liittyen ristikoiden tekemiseen. Minulla tuli mieleen seuraavat viisi: UTTI, AKAA,OTIS,OTSA ja AKANA. Miksi ristikonlaatijat syrjivät suomalaista = OTIS / KONE ??????.
Onko olemassa "tuhmia" ristikoita eli sanat olisivat tuhmia ?
Viisi ensimmäistä mieleentulevaa sanaa............
18
466
Vastaukset
- hehehehee
En tee ristikoita, keksi itse
- eppu2
Nykyään olen ´´koukussa´´ kryptoihin, niitä on niin mukava tehdä mainoskatkolla, s illoin kun jotain katsoo. Kyllä teen ihan kuvaristikoitakin.
Joskus katson netistä ´´ratkojat´´ jos on kinkkinen paikka.
Yritän aina viimeisen päälle itse miettiä.- kylmätotuus
Minä pidän eniten sokkokryptoista. Niissä ei ole vihjekuvaa, vaan ainoastaan numeroita. Itse on pääteltävä, mikä numero voi olla vokaali tai konsonantti.
Hyvää aivojumppaa ja onhan se mahtavaa, kun tajuaa jutun jujun.
- kylmätotuus
Alen, Ritola, Salo, stoa ja Oras.
Oras on suomalainen tuote.
Tuhmista ristikoista minulla ei ole tietoa, enkä sellaisia edes kaipaakaan.
Markkinat pursuavat helppoja ja helpohkoja ristikoita, mutta vaativammista ristikoista on huutava puute.- eppu2
En minäkään mistään tuhmista ristikoista tiedä.
Aina, kun valitsen, niin etsin kaikkein vaikeimman.
Jonkinlainen rutiini syntyy, esimerkiksi, kryptoissa..
Jos ei vihjekuvasta saa tolkkua niin useimmiten pystyy ratkaisemaan sokkona päättelemällä.
Piilosanaristikot on parhaita.
- kylmätotuus
Itse pidän myös piilosanoista ja sanakehikoista. Avoristikotkin ovat joskus mielenkiintoisia.
Täällä Suomessa niitä on vain hyvin harvoissa lehdissä. Enemmänkin saisi olla.
Sudokuista en jaksanut innostua, mutta kai niihinkin joskus pitäisi syventyä. Jostain syystä sanalliset jutut ovat mielekkäämpiä ratkottavia. - eppu2
kylmätotuus kirjoitti:
Itse pidän myös piilosanoista ja sanakehikoista. Avoristikotkin ovat joskus mielenkiintoisia.
Täällä Suomessa niitä on vain hyvin harvoissa lehdissä. Enemmänkin saisi olla.
Sudokuista en jaksanut innostua, mutta kai niihinkin joskus pitäisi syventyä. Jostain syystä sanalliset jutut ovat mielekkäämpiä ratkottavia.Minä tein yhteen aikaan pelkkiä sudokuja.
Sitten kyllästyin yks´kaks, vieläkin on sudokuvihko puoliksi tekemättä. eppu2 kirjoitti:
Minä tein yhteen aikaan pelkkiä sudokuja.
Sitten kyllästyin yks´kaks, vieläkin on sudokuvihko puoliksi tekemättä.Minulla oli kauan aikaa selvä sudokuriippuvuus.
Alkoi tulla abstinenssi pelkästä huomiosta, että sudokulehdessä on enää muutama tekemättä.
Sitten niihin alkoi kyllästymään, kun ei meinannut enää mistään löytää tarpeeksi vaikeita sudokuja. Joka lehdessä oli siellä lopussa vain muutama, missä tarvitsi vähän käyttää aivoja. Rupesi vähitellen tuntumaan pelkältä kynän kulutukselta.
- flegmaatti
Avaruudesta tipahtaneesta vaikuttaisi siltä, että Suomessa on vain yksi kaupunki ja jenkeissä vain yksi osavaltio.
Meillä on vaimoni kanssa ristikkojako sillä periaatteella, että minä täyttelen vessassa minulle puolivaikeita ja "vessavaikeat" vien vaimolleni. Kuvaristikot ja kryptot.
Sokko kryptoissa etsin ensin T:t ja A:t. Koska käytän kuulakärkeä niin haku on tehtävä kevyellä kädellä. - Heikunkeikku
Täällä kotona en nykyään ristikkoja ratko. Kun meen äidin luo palvelutaloon, niin sielä korjailen ja autan eteenpäin äidin ristikoita.
Iisakin Ristikot ovat parhaita, koska ovat suhteellisen vaikeita. Veljen vaimo ostaa itselleen joka kuukausi uuden Iisakin. Kun menen heillä käymään kylässä, niin usein tulee tuputtamaan mulle ristikkolehteään ja kysymään, että mikä sana siihen ja siihen tulee.
Ristikot ovat semmosia, että vaikka ajattelee, että vain hetken katselee, niin yhtäkkiä onkin vahdannutr lehtä vaikka kuinka kauan aikaa.
Yli-helpot ristikot ovat Ääääärimmäisen tylsiä. Niihin en tahdo kajota. Ei ole mitään itua kynä savuten kirjoittaa "aita, ansa, utah, tain, tuta...jne.." Helpoissa ei tarvitse laisinkaan miettiä kunhan vaan kynällä raaputtelee.
Iisakin ristikkojen takakannessa on tosi visainen "Kuva-sana"-tehtävä. Aivan ihana. Veljen vaimo ei siitä tykkää ollenkaan ja niinpä minä saan sitä pähkäillä.
Piilosanat -Yes ja ok. Taos, taus, hana, haat, asat , jokin noista tulee usein vastaan.
Erkki Vuokilan ristikot passelia ajankulua.
Joskus muinoin pyöri sunnuntai-iltapäivisin radiossa kiva ohjelma Sanasepot,
jotenkin sekin liittyi ristikoihin.- Heikunkeikku
"rosaliiin"
Erkki Vuokila on tuttu ristikoiden laatija. Juuri Iisakin ristikoissa on hänen ristikoita. Tykkään hänen ristikoistaan eniten. Sitten myös Alf Simberg on hyvä laatija. Siitäkin tykkään.
Samaisessa lehdessä on Kaija Kaivosoja, jonka laatimat ristikot ovat vähän helpompia. Ihan hirveästi en niistä pidä.
Sitten kuukauden vaikean ristikontekijä on Aulis Lehto (hmm.. meniköhän sukunimi oikein, noh ainakin etunimi on Aulis). Hänen ristikoistaan en niin pidä. Usein se sivu jää tekemättä.
Ketjun jossakin kohtaan mainittiin Sudokut. Ne eivät ole miun maun mukkaisia. Tuntuu yhtä tympeeltä ratkoa niitä, kuin ottaa kutimen kouraan ja ruveta kutomaan:)
Kävin tänään äiteemuoria tapaamassa ja vähän aikaa hänen ristikkoaan täyttelin. Heikunkeikku kirjoitti:
"rosaliiin"
Erkki Vuokila on tuttu ristikoiden laatija. Juuri Iisakin ristikoissa on hänen ristikoita. Tykkään hänen ristikoistaan eniten. Sitten myös Alf Simberg on hyvä laatija. Siitäkin tykkään.
Samaisessa lehdessä on Kaija Kaivosoja, jonka laatimat ristikot ovat vähän helpompia. Ihan hirveästi en niistä pidä.
Sitten kuukauden vaikean ristikontekijä on Aulis Lehto (hmm.. meniköhän sukunimi oikein, noh ainakin etunimi on Aulis). Hänen ristikoistaan en niin pidä. Usein se sivu jää tekemättä.
Ketjun jossakin kohtaan mainittiin Sudokut. Ne eivät ole miun maun mukkaisia. Tuntuu yhtä tympeeltä ratkoa niitä, kuin ottaa kutimen kouraan ja ruveta kutomaan:)
Kävin tänään äiteemuoria tapaamassa ja vähän aikaa hänen ristikkoaan täyttelin.Heikunkeikku
Sudokuita en kehtoo, ei ole minunkaan juttuni, mutta sukan kutomisesta taas tykkään.
Mietin tuossa, että Heikunkeikulle sukat voisikin kutoa, mallinkin jo mietin, niihin tulee viisi yhden kerroksen mustia raitaryhmiä, ihan kuin nuottiviivastoja, sinne sitten niitä pompuloita kuin nuotteja, mistähän piisistä ne pompulat nappaisi, Äsh, se nuottiavain, sitä saisikin merkata kunnolla...no joo tiedä vaikka joskus kommentin katveeseen sinulle semmoiset sukat vilautan.
Kudon punaisia sukkia tai no harmajaita joskus ja joskusjoskus tosi kirjavia raitoja sikinsokin.
Tämä sanaristikoiden teko onkin tosi hyvää aivovoimuistelua ikäihmisille, pysyy äitisikin virkkuna kun pohtii sanoja.
Tunnen erään vaikeasti muistisairaan herrahenkilön, joka on nuoruudessaan laatinut sanaristikoita johokin ammattilehteen. Vieläkin ristikot ratkeavat tuosta noin vain, vaikka hän ei löydä tietä vessaan tms. Muisti on niin merkillinen juttu.
Toisaalta hän on opettanut minulle, että ristikoiden teko yhdessä on myös mukavaa ajankulua, toinen keksii jos toisella ei raksuta.
Sanaristikoita tehdessäni olen huomannu,t jos tänään ei keksi millään oikeaa sanaa, niin kun huomenna pikkasen vilkaiseekin, niin johan se oikea löytyy kuin itsestään.- eppu2
rosaliiin kirjoitti:
Heikunkeikku
Sudokuita en kehtoo, ei ole minunkaan juttuni, mutta sukan kutomisesta taas tykkään.
Mietin tuossa, että Heikunkeikulle sukat voisikin kutoa, mallinkin jo mietin, niihin tulee viisi yhden kerroksen mustia raitaryhmiä, ihan kuin nuottiviivastoja, sinne sitten niitä pompuloita kuin nuotteja, mistähän piisistä ne pompulat nappaisi, Äsh, se nuottiavain, sitä saisikin merkata kunnolla...no joo tiedä vaikka joskus kommentin katveeseen sinulle semmoiset sukat vilautan.
Kudon punaisia sukkia tai no harmajaita joskus ja joskusjoskus tosi kirjavia raitoja sikinsokin.
Tämä sanaristikoiden teko onkin tosi hyvää aivovoimuistelua ikäihmisille, pysyy äitisikin virkkuna kun pohtii sanoja.
Tunnen erään vaikeasti muistisairaan herrahenkilön, joka on nuoruudessaan laatinut sanaristikoita johokin ammattilehteen. Vieläkin ristikot ratkeavat tuosta noin vain, vaikka hän ei löydä tietä vessaan tms. Muisti on niin merkillinen juttu.
Toisaalta hän on opettanut minulle, että ristikoiden teko yhdessä on myös mukavaa ajankulua, toinen keksii jos toisella ei raksuta.
Sanaristikoita tehdessäni olen huomannu,t jos tänään ei keksi millään oikeaa sanaa, niin kun huomenna pikkasen vilkaiseekin, niin johan se oikea löytyy kuin itsestään.Se on noiden muistisairauksien kanssa sillai, että uudet asiat ei enää muistiin jää, mutta ne mitkä siellä ovat olleet ennen sairautta, ne sieltä saattavat putkahtaa esiin.
Joskus kun veljen kanssa tehdään yhdessä ristikoita, niin ei tarvita kuin, että toinen keksii yhden sanan, niin koko juttu aukeaa siitä. - Heikunkeikku
rosaliiin kirjoitti:
Heikunkeikku
Sanaristikoita tehdessäni olen huomannu,t jos tänään ei keksi millään oikeaa sanaa, niin kun huomenna pikkasen vilkaiseekin, niin johan se oikea löytyy kuin itsestään.Aivan ihastuttava idea villasukista, joissa nuottiviivasto sukan varressa. G-avainta olisi varmaan mahdotonta kutoa?, mutta pompulat voisi taitavalta kutojalta onnistua.
Minun ei ole tarvinnut opetella villasukkien tekemistä, kun äitini oli maan mainio kutoja ja virkkaaja ja kankaastakin teki vaikka mitä. Hän suorastaan rakasti tehdä käsitöitä ja niinpä teki minulle aina kauniita villasukkia. Myöhemmin, kun astuin avioliiton ihanuuteen, niin mieheni äiti kutoi saapassukkia meidän koko perheelle.
Hän kutoi niitä niiiiiin ahkeraan, että kun mieheni kuoli, niin meillä oli pullottava muovipussi täynnä käyttämättömiä villasukkia. Niitä pistin omiin kinttuihin aina sitä mukaan, kun sukkiin tuli ammottava reikä. Hieman olivat minulle isohkonlaisia, mutta mitäpä se täälä kotona haittas.
Nykyään veljen vaimo värkkää mulle sukkia. Kovasti motkottaa, kun en sukkia parsi.
Noh, se täytyy myöntää, että Joskus-joskus sukkia parsin. Toissa kesänä otin parit sukat mukaan ja menin velin luo ja istuin veljen vaimon kans terassilla ja kumpikin parsi omia sukkiaan. Menin heidän luo sen takia, kun veljen vaimolla oli jäljellä lankaa, josta oli ne sukat kutonut. Sai samalla langalla parsittua.
Veljen vaimo parsi tarkasti ja erinomaisen hyvin. Lopputulos oli kerrassaan kadehdittava.
Minun parsimat sukat puolestaan olivat, huolimatta että ne minun mielestäni olivat ihan ok tahi lähes ookoosti kelpaavat, veljen vaimon mielestä naurettavan epäsiistit ja hänen mielestään olisin voinut hieman tarkemmin työni tehdä.
Mutta hyvin minä niillä omaparsituilla flinttasin pitkän ajan.
Kaiketi joudun parsimaan kuitenkin nyt itse, sillä en viitsikään viedä sukkiani veljen vaimolle, koska eilen kyläillessä veljen luon, hän ei suostunut mitenkään hyväksymään sitä, että en kahvilikööripulloa ota. Mikään ei auttanut. Kun lähdin ja jätin edelleen pullon ottamatta, niin hän tallusti autolle asti mun perässä ja tökkäs pullon mun kainaloon ja sanoi, että on PAKKO se nyt vaan ottaa.
Tuola se on jääkaapissa.
Hirveetä. Hokasin, että tekstiä on nyt kertynyt hiton paljon ja itse vastaukseni on kirjoittamatta. :)
Äidin ristikon tekemisistä sen verran, että hän on mestarillisen hyvä muistamaan maiden lippuja, myös joet ovat hanskassa ja muut maantiedot. Minä en aina noita lippuja tai vaakunoita muista.
Mutta joo. On aika lopettaa.
Anteeksi pitkä tekstirypäskä.
Ja huomenta vaan porukalle:)
Yksi asia pitää ratkomisessa muistaa aina.
Ainoastaan äärettömän älykäs pystyy luomaan ongelman, jonka ainoastaan äärettömän älykäs pystyy ratkaisemaan ja nauttimaan siitä.
-
Tavallinen ihminen ihminen pilaa päivänsä helposti jo hiukkasen vaikeammasta.
-
Minäkään en ihan äkkiä menisi sanomaan kaiken olevan liian helppoa.
Vaikka olenkin sellainen äärettömän...
Äärettömän vaikeat asiat pilaavat koko elämän, jos ne ottaa asiakseen ratkaista.
-
On mukavanpaa vain ajatella että kaikki minkä ihminen on purkanut.
Sen kaiken osaa hän myös laittaa kasaan.
Olla kuin lapsi lelu-laatikolla.
Ottaa uuden lelun käteensä ja purkaa taas.
H.- Onko-mukavaa-vai
Vai on mukavanpaa???
Ei siis mukavampaa?
Mitä semukavanpi on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1013522Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3091896Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471717- 971582
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4141535Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21430Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4311428Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat431190MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar291034Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun3581030