nykin matkalla maksoimme extraa varauloskäytäväpaikoistamma, oli lohvakkeen isot jalkatilat. Laitoin lentolaukkuni jalkojeni alle ja niin ollen leppoisan nukkama-asennon. 😥

      Miamin kentällä pisti silmiini nuoret naiset ja hyvännäköiset miehet, jotka menivät sisään bisnesluokkaan. Liekö olleet jotain kuuluisuuksia.

      Mannertenvälisillä lennoilla isoissa koneissa on bisnesluokka erikseen koneen etuosassa eikä rahvas kulje sen läpi saati näe mitä siellä puuhastellaan.

      Kaikki mitä koemme ja miten koemme on sidoksissa asenteihimme.

      • "Kaikki mitä koemme ja miten koemme on sidoksissa asenteihimme. "
        Klassillinen kysymys siitä kumpi oli ensiksi, muna vai kana. Asenteet muovautuvat kokemusten perusteella ja kokemukset vahvistavat asenteita. Varsinkin jos jättää aivot narikkaan kuten henrij.
        Suuri on hintahaarukka lentokoneistuimilla, vaikka lentäisi vain ekonomialuokassa aina.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        "Kaikki mitä koemme ja miten koemme on sidoksissa asenteihimme. "
        Klassillinen kysymys siitä kumpi oli ensiksi, muna vai kana. Asenteet muovautuvat kokemusten perusteella ja kokemukset vahvistavat asenteita. Varsinkin jos jättää aivot narikkaan kuten henrij.
        Suuri on hintahaarukka lentokoneistuimilla, vaikka lentäisi vain ekonomialuokassa aina.

        "Kaikki mitä koemme ja miten koemme on sidoksissa asenteihimme. "

        Eli

        "Asenteet muovautuvat kokemusten perusteella ( eli asenteet ovat sidoksissa kokemuksiin) ja kokemukset vahvistavat asenteita" (eli kokemukset ovat sidoksissa asenteisiin)

        🤗🤗🤗 hyvä sinä 🤗🤗🤗



        .


      • Parveke-hyvä-asia

        Minä haluaisin lentokoneessa ikkuna paikan parvekkeella ja pilvinäkymin. Onko sellaisia koneita jo olemassa? Mielellään lasitettu parveke


    • KasKaskummaa

      Verhojen sulkeuduttua voit funtsia mitä olet jättänyt opettelematta ja osaamatta , olet törsännyt parhaat hetkesi ja nyt elät halpaa elämää .

      • :)) tai jospa se on ollut sen arvoista ja maksaa se hinta ylimääräisestä kahvikupin täytöstä ei tunnu mielekkäältä. Matkustan hyvässä seurassa, mahdun hyvin penkkiini ja pystyn jopa torkahtelemaan täydessäkin koneessa. No sweat.


      • O-Orvokki

        Miten niin "elää halpaa elämää"? Kuuluuko siihen lentomatkailu?


      • New-age

        Ja kääntäen: kuinka paljon on niitä, jotka feikkaa eli vaikkei olisi kuin tuulen huuhtoma piip, niin ollaan niin olevinaan ja ostetaan ylihintainen matka ja ollaan sitten kipeitä, et pääse ykköseen.


      • Kukkaron-mukaisesti

        Nyt päästään asiaan ns velalla matkustajista. Niitäkin on paljon. Kolme neljä tonnia vippiä lainaa luottoa ja lesosti matkaan. Tase tulee vastaan jonain päivänä.


    • Ollaan hyvillämme, että osa matkustajista maksaa lennosta huiman korkeita hintoja, koska sen ansiosta voidaan myydä myös edullisempia turistilentoja.

      Euroopassa olen ehtinyt lennellä kaikissa luokissa työmatkoilla. Muutamien tuntien matkalla joskus huikeidenkin hintojen maksaminen on mielestäni ihan turhaa. Kuka ehtii ja haluaa ryypiskellä ilmaisia drikkejä edes kotimatkalla? Antaisiko paremman tasoinen ruokatarjoilu suurta lisäarvoa lennolle, jos sellaista olisi tarjolla? Istuimen leveydellä ei mielestäni ole kovinkaan suurta merkitystä, varsinkin kun lisäsenteillä ja väljyydellä on useimmiten melkoinen hinta.

      Nykyisin ajattelisin varmaan hiilijalanjälkeä, enkä välittäisikään valita ylen väljiä matkustamotiloja tarjoavaa lentoa. Turistiluokka on ihan ok. - Pitkänä ja pitkäjalkaisena olen nykyisin harmitellut, että ihmiset ovat oppineet valitsemaan koneista sellaiset paikat, joissa on väljemmät jalkatilat. Entisen systeemin mukaan toimittaessa, onnistuin melkein aina pääsemään mieleiselleni paikalle, johon jalkanikin mahtuivat hyvin.

      Nykyisin, kun ei tarvitse lennellä kovin usein, voi miettiä omia valintoja.
      - Onko tarpeen lentää, vai voisiko olla mukavampaakin matkustaa pintateitse?
      - Miten kauan lento kestää, ja onko jotain mistä kannattaisi maksaa lisähintaa?
      - Jos on lähdössä kauemmaksi, kannattaisiko pätkiä matka ja pysähtyä päiväksi tai useammaksikin johonkin mielenkiintoiseen pisteeseen matkan varrella?

      Asian vierestä tuli mieleeni, että keskustellaanko myös linja-autojen matkustajatiloista ja niiden ahtaudesta?

      • Linja-autoista yksityisautoiluun. Kuinka on, kesähelteellä lomamatka Suomessa, omalla autolla?

        Hikistä touhua, ahdasta, termoskahvia levähdyspaikalla jonne edellinen pysähtyjä on pudottanut sinappipläjäyksen istuimelle ja ulkohuone haisee. Kun päästään perille Kirvenkolon lomakeskukseen varattu mökki on suon laidassa.

        Lentäen olisit jo kotona.


      • New-age

        Toistan. Vitsihän on siinä, että useimmat kalliit liput menevät työnantajan piikkiin, kirjanpitoon jne. Siis saahan ihmiset vapaasti ostaa millaisen lipun haluaa. Mutta mainitsemani pointti kannattaa muistaa, kun käyttö 1. luokan toiletissa. Hih.
        Eikös Ikean perustaja matkustanut ihan turistiluokassa?


      • Se-pihi-ukko-uuno

        Ikean perustaja Ingvar ajaa 20 - 30 vuotta vanhalla Volvolla, matkustaa turistina, käyttää eläkekorttiaan joka paikassa eli hänellä on myös eläkeläisen bussiliput ja juna alennukset.
        Levähdyspaikkojen vessat ovat omiaan 1-luokan wessoja levähdyspaikoille. Kaupungissa taso pitää olla korkeampi.
        Lentäen suomessa ei ehdi nähdä oleellista kuten maisemat. Ei oikein junassakaan, menee siksi vinhaan. Oma auto siihen parempi vaihtoehto.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Linja-autoista yksityisautoiluun. Kuinka on, kesähelteellä lomamatka Suomessa, omalla autolla?

        Hikistä touhua, ahdasta, termoskahvia levähdyspaikalla jonne edellinen pysähtyjä on pudottanut sinappipläjäyksen istuimelle ja ulkohuone haisee. Kun päästään perille Kirvenkolon lomakeskukseen varattu mökki on suon laidassa.

        Lentäen olisit jo kotona.

        Eikö autossasi ole ilmastointia?
        Minun mielestäni on oikeastaan tylsää, kun viileässä autossa matkustaminen ei vaadi pysähdyksiä yhtä usein kuin entivanhaan. Silloin piti päästä viilentymään ja virkistymään. Tuli käydyksi useammin uimasakin, kun matkustettiin jonnekin pitemmälle. Nykyisin tosin ei useinkaan ole samanlaista kiire-aikataulua kuin nuorempana loma-aikanakin, joten erilaisia pysähtelyjä ja poikkeamisia tulee tehdyksi matkan varrella välillä taajaankin.

        Varsinaisilla pysähdyspaikoilla tulee käydyksi äärimmäisen harvoin, mutta kokeilluista ei ole jäänyt mitenkään erityisen negatiivisia muistoja mieleen. - Eikös nuo kompostikäymälät ole hyvässä kunnossa ja niiden hajut hallinnassa?
        Siisteyteen ja/tai epäsiisteyteen meistä jokainen voi itse vakuttaa.

        Roskia tulee useinkin korjatuksi ohimennen, kun niiden lisääntyminen moninkertaistuu helposti, jos on päässyt alkuun. Myös siisteys säilyy pitempään, kun paikat on siivottu kunnolla. Joku vähemmän siisti joukko voi köäynnistää kasvabvan kaaoksen, ellei joku korjaa heidän jälkiään.


      • volvoilija

        Kaikissa autoissa on nykyään ilmastointi ehkä ei kiinalaisissa mutta ei niitä oo Suomessa.
        Ruoka niissä tienvarsipaikoissa on kamalaa. Omat eväät on oltava mukana autoreissuilla.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Eikö autossasi ole ilmastointia?
        Minun mielestäni on oikeastaan tylsää, kun viileässä autossa matkustaminen ei vaadi pysähdyksiä yhtä usein kuin entivanhaan. Silloin piti päästä viilentymään ja virkistymään. Tuli käydyksi useammin uimasakin, kun matkustettiin jonnekin pitemmälle. Nykyisin tosin ei useinkaan ole samanlaista kiire-aikataulua kuin nuorempana loma-aikanakin, joten erilaisia pysähtelyjä ja poikkeamisia tulee tehdyksi matkan varrella välillä taajaankin.

        Varsinaisilla pysähdyspaikoilla tulee käydyksi äärimmäisen harvoin, mutta kokeilluista ei ole jäänyt mitenkään erityisen negatiivisia muistoja mieleen. - Eikös nuo kompostikäymälät ole hyvässä kunnossa ja niiden hajut hallinnassa?
        Siisteyteen ja/tai epäsiisteyteen meistä jokainen voi itse vakuttaa.

        Roskia tulee useinkin korjatuksi ohimennen, kun niiden lisääntyminen moninkertaistuu helposti, jos on päässyt alkuun. Myös siisteys säilyy pitempään, kun paikat on siivottu kunnolla. Joku vähemmän siisti joukko voi köäynnistää kasvabvan kaaoksen, ellei joku korjaa heidän jälkiään.

        Esimerkkini ei ole tätä päivää vaan muistoja ihanista kesistä ja kotimaan matkailusta entivanhaan. Autossani on ilmastointi, en kuitenkaan matkuste enää kotimaassa kuten ennen. Niin, tässäkin ketjussa kirjoitetaan vanhoja kokemuksia lentämisestä.
        Esim. nykyaikaisimmissa lentokoneissa ekaluokka on luxusta.


      • korppis kirjoitti:

        Esimerkkini ei ole tätä päivää vaan muistoja ihanista kesistä ja kotimaan matkailusta entivanhaan. Autossani on ilmastointi, en kuitenkaan matkuste enää kotimaassa kuten ennen. Niin, tässäkin ketjussa kirjoitetaan vanhoja kokemuksia lentämisestä.
        Esim. nykyaikaisimmissa lentokoneissa ekaluokka on luxusta.

        Onhan minunkin kokemukseni jo ihan vuoden takaisia. Toisissa koneissa oli enemmän , toisissa vähemmän luxusta, monissa kävelimme ensimmäisen luokan läpi koneen takaosaan omille paikoillemme ja suurin ero oli kai että penkit oli oli tiheämmässä turistiluokassa. Minulle on ihan luxusta jo se kun saan legolassin hinattua koneeseen, mutta ei sekään ole halukas maksamaan luxuksesta kun se ei sitä tarvi.
        Matkustamme myös autolla (ilmastointi on) ja etenkin Suomessa onmukavaa kun tienvieriruokalakulttuuri vielä elää ja kukoistaa. Tulee ihan sellainen nostalginen olo. Ruoka nyt on mitä on, mutta useimmin pysähtelemme vain kupposelle kahvia ja voileivälle. Nyt otamme tosin mukaan matkajääkaappimme.


    • tarjoilijasiistijähän

      Kerran ärsyynnyin ja en voinut kuin kääntää katseeni toisaalle. Matka Bahrainasta Katmanduun. Suhtkoht pienehkö kone. Vessat matkustamon keskiössä, neljä. Suurin osa matkustajista nepalilaisia, jotka halpatyöstä Bahrainista joko lomalle tai kokonaan takaisin kotimaahansa. Paljon matkatavaroita, nyyttiä ja nyssäkkää. Voitte ehkä kuvitella WC-tilojen siivon.
      Minua sai ärsyyntymään lentoemäntä, joka veti suojakäsineet ja teatraalisesti kakoen vaihtoi käsipyyhepaperisäkin. Korkkareilla potkaisi oven kiinni ja ilmehti. Lentoemo taisi olla länsimaalainen.

      • Miksi sinua ärsytti lentoemäntä?

        Normaali käytäntö reittilennoilla Suomessakin, että lentoemot laittavat suojahanskat kun keräävät esim. asiakkaiden mukeja ja muita tarjoilun jämiä.


      • tarjoilijasiistijähän
        korpikirjailija kirjoitti:

        Miksi sinua ärsytti lentoemäntä?

        Normaali käytäntö reittilennoilla Suomessakin, että lentoemot laittavat suojahanskat kun keräävät esim. asiakkaiden mukeja ja muita tarjoilun jämiä.

        Lentoemännän ylimielinen asenne, vaikka hän luultavasti oli itse hakeutunut ammattiinsa, ärsytti.
        Suojakäsineiden dramaattisin elkein käsiinsä vetäminen. Liioiteltu kakominen. Olen minä jos jonniinmoista asiakaspalvelijaa nähnyt, Suomessakin, mutta halveksiva asenne. Harvoin kaiketi arabimaista reittilennolla sheikkejä matkustaa, joten oli kaiketi emolle pakkolento.


      • korpikirjailija
        tarjoilijasiistijähän kirjoitti:

        Lentoemännän ylimielinen asenne, vaikka hän luultavasti oli itse hakeutunut ammattiinsa, ärsytti.
        Suojakäsineiden dramaattisin elkein käsiinsä vetäminen. Liioiteltu kakominen. Olen minä jos jonniinmoista asiakaspalvelijaa nähnyt, Suomessakin, mutta halveksiva asenne. Harvoin kaiketi arabimaista reittilennolla sheikkejä matkustaa, joten oli kaiketi emolle pakkolento.

        Mielestäni sinun nimimerkki kertoo asenteesi lentoemäntiin. Tarjoiliko tarjoilijasiistijä sinulle tuon wc-reissun jälkeen hymyillen kanarisottoa?"


      • tarjoilijasiistijähän
        korpikirjailija kirjoitti:

        Mielestäni sinun nimimerkki kertoo asenteesi lentoemäntiin. Tarjoiliko tarjoilijasiistijä sinulle tuon wc-reissun jälkeen hymyillen kanarisottoa?"

        Hyiii! En söisi kanarisottoa. Kyllä varmasti kertoo asenteestani kyseessä olevaan lentoemoon. Hänen asenteensa köyhiin nepalilaisiin, jotka henkensä kaupalla ilman minkään valtakunnan ammattiliittoja keikkuvat rakentamassa miltei nälkäpalkalla pilvenpiirtäjiä sheikeille.

        Mielestäni tasa-arvoinen kohtelu kaikkia matkustajia kohtaan pitäisi asiakaspelvelussa olla itseisarvo.

        Ko.lentoemo selvästi asetti itsensä näiden resupekkojen yläpuolelle vaikka tavallaaan hänkin on vain työntekijä vaikka omaakin virkapuvun.


      • tarjoilijasiistijähän kirjoitti:

        Hyiii! En söisi kanarisottoa. Kyllä varmasti kertoo asenteestani kyseessä olevaan lentoemoon. Hänen asenteensa köyhiin nepalilaisiin, jotka henkensä kaupalla ilman minkään valtakunnan ammattiliittoja keikkuvat rakentamassa miltei nälkäpalkalla pilvenpiirtäjiä sheikeille.

        Mielestäni tasa-arvoinen kohtelu kaikkia matkustajia kohtaan pitäisi asiakaspelvelussa olla itseisarvo.

        Ko.lentoemo selvästi asetti itsensä näiden resupekkojen yläpuolelle vaikka tavallaaan hänkin on vain työntekijä vaikka omaakin virkapuvun.

        Kanarisotto on hyvää. Ainakin minun tekemäni arroz con pollo :)


    • vieläkinhikeennyttää

      Kerran olen tuntenut raivoa kun palasin pohjoisesta. En päässyt, eikä muutkaan ulos koneesta kun keskellä konetta käytävällä oli sukulaisia juttelemassa kun pukivat samalla, miksi eivät väistäneet et takanaolevat pääsis pois..

      • New-age

        Nooo, samoja henkilöitä, jotka pitävät torikokousta lähikaupoissa tai markkinoilla. Heidän jälkeensähän tulee vedenpaisumus....


      • Ei niillä kuitenkaan ollut pitkiä kaapuja ja lastenvaunuja?
        Tuo koneesta järjestyksessä ja pikaisesti poistuminen on taito sinänänsä. Harvoin tai ensi kertaa lentävät eivät tule usein ajatelleeksi että koneen takaosassa voi olla jengiä jolla on kiire jatkoyhteyksille ja osa jää istumaan penkkeihinsä odottamaan että rysis menisi ohi (ei-kiireiset). Kaikkein luontevin (ei ehkä lentoyhtiölle edullisin) ratkaisu olisi päästää rahvas takaovesta ulkotietä terminaaliin ja bisnesluokka pääovesta kapteenin ja emojen hyvästelyjen ja hymyjen kera putkea pitkin suorinta tieta saapumisselvittelyihin ja matkalukkuralliin.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei niillä kuitenkaan ollut pitkiä kaapuja ja lastenvaunuja?
        Tuo koneesta järjestyksessä ja pikaisesti poistuminen on taito sinänänsä. Harvoin tai ensi kertaa lentävät eivät tule usein ajatelleeksi että koneen takaosassa voi olla jengiä jolla on kiire jatkoyhteyksille ja osa jää istumaan penkkeihinsä odottamaan että rysis menisi ohi (ei-kiireiset). Kaikkein luontevin (ei ehkä lentoyhtiölle edullisin) ratkaisu olisi päästää rahvas takaovesta ulkotietä terminaaliin ja bisnesluokka pääovesta kapteenin ja emojen hyvästelyjen ja hymyjen kera putkea pitkin suorinta tieta saapumisselvittelyihin ja matkalukkuralliin.

        Onpa sinullakin negatiivinen kuva lentoalan ammattiryhmästä sekä paremmin toimeentulevista, joilla on joko työnsä puolesta tai mukavuuden halusta mahdollisuus matkustaa bisnesluokassa.

        Omituista.

        Jos Petze matkustaa yksin hän käyttää bisnesluokkaa.


      • korppis kirjoitti:

        Onpa sinullakin negatiivinen kuva lentoalan ammattiryhmästä sekä paremmin toimeentulevista, joilla on joko työnsä puolesta tai mukavuuden halusta mahdollisuus matkustaa bisnesluokassa.

        Omituista.

        Jos Petze matkustaa yksin hän käyttää bisnesluokkaa.

        :)
        Ei minulla ole mitään negatiivista kuvaa bisnesluokkaa käyttävistä. Itse en luultavimmin maksaisi bisnesluokan hintoja, paitsi poikkeustapauksessa, koska mielestäni se vähäinen luxus ei ole hintansa väärtti.
        Myöskin, jos matkustaisin jonkun firman piikkiin niin käyttäisin aivan varmasti etujani ja lentäisin ensimmäisessä luokassa. Mutta, edelleenkin, en kadehdi työnsä puolesta matkustavia; rankkaa ja stressaavaa elämää joka ei ole koskaan ollut mun kuppi teetä.
        ***
        Omituistako?
        Minähän tässä vain kehittelen eteenpäin niitä ideoita joita tuo artikkeli lentoraivosta on minulle antanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3840
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2027
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      546
      1626
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1298
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe