Hehkutetaanko?

kaikesta huolimatta ja vaikka monet täälläkin (palstalla) ovat kovin pessimistisiä mitä tulee maittemme tulevaisuuteen, niin jospa vielä kuitenkin nauttisimme hetken olotilastamme maailman parhaimpina ja onnellisimpina, tasa-arvoisimpina ja vakaimpina maina.
Kanadalainen onnellisuusprofessori John F. Heinwell (johtaa YK.n tukemaa onnellisuusraporttia) sanoo että ne olosuhteet jotka vallitsevat viidessä Pohjoismaassa ovat toteutettavissa muuallakin, mutta täällä siihen on riittänyt poliittista tahtoa (työväenliike, sosiaalidemokratian nousu,
"Helliwellin tutkimuksessa keskeisiä arvoja olivat tasa-arvon lisäksi vapaus tehdä omaa elämäänsä koskevia valintoja, riippumattomuus, luottamus ja oikeudenmukaisuus. Vaakakupissa painoi myös odotettavissa oleva terve elinikä, bruttokansantuote henkeä kohden, anteliaisuus ja muista välittäminen."

69

833

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • http://yle.fi/uutiset/3-9628734
      Laitetaan nyt linkki mukaan että saatte lukea koko artikkelin. Kuvatkin on ihan hienoja.
      (Sarjassa juhlimme Suomi 100 itsenäisyyden vuotta)

• eppu2

Kyllä olemme onnellisessa asemassa, kun pohjolan maassa asumme.
      Muutosta on nyt kyllä meneillään, kun vierasmaalaisia ihmisiä liikehtii myös pohjoismaissa.
      Tärkeää on säilyttää omat arvomme, muuten onnellisuutemme on mennyttä.
      Ainakin täällä Suomessa nuo talouden näkymät alkavat pikkuhiljaa kohentua.

• Minulla-molempia

Kansan elämä romahtaa siinä vaiheessa kun viimeinenkin hehkulamppu on myyty ja jäljellä vain kynttilät - ellei tahdo ledien ikeeseen jämähtää.

• Muutokset ovat välttämättömiä.
      Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, miten olemme päässeet tällaiseen etuoikeutettuun asemaan ja ketä tai mitä saamme kiittää siitä. Se miten me valitsemme ja kenet valitsemme johtamaan ja järjestämään yhteisten asioiden hoitamista vaikuttaa pitkälti eteenpäin lastemme ja lastenlastemme ja heidän lastenlapsien tulevaisuuteen. Olemme pieniä kansoja ja kaukana vallan mahtikeskuksista; meidän on turha edes kuvitella että olisimme joitakin muuta. Voimamme on aina ollut halukkuudessamme tehdä yhteistyötä ja auttaa toinen toisiamme.

• eppu2

Juu, ei täällä eduskunnassa ole joukkotappeluita, niinkuin muualta on kuvia ollut telkkarissa.
        Kyllä täällä ainakin erimieliset pystyy istumaan ja keskustelemaan, saman pöydän ääressä ihan asiallisestikin.

• Haha.hahaa

Somessa huomaa kuinka yksimielisiä olemme.

• Hehkutetaan vaan. Vaikka petraamistakin vielä olisi, esim. hyvinvoinnin jakaantumisen ja toisista välittämisen suhteen.

• kylmätotuus

Hyvinvoinnin oikeudenmukainen jakaantuminen ja toisista välittäminen ovat peruskivet, joille vakaa yhteiskunta rakentuu.

Nyt on kuitenkin selvästi nähtävissä Suomessakin, että nuo peruspilarit ovaa kovaa vauhtia murentumassa.
        Kuilu rikkaiden ja köyhien välillä kasvaa koko ajan ja itsekkyys syrjäyttää solidaarisuuden.

Onhan selviö, että yhteiskuntarauha on vaarassa, jos osa kansasta nauttii ylenpalttisuudessa ja jatkuvasti kasvava osa suomalaisista elää köyhyydessä, vaikka ansiotyötä tekevätkin.

Onhan meillä monta asiaa, joiden vuoksi voimme vielä hehkutella. Nykyisellä menolla ne kuitenkin poistuvat yksi toisensa jälkeen.

Syyllisiä tähän kehitykseen eivät ole maahanmuuttajat, vaan me itse omine valintoinemme.

• näin minäkin tämän asian näen

• kylmätotuus kirjoitti:

Hyvinvoinnin oikeudenmukainen jakaantuminen ja toisista välittäminen ovat peruskivet, joille vakaa yhteiskunta rakentuu.

Nyt on kuitenkin selvästi nähtävissä Suomessakin, että nuo peruspilarit ovaa kovaa vauhtia murentumassa.
        Kuilu rikkaiden ja köyhien välillä kasvaa koko ajan ja itsekkyys syrjäyttää solidaarisuuden.

Onhan selviö, että yhteiskuntarauha on vaarassa, jos osa kansasta nauttii ylenpalttisuudessa ja jatkuvasti kasvava osa suomalaisista elää köyhyydessä, vaikka ansiotyötä tekevätkin.

Onhan meillä monta asiaa, joiden vuoksi voimme vielä hehkutella. Nykyisellä menolla ne kuitenkin poistuvat yksi toisensa jälkeen.

Syyllisiä tähän kehitykseen eivät ole maahanmuuttajat, vaan me itse omine valintoinemme.

Olet valitettavan (tässä tapauksessa) oikeassa. Aika vaikea edes yrittää olla optimistinen näiden asioiden suhteen, ikävä kyllä.

• täs-hehkuu-keleesti

NAINEN AVIOITUI JUNA-ASEMAN KANSSA: "KERRAN OLIN TODELLA LÄHELLÄ ORGASMIA!"
      30.5.2017 19:01
      San Diegossa asuva Carol Santa Fe, 45, on ollut rakastunut paikalliseen juna-asemaan 9-vuotiaasta saakka. Viime jouluna hän juhli ensimmäistä vuosipäiväänsä unelmiensa kumppanin kanssa.

Vaikka liitto ei lain silmissä ole pätevä, Santa Fe vakuuttaa avioituneensa juna-aseman kanssa joulukuussa 2015. Carol, joka kutsuu rakastaan nimellä Daidra, sanoo heidän viettäneen ensimmäistä vuosipäiväänsä jouluna.

– Mennessämme naimisiin seisoin siellä kertoen hänelle, että ottaisin hänet kumppanikseni. Se oli elämämme onnellisin päivä, Carol hehkuttaa.

Huolimatta siitä, että Carolin rakkaus Daidraa kohtaan on kestänyt yli 30 vuotta, hän kertoo heidän suhteensa alkaneen vasta vuonna 2011. Seksiä Carol harrastaa kumppaninsa kanssa "mielessään". Hän myöntää olevansa objektiseksuaali, eli henkilö, joka tuntee seksuaalista vetovoimaa elottomia esineitä kohtaan.

– Ihmiset eivät vain ymmärrä. Tunnen oloni todella yksinäiseksi, sillä en voi puhua asiasta kenenkään kanssa, Carol sanoo seksuaalisuudestaan.

– Daidra on ollut vakain kumppani, joka minulla on koskaan ollut.

NOJAILEE ASEMAN SEINIIN JA SUUKOTTELEE NIITÄ
      Carol matkustaa joka päivä 45 minuuttia bussilla viettääkseen aikaa rakkaansa kanssa. Hän nojailee aseman seiniin ja suukottelee niitä.

– En harrasta aseman kanssa julkisesti seksiä. Haluan olla kunnioittava sitä kohtaan, Carol sanoo, mutta myöntää veturien äänten kiihottavan häntä.

– Kerran olin todella lähellä orgasmia, ja pelkäsin, että joku aseman henkilökunnan jäsenistä saisi minut kiinni itse teossa.

Lähde: Daily Mail

• Kirjoitit...

"Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, miten olemme päässeet tällaiseen etuoikeutettuun asemaan ja ketä tai mitä saamme kiittää siitä."

Itseämme 60-vuotiaat.
      Olemme koko ikämme tehneet työtä hyvinvointimme eteen.

Ei vain sukupolvet ennen meitä, he loivat pohjan me rakensimme.

• "Kaikki se, missä onnellisuudessa ollaan onnistuttu Pohjoismaissa, voidaan toistaa yhtä hyvin missä tahansa"
        Helliwell ei kyllä puhunut mitään sinusta. Tai minusta. Tai kenestäkään meistä, ainoastaan mitkä tekijät ovat vaikuttaneet siihen että:
        "Norja on maailman onnellisin maa. Suomi on maailman vapain, vakain ja turvallisin maa.
        Tanska on vähiten korruptoitunein, eikä missään muualla planeetallamme sananvapaus ole niin vahvaa kuin siellä.
        Ruotsi on maailman paras paikka olla tyttö. Islannissa sukupuolten välinen tasa-arvo on pisimmällä.
        Kilpailukykyvertailussa Ruotsi ja Suomi sijoittuvat kymmenen parhaan joukkoon. Kööpenhamina on paras kaupunki houkuttelemaan huippuosaajia.
        Ja niin edelleen. Listaa voisi vielä jatkaa."

Keskustellaan vain, mutta luethan artikkelin ensin.

• Paloma.se.co kirjoitti:

"Kaikki se, missä onnellisuudessa ollaan onnistuttu Pohjoismaissa, voidaan toistaa yhtä hyvin missä tahansa"
        Helliwell ei kyllä puhunut mitään sinusta. Tai minusta. Tai kenestäkään meistä, ainoastaan mitkä tekijät ovat vaikuttaneet siihen että:
        "Norja on maailman onnellisin maa. Suomi on maailman vapain, vakain ja turvallisin maa.
        Tanska on vähiten korruptoitunein, eikä missään muualla planeetallamme sananvapaus ole niin vahvaa kuin siellä.
        Ruotsi on maailman paras paikka olla tyttö. Islannissa sukupuolten välinen tasa-arvo on pisimmällä.
        Kilpailukykyvertailussa Ruotsi ja Suomi sijoittuvat kymmenen parhaan joukkoon. Kööpenhamina on paras kaupunki houkuttelemaan huippuosaajia.
        Ja niin edelleen. Listaa voisi vielä jatkaa."

Keskustellaan vain, mutta luethan artikkelin ensin.

Minä kuulun suomalaisen hyvinvoinnin rakentajiin.
        Aloitin nuorena työn teon, kävin Ruotsissa pistämässä teollisuuden pyöriin vauhtia ja palasin Suomeen maksamaan veroja. Suomeen olen maksanut veroja aina tähänpäivään asti.
        Kunnia kuuluu kaikille Pohjoismaissa ikänsä veroja maksaneille.

• korppis kirjoitti:

Aloitin nuorena työn teon, kävin Ruotsissa pistämässä teollisuuden pyöriin vauhtia ja palasin Suomeen maksamaan veroja. Suomeen olen maksanut veroja aina tähänpäivään asti.

Ei ne sinun verosi ja vauhdittamisesi ole kuin rikka meressä, mutta hyvä sekin. Monista pienistä puroista....me puhumme nyt hieman eri asioista, korppis. Sinä puhut vauraudesta ja minä hyvinvointivaltiosta, poliittisista päätöksistä ja suuntauksista jotka ovat edesauttaneet asemaamme maailman parhaimpien maiden joukkoon kuuluvana, siis ei rikkaimpien, mutta asuinkelpoisimpien maiden kärjessä.
        En minä halua vähätellä sinun ja muidenkaan yhteiskuntaa rakentaneiden osallistumista maan rakentamiseen ja nostattamiseen jaloilleen sotien jälkeen, mutta se on vain osa asiaa.
        Kunnia kuuluu niille jotka edellisen vuosisadan alkupuoliskolla ja ja vielä loppupuolellakin näkivät miten tärkeää oli kannattaa perunasäkkiä pohjasta ja nostaa koko kansan hyvinvointia.

• asiat-asioina-ilman
        korppis kirjoitti:

"Minä kuulun suomalaisen hyvinvoinnin rakentajiin.
        Aloitin nuorena työn teon, kävin Ruotsissa pistämässä teollisuuden pyöriin.."

Just joo!

"Ei ne sinun verosi ja vauhdittamisesi ole kuin rikka meressä, mutta hyvä sekin. "

Hyvä huomio Paloma!

Aloitukseen, jonka Paloma teki ja luin sen kirjoituksenkin, niin mitä sitä enää referoimaan, koska olen samaa mieltä.

Poikkeuksen tekee vain nämä täällä valittajat, jotka ilman lääkkeitä makaa paskavaipoissaan jossain räkäsessä hoitolaitoksessa ja jotka ei ole mihinkään tyytyväisiä, koska Sipilä on pistänyt kaikki rahat omaan "liiviinsä" tai sukulaisten taskuun!

Ei ne sinun verosi ja vauhdittamisesi ole kuin rikka meressä, mutta hyvä sekin. Monista pienistä puroista....me puhumme nyt hieman eri asioista, korppis. Sinä puhut vauraudesta ja minä hyvinvointivaltiosta, poliittisista päätöksistä ja suuntauksista jotka ovat edesauttaneet asemaamme maailman parhaimpien maiden joukkoon kuuluvana, siis ei rikkaimpien, mutta asuinkelpoisimpien maiden kärjessä.
        En minä halua vähätellä sinun ja muidenkaan yhteiskuntaa rakentaneiden osallistumista maan rakentamiseen ja nostattamiseen jaloilleen sotien jälkeen, mutta se on vain osa asiaa.
        Kunnia kuuluu niille jotka edellisen vuosisadan alkupuoliskolla ja ja vielä loppupuolellakin näkivät miten tärkeää oli kannattaa perunasäkkiä pohjasta ja nostaa koko kansan hyvinvointia.

Kävin sisustamassa mökin paskahuusin.

Kuulun etuoikeutettuihin hyvinvvointivaltion rakentajiin. Sinä tulit valmiiksi katettuun pöytään. Olet kertonut itse palanneesi Jenkeistä Skandinaaviaan juuri maittemme hyvän sosiaaliturvan ja lastesi paremman tulevaisuuden vuoksi.

Puhu sinä minä pidän hevosta.

• korppis kirjoitti:

Kävin sisustamassa mökin paskahuusin.

Kuulun etuoikeutettuihin hyvinvvointivaltion rakentajiin. Sinä tulit valmiiksi katettuun pöytään. Olet kertonut itse palanneesi Jenkeistä Skandinaaviaan juuri maittemme hyvän sosiaaliturvan ja lastesi paremman tulevaisuuden vuoksi.

Puhu sinä minä pidän hevosta.

"Olet kertonut itse palanneesi Jenkeistä Skandinaaviaan juuri maittemme hyvän sosiaaliturvan ja lastesi paremman tulevaisuuden vuoksi."
        Olenko todellakin sanonut noin? Vai onko se oma tulkintasi? En yleensä kirjoittele suoranaista puppua.
        Töitä minä olen tehnyt ja maksanut veroa siinä samassa kuin kaikki muutkin; ei sosiaaliturva ollut syy miksi tulin tänne. Että tykkään että hyvinvointivaltio ja sosiaaliturva todellakin nostavat yhteiskunnan elinkelpoisuutta minun silmissäni noin yleensä onkin sitten eri asia.

• kylmätotuus

Nimim. "korpikirjailija", jos Suomea verrataan rakennukseen, niin tukevan perustuksen sille rakensivat 1800-luvulla ja 1900- luvun alussa eläneet ihmiset, eikä heidän pohjustustyötään sovi aliarvioida.
        He rakensivat perustan kallioon, jonka päälle rakennettu talo kestää suuretkin myrskyt, eivätkä rakentaneet taloa hiekalle, joka sortuu pienestäkin puhurista.

Meidän vanhempamme,jotka puolustivat itsenäisyyttämme sodissa, jatkoivat sisukkaasti maamme rakentamista sotien jälkeen ja maksoivat työllään sotavelkamme, omista menetyksistään huolimatta.
        Heidän ansiotaan on myös, että meille tavallisille pulliaisille tuli mahdollisuus päästä "oppikouluun", kirjoittaa ylioppilaiksi ja jatkaa opintojamme haluamillemme aloille.
        Ilman heitä sitä mahdollisuutta meillä ei olisi ollut.

On itsemme yliarviointia, jos ajattelemme, että Suomi on hyvä maa elää ja asua vain ikäluokkamme ansiosta.

Se on valheellinen näkemys.
        Meille oli jo luotu puitteet, joissa pystyimme rakentamaan lisää hyvivointia.

Teimmekö niin? Se onkin sitten aihe erikseen.

Luultavasti lähes jokainen ikäisemme on tehnyt töitä lähes lapsesta alkaen. Silloin oli töitä tarjolla. Nyt on toisin ja sekin on asia erikseen.

• kylmätotuus kirjoitti:

Nimim. "korpikirjailija", jos Suomea verrataan rakennukseen, niin tukevan perustuksen sille rakensivat 1800-luvulla ja 1900- luvun alussa eläneet ihmiset, eikä heidän pohjustustyötään sovi aliarvioida.
        He rakensivat perustan kallioon, jonka päälle rakennettu talo kestää suuretkin myrskyt, eivätkä rakentaneet taloa hiekalle, joka sortuu pienestäkin puhurista.

Meidän vanhempamme,jotka puolustivat itsenäisyyttämme sodissa, jatkoivat sisukkaasti maamme rakentamista sotien jälkeen ja maksoivat työllään sotavelkamme, omista menetyksistään huolimatta.
        Heidän ansiotaan on myös, että meille tavallisille pulliaisille tuli mahdollisuus päästä "oppikouluun", kirjoittaa ylioppilaiksi ja jatkaa opintojamme haluamillemme aloille.
        Ilman heitä sitä mahdollisuutta meillä ei olisi ollut.

On itsemme yliarviointia, jos ajattelemme, että Suomi on hyvä maa elää ja asua vain ikäluokkamme ansiosta.

Se on valheellinen näkemys.
        Meille oli jo luotu puitteet, joissa pystyimme rakentamaan lisää hyvivointia.

Teimmekö niin? Se onkin sitten aihe erikseen.

Luultavasti lähes jokainen ikäisemme on tehnyt töitä lähes lapsesta alkaen. Silloin oli töitä tarjolla. Nyt on toisin ja sekin on asia erikseen.

Minä kirjoitin tuonne ylemmäksi jo suomalaisten hyvinvoinnin taustoista, tosin yhdellä lauseella sillä oletan plus 60 ihmisten tietävän historiastamme edes
        himoun verran.

"Ei vain sukupolvet ennen meitä, he loivat pohjan me rakensimmme."

Tätää tosiasiaa ei ole kieltäminen.

Meidän ikäluokkaa on opettu nöyryyteen, ei saa kehua itseämme. Kuitenkin se itsensä arvostaminen tulee julki nykyajan menoa valitettaessa.

Ei ikäluokkamme saavutukset ole eriasia.

"Olet kertonut itse palanneesi Jenkeistä Skandinaaviaan juuri maittemme hyvän sosiaaliturvan ja lastesi paremman tulevaisuuden vuoksi."
        Olenko todellakin sanonut noin? Vai onko se oma tulkintasi? En yleensä kirjoittele suoranaista puppua.
        Töitä minä olen tehnyt ja maksanut veroa siinä samassa kuin kaikki muutkin; ei sosiaaliturva ollut syy miksi tulin tänne. Että tykkään että hyvinvointivaltio ja sosiaaliturva todellakin nostavat yhteiskunnan elinkelpoisuutta minun silmissäni noin yleensä onkin sitten eri asia.

Olet kertonut Ruotsiin tulosi tauustoista juuri näin. Amerikan elämä ei ollut hyvä kasvualusta lapsillesi joten valitsit Ruotsin.

Kun sinä tanssut salsaa Columbiassa 1970-luvulla, minä otin osaa Suomessa ammattiyhdistysaktiivina työläisten asiain hoitoon. Olin mukana työehtosopimuksista neuvoteltaessa jne.

Kyllä meidän sukupolvemme rikka rikalta rakensi tätä hyvinvointivaltiota, jota nyt uudet sukupolvet hajoittavat kuten olet kommenteistasi antanut ymmärtää.

• korppis kirjoitti:

Olet kertonut Ruotsiin tulosi tauustoista juuri näin. Amerikan elämä ei ollut hyvä kasvualusta lapsillesi joten valitsit Ruotsin.

Kun sinä tanssut salsaa Columbiassa 1970-luvulla, minä otin osaa Suomessa ammattiyhdistysaktiivina työläisten asiain hoitoon. Olin mukana työehtosopimuksista neuvoteltaessa jne.

Kyllä meidän sukupolvemme rikka rikalta rakensi tätä hyvinvointivaltiota, jota nyt uudet sukupolvet hajoittavat kuten olet kommenteistasi antanut ymmärtää.

Ps. Minä en sanahelinän vuoksi erottele sosiaaliturvan tärkeyttä osana hyvinvointivaltion kokonaisuutta vaan pidän sitä hyvinvointivaltioon kuuluvana.
        En myöskään erota vaurautta ja hyvinvointia kahdeksi eri asiaksi.

• korppis kirjoitti:

Ps. Minä en sanahelinän vuoksi erottele sosiaaliturvan tärkeyttä osana hyvinvointivaltion kokonaisuutta vaan pidän sitä hyvinvointivaltioon kuuluvana.
        En myöskään erota vaurautta ja hyvinvointia kahdeksi eri asiaksi.

Sanahelinää?
        Vauraus ja hyvinvointi eivät aina kulje niin käsikädessä. Etenkään jos vaurautta ei jaeta tasapuolisesti. Tämän olen nähnyt itse asuessani ensiksikin kehoitysmaassa, jossa minulla oli asiat hyvin, koska kuuluin vauraaseen eliittiin (tein tosin työtä koko ajan sielläkin, työllistin muitakin ja maksoin veroa jne.) ja joss ylemmnät kansanluokat voivat todella hyvinvauraudessaan ja halpaa työvoimaa aina saatavilla: hyvinvointi oli todella epätasaisesti jakautunutta ja sitten USA:ssa jossa on enemmän vaurautta kuin esim. meillä, mutta koska se ei ole tasapuolisesti jaettu niin ghettot ovat suuria, rikollisuus samoin, hyvinvointivaltioko? Ei minun mielestäni. Riippuu tietenkin keneltä kysyy.

Sanahelinää?
        Vauraus ja hyvinvointi eivät aina kulje niin käsikädessä. Etenkään jos vaurautta ei jaeta tasapuolisesti. Tämän olen nähnyt itse asuessani ensiksikin kehoitysmaassa, jossa minulla oli asiat hyvin, koska kuuluin vauraaseen eliittiin (tein tosin työtä koko ajan sielläkin, työllistin muitakin ja maksoin veroa jne.) ja joss ylemmnät kansanluokat voivat todella hyvinvauraudessaan ja halpaa työvoimaa aina saatavilla: hyvinvointi oli todella epätasaisesti jakautunutta ja sitten USA:ssa jossa on enemmän vaurautta kuin esim. meillä, mutta koska se ei ole tasapuolisesti jaettu niin ghettot ovat suuria, rikollisuus samoin, hyvinvointivaltioko? Ei minun mielestäni. Riippuu tietenkin keneltä kysyy.

Samalla kun kerrot maailman vaurauden epatasajakaumasta kerrot kuuluneesi kehitysmaassa asuessasi vauraaseen elittiin.

Eli kuten kirjoitin 70-luvulla kun tanssit salsaa Columpiassa minä olin työläinen ja toimin ammattyhdistysaktiivina. Saimme yhdessä kaltaisteni kanssa aikaan onnellisuutta tukevaa hyvinvointia.

Eihän meidän kai ollut tarkoitus keskustella tämän linkittämäsi aineiston perusteella Papuan Uuden Guinean viidakossa elävistä alkuperäiskansoista. He kun ovat omissa kylissään ehkä maailma onnellisimpia ihmisiä.

Onnellisuusmittarit ovat teennäisiä keksintöjä. Yhtenä vuonna Hollantilaiset olivat onnellisin kansa, minne heidän onnensa nyt on kadonnut?

Länsimaiseen ja etenkin pohjoismaiseen hyvinvointiin ja onnellisuustekijöihin kuuluu kuten olet täältäkin saanut lukea varallisuus. Asuminen velattomassa omakotitalossa. Onni elää lapsille ostetuissa opiskelijayksiöissä ja lapsenlapsille lahjoitetutuissa älykännyköissä ja muissa verneissä.

Minä en voi kehua onneani maallisella omaisuudellani. Omistamani vanha kesämökki on minun kesieni paratiisi. Pitäisi vain olla rahaa pitää sitä kunnossa, mutta se rahan vähyys rajoittaa kunnossapitoa, mutta onneksi ei haaveilua.

Raha on yksi onnellisuuden osatekijä.

Sanahelinää?

"Paloma.se.co"

Minkä-laista työtä teit?
        Työtä joka toi ulkomaista valuuttaa Colombiaan?
        Vai työtä jolla nyhdit fyrkkaa paikallisilta.
        Ns. Teko-työllistämistä.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Minkä-laista työtä teit?
        Työtä joka toi ulkomaista valuuttaa Colombiaan?
        Vai työtä jolla nyhdit fyrkkaa paikallisilta.
        Ns. Teko-työllistämistä.

H.

Kaikkein tärkeintä ja yhteiskunnalle hyödyllisintä työtä: koulutin ja opetin. Minun kouluttamaani sukupolvea oli mukana neuvottelemassa viisikymmenvuotisen sisällissodan lopettamisesta ja rauhan saamisesta maahan. Monet entiset oppilaani ovat nykyisin tärkeissä asemissa ja kaikkiin heihin istutin "vapauden, veljeyden ja tasa-arvoisuuden " siemenen. Joissakin se on itänyt, joissakin rikkaruohot ovat sen tukehduttaneet.
        Työllistin pienen joukon paikallisia, joka taas mahdollisti heidän jatko-opintonsa. Entinen sihteerini koulutti itsensä samalla aikaa juristiksi, mikä ei olisi ollut mahdollista ilman työstään saatua palkkaa, koska opiskelu ei ole ilmaista . (Yksi pieni esimerkki).

(Ulkomaisesta valuutasta ei ole ollut pulaa Colombiassa.)

Kaikkein tärkeintä ja yhteiskunnalle hyödyllisintä työtä: koulutin ja opetin. Minun kouluttamaani sukupolvea oli mukana neuvottelemassa viisikymmenvuotisen sisällissodan lopettamisesta ja rauhan saamisesta maahan. Monet entiset oppilaani ovat nykyisin tärkeissä asemissa ja kaikkiin heihin istutin "vapauden, veljeyden ja tasa-arvoisuuden " siemenen. Joissakin se on itänyt, joissakin rikkaruohot ovat sen tukehduttaneet.
        Työllistin pienen joukon paikallisia, joka taas mahdollisti heidän jatko-opintonsa. Entinen sihteerini koulutti itsensä samalla aikaa juristiksi, mikä ei olisi ollut mahdollista ilman työstään saatua palkkaa, koska opiskelu ei ole ilmaista . (Yksi pieni esimerkki).

"Paloma.se.co"

Tuota noin, rakkaani...
        Minä en ihan kauheasti mainostaisi tekojasi.
        Ainakaan mitä tunnen Colombian elämän-menosta ja "ulkomaan valuutasta".
        Pahasti pelkään että sinulle maksetut verot palkan muodossa menivät kansalta hukkaan.
        Sinä sentään pääsit pesä-muninesi Ruotsiin karkuun.
        Se oli sentään fiksu liike.
        Mutta, etpä sinä ole ainoa sini-silmä siellä-päin.

H.

Oijoi...aijempien kertomuksiesi mukaan opetit englanninkieltä.

Siis kaikkiin heihin istutit "vapauden, veljeyden ja tasa-arvoisuuden " siemenen, englanniksi 😆

• korppis kirjoitti:

Oijoi...aijempien kertomuksiesi mukaan opetit englanninkieltä.

Siis kaikkiin heihin istutit "vapauden, veljeyden ja tasa-arvoisuuden " siemenen, englanniksi 😆

Opetin englantia myös. Päätyönäni pidimme mieheni kanssa kaksikielistä esi-.ja peruskoulun ala-astetta.

Opetin englantia myös. Päätyönäni pidimme mieheni kanssa kaksikielistä esi-.ja peruskoulun ala-astetta.

Miten kauan asuit Columpiassa?
        Osasitko espanjaa kun muutit asumaan Columpiaan?

• korpikirjailija kirjoitti:

Miten kauan asuit Columpiassa?
        Osasitko espanjaa kun muutit asumaan Columpiaan?

12 vuotta , en osannut sanaakaan espanjaa

12 vuotta , en osannut sanaakaan espanjaa

Lukiessani kirjoituksiasi, uskon, että kaukomuistisi hiukka pettää.
        Sihteerisi?
        Työllistit joukon paikallisia jne.
        Miehesi taisi olla se, joka työllisti ja jolla oli sihteeri vai kuinka?
        Olet kertonut, että miehesi opetti yliopistossakin.
        No, sattuuhan sitä.

Kun vierailin ensimmäistä kertaa nuoremman veljeni luona ihastelin taloa, jossa veljeni asui silloisen avovaimonsa kanssa. Sinulla on komea talo, sanoin veljelleni, johon veljeni vaimo oikaisi, talo on minun.

• korpikirjailija kirjoitti:

Lukiessani kirjoituksiasi, uskon, että kaukomuistisi hiukka pettää.
        Sihteerisi?
        Työllistit joukon paikallisia jne.
        Miehesi taisi olla se, joka työllisti ja jolla oli sihteeri vai kuinka?
        Olet kertonut, että miehesi opetti yliopistossakin.
        No, sattuuhan sitä.

Kun vierailin ensimmäistä kertaa nuoremman veljeni luona ihastelin taloa, jossa veljeni asui silloisen avovaimonsa kanssa. Sinulla on komea talo, sanoin veljelleni, johon veljeni vaimo oikaisi, talo on minun.

Hieman selvennystä, koska en ehdi palaamaan palstalle kuin mahdollisesti viikonlopun jälkeen.
        Koulun omistimme yhdessä mieheni kanssa, minä johdin esikouluosastoa ja mieheni ala-astetta. Sihteerini oli molemmilla työssä. Meillä oli parhaina vuosina 120 oppilasta, neljä luokanopettajaa, kaksi esikoulunopettajaa, sihteeri, autokuski ja nunna joka opetti uskontoa. Siivoojat ja tilapäiset lisäksi.
        Samaan aikaan työllistin kotonani kaksi live-in kotiapulaista ja lastenhoitajan. Itse tein kokopäivää koulussa ja opiskelin esikoulunopettajaksi iltaisin. Valmistuttuani opetin englantia iltaisin uudelleen samassa paikassa.
        Mieheni opetti englantia ja espanjaa kieli-instituutissa Colombiassa ja sitten kun olimme muuttaneet USA:han collegessa Chicagossa.
        Se työhistoriastamme.
        Kaukomuistini on erittäin tarkka.

Hieman selvennystä, koska en ehdi palaamaan palstalle kuin mahdollisesti viikonlopun jälkeen.
        Koulun omistimme yhdessä mieheni kanssa, minä johdin esikouluosastoa ja mieheni ala-astetta. Sihteerini oli molemmilla työssä. Meillä oli parhaina vuosina 120 oppilasta, neljä luokanopettajaa, kaksi esikoulunopettajaa, sihteeri, autokuski ja nunna joka opetti uskontoa. Siivoojat ja tilapäiset lisäksi.
        Samaan aikaan työllistin kotonani kaksi live-in kotiapulaista ja lastenhoitajan. Itse tein kokopäivää koulussa ja opiskelin esikoulunopettajaksi iltaisin. Valmistuttuani opetin englantia iltaisin uudelleen samassa paikassa.
        Mieheni opetti englantia ja espanjaa kieli-instituutissa Colombiassa ja sitten kun olimme muuttaneet USA:han collegessa Chicagossa.
        Se työhistoriastamme.
        Kaukomuistini on erittäin tarkka.

Miksi jätitte Columbian, suvun, koulun, ystävänne ja muutitte USA.n?

• uteliaskorppi
        korpikirjailija kirjoitti:

Miksi jätitte Columbian, suvun, koulun, ystävänne ja muutitte USA.n?

Miks utelet aina , se on tyhmää uteliaisuutta ?????????????

• uteliaskorppi kirjoitti:

Miks utelet aina , se on tyhmää uteliaisuutta ?????????????

Olen tiedon haluinen.

Sitäpaitsi, minusta on kiva lukea ihmisten elämästä.

Olen utelias tietämään, miksi upea elämä sai uuden käänteen.

Miksi Paloma muutti perheineen USA.aan? Pariskunnallahan oli oma koulu Columpiassa, miehellä virka kieli-intituutiossa, Paloma opiskeli, oli kaksi kultakutrista lasta, oma talo ja arjen pyörityksestä vastasi palvelusväki, oli auto taisipa olla kaksikin 🤔 vaimo haki autolla vihanneksia ja hedelmiä luotto kauppiaalta, aurinko paistoi ja latinomusiikki soi.

Muistelmat jatkuvat. Jaksatko seurata 😜

• ö-Öö

Huuhaata

Kyse ei ole ihmisten onnellisuudesta tai sen tunteesta, nyt kyse siitä, millaisia mielikuvia ihmisillä on, vertaillessaan omia asioitaan joittenkin muiden maiden ihmisten asioihin. Kehittävän maan asukas varmastikin on kateellinen asioista, joita kehittyneissä maassa on. Ja kehittyneen maan asukkaat tavallaan tuntevat sääliä kehitysmaiden ihmisten joihinkin asioihin.

Koitetaan lättäpäistää kulttuurieroja, "meidän" ajatustemme mukaisksi. Mistä hitosta joku yliopistotutkija osaa määritellä, miten kamelinviljelijä ois onnettomampi, kuin poronviljelijä? Tai että työtön vuokraluukussa ja soskun varassa elelevä loispummi ois onnellisempi, kuin intiassa eítse elantonsa kaatopakkamuoveja keräilevä käkkäräpää?

Mun mielestä ilman kulttuurierojen huomioonottamista, paljoja vertailuja ei voi tehdä. Jotkut kuolee juu nälkään, jotkut liikalihavuuteen, kummat onnellisempia? Niettä tollast "tutkimukset" totaaliskeidaa, oisivat tutkineet, miten järjetön väestönkasvu, tahi kasvihuoneilmaston kehittyminen voitaisiin estää. Loppupeleissä, kun ihmiskunta tekee kokonaisuudessa kuolemaa sukupuuttoon koko maapallon kanssa, eipä ole oikein mistä vois tehdä mitään näennäistutkimusta. Silloin kaikki jengi on lättäpäistetty lopullisesti.

=DW=

• Me ollaan onnekkaita mutta turha siitä on tuntea huonoa omaatuntoa että jossain muualla ollaan vähemmän onnellisia.
      Meillä on surkea ilmasto, sekin varmaan auttaa siihen että ollaan sitkeämpiä kuin lämpimissä olosuhteissa kasvaneet.
      Järjetön lisääntyminen ilman toivokaan elämisen mahdollisuuksista saa aikaan ihmisten vyöryn etsimään parempaa elintasoa. En ihmettele sitä, niin varmaan itsekin tekisin heidän asemassaan.
      Siellä missä naisten asema on huono soditaan myös eniten, sekin aiheuttaa muuttoliikettä rauhallisempiin maihin.
      Jos ollaan liian solidaarisia ja otetaan kaikki vastaan niin ollaan nopeasti samassa pisteessä kuin hekin olivat siellä mistä tulivat.
      Pitäisi auttaa paikan päällä ihmisiä niin paljon kuin mahdollista, naisten asemaa pitäisi saada paremmaksi ja joutilaat miehet pitäisi saada töihin niin eivät ehtisi suunnittelemaan uusia sotia.
      En lukenut liitettä, kunhan kirjoittelen aamuäreänä noroviruksen kourissa.

• Kysymys ei siis ollutkaan niinkään mistään onnellisuuden tunteesta, vaan siitä miten pohjoismainen hyvinvointi tulee esille joka ainoassa tilastossa missä mitataan elämän laatua kansainvälisillä paradigmeilla.

Kysymys on täysin (tai ainakin osittain) mitattavista asioista, kuten tasa-arvoisuus, sananvapaus, korruptio, naisen asema, elämän pituus, terveydenhoito, rikollisuus, opiskelumahdollisuudet, yrittäjien tukeminen, työllisyys, tuottavuus jne.
      Että Pohjoismaat olivat kukonaskeleen verran edellä muuta maailmaa (jopa huomattavasti suurempia ja rikkaampia maita) elämänlaadussa oli oma henkilökohtainen toteamukseni kahdeksankymmentäluvun puolivälissä, kun päätin muuttaa takaisin Pohjolaan Yhdysvalloista.

Nyt, kolmekymmentä vuotta myöhemmin, lähestymme joka vuosi pienen askeleen muuta maailmaa ja jos kehitys jatkuu näin, niin olemme menettäneet asemamme maailman parhaana paikkana elää ja kasvattaa lapsia vielä minun elinaikanani.

Ja syy ei ole siinä että otamme vastaan pakolaisia ja että yhteiskuntamme on suvaitseva, avoin ja hyväksyvä. Nämä ovat myös katoavia arvoja.

• New-age

Hehkutus. Tämä arvomaailma, jos etsitään ne y h d e n m u k a i s u u d e t, mitä Pohjoismaissa on, ovat jotenkin niin itsestäänselviä, ettemme oikein kaikessa huomaa tätä. Edeltävien sukupolvien yhtenäinen näkemys eettisesti hyvästä valtiosta, on täytynyt olla johtava, kantava ajatus. Onhan tietenkin s u u r i a a j a t t e l i j o i t a, niitä merkittäviä (ei Puuha-Petejä), jotka ovat vakuuttaneet
        kansalaiset arvoista, ponnisteluista ja tämän päivän merkityksestä tulevaisuuteen. E i tarvitse hymistellä. Saa pysähtyä ajattelemaan.
        Ihan hyvä aloitus!

• ö-Öö

Mnaah

Pitää muistaa, melko monissa maissa miehillä onnellisemmin asiat, kuin vaikkapa suomessa. Islamistisissa maissa, venäjällä, afrikan maissa jne miehillä paljon parempi yhteiskunnallinen meininki, koska ei ole joutavia tasa-arvohömpötyksiä. Muualla mies voi olla vapaasti onnellinen mies, suomessa mies alistettu femakoksi.

Ylegate kai kertoo suomalaisesta sananvapaudesta.

Suomessa pyörii hyväveli/.-sisko systeemi. Uskisjengit, puolueet jne vetää omiensa piikkiin ja siinä siis puhutaan rahastakin.

Ihmiset elävät just suomessakin aivan liian vanhoiksi, valtava sairaitten loispummieläkeläisten aiheuttama yhteiskunnallinen ongelma.

Suomessa muuten aivan älytön työttömyys ja siitä aiheutuvat ongelmat.

Jne, jne, jne,......

Totaalituubaa tollaset tutkimukset, Tossakin ajatellaan asioita täydellisesti omaa napaa verrokkina käyttäen. Siis hakemalla haettu asioita, missä kuvittelee itse olevansa muita ihmisiä parempi. Asioita ei ole ollenkaan mietitty muitten maitten näkökulmista. Taas tulee kristinuskon omahyväisyys esiin. Kukaan miettinyt, miten tosiaan muissa kulttuureissa elävät ihmiset elämänsä kokevat ja asioihin suhtautuvat. Pelkkää propagandatutkimusta.

Tutkimus, jonkin muun tekemänä olisi aivan erilainen. Miettinyt, kuinka hienosti asiat ovat Pohjois-Koreassa, tai olivat entisessä Neuvostoliitossa?

=DW=

• New-age

En suostunut lukemaan liitettä, lähdin Paloman tekstistä, lyhennelmästä.
        Millainen miesten takki sulla on? Tomuta vähän. Kautta aikain kaveria ei ole jätetty, milloin ok ja milloin rökitettävää. Toimittajien työtä näyttää sormella,
        jos on jotain mätää. Asemansa väärinkäyttäjät syytä onki saattaa parrasvaloihin.
        Ehkä myös se, että kohautamme olkaamme, vaikka saisimme positiivista palautetta, kritisoimme, osoittaa itsenäistä ajattelua ja se, että voimme kansalaisina melko vapaasti puhua ja kirjoittaa milloin mistäkin, on tärkeä arvo. Itsestäänselvää?

• Minä en usko ilmaston-muutokseen, joka on ihmisen aiheuttama.
      Nyt pitäisi jo ajoissa valmistautua muutokseen, ei taistella sellaista tutkainta vastaan jolle ei mitään voi.

H.

• Jaa.
        Voihan sitä olla uskomattakin.
        Vaan kun se on tapahtumassa, juuri nyt ja tässä, omien silmiemme alla.
        Välittämättä pätkääkään siitä uskot sinä tai et.

Jaa.
        Voihan sitä olla uskomattakin.
        Vaan kun se on tapahtumassa, juuri nyt ja tässä, omien silmiemme alla.
        Välittämättä pätkääkään siitä uskot sinä tai et.

...joka on ihmisen aiheuttama

H.

• Paloma...
      Joku on toteuttanut moni-vuotisen toiveeni.
      Hän kertoi kannattavansa kirjoittajan mieli-pidettä.
      Lässyttäen vain pikkuisen.
      Kukahan tuo ihailijasi on?
      :)

H.

• Nyt sun kävi kateeksi...:))
        Eihän tästä asiasta oikeesti voi olla kuin yhtä mieltä.
        Syyt ja seuraukset voivat vaihdella ja niistä voi olla eri mieltä.

Nyt sun kävi kateeksi...:))
        Eihän tästä asiasta oikeesti voi olla kuin yhtä mieltä.
        Syyt ja seuraukset voivat vaihdella ja niistä voi olla eri mieltä.

"Paloma.se.co"

Kateellinen?
        Minähän olen ihastunut.
        Sanani paino taitaa sittenkin alkaa vähentää turhaa lässyä.

H.

• mimmimum-..mi

Pitää nyt hehkuttaa sitäkin ....että Suomessa on maailman kolmanneksi puhtain ilma....tosin Ruotsin ja Kanadan jälkeen.... Ajatelkaa miten tärkeää sekin on ...että pystyy hengittämään ulkona...ilman hengityssuojaa....

• Nyt kun Trump todennäköisesti vetää USA:n pois Pariisin sopimuksesta ja Kiina investoi aurinkopaneeleihin ja yrittää parantaa ilman laatua niin olemme todistamassa viimeisinä vuosinamme miten idän kaukonäköisyys tulee osittamaan tietä tulevaisuuteen samalla kun länsi on pettänyt kaikki toiveemme uudesta, paremmasta (puhtaammasta) maailmasta.

• Minä uskon ilmastonmuutokseen. Maapallon ilmasto on muuttunut monesti aikojen kuluessa.
      On ollut jääkausia ja ilmasto on taas lämmennyt.
      Kyllä ihmisten tuottamat saasteetkin nopeuttavat prosessia, en ole perehtynyt asiaan
      kovin hyvin, mutta luulisin että suurimmat saastuttajat pääsevät helpommalla. Monien leipä on kiinni näistä teollisuuslaitoksista, siksi niiden annetaan saastuttaa melko rauhassa. Öljykin loppuu joskus, sen tilalle pitäisi saada jotain yhtä tehokasta ja edullista korvaavaa ja vähemmän saastuttavaa. Mökin mummon ulkohuussi tai puu-uuni on olematonta verrattuna moneen muuhun.
      Muovijätettä on liikaa, kumma että siihen ei herätty jo aikaisemmin.
      Kierrätän tavaroita ja lajittelen jätteet, se on oma panokseni. Enkä ostele muovikasseja kaupan kassoilta.

• Ilmastonmuutos on kieltämätön tosiasia. On mielestäni myös riittävästi todisteita siitä että ihmisen aiheuttamat tekijät ovat kiihdyttäneet muutosta ratkaisevasti teollistumisen myötä ja lämpötilan jatkuva kohoaminen ja sen tahti on ihmisen aiheuttamaa. Että samaan aikaanolisi menossa jonkinlainen syklinen ilmastonmuutos, joita maapallollamme on ollut tiettävästi koko sen olemassaolon ajan (viimeinen todistettu ns. pieni jääkausi 1600-luvulla, kun Hollannin kanaalit jäätyivät ja lapset luisteli niillä) ei tietenkään ole pois suljettua, mutta siihen emme itse pysty vaikuttamaan.
      On kuitenkin moraalisesti täysin vastuutonta palata takaisinpäin ajassa, kieltää tosiasiat poliittisista syistä ja mennä takaisin saastuttamaan kivihiilellä ilmastoa vastoin parempaa tietoa ja omien neuvonantajienkin mielipiteitä.

• pohjoistailmaa

"lämpötilan jatkuva kohoaminen ja sen tahti on ihmisen aiheuttamaa..."

Huhuh, kun vielä kalisee kylmästä, kun aamulla lähti liikkeelle ilman pipoo ja rukkasia, näin kesäkuun lämmössä.

Kuin kylmää oliskaan? Jos ei ilmasto olis vielä lämmenny :)

• Hollannin kanaalit jäätyvät pakkasilla vieläkin 😊

• korppis kirjoitti:

Hollannin kanaalit jäätyvät pakkasilla vieläkin 😊

Kyllä, mutta eivät yhtä syvään ja kolme kuukautta kerrallaan, kuin 1600-luvulla. 1670 Thames jäätyi myös Ruotsin armeija marssi jäätä myöten salmien yli Tanskaa valloittamaan 1600-luvun lopulla. Joskus noihin aikoihin Hollannin laivasto oli jään saartamana satamassa kun Ranska marssitti armeijoja Hollantia kukistamaan pitkin jäätyneitä jokia ja kanaaleja.
        Tätä "pientä jääkautta" edelsi lämmin periodi ja sen jälkeen Euroopan ilmasto lämpeni edelleenkin. Tiettyä syklisyyttä Euroopanja muunkin maailman ilmastossa on aina tapahtunut, mutta mannerjäätikön sulaminen etelänavalla ja pohjoisnavan jäälauttojen dramaattinen kutistuminen meidän elinaikanamme on täysin dokumentoitua.

Kyllä, mutta eivät yhtä syvään ja kolme kuukautta kerrallaan, kuin 1600-luvulla. 1670 Thames jäätyi myös Ruotsin armeija marssi jäätä myöten salmien yli Tanskaa valloittamaan 1600-luvun lopulla. Joskus noihin aikoihin Hollannin laivasto oli jään saartamana satamassa kun Ranska marssitti armeijoja Hollantia kukistamaan pitkin jäätyneitä jokia ja kanaaleja.
        Tätä "pientä jääkautta" edelsi lämmin periodi ja sen jälkeen Euroopan ilmasto lämpeni edelleenkin. Tiettyä syklisyyttä Euroopanja muunkin maailman ilmastossa on aina tapahtunut, mutta mannerjäätikön sulaminen etelänavalla ja pohjoisnavan jäälauttojen dramaattinen kutistuminen meidän elinaikanamme on täysin dokumentoitua.

"Paloma.se.co"

Outoa että pohjoisen jäätikköjä ei tilastoitu 1600-luvulla? :)
        Olisi meillä nyt jotain mihin vertailla.
        Geologimme olettavat turhan paljon.
        - Kato tota kivee!
        - Jestas! Sallan Naruskasta löydettiin saman-lainen viime-vuonna!
        - Sekö mikä on se Suomen kylmin, viime-vuosina mitattu paikka?
        - Se juuri!
        - Ilmastomme muuttuu...taas.
        - Jumalani, Uraani halkeaa...
        - Tulee valkeaakin...

H.

• kukamitääntietää
        Paloma.se.co kirjoitti:

"mutta mannerjäätikön sulaminen etelänavalla ja pohjoisnavan jäälauttojen dramaattinen kutistuminen meidän elinaikanamme on täysin dokumentoitua."

Juuri näin. Ero onkin siinä, ettei entisajoista ole tarkkoja dokumentteja. Onko siis kysymyksessä dokumentaatioharha, vai todellinen muutos kuviteltuun suuntaan?

Jos dokumentoimme esim. yhden ihmislapsen kasvua vuoden ajan, voisimme ilman parempaa tietoa, eli kokonaisnäkemystä yleistäen väittää, että ihmiset muuttuvat kovaa vauhtia suuremmiksi ja suuremmiksi ja tulevat lasketun ajan kuluttua luhistumaan oman painonsa alle. Epäämättä kaikki todisteet puhuisivat sen puolesta.

Mutta kuten tiedämme kyse on ihmisen kohdalla vain sen hetken ja ajan tilanteesta, joka on pieni siivu suuremmasta kokonaisuudesta.

• ei-enää-BÄTTRE-FOLKia

"Minä kuulun suomalaisen hyvinvoinnin rakentajiin.
      Aloitin nuorena työn teon, kävin Ruotsissa pistämässä teollisuuden pyöriin vauhtia ja palasin Suomeen maksamaan veroja. Suomeen olen maksanut veroja aina tähänpäivään asti." Kirjoitti Korppis.
      Samoin.
      Vieläkin enemmän edelliset sukupolvet ovat Suomea rakentaneet, mutta kaikkeni olen tehnyt minäkin.

Itsenäisyys antoi voimia, ei enää "bättre-folkia" niskassa (kannettavana) niin paljoa kuin aiemmin.

Vähitellen alkavat kansaamme rasittaneet satojen vuosien arvet parantua, hyvinvointi voi todella alkaa.

• P.S--

Jenni Haukiolla on tilannetajua ja tyylitajua, nyt hän oli kesämekossa ja jakussa ilman hattua vastaanottamassa "vieraita".

• Tässä ketjussa hypätään kehityksemme 1965 - 2005 vuodet yli. Eli se aika jolloin me suuret ikäluokat (sodan jälkeen syntyneet) osallistuimme hyvinvointivaltiomme rakentamiseen. Näinä vuosina tapahtui merkittäviä edistysaskeleita maamme nousussa hyvinvointivaltioksi.

• kylmätotuus
        korppis kirjoitti:

Tässä ketjussa hypätään kehityksemme 1965 - 2005 vuodet yli. Eli se aika jolloin me suuret ikäluokat (sodan jälkeen syntyneet) osallistuimme hyvinvointivaltiomme rakentamiseen. Näinä vuosina tapahtui merkittäviä edistysaskeleita maamme nousussa hyvinvointivaltioksi.

Ennen vuotta 1965 vanhempamme olivat taistelleet oikeuden esim. työeläkkeeseen, josta monet heistä eivät itse päässeet nauttimaan kuin murusen verran.
        Naisten oikeudet tasa-arvoisuuteen syntyivät aiempien sukupolvien työn tuloksena, kuten monet muutkin oikeudet, joita pidimme ja pidämme edelleen itsestään selvyyksinä.

Keskitytään nyt kuitenkin vuosien 1965-2005 väliseen aikaan ja siihen, miten me suuret ikäluokat osallistuimme hyvinvointivaltiomme rakentamiseen?

Kysynkin, mitkä olivat mielestäsi ne merkittävät edistysaskeleet, joita teimme nostaaksemme Suomen hyvinvointivaltioksi noina vuosina?

Toisaalta minua kiinnostaa, mitkä mahtoivat näkemyksesi mukaan olla motiivimme toimintaamme?

• kylmätotuus kirjoitti:

Ennen vuotta 1965 vanhempamme olivat taistelleet oikeuden esim. työeläkkeeseen, josta monet heistä eivät itse päässeet nauttimaan kuin murusen verran.
        Naisten oikeudet tasa-arvoisuuteen syntyivät aiempien sukupolvien työn tuloksena, kuten monet muutkin oikeudet, joita pidimme ja pidämme edelleen itsestään selvyyksinä.

Keskitytään nyt kuitenkin vuosien 1965-2005 väliseen aikaan ja siihen, miten me suuret ikäluokat osallistuimme hyvinvointivaltiomme rakentamiseen?

Kysynkin, mitkä olivat mielestäsi ne merkittävät edistysaskeleet, joita teimme nostaaksemme Suomen hyvinvointivaltioksi noina vuosina?

Toisaalta minua kiinnostaa, mitkä mahtoivat näkemyksesi mukaan olla motiivimme toimintaamme?

Kuuskytluvulla Suomessa tapahtui suuria muutoksia kuten historian asiantuntijana tiedät ja unohtuneet muistot voimme kopioida wikistä.

1. Maatalousvaltainen yhteiskuntamme muuttui teollisuuspainotteiseksi.
        2. Taiteessa alettiin rikkomaan tabuja.
        3. Naisen seksuaalinen vapautuminen alkoi.
        4. Vuoden 1966 parlamentissa alettiin keskustemaan hyvinvointivaltion luomisesta.

Uusia merkittäviä lakeja

1. Peruskoululaki
        2. Lääkärikulujen korvaaminen sairausvakuutuksesta.
        3. Perhe-eläkkeet
        4. Yrittäjien ja maatalousyrittäjien eläkkeet.

70-lukulla

Televisio aloitti värilähentykset
        Ruisrock - rock-festivaalit alkoivat vuonna 1970.
        1973 Suomi liittyi Euroopan talousyhteisöön EEC:n.

Hieno vuosikymmen, opiskelin ja tein työtä, vahvistin englannin ja ruotsin kieltä ulkomaan kieliharjoittelumahdollisuuden ansiosta. Vuokikymmen, jolloin kotiin Korpeen oli ihana palata, viimeinen vuosikymmen kun isäni vielä eli.

1980- luku ja oman elämäni kävi läpi suuria muutoksia. Avioiduin ja sain lapseni.
        1980-luvulla Suomessa elettiin vahvan hyvinvointivaltion aikaa.
        1980-luvulla vapaa-aikaa alettiin kuluttaa erilaisten harrastusten muodossa, oli rahaa ja aikaa kierrellä suomalaisissa lomakohteissaja piipahtaa ulkomaillakin.
        Elettiin meidän perheen näköistä elämää.

Nousukausi päättyi 1990-luvun alkupuolen voimakkaaseen lamaan. Joka itseasiassa merkitsi minulle yksityiyrittämisen aloittamista, lama oli kaukana elämästämme.
        Tietotekniikka ja internet astui elämäämme.
        Suomi voitti jääkiekon maailmanmestaruuden v. 1995.

2000-luku

Suomen kansa valitsi vuonna 2000 ensimmäisen kerran tasavaltansa johtoon naisen, 56-vuotiaan Tarja Halosen.
        2000-luvun Suomessa internet ja matkapuhelimet yleistyivät nopeaan tahtiin. Suomi kansainvälistyi taloudellisesti ja kulttuurisesti.
        Suomi siirtyi euroon 1. tammikuuta 2002.
        2000-luvun lopussa yli puolet Suomen rataverkosta oli sähköistetty.
        Uusia kauppakeskuksia kohosi eri puolille Suomea.
        2000-luvulle tultaessa käytännöllisesti katsoen kaikissa suomalaistalouksissa oli yleisimmät viihde-elektroniikkalaitteet ja kodinkoneet, kuten jääkaappi ja televisio.
        Matkapuhelimet pienenivät, halpenivat ja muuttivat ihmisten välistä kommunikointia.
        Sosiaalinen media, some, oli 2000-luvun uutuus.
        Suomenkielinen Facebook aloitti keväällä 2008.
        Suomenkielinen Wikipedia aloitti 2002.

Kysyit motiiveista.

Ihminen on kautta aikojen etsinyt helpotusta oman arkensa pyörittämiseen.
        Minulle nokkakärryt on tuiki tärkeä apuväline raskaimpien mökkitöiden suorittamiseen.
        Tietokone, tabletti ja kännykkä ovat yhteydenpitovälineena minulle korvaamattomat.

• kylmätotuus

"Korppis" luettelit joukon lakeja, jotka astuivat voimaan vuosina 1960- 1970.
        Meidän ikäluokkamme ei niistä päättänyt, vaan aiemmat ikäpolvet.
        Tuskinpa eduskunnassa oli silloin ainuttakaan (tai ainakaan monta) vuonna 1947 syntynyttä kansanedustajaa.
        Olihan äänestysikärajakin 21v.

En väitä, ettemme olisi tehneet mitään Suomen hyvinvoinnin eteen, mutta monissa asioissa istuimme valmiiksi katettuun pöytään ja saimme nauttia sen antimista.

Meidän ikäluokkamme aloitti kulutusjuhlat, josta sinäkin mainitsit. Niiden seurauksia maksetaan edelleen, eikä loppua näy.

Loppuiko yhteisöllisyys ja toisista huolehtiminen Suomessa ikäluokkamme itsekkyyteen. Se jää nähtäväksi.

Festarit, tietsikat, kodinkoneet, kännykät ja henkilöhistoriat jätän kirjoitukseni ulkopuolelle, koska ne eivät mielestäni liity aloitukseen.

Tässä kaikki, mitä halusin sanoa.

• kylmätotuus kirjoitti:

"Korppis" luettelit joukon lakeja, jotka astuivat voimaan vuosina 1960- 1970.
        Meidän ikäluokkamme ei niistä päättänyt, vaan aiemmat ikäpolvet.
        Tuskinpa eduskunnassa oli silloin ainuttakaan (tai ainakaan monta) vuonna 1947 syntynyttä kansanedustajaa.
        Olihan äänestysikärajakin 21v.

En väitä, ettemme olisi tehneet mitään Suomen hyvinvoinnin eteen, mutta monissa asioissa istuimme valmiiksi katettuun pöytään ja saimme nauttia sen antimista.

Meidän ikäluokkamme aloitti kulutusjuhlat, josta sinäkin mainitsit. Niiden seurauksia maksetaan edelleen, eikä loppua näy.

Loppuiko yhteisöllisyys ja toisista huolehtiminen Suomessa ikäluokkamme itsekkyyteen. Se jää nähtäväksi.

Festarit, tietsikat, kodinkoneet, kännykät ja henkilöhistoriat jätän kirjoitukseni ulkopuolelle, koska ne eivät mielestäni liity aloitukseen.

Tässä kaikki, mitä halusin sanoa.

Aloitukseen...

"jospa vielä kuitenkin nauttisimme hetken olotilastamme maailman parhaimpina ja onnellisimpina, tasa-arvoisimpina ja vakaimpina maina."

Jos näin on kuten väität, että sukupolvellamme ei ole ollut osaa ei arpaa nykypäivän hyvinvoinnille eikä sukupolvemme ole saanut mitään aikaiseksi paremman elämän eteen minun pitänee hyväksyä sinun mielipiteesi.

Mielestäsi, suomalaiset nauttii vieläkin siitä onnesta joka pohjustettiin viime vuosisadan vaihteessa ja väestömme verisesti puhdistettiin toisinajattelijoista.

Jokaisessa ikäpolvessa on ollut naisia, miehiä ja lapsia, mummoja ja vaareja.

Halusin keskittyä 1965 - 2005 historiaamme, meidän sukupolveemme, joka oli aikuistumassa 1965 ja eläköitymässä 2005.

Jotenkin en ymmärrä ajatuksiesi juoksua ne eivät ole tässä ajassa.

Moni opidkelijanuori kuului kuuskytluvun lopulla -ja seitkytluvun alussa nuorisojärjestöihin. Vasemmistonuoret lauloivat rotestilauluja (Irwin) tanssilavoilla. Nuoret kapinoivat yhteiskunnassamme epäkohtia ja silloisia päättäjiä vastaan. He halusivat romuttaa esivanhempiemme saavutuksua.

Arvostanet aikaa ennen sukupolveamme kun posti Tyyne kuljetti kirjeitä ja lehtijulkaisuja tiettömien taipaleitten taakse talvella suksilla ja kesäisin kävellen.

Arvostanet aikaan kun veljet tappoivat veljiään, puhdistivat joutosakkia pois jaloista kuleksimasta.

Arvostatko naisen asemaa joka oli nyrkin ja hellan välissä, lapsentekokonetta joka kuten äitini äiti kuoli lopuksi synnytykseen jättäen jälkeen kuusi alaikäistä lasta. Lasten isäkin haudattiin samaan hautaan, vastasyntynytkään ei selvinnyt. Arvostanet aikaa kun ei ollut lastenoikeuksia kiinnipitävää sosaalitointa, aikaa jolloin äitini vanhempien tila keinoteltiin sukulaisten toimesta pois lapsilta.

Ikäpolvemme on saanut elää sodattoman aikajauden historiassa. Ilmeisesti ajattelet, että ilman menetyksiä ja tuskaa ei voi saavuttaa onnea.

• korppis kirjoitti:

Aloitukseen...

"jospa vielä kuitenkin nauttisimme hetken olotilastamme maailman parhaimpina ja onnellisimpina, tasa-arvoisimpina ja vakaimpina maina."

Jos näin on kuten väität, että sukupolvellamme ei ole ollut osaa ei arpaa nykypäivän hyvinvoinnille eikä sukupolvemme ole saanut mitään aikaiseksi paremman elämän eteen minun pitänee hyväksyä sinun mielipiteesi.

Mielestäsi, suomalaiset nauttii vieläkin siitä onnesta joka pohjustettiin viime vuosisadan vaihteessa ja väestömme verisesti puhdistettiin toisinajattelijoista.

Jokaisessa ikäpolvessa on ollut naisia, miehiä ja lapsia, mummoja ja vaareja.

Halusin keskittyä 1965 - 2005 historiaamme, meidän sukupolveemme, joka oli aikuistumassa 1965 ja eläköitymässä 2005.

Jotenkin en ymmärrä ajatuksiesi juoksua ne eivät ole tässä ajassa.

Moni opidkelijanuori kuului kuuskytluvun lopulla -ja seitkytluvun alussa nuorisojärjestöihin. Vasemmistonuoret lauloivat rotestilauluja (Irwin) tanssilavoilla. Nuoret kapinoivat yhteiskunnassamme epäkohtia ja silloisia päättäjiä vastaan. He halusivat romuttaa esivanhempiemme saavutuksua.

Arvostanet aikaa ennen sukupolveamme kun posti Tyyne kuljetti kirjeitä ja lehtijulkaisuja tiettömien taipaleitten taakse talvella suksilla ja kesäisin kävellen.

Arvostanet aikaan kun veljet tappoivat veljiään, puhdistivat joutosakkia pois jaloista kuleksimasta.

Arvostatko naisen asemaa joka oli nyrkin ja hellan välissä, lapsentekokonetta joka kuten äitini äiti kuoli lopuksi synnytykseen jättäen jälkeen kuusi alaikäistä lasta. Lasten isäkin haudattiin samaan hautaan, vastasyntynytkään ei selvinnyt. Arvostanet aikaa kun ei ollut lastenoikeuksia kiinnipitävää sosaalitointa, aikaa jolloin äitini vanhempien tila keinoteltiin sukulaisten toimesta pois lapsilta.

Ikäpolvemme on saanut elää sodattoman aikajauden historiassa. Ilmeisesti ajattelet, että ilman menetyksiä ja tuskaa ei voi saavuttaa onnea.

ps. jos ikäluokkamme henkilöhistoria ei kuulu aloitukseen niin mitä tarkoittaa maat ja kansa.

Maaiden rajat muttuvat kansojen tahdosta. Ikäluokkamme kuuluu suomen kansaan joka asuu maassa nimeltä Suomi.

• Täällä on niin paljon ansiokkaita rattaidenpyörittäjiä ympäri maailmaa,
      puolestani en voi röyhistellä rintaani missään suhteessa,

Kaiken arvon annan edellisille sukupolville, heitä hehkutan, että ovat löytäneet sen yhteishengen , jolla tätä maata vietiin eteenpäin, niin sota-aikaan kun sen jälkeenkin kaikessa elämän rakentamisessa.

Olen ollut omaan napaani tuijottaja kun olen tehnyt työtä ja maksanut veroja , aina olen ajatellut vain omaa asiaani ja lähipiiriäni. Koskaan en ole loistanut , että tässä nyt yhteistä hyvää rakennetaan ja pohjoismaista upeaa yhteiskuntaa, ja että halutaan olla maailman parhaita. äänestäminen vaaleissa on usein riittänyt.

Voi paskat omaa suuta olen aina ajatellut.
      Toisaalta silloin kun kasvatin lapsia, ruokaa ja metsää silloin koin olevani osana jatkumossa, jonka vapautta ja tasa-arvoa arvostin silloin ja arvostan yhä vieläkin. Olen yhä siinä samassa jatkumossa, ennen oli perspektiivi useinkin taaksepäin, katsottiin mitä on aikaan saatu ja visiotkin pyörivät vain omien tekemisten kuvioissa. Nyt olen saanut myös enemmän perspektiiviä myös eteenpäin, kiitos lastenlasten. Kasvattamiseni on muuttunut iän mukana hoivaamiseksi, tiukkapipoinen ammattimaisuus ja pyrkyryys on kadonnut, oli sitten kyse edellisistä sukupolvista, lapsista tai metsistä.

Hehkutetaan veronmaksua, miten kilttejä me ollaan kun sitä tehdään, niin pitääkin tehdä, vaikka se rasite onkin aikamoisen suuri, silti se pohjoismaisen hyvän yksi tukijalka, Tosin moni kehuskelija saattaa siinäkin asiassa on jatkuvasti saamapuolella. Varmasti minäkin, vaikka aina itken ja valitan veronmaksua. Se on kuitenkin kuvio, jolla sitä yhteistä jaetaan ja tavallinen ihminenkin voi osallistua huolenpitoon vaikkein muuten ketään hoivaisikaan.

Norjalaisten kohdalla ei passaisi unohtaa maan sijaintia, kuinka suuri onkaan heidän varallisuutensa öljyn ansiosta, velaton maa, joka pystyy pitämään infransa hyvässä kunnossa pelkillä öljytuloilla. Norjalaisten yhteisöllisyyttä ja luontosuhdetta passaa vaikka kademielin katsella.

• Näin se on mennyt. Olen samaa mieltä Rosaliin kanssa.

• New-age

Mä vaihteeksi hehkuttaisin henkilöä: Jenni Haukio on edustava kaikissa tilaisuuksissa. Tuo koru oli upea ja sopi tilaisuuteen ja hänelle. Hyvä suomalaiset korutaiteilijat ja ennen kaikkea nimetön lahjoittaja.
        Ajoitus hyvä.
        Minusta oli hienoa, että naapurimaiden kuninkaalliset kävivät Suomessa.
        Kuitenkaan en kaihoa kunkkua tai kuningatarta meille.

• Kun Suomi täyttää 100 vuotta on aika kertoa suomalaisien tappamiset (siviili) itäkarjalassa ja muut salatut asiat nuolematta ketään. Miksi nuoleminen aika jatkuu??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      122
      3959
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      314
      2049
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1801
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      105
      1727
    5. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1690
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1661
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      440
      1512
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1266
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1242
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      429
      1198
    Aihe