Lautasantennin kautta Eurooppaan

Mr. Europe

Kuka voisi ystävällisesti kertoa kuinka voisin katsella satelliitin kautta lautasantennilla Eurooppalsisia kanavia? Mitä tarvitsen? Millaisen lautasen? Näkyykö kanavat 'tosta vaan' vaan pitääkö maksaa? Mikä on näkyvyys Jyväskylän korkeudella? Mistä voin ostaa laitteita? Nyt en tarkoita näitä paketteja , joilla näkyy yhtä sun toista vaan olen kiinnostunut kansallisista TV-kanavista, erityisesti Itä-Euroopan sellaisista.
Elänkö haavemaailmassa vai onnistuvatko ne?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.

9

1558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain tietoa

      Tässä jotain tietoa karkeasti: Satelliittikanavia näkee ns. lautasantennin ja satelliittiviritinboksin avulla kun ne kytketään telkkariin. Antenni asennetaan seuraamaan määrättyä satelliittia, jolla on jokin iso kanavamäärä (satoja kansallisia kanavia).Tärkeintä on oma sijainti koska joka paikkaan tuskin lautasantennia saa tai voi asentaa. Tietoa kyllä saa melkein kaikista oman alueen antenniasennusliikeistä vaikka puhelinluetteloa selaamalla!

      • ihte.

        Ikävä kyllä antenniasennusliikkeiden henkilökunta harvoin osaa kertoa mistään muusta, kun pohjoismaihin maksupaketteja lähettävistä operaattoreista anal digital/viashit.

        Kansallisilla kanavilla tarkoitettaneen meidän YLEn tyyppisiä yleisradiokanavia ja niitä voidaan seurata "helposti" ukrainasta->serbiaan, eli itä-Euroopan kansallisia kanavia on helposti löydettävissä satelliittien kautta suomessakin.
        Aikaisempaan kommenttiin viitaten niin lautasantennia ei tarvitse rajoittaa "seuraamaan määrättyä satelliittia", vaan yhteen lautasantenniin voidaan laittaa useampi mikropää ja katsella monen satelliitin tarjontaa samanaikaisesti tai sitten voidaan laittaa vaivaton moottori ja katsella kaikkia näkyviä satelliitteja.

        Lisätietoja aiheesta löytyy
        http://huoltovalikko.keskustelupalstat.com/index.php?


      • ukki
        ihte. kirjoitti:

        Ikävä kyllä antenniasennusliikkeiden henkilökunta harvoin osaa kertoa mistään muusta, kun pohjoismaihin maksupaketteja lähettävistä operaattoreista anal digital/viashit.

        Kansallisilla kanavilla tarkoitettaneen meidän YLEn tyyppisiä yleisradiokanavia ja niitä voidaan seurata "helposti" ukrainasta->serbiaan, eli itä-Euroopan kansallisia kanavia on helposti löydettävissä satelliittien kautta suomessakin.
        Aikaisempaan kommenttiin viitaten niin lautasantennia ei tarvitse rajoittaa "seuraamaan määrättyä satelliittia", vaan yhteen lautasantenniin voidaan laittaa useampi mikropää ja katsella monen satelliitin tarjontaa samanaikaisesti tai sitten voidaan laittaa vaivaton moottori ja katsella kaikkia näkyviä satelliitteja.

        Lisätietoja aiheesta löytyy
        http://huoltovalikko.keskustelupalstat.com/index.php?

        Mulla on mökki Puumalassa, jonne olen asentanut satelliittiantennin (90 cm) ja siihen kaksi mikropäätä. Suunta on etelä-lounas, tarkemmat tiedot saa esim. WHAT-Satellite -lehdestä. Tuolla systeemillä saan näkyviin sekä Astran että kaikki HOTBIRD -satelliitin ilmaiset kanavat, joita on todella paljon: televisiokanavia n. 300 ja radiokanavia n. 600. 90 cm on kyllä riittävä, mutta esim. 120 cm olisi vielä parempi Jyväskylän korkeudella, lumi- ja vesisade joskus heikentelevät kuvaa. Jos asennat itse, tarvitset kompassisuunnat ja satelliitti-ilmaisimen, joita myydään mm. Biltemassa edullisesti.


      • jotain vinkkejä
        ukki kirjoitti:

        Mulla on mökki Puumalassa, jonne olen asentanut satelliittiantennin (90 cm) ja siihen kaksi mikropäätä. Suunta on etelä-lounas, tarkemmat tiedot saa esim. WHAT-Satellite -lehdestä. Tuolla systeemillä saan näkyviin sekä Astran että kaikki HOTBIRD -satelliitin ilmaiset kanavat, joita on todella paljon: televisiokanavia n. 300 ja radiokanavia n. 600. 90 cm on kyllä riittävä, mutta esim. 120 cm olisi vielä parempi Jyväskylän korkeudella, lumi- ja vesisade joskus heikentelevät kuvaa. Jos asennat itse, tarvitset kompassisuunnat ja satelliitti-ilmaisimen, joita myydään mm. Biltemassa edullisesti.

        Satelliitti-ilmaisin ei ole välttämätön enkä ole käyttänyt kompassiakaan suunnatessa. Minulla on ollut joko ulkona televisio tai sisällä niin että ulkoa on voinut nähdä television viristystilanteessa. Suuntahan on etelään suurinpiirtein. Minulla on rautakangessa kiinni lautanen jonka olen tarkasti kohtisuoraan lyönyt maahan. Voi tarkastaa vaikka vatupassilla että tulee suoraan muuten virittäminen tuottaa vaikeuksia! Lautasessa on kulma-asteikko ja se säädetään noin 20 asteeseen. Eri puolella Suomea se vaihtelee. Kun virittimestä on valittu haluttu satelliitti (esim astra 19,2 E on etelästä vähän itäänpäin) niin lautasta käännetään hiljalleen. Kun punaiset värit näkyvät niin silloin satelliitista tulee heikosti singnaaleja ja sitten vaan yritetään saada mahdollisimman monta vihreää väriä näkyviin. Senjälkeen antenni kiinnitetään tukevasti kiinni ja ohjelmia voi seurata.


      • Mr. Europe
        ihte. kirjoitti:

        Ikävä kyllä antenniasennusliikkeiden henkilökunta harvoin osaa kertoa mistään muusta, kun pohjoismaihin maksupaketteja lähettävistä operaattoreista anal digital/viashit.

        Kansallisilla kanavilla tarkoitettaneen meidän YLEn tyyppisiä yleisradiokanavia ja niitä voidaan seurata "helposti" ukrainasta->serbiaan, eli itä-Euroopan kansallisia kanavia on helposti löydettävissä satelliittien kautta suomessakin.
        Aikaisempaan kommenttiin viitaten niin lautasantennia ei tarvitse rajoittaa "seuraamaan määrättyä satelliittia", vaan yhteen lautasantenniin voidaan laittaa useampi mikropää ja katsella monen satelliitin tarjontaa samanaikaisesti tai sitten voidaan laittaa vaivaton moottori ja katsella kaikkia näkyviä satelliitteja.

        Lisätietoja aiheesta löytyy
        http://huoltovalikko.keskustelupalstat.com/index.php?

        Jep, juuri nämä maat ja alueet kiinnostavat, erityisesti Serbian TV.n kanavat. Olisipa upeaa, jos saisin ne näkyviin.


    • Tässä eräs hyvä sivu, jolta voi kanava tarjontaa katsella: http://www.kingofsat.net/fi/satellites.php

      Valtaosa listan satelliiteista/kanavista näkyy ihan metrin lautasella. Siitä kun klikkailee digitaalinen & vain vapaat kohdasta, niin näkee mitä ilmaisia kanavia missäkin satelliitissa on tarjolla.

      • Mr. Europe

        Kiitos vinkeistä. Ongelmana on mulla vaan se että olen, mitä tekniikkaan tulee, aikamoinen amatööri. Voisiko joku kertoa mitä kaikkiea tulisi ostaa että pääsisin alkuun. Siis ihan konktreettinen lista tavaroita. Mistä muuten voin ostaa lautasen? Olen menossa Helsinkiin loppuviikolla ja voisin käydä ostoksilla. Kiitos vielä kerran.


      • ihte.,
        Mr. Europe kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Ongelmana on mulla vaan se että olen, mitä tekniikkaan tulee, aikamoinen amatööri. Voisiko joku kertoa mitä kaikkiea tulisi ostaa että pääsisin alkuun. Siis ihan konktreettinen lista tavaroita. Mistä muuten voin ostaa lautasen? Olen menossa Helsinkiin loppuviikolla ja voisin käydä ostoksilla. Kiitos vielä kerran.

        http://www.kingofsat.net/fi/search.php
        eli tuonne jo aiemmin saamaasi linkkiin laitat hakuun vaikkapa valtioiden osalta ne mitkä kiinnostavat ja saat tiedot niistä.

        13E Hot Birdistä löydät salaamattomana valtiojohtoiset BK TV sekä RTS Sat-nimiset kanavat.
        Muutenkin tuo satelliitti voisi olla paras suunnattava/seurattava sinun tapauksessasi?

        Mitä tarvitset: Lautasantenni 90cm-1m, Mikroaaltopää (Lnb), satelliittivastaanotin (digitaalinen tietenkin), antennikaapelia sen verran mitä lautaselta televisiosi luokse matkaa kertyy? Esteettömän näkyvyyden lautaselta etelä/lounas hujakoille. Hyvää ja reipasta mieltä lautasantennin suuntaamiseen (ei se ole vaikeata).


      • Mr. Europe kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Ongelmana on mulla vaan se että olen, mitä tekniikkaan tulee, aikamoinen amatööri. Voisiko joku kertoa mitä kaikkiea tulisi ostaa että pääsisin alkuun. Siis ihan konktreettinen lista tavaroita. Mistä muuten voin ostaa lautasen? Olen menossa Helsinkiin loppuviikolla ja voisin käydä ostoksilla. Kiitos vielä kerran.

        Ehkä jokin valmis paketti on helpoin, jossa on kaikki tarvittava. Esim. http://www.mediaplazashop.com sieltä satelliittituotteet -> satelliittipaketit: vapaat kanavat. Niissä paketeissa on lueteltu tarkkaan mitä tulee mukaan (tarvitaan). Halvemmalla saa kyllä muualta, mutta katsella voi aina. :)

        Käytännössä tärkein on se virittimen valinta, lautasia mikropäitä kaapelia ym. voi sitten vaikka katsella huutonetistä, jos halvalla haluaa saada... Mutta jos siis tarkoitus on katsella VAIN ilmaisia kanavia, niin kannattaa ostaa jokin halpa digitaalinen FTA viritin. Itsellä on Maximum s900 FTA, ihan tyytyväinen olen ollut. Löytyy mm. tuolta mediaplazashopista. Viritin kannattaa mielestäni ostaa uutena. Huutonetissä näkee joskus halvalla digi virittimiä, jotka kuitenkin ovat tarkoitettu Canal Digital / Viasat käyttöön, näitä ei kannata missään tapauksessa ostaa, jos aikoo ilmaiskanavia katsella. (Niillä ei tee mitään)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      58
      859
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      684
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      660
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      574
    5. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      103
      505
    6. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      32
      498
    7. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    8. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      82
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      455
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      436
    Aihe