Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sukupuolineutraali toaletti?

ö-Öö

Siitä viimeisin kohu

Asia alkoi pikkasen kummastuttamaan, kun mimmumummeli narisi asiasta jossain ketjussa. Hirvee meteli, kun yleisillä paikoilla jne alkaa tulemaan sukupuolineutraaleja toaletteja. Niin, jokaisella huoltoasemalla ainakin kolme vessaa, miesten-, naisten-, ja invalidivessa. Lisäksi lastenhoitohuone, jossa vessa. Nyt kun halutaan sukupuolineutraaleja vessoja, siitä hirveä kohu.

Miks androgyynejä sorretaan ja estetään niitten toalettiasiointi tekemättä niille omia vessoja?

Mnaah.

Kuka hitto on yleensä keksinyt erilaiset vessat erilaisille ihmisille, epäilen, joku LVI-kauppias. OK, on miehillä ja naisilla vähän erilainen tapa hoitaa luonnollisia tarpeitaan. Mutta, monellako kotonaan erikseen erilaisia vessoja, erilaisille käyttäjille ?

Vähän hassua, että tällainen vessakulttuuri kuin nyt, yleensä on kehittynyt. Syödä voi samassa pöydässä, mutta ulostamaan pitää mennä eri paikkoihin. Kyllä siihen perusteita on varmasti löydettävissä, mutta ihan samalla saman verran päinvastaisiakin perusteita.

Joutavaa säätämistä. Mun mielestä vessa on vessa. Jos aletaan jaarittelemaan meikkaamisesta jne, mitä häpeämistä siinä on ? Kortsuautomaatteja muuten aikoinaan oli miesten vessoissa, eiks naiset harrasta seksiä? Tää koko vessapoliittinen debatti on iteasiassa mielenkiintoista. Siinä sukupuolten lisäksi kultturellisia, uskonnollisia hygienisiä, vaikka mitä asioita, mistä jaaritella.

Yks toaletti missä koppeja, riittävästi invakoppeja, jonkinlainen meikkitila, siinäpä se järkevä ratkaisu, ihme, sitä vastustetaan. Miks vastustetaan, joku voiskin alkaa selittelemisen. Siihen kunnon vastaselitykset ja saadaankin aikaan pitkä ja kiivas riitelyketju :D

=DW=

23

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todella kiinnostaisi tuo sukupuolineutraali vessa.
      Heti menisin kokeilee, ihminen tarttee elämyksiä, siinähän sitä tulisi roppakaupalla ja niin modernia, oikein super raidia, vai mikä se kulkue siellä pääkaupungissa taas kuljeskelee vai joko mahtoi marssia, on toi meedia mennyt ohi silmien viime aikoina.

      Vaikea tämmöisen juntin kuvitella, mikä se ero tähän naisten vessaan, ja käyn mä joskus miestenkin vessassa jos se kolmio sattuu olemaan nurinperin ja on kova hätä, kuin päin se pytty siellä on ja mille siellä haisee ja onko kuvatuksia seinillä, vai onks peilejä pilvin pimein.

      Teen sitten kyllä oikein pyhiinvaellusmatkan, vaikkei olis hätäkään, kun semmoisen toiletin vaan tavoitan.

    • "teevee"

      Tyylikkäästi.
      Mainitsit mimmin innostajaksesi.
      Tee noin aina.
      -
      Minä en halua että nais-olento pissii pyttyni renkaalle.
      Seisaaltaan onnistuu harvalta pimpiltä kohilleen.
      Naiset hyväksyvät asian paremmin.
      -
      Teoriassa voisin ajatella yhteis-vessaa.
      Automaattisesti desinfioitua inva-laitosta.
      Nosturi nostaisi rulla-tuolilaisia ja kannattelisi riittävän kauaa.
      Aikaa voisi muuttaa painamalla "Ripuli/Ummetus"- nappulaa.
      Kääpiöityneille ihmisille olisi pieni potta.
      Oli sitten umme tai ripu.
      Lihaville Lehmän-mentävä liete-allas.

      H.

    • etynetyjeyrjrty5511

      Olin maanantaina eräällä huoltoasemalla ja vanha setä tiedusteli vessan ovien edessä (oli monenlaisia merkkejä ovissa) mikä näistä on homoille kun hän ei tiennyt, kysyin kuinka niin, hän vastasi sinne hän ei ainakaan mene, kerroin, että en minäkään ja menin ovesta sisään, hän alkoi kertomaan minulle, että on kiva tavata kunnon miehiä. Sitten menin kahvia hakeman ja hän kertoi kovaan ääneen vaimolleen, että maksa tuo miehen kahvi, sillä hän ei ainakaan ole homo:-) Sellaista

    • tööttt

      Mlloinkahan ihmsstä tuli riistaeläimä silläkin sektorilla
      - on ostskeskuksia ja liikkeitä, jossa ihmismäisesti ja ystävällisesti opastetaan ilmaiseksi vessahädän yllättäessä wc-pisteeseen, siistiinkin sellaiseen leimaamatta ketään, tarpeilleen yhteisvessoinkin - useimmat ostokeskukset vaativat euron ja joskus ylikin asiakkaan tai seurassa oleven lasten vessareissusta. Useissa hoitolaitoksissa onmyös hinnoiteltu esm yöaikaan tehtäville vanhusten pissa- tai kakkihädälle hinta nk "palvelumaksuina" kuin portsarin stippiliksatienaamiset extrana.

    • mimmimum-..mi

      DW ...Missäköhän kohtaa minä niin kauheasti narisin ja hirveästi metelöin
      " Pakosta....siis pakko-sanasta tuli mieleen uutinen sukupuolinetraalista vessasta.....montako vessaa nyt tarvitaan jo tavarataloihin...kun nytkin on miehille....naisille....inva wc....lastenhoitohuone....ja viides on sitten sukupuolineutraaleille.....anna mun kaikki kestää.. "

      Anna mun kaikki kestää ....se on sellanen sanonta vaan....en todellakaan kiukunnut mistään..
      Kun luin uutista eilen niin tuo pakko-sana tuli mieleen siitä ...onko kohta pakko laittaa myös tällainen vessa yleisiin tiloihin....ja näinkin jo sieluni silmillä kun monasti samat naamat istuskelevat tavaratalon penkeillä ...yhdessäkin aivan wc tilojen lähellä...ja katselisivat minkänäköistä porukkaa siellä asioi... Aivan sama minulle ..jos eivät osaa itse päättää kumpaanko vessaan...miesten tai naisten ....tarpeensa tekevät ... Minulla on onneksi ns. "seurapiirirakko"..... tosi harvoin käytän yleistä vessaa....
      Vaikka ihminen tuntisi itsensä androgyyniksi....kai hänellä kuitenkin on joko se pippeli tai pimppi......

      • ö-Öö

        Tais oleellisin ongelma jo tulla hyvin esiin kommenteissa.

        Myönnetään, provosin aloituksen otsikossa ja tekstissäkin. Jostain syystä ihmiset sotkevat tollaseenkin asiaan seksin. Haloo, siis ulostamiseen ? Noh, kai jotkut leikkii jotain uloste ja pissaleikkejä, harvemmin kai kuitenkaan just huoltsikoiden saniteettitiloissa. Kandee miettiä sitäkin, moniko harrastaa seksiä, vaikka nyt sooloseksiä kotonaan vessassa?

        Jotenkin seksin ja vessan yhdistäminen on mun mielestä outoa. Ei näköjään kaikkien.

        Eli kaitpa näissä vessa-asioissa ongelmana on rahanhimoisten LVI- yrittäjien lisäksi pervertikot, jotka kokevat toaletit jotenkin seksuaalisina paikkoina.

        Edelleen mieltä, vessa on vessa, sukupuoleen tai seksuaalisuuteen liittyvät asiat ei liity siihen mitenkään.

        =DW=


      • Mrs.Bean

        Näin itsekin ajattelen ja ajattelin: kesäretken terassilla Kuopiossa jonain männä vuonna oli naisten wc:an kilometrin jono eikä tehnyt yhtän yhtää mieli odotella. Niinpä sanoin matkakaverille että mennään katsomaan onko miesten puolelle tunkua. Ei ollut ja kun ovesta tuli ulos kolmijalkainen ystävämme, niin ampaisin samalla oven avaisulla sisälle.

