Sapattiveijareiden rikkomukset

Sa-patti-Hui-Jarit

Tietävätkö adventistit kuinka pitkä on sapattimatka jonka saa mennä (Apt.1:12) ja mitä tapahtuu adventistille jos hän syö sianlihaa sunnuntaina tai sapattina?
Saako sapattina sapattiveijari laittaa ruokaa, tehdä kotiaskareita, tehdä lumitöitä talvella tai käydä kaupassa rikkomatta sapatin pyhyyttä?
Monet adventistit rikkovat sapattia katsoessaan TV:tä.
Miksi adventistit eivät lepää sapattiaamuna vaan nousevat ylös jopa klo. 6 mutta meille muille sapatti on lepopäivä jolloin saamme nukkua 10:een asti.
Miksi adventisteilla ei ole mukana Raamattua sapattijumalan palveluksessa vai eikö kiinnosta raamatulllinen pyhitys?
Adventistipastoreiden lepopäivä on sunnuntai (=pedonmerkki) vai mitä pastorit mukamas puuhastelevat sunnuntaina?

41

585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhjää.on.täysi

Äitinkulta sai vauhtia tälle aamulle. Otahan päiväsi Jumalan kädestä ja jokainen käy henkilökohtaisen tuomionsa Jumalan edessä, mitä tuli tehtyä ja sanottua. Eli tämä jankkaajille kerrottakoon, kun eivät muista puheitaan.
      Eli tyhjää on täysi hengeltäsi tuo kirjoitus

• Yksi_usko

Eipä sinulle näköjään sana ole valjennut. Kopioin Michael L. Brownin kirjasta Aito kosher-Jeesus seuraavan kohdan.

Messiaanisten juutalaisten johtaja Asher Intrater kirjoittaa kahden eri lähestymistavan kontrastia:

"Jeesus puhui sapatista. Juutalaisuudessa on valtavia määriä halakha-sääntöjä siitä, mitä tulee tehdä ja mitä ei. Jeesus uskoi, että lisättyjen sääntöjen vuori heikensi ihmisten kykyä pitää sapatti tavalla, jolla sitä alun perin oli tarkoitettu vietettävän. Hän tiivistää lähestymistapansa sapattilakeihin kolmella ilmoituksella:

1. Sapatti tehtiin ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten (Mark. 2:27)
      2. Ihmisen poika on sapatin Herra (Mark. 2:28)
      3. Sapattina on luvallista tehdä hyvää (Mark. 3:4).

Hänen opetuksensa oli ihmeellinen ja vallankumouksellinen kaikessa yksinkertaisuudessaan ja puhtaudessaan. Lisäksi Hänen opetuksensa oli enemmän kuin pelkkä kommentti sapatista. Juutalaisessa maailmassa on asema, nimeltä posek ha dor eli korkein rabbi, joka jakaa oikeutta ja päättää, mistä tulee laki hänen sukupolvelleen. Jeesus puhui tällaisesta asemasta käsin. Hän ei ehdottanut lakia, vaan Hän asetti lain. Hän ei kommentinut lakia, vaan Hän päätti siitä."

• sapatillaanMeuhkaajat

Yksi_usko luulee olevansa niin pyhä ettei koskaan ole rikkonut sapattia (melko tyypillinen adventististi siis).
        Nämä omaa sapattipyhyyttään korostavat adventistit ovat vain halpa kopio juutalaisuudesta lopunajan jäännösseurakunta sunnuntai pedonmerkki uskoineen jossa sapatilla meuhkaaminen näyttelee tärkeää roolia. Raamatussa varoitetaan valhejuutalaisista.

Kävin adventtikirkossa sapattina ja eikä siellä kukaan minulle mitään hyvää tehnyt. Ei edes saanut Adventtikirkossa kahvia tai maukasta yrttiteetä kokouksen jälkeen.
        Adventistit eivät ole sapatin herroja vaan Jeesus on sapatin Herra.

• Yksi_usko
        sapatillaanMeuhkaajat kirjoitti:

Yksi_usko luulee olevansa niin pyhä ettei koskaan ole rikkonut sapattia (melko tyypillinen adventististi siis).
        Nämä omaa sapattipyhyyttään korostavat adventistit ovat vain halpa kopio juutalaisuudesta lopunajan jäännösseurakunta sunnuntai pedonmerkki uskoineen jossa sapatilla meuhkaaminen näyttelee tärkeää roolia. Raamatussa varoitetaan valhejuutalaisista.

Kävin adventtikirkossa sapattina ja eikä siellä kukaan minulle mitään hyvää tehnyt. Ei edes saanut Adventtikirkossa kahvia tai maukasta yrttiteetä kokouksen jälkeen.
        Adventistit eivät ole sapatin herroja vaan Jeesus on sapatin Herra.

<<Yksi_usko luulee olevansa niin pyhä ettei koskaan ole rikkonut sapattia >>

Piruko sinun korvaasi tuollaisia ajatuksia kuiskuttelee? Minä en ole koskaan sanonut, etten ole rikkonut sapattia. Päin vastoin. Olen aina sanonut, että kukaan ihminen ei voi elää niin, ettei rikkoisi kaikkia käskyjä kohtaan. Jos rikkoo yhtä käskyä kohtaan, niin silloin on rikkonut kaikkia käskyjä kohtaan. Jeshuaa tarvitaan. Ainoastaan Jeshuan veri voi puhdistaa meidät kaikesta synnistä, Jeshuan synnitön elämä luetaan meidän hyväksemme, jotka uskomme Jeshuaan ja tunnustamme Jeshua Messiaan. Kun Jeshuan synnitön elämä on luettu meidän hyväksemme, kukaan ei voi meitä syyttää.

• Oikea_usko
        Yksi_usko kirjoitti:

<<Yksi_usko luulee olevansa niin pyhä ettei koskaan ole rikkonut sapattia >>

Piruko sinun korvaasi tuollaisia ajatuksia kuiskuttelee? Minä en ole koskaan sanonut, etten ole rikkonut sapattia. Päin vastoin. Olen aina sanonut, että kukaan ihminen ei voi elää niin, ettei rikkoisi kaikkia käskyjä kohtaan. Jos rikkoo yhtä käskyä kohtaan, niin silloin on rikkonut kaikkia käskyjä kohtaan. Jeshuaa tarvitaan. Ainoastaan Jeshuan veri voi puhdistaa meidät kaikesta synnistä, Jeshuan synnitön elämä luetaan meidän hyväksemme, jotka uskomme Jeshuaan ja tunnustamme Jeshua Messiaan. Kun Jeshuan synnitön elämä on luettu meidän hyväksemme, kukaan ei voi meitä syyttää.

Usko sunnuntai pedonmerkkiin ja usko väärään profeettaan Ellen Whiteen ei pelasta edes yksi_uskoista joka uskoo yksisilmäisesti.
        Hylkää adventismi harhaoppi ja tee parannus niin saatat pelastua.

• Exap

"Hän ei ehdottanut lakia, vaan Hän asetti lain. Hän ei kommentinut lakia, vaan Hän päätti siitä."

Tarkoittamassasi merkityksessä tuo sanomasi on aivan huuhaata.

Tosin, jos taas katsotaan asiaa ihan tuon lauseen kannalta, niin olet tavallaan oikeassa. Joh:
        "13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
        14:15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
        14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle." >> Jakeen lisätiedot
        15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
        15:12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
        15:17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne. "

"...meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut."

Sapattia ei Jeesus eikä kukaan muukaan ole uuden liiton määräykseksi asettanut. Sorry.

• Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

"Hän ei ehdottanut lakia, vaan Hän asetti lain. Hän ei kommentinut lakia, vaan Hän päätti siitä."

Tarkoittamassasi merkityksessä tuo sanomasi on aivan huuhaata.

Tosin, jos taas katsotaan asiaa ihan tuon lauseen kannalta, niin olet tavallaan oikeassa. Joh:
        "13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
        14:15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
        14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle." >> Jakeen lisätiedot
        15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
        15:12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
        15:17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne. "

"...meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut."

Sapattia ei Jeesus eikä kukaan muukaan ole uuden liiton määräykseksi asettanut. Sorry.

<<Sapattia ei Jeesus eikä kukaan muukaan ole uuden liiton määräykseksi asettanut. Sorry. >>

Sorry vaan, mutta olet täysin harhassa. VT:ssä annetut, Jumalan sormella kirjoitetut käskyt, ovat voimassa ja täysin sama asia kuin rakkauden kaksoiskäsky. Mitä tuohon lainaukseeni tulee, niin teksti jatkui pidempäänkin, jota en jaksanut kopioida. Koko kirja on lukemisen arvoinen, kannattaa hankkia se.

• Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

<<Sapattia ei Jeesus eikä kukaan muukaan ole uuden liiton määräykseksi asettanut. Sorry. >>

Sorry vaan, mutta olet täysin harhassa. VT:ssä annetut, Jumalan sormella kirjoitetut käskyt, ovat voimassa ja täysin sama asia kuin rakkauden kaksoiskäsky. Mitä tuohon lainaukseeni tulee, niin teksti jatkui pidempäänkin, jota en jaksanut kopioida. Koko kirja on lukemisen arvoinen, kannattaa hankkia se.

"VT:ssä annetut, Jumalan sormella kirjoitetut käskyt, ovat voimassa"

Joo, ja lakihan annettiin juutalaisille. Joten heille se on vielä voimassa.

Tuota Mooseksen kautta annettua lakiahan ei annettu Aadamille, Nooalle, tai Aabrahamille. Ei edes Jaakobille = Israelille... vaan vasta Egyptin lähdön jälkeen.

Joten kyse EI OLE mistään alusta asti voimassa olleesta laista.

Ja Moos kirjojen lisäksi myös Hes 20 kertoo aivan tasan tarkkaan, kenelle erityisesti sapatti määräykseksi annettiin. Luepa Raamattusi.

• SDA-pastorit

Adventistipastorit menevät mulkku edellä lauantainviettoon.

Pastorin päässä pyörii vain seurakunnan keski-ikäiset sisaret, jotka eivät ole löytäneet miestä itselleen tai ovat eronneet puolisostaan. Heidän kaatamisensa ei ole kovinkaan vaikeaa ja sapattimatkoilla pastoreilla on paljon luppoaikaa toimittaessaan puutteenalaisen sisaren ”sielun- ja ruumiinhoidollista” työtä housut kintussa.

• Pastori-Keski-Suomesta

"Adventistipastorit menevät mulkku edellä lauantainviettoon."

Tämä on aivan totta, ellei sitten kyse ole seksuaalisesta poikkeavuudesta.

Seurakunnissamme on paljon yksinäisiä naisia, joilla ei ole kovin helppo saada kokea seksuaalista nautintoa toisen henkilön kanssa.

Silloin luonnollisesti saattaa hyvinkin käydä niin, että tällainen yksinelävä vielä suhteellisen viriilissä iässä oleva naisihminen ja seurakuntamme sisar kutsuu luokseen pastorin tai seurakunnan vanhimman. Siinä sitten keskustelun ja tarjoilun lomassa alkaa tapahtumaan niin, että seksuaaliset vietit alkavat käymään ylikierroksilla ja silloin selkeä ajattelu sammuu ja syttyy hallitsematon tilanne, jonka seurauksena syntyy väistämättä seksuaalinen kontakti.

Meille pastoreille tämä ei ole mitään ennen kokematonta, vaan hyvin tavallista. Tietysti emme "pasko” mielellämme omaan pesään, vaan sapattimatkoillamme toisella paikkakunnalla ja toisessa seurakunnassa asiat lipeävät helpommin käsistä.

On luonnollista, että kun se kotona oleva vaimo on jo hyvinkin saattanut saavuttaa vaihdevuodet ja tilanne on muutenkin seksin saralla jo laantunut aikapäiviä sitten ja siitä nuoruuden kiimasta ei ole kuin muisto vain, niin terve mies hakee vaihtelua, koska se virkistää. Luonnollisesti se puutteessa oleva pastorin puolisokin saattaa hakea muuta seuraa, kun pastori itse on sapattimatkallaan.

Minulla on ihan tästä kaikesta henkilökohtainen kokemuskin, mutta olin vain niin sinisilmäinen, että jäin rysän päältä kiinni ja rakastajani antoi minut ilmi. Tässä tietysti oli kyse vain siitä, että rakastajani halusi tulla sillä keinoin tulla vaimoni ja minun väliin ja rikkoa liittomme kostoksi. Olimme kuitenkin lupautuneet olemaan yhdessä myötä ja vastoinkäymisessä.

Useilla pastoreilla on ollut montakin rakastajaa samaan aikaan ja siitä huolimatta heitä ei ole erotettu virastaan edes määrätyksi ajaksi, koska heidän touhuistaan ei ole ollut riittävästi pitäviä todisteita. Pastorit eivät myös voi ilmiantaa toista pastoria, koska se on kirjoittamaton sopimus. Toisen pastorikollegan mustamaalaaminen on anteeksiantamaton rikos.

• Cycl0ne

Jos näit toimit, voisitko harkita parannuksen tekoa?

• Pastori-Keski-Suomesta

Olen jo kärsinyt tuomioni. Minut pidätettiin pois pastorin virasta vähäksi aikaa, mutta nykyisin toimin jälleen pastorina. Nyt olen oppinut olemaan vain paljon varovaisempi kaikessa.

Ihminen lankeaa, mutta nousee jälleen. Hän voi langeta 70 kertaa päivässä, mutta hän nousee jälleen. En siis pyrikään täydellisyyteen, koska se on mahdottomuus. Tunnustan itselleni olevani heikko ja helposti lankeava. Jumalan lapsi lankeaa useasti, mutta hän nousee ja jatkaa matkaansa.

• Cycl0ne

Olisiko mahdollista jos vaihtaisit ammattia? Mitä jos ryhtyisit roskakuskiksi niin ei olisi niin paljon kiusauksia naisten kanssa?

• Pastori-Keski-Suomesta
        Cycl0ne kirjoitti:

Olisiko mahdollista jos vaihtaisit ammattia? Mitä jos ryhtyisit roskakuskiksi niin ei olisi niin paljon kiusauksia naisten kanssa?

En ole ajatellut ammatinvaihtoa. Siihen on yksinkertainen selitys. Pastorin työ on yksi maailman helpoimmista, ellei helpoin. Myös ansiotulo työmäärään nähden on suorastaan hulppea.

Käytännössä me Adventtikirkon pastorit olemme töissä vain lauantaina=sapattina. Muu aika kuluu rattoisasti kotona vaikkapa läppärin ääressä tai kesämökkiä kunnostaen. Tietysti saarnoja ja raamattutunnin aiheita pitää valmistella, mutta se onnistuu jo rutiinilla ja hyvin pienellä panostukselle. Valmiita saarnoja löytyy netin kautta pilvin pimein.

Tablettitietokone on myös hyvä työväline, koska sinne voi ladata valmiit saarnat ja tabletti toimii hyvin puhujapöntössä muistialustana korvaten vanhat paperille kirjoitetut saarnat.

Raamattutunti taasen on suurimmalta osaltaan vain kysymysten esittämistä kuulijoille ja niiden kommentoimista. Helppoa kauraa!

Maallikot hoitavat nykyään suurimman osan työtehtävistä seurakunnissa. Me seurakuntapastorit oikeastaan vain toimimme maallikoiden kannustajina ja kehumalla maallikoita ja heidän ilmaista työtään, saamme heistä vielä enemmän irti.

Palstalla kirjoitellut Jari Laurila on esimerkki siitä, miten maallikolle voidaan antaa roppakaupalla erilaisia seurakunnallisia tehtäviä ja käyttää seurakunnan jäsentä hyväksi. Harmi vain, että Laurila ei kestänyt paineita, vaan hänelle tuli loppuun palaminen. Toiset ovat herkempiä kuin toiset. Siitä syystä pyrimme löytämään väsymättömiä joka paikan ”höyliä”, jotka eivät väsy, eivätkä näänny.

Teidän pastorinne.
        Kiitos Herran!

• kerettiläinen-
        Pastori-Keski-Suomesta kirjoitti:

En ole ajatellut ammatinvaihtoa. Siihen on yksinkertainen selitys. Pastorin työ on yksi maailman helpoimmista, ellei helpoin. Myös ansiotulo työmäärään nähden on suorastaan hulppea.

Käytännössä me Adventtikirkon pastorit olemme töissä vain lauantaina=sapattina. Muu aika kuluu rattoisasti kotona vaikkapa läppärin ääressä tai kesämökkiä kunnostaen. Tietysti saarnoja ja raamattutunnin aiheita pitää valmistella, mutta se onnistuu jo rutiinilla ja hyvin pienellä panostukselle. Valmiita saarnoja löytyy netin kautta pilvin pimein.

Tablettitietokone on myös hyvä työväline, koska sinne voi ladata valmiit saarnat ja tabletti toimii hyvin puhujapöntössä muistialustana korvaten vanhat paperille kirjoitetut saarnat.

Raamattutunti taasen on suurimmalta osaltaan vain kysymysten esittämistä kuulijoille ja niiden kommentoimista. Helppoa kauraa!

Maallikot hoitavat nykyään suurimman osan työtehtävistä seurakunnissa. Me seurakuntapastorit oikeastaan vain toimimme maallikoiden kannustajina ja kehumalla maallikoita ja heidän ilmaista työtään, saamme heistä vielä enemmän irti.

Palstalla kirjoitellut Jari Laurila on esimerkki siitä, miten maallikolle voidaan antaa roppakaupalla erilaisia seurakunnallisia tehtäviä ja käyttää seurakunnan jäsentä hyväksi. Harmi vain, että Laurila ei kestänyt paineita, vaan hänelle tuli loppuun palaminen. Toiset ovat herkempiä kuin toiset. Siitä syystä pyrimme löytämään väsymättömiä joka paikan ”höyliä”, jotka eivät väsy, eivätkä näänny.

Teidän pastorinne.
        Kiitos Herran!

>> En ole ajatellut ammatinvaihtoa. Siihen on yksinkertainen selitys. Pastorin työ on yksi maailman helpoimmista, ellei helpoin. Myös ansiotulo työmäärään nähden on suorastaan hulppea. <<

Minä taas ajattelin ehdottaa sinulle gigolon hommia, sillä ne näyttäisivät vastaavan luontaisia taipumuksiasi, mutta olet oikeassa, se olisi vaativampi ammatti.

Olet todennäköisesti jo sen verran vanha, ettei kuntosi kestäisi ja koska gigoloille maksetaan työstään, niin jonkinlaisia laatuvaatimuksiakin suoritetun työn, ulkoisen habituksen ja "työvälineiden" suhteen on olemassa.

Joten oikeassa olet, sinun tapauksessasi noiden kopioitujen saarnojen lukeminen tabletilta saarnapöntöstä on helpompaa ja taloudellisesti kannatettavampaa työtä kuin gigolon työ.

• Cycl0ne

Teidän pastorinne.
        Kiitos Herran!

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että pastorin 'ammatti' pitäisi lakkauttaa, ja pastorien löytää oikea arkityö.

• Pastori-Keski-Suomesta
        kerettiläinen- kirjoitti:

>> En ole ajatellut ammatinvaihtoa. Siihen on yksinkertainen selitys. Pastorin työ on yksi maailman helpoimmista, ellei helpoin. Myös ansiotulo työmäärään nähden on suorastaan hulppea. <<

Minä taas ajattelin ehdottaa sinulle gigolon hommia, sillä ne näyttäisivät vastaavan luontaisia taipumuksiasi, mutta olet oikeassa, se olisi vaativampi ammatti.

Olet todennäköisesti jo sen verran vanha, ettei kuntosi kestäisi ja koska gigoloille maksetaan työstään, niin jonkinlaisia laatuvaatimuksiakin suoritetun työn, ulkoisen habituksen ja "työvälineiden" suhteen on olemassa.

Joten oikeassa olet, sinun tapauksessasi noiden kopioitujen saarnojen lukeminen tabletilta saarnapöntöstä on helpompaa ja taloudellisesti kannatettavampaa työtä kuin gigolon työ.

En ole vielä ikäloppu ja pastorin helpon työn ohella jää rutkasti luppoaikaa pitää huolta myös omasta yleiskunnostakin. Miehinen kuntoni on aina ollut kohdillaan ja joka aamu alapäässä sojottaa elämänsauvani juhlakunnossa.

Mitä siihen gigolon virkaan tulee, niin pienimuotoinen gigolon/sielunhoidollinen virka minulla jo onkin.

Tälläkin hetkellä on n. puolisenkymmentä naispuolista hoitoa kierrossa eri paikkakunnilla. Aina kun piipahdan ko. paikkakuntien seurakunnissa, on luonnollista, että käyn hoitamassa puutteenalaista samalla reissulla. Sapattina kun on lupa tehdä hyvää ja iloista antajaa Jumalakin rakastaa. Puutteenalaista ei tule koskaan jättää puutteeseensa.

On luonnollista, että vierailuni eivät rajoitu ainoastaan lauantaipäiville, vaan jos ajomatka toiselle paikkakunnalle on kohtuullinen, niin voin auttaa puutteenalaista myös muina päivinä. Tietysti kilometrit korvataan myös silloin. Täytyy vain keksiä hyvä tarkoitus matkalle. Sielunhoidollinen työ on aina laaja käsite. Tietysti matkan tarkoitus voi olla myös pyrkimys saada kohde pehmitettyä hyvissä ajoin testamentin ja lahjakirjan tekoon adventtikirkon hyväksi.

• Vanhin

En ole vielä ikäloppu ja pastorin helpon työn ohella jää rutkasti luppoaikaa pitää huolta myös omasta yleiskunnostakin. Miehinen kuntoni on aina ollut kohdillaan ja joka aamu alapäässä sojottaa elämänsauvani juhlakunnossa.

Mitä siihen gigolon virkaan tulee, niin pienimuotoinen gigolon/sielunhoidollinen virka minulla jo onkin.

Tälläkin hetkellä on n. puolisenkymmentä naispuolista hoitoa kierrossa eri paikkakunnilla. Aina kun piipahdan ko. paikkakuntien seurakunnissa, on luonnollista, että käyn hoitamassa puutteenalaista samalla reissulla. Sapattina kun on lupa tehdä hyvää ja iloista antajaa Jumalakin rakastaa. Puutteenalaista ei tule koskaan jättää puutteeseensa.

On luonnollista, että vierailuni eivät rajoitu ainoastaan lauantaipäiville, vaan jos ajomatka toiselle paikkakunnalle on kohtuullinen, niin voin auttaa puutteenalaista myös muina päivinä. Tietysti kilometrit korvataan myös silloin. Täytyy vain keksiä hyvä tarkoitus matkalle. Sielunhoidollinen työ on aina laaja käsite. Tietysti matkan tarkoitus voi olla myös pyrkimys saada kohde pehmitettyä hyvissä ajoin testamentin ja lahjakirjan tekoon adventtikirkon hyväksi.

Pastori-Keski-Suomesta kuullostaa kateellisen adventtikirkkoon kuulumattoman ukon jorinalta. Ei ole saarnastuolia nähnytkään ja puhuu siitä, mistä puute. Mistä tiedän? Siitä, ettei adventtikirkolla ole Keski-Suomessa kuin yksi naispastori, eikä hänkään käytä tablettia. Petipastoreilla, jos sellaisia adventtikirkossa olisi, ei ole omaa seurakuntaa, vaan saappaankuva takamuksissa ja kortistopaikka.

• kerettiläinen-

Oletko miettinyt lainkaan oman seurakunnan perustamista? Siinä voisi tienata paljon muhkeamman tilin, kuten olemme saaneet lehdistäkin lukea.

Esimerkiksi uskonveljelläsi Leo Mellerillä on huomattavasti suuremmat vuositulot. Teillä molemmilla kun näyttää olevan luontaiset kyvyt alalle, niin kannattaako kätkeä kynttiläänsä vakan alle ja tyytyä hiluihin, kun voisi tienata oikein kunnolla?

No se vaatisi kyllä hieman enemmän panostusta ja viitseliäisyyttä ja ennen kaikkea hyvää mielikuvitusta. Enää ei riittäisi noiden saarnojen kopioiminen netistä, vaan pitäisi alkaa itse tuottamaan ja suoltamaan pajunköyttä kaikenmaailman maailmanlopun profetioiden muodossa. Eikä kannata kantaa turhaa huolta siitäkään, kun ne eivät sitten tietenkään toteudu, niin seurakunnalla on kuitenkin vankkumaton usko ja lyhyt muisti. Kyllä sitä jonkun selityksen aina keksii.

Joten kai sinulta sen verran mielikuvitusta löytyy, kun kaikki muut edellytykset ja taipumukset alalle näyttävät löytyvän mm. hyvät näyttelijänlahjat, venyvä omatunto ja kutsumus 'sielunhoidolliseen' työhön...?

• Vanhin kirjoitti:

Pastori-Keski-Suomesta kuullostaa kateellisen adventtikirkkoon kuulumattoman ukon jorinalta. Ei ole saarnastuolia nähnytkään ja puhuu siitä, mistä puute. Mistä tiedän? Siitä, ettei adventtikirkolla ole Keski-Suomessa kuin yksi naispastori, eikä hänkään käytä tablettia. Petipastoreilla, jos sellaisia adventtikirkossa olisi, ei ole omaa seurakuntaa, vaan saappaankuva takamuksissa ja kortistopaikka.

Kirjoittiko nimimerkki Pastori-Keski-Suomesta jostakin Keski-Suomessa toimivasta Adventtikirkon naispastorista? Minusta hän antaa ymmärtää olevansa itse mies ja tapaavansa seurakuntalaisia reissuillaan.

Siitä olen toki aivan samassa käsityksessä, että kyseessä on trollaaja.

Oikeasti Keski-Suomessa toimii Adventtikirkon pastori, jonka tunnen ihan hyvin. Tuskinpa hän nyt ihan tuollaista kirjoittaisi tänne.

• Pastori-Keski-Suomesta
        Vanhin kirjoitti:

"Ei ole saarnastuolia nähnytkään ja puhuu siitä, mistä puute. Mistä tiedän? Siitä, ettei adventtikirkolla ole Keski-Suomessa kuin yksi naispastori, eikä hänkään käytä tablettia."

Sinä jumalaton räksyttäjä piekset suutasