Piritan luostaria rakentamassa;

TAULU 381;

XXIV: Ulfhard Ulfhardsson Rosendal
), s. noin 1310, k. noin 1412 Tallinna.
Synt. aika ? Saksalainen. Asui Tallinnasssa
ainakin 1378 asti.Turun porvari 1386- Turun
pormestari 1394-396. N. v. 1400 oli mukana
perustamassa Piritan luostaria, missä vietti
munkkina loppuelämänsä. ( Aninkainen 2/2017
Pirjo Terho.).
Puoliso: NN (239876), Taulusta 379, 378,.
Lapset:
Karin, s. noin 1330 Laitila. Tauluun 379.
NN Rosendal, s. noin 1340. Tauluun 378.

Minun kantaisä, josta polveudun suorassa alenassa polvissa nro 25:s minusta laskettuna sukupolvissa; XXIV: Katso mahtavaa luostaria linkistä;

Piritan luostari;
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwigpZWoy_fUAhVkDZoKHTAoBPAQFgg1MAM&url=https://fi.wikipedia.org/wiki/Piritan_luostari&usg=AFQjCNGHtzBBKhb5EfzxxZ3-iSqPkit6lA

t. jarinhotelli

15

1481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskonharhat.julki

      Sun kantaisät olivat yhtä sekopäisiä kuin sinäkin.
      Hakeudu hoitoon ja ota lääkkeesi!

      • sukuni

        suku on


    • Polveudun kahden isovanhempani kautta lukuisista keski-aikaisista 1400--1600 lukujen kirkkoherroista. Katolisena aikana "kappalainen" oli arvonimi; "Teidän pyhyytenne."
      Vasta jakob Raumannus pääsi uskonpuhdistuksen makuun. Hän Suomensi kirkko-kirjallisuutta. Nuijasodan aikainen Ilmajoen kierkkoherra sai "punaisen kirjan" jossa oli uusia Jumalan palvelus ohjeita. ´Paavin bullat pappien naimattomuudesta eivät kaiketi menneet Ruotsin kuninkaan läpi, sillä minun polveutuminen ei olisi mahdollista pappien selibaatti-naimattomuus-bullan vaikutuksen vuoksi.
      Keskiajan kirkko oli vaihtelevissa suhteissa keisarillisen ja kuninkaallisen vallan kanssa alueittain.
      Roomalainen numero merkitsee monesko sukupolvi minusta laskettuna; Perhe-suku-tauluistani;

      XIII: Matti Laurinpoika Stuteus e. Stutaeus, Kirkkoherra 1571-1597, maakauppias,
      kirkkoherra, s. ennen 1543 Lounais-Suomi, k.
      24.1.1597 Ilmajoki.
      Flemingin sotilaat tappoivat lyöden kirkon avaimilla kuoliaaksi.

      XIV: Laurentius Matsson Stuut,
      Tammelan kappalainen, s. noin 1520.
      Vanhemmat taulusta 624 Matias Johannes Mulli
      ja N.N.
      Puoliso: - (48754), Taulusta 622,.
      Lapset:
      Matti Stuteus e. Stutaeus, s. ennen-.

      XIV: Gregorius Michaelis Stuut (Stuth,
      Stut) (5429), Hämeenkyrön kirkkoherra
      1549-1560, s. noin 1510, k. noin 1561. Jonka
      tyttärenpoika luultavasti Joachim Stutaeus.
      Georgius Michaelis Stut Hämeenkyrö
      1549-1560.
      Vanhemmat taulusta 628 Mikael, s. noin 1480 -
      Hämeenkyrön ensimmäisen kirkon paikkaa ei tiedetä.

      XVI: Johannes Olofsson Mulle (48757),
      Köyliö kappalainen 1512, s. 1460.
      Vanhemmat taulusta 626 Olaf Mulle, s.
      11.1420, k. 1508 Perniö ja -.
      Puoliso: - (48758), Taulusta 624.

      XVII: Olaf Mulle , Köyliön
      kirkkoherra, s. 11.1420, k. 1508 Perniö.

      XVIII: Torkel Mulle (Torkkeli
      Mulle) -kuollut 1444. Eura-Köyliön kirkkoherra

      XI: Lars Forlundius e. Haraker,
      Harjun ja Ylöjärven kappalainen.
      k. 1677 Ylöjärvi. sl. 1644 Lars Haraker, myöhemmin (1649) Forlundius Laurentius Andreæ, Vestmannus 435. Kotoisin Västmanlandista, ilmeisesti Harakerin pitäjästä. Ylioppilas Turussa sl. 1644 Haraker Laur. Andr. Vestman _ 23. Respondentti 18.5.1649, pr. Eskil Petraeus U1. Stipendianomus 24.12.1649. Respondentti 5.10.1650, pr. Mikael Gyldenstolpe U8. Alimman luokan stipendiaatti sl. 1652 – sl. 1653. Respondentti 1653(?, Marklin), pr. Johan Gartzius 374. Respondentti 21.6.1653, pr. Eskil Petraeus U1. Keskimmäisen luokan stipendiaatti kl. 1654 – sl. 1655. — Harjun ja Ylöjärven kappalainen 1659. Valtiopäivämies 1664. Puhuja pappeinkokouksessa Turussa 1672. † 1677. Vanhemmat taulusta 337 Anders ja -. Puoliso: Margareta Jakobsdotter Birkman (168175), Taulusta 330. Margareta. Levde änka på prästgården 1678. - Gift med sedermera kapellanen i Harju Laurentius Andreæ Forlundius, f. i Sverige, d. 1677. Vanhemmat taulusta 338 Jakob Paulsson Raumannus, s. noin 1600 Rauma, k. 1678 Pirkkala ja Kristina Jöransdotter Speitz, k. 1703 Sääksmäki, Kärjenniemi. Lapset: Helena Forlundia, k. 1723 Vähäkyrö? Elisabet Forlundia, s. 22.6.1675 Ylöjärvi. Tauluun 330.

      XII: Jakob Paulsson Raumannus,
      Pirkkalan kirkkoherra, FM, s. noin 1600 Rauma,
      k. 1678 Pirkkala. Rauman historian I osassa s.
      232 Lähteenoja kirjoittaa huomatuista
      raumalaisista mainiten mm. Turun kymnaasin
      kollegana toimineen Jacobus Pauli
      Raumannuksen suomennostyöt.
      - Käänsi uskonnollista kirjallisuutta
      suomeksi, toimitti suomeksi viisi teosta.
      1647 ilmestyi kuninkaan myöntämän
      painatusavun turvin Raumannuksen suomennos
      Dr. Martinus Lutheruksen Catechiemus se
      suurempi ja samana vuotena Getzeliuksen
      panattaman virsikirjan liitteenä: Avenariuksen
      aamu- ja iltarukoukset, sekä Schmalkaldin
      artikkelit.
      Raumannus julkaisi 1651 Tukholmassa
      suomennoksensa Ausburgin Tunnustus, joka
      muodostaa pääosan Upsalan kokouksen
      päätöstä. "Cofessio Fidei, se on Ausburgin
      Uscon Tunnustos, Suomexi, nijn että ne colmet
      yhteiset Cristilliset Symbolat ia Tunnstoxen
      Artikkelit Ruotsin ja Suomen kielen Hyvin ia
      soveliaat yhten Sovitetut" (Pipping nro 67).
      Esipuhessaan hän lausuu: "O Sinä suloinen
      Suomen maa nyt on sinulle tapahtunut/Ruma
      kyllä sinä olet ulcoa, sillä tällä verisell` sodan
      aigalla/ia cowill` wuosille/olet sinä palio
      nöyrentynyt ia rypitynyt; Mutta se on Sinun
      Syndis tehnet. Waan caunis ia suloinen olet Sinä sisäldä; Sillä Herald, Jumalda/ia armolisimald`
      Esiwalladas/olet Sinä Jumalan sanalla ylhäiset
      lahjoitettu/sangen hyvin ia suloisest Caunistettu!
      Nan talier factum omni nationi. Ei nijn ole
      caikille kansoille tehty! Haudattu Pirkkalan kirkon alttarin
      alle.


      jatkan alla;

      • jatkoa edelliseeni;

        Tässä vielä kirkonherroja joista polveudun suoraan alenevassa polvessa;

        XV: Sigfrid Brücher, Mynämäen
        kappalainen, s. 1528, k. noin 1585. Suku oli
        tullut aikoinaan Saksasta, De Palude nimisenä.
        Suku oli 1500-luvun alussa Suomeen tullutta
        pommerilaista sukua.
        Ätten har under flere olika namn, allt ifrån
        reformationstiden, beklätt prästämbeten i
        Finland och skall enligt traditionen härstamma
        från en pommersk adlig ätt de Palude.
        Sigfrid Brücher, född omkr. 1528. Var präst vid
        någon av församl. i Åbo 1554, Pappina Turussa
        1554. Sedan kapellan i Virmo socken i Finland.
        ,Mynämäen kappalainen, Död omkr. 1585.
        Puoliso: N.N. de Palude (37502), Taulusta 344,
        s. 1530.
        Lapset:
        Matthias Sigfridi Brücher, s. noin 1554 .

        XIV: Matthias Sigfridi Brücher, s.
        noin 1554 Turku, k. 23.2.1609 Rauma. född 1554 i Åbo. Prästvigd
        1585. Tjänstg. kapellan i Virmo s. å. Prost och
        kyrkoherde i Raumo 1594-03-14. Död
        1609-02-23 kl. 3 om morgonen.
        Mynämäen vt. kappalainen s.v. Rauman
        kirkkoherra 1593. Allekirjoitti Turussa 19.
        kesäk. 1593 Upsalan kokouksen päätöksen. Sai
        kuningas Sigismundilta 14. maalisk. 1595
        vahvistuksen Juhana III:n hänen edeltäjälleen
        antamalle vapauskirjeelle.Osallistui Linköpingin
        valtiopäiville 1600. Mainitaan olleen etevä
        latinankielinen runoilija. Kuoli Raumalla
        23.2.1609, haud. Rauman kirkkoon, jossa vielä
        tallella Karl Frerik Fredenheimin hankkima
        jäljennös hänen muistokseen hankkimasta
        epitafista. isä Uudenkirkon kirkkoherra
        Matthias Petri.

        XV: Matthias Petri,
        Uudenkirkon kirkkoherra, s. noin 1530, k. noin
        1610. Matthaeus Petri (K 1609/10 ) Matts Petri,
        Matts Persson Tukholman Nikolain
        seurakunnan suomalainen saarnaaja 1573.
        (raastuvanoikeuden pöytäkirjassa
        19.9.1573 kerrotaan seurakuntalaisten
        halunneen heittää herra Mattsin ulos ikkunasta,
        mikäli hänestä tulisi heidän pappinsa), kuittasi
        palkan Tukholman kaupungilta 26.9.1574, 5.6.
        ja 24.9.1575 sekä vuokra-avustuksen 1.5.1575;
        Tukholman suomalaisen seurakunnan saarnaaja
        1577 (kuningas Juhana III määräsi 6.11.1577
        Tukholman suomalaisia palvelemaan kaksi
        pappia, joista toinen oli Matts Petri). Kalannin
        (Uusikirkko T.l.) kirkkoherra mahdollisesti jo
        1586 (Blomstedtin mukaan 1588). Allekirjoitti
        ("Matthias Petri"; Confessio Fidein vuoden
        1693 painetussa suomennoksessa "Matthias
        Petri Udesa Kircosa") Uppsalan kokouksen
        päätöksen Turussa 19.6.1593,
        uskollisuudenvalan kuningas Sigismundille
        ("Matthias i Nykyrcke"; "Matthias Petri")
        Uppsalassa 23.2.1594 sekä neuvoston ja
        säätyjen yhteisen vastauksen Kaarle-herttualle
        Söderköpingin valtiopäivillä 10.10.1595.
        Matthaeus Petri sinetöi 10.1.1588 Kalannin
        pitäjän kymmenysrekisterin edelliseltä vuodelta.
        Hänet ("Her Madz i Nijkijrke") määrättiin
        9.12.1589 maksamaan 8 taalaria raha-apuna
        sotaväen palkkaukseen. K 1609/10 (oli elossa
        vielä 1609).

        XV: Bartholomeus Johannus (106004), Pälkäneen kirkkoherra 1552, k. 1577. Pälkäneen kirkkoherra Bartholomeus Johannis (1550-luvulta 1570-luvulle), joka oli mm. maanhankintojensa takia pitäjän rikkain mies, ja koko Hämeen rikkaimpia pappeja.

        t. jarinhotelli


    • iloinen_naurajaa

      25:n sukupolven pituiset sukuluettelot eivät ole ollenkaan luotettavia. Monet lapset ovat syntyneet avioliiton ulkopuolisten suhteiden tuloksina, mutta sukuluettelot merkitsevät isäksi aina aviomiehen.

      • Anonyymi

        "sukuluettelot merkitsevät isäksi aina aviomiehen"

        Raamatullisissa yhteyksissä tämä ei kyllä pidä paikkaansa, sillä nämä Ylkäänsä Jeesusta odottavat yksinhuoltaja porttomorsianseurakunnat joutuvat kastamaan avioliiton ulkopuolella syntyneet "Jumalan lapset" omiin nimiinsä, koska kukaan ei ole tunnustautunut niiden isäksi.


    • Tämä puuttui vielä;

      XV: Matias Johannes Mulli,
      Tammelan kirkkoherra
      1557-1575.

      Noista kirkkoherroista on pappis-suku jatkunut. Mutta mainitsen vain ne mistä suoraan polveudun. En sukulaisia mainitse, vaan kantaisiä-. Pappis-sukulaisia on vaikka kuinka paljon lisää sukulaisina. Roomalainen numero merkitsee henkilöä josta polveutuu suoraan.


      t. jarinhotelli

      • Anonyymi

        samoja sukulaisia mulla ja samat perinnölliset vaivat Saksasta,tee Dna testi ,niin tiedät oletko oikesti sukua


    • Tammelan kappalainenkin oli poissa vielä;

      XIV:  Laurentius Matsson Stuut (48752), Tammelan kappalainen, s. noin 1520.
      Vanhemmat taulusta 614 Matias Johannes Mulli ja N.N. Puoliso: - (48754), Taulusta 612,. Lapset: Matti Stuteus e. Stutaeus, s. 1550

      ja tässä toinen Tammelan kirkonherra vielä;

      XV: Matias Johannes Mulli,
      Tammelan kirkkoherra
      1557-1575.



      t. jarinhotelli

    • Turun pormestari oli myöhäisillä elinvuosillaan, kun hän oli perustamassa Piritan luostaria (ei rakentamassa)

      XXIV: Ulfhard Ulfhardsson Rosendal
      ), s. noin 1310, k. noin 1412 Tallinna.
      Synt. aika ? Saksalainen. Asui Tallinnasssa
      ainakin 1378 asti.Turun porvari 1386- Turun
      pormestari 1394-396. N. v. 1400 oli mukana
      perustamassa Piritan luostaria, missä vietti
      munkkina loppuelämänsä. (

      Minun esipolvi-kantaisä- josta polveudun alenevissa sukupolvissa 25:s sukupolvessa XXIV.

      t. jarinhotelli

    • Anonyymi

      Historiallisissa lähteistä käy ilmi, että varhaiset kirkon johtajat, kirkkoisät käyttivät asemaansa väärin. Heitä syytettiin ahneudesta, vallan väärinkäytöstä ja myös hyväksikäytöstä, mukaan lukien haavoittuvassa asemassa olevien, kuten orpojen ja leskien, riistäminen.

      Oli tavallista, että kirkkoisät syyllistyivät seksuaaliseen hyväksikäyttöön, joka kohdistui sekä naisiin että miehiin. Vaikka osa näistä syytöksistä perustuu myöhempiin kertomuksiin tai poleemisiin lähteisiin, ne herättävät kysymyksiä kirkollisen vallan käytöstä ja sen seurauksista.
      Kirkon johtajat jopa yhtyivät himoissaan kuolleisiin ruumiisiin, jotka he olivat itse murhanneet erinäisiin tekosyihin vedoten.

      J. Laurila voi siis miettiä sitä, millaiset perimät hän on mahdollisesti saanut sukunsa kirkonmiehiltä, koska ne kaikki pahat esi-isien teot kulkeutuvat geeneissämme useiden sukupolvien ajan.

      • Anonyymi

        Olipa Adventtiairueelta tuttuun tapaan näennäisesti älykäs mutta ilkeän kieroutunut kommentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa Adventtiairueelta tuttuun tapaan näennäisesti älykäs mutta ilkeän kieroutunut kommentti.

        Eikös tuo "Adventtiairut" ollut Suomen adventtikirkon viikkolehti, joka aikanaan ilmestyi vuosina 1947-1992 sillä nimellä? Vielä varhaisempi lehti taisi olla nimellä "Valon viesti" 1945–1947.
        Oliko siitä lehtisestä kopioitu joku viesti?


    • Anonyymi

      Onko "hotellimies" yhä aktiivinen pyöräilijä, joka kiertää Suomen pitäjiä? Hänen kotisivuiltaan ei ole löytynyt pyöräilyyn liittyviä päivityksiä vuosiin.

      Vaikuttaa siltä, ettei hänellä ole enää yhteyksiä adventtikirkkoon, sillä hän on eronnut paikallisesta Vaasan adventtiseurakunnastaan jo kauan sitten. Tuolloin hän toimi maallikkona, mutta joutui hyväksikäytetyksi maallikkona ilman korvausta yhteisön hyväksi tekemästään työstä. Häneltä kuitenkin edellytettiin kymmenysten maksamista palkastaan sekä muita viikoittaisia rahauhrilahjoja.

      Tällaiset kokemukset herättävät huolta uskonnollisten yhteisöjen toiminnasta, erityisesti silloin, kun taloudelliset vaatimukset ja henkinen kuormitus vaikuttavat yksilön hyvinvointiin. Mielenterveyden ongelmien syntiin vaikuttavat juuri tällaiset lahkot, jotka käyttävät ihmisiä surutta hyväkseen sekä määräävät siitä, mitä kukin saa tehdä tai ei saa tehdä lahkon opinkohtiin vedoten.

      • Anonyymi

        Hän pyöräilee vieläkin Vaasassa mutta ei pitkiä matkoja eri pitäjissä. Uskon hän on säilyttänyt adventistien opetuksen mukaisella tavalla.

        Aika tekee tehtävänsä; ihmiset pariutuvat ja muodostavat perheitä. Yksin elävä ei enää löytänyt paikkaansa perheiden seurakunnassa, joten jäi pois.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3762
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3144
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      97
      2749
    4. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2430
    5. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      134
      2397
    6. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2367
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2284
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2276
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2070
    Aihe