        Hitaampi tyyppi olisi ehkä jähmettynyt kun seinällä seisoi rivi miehiä pisuaarilla. Onneksi kopin ovi oli suoraan nenän edessä, sillä silmän räpäyksellä sisälle ja asialle pikaisesti. Kun tulin pois miesten puolelta, kaveri kertoi ulos tulleen tipauttaneen alaleukansa; "sehän oli nainen". No niinpä oli, reipas ja rohkean lainen.


    • tööttt

      Jos ihmisiä oksettaa kaikki kultturellisopat ajan saatossa , mikä mahtais olla esm oksenteluhinta?
      Tulipa vllätykselliset soosit tai muusit ylä- tai alapiäästä? ja onko hnta sama yli-, täys- tai alaikäisillä? Muitakin tarpeiksi luokiteltuja asioita ihmisillä toki on kuin esm virtsaamiseen ja ulostamiseen liittyvät asiat ja miten ne liittyvät esm verotukseen ja vallankäyttöön. tai väkivallan projekteihin.

    • kustki

      Meillä on aina ollut kotona sukupuolineutraali vc ja kylppäri. Tuo julkisten jako kahteen on perua siltä ajalta kun naiset eivät saaneet nähdä (miesten vessassa olevaa) kondomiautomaattia ja miehet tamponeita.

      Tuossa eräällä huoltoasemalla kurkkasin käytävään, johon ole WC-viitta. Siellä oli kolmessa ovessa nimilaput: miehet, naiset ja kuljettajat.

    • Minulle käy vessa kuin vessa, olipa ovessa mikä kyltti hyvänsä, jos tarvis tulee, kunhan siellä on pytty. Metsälenkeillä en tarvitse sitä pyttyäkään.
      Siinä menee raja, etten työnny suotte sellaiseen, missä on vain sellainen ränni minulle melkein yötärön tasalla, pisoaariksiko niitä sanotaan. En millään pääsisi istumaan sellaisen reunalle, ainakin pitäisi joku olla nostamassa.
      Tukholman kulttuuriyössä kävin filmitalolla lastenvessassa. Onnistui sekin vaikka siellä oli pienenpieni pytty alhaalla syväkyykkytasolla. Vaikka suuressa talossa onkin kaikki suurta ..., niin onnistuin minä siihen itseni sovittelemaan likaamatta rinkiä.

      Muuten saa minun puolestani laittaa joka paikkaan sen viidennenkin vessan. Lyheneepä jonot.

    • basicwoman

      Itse haluan esim. vetää vessassa rauhassa villahousut jalkaan tai korjailla muuten vaatetusta, enkä kaipaa siihen miesten silmäpareja.

      • Tiritiriteijaa

        Meillä oli pitkäaikaisella työpaikallani tuollainen villahousuhuone naisväelle. Sen lisäksi oli erillinen wc-tila naisille ja miehille. Ei ollut mitään ongelmaa, jos me joskus naisvaltaisella työntekijäjoukolla käytimme miestenvessaa jonon sattuessa.

        Toisin on nykyisin. Väitän, että oppilaita voidaan yrittää kiusata koulussa tälläkin asialla. Esimerkiksi ekaluokkalaiset ottavat säännöt niin kirjaimellisesti. Opettajat eivät viitsi puuttua / ehdi valvomaan käytäntöjä. Ei tosin ole todisteita, itse tekemällä ja puhumallahan asiat selviävät.


      • Älyähoi
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Meillä oli pitkäaikaisella työpaikallani tuollainen villahousuhuone naisväelle. Sen lisäksi oli erillinen wc-tila naisille ja miehille. Ei ollut mitään ongelmaa, jos me joskus naisvaltaisella työntekijäjoukolla käytimme miestenvessaa jonon sattuessa.

        Toisin on nykyisin. Väitän, että oppilaita voidaan yrittää kiusata koulussa tälläkin asialla. Esimerkiksi ekaluokkalaiset ottavat säännöt niin kirjaimellisesti. Opettajat eivät viitsi puuttua / ehdi valvomaan käytäntöjä. Ei tosin ole todisteita, itse tekemällä ja puhumallahan asiat selviävät.

        Mä en oikein ymmärtänyt mitä oli tarkoituksesi sanoa.


      • Tiritiriteijaa
        Älyähoi kirjoitti:

        Mä en oikein ymmärtänyt mitä oli tarkoituksesi sanoa.

        Tarkoitan sitä, että jos ennen jossain olisi ollut oppilaille niin vähäiset wc-tilat kuin nykyisin koulussa, jossa olen asiakkaana, niin päivänselvästi olisi poistettu ne kana- ja kukkokyltit tai ainakin väännetty rautalangasta, että niitä ei tarvitse noudattaa.

        Ennen muinoin oli nyrkkisääntönä, että wc-käyttäytymistä on tarkkailtava ensisijaisena kiusaamisbarometrina. Niinpä ne jäävätkin heti kiinni, kun mummot pistäytyvät koulussa.


    • Siilenä1

      Miesten wessa on monesti niin epäsiistissä siivossa ettei naisten herkkä hipiä kestä sitä pikkurahojen määrää tiskillä ja lattialla. Itse olen käynyt paikoissa jossa ei ole erikseen vessoja miehille ja naisille, ja kyllä osuu pönttöön, vaatii vaan reisilihaksia :).

      • mimmimum-..mi

        Tytär kertoi vessa kokemuksistaan Turkissa.... aikaisemmin käynyt vain turistikohteissa...mutta nyt maaseudulla....vauraassa kylässä...mutta vessa oli vain se reikä lattiassa...Tiukkaa teki asiointi ja miten ne pitkähameiset naiset ....vanhatkin pääsevät sieltä lattialta ylös....ja puhtain hamein...hän ihmetteli.


      • Ei ne lantit tiskillä ole mikään ongelma sen jälkeen kun desifioivat märkäpyyhkeet on keksitty.
        Minulla on aina laukusssa mukana, jos menen jonnekin, missä on vaarassa joutua käyttämään yleistä vessaa.
        Naistenkin vessoissa on syytä pyyhkäistä rinkiä ennen istahtamista. Monesti näkyy kengän jäljet ringillä, kun joku (turkkilainen?) on käynyt siinä kyykkypissalla.

        Noista turkkilaisista vessoista kuulin veljeni siipalta myös joskus.
        Hän oli käynyt sellaisessa, missä oli pelkkä pitkä ränni lattiassa, missä kökötettiin jonossa peräkkäin ja sitten sen rännin toisessa päässä oli vesiraana mikä päästi huuhteluvettä ränniin.


      • ö-Öö
        Tellukka kirjoitti:

        Ei ne lantit tiskillä ole mikään ongelma sen jälkeen kun desifioivat märkäpyyhkeet on keksitty.
        Minulla on aina laukusssa mukana, jos menen jonnekin, missä on vaarassa joutua käyttämään yleistä vessaa.
        Naistenkin vessoissa on syytä pyyhkäistä rinkiä ennen istahtamista. Monesti näkyy kengän jäljet ringillä, kun joku (turkkilainen?) on käynyt siinä kyykkypissalla.

        Noista turkkilaisista vessoista kuulin veljeni siipalta myös joskus.
        Hän oli käynyt sellaisessa, missä oli pelkkä pitkä ränni lattiassa, missä kökötettiin jonossa peräkkäin ja sitten sen rännin toisessa päässä oli vesiraana mikä päästi huuhteluvettä ränniin.

        Toalettikulttuureja erilaisia.

        Aina ne kaikkialla toimivat, omalla tavallansa, Mua nyppii just toi sukupuolisuuden hämmentäminen itse asiaan, kaikilla ihmisillä samanlaiset tarpeet sekä urean, että ulosteen poistamiseen.

        Sellanen mainittava, jos ihmisellä tarve asioia, se asioi, miks siitä pitää tehdä monimutkaista ??????

        Vesssajutut kiinostaa kaikkia, koska kaikki tarvitsevat vessoja.

        Itelläkin kiintoisia vessjuttuja ois, kerron yhden. Aikoinaan Viipurissa oli steissin vessa, sinne suomituristi suunnisti välittömästi. Noh, luonto autoilijalle ja juna junailijalle ois olleet kai kivempi juttu, siis suomalaiselle. Vessa nyt oli aika suomalaistyyppinen, miehillä ja naisille erikseen. Posliinipytyt jne. Siivo oli, mikä oli. Huvitti mammat, jotka istuskeli vessanvahteina, net myi vessapaperia. Nuukimmat votkaturisti pyyhki hanurinsa rupliin, net oli halvempia ostaa, kuin vessapaperi.

        No, toinenkin. Kerran Lontoossa tuli tarve käydä vessassa. Satuin oleen Haroldsin tavaratalossa. Missä vessa? No. löysin sellaisen. Joop. Kun jonottelin sinne, tuli neitokainen utelemaan, että varmastikko tajua, paljonko vessassa käyminen maksaa. Mitäpä väliä, kallis se kyllä oli. Toisaalta erittäin siisti toaletti, marmoria jne. Kaiken kruunas livreepukuun ja silinterihattuun pukeutunut neekeri vessapalvelija, joka oli valmis auttamaan asioinnissa ja tarjoili erilaisia hajustetuotteita :DDDD

        Noh, kaks ääripäätä toaletista, tavallaan.

        En vaan jaksa ymmärtää, miks joku nostelee ikivanhoja aloituksia, ja ketä oikein toalettiin liittyvät sukupuoliset erot kiinnostavat. Pasha on pashaa, tuli mistä tahansa.

        =DW=


      • Siilenä1
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        Tytär kertoi vessa kokemuksistaan Turkissa.... aikaisemmin käynyt vain turistikohteissa...mutta nyt maaseudulla....vauraassa kylässä...mutta vessa oli vain se reikä lattiassa...Tiukkaa teki asiointi ja miten ne pitkähameiset naiset ....vanhatkin pääsevät sieltä lattialta ylös....ja puhtain hamein...hän ihmetteli.

        Ja ajattele romaaninaisia hameineen................................


    • Muuttuvatko ajat niin, että viher-vassarit laadittavat lain, joka kieltää miehen kakkimasta yhtä pötköä?
      Jo lapsesta pojatkin opetetaan ulostamaan Dallas-pulla, jonka kiekura päättyy Nänniin?
      Nuo kakat kuvataan ja niitä esitetään keino-siemennys-klinikalla morsiamen polttareissa.

      H.

    • hytinäx1

      Olisikin hyvä että julkisissa kuten ostoskeskuksissa olisikin yhteinäinen kameroilla varustettu wc tila. Samasta ovesta vaan sisään yhtenäiseen tilaan huolimatta meneekö sinne mies tai nainen, tyttö tai poika, invaliidi tai pienten lasten vanhemmat taaperoineen. Invaliidi vessat voisi aivan hyvin sisustaa myös lasten vaipan vaihtoa ajatellen. Usein ne invaliidivessat ovat käyttämättömiä.

      • ö-Öö

        Mainittava.

        Olikohan se Joutsa, missä k-kaupassa yks asiakasvessa, kaikille. Noh, invvessassa laskutilaa vaikka vaipanvaihtoon, ovessa ei sukupuolirajoitteita. Mä asioin siellä aina joskus, Ihan toimiva systeemi, pienei paikkakunla, pienehkö kauppa, myös alko, toimiva vessa ja asiallinen grilli siinä lähellä. Myös pensa.asema lähellä,

        Isommissa paikoissa vaan useampi vessa, ihan varmasti vähemmän rakennus jne. kuluja, kuin useampaan kategoriaan hajauteut toalettitilat.

        =DW=


    • bvnhgb

      En lukenut ketjua kokonaan.
      Aikanaan varmaan olleet yhteisvessat, mutta pitihän niistä muista tiloista eristetyistä kopeista jotenkin päästä eroon, jotta raiskaukset ja murhat vähenisivät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe