Sähköä ilmaiseksi ilmasta

Mannaa.taivaasta

Mistä saa sähkömiesten puolijohde-teippiä ? Esim. Scotch 13 .Ei löydy mistään, ja kännykkä pitäisi saada ladattua Teslan oppien mukaan ilmasta kerättävällä sähköllä ! Kyllä se onistuu, mutta tuota teippiä tarttis resonaattorin tehon parantamiseen.

22

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kytkejakokeile
    • Mannaa.taivaasta

      Kiitos linkistä. Mutta kyllä kännykkää voi ladata kytkemällä kaksi resonaattoria sarjaan. Ja virtaa kasvattaa kytkemällä rinnakkain. Olen päässyt yhdellä 3,8 voltin jännitteeseen, eristeenä vain kostea paperi, mutta eräs video pääsi 5 V:n tienoille. Luulen pääseväni myös 5V tienoille oikealla puolijohde-esristeellä. Hauskaa palata vanhan elektroniikkaharrastuksen pariin.

      • kytkejakokeile

        Teho on virta kertaa jännite. Pelkällä jännitteellä ei vielä tee mitään. Jos kissan turkkia hankaat villavaatteella, saat kymmeniä tuhansia voltteja, mutta vastaavasti virta on olemattoman pieni, samoin teho, koska se on jännite x virta. Samantyyppisestä asiasta on kysymys sinun Tesla-kokeiluistasi. Tehoa on hankala saada mainittavia määriä varsinkin jatkuvasti. Mutta lapset ja nuoriso on terveitä ,kun ne leikkii!

        Palstasofta sotki tuon datasheet-linkin, mutta koitetaan uudestaan:
        http://multimedia.3m.com/mws/media/41134O/scotch-electrical-semi-conducting-tape-13.pdf Se teippi ei ole varsinainen puolijohde, vaan osittain johtokykyinen muoviteippi!


      • Selittäjä

        "Olen päässyt yhdellä 3,8 voltin jännitteeseen, eristeenä vain kostea paperi"

        Oliskohan kuitenkin kysymys galvaanisesta paristosta, jos märkä paperi on kahden erilaisen metallin välissä?


      • outo_tape
        kytkejakokeile kirjoitti:

        Teho on virta kertaa jännite. Pelkällä jännitteellä ei vielä tee mitään. Jos kissan turkkia hankaat villavaatteella, saat kymmeniä tuhansia voltteja, mutta vastaavasti virta on olemattoman pieni, samoin teho, koska se on jännite x virta. Samantyyppisestä asiasta on kysymys sinun Tesla-kokeiluistasi. Tehoa on hankala saada mainittavia määriä varsinkin jatkuvasti. Mutta lapset ja nuoriso on terveitä ,kun ne leikkii!

        Palstasofta sotki tuon datasheet-linkin, mutta koitetaan uudestaan:
        http://multimedia.3m.com/mws/media/41134O/scotch-electrical-semi-conducting-tape-13.pdf Se teippi ei ole varsinainen puolijohde, vaan osittain johtokykyinen muoviteippi!

        Vahvasähkömies ei taida tuommoista sähköteippiä tarvita, ellei sitten suurjännitekaapeleiden päätteiden teossa hohtosuojien kanssa.
        Elektroniikassa voisi teipata fetti-inputteja suojaan staattiselta sähköltä.


      • Mannaa.taivaasta
        Selittäjä kirjoitti:

        "Olen päässyt yhdellä 3,8 voltin jännitteeseen, eristeenä vain kostea paperi"

        Oliskohan kuitenkin kysymys galvaanisesta paristosta, jos märkä paperi on kahden erilaisen metallin välissä?

        Ninhän se tosiaan on, magneetin ja jousen välissä. Mutta voisiko tuo "galvaninen paristo" tuottaa 3,8 volttia ? Epäilen.


      • Semikonduktööri
        outo_tape kirjoitti:

        Vahvasähkömies ei taida tuommoista sähköteippiä tarvita, ellei sitten suurjännitekaapeleiden päätteiden teossa hohtosuojien kanssa.
        Elektroniikassa voisi teipata fetti-inputteja suojaan staattiselta sähköltä.

        Huuhaatahan on kuvitella että hommalla jotain tehoakin irti saataisiin, mutta puolijohtavia teippejä tosiaan käytetään kj ja sj -kaapeleiden päätteissä / jatkoissa. nuo teipit kuuluu yleensä pakkaukseen, mutta kai noita nyt tukussa on saatavilla pelkästäänkin (-ei ny jaksa tarkastaa) ja moneenkin liikkeeseen tilattavissa jos vain asiakaspalvelu halua löytyy. Minullakin varmaan muutama jämärulla löytyisi varalle evakuoituna.


      • Mannaa.taivaasta
        Semikonduktööri kirjoitti:

        Huuhaatahan on kuvitella että hommalla jotain tehoakin irti saataisiin, mutta puolijohtavia teippejä tosiaan käytetään kj ja sj -kaapeleiden päätteissä / jatkoissa. nuo teipit kuuluu yleensä pakkaukseen, mutta kai noita nyt tukussa on saatavilla pelkästäänkin (-ei ny jaksa tarkastaa) ja moneenkin liikkeeseen tilattavissa jos vain asiakaspalvelu halua löytyy. Minullakin varmaan muutama jämärulla löytyisi varalle evakuoituna.

        Hei ! Jos tosiaan jämärulla löytyy, voisitko pätkäistä mulle 20 cm pätkän ? Raprtoin sitten paraniko resonaattorin teho. Kyllä joku on saanut 20 mA ulos youtube-videossa.

        https://www.youtube.com/watch?v=hZECdrWKhb8


    • Mannaa.taivaasta

      Ei, vaan oli kaksi kerrosta kosteata maalarinteippiä päällekkäin. Tuo huippulukema kestää vain vähän aikaa, sillä paperin kuivuminen tiputtaa jännitettä nopeasti. Mutta kun resonaattorille antaa vesisuihkekannusta pikku vesisumun, teho pomppaa hetkessä ennalleen. Tuo eriste vaikuttaa olevan koko laitteen herkin ja tärkein osa. Vain parilta teipin maahantuojalla oli tuo teippi luetteloissaan, mutta kellään ei ollut varastossa. Eikö sähköfirmat käytä tuota ollenkaan, kuvittelin ensin että käyn vain pyytämässä sähkömieheltä 20 cm pätkän.

      • ammattilainen_2

        Sähkömiehet ovat ammattilaisia. He käyttävät teippiä eristämiseen, sitomiseen ja merkkaamisee. Ei hörhöilyyn. Sitäpaitsi tuo on sikakallista teippiä.


    • Kalju_Pitkätukka

      Teslan keksinnöllä sähköä ilmasta....
      Herrajumala, että ihmiset ovat tyhmiä.
      Eräskin kananedustajaehdokas lupasi ydinvoimasta ja fossiilisista luopumista.
      Tilalle vapaata energiaa.
      Mielenkiintoisin yritys kuulemma alalla J.Saarnin Utele.
      Siitä vain tyhjästä nyhjäisemään vapaata energiaa ja maailma pelastuu!

      • nikolatesla

        Tesla ei ollut tyhmä, keksi 3-v. sähkön, -moottorin ja -muuntajan.


      • ammattilainen_2

        Ei Tesla tyhmä ollut. Mutta hänellä on tyhmiä ja tietämättömiä seuraajia. Joillekin tämä Tesla-asia on kuin uskonto.


      • vedätystäkö_ja_keneltä

        Olikohan tämä Teslan sähköautodemostraatio oikeasti tapahtunutta vaiko legendaa?


      • Kalju_Pitkätukka
        nikolatesla kirjoitti:

        Tesla ei ollut tyhmä, keksi 3-v. sähkön, -moottorin ja -muuntajan.

        En Teslaa tyhmäksi väittänyt.
        Sähkön ja radiotekniikan pioneereja.

        Mutta Teslan ympärille muodostunut hörhökultti on tyhmyyden multihuipennus.


    • höppänänäonhyväolla

      Juu, mutta vanhuuden päivillään tais mennä vähän höppänäksi...

    • Scotch - teipillä on tehty sähkön lisäksi myös röntgensäteilyä. Jopa siinä määrin, että sillä on saatu otettua röntgenkuviakin. Tämä vuodelta 2008.

      https://www.technologyreview.com/s/411085/x-rays-made-with-scotch-tape/

      Voimakkain röntgensäteily saatiin siten, että teippiä rullattiin auki 3 cm/s nopeudella. Jotta säteilyä muodostui oli tuo tehtävä tyhjiökammiossa.

    • Toimii-se

      Tässäpä teille heikkkouskoiset, kuinka kumoatte tämän esityksen ? 20 mA työntää kevyesti vaikka täältä ikuisuuteen ! Noita kaksi sarjaan kytkettynä, ja känny toimii mökilläkin.

      https://www.youtube.com/watch?v=hZECdrWKhb8

      • feikkiseon

        Sanoisinpa, että feikki. Tuohon mustaan läpyskään sisältyy pari kolme kappaletta galvaanista paria pinottuna päällekkäin.


      • feikki_tietenkin
        feikkiseon kirjoitti:

        Sanoisinpa, että feikki. Tuohon mustaan läpyskään sisältyy pari kolme kappaletta galvaanista paria pinottuna päällekkäin.

        Tuskin siinä mustassa läpyskässä paristoja mahtuu olemaan mutta, videoa leikkamalla voi tehdä mitä vaan trikkejä.


    • logiikka.rules

      Mitenkä röntgensäteilystä otetaan röntgenkuvia? Onko se säteily jotenkin läpitunkematonta?

      • Vaikeaa on ottaa röntgensäteilystä röntgenkuvaa ainakaan röntgensäteilyn avulla. Ei mahdotonta mutta vaikeaa. Fotonit ei halua leikkiä fotoneiden kanssa vaan pitää mennä mutkan kautta.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Two-photon_physics

        Röntgensäteilystä ottuja röntgenkuvia noin niinkun muuten vaan löytyy roppakaupalla. Tässä atomipommin röntgensäteilystä otettuja kuvia pommin räjähdyksen alusta nanosekunneista mikrosekunteihin.

        https://www.google.fi/search?q=edgerton nuclear images&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&biw=1608&bih=942


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe