TAULU 381;
XXIV: Ulfhard Ulfhardsson Rosendal
), s. noin 1310, k. noin 1412 Tallinna.
Synt. aika ? Saksalainen. Asui Tallinnasssa
ainakin 1378 asti.Turun porvari 1386- Turun
pormestari 1394-396. N. v. 1400 oli mukana
perustamassa Piritan luostaria, missä vietti
munkkina loppuelämänsä. ( Aninkainen 2/2017
Pirjo Terho.).
Puoliso: NN (239876), Taulusta 379, 378,.
Lapset:
Karin, s. noin 1330 Laitila. Tauluun 379.
NN Rosendal, s. noin 1340. Tauluun 378.
Minun kantaisä, josta polveudun suorassa alenassa polvissa nro 25:s minusta laskettuna sukupolvissa; XXIV: Katso mahtavaa luostaria linkistä;
Piritan luostari;
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwigpZWoy_fUAhVkDZoKHTAoBPAQFgg1MAM&url=https://fi.wikipedia.org/wiki/Piritan_luostari&usg=AFQjCNGHtzBBKhb5EfzxxZ3-iSqPkit6lA
t. jarinhotelli
Piritan luostaria rakentamassa;
15
1481
Vastaukset
- Uskonharhat.julki
Sun kantaisät olivat yhtä sekopäisiä kuin sinäkin.
Hakeudu hoitoon ja ota lääkkeesi!- sukuni
suku on
Polveudun kahden isovanhempani kautta lukuisista keski-aikaisista 1400--1600 lukujen kirkkoherroista. Katolisena aikana "kappalainen" oli arvonimi; "Teidän pyhyytenne."
Vasta jakob Raumannus pääsi uskonpuhdistuksen makuun. Hän Suomensi kirkko-kirjallisuutta. Nuijasodan aikainen Ilmajoen kierkkoherra sai "punaisen kirjan" jossa oli uusia Jumalan palvelus ohjeita. ´Paavin bullat pappien naimattomuudesta eivät kaiketi menneet Ruotsin kuninkaan läpi, sillä minun polveutuminen ei olisi mahdollista pappien selibaatti-naimattomuus-bullan vaikutuksen vuoksi.
Keskiajan kirkko oli vaihtelevissa suhteissa keisarillisen ja kuninkaallisen vallan kanssa alueittain.
Roomalainen numero merkitsee monesko sukupolvi minusta laskettuna; Perhe-suku-tauluistani;
XIII: Matti Laurinpoika Stuteus e. Stutaeus, Kirkkoherra 1571-1597, maakauppias,
kirkkoherra, s. ennen 1543 Lounais-Suomi, k.
24.1.1597 Ilmajoki.
Flemingin sotilaat tappoivat lyöden kirkon avaimilla kuoliaaksi.
XIV: Laurentius Matsson Stuut,
Tammelan kappalainen, s. noin 1520.
Vanhemmat taulusta 624 Matias Johannes Mulli
ja N.N.
Puoliso: - (48754), Taulusta 622,.
Lapset:
Matti Stuteus e. Stutaeus, s. ennen-.
XIV: Gregorius Michaelis Stuut (Stuth,
Stut) (5429), Hämeenkyrön kirkkoherra
1549-1560, s. noin 1510, k. noin 1561. Jonka
tyttärenpoika luultavasti Joachim Stutaeus.
Georgius Michaelis Stut Hämeenkyrö
1549-1560.
Vanhemmat taulusta 628 Mikael, s. noin 1480 -
Hämeenkyrön ensimmäisen kirkon paikkaa ei tiedetä.
XVI: Johannes Olofsson Mulle (48757),
Köyliö kappalainen 1512, s. 1460.
Vanhemmat taulusta 626 Olaf Mulle, s.
11.1420, k. 1508 Perniö ja -.
Puoliso: - (48758), Taulusta 624.
XVII: Olaf Mulle , Köyliön
kirkkoherra, s. 11.1420, k. 1508 Perniö.
XVIII: Torkel Mulle (Torkkeli
Mulle) -kuollut 1444. Eura-Köyliön kirkkoherra
XI: Lars Forlundius e. Haraker,
Harjun ja Ylöjärven kappalainen.
k. 1677 Ylöjärvi. sl. 1644 Lars Haraker, myöhemmin (1649) Forlundius Laurentius Andreæ, Vestmannus 435. Kotoisin Västmanlandista, ilmeisesti Harakerin pitäjästä. Ylioppilas Turussa sl. 1644 Haraker Laur. Andr. Vestman _ 23. Respondentti 18.5.1649, pr. Eskil Petraeus U1. Stipendianomus 24.12.1649. Respondentti 5.10.1650, pr. Mikael Gyldenstolpe U8. Alimman luokan stipendiaatti sl. 1652 – sl. 1653. Respondentti 1653(?, Marklin), pr. Johan Gartzius 374. Respondentti 21.6.1653, pr. Eskil Petraeus U1. Keskimmäisen luokan stipendiaatti kl. 1654 – sl. 1655. — Harjun ja Ylöjärven kappalainen 1659. Valtiopäivämies 1664. Puhuja pappeinkokouksessa Turussa 1672. † 1677. Vanhemmat taulusta 337 Anders ja -. Puoliso: Margareta Jakobsdotter Birkman (168175), Taulusta 330. Margareta. Levde änka på prästgården 1678. - Gift med sedermera kapellanen i Harju Laurentius Andreæ Forlundius, f. i Sverige, d. 1677. Vanhemmat taulusta 338 Jakob Paulsson Raumannus, s. noin 1600 Rauma, k. 1678 Pirkkala ja Kristina Jöransdotter Speitz, k. 1703 Sääksmäki, Kärjenniemi. Lapset: Helena Forlundia, k. 1723 Vähäkyrö? Elisabet Forlundia, s. 22.6.1675 Ylöjärvi. Tauluun 330.
XII: Jakob Paulsson Raumannus,
Pirkkalan kirkkoherra, FM, s. noin 1600 Rauma,
k. 1678 Pirkkala. Rauman historian I osassa s.
232 Lähteenoja kirjoittaa huomatuista
raumalaisista mainiten mm. Turun kymnaasin
kollegana toimineen Jacobus Pauli
Raumannuksen suomennostyöt.
- Käänsi uskonnollista kirjallisuutta
suomeksi, toimitti suomeksi viisi teosta.
1647 ilmestyi kuninkaan myöntämän
painatusavun turvin Raumannuksen suomennos
Dr. Martinus Lutheruksen Catechiemus se
suurempi ja samana vuotena Getzeliuksen
panattaman virsikirjan liitteenä: Avenariuksen
aamu- ja iltarukoukset, sekä Schmalkaldin
artikkelit.
Raumannus julkaisi 1651 Tukholmassa
suomennoksensa Ausburgin Tunnustus, joka
muodostaa pääosan Upsalan kokouksen
päätöstä. "Cofessio Fidei, se on Ausburgin
Uscon Tunnustos, Suomexi, nijn että ne colmet
yhteiset Cristilliset Symbolat ia Tunnstoxen
Artikkelit Ruotsin ja Suomen kielen Hyvin ia
soveliaat yhten Sovitetut" (Pipping nro 67).
Esipuhessaan hän lausuu: "O Sinä suloinen
Suomen maa nyt on sinulle tapahtunut/Ruma
kyllä sinä olet ulcoa, sillä tällä verisell` sodan
aigalla/ia cowill` wuosille/olet sinä palio
nöyrentynyt ia rypitynyt; Mutta se on Sinun
Syndis tehnet. Waan caunis ia suloinen olet Sinä sisäldä; Sillä Herald, Jumalda/ia armolisimald`
Esiwalladas/olet Sinä Jumalan sanalla ylhäiset
lahjoitettu/sangen hyvin ia suloisest Caunistettu!
Nan talier factum omni nationi. Ei nijn ole
caikille kansoille tehty! Haudattu Pirkkalan kirkon alttarin
alle.
jatkan alla;jatkoa edelliseeni;
Tässä vielä kirkonherroja joista polveudun suoraan alenevassa polvessa;
XV: Sigfrid Brücher, Mynämäen
kappalainen, s. 1528, k. noin 1585. Suku oli
tullut aikoinaan Saksasta, De Palude nimisenä.
Suku oli 1500-luvun alussa Suomeen tullutta
pommerilaista sukua.
Ätten har under flere olika namn, allt ifrån
reformationstiden, beklätt prästämbeten i
Finland och skall enligt traditionen härstamma
från en pommersk adlig ätt de Palude.
Sigfrid Brücher, född omkr. 1528. Var präst vid
någon av församl. i Åbo 1554, Pappina Turussa
1554. Sedan kapellan i Virmo socken i Finland.
,Mynämäen kappalainen, Död omkr. 1585.
Puoliso: N.N. de Palude (37502), Taulusta 344,
s. 1530.
Lapset:
Matthias Sigfridi Brücher, s. noin 1554 .
XIV: Matthias Sigfridi Brücher, s.
noin 1554 Turku, k. 23.2.1609 Rauma. född 1554 i Åbo. Prästvigd
1585. Tjänstg. kapellan i Virmo s. å. Prost och
kyrkoherde i Raumo 1594-03-14. Död
1609-02-23 kl. 3 om morgonen.
Mynämäen vt. kappalainen s.v. Rauman
kirkkoherra 1593. Allekirjoitti Turussa 19.
kesäk. 1593 Upsalan kokouksen päätöksen. Sai
kuningas Sigismundilta 14. maalisk. 1595
vahvistuksen Juhana III:n hänen edeltäjälleen
antamalle vapauskirjeelle.Osallistui Linköpingin
valtiopäiville 1600. Mainitaan olleen etevä
latinankielinen runoilija. Kuoli Raumalla
23.2.1609, haud. Rauman kirkkoon, jossa vielä
tallella Karl Frerik Fredenheimin hankkima
jäljennös hänen muistokseen hankkimasta
epitafista. isä Uudenkirkon kirkkoherra
Matthias Petri.
XV: Matthias Petri,
Uudenkirkon kirkkoherra, s. noin 1530, k. noin
1610. Matthaeus Petri (K 1609/10 ) Matts Petri,
Matts Persson Tukholman Nikolain
seurakunnan suomalainen saarnaaja 1573.
(raastuvanoikeuden pöytäkirjassa
19.9.1573 kerrotaan seurakuntalaisten
halunneen heittää herra Mattsin ulos ikkunasta,
mikäli hänestä tulisi heidän pappinsa), kuittasi
palkan Tukholman kaupungilta 26.9.1574, 5.6.
ja 24.9.1575 sekä vuokra-avustuksen 1.5.1575;
Tukholman suomalaisen seurakunnan saarnaaja
1577 (kuningas Juhana III määräsi 6.11.1577
Tukholman suomalaisia palvelemaan kaksi
pappia, joista toinen oli Matts Petri). Kalannin
(Uusikirkko T.l.) kirkkoherra mahdollisesti jo
1586 (Blomstedtin mukaan 1588). Allekirjoitti
("Matthias Petri"; Confessio Fidein vuoden
1693 painetussa suomennoksessa "Matthias
Petri Udesa Kircosa") Uppsalan kokouksen
päätöksen Turussa 19.6.1593,
uskollisuudenvalan kuningas Sigismundille
("Matthias i Nykyrcke"; "Matthias Petri")
Uppsalassa 23.2.1594 sekä neuvoston ja
säätyjen yhteisen vastauksen Kaarle-herttualle
Söderköpingin valtiopäivillä 10.10.1595.
Matthaeus Petri sinetöi 10.1.1588 Kalannin
pitäjän kymmenysrekisterin edelliseltä vuodelta.
Hänet ("Her Madz i Nijkijrke") määrättiin
9.12.1589 maksamaan 8 taalaria raha-apuna
sotaväen palkkaukseen. K 1609/10 (oli elossa
vielä 1609).
XV: Bartholomeus Johannus (106004), Pälkäneen kirkkoherra 1552, k. 1577. Pälkäneen kirkkoherra Bartholomeus Johannis (1550-luvulta 1570-luvulle), joka oli mm. maanhankintojensa takia pitäjän rikkain mies, ja koko Hämeen rikkaimpia pappeja.
t. jarinhotelli
- iloinen_naurajaa
25:n sukupolven pituiset sukuluettelot eivät ole ollenkaan luotettavia. Monet lapset ovat syntyneet avioliiton ulkopuolisten suhteiden tuloksina, mutta sukuluettelot merkitsevät isäksi aina aviomiehen.
- Anonyymi
"sukuluettelot merkitsevät isäksi aina aviomiehen"
Raamatullisissa yhteyksissä tämä ei kyllä pidä paikkaansa, sillä nämä Ylkäänsä Jeesusta odottavat yksinhuoltaja porttomorsianseurakunnat joutuvat kastamaan avioliiton ulkopuolella syntyneet "Jumalan lapset" omiin nimiinsä, koska kukaan ei ole tunnustautunut niiden isäksi.
Tämä puuttui vielä;
XV: Matias Johannes Mulli,
Tammelan kirkkoherra
1557-1575.
Noista kirkkoherroista on pappis-suku jatkunut. Mutta mainitsen vain ne mistä suoraan polveudun. En sukulaisia mainitse, vaan kantaisiä-. Pappis-sukulaisia on vaikka kuinka paljon lisää sukulaisina. Roomalainen numero merkitsee henkilöä josta polveutuu suoraan.
t. jarinhotelli- Anonyymi
samoja sukulaisia mulla ja samat perinnölliset vaivat Saksasta,tee Dna testi ,niin tiedät oletko oikesti sukua
Tammelan kappalainenkin oli poissa vielä;
XIV: Laurentius Matsson Stuut (48752), Tammelan kappalainen, s. noin 1520.
Vanhemmat taulusta 614 Matias Johannes Mulli ja N.N. Puoliso: - (48754), Taulusta 612,. Lapset: Matti Stuteus e. Stutaeus, s. 1550
ja tässä toinen Tammelan kirkonherra vielä;
XV: Matias Johannes Mulli,
Tammelan kirkkoherra
1557-1575.
t. jarinhotelliTurun pormestari oli myöhäisillä elinvuosillaan, kun hän oli perustamassa Piritan luostaria (ei rakentamassa)
XXIV: Ulfhard Ulfhardsson Rosendal
), s. noin 1310, k. noin 1412 Tallinna.
Synt. aika ? Saksalainen. Asui Tallinnasssa
ainakin 1378 asti.Turun porvari 1386- Turun
pormestari 1394-396. N. v. 1400 oli mukana
perustamassa Piritan luostaria, missä vietti
munkkina loppuelämänsä. (
Minun esipolvi-kantaisä- josta polveudun alenevissa sukupolvissa 25:s sukupolvessa XXIV.
t. jarinhotelli- Anonyymi
Historiallisissa lähteistä käy ilmi, että varhaiset kirkon johtajat, kirkkoisät käyttivät asemaansa väärin. Heitä syytettiin ahneudesta, vallan väärinkäytöstä ja myös hyväksikäytöstä, mukaan lukien haavoittuvassa asemassa olevien, kuten orpojen ja leskien, riistäminen.
Oli tavallista, että kirkkoisät syyllistyivät seksuaaliseen hyväksikäyttöön, joka kohdistui sekä naisiin että miehiin. Vaikka osa näistä syytöksistä perustuu myöhempiin kertomuksiin tai poleemisiin lähteisiin, ne herättävät kysymyksiä kirkollisen vallan käytöstä ja sen seurauksista.
Kirkon johtajat jopa yhtyivät himoissaan kuolleisiin ruumiisiin, jotka he olivat itse murhanneet erinäisiin tekosyihin vedoten.
J. Laurila voi siis miettiä sitä, millaiset perimät hän on mahdollisesti saanut sukunsa kirkonmiehiltä, koska ne kaikki pahat esi-isien teot kulkeutuvat geeneissämme useiden sukupolvien ajan.- Anonyymi
Olipa Adventtiairueelta tuttuun tapaan näennäisesti älykäs mutta ilkeän kieroutunut kommentti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa Adventtiairueelta tuttuun tapaan näennäisesti älykäs mutta ilkeän kieroutunut kommentti.
Eikös tuo "Adventtiairut" ollut Suomen adventtikirkon viikkolehti, joka aikanaan ilmestyi vuosina 1947-1992 sillä nimellä? Vielä varhaisempi lehti taisi olla nimellä "Valon viesti" 1945–1947.
Oliko siitä lehtisestä kopioitu joku viesti?
- Anonyymi
Onko "hotellimies" yhä aktiivinen pyöräilijä, joka kiertää Suomen pitäjiä? Hänen kotisivuiltaan ei ole löytynyt pyöräilyyn liittyviä päivityksiä vuosiin.
Vaikuttaa siltä, ettei hänellä ole enää yhteyksiä adventtikirkkoon, sillä hän on eronnut paikallisesta Vaasan adventtiseurakunnastaan jo kauan sitten. Tuolloin hän toimi maallikkona, mutta joutui hyväksikäytetyksi maallikkona ilman korvausta yhteisön hyväksi tekemästään työstä. Häneltä kuitenkin edellytettiin kymmenysten maksamista palkastaan sekä muita viikoittaisia rahauhrilahjoja.
Tällaiset kokemukset herättävät huolta uskonnollisten yhteisöjen toiminnasta, erityisesti silloin, kun taloudelliset vaatimukset ja henkinen kuormitus vaikuttavat yksilön hyvinvointiin. Mielenterveyden ongelmien syntiin vaikuttavat juuri tällaiset lahkot, jotka käyttävät ihmisiä surutta hyväkseen sekä määräävät siitä, mitä kukin saa tehdä tai ei saa tehdä lahkon opinkohtiin vedoten.- Anonyymi
Hän pyöräilee vieläkin Vaasassa mutta ei pitkiä matkoja eri pitäjissä. Uskon hän on säilyttänyt adventistien opetuksen mukaisella tavalla.
Aika tekee tehtävänsä; ihmiset pariutuvat ja muodostavat perheitä. Yksin elävä ei enää löytänyt paikkaansa perheiden seurakunnassa, joten jäi pois.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943762
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453144Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.972749Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572430- 1342397
- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172367Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212284Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232276- 642070