Tällä viikolla lähetetty jo kaksi kumman oloista sähköpostia, joita en ole uskaltanut avata.
Lähettäjanä on "Varoitus 5/5".
Ei kai voi olla mitenkään rehellisestä asiasta kysymys, kun lähettäjänä on tuollainen. Mistä voisi olla kysymys (jos vaikka olisi jollekin muullekin vastaantullut jotain vastaavaa)?
Huijaus- ja haittaohjelma juttuko?
12
490
Vastaukset
- Bersel
Avaa viesti hiekkalaatikossa, jollain kirjaston koneella tai live-linuksilla, niin sittenhän tiedät. Jos omistat jonkin internet-osoitteen, niin nyt on joku huijauskampanja menossa, jossa väitetään että tunnus on menossa vanhaksi ja pitäisi maksaa.
- Vedätyskömenossa
Kiitosta vastauksesta. En vain osaa tietotekniikkaa niin hyvin, että tietäisin mitä tuo hiekkalaatikossa avaaminen tarkoittaa?
Sen sijaan googlasin tuota 5/5:ttä ja se on jotain nuorison slangia ja tarkoittaa erittäin hyvää tms. Mutta sehän voi olla houkuttimena avaamista varten. - Vedätyskömenossa
Vielä siitä kun ehdotit avaamaan sähköpostin kirjaston koneella, niin eikö siinäkin ole se mahdollisuus, että ko. epäilyttävässä postissa on jokin kalasteluohjelma, joka avattaessa kirjastossa aktivoituu siihen postiosoitteeseeni ja sen sisältöihin ja sitten kun kotikoneella avaan taas sähköpostin, niin siellähän se virus sitten tekee mitä haluaa?
- Tääonnähty
Mulle tullut samanlainen, ihan turha viesti eikä kannata avata. Tuskin siitä sun koneelles mitään haittaohjelmaa tulee, luultavasti pyydetään ottamaan yhteyttä henkilöön X osoitteessa X, jossa kalastellaan edelleen pankkitietojasi tms. Mikään vakavasti otettava taho ei lähesty tuollaisella viestillä.
- jännittävä_windows
Windows on kovin jännittävä.
- LinuksEiToimi
Miten Windows tähän liittyy?
Olet oikealla palstalla joten voit kysyä apua aloitteluun. - turvallinen_linux
Linuxilla uskaltaa lukea sähköpostia ja klikata linkkejä netistä.
- kokenut_windowisti
Minullakin oli joskus tuo ongelma windowsin kanssa, että tuli kumman oloisia sähköposteja joita en uskaltanut avata , sitten vaihdoin windowsin Ubuntuun niin päästiin siitäkin ongelmasta.
- zyz1
Ainahan sinulla ongelmia on, mene puhumaan jonkun asiantuntijan kanssa.
Mä olen saanut samoja viestejä monta. Parhaina päivinä kaksi kertaa. Aina sama varoitus 5/5. Ei mitään järkevää tekstiä suomalaisesta firmasta tai katuosoitteesta.
- Soufisoufi
Minäkin olen saanut saman viestin monta kertaa! Mistä oikein kyse??
- hhjkh
Huijareita ne on. Ne laittaa lähettäjäksi tai aiheeksi "Varoitus", "Kiireellinen" tms. siinä toivossa, että vastaanottajalla iskee paniikki äkkiä klikata viestissä olevaa väärennettyä linkkiä ja lähettää luottokorttitiedot ja verkkopankkitunnukset, jotta ne eivät lukittuisi.
Se on harmillista, että porukka ei millään tunnu oppivan, että pankki tai poliisi ei kysele henkilötietoja tai salasanoja sähköpostilla. Muutenkaan sähköpostissa olevia linkkejä ei kannata klikkailla, vaikka niissä tarjotaan iPhone eurolla tai Prisman tonnin maksukorttia osallistumalla johonkin tutkimukseen tai arvontaan. Ne on kaikki huijauksia, joiden tavoite on kerätä nimiä, käyttäjätunnuksia, salasanoja, osoitteita, puhelinnumeroita jne.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️651413Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia105845YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä45678Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39677- 53673
- 54672
Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606025635Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli66633Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan69621Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.40616