Ahdistaaaa

Ahdistaaa

Oisko täällä ketään jolta sais keskusteluapua kun ahdistaa ihan sadalla.

113

1463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sindal

      Mikä sua ahdistaa niin paljon ???

      • Ahdistaaa

        En tiedä. oliski helppoo jos tietäis. Yleinen ahdistus vaan jostain kumpuaa.


    • sindal

      Kun tarkemmin miettii, niin syyt aina löytyvät. Kun ne löytyvät ja alkaa ymmärtää miksi ahdistaa,
      se on polku ahdistuksesta pääsemiseen. Voi alkaa yrittää muuttaa asioita, jotka ahdistusta aiheuttavat. Eihän siitä muuten pääse. Niihin asioihin, joita ei voi muuttaa, on vähitellen opittava sopeutumaan.
      "Yleinen" ahdistus ? Älä niin helpolla itseäsi päästä. Mietiskelepäs mitä sen takana oikeasti on.
      "Yleistä ahdistusta" potee Suomessa ehkä miljoonaa ihmistä aika ajoin.

    • tavishemmo

      Onko sulla todettu joku ahdistuneisuushäiriö ?
      Kuinka kauan sitten se on alkanut ?
      Miten se haittaa elämääsi ?

      • Ahdistaaa

        Olen sairastunut n. 14 v. sitten paniikkiin, joka tässä vuosien myötä on muuttunut ahdistuneisuushäiriöksi. Sepramia olen syönyt 11 v. ja nyt lopputalvesta olot alkoi huonontua huomattavasti. Koitettiin nostaa eka annosta mutta ei mitään apua. Nyt on lääkkeen lopettamista ja tää vasta hullua on. Ihan sairaat ahdistukset.
        Ei mulla oikeen ole mitään kodin ukopuolista elämää, kun mä en kestä sitä ahdistusta mikä tulee. Tiedän tiedän, että pitäisi altistaa itseään ,mutta kun tuntuu ettei enää jaksa.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Olen sairastunut n. 14 v. sitten paniikkiin, joka tässä vuosien myötä on muuttunut ahdistuneisuushäiriöksi. Sepramia olen syönyt 11 v. ja nyt lopputalvesta olot alkoi huonontua huomattavasti. Koitettiin nostaa eka annosta mutta ei mitään apua. Nyt on lääkkeen lopettamista ja tää vasta hullua on. Ihan sairaat ahdistukset.
        Ei mulla oikeen ole mitään kodin ukopuolista elämää, kun mä en kestä sitä ahdistusta mikä tulee. Tiedän tiedän, että pitäisi altistaa itseään ,mutta kun tuntuu ettei enää jaksa.

        Miten tänään menee ?
        Onko helpottanut yhtään ?


    • tavishemmo

      No niin, nythän alkoi asia selvitä…
      Lääkärin asiantuntija-avulla oireitten pitäisi pysyä paremmin hallinnassa lääkkeen alasajovaiheessa kuin sinulla nyt, mutta useinhan tuppaa olemaan niin, että oireet voimistuvat vieroituksen alkuvaiheessa. Se on ns. rebound-ilmiö. Noin pitkän lääkkeitten syömisten jälkeen vieroitus pitänee olla tosi hidas, parisen vuotta ainakin ? Aste asteelta pienempi annos. Minkälainen suunnitelma sinulla on ? Kuinka monta kuukautta syöt tämän hetkisellä vahvuudella lääkettäsi ?
      Koska ahdistuksesi ovat "ihan sairaat" onkohan annosmäärän pudotus liian suuri kerralla ?

      "Altistamiseen" yllyttävät eivät tiedä yhtään kuinka vaikeaa se on.
      Helppo se on toisen sanoa.

    • miten.irti

      Lääkäreitten ohje "altistaminen" tai "siedätys" on ristiriitainen ja jotenkin epäkelpo neuvo.
      Esimerkiksi paniikkihäiriöisen pitäisi pakottaa itsensä ulos ihmisten joukkoon.
      Jos pelkää kotonakin "kaikkea", vapisee, hyppii seinille ja haukkoo happea, niin miten se voisi auttaa tilannetta, että väkisin yrittäisi mennä ulos ? Siihen ei yksinkertaisesti kykene.
      Tuntuu, että menisi lopullisesti sekaisin tai psykosiin, kun kotonakin on tulla hulluksi
      paniikista ja ahdistuksesta.

      Jossakin rauhallisemmassa vaiheessa "altistamista" voi/pitää aloittaa kokeilla, kun häiriön on saanut taltutetuksi siedettäväksi, päästäkseen joskus normaalielämän alkuunkin taas.
      Vaikeaa se on. Sen tajuaa vain paniikkihäiriöstä ja ahdistuksesta kärsivä.
      Lääkkeet auttavat vaihtelevasti. Ei nekään ole 100%:sti auttava ratkaisu.
      Lääkkeistä irroittautuminen on erikoisen haasteellista (lue: vaikeaa) aikaa.

      Kertokaa joku kokemuksesta, jos lääke aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä ja se pitää lopettaa, miten voi ylipäätänsä irrottautua lääkkeistä, jos itse tauti ei ole lakannut olemasta ?

    • Ahdistaaa

      Kiitos teille kun vastailette mulle. Yö oli taas vaikea ,ahdistusta niin etten saanut nukuttua kuin joskus jälkeen neljän. Herättyäni tuntui hetken ihan ok kunnes taas ahdistusta pukkaa.
      Joo toi lääke homma on kyllä outo,otat lääkettä tai olet ottamatta niin olo vaan huono.Ihan takapuolesta täähomma.

    • tavishemmo

      Sinulla on vaikeaa, kurja juttu.
      Minkälaiset ohjeet sinulla on lääkkeen lopettamiseen ?
      Paljonko oli annos ennen lopetuksen alkamista ja kuinka monta kertaa päivässä ja paljonko se on nyt ? Miten lääkäri sinua on ohjeistanut ?
      Onko sinulla myös unilääke ?

    • sindal

      Googlaa:
      masennuslääkkeen lopetus
      tai
      Sepramin lopetusoireet

      niin saat monta eri sivua tietoa lopetusoireista, joihin voi kuulua mm. unettomuus ja erilaisia fyysisiä oireita. Kun tietää mistä ne johtuu, on vähän helpompi kestää.

      • Ahdistaaa

        Mulla ollut tuo Sepram 30 mg päivässä. Ei mitään unilääkkeitä. Diapam pahimpiin oloihin. Sitä kyllä on nyt mennyt jotta pysyis tolkuissaan. Pelottaa nää sairaat olot. Kuten sanoin aiemmin ,tuota Sepramia eka nostettiin, kun tuli kammoja ahdistuksia ,, ei apua ja nyt on pudotettu 10 mg.


    • tavishemmo

      Ei ole kokemusta Sepramista, mutta ilmeisesti se on sinulle iso pudotus 30mg:sta 20milligrammaan, koska olotilasi ovat niin huonot ?! Voikohan sitä pilleriä jakaa niin, että ottaisi 25mg muutaman viikon ? 2-3 viikkoa ? Kunnes elimistö tottuu siihen annokseen. Sitten vähentäisi 20 milligrammaan ? Ei tulisi ehkä niin voimakkaat vieroitusoireet. Vierottuminen on aika yksilöllistä.
      Kun pudotus on ilmeisesti sinulle nyt liian suuri, joudut ottamaan avuksi Diapamia, ja saatat koukuttua siihen. Diapam koukuttaa helposti, riittääkö sinulle tueksi pieni annos sitä ? 1/4 pilleriä ?
      Riippuu Diapaminkin vahvuudesta, mutta pienellä kannattaa kokeilla yrittää mennä eteenpäin, ettei turhaan paljon ota. Diapamista on myös vaikea vierottua.

      Vieroitus yleensä kestää mieluummin kauemmin pienin vähennyksin, että olo pysyy siedettävänä.
      Olet käyttänyt Sepramia 11 vuotta. Vieroitus voisi hitaalla siedettävällä tahdilla kestää vaikka vuoden. Miten lääkärisi suunnitteli vierotuksen pituudeksi ?

      Vai tarkoititko että annos on nyt pudotettu 10:een milligrammaan? Ei kai sentään ?

      Joitakin lääkkeitä vähennetään jopa mg kerrallaan.

      Lääkäriin kannattaa ottaa yhteys, jos Diapamia alkaa mennä malliin "sitä on kyllä mennyt",
      kuten kerrot. Vai onko Diapam-annos hyvin pieni ? Ehkä sitten on tarkoitus mennä niin.

    • tipsuvain

      Koska aloitit pienellä annoksella Sepramin ? Oletko vieroituksen alussa vasta ?
      Monesko päivä tai viikko ?

      • Ahdistaaa

        Mulla 5 mg Diapam josta otan puolikkaan ja joskus kun olo ihan mahdoton voin ottaa kaksi puolikasta lisää. Liian kova näköjään oli toi 10 mg pudotus, joten puolitan sen ja koitan sillä. Ei ollut lääkärin kanssa puhetta miten kauan vieroitus kestää. Tällä kokemuksella tod. näköisesti kauan.


    • tavishemmo

      Diapamhan on melko pitkävaikutteinen, minkä tiedät tietysti, sitä kerääntyy, jos napsii nopein välein ja siitäkin tulee vieroitusoireita, kun sen vaikutus vähenee. Eli ole varovainen, ettei ihan vuoristoradaksi mene :) Pitäisi malttaa odottaa ennenkuin ottaa lisäannoksen. Helppo on sanoa, mutta tiedän, ettei ole helppoa käytännössä, kun ahdistus hyökkää päälle.
      Luitko noita google-sivuja esim. Sepramin lopetusoireet ?
      Ihan hyödyllistä tietoa, hyvä tietää etukäteen, mitä vo i tulla, katsoin mielenkiinnosta. Olen itse vieroittaunut toisesta, pahemmasta lääkkeestä, oli vähän samantapaisia vieroitusoireita. Eipä ollut hauskaa. Aika kauheaa suoraansanoen. Eipä lääkäri etukäteen kertonut, kun pillerit määräsi…mitä tuleman pitää jossain vaiheessa.
      Sepramista vieroitus ei ehkä niin ikuisuutta kestä, eikä ole niin kamalaa, jos hallitusti tekee sen.
      Lääkärin pitäisi ohjeistaa huolellisesti ja monipuolisesti.
      Koita kestää, pitää hermosi, jokainen päivä on eteenpäin !
      Tsemppiä sinulle ! Koita nukkua hyvin !

    • järkkypärkky

      Sepramin vieroitus pitää tehdä ehkä hitaasti, mutta mietin, miksi ihmeessä Sepramista nyt yrität vieroittua? Kun näköjään on tarve? Ja pitää pitää mielessä, että --pameista riippuvaisuusoire voi olla juuri tuota.

      Pamit pitäisi olla harvinaista herkkua, ei sitä ttä niitä kyllä kuluu...

    • sindal

      Yleensä ei saa nostaa annosta takaisin korkeammaksi, jos on jo jonkun aikaa ollut pienemmällä annoksella. Harkitse, kärsisitkö edelleenkin 20 mg:lla Sepraminia. Oireet tulevat hellittämään.

      Lääkäri voi myös ohjeistaa jonkun lääkkeen kohdalla jossain vaiheessa vieroitusta ottamaan jotakin lääkettä rinnakkain säännöllisesti, että olo pysyy tasaisena. Satunnaisesti otettu tukilääke satunnaisella annostuksella 5-15 mg saanee olotilat heittelehtimään.

      Kun homma alkaa pelata eli oireet tasaantuvat, mennään niin eteenpäin jonkun aikaa (viikkoja)
      ja sitten vähennetään taas alkuperäistä lääkettä asteittain.
      Lopuksi vieroitutaan "tukilääkkeestä".

      HUOM ! Jos ottaisit mahdollisimman vähän ja harvoin Diapamia, ei tulisi kahta vieroitusta.
      Jos totut Diapamiin nyt, voit joutua kahden lääkkeen koukkuun.
      Tutustu noihin Sepram-vieroitussivuihin, siellä on muitten kokemuksiakin ja psyykkaa itsesi mahdollisimman hyvin oireitten varalta ja yritä kestää !

      Se tieto, että olotilasi tulevat paranemaan auttaa etenemään ja kestämään !

    • morottajamoi

      Moron !Sun kauheet oireet johtuu osaks diapamista. Kun sen vaikutus alenee , iskee sen vierotusoireet. sitä ei saa mätkii miten ja millon vaan nassuunsa.

      • Ahdistaaa

        Ihania olette! Tulee pelkästään vastauksistanne helpottunut olo. En mä noita diappareita nyt ihan tolkuttomasti ota ja kun olen nyt sairastanut monta vuotta ja ennenkin niitä käyttänyt, vaikka päästäkseni lähikauppaan, niin aikalailla tiedän miten ne toimii. Nyt on vaan tuo olo pitänyt saada tasoitettua että on pysynyt järjissään. Ahdistukset on vaan olleet niin sietämättömät etten ole pystynyt olemaan. Sepramia tosiaan alettiin eka nostamaan ,kun ahdistukset tulivat taas niin voimakkaina ja kun siitä ei apua ollut, vaan olo vaan huononi, niin päätettiin yrittää laskea annosta,mutta varmasti liian paljon kerralla. Yritän lukea noita laittamianne lopetusjuttuja ja saada ehkä niistäkin lohtua ja toivoa parempaan. Kiitos että välitätte <3


    • tavishemmo

      Mikä on vointisi tänään, millä metodilla menet eteenpäin ?

      Sietämättömät ahdistukset o n kamalia ! Siitä ei mihinkään pääse eikä siitäkään, että niitä on kestettävä jokunen viikko (?), jos irtautua lääkkeestä haluaa.

      Kun Diapam alkaa olla "haihtumaisillaan" elimistöstäsi, se aiheuttaa samantapaisia oireita kuin ahdistuksesi. Oire johtuu lääkkeestä, se ei tule sinun "sisältäsi", päästäsi, hermoistasi eikä sydämestäsi.
      Sen vaiheen yli pitäisi yrittää sinnitellä. Jos pystyisit olemaan ilman Diapamia mahdollisimman paljon, sitä Diapamin vaikutuksen loppumisesta johtuvaa ahdistusoireilua tulisi mahdollisimman vähän :)
      Sullahan on tarpeeksi jo siinä, että Sepramista vieroitut.

      Ei sillekään mitään mahda, jos on pakko ottaa Diapamia, mutta miten olis sellainen vaihtoehto, että kun a a v i s t a t, että Sepram-vieroitus iskee kohta kimppuun kamalana olona, ottaisit jo silloin v a i n 1/4 Diapamia ? Se ehkä riittäisi ehkäisemään ennalta ahdistuksen nousemista ihan kamalaksi, jolloin joudut (?) hätäpäissäsi ottaamaan 1,5 mg:kin diapamia (0,5mg:n sijaan).
      Mitä enemmän otat sitä, sen voimakkaammat oireet tulee taas, kun se elimistöstä poistuu.

      Taktikoi, kokeile eri vaihtoehtoja ! Kun oireet ovat voimakkaat, vieroitus on aika paljon taktikointia. Ja kynsien pureskelua ! Ja hammasten kiristystä ! Ja hermoilua :DDD
      Ei naurata tosin yhtään, kun on pahat olot.

      On hyvä huomata erottaa mikä johtuu mistäkin, se ehkä rauhoittaisi tilannetta ?
      Diapamin vaikutuksen sinä tunnet. Tunnet, koska sen vaikutus alkaa loppua. 5-6 tunnin päästä, vai nopeammin vai hitaammin ? Kun otat sen, tiedosta samalla, että tiedossa ja tulossa on sen ottamasi satunnaisen Diapamin vieroitusoireet tietyn ajan päästä. Se on sitä, kun ahdistusoireita taas tulee, mutta ne menee ohi !

      En tiedä Diapamista tarkemmin, olen vaikutuksiltaan samantyyppisen aineen, Xanorin, orja ollut pienin annoksin "tarvittaessa".
      Se humahti äkkiä päähän, helpotti aikansa ja ilkeät vierotusoireet siitä alkoivat jo noin 3-4 tunnin päästä, kun sen vaikutus alkoi häipyä. Tiedostin, että "se on sitä". Se ei ole sisältäni tulevaa kauhua ja ahdistusta. Vedin peiton pään yli ja makasin hiljaa, välillä kävin litkimässä kylmää vettä. Sitten alkoi helpottaa.
      Ihan kaikki keinot on sallittuja, mitä ikinä keksii, että jotenkin saisi oltua.
      Vierottujaa ei armahda edes unikaan. Unettomuus on yksi vieroitusoire monissa lääkkeissä.

      Toivottavasti sinä sait nukutuksi viime yönä !
      Kestämisiin ! Joka päivä on yksi päivä eteenpäin kohti voittoa !!!

      • Ahdistaaa

        Moi tavishemmo . Kiva kun jaksat kirjoitella ja tsempata. Sain nukuttua koko yön, vaan kun nousin, niin johan heräs tuo ahdistuskin. Tuntuu kuin tuo ahdistus olisi kovimmillaan aamusta iltapäivään ja sitten on välillä helpompi olla. Diapparia aamusta otin 5 mg, jotta kauhut laantuu. Yritän myös syödä pienin väliajoin, koska oon huomannut verensokerin laskun tuntuvan myös kuin ahdistus. Tuosta Xanorista on mulle sanottu, että on vaikeampi vieroittua kuin heroiinista. En tiedä pitäneekö paikkaansa.
        Niin kuin sanoit, olisi tosiaan hyvä osata eroitella mikä johtuu mistäkin, mutta kun olot on mitä on ,niin on vaan niin vaikeeta koittaa tsempata itseään. Tai ehkä mä olen vaan liian herkkä tarkkailemaan tuntemuksiani. Mutta pakko uskoa parempaan.


    • tavishemmo

      Mites tämän päivän laita on ollut ? Helpompaa, vaikeampaa vai samassa pisteessä ?
      Kuinka usein Sepram otetaan ? Onko sen vaikutus aamulla heikoimmillaan, kun sinua jo aamusta heti niin ahdistaa ? Aamulla voi ahdistaa tieto siitäkin, että taas on yksi päivä edessä taisteltavaa ?
      Eli oiskohan se psykologista se ahdistus ?
      Kun otat aamulla 5mg diapamia, mihin asti pärjäät sillä ?
      Etkö pärjää puolikkaalla mitenkään ?
      (Xanoria en suosittele kellekään, se on kai pahimmin koukuttavia. Jossain luki, että huumevieroitus on helpompaa kuin Xanorista, sikäli, että se kestää lyhyen aikaa. Yhtä h---ttiä oli päästä Xanorista eroon. Ehkä joillakin vierotus menee helpommin yleensäkin ja riippuu - jälleen kerran - oikeasta ohjeistuksesta)

      Vieroitus voi ola vaikeaa, mutta siihen ei kuole :)
      Yritä taas pärjäillä ! Eli pitää "pää järjestyksessä", älä hätäänny ettei tarvitse napsia diapameja.
      Relax ! Nuku pitkään ja hyvin !

      • Ahdistaaa

        Moi taas. Sain edellisyönä elämäni kauheimman paniikin suoraan unesta. Tuntui kuin olisi pakko hypätä parvekkeelta alas. Taas lisää henkisiä traumoja. Taidan sittenkin jättää tän Sepramin tiputtamisen tähän. Ei millään kestä näitä oloja. Viime yönä taas en uskaltanut nukahtaa millään kun pelotti jos taas herään samaan oloon. Olin nukahtanut vihdoin joskus aamuyöstä. Jotenkin sekaisin tässä nyt ollaan näiden olojen kanssa, mutta kai tää tästä joskus rauhoittuu.


      • nbjh1234
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Moi taas. Sain edellisyönä elämäni kauheimman paniikin suoraan unesta. Tuntui kuin olisi pakko hypätä parvekkeelta alas. Taas lisää henkisiä traumoja. Taidan sittenkin jättää tän Sepramin tiputtamisen tähän. Ei millään kestä näitä oloja. Viime yönä taas en uskaltanut nukahtaa millään kun pelotti jos taas herään samaan oloon. Olin nukahtanut vihdoin joskus aamuyöstä. Jotenkin sekaisin tässä nyt ollaan näiden olojen kanssa, mutta kai tää tästä joskus rauhoittuu.

        Annosta ei kantsi pienetää kuin 10% kerrallaan pois. Sun pudotus on nyt 30%. Jos siis oot yrittänyt 30:stä 20:een. Nirhaa 1/10 osa pois, pysy siinä annoksessa kauan. Älä ota pamia. Tai sit muru vaan, 1-2 mg jos ihan pakko
        Kun joskus olo on tasaantunu viikkojen päästä, nirhaa taas 1/10 pois.
        jne.


    • tavishemmo

      Onpa sinulla ollut kamalaa ! Olisiko aihetta mennä lääkärille jopa, että saisit henkistä tasapainoa takaisin ? Vai auttaisiko se siihen yhtään ? Vai pääsetkö muuten eteenpäin ?

      Sinulla on itsemääräämisoikeus. Jos vieroitus on liian vaikeaa, niin teet sen kanssa juuri niinkuin itse haluat ! Jos tuntuu ylivoimaiselta, miksi kiduttaa itseään ? Joku toinen hetki tulevaisuudessa voi olla parempi aloittaa vieroitus ja ehkä sinulla pitäisi olla terapia vieroituksen rinnalla tukemassa sinua ?

      Yritä ottaa iisisti ! Yritä saada mielenrauhaasi takaisin ja anna itsellesi lupa tehdä juuri niinkuin haluat.
      Päätös on sinun. Kukaan ei pakota sinua mihinkään !

      Tsemppiä, että saisit helpotuksen tunteen ja voisit rauhoittua !

    • uneton.kärvistelijä

      Eiks toi citalopram olé sama aine kuin sepram?
      Osiossa lääkkeet on sen vierotuksesta ketjuja.
      Oisko hyötyä tsekkaa? Sullahan on ihan kaameeta.
      Nuku ny pareemmin! Pärjää muutenki !

    • Ahdistaaa

      Moi uneton. kärvistelijä. Samaa tavaraa ovat joo. Sitalopraamia. Sitä kun yhdenäkkiä sairastuu ja on jo hysteerisessä tilassa ,niin tarttuu kuin hukkuva pelastusrenkaaseen kun lääkäri reseptin kirjoittaa. Oon koittanut lueskella noita vieroitus juttuja ja ehkä myös oppinutkin jotakin. Nyt jäi päälle toi pelko tuosta yöstä ja yritän tsempata itseäni jotenki unohtamaan sen kauhun. Kai se pikkuhiljaa hälvenee.

    • tavishemmo

      Onko tilanteesi yhtään rauhoittunut ? Sanoit edellisessä, että "sitä kun yht'äkkiä sairastuu jne."
      niin oliko sinulla joku vakava sairaus aikoinaan taustalla, vai mistä lähti henkisten olotilojen huononeminen ? Ei tarvitse tietenkään vastata yksityiskohtaisesti tai ollenkaan, mietin vain miten voisit päästä vanhojen asioitten yli, että mielesi rauhoittuisi. Olisi ensiarvoisen tärkeää käsitellä asiat loppuun (niin loppuun kuin voi), että saisi jonkunlaisen mielenrauhan.
      Ahdistuksiin on tietysti monenlaisia syitä itsekullakin, usein useita, kokonainen vyyhti loppujen lopuksi ja sitä on raskasta alkaa purkaa eikä se kroonisesti ahdistuneessa mielentilassa ole ollenkaan helppoa. Jos ei ole oikein ketään jonka kanssa puhua, vielä vaikeampaa.
      Toivon, että pääset "selkeille vesille" !

    • Ahdistaaa

      Ei mulla ollut mitään sairauksia ennen tätä ahdistuneisuutta. Jälkeenpäin ajateltuna tajusin että tämä tuli hiipien elämääni. Paljon stressiä, huonoa mieltä ja aivan liian paljon asioita hoidettavana. Pari isompaa merkkiä antoi ennen ,mutta enhän tajunnut mitä on menossa. Olo huonontui aika nopeasti,niin että en pystynyt nukkumaan enkä rentoutumaan laisin. Sain varmasti näin jälkikäteen ajateltuna jonkinlaisen hermoromahduksen. Lääkkeitä alkuun kokeiltiin jos jonkinlaista ja niistä jäänyt pelkoa kun tuli niin huonot olot. Sepram vihdoinkin tuntui sopivalta. Tunsin kuitenkin olevani oma itseni, kun toiset lääkkeet tekivät jotenkin oudoksi.
      Pitäis tosiaan olla joku jonka kanssa voisi puhua. Tämäkin on kyllä ollut ihan mieltä rauhoittavaa kun olet mulle vastaillut. Kiitos sinulle siitä.

      • tavishemmo

        Hei ! Onko ollut vaikeaa ahdistuksen ja yöunien kanssa ?
        Tsemppiä !


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Hei ! Onko ollut vaikeaa ahdistuksen ja yöunien kanssa ?
        Tsemppiä !

        Moi tavishemmo. Vaikeaa on ollut ahdistuksen kanssa ja lepääminen aika tuskan takana kun jatkuvasti pukkaa ahdistusta. Ei tunnu nuo Sepramit mulla toimivan enää. Yhtä helvettiä tämä on.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Moi tavishemmo. Vaikeaa on ollut ahdistuksen kanssa ja lepääminen aika tuskan takana kun jatkuvasti pukkaa ahdistusta. Ei tunnu nuo Sepramit mulla toimivan enää. Yhtä helvettiä tämä on.

        Sulla on ehkä mennyt homma sekaisin siitä diapamista ? Nytkö on kahden lääkkeen koukku ?
        Ja mikään ei vaikuta ? Se diapam heiluttaa varmaan paljon, kun siitäkin tulee vieroitusoire.
        Menisit lääkärille. Nyt on perjantai, onko paikkakunnallasi yksityistä, ohjeet tarvitsisit jatkoon.
        Se antaisi "hengen vahvistustakin".
        Paljonko otat nyt Sepramia ? Ja paljonko ja kuinka usein diapamia ?
        Tsemppiä sulle kovasti !!!


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Sulla on ehkä mennyt homma sekaisin siitä diapamista ? Nytkö on kahden lääkkeen koukku ?
        Ja mikään ei vaikuta ? Se diapam heiluttaa varmaan paljon, kun siitäkin tulee vieroitusoire.
        Menisit lääkärille. Nyt on perjantai, onko paikkakunnallasi yksityistä, ohjeet tarvitsisit jatkoon.
        Se antaisi "hengen vahvistustakin".
        Paljonko otat nyt Sepramia ? Ja paljonko ja kuinka usein diapamia ?
        Tsemppiä sulle kovasti !!!

        Vuoden alussa kun olo alkoi huonontua niin en tajunnut että tuo Sepram on menettämässä tehoaan. Aloin saamaan hirveitä ahdistuksia ja lääkäri pyysi eka nostamaan annosta ja kun ei tullut mitään tehoa niin sanoi että lasketaan sitä. Sain nyt terveyskeskuslääkäriltä Buspar Actavis reseptin ja lähetteen akuuttipsykpolille. En tiedä uskaltaisinko kokeilla noita uusia, vaan pakko kai se on kun olot on niin ahdistuneet. Otan diapam in vain kovimpaan ahdistukseen että en usko olevani koukussa siihen.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Moi tavishemmo. Vaikeaa on ollut ahdistuksen kanssa ja lepääminen aika tuskan takana kun jatkuvasti pukkaa ahdistusta. Ei tunnu nuo Sepramit mulla toimivan enää. Yhtä helvettiä tämä on.

        Kai se Sepram vaikuttaa, mutta otat liikaa diapamia ? Diapamin vaikutus peittää (?) Sepramin vaikutuksen ja diapam-vieroitusoireet hallitsee sinua nyt ?
        Sepram ja diapam yhtä aikaa ei ole tietenkään yhtään viisasta, eikä ollut tarkoituskaan kuten hyvin tiedät, muttet mitään voi. Menisin hakemaan apua lääkäriltä, jonkun pitäisi nyt sortteerata kuntoon se lääkityksesi tai sinun pitäisi pystyä olemaan raudanlujana ja päästä ensin diapameista irti vähitellen vähentämällä minimiin. Mitä muuta mahdollisuutta on ?
        En tiedä. Onko lääkäreillä ratkaisua, en tiedä sitäkään. Hyvällä lääkärillä ehkä on.
        Eihän ollut ollenkaan tarkoitus, että ne tulee rinnalle kokoaikaisesti, niinkuin ilmeisesti on käynyt. Se ei ole mitenkään sinun vikasi ! Ko. lääkkeet o n yhtä helvettiä.
        Yritä sillä rauhdanlujalla tahdolla, vaikka se mureneekin helposti
        kun ahdistus hyökkää. Olen kokenut sen. Saa pidellä itseään.
        Y r i t ä kuitenkin !
        Kyllä onnistut kun uskot itseesi lujasti. Jokainen päivä on eteenpäin, jokainen huominen voi olla paljon helpompi. Sen toivossa pystyy taistelemaan, päivä kerrallaan !
        Taistelu tuntuu helpommalta, kun ajattelee että vain päivän kerran täytyy taistella. Yhdestä päivästä selviytyä.
        Huomisella on huomisen murheet.
        Hengitä syvään. Tyynnytä itsesi. Ajattele mittakaava uusiksi.
        Yhden päivän mittaiseksi. Niin menin itse eteenpäin.
        Kirjoittele, mutta vain, jos se ei lisää ahdistustasi, miten menee !


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Vuoden alussa kun olo alkoi huonontua niin en tajunnut että tuo Sepram on menettämässä tehoaan. Aloin saamaan hirveitä ahdistuksia ja lääkäri pyysi eka nostamaan annosta ja kun ei tullut mitään tehoa niin sanoi että lasketaan sitä. Sain nyt terveyskeskuslääkäriltä Buspar Actavis reseptin ja lähetteen akuuttipsykpolille. En tiedä uskaltaisinko kokeilla noita uusia, vaan pakko kai se on kun olot on niin ahdistuneet. Otan diapam in vain kovimpaan ahdistukseen että en usko olevani koukussa siihen.

        Okei, asiatahan on sitten jollain lailla kunnossa, se on hyvä ! Ja hyvä, että on se lähete.
        ja hyvä, ettet ainakaan tunne olevasi koukussa diapamiin.
        Pitäisikö sinun nyt korvata Sepram sillä Buspar Actavis'lla ?
        Onko sinulla ketään olemaan siellä läsnä kanssasi, jos korvaat sen, kun ei tiedä miten se vaikuttaa ? Kertoiko lääkäri mitään siitä, mitä sen aloitusvaikutukset voi olla ?
        Oletko "googlaillut" suomi24-hausta lääkkeet-osiosta muitten kokemuksia ?


      • tavishemmo
        tavishemmo kirjoitti:

        Okei, asiatahan on sitten jollain lailla kunnossa, se on hyvä ! Ja hyvä, että on se lähete.
        ja hyvä, ettet ainakaan tunne olevasi koukussa diapamiin.
        Pitäisikö sinun nyt korvata Sepram sillä Buspar Actavis'lla ?
        Onko sinulla ketään olemaan siellä läsnä kanssasi, jos korvaat sen, kun ei tiedä miten se vaikuttaa ? Kertoiko lääkäri mitään siitä, mitä sen aloitusvaikutukset voi olla ?
        Oletko "googlaillut" suomi24-hausta lääkkeet-osiosta muitten kokemuksia ?

        Miten sen uuden lääkkeen aloituksen kanssa on, voiko lääkkeen vaihtaa ihan "lennossa" vaan toisesta toiseen ?


      • Ahdistaaa

        Voi ottaa Sepramin kanssa tota Busparia. Vähän pelottaa kyllä tuo aloitus. En ole katsellut tuleeko siitäkin jotain aloitusoireita. En ole onneksi yksin, koska mua ei varmaan olis enää jos ei olisi ketään tukena.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Voi ottaa Sepramin kanssa tota Busparia. Vähän pelottaa kyllä tuo aloitus. En ole katsellut tuleeko siitäkin jotain aloitusoireita. En ole onneksi yksin, koska mua ei varmaan olis enää jos ei olisi ketään tukena.

        Okei. Oikein helpotti minua se tieto, että et ole yksin ! Mahdollisimman hyviä vointeja nyt sinulle !


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Okei. Oikein helpotti minua se tieto, että et ole yksin ! Mahdollisimman hyviä vointeja nyt sinulle !

        Ihanaa miten sä viitsit vastailla mulle ja välittää. Mä toivon että sulla on myös kaikki hyvin. Hyvää yötä, nuku hyvin.


    • tavishemmo

      Hei ! Niinhän siinä joskus ihmiselle käy, voi esimerkiksi tulla liikaa ongelmia, vaikeuksia, perä perään, ei kerkiä edellisestä selviytyä, taas tulee uutta, vaikeita elämäntilanteita, uupuu, ei enää tunne selviytyvänsä, vaatii itseltään mahdottomia ja lopuksi romahtaa.

      Tuttu asia minullekin. Kun ahdistus lisääntyy, ei huomaa, että kuinka tiltissä on, kunnes tulee paniikkihäiriökohtaukset eikä nekään aina "herätä" kun ei ahdistuksissaan tajua "merkkejä".
      Unettomuuskin "hajottaa" päätä. Sekavassa mielentilassa ei pysty selkeästi ajattelemaan. Suhteellisuudentajukin voi kadota välillä. Vaatii itseltään mahdottomia.

      Kenenkään ei täydy pystyä täydelliseen suoritukseen eikä ylittämään itseään joka päivä !
      Siinä palaa loppuun.

      Paluu normaaliin on työn takana. Kun autonominen hermosto on kerran ottanut vallan, sitä ei helposti takaisin saa. Ei luota itseensä, että voi pärjätä eikä luota itseensä, että voi pärjätä ilman lääkitystä. Se on varmaan yksi este vieroituksen onnistumiselle.

      Paniikkikohtauksessa autonominen hermosto ottaa vallan meissä.
      Googlaapa: autonominen hermosto. Tieto voi auttaa, kun saa "valaistusta".
      Ehkä olet hyvinkin valaistunut sen suhteen jo ennestään.
      Autonomisen hermoston "hyökkäys" kestää yleensä vain minuutteja.
      Ei kannattaisi hätääntyä, mutta ei se niin helppoa ole, tiedän, koska sitä hyökkäystä on vaikea estää millään.

      Voin sanoa, että kyllä pärjää ilman lääkitystäkin ja on paljon parempi olla.
      Joskus voi olotilat yllättää ja tarvitsee jonkun mini rauhoitusannoksen, mutta sitä oppii säätelemään, ettei ota kuin äärihädässä, kun on kokenut, ettei maailma todellakaan kaadu ilman pillereitä. Moni on todennut saman.

      Toivottavasti sinulla menee vähintään kohtuullisesti !
      Paluu normaaliin o n mahdollista !
      Voipas hyvin !

    • Ahdistaaa

      Pakko kertoa että sain nukuttua 10 tuntia! Heräsin vain kaksi kertaa ottamaan Sepramin ja sain nukuttua uudelleen. Kai tässä on vielä toivoa parempaan.

      • tavishemmo

        Jippiiii ! Suuri helpotus varmaan sinulle nukkua pitkään ja se, että toivoa o n !
        Otitko siis myös Busparia vai mistä sait hyvät unet ?


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Jippiiii ! Suuri helpotus varmaan sinulle nukkua pitkään ja se, että toivoa o n !
        Otitko siis myös Busparia vai mistä sait hyvät unet ?

        En aloittanut vielä Busparia ,mutta se on kyllä pakko varmaan vaan uskaltaa. Sepram ei pidä enää ahdistusta kurissa. Tänään taas tajuton ahdistus ,kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ne on niin rajuja ettei järki toimi ,niin että pystyisi rauhoittamaan mielen.


    • Ahdistaaa

      Buspar aloitettu tänä aamuna. Ei taas saanut nukuttua yöllä ahdistuksen vuoksi. Toivottavasti tästä saisin apua olooni.

    • tavishemmo

      Kiitos kuulumisista ! Kamala takaisku on ollut sinulla ! Tiedän, nuo ahdistuskohtaukset/paniikkihäiriökohtaukset on ihan mielipuolisen kamalia !
      Miten menee nyt Busparin avulla ? Joko vaikuttaa suotuisasti ?

    • Ahdistaaa

      Busparis alkaa vaikuttaa 1- 3 viikon aikana. Toivon todella tästä olevan apua sillä alan olemaan aika väsynyt tähän kauheuteen ! Henkisesti ja fyysisesti voimat loppu.

    • Ahdistaaa

      Kolmas päivä menossa uudella lääkkellä. Viimeyönä en saanut nukuttua kun ahdisti koko ajan. Kahdeksan jälkeen olin nukahtanut, heräsin kymmeneltä ja sain onneksi pari tuntia vielä nukuttua.

    • tavishemmo

      Toiovttavasti alkaa tehota, koska sinähän olet jo ihan riekaleina ja uupunut.
      Jaksa vielä ! Parempia unia seuraavina öinä !

      • Ahdistaaa

        Vitsit kun mä jo luulin että sä oot häippässy kokonaan. Viimeyönä taas sama laulu tuon nukkumisen kanssa. Vain nelisen tuntia 8-12. Olen tosi uupunut ja peloissani. Toivon vaan tuon busparin alkavan tehoamaan.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Vitsit kun mä jo luulin että sä oot häippässy kokonaan. Viimeyönä taas sama laulu tuon nukkumisen kanssa. Vain nelisen tuntia 8-12. Olen tosi uupunut ja peloissani. Toivon vaan tuon busparin alkavan tehoamaan.

        Hei ! En ole häippässyt ! Kerronpa sinulle, että käväisin ambulanssilla sairaalassa (toisen kerran kuukauden sisällä), sydän on reistaillut kauan. Painajaisensa kullakin :)
        Vieroittauduin aikoinaan väen väkisin Xanoreista, koska se ja useimmat muutkin psyykenlääkkeet vaikuttaa myös sydämeen epäedullisesti. Ajattelin, että jos Xanorin lopettaminen helpottaisi sydänvaivojani. Olo on paljon parempi nyt noin yleensä ottaen ilman Xanoria, mitä nyt sydäriä välillä :D
        Pitkään jatkunut stressi aiheuttaa myös juuri sydän- ja verisuonitauteja.
        Mullakin on ollut unettomuus viitisentoista vuotta ("vain"). Nukahdan usein vasta joskus kolmen maissa ja herään kuitenkin jo kuudelta, se raunioittaa päätä niin pirusti ja uuvuttaa kuten tiedämme :)
        Kun uni häiriintyy ja unirytmit menee sekaisin, niitä ei meinaa saada millään takaisin.
        Sullahan on ihan mahdotonta nukkumisen kanssa, tai pikemminkin valvomisen…
        Koeta jaksaa ! Toivon, että ensi yönä menisi jo paremmin !
        Mikä sen unen on sinulta muuten vienyt ? Stressi ?


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Hei ! En ole häippässyt ! Kerronpa sinulle, että käväisin ambulanssilla sairaalassa (toisen kerran kuukauden sisällä), sydän on reistaillut kauan. Painajaisensa kullakin :)
        Vieroittauduin aikoinaan väen väkisin Xanoreista, koska se ja useimmat muutkin psyykenlääkkeet vaikuttaa myös sydämeen epäedullisesti. Ajattelin, että jos Xanorin lopettaminen helpottaisi sydänvaivojani. Olo on paljon parempi nyt noin yleensä ottaen ilman Xanoria, mitä nyt sydäriä välillä :D
        Pitkään jatkunut stressi aiheuttaa myös juuri sydän- ja verisuonitauteja.
        Mullakin on ollut unettomuus viitisentoista vuotta ("vain"). Nukahdan usein vasta joskus kolmen maissa ja herään kuitenkin jo kuudelta, se raunioittaa päätä niin pirusti ja uuvuttaa kuten tiedämme :)
        Kun uni häiriintyy ja unirytmit menee sekaisin, niitä ei meinaa saada millään takaisin.
        Sullahan on ihan mahdotonta nukkumisen kanssa, tai pikemminkin valvomisen…
        Koeta jaksaa ! Toivon, että ensi yönä menisi jo paremmin !
        Mikä sen unen on sinulta muuten vienyt ? Stressi ?

        Voi hitsi että sulla on sydämen kanssa ongelmia. Onko sulla tukoksia siellä suonissa? Onko sulle tehty pallolaajennus tai jotain muuta? Noi sydän vaivat käyvät myös psyykkeeseen. Olitko osastolla kun vieroittauduit niistä Xanoreista? Ja siis miten sä olet pystynyt elämään tollasen unettomuuden kanssa! Ihan kamalalta kuulostaa. Mä olen hyvä nukkumaan ja yleensä pitää saada kahdeksan tunnin unet jotta pystyn toimimaan. Nyt kun tämä ahdistus on vienyt unet,niin tuntuu tosissaan että sekoaa.
        Kiva kun palasit takaisin ja toivotan sun sydämelle voimia kantaa sua vielä pitkään. Ja tietysti myös enemmän unta sinulle.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Voi hitsi että sulla on sydämen kanssa ongelmia. Onko sulla tukoksia siellä suonissa? Onko sulle tehty pallolaajennus tai jotain muuta? Noi sydän vaivat käyvät myös psyykkeeseen. Olitko osastolla kun vieroittauduit niistä Xanoreista? Ja siis miten sä olet pystynyt elämään tollasen unettomuuden kanssa! Ihan kamalalta kuulostaa. Mä olen hyvä nukkumaan ja yleensä pitää saada kahdeksan tunnin unet jotta pystyn toimimaan. Nyt kun tämä ahdistus on vienyt unet,niin tuntuu tosissaan että sekoaa.
        Kiva kun palasit takaisin ja toivotan sun sydämelle voimia kantaa sua vielä pitkään. Ja tietysti myös enemmän unta sinulle.

        Hei ! Joko pyyhkii paremmin ?
        Mulla todettiin vasta aika äskettäin bradykardiaa. Hidaslyöntisen sydämen rytmihäiriötä, joka voi johtaa äkkikuolemaan. Syke on joskus vain 30. Tieto ei mitenkään helpota henkisesti.
        Sitä hidaslyöntisyyttä on satunnaisesti, ei koko päivää. Vaikeuksia on ollut jonkun vuoden, mutta lääkärit eivät ole ottaneet minua tosissaan, kun sydänultrassa aikoinaan sydän oli ok, eikä silloin ollut häiriöitä sydämen toiminnassa.

        Xanoreista vierottelin itseni itsekseni. "Kemikaalien" alasajo on kova rasite aivoille ja elimistölle. Henkisten oireitten lisäksi oli ainakin viikon verran alussa myös jatkuvaa pahoinvointia, vatsakipuja, vatsa sekaisin. Olo oli kauhea. Tuntui, että kaikki henkinen mitä lääkkeellä oli padonnut sisäänsä tuli vieroituksen aikana ulos ja elimistö pettää ja tulee hulluksi.

        Muistaakseni ensimmäiset 5-6 viikkoa ihan ilman Xanoria oli pahinta. Olin vuorotteluvapaalla puoli vuotta, ei töissä olisi pystynyt käymäänkään. En ollut missään osastolla, en edes lääkärin kanssa keskustellut. Itsekseni suunnittelin kaikkia löytämiäni ohjeita ja muitten kokemuksia lukemalla hyvin hitaan vierotukseni. Suomalaista sisua tarvittiin myös pal-jon. Rystysiä purren hoin itselleni: "Päivä kerrallaan ! Vain yksi päivä kerrallaan ! Kyllä yhden päivän aina kestää ! On pakko kestää !"
        Aamulla taas sama hokema. Ja seuraavana aamuna…
        Ei voinut ajatellakaan hokevansa, että "enää ehkä 8 viikkoa, enää 4 viikkoa".
        Ajatuskin olisi musertanut kaikki päätökset ja yritykset.
        Ei voinut edes tietää etukäteen kauanko koko kidutus kestää, niin oli paras ottaa urakaksi vain päivä kerrallaan. Oli kestämistä siinäkin. Luulen, että helpompia tapojakin on päästä eroon, mutta vieroituksen loppupuolella toisen lääkkeen ottaminen rinnalle pidentää vain sitä helvettiä, koska siitä toisestakin pitää vierottautua loppujen lopuksi.

        Mennäkseni sinuun: Joko helpottaa yhtään ? Oletko jo saanut nukutuksi, että uupumus vähän edes helpottaisi ? Heliittääkö ahdistus yhtään ?
        Tsemppiä ! Kestämisiin, jaksamisiin ja nukkumisiin :)


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Hei ! Joko pyyhkii paremmin ?
        Mulla todettiin vasta aika äskettäin bradykardiaa. Hidaslyöntisen sydämen rytmihäiriötä, joka voi johtaa äkkikuolemaan. Syke on joskus vain 30. Tieto ei mitenkään helpota henkisesti.
        Sitä hidaslyöntisyyttä on satunnaisesti, ei koko päivää. Vaikeuksia on ollut jonkun vuoden, mutta lääkärit eivät ole ottaneet minua tosissaan, kun sydänultrassa aikoinaan sydän oli ok, eikä silloin ollut häiriöitä sydämen toiminnassa.

        Xanoreista vierottelin itseni itsekseni. "Kemikaalien" alasajo on kova rasite aivoille ja elimistölle. Henkisten oireitten lisäksi oli ainakin viikon verran alussa myös jatkuvaa pahoinvointia, vatsakipuja, vatsa sekaisin. Olo oli kauhea. Tuntui, että kaikki henkinen mitä lääkkeellä oli padonnut sisäänsä tuli vieroituksen aikana ulos ja elimistö pettää ja tulee hulluksi.

        Muistaakseni ensimmäiset 5-6 viikkoa ihan ilman Xanoria oli pahinta. Olin vuorotteluvapaalla puoli vuotta, ei töissä olisi pystynyt käymäänkään. En ollut missään osastolla, en edes lääkärin kanssa keskustellut. Itsekseni suunnittelin kaikkia löytämiäni ohjeita ja muitten kokemuksia lukemalla hyvin hitaan vierotukseni. Suomalaista sisua tarvittiin myös pal-jon. Rystysiä purren hoin itselleni: "Päivä kerrallaan ! Vain yksi päivä kerrallaan ! Kyllä yhden päivän aina kestää ! On pakko kestää !"
        Aamulla taas sama hokema. Ja seuraavana aamuna…
        Ei voinut ajatellakaan hokevansa, että "enää ehkä 8 viikkoa, enää 4 viikkoa".
        Ajatuskin olisi musertanut kaikki päätökset ja yritykset.
        Ei voinut edes tietää etukäteen kauanko koko kidutus kestää, niin oli paras ottaa urakaksi vain päivä kerrallaan. Oli kestämistä siinäkin. Luulen, että helpompia tapojakin on päästä eroon, mutta vieroituksen loppupuolella toisen lääkkeen ottaminen rinnalle pidentää vain sitä helvettiä, koska siitä toisestakin pitää vierottautua loppujen lopuksi.

        Mennäkseni sinuun: Joko helpottaa yhtään ? Oletko jo saanut nukutuksi, että uupumus vähän edes helpottaisi ? Heliittääkö ahdistus yhtään ?
        Tsemppiä ! Kestämisiin, jaksamisiin ja nukkumisiin :)

        Sä oot kyllä henkisesti tosi vahva kun olet kestänyt tuollaisen rääkin. Mä olen niin heikko etten pysty edes olemaan yksin kun voin huonosti. Mulla tulee ahdistus niin voimakkaasti,etten pysty ajattelemaan mitenkään järkevästi. Parveke on mulle sellainen kammo,kun tuntuu että on pakko hypätä sieltä alas.
        En tiedä miten pääsen eroon siitä kammosta !!
        En ole saanut öisin vieläkään nukuttua. Uskallan nukahtaa vasta klo. 6-8.
        Tuntuu todella voimattomalta. Toivon vain että tuo buspar alkaisi jo tehoamaan.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Sä oot kyllä henkisesti tosi vahva kun olet kestänyt tuollaisen rääkin. Mä olen niin heikko etten pysty edes olemaan yksin kun voin huonosti. Mulla tulee ahdistus niin voimakkaasti,etten pysty ajattelemaan mitenkään järkevästi. Parveke on mulle sellainen kammo,kun tuntuu että on pakko hypätä sieltä alas.
        En tiedä miten pääsen eroon siitä kammosta !!
        En ole saanut öisin vieläkään nukuttua. Uskallan nukahtaa vasta klo. 6-8.
        Tuntuu todella voimattomalta. Toivon vain että tuo buspar alkaisi jo tehoamaan.

        Hei ! En minäkään ahdistuksissani pystynyt ajattelemaan yhtään järkevää ajatusta. Silloinhan olo on pahimmillaan ihan mielipuolinen. Vieroitus oli painajaismaista. Oikeasti pelkäsin, etten kykene selviämään siitä ilman että sekoan lopullisesti ja joudun hoitoon. Mielipuolisia olotiloja oli pitkin päivää. Päässä suhahteli kauhuhumauksia. Aivosumua ja sydänkin temppuili.
        En tuntenut itseäni pätkääkään henkisesti vahvaksi. Yksinolo oli mullekin kauheinta.
        Jos oli vähän unta saanut, ei hirvitti herätä, kun tiedossa oli taas uusi kärsimyspäivä.

        Olin jotenkin psyykannut itseni "pakkotilaan", että tätä on kestettävä, että se loppuisi !!!
        Ja olo tulee olemaan paljon parempi !!!

        Ehkä se asia, että Xanorin haitat oli alkaneet tulla suuremmaksi kuin hyödyt, kertakaikkiaan pakotti irtautumaan. Mulla oli niin pahoja oloja siitä, ettei ollut mitään muuta vaihtoehtoa.
        Tuli jopa itsetuhoisia ajatuksia, joita aloin pelkäämään, että voisinko todella "häiriötilassa"
        esim hypätä katolta alas tai vastaavaa. Xanor aiheutti mulle itsetuhoisia ajatuksia !
        Siis se lääke, jota otin ahdistukseen ja paniikkiin ! Se ei ole harvinaista. Ehkä sinunkin parvekekauhusi menee ohi, jos pääset eroon pillereistä.

        Hyvän lääkärin hyvän ohjeistuksen avulla sellaista helvettiä kuin minä kestin ei tarvitse kestää.
        paljon helpompaakin voi olla.

        Olen todella pahoillani, ettei vieläkään Buspar tehoa.
        Eikö sinulla ole edes muutamaksi yöksi nukahtamislääkettä ?
        Jos jonkun yön saisi silloin tällöin nukuttua, se parantaisi oloa.
        Ethän sinä voi jaksaa noinkaan kauan ?
        Yritä pitää huolta itsestäsi ! Muista syödäkin, ettei koko terveys romahda !
        Mielenrauhaa sinulle !!!


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Hei ! En minäkään ahdistuksissani pystynyt ajattelemaan yhtään järkevää ajatusta. Silloinhan olo on pahimmillaan ihan mielipuolinen. Vieroitus oli painajaismaista. Oikeasti pelkäsin, etten kykene selviämään siitä ilman että sekoan lopullisesti ja joudun hoitoon. Mielipuolisia olotiloja oli pitkin päivää. Päässä suhahteli kauhuhumauksia. Aivosumua ja sydänkin temppuili.
        En tuntenut itseäni pätkääkään henkisesti vahvaksi. Yksinolo oli mullekin kauheinta.
        Jos oli vähän unta saanut, ei hirvitti herätä, kun tiedossa oli taas uusi kärsimyspäivä.

        Olin jotenkin psyykannut itseni "pakkotilaan", että tätä on kestettävä, että se loppuisi !!!
        Ja olo tulee olemaan paljon parempi !!!

        Ehkä se asia, että Xanorin haitat oli alkaneet tulla suuremmaksi kuin hyödyt, kertakaikkiaan pakotti irtautumaan. Mulla oli niin pahoja oloja siitä, ettei ollut mitään muuta vaihtoehtoa.
        Tuli jopa itsetuhoisia ajatuksia, joita aloin pelkäämään, että voisinko todella "häiriötilassa"
        esim hypätä katolta alas tai vastaavaa. Xanor aiheutti mulle itsetuhoisia ajatuksia !
        Siis se lääke, jota otin ahdistukseen ja paniikkiin ! Se ei ole harvinaista. Ehkä sinunkin parvekekauhusi menee ohi, jos pääset eroon pillereistä.

        Hyvän lääkärin hyvän ohjeistuksen avulla sellaista helvettiä kuin minä kestin ei tarvitse kestää.
        paljon helpompaakin voi olla.

        Olen todella pahoillani, ettei vieläkään Buspar tehoa.
        Eikö sinulla ole edes muutamaksi yöksi nukahtamislääkettä ?
        Jos jonkun yön saisi silloin tällöin nukuttua, se parantaisi oloa.
        Ethän sinä voi jaksaa noinkaan kauan ?
        Yritä pitää huolta itsestäsi ! Muista syödäkin, ettei koko terveys romahda !
        Mielenrauhaa sinulle !!!

        Ei ole nukahtamislääkettä jota nyt todella tarvitsisin. Koitan ma soittaa lääkärille josko jotain järjestyisi. Ei tästä oikein meinaa nyt tulla mitään,kun nää yöt on niin vaikeita. Olo varmasti helpottuisi huomattavasti kun ei tarviis ahdistaa koko yötä. Päivisin taasen on niin heikko että tuskin jaloillaan pysyy.


      • Ahdistaaa
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Ei ole nukahtamislääkettä jota nyt todella tarvitsisin. Koitan ma soittaa lääkärille josko jotain järjestyisi. Ei tästä oikein meinaa nyt tulla mitään,kun nää yöt on niin vaikeita. Olo varmasti helpottuisi huomattavasti kun ei tarviis ahdistaa koko yötä. Päivisin taasen on niin heikko että tuskin jaloillaan pysyy.

        Täällä taas. Sain nukahdettua viime yönä peräti n. neljän jälkeen ja heräsin ennen 11.00. Siis peräti melkein seitsemän tuntia unta !! Buspar alkaa varmaan pikkuhiljaa vaikuttaa. Päivällä kyllä ollut aaltoilevaa tämä olo, välillä parempi ja sitten taas huonompi. Mutta pakko mennä näillä eväillä mitkä nyt on.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Täällä taas. Sain nukahdettua viime yönä peräti n. neljän jälkeen ja heräsin ennen 11.00. Siis peräti melkein seitsemän tuntia unta !! Buspar alkaa varmaan pikkuhiljaa vaikuttaa. Päivällä kyllä ollut aaltoilevaa tämä olo, välillä parempi ja sitten taas huonompi. Mutta pakko mennä näillä eväillä mitkä nyt on.

        Hieno homma, että alat saada unta ! Ihan loistavaa, aloin olla huolissani sinusta toden teolla.
        Pystytkö huolehtimaan itsestäsi, kun olet niin uupunut ? Saatko apua keneltäkään ?
        Syödä pitää ainakin, vaikkei maistuisikaan, se on perusasia, että kunto kestää kaiken muun.

        Luin pari vuotta sitten hyvän kirjan ahdistuksen ja paniikkihäiriön helpottamiseen,
        tai jopa eroon pääsemiseksi. Sen on kirjoittanut Edmund J Bourne ja kirjan nimi on "Vapaaksi ahdistuksesta". Lainasin sen kirjastosta. Olen monia lukenut aiheesta, tämä yksi jäi erikoisesti mieleeni, se oli sen verran "valaiseva" ja auttoi jossain mielessä ymmärtämään mm. paniikkihäiriömekanismia.

        Toivottavasti uni alkaa jatkossakin tulla, uni tekee niin hyvää aivoille ja koko kropalle tietysti.
        Varmaan rauhoittaa tilannetta ja antaa voimia takaisin.
        Hyviin nukkumisiin ensi yönäkin ja helpompaa huomista !


      • tavishemmo
        tavishemmo kirjoitti:

        Hieno homma, että alat saada unta ! Ihan loistavaa, aloin olla huolissani sinusta toden teolla.
        Pystytkö huolehtimaan itsestäsi, kun olet niin uupunut ? Saatko apua keneltäkään ?
        Syödä pitää ainakin, vaikkei maistuisikaan, se on perusasia, että kunto kestää kaiken muun.

        Luin pari vuotta sitten hyvän kirjan ahdistuksen ja paniikkihäiriön helpottamiseen,
        tai jopa eroon pääsemiseksi. Sen on kirjoittanut Edmund J Bourne ja kirjan nimi on "Vapaaksi ahdistuksesta". Lainasin sen kirjastosta. Olen monia lukenut aiheesta, tämä yksi jäi erikoisesti mieleeni, se oli sen verran "valaiseva" ja auttoi jossain mielessä ymmärtämään mm. paniikkihäiriömekanismia.

        Toivottavasti uni alkaa jatkossakin tulla, uni tekee niin hyvää aivoille ja koko kropalle tietysti.
        Varmaan rauhoittaa tilannetta ja antaa voimia takaisin.
        Hyviin nukkumisiin ensi yönäkin ja helpompaa huomista !

        PS. Älä ala unipillerien orjaksi, jos muutenkin alat unta saada :)


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        PS. Älä ala unipillerien orjaksi, jos muutenkin alat unta saada :)

        Yöt ahdistaa kyllä ihan sairaasti. On niin hiljaista, kaikki muut varmaan nukkuu paitsi mä. Kai nämäkin menee ohi kunhan lääkitys alkaa kunnolla vaikuttaa.
        Jos uni tulee ajoissa,en koita soittaa lääkärille nukahtamislääkkeestä.
        Mulla on itsellä tuo mainitsemasi kirja ja sitä joskus ahkeraan luinkin, nyt se vaan on jäänyt unholaan. Pitääkin kaivaa se esille.
        En ole pystynyt tekemään ruokaa,mutta onneksi siskollani on loma ja hän käy joka päivä laittamassa aamusta puuron ja myöhemmin tekee ruoan. Pakottaa syömään :). Se on paljonkin auttanut tässä tilassa. Ihana sisko!
        Koitan taas pitää silmiä kiinni,josko se nukkumatti löytäisi tiensä luokseni.


      • Ahdistaaa

        Koko päivä taas täynnä ahdistusta ! Eikö tästä saa rauhaa!! Lääkäri soitti päivällä ja sovimme Sepramin laskusta 20 mg. Sen jälkeen aloitetaan uusi mieliala lääkitys. Oli myös pyytänyt konsultointia Psyk.polin lääkäriltä ja osastohoito olisi myös mahdollista. Saa nyt katsoa miten tässä edetään.


      • Ahdistaaa

        Tavishemmo onko sulla kaikki kunnossa ?


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Tavishemmo onko sulla kaikki kunnossa ?

        Moi ! Ei oikein hyvin mene täälläkään. Olotilat ennakoi jotain huolestuttavaa, verenkiertohäiröitä jo kai päässäkin. P***le, sanon, ettei pelottaisi niin :)
        Koita sinä pärjäillä oikein oikein hyvin, palaan kun voin !


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Moi ! Ei oikein hyvin mene täälläkään. Olotilat ennakoi jotain huolestuttavaa, verenkiertohäiröitä jo kai päässäkin. P***le, sanon, ettei pelottaisi niin :)
        Koita sinä pärjäillä oikein oikein hyvin, palaan kun voin !

        Mä niin toivon että sulla olis kaikki hyvin. Soitathan apua itsellesi !! Odottelen paluutasi.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Mä niin toivon että sulla olis kaikki hyvin. Soitathan apua itsellesi !! Odottelen paluutasi.

        Olen pärjäillyt tähän asti jotenkuten ja sain ajan yksityiselle kardiologille 17.30 tänään.
        Toivon, että olen kunnossa menemään sinne, olo ei ole hyvä.
        Olen kerran käynyt tällä samalla kardiologilla.
        Terveyskeskuksesta en saa lähetettä mihinkään enkä halua puolta vuotta odottaakaan, lähes puoli vuottahan se aina vie ennenkuin kutsu tulisi tutkimukseen.
        Tämän päivän käynti ei välitöntä apua tuo, mutta jos alkuun pääsisi.
        Ja toivottavasti saisin edes vähän rauhoittavaa tietoa.

        Miten menee sinulla ? Joko vihdoin alkaa rauhoittua ?
        Voi mahdollisimman hyvin ! Palataan !


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Olen pärjäillyt tähän asti jotenkuten ja sain ajan yksityiselle kardiologille 17.30 tänään.
        Toivon, että olen kunnossa menemään sinne, olo ei ole hyvä.
        Olen kerran käynyt tällä samalla kardiologilla.
        Terveyskeskuksesta en saa lähetettä mihinkään enkä halua puolta vuotta odottaakaan, lähes puoli vuottahan se aina vie ennenkuin kutsu tulisi tutkimukseen.
        Tämän päivän käynti ei välitöntä apua tuo, mutta jos alkuun pääsisi.
        Ja toivottavasti saisin edes vähän rauhoittavaa tietoa.

        Miten menee sinulla ? Joko vihdoin alkaa rauhoittua ?
        Voi mahdollisimman hyvin ! Palataan !

        Hyvä juttu että sait ajan lääkärille. Toivottavasti saat kuitenkin jotain rauhoittavaa tietoa sieltä. Todella inhottavaa elää tuollaisten vaivojen kanssa. Ilmoittelethan itsestäsi jos vain vointisi sen sallii.
        Viimeyö meni taas valvoessa ja ahdistellessa, mutta kai tämä tästä joskus helpottaa.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Hyvä juttu että sait ajan lääkärille. Toivottavasti saat kuitenkin jotain rauhoittavaa tietoa sieltä. Todella inhottavaa elää tuollaisten vaivojen kanssa. Ilmoittelethan itsestäsi jos vain vointisi sen sallii.
        Viimeyö meni taas valvoessa ja ahdistellessa, mutta kai tämä tästä joskus helpottaa.

        Tervehdys ! Sain rauhoittavaa tietoakin. Aika poikki olen hyvin valvotun viime yön jälkeen :D
        Saamani tieto rauhoitti sen verran, että painun jo aikaisin valvomaan taas :D
        Jospa tulisi uni kerrankin vähän paremmin... Ehkä vasta kolmen maissa kuten tavallista… Stressi on kuulemma suurin syy oireisiini. En oikein tiedä mitä ajatella.
        Stressi kyllä valvottaa. Tuttua sinulle ?
        Miten sinulla on mennyt ? Toivon mukaan helpottaisi edes hiukkasen vihdoin viimein !
        Mietin, ajatko nyt alas sitä vanhaa lääkettäsi ja miten se mahtaa vaikuttaa uuden tehoon ?
        Vai vaikuttaako mitenkään ? Sitä ei oikein voi tietää, ennenkuin pääsisi siitä eroon ja söisi vain yhtä. Sehän vanha lääkehän kuormittaa elimistöäsi, vaikka et hyödy siitä enää paljon mitään.
        Oletko miettinyt, jos uskaltaisit kokeilla annoksen vähentämistä, kun toinen lääke alkaa tepsiä ja rauhoitut. Ehkä juuri niin sinun on tarkoituskin tehdä ?
        Hyviä, rauhallisia ja mahdollisimman pitkiä unia sinulle !


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Tervehdys ! Sain rauhoittavaa tietoakin. Aika poikki olen hyvin valvotun viime yön jälkeen :D
        Saamani tieto rauhoitti sen verran, että painun jo aikaisin valvomaan taas :D
        Jospa tulisi uni kerrankin vähän paremmin... Ehkä vasta kolmen maissa kuten tavallista… Stressi on kuulemma suurin syy oireisiini. En oikein tiedä mitä ajatella.
        Stressi kyllä valvottaa. Tuttua sinulle ?
        Miten sinulla on mennyt ? Toivon mukaan helpottaisi edes hiukkasen vihdoin viimein !
        Mietin, ajatko nyt alas sitä vanhaa lääkettäsi ja miten se mahtaa vaikuttaa uuden tehoon ?
        Vai vaikuttaako mitenkään ? Sitä ei oikein voi tietää, ennenkuin pääsisi siitä eroon ja söisi vain yhtä. Sehän vanha lääkehän kuormittaa elimistöäsi, vaikka et hyödy siitä enää paljon mitään.
        Oletko miettinyt, jos uskaltaisit kokeilla annoksen vähentämistä, kun toinen lääke alkaa tepsiä ja rauhoitut. Ehkä juuri niin sinun on tarkoituskin tehdä ?
        Hyviä, rauhallisia ja mahdollisimman pitkiä unia sinulle !

        Hyvä että jaksoit vielä ilmoitella itsestäsi. Olinkin huolissani sinusta. Tyydyttikö lääkärin vastaus sinua? Ja jos ei niin mitä mieltä olet.
        Ei mulla ole ennen ollut mitään uni ongelmia, josko tämä valtava ahdistus ja uusi lääke valvottavat. Kai se pikkuhiljaa alkaa hellittää.
        Päivisin on jo alkanut ahdistus vähän laantumaan,mutta yöt ovat tosi vaikeita.
        Mitä sä teet öisin kun et saa nukuttua?
        Sepramia pitäisi alkaa laskea,mutta en ole vielä jaksanut oikein ajatella koko asiaa.
        Toivottavasti saisit nukuttua kunnon yöunet.


      • Ahdistaaa

        Tavishemmo onko olosi yhtään kohentunut?


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Tavishemmo onko olosi yhtään kohentunut?

        Hei ! Kiiots kysymästä ! Siinähän se menettelee, on ollut paljon huonompiakin oloja :)
        Sain sydämentykytykseen beetasalpaajaa, joka ei sovikaaan mulle. Se auttoi vähän ensin, mutta sitten tuli hengenahdistusta. Se ei sovi astmaatikoille luin tuoteselosteesta. Mulla ei ole astmaa, mutta on ajoittain hengenahdistusta, jonka lääkärikin ennestään tiesi, mutta kirjoitti kuitenkin ko. lääkettä. Muitakin on. En tiedä niistä - vielä. Yritän terveyskeskuksesta saada toista vastaavaa lääkettä. Oli vähän plusmiinusnolla-käynti loppujen lopuksi. Sain tosin itselleni uutta tietoa pitkään jatkuneen stressin vaikutuksesta sydämen toimintaan. Siitä millä mekanismilla se vaikuttaa sydämeen. Stressi ym. vaikuttaa osaltaan mun oloihin. Uusi Holter-seuranta syksyllä.
        Nukuin sentää tunnin enemmän. Sekin on juhlaa !
        Miten sulla on mennyt tänään kaiken suhteen ? Kuulosti lupaavalta eilen, että edes päivät vähän ovat rauhoittuneet. Sekin on juhlaa !


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Hei ! Kiiots kysymästä ! Siinähän se menettelee, on ollut paljon huonompiakin oloja :)
        Sain sydämentykytykseen beetasalpaajaa, joka ei sovikaaan mulle. Se auttoi vähän ensin, mutta sitten tuli hengenahdistusta. Se ei sovi astmaatikoille luin tuoteselosteesta. Mulla ei ole astmaa, mutta on ajoittain hengenahdistusta, jonka lääkärikin ennestään tiesi, mutta kirjoitti kuitenkin ko. lääkettä. Muitakin on. En tiedä niistä - vielä. Yritän terveyskeskuksesta saada toista vastaavaa lääkettä. Oli vähän plusmiinusnolla-käynti loppujen lopuksi. Sain tosin itselleni uutta tietoa pitkään jatkuneen stressin vaikutuksesta sydämen toimintaan. Siitä millä mekanismilla se vaikuttaa sydämeen. Stressi ym. vaikuttaa osaltaan mun oloihin. Uusi Holter-seuranta syksyllä.
        Nukuin sentää tunnin enemmän. Sekin on juhlaa !
        Miten sulla on mennyt tänään kaiken suhteen ? Kuulosti lupaavalta eilen, että edes päivät vähän ovat rauhoittuneet. Sekin on juhlaa !

        Hyvä että olosi on suhteellisen ok. Noiden lääkitysten kanssa onkin oltava tarkkana,kun niistä voi tulla myös oireita.
        Jihuu ! Sait tunnin lisää unta !
        Mä olin eilen niin loppu tähän unettomuuteen ja yölliseen ahdistukseen,että otin pari diapparia nukahtamisen avuksi. Ne auttoivat,kun en ole niitä nyt syönyt. Sain nukuttua kahdeksan tuntia.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Hyvä että olosi on suhteellisen ok. Noiden lääkitysten kanssa onkin oltava tarkkana,kun niistä voi tulla myös oireita.
        Jihuu ! Sait tunnin lisää unta !
        Mä olin eilen niin loppu tähän unettomuuteen ja yölliseen ahdistukseen,että otin pari diapparia nukahtamisen avuksi. Ne auttoivat,kun en ole niitä nyt syönyt. Sain nukuttua kahdeksan tuntia.

        Hyvää tätä päivää ! Toivottavasti siitä tulee hyvä meille ja kaikille !
        Yö meni vanhaan malliin, kolme tuntia unta…(huokaus)
        Otan Imovanen puolikkaan klo 23 maissa, ilman sitä en nukahda edes kolmen maissa.
        Kummallista. Heti sen napattuani voin torkahtaa vartiksi, sitten herään valvomaan.
        Koitamme kestää :)


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Hyvää tätä päivää ! Toivottavasti siitä tulee hyvä meille ja kaikille !
        Yö meni vanhaan malliin, kolme tuntia unta…(huokaus)
        Otan Imovanen puolikkaan klo 23 maissa, ilman sitä en nukahda edes kolmen maissa.
        Kummallista. Heti sen napattuani voin torkahtaa vartiksi, sitten herään valvomaan.
        Koitamme kestää :)

        Hyvää tätä päivää myös sinulle. Toi nukkumattomuus on kyllä todella raskasta sinulle. Etkö voisi saada jotain parempaa lääkettä siihen. Miten sun psyyke voi kestää tuollaista!
        Mä nyt meinasin seota täysin tuohon unettomuuteen. Ja mulla sentään sitä kestänyt lyhyen aikaa.
        Yöllä otin taas pari diapparia ja nukahdin n. klo. 02 ja heräsin 12. 00. Heikottaa tosin vielä paljon, mutta kai ne voimat siitä pikkuhiljaa palautuu.


      • tavishemmo
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Hyvää tätä päivää myös sinulle. Toi nukkumattomuus on kyllä todella raskasta sinulle. Etkö voisi saada jotain parempaa lääkettä siihen. Miten sun psyyke voi kestää tuollaista!
        Mä nyt meinasin seota täysin tuohon unettomuuteen. Ja mulla sentään sitä kestänyt lyhyen aikaa.
        Yöllä otin taas pari diapparia ja nukahdin n. klo. 02 ja heräsin 12. 00. Heikottaa tosin vielä paljon, mutta kai ne voimat siitä pikkuhiljaa palautuu.

        Moikka ! Olen syönyt nukahtamislääkettä vuosikausia. Ongelma on se, että se ei enää oikein tehoa ja se on tuhonnut luonnollisen unensaannin. Sen sijaan, että söisin jotian muuta tai vahvempaa, minun pitäisi päästä kokonaan irti siitä. En pääse. On sama otanko puolikkaan tai kokonaisen Imovanen, en nuku sen paremmin. Siksi otan puolikkaan, se on kuitenkin puolet vähemmän myrkkyä aivoilleni. Ilman en saa ollenkaa unta, en aamuyölläkään. Olen joskus kokeillut parin kuukauden ajan olla ilman. Ei onnistunut. Nukuin jonkun verran vain silloin, kun oli pakko välillä ottaa Imovane. Ei pysty valvomaan vuorokausikaupalla. Ongelma on ratkaisematon.

        Olen saanut "korvikkeeksi" kokeiltavaksi muita lääkkeitä vieroittautuakseni, esim Mirtazapiinia, mutta ne aiheuttaa pahat rytmihäiröt. Melatoniini on tietysti yhtä tyhjän kanssa, kun on vuosia saanut yöksi "nuijannukutuksen" lääkkeellä. Tajut kankaille lähes joka ilta lääkkeellä. Ei se voi tehdä hyvää aivoille !

        Tyhmänä ja tietämättönä en osannut varautua, että näin käy. Yksinkertaisesti en ollut tutustunut asiaan, eikä lääkärikään valaissut tai varoittanut sen kummemmin. Uusi vaan reseptiä.
        Nykyään alkaa olla vähän tiukempaa ja tietoa on liikkeellä enemmän.

        Nykytiedon valossa lähes kaikki nukuttavat lääkkeet aiheuttavat loppujen lopuksi pahemmat uniongelmat kuin on ollut ennen ko. lääkkeitten aloittamista. Niihin ei kannata missään nimessä totuttaa itseään. En yhtään tiedä mitä itse teen. Imovane tekee enemmän pahaa päälleni kuin auttaa nukkumaan. Jos en ota sitä, valvon sitten loppuelämäni ?
        Tämmöinen juttu tällä kertaa :D
        Tiedoksi ja varoitukseksi muille unilääkkeistä.

        Aika mahtavasti nukuit ! Miten päiväsi on mennyt ? Onko mitään pientä muutosta parempaan ? Oletko pystynyt käymään missään ulkona asioilla viime päivinä ?
        Hyviä oloja ja hyviä unia sinulle edelleenkin !


      • Ahdistaaa
        tavishemmo kirjoitti:

        Moikka ! Olen syönyt nukahtamislääkettä vuosikausia. Ongelma on se, että se ei enää oikein tehoa ja se on tuhonnut luonnollisen unensaannin. Sen sijaan, että söisin jotian muuta tai vahvempaa, minun pitäisi päästä kokonaan irti siitä. En pääse. On sama otanko puolikkaan tai kokonaisen Imovanen, en nuku sen paremmin. Siksi otan puolikkaan, se on kuitenkin puolet vähemmän myrkkyä aivoilleni. Ilman en saa ollenkaa unta, en aamuyölläkään. Olen joskus kokeillut parin kuukauden ajan olla ilman. Ei onnistunut. Nukuin jonkun verran vain silloin, kun oli pakko välillä ottaa Imovane. Ei pysty valvomaan vuorokausikaupalla. Ongelma on ratkaisematon.

        Olen saanut "korvikkeeksi" kokeiltavaksi muita lääkkeitä vieroittautuakseni, esim Mirtazapiinia, mutta ne aiheuttaa pahat rytmihäiröt. Melatoniini on tietysti yhtä tyhjän kanssa, kun on vuosia saanut yöksi "nuijannukutuksen" lääkkeellä. Tajut kankaille lähes joka ilta lääkkeellä. Ei se voi tehdä hyvää aivoille !

        Tyhmänä ja tietämättönä en osannut varautua, että näin käy. Yksinkertaisesti en ollut tutustunut asiaan, eikä lääkärikään valaissut tai varoittanut sen kummemmin. Uusi vaan reseptiä.
        Nykyään alkaa olla vähän tiukempaa ja tietoa on liikkeellä enemmän.

        Nykytiedon valossa lähes kaikki nukuttavat lääkkeet aiheuttavat loppujen lopuksi pahemmat uniongelmat kuin on ollut ennen ko. lääkkeitten aloittamista. Niihin ei kannata missään nimessä totuttaa itseään. En yhtään tiedä mitä itse teen. Imovane tekee enemmän pahaa päälleni kuin auttaa nukkumaan. Jos en ota sitä, valvon sitten loppuelämäni ?
        Tämmöinen juttu tällä kertaa :D
        Tiedoksi ja varoitukseksi muille unilääkkeistä.

        Aika mahtavasti nukuit ! Miten päiväsi on mennyt ? Onko mitään pientä muutosta parempaan ? Oletko pystynyt käymään missään ulkona asioilla viime päivinä ?
        Hyviä oloja ja hyviä unia sinulle edelleenkin !

        Ok sullahan on sitten pitkä historia tuon unettomuuden takia. Se on juurikin niin ,että turvautuu lääkärin määräämiin lääkkeisiin ja vasta jälkeenpäin tajuaa ,miten huono idea se onkaan ollut .
        Etkö saa edes väsytettyä itseäsi millään rankalla fyysisellä työllä,niin että uni tulisi?
        Mun käy niin sääli sua kun et saa kunnon unia.
        Mulla on tuo buspar nyt selvästi ottanut suurimmat ahdistukset pois, ainakin päivisin. Yö kun alkaa lähestyä, niin ahdistusta taas alkaa olemaan ilmassa.
        Mä luulen ,että mua pelottaa käydä nukkuun siksi ,kun sain parina yönä suoraan unesta ihan sairaat paniikit.
        Tuntui että on pakko hypätä partsilta alas.
        Mä uskon kyllä että sekin tässä ajan myöte unhoittuu ja uskaltautuu taas normisti käydä maate.
        Toivon että nukkumatti löytäisi tiensä luoksesi ja saisit normaalisti nukuttua. Sehän sulle sitä stressiä tekee.


      • Ahdistaaa
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Ok sullahan on sitten pitkä historia tuon unettomuuden takia. Se on juurikin niin ,että turvautuu lääkärin määräämiin lääkkeisiin ja vasta jälkeenpäin tajuaa ,miten huono idea se onkaan ollut .
        Etkö saa edes väsytettyä itseäsi millään rankalla fyysisellä työllä,niin että uni tulisi?
        Mun käy niin sääli sua kun et saa kunnon unia.
        Mulla on tuo buspar nyt selvästi ottanut suurimmat ahdistukset pois, ainakin päivisin. Yö kun alkaa lähestyä, niin ahdistusta taas alkaa olemaan ilmassa.
        Mä luulen ,että mua pelottaa käydä nukkuun siksi ,kun sain parina yönä suoraan unesta ihan sairaat paniikit.
        Tuntui että on pakko hypätä partsilta alas.
        Mä uskon kyllä että sekin tässä ajan myöte unhoittuu ja uskaltautuu taas normisti käydä maate.
        Toivon että nukkumatti löytäisi tiensä luoksesi ja saisit normaalisti nukuttua. Sehän sulle sitä stressiä tekee.

        Torstaina tiputin 5mg Sepramista, eilen olo ihan ok, tänään taas ahdistusta heti herättyäni. Miten noinkin pieni tiputus voi vaikuttaa näin negatiivisesti. Tätä pitäis kestää pari viikkoa ja sitten voisin siirtyä Escitalopram Orioniin. Sen pitäisi lääkärin mukaan olla kehittyneempi versio citalopramista. Mä vaan toivon että saisin olla jo rauhassa näiltä ahdistuksilta.
        Mites sulla menee?


    • Ennakkovalmistelua

      Oletko miettinyt, että jos kuvailemasi tapahtumat - liikaa töitä, pahan mielen aiheuttajia ym. - toistuvat, mihin pistät (jo) rajan hyvinvointisi tähden?

      • Ahdistaaa

        Sanoppa muuta. Kaikki asiat vaan ihmislapsen elämässä ei mene niin kuin pitäisi. Työt ovat onneksi loppuneet,kun jouduin/pääsin työkyvyttömyys eläkkeelle. Paljon on asioita joihin en pysty vaikuttamaan ja joudun valitettavasti elämään niiden kanssa.


    • Surupus

      Mua ahdistaa ja tuntuu yli sairaalta,miks ylireagoin kaikkeen? Ajatukset ja sekava olo ahdistaa kans,selviikö koskaan? Itku!!!

      • Ahdistaaa

        Hei surupus. Täällä ihan samojen ongelmien kanssa painin. Olo on todella huono ja välillä tuntuu että tässä sekoaa lopullisesti. Ootko saanut mistään apua?


    • Surupusr

      en ole saanu viel apua ja tuntuu et menee syvemmplle :( efexor on nyt ja ootan auttasko se pelkoihin ja ajatuksiin.. tuntuu et sekoo ja ei jaksa ittee ollenkaa. Kumpa helpottas pian. Ootko itse apua saaby?

      • Ahdistaaa

        Mullakin ihan hirveet pelkotilat. Sain uuden lääkkeen ahdistukseen jota nyt viikon verran ottanut. Buspar Actavis. Ehkä hieman alkanut vaikuttaa, mutta ahdistusta on edelleen todella paljon. Onko sulla vasta aloitettu tuo lääkitys. Onko sulla joku hoitokontakti ?


    • Surupuss

      Oon syöny efee n. 3 vuotta, liian alhaisella annoksella, nyt nostettu ja toiv. Auttaa. Hoitokontakti alkaa ensviikolla onneks. Kauheeta odottaa ja sekoilla siihen asti. Ajatukset ja sekavuus,poissaoleva olo ovat pahinta..

      • Ahdistaaa

        Joo no lääkkeitten kanssa touhuumiset on mulle ainakin hankalia. Tulee mitä ihmeellisempää oloa. Mutta koitetaan kestää ja toivotaan että tämä tästä helpottaa.


    • tavishemmo

      Hei ! Olen hengissä. Tiedoksi: Tietokoneeni on tiltannut. Olen naapurilla, saan käyttää hänen konettaan laskujen takia ja saan laitettua sinulle infon ! Koita sinnitellä !
      Palaillaan, kun koneen saa kuntoon tai uuden ! Ilman on vaikea olla !

      • Ahdistaaa

        Odottelen paluutasi :)


      • Ahdistaaa
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Odottelen paluutasi :)

        Olo taas ahdistunut. Johtuu varmaan ton Sepramin pudotuksesta. Tää alkaa olemaan jo ihan takapuolesta. Miten 5mg:n pudotus voi ottaa näin koville!!!


      • Ahdistaaa

        Tänään ollut parempi päivä. Alkaa tuo lääkitys varmaan auttamaan. Olo on kuitenkin aika voimaton vielä. Johtuu tietysti kauan kestäneestä ahdistuksesta. Kai tämä tästä pikkuhiljaa.
        Tavishemmo on ikävä kirjoituksiasi.


      • Ahdistaaa

        Tänään taas huonompi päivä. Ahdistusta taas ja heikko olo. Tuntuu jaloissa kihelmöintiä kuin pitäisi juosta karkuun ja lujaa.


      • Ahdistaaa

        Huonosti nukuttu yö takana ja heti kun silmäni avasin niin taas sama ahdistus jatkuu. Yritän hokea itselleni ettei ole mitään hätää. Tää johtuu vaan Sepramin tiputuksesta. Silti ahdistaa.


      • Ahdistaaa

        Ahdistaa ja pyörryttää. Pelottaa. Kauankohan menee ennen kun mun elimistö tottuu tohon pienempään Sepram määrään ! Kyllä tuntuu välillä kun sekois kokonaan.


      • Ahdistaaa

        Voi kun palasit jo Tavishemmo!


      • Ahdistaaa

        Pääsin tänään vihdoin ulos, tosin diapparin avulla, ja olen vielä elossa. Alkuun ahdisti tosi lujaa,mutta kyllä se siitä sitten helpotti. Hyvä minä!!


      • Ahdistaaa

        Taas vaihteeks huonosti nukuttu yö ja sen tuntee kyllä kehossaan. Kyllä nää olot nyt vaihtelee.


      • Ahdistaaa

        Tänään ollut parempi päivä kuin aikoihin. Aikalailla ollut ahdistuksesta vapaa. Toivottavasti tämä suunta jatkuu.


      • Ahdistaaa

        Ei ois pitäny iloita eilen kun sai olla ahdistuksesta vapaa. Taas huonosti nukuttu yö ja ahdistus taas kropassa.


      • Ahdistaaa

        Sepramin tiputus ei enää tunnu, mutta mieli jotenkin maassa. Selviäispä vaan tästä normaaliin päiväjärjestykseen.


      • Ahdistaaa

        Uni on kadonnut jonnekin. Väsyttää sairaasti mutta kun ei saa nukuttua.


    • Valtakunnallinen kriisipuhelin
      päivystää numerossa 010 195 202
      arkisin klo 9.00–07.00
      viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00

      Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea. Ulkomailta soitettaessa Kriisipuhelimen numero on 358 10195202.

    • KannabioidienAktivoija

      Moi,

      Lääkäreiden määräämät ''lääkkeet'' eivät ole lääkkeitä, vaan niiden avulla ainoastaan peitetään oireiden näkyvyys hetkellisesti. Lumelääkkeitä mitälie.. enemmän haittaa, kuin hyötyä.

      KOKEILE EDES KERRAN kannabista, joko polttaen tai syöden. Lupaan, että vie ahdistuksen hetkessä pois :)!

      Voin hankkia sinulle mahdollisimman vähän THC:tä sisältävää ja paljon CBD:tä sisältävää kukintoa, jos haluat, niin voin antaa s-posti osoitteeni.

      THC = Päihdyttävä aine CBD=lääkinnällisiin tarkoituksin

      Voit tietenkin tilata itse CBD-öljyä esim. royalqueenseeds.com osoitteesta.. taitaa olla, niin vähän THC:tä, että on jopa laillista tilata. :)

      Yritän tässä siis sanoa, että kannabista kannattaa käyttää (itselleen sopivimmassa muodossa) ahdistukseen ja moneen muuhunkin kehoa/mieltä vaivaamaan asiaan.

      Kokeile edes.. mitä voit hävitä :D?

      • Ahdistaaa

        Joo kiitos,mutta ei kiitos. Olen huumevastainen ihminen ,eikä mieleeni tulisi ikinä kokeilla minkäänlaista huumausainetta.


      • KannabioidienAktivoija
        Ahdistaaa kirjoitti:

        Joo kiitos,mutta ei kiitos. Olen huumevastainen ihminen ,eikä mieleeni tulisi ikinä kokeilla minkäänlaista huumausainetta.

        Ymmärrän, mutta mites sitten CBD-öljy? Se ei päihdytä mitenkään.

        Tarkistin huvikseni, että onko CBD-öljyn tilaaminen laillista Suomeen ja vastaus on KYLLÄ; se on täysin laillista.. sen tilaaminen on verrattavissa reseptilääkkeisiin.

        Kannattaa oikeasti kokeilla. Kyseessä on todella laadukas lääke, joka voisi hyvinkin auttaa sinut pois ahdistuksestasi.


      • KannabioidienAktivoija

        https://www.royalqueenseeds.fi/46-cbd-oljy

        CBD öljy

        Royal Queen Seedsin CBD-öljy tarjoaa kätevän, diskreetin ja nopean tavan annostella itsellesi hieman CBD:tä, riippumatta tilanteestasi tai olinpaikastasi. Kaikki valikoimamme CBD-öljyt on tehty orgaanisesti kasvatetusta eurooppalaisesta hampusta ja ekstraktoitu käyttäen viimeisimpiä CO² menetelmiä. Tämä tarkoittaa, että öljymme on 100% luonnontuote ja tarjoaa annoksen puhdasta ja vahvaa CBD:tä. Ainut mitä sinun tarvitsee tehdä, on tiputtaa annoksesi kielen alle tai ruokasi sekään ja sitten mennään.

        Tilaa ja kokeile :)?


    • sivustaseuraaja3

      Kyllä selviät ! Hyvin taisteltu ! Tsemppiä jatkoon ! Olet jo voitolla !

      • Ahdistaaa

        Voi kiitos!! Kommenttisi tuntui tosi hyvälle :) Toivon sulle kaikkea hyvää.


      • Ahdistaaa

        Flunssaa ja ahdistusta. Ei pysty nukkumaan taas vaihteeksi. Ihan paskaa tää touhu.


    • nepraska

      Koeta kestää vielä ! Vähentele hitaasti, älä pakota itseäsi liian tiukkaan tahtiin.
      Ihan ilman lääkkeitä pää on paremmassa kunnossa, vaikka se olisi vaikea uskoa nyt, että pärjää ihan hyvin ilmankin. Jonkun ahdistus- ja paniikkikohtauksen kestää paljon helpommin kuin jatkuvan kauhean olon. Kestämisiin, kyllä se siitä ! Nettien ahdistuspalstojen liika lukeminen lisää muuten ahdistusta. Se varmistaa, että se ahdistus pysyy mielessä koko ajan.
      Yritä irtautua olojesi kaikenaikaisesta tarkkailemisesta.
      Keksi jotain mukavampaa tekemistä !
      Hyvää syksyä !

      • Ahdistaaa

        Hei nepraska ja kiva kun kirjoittelit.
        Toi itsensä tarkkaileminen on just niin ärsyttävää, kun vähän jostain viiltää niin ahdistus on aika taattu tulos.
        Sehän se onkin, kun löytäisi jonkun ilon kipinän mieleensä .


    • sivustaseuraaja3

      Välttääksesi olotilojen suuret vaihtelut, älä ota Diapamia kuin pienin mahdollinen murunen, kun/jos tarvitset ja niin kauan kun tarvitset. Kun olotilasi tasaantuu, yritä jättää se pois. Tarvitset sitä taas seuraavassa Sepramin pudotuksessa pienempään annokseen. Siinä välillä pitää olotilan tasaantua riittävän pitkään, viikkoja, kuukausia ehkä. Anna sen tasaisen vaiheen vakiintua ennenkuin jatkat.
      Ole tarvittaessa yhteydessä lääkäriisi, toivottavasti hän osaa neuvoa.
      Lääkäreillä ei tosin ole neuvoja kuin teoriatasolla. Harva on itse vieroittautunut ja tietää mitä käytännössä on.

      Projektisi on pitkä, yritä ottaa se maltillisesti, tähtäin jossain Uudessa Vuodessa/ensi vuodessa ?
      Kaiva joku unohtunut vanha harrastus eloon taas !
      Tee mitä vain, mikä vie ajatuksesi muualle edes hetkittäin joka päivä.
      On pakotettava itsensä kokeilemaan asioita, että elämänilo alkaisi löytyä taas.
      Jos ei yritä mitään, ei tapahdu mitään. Mikään ei ala yrittämättä.
      Yritä ! Muutama minuutti kerrallaan on parempi kuin ei mitään.
      Rauhallista mieltä sinulle !

      • Ahdistaaa

        Moi . Diapam on nyt ollut pois käytöstä. Eli olot ei johdu siitä. Varmaan vaan Sepramin alasajo on niin vaikeaa,kun on monet vuodet syönyt sitä. Pikkuhiljaa ja päivä kerrallaan on otettava.
        Yöt on edelleen todella vaikeita.


    • suosittelen_itsaria

      Älä täältä eti kriisiapua. Päädyt vielä tekemään suosituksesta itsemurhan.

      • Ahdistaaa

        Kyllä jotkut tuntuu tosissaan olevan hoidon tarpeessa :)


    • Anonyymi

      Moi mietin et voiko ahdistuskohtaus tai paniikkikohtaus tulla siitä että on itsensä mielestä huono ihminen ja sillee et haukkuu ittensä heh toivottavasti joku ymmärsi ja mul ei oo valitettavasti apuu ahdistukseen mut voisko joku vastaa

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe