Juristi pisti kädet omiin taskuihinsa

Vanhan vitsin mukaan ulkona on kylmä, jos juristi pistää kädet omiin taskuihinsa.

Valkeakoskelainen varatuomari Johanna Entierro on joutunut kollegoidensa pilkan kohteeksi antaessaan alennusta oikeusavusta asiakkaalleen, joka ei ollut niin vähävarainen, että olisi saanut julkista oikeusapua, mutta halusi asiansa tuomioistuimen ratkaistavaksi. Asiakkaan tapaus ei ehkä olisi muutenkaan täyttänyt julkisen oikeusavun kriteerejä, sillä kyse oli hirviporukasta erottamisesta.

Tapaus juontaa juurensa viime syksyn tapahtumiin, jolloin valkeakoskelainen metsästysseura Tuhnut erämiehet järjesti hirvikokeen paikallisella ampumaradalla. Tapana on ollut, että metsästysseura kutsuu valvojaksi jonkun seuraan kuulumattomattoman luotettavan kansalaisen. Tällä kertaa päätettiin, että valvojaksi kutsutaan kaupungin entinen kaupanvahvistaja, joka oli toiminut myös kaupungin kirjanpitäjänä.

Normaalisti valvoja on aina ollut erämiesten “vanha tuttu”, joka on poikkeuksetta hyväksynyt kaikki ampumakokeeseen osallistuneet. Tällä kertaa asiat eivät edenneet ns. vanhaan tapaan, vaan valvoja hylkäsi erään suorituksen, koska Eino Kiljavainen, 84 v. oli ampunut niin pahasti hutiin, että koetta ei valvojan mukaan voinut mitenkään hyväksyä.

Tämän seurauksena Tuhnut erämiehet joutui erottamaan vanhan kunnon Einon hirviporukasta. Kiljavainen suivaantui asiasta niin paljon, että päätti haastaa metsästyseuran oikeuteen ja valita varatuomari Entierron avustajakseen oikeuteen. Entierro tunnetaan paikkakunnalla paitsi pätevänä juristina, niin myös “saatanan hyvän näköisenä” naisena.

Asia eteni sitten oikeuteen ja koska Johanna Entierrolla ei liiemmin juttuja ollut juuri nyt avustettavaan, hän sanoi Kiljavaiselle, että tämä saa alennusta oikeusturvavakuutuksen omavastuun verran jutussa.

Jutun aiheuttama kohu on nyt edennyt siihen pisteeseen, että paikkakunnan muut juristit murjovat Entierroa mm. kyselemällä, että antaako tämä alennusta kenties myös muista palveluista.

Juttu on kopioitu ilmaisesta satiirilehdestä, Iltapäivälehtisanomista, joka löytyy omalla nimellään hakemalla se Googlesta tai Yahuusta.

59

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkäpä kuitenkin liitämme tämän aloituksen aamuiseen homo-areena-aloituksen maailmaan.
      Niin sairaan seksistinen tämäkin aloitus on.

      H.

      • Aina kun tuottaa jonkun julkaistavan tekstin, joutuu arvostelun kohteeksi ja se on hyväksyttävä. Jos kuitenkin tuhannet niitä lukevat, on aivan selvää, jotkut eivät pidä lukemastaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki eivät pidä.


      • Ehkä...
        Sopisi myös eilisiin tyttöjen välisten, keskinäisten kehujen kerhoihin.

        H.


      • En olisi uskonut sinun tarttuvan tuohon seksismiin, sillä sen pointti taisi mennä sinulta ohi.


      • teozonen kirjoitti:

        Aina kun tuottaa jonkun julkaistavan tekstin, joutuu arvostelun kohteeksi ja se on hyväksyttävä. Jos kuitenkin tuhannet niitä lukevat, on aivan selvää, jotkut eivät pidä lukemastaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki eivät pidä.

        "teozonen"

        Kts. lisäykseni kommenttiini.

        yst.

        H.


      • teozonen kirjoitti:

        En olisi uskonut sinun tarttuvan tuohon seksismiin, sillä sen pointti taisi mennä sinulta ohi.

        "teozonen"

        Vaan eipä mennyt.
        Kyllä minä ymmärsin "uutisen"
        Eilen tytöt kertoivat pulleista purjeista ja mitä perää sitä nyt oli.
        Toinen toistaan nätinpiä yrittivät olla.
        Epä-onnistuen surkeasti :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "teozonen"

        Vaan eipä mennyt.
        Kyllä minä ymmärsin "uutisen"
        Eilen tytöt kertoivat pulleista purjeista ja mitä perää sitä nyt oli.
        Toinen toistaan nätinpiä yrittivät olla.
        Epä-onnistuen surkeasti :)

        H.

        Minä en aio tätä ketjua venyttää väittelemällä asiasta joutavia kymmenien kommettien verran. Se on niin nähty: paljon sanoja, vähän asiaa.


      • teozonen kirjoitti:

        Minä en aio tätä ketjua venyttää väittelemällä asiasta joutavia kymmenien kommettien verran. Se on niin nähty: paljon sanoja, vähän asiaa.

        "teozonen"

        Hieno peri-aate.

        EOC

        H.


      • No noinhan sitä pitää toimia, tyhmien tyttöjen selän takana heitä mollataan, siellä ja täällä.
        Kyllä olette fiksuja.


      • Ancelina kirjoitti:

        No noinhan sitä pitää toimia, tyhmien tyttöjen selän takana heitä mollataan, siellä ja täällä.
        Kyllä olette fiksuja.

        Ei täällä ketään ole tyhmiksi väitetty.


      • teozonen kirjoitti:

        Ei täällä ketään ole tyhmiksi väitetty.

        Toisaalla; "tyttöjen typerien", täällä "epäonnistuen surkeasti", täällä sinä; "väittelemällä joutavia", eikö nuo ole selän takana sanottua. Yleistä tosin, kaikille sopivaa.
        Eikä aina tarvitse suoraan väittää, vihjailla vain ohimennen.


      • Ancelina kirjoitti:

        Toisaalla; "tyttöjen typerien", täällä "epäonnistuen surkeasti", täällä sinä; "väittelemällä joutavia", eikö nuo ole selän takana sanottua. Yleistä tosin, kaikille sopivaa.
        Eikä aina tarvitse suoraan väittää, vihjailla vain ohimennen.

        En lähde tähän juupas-eipäs keskusteluun ollenkaan.


      • teozonen kirjoitti:

        En lähde tähän juupas-eipäs keskusteluun ollenkaan.

        En minäkään, mielipiteeni kirjoituksistanne ilmaisin.


      • turusen.pyssyt
        Ancelina kirjoitti:

        No noinhan sitä pitää toimia, tyhmien tyttöjen selän takana heitä mollataan, siellä ja täällä.
        Kyllä olette fiksuja.

        Älä ole millänsäkään. Lueskelin äsken palstaa ja huomasin mistä nuo kommentit ovat.

        Ainahan miehet ovat yrittäneet nostaa miehisyyttään naisia tytöttelemällä ja vähättelemällä heitä ja heidän sanomisiaan.


      • turusen.pyssyt kirjoitti:

        Älä ole millänsäkään. Lueskelin äsken palstaa ja huomasin mistä nuo kommentit ovat.

        Ainahan miehet ovat yrittäneet nostaa miehisyyttään naisia tytöttelemällä ja vähättelemällä heitä ja heidän sanomisiaan.

        Teki vain mieleni osoittaa kuinka kieroja miehetkin osaavat olla.


      • Ancelina kirjoitti:

        Teki vain mieleni osoittaa kuinka kieroja miehetkin osaavat olla.

        "Ancelina"

        Pysyttelemällä tiukasti nimi-merkissään, estää miehen kieroutumasta.
        Liekö estää naistakin?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Pysyttelemällä tiukasti nimi-merkissään, estää miehen kieroutumasta.
        Liekö estää naistakin?

        H.

        Kirjoita h sitten suoraan kohteelle, äläkä yleistä kaikkia "tyttöjä" yleistäväksi herjaksi. Kieroa jos mikä ja siellä omassa pikkuketjussasi.

        Minä vastaan omista, vain rekatulla kirjoittamistani kirjoituksista, herjasi jotkut niin paljon kuin ilkeävät, sinun ei tarvitse niistä huolta kantaa.


      • Ancelina kirjoitti:

        Kirjoita h sitten suoraan kohteelle, äläkä yleistä kaikkia "tyttöjä" yleistäväksi herjaksi. Kieroa jos mikä ja siellä omassa pikkuketjussasi.

        Minä vastaan omista, vain rekatulla kirjoittamistani kirjoituksista, herjasi jotkut niin paljon kuin ilkeävät, sinun ei tarvitse niistä huolta kantaa.

        "Ancelina"

        Jaa että silleesti.
        Mutta olet varmaan jo huomannut että aloituksiani lukevat kaken-maailman tyttöset. :)
        Paha minun on siinä kieroilla.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Jaa että silleesti.
        Mutta olet varmaan jo huomannut että aloituksiani lukevat kaken-maailman tyttöset. :)
        Paha minun on siinä kieroilla.

        H.

        No menehän sitten silittelemään jonkun muun tukkaa.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Jaa että silleesti.
        Mutta olet varmaan jo huomannut että aloituksiani lukevat kaken-maailman tyttöset. :)
        Paha minun on siinä kieroilla.

        H.

        ...kaiken-maailman...

        H.


      • seurustelin.Kaken.kaa
        hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Jaa että silleesti.
        Mutta olet varmaan jo huomannut että aloituksiani lukevat kaken-maailman tyttöset. :)
        Paha minun on siinä kieroilla.

        H.

        Minä olin Kaken-maailmassa ja "tyttönen" silloin.


      • seurustelin.Kaken.kaa kirjoitti:

        Minä olin Kaken-maailmassa ja "tyttönen" silloin.

        Minä tykkään Randelinin Kakesta vieläkin.


      • seurustelin.Kaken.kaa
        Ancelina kirjoitti:

        Minä tykkään Randelinin Kakesta vieläkin.

        Tykkään minäkin, Randelinistakin.


      • seurustelin.Kaken.kaa kirjoitti:

        Tykkään minäkin, Randelinistakin.

        Hän onkin pidetty esiintyjänä ja ihmisenä, reilu ja ystävällinen mies.


      • surullinenOlenNiin
        hunksz kirjoitti:

        "teozonen"

        Hieno peri-aate.

        EOC

        H.

        Olen lukenut aina välillä useinkin hunkszin typeriä kirjoitelmia, ja jättänyt ne omaan arvoonsa palstasuunsoittona. Nyt alan vähitellen uskoa, ettei typeryys ja tietämättömyys olekaan vain miehen tarkoitushakuinen tyylikeino. Hän taitaa kirjoitella ihan aidosti ja rehellisesti noita tekstejään.S


      • SuosittelenPer
        hunksz kirjoitti:

        ...kaiken-maailman...

        H.

        Jospa opettelisit suomen kielen oikeinkirjoitusta!


    • mimmimum-..mi

      Yli kahdeksankymppiset miehet suivaantuvat usein ....kun ajokorttia ....tässä tapauksessa metsästyskorttia...ei enää myönnetä....onko se niin vaikeaa luopua...
      ja tajuta oma vanheneminen...

      • Täällä meillä päin asuu useampia yli yhdeksänkymppisiä, joista kaksi ajaa vielä autoa lähes joka päivä, mutta muutama sotaveteraani on jo luopunut sekä ajo-, että metsästyskortista. Eivät he vaikuta mitenkään katkerilta, vaikka heitä olen monta kertaa haastatellut. Eräskin vaari, 92 v. sanoi, että jos ei näe enää telkkaria katsoa, kannattaa Mersukin myydä.


      • teozonen kirjoitti:

        Täällä meillä päin asuu useampia yli yhdeksänkymppisiä, joista kaksi ajaa vielä autoa lähes joka päivä, mutta muutama sotaveteraani on jo luopunut sekä ajo-, että metsästyskortista. Eivät he vaikuta mitenkään katkerilta, vaikka heitä olen monta kertaa haastatellut. Eräskin vaari, 92 v. sanoi, että jos ei näe enää telkkaria katsoa, kannattaa Mersukin myydä.

        "teozonen"

        Hieno peri-aate?

        H.


      • mimmimum-..mi

        Tuli vaan mieleen kun yksikin vaari käytti sitten kaikki mahdolliset "vippaskonstit" että sai kortin vielä....ikä oli hänellä 86... kenenkään auton kyydissä en ole enenpää pelännyt ....siinä mentiin mutkat suoriksi ja ajoi kaupungissa korokkeiden yli ....hän vain vähäsen oikaisi ...sanoi.
        Luulisi esim. metsästysporukassa voisi silti olla mukana ....jättäisi vaan pyssyt kotiin.


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Tuli vaan mieleen kun yksikin vaari käytti sitten kaikki mahdolliset "vippaskonstit" että sai kortin vielä....ikä oli hänellä 86... kenenkään auton kyydissä en ole enenpää pelännyt ....siinä mentiin mutkat suoriksi ja ajoi kaupungissa korokkeiden yli ....hän vain vähäsen oikaisi ...sanoi.
        Luulisi esim. metsästysporukassa voisi silti olla mukana ....jättäisi vaan pyssyt kotiin.

        Tuo tarinani on juuri tältä osin totta, että oikeusapua haki nimenomaan henkilö, joka ei olisi ollut kykenevä osumaan edes ohi ajavaan junaan kymmenen metrin päästä.


      • teozonen kirjoitti:

        Tuo tarinani on juuri tältä osin totta, että oikeusapua haki nimenomaan henkilö, joka ei olisi ollut kykenevä osumaan edes ohi ajavaan junaan kymmenen metrin päästä.

        Taitaa olla kysymys siitä ns. luopumisen tuskasta.
        Eikös ensin tutkita, onko jotain vääryyttä tapahtunut ja sitten vasta päätetään syyttämisestä ja mennään tai ei mennä oikeuteen.


      • eppu2 kirjoitti:

        Taitaa olla kysymys siitä ns. luopumisen tuskasta.
        Eikös ensin tutkita, onko jotain vääryyttä tapahtunut ja sitten vasta päätetään syyttämisestä ja mennään tai ei mennä oikeuteen.

        Joo, mutta tämä oli ns. yksityisoikeudellinen tapaus, ei rikosasia.


      • EiAseitaOsaamattomil

        Voihan hirvi- ja metsästysseuroissa kulkea mukana ilman asettakin, jos haluaa ja muut hyväksyvät ajomieheksi tms.


      • EiAseitaOsaamattomil kirjoitti:

        Voihan hirvi- ja metsästysseuroissa kulkea mukana ilman asettakin, jos haluaa ja muut hyväksyvät ajomieheksi tms.

        Jutusta ei selviä se, miten lopulta kävi, mutta suivaantunut hirviporukasta erotettu Eino tuskin halusi olla enää mukana porukassa tultuaan kaltoin kohdelluksi.


    • Tuli vain mieleen täkäläinen papparainen, oiskohan ollut 84, joka ajoi viisi lasta kumoon kun ei ehtinyt nähdä niitä. Uutisista kuulin asiasta, toisella korvalla vaan. Pappa oli pahoinpidelty onnettomuuden jälkeen ja odottaa nyt tuomiota. Ehkä menettää ajokorttinsa?

      • "Paloma.se.co"

        Mahtaako papparaisella olla metsästyskortti tallella?


      • teozonen kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Mahtaako papparaisella olla metsästyskortti tallella?

        Voi ollakin. Täällä Norrlannin rajoilla on paljon metsästäjiä. Karhut on nyt kaadettu, mutta muutakin ammuttavaa löytyy metsistä. Kortn kera tai ilman.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Voi ollakin. Täällä Norrlannin rajoilla on paljon metsästäjiä. Karhut on nyt kaadettu, mutta muutakin ammuttavaa löytyy metsistä. Kortn kera tai ilman.

        Ei kai kaikki karhut ole Norrlannista kaadettu? Luulisi, että luonnosuojeljat olisivat takajaloillaan siitä. Onhan siellä riistaa ihan siinä, missä Suomessakin on. Aika autioita ovat seudut siellä päin. Kaikki ovat pakkautuneet etelään.


      • teozonen kirjoitti:

        Ei kai kaikki karhut ole Norrlannista kaadettu? Luulisi, että luonnosuojeljat olisivat takajaloillaan siitä. Onhan siellä riistaa ihan siinä, missä Suomessakin on. Aika autioita ovat seudut siellä päin. Kaikki ovat pakkautuneet etelään.

        30 karhunkaatolupaa Gävleborgin läänissä tällä kertaa, kaikki ammuttiin kolmessa päivässä.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        30 karhunkaatolupaa Gävleborgin läänissä tällä kertaa, kaikki ammuttiin kolmessa päivässä.

        Saman verran kuin Pohjois-Karjalassa.


    • 6922

      Ihmettelen tuota erottamistarvetta kuten @mimmimum-..mi.
      Vaikuttaa enemmän erottamishalulta.

      Olisihan hän voinut toimia aseettomana ajomiehenä, vahtina, liikenteenohjaajana, huollossa tms. Kaikenlaisia tehtäviä on. Kun se osallistuminen kuitenkin tuntui tärkeältä hänelle.

      • New-age

        Erottaminen: mitä säännöissä on. Aloitus oli hauskanlainen. Tuo alennus minua ajattelutti. Vanha metsämies hakee oikeutta, mutta mille. Tuo, ettei osuisi edes junaan, pulpauttaa mustaa huumoria. Tuleehan tästä ennakkotapaus, joten muiden ohiampujien ei tarvitse ohiampumisiaan
        tutkituttaa. Kaunis nainen ehkä vähän hymyilee. Mitäs nuo muut juristit nyt noin?
        Kova pala. Jos säännöt eivät estä, miksi kaveriporukka haluaa ulkoistaa miehen? Onhan tässä jotain muutakin. Kemiaa?
        Eppu kirjoitti mielestäni osuvasti; luopumistuskasta, mikä rinnastettavissa ajokieltoon. Ei se ole oikea hetki, että sitten vasta, kun jotain tapahtuu.


      • New-age kirjoitti:

        Erottaminen: mitä säännöissä on. Aloitus oli hauskanlainen. Tuo alennus minua ajattelutti. Vanha metsämies hakee oikeutta, mutta mille. Tuo, ettei osuisi edes junaan, pulpauttaa mustaa huumoria. Tuleehan tästä ennakkotapaus, joten muiden ohiampujien ei tarvitse ohiampumisiaan
        tutkituttaa. Kaunis nainen ehkä vähän hymyilee. Mitäs nuo muut juristit nyt noin?
        Kova pala. Jos säännöt eivät estä, miksi kaveriporukka haluaa ulkoistaa miehen? Onhan tässä jotain muutakin. Kemiaa?
        Eppu kirjoitti mielestäni osuvasti; luopumistuskasta, mikä rinnastettavissa ajokieltoon. Ei se ole oikea hetki, että sitten vasta, kun jotain tapahtuu.

        "New-age"

        Tämä juttu on satiirilehdestä ja tarkoitettu huumoriksi. Voit tutustua lehden muihin joskus täysin päättömiin juttuihin osoitteessa ipls.fi


      • New-age

        No juu.
        Tuli mielen Nalle metsästysryhmän hutikuti....


    • maissiiii

      Ehkä kyse oli vain vihaisesta vanhasta miehestä, joka koki mielestään vääryyttä vaikka onhan metsästysseuralla pykälät minkä mukaan hirviporukkaan otetaan mukaan. Sen takiahan siellä on ampumakoe. Jutusta sai käsityksen, että ennen oli mennyt kaikki läpi, oltiinkohan silloin oltu liian lepsuja, vai hyvää hyvyyttä annettiin kaikkien halukkaiden pyssyn kanssa huseerata, tai voihan se olla kyse siitä, että hirviporukoiden miehet ikääntyvät ja nuoria on vaikea saada mukaan.
      Eihän miehen metsästyskortistaan tarvitsisi silti luopua.

      Luopumisen tuskaa, niinkuin eppu totesi, saattaa olla miehelle rankkaa todeta, ettei enää taidot ja kyvyt riitäkkään. Olen kuunnellut jutun kuinka poliisi oli mieheltänvain yhden kysymyksen kysynyt ja vastauksen kuultuaan oli sanonut, että annappas se ajokortti pois. En tiedä mitä poliisi oli kysynyt, jotain ratkaisevaa tietysti. Miehelle se oli tosi karvas pala, ammattikuski kun vielä oli ollut.

      Olen kirjoittanut ja todistellut muutaman vanhan miehen ajotaitoa,vaikken ole ollut edes kyydissä, yhdellekin perustelu perustui hänen tarpeeseensä kuljetella tuotteita ympäriinsä. Oli niin tyytyväinen siitä, mitä siihen paperiin kirjoitin, Viskipullo ja talkkunajauhopussi oli postilaatikossa jonkun ajan päästä.
      Tosin meni vain muutama kuukausi ja hän ajoi teeristeyksessä poikki tien ja siihen loppui hänen ajonsa. Näkökyky ja havainnointi pettivät ja ehkä reaktioaikakin pitenee iän myöden.
      kait niitä on ollut muitakin leväperäisiä ajokunnon todistajia kuin minä, siihen pitäisi vaatia ajokoe autokoulussa ikäihmisille, olen sitä mieltä. Pieni ajolenkki antaisi jo riittävän kuvan ajotaidosta.

      • "maissiiiii"

        "Ehkä kyse oli vain vihaisesta vanhasta miehestä,"... Vaikka tämä juttu on tuulesta tempaistu, on siinä muutama kohta elävästä elämästä. Ensinnäkin hirviporukasta erottaminen tosiaan tapahtui ja oikeusapua hakemaan tullut mies haki sitä exältäni, joka oli julkinen oikeusavustaja silloin eli oikeusministeriön alaisen oikeusaputoimiston juristi.

        Toinen totuuden siemen asiassa on, että kuntamme entinen hallintojohtaja oli kerran pyydetty valvomaan hirvikoeammuntoja ja hän oli hylännyt yhden suorituksen juuri mainitusta syystä. Häntä ei pyydetty toista kertaa valvojaksi ammuntoihin, koska kylässä ei ollut tapana hylätä ketään hirvikokeissa.

        Me luovat kirjoittajat käytämme satiirisissa kirjoituksissamme usein elävästä elämästä napattuja tiedonmurusia laatiessamme juttujamme ja sekoitamme niitä sopivassa suheessa toisiinsa ja yritämme sitten kirjoittaa sen verran överiksi, että jokainen tajuaa ne huumoriksi.


      • teozonen kirjoitti:

        "maissiiiii"

        "Ehkä kyse oli vain vihaisesta vanhasta miehestä,"... Vaikka tämä juttu on tuulesta tempaistu, on siinä muutama kohta elävästä elämästä. Ensinnäkin hirviporukasta erottaminen tosiaan tapahtui ja oikeusapua hakemaan tullut mies haki sitä exältäni, joka oli julkinen oikeusavustaja silloin eli oikeusministeriön alaisen oikeusaputoimiston juristi.

        Toinen totuuden siemen asiassa on, että kuntamme entinen hallintojohtaja oli kerran pyydetty valvomaan hirvikoeammuntoja ja hän oli hylännyt yhden suorituksen juuri mainitusta syystä. Häntä ei pyydetty toista kertaa valvojaksi ammuntoihin, koska kylässä ei ollut tapana hylätä ketään hirvikokeissa.

        Me luovat kirjoittajat käytämme satiirisissa kirjoituksissamme usein elävästä elämästä napattuja tiedonmurusia laatiessamme juttujamme ja sekoitamme niitä sopivassa suheessa toisiinsa ja yritämme sitten kirjoittaa sen verran överiksi, että jokainen tajuaa ne huumoriksi.

        Näköjään siinä oli useitakin pieniä totuuden siemeniä. siemeniä.
        Sillä kohtaa, kun kirjoitit Tuhnut .... ja vielä isolla kirjaimella aattelin, että mikäs juttu tää on.
        Hyvin kirjoitettu juttuhan tuo on, palat nivottu mukavasti yhteen.


      • eppu2 kirjoitti:

        Näköjään siinä oli useitakin pieniä totuuden siemeniä. siemeniä.
        Sillä kohtaa, kun kirjoitit Tuhnut .... ja vielä isolla kirjaimella aattelin, että mikäs juttu tää on.
        Hyvin kirjoitettu juttuhan tuo on, palat nivottu mukavasti yhteen.

        Tuhnut erämiehet on muunnos Pornaisissa toimivasta metsästysseurasta, jonka nimi on Turha toivo.

        Kiva, että joku pitää jutuistani, kiitos siitä. Olen tehnyt lehtimiestyötä ammatikseni, mutta koska nyt olen eläkkeellä, teen tätä huvikseni.


      • maissiiii
        teozonen kirjoitti:

        "maissiiiii"

        "Ehkä kyse oli vain vihaisesta vanhasta miehestä,"... Vaikka tämä juttu on tuulesta tempaistu, on siinä muutama kohta elävästä elämästä. Ensinnäkin hirviporukasta erottaminen tosiaan tapahtui ja oikeusapua hakemaan tullut mies haki sitä exältäni, joka oli julkinen oikeusavustaja silloin eli oikeusministeriön alaisen oikeusaputoimiston juristi.

        Toinen totuuden siemen asiassa on, että kuntamme entinen hallintojohtaja oli kerran pyydetty valvomaan hirvikoeammuntoja ja hän oli hylännyt yhden suorituksen juuri mainitusta syystä. Häntä ei pyydetty toista kertaa valvojaksi ammuntoihin, koska kylässä ei ollut tapana hylätä ketään hirvikokeissa.

        Me luovat kirjoittajat käytämme satiirisissa kirjoituksissamme usein elävästä elämästä napattuja tiedonmurusia laatiessamme juttujamme ja sekoitamme niitä sopivassa suheessa toisiinsa ja yritämme sitten kirjoittaa sen verran överiksi, että jokainen tajuaa ne huumoriksi.

        Kaiken tuon voin kuvitella tapahtuvaksi meidän kylässä ja kaikki yhtä rikkaat tai sanoisinko värikkäät ihmiset löydän täältäkin.
        Jos vaikka juttusi olikin huumoriksi tarkoitettu, niin nyt tiedät, että täällä piileskelee tälläisiä vakavamielisiä tosikoita, jotka vievät huumorin yksioikoisesti elämän jokapäiväiseksi arkiseksi draamaksi.

        Lisää vaan tämmösiä tarinoita, kyllä taas löydän tyypit hauskasta lähipiiristäni tai ainakin meidän hooposta kylästä. Elämä on joskus niin lystikästä kaikessa vakavuudessaan.


      • New-age

        Onko myös sellainen ilmiö tai vanha tapa, että syrjemmällä Suomessa on ihan omintakeiset sovellukset säännöistä eikä välitetä niin virkamiesten pöpinöistä. Kunhan ei jouda otsikoihin tai raastupaan. Viisasten kivillä päätetään?


      • maissiiii kirjoitti:

        Kaiken tuon voin kuvitella tapahtuvaksi meidän kylässä ja kaikki yhtä rikkaat tai sanoisinko värikkäät ihmiset löydän täältäkin.
        Jos vaikka juttusi olikin huumoriksi tarkoitettu, niin nyt tiedät, että täällä piileskelee tälläisiä vakavamielisiä tosikoita, jotka vievät huumorin yksioikoisesti elämän jokapäiväiseksi arkiseksi draamaksi.

        Lisää vaan tämmösiä tarinoita, kyllä taas löydän tyypit hauskasta lähipiiristäni tai ainakin meidän hooposta kylästä. Elämä on joskus niin lystikästä kaikessa vakavuudessaan.

        Yritin jonkun aikaa tehdä tätä linkittämällä näitä suoraan nettilehteeni, Iltapäivälehtisanomiin, mutta kun ylläpito huomasi, että markkinoin sitä tällä tavalla, se alkoi poistaa juttujani. Lehti on elänyt jo monta vuotta, mutta aluksi vain Facebookissa. Laitoin sen kuitenkin omalle domainille viime pääsiäisenä ja olen saanut sille lukijoita n. 1000:n uuden lukijan verran kuukaudessa. Lehden löydät täältä: ipls.fi


      • New-age kirjoitti:

        Onko myös sellainen ilmiö tai vanha tapa, että syrjemmällä Suomessa on ihan omintakeiset sovellukset säännöistä eikä välitetä niin virkamiesten pöpinöistä. Kunhan ei jouda otsikoihin tai raastupaan. Viisasten kivillä päätetään?

        "New-age"

        Ei välttämättä tarvitse olla edes kovin syrjässä, että noita "maan tapoja" huomaa. Minä asun Uudellamaalla ja ihan täälläkin noita ilmiöitä on vaikka kuinka paljon. Paljon riittää aihetta satiirijuttuihin.


      • teozonen kirjoitti:

        Yritin jonkun aikaa tehdä tätä linkittämällä näitä suoraan nettilehteeni, Iltapäivälehtisanomiin, mutta kun ylläpito huomasi, että markkinoin sitä tällä tavalla, se alkoi poistaa juttujani. Lehti on elänyt jo monta vuotta, mutta aluksi vain Facebookissa. Laitoin sen kuitenkin omalle domainille viime pääsiäisenä ja olen saanut sille lukijoita n. 1000:n uuden lukijan verran kuukaudessa. Lehden löydät täältä: ipls.fi

        "teozonen"

        Saat minulta roikku-peukun.
        Minä inhoan blogeja.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "teozonen"

        Saat minulta roikku-peukun.
        Minä inhoan blogeja.

        H.

        Juu, olen minä blogejakin kirjoittanut, mutta siitähän tässä ei ole kysymys. En minä mene häpäisemään Jyrki Lehtolaa sanomalla hänelle, että hän kirjoittaa blogeja. Jokainen tajuaa, että hän v***uilee ihan huvikseen ja hauskuuttaakseen lukijoitaan.


      • New-age
        teozonen kirjoitti:

        Yritin jonkun aikaa tehdä tätä linkittämällä näitä suoraan nettilehteeni, Iltapäivälehtisanomiin, mutta kun ylläpito huomasi, että markkinoin sitä tällä tavalla, se alkoi poistaa juttujani. Lehti on elänyt jo monta vuotta, mutta aluksi vain Facebookissa. Laitoin sen kuitenkin omalle domainille viime pääsiäisenä ja olen saanut sille lukijoita n. 1000:n uuden lukijan verran kuukaudessa. Lehden löydät täältä: ipls.fi

        Kiitos. Käyn katsastamassa.
        Minusta satiiri pistää ajattelemaan ja nauramaan "meille" terveestikin.


      • teozonen kirjoitti:

        Juu, olen minä blogejakin kirjoittanut, mutta siitähän tässä ei ole kysymys. En minä mene häpäisemään Jyrki Lehtolaa sanomalla hänelle, että hän kirjoittaa blogeja. Jokainen tajuaa, että hän v***uilee ihan huvikseen ja hauskuuttaakseen lukijoitaan.

        Sitä paitsi minä yritän saavutta kollegani Gilbert Granholmin niin nopeasti kuin mahdollista.


      • New-age

        Västerbottenissa suomalaismies kohtasi karhun.
        Kaverinsa ja hänen metsällä. Koirien nimet ovat Karhunkaataja Marilyn ja Tikru. Jotenkin heiveröiset nimet.
        Kaatoa ei tullut, koska karhu oli väärässä paikassa tai he. (IS)


      • New-age kirjoitti:

        Västerbottenissa suomalaismies kohtasi karhun.
        Kaverinsa ja hänen metsällä. Koirien nimet ovat Karhunkaataja Marilyn ja Tikru. Jotenkin heiveröiset nimet.
        Kaatoa ei tullut, koska karhu oli väärässä paikassa tai he. (IS)

        "New-age"

        Se olikin Västerbottenissa, joten en ihmettele yhtään. :-D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe