Hylsyttelyura avattu

kolopoti

No niin, tänään tipahti ensimmäinen hylsy sähköpostiin, ei mennyt kuin pari viikkoa niin oli mun sepustukset luettu ja toivotettiin onnea muiden tahojen kanssa. Novelleissani oli hyviä elementtejä, mutta ei riittävän hyviä, ei yltänyt julkaisujoukkoon. No, jään odottelemaan kuuluuko kuudesta muusta kustantamosta mitään.

34

1762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samapatuoppi

      Mitä olette muuten tehneet hylsytarinoillenne, muokkaatteko niitä vai tuhoatte ja unohdatte paskat kirjoituksenne...?

    • Prisma76

      Reilulta kuulostaa, että kustantamo reagoi nopeasti eikä makuuta potentiaalisia kässäreitä hyllyillään liian kauan.

      Toisaalta kielteinen vastaus on aina surullinen asia.

    • kolopoti

      niinpä, en tiiä miten pitäis muokata ja lisätä tekstini kiinnostavuutta, mut nyt just se ei itseänikään kiinnosta :( ehkä keskityn johonkin muihin teksteihini välillä.

    • itsetehtykirja

      Ajattelin taas päättää oman hylsyurani viimeiseen kässäriin. Kirjoittaminen on muuttunut vuosien aikana jotenkin vapaammaksi kaikista ulkoisista saavutuksista ja haaveista. Kun kaikki hylsyt on saatu alkaa toinen aika kirjoittamisessani.

    • kolopotin

      Täytyy vaan kirjoitella omaksi iloksi, jos se ilolta tuntuu. Sitten ei kannata kirjoittaa, jos siitä tulee paha mieli. Pidän todennäköisesti taukoa koko hommasta ja olen niin kuin muutkin ihmiset enkä kirjoittele hylsylaatikkoon, en haaveile nyt just mistään julkaisusta. miks tää harmittaa näin paljon, en tiennyt että tuohon käsikirjoitukseen näin paljon oli latautunut tunnetta.

    • StillAliceStill

      Kai se on selvä, että oman hartaasti tehdyn työn hylsytys eli taideteoksen torjunta ärsyttää, harmittaa, vituttaa ja masentaa. Ei kai näitä kukaan pelkäksi 'huviksi' väsää.

      Mutta toisaalta, kaikki kirjailijat ovat olleet joskus samassa pisteessä. Pitää jaksaa, pitää innostua ja olla avoimin mielin mm. oman tyylin kehittelyssä.

    • Nimis246

      Sain itsekin juuri tänään hylsyn. Siihen tottuu kummasti, kun useampi kässäri on torjuttu. Kustantaminen on bisnestä ja hyviäkin käsiksiä torjutaan, jos eivät ole riittävän myyviä. Itselläni on tapana alkaa muiden juttujen kirjoittaminen jo siinä vaiheessa, kun saan käsikseni lähetettyä kustantamoille. Sitten kun hylsyt ovat tulleet olen jo hyvässä vaiheessa uuden tekstin kanssa. Tapanani on myös unohtaa hylsytetyt käsikset laatikkoon ja jatkaa eteenpäin uusien juttujen parissa. Joskus ajan kanssa vanha käsis saattaa alkaa taas kiinnostaa ja muokkaan siitä uuden, paremman version.

    • HEISKAN

      Tuli muutama päivä sitten hylsy Marketiimiltä, joka on pikkuruinen kustantamo. Syyksi mainitsivat selvitettävät yritysasiat, etteivät voi perehtyä uusiin käsikirjoituksiin.

      Hauska.

    • väärinymmärrettynero

      Minäkin sain tänään hylsyn. On jo niin mones lajissaan, etten jaksa edes muistaa. Oiskohan seitsemäs?
      Kaiken huippu on Teos. (Tää tämän päiväinen hylkäys ei siis ollut Teokselta. ) Teokselle pitää lähettää paperiversio käsikirjoituksesta. Eilen tuli Postilta ilmoitus, että lähettämäni paketti ei ole koskaan saapunut perille, sitä ei siis kukaan ole vastaanottanut. Ihmettelin tietysti pitkään, että enhän mä edes ole lähettänyt kenellekään mitään pakettia valovuosiin. Postin antamasta pakettikoodista kuitenkin päättelin, että kyseessä on pakko olla mun Teokselle kevättalvella lähettämäni kässäri. Se ei siis ole mennyt perille ja nyt joudun maksamaan kymmenen euroa siitä ilosta, että käyn sen jostain heidän tarkastuspisteestään hakemassa. Siis haen takaisin kässärin, josta maksoin kympin postituskuluja ja nyt maksan kympin, että saan sen takaisin eikä kukaan ole sitä tällä välin edes lukenut!
      Että haistakoon jonkun oikein pahanhajuisen siellä jossakin joku iso ja tärkeä setä tai täti. Kirjoitan niin kauan kuin sormi näppäimistölle ylettyy. Tykätkää eli ette.

    • HEISKAN

      Osaako joku kertoa, miten kustantamon prosessi käsiksen kanssa menee? Ensin yksi ihminen silmäilee, laittaa joko suoraan Ei-pinoon tai tutustuu tarkemmin?

      Käsis on nyt ollut useamman päivää kustantajan käsittelyssä. Ei siis niin, että lähetin kässärin ja oletan, että sitä luetaan heti, vaan tiedän muuten, että se on nyt työn alla. Olen tässä jo hekumoinut, että ainakaan suoraa hylsyä ei ole tullut, vaan käsikseen ainakin tutustutaan. Voihan se toki olla, että hylsy tulee postissa ja siinä vain kestää muutama päivä...

      Joka tapauksessa olen niin väsynyt odotteluun, että alan hyppiä seinille.

    • eipäsjuu

      taas tulla tupsahti hylsy, eri tarinasta tosin kuin edellinen. en taida osata kirjoittaa...kirjoittamisen iloa toivottelevat. no jooh.

    • ToinenOdottelija

      HEISKAN: onko kyseessä iso talo? Isoilla käsikset kiertävät aina päällikön kautta ennen kuin tulee kutsu kahveille. Pienet ovat käsittääkseni nopeampia ja sopparia voidaan tarjota suoraankin. Itse ajattelisin, että on vain hyvä asia, että käsittely hieman kestää, peukkuja!

      • HEISKAN

        Kyllä on. Samaa olen ajatellut itsekin. Viikon käsis on nyt ollut tarkastelussa. Saa nähdä. Pessimisti minussa ei millään usko, että aurinko paistaisi koskaan tähän risukasaan. Varsinkin kun kässärin laji ei ole perinteisemmästä päästä.


      • kirjoituskone

        Oma kässärini makasi päällikön pöydällä 9 kuukautta ennen kuin kutsuttiin kahville. Kysyin, olinko saanut varasijan, mutta kuulemma siitä ei ollut kysymys vaan puhtaasti kiireestä.

        Päällikkö ei yksin päätä sopimuksesta eikä kahvikutsu tarkoita, että kässäri julkaistaan. Julkaisupäätös tehdään yhteisessä kokouksessa ja markkinointi on siellä vahvoilla. Omalta kässäriltäni meni vuosi edes päästä kokoukseen käsiteltäväksi. Sitä ennen olin työstänyt sen kustannustoimittajan ohjeilla pari kertaa.

        Täällä muistaakseni kirjoitin tuosta iänikuisesta odottamisesta ja sain kommentteja, ettei hullukaan noin kauaa odota ja pitäisi etsiä parempi talo tai julkaista omakustanteena. Olen eri mieltä. Sain lopulta sopimuksen esikoiselleni, enkä vain sitä, vaan käännössopimuksen heti perään. Käännössopimuksen siis jo ennen kuin kirjaa on painettu suomeksi.

        Suosittelen odottamaan kärsivällisesti, olemaan nöyrä ja mikä tärkeintä: käytä aika hyväksesi ja kirjoita toinen käsikirjoitus. Itse ehdin tässä välissä kirjoittaa toisen, joka on nyt myös kustannustoimittajan pöydällä. Kolmas on tulossa hyvällä mallilla.


      • HEISKAN

        Kiitos hyvistä neuvoista. Seuraava käsikirjoitus onkin jo ihan hyvällä mallilla.

        Kuinka kauan sinulla sitten kesti, että sait kustannustoimittajalta noita korjausehdotuksia? Odottelen vielä, että onko kiinnostusta ylipäätään. Voi hyvin olla, että ei ole ja hylsy on vain syystä tai toisesta jäänyt lähettämättä.


    • HmHmHmH2323

      Taide on lajina ankara eri puolilla. Ei ole helppoa saada sävellyksiä läpi, käsikirjoituksia elokuvatuotantoon, kuvituksia kirjoihin, gallerioihin, tanssikoreografioita jne. jne. Kirjoittamisessa hylsytys on ankaraa, mutta on hyvä muistaa, että aina joku työ menee läpi eikä tasokaan aina ole huono.

    • Ei kannata menettää toivoaan, vaikka hylsyjä satelee. Omakustanne on oikeasti ihan hyvä vaihtoehto. Itse päädyin siihen, ja nyt kirjallani on Helsingin kirjaston helmetissä 130 lukijan jono. Myytykin on ilmeisesti ihan mukavasti, ainakin moni on kertonut tilanneensa kirjan. Ja ehdottomasti parasta ovat ne aivan vierailta ihmisiltä tulleet palautteet: "pidän tavastasi kirjoittaa" ja "kirjaasi oli kiva lukea".

    • Zfhh

      Hylsyt on masentavia mutta omalla tavallaan ne kuitenkin on todiste siitä että olet saanut käsikirjoituksen valmiiksi ja joku alan ihminen on siihen tutustunut :)

      • Hei Zfhh! Niin, hylsy todistaa, että olet saanut käsiksen valmiiksi, mutta ei ole takeita siitä, että joku on siihen tutustunut kunnolla. Käsikirjoituksia tulee niin valtavasti, että se olisi liikaa vaadittu. Ja kyllähän nuorten ihmisten kannattaa yrittää saada kustantaja. Saahan kirja sitten ammattitaitoisen toimituksen ja kannet ja arvostus on toista kuin omakustanteella. Minulla on eri tilanne, kun keikun tässä kuudenkympin ja kuoleman välissä. Hylsyjen odotteluun menee helposti vuosi ja niistä toipumiseen viisi vuotta. Enää ei ole aikaa siihen pelleilyyn, etenkin, kun työelämä on takana, eläke turvana ja voi tehdä kaikenlaista ihan vaan harrastusmielessä.


      • klsdjflkdsjfkdslj
        laivat2 kirjoitti:

        Hei Zfhh! Niin, hylsy todistaa, että olet saanut käsiksen valmiiksi, mutta ei ole takeita siitä, että joku on siihen tutustunut kunnolla. Käsikirjoituksia tulee niin valtavasti, että se olisi liikaa vaadittu. Ja kyllähän nuorten ihmisten kannattaa yrittää saada kustantaja. Saahan kirja sitten ammattitaitoisen toimituksen ja kannet ja arvostus on toista kuin omakustanteella. Minulla on eri tilanne, kun keikun tässä kuudenkympin ja kuoleman välissä. Hylsyjen odotteluun menee helposti vuosi ja niistä toipumiseen viisi vuotta. Enää ei ole aikaa siihen pelleilyyn, etenkin, kun työelämä on takana, eläke turvana ja voi tehdä kaikenlaista ihan vaan harrastusmielessä.

        Toipumimseen viisi vuotta :D

        Tahdon ehdottomasti lukea esikoisromaanisi.


    • Lue vaan, sittenpä huomaat, että se ei ollut vitsi...

      • lkdjfskljf

        En tarkoittanut, että kirjasi tai sen ilmestyminen olisi vitsi. Tarkoitin, että fraasisi "toipumiseen menee viisi vuotta" oli niin hauska, että sen perusteella syntyi halu lukea kirjasi.

        Eräs ystäväni on muuten ensi vuonna muuttamassa perheineen vuodeksi Espanjaan, suositteleitsen varmaan hänelle kirjaasi :)


    • Se "viisi vuotta" huvitti itseänikin, vaikka se on ihan totta: toipumiseen todellakin meni viisi vuotta. Olen huomannut, että yleensäkin ihmiset pitävät hauskoina juttuja, jotka olen kirjoittanut ihan tosissani. Esim. yleisin kirjasta saamani palaute on: "olipa se hauska". Siinä on kuitenkin vakaviakin kerroksia, mutta kukaan ei ole sanonut niistä mitään. Mielenkiintoista.

      • lsdkfjskldf

        Sulla on harvinainen lahja, jos osaat sanoa asioita hauskasti. Sellaisesta proosasta on tietääkseni pulaa. Ja vielä parempaa jos hauskassa proosassa on vakava pohjavire.


    • Kiitos kannustuksesta! Se hauskuus tulee ihan vahingossa. Hyvä jos sellaisesta proosasta on pulaa.

    • ldskjfldsfjjlskfj

      Luin Elisa-kirjasta kirjasi alun, ja nyt on pakko kysyä, mihin kustantamoihin tarjosit sitä, ja minkälaisilla kommenteilla se hylsytettiin?

    • Nyt on pakko vastata, että en muista enää kustantamoja, kun asiasta on hieman aikaa ja olen käyttänyt myös aktiivista unohtamista asiasta toipumiseen. Muutamalle lähetin, ja ihan perushylsyt niistä tuli: ei sovi kustannusohjelmaan.

      • lskdjkldsjf

        Kirjoitat paremmin kuin järkiään. Kokonaisuus tietenkin ratkaisee, mutta on vaikea uskoa ettei kirjallesi olisi löytynyt kaupallista kustantajaa. Jos jatkat kirjoittamista, kokeile seuraavalla kerralla myös pieniä ja keskisuuria kustantamoita (ellet jo nyt kokeillut).

        Mutta sana sulla on hallussa :)


    • Kiitos kannustuksesta!

      Isompia kustantajia tosiaan silloin kokeilin, mutta enempää hylsyjä en olisi kestänyt. Eräs maailmanlaajuisesti menestynyt kirjailija kertoi vastaanottaneensa 17 hylsyä ennen kustantajan löytymistä. Pitää olla todella hyvä itsetunto, että siihen pystyy. Itse olisin mennyt rekan alle jo kymmenennen kohdalla;)

      • lskdjklsfd

        Yleensä neuvon, että 3-5 hylsyä riittää yhtä käsikirjoitusta kohti, ja sen jälkeen kannattaa kirjoittaa uusi. Tuohon 3-5:een kannattaa sisällyttää pari isoa ja pari pientä taloa. Silloin saa kattavan otoksen.

        Joskus tietenkin käy niin, että kässäri hylätään 50 kertaa ennen kuin joku oivaltaa sen ansiot, ja siitä tulee bestseller jonka elokuvaoikeudet myydään Saturnukseen, mutta samoin voi joku onnekas löytää neulan heinäsuovasta, eli aloittelevan kirjoittajan ei kannata laskea ihmeen varaan.

        Keskisuurista kustantamoista kannattaa laittaa muistiin esimerkiksi Atena, Minerva ja mitä niitä onkaan. Pienistä esimerkiksi Reuna.

        Joskus voi olla parempi olla keskisuuren tai pienen kustantamon tähti kuin ison kustantamon riviriesa, jonka kanssa kustantamon väen on pakko tehdä välillä töitä, kun isot nimet eivät julkaise joka vuosi :D


    • Hyviä neuvoja, kiitos niistä.

    • kolopoti

      Jaa tänään tuli s&s:ltä hylsy, eli heinäkuussa lähetin ja nyt "ei sovi kustannusohjelmaamme". Lohdullista että käsikirjoitukseni on siis mennyt edes perille, joskus, jonnekin.

      • Hupistki

        Oho! Olen odottanut heiltä yli vuoden vastausta. Mitään ei ole kuulunut. Mutta tekstiäsi on luettu! Eteenpäin vain!


    • Raivo-Rai_Ruohonen

      Bumerangi-kustantamolle kengurun muistelmat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe