4G-modeemin haitat

muuttoedessä

Jos takavuosina pikkumokkulat modeemina olivat aina tukossa, niin mikä mahtaa olla tilanne nykyisten 4G ja 50 megan laitteitten kanssa
parin vuoden kuluttua? Tällä hetkellä omalla asuinpaikallani nopeus on mihin vuorokauden aikaan hyvänsä vähintään 40 -45 megaa ja usein yli 50:kin Tuleeko tilanne huononemaan niidenkin kanssa pian? Kannattaako edes ajatella 2 vuoden sopimusta jota operaattorit haluavat?

71

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • potosopperi

      Mistä sitä kukaan tietää mitä kahden vuoden aikana tapahtuu.
      Mahdolliset tukkoisuusongelmat ovat kuitenkin paikallisia .

      • tiedäenempi

        Trendit, ne trendit antavat suuntaa tulevaisuudelle.


      • potosopperi
        tiedäenempi kirjoitti:

        Trendit, ne trendit antavat suuntaa tulevaisuudelle.

        Sinä ja sinun trendisi, kaksi vuotta on kuitenkin lyhyt aika mobiiliverkoissa.
        Lähes kymmenen vuotta tälläkin paikalla yhteydet olivat mitä olivat mutta sitten operaattori pisti pystyyn uuden tolpan joka ei ollut mäen takana.
        Mutta ymmärrän minä sinua silti, jos kokemukset ovat "teinitasoa" niin se vaikuttaa.


      • Tekniikan_rajoituksista
        potosopperi kirjoitti:

        Sinä ja sinun trendisi, kaksi vuotta on kuitenkin lyhyt aika mobiiliverkoissa.
        Lähes kymmenen vuotta tälläkin paikalla yhteydet olivat mitä olivat mutta sitten operaattori pisti pystyyn uuden tolpan joka ei ollut mäen takana.
        Mutta ymmärrän minä sinua silti, jos kokemukset ovat "teinitasoa" niin se vaikuttaa.

        Ymmärrän minäkin sinua, teinitason kokemuksella voi olla vaikea ymmärtää tekniikkaa ja sen toimvuutta/rajoituksia.

        Vähän syrjemmällä tuskin tapahtuu parissa vuodessa merkittävää hidastumista ruuhkaisuuden takia mutta suurempien kaupunkien keskustoissa 4G voi muuttua parissa vuodessa toivottoman ruuhkaiseksi ja hitaaksi eikä operaattorilla ole juurikaan keinoja parantaa tilannetta kun radiokapasiteettia ei yksinkertaisesti riitä. Tuo on se langattomien tekniikoiden haittapuoli, kaapeleita voi aina vetää lisää jos kapasiteetti alkaa loppua mutta radiokapasiteettia ei voi lisätä kovin pitkään millään järkevillä tekniikoilla (ja ei, niitä käyttökelpoisia taajuuksia "uusille tekniikoille" ei todellakaan ole vapaana). 5G ei tuo kuin marginaalisen avun tuohon ruuhkaongelmaan sen rajallisen radiokapasiteetin vähän tehokkaamman hyödyntämisen muodossa.


      • potosopperi
        Tekniikan_rajoituksista kirjoitti:

        Ymmärrän minäkin sinua, teinitason kokemuksella voi olla vaikea ymmärtää tekniikkaa ja sen toimvuutta/rajoituksia.

        Vähän syrjemmällä tuskin tapahtuu parissa vuodessa merkittävää hidastumista ruuhkaisuuden takia mutta suurempien kaupunkien keskustoissa 4G voi muuttua parissa vuodessa toivottoman ruuhkaiseksi ja hitaaksi eikä operaattorilla ole juurikaan keinoja parantaa tilannetta kun radiokapasiteettia ei yksinkertaisesti riitä. Tuo on se langattomien tekniikoiden haittapuoli, kaapeleita voi aina vetää lisää jos kapasiteetti alkaa loppua mutta radiokapasiteettia ei voi lisätä kovin pitkään millään järkevillä tekniikoilla (ja ei, niitä käyttökelpoisia taajuuksia "uusille tekniikoille" ei todellakaan ole vapaana). 5G ei tuo kuin marginaalisen avun tuohon ruuhkaongelmaan sen rajallisen radiokapasiteetin vähän tehokkaamman hyödyntämisen muodossa.

        "Teinitason tiedoille" voi olla hyväksikin joskus kärsiä myös siellä suurempien kaupunkien keskustoissa.
        No sinnehän saa kuuleman mukaan melkein ilmaisia kuituyhteyksiä niin kuin näilläkin palstoilla on mainostettu,joten hanki sellainen.

        "Vähän syrjemmällä tuskin tapahtuu parissa vuodessa merkittävää hidastumista ruuhkaisuuden takia"
        Näkyy taas palkit kadonneet kun puihin pökkää ruuhkaksi asti lehtiä ja vettä sataa, mäkien aiheuttamat haitat pysyvät kyllä ennallaan.


      • Tekniikan_rajoituksista
        potosopperi kirjoitti:

        "Teinitason tiedoille" voi olla hyväksikin joskus kärsiä myös siellä suurempien kaupunkien keskustoissa.
        No sinnehän saa kuuleman mukaan melkein ilmaisia kuituyhteyksiä niin kuin näilläkin palstoilla on mainostettu,joten hanki sellainen.

        "Vähän syrjemmällä tuskin tapahtuu parissa vuodessa merkittävää hidastumista ruuhkaisuuden takia"
        Näkyy taas palkit kadonneet kun puihin pökkää ruuhkaksi asti lehtiä ja vettä sataa, mäkien aiheuttamat haitat pysyvät kyllä ennallaan.

        "Näkyy taas palkit kadonneet kun puihin pökkää ruuhkaksi asti lehtiä ja vettä sataa, mäkien aiheuttamat haitat pysyvät kyllä ennallaan. "

        Kenties ongelmia luetun ymmärtämisessä ? Noilla ei ongelmilla ei ole mitään tekemistä yhteyksien ruuhkaisuuden kanssa. Ennen langattoman yhteyden hankkimista kannattaa tottakai varmistaa että se oikeasti toimii aiotulla käyttöpaikalla, syrjemmällä on usein katvealueita joissa datayhteys toimii heikosti (vaikka puhelut toimisivatkin hyvin).

        Mobiililelut sopivat liikkuvaan käyttöön, kotiin saa onneksi lähes kaikkialla kohtuuhinnalla kunnollisen toimintavarman yhteyden.


      • kdndmdldld

        kyllä 4g kotiyhteydeksi on ihan hyvä valinta. luotettavampi ja nopeampi kuin maalla saatava adsl. ja yli puolet halvempi. kunnon ristidipoli suunta-antennin toki tarttee, kun fysiikan lakeja nyt vaan ei voi muuksi muuttaa.


    • riippuupaikastakin

      Ei voi tietää. Onneksi 5G on tulossa parantamaan tilannetta. Toistaiseksi on kuitenkin pärjäilty riittävän hyvin pelkän 4G:n varassakin.

    • Teinitaneli

      2 vuotta on liian pitkä aika tuollaiseen sitoumukseen. Tekniikka menee niin nopeasti eteenpäin että vuoden päästä ensinnäkin kaista on aivan tukossa ja halvempia ja nopeampia yhteyksiä löytyy varmasti. Silloin maksat tyhjästä toisen vuoden jos sopimuksesta ei pääse irti.
      Prepaid on varma nakki.

      • turpatukossako

        Jos kaista on tukossa niin on ihan sama vaikka olisi sata prepaidia tai jotain muuta.


      • Aivotjumissako
        turpatukossako kirjoitti:

        Jos kaista on tukossa niin on ihan sama vaikka olisi sata prepaidia tai jotain muuta.

        Prepaidista pääsee eroon heti, määräaikaisesta liittymästä ei. Onko tuo liian vaikea ymmärtää ?


      • ndnzmmzmz

        ja prepaidit on muuten tänä päivänä halvempia, kuin laskutusliittymät. koska niissä on aito kilpailu ja asiakas voi vaihtaa liittymää vaikka kerran kuussa.


      • prepaid-hitaampi
        ndnzmmzmz kirjoitti:

        ja prepaidit on muuten tänä päivänä halvempia, kuin laskutusliittymät. koska niissä on aito kilpailu ja asiakas voi vaihtaa liittymää vaikka kerran kuussa.

        Saunalahden 4G prepaid ei lataa speedtest.netin mukaan kuin suunnilleen 1 Mbit/s. Aika käyttökelvoton se on tavalliseen nettikäyttöön.


      • ndnzmmzmz kirjoitti:

        ja prepaidit on muuten tänä päivänä halvempia, kuin laskutusliittymät. koska niissä on aito kilpailu ja asiakas voi vaihtaa liittymää vaikka kerran kuussa.

        Katso sopparista mitä luvataan minimiksi.


      • turpatukossako
        Aivotjumissako kirjoitti:

        Prepaidista pääsee eroon heti, määräaikaisesta liittymästä ei. Onko tuo liian vaikea ymmärtää ?

        Onko vaikea ymmärtää lausetta vai ovatko aivot jumissa?
        "Jos kaista on tukossa niin on ihan sama vaikka ,,,, ,,,,,"
        Tietysti jos prepaid ei toimi niin etukäteen maksetut rahat hukkaantuvat.


      • teevalintasi
        turpatukossako kirjoitti:

        Onko vaikea ymmärtää lausetta vai ovatko aivot jumissa?
        "Jos kaista on tukossa niin on ihan sama vaikka ,,,, ,,,,,"
        Tietysti jos prepaid ei toimi niin etukäteen maksetut rahat hukkaantuvat.

        Esimerkiksi Soneran prepaid maksaa jotain euron vuorokausi. Kallishan tuo on jos päivittäin käytät, mutta et tosiaan maksa kuin käytöstä (jos se toimii). Kiinteissä taksoissa ne rahat menee hukkaan jos ne ei toimi. Kannattaa heivata se windows pois niin säästät, siinä kun tahtoo olla ongelmia. Ubuntussa toiminut kaikki liittymät vuodesta 2004...


      • Aivotjumissako
        turpatukossako kirjoitti:

        Onko vaikea ymmärtää lausetta vai ovatko aivot jumissa?
        "Jos kaista on tukossa niin on ihan sama vaikka ,,,, ,,,,,"
        Tietysti jos prepaid ei toimi niin etukäteen maksetut rahat hukkaantuvat.

        "Tietysti jos prepaid ei toimi niin etukäteen maksetut rahat hukkaantuvat. "

        Menee hukkaan se kuukauden datapaketin hinta jonka olet ehtinyt maksaa tai osa siitä jos/kun yhteys hidastuu liikaa, hidastuminen tuskin tapahtuu kuitenkaan yhtäkkiä eli voit jättää uuden kuukausipaketin ottamatta ja hävittää liittymän ennenkuin se hidastuu liikaa. Määräaikaisilla sopimusliittymillä maksat kuukausimaksut sopimuksen loppuun vaikka liittymä olisi hidastunut käyttökelvottomaksi. Ilmeisesti aivosi ovat liian juntturassa ettet kykene tajuamaan tuota.


      • turpatukossako
        teevalintasi kirjoitti:

        Esimerkiksi Soneran prepaid maksaa jotain euron vuorokausi. Kallishan tuo on jos päivittäin käytät, mutta et tosiaan maksa kuin käytöstä (jos se toimii). Kiinteissä taksoissa ne rahat menee hukkaan jos ne ei toimi. Kannattaa heivata se windows pois niin säästät, siinä kun tahtoo olla ongelmia. Ubuntussa toiminut kaikki liittymät vuodesta 2004...

        Mikä idiootti sinä oikein olet noine omituisine kommentteinesi?


      • Tutki_lisää
        prepaid-hitaampi kirjoitti:

        Saunalahden 4G prepaid ei lataa speedtest.netin mukaan kuin suunnilleen 1 Mbit/s. Aika käyttökelvoton se on tavalliseen nettikäyttöön.

        Millä nopeudella Saunalahden 4G sopimusliittymä lataa samalla käyttöpaikalla samaan aikaan? Itse en ole havainnut mitään eroa sopimusliittymän ja prepaidin välillä nopeudessa tai muutenkaan yhteyden toimivuudessa.


      • Ei_pitäisi_olla_eroa
        Tutki_lisää kirjoitti:

        Millä nopeudella Saunalahden 4G sopimusliittymä lataa samalla käyttöpaikalla samaan aikaan? Itse en ole havainnut mitään eroa sopimusliittymän ja prepaidin välillä nopeudessa tai muutenkaan yhteyden toimivuudessa.

        Ehkä jossakin voi olla eroa onko Elisa yritysliittymällä liikenteessä

        Sekin muuten kannattaa tsekata esim. mökkikäytössä on turhaa maksaa kuukausimaksua jos käyttö vain satunnaista pari kertaa kuussa eli liittymä-tsekki aina paikallaan


    • separhaitenjne

      Prepaidissä maksat vain seuraavan kuukauden jos homma toimii. Kun taas 2 vuoden sopparissa maksat kaksi vuotta joka kuukausi, toimi yhteys tai ei. Maksat ja itket sen lopunkin toimimattoman ajan vaikka homma ei toimi. Parhaimmassa tapauksessa et itke mutta maksat joka tapauksessa.
      Hehheh !

      • 3.s_vaihtoehto

        Ettekö ole kuulleet koskaan toistaiseksi voimassa olevista sopimuksista? Niissä maksetaan vasta takakäteen, eikä sitouduta mihinkään. Liittymän saa irtisanottua vaikka heti.


      • kaksiyhdenhinnalla

      • mittareissa.eroja
        kaksiyhdenhinnalla kirjoitti:

        ...voi rakas Jeesus näiden pässien kera. Jos et saa maksamaasi, luvattua tavaraa, palvelua ei sitä tule hyväksyä. Esim. nettiliittymäsopimuksissa on nopeusvaihteluväli jonka puitteissa on pysyttävä. Ellei, olet oikeutettu korvaukseen, tai halutessasi voit purkaa sopimuksen riippumatta siitä kuinka kauaks iaikaa olet sopimuksen tehnyt.

        http://www.talouselama.fi/uutiset/eiko-nopeuslupaus-pidakaan-nain-saat-operaattorin-helposti-nalkkiin-sen-omilla-aseilla-6536078

        Yhteysnopeuden mittaamiseen ei pidä käyttää sitten mitään operaattorin sponsoroimia palveluita, kuten esim. speedtest.netiä. Se antaa aivan vääriä tuloksia. Itselläni speedtest.net näyttää iloisesti 40 Mbit/s nopeutta, mutta Nettitutka-sovellus vain 10-15 Mbit/s, joka on lähempänä käytännön nopeutta. Yksi tapa mitata keskimääräistä nopeutta on ladata isoa tiedostoa nopealta palvelimelta, esim. null-tiedostoa funetin ftp:ltä, ftp://ftp.funet.fi/dev/


      • Selvitä_todellisuus
        3.s_vaihtoehto kirjoitti:

        Ettekö ole kuulleet koskaan toistaiseksi voimassa olevista sopimuksista? Niissä maksetaan vasta takakäteen, eikä sitouduta mihinkään. Liittymän saa irtisanottua vaikka heti.

        Ilman määräaikaisuutta on vaan monesti hankala saada sopimusta, eli yleisin sopimus on määräaika 2 vuotta ja senjälkeen jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Tuollaisen sopimuksen saa kyllä irtisanottua sen 2 vuoden määräaikaisuuden aikana mutta silloin se irtisanominen maksaa (ei ihan jäljelläolevan määräaikaisuuden yhteenlaskettuja kuukausimaksuja mutta suhteettoman paljon kuitenkin). Jos haluat sopimuksen alusta alkaen ilman määräaikaisuutta joudut usein maksamaan ylimääräisen "aloitusmaksun" joka on yleensä suhteettoman kallis.


      • Selvitä_faktat
        kaksiyhdenhinnalla kirjoitti:

        ...voi rakas Jeesus näiden pässien kera. Jos et saa maksamaasi, luvattua tavaraa, palvelua ei sitä tule hyväksyä. Esim. nettiliittymäsopimuksissa on nopeusvaihteluväli jonka puitteissa on pysyttävä. Ellei, olet oikeutettu korvaukseen, tai halutessasi voit purkaa sopimuksen riippumatta siitä kuinka kauaks iaikaa olet sopimuksen tehnyt.

        http://www.talouselama.fi/uutiset/eiko-nopeuslupaus-pidakaan-nain-saat-operaattorin-helposti-nalkkiin-sen-omilla-aseilla-6536078

        "nettiliittymäsopimuksissa on nopeusvaihteluväli jonka puitteissa on pysyttävä. Ellei, olet oikeutettu korvaukseen, tai halutessasi voit purkaa sopimuksen riippumatta siitä kuinka kauaks iaikaa olet sopimuksen tehnyt."

        Ennen korvausta tai irtisanomista joudut osoittamaan että ongelma johtuu operaattorista eikä sinun laitteistasi ja tuo voi osoittautua hyvin haastavaksi. Lisäongelmana mobiiliyhteyksissä on se että operaattori ei takaa yhteyden toimivuutta juuri tietyssä paikassa eli kun liittymällä saavutetaan ilmoitettu nopeus yleisesti et saa mitään korvausta vaikka juuri tietyssä osoitteessa yhteys ei toimisikaan kunnolla. Yksikään operaattori ei lupaa mobiililiittymän (eli 3G/4G liittymien) toimintaa juuri tietyssä osoitteessa.


      • hardwaren.hinta
        Selvitä_todellisuus kirjoitti:

        Ilman määräaikaisuutta on vaan monesti hankala saada sopimusta, eli yleisin sopimus on määräaika 2 vuotta ja senjälkeen jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Tuollaisen sopimuksen saa kyllä irtisanottua sen 2 vuoden määräaikaisuuden aikana mutta silloin se irtisanominen maksaa (ei ihan jäljelläolevan määräaikaisuuden yhteenlaskettuja kuukausimaksuja mutta suhteettoman paljon kuitenkin). Jos haluat sopimuksen alusta alkaen ilman määräaikaisuutta joudut usein maksamaan ylimääräisen "aloitusmaksun" joka on yleensä suhteettoman kallis.

        Määräaikaisuudet liittyvät yleensä jonkun laitteen hankintaan, jolloin sitä maksetaan pois osamaksulla. Jos hankkii pelkän liittymän, niin mitään määräaikaisuuksia ei tarvita. Elisan viihdepalvelu on ainoa määräaikainen soppari, joka itselläni on ollut. Mutta sen mukana tulikin sitten digiboksi ja kaapelimodeemi.


      • Todellisuus_iskee
        hardwaren.hinta kirjoitti:

        Määräaikaisuudet liittyvät yleensä jonkun laitteen hankintaan, jolloin sitä maksetaan pois osamaksulla. Jos hankkii pelkän liittymän, niin mitään määräaikaisuuksia ei tarvita. Elisan viihdepalvelu on ainoa määräaikainen soppari, joka itselläni on ollut. Mutta sen mukana tulikin sitten digiboksi ja kaapelimodeemi.

        "Jos hankkii pelkän liittymän, niin mitään määräaikaisuuksia ei tarvita."

        Teoriassa noin...... Käytäntö on eriasia. Operaattorit kun haluavat sitoa asiakkaat määräaikaisuudella vaikka hankkisit pelkän liittymän.


      • voihan.niinkin.käydä
        Todellisuus_iskee kirjoitti:

        "Jos hankkii pelkän liittymän, niin mitään määräaikaisuuksia ei tarvita."

        Teoriassa noin...... Käytäntö on eriasia. Operaattorit kun haluavat sitoa asiakkaat määräaikaisuudella vaikka hankkisit pelkän liittymän.

        "Operaattorit kun haluavat sitoa asiakkaat määräaikaisuudella vaikka hankkisit pelkän liittymän."

        Minä en ole törmännyt koskaan tähän käytäntöön. Operaattoria vaihtaessa varmistan toki aina aivan ensimmäisenä, että liittymä ei ole missään nimessä määräaikainen, koska yleensä liittymissä on joku määräaikainen alennus. Tuollakin tavalla tietysti sitouttavat asiakasta. Itse nimittäin vaihdan liittymätyyppiä/operaattoria yleensä kun tarjousaika lähenee loppuaan.


      • kaksiyhdenhinnalla
        Selvitä_faktat kirjoitti:

        "nettiliittymäsopimuksissa on nopeusvaihteluväli jonka puitteissa on pysyttävä. Ellei, olet oikeutettu korvaukseen, tai halutessasi voit purkaa sopimuksen riippumatta siitä kuinka kauaks iaikaa olet sopimuksen tehnyt."

        Ennen korvausta tai irtisanomista joudut osoittamaan että ongelma johtuu operaattorista eikä sinun laitteistasi ja tuo voi osoittautua hyvin haastavaksi. Lisäongelmana mobiiliyhteyksissä on se että operaattori ei takaa yhteyden toimivuutta juuri tietyssä paikassa eli kun liittymällä saavutetaan ilmoitettu nopeus yleisesti et saa mitään korvausta vaikka juuri tietyssä osoitteessa yhteys ei toimisikaan kunnolla. Yksikään operaattori ei lupaa mobiililiittymän (eli 3G/4G liittymien) toimintaa juuri tietyssä osoitteessa.

        Viestintävirasto velvoittaa operaattoreita järjestämään luotettavan nopeusmittauksen.
        Asiakas on vastuussa omista laitteistaan, mutta likimain kaikki nykypäivän verkkolaitteet asentuvat oletusasetuksilla omatoimisesti.

        Mobiiliverkossa operaattori ei tietysti pysty takaamaan joka huoneistoon miniminopeuttakaan. Mobiiliyhteyden laatu on vain testattava paikanpäällä. Ongelma-alueet ovat kuitenkin operaattoreilla valmiiksi kartoitettu ja hyvin tiedossa. Sopimus puretaan silloin liki aina hyvässä yhteisymmärryksessä. Ja viimeistään kuluttaja-asiamiehen puututtua asiaan. Tärkeintä on, että itse pidät kiinni oikeuksistasi. Maistraattien kuluttajaneuvonnasta saa maksutonta apua.

        "Kuluttajaliiton johtavan lakimiehen Tuula Sarion mielestä kuluttajat tyytyvät liian helposti heikkoihin 4G nettiyhteyksiin
        Ihmiset ehkä ajattelevat, että se on oma vika, jos on pikaistuksissaan ostanut tuotteen. Operaattorit ovat onnistuneet siinä, että asiakkaat eivät valita. Mutta se on sama jos koiranmyyjä myy labradorinnoustajan, mutta ostaja saa chihuahuan."

        " Aalto-yliopiston tietoverkkotekniikan professori Jukka Mannerkin ihmettelee, miksi kuluttajat eivät hanakammin vaadi esimerkiksi hinnanalennusta tilanteissa, joissa yhteysnopeus jää huomattavasti alle maksiminopeuden."

        "Kaupan purkaminen:
        Kuluttajalla on oikeus purkaa liittymäsopimus, jos operaattorin sopimusrikkomus on ollut olennainen. Esimerkiksi
        -käyttökatkosta ei korjata kohtuullisessa ajassa
        -jos luvattuja nopeuksia ei pystytä toimittamaan


        On tietysti oma asiasi jos olet lammas etkä kykene pitämään kiinni oikeuksistasi. Mutta miksi tuputat muillekin moista harhaoppia?


      • Selvitä_faktat
        kaksiyhdenhinnalla kirjoitti:

        Viestintävirasto velvoittaa operaattoreita järjestämään luotettavan nopeusmittauksen.
        Asiakas on vastuussa omista laitteistaan, mutta likimain kaikki nykypäivän verkkolaitteet asentuvat oletusasetuksilla omatoimisesti.

        Mobiiliverkossa operaattori ei tietysti pysty takaamaan joka huoneistoon miniminopeuttakaan. Mobiiliyhteyden laatu on vain testattava paikanpäällä. Ongelma-alueet ovat kuitenkin operaattoreilla valmiiksi kartoitettu ja hyvin tiedossa. Sopimus puretaan silloin liki aina hyvässä yhteisymmärryksessä. Ja viimeistään kuluttaja-asiamiehen puututtua asiaan. Tärkeintä on, että itse pidät kiinni oikeuksistasi. Maistraattien kuluttajaneuvonnasta saa maksutonta apua.

        "Kuluttajaliiton johtavan lakimiehen Tuula Sarion mielestä kuluttajat tyytyvät liian helposti heikkoihin 4G nettiyhteyksiin
        Ihmiset ehkä ajattelevat, että se on oma vika, jos on pikaistuksissaan ostanut tuotteen. Operaattorit ovat onnistuneet siinä, että asiakkaat eivät valita. Mutta se on sama jos koiranmyyjä myy labradorinnoustajan, mutta ostaja saa chihuahuan."

        " Aalto-yliopiston tietoverkkotekniikan professori Jukka Mannerkin ihmettelee, miksi kuluttajat eivät hanakammin vaadi esimerkiksi hinnanalennusta tilanteissa, joissa yhteysnopeus jää huomattavasti alle maksiminopeuden."

        "Kaupan purkaminen:
        Kuluttajalla on oikeus purkaa liittymäsopimus, jos operaattorin sopimusrikkomus on ollut olennainen. Esimerkiksi
        -käyttökatkosta ei korjata kohtuullisessa ajassa
        -jos luvattuja nopeuksia ei pystytä toimittamaan


        On tietysti oma asiasi jos olet lammas etkä kykene pitämään kiinni oikeuksistasi. Mutta miksi tuputat muillekin moista harhaoppia?

        "On tietysti oma asiasi jos olet lammas etkä kykene pitämään kiinni oikeuksistasi. Mutta miksi tuputat muillekin moista harhaoppia? "

        Turha lässyttää paskaa, pidän huolen oikeuksistani ja hankin vain oikeasti toimivia tuotteita. Fakta on että asiakas joutuu osoittamaan mobiililiittymien heikon toimivuuden ja yksikään operaattori ei takaa liittymän nopeuslupauksen toteutumista jossain tietyssä paikassa eli esim. asiakkaan kotiosoitteessa. Vaikka liittymä ei toimisikaan läheskään luvatulla nopeudella asiakkaan kotiosoitteessa se ei ole peruste korvaukselle tai määräaikaisen sopimuksen purkamiselle jos liittymä muualla yleisesti toimii luvatulla nopeudella eli verkossa ei ole laajempaa vikaa, Asia muuttuu jos saat sopimuspaperiin tekstin että operaattori takaa nopeuden toteutumisen asiakkaan kotiosoitteessa tai muussa määritelllyssä osoitteessa, sellaista sopimusta et vaan saa yhdeltäkään operaattorilta. Asiasta on turha kitistä kuluttaja-asiamiehellekään kun sitä nopeutta tai toimivuutta EI OLE LUVATTU siinä tietyssä osoitteessa tai paikassa!


      • kaksiyhdenhinnalla
        Selvitä_faktat kirjoitti:

        "On tietysti oma asiasi jos olet lammas etkä kykene pitämään kiinni oikeuksistasi. Mutta miksi tuputat muillekin moista harhaoppia? "

        Turha lässyttää paskaa, pidän huolen oikeuksistani ja hankin vain oikeasti toimivia tuotteita. Fakta on että asiakas joutuu osoittamaan mobiililiittymien heikon toimivuuden ja yksikään operaattori ei takaa liittymän nopeuslupauksen toteutumista jossain tietyssä paikassa eli esim. asiakkaan kotiosoitteessa. Vaikka liittymä ei toimisikaan läheskään luvatulla nopeudella asiakkaan kotiosoitteessa se ei ole peruste korvaukselle tai määräaikaisen sopimuksen purkamiselle jos liittymä muualla yleisesti toimii luvatulla nopeudella eli verkossa ei ole laajempaa vikaa, Asia muuttuu jos saat sopimuspaperiin tekstin että operaattori takaa nopeuden toteutumisen asiakkaan kotiosoitteessa tai muussa määritelllyssä osoitteessa, sellaista sopimusta et vaan saa yhdeltäkään operaattorilta. Asiasta on turha kitistä kuluttaja-asiamiehellekään kun sitä nopeutta tai toimivuutta EI OLE LUVATTU siinä tietyssä osoitteessa tai paikassa!

        Lammas muuttui pässiksi mutta määkiminen jatkuu. Perusteella, että alueella yleisesti toimii 4G verkko ei ole mitään tekemistä yksittäisen kuluttajan kanssa. Voisihan operaattori silloin väittää, että yleisesti ottaen esim. Helsingin alueella verkko toimii.

        Puhelimen kytkyt ovat luku sinänsä, niitä kuljetetaan mukana. Kotiin hommattu operaattorin verkkolaite on tarkoitettu kyseisen asunnon nettiyhteyksiin ja sen on toimittava vähintään vaihteluvälin alarajalla. Erikseen sopimuksessa ei tarvita klausuulia toimivuudesta, koska kuluttajalla on aina lupa olettaa kojeen tai palvelun toimivan.

        Jokaisen operaattorin sivuilla on linkki heidän omaan nopeusmittariin, kuinka mitata nopeus, reklamointiohjeet kuinka toimia jos luvattuun nopeuteen ei päästä. Yleensä purkusopimukseen päästään, ja viimeistään silloin kun lampaasta tulee leijona joka pitää kiinni oikeuksistaan.

        Aivan kuten Kuluttajaliiton johtavan lakimies Tuula Sario sanoo, operaattorit ovat harhauttaneet kaltaisesi pässit uskomaan ettei valittaminen kannata. Kuitenkin puheet siitä ettei kuluttajasuoja koske verkkoyhteyksiä ovat sinunlaisiesi lampaiden keksintöä joilla SOME-raivo keskustelupastoilla läikkyy, hampaat kirskuu, ja letku silti roikkuu.


      • Yritä_nyt_ymmärtää
        kaksiyhdenhinnalla kirjoitti:

        Lammas muuttui pässiksi mutta määkiminen jatkuu. Perusteella, että alueella yleisesti toimii 4G verkko ei ole mitään tekemistä yksittäisen kuluttajan kanssa. Voisihan operaattori silloin väittää, että yleisesti ottaen esim. Helsingin alueella verkko toimii.

        Puhelimen kytkyt ovat luku sinänsä, niitä kuljetetaan mukana. Kotiin hommattu operaattorin verkkolaite on tarkoitettu kyseisen asunnon nettiyhteyksiin ja sen on toimittava vähintään vaihteluvälin alarajalla. Erikseen sopimuksessa ei tarvita klausuulia toimivuudesta, koska kuluttajalla on aina lupa olettaa kojeen tai palvelun toimivan.

        Jokaisen operaattorin sivuilla on linkki heidän omaan nopeusmittariin, kuinka mitata nopeus, reklamointiohjeet kuinka toimia jos luvattuun nopeuteen ei päästä. Yleensä purkusopimukseen päästään, ja viimeistään silloin kun lampaasta tulee leijona joka pitää kiinni oikeuksistaan.

        Aivan kuten Kuluttajaliiton johtavan lakimies Tuula Sario sanoo, operaattorit ovat harhauttaneet kaltaisesi pässit uskomaan ettei valittaminen kannata. Kuitenkin puheet siitä ettei kuluttajasuoja koske verkkoyhteyksiä ovat sinunlaisiesi lampaiden keksintöä joilla SOME-raivo keskustelupastoilla läikkyy, hampaat kirskuu, ja letku silti roikkuu.

        "Kotiin hommattu operaattorin verkkolaite on tarkoitettu kyseisen asunnon nettiyhteyksiin ja sen on toimittava vähintään vaihteluvälin alarajalla"

        Kotiin hankittu netti eli kaapeli/ADSL- tai kuitunetti. Nuo 3G ja 4G kun on tarkoitettu MOBIILIKÄYTTÖÖN eli liikkuvaan käyttöön. Yksikään operaattori EI LUPAA että ne toimisivat jossain tietyssä osoitteessa kunnolla.

        "Puhelimen kytkyt ovat luku sinänsä, niitä kuljetetaan mukana."

        3G ja 4G rinnastetaan kännykkäliittymiin ja käyttävät samaa verkkoa. Yksikään operasattori ei lupaa noille toimivuutta jossain tietyssä osoitteessa koska eivät pysty takaamaan sitä. Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää ? Oma vikasi jos hankit kotiin "kiinteäksi" yhteydeksi satunnaiseen mobiilikäyttöön tarkoitettua tekniikkaa.


      • kaksiyhdenhinnalla
        Yritä_nyt_ymmärtää kirjoitti:

        "Kotiin hommattu operaattorin verkkolaite on tarkoitettu kyseisen asunnon nettiyhteyksiin ja sen on toimittava vähintään vaihteluvälin alarajalla"

        Kotiin hankittu netti eli kaapeli/ADSL- tai kuitunetti. Nuo 3G ja 4G kun on tarkoitettu MOBIILIKÄYTTÖÖN eli liikkuvaan käyttöön. Yksikään operaattori EI LUPAA että ne toimisivat jossain tietyssä osoitteessa kunnolla.

        "Puhelimen kytkyt ovat luku sinänsä, niitä kuljetetaan mukana."

        3G ja 4G rinnastetaan kännykkäliittymiin ja käyttävät samaa verkkoa. Yksikään operasattori ei lupaa noille toimivuutta jossain tietyssä osoitteessa koska eivät pysty takaamaan sitä. Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää ? Oma vikasi jos hankit kotiin "kiinteäksi" yhteydeksi satunnaiseen mobiilikäyttöön tarkoitettua tekniikkaa.

        Et ilmeisesti osaa avata linkkejä joten.

        "Puhelin- ja nettiliittymän nopeuden on vastattava sovittua, joten tee nopeustesti, neuvoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
        Virasto muistuttaa, että puhelin- tai internetliittymässä on virhe, jos sen laatu tai toimitustapa ei vastaa sovittua tai palvelu ei vastaa markkinoinnissa annettuja tietoja. Tyypillinen hyvitykseen oikeuttava virhe on liittymän luvattua hitaampi nopeus.
        Yhteyden nopeus on kirjattu liittymäsopimukseen. Yhteyden pitää toimia vaihteluvälillä, joka on sovittu liittymäsopimuksessa.
        Liittymän nopeutta voi testata nopeusmittarilla. Tätä tarkoitusta varten muun muassa useat operaattorit tarjoavat verkkosivuillaan ilmaisen nopeustestin, jolla voi kokeilla, vastaako liittymä luvattua. 
        Jos yhteyden nopeus ei vastaa sitä mitä liittymäsopimukseen on kirjattu,
        ilmoita virheestä operaattorillesi mahdollisimman nopeasti ja vaadi virheen korjaamista. Jos virheen korjaaminen ei onnistu, voit vaatia hinnanalennusta tai sopimuksen purkamista."

        Mitä kohtaa kuluttajaviraston tekstistä et ymmärrä?

        Operaattori ei takaa mobiiliyhteyden toimivuutta joka osoitteeseen, eikä sen tarvitsekaan. Kyse on nyt siitä saako toimimattoman yhteyden irtisanoa. Kuluttajalla on aina oikeus olettaa yhteyden toimivan luvatulla tavalla kun hänelle sellainen kerran myydään, ja toimimattoman yhteyden voi ja saa irtisanoa, sanoo kuluttajavirasto.

        Siis "Nuo 3G ja 4G kun on tarkoitettu MOBIILIKÄYTTÖÖN" ja niiden on toimittava liittymäsopimuksessa määritellyllä tavalla. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää.

        Missään muussa kun sinun päässäsi ei mainita "yleisistä nopeuksista" joihin operaattorit voisivat vedota. Toki saattaa olla, että operaattori kokeilee asiakkaan valistuneisuutta omista oikeuksistaan.

        Omakohtaisesti olen saanut operaattoriltani hyvitystä jo ruuhkatunneista, 2-3 tuntia vrk. jolloin liittymänopeus ei ole pysynyt vaihteluvälin, 50/5 Mbit/s puitteissa. Ainakin Elisa Saunalahti hyväksyi yhden ainoan Speedtest kuvankaappauksen todisteeksi liittymänopeudesta.


      • Yritä_nyt_ymmärtää
        kaksiyhdenhinnalla kirjoitti:

        Et ilmeisesti osaa avata linkkejä joten.

        "Puhelin- ja nettiliittymän nopeuden on vastattava sovittua, joten tee nopeustesti, neuvoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
        Virasto muistuttaa, että puhelin- tai internetliittymässä on virhe, jos sen laatu tai toimitustapa ei vastaa sovittua tai palvelu ei vastaa markkinoinnissa annettuja tietoja. Tyypillinen hyvitykseen oikeuttava virhe on liittymän luvattua hitaampi nopeus.
        Yhteyden nopeus on kirjattu liittymäsopimukseen. Yhteyden pitää toimia vaihteluvälillä, joka on sovittu liittymäsopimuksessa.
        Liittymän nopeutta voi testata nopeusmittarilla. Tätä tarkoitusta varten muun muassa useat operaattorit tarjoavat verkkosivuillaan ilmaisen nopeustestin, jolla voi kokeilla, vastaako liittymä luvattua. 
        Jos yhteyden nopeus ei vastaa sitä mitä liittymäsopimukseen on kirjattu,
        ilmoita virheestä operaattorillesi mahdollisimman nopeasti ja vaadi virheen korjaamista. Jos virheen korjaaminen ei onnistu, voit vaatia hinnanalennusta tai sopimuksen purkamista."

        Mitä kohtaa kuluttajaviraston tekstistä et ymmärrä?

        Operaattori ei takaa mobiiliyhteyden toimivuutta joka osoitteeseen, eikä sen tarvitsekaan. Kyse on nyt siitä saako toimimattoman yhteyden irtisanoa. Kuluttajalla on aina oikeus olettaa yhteyden toimivan luvatulla tavalla kun hänelle sellainen kerran myydään, ja toimimattoman yhteyden voi ja saa irtisanoa, sanoo kuluttajavirasto.

        Siis "Nuo 3G ja 4G kun on tarkoitettu MOBIILIKÄYTTÖÖN" ja niiden on toimittava liittymäsopimuksessa määritellyllä tavalla. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää.

        Missään muussa kun sinun päässäsi ei mainita "yleisistä nopeuksista" joihin operaattorit voisivat vedota. Toki saattaa olla, että operaattori kokeilee asiakkaan valistuneisuutta omista oikeuksistaan.

        Omakohtaisesti olen saanut operaattoriltani hyvitystä jo ruuhkatunneista, 2-3 tuntia vrk. jolloin liittymänopeus ei ole pysynyt vaihteluvälin, 50/5 Mbit/s puitteissa. Ainakin Elisa Saunalahti hyväksyi yhden ainoan Speedtest kuvankaappauksen todisteeksi liittymänopeudesta.

        "Puhelin- ja nettiliittymän nopeuden on vastattava sovittua, joten tee nopeustesti, neuvoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto."

        Tuo pätee KIINTEILLÄ liittymillä siinä osoitteessa mihin ne on asennettu. Mobiililiittymien toimivuutta tai tiettyä nopeutta TIETYSSÄ OSOITTEESSA EI LUVATA. Miten tuo voi olla niin vaikea ymmärtää ?

        "Kyse on nyt siitä saako toimimattoman yhteyden irtisanoa."

        Mobiililiittymä tulkitaan täysin toimivaksi jos se toimii pääosalla karttaan merkitystä kuuluvuusalueesta luvatulla nopeudella vaikka se ei juuri asiakkaan kotiosoitteessa toimisikaan kunnolla. MOBIILIliittymän toimivuutta siinä TIETYSSÄ OSOITTEESSA EI LUPAA YKSIKÄÄN OPERAATTORI. Radiotekniikan rajoituksista johtuen yksikään operaattori ei voi luvata sellaista ja siinä on kuluttajavirastonkaan ihan turha vinkua, he eivät voi poistaa tekniikan rajoituksia ja ongelmia millään määräyksillä.

        Yritä nyt vihdoin ymmärtää ero mobiililiittymän ja kiinteän liittymän välillä.


      • kaksiyhdenhinnalla
        Yritä_nyt_ymmärtää kirjoitti:

        "Puhelin- ja nettiliittymän nopeuden on vastattava sovittua, joten tee nopeustesti, neuvoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto."

        Tuo pätee KIINTEILLÄ liittymillä siinä osoitteessa mihin ne on asennettu. Mobiililiittymien toimivuutta tai tiettyä nopeutta TIETYSSÄ OSOITTEESSA EI LUVATA. Miten tuo voi olla niin vaikea ymmärtää ?

        "Kyse on nyt siitä saako toimimattoman yhteyden irtisanoa."

        Mobiililiittymä tulkitaan täysin toimivaksi jos se toimii pääosalla karttaan merkitystä kuuluvuusalueesta luvatulla nopeudella vaikka se ei juuri asiakkaan kotiosoitteessa toimisikaan kunnolla. MOBIILIliittymän toimivuutta siinä TIETYSSÄ OSOITTEESSA EI LUPAA YKSIKÄÄN OPERAATTORI. Radiotekniikan rajoituksista johtuen yksikään operaattori ei voi luvata sellaista ja siinä on kuluttajavirastonkaan ihan turha vinkua, he eivät voi poistaa tekniikan rajoituksia ja ongelmia millään määräyksillä.

        Yritä nyt vihdoin ymmärtää ero mobiililiittymän ja kiinteän liittymän välillä.

        Näyttäpä siltä ettet itse ymmärrä mobiililiittymän ja kiinteän eroa. Väitäthän että kuluttajavirasto tarkoittaa ko. tapauksessa puhelinliittymällä lankaliittymää.

        Tuolla alempana se on sanottu mutta:

        KUKA TÄÄLLÄ ON VÄITTÄNYT, ETTÄ MOBIILILIITTYMÄ TOIMII JOKA TALOUDESSA. TAI TIETYSSÄ OSOITTEESSA. TAI JOKU OPERAATTORI OLISI SELLAISTA LUVANNUT

        Tuo sitaatti tai lopeta paskanjauhaminen. Olet kuin haiseva trolli joka keksii väittämän ja kun muuta ei keksi jankuttaa ja puolustaa kuvitteellista väittämää.

        Verkko-operaattoreilla ei ole velvoitetta rakentaa matkaviestinverkkoihin aukottomia peittoalueita, mutta asiakkaalla on oikeus kuluttajaviraston mukaan irtisanoa kotonaan toimimaton liittymä ja kokeilla muiden operaattoreiden palvelua.

        "Mobiililiittymä tulkitaan täysin toimivaksi jos se toimii pääosalla karttaan merkitystä kuuluvuusalueesta luvatulla nopeudella vaikka se ei juuri asiakkaan kotiosoitteessa toimisikaan kunnolla"

        Tämä on juuri se harha johon operaattorit halutessaan vetoavat ja joka kaltaisellesi typerälle lampaalle uppoaa. Sinä ja kaltaisesi ääliöt hyväksyvät tilanteen ja maksavat kiltisti, kun asiakaspalvelun tyttö kerran niin sanoo, vaikka ei tarvitsisi, kuten kuluttajaliiton lakimies neuvoo.

        Tuo pässi esiin se lainkohta tai muu faktatekijä jossa selkeästi sanotaan ettei kuluttajansuoja koske, vastoin kuluttajaviraston näkemystä, mobiiliverkkoliittymiä. Ja kun et siihen kykene pidä reppana turpasi kiinni äläkä jankuta asioista josta et vähintäkään käsitä.


      • pulspup

        On noissa kahden vuoden soppareissa ainakin minulla ollut kahden viikon "katumisaika" syystä ettei toimisi.
        Jk: Viimeksi myyjä oli kylläkin äijänköriläs.


    • Ei_kannata

      ”Kannattaako edes ajatella 2 vuoden sopimusta jota operaattorit haluavat?”

      Määräaikaisesti sitovia liittymä sopimuksia ei kannata tehdä teleoperaattorien kanssa, etenkään näin pitkälle ajalle. Kahdessa vuodessa voi tapahtua paljon asiakkaalle vähemmän hauskaa ja etenkin mobiililaajakaista liittymien puolella. Myös operaattorin ja asiakkaan välissä voi olla häiriön aiheuttajia, koska kyse on kuitenkin radio tekniikasta (alttiimpia häiriöille kuin perinteiset laajakaistat).

      Jos esim. määräaikaisen liittymän aikana yllättäviä tai vähitellen yllättäviä yhteysongelmia alkaa ilmetä, niin asiakas on silloin aina heikoilla, johtui se sitten todellisuudessa operaattorista tai asiakkaasta, tällä ei ole määräaikaisten sopimuksien kohdalla merkitystä (se on yllättävän pitkälle sitova).

      Etänä solmittujen sopimuksien ja tarjouksien kanssa kannattaa olla myös tarkkana. Mutta jos määräaikaisesti sitovaa liittymäsopimusta ei ole, niin kuluttaja voi ongelma tapauksissa koska tahansa irtisanoa liittymänsä ja vaihtaa toisen operaattorin vastaavaan - Jos alueellisesti vain mahdollista.

      Se että jollain on esim. pelittänyt 4G loistavasti alusta alkaen, niin se ei tarkoita välttämättä yleisesti sitä, että kaikilla menee aina näin.

      • Ennemminkin päinvastoin, koska tuollaiset 4G-modeemit ovat yleensä enemmän tai vähemmän kertakäyttöistä kulutusroinaa ja ne saa samalla kuukausimaksulla maksettavaksi samalla määräajalla mitä sopimus kestää.

        Tässä semmoinen mahtiominaisuus, että jos se on paska ja lakkaa toimimasta niin eipä sitä kuukausimaksuakaan tarvitse sitten maksaa ennen kuin vika on kunnossa.

        Kaksi vuotta on oikeastaan aika lyhyt aika, että se on tärkeätä että pystyy sitoutumaan valintaansa vähintään 2v ajaksi. Jatkuva venskaaminen ja muuttelu on ajan ja rahan hukkaa. Puhutaan kuitenkin niin pienistä summista, että ainakaan vaihtamalla toiseen saman tien ei voita mitään vaan häviää.

        Tietysti sitten saa mitä tilaa, että kannattaa lukea sopparit läpi.


      • Roinakauppiaalle
        M-Kar kirjoitti:

        Ennemminkin päinvastoin, koska tuollaiset 4G-modeemit ovat yleensä enemmän tai vähemmän kertakäyttöistä kulutusroinaa ja ne saa samalla kuukausimaksulla maksettavaksi samalla määräajalla mitä sopimus kestää.

        Tässä semmoinen mahtiominaisuus, että jos se on paska ja lakkaa toimimasta niin eipä sitä kuukausimaksuakaan tarvitse sitten maksaa ennen kuin vika on kunnossa.

        Kaksi vuotta on oikeastaan aika lyhyt aika, että se on tärkeätä että pystyy sitoutumaan valintaansa vähintään 2v ajaksi. Jatkuva venskaaminen ja muuttelu on ajan ja rahan hukkaa. Puhutaan kuitenkin niin pienistä summista, että ainakaan vaihtamalla toiseen saman tien ei voita mitään vaan häviää.

        Tietysti sitten saa mitä tilaa, että kannattaa lukea sopparit läpi.

        "Tässä semmoinen mahtiominaisuus, että jos se on paska ja lakkaa toimimasta niin eipä sitä kuukausimaksuakaan tarvitse sitten maksaa ennen kuin vika on kunnossa."

        Tarkoitatko liittymää vai laitetta ? Vian osoittaminen jää asiakkaan vastuulle ja asiakkaan voi olla hyvin vaikea osoittaa että vika on operaattorin yhteyksissä, myös laitteen kohdalla oletuksena vika on asiakkaan tietokoneessa eikä siinä liittymän mukana mahdollisesti tulleessa laitteessa jossa mahdollisesti on takuu sopimusajan. Eli maksat kuukausimaksut joko kiltisti tai perinnän kautta riippumatta toimiiko yhteys ellet jollain pysty osoittamaan että vika on operaattorin vastuulla (ja sen osoittaminen on usein todella hankalaa).


      • hölmöläisen.hommaa
        M-Kar kirjoitti:

        Ennemminkin päinvastoin, koska tuollaiset 4G-modeemit ovat yleensä enemmän tai vähemmän kertakäyttöistä kulutusroinaa ja ne saa samalla kuukausimaksulla maksettavaksi samalla määräajalla mitä sopimus kestää.

        Tässä semmoinen mahtiominaisuus, että jos se on paska ja lakkaa toimimasta niin eipä sitä kuukausimaksuakaan tarvitse sitten maksaa ennen kuin vika on kunnossa.

        Kaksi vuotta on oikeastaan aika lyhyt aika, että se on tärkeätä että pystyy sitoutumaan valintaansa vähintään 2v ajaksi. Jatkuva venskaaminen ja muuttelu on ajan ja rahan hukkaa. Puhutaan kuitenkin niin pienistä summista, että ainakaan vaihtamalla toiseen saman tien ei voita mitään vaan häviää.

        Tietysti sitten saa mitä tilaa, että kannattaa lukea sopparit läpi.

        "Tietysti sitten saa mitä tilaa"

        Minä ostin kaupasta viiskymppisellä uusvanhan 4G-reitittimen. Olivat jotain palautuslaitteita, joita myytiin sitten tehdaspaketissa uudelleen. Kaupan päälle sai kuukauden 4G prepaidliittymän. Eipä ollut iso investointi. En keksi yhtään syytä miksi minun olisi pitänyt sitoutua siihen muutaman kympin palikkaan moneksi vuodeksi. Nyt voin vaihtaa vaikka joka päivä operaattoria, tai olla muutaman päivän ilmankin.

        Erästä mainosslogania lainaten: se on vaan tyhmää maksaa liikaa. Enkä muuten ostanut ko. modeemia kyseisestä puljusta.

        Kulutuselektroniikan ostamisessa velaksi ei ole mitään tolkkua, jos niiden arvo laskee nopeammin kuin velkaa ehtii lyhentää. Näin on tilanne kännyköiden sun muiden kanssa. Määräaikaiset sopimukset ja osamaksut ovat sulaa hulluutta.


      • Roinakauppiaalle kirjoitti:

        "Tässä semmoinen mahtiominaisuus, että jos se on paska ja lakkaa toimimasta niin eipä sitä kuukausimaksuakaan tarvitse sitten maksaa ennen kuin vika on kunnossa."

        Tarkoitatko liittymää vai laitetta ? Vian osoittaminen jää asiakkaan vastuulle ja asiakkaan voi olla hyvin vaikea osoittaa että vika on operaattorin yhteyksissä, myös laitteen kohdalla oletuksena vika on asiakkaan tietokoneessa eikä siinä liittymän mukana mahdollisesti tulleessa laitteessa jossa mahdollisesti on takuu sopimusajan. Eli maksat kuukausimaksut joko kiltisti tai perinnän kautta riippumatta toimiiko yhteys ellet jollain pysty osoittamaan että vika on operaattorin vastuulla (ja sen osoittaminen on usein todella hankalaa).

        "Tarkoitatko liittymää vai laitetta ?"

        Laite, nuohan saa kätevästi mukaan siinä liittymän yhteydessä.

        " Vian osoittaminen jää asiakkaan vastuulle ja asiakkaan voi olla hyvin vaikea osoittaa että vika on operaattorin yhteyksissä"

        Eihän siinä muuta tarvitse kuin laittaa tietokoneen mittaamaan vaikka tunnin välein latausnopeutta ja tekee niistä tilastoa muutamalta päivältä, toki laittamalla se 4G pulikka esteettömään paikkaan eikä peltiämpäriin. Jos on heikompi mitä luvataan niin sittenhän siinä on vikaa.

        "myös laitteen kohdalla oletuksena vika on asiakkaan tietokoneessa eikä siinä liittymän mukana mahdollisesti tulleessa laitteessa jossa mahdollisesti on takuu sopimusajan."

        Se 4G pulikkahan tietenkin kannattaa ostaa erillisenä laitteena jota WLAN:n kautta käytetään. Sitä voi poissulkea tietokoneen helposti ottamalla yhteyttä siihen tukiasemaan vaikka kännykällä.

        Ja kun on varmistettu missä vika on niin sitten ilmoittaa reklamaation asiakaspalveluun. Kirjallisesti toki. Jos eivät reagoi tai on jotain muita vaikeuksia heillä niin laskuja ei tietenkään tarvitse maksaa ennen kuin on kunnossa ja jos ei tule kuntoon niin maksamisen voi lopettaa siihen kohtaan.

        " Eli maksat kuukausimaksut joko kiltisti tai perinnän kautta riippumatta toimiiko yhteys ellet jollain pysty osoittamaan että vika on operaattorin vastuulla (ja sen osoittaminen on usein todella hankalaa)."

        Jos operaattorin laskutusautomaatti vie laskut perintään eivätkä tee mitään niin sitten sanotaan perintätoimistolle, että saatava on riitainen. Perintätoimisto jättää homman siihen sit saatava menee bumerangina takaisin operaattorille.

        Pointti on se, että jos jokin ei toimi niin ei siitä silloin tarvitse maksaa. Tuollaisella maksusopimuksella saa siis oikeastaan varmuutta siihen, että hommat toimii luvatusti. Eli kannattaa vaan lukea sopimus läpi niin tietää mitä on hankkimassa.


      • hölmöläisen.hommaa kirjoitti:

        "Tietysti sitten saa mitä tilaa"

        Minä ostin kaupasta viiskymppisellä uusvanhan 4G-reitittimen. Olivat jotain palautuslaitteita, joita myytiin sitten tehdaspaketissa uudelleen. Kaupan päälle sai kuukauden 4G prepaidliittymän. Eipä ollut iso investointi. En keksi yhtään syytä miksi minun olisi pitänyt sitoutua siihen muutaman kympin palikkaan moneksi vuodeksi. Nyt voin vaihtaa vaikka joka päivä operaattoria, tai olla muutaman päivän ilmankin.

        Erästä mainosslogania lainaten: se on vaan tyhmää maksaa liikaa. Enkä muuten ostanut ko. modeemia kyseisestä puljusta.

        Kulutuselektroniikan ostamisessa velaksi ei ole mitään tolkkua, jos niiden arvo laskee nopeammin kuin velkaa ehtii lyhentää. Näin on tilanne kännyköiden sun muiden kanssa. Määräaikaiset sopimukset ja osamaksut ovat sulaa hulluutta.

        "Nyt voin vaihtaa vaikka joka päivä operaattoria, tai olla muutaman päivän ilmankin."

        Tuollainen säätäminen on ajan ja rahan hukkaa.

        "Kulutuselektroniikan ostamisessa velaksi ei ole mitään tolkkua, jos niiden arvo laskee nopeammin kuin velkaa ehtii lyhentää."

        Sellainen kuukausimaksusopimus kytkyllä ei ole velaksi ostamista. Siitä tulee käytännössä velkaa vain jos kesken kaiken muuttaa mieltä.

        Se maksusopimus sisältää vakuusarvon, että sillä tavalla se on operaattorin saatava sinulta. Mutta operaattorihan MAKSAA hoitamalla sen liittymäsopimussäädön, avaamalla liittymän ja antamalla laitteen käyttöön. Toisin sanoen, operaattori kylvää rahaa pois ja sillä on tuotto odotus kun maksetaan se liittymä ja laitepois. Operaattori ottaa tappiota jos se ei toimi koska asiakas voi lopettaa maksamisen siihen.

        Mutta jos ostaa kytkyn ja se toimii sen määräajan kuten on luvattu niin molemmat voittavat.

        "Näin on tilanne kännyköiden sun muiden kanssa. Määräaikaiset sopimukset ja osamaksut ovat sulaa hulluutta. "

        Mikä ongelma on maksaa jostain mikä toimii? Ja sitten kun on maksettu ja jos toimii edelleen niin se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

        Suurempia ostoksia joita ei saa heti käyttöön ja ei ole osamaksua, on sitten hyvinkin kannattavaa ostaa velaksi jos rahoituslaitos on vakavaraisempi kuin se mistä ostetaan. Kaupankäynnissähän on aina jotain riskiä.

        Mutta jos osto tehty rahoituslaitoksen kautta, voi rahoituslaitoksen saada siinä velkojaksi. Pieni korko on pieni hinta siitä että itselle ei tule tappiota.

        Ts. jos tilaat vaikka sohvan ja maksat sen, ja sitten sohvan myyjä menee konkkaan niin sitä jäisi itse velojaksi. Mutta jos maksaa sohvan luottokortilla niin luottokorttiyhtiö velkoja jos tulee ongelmia.

        Minä en siinä velassa näe mitään ongelmaa. Taseessahan on kaksi puolta. ja niin kauan kun omaisuuden vakuusarvo on suurempi kuin velka, niin ei siinä mitään ongelmaa ole.


      • Ei_kannata
        M-Kar kirjoitti:

        "Nyt voin vaihtaa vaikka joka päivä operaattoria, tai olla muutaman päivän ilmankin."

        Tuollainen säätäminen on ajan ja rahan hukkaa.

        "Kulutuselektroniikan ostamisessa velaksi ei ole mitään tolkkua, jos niiden arvo laskee nopeammin kuin velkaa ehtii lyhentää."

        Sellainen kuukausimaksusopimus kytkyllä ei ole velaksi ostamista. Siitä tulee käytännössä velkaa vain jos kesken kaiken muuttaa mieltä.

        Se maksusopimus sisältää vakuusarvon, että sillä tavalla se on operaattorin saatava sinulta. Mutta operaattorihan MAKSAA hoitamalla sen liittymäsopimussäädön, avaamalla liittymän ja antamalla laitteen käyttöön. Toisin sanoen, operaattori kylvää rahaa pois ja sillä on tuotto odotus kun maksetaan se liittymä ja laitepois. Operaattori ottaa tappiota jos se ei toimi koska asiakas voi lopettaa maksamisen siihen.

        Mutta jos ostaa kytkyn ja se toimii sen määräajan kuten on luvattu niin molemmat voittavat.

        "Näin on tilanne kännyköiden sun muiden kanssa. Määräaikaiset sopimukset ja osamaksut ovat sulaa hulluutta. "

        Mikä ongelma on maksaa jostain mikä toimii? Ja sitten kun on maksettu ja jos toimii edelleen niin se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

        Suurempia ostoksia joita ei saa heti käyttöön ja ei ole osamaksua, on sitten hyvinkin kannattavaa ostaa velaksi jos rahoituslaitos on vakavaraisempi kuin se mistä ostetaan. Kaupankäynnissähän on aina jotain riskiä.

        Mutta jos osto tehty rahoituslaitoksen kautta, voi rahoituslaitoksen saada siinä velkojaksi. Pieni korko on pieni hinta siitä että itselle ei tule tappiota.

        Ts. jos tilaat vaikka sohvan ja maksat sen, ja sitten sohvan myyjä menee konkkaan niin sitä jäisi itse velojaksi. Mutta jos maksaa sohvan luottokortilla niin luottokorttiyhtiö velkoja jos tulee ongelmia.

        Minä en siinä velassa näe mitään ongelmaa. Taseessahan on kaksi puolta. ja niin kauan kun omaisuuden vakuusarvo on suurempi kuin velka, niin ei siinä mitään ongelmaa ole.

        Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz!


      • Mittaile_rauhassa
        M-Kar kirjoitti:

        "Tarkoitatko liittymää vai laitetta ?"

        Laite, nuohan saa kätevästi mukaan siinä liittymän yhteydessä.

        " Vian osoittaminen jää asiakkaan vastuulle ja asiakkaan voi olla hyvin vaikea osoittaa että vika on operaattorin yhteyksissä"

        Eihän siinä muuta tarvitse kuin laittaa tietokoneen mittaamaan vaikka tunnin välein latausnopeutta ja tekee niistä tilastoa muutamalta päivältä, toki laittamalla se 4G pulikka esteettömään paikkaan eikä peltiämpäriin. Jos on heikompi mitä luvataan niin sittenhän siinä on vikaa.

        "myös laitteen kohdalla oletuksena vika on asiakkaan tietokoneessa eikä siinä liittymän mukana mahdollisesti tulleessa laitteessa jossa mahdollisesti on takuu sopimusajan."

        Se 4G pulikkahan tietenkin kannattaa ostaa erillisenä laitteena jota WLAN:n kautta käytetään. Sitä voi poissulkea tietokoneen helposti ottamalla yhteyttä siihen tukiasemaan vaikka kännykällä.

        Ja kun on varmistettu missä vika on niin sitten ilmoittaa reklamaation asiakaspalveluun. Kirjallisesti toki. Jos eivät reagoi tai on jotain muita vaikeuksia heillä niin laskuja ei tietenkään tarvitse maksaa ennen kuin on kunnossa ja jos ei tule kuntoon niin maksamisen voi lopettaa siihen kohtaan.

        " Eli maksat kuukausimaksut joko kiltisti tai perinnän kautta riippumatta toimiiko yhteys ellet jollain pysty osoittamaan että vika on operaattorin vastuulla (ja sen osoittaminen on usein todella hankalaa)."

        Jos operaattorin laskutusautomaatti vie laskut perintään eivätkä tee mitään niin sitten sanotaan perintätoimistolle, että saatava on riitainen. Perintätoimisto jättää homman siihen sit saatava menee bumerangina takaisin operaattorille.

        Pointti on se, että jos jokin ei toimi niin ei siitä silloin tarvitse maksaa. Tuollaisella maksusopimuksella saa siis oikeastaan varmuutta siihen, että hommat toimii luvatusti. Eli kannattaa vaan lukea sopimus läpi niin tietää mitä on hankkimassa.

        "Eihän siinä muuta tarvitse kuin laittaa tietokoneen mittaamaan vaikka tunnin välein latausnopeutta ja tekee niistä tilastoa muutamalta päivältä, toki laittamalla se 4G pulikka esteettömään paikkaan eikä peltiämpäriin. Jos on heikompi mitä luvataan niin sittenhän siinä on vikaa."

        Tuollaisilla mittailuilla ei ole mitään merkitystä. Kerro yksikin operaattori joka lupaa sopimuksessa että MOBIILIYHTEYS toimii jossain TIETYSSÄ OSOITTEESSA tietyllä nopeudella, ei löydy yhtään sellaista operaattoria. Nopeuslupaus mobiililiittymien kohdalla tarkoittaa että sovittu nopeus saavutetaan pääsääntöisesti verkon kuuluvuusalueellla mutta EI välttämättä jossain tietyssä osoitteessa. Miksi se on niin vaikea ymmärtää että 3G ja 4G ovat MOBIILIliittymiä eivätkä tiettyyn osoitteeseen sidottuja/tarkoitettuja liittymiä.


      • Mittaile_rauhassa kirjoitti:

        "Eihän siinä muuta tarvitse kuin laittaa tietokoneen mittaamaan vaikka tunnin välein latausnopeutta ja tekee niistä tilastoa muutamalta päivältä, toki laittamalla se 4G pulikka esteettömään paikkaan eikä peltiämpäriin. Jos on heikompi mitä luvataan niin sittenhän siinä on vikaa."

        Tuollaisilla mittailuilla ei ole mitään merkitystä. Kerro yksikin operaattori joka lupaa sopimuksessa että MOBIILIYHTEYS toimii jossain TIETYSSÄ OSOITTEESSA tietyllä nopeudella, ei löydy yhtään sellaista operaattoria. Nopeuslupaus mobiililiittymien kohdalla tarkoittaa että sovittu nopeus saavutetaan pääsääntöisesti verkon kuuluvuusalueellla mutta EI välttämättä jossain tietyssä osoitteessa. Miksi se on niin vaikea ymmärtää että 3G ja 4G ovat MOBIILIliittymiä eivätkä tiettyyn osoitteeseen sidottuja/tarkoitettuja liittymiä.

        "Kerro yksikin operaattori joka lupaa sopimuksessa että MOBIILIYHTEYS toimii jossain TIETYSSÄ OSOITTEESSA tietyllä nopeudella"

        Jos asuu perämetsässä mihin ei ole saatavilla muuta, operaattorit joutuvat tarjoamaan vähintään yleispalveluvelvoitteen mukaista nopeutta. Eli tällä hetkellä vähintään 2Mbit/s

        "ei löydy yhtään sellaista operaattoria."

        En ole lukenut niitä soppareita nyt läpi mitä siellä luvataan minimiksi

        "Nopeuslupaus mobiililiittymien kohdalla tarkoittaa että sovittu nopeus saavutetaan pääsääntöisesti verkon kuuluvuusalueellla mutta EI välttämättä jossain tietyssä osoitteessa."

        Operaattorit tarjoavat kuuluvuusaluekarttoja, että pitäisi toimia sovitulla miniminopeudella tietyin sallituin katkoksin kuten siinä kuuluvuusaluekartassa on. Sopimuksessa ei siis tarvitse mainita tiettyä osoitetta.

        "Miksi se on niin vaikea ymmärtää että 3G ja 4G ovat MOBIILIliittymiä eivätkä tiettyyn osoitteeseen sidottuja/tarkoitettuja liittymiä."

        Niinhän ne on.


      • 4gyleisinkiinteä
        Mittaile_rauhassa kirjoitti:

        "Eihän siinä muuta tarvitse kuin laittaa tietokoneen mittaamaan vaikka tunnin välein latausnopeutta ja tekee niistä tilastoa muutamalta päivältä, toki laittamalla se 4G pulikka esteettömään paikkaan eikä peltiämpäriin. Jos on heikompi mitä luvataan niin sittenhän siinä on vikaa."

        Tuollaisilla mittailuilla ei ole mitään merkitystä. Kerro yksikin operaattori joka lupaa sopimuksessa että MOBIILIYHTEYS toimii jossain TIETYSSÄ OSOITTEESSA tietyllä nopeudella, ei löydy yhtään sellaista operaattoria. Nopeuslupaus mobiililiittymien kohdalla tarkoittaa että sovittu nopeus saavutetaan pääsääntöisesti verkon kuuluvuusalueellla mutta EI välttämättä jossain tietyssä osoitteessa. Miksi se on niin vaikea ymmärtää että 3G ja 4G ovat MOBIILIliittymiä eivätkä tiettyyn osoitteeseen sidottuja/tarkoitettuja liittymiä.

        Kyllä 4G on hyvin yleisesti kiinteä yhteys kun hankitaan kotimokkula! Ja kaikki operaattorit joilla ei ole omaa kiinteää verkkoa jollain alueella, tarjoavat aina mokkulaa "kiinteäski" yhteydeksi koska muuten menetäisivät asiakkaan.

        Ja ne kiinteät on monopoliasemassa jolloin hinnatkin on mitä on. Esim. elisa pyytää 30-40€/kk kiinteästä ja 4Gn saa puolella hintaa sekä voi valita operaatorin vapaasti ja kilpailuttaa.n Kiinteät kuluttajaliittymät on vanhanaikaista ja poistuvaa tekniikkaa, kuten lankapuhelimetkin.


      • 4G-on-mobiiliyhteys
        4gyleisinkiinteä kirjoitti:

        Kyllä 4G on hyvin yleisesti kiinteä yhteys kun hankitaan kotimokkula! Ja kaikki operaattorit joilla ei ole omaa kiinteää verkkoa jollain alueella, tarjoavat aina mokkulaa "kiinteäski" yhteydeksi koska muuten menetäisivät asiakkaan.

        Ja ne kiinteät on monopoliasemassa jolloin hinnatkin on mitä on. Esim. elisa pyytää 30-40€/kk kiinteästä ja 4Gn saa puolella hintaa sekä voi valita operaatorin vapaasti ja kilpailuttaa.n Kiinteät kuluttajaliittymät on vanhanaikaista ja poistuvaa tekniikkaa, kuten lankapuhelimetkin.

        "Kyllä 4G on hyvin yleisesti kiinteä yhteys kun hankitaan kotimokkula!"

        Hölmöt hankkivat niitä mobiililiittymiä kiinteiden yhteyksien korvikkeeksi mutta se ei muuta mobiililiittymää kiinteäksi. 3G ja 4G ovat mobiililiittymiä joiden kohdalla yksikään operaattori ei takaa toimivuutta tai tiettyä nopeutta jossain tietyssä osoitteessa. Radiotekniikasta johtuen yksikään operaattori ei voi taata että se yhteys toimisi halutulla nopeudella juuri tietyssä osoitteessa.


      • joku-on-typerys
        4G-on-mobiiliyhteys kirjoitti:

        "Kyllä 4G on hyvin yleisesti kiinteä yhteys kun hankitaan kotimokkula!"

        Hölmöt hankkivat niitä mobiililiittymiä kiinteiden yhteyksien korvikkeeksi mutta se ei muuta mobiililiittymää kiinteäksi. 3G ja 4G ovat mobiililiittymiä joiden kohdalla yksikään operaattori ei takaa toimivuutta tai tiettyä nopeutta jossain tietyssä osoitteessa. Radiotekniikasta johtuen yksikään operaattori ei voi taata että se yhteys toimisi halutulla nopeudella juuri tietyssä osoitteessa.

        Typeryksen mielestä kannattaisi olla ilman yhteyttä jos kiinteää ei ole saatavilla.


      • Koita_edes_ymmärtää
        M-Kar kirjoitti:

        "Kerro yksikin operaattori joka lupaa sopimuksessa että MOBIILIYHTEYS toimii jossain TIETYSSÄ OSOITTEESSA tietyllä nopeudella"

        Jos asuu perämetsässä mihin ei ole saatavilla muuta, operaattorit joutuvat tarjoamaan vähintään yleispalveluvelvoitteen mukaista nopeutta. Eli tällä hetkellä vähintään 2Mbit/s

        "ei löydy yhtään sellaista operaattoria."

        En ole lukenut niitä soppareita nyt läpi mitä siellä luvataan minimiksi

        "Nopeuslupaus mobiililiittymien kohdalla tarkoittaa että sovittu nopeus saavutetaan pääsääntöisesti verkon kuuluvuusalueellla mutta EI välttämättä jossain tietyssä osoitteessa."

        Operaattorit tarjoavat kuuluvuusaluekarttoja, että pitäisi toimia sovitulla miniminopeudella tietyin sallituin katkoksin kuten siinä kuuluvuusaluekartassa on. Sopimuksessa ei siis tarvitse mainita tiettyä osoitetta.

        "Miksi se on niin vaikea ymmärtää että 3G ja 4G ovat MOBIILIliittymiä eivätkä tiettyyn osoitteeseen sidottuja/tarkoitettuja liittymiä."

        Niinhän ne on.

        "Operaattorit tarjoavat kuuluvuusaluekarttoja, että pitäisi toimia sovitulla miniminopeudella tietyin sallituin katkoksin kuten siinä kuuluvuusaluekartassa on. Sopimuksessa ei siis tarvitse mainita tiettyä osoitetta."

        Se kuuluvuusaluekartta tarkoittaa että karttaan merkityllä alueella yhteys toimii pääsääntöisesti, se ei tarkoita että yhteys toimisi miniminopeudellakaan jossain tietyssä osoitteessa vaikka osoite olisikin sillä kartassa olevalla kuuluvuusalueella. Eli toimivuutta jossain tietyssä osoitteessa EI LUVATA. Syy tuohon on tekniikassa, radioverkolle ei yksinkertaisesti voida luvata täyttä jatkuvaa kattavuutta tiettyyn osoitteeseen vaan ainoastaan "pääsääntöinen" kattavuus tietylle alueelle, operaattori ei mahda mitään niille pienille katvealueille edes sillä karttaan merkityllä kuuluvuusalueella. Jos operaattori velvoitettaisiin takaamaan yhteyden toiminta ja sopimuksen mukainen nopeus täysin kattavasti kartan mukaisilla alueilla ei operaattorilla olisi muuta mahdollisuutta kuin pyyhkiä kartoistaan suuri osa merkityistä kuuluvuusalueista pois.

        Joillekin ilmeisesti tuottaa ongelmia ymmärtää radiotekniikan puutteet ja rajoitukset ? Niitä ei mitkään säädökset ja määräykset voi poistaa.


      • Et_siis_ymmärrä
        joku-on-typerys kirjoitti:

        Typeryksen mielestä kannattaisi olla ilman yhteyttä jos kiinteää ei ole saatavilla.

        Jos et saa kiinteää niin sitten joko muutat tai kärsit epävarmasta radiotekniikasta, hyvin yksinkertaista. Joillekin tuo vaan on näköjään liian vaikea ymmärtää.


      • sääliksikäyreppanaa
        Koita_edes_ymmärtää kirjoitti:

        "Operaattorit tarjoavat kuuluvuusaluekarttoja, että pitäisi toimia sovitulla miniminopeudella tietyin sallituin katkoksin kuten siinä kuuluvuusaluekartassa on. Sopimuksessa ei siis tarvitse mainita tiettyä osoitetta."

        Se kuuluvuusaluekartta tarkoittaa että karttaan merkityllä alueella yhteys toimii pääsääntöisesti, se ei tarkoita että yhteys toimisi miniminopeudellakaan jossain tietyssä osoitteessa vaikka osoite olisikin sillä kartassa olevalla kuuluvuusalueella. Eli toimivuutta jossain tietyssä osoitteessa EI LUVATA. Syy tuohon on tekniikassa, radioverkolle ei yksinkertaisesti voida luvata täyttä jatkuvaa kattavuutta tiettyyn osoitteeseen vaan ainoastaan "pääsääntöinen" kattavuus tietylle alueelle, operaattori ei mahda mitään niille pienille katvealueille edes sillä karttaan merkityllä kuuluvuusalueella. Jos operaattori velvoitettaisiin takaamaan yhteyden toiminta ja sopimuksen mukainen nopeus täysin kattavasti kartan mukaisilla alueilla ei operaattorilla olisi muuta mahdollisuutta kuin pyyhkiä kartoistaan suuri osa merkityistä kuuluvuusalueista pois.

        Joillekin ilmeisesti tuottaa ongelmia ymmärtää radiotekniikan puutteet ja rajoitukset ? Niitä ei mitkään säädökset ja määräykset voi poistaa.

        Ai että on opiskeltu ihan radiotekniikkaa. :) Kas kun en ole huomannut nauhassa kenenkään väittävän että operaattori olis taaannut tietyn nopeuden johonkin ositteeseen joten rähiset ihan keskenäsi. Eiköhän sovita, että olet lueskellut Viestintäviraston sivuilta operaattorien velvollisuuksista ja tuputat joka väliin lukemaasi ja monella eri nikillä. :D


      • Koita_edes_ymmärtää kirjoitti:

        "Operaattorit tarjoavat kuuluvuusaluekarttoja, että pitäisi toimia sovitulla miniminopeudella tietyin sallituin katkoksin kuten siinä kuuluvuusaluekartassa on. Sopimuksessa ei siis tarvitse mainita tiettyä osoitetta."

        Se kuuluvuusaluekartta tarkoittaa että karttaan merkityllä alueella yhteys toimii pääsääntöisesti, se ei tarkoita että yhteys toimisi miniminopeudellakaan jossain tietyssä osoitteessa vaikka osoite olisikin sillä kartassa olevalla kuuluvuusalueella. Eli toimivuutta jossain tietyssä osoitteessa EI LUVATA. Syy tuohon on tekniikassa, radioverkolle ei yksinkertaisesti voida luvata täyttä jatkuvaa kattavuutta tiettyyn osoitteeseen vaan ainoastaan "pääsääntöinen" kattavuus tietylle alueelle, operaattori ei mahda mitään niille pienille katvealueille edes sillä karttaan merkityllä kuuluvuusalueella. Jos operaattori velvoitettaisiin takaamaan yhteyden toiminta ja sopimuksen mukainen nopeus täysin kattavasti kartan mukaisilla alueilla ei operaattorilla olisi muuta mahdollisuutta kuin pyyhkiä kartoistaan suuri osa merkityistä kuuluvuusalueista pois.

        Joillekin ilmeisesti tuottaa ongelmia ymmärtää radiotekniikan puutteet ja rajoitukset ? Niitä ei mitkään säädökset ja määräykset voi poistaa.

        "Se kuuluvuusaluekartta tarkoittaa että karttaan merkityllä alueella yhteys toimii pääsääntöisesti"

        Kuuluvuusaluekartta kertoo mikä alue on milläkin kuuluvuusalueella. Niissä on useita vyöhykkeitä.

        Sopimuksessa sitten lukee mitä on miniminopeus ja saatavuus esim. 99% ajasta.

        "se ei tarkoita että yhteys toimisi miniminopeudellakaan jossain tietyssä osoitteessa vaikka osoite olisikin sillä kartassa olevalla kuuluvuusalueella. Eli toimivuutta jossain tietyssä osoitteessa EI LUVATA. Syy tuohon on tekniikassa, radioverkolle ei yksinkertaisesti voida luvata täyttä jatkuvaa kattavuutta tiettyyn osoitteeseen vaan ainoastaan "pääsääntöinen" kattavuus tietylle alueelle"

        No sehän riittää. Jos sopimuksessa lukee vaikka, että 50M 4G yhteys toimii 4G kuuluvuusalueella 99% ajasta vähintään 5M nopeudella niin sitä voi sitten odottaa sellaista saavansa. Jos se toimiikin 1M nopeudella melkein kaiken aikaa tai on vaikka jokaisesta tunnista 10min poikki niin sitten voi reklamoida että tämä nyt ei toimi niin hyvin mitä pitäisi.

        Toki oletus on se, että mobiiliyhteys pätkii ja nopeus vaihtelee ja riippuu ruuhkasta ja kuuluvuudesta, että se on normaalia. Siksihän nuo ovatkin nimensämukaisesti mobiiliyhteyksiä, ja siis tilapäiskäyttöön. Ei ne kuitenkaan saa olla huonompia mitä on sovittu tai olla ns. kelvottomia. Kauppalaki on vahvempi kuin operaattorin ongelmat radiotekniikassa.

        "Jos operaattori velvoitettaisiin takaamaan yhteyden toiminta ja sopimuksen mukainen nopeus täysin kattavasti kartan mukaisilla alueilla ei operaattorilla olisi muuta mahdollisuutta kuin pyyhkiä kartoistaan suuri osa merkityistä kuuluvuusalueista pois."

        Siis siinä yhteydessä on muuttujina miniminopeus kuuluvuusaluevyöhykkeen mukaan ja saatavuus, eli kuinka monta prosenttia ajasta. 100% saatavuusajat ja maksiminopeudella toimimista ei siis tarvitse edellyttää. Se vaan ei saa olla paskempi mitä on sovittu.

        Ihan täysin mahdollista, että kuuluvuusalueissa on jotain kohtia missä ei nyt ole sitä mitä pitäisi kun ei sitä mittausta ole tehty neliömetrin tarkkuudella, että niissä kohdin sitten vaan pitää reklamoida ja operaattorin hyväksyä se, että tietty osa asiakkaista reklamoi ja purkaa sopimuksen. Se on heidän ongelma ja se pitää heidän hyväksyä.

        Eli, mittausta tarvitsee tehdä useiden päivien ajalta vaikka tunnin välein että saa vähän käppyrää, ja sopimuksessa sitten pitää lukea kuinka paska se voi olla.


      • seesfgv
        joku-on-typerys kirjoitti:

        Typeryksen mielestä kannattaisi olla ilman yhteyttä jos kiinteää ei ole saatavilla.

        On niitä muitakin syitä, miksi esim. 4G voi olla useimmille "riittävä" myös kotiin. Sellainen tekijä voi olla myös ks. liittymän hinta. Operaattorista, kuuluvuusalueesta ja LTE päätelaiteista se on pääasiallisesti kiinni, että onko mobiililaajakaista yhteys käyttäjälleen riittävän nopea ja optimaallinen.

        Hyväkin 4G kuuluvuus tilanne voi silti muuttua hetkessä tai vähitellen huonompaan (pysyvästi) ja siihen voi silloin vaikuttaa hyvinkin moni asia sekä myös käyttäjästä ja operaattorista riippumattomat tekijät. Nimenomaan näiltä kohdin 12-24kk määräaikaisesti sitovaa sopimusta on aika vaikea suositella kenellekkään (vastaus aloittajan kysymykseen).

        Ja nimenomaan ennaltaehkäisevässä mielessä näissä kannattaa olla viisampi. Tarkoittaen myös sitä, että kuka haluaa "mahdollisissa" yhteysongelma tilanteissa ruveta tappelemaan operaattorin kanssa päivän selvien asioiden kanssa (Reklamaatiot operaattorille ine.)? Mutu-Karin päähän ei tunnu mahtuvan näinkin yksinkertainen asia.

        Cellmapp:erista voi myös alustavasti kartalta ja operaattikohtaisesti tarkastella 3G/4G kuuluvuus tilannetta paljon yksityiskohtaisemmmin... Lähimpiä tukiasemia klikkaamalla, näkee myös niiden tarkemmat speksit ja tajuuskiilat, että mitkä alueet ne kuuluvuudessa kattaa.


      • joku-on-typerys
        seesfgv kirjoitti:

        On niitä muitakin syitä, miksi esim. 4G voi olla useimmille "riittävä" myös kotiin. Sellainen tekijä voi olla myös ks. liittymän hinta. Operaattorista, kuuluvuusalueesta ja LTE päätelaiteista se on pääasiallisesti kiinni, että onko mobiililaajakaista yhteys käyttäjälleen riittävän nopea ja optimaallinen.

        Hyväkin 4G kuuluvuus tilanne voi silti muuttua hetkessä tai vähitellen huonompaan (pysyvästi) ja siihen voi silloin vaikuttaa hyvinkin moni asia sekä myös käyttäjästä ja operaattorista riippumattomat tekijät. Nimenomaan näiltä kohdin 12-24kk määräaikaisesti sitovaa sopimusta on aika vaikea suositella kenellekkään (vastaus aloittajan kysymykseen).

        Ja nimenomaan ennaltaehkäisevässä mielessä näissä kannattaa olla viisampi. Tarkoittaen myös sitä, että kuka haluaa "mahdollisissa" yhteysongelma tilanteissa ruveta tappelemaan operaattorin kanssa päivän selvien asioiden kanssa (Reklamaatiot operaattorille ine.)? Mutu-Karin päähän ei tunnu mahtuvan näinkin yksinkertainen asia.

        Cellmapp:erista voi myös alustavasti kartalta ja operaattikohtaisesti tarkastella 3G/4G kuuluvuus tilannetta paljon yksityiskohtaisemmmin... Lähimpiä tukiasemia klikkaamalla, näkee myös niiden tarkemmat speksit ja tajuuskiilat, että mitkä alueet ne kuuluvuudessa kattaa.

        "..... tai vähitellen huonompaan ..."
        Noita mokkuloita, tikkuja yms pulikoita mitä lie vuosia käyttäneenä täytyy todeta yhteyksien muuttuneen vähitellen/hyppäyksittäin parempaan suuntaan.


      • kaksiyhdenhinnalla

        Ei näissä mobiililiittymissä ole mitään tappelemista. Kuluttajansuoja koskee myös nettiliittymien nopeuksia. Asiallinen reklamointi riittää. Määräaikaisuuskaan ei ole este sopimuksen purkamiselle jos nopeusvaihteluvälin alarajallakaan ei pysytä. Ja kyse on nimenomaan asiakkaan vakituisesta asuinpaikasta. Edes operaattorit itse eivät yritäkään kiistää tätä.

        Kävin Elisan viestilaatikolla. Omaan reklamointiini koskien liittymänopeutta jossa alarajaa ei kahdesta kolmeen tuntiin vuorokaudessa saavutettu, vastaa Elisa asiakaspalvelu näin.

        sitaatti:

        "Hei,

        halutessasi sinulla on oikeus irtisanoa mobiililaajakaistasi määräaikaisuudesta huolimatta, mikäli päädyt tähän ratkaisuun, ilmoitathan meille."

        ja samalla:

        "ELISAN KULUTTAJA-ASIAKKAIDEN MATKAVIESTINPALVELUIDEN ERITYISEHDOT 15.6.2017

        Matkaviestinverkkojen peittoalue Elisa päättää verkkonsa alueellisesta kattavuudesta sekä sen ominaisuuksista. Peittoalueella palvelun laatu riippuu muun muassa käytettävästä palvelusta, sijainnista, käytettävissä olevasta verkkotekniikasta, kuuluvuuden voimakkuudesta, häiriötasosta, päätelaitteen ominaisuuksista ja verkon kuormituksesta. Lisäksi verkon kuuluvuusalueissa saattaa esiintyä paikallisia katveita, esimerkiksi naapurirakennukset tai oman talon rakenteet voivat vaimentaa kuuluvuutta sisätiloissa. Mikäli matkaviestinpalvelut eivät toimi kuluttaja-asiakkaan vakituisessa asuinpaikassa, asiakkaalla on oikeus yleisten sopimusehtojen mukaisesti purkaa sopimus olennaisen sopimusrikkomuksen vuoksi, irtisanoa sopimus tai vaatia virheen oikaisua."

        ...ja ylläoleva koskee kaikkia operaattoreita.


      • joko_alkaa_raksuttaa
        kaksiyhdenhinnalla kirjoitti:

        Ei näissä mobiililiittymissä ole mitään tappelemista. Kuluttajansuoja koskee myös nettiliittymien nopeuksia. Asiallinen reklamointi riittää. Määräaikaisuuskaan ei ole este sopimuksen purkamiselle jos nopeusvaihteluvälin alarajallakaan ei pysytä. Ja kyse on nimenomaan asiakkaan vakituisesta asuinpaikasta. Edes operaattorit itse eivät yritäkään kiistää tätä.

        Kävin Elisan viestilaatikolla. Omaan reklamointiini koskien liittymänopeutta jossa alarajaa ei kahdesta kolmeen tuntiin vuorokaudessa saavutettu, vastaa Elisa asiakaspalvelu näin.

        sitaatti:

        "Hei,

        halutessasi sinulla on oikeus irtisanoa mobiililaajakaistasi määräaikaisuudesta huolimatta, mikäli päädyt tähän ratkaisuun, ilmoitathan meille."

        ja samalla:

        "ELISAN KULUTTAJA-ASIAKKAIDEN MATKAVIESTINPALVELUIDEN ERITYISEHDOT 15.6.2017

        Matkaviestinverkkojen peittoalue Elisa päättää verkkonsa alueellisesta kattavuudesta sekä sen ominaisuuksista. Peittoalueella palvelun laatu riippuu muun muassa käytettävästä palvelusta, sijainnista, käytettävissä olevasta verkkotekniikasta, kuuluvuuden voimakkuudesta, häiriötasosta, päätelaitteen ominaisuuksista ja verkon kuormituksesta. Lisäksi verkon kuuluvuusalueissa saattaa esiintyä paikallisia katveita, esimerkiksi naapurirakennukset tai oman talon rakenteet voivat vaimentaa kuuluvuutta sisätiloissa. Mikäli matkaviestinpalvelut eivät toimi kuluttaja-asiakkaan vakituisessa asuinpaikassa, asiakkaalla on oikeus yleisten sopimusehtojen mukaisesti purkaa sopimus olennaisen sopimusrikkomuksen vuoksi, irtisanoa sopimus tai vaatia virheen oikaisua."

        ...ja ylläoleva koskee kaikkia operaattoreita.

        "...ja ylläoleva koskee kaikkia operaattoreita."

        Näen otteen vain Elisan erityisehdoista. DNA:n sopimusehdoissa ei lue näin kauniita.

        On täysin myös operaattori ja tilanne kohtaista, että miten näiden määräaikaisten liittymä sopimusten kohdalla ja erillaisten yhteysongelma tilanteissa toimitaan. Se voi mennä asiakkaan kannalta helposti tai sitten vaikeimman kautta.

        Ja vielä sellainen mahdollinen tilanne, jos esim. 24kk määräaikaisen 4G liittymän nopeus putoaa syystä tai toisesta 50-80M:sta alle 10M (liittymän teoreettinen max. nopeus 150M), niin mites sitten suu pannaan? Jos sitovaa sopimusta olisi vielä 1-1½ vuotta jäljellä, eikä ongelma ratkea vaikka kuinka puolin ja toisin tutkitaan? Kaikilla operaattoreilla se min. nopeuslupaus taitaa olla 5M.

        Tämänkin kaltaisia tarinoita löytyy tiettyjen operaattorien asiakas forumeilta, montakin. Ja operaattorin asiakaspalvelu levittelee vain käsiään ja pahoittelee käsikirjoituksen mukaisesti tilannetta, eli se siitä ja koita jaksella - Mutta muistathan silti maksaa laskut.


      • win-toitottaja
        joko_alkaa_raksuttaa kirjoitti:

        "...ja ylläoleva koskee kaikkia operaattoreita."

        Näen otteen vain Elisan erityisehdoista. DNA:n sopimusehdoissa ei lue näin kauniita.

        On täysin myös operaattori ja tilanne kohtaista, että miten näiden määräaikaisten liittymä sopimusten kohdalla ja erillaisten yhteysongelma tilanteissa toimitaan. Se voi mennä asiakkaan kannalta helposti tai sitten vaikeimman kautta.

        Ja vielä sellainen mahdollinen tilanne, jos esim. 24kk määräaikaisen 4G liittymän nopeus putoaa syystä tai toisesta 50-80M:sta alle 10M (liittymän teoreettinen max. nopeus 150M), niin mites sitten suu pannaan? Jos sitovaa sopimusta olisi vielä 1-1½ vuotta jäljellä, eikä ongelma ratkea vaikka kuinka puolin ja toisin tutkitaan? Kaikilla operaattoreilla se min. nopeuslupaus taitaa olla 5M.

        Tämänkin kaltaisia tarinoita löytyy tiettyjen operaattorien asiakas forumeilta, montakin. Ja operaattorin asiakaspalvelu levittelee vain käsiään ja pahoittelee käsikirjoituksen mukaisesti tilannetta, eli se siitä ja koita jaksella - Mutta muistathan silti maksaa laskut.

        Kannattaisi lopettaa raksuttaminen.


    • MikäIhmeSieltäTulee

      Onko 4g usb modeemia joka ei tarvi mitään ajureita?.
      Eli että voin lykätä mokkulan mihin tahansa laitteeseen joka tukee usb modeemia?.
      Eli että ei tarvi siis mitään käyttöjärjestelmää windowsia,androidia yms tai mitään ohjelmia.

      • Kaikilla USB liitäntäisillä laitteilla on oltava konekohtaiset ajurit. Hanki modeemi, joka liitetään koneeseesi joko wlanin tai sitten ethernet - kaapelin avulla.


      • lykkiäpyttyyn

        Voihan sitä lykkiä, eiköhän tuo @ Mikael9lh :kin siihen suuntaan mainosta.


      • lykkyätyköön
        lykkiäpyttyyn kirjoitti:

        Voihan sitä lykkiä, eiköhän tuo @ Mikael9lh :kin siihen suuntaan mainosta.

        Mahtaako lykkiä urakka- vai tuntipalkalla? Vaikuttaisi noloimmalta "ammatilta" ever.


      • lykkiäpyttyyn
        lykkyätyköön kirjoitti:

        Mahtaako lykkiä urakka- vai tuntipalkalla? Vaikuttaisi noloimmalta "ammatilta" ever.

        Meinaakkos että harrastelijaviritykset ovat hyvästä mutta ammattilaissellaiset ovat noloja?


    • toimiiko-4g-riittävästi

      Sattuuko kellään olemaan hyviä kokemuksia pelkästään mobiiliverkon varassa toimimisesta? Kiinteän liittymäni määräaikainen sopimus päättyy pian, ja harkitsen sitten pelkän 4g:n varaan jäämistä. Joskus pitäisi kuitenkin verkosta imuttaa joku isompi tiedosto esim. joku Linux-käyttis, mahtaako olla toimivaa ja käytännöllistä mobiilin kautta. Oisko kokemuksia?

      • pitäneepalata

        Huonoja kokemuksia ainakin yhden puljun laitteista kun olin tottunut kiinteään kaapeliyhteyteen.


      • sfsfssgf

        "Joskus pitäisi kuitenkin verkosta imuttaa joku isompi tiedosto esim. joku Linux-käyttis, mahtaako olla toimivaa ja käytännöllistä mobiilin kautta."

        Linux distrot ei vielä mitään kovin isoja tiedostaja ole, useamman 10GB tiedostonkin lataaminen 4G:llä voi onnistua kohtuu ajassa, jos sitä nopeinta 4G liittymää käytetään vain hyvällä kuuluvuusalueella ja kelvollisilla LTE verkkolaitteilla (ilman myös muita mahdollisia häiriö tekijöitä).

        Laajakaista liittymän nopeudellakaan ei aina merkitystä ole, riippuen myös siitä, että mistä palvelimelta niitä isoja tiedostoja milloinkin lataillaan.


      • jokunenvuosi

        Hyvin pärjää pelkällä 4G:llä. Keskimäärin noin 200 gigatavua kuukaudessa ollut itselläni datan käyttö. Telkkariakin tulee katsottua melkeinpä pelkästään netin kautta, kun hankkimassani Äly-TV:ssä on omat sovelluksena eri kanaville.

        Toki joskus on satunnaista pätkimistä, mutta ei niin usein että asia olisi jotenkin suuremmin harmittanut. Pelkkä älypuhelin ja yksi liittymä siis riittää. Kulut 25 euroa/kk.


    • Kiinttiiääkiitos

      Minun neuvoni on katsoa onko kiinteää laajakaistaa saatavilla. Jos sellaisen saa, niin ota se. Kaupungeissa on yleensä standardina VDSL yhteys, joka on mitään mobiilinettiä parempi. ADSL;nkin ottaisin mobiilinettejä mieluummin, vaikka siinä lähtevä kaista ei ihan nykypäivään ylläkkään.

    • miinapapiim

      Onko radioaallot tappavia, ja missä määrällä ja misdä ajassa ?

      • pirremiinapa

        Siis, millä määrällä tappavia ja missä ajassa?


      • nzmzmzmmzmzmzmzmzmz
        pirremiinapa kirjoitti:

        Siis, millä määrällä tappavia ja missä ajassa?

        taajuudesta ja tehostahan tuo on kiinni sekä kohteen massasta. esim mikroaaltouunissa saarioisten pitsa kuumenee tulikuumaksi kahdessa minuutissa. toivottavasti tästä vastauksesta oli apua!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      9049
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2729
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2511
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2501
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1885
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1763
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1295
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1156
    Aihe