Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Taiteilija narsisti

Maalari_

Mikä merkitys narsistille on esineillä, itsemaalatuilla tauluilla ja lautasilla joita hänellä on seinät täynnä? Teokset ovat koulun yläastetasoa suurinpiirtein. Kun menee sinne kylään narsisti alkaa käydä läpi taulu kerrallaan seinällä olevia töitään ja alkaa arvioida ja esitellä niitä. Kyselee mielipidettäni aina välillä. En ole viitsinyt sanoa että taulut ja maalatut lautaset ovat sellaisia etten haluaisi yhtään omalle seinälleni. Narsistille ne ovat louvren taidemuseon aarteita. Hän jakaa vielä niitä kaikille, ne ovat muistoja ja muistomerkkejä hänestä. Hänelle näyttää olevan elottomat esineet erityisen tärkeitä. Ovat ne narsistille sopivia lapsia? Hän voi käännellä ja väännellä niitä haluamaansa asentoon, ja kaikki ovat vielä yksistään hänen aikaansaannostaan.

237

2593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiuytrdfg

      Onko tämä semmoinen ns. provo ? :) hahah..

      Tiedätkö henkilön muusta syystä olevan narsisti vai päättelet tuosta suhtautumisesta omiin taideteoksiin että on narsisti ?

      Minun mielestäni voi hyvinkin olla narsisteja jotka lisäksi ovat taitelijoita, mutta tuon käyttäytymisen perusteella mitä kuvaat en pitäisi taiteilijaa narsistina. Ja taideteokset eivät useinkaan ole taiteiljoille elottomia vaan niillä voi olla sielu...
      vähän niinkuin kaikella olevalla hindulaisuudessa...
      Taiteilija voi kokea lahjoittavansa palan sieluaan, jakavan sisintään ja rakkauttaan varsinkin jos jakelee teoksiaan ilmaiseksi tai vähintäänkin siinä voi olla samansuuntainen tunnesisältö kuin joulu tai syntymäpäiväkorttien lähettämisissä
      Tai vähän niinkuin lapset tekevät itsetehdyn äitienpäiväkortin rakkaudella

    • Maalari_

      Kokemuksen perusteella tiedän hänestä että hän on narsisti(nen)

      • Narsisti_

        Narsisti on kaikkivoipa, joka ei ymmärtäisi sanomaasi lainkaan. Ei narsistille tuota ongelmaa vääntää eläviä uhrejaan mihin asentoon haluaa... Ja jos ei taivu niin se heitetään nopeasti kelvottomana pois.
        Aloitus on aivopieru.


    • poiuytresdfg

      Olen tullut johtopäätökseen, että aloitus on luova vitsi :)

    • fkljjkg

      Tampereella asustelee nykyään entinen Joensuulainen, itseään taiteilijaksi kutsuva kaveri. Korottaa itseään joko suoraan tai epäsuoraan jalustalle, manipuloi ihmisiä ja huijaa. Takana aina oma hyöty ja on valmis pettämään kenet tahansa saavuttaakseen itse jotain hyötyä. Katselin aikana ja nostin kytkintä.

    • poiuytrdfg

      Tuohon taiteilijan taideteostensa esittelyyn ihmiset suhtautuvat kahdella tavalla.
      Esim. mä olin tottunut nuorana siihen, että jos mä teen jotain taiteellista ihmisille, ihmiset kokee, että mä olen tehnyt ikäänkuin hyväntekeväisyysteon heille. Niin mä sitten teinkin ja yleensä ilmaiseksi.
      Noh samalla ajatuksella mä sitten kerran spontaanisti ja jotkut kokikin sen itsekeskeiseksi, Mä vähän järkytyin tietenkin ja ajattelin, että enhän mä sitä tietenkään olisi tehnyt rasittanut itseäni nähnyt vaivaa, hieman kuluttanut rahaakin ja jännittänytkin, jos mä sen olisin tiennyt että se niin koetaan.

    • poiuytdfg

      Mutta täytyyhän taiteiljoiden teoksiaan esitellä, mun narsisti nimenomaan olis halunnu mun tekevän vain piilossa.
      Mutta sitten on yksinkertaisesti niitä ihmisiä, joita ei taide kiinnosta, niin silloin se varmaan tuntuu itsekeskeiselle, että jotain omia töherryksiään niin innokkaasti esittelee,

      Mutta mä en koe pääpiirteittään kenenkään taitelijan taidetta itsekeskeiseksi tai jos olisikin, niin ei se yleensä taiteessa haittaa...
      Olis ihan ok että mä vaikka tietoisesti näyttelisin narsistia, mun mielestä sekin voisi olla taidetta...

    • Jos_jollain

      Jos jollain on kotonaan itsetehtyjä ruokia ja käsitöitä, puutöitä tms. sitä pidetään herttaisena... Mikä ero?

      • poiuytrfgh

        Mun mielestä ei mitään oleellista eroa.
        Mä en ole hyvä ruoanlaittaja mutta sen vähän mitä osaan niin yleensä itsekeksittyjä niistä vähistä aineksista mitä omaan, ei tule luettua reseptejä.
        Hermostovaurioihin suurin apu olisi ollut kaiken aikaa ruoka, koska tarvitsee ravinteita, joilla kasvattaa uutta hermostoa. Kun mä olin sairaimmillani mä sain joskus ruoaksi vain esim. muutaman kananmunan yhtenä päivänä, vähän puuroa toisena jne. Mulla oli kaksi hiirtä keittiön kaapissa kaverina, jotka rapisteli mulle kaiket yöt ja valot pois WC:stä.
        Nyt on kaikki järjestyksessä, kun tietenkin laitoin asiat järjestykseen halvauksen lievennyttyä hieman.
        Mutta mä olen nyt poistumassa vihdoin ja viimein, mutta taidekeskustelu minua kiinnostaisi, mutta kun se on niin vähäistä tuolla suomi24 taidepuolella.


      • poiuytrsdf

        Ja sillon kun olin kipeimmilläni mun psykopaatti kerran poikkesi jostain syystä, syytä en nyt muista ja sanoi: "Ajattele jos sä saisit kunnolla ruokaa ja sulle kasvais semmoset hiukset kun sulla oli nuorena !" Sen jälkeen hän ei vastannut vuoteen puhelimeen.


      • poiuytrsdfg

        Että se siitä psykopaatin luonteesta. Tuolloin mä tajusin, että hän on oikeesti psykopaatti oletettavastikin. Noh, en jatka enempää, vaikka mitö jatkotarinaa muistuisi mieleen.


    • Boule

      Aloittaja kuulostaa hyvin perinteiseltä kateelliselta narsistilta, jolla itsellä ei ole ollenkaan taiteellisia lahjoja. Hyvin monet narsistit eivät omista minkäänlaisia lahjoja.. ja ovat nimenomaan muiden erikoistaidoista hyvin kateellisia ja käyttävät näitä erikoistaitoja juurikin lyömäaseena, haukkuen kuten sinä tuossa aloituksessa. Vaikutat ihan narsistilta. Narsistihan ei kehuja anna vaan jatkuvaa negatiivista valittamista milloin mistäkin.

      • Voi olla, muttei välttämättä. Toki kyllä sinäki voisit periaattees olla narsisti, koska sulla on terävä kieli, sulla selkeesti sanansäilä heiluu terävänä, se voi olla merkki narsismista tai narsistisuudesta. Narsistinen ja narsisti ovat muuten kaksi eri asiaa, mut fiksuna varmaan tiedät tän vai mitä?
        Narsisti tai narsistinen ihminen voi olla joko käytännössä mitä tahansa , mitä tahansa negatiivista, ilkeää ja kontrolloivaa.
        Semmonen käytös usein narskulla.
        Voi herkästi narsistin sanansäilä heilua terävänä, syytellä toisia, netissä on usein syytteleviä kommentteja, sinäkin oikeastaan syyttelet avaajaa tässä, osoittelet häntä ja syyttelet.... periaatteessa tai siis oikeasti emme voi tietää diagnooseja toisista, psykiatrit ne diagnoosit tekee, emme me suinkaan... Eikö?
        Mä koitan sanoa ton pointin juuri ja sen, että narsismiin liittyy vähän kaikenlaista, eivät narskut ainoastaan kateellisia välttämättä, voi olla myös terävä kieli, voi olla manipulointia, voi olla kontrollointia, voi olla runsaasti itsekehua, voi olla sitä ja sitä.


    • poiuytresdfg

      Luin artikkelin tutkimuksesta, että sosiaalinen torjunta kasvattaa luovuutta.

      Joo mä ajattelen mulle käyneen niin, siksi mä en nykyisin olekaan juurikaan pahoillani sosiaalisesta torjunnasta, se on ikäänkuin aina uusi mahdollisuus luovuuteen... :)

      • Bonita6

        Luova prosessi vaatiikin yksinolemista. Minä käyn ihan älyttömän pitkän kelan päässäni ajatuksia ja ideoita ennenkuin kaikki lopulta tulee ulos taiteena. Se on monimutkaista.


      • Aavake

        Mitä taidetta teet?


      • poiuytrdfg
        Bonita6 kirjoitti:

        Luova prosessi vaatiikin yksinolemista. Minä käyn ihan älyttömän pitkän kelan päässäni ajatuksia ja ideoita ennenkuin kaikki lopulta tulee ulos taiteena. Se on monimutkaista.

        joo


      • Minä_taas
        Bonita6 kirjoitti:

        Luova prosessi vaatiikin yksinolemista. Minä käyn ihan älyttömän pitkän kelan päässäni ajatuksia ja ideoita ennenkuin kaikki lopulta tulee ulos taiteena. Se on monimutkaista.

        Minä taas luon mieluummin vähän pirteällä päällä jolloin on paljon seuraa ja asiat hyvin. Syntyy räiskyvää ja elävää jälkeä, liike näkyy töissä.


      • poiuytresdfg

        Mulla pitkät kelat rullaa päässä kaiken aikaa (kuten hieman täältä palstaltakin voinee havaita) ja sitten taide pulpahtelee sieltä ikäänkuin odottamattomina inspiraationa, joita en suunnittele lainkaan ...
        Sosiaalisesti paras tilanne luovuudelle minulle on sellainen, että ei ole seuraa, eikä olen aivan yksin, vaan oon hauras näkymätön yhteys jonnekin...


    • poiuytrdfg

      Äskön pulpahti runo ihan itsestään, vaikken runoilija olekaan

      • poiuytrewsdf

        Ongelmia tulee siitä kun auttajat ei usko että pitkät kelat on totta näkemättä niitä, mutta heti perään ilmoitetaan ettei tietenkään kenelläkään ole aikaa millekään pitkille keloille.
        Niin umpikuja on sitten siinä.
        Niin minä nyt esittelen pitkiä kelojani ja niiden tuotoksia ennemmin jossain muualla. :)
        Niille auttajille kun olisin vain kertonut siitä halvaantumisesta lähinnä (koska koen halvaantumisen eritäin ongelmalliseksi), mutta aihe ei oikein tuntunut kiinnostavan, kun keskustelukin koko ajan johdateltiin muihin suht merkityksettömiin aiheisiin.


    • poiuytrsdfg

      Nyt ainakin pitäisi olla tiedossa, että mulla on muita herkempää taipumusta halvaantumiseen ja se tiedetään nyt, ei ole perusteltua kenenkään selittää ettei tiedetä. Ei ainakaan jos mä sanon että asia ON niin.

      • poiuytredfg

        Kesän vielä linkkasin, kun toinen jalka taipui hyvin ja toinen ei, mutta nyt alkaa taipua molemmat.

        Hyvää kesänloppua

        Ja muistakaamme rakastaa...
        yksinkin voi antaa sydämensä rakastaa, jos muut ihmiset ei ole halukkaita jakamaan...


    • poiuytrdfg

      Ja rakkautta tietenkin myös "auttajille". (Narsistien ei tarvitse ottaa vastaan eikä muidenkaan jotka ei halua.) )

    • poiuytrdfg

      http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005317135.html

      Sattuipa olemaan Helsingin sanomissa aiheeseemme liittyen .

      Siellä joku sanoo että epäonnistuminen tarkoittaa hänelle suurta hiljaisuutta. Jos uskoisin samoin olisin epäonnistunut,
      Mulle kävi niin että kukaan ei reagoinut mitään mun taiteeseen, 100% hiljaisuus. ja ainoat kommentit jotka sain: "Oletko hullu, kukaan ei ole sinusta kiinnostunut !"
      Noh, minä en siitä piitannut, vaan jatkoin ihan samaan linjaan ja olen ihan tyytyväinen tähän linjaan...

    • poiuytdfg

      Mun taiteestahan voitaisiin olla kiinnostuneita jo siitä syystä, että minkälaista on taide, joka ei kiinnosta ketään, mutta taiteilija itse on siitä hyvin innostunut...heheheh

      Sitten voitaisiin pohtia onko taiteilija narsisti vai päinvastainen...

      Noh nyt mä toivoisin että mun pölötys loppuisi

    • Pölötyksesi

      Loppuu häkissä. A S = ass.

    • Ähkyfoorum

      Kyllä tälläinen taiteilija voi olla täysin narsisti. En tiedä millä tasoilla nämä tänne kirjoittelevat taiteilijat ovat sanovatko he itse itseään taiteilijoiksi tai taiteelliseksi. Mutta hyvä että on luuloja edes.

      • poiuytresdfg

        Oikeat hyvin taiteelliset taiteilijat voivat arvostaa jopa kaikkia ihmisiä taiteilijoina. Eivät nimittelisi koskaan taiteen rakastamista narsismiksi täysin tasosta riippumatta.


      • poiuytrdfg

        Siksi mä menenkin taiteolijoiden porukkaan, he kannustaa kaikkia luovuuteen, heikompiakin...
        Mä koen heidät useimmiten jotenkin inhimillisemmiksi ihmisiksi.


      • Minulla_kok
        poiuytresdfg kirjoitti:

        Oikeat hyvin taiteelliset taiteilijat voivat arvostaa jopa kaikkia ihmisiä taiteilijoina. Eivät nimittelisi koskaan taiteen rakastamista narsismiksi täysin tasosta riippumatta.

        Minulla kokemus että suhtautuminen harrastelijoihin on hyvä, mutta ehkä luonnollista kun kyseessä on yhteinen etu... Työväenopistojen kurssit myöt vähennys- ja leikkauslinjalla ja monet taiteilijat ovat opettajina siellä. Tietenkin taiteen tekemistä yleensä rakastetaan ja se yhdistää sekä harrastajaa että taiteilijaa.
        Taiteilija ei yleensä kai koe että harrastaja olisi kilpailija... Taiteilija kun on oikeissa piireissä itsensä kannalta, harrastajaa taas siellä ei näy.

        On joskus ennenkin nähty, että jostain syystä taidekeskustelu narsismipalstalla herättää joissakin suorastaan vihaa, kuten jostain yksittäisestä kommentista tässäkin ketjussa näkyy...

        Käsittääkseni taiteilijoilla on keskinäistä kilpailuakin. En usko minkään lajin autuaaksi tekevään vaikutukseen, jos kyse on ihmissuhteista. Kateus löytää tiensä joka paikkaan missä kisataan menestyksestä, maineesta, kunniasta sun muusta glooriasta.
        Harrastajat onneksi saavat elellä vähän kuin lapsen asemassa kun eivät tuota todellista uhkaa kenenkään asemalle.


      • poiuytdf

        Itsekin oivalsin taiteen uudella tavalla vasta lähivuosina.
        Vasta nyt löysin selvemmin sen transformoivan vaikutuksen.
        Vaikea sanoa taiteesta yksiselitteisesti mitään.
        Se voi merkitä niin montaa eri asiaa ja itselläkin prosessi kesken.
        Kiva kun sinäkin taiteesta tykkäät. Löytyi jotain yhteistäkin jossain suhteessa :)
        Mä olen vähän huono sanomaan yleisellä tasolla tuosta taiteilijoiden ja harrastajien suhteesta, kun mun oma tieni on vähän aina käynyt aika paljon yksin tekemisen kautta. Kehittelen omia juttujani ja välillä ne kelpaa muillekin. Mulle on käynyt niin että saan taiteestani keskimäärin positiivisempaa palautetta toisilta taiteilijoilta kuin maallikoilta. Toisille taiteilijoille olen kelvannu oikeeksi taiteilijaksi, maallikot ilmeisesti kyseenalaistaa mua enemmän.


      • poiuytrsdfg

        Ja koska olen päässyt ammattiliittoon taidealan piirissä, niin olis se vähän hankalaa jos mä väittäisin etten kuitenkaan ole oikea taiteilija.
        Vai onko niitä taiteilijaksi tekeytyneitä valetaiteiljoita ? :)
        Noh ainakin olisin aika luovasti sitten taiteilijaa esittänyt. :)


      • poiuytrdsg

        Kerron nyt vielä yhden asian kun niin liittyy aiheeseen, vaikka koen että nyt olis paras mun lopettaa jo tänne kirjoittaminen. Ja tän jälkeen mahdollisesti lopetankin.

        Mutta tosiaan minä nuorena kun olin jo taiteilijanalku, niin luovuin taiteesta siksi, että tuli sellaista puhetta minua kohtaan, että olisi itsekeskeistä olla taiteilija tai huomionhaluista tms. Minua ahdisti sillon niin paljon ajatus että minua pidettäisiin huomionhaluisena ja itsekeskeisenä, koska en todellakaan halunnut olla sellainen missään nimessä, joten lopetin taiteen tekemisen. Mun mielestä se ei ollut psykologisesti oikein tehty.
        Nyt sitten myöhemmin mä päätin, etten mä välitä siitä, vaikka jotkut ihmiset alkaisi semmoista "psykologisoimaan", että pitäköön sitten minua itsekeskeisenä ja tai huomionhaluisena, jos heidän mielestään taiteen tekeminen on itsekeskeistä ja huomionhaluista.


      • poiuytrdfg

        Ai niin joo, ja sitten kun taiteeni olin lopettanut, minua alettiin kiusaamaan etten ole mitään. Ei ihmisille kelpaa mikään mitenkäänpäin.
        Ei ihmisiä pysty miellyttämään.


      • Tuollaisten
        poiuytrdsg kirjoitti:

        Kerron nyt vielä yhden asian kun niin liittyy aiheeseen, vaikka koen että nyt olis paras mun lopettaa jo tänne kirjoittaminen. Ja tän jälkeen mahdollisesti lopetankin.

        Mutta tosiaan minä nuorena kun olin jo taiteilijanalku, niin luovuin taiteesta siksi, että tuli sellaista puhetta minua kohtaan, että olisi itsekeskeistä olla taiteilija tai huomionhaluista tms. Minua ahdisti sillon niin paljon ajatus että minua pidettäisiin huomionhaluisena ja itsekeskeisenä, koska en todellakaan halunnut olla sellainen missään nimessä, joten lopetin taiteen tekemisen. Mun mielestä se ei ollut psykologisesti oikein tehty.
        Nyt sitten myöhemmin mä päätin, etten mä välitä siitä, vaikka jotkut ihmiset alkaisi semmoista "psykologisoimaan", että pitäköön sitten minua itsekeskeisenä ja tai huomionhaluisena, jos heidän mielestään taiteen tekeminen on itsekeskeistä ja huomionhaluista.

        Tuollaisten kuunteleminen on ihan omassa valinnassa. Minua ei kiinnosta tuollaiset höpinät, osoittaa niin suurta moukkamaisuutta, että minun mielestäni tuollaisia ihmisiä on jopa vaikea löytää. Korvansa täytyy myös erikoisesti terottaa jos tuollaista haluaa kuulla.
        On minullakin yksi- kaksi ja puoli niin pöllöä ja moukkaa "ystävää" tuttavapiirissäni, että noilta voi tulla mitä sammakkoja tahansa... niinkuin tuleekin. Yksikin on yrittänyt nyt jo vuosia kaivaa maata jalkojeni alta omalle alustalleen. Hänen tavoitteensa on todistaa, että hän on tärkeämpi ihminen kuin minä... Sitä vain en ymmärrä mitä hän odottaa minun tekevän, pitäisikö minun ryömiä jossain armoa anellen vai mikä hänen tavoitteensa on. Pikkuhiljaa vain näiden mitätöimisyritysten seurauksena pitäisi jättää kaikki tutut...

        Minun mallinin on sellainen, että aina kun joku yrittää mitätöidä minut ihmisenä, halveksii minun harrastuksiani, tai mitä tahansa, niin ajattelen että tällä mitätöijällä on aukko sivistyksessä siinäkin kohtaa... Eli noilla pölinöillä ei ole mitään merkitystä. Pölinää maailmaan mahtuu eikä pölisijöiden perässä kannata juosta. Kannattaa tehdä niitä asoita joista itse pitää ja jotka ovat itselle tärkeitä. Pölisijät ottavat kyllä yhteyttä kun kyllästyvät omaan tylsään ja harmaaseen elämäänsä, johon eivät löydä muuta merkitystä kuin toisten kiusaamisen... Että voivatko he sitten olla oikeasti tärkeämipiä ihmisiä.. Vai onko niin, että he ovat kohdanneet vääryyttä kohtalon taholta, kun heidät on jossain jumalallisessa alkujärjestyksessä määrätty ylempään kastiin mutta kaikesta lisääntymisestä ja leipomisesta huolimatta eivät oikein pysty siitä jumalallisesta paikastaan kuitenkaan iloitsemaan... muuta kuin toisen halventamisen kautta... eikä se ilo sittenkään taida olla kovin pitkäaikainen, kun se halvennettu vain porskuttaa heidän sinnikkäistä yrityksistään huolimatta.

        Yksi pitkäaikanen ystävä nyt minulla skipattu kun en jaksa suoraan hänen henkilökohtaisesta jumalallisuudestaan peräisin olevaa monologia kuunnella. Hänen todistuksensa maailmanjärjestyksestä kun ei minusta pidä paikkaansa. Olen eri mieltä hänen kanssaan. Hän tosin väittää, että olen eri mieltä vain siksi, että minulle on tärkeää olla oikeassa... Että minulla ei muka ole riittävää todistusaineistoa hänen luomansa maailmanjärjestyksen kumoamiseksi... Huoh! ----Varokaa tulemasta hänen kaltaisekseen, hän ei ole tullut tuolla onnelliseksi, mennyt vain vähän sekaisin ennemminkin.


      • Kauanko
        poiuytrsdfg kirjoitti:

        Ja koska olen päässyt ammattiliittoon taidealan piirissä, niin olis se vähän hankalaa jos mä väittäisin etten kuitenkaan ole oikea taiteilija.
        Vai onko niitä taiteilijaksi tekeytyneitä valetaiteiljoita ? :)
        Noh ainakin olisin aika luovasti sitten taiteilijaa esittänyt. :)

        Olette salaakuvausta, identiteettivarkauksia ja kiristystä harrastaneet, jos "taidekeskustelu" herättää vihaa? Olisihan se noloa, jos jonkun naapuri ei kestäisi totuutta itsestään, kun aina sen faktatiedon perään huutelee! Kamalaa, kun kaikki saa tietää valehtelun, manipuloinnin ja lavastukset. Kovin noloa. Todella sairaaksi asian tekee, ettei rauhaa saa edes sairaalassa. Että kukako tässä se riippuvainen oli?


      • poiuytrdfg

        Nyt liittyy kirjoitus johonkin kokonaan muuhun kuin minun kirjoituksiini.
        Mä en nyt jatka näitä sekavia keskusteluja,


      • poiuytredfg
        Tuollaisten kirjoitti:

        Tuollaisten kuunteleminen on ihan omassa valinnassa. Minua ei kiinnosta tuollaiset höpinät, osoittaa niin suurta moukkamaisuutta, että minun mielestäni tuollaisia ihmisiä on jopa vaikea löytää. Korvansa täytyy myös erikoisesti terottaa jos tuollaista haluaa kuulla.
        On minullakin yksi- kaksi ja puoli niin pöllöä ja moukkaa "ystävää" tuttavapiirissäni, että noilta voi tulla mitä sammakkoja tahansa... niinkuin tuleekin. Yksikin on yrittänyt nyt jo vuosia kaivaa maata jalkojeni alta omalle alustalleen. Hänen tavoitteensa on todistaa, että hän on tärkeämpi ihminen kuin minä... Sitä vain en ymmärrä mitä hän odottaa minun tekevän, pitäisikö minun ryömiä jossain armoa anellen vai mikä hänen tavoitteensa on. Pikkuhiljaa vain näiden mitätöimisyritysten seurauksena pitäisi jättää kaikki tutut...

        Minun mallinin on sellainen, että aina kun joku yrittää mitätöidä minut ihmisenä, halveksii minun harrastuksiani, tai mitä tahansa, niin ajattelen että tällä mitätöijällä on aukko sivistyksessä siinäkin kohtaa... Eli noilla pölinöillä ei ole mitään merkitystä. Pölinää maailmaan mahtuu eikä pölisijöiden perässä kannata juosta. Kannattaa tehdä niitä asoita joista itse pitää ja jotka ovat itselle tärkeitä. Pölisijät ottavat kyllä yhteyttä kun kyllästyvät omaan tylsään ja harmaaseen elämäänsä, johon eivät löydä muuta merkitystä kuin toisten kiusaamisen... Että voivatko he sitten olla oikeasti tärkeämipiä ihmisiä.. Vai onko niin, että he ovat kohdanneet vääryyttä kohtalon taholta, kun heidät on jossain jumalallisessa alkujärjestyksessä määrätty ylempään kastiin mutta kaikesta lisääntymisestä ja leipomisesta huolimatta eivät oikein pysty siitä jumalallisesta paikastaan kuitenkaan iloitsemaan... muuta kuin toisen halventamisen kautta... eikä se ilo sittenkään taida olla kovin pitkäaikainen, kun se halvennettu vain porskuttaa heidän sinnikkäistä yrityksistään huolimatta.

        Yksi pitkäaikanen ystävä nyt minulla skipattu kun en jaksa suoraan hänen henkilökohtaisesta jumalallisuudestaan peräisin olevaa monologia kuunnella. Hänen todistuksensa maailmanjärjestyksestä kun ei minusta pidä paikkaansa. Olen eri mieltä hänen kanssaan. Hän tosin väittää, että olen eri mieltä vain siksi, että minulle on tärkeää olla oikeassa... Että minulla ei muka ole riittävää todistusaineistoa hänen luomansa maailmanjärjestyksen kumoamiseksi... Huoh! ----Varokaa tulemasta hänen kaltaisekseen, hän ei ole tullut tuolla onnelliseksi, mennyt vain vähän sekaisin ennemminkin.

        Joo mutta minä luulin nuorena, että kaikki ihmiset ovat sellaisia kuin minä, että ottavat vakavasti vastuun puheistaan. En tiennyt että narsisteja ym. on olemassakaan sellaisenaan kun nyt tiedän heitä olevan olemassa.


      • poiuytrdfg

        Siis en osannut kuvitellakaan nuorena kuinka kenenkään omatunto voisi antaa periksi puhua jotain ottamatta täyttä vastuuta puheistaan, koska minun ei olisi antanut.


      • poiuytdvjh

        Eikä minua ole koskaan kiinnostanut sellainen näkökulma kuin että: Kuka on tärkeämpi ihminen. Olen nuorempana ajatellut kaiken yksinkertaisesti Luojan luomana. Ja elämän tarkoituksen Luojalle elämisenä.
        Siksi juuri mulle ei psykologia sovi, kun ihmisillä on siinä maailmassa sellaisia niin monimutkaisia kuvioita, jotka ei ole mun ajattelulle ja tunnemaailmalle luontaisia.
        Ja siki mä nyt poistun täältäkin koska sellaisten ajatteleminenkin tekee minut pahoinvoivaksi.


      • poiuytrdfg

        Minulle tuntuu hyvin oudolle sellainen että ihmiset kilpailevat sellaisesta, että kuka on tärkeämpi ihminen. Ei se oikeen ole rakkautta toinen toisiaan kohtaan mielestäni.


      • poiuytrsdfg

        Ja semmonen psykologinen keskustelu ei tee mulle hyvää siksikään, että se lietsoo kauheesti mun mielikuvitusta ja ihan väärällä tavalla.
        Mun pitäis varata mielikuvitus taiteeseen ja muuten pyrkiä pysyttelemään logiikassa ja faktoissa,


    • poiuytrsdfgh

      Täällä suomi24:ssä lienee aika vaikea täyttää taiteilijan kriteereitä noin ylipäätäänkään. Ja hyvin hiljaista taidekeskustelu muutenkin täällä.
      Mun psykopaatti tuossa mua ohjeistaa, että enkö mä vieläkään ymmärrä että ihmisiä ei kiinnosta samanlaiset asiat kuin minua.

    • poiuytrdfg

      Selvennän vielä loppuun, että en ole psykologiaa tai psykologeja vastaan, olen vain yksilö jolta ei luonnistu psykologinen keskustelu omissa sisäisissä asioissa, koska minun sisin on hyvin epäpsykologinen mm. kiinnostussuuntaumisteni johdosta...tämä ilmeni jo 30 vuotta sitten.
      Ei tätä seikkaa psykologien kannata surra. Ei se heidän vikansa ole että olen epäpsykologinen yksilö, eikä minunkaan.

      • Minusta_

        Minusta tuo juttu on vähän höpö.
        Minusta psykologilla ei asiakkaan tarvitse tietää mitään psykologiasta.
        Ei asiakkaan tarvitse puhua mitään psykologia-kieltä eikä psykologista kieltä.
        Kilpailetko sinä kaikkien kanssa kenen tahansa lajissa?


      • poiuytrsdfg

        Vääremmin ei voisi ymmärtää.
        Mitä sinä höpiset kilpailemisesta. Ei vosi vähempää kiinnostaa. Minua suorastaan oksennuttaa ajatus
        kilpailemisesta tällaisessa yhteydessä.


      • Tuossa_ihan
        poiuytrsdfg kirjoitti:

        Vääremmin ei voisi ymmärtää.
        Mitä sinä höpiset kilpailemisesta. Ei vosi vähempää kiinnostaa. Minua suorastaan oksennuttaa ajatus
        kilpailemisesta tällaisessa yhteydessä.

        " olen vain yksilö jolta ei luonnistu psykologinen keskustelu omissa sisäisissä asioissa, koska minun sisin on hyvin epäpsykologinen mm. kiinnostussuuntaumisteni johdosta...tämä ilmeni jo 30 vuotta sitten. "
        Tuossa ihan selvästi selvästi sanot, että ei luonnistu psykologinen keskustelu... ja sinun sisin on epäpsykologinen.
        Miksi pitäisi olla muuta? Ja kenen sisin on psykologinen? Ei ainakaan minun.
        Kysyin kilpailusta, mutta muutan kysymyksen.
        Oletko sitä mieltä, että sinun olisi puhuttava psykologisesti psykologisesta sisimmästäsi, jos puhuisit ammattipsykologille?


      • poiuytresdfg

        Kyllä koska he useimmiten eivät ymmärrä muuta kieltä luonnollisestikaan, koska ovat päntänneet sitä psykologiaa juurikin.
        Jos mä nyt puhuisin heille kaikki puheeni vaikka (keksin nyt keksityn esimerkin) antroposofisesta näkökulmasta, niin ei siitä keskusatelusta todennäköisesti tulisi mitään.
        Mä olen kerran elämässäni eräänlaiselle työntekijälle vastannut mitä kuuluu kysymykseen toisessa kulttuurissa yleisellä käytännöllä ja erityisen hyvänä pidetyllä vastauksella jonka opin toiskulttuuriselta nettikeskustelijalta ja innostuin käyttämään samaa suomeksi käännettynä, niin kyllä siitä jo meni työntekijällä kulmat kurttuun ja asenne vaikeaksi. Hänen mielestään se osoitti jonkinlaista mahdollisesti huonosti menemistä.


      • poiuytrdfgh

        Ihmisillä on taipumusta siihen, että heille se kuulostaa hyvälle kun puhuu mahdollisimman lähelle heidän oman kulttuurinsa kielellä.
        Sama asia esitettynä jollain muulla kielellä ei kuulosta heille hyvälle.
        Siis eri maailmoissa on puhuttava eri kielellä. Ei psykologille voi puhua esim. taiteen kieltä. Se kuulostaa hänelle oudolle. Taiteessa voi hyvin puhua vaikka tuhannen ihmisen yleisölle tosissaan satuolennoista, mutta ei psykologia tavatessan olisi sopivaa puhua tosissaan satuolennoista. Sama koskee jotain uskontoa, sen piirissä kaikki arvostaa eritoten sitä jos puhuu sen uskonnon merkityskieltä, sillon menee sosiaalisesti hyvin, mutta jos samaa kieltä menee puhumaan psykologille, hän kokee sen negatiiviseksi ja oudoksi asiaksi. Eli jos menee psykologille, tulee pyrkiä selittämään asia hänelle tutun kulttuurin kielellä.


      • poiuytrfgh

        Suomalainen psykologinen kulttuuri on varsin suppea verrattuna esimerkiksi kansainväliseen taidekulttuuriin. En kilpaile, se yksinkertaisesti on fakta.
        Ja se ahdistaa jos laajempaa ängetään suppeamman sisään.


      • poiuytredfg

        Jos mun pitää keskustella sisimmästäni, mieluummin puhuisin vaikka jonkun taiteilijan kanssa jostain kaukaiselta saarelta. Heti rentoudun sellaisissa olosuhteissa. Mutta nämä narsitit yms. on ihan tässä.


      • poiuytredfg

        Js ennen kaikkea mulla ei oikein ole mitään asiaa sisimmästäni psykologille. Ongelma on halvaus ja tunteellisesti hyökkäilevät vanhemmat. En tarvitse keskusteluapua esim. löytääkseni uusia näkökulmia. Löydän niitä koko ajan ilman kenenkään apua.
        En oikein keksi mitä asiaa mulla olis. Eli mulla ole muuta asiaa kuin nuo mainitsemani.


      • poiuytrdfgh

        Nyt lähden ennenkuin tulee uusi stressi palstasta.


      • poiuytredfg

        Niin ja se asia että hermostoni on rasittunut keskustelusta. Se keskustelunaihe mulla myös on aina.


      • poiuytresdf

        Ja ostin kaupasta vääriä tuotteita koska en näe tekstejä...
        Yritän keksiä ostoksilleni silti käyttöä...


      • poiuytrdfgh

        Kyllä ne psykologien vastaanotot ruuhkautuisi pahasti, jos kaikilla olisi asiaa heille.


      • poiuytrdgb

        Ja olen jo nyt uuvuksissa selittämisestä Mä arvelisin puhuneeni ja kirjoittaneeni elämässäni enemmän kuin suurin osa teistä, niin miksi mulle olisi hyväksi puhua aivan valtavat määrät ja aina vain lisää ? Koska niinkuin täyttyisi yhden ihmisen kiintiö ? Jos mä jatkan sellasta keskustelemista, niin kuinka piiiitkiksi nämä monologit sitten venyykään. Mulla täyttyy sitten jo varastotila päässä.


      • poiuytredfg

        Siksikö että aina uudet ja uudet ihmiset haluaisi puhua mun kanssa kun edelliset ovat kyllästyneet ? :)
        Ja taas aletaan alusta ja taas...
        Jos mä jaksaisin puhua pitkän juttuni nauhalle, niin ehkä mä sitten voisin laittaa sen aina soimaan jotta mä ehtisin hiukan keskittyä itseenikin...


      • Tämä_ar
        poiuytredfg kirjoitti:

        Siksikö että aina uudet ja uudet ihmiset haluaisi puhua mun kanssa kun edelliset ovat kyllästyneet ? :)
        Ja taas aletaan alusta ja taas...
        Jos mä jaksaisin puhua pitkän juttuni nauhalle, niin ehkä mä sitten voisin laittaa sen aina soimaan jotta mä ehtisin hiukan keskittyä itseenikin...

        Tämä areena ei tavitse nauhalle puhumista, kirjoittaminen riittää.
        Minulla se päiväkirjamainen "eroon narsistista" jonka linkitän silloin tällöin jos jotakin voisi kiinnostaa tai itse tykkäisin että joku lukisi sen.
        Tämä siis vinkki, että ei tarvitse aina uudestaan kirjoittaa samoja.
        Oletko huomannut että näihin kehyksiin voi kopioida myös worldin tekstiä.


      • poiuytrdfg

        Kumpa olisinkin tehnyt noin että olisin tallentanut tekstini järjestelmällisesti. Mulla on oikeesti noin 1000 sivua kirjoitettua sähköpostiakin, mutta se on ympäriinsä eri sähköpostilaatikoissa jne. Ja en mä sitä jaksa todellakaan alkaa kokoamaan.
        Nyt olen sitte kirjottanu aina kaikille uudestaan. Olisikin helppoa jos se olis yhtenä juttuna ja siitä vaan jakaisi, mutta en mä jaksa enää semmostakaan tehdä, kun pyrin lopettelemaan päin paljoa kirjoittamista ja puhumista,
        Mutta kyllä mä olen noita 1000 sivua kirjoitellessani ehtinyt pohtia asioita enemmän kuin missään terapioissa ehtisi, joten ne auttajien kohtaamiset on mulle enemmänkin sitä, että miten saadat heidät ymmärtämään mitä olen pohtinut jo. Ja se vaan uuvuttaa mua kun he ei meinaa uskoa vähällä puheella, enkä minä eikä he meinaa jaksaa sitä pitkää versiota..
        Auttajat ei ole tottuneita ihmisiin jotka ovat niin valmiiksi pohtineet asioita ja auttajat meinaavat suuttua siitä, vaikka mun mielestä vois olla tyytyväinen että mä helpotan heidän työtä niin että olen jo tehny suurimman osan työstä itse valmiiksi eikä heidän tarvis kun lähinnä ottaa vastaan ja vähän kannustaa. Mutta juuri kukaan ei ollut halukas kannustamaan. Vaan alettiin mitätöimään mua lähes kaikessa mitä kuvitella saattaa.


    • pillipulla

      Sama pullaäidin tyttären sairaita höpinöitä. On täällä sairasta porukkaa.

    • JaKaikkiPyöriiSenYmp

      Itellä kokemuksia taiteilevasta narsistista lähinnä sellainen että alkuun surkutellaan omaa elämää, olemusta, tilannetta, koko persoonaa ja vois yhtähyvin heittäytyä jojoon, eli hautoavat itsaria, mutta toi on sellanen empatio hämäys joka pian johtaa toisten ihmisten arvosteluun, vertailuun ja kritisoimiseen ja suorastaan raivokohtauksiin mm. siksi ettei idiootit tajua kuinka kaunis, mittaamattoman älykäs ja korkea maku monien asioiden suhteen on ja tätä jatkuu usein siten että pian kun jää kiinni ittensä pönkittämisestä, kierros alkaa alusta, eli alkaa itsensä alentaminen...

    • poiuytrdfgh

      Miksi ihmiset ottavat toisia kiinni "itsensäpönkittämisestä" ?
      En ole koskaan ottanut ketään kiiinni "itsensäpönkittämisestä".
      Minun puolestani pönkittäköön itseään niin paljon kuin kokevat tarvetta tai huvittaa, jos eivät toisille tee vääryyksiä. Ja minun puolestani jokainen saa kuvitella itsensä miksi huvittaa, en koskaan puutu ihmisten suhteeseen omaan itseensä tai heidän mielikuvitukseensa suhteessa omaan itseensä. En koe minun bisneksekseni ja koen kummalliseksi kun ihmiset puuttuvat tuollaisiin asioihin.
      En olisi koskaan valittanut edes narsisteistani vain luonteen vuoksi, jos ei olisi vakavampia konkreettisia negatiivisia seurauksia ollut siitä.

      • Turhaketta

        Olen jo aiemmin ollut näissä asioissa kanssasi samoilla laduilla. Minullakaan ei ole tarvetta lähteä ketään alentelemaan itsekorostuksistaan tai pönkityksistään, ellei se sitten haittaa jotain muuta eli tapahtuu jonkun kustannuksella, oikeudettomasti toista alentaen.

        Puolustautuminen tällaista toimintaa kohtaan on mielestäni sallittua ja jopa toivottavaa. Toivottavaa olisi myös, että ulkopuoliset "avustajat" pidättäytyisivät väärintoimijoiden/toimijan joukkoihin liittymistä hillittömässä järjen ja ymmärryksen reippaasti ylittävässä kiihkossaan "osallistua" asiaan mistä heillä ei ole edes yritystä muodostaa mitään arvostelukykyään rasittavaa kuvaa tai tajua. Minusta tämä keskustelu on monessa kohtaa ihan mieletön ehkä empatian puutteen (kognitiivinen ja tunteellinen) takia. Luulenpa tässä nyt johdateltavan vain harhaan, tai sitten johonkin... epäeettiseltä ja erittäin arveluttavalta tuntuvaan... epäoleellisuuteen, johon meillä, ainakaan minulla, tuskin on mitään annettavaa.

        Minä poistun myös palstalta. Kiitän poiua vailla sen kummoisempia krumeluureja ja korulaiseita kiintoisasta monologista ja dialogista. :)


    • poiuytrsdfg

      Mutta joo, psykologiset aiheet on mulle todellakin tuskaa, koska koen melkeen kaiken tavalla joka ei muotipsykologisoijilla yleensä koskaan edes käy mielessä.
      Joten miksi hemmetissä mä alkaisin sitä mulle kummallista psykologiaa, kun mulla on itselleni sopivampaakin tekemistä ?
      En jaksa tämmöstä täysin hyödytöntä väittelyä ja vieläpä turhan takia. Menen muille areenoille, joilla ihmisille ei suositella psykologista keskustelua liukuhihnalta, sillähän tämä asia selviää. Koko ongelma tulee siitä, että olen psykologisella palstalla jonne en varmaankaan kuulu.

    • poiuytredfg

      Eihän mun tarvii muuta kuin lopettaa puhumasta halvauksesta ja narsistivanhemmista tai muusta vastaavasta, niin sitten mulle ei ehdoteta psykologista keskustelua. Mutta mä en oikeen ymmärrä miksi siihen ehdotetaan psykologista keskustelua mulle, jos mä kerron halvauksesta tai narsistivanhemmista.
      Ei ne hermostovauriot sillä psykologisella puhumisella mitenkään parane, vaan se puhuminen on enemmänkin rasittavaa sellaisessa kunnossa, mutta kuuroille korvile menee...
      Jos mulle joku kertoisi olevansa hermostovaurioitunut ja hermostonsa rasittuvan keskustelusta, niin en mä kyllä mitenkään kehtaisi tyrkyttää keskustelua hänelle, kun mua alkais huolestuttaa, jos hänen hermosto rasittuu jotenkin vahingollisesti siitä.

      • Mitä_on

        " Mutta mä en oikeen ymmärrä miksi siihen ehdotetaan psykologista keskustelua mulle, jos mä kerron halvauksesta tai narsistivanhemmista."
        Mitä on psykologinen keskustelu?
        Ainakin aivan uutta minulle.


      • poiuytrdsxcv

        En voi jatkaa palstalla. Tämän palstan ja psykopaattini kestäminen samanaikaisesti on ylivoimaista.
        Valitettavasti tajusin vähän myöhään, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan.
        Voitte miettiä itse mitä se voisi olla.


      • poiuytrdfg

        Tai noh mä vastaan tän vihoviimeisen kerran:

        Niinkuin on filosofinen keskustelu, poliittinen keskustelu , uskonnollinen keskustelu niin
        samalla tavalla psykologinen keskustelu

        Mä olen parempi keskustelemaan muita lajeja ja tää psykologinen jauhanta on riski mun elämälle kun enhän mä pysty edes samaan aikaan keskittymään konkretiaan ja mitä vaan voi mennä huonosti jos mulla ei ole vaikeissa olosuhteissa edes rauhaa keskittyä asioihin jonkun hemmetin turhanpäiväisen psykologisen keskustelun takia mistä ei ole mitään muuta kuin vahinkoa arjelle. Ja tänään oli viimeinen pisara kun olisin tarvinnut keskittymiskykyä ja joku hemmetin psykologisesta keskustelusta jauhanta alkaa pyörimään päässä kaksin verroin nyt tämän palstan takia. Oli iso virhe tulla tänne. Mä haluan hoitaa elämän asiat hyvin, enkä jauhaa jotain täysin turhaa psykologiaa. Ja tänään sen viimeistäänkin tiedän. Tää oli viimeinen pisara .
        Goodbye!


    • poiuytdsxv

      Mun mielestä mä pystyn ihan itse löytämään ihan hyviä ajattelutapoja elämään filosofiasta, uskonnosta, taiteesta jne. En mä tarvitse siihen psykologiaa tai psykologeja enkä ole koskaan tarvinnu, koska sitä "psykologiaa" sisältyy omalla tavallaan riittävästi jo noihin: filosofiaan, uskontoihn, taiteeseen...
      Mun ongelma oli yllättävä hermostovammautuminen, joka fyysisesti vaikeutti aivojen ja kehon käyttöä. Mutta jos ne fyysiset aivot ei toimi, niin ei ne toimi sitten sen kummemmin psykologiassa jos ei filosofiassakaan.
      Mulle on aivan käsittämätön kokemus miten ihmisille voi olla niin vaikea ymmärtää fyysistä neurologista vammautumista. Eivät vaan ymmärrä vaikka minkälaisen rautalankamallin vääntäisi. Vaikka mä ajattelisin että fyysinen vamma olisi helpompi ymmärtää kuin jonkinlainen abstrakti psykologia,
      Onko tämä kulttuuri käymässä niin psykologiseksi, ettei kehon olemassaoloa enää huomioida vai mistä on kyse ?
      Hyvä että on tulolla niitä kehomyönteisyys muoteja.

    • poiuytrdfg

      Psykologia ei tieteenä nykyisellään kykene hoitamaan halvaantuneita tai narsisteja kuntoon. Miksi mä kysyisin apua heiltä kun on jo etukäteen tiedossa ettei heillä parhaimmillaankaan ole ongelmaan ratkaisua tiedossa ? ja jos olisi, niin voisinhan mä lukea sen ratkaisun netistä ja toimia siltä pohjalta sitten ja ratkaista sen ongelman . Ei käy mun järkeen.

      • "Miksi mä kysyisin apua heiltä kun on jo etukäteen tiedossa ettei heillä parhaimmillaankaan ole ongelmaan ratkaisua tiedossa ?"

        Joopa joo, mun mielestä sun suurin ongelma on siinä, ettet ilmeisesti hyväksy mitään apua. Pakostakin ajattelen näin, koska ny jonkun verran on elämässä tullut oltua tekemisissä eri tavoin vammautuneiden ihmisten kanssa ja heitä ny tosissaan näkee lähes päivittäin niin kaupungeilla, festareilla kuin erilaisissa tapahtumissa.

        Tosiaan nykyään on kaikenlaista apua ja apuvälineitä saatavilla.

        Uskon, että monikin näkee päivittäin vammaisia huristelemassa sähköpyörillä muiden ihmisten parissa. Joillakin on avustaja, jotkut pärjäilevät jopa itsekseen ja aina löytyy joku ystävällinen ihminen pitämään ovea auki jos ei ole ns. automaattiovia. Joillakin on vääntyvät kädet lastoitettu, heiluvat jalat ja pää tuettuna, on laitteita puheen tuottamiseen jne. Vammaisille on omat olympialaisensa ja pyörätuolillakin voi harrastaa skeittausta.

        Uskoisin, että sinullakin olisi mahdollsuus paljon enempään jos pääsisit tuosta pakkomielteestäsi, ettei kukaan kykene auttamaan sinua.


      • poiuytrdfg

        Siis mulla on niin karmea olo tästä palstasta että alan varmaa itkeä jos en jo häivy, psykopaatilla on lystiä jos lukee näitä. Hän oli tänään tosi pirteä kun voin huonommin tänään kun olen tuossa viime päivinä voinut niin hyvin.
        Minua ei auta mikään sähköpyörä, mä kävelen jo ihan tyylikkäästi kun toinenkin jalka on alkanu hyvin taipumaan. Mä en kestä enää puhua kuuroille ihmisille mitään. Ei kykene auttamaan kukaan sellainen, kuka ei ensinkään kuule mitä mä sanon vaikka kuinka hokisin. Se tuntuu kiusaamiselle, vaikkei varmaan ole sitä, vaan jotain käsittämättöntä ettei kuule mitä sanoo. ..

        Mulle on nyt 100% varmaa, ettei palstasta ole mulle ainakaan mitään hyvään suuntaan vievää..

        Kiitos ja hyvästi


    • poiuytredfg

      Mun psykoaatti puhu mulle innolla puhelimessa ja pilkkasi kauniita kiinnostuksiani elämässä (kuten rakkaus) kunnes mut saatiin taas huonoon olotilaan, niin nyt hän on iloinen ja ei vastaa puhelimeen. Että niin.
      Mä todellakin lopetan keskustelut nyt vähän laajemminkin.

    • Hmmhmm

      Jännä olet kyllä poiuy. Oletko varma ettei psykologia sovi sulle koska sut diagnosoitaisiin heti? Sen uskon kyllä että olet jonkun psykopaatin vaurioittama.

      • poiuytrdf

        Tämän palstan ja mun psykopaatin yhteisvaikutus on tänään ollut sen verran paskamainen, etten osallistu mihinkään vittuiluun enää ikinä. Opin äsken uuden sanankin. Oppia ikä kaikki.


      • dsjfopufpewupe
        poiuytrdf kirjoitti:

        Tämän palstan ja mun psykopaatin yhteisvaikutus on tänään ollut sen verran paskamainen, etten osallistu mihinkään vittuiluun enää ikinä. Opin äsken uuden sanankin. Oppia ikä kaikki.

        Mutta kun minä haluaisin näin useamman kymmenen vuoden kohteena olon jälkeen ryhtyä harjoittamaan vittuilun ja solvauksen jaloa taitoa. Kunhan nyt ensin toivun tästä syvästä järkytyksestä huomatessani kuinka alhaisella tasolla se maassamme onkaan, ja mistä asioista...???!!!! Hiuksetkin pitäisi kasvattaa, kunto kohottaa ja takapuoli pienentää. Ehkä parin vuoden kuluttua debytointi..?


      • poiuytrsdfg

        Mä raavin nyt päätäni...
        tilanne on kokonaisuudessaan kummallinen...


      • poiuytresdfg

        Jep, mulla on ollut elämäni rankimmat kaksi vuorokautta. Mutta jos tästä nyt selviin ja toivun, niin ompahan ainakin pää täynnä uusia oivalluksia.
        Vittuilupäivänänne kävelin narsistini talolle hänen ehdotuksestaan ja kaikki muuttui painajaismaiseksi minulle pariksi vuorokaudeksi, vaikka kommunikaatiota ei juurikaan ollut, pari pientä puhelua psykopaatilleni ja helvetti oli valmis. Psykopaatti kummallisesti itse jälleen myönsi tämän ympärilläni pyörivän olevan epäeettistä.
        Minun on täysin välttämätöntä katkaista se kommunikaatio kokonaan, koska en halua osallistua epäeettiseksi käyneen kuvion paisumiseen.
        Samalla tavalla kuin teillä monilla muilla on ollut lapsuudestanne asti haaveena vaikkapa oma perhe, jokin ammatti, oma talo, ulkomaanmatka jne. , minun haaveenani on aina ollut että jonakin päivänä totuus siitä mitä minulle on tapahtunut selviää ja löydän ympärilläni tapahtuvien tapahtumien kuvaamiseksi tarvittavat sanat.
        Sanoja on joutunut hakemaan ja paljon. Joten monologitkin ovat venyneet pitkiksi.
        Olen henkilökohtaisesti nuoruudestani asti kokenut henkistä yhteyttä maailman katastrofialueilta lähtöisin oleviin ihmisiin, joiden kanssa minulla löytyy henkinen yhteys huomattavati nopeammin kuin vaikkapa suomalaisen psykologisoijien. Nyt olen oivaltanut syyn siihenkin: Olen myöskin syntyjäni eräänlaiselta "katastrofialueelta".
        Ajatteletteko että katastrofialueilla päivittäisestä selviytymisestä kamppailevat ihmiset olisivan ruoan saamisen ja muiden konkreettisten asioiden selvittämisen sijaan kiinnostuneita viettämään aikansa psykologisissa keskusteluissa ? Ehkä siinä vaiheessa jos kysymyksessä on mahdollinen muutto toiseen maahan sen keskustelun kautta.
        Minä usein oikein huoahdan helpotuksesta keskustella sellaisten realistisemmiksi kokemieni ihmisten kanssa.
        Toinen syy miksi en pidä psykologisista keskusteluista henkilökohtaisesti on se, että toisella osapolella ei ole siinä oikeasti velvollisuutta tutkia onko keakustelukumppanin puhe paikkansapitävää vai ei, vaan he saavat tehdä sen oman päätelmänsä mielijohteensa ja mielialansa ja olotilansa mukaan ilman minkäänlaisia loogisia järkiperusteita tai konkreettisten todisteiden tutkintaa. Ja ne päätelmät myös voidaan tehdä hyvin äkkiä joidenkin minuuttien mittaisissa keskusteluissa.
        Siinä on suuri riski virhepäätelmiin.
        Sellainen asetelma on erityisen hankala ihmiselle, jonka elämässä on 100% varmuudella oikeasti konkreettisesti poikkeuksellisia toditettavissa olevia tapahtumia. Ja sen tekee vielä hankalammaksi se, että psykologit yms. ovat usein lähtöisin hyvin toisentyyppisestä ympäristöstä, jossa ovat suorastaan tottuneet asennoitumaan ihmisten vain höpöttävän jotakin psykologista juttuaan. Olen tämän havainnut, että jos ottaa yhteyttä psykologisesti suuntautuneeseen tahoon, he jo täysin tuntemattomalle ihmiselle puhuvat siihen tyyliin jo ensimmäisissä lauseissaan kuin henkilön puheet mahdollisesti eivät olisi totta. Heillähän ei voi olla mitään tietoa asiasta, vaan se on heidän ennakkoasenteensa mitä ilmeisimmin.
        Olen testannut asiaa puhelimitse. Tahallani paukauttanut pidemmittä puheita ja selityksittä ensimmäisessä virkkeessä 100% varmuudella todeksi todistettavia erikoisempia tosiasioita elämästäni. Toinen puhuja on selvästi luullut etten puhu totta. Joten jos lähden pidemmäksi aikaa sellaiseen keskusteluun, ei se minulle anna mitään vaan lähinnä hoitaa sen toisen osapuolen epäluuloja ja ennakkoluuloja, ja parhaimmillaan pääsen ikäänkuin reiluhkoon "oikeudenkäyntiin" jossa saan mahdollisuuden perustella väitteeni,jos jollain sattuu olemaan aikaa.
        Joten jos koen välttämättömäksi puhua, niin mieluummin puhun sellaisille ammattitahoille, joiden tehtävänä on oikeasti konkreettisesti tutkia asioiden todenperäisyyttä ja osaan paremmin puhua heidän konkreettisempaa kieltään tarvittaessa...perustella asioita konkreettisesti ja loogisesti ja tuoda esiin mahdollisia konkreettisia todisteita jne.
        Koen perusteluni ja todisteeni ihan "salonkikelpoisiksi" vaikka suuremmallekin yleisölle esitettäviksi. Ja kun kaiken lisäksi en kärsi esiintymisjännityksestä juurikaan , niin mieluummin puhun sitten vaikka jollekin yleisölle, jos on välttämätöntä puhua elämänkokemuksistani. Ja mieluummin niin että siellä on useampi pää käyttämässä järkeään kuin jonkin yksittäisen ihmisen mielijohteet jossakin satunnaisessa psykologisessa tunnetilassaan. Mun mielestä psykologisissa keskusteluissa on keskimääräistä suurempi riski virhepäätelmiin, siksi en pidä niistä.
        Ne voivat kyllä mennä oikein, mutta voivat mennä väärinkin (ja silloin kaikki vain monimutkaistuu). Riippuu vähän siitä kuka siellä sattuu olemaan puhumassa. Mutta se on vähän mielestäni liikaa sen satunnaisuuden varassa, että kuka siellä sattuu puhumaan, ja millä tuulella olemaan. Ja sellaisissa käsitellään enemmän ihmisen olotilaa kuin selvitetään faktaa. Ja minua kiinnostaa faktan selvittäminen. Se on minun pysyvä olotilani ja yleensä syy miksi ylipäätään koskaan puhun jos alan puhumaan.


      • poiuytresdv

        Tuossa nyt saitte vastauksia edeltäviin kysymyksiinne. Mutta niitä kysymyksiä helposti tulee sitten aina uusia. Osaan oletettavasti vastata niihinkin, mutta en lupaa alata vastailemaan, koska se kysely helposti yltyy loputtomaksi.


      • poiuytrdfgh

        Olen miettinyt sitä voisko psykopaattini aivokopan "katastrofialueellisuus" osittain johtua siitä, että hänen äitinsä on pelastajaansa lukuunottamatta ainoa pommista selvinnyt, jossa kuoli kaikki muut. Sillä pelastaja hyppäsi pelastaakseen itsensä ja kiskaisi isoäitini mukanaan. Isoäitini kuitenkin on suomalainen, Että ei tarvi taas alkaa sanoa, että olisin maahanmuuttaja niinku joku väitti.


      • poiuytrdfg
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Olen miettinyt sitä voisko psykopaattini aivokopan "katastrofialueellisuus" osittain johtua siitä, että hänen äitinsä on pelastajaansa lukuunottamatta ainoa pommista selvinnyt, jossa kuoli kaikki muut. Sillä pelastaja hyppäsi pelastaakseen itsensä ja kiskaisi isoäitini mukanaan. Isoäitini kuitenkin on suomalainen, Että ei tarvi taas alkaa sanoa, että olisin maahanmuuttaja niinku joku väitti.

        Tämän jälkeen isoäitini on keitellyt nahkavöitä ravinnokseen.
        Ja hänet on myyty orjaksi.


      • poiuytrdsdv

        Tai tuota hyppyä ennen. En tiedä tapahtumajärjestystä


      • poiuytresdfg

        Mä voin nyt ihan ok. Mutta kaksi edellistä päivää meni ihan sumussa.
        En halua narsistipsykopaattien sumumaailmaan enään ikinä !


      • poiuytredfg

        Mä koin elämäni kärsimykset kahtena edellisenä päivänä, kun mua kohdeltiin törkeesti luuria korvaan lyöden julmalla äänensävyllä jne (varmaan rangaistukseksi noista edellisten päivien rakkausintoiluistani) ja nyt mun narsisti on liikkeellä hunajapurkin kanssa olis siis konkreettisesti tänään tuomassa hunajapurkkia. Sanoin että saa syödä itse kun ei oikeasti halua ahdingossa auttaa. En vastaa heille, paastoan vaikka.


      • poiuytresdfg

        Hah...tuli viesti, että hän (narsistini) osaa vain todellisia käytännön asioita...
        hahahah....tuo on meillä jossain määrin sukuvika vaikkei muuta yhteistä olekaan, eikä se liity narsismiin eikä narsistini narsismiin, mutta siitä ehkä voi periytyä minun "epäpsykologista" luonnettani, narsistini on ihan pihalla psykologiasta ja psykopaattini manipuloi häntä silläavuin, narsistini keinot on näitä konkreettisilla hunajapurkeilla hallitsemista yms. ...


      • poiuytrdfg

        Hyvää jatkoa menen yrittämään toipua edellispäivistä jotenkin eteenpäin...
        ja hunajaa en syö vaikka onkin herkkuani...


      • poiuytdfg

        Laitoin narsitilleni viestin että mulle ei nyt käy psykologia eikä hunaja vaan ainoastaan todellinen tilanteen selvittäminen....
        (ja sitä ei tietenkään tule )


      • poiuytredfg

        Miks mä kävisin psykologisia keskusteluja, jos mä osaisin paljon paremmin filosofisia tai uskonnollisia keskusteluja ja keskustelen niitä mielelläni vaikka kuinka syvällisesti mielen perukoita myöden ja vaikka pitkäänkin ?
        Taiteellinenkin keskustelu sujuisi minulta, siinäkin voidaan mennä syvälle ja pintaan. Vieraita kulttuureja koskevia keskusteluja voin keskustella sujuvasti myöskin jne. Neurologiaakin jo aika sujuvasti joiltain osa-alueilta.
        Jos mun jotain uusia keskustelun lajeja pitää opetella niin ennemmin sitten vaikka politiikkaa, kuin psykologiaa, koska se psykologia ei ole mulle riittävän loogista, se sekottaa mun pään, niinku mulle jo alko käymään täällä palstallakin. Onko psykologian tarkoitus sekoittaa selkeän ihmisen pää ? Kyllä siinä jotain mättää silloin kuviossa kun niin käy. Ei ole viisasta tehdä jotain millä on jostain syystä jollekin selkeitä huonoja vaikutuksia, vaikka sillä pitäisi olla hyviä vaikutuksia. Tämän alan oppia itsekin vasta surullisen myöhään. Ei pidä toistaa ja toistaa jotain millä pitäisi olla hyviä vaikutuksia, jos kuitenkin tosiasiallisesti seuraukset on selkästi havaiten huonoja.
        Mun suostuminen näihin "psykologisiin" keskusteluihin täällä palstallakaan teki mulle varsin pahaa mun omassa arjessa. Anteeksi vaan se on totuus, ei mitään syyttelyä.


      • Tuolla_aik
        poiuytresdfg kirjoitti:

        Jep, mulla on ollut elämäni rankimmat kaksi vuorokautta. Mutta jos tästä nyt selviin ja toivun, niin ompahan ainakin pää täynnä uusia oivalluksia.
        Vittuilupäivänänne kävelin narsistini talolle hänen ehdotuksestaan ja kaikki muuttui painajaismaiseksi minulle pariksi vuorokaudeksi, vaikka kommunikaatiota ei juurikaan ollut, pari pientä puhelua psykopaatilleni ja helvetti oli valmis. Psykopaatti kummallisesti itse jälleen myönsi tämän ympärilläni pyörivän olevan epäeettistä.
        Minun on täysin välttämätöntä katkaista se kommunikaatio kokonaan, koska en halua osallistua epäeettiseksi käyneen kuvion paisumiseen.
        Samalla tavalla kuin teillä monilla muilla on ollut lapsuudestanne asti haaveena vaikkapa oma perhe, jokin ammatti, oma talo, ulkomaanmatka jne. , minun haaveenani on aina ollut että jonakin päivänä totuus siitä mitä minulle on tapahtunut selviää ja löydän ympärilläni tapahtuvien tapahtumien kuvaamiseksi tarvittavat sanat.
        Sanoja on joutunut hakemaan ja paljon. Joten monologitkin ovat venyneet pitkiksi.
        Olen henkilökohtaisesti nuoruudestani asti kokenut henkistä yhteyttä maailman katastrofialueilta lähtöisin oleviin ihmisiin, joiden kanssa minulla löytyy henkinen yhteys huomattavati nopeammin kuin vaikkapa suomalaisen psykologisoijien. Nyt olen oivaltanut syyn siihenkin: Olen myöskin syntyjäni eräänlaiselta "katastrofialueelta".
        Ajatteletteko että katastrofialueilla päivittäisestä selviytymisestä kamppailevat ihmiset olisivan ruoan saamisen ja muiden konkreettisten asioiden selvittämisen sijaan kiinnostuneita viettämään aikansa psykologisissa keskusteluissa ? Ehkä siinä vaiheessa jos kysymyksessä on mahdollinen muutto toiseen maahan sen keskustelun kautta.
        Minä usein oikein huoahdan helpotuksesta keskustella sellaisten realistisemmiksi kokemieni ihmisten kanssa.
        Toinen syy miksi en pidä psykologisista keskusteluista henkilökohtaisesti on se, että toisella osapolella ei ole siinä oikeasti velvollisuutta tutkia onko keakustelukumppanin puhe paikkansapitävää vai ei, vaan he saavat tehdä sen oman päätelmänsä mielijohteensa ja mielialansa ja olotilansa mukaan ilman minkäänlaisia loogisia järkiperusteita tai konkreettisten todisteiden tutkintaa. Ja ne päätelmät myös voidaan tehdä hyvin äkkiä joidenkin minuuttien mittaisissa keskusteluissa.
        Siinä on suuri riski virhepäätelmiin.
        Sellainen asetelma on erityisen hankala ihmiselle, jonka elämässä on 100% varmuudella oikeasti konkreettisesti poikkeuksellisia toditettavissa olevia tapahtumia. Ja sen tekee vielä hankalammaksi se, että psykologit yms. ovat usein lähtöisin hyvin toisentyyppisestä ympäristöstä, jossa ovat suorastaan tottuneet asennoitumaan ihmisten vain höpöttävän jotakin psykologista juttuaan. Olen tämän havainnut, että jos ottaa yhteyttä psykologisesti suuntautuneeseen tahoon, he jo täysin tuntemattomalle ihmiselle puhuvat siihen tyyliin jo ensimmäisissä lauseissaan kuin henkilön puheet mahdollisesti eivät olisi totta. Heillähän ei voi olla mitään tietoa asiasta, vaan se on heidän ennakkoasenteensa mitä ilmeisimmin.
        Olen testannut asiaa puhelimitse. Tahallani paukauttanut pidemmittä puheita ja selityksittä ensimmäisessä virkkeessä 100% varmuudella todeksi todistettavia erikoisempia tosiasioita elämästäni. Toinen puhuja on selvästi luullut etten puhu totta. Joten jos lähden pidemmäksi aikaa sellaiseen keskusteluun, ei se minulle anna mitään vaan lähinnä hoitaa sen toisen osapuolen epäluuloja ja ennakkoluuloja, ja parhaimmillaan pääsen ikäänkuin reiluhkoon "oikeudenkäyntiin" jossa saan mahdollisuuden perustella väitteeni,jos jollain sattuu olemaan aikaa.
        Joten jos koen välttämättömäksi puhua, niin mieluummin puhun sellaisille ammattitahoille, joiden tehtävänä on oikeasti konkreettisesti tutkia asioiden todenperäisyyttä ja osaan paremmin puhua heidän konkreettisempaa kieltään tarvittaessa...perustella asioita konkreettisesti ja loogisesti ja tuoda esiin mahdollisia konkreettisia todisteita jne.
        Koen perusteluni ja todisteeni ihan "salonkikelpoisiksi" vaikka suuremmallekin yleisölle esitettäviksi. Ja kun kaiken lisäksi en kärsi esiintymisjännityksestä juurikaan , niin mieluummin puhun sitten vaikka jollekin yleisölle, jos on välttämätöntä puhua elämänkokemuksistani. Ja mieluummin niin että siellä on useampi pää käyttämässä järkeään kuin jonkin yksittäisen ihmisen mielijohteet jossakin satunnaisessa psykologisessa tunnetilassaan. Mun mielestä psykologisissa keskusteluissa on keskimääräistä suurempi riski virhepäätelmiin, siksi en pidä niistä.
        Ne voivat kyllä mennä oikein, mutta voivat mennä väärinkin (ja silloin kaikki vain monimutkaistuu). Riippuu vähän siitä kuka siellä sattuu olemaan puhumassa. Mutta se on vähän mielestäni liikaa sen satunnaisuuden varassa, että kuka siellä sattuu puhumaan, ja millä tuulella olemaan. Ja sellaisissa käsitellään enemmän ihmisen olotilaa kuin selvitetään faktaa. Ja minua kiinnostaa faktan selvittäminen. Se on minun pysyvä olotilani ja yleensä syy miksi ylipäätään koskaan puhun jos alan puhumaan.

        "Vittuilupäivänänne käv"
        ??? Tuolla aikaisemmin jo viittasit johonkin tuon suuntaiseen. Mutta älä yleistä.
        Mieli on sellainen kummallinen että se saattaa tietyssä olotilassa käsittää ja kuulla asoille sellaisia sävyjä jonkalaista sävyä ei niissä asioissa ole ollut... Kirjoitettu teksti on erittäin vaikea juuri tuolla tavoin, kun siitä puuttuu ne oikeat sävyt... tavallaan.
        Palstalla on aina vieraillut joitakuita keillä ei kaikki muumit laaksossa, ja tällä palstalla on myös hurttihuumoria viljelty toisinaan...


      • poiuytredffg

        Jos mun sisin koostuu filosofiasta, uskonnosta, taiteesta, neurologiasta, kulttuureista, joistakin tiedekiinnostuksista ja monista muista vastaavista, niin millätavoin mä hyödyn psykologisesta keskustelusta, jossa kaikki nuo suljetaan keskustelun ulkopuolelle eli koko minut ?????? Millä logiikalla ? Vai luovutaanko logiigasta kokonaan ? Mitä järkeä on semmoisissa keskusteluissa joissa pyritään luopumaan logiikasta ? Sekoittaa henkilön pää ?
        Jos tällaisen henkilön keho vaurioituu, siinä tarvitaan kehollisten toimintojen mekanismien ymmärtämistä. Kuinka kukaan voi edes kuvitella, että ongelma psykologialla paranisi ?
        Missä logiikka ????
        Kyllä mieltä voi käyttää apuna esim. uusien hermoratojen rakentelussa, mutta ei sellainen ajan viettäminen höpöttämiseen mitään auta, vaan ainoastaan rasittaa ja kuormittaa hermostoa niin, että mielen asioita on sitten vaikeampi käsitellä sillä hermostolla ja mieli alkaa kontrolloimattomasti vaeltelemaan, Se oli ainakin psykologisten keskustelujen vaikutus minuun, mieli alkoi vaellella kuin mikäkin ilman holttia. Ja keskustelija voi vain ihmetellä kun aina vain ongelma kasvaa, ja kasvoi kasvamistaan kunnes sain tehtyä sen "kerrasta poikki" sellainen keskusteleminen. No mä sorruin uudestaan, tällä palstalla jne. ja tilanne vaikeutui taas, eilen laitoin kerrasta poikki kaikki keskustelut narsistien suuntaan, samoin tänne jne. Ja mun pää selkisi kuin taikaiskusta takaisin omaan filosofisen olemukseensa.
        Sain jopa ostettua muutaman euron kukan, minkä hankinnan narsistini oli vaikeuttanut koko kesän ajan. Jee, mä ostin kukan vastoin narsistini tahtoa ! aikamoinen saavutus !!!!!
        Kukan hankinta-ajatukset kun vain ajatuksenakin ovat vaikuttaneet tekevän heidät happamiksi.


      • poiuytrdfg
        Tuolla_aik kirjoitti:

        "Vittuilupäivänänne käv"
        ??? Tuolla aikaisemmin jo viittasit johonkin tuon suuntaiseen. Mutta älä yleistä.
        Mieli on sellainen kummallinen että se saattaa tietyssä olotilassa käsittää ja kuulla asoille sellaisia sävyjä jonkalaista sävyä ei niissä asioissa ole ollut... Kirjoitettu teksti on erittäin vaikea juuri tuolla tavoin, kun siitä puuttuu ne oikeat sävyt... tavallaan.
        Palstalla on aina vieraillut joitakuita keillä ei kaikki muumit laaksossa, ja tällä palstalla on myös hurttihuumoria viljelty toisinaan...

        En tarkoita että jokainen netin lukija vittuilisi, kyllä he itse tietää kuka niin on tehnyt ja kuka ei.
        Saa luvan luottaa omaan arvostelukykyynsä.


      • poiuytresdf
        Tuolla_aik kirjoitti:

        "Vittuilupäivänänne käv"
        ??? Tuolla aikaisemmin jo viittasit johonkin tuon suuntaiseen. Mutta älä yleistä.
        Mieli on sellainen kummallinen että se saattaa tietyssä olotilassa käsittää ja kuulla asoille sellaisia sävyjä jonkalaista sävyä ei niissä asioissa ole ollut... Kirjoitettu teksti on erittäin vaikea juuri tuolla tavoin, kun siitä puuttuu ne oikeat sävyt... tavallaan.
        Palstalla on aina vieraillut joitakuita keillä ei kaikki muumit laaksossa, ja tällä palstalla on myös hurttihuumoria viljelty toisinaan...

        Mieli ja mieli. Kiitos ei enempää psykologiaa (mulle), jotten mä joudu siihen paskamaiseen olotilaan takaisin kun alan eläytyä niihin kaikkien mielijuttuihin ja vaellella matkassanne mielienne maailmoissa.


      • Minusta_oot
        poiuytresdfg kirjoitti:

        Jep, mulla on ollut elämäni rankimmat kaksi vuorokautta. Mutta jos tästä nyt selviin ja toivun, niin ompahan ainakin pää täynnä uusia oivalluksia.
        Vittuilupäivänänne kävelin narsistini talolle hänen ehdotuksestaan ja kaikki muuttui painajaismaiseksi minulle pariksi vuorokaudeksi, vaikka kommunikaatiota ei juurikaan ollut, pari pientä puhelua psykopaatilleni ja helvetti oli valmis. Psykopaatti kummallisesti itse jälleen myönsi tämän ympärilläni pyörivän olevan epäeettistä.
        Minun on täysin välttämätöntä katkaista se kommunikaatio kokonaan, koska en halua osallistua epäeettiseksi käyneen kuvion paisumiseen.
        Samalla tavalla kuin teillä monilla muilla on ollut lapsuudestanne asti haaveena vaikkapa oma perhe, jokin ammatti, oma talo, ulkomaanmatka jne. , minun haaveenani on aina ollut että jonakin päivänä totuus siitä mitä minulle on tapahtunut selviää ja löydän ympärilläni tapahtuvien tapahtumien kuvaamiseksi tarvittavat sanat.
        Sanoja on joutunut hakemaan ja paljon. Joten monologitkin ovat venyneet pitkiksi.
        Olen henkilökohtaisesti nuoruudestani asti kokenut henkistä yhteyttä maailman katastrofialueilta lähtöisin oleviin ihmisiin, joiden kanssa minulla löytyy henkinen yhteys huomattavati nopeammin kuin vaikkapa suomalaisen psykologisoijien. Nyt olen oivaltanut syyn siihenkin: Olen myöskin syntyjäni eräänlaiselta "katastrofialueelta".
        Ajatteletteko että katastrofialueilla päivittäisestä selviytymisestä kamppailevat ihmiset olisivan ruoan saamisen ja muiden konkreettisten asioiden selvittämisen sijaan kiinnostuneita viettämään aikansa psykologisissa keskusteluissa ? Ehkä siinä vaiheessa jos kysymyksessä on mahdollinen muutto toiseen maahan sen keskustelun kautta.
        Minä usein oikein huoahdan helpotuksesta keskustella sellaisten realistisemmiksi kokemieni ihmisten kanssa.
        Toinen syy miksi en pidä psykologisista keskusteluista henkilökohtaisesti on se, että toisella osapolella ei ole siinä oikeasti velvollisuutta tutkia onko keakustelukumppanin puhe paikkansapitävää vai ei, vaan he saavat tehdä sen oman päätelmänsä mielijohteensa ja mielialansa ja olotilansa mukaan ilman minkäänlaisia loogisia järkiperusteita tai konkreettisten todisteiden tutkintaa. Ja ne päätelmät myös voidaan tehdä hyvin äkkiä joidenkin minuuttien mittaisissa keskusteluissa.
        Siinä on suuri riski virhepäätelmiin.
        Sellainen asetelma on erityisen hankala ihmiselle, jonka elämässä on 100% varmuudella oikeasti konkreettisesti poikkeuksellisia toditettavissa olevia tapahtumia. Ja sen tekee vielä hankalammaksi se, että psykologit yms. ovat usein lähtöisin hyvin toisentyyppisestä ympäristöstä, jossa ovat suorastaan tottuneet asennoitumaan ihmisten vain höpöttävän jotakin psykologista juttuaan. Olen tämän havainnut, että jos ottaa yhteyttä psykologisesti suuntautuneeseen tahoon, he jo täysin tuntemattomalle ihmiselle puhuvat siihen tyyliin jo ensimmäisissä lauseissaan kuin henkilön puheet mahdollisesti eivät olisi totta. Heillähän ei voi olla mitään tietoa asiasta, vaan se on heidän ennakkoasenteensa mitä ilmeisimmin.
        Olen testannut asiaa puhelimitse. Tahallani paukauttanut pidemmittä puheita ja selityksittä ensimmäisessä virkkeessä 100% varmuudella todeksi todistettavia erikoisempia tosiasioita elämästäni. Toinen puhuja on selvästi luullut etten puhu totta. Joten jos lähden pidemmäksi aikaa sellaiseen keskusteluun, ei se minulle anna mitään vaan lähinnä hoitaa sen toisen osapuolen epäluuloja ja ennakkoluuloja, ja parhaimmillaan pääsen ikäänkuin reiluhkoon "oikeudenkäyntiin" jossa saan mahdollisuuden perustella väitteeni,jos jollain sattuu olemaan aikaa.
        Joten jos koen välttämättömäksi puhua, niin mieluummin puhun sellaisille ammattitahoille, joiden tehtävänä on oikeasti konkreettisesti tutkia asioiden todenperäisyyttä ja osaan paremmin puhua heidän konkreettisempaa kieltään tarvittaessa...perustella asioita konkreettisesti ja loogisesti ja tuoda esiin mahdollisia konkreettisia todisteita jne.
        Koen perusteluni ja todisteeni ihan "salonkikelpoisiksi" vaikka suuremmallekin yleisölle esitettäviksi. Ja kun kaiken lisäksi en kärsi esiintymisjännityksestä juurikaan , niin mieluummin puhun sitten vaikka jollekin yleisölle, jos on välttämätöntä puhua elämänkokemuksistani. Ja mieluummin niin että siellä on useampi pää käyttämässä järkeään kuin jonkin yksittäisen ihmisen mielijohteet jossakin satunnaisessa psykologisessa tunnetilassaan. Mun mielestä psykologisissa keskusteluissa on keskimääräistä suurempi riski virhepäätelmiin, siksi en pidä niistä.
        Ne voivat kyllä mennä oikein, mutta voivat mennä väärinkin (ja silloin kaikki vain monimutkaistuu). Riippuu vähän siitä kuka siellä sattuu olemaan puhumassa. Mutta se on vähän mielestäni liikaa sen satunnaisuuden varassa, että kuka siellä sattuu puhumaan, ja millä tuulella olemaan. Ja sellaisissa käsitellään enemmän ihmisen olotilaa kuin selvitetään faktaa. Ja minua kiinnostaa faktan selvittäminen. Se on minun pysyvä olotilani ja yleensä syy miksi ylipäätään koskaan puhun jos alan puhumaan.

        " minun haaveenani on aina ollut että jonakin päivänä totuus siitä mitä minulle on tapahtunut selviää ja löydän ympärilläni tapahtuvien tapahtumien kuvaamiseksi tarvittavat sanat. "
        Minusta oot hyvässä vauhdissa tuossa asiassa. Jo narsismin löytyminen on hyvä saavutus.
        Narsismia on kytketty monenlaiseen yhteiskunnalliseen, uskonnolliseen ja miksei sinne folosofiseenkin yhteyteen...
        Minusta psykologinen näkökulma, kun termikin on kerran lääketieteellinen, on ikäänkuin kaikkein puhtain. Se kuulostaa päätökseltä, joka on ja pysyy, vaikka asiaa muuten heiluttelisi miten päin tahansa. Näinhän narsismi näyttäytyy. Narsisti ei muutu, vaikka mitä tehtäisiin tai yritettäisiin. Narsismi pysyy ihmisyksilössä niin kauvan kuin hänessä henki pihisee. Ja narsismi on tietyn/tiettyjen yksilöiden ominaisuus.
        "Ajatteletteko että katastrofialueilla päivittäisestä selviytymisestä kamppailevat ihmiset olisivan ruoan saamisen ja muiden konkreettisten asioiden selvittämisen sijaan kiinnostuneita viettämään aikansa psykologisissa keskusteluissa ?"
        Tiedetään että peruasioista kamppailessaan ihmiset keskittyvät juuri niiden perusasioiden hankkimiseen.
        On totta mitä puhut muutoksesta.
        Todellisen muutoksen edellytys voi joskus olla oma parantunut kunto.
        Katasrofeista selvinneille järjestetään kriisiterapiaa ainakin Suomessa ja varmaan muuallakin ns. sivistysvaltioissa.
        Kriisperäiset traumat kun ovat yksilöongelmia.

        " toisella osapolella ei ole siinä oikeasti velvollisuutta tutkia onko keakustelukumppanin puhe paikkansapitävää vai ei, vaan he saavat tehdä sen oman päätelmänsä mielijohteensa ja mielialansa ja olotilansa mukaan ilman minkäänlaisia loogisia järkiperusteita tai konkreettisten todisteiden tutkintaa. "
        Vaadit mahdottomia!!!
        Etkö itse ymmärrä että vaatimuksesi on täysin järjettömästi mitoitettu.
        Vertaa Nürnbergin oikeudenkäynnit.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nürnbergin_oikeudenkäynnit

        Onko sinulla mitään hajua, kuinka massiivinen tapahtuma esim. juuri kyseinen oikeudenkäynti on ollut? Tai tiedätkö edes mikä se oli?

        Kyseinen oikeudenkäynti on ollut mahdollinen vasta toisen maailmansodan päättymisen jälkeen, että rikoksista ihmisyyttä vastaan on saatu epäillyt oikeuden eteen...

        "Joten jos koen välttämättömäksi puhua, niin mieluummin puhun sellaisille ammattitahoille, joiden tehtävänä on oikeasti konkreettisesti tutkia asioiden todenperäisyyttä ja osaan paremmin puhua heidän konkreettisempaa kieltään tarvittaessa...perustella asioita konkreettisesti ja loogisesti ja tuoda esiin mahdollisia konkreettisia todisteita jne. "
        Oletko siis ajamassa parempia oikeuskäytäntöjä?
        Tiedäthän että kuka tahansa voi nykyään tehdä kansalaisaloitteen?


      • poiuytrdfg

        Siellä mielien maailmoissa on kuin helvetissä ja käväisin siellä vuorokausi pari sitten jälleen.
        Kaikki menee sumuiseksi ja vaikea hoitaa käytäntöä sitten.
        Kun sitä ei ymmärretä että ei narsistien uhri ja hermostovammautunut, joka on jo muutenkin aiemmin elämässään mielenmatkaillut erilaisissa erilaisten ihmisten maailmoissa keskivertoa enemmän tarvitse avuksi LISÄÄ mielenmatkailua muiden ihmisten mielten maailmoissa. Se sekoittaa sanon minä.
        Sanoin mun psykopaatillenikin että tuntuu kuin he yrittäisi tehdä minun hulluksi. Psykopaattini vastas: "Niinhän ne yrittääkin".
        Koska nimittäin kun mä olin pahasti hermostovammautunut ihmiset sai mut lähtemään mukaan vaikka kuinka typeriin keskusteluihin fyysisen heikkouteni takia. (narsistien herkkua semmoinen tilanne)Sellasta fyysisesti heikkoa ihmistä ei saisi altistaa typerälle keskustelulle yhtään, jos ollaan eettisiä. Mä olen todella päätynyt näkemään mahdolliset keskustelun vahingoittavat vaikutukset.


      • poiuytrdfgh
        Minusta_oot kirjoitti:

        " minun haaveenani on aina ollut että jonakin päivänä totuus siitä mitä minulle on tapahtunut selviää ja löydän ympärilläni tapahtuvien tapahtumien kuvaamiseksi tarvittavat sanat. "
        Minusta oot hyvässä vauhdissa tuossa asiassa. Jo narsismin löytyminen on hyvä saavutus.
        Narsismia on kytketty monenlaiseen yhteiskunnalliseen, uskonnolliseen ja miksei sinne folosofiseenkin yhteyteen...
        Minusta psykologinen näkökulma, kun termikin on kerran lääketieteellinen, on ikäänkuin kaikkein puhtain. Se kuulostaa päätökseltä, joka on ja pysyy, vaikka asiaa muuten heiluttelisi miten päin tahansa. Näinhän narsismi näyttäytyy. Narsisti ei muutu, vaikka mitä tehtäisiin tai yritettäisiin. Narsismi pysyy ihmisyksilössä niin kauvan kuin hänessä henki pihisee. Ja narsismi on tietyn/tiettyjen yksilöiden ominaisuus.
        "Ajatteletteko että katastrofialueilla päivittäisestä selviytymisestä kamppailevat ihmiset olisivan ruoan saamisen ja muiden konkreettisten asioiden selvittämisen sijaan kiinnostuneita viettämään aikansa psykologisissa keskusteluissa ?"
        Tiedetään että peruasioista kamppailessaan ihmiset keskittyvät juuri niiden perusasioiden hankkimiseen.
        On totta mitä puhut muutoksesta.
        Todellisen muutoksen edellytys voi joskus olla oma parantunut kunto.
        Katasrofeista selvinneille järjestetään kriisiterapiaa ainakin Suomessa ja varmaan muuallakin ns. sivistysvaltioissa.
        Kriisperäiset traumat kun ovat yksilöongelmia.

        " toisella osapolella ei ole siinä oikeasti velvollisuutta tutkia onko keakustelukumppanin puhe paikkansapitävää vai ei, vaan he saavat tehdä sen oman päätelmänsä mielijohteensa ja mielialansa ja olotilansa mukaan ilman minkäänlaisia loogisia järkiperusteita tai konkreettisten todisteiden tutkintaa. "
        Vaadit mahdottomia!!!
        Etkö itse ymmärrä että vaatimuksesi on täysin järjettömästi mitoitettu.
        Vertaa Nürnbergin oikeudenkäynnit.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nürnbergin_oikeudenkäynnit

        Onko sinulla mitään hajua, kuinka massiivinen tapahtuma esim. juuri kyseinen oikeudenkäynti on ollut? Tai tiedätkö edes mikä se oli?

        Kyseinen oikeudenkäynti on ollut mahdollinen vasta toisen maailmansodan päättymisen jälkeen, että rikoksista ihmisyyttä vastaan on saatu epäillyt oikeuden eteen...

        "Joten jos koen välttämättömäksi puhua, niin mieluummin puhun sellaisille ammattitahoille, joiden tehtävänä on oikeasti konkreettisesti tutkia asioiden todenperäisyyttä ja osaan paremmin puhua heidän konkreettisempaa kieltään tarvittaessa...perustella asioita konkreettisesti ja loogisesti ja tuoda esiin mahdollisia konkreettisia todisteita jne. "
        Oletko siis ajamassa parempia oikeuskäytäntöjä?
        Tiedäthän että kuka tahansa voi nykyään tehdä kansalaisaloitteen?

        Tekstisi loppuosa oli minulle käsittämätöntä . Kirjoitat jotain eri asiaa siinä...
        Ei liittyne minun kirjoitukseeni.
        Mutta mä en nyt lähde sinun mielesi maailmoihin eläytymään, jotta pystyn selviytymään narsteistani jatkossa ettei tule lisää sellasta kun viime päivinä.


      • poiuytrdfgh

        Enkä mä ymmärtänyt mitä puhtainta on psykologia, puhtain oppi ?
        Moni muu voi olla eri mieltä, kuten toisuskoiset, filosofit, mahdollisesti neurologitkin.
        Se pätee psykologiaan kuten muihinkin oppeihin, että useimmiten se oma oppi tuntuu puhtaimmalle, vaikka ei tietenkään aina.


      • poiuydfgkjh

        Mutta joo, se on varmasti tärkeä psykologian oppi minunkin muistaa, että narsistit ei muutu, koska nyt taas mun vahingoittamisen jäljeen mun narsistit on hunajatuulella hunajapurkkeineen liikkeellä. Kovin oltiin kuin kirveen nielleitä, kun sitä ennen saavuin yllätten paikalle iloisen pirteänä kukkia poimien ja rakkausrunoja kehitellen.
        Sillon piti tehdä se "psykohyökkäys".


      • poiuytrsdfg

        Joo olen löytänyt monille ilmiöille jo sanoja...


      • poiuytrsdfg

        Havaitsen merkkejä siitä että narsistieni "psykohyökkäykset" ovat pahenemaan päin niin että olisi syytä joihinkin varotoimiin esim. puhelimen käytössä.


      • poiuytrdfg

        Toistensa "psykohyökkäily" on heidän arkipäiväänsä.
        Ja minuahan on tarvittu siihen vuosikymmeniä. Saa se "psykohyökkäily"" kivasti" monimuotoisuutta sitä kautta. Ei ole sitten psykopaatillakaan niin tylsää kun minun kauttani siihen "psykohyökkäilyyn" tulee mukaan vaikka mitä mielenkiintoista aihetta ja tiedettä ja taidetta, jota hän ei tiennyt maailmassa olevan olemassakaan..


      • poiuytrsdfg

        Psykologia on mulle ok yhtenä tieteenä muiden tieteiden joukossa ja niitä täydentämässä, Olen löytänyt siitä paljon hyvin mielenkiintoista varsinkin uusimpien tutkimusten joukossa jossa psykologiaa on yhdistetty neurotieteeseen ja neurologiseen tutkimkseen.. .mutta psykologia ei kiinnosta mua niin, että kaikki tieteet ja taiteet pitää rajata psykologian tieteen sisälle,..,
        ja kaikki mitä psykologi ei ole ennen kuullut tai ei tiedä, ei ole totta tai ei ole olemassa...
        Vaikka samaan aikaan voisi avata netistä jonkun uudemman vaikka neuropsykologisen tutkimuksen, jossa asia jo tiedetään...


      • poiuytrdsdfg

        Siitä koituu mulle "ahdistusta", jos kaikki tieteet yritetään ängetä psykologian sisään, eli jotakin laajempaa suppeamman sisään, koska se on niin luonnotonta. Sehän on kidutusmetodikin, että jotain ängetään itseään pienempään laatikkoon. Joten jos laajempaa ängetään suppeamman sisään, se luonnollisesti aiheuttaa "ahdistavaa" tunnetta.


      • poiytdsdfg

        Esim. filosofia ei mene luonnollisesti psykologian sisään, koska psykologia on filosofiasta ikäänkuin irronnut pirstale, joten siitä voi tulla loogiselle ihmiselle hyvinkin erikoisia tuntemuksia, kun kun kokee esimerkiksi että filosofiaa ängetään psykologian sisään. Ja siinä sitten onkin psykologilla pähkäiltävää, että mistä se erikoinen tuntemus tulee ja johtuu...


      • poiuytrdfg

        Ja vielä erikoisemmat tulee ne tuntemukset jos on samalla halvaantunut niin että hermovauriot aiheuttaa erikoisia tuntemuksia eikä pysty ilmaisemaan itseään kuin hieman...


      • poiuytreedfg

        Ja sitten kysytään:
        "No niiiihh...mitäs sä olet tänään ajatellut tehdä ?"
        Tai
        "Onkos sulla ketään kavereita ?"

        :)


      • poiuytredfgh

        Oikeastaan mielestäni ihmisen olisi hyvä kehittää hyvä monologi ennenkuin alkaa varsinaisesti harjoittaa dialogia. Todellinen dialogi alkaisi siitä kun kahden tai useamman ihmisen monologit lomittuisivat tasapainoisesti ja kauniisti toisiinsa.


      • poiuytredfg

        Ja vielä jonkun kysymykseen vastaus. En ole oikeuskäyntäntöjen muuttamisasialla ollenkaan. Eikä tämä valitusvirteni koske sitä teemaa edes.
        Mutta nähdäkseni se, että jos ihmisten yksilöllisyyttä ei huomioida lainkaan, voi johtaa epäeettisiin tilanteisiin käytännössä monenlaisissa yhteyksissä..


      • poiuytresdf

        Nyt poistun ainakin tältä erää...
        kirjotin vielä tän, kun pulppusi ilman varsinaista vaivannäköä...


      • Ai_et
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Tekstisi loppuosa oli minulle käsittämätöntä . Kirjoitat jotain eri asiaa siinä...
        Ei liittyne minun kirjoitukseeni.
        Mutta mä en nyt lähde sinun mielesi maailmoihin eläytymään, jotta pystyn selviytymään narsteistani jatkossa ettei tule lisää sellasta kun viime päivinä.

        Ai et edes ymmärtänyt mihin viittasin ja miksi.
        Kyllä koko tekstini oli vastaus sinulle ja vähän mielipidettä ja perustelua sinun aiempiisi joissa olet vaatinut koko totuuden ja vain ja ainoastaan totuuden esiinnostamista ihmisyksilöiden kysymyksissä.
        Jos ei koske valitusvirtesi oikeuskäytäntöjen muuttamista, niin se koskaa mitä?


      • Tuossa_on
        poiuytredfgh kirjoitti:

        Oikeastaan mielestäni ihmisen olisi hyvä kehittää hyvä monologi ennenkuin alkaa varsinaisesti harjoittaa dialogia. Todellinen dialogi alkaisi siitä kun kahden tai useamman ihmisen monologit lomittuisivat tasapainoisesti ja kauniisti toisiinsa.

        "Oikeastaan mielestäni ihmisen olisi hyvä kehittää hyvä monologi ennenkuin alkaa varsinaisesti harjoittaa dialogia."
        Tuossa on ideaa todella. Olen tiettyyn pisteeseen asti samaa mieltä. Siinä pisteessä erkaannun olemasta monologin kehittämisen kannalla, kun monologi muuttuu harheiseksi hourailuksi, jossa ei ole päätä eikä häntää, kuten sille minun yhdelle entiselle ystävälleni kävi. Varoittelin häntä kovasti, mutta ei ottanut onkeensa lainkaan vaan vain on jotenkin seonnut.


      • Pöh_Mit
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Enkä mä ymmärtänyt mitä puhtainta on psykologia, puhtain oppi ?
        Moni muu voi olla eri mieltä, kuten toisuskoiset, filosofit, mahdollisesti neurologitkin.
        Se pätee psykologiaan kuten muihinkin oppeihin, että useimmiten se oma oppi tuntuu puhtaimmalle, vaikka ei tietenkään aina.

        Pöh. Mitään tuollaista en ole hourinut.
        Kirjoitin ja tarkoitin narsismista/narsistisesta pershäiriöstä.
        Että narsismi on lääketieteellinen määritelmä, ja siksi se on ymmärrettävä...
        En lähde folosofoimaan narsistia enkä hänen merkitystään, kun on vain ihminen ja melkoinen kurahousu ihmisenä onkin.
        Jos filosofoin niin filosofoin tärkeämpiä asioita.


      • poiuytrdfg

        Mua vaivaa se neuroeettinen kysymys koskien psykopaattiani, että hän järjellään täysin tietää tekevänsä väärin mua kohtaan, ja hyvinkin väärin, mutta silti tekee tietoisena tekemisistään, koska ilmeisesti tunnetaso laittaa tekemään niin ja se tunnetaso voi olla vammaantunut niin ettei hän voi sille mitään.
        Niin tuon takia on ollut niin vaikea valita sitä suhtautumista.
        Mutta kuvio on mun omalle neurologialle vahingollinen siinä määrin että se tuntuu vaaralliselle, joten siksi mä olen päätynyt siihen että ei pitäisi olla yhteyttä häneen.


      • On_on
        poiuytrdfg kirjoitti:

        Mua vaivaa se neuroeettinen kysymys koskien psykopaattiani, että hän järjellään täysin tietää tekevänsä väärin mua kohtaan, ja hyvinkin väärin, mutta silti tekee tietoisena tekemisistään, koska ilmeisesti tunnetaso laittaa tekemään niin ja se tunnetaso voi olla vammaantunut niin ettei hän voi sille mitään.
        Niin tuon takia on ollut niin vaikea valita sitä suhtautumista.
        Mutta kuvio on mun omalle neurologialle vahingollinen siinä määrin että se tuntuu vaaralliselle, joten siksi mä olen päätynyt siihen että ei pitäisi olla yhteyttä häneen.

        "ja se tunnetaso voi olla vammaantunut niin ettei hän voi sille mitään."
        On on. Ehdottomasti se on jotenkin noin, minunkin mielestäni.
        Se on sitä läheisriippuvuutta kuitenkin, että antaa sen toisen sen vammautuneen tunnetasonsa takia vammauttaa "minua". Se ei ole ongelman pointti, että mistä se johtuu, vaan se, että kun sille ei voi mitään. Minä en voi sille mitään, hoitoon ei noita saa ja niiden tehokkuudesta tosiaan ei takeita mitään... Ennemminkin että eivät tokene. Sen ymmärtäminen on monen läheisen paranemisen alku.


      • Tuo_tai
        poiuytrdfg kirjoitti:

        Mua vaivaa se neuroeettinen kysymys koskien psykopaattiani, että hän järjellään täysin tietää tekevänsä väärin mua kohtaan, ja hyvinkin väärin, mutta silti tekee tietoisena tekemisistään, koska ilmeisesti tunnetaso laittaa tekemään niin ja se tunnetaso voi olla vammaantunut niin ettei hän voi sille mitään.
        Niin tuon takia on ollut niin vaikea valita sitä suhtautumista.
        Mutta kuvio on mun omalle neurologialle vahingollinen siinä määrin että se tuntuu vaaralliselle, joten siksi mä olen päätynyt siihen että ei pitäisi olla yhteyttä häneen.

        " neuroeettinen kysymys"
        Tuo tai muu eettinen kysymys liittyen narsismiin vaivaa lähes kaikkia narsistien uhreja.
        Kaikki eivät pääse edes parisuhteesta narsistin kanssa eroon eettisten pohdintojen takia...
        -Että kun se narsisti tarvitsee minua kun sillä täytyy olla joku jonka elämän pilaa ja vaikka minä olen yksi monista sen uhreista niin silti se minuakin tarvitsee ja voinhan olla vaikka se numero kaksitoista kunhan vain olen... kun se narsisti on sanonut niin ja näin ja näyttää niin lutuiselle ja anovalle ja tuntuu itsekin kärsivän narsismista,,, niin mitäpä minulla väliä, pääasia että narsisti saa suupalansa...

        Tuollaista täällä palstalla kuultu vaikka kuinka paljon.
        Ja ainakin minä olen myöntänyt, että omalla tavallaan tietystä aspektista narsistin lähisukulaisen on vaikeampi päästä narsistista eroon... Se suku kun on ja pysyy. Vaatii niin radikaalia toimintaa...

        Silti suosittelen eroon pyrkimistä niin paljon kuin suinkin kykenee.


      • poiuytrdfg

        Niin, sen voisi perustella vaikka sillä eettisesti, että muiden eettisten päämäärien takia ei pidä olla narsistin kanssa tekemisissä koska hän estää niitä eettisiä päämääriä...


      • poiuytrdfg
        Tuossa_on kirjoitti:

        "Oikeastaan mielestäni ihmisen olisi hyvä kehittää hyvä monologi ennenkuin alkaa varsinaisesti harjoittaa dialogia."
        Tuossa on ideaa todella. Olen tiettyyn pisteeseen asti samaa mieltä. Siinä pisteessä erkaannun olemasta monologin kehittämisen kannalla, kun monologi muuttuu harheiseksi hourailuksi, jossa ei ole päätä eikä häntää, kuten sille minun yhdelle entiselle ystävälleni kävi. Varoittelin häntä kovasti, mutta ei ottanut onkeensa lainkaan vaan vain on jotenkin seonnut.

        Joo siis mä taas joudun kärsimään siitä "auttajien" pelosta, että ihmiselle kävisi huonosti monologin tiellä, nimittäin voisin sanoa, että heidän pitäisi olla ihan yhtälailla huolissaan siitä, että jollein toiselle käy huonosti dialogin tiellä...
        Olettaakseni tässä asiassa ihmiset eroavat toisistaan. Toisille se toinen siihen ajattelun tueksi on tärkeä ja toisille erittäin ahdistava. Toisille se toinen antaa lisää sisöltöä ja selkeyttää ja toisten ajattelua se toinen siinä häiritsemässä kaventaa ja hämärtää..


      • poiuytrfgh

        Niin ja joku kysyi mikä minun tarkoitukseni on jos ei muuttaa oikeuskäytäntöjä.
        No se on vetristellä tässä vammautuneita aivojani ja samalla vähän herätellä ajattelua ehkä muillakin siinä sivussa...


      • Mistä_
        poiuytrdfg kirjoitti:

        Joo siis mä taas joudun kärsimään siitä "auttajien" pelosta, että ihmiselle kävisi huonosti monologin tiellä, nimittäin voisin sanoa, että heidän pitäisi olla ihan yhtälailla huolissaan siitä, että jollein toiselle käy huonosti dialogin tiellä...
        Olettaakseni tässä asiassa ihmiset eroavat toisistaan. Toisille se toinen siihen ajattelun tueksi on tärkeä ja toisille erittäin ahdistava. Toisille se toinen antaa lisää sisöltöä ja selkeyttää ja toisten ajattelua se toinen siinä häiritsemässä kaventaa ja hämärtää..

        "heidän pitäisi olla ihan yhtälailla huolissaan siitä, että jollein toiselle käy huonosti dialogin tiellä..."
        Mistä tässä maailmassa on ikinä oltu niin huolissaan ihan kauttaaltaan kun nuorisosta, joka eksyy "väärään seuraan" (edustaa dialogia jossa käy hullusti). Saattaa edustaa myös jonkun päsmärin monologia, jota sitten heikompi nuori käy seurailemaan...

        Elämä on valintoja.


      • Joo_on_
        poiuytrfgh kirjoitti:

        Niin ja joku kysyi mikä minun tarkoitukseni on jos ei muuttaa oikeuskäytäntöjä.
        No se on vetristellä tässä vammautuneita aivojani ja samalla vähän herätellä ajattelua ehkä muillakin siinä sivussa...

        Joo on varmaan tarkoituksesi vetristellä aivojasi... Mutta älä silti välttis ihan mahdottomia vaadi yhteiskunnalta ja muiltakaan.


      • poiuytrdfg

        Mitä mä olen vaatinut ?


      • poiuytrdsdf
        Mistä_ kirjoitti:

        "heidän pitäisi olla ihan yhtälailla huolissaan siitä, että jollein toiselle käy huonosti dialogin tiellä..."
        Mistä tässä maailmassa on ikinä oltu niin huolissaan ihan kauttaaltaan kun nuorisosta, joka eksyy "väärään seuraan" (edustaa dialogia jossa käy hullusti). Saattaa edustaa myös jonkun päsmärin monologia, jota sitten heikompi nuori käy seurailemaan...

        Elämä on valintoja.

        No mun kotona oli niinpäin, että mä olin se jämpti typpi joka yritin koko ajan luennoida psykopaatilleni etiikkaa ihan teini-ikäisestä asti...


      • poiuytredfg

        Joka päivä monta tuntia luennoin hänelle aiheesta, mutta ei hän mitään oppinu...


      • poiuytrdfg

        Mutta omaksui mun psykopaatti nuoruudessaan minulta hyviä tapoja: Lopetti esimerkkini mukaan vähäisenkin alkoholin käytön, kiinnostui terveellisestä ravinnosta ja monin tavoin seurasi minun jalanjälkiäni sitten vähän yli parikymppisenä perässäni joka paikkaan...
        Mutta pieleen meni...


    • poiuytredfg

      Nyt ette sitten enää saa näin jännää keskusteluseuraa

    • juttujajuttujajuttuja

      Kun taiteilija esittelee töitään haluaa hän toki palautteen sekä näyttää aikaansaannostaan. Onko itselläsi mitään kaunista esillä? teetkö mitään mistä itse olisit ylpeä jota toiselle voisit esitellä?
      Eräs kaverini sanoi että kaikki muusikot ovat narsisteja, hän on hyvin syyttelevä joka pitää itseään kovana musiikin tekijänä ja nämä jutut olivat mielestäni shaisee.

      Onko fiiliksiä että hän ei kuuntele sinua vaan kertoo omista jutuistaan? tuttu tunne.. Oletkohan itse kateellinen nartisti jolla itsellään ei ole omia töitä esiteltävänä ja siksi vihainen tälle ihmiselle ja pidemmän päälle katkeruus?

    • Kaikille_baskerihatuille

      Tiedoksi, kukaan toinen ihminen ei voi sanoa, oletko taiteilija vai et. Jos et itse tunnista olevasi taiteilija, niin tuskin olet sitä. Hapannaamoja ja toisten töiden kadehtijoita riittää tässä maailmassa sekä aina samaa vanhaa kaavaa toistavia samaten. Se on todellinen taiteilija koka uskaltaa olla oma itsensä. Se joka ei kopioi muita. Se jola ei välitä mitä muut sanovat. Se joka uskaltaa tehdä sellaisia töitä mistä itsekin pitää. Se on todellinen taiteilija. Pikkusieluista ei kannata välittää. Tee kuten haluat ja vitut muista.

      • Kaikki_

        Kaikki ei ehkä edes halua olla taiteilijoita. Nekään jotka haluaa olla hyviä harrastajia.
        Ihanaa kun ei tarvitse olla hapannaama eikä kadehtia toisten töitä, vaan voi ihaillakin ihan vapaasti ja nauttia toisten töistä 😄 ja siinä samassa pyrkiä itsekin saavuttamaan jotain.
        Ammatti ja työ on muu niin ei tarvitse yrittää myydä. Ystävät on ystäviä ja niiden kanssa tehdään ja puhutaan muuta. On myös vapaa harrastamaan muutakin, joka tuntuu tosi tärkeältä.
        Elämä on kokonaisuus minulle ja pyrin olemaan ihmisenä myös kokonaisuus.


      • poiuytdsdfg

        Se onkin just vähän eri tilanne, että jos omaa toisenkin ammatin kuin taiteilijuuden tai ei.
        Ja joillekin taitelijoile koko elämä on sitä taidetta, ei voi eritellä työtä ja vapaa-aikaa varsinaisesti. Mä koen että se olisi ihannetilanne., että mä olisin kokonaan itse sitä mun taidetta, mitään muuta minua ei olisi. ..
        Nyt valitettavasti on tämä halvaantunut narsistien uhri yms.
        Sitä ei oikeastaan tarvitsisikaan vahvistaa, vaan se pitäisi hälvyttää...
        Siksikään se psykologinen auttaminen ei toimi, kun se vahvistaa puolta, jota ei tarvitsisi olla ollenkaan...
        Joo kyllä mä varmaan tarvitsisin jostain avustuksesta silmälasit että mä näkisin mitä mä ostan kaupasta, mutta jos mä lähden semmoisia hankkimaan, se vahvistaa mun elämässä sitä vammaista persoonaa monella tavalla ja sosiaalisestikin. Joten pitänee laittaa tuo suurennuslasi käsilaukkuun ja alkaa sen kanssa liikkumaan...
        Ehkä se vaikka sopis mun "taiteilijaimagoon" :)


      • poiuytrdfg

        Minun on niin vaikea ymmärtää sitä miten joku kadehtii sitä että joku on tehnyt jotain taideteoksia, mutta mun on täytynyt ymmärtää että ihan oikeasti jotkut kadehtii sitä, vaikka mä en pysty oikein hahmottamaan sitä että mitä ihmettä he oikeen kokee.
        Jostain kirjasta luin, etä useimmiten se kadehtija voisi olla ikäänkuin piilevä taiteilija, joka ei ole saanut sitä itsestään ulos. No silloin olisi kyllä parasta lopettaa se kadehtiminen heti ja mennä hankkimaan jotain taidevälineitä mistä tykkää ja aloittaa välittömästi....
        Sille ei ole mitään todellista estettä, se este on kuviteltu olotila...
        joka minuakin valtaa usein enkä saa ulos mitään...


      • No_jos
        poiuytdsdfg kirjoitti:

        Se onkin just vähän eri tilanne, että jos omaa toisenkin ammatin kuin taiteilijuuden tai ei.
        Ja joillekin taitelijoile koko elämä on sitä taidetta, ei voi eritellä työtä ja vapaa-aikaa varsinaisesti. Mä koen että se olisi ihannetilanne., että mä olisin kokonaan itse sitä mun taidetta, mitään muuta minua ei olisi. ..
        Nyt valitettavasti on tämä halvaantunut narsistien uhri yms.
        Sitä ei oikeastaan tarvitsisikaan vahvistaa, vaan se pitäisi hälvyttää...
        Siksikään se psykologinen auttaminen ei toimi, kun se vahvistaa puolta, jota ei tarvitsisi olla ollenkaan...
        Joo kyllä mä varmaan tarvitsisin jostain avustuksesta silmälasit että mä näkisin mitä mä ostan kaupasta, mutta jos mä lähden semmoisia hankkimaan, se vahvistaa mun elämässä sitä vammaista persoonaa monella tavalla ja sosiaalisestikin. Joten pitänee laittaa tuo suurennuslasi käsilaukkuun ja alkaa sen kanssa liikkumaan...
        Ehkä se vaikka sopis mun "taiteilijaimagoon" :)

        "Siksikään se psykologinen auttaminen ei toimi, kun se vahvistaa puolta, jota ei tarvitsisi olla ollenkaan... "
        No jos se puoli häviää kun ummistaa silmänsä ja kieltää...
        Minulla vain ei toiminut se ummistaminen kuin sen verran kun tarvitsin armonaikaa laittaakseni asiat uudelleen halki-poikki-pinoon... jonka järjestelyn elämäni tuossa käänteessä tarvitsi. Narsistista oli päästävä eroon, se oli selvä asia, mikäli mielin jatkaa omaa elämääni missä vielä itseni tunnistaisin omaksi itsekseni. Muuten olisi hukka perinyt. Ei ollut mitään mahdollisuutta jatkaa...
        Silmien ummistaminen toimi todella hyvin, minä osaan sen taidon ja se on todellakin taito mistä voi olla hyötyä joskus.
        Sen voin sanoa, että ei sitä minun silmien ummistamistani täällä palstalla kaikki tukeneet... Jotkut ymmärsivät ja ainakin yksi moitti kovin (nyt ehkä vähän jo naurattaakin se moite...😄


      • poiuytrdfgh

        Mun mielestä auttajat voisivat ymmärtää, että kyllä sen yleensä itse parhaiten intuitiollaan tietää miten missäkin vaiheessa on viisainta suhtautua jotta asiat pysyy kunnossa. Ihmiset ja tilanteet vaihtelee kuitenkin niin paljon. Mun mielestä se auttaminen että sanotaan summissa jotain vaan on tosi riskaapelia, kun niitä neuvoja sitten käytäntöön laittaa. Mä useimmiten sanoisin jos mun pitäisi jotakuta auttaa: "Olettaisin että yleensä on viisainta tehdä mitä itsestä viisaimmalta tuntuu". Mutta eihän mulle useinkaan kukaan noin sano. Se on tuntunut epäreilulle.


      • Omaa_umm
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Mun mielestä auttajat voisivat ymmärtää, että kyllä sen yleensä itse parhaiten intuitiollaan tietää miten missäkin vaiheessa on viisainta suhtautua jotta asiat pysyy kunnossa. Ihmiset ja tilanteet vaihtelee kuitenkin niin paljon. Mun mielestä se auttaminen että sanotaan summissa jotain vaan on tosi riskaapelia, kun niitä neuvoja sitten käytäntöön laittaa. Mä useimmiten sanoisin jos mun pitäisi jotakuta auttaa: "Olettaisin että yleensä on viisainta tehdä mitä itsestä viisaimmalta tuntuu". Mutta eihän mulle useinkaan kukaan noin sano. Se on tuntunut epäreilulle.

        Omaa ummistamistani puolustelin osittain sillä, että narsistien kanssa on oltava varovainen... Äkkiliikkeet suuntaan tai toiseen eivät aina ole se paras vaihtoehto. Jokainen on itse tietoinen omista riskeistään jos sellaisia on... Ja niitä on syytä ajatellakin että onko niitä ja jos on niin minkälaisia. Parisuhteessa eron täytäntöönpano, muuttaminen esim. on riskaabelein aika. Narsistit eivät poikkea tuosta kaavasta. Narsistit tapaavat jäädä vainoamaan pitkiksikin ajoiksi tai ikuisiksi ajoiksi.
        " "Olettaisin että yleensä on viisainta tehdä mitä itsestä viisaimmalta tuntuu". Mutta eihän mulle useinkaan kukaan noin sano. Se on tuntunut epäreilulle. "
        No juu, ehkä. Mutta kun me kaikki varmaan TEEMME JUURI NIIN kuin mitä itsestämme viisaimmalta tuntuu... Senhän jo tiedämme. Yleensä kai etsimme tukea näkemyksiin ja niitä on ehkä hyvä vähän koetella, että onko kestävällä pohjalla... Ja yleensä ne omat ajatukset eivät ole ihan valmiita kuitenkaan...
        Narsistit ovat sellaisia että ainakin minä narsistin uhriuteen herätessäni olin kauhuissani ja epätietoinen. Ainoa mikä auttoi lopulta minua eteenpäin oli tietoisuus siitä että olin törmännyt nimenomaan narsistiin, kun se kaikki oli niin kummallista.
        Sinulla ei narsistin lapsena ole tullut äkkitörmäystä. Eikö sinua ole selkiyttänyt tieto siitä, että vanhempasi ovat narsisti ja pyskopaatti?


      • poiuytrdfg
        Omaa_umm kirjoitti:

        Omaa ummistamistani puolustelin osittain sillä, että narsistien kanssa on oltava varovainen... Äkkiliikkeet suuntaan tai toiseen eivät aina ole se paras vaihtoehto. Jokainen on itse tietoinen omista riskeistään jos sellaisia on... Ja niitä on syytä ajatellakin että onko niitä ja jos on niin minkälaisia. Parisuhteessa eron täytäntöönpano, muuttaminen esim. on riskaabelein aika. Narsistit eivät poikkea tuosta kaavasta. Narsistit tapaavat jäädä vainoamaan pitkiksikin ajoiksi tai ikuisiksi ajoiksi.
        " "Olettaisin että yleensä on viisainta tehdä mitä itsestä viisaimmalta tuntuu". Mutta eihän mulle useinkaan kukaan noin sano. Se on tuntunut epäreilulle. "
        No juu, ehkä. Mutta kun me kaikki varmaan TEEMME JUURI NIIN kuin mitä itsestämme viisaimmalta tuntuu... Senhän jo tiedämme. Yleensä kai etsimme tukea näkemyksiin ja niitä on ehkä hyvä vähän koetella, että onko kestävällä pohjalla... Ja yleensä ne omat ajatukset eivät ole ihan valmiita kuitenkaan...
        Narsistit ovat sellaisia että ainakin minä narsistin uhriuteen herätessäni olin kauhuissani ja epätietoinen. Ainoa mikä auttoi lopulta minua eteenpäin oli tietoisuus siitä että olin törmännyt nimenomaan narsistiin, kun se kaikki oli niin kummallista.
        Sinulla ei narsistin lapsena ole tullut äkkitörmäystä. Eikö sinua ole selkiyttänyt tieto siitä, että vanhempasi ovat narsisti ja pyskopaatti?

        Mulla ei ole noin. Mä nimenomaan en koskaan tehnyt niinkuin itsestä viisammalta tuntui ja siksi kaikki meni pieleen. Jahaa ne auttajat on luulleet että mä omalla näkemykselläni itseni sellaisiin tilanteisiin olisin järkännyt. Ei suinkaan. Vaan kun mulle on koko elämäni ajan neuvottu että mun pitäs tehdä toisten näkeyksen mukaan ja se on pääsyy useimpiin ongelmiini. Mutta kun ei sitä ole saanut sanoa,kun se kuulostaisi siltä, että syyttelen toisia, niin on pitänyt jatkaa samaan väärään malliin, koska ei voi oikeaankaan ennenkuin saa myöntää mikä on asiassa väärin...

        Tämä on nähdäkseni juuri se perusero narsistien lapsissa ja muissa ihmisissä...
        Ja apu ei auta koska sieltä neuvotaan sen sjaan että sanottaisiin että pitää alkaa oman järjen mukaan elää...


      • poiuytdfg

        Joo selkiytti se tieto narsistista ja psykopaatista sen miksi kaikki asiat ovat ylösalaisin...


      • Teen_arv
        poiuytrdfg kirjoitti:

        Mulla ei ole noin. Mä nimenomaan en koskaan tehnyt niinkuin itsestä viisammalta tuntui ja siksi kaikki meni pieleen. Jahaa ne auttajat on luulleet että mä omalla näkemykselläni itseni sellaisiin tilanteisiin olisin järkännyt. Ei suinkaan. Vaan kun mulle on koko elämäni ajan neuvottu että mun pitäs tehdä toisten näkeyksen mukaan ja se on pääsyy useimpiin ongelmiini. Mutta kun ei sitä ole saanut sanoa,kun se kuulostaisi siltä, että syyttelen toisia, niin on pitänyt jatkaa samaan väärään malliin, koska ei voi oikeaankaan ennenkuin saa myöntää mikä on asiassa väärin...

        Tämä on nähdäkseni juuri se perusero narsistien lapsissa ja muissa ihmisissä...
        Ja apu ei auta koska sieltä neuvotaan sen sjaan että sanottaisiin että pitää alkaa oman järjen mukaan elää...

        "Tämä on nähdäkseni juuri se perusero narsistien lapsissa ja muissa ihmisissä.."
        Teen arvauksen että olet LR (läheisriippuva). LR-ihmisillehän on ominaista syrjäyttää itsensä ja miellyttää muita (vaikka uskomalla että nämä "muut" ovat enemmän oikeassa kuin itse ja tekemällä asioita muiden toiveiden pohjalta). Oma ohjaus on hukassa LR-ihmisillä.


      • Hienoa_
        poiuytrdfg kirjoitti:

        Mulla ei ole noin. Mä nimenomaan en koskaan tehnyt niinkuin itsestä viisammalta tuntui ja siksi kaikki meni pieleen. Jahaa ne auttajat on luulleet että mä omalla näkemykselläni itseni sellaisiin tilanteisiin olisin järkännyt. Ei suinkaan. Vaan kun mulle on koko elämäni ajan neuvottu että mun pitäs tehdä toisten näkeyksen mukaan ja se on pääsyy useimpiin ongelmiini. Mutta kun ei sitä ole saanut sanoa,kun se kuulostaisi siltä, että syyttelen toisia, niin on pitänyt jatkaa samaan väärään malliin, koska ei voi oikeaankaan ennenkuin saa myöntää mikä on asiassa väärin...

        Tämä on nähdäkseni juuri se perusero narsistien lapsissa ja muissa ihmisissä...
        Ja apu ei auta koska sieltä neuvotaan sen sjaan että sanottaisiin että pitää alkaa oman järjen mukaan elää...

        Hienoa että olet huomannut piirteesi ja nimenomaan että pyrit miellyttämään muita itsesi kustannuksella.

        JA
        Näitä palstadiagnooseja ei saa otta sillätavoin vakasti, että niihinkään sokeasti uskoisi vaikka vaikuttaisi että asia voisi ollakin niin. Palstalla ei kukaan voi tehdä mitään diagnooseja. Täällä voi vain arvailla.


      • poiuytrdfg

        Mä tiedän oman luonteeni todella hyvin.
        Narsisti-isäni opetti mulle kun pikkulapsena esitin hänelle filosofisia kysymyksiä kuten: "Mikä se ihminen oikein on ?" Niin isäni vastasi minulle aina: " Ihminen on itseään tarkkaileva reseptoriensa liikuttelija." Eli mun ajattelu on tuosta suunnasta aloittanut kehityksensä.
        Isäni lukee aika paljon kirjoja.


      • poiuytrdgb
        Teen_arv kirjoitti:

        "Tämä on nähdäkseni juuri se perusero narsistien lapsissa ja muissa ihmisissä.."
        Teen arvauksen että olet LR (läheisriippuva). LR-ihmisillehän on ominaista syrjäyttää itsensä ja miellyttää muita (vaikka uskomalla että nämä "muut" ovat enemmän oikeassa kuin itse ja tekemällä asioita muiden toiveiden pohjalta). Oma ohjaus on hukassa LR-ihmisillä.

        Kenestä olisin läheisriippuva ?
        En usko olevani LR
        Kun sinkkuselibaattia on elämäntapanikin...


      • poiuytresdfg

        Mä olin sellainen kun uskoin niin vakaasti elämän tarkoitus olevan egosta luopuminen. Ja toteutin sitä periaatetta vähän väärin.


    • poiuytrdfg

      Ei mitään ummistaa, enhän minä nyt ainakaan tässä mitään ole ummistamassa kun kohta olen varmaan Suomen rääväsuisin aiheessa.
      Ei sellainen tietenkään mitään auttaisikaan.
      Vähän monimutkaista selittää mitä tuolla tarkoitan tuolla hälvyttämisellä.
      Se ei minua auta kun jotkut auttajat sanoo napakasti, että ajattele vaan muita asioita, eikä se että he ehdottaa läpikäydä äitisuhdetta jossain terapiassa (koska jatkuva psykopaatin ajattelu jossain terapiassa olisi nähdäkseni jopa vaarallista ja myös se jos ei tiedosta häntä ollenkaan). Tässä tarvitaan toisenlaista näkökulmaa kokonaan muuta reittiä...
      Tiedän siitä jotain, mutta ajatus ei ole vielä valmis....

      Mutta vammaisuudesta sanoisin, että se on hyväksyttävä, se ei auta että pitäisi olla niinkuin vammaa ei olisikaan, se on katastrofi sitten, mutta ei sekään että keskittyisi kaiken aikaa vammaisuusaiheisiin (mitä psykopaattini yritti minulle suositella).
      Siinä avussa tulee huono olo vammojen mitätöimisestä, mutta myös siitä että aletaan kohdella kauhean vammaisena.
      Mitään ei pidä kieltää. mutta ei myöskään huonoja juttuja vahvistaa,
      Mulle tehtiin niin että kaikkea tosiasioita kiellettiin ja kaikkea huonoa vahvistettiin.

    • poiuytfghj

      Hauska otsikko ketjulla :)

    • poiuytredfg

      Löysin uuden alan josta en tiedä mitään: Psykologian filosofia.
      Tää tietokone suosittelee mulle nyt vaikka mitä tämmösiä kirjoja. (harmi vaan kun ei ole rahaa niihin)
      Varmaan tietokone on jotenkin analysoinut tekstini. :)
      Kun se usein suosittelee jotain juuri mulle sopivaa (osuvammin kuin muut auttajat)

      • eikannatakuvitellaliikaa

        Käyttämällä sivustua hyväksyt evästeiden käytön.

        Leikipä vähän tällä laitteella, etsit tietoa ja klikkailet auki jotain tiettyä aiheitta. Ei mene kuin hetki niin mainokset puskee samaa, vaikka et olisikaan enää siitä kiinnostunut. Eli se siitä tekstisi analysoinnista.


      • poiuytrdfgh

        No kyllä kai ne mainokset jotenkin siitä seuraa että joku tekniilkka niitä tekstejä jotenkin analysoi ?
        En mitään sen kummempaa ajatellutkaan. Mä olen ollut ihan tyytyväinen tuohon mainostukseen joiltain osin. Välillä olen löytäny just mulle sopivia juttuja sitä kautta. Toiset mainokset häiritsee.


      • Tieteen

        Tieteen filosofia, uskonnon filosofia, kielitieteen filosofia, teniikan folosofia, matematiikan filosofia, lääketieteen filosofia, hoitotyön ja hoitotieteen filosofia, fysiikan filosofia....
        Ihan kaikkea, vaikka mitä.


      • poiuytrscfv

        Niin kyllähän mä tiedän että filosofia koskee kaikkea, mutta jotenkin se sana psykologian filosofia ei ollut tullut mulle mieleen kun olen kokenut ne niin vastakkaisina käytännössä vaikka eihän ne mitään vastakkaisia pitäisikään periaatteessa olla...


    • poiuytdsdfg

      https://www.amazon.com/Introduction-Philosophy-Psychology-Cambridge-Introductions/dp/0521740207/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1502520392&sr=8-2&keywords=Philosophy of psychology

      Esim. tuollainen psykologia mua kyllä kiinnostaisi, mutta käytännössä, jos puhuu jonkun "auttajan" kanssa, ei he keskustele mitään tuollaista, vaan se on semmosta hyvin yksinkertaisten kysymysten (hermoja rasittavaa ja stressaavaa) toistelua joissa keskusteluissa ei kunnolla päästä edes tuon kirjan aiheisiin, siksi mä en ymmärrä mitä järkeä psykologiassa on käytännössä. Tuntuu mulle ihankuin he pidattelisi sitä oppimaansa tietoaan ja tarjoaisi asiakkaalle vain pieniä hippusia. Nopeammin etenee sisäisissä prosesseissa ja psykologisten asioiden ymmärtämisessä, jos lukee vaikka tommosen kirjan...minun mielestäni...

    • poiuytredfg

      Mutta samaan asiaan mä olen turhautunut jossain kursseilla aikoinaan. Miks mun pitää kuluttaa puoli vuotta siihen mitä voi oppia puolessa tunnissa ja monta kertaa kulkea edestakaisin jonnekin, kun voi hankkia kirjan tai videon ja opetella sen kaiken puolessa tunnissa ja halvemmalla kotona. Mä kun olen kovin autodidaktiivisesti suuntautunut.
      Ja ehkä tietyntyyppistä tietoa mun aivot käsittelee melko nopeasti, vaikka kuitenkin aivan liian hitaasti verrattuna johonkin professoreihin niin että professorien edessä mua saattaa nolottaa aivojeni hitaus...
      Ja mulle voi tulla psykologiassa ongelmia siitä, jos mä joudun keskustelemaan liian hitaasti etenevää keskustelua asioistani, mulle voi tulla siitä hirvee ahdistus ja vaikka mitä oireita...

    • poiuytresdfg

      Siis esim. mä en ole perehtynyt lääketieteeseen.
      Mutta kerran luin mm. yhden lääketieteellisen tutkimuksen joka oli mun mielestä kiintoisa. Näytin tekstiä itseäni huomattavasti koulutetummalle ihmiselle, hän koki tekstin monimutkaiseksi ja vaikeaksi lukea. Minulle tuo teksti näytti ihan selvältä aika nopealla lukaisulla. Ja sitten jos mä kerron jollein auttajalle, he ei usko että mä olen ymmärtänyt sen tekstin. Noh, mikäs tuon pulman sitten selvittäisi olenko ymmärtänyt vaiko enkö ? Mun mielestä siinä tarvittaisiin sitten niinkuin joku alan professori tarkistamaan ymmärrykseni. Tai miten se muuten selviäsi olenko minä oikeasti ymmärtänyt jonkun tekstin mitä jotkut toiset eivät ole ymmärtäneet ?

      • poiuytrsdfg

        Mua ahdistaa "avussa" se kun koko ajan epäillään etten mä voisi tietää mitä mä ihan varmasti oikeesti tiedän. Ja sitte heille taas on vaikea ymmärtää, etten mä tiedä mitä mä en tiedä...
        Tuo on se perusongelma siinä kommunikaatiossa...mun tietoalueet on poikkeuksellisia ja siksi ne avut ei toimi mun kohdalla...kun mä en tiedä mitään mitä yleensä tyhmimmätkin tietää ja sit mä tiedän monenlaista mitä he ei tiedä ollenkaan..


      • poiuytrsdf

        Esim. ehkä auttajilta vaatii erityistä asiantuntemusta tietää millainen on psykopaatti.
        Mulle taas aihe on loppuenlopuksi tavallisimmasta ja arkisimmasta päästä asioita ymmärtää.


    • poiuytrdfg

      Mulle tuntuu pienemmälle kulttuurien törmäykselle tavata vaikka ihmisiä Himaylajalta kuin niitä auttajia, jos nyt ihan rehellinen olen tuntemuksistani, jos kerta niistä psykologisista tuntemuksistani kiinnostuneita ollaan...
      Siksipä jättäisinkin sen psykologian siitä aiheesta sivuun ja mieluummin selvittelisin auttajien kanssa ihan vain konkreettisia asioita...
      mulle se niiden auttajien psykologia tuntuu järjettömälle shamaanimatkailulle...

    • poiuytredf

      Kai minua vähitellen lakkaa hirveät vanhempani tunteellisesti kiinnostamasta, ja asiahan on tieyltä osin aika pitkälle sillä sitten selvitetty. Itsehän hän koko aika jaksaa ilmoittaa ettei empatialla ole mitään virkaa.

      • poiuytresdfg

        Mä en oikein jaksa enää sellaistakaan empaattistakaan psykologiaa, että kylläpä on rankkaa puhetta läheiseltä psykopaattini puheet. Aivan, mutta mitä sitten ? Pitäisikö minun psykologisesti murtua siitä vai mitä ?
        Olen jo aiemmin elämässä kokenut vaikka mitä sellaista, että jos siinä olisi psykologiseksi alkanut, niin kyllä siinä olisi murtunut aikoja sitten.
        Eli mitä järkeä olisi ryhtyä psykologiseksi kun pärjää paremmin jos ei ole psykologinen ?


      • poiuytrdfg

        Parantumattomiin traumoihin on kenties olemassa lääke.
        Lakata elämästä sillä psykologian tasolla, jolla ne traumat on.
        Helpommin toki sanottu kuin tehty...
        Itsellänikään ei ole kuin hippunen esimakua siitä mitä se voisi olla...
        Mutta totuus kuitenkin on ettei se ole ainoa olemassaoleva olemassaolon taso, sen verran pystyn näkemään sen tuollepuolen...


      • No_ei
        poiuytrdfg kirjoitti:

        Parantumattomiin traumoihin on kenties olemassa lääke.
        Lakata elämästä sillä psykologian tasolla, jolla ne traumat on.
        Helpommin toki sanottu kuin tehty...
        Itsellänikään ei ole kuin hippunen esimakua siitä mitä se voisi olla...
        Mutta totuus kuitenkin on ettei se ole ainoa olemassaoleva olemassaolon taso, sen verran pystyn näkemään sen tuollepuolen...

        No ei ihme jos inhoat psykologiaa kun oikein elät psykologian tasoilla. Mei ei tiedä sellaisesta mitään. Ihan vain jotenkin tavallisemmin elän... 😲


      • poiuytrfg

        No mä eläydyn aina kaikkeen niin täysillä mitä mä kohtaankaan :)
        Siks just se psykologia ei sovi mulle


      • poiuytrety

        Mulle kuulostaa vähän hassulle miten olet voinut käydä psykologilla käymättä psykologian maailmassa psykologian tasoilla :)


      • poiuytredfg

        Ku mä olen aina elänyt silleen että mä tutkin "eri maailmoja". Niin jos mä menisin psykologille, se olisi tietenkin mulle eräänlainen tutkimusmatka psykologian ja psykologien maailmaan...
        Mä en osaa elää milään muulla tavalla...
        Tuon "avunkin" olen kokenut omana maailmanaan, omana kulttuurinaan...


      • poiuytresdfg

        Tällä hetkellä olemme suomi24 maailmassa...:)


      • Minusta_
        poiuytredfg kirjoitti:

        Ku mä olen aina elänyt silleen että mä tutkin "eri maailmoja". Niin jos mä menisin psykologille, se olisi tietenkin mulle eräänlainen tutkimusmatka psykologian ja psykologien maailmaan...
        Mä en osaa elää milään muulla tavalla...
        Tuon "avunkin" olen kokenut omana maailmanaan, omana kulttuurinaan...

        " se olisi tietenkin mulle eräänlainen tutkimusmatka psykologian ja psykologien maailmaan..."
        Minusta silloin ei kannata mennä psykologille.
        Kai sen psykologinkin kuuluu jotenkin vastaanottonsa huolehtia, ettei sinne mennä mistä syystä tahansa, ikäänkuin vain vakoilemaan että minkälainen kummajainen se psykologi taas onkaan...😝 Itse kokisin toimintani epäeettiseksi jos tekisin noin. Asia täytyy olla. Todellinen. Minusta lähtöisin ja niin että tahdon pulmaani selvittää. Jos ei ole pulmaa niin aina parempi.
        Yhtäkaikki: ei pulmaa - ei asiaa psykologille.
        En suurinpiirtein edes sivutuotteena ole ajatellut psykologieni metodeja. Mitä ihmettä minä niillä?
        Mutta johtuu varmaan siitä, kun olen kokenut niin vaikaksi ne ongelmat mitkä ongelmat kainalossa olen heikäläisille mennyt.


      • Kun_en
        poiuytrety kirjoitti:

        Mulle kuulostaa vähän hassulle miten olet voinut käydä psykologilla käymättä psykologian maailmassa psykologian tasoilla :)

        Kun en ole mennyt sinne muuttamaan itseäni perusteiltani erilaiseksi ihmiseksi, vaan ihan omana itsenäni olen sinne mennyt, omien asiodeni kanssa. Ei minulla ole tarvetta muuttaa itseäni toisenlaiseksi tai lähestyä joitakin ongelmiani toisin kuin tapaan tehdä...
        Tavallaan kun olen mennyt psykologille, on se minun (asiakkaan) estradi jossa esiinnyn. Käytän huonoa esiintymisvertausta siksi, kun siellä kello raksuttaa ja se oma juttu on puettava siinä ajassa ilmaistavaan muotoon vielä niin, että siihen pari rönsyäkin mahtuu ja jos se psykologikin kaikkien odotusten vastaisesti jotain tahtoo kommentoidan niin hänellekin täytyy se aika suoda.
        Tosiasiassa taitavat ne osata asiaksta sen verran ohjata, että tämä sen oman tuntinsa jälkeen lähtee ulos eikä jää seuraavan asiakkaan ajalle...
        Minä ehkä sen verran valveutunut kellonkatsoja jo työelämä kokemuksenikin opettamana että osaan sitä kelloa hiukan väliin vilkaista vaikka tärkeä oma asia on menossa...


      • poiuytredfgh

        En minä olisi epäeettinen, kun minähän koko ajan hoen rehellisesti että minulla ei ole mitään oikeaa asiaa psykologille. Minulla on ollut koko ajan oikea asia hermostovammautumisesta ja se ei ole mitenkään erityisesti psykologian alaa. Sekä ongelmia narsisteista vanhemmista. Mutta nekin ongelmat on lähinnä konkreettisia: Emotionaalista hyökkäilyä ja ei autettu esim. halvaantuessa. Ne psykologiset aiheet on lähes 100% esittänyt toinen keskustelijaosapuoli. Sitten on voinut käydä niin että joku yks psykologinen puhuja on saanu minut vähän hämmennyksiin niin että olen sitten puhunut muillekin sitä hänen aloittamaansa juttuaan. Mutta minä en ole missään vaiheessa hakenut psykologista apua.
        Niin siksi lähinnä olen narsismista puhunut selittääkseni tätä vanhempieni käytöstä. En mitenkään kauhean psykologisesti.


      • poiuytdfg
        Kun_en kirjoitti:

        Kun en ole mennyt sinne muuttamaan itseäni perusteiltani erilaiseksi ihmiseksi, vaan ihan omana itsenäni olen sinne mennyt, omien asiodeni kanssa. Ei minulla ole tarvetta muuttaa itseäni toisenlaiseksi tai lähestyä joitakin ongelmiani toisin kuin tapaan tehdä...
        Tavallaan kun olen mennyt psykologille, on se minun (asiakkaan) estradi jossa esiinnyn. Käytän huonoa esiintymisvertausta siksi, kun siellä kello raksuttaa ja se oma juttu on puettava siinä ajassa ilmaistavaan muotoon vielä niin, että siihen pari rönsyäkin mahtuu ja jos se psykologikin kaikkien odotusten vastaisesti jotain tahtoo kommentoidan niin hänellekin täytyy se aika suoda.
        Tosiasiassa taitavat ne osata asiaksta sen verran ohjata, että tämä sen oman tuntinsa jälkeen lähtee ulos eikä jää seuraavan asiakkaan ajalle...
        Minä ehkä sen verran valveutunut kellonkatsoja jo työelämä kokemuksenikin opettamana että osaan sitä kelloa hiukan väliin vilkaista vaikka tärkeä oma asia on menossa...

        Joo sekin minua häiritsi niissä "auttajissa" kun he tosiaan käyttäytyy niin ihankuin mulla olis joku esiintymistarve heille, kun mulla ei semmosta todellakaan ole kun mä mieluummin esiinnyn ihan toisentyyppiselle yleisölle jos jotenkin persoonaani haluan tuoda esiin. Mun ongelma enemmänkin oli se että hermostovammautuneena on vaikea esiintyä yhtään kenellekään.
        Jos mulle tulee persoonani ilmaisun tarve niin mä teen sen taiteen kautta. Niille "auttajille" mulla ei ole persoonani ilmaisun tarvetta minkäänlaista, mua häiritsi kovasti kun ovat niin uteliaita mun persoonasta, mun asiani oli hermostovammautuminen ja narsistivanhemmat jotka on estäneet mun oman persoonani ilmaisun omilla teilläni. Mä koin sen niin, että mulla olis oikeaa asiaa, mutta he vaan koko aika kääntää keskustelua mun persoonaan, minkä mä koin tympäseväksi ja turhauttavaksi...
        Ehkä heille kiinnostavaa mutta ei mulle...kun mä olen sitä paitsi saanut jo tuhat ja miljoona kertaa kuvailla omaa persoonaani, ei sellainen apu anna mulle mitään...
        Ehkä vaan sellanen joka on oikeesti esim. halvaantunut ymmärtää ettei silloin oman persoonan kuvailu kiinnosta...
        Kiinnostaa se konkreettinen mitä siinä on tapahtunu...


      • poiuytrdsdfg

        Mutta jos mä meen jonnein psykologille, ei se mitään auta muuta kuin mun monologit psykologian maailmasta pitenee ja alkaa kuormittaa mun päätä mittavuudessaan.
        Niin ja kyllä mä sitten niissä monologeissa kuvailen miten ne psykologit ajattelee ja käyttätyy jne.


      • Ja_ne_
        poiuytrdsdfg kirjoitti:

        Mutta jos mä meen jonnein psykologille, ei se mitään auta muuta kuin mun monologit psykologian maailmasta pitenee ja alkaa kuormittaa mun päätä mittavuudessaan.
        Niin ja kyllä mä sitten niissä monologeissa kuvailen miten ne psykologit ajattelee ja käyttätyy jne.

        😲Ja ne monologit esität missä?
        Ja minkä takia sinä sitä pohdit miten psykologit ajattelee ja käyttäytyy?
        Tuo aika kummallista. En ymmärrä mitä saat tuosta.


      • poiuytredfg

        En saa siitä yhtään mitään. Siksi minua ei kiinnosta mennä psykologille,


      • poiuytrdscv

        No siksi kun kyllä mä sitä aina pohdin ja analysoin, että mitä se on mitä edessäni näen ...
        psykologit eivät ole poikkeus.


      • En_ymmärrä_
        poiuytdfg kirjoitti:

        Joo sekin minua häiritsi niissä "auttajissa" kun he tosiaan käyttäytyy niin ihankuin mulla olis joku esiintymistarve heille, kun mulla ei semmosta todellakaan ole kun mä mieluummin esiinnyn ihan toisentyyppiselle yleisölle jos jotenkin persoonaani haluan tuoda esiin. Mun ongelma enemmänkin oli se että hermostovammautuneena on vaikea esiintyä yhtään kenellekään.
        Jos mulle tulee persoonani ilmaisun tarve niin mä teen sen taiteen kautta. Niille "auttajille" mulla ei ole persoonani ilmaisun tarvetta minkäänlaista, mua häiritsi kovasti kun ovat niin uteliaita mun persoonasta, mun asiani oli hermostovammautuminen ja narsistivanhemmat jotka on estäneet mun oman persoonani ilmaisun omilla teilläni. Mä koin sen niin, että mulla olis oikeaa asiaa, mutta he vaan koko aika kääntää keskustelua mun persoonaan, minkä mä koin tympäseväksi ja turhauttavaksi...
        Ehkä heille kiinnostavaa mutta ei mulle...kun mä olen sitä paitsi saanut jo tuhat ja miljoona kertaa kuvailla omaa persoonaani, ei sellainen apu anna mulle mitään...
        Ehkä vaan sellanen joka on oikeesti esim. halvaantunut ymmärtää ettei silloin oman persoonan kuvailu kiinnosta...
        Kiinnostaa se konkreettinen mitä siinä on tapahtunu...

        "Mä koin sen niin, että mulla olis oikeaa asiaa, mutta he vaan koko aika kääntää keskustelua mun persoonaan, minkä mä koin tympäseväksi ja turhauttavaksi..."
        😲En ymmärrä miksi itse valitset sellaisia "auttajia" joilla ei toimenkuvaa. Suutariltako olet apua hakenut?
        Anteeksi nyt tämä vähän vino kommentti, mutta toistat tuota samaa asiaa kerta toisensa jälkeen eikä se tunnu aukeavan sinulle itsellesikään mitenkään enempää, että miksi olet tuohon tilanteeseen ajautunut ilmeisesti tuhat kertaa vähintään. Joku syy täytyy olla.
        Jos minä menen hammaslääkäriin paikkauttamaan hampaani, niin en mitenkään usko että tulen sieltä hammaslääkäristä ulos leikattujen ja lakattujen varpaankynsien kanssa... eli että oliskin ollut manikyyri eikä hammaslääkäri. Jos noin käy niin vastuu on minun...


      • Kuka_sinun
        poiuytredfg kirjoitti:

        En saa siitä yhtään mitään. Siksi minua ei kiinnosta mennä psykologille,

        Kuka sinun on käskenyt mennä psykologille? Vai tuntuuko sinusta että sinunkin pitäisi mennä psykologille kun moni muukin menee ja on mennyt, että on niinkuin muotia ja olet jotenkin out jos et ole psykologille mennyt?
        Onko sinulla painetta siitä että et ole psykologille mennyt?


      • poiuytrdfgh

        Koko elämäni ajan ihmiset on hokeneet mulle : "En ymmärrä mitä sä tuostakin saat tai olet saanut ?" Oikea vastaus on: "En mitään". Koskaan nuoruudessani en tehnyt mitään siitä syystä että saisin siitä jotain koska mä olin intoutunut egosta luopumisen ideasta ja ymmärtänyt sen narsistien alaisuudessa vähän väärin.


      • poiuytrdfg
        Kuka_sinun kirjoitti:

        Kuka sinun on käskenyt mennä psykologille? Vai tuntuuko sinusta että sinunkin pitäisi mennä psykologille kun moni muukin menee ja on mennyt, että on niinkuin muotia ja olet jotenkin out jos et ole psykologille mennyt?
        Onko sinulla painetta siitä että et ole psykologille mennyt?

        Aihe on noussut elämässäni esiin ainoastaan siitä syystä että halvaannuin ja etsin apua ja ihmettelin miksi minulle ehdotetaan keskusteluterapiaa eikä olla kuulevin korvin vaikka sanon, että en tarvitse.


      • poiuytrdfg
        poiuytrdfg kirjoitti:

        Aihe on noussut elämässäni esiin ainoastaan siitä syystä että halvaannuin ja etsin apua ja ihmettelin miksi minulle ehdotetaan keskusteluterapiaa eikä olla kuulevin korvin vaikka sanon, että en tarvitse.

        Puhun siitä nyt ainoastaan siitä syystä, että se jankkaaminen kuormitti mun aivoja niin, että nyt munkin pitää jankata se jankkaus ulos.


      • poiuytdfg
        En_ymmärrä_ kirjoitti:

        "Mä koin sen niin, että mulla olis oikeaa asiaa, mutta he vaan koko aika kääntää keskustelua mun persoonaan, minkä mä koin tympäseväksi ja turhauttavaksi..."
        😲En ymmärrä miksi itse valitset sellaisia "auttajia" joilla ei toimenkuvaa. Suutariltako olet apua hakenut?
        Anteeksi nyt tämä vähän vino kommentti, mutta toistat tuota samaa asiaa kerta toisensa jälkeen eikä se tunnu aukeavan sinulle itsellesikään mitenkään enempää, että miksi olet tuohon tilanteeseen ajautunut ilmeisesti tuhat kertaa vähintään. Joku syy täytyy olla.
        Jos minä menen hammaslääkäriin paikkauttamaan hampaani, niin en mitenkään usko että tulen sieltä hammaslääkäristä ulos leikattujen ja lakattujen varpaankynsien kanssa... eli että oliskin ollut manikyyri eikä hammaslääkäri. Jos noin käy niin vastuu on minun...

        No kun tilanne oli sillon se että olin liikkumiskyvytön rahaton ynnä monta muuta seikkaa, niin oli hyvin vaikea päästä minnekään mielekkääseen...
        Hyvä kun pystyin edes hengittään...


      • poiuytrdfg
        En_ymmärrä_ kirjoitti:

        "Mä koin sen niin, että mulla olis oikeaa asiaa, mutta he vaan koko aika kääntää keskustelua mun persoonaan, minkä mä koin tympäseväksi ja turhauttavaksi..."
        😲En ymmärrä miksi itse valitset sellaisia "auttajia" joilla ei toimenkuvaa. Suutariltako olet apua hakenut?
        Anteeksi nyt tämä vähän vino kommentti, mutta toistat tuota samaa asiaa kerta toisensa jälkeen eikä se tunnu aukeavan sinulle itsellesikään mitenkään enempää, että miksi olet tuohon tilanteeseen ajautunut ilmeisesti tuhat kertaa vähintään. Joku syy täytyy olla.
        Jos minä menen hammaslääkäriin paikkauttamaan hampaani, niin en mitenkään usko että tulen sieltä hammaslääkäristä ulos leikattujen ja lakattujen varpaankynsien kanssa... eli että oliskin ollut manikyyri eikä hammaslääkäri. Jos noin käy niin vastuu on minun...

        Toi oli tosi hyvä toi sun kuvaus että varpaat lakattuna ...

        Just siltä se tuntu...


      • poiuytrdsdf

        Ota huomioon, mun kommunikointi ei ollut tuolloin näin hyvää, kun juurikin se oli rajoittunut hermostovaurion johdosta mitä yritin jankata...


      • poiuytrdfgh

        Ja usko tai älä niin hullunkurisia mulle olis käynykkin jos mihin tahansa olisin menny ilmaisukyvyttömänä. Siis just tota manikyyriä vastaavaa meinas käydäkin mutta vakavampaa...


      • poiuytredfgh

        Se ilmaisu on niin ratkaisevaa siinä että asiat menee ylipäätään mitenkään järjellisesti,
        Mutta vähän vaikea sanoa kenen on vastuu, jos esim. ajattelee järkevästi päänsä sisällä muttei voi hermostovaurion takia välittää ajatusta eteenpäin..

        Mun mielestä sillon pitäs vaan minimoida kaikki toimet toisten ihmisten kanssa siihen asti, että pystyy ilmaisemaan niinkuin mä aika pitkälle teinkin...


    • poiuytdfg

      Tällä perustelisin sen että iloiselle vakavasti traumatisoidulle ihmiselle psykologia voi olla erittäin vahingollista viedessään hänet traumojen maailmaan. ..
      Mitä järkeä on mennä sinne ?
      Minä menin koska olin halvauksen ja aivovaurion johdosta alentuneessa älykkyyden tilassa !

      • Jos_ne

        Jos ne menneisyyden haamut saavat minut toimimaan nykyisyydessä tavalla, joka ei ole tarkoituksenmukaista...
        Niin on hyödyllistä kohdata ne haamut uudelleen ja viettää tovi niiden seurassa...
        Tutustuen niihin uudestaan siitä horisontista ja perspektiivistä joka minulla nyt on...

        Hyvin tunnettua on, että monikaan ei haluaisi elää nuoruuttaan uudelleen. Sen sijaan nuoruuden eläminen uudelleen olisi halutumpi tapahtuma jos sen voisi tehdä sillä järjellä mikä nyt on...

        Rautalankaväännös:
        Eli kun nyt ajattelee uudestaan tapahtumia, jotka ovat tapahtuneet kauvan sitten ja jättäneet kipeän muiston, voi lisääntyneen ymmärryksen kautta nähdäkin asiat uudessa valossa.

        Esimerkki:
        Tuli jouduttua narsistin pauloihin, ansaan, satimeen.
        Nyt tiedän, että narsismi on suhteellisen harvinainen persoonallisuuden häriö, joka tuottaa narsistilta kyseisenlaista toimintaa ilman että uhri on sitä mitenkään ansainnut.

        Aikaisemmin kun en tiennyt narsismista mitään, olin kauhistunut enkä voinut käsittää, syytin itseäni että olin muka yliarvioinut itseni ja narsisti muka näki etten ollutkaan minkään arvoinen.

        Nyt tiedän, että narsisti on kone, joka niittää niittää niittää. Ei osaa eikä voi muuta, ei koskaan.


      • poiuytredfgh

        joo


    • poiuytrdfg

      Sanokaa vaan mitä järkeä mun on jaaritella rankkaa elämäntarinaani psykologisille ihmisille, jotka sitten ei välttämättä edes usko mitä mä kerron ?
      Tekeekö se jotain muuta kuin satuttaa ?
      Kyllä siinä sitten synkistyy vaikkei synkeä ennen keskustelua olisi ollutkaan. Ainakin mulle kävi niin.

      Ja siis nytkin vaikka tuo mun vammanen jalka, olen vihdoin oppinut miten kärsii vähemmän: Ei puhu kellekään, jottei ne pääse osoittamaan kylmää välinpitämättömyyttään ihmisten vammautumisesta...

    • poiuytrfgh

      Oikeastaan helvetti alkoi siitä kun ihmiset tarjosi mulle mahdollisuutta kertoa elämäntarinaani taaksepäin. Mähän olin siitä jo siihen asti selvinnyt, mutta sillä kertaa kun lähdin sinne mielenmatkalle uudestaan mua satutettiin tosi paljon matkalla....

      No jottei tämä valitusvirsi olisi loputom lopetan tähän...
      kun tämähän on kanssa jotain taaksepäin...

    • Aamuaurinko3

      Narsisti nauttii uhrinsa lavastamisesta epävakaaksi, näin hän saa kaiken huomion pois omasta sairaasta käytöksestänsä. Narsisti herättää tietoisesti uhrissa reaktion ja näin hän saa osoittaa sormella uhria, "hän on epävakaa, hullu. Katsokaa nyt kaikki." Narsisti kääntää muut puolelleen ja saa syyttämään uhria, hän voi saada muut osallistumaan myös henkiseenväkivaltaan uhria kohtaan. Eristämään uhrin muista, puhumaan uhrista pahaa. Kaikki huomio poistuu narsistista ja hänen käytöksestä. Narsisti rakastaa tätä vallantunnetta ja kontrollointia ja sitä että saa harjoittaa tätä väkivaltaa uhria kohtaan ilman seuraamuksia. Tämä on myös tehokas tapa pelotella uhri olemaan hiljaa kaikesta henkisestäväkivallasta huolimatta.
      Mutta älkää olko enää hiljaa, kertokaa.

      • poiuytrdfg

        Juuri noin se tapahtuu. Hyvä kirjoitus.
        Joo mä en ole enää hiljaa kuten olette saattaneet huomata :)

        Mä olin ollut jo päättänyt olla tapaamatta psykopaattiani, mutta nyt hän kävi ovellani, heti vaikeutui mun olo, olin koko päivän niin lepposa...

        Mutta hassu syy tuolla käynnillä. Mun narsisti oli jokin aika sitten kiusannut minua etten saa syödä marjoja ja se loukkasi kovasti etenkin koska uskon marjojen voivan parantaa aivoja. Luin siitä jotain tieteellisiä tutkimuksia. Nyt sitten narsistin pakaste oli hajonnut ja psykopaatti toi hänen mustikkansa minun pakasteeseeni ja sanoi että saan käyttääkin ne. Psykopaatin ilme oli vähän huvittunut kun sanoin että: "Noh, sainpahan ainakin marjoja !"


    • poiuytrdfg

      Mutta kiitos teille palstalaiset. Tänään mä rakastan teitä !
      Nimittäin keksin hieman tämän palstankin ahdistavuuden ansiosta jotain mistä olen nyt aika innostunut :)
      Palstakaverini kysyi suunnittelemastani taiteilijaimagosta.
      Tänäänhän mä sen keksin jee: Mä otan oikeen näkyvästi korostetun yltiöemotionaalisen taitelijaimagon , niin että narsistitkaan ei voi muuta kuin päivitellä pöyristyneenä että voi Taivas !!!

    • poiuytrdfg

      Oikeestaan mä alotin sen jo muutama vuosi sitten: Mä teen taidetta kaikesta siitä millä mua on sosiaalisesti nolattu ja esittelen sitä vielä laajemmalle yleisölle häpeilemättömästi...

    • poiuytrsdfg

      Mä tein jo yhden taideteoksen semmosen tunnekokemuksen inspiroimana joka mun nuoruudessa johti päätymiseeni naurunalaisuuteen ja vuosikymmenien häpeään.
      Nyt mä olen sen jo ylepeänä saattanut noin 10 000 ihmisen nähtäville. :)
      Tosin siitä ei ilmene tuo alkuperä.

    • poiuytrefg

      Tosin oli mulla tuossa yksi taideteos jota tuossa pari vuotta piilottelin vaatehuoneessa. Nyt mä uskaltauduin hakemaan sen seinälle, saapi nähdä jos jonain päivänä julki...kun se vaatiskin multa jo vähän enemmän pokkaa,,,

      • poiuytry

        Mutta siis ymmärtänette miksi sekään ei oikein mua auta, jos joku hyväntahtoisesti ehdottaa ja neuvoo mulle sitte vaikka taideterapiaa.
        Kun mun oma taideterapia on mielestäni aika edistyneellä asteella jo.


      • poiuytrfg

        Olenkin opiskellutkin eräänlaista taideterapiaa hieman nuorena.
        Mun ongelma ihan oikeesti on fyysinen vammautuminen ja siitä seurannut narsistien pääsy niskan päälle ja siitä seuranneet ongelmat. Olen hokenut sitä jo monta vuotta. PISTE.


      • poiuytrdfg

        Ai niin joo siitä taideterapiahommastakin mut saatiin lähtemään ja psykopaatti meni mun tilalle.,.
        Joten noin opillisesti psykopaattini on taideterapeutimpi ku minä. Hänellä on vaan se ongelma kun hän ei osaa mitään taidetta niin eihän hän voinu sitä toteuttaa mitenkään...


      • poiuytredfg
        poiuytrfg kirjoitti:

        Olenkin opiskellutkin eräänlaista taideterapiaa hieman nuorena.
        Mun ongelma ihan oikeesti on fyysinen vammautuminen ja siitä seurannut narsistien pääsy niskan päälle ja siitä seuranneet ongelmat. Olen hokenut sitä jo monta vuotta. PISTE.

        Ja tällainen ongelmakokonaisuus ei ole pohjimmiltaan minun psykologinen ongelma,
        Eikä se siten korjaannu mitenkään minun psykologiaa venkslaamalla vaan aivan päinvastoin siitä tulee lisää kaaosta ja mutkaa matkaan ja voi muodostua psykologisia ongelmia joita ei ollut alunperin ollenkaan...


      • Tuo_voisi
        poiuytredfg kirjoitti:

        Ja tällainen ongelmakokonaisuus ei ole pohjimmiltaan minun psykologinen ongelma,
        Eikä se siten korjaannu mitenkään minun psykologiaa venkslaamalla vaan aivan päinvastoin siitä tulee lisää kaaosta ja mutkaa matkaan ja voi muodostua psykologisia ongelmia joita ei ollut alunperin ollenkaan...

        Tuo voisi jollain tavoin mennä vaikka noin. Mutta pelkosi tällä palstalla saada jotain ulkopuolista tartuntaa lienee turha koska ainakaan tällä palstalla psykologiasta ei taida kukaan mitään ymmärtää.


      • Olitko_
        poiuytrfg kirjoitti:

        Olenkin opiskellutkin eräänlaista taideterapiaa hieman nuorena.
        Mun ongelma ihan oikeesti on fyysinen vammautuminen ja siitä seurannut narsistien pääsy niskan päälle ja siitä seuranneet ongelmat. Olen hokenut sitä jo monta vuotta. PISTE.

        Olitko sellainen nuori joka oli vähän kuin kingi muutenkin? Ihan vain ajattelin, että jos lapsi/nuori kotona kokee olevansa vanhempiaan edellä, niin ymmärtääkö se nuori, että ne omien vanhempien ongelmat ei yleensä koske muita? Että muiden vanhemmat ovat kypsempiä ja siten myös luotettavampia ja heidän lapsensa/nuorensa voivat heihin luottaa ihan toisella tavoin?


      • poiuytrdfg

        Mä en oikein ymmärtänyt mikä edes on kingi tässä yhteydessä.
        Mä olin semmoinen yltiösyvällinen,..
        Mulla ei ollu juurikaan toisia nuoria ystävinä vaan teini-ikäsestä lähtien mun ystävät oli pääosin 25-50-vuotiata.
        Mua ei kutsunut ikätoverit juurikaan seuraan, joskus heidän vanhempansa alkoi mun ystäviksi. Yhdenkin ikätoverin äiti. Siis hänen äitinsä kutsui mut seurakseen, mutta hänen tyttönsä lähti ulos muiden nuorten seuraan.
        Siis en ole missään iässä liikkunut nuorisoseurassa.
        Kovasti täällä
        sitte kuitenkin psykologiaa väännetään siitä mitään tietämättä :)


      • No_juu
        poiuytrdfg kirjoitti:

        Mä en oikein ymmärtänyt mikä edes on kingi tässä yhteydessä.
        Mä olin semmoinen yltiösyvällinen,..
        Mulla ei ollu juurikaan toisia nuoria ystävinä vaan teini-ikäsestä lähtien mun ystävät oli pääosin 25-50-vuotiata.
        Mua ei kutsunut ikätoverit juurikaan seuraan, joskus heidän vanhempansa alkoi mun ystäviksi. Yhdenkin ikätoverin äiti. Siis hänen äitinsä kutsui mut seurakseen, mutta hänen tyttönsä lähti ulos muiden nuorten seuraan.
        Siis en ole missään iässä liikkunut nuorisoseurassa.
        Kovasti täällä
        sitte kuitenkin psykologiaa väännetään siitä mitään tietämättä :)

        No juu et sitten ollut kingi :)
        Täälläkin kaksikymppisenä ollut itseäni huomattavasti vanhempi työkaveri kaverina ja ystävänä. Häntä lämmöllä muistan.
        Teininä sensijaan ikäistä seuraa oli. Poikakaverit olivat usein itsenäin vanhempia, kun valitsin sellaisia itse. Niillä kun oli jo yhtä ja toista mukavaa viihdyttävää... Niin joskus rekvisiitta oli melkein yhtä tärkeää kuin ulkonäkö :D


      • poiuytrg

        Mulla ei ole varsinaisesti ollut koskaan poikakaveria :(
        Psykopaattini on pitänyt siitä hyvän huolen.


      • poiuytredfg

        Mutta oli mulla miehiä juttukavereina, Mulla oli hauskaa kun joskus pääsin reppuselkään kun olin pieni ja kevyt.


    • poiuytrfg

      No mut joo...

      hei hei !

    • poiuytrsdfg

      Siinä mielessä ehkä tuo halvaantuminen teki minusta oikean taiteilijan, kun ilmaisukyky ei ollutkaan enää itsestäänselvyys. Siksi mä nyt ilmasen itseäni näin hillittömästi koska sen halvauksen aikana tottu vähän semmoseen asenteeseen että mä ilmaisen kaiken minkä mä vaan mitenkään saan ilmaistua...
      Siis kun ilmaisu meinas estyä kokonaan ...
      Mä olin varsin ujo ennen sitä halvausta...
      Entiset tutut varmaan ihmettelee tätä mun ujouden katoamista kun siinä mielessä mun persoona muuttu...

      • poiuytrsdfg

        Ujous oli mun arvostetuimpia ominaisuuksia. Nyt se on menetetty...
        Tuntemattomat ovat Herran tiet...


    • poiuytrdfg

      Hui kauhea heräsin elämäni kauheimpiin painajaisiin tänä aamuna, mutta myös oivallukseen miten mä selitän mikä tää mun filosofia/psykologia juttu on. Ja miks mulle pelkkää filosofiaa, EI psykologiaa:

      Siis mullehan on oikeesti tapahtunut vaikka mitä kauheaa, mutta mä olen nuoresta tytöstä asti tietyllä tavalla ottanut filosofin roolin ja identiteetin, mua on nimitetty Filosofiksi koska mä olen aina käyttäytyny filosofimaisesti ja mä itsekin tietyllä tapaa ajattelen itseni autodidaktiivisena filosofi/tutkijana, tykkään lukea filosofiaa, rakastaan filosofiaa jne.
      Mä siis koko ajan t myös tutkin ja filosofoin myös sitä mitä mulle itselleni elämässä tapahtuu hieman kuin niiden tapahtmien ulkopuolisena ja niistä irrottautuneena filosofina.
      Tästä seuraa se että mä ajoittain saatan kertoa aika uskomattomalta kuulostavia juttuja ihan iloisella naamalla, mikä saa ihmiset ajattelemaan ettei se olisi totta mitä mä puhun. Mutta kyllä se on. Kyllä mä olen oikeasti tällainen filosofisesti ja tutkijamaisesti autodidaktiivisilla metodeillani asioihin suhtautuva henkilö. Kaikki ketkä mut oikeasti tuntee, koko elämäni ajan tuntee mut sellaisena, se on minun ihan oikea persoona. Vaikka vähän erikoinen olisikin, ei sitä voi katsoa mitenkään "sairaaksi" , kun se oikeasti tekee ja harrastelee vain kaikkea fiksua, älykästä, taiteellista jne. ja on erittäin erittäin kiinnostunut etiikasta ja haluaa noudattaa hyviä eettisiä periaatteita kaikessa mitä ikinä tekeekään ja pitää sitä ensiarvoisen tärkeänä. Mutta sitten on se ikäänkuin alempi taso minua, se narsistin ja psykopatin lapsi, jolle on mun arjessa tehty kaikkeaa hirveää koko mun elämän ajan. Mutta mä olen identifioinut mun persoonan siihen filosofiin.
      Siksi mun ei pitäisi mennä upoksiin siihen edes kertoilemaan kelleen terapeutille mitä kaikkea sille alemalle tasolle mua on tapahtunut, koska jos mä eläydyn siihen että se on minä, niin kyllä se on liian hirveää. Kyllähän mä siitä sitten traumatisoidun pahasti. Niin mä haluan lähteä siitä että mä olen tämä autodidaktiivinen filosofi/tutkija/taiteilija, joka mä olen tässä sivussa kuitenkin koko ajan ollut, enkä mitenkään samaistua siihen narsistien lapseen täysillä. Mähän yritinkin koko elämäni ajan selittää psykopaatilleni ja narsistilleni, että se heidän kokemansa heidän tyttärensä on ikäänkuin kuvitteellinen, että olisivatko he valmiita tapaamaan oikean minut ja keskustelemaan oikean minun kanssani ? Tästä he ovat ehdottomasti kieltäytyneet koko elämäni ajan.
      Ja mikä näissä "auttajissa" on mulle ongelma on se, että heidän on vaikea uskoa että mulle oikeesti olisi mun elämäni aikana tapahtunut niin paljon kaikkea kauheaa kuin on yhdelle ja samalle henkilölle ja toisaalta sekin on heille vaikea uskoa, että mä oikeesti olen tämmönen "filosofimainen" henkilö ja että mitä mä siinä olomuodossani "tutkin", on ihan asianmukaista, fiksua ja älykästäkin tietoa, mikä usein menee yksin ihan oikean tieteen, filosofian jne. kanssa.
      Heidän mielestään ikäänkuin tutkinnoton henkilö varmaankaan ei voisi ikäänkuin oikeasti olla näin fiksu ja tietää ja osata asioita mitä mä tiedän ja osaan tai ei sopisi sosiaalisesti olla, koska auttajan pitäisi heidän mielestään olla se joka tutkii mun elämää ja analysoi sitä mutta mä tutkinkin ja analysoinkin itse omaa elämääni ja olen aina tutkinut ja analysoinut jo. Eikä mikään viittaa tai ole koskaan viitannut siihen, että nämä mun omat "tutkimustulokset" olisivat vääriä. Ei ole koskaan vielä tullut vastaan mitään sellaista rankempaa erehdystä, jonka muut olisivat pystyneet jotenkin osoittamaan.
      Niin niin jos ne auttajat ei ole valmiita kohtaamaan siitä mitä mulle on konkreettisesti tapahtunut, eikä sitä millainen persoona mä olen, niin miten he voi mua auttaa ?
      Sen filosofimaisen minän kieltäminen vain sen takia että se jotenkin vähän ehkä tuntuu sekoittavan heidän sitä heidän ammattoroolinsa toteuttamista tavalla jolla he ovat siihen tottuneet, ei tee mulle hyvää. Ei mun oikean persoonan kieltäminen voi mua mitenkään psykologisestikaan auttaa. Eikä sekään että mua lytätään älyllisesti todellista älyllistä kehitystäni alaspäin. Se tuntuu ihan hirveelle. Ja toisalta kaiken mulle oikeesti tapahtuneen todistettavissakin olevan kieltäminen saa mulle aikaan luonnollisesti kummallista olotilaa.
      Ja myöskään ylipätäänkään sinne psykologian tasolle, jolla mulle on tehty kaikkea hirveää, niin ei sinne meneminen sen enempää ole mielekästä kuin että maksimissaan nopeesti voin kertoa mitä on tapahtunut. Koska on parempi että mun identiteetti pidetään vaan kiinni tässä "filosofissa", joka on oikea minä ja kuka minä olen ja mielelläni jatkan olevani loppuelämäni.
      Parempihan se on kuin olisi olla loppuelämäkseen traumatisoitunut narsistien lapsi ? Ja psykologit helposti tekis musta tuon jälkimmäisen, siksi se psykologia ei mulle sovi. Mä mieluummin ihan iloisesti taiteilen jne.

      Ja tää olis kenties oikeesti hyvä lopputiivistelmä mun palstakirjoittelulle...

      • jpdidhdfhgd

        Tunnut olevan tosi joustava ja nopeasti rankoistakin kokemuksista palautuva persoona. Se jos mikä on kadehdittava ominaisuus "meidän kaltaisten" lapsiuhrien asemassa. Kertakaikkisen ihailtavaa selviytymiskykyä. Omani alkaa olemaan aika finitossa.

        Itse en ole kokenut kovin tärkeäksi tai edes mahdolliseksi identiteetin rakentamisen, vai olisiko imago ulospäin oikeampi termi? Ärsykkeet ulkoapäin tässä asemassa on niin vaikeasti käsiteltäviä ja kummallisia, että niiden ruotiminen ja niihin reagointi on jo varmaan ihan oma kaikennielevä taiteenlajinsa. Suojautuminen eristäytymällä on joskus välttämätöntä.

        Hiukan jäi kummastuttamaan tuo tarpeesi identifioitua tiukasti johonkin mielikuvaan filosofista. Itselläni kun on ollut ainakin silloin tällöin kova pyrkimys integroida kaikki puolet ja kokemukset itsestäni, mutta ilmeisesti SE on arveluttavaa ja ehkä epätoivottavaa. Onhan filosofit puutteineen, tarpeineen ja pimeyksineen ihmisiä hekin, vaikka ammattiroolit tietysti erikseen...


      • Minä_vois
        jpdidhdfhgd kirjoitti:

        Tunnut olevan tosi joustava ja nopeasti rankoistakin kokemuksista palautuva persoona. Se jos mikä on kadehdittava ominaisuus "meidän kaltaisten" lapsiuhrien asemassa. Kertakaikkisen ihailtavaa selviytymiskykyä. Omani alkaa olemaan aika finitossa.

        Itse en ole kokenut kovin tärkeäksi tai edes mahdolliseksi identiteetin rakentamisen, vai olisiko imago ulospäin oikeampi termi? Ärsykkeet ulkoapäin tässä asemassa on niin vaikeasti käsiteltäviä ja kummallisia, että niiden ruotiminen ja niihin reagointi on jo varmaan ihan oma kaikennielevä taiteenlajinsa. Suojautuminen eristäytymällä on joskus välttämätöntä.

        Hiukan jäi kummastuttamaan tuo tarpeesi identifioitua tiukasti johonkin mielikuvaan filosofista. Itselläni kun on ollut ainakin silloin tällöin kova pyrkimys integroida kaikki puolet ja kokemukset itsestäni, mutta ilmeisesti SE on arveluttavaa ja ehkä epätoivottavaa. Onhan filosofit puutteineen, tarpeineen ja pimeyksineen ihmisiä hekin, vaikka ammattiroolit tietysti erikseen...

        Minä voisin haluta idetifioitua älykkääksi ihmiseksi, jos se olisi mahdollista....
        Mutta nyt näissä ympyröissä missä pyörin, ei oikein olisi vastaanottoa senlaiselle pohdinnalle vaikka itse jotain voisin viritelläkin.
        Filosofiksi identifioituminen olisi jotenkin rajattua, epäkäytännöllistä ja vähän ehkä kyseenalaistakin siltä kantilta, että usealle voisi tulla mieleen epäonnistuminen uranluonnissa kun on oppiaineena yliopistossa kuitenkin.
        Jotenkin lähempänä käytännöllisyyttä on järkevämpää liikkua, vaikka kyse olisikin vain omasta imagosta... Siis minun mielestäni. Muut saa olla ihan muuta mieltä.
        Ja jos se filosofia tuolle poijulle sopii sen taiteiljijapersoonaan vaikka käytännöllisestikin.
        Min pohdin filosofisia ainoastaan kotitarpeisiin...


      • poiuytredfg

        Ei se filosofiksi identifioituminen ollutkaan kuin hetkellistä. Olen jo päättänyt olevani tunneihminen :)

        Minulle eristäytyminen oli aivan välttämätöntä, jotta ulospäin kääntyminen voi alkaa yksinäisyydestä lähtien uudella tavalla.

        Mähän olin jo tällä palstalla kun mulla oli lähes täydellinen eristäytyminen menossa. Minähän olin oikeen supereristätynyt myöskin kehoni sisään sen halvauksen takia.
        Nyt mulla on jo mukavan monimuotoinen joukko someseuraajia eikä olo ole yhtään eristätynyt, päinvastoin.
        Mun mielestäni ei ole välttämättä ollenkaan huolestuttava merkki jos ihminen eristäytyy. Se voi olla uudenlaisen paremman sosiaalisuuden alku. Siksi mä en pidä siitä auttajien yksinäisyydestä ruikuttamisesta. He vaan aiheuttaa yksinäisyyttä semmoisella, ainakin mun kohdalla. Kenties pitää kääntyä sisäänpäin, jotta voi kääntyä ulospäin. Jos estetään se välttämätön sisäänpäinkääntyminen, estetään myös se uusi ulospäinsuuntautuminen.

        Hyvä on varmasti integroida kaikkia puoliaan. Itselleni hoin näissä prosesseissa sanoja:
        "Eriytyminen-integroituminen" tuollaisena sanaparina. Sain tuohon ideaa eräänlaisesta mystisestä psykologiasta, jota vähän sovelsin omalla tavalla.
        Ja netistä olen nyt löytänyt kaikkea tosi hienoa upeaa psykologiaa johon kokemaani "apua" ei voi verratakaan.

        Mutta ei pidä luulla että mulla helppoa olisi, mulla on konkreettisessa elämässä nyt niin rankkoja (100% itsestäni riippumattomia) kokemuksia edessä, että harvoin Suomessa kenelläkään. Voin kenties tulla tänne kertomaan sitten kun ne on ohi, jos olen selvinnyt. Että kuinkas kävikään näin että taas yhdelle ja samalle ihmiselle, mutta valitettavasti totta se on. Jos mä tulevasta kokemuksestani selviän, niin sitten mua voi jo munkin mielestä aika selviytyjäksi kutsua.

        Kyllä yksi pappa kun olin 16 vuotias sanoi mulle, että olen mielenkiintoisen hauras ja sitkeä ihminen yhtäaikaa.

        Siksi ne auttajat myös masentaa mua, kun ovat mm. joskus sanoneet mulle että eihän kukaan voi selvitä sellaisista kokemuksista mitä mulla on ollut (jos ne on totta). Mitä siihen pitäisi heille vastata: "Ai jaa kiitos, kiitos, mutta mulla olis nyt kuitenkin tarkoituksena selvitä ?"

        Niihin ulkoapäin tuleviin hullutuksiin on minun kokemukseni mukaan vain yksi ainoa järkevä ratkaisu: Niitä ei pidä uskoa. Tein sitä kauan: Vastasin kaikkiin hullutuksiin järkevästi niinkuin ne olisi järkeviä kysymyksiä. Elämästäni tuli joka päivä entistä järjettömämpää.


      • poiuytrdfgh
        Minä_vois kirjoitti:

        Minä voisin haluta idetifioitua älykkääksi ihmiseksi, jos se olisi mahdollista....
        Mutta nyt näissä ympyröissä missä pyörin, ei oikein olisi vastaanottoa senlaiselle pohdinnalle vaikka itse jotain voisin viritelläkin.
        Filosofiksi identifioituminen olisi jotenkin rajattua, epäkäytännöllistä ja vähän ehkä kyseenalaistakin siltä kantilta, että usealle voisi tulla mieleen epäonnistuminen uranluonnissa kun on oppiaineena yliopistossa kuitenkin.
        Jotenkin lähempänä käytännöllisyyttä on järkevämpää liikkua, vaikka kyse olisikin vain omasta imagosta... Siis minun mielestäni. Muut saa olla ihan muuta mieltä.
        Ja jos se filosofia tuolle poijulle sopii sen taiteiljijapersoonaan vaikka käytännöllisestikin.
        Min pohdin filosofisia ainoastaan kotitarpeisiin...

        Mulla on tän kaikkien näiden uskomattoman hirveiden elämänkokemusten (joista ette tiedä vielä puoliakaan) lisäksi nyt tämä taide tosiaan tässä myönteisenä kääntöpuolena. Siinä on se kiva, että nyt persoona ei ole lähtökohtaisesti riippuvainen mistään tietystä sosiaalisesta ryhmästä ollakseen sosiaalinen. Voi luoda omaa juttua ja esitellä sitä toisille ja olla sosiaalinen sitä kautta. Mutta tietyllä tapaa se vaatii tosi paljon työtä päästä tällaiselle tielle persoonansa kanssa, koska siitä tulee ikäänkuin sosiaalisesti hyväksyttyä vasta siinä vaiheessa kun luovat ideat materialisoituvat tarpeeksi ja näyttäytyvät tarpeeksi hyvälaatuisina konkreettisina taideteoksina ja niitä on riittävän painava määrä. Siihen asti on kestettävä se että kaikki kyseenalaistaa koko ajan. Ja sitten vaikka väsäiltävä niitä taideteoksiaan salaa jossain piilossa. Sitten kun saa sen verran näyttävän kokonaisuuden aikaan, ettei sitä voi kiistää, niin sitten sitä voi alkaa esitellä...


      • poiuytrfgh

        Niin ja joo, siellä apukokemuksissa identifioiduin typerykseksi, Joka päivä vähän typerämmäksi.
        Ehkä kuitenkin kannattaisi ennemmin pyrkiä identifioitumaan älykkääksi, siinäkin tapauksessa ettei niin kovin älykäs olisikaan.


      • jöjöjoogfg
        poiuytrfgh kirjoitti:

        Niin ja joo, siellä apukokemuksissa identifioiduin typerykseksi, Joka päivä vähän typerämmäksi.
        Ehkä kuitenkin kannattaisi ennemmin pyrkiä identifioitumaan älykkääksi, siinäkin tapauksessa ettei niin kovin älykäs olisikaan.

        Mistä päättelit että identifioiduit typerykseksi? Olet tosi paljon puhunut siitä että sinua on pidetty tyhmeliininä, mutta en ole ihan saanut selväksi että miksi? Epätasaisen kykyprofiilisi ja sosiaalisen pelisilmän puutteen vuoksi? Minusta vaikuttaa että tosiasia saattaa ollaa vähän päinvastoin ja että "auttajasi" ei nyt ole olleet ihan kompetentteja asioissasi. Lapsiuhrien asemaa on vaikea ymmärtää ja kaltoinkohtelun jäljet yhdessä aseman tunnistamisen kanssa vaatii jo aika paljon tajunnalta.


      • poiuytrdfgh

        Joo ei he kaikki varmaan olleetkaan kompetentteja tehtäväänsä mutta kun minä eläydyin sitten vielä typerämmäksi koska sitä minulta selvästikin edellytettiin, eli siinä oli suuri riski identifioitua ei komptenttiakin kompetentittomammaksi, mitä tapahtuikin minulle sitten hetkittäin hermovaurioineni ja unettomuudesta siiden aikaan kärsiessäni niissä keskusteluissa.
        Siis osa niistä keskusteluista oli molemminpuolisesti aivan hulluja. Mutta tosiaankin molemminpuolisesti. Mutta minä ainakin tiedostin sen absurdiuden siinä sentään.


    • poiuytffgh

      Juu minun koko elämäni on ollut sitä, että minua on pidetty jonain uskomattoman tyhmänä ja sitten ihmetellään aina välillä jossain välissä: "Oho, se onkin älykäs!"

      En oikein tarkalleen tiedä miksi se menee niin.

      • poiuytrsdfg

        Mulle on sanottu monta kertaa eri ihmiset ikäänkuin vähän hämmästyneenä näin: "Mutta poiuytr sähän oot älykäs !" Usein sitä on edeltänyt jokin sellainen hieman minulle naureskelu sivusilmällä toinen toisilleen niinkuin vähän minun selän takana mutta niin että olen huomannu ja sitten vähän ajan päästä jonkinlainen asennemuutos ikäänkuin.
        Olen tulkinnut sen niin että minusta saa jotenkin tyhmemmän vaikutelman kuin mitä sitten kun tutustuu paremmin.


      • poiuytrsdfg

        Mutta se vois johtua siitäkin että psykopaattini on siinä usein vähän ikäänkuin esi-irvailemassa ja ohjaamassa persoonani tulkintaa siihen suuntaan.

        Nyt viimeksikin kun tein yhden asian oikein jämptisti asianmukaiseksi ja asia osoittautui olevan niin, niin sitä ennen psykopaattini oli hokenut mulle kuinka mä hävetän häntä muiden silmissä.


      • poiuytrdfg

        Lapsena aina jos mä puhuin mitään julkisella paikalla mulle sanoi mun vanhemmat kauhean häpeileväisinä: "Shhhh, ihmiset kuulee!" ja mun vanhemmat käyttäyty silmin nähden vaivautuneesti ja häpeilevästi ihan sama mikä mun asia oli. Siis esim. junassa ei olis saanut sanoa mitään. Koin sen hyvin ahdistavaksi ja yritin aina kysyä mitä se haittaa jos ihmiset kuulee, että ei mua ainakaan haittaa.
        Nyt mä yks päivä tapasin mun psykopaatin julkisella paikalla. Hän osoitti mulle yhtä kohtaa huoneessa lattiassa ja sanoi: "Seiso tässä!" Mä sentään hoksasin tavanomaisen tottelun sijaan sanoa, että mä nyt seison missä kohtaa itse haluan. Vähän psykopaatilla meni toinen suupieli hymyyn. Sitten vähän ajan päästä hän sanoi että mä puhuessani kailotin liikaa.


      • poiuytrfgh

        Muuten noin ohimennen mahdolliselle ohikulkijoille tiedoksi etten olen "taiteilija narsisti" vaikka tämän otsikon alla olen innostunut kirjoittamaan, :)

        Mutta tän otsikon alla siksi että jotkut pitää omien tunteiden ilmaisua itsekeskeisenä ja alistuinkin siihen uskomukseen nuorena, mutta nyt olen päättänyt että omien tunteiden ilmaisu ei ole ainakaan narsismia, koska juuri kykenemättämyys ilmaista omia tunteita voi johtaa narsismiin.


      • pdohoehiohieg
        poiuytrfgh kirjoitti:

        Muuten noin ohimennen mahdolliselle ohikulkijoille tiedoksi etten olen "taiteilija narsisti" vaikka tämän otsikon alla olen innostunut kirjoittamaan, :)

        Mutta tän otsikon alla siksi että jotkut pitää omien tunteiden ilmaisua itsekeskeisenä ja alistuinkin siihen uskomukseen nuorena, mutta nyt olen päättänyt että omien tunteiden ilmaisu ei ole ainakaan narsismia, koska juuri kykenemättämyys ilmaista omia tunteita voi johtaa narsismiin.

        Minulle ei ainakaan olla edes suotu tunteiden ilmaisua. Kuka röyhkimys sitä kehtaa nyt vaatia?

        Eikö silloin pidä muutenkin olla jo aika hyvässä sosiaalisessa asemassa että saa ilmaista tunteitaan. Siis vain professorit, virkamiehet ja muut arvostetut saa esim. raivostua ilman pelkoa rationaalisen kyvykkyyden tai kasvojen menetystä. Ja eri porukoissa on aina ne (tunne)johtajat erikseen keille sallitaan tunneilmaisut ilman hullun tai epävakaan tms. hankalan leimaa, ja ketkä lisäksi vielä määrittää mikä tunnetila tulee missäkin asiassa kyseeseen. Myös ns. hippisuvakkipiireissä.

        Minulla pitää olla kivikova luottamus ihmiseen että kykenen autenttiseen tunneilmaisuun. Muu harjoittelu on johtanut armottomaan fiaskoon :) Ehkä pitäisi vaan sitkoisesti ja vaikkapa sitten teatraalisesti jatkaa vain piruuttansa vaikka rauniokasa ympärillä vain kasvais.


      • poiuytrsdfg

        Mullakin on niin ettei suotu lainkaan mulle aitoa tunteenilmaisua, paitsi taideteoksia ei ole aina kielletty. Niin siinä mulla säily jotain kykyä tunteenilmaisuun hieman.
        Mutta minun psykologinen teoriani on seuraava: Negatiiviset tunteet johtuvat siitä, että positiiviset on tukahdutettu. Joten vapauttaaksemme tunteet meidän ei tarvitse alkaa missään raivoamaan, vaan ainoastaan pyrkiä vapauttamaan hyvä tunne-energia.
        Mä kammoan niitä auttajia, koska mä koko ajan vaistosin että he kuvittelee vapautuneen tunteenilmaisun uhrin asemaan joutuneiden kohdalla joksikin vaaralliseksi raivoamiseksi. tms. Minusta on vaarallista se että he kuvittelevat niin ja sillä tavoin maalailevat piruja seinille. Eläytyminen heidän kuvitelmiinsa ja tunnetilaansa siitä mitä uhrit ovat, on mielestäni jotain aivan hirveää. Suorastaan lietsoo kauhua.
        Jos mä nyt leikkisin psykologia niin sanoisin että pitää avautua ja alkaa päästämään pehmeästi hyviä tunteita rintakehästä ulos vaikka toiset ihmiset tuomitsevat sen oletettavasti. Mutta heidän tuomionsa ei ole järjellinen, eikä sellaisesta tuomiosta tarvitse välittää.


      • poiuytrdfg

        Tämä on vähän niinkuin taiteilijoiden viisauksia mitä mä olen opiskellut netin kautta itseäni suuremmilta taiteilijoilta. Meillä ihmisillä on oikeus ilmaista hyviä tunteita.


      • poiuytrdfg

        Negatiivisimmat tunteet pyrin jalostamaan sanalliseksi kritiiksi, jossa ei tarvitse käyttää kovin rumia sanoja.


      • poiuytrsdf

        Vaikka näin: En oikein pidä siitä kun ne auttajat tuntuvat kuvittelevan tunteet jokisikin niin sivistymättömäksi asiaksi: joksikin rumasti läiskähteväksi sotkuksi, jos ne päästää vapaaksi !
        Entäpä jos häkistä lentääkin ulos kauniita lintuja !!!


      • AnnaLentää

        Vaan, niin paljon kuin sielu sietää. Kiristys, laiton uhkaus, yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, vainoaminen, identiteettivarkaus. Päälle parit asuntomurrot. Jätit muuten jälkeesi kasan lainehtiva hiuksiasi asuntoon, miehesi myös. Tummemmat kuontalot kun erottuvat kahden idiootin blondin taloudessa. Linnut voi lennellä niin paljon, kuin sielu sietää. 😋


      • Voisiko_
        pdohoehiohieg kirjoitti:

        Minulle ei ainakaan olla edes suotu tunteiden ilmaisua. Kuka röyhkimys sitä kehtaa nyt vaatia?

        Eikö silloin pidä muutenkin olla jo aika hyvässä sosiaalisessa asemassa että saa ilmaista tunteitaan. Siis vain professorit, virkamiehet ja muut arvostetut saa esim. raivostua ilman pelkoa rationaalisen kyvykkyyden tai kasvojen menetystä. Ja eri porukoissa on aina ne (tunne)johtajat erikseen keille sallitaan tunneilmaisut ilman hullun tai epävakaan tms. hankalan leimaa, ja ketkä lisäksi vielä määrittää mikä tunnetila tulee missäkin asiassa kyseeseen. Myös ns. hippisuvakkipiireissä.

        Minulla pitää olla kivikova luottamus ihmiseen että kykenen autenttiseen tunneilmaisuun. Muu harjoittelu on johtanut armottomaan fiaskoon :) Ehkä pitäisi vaan sitkoisesti ja vaikkapa sitten teatraalisesti jatkaa vain piruuttansa vaikka rauniokasa ympärillä vain kasvais.

        "Eikö silloin pidä muutenkin olla jo aika hyvässä sosiaalisessa asemassa että saa ilmaista tunteitaan. Siis vain professorit, virkamiehet ja muut arvostetut saa esim. raivostua ilman pelkoa rationaalisen kyvykkyyden tai kasvojen menetystä."
        Voisiko johtua jostain sellaisesta, että noihin tyyppeihin (sinun esimerkkisi mukaan) luotettaisiin heidän tunneilmaisustaan huolimatta, kun heidän ajattelunsa olisi ikäänkuin julkista ja tunnustettua. Niin heidän ei ajateltaisiin olevan täysin impulsiivisia ja hallistemattomia, joita tarvitsisi pelätä.... tms. Tarkoitan että niinkun tunnettu henkilö kun suuttuu, niin hänen maineensa on niinkun takaus, että ei se pure vaikka suuttuu... tai heitä granaatilla samantein...


      • ödjöfjffihf
        Voisiko_ kirjoitti:

        "Eikö silloin pidä muutenkin olla jo aika hyvässä sosiaalisessa asemassa että saa ilmaista tunteitaan. Siis vain professorit, virkamiehet ja muut arvostetut saa esim. raivostua ilman pelkoa rationaalisen kyvykkyyden tai kasvojen menetystä."
        Voisiko johtua jostain sellaisesta, että noihin tyyppeihin (sinun esimerkkisi mukaan) luotettaisiin heidän tunneilmaisustaan huolimatta, kun heidän ajattelunsa olisi ikäänkuin julkista ja tunnustettua. Niin heidän ei ajateltaisiin olevan täysin impulsiivisia ja hallistemattomia, joita tarvitsisi pelätä.... tms. Tarkoitan että niinkun tunnettu henkilö kun suuttuu, niin hänen maineensa on niinkun takaus, että ei se pure vaikka suuttuu... tai heitä granaatilla samantein...

        Rankasta taustastani huolimatta ei minullakaan ole tapana olettaa keneltäkään ensimmäisenä tunnereaktiona suoranaista fyysistä päällekarkausta. En tiedä sitten mikä saa tai on saanut tuollaista kenestäkään olettamaan (ehkä näin sekakäyttäjien ja kansainvaellusten aikana voi jotkut ollakin arvaamattomia). Epäasiallisesti ja epäeettisesti käyttäytyvät sitten taas joutuvat kenties elämään ainaisessa koston pelossa, ellei uhriksi ole sitten valikoitu niin heikko yksilö, ettei sitä kukaan kaipaa eikä puolusta, hylkiö siis. Silloinkaan ei voi olla niin varma.


      • poiuytrdfg

        Täällä on joukossa nyt myös jotain sekavien juttujen kirjoittajia.
        Jotain ajatuksiaan sotkee johonkin mihin ne ei liity yhtään.


      • jslskjljuu
        poiuytrdfg kirjoitti:

        Täällä on joukossa nyt myös jotain sekavien juttujen kirjoittajia.
        Jotain ajatuksiaan sotkee johonkin mihin ne ei liity yhtään.

        Niinpä näyttää valitettavasti taas olevan.


    • jdhidhihdi

      Minulla ei ainakaan oman arvioni mukaan (voin tietysti olla väärässä ja kykenemätön tunnistamaan lahjakkuuksia) ole lähipiirissäni ikinä ollutkaan mitään ruudinkeksijöitä noin älyltään riippumatta koulutuksesta tai muusta asemasta. Tietysti tiheän sosiaalisen pelin (nappulan) kohteena oleminen lapsen ja nuorena on mahdoton tilanne vailla pilliä. Sitä ei oikein ole edes halunnut tajuta. Ja monet asiat ja vilunkitouhut on täytynyt päätellä epäsuorasti järkyttävien päin naamaa -juttujen lisäksi. Kaipa semmoinenkin touhu voi sitten jotain lahjoja vaatia..? Röyhkeyttä ja narsismia nyt ainakin.

      Itse suht hyväntahtoisena ihmisenä sitä on tietysti kuvitellut usein muidenkin olevan sellaisia, tai ainakin kehityshalukkaita. Siinä ehkä minun suurin erehdykseni myöhemmissä ihmissuhteissa. Niissä ei tosiaan kuitenkaan enää näin aikuisena ole pakko viipyä.

      • poiuytrdfgh

        Mä sanoisin että mä en ole erityisen älykäs ihminen, mutta tavallani älyllisesti suuntautunut ihminen. Siis tykkään älyllisistä harrastuksista, älyllisistä kirjoista, älyllisistä ihmisistä jne. Siis älylliset aiheet kiehtoo ihan normaalilla älykkyysosamäärällä. Jos mua jotenkin testaillaan olen "hyvää keskitasoa" noin älykkyydeltä.


      • poiuytrdfgh

        En ole oikea filosofi, mutta ehkä mua vois sanoa "ajattelijaksi" kuitenkin.

        Niin tuli mieleen vielä semmosta että mun mielestä terapia ei välttämättä oikein sovi taiteilijalle jos se ei ole jotain sellasta "terapiaa" mistä löysin mainoksia netistä.

        Mutta siis joku sellanen tavanomaisin terapia, niin se miten persoonallisuutta siellä käsitellään, ei mun mielestä välttämättä edistä sitä taiteilijan ammatin erästä osuutta, joka on tavallaan oman persoonansa esittelyä ammatikseen, Ne terapeutit ei välttämättä osaa sitä puolta jos heillä ei ole itsellään kokemusta oman persoonansa esittelystä yleisölle. Ja se kun pitäisi vielä tehdä edes jollainlailla kiinnostavasti. Mä en ole siinä pitkällä, nykyään kun lukee netistä ohjeita taiteilijoille yhä tärkeämpää olisi oman persoonansa esittely mielenkiintoisesti.
        Niin tätä ei monesti ei taiteilijat jotka nimittää taiteiljoita narsisteiksi ymmärrä, että ujoimmankin täytyy mahdollisesti leipänsä eteen pyrkiä esittelemään persoonansa mielenkiintoisesti ja edes suhteellisen itsetietoisesti, eikä se liity sen henkilön henkilökohtaiseen persoonallisuuteen varsinaisesti. Ei se leipä tule jos aivan ujoksi heittäytyy.


    • poiuytredfg

      Mutta mä suosittelisin vaikka ei -taiteiljoillekin narsistien lapsille tällästä:

      Tehkää itsestänne vaikka esittämättä sitä mitenkään julkisesti jos ette halua olla esillä niin mahdollisimman hyvän näköinen esittely itsestänne. Monta valokuvaa ja niistä sitten paras siihen esittelyyn. Mulla esim oli ongelma, että mä koin että mun pitäisi valita huono kuva tai muuten mä huijaan. Oli tosi pitkä prosessi oppia uskaltamaan valita paras kuva. ja selostakaa siihen itseänne mahdollisimman kauniisti ja mieluummin tyylikkäillä kirjaimilla. Ja kertokaa siinä itsestänne niinkuin itse haluatte välittämättä mitä muut on sanoneet että millaisia olette,

    • VieläkinköSama

      Skeida jatkaa pyörimistään?? Ehkäpä se idioottina pitämäsi ihminen onkin antanut itsestään tietoisesti idiootin kuvan, jotta tulevat istunnot tulevat olemaan mahdollisimman kovat. Kannustanut sinua täten poiju jatkamaan taiteesi tekoa ja jakamaan se mahdollisimman suuren yleisön tietoon. Kaikella Rakkaudella toivottelee se "tyhmeliini älykkyydestä kiinnostunut puheluihin vastaamaton elämänsä pilaaja, joka vielä eristäytyykin" .

      • poiuytrdfgh

        En ymmärtänyt tekstin sisältöä vaikka kaksi kertaa luin


      • jdlsjdsdiui
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        En ymmärtänyt tekstin sisältöä vaikka kaksi kertaa luin

        En minäkään. Asiaan liittymätöntä ja outoa, ehkäpä jonkun sekopaatin väliintulo taas.


    • Anonyymi

      Museojohtajat taidenarsisnin etulinjassa haukkaavat pintakiiltäviä kinkkuja NAM HAM HAM suupielet rasvassa. Tuulahdus Karjaloisen muumintappajapajan historiallisesta lehmänpaskasta leijuu nenään. Ehkä vain virus voi suojella meitä heidän taudiltaan.

      • Anonyymi

        Ja konsulttitoimistojääpalat sulaa samassa rytmissä, kun hellsanoma vetää todellisuutta alas vessasta.


    • Anonyymi

      Naivismia ihailee . Pelkkää tekotaiteellista p..skaa sen omat harrastelijatyöt. Kuvittelee olevansa taiteellinen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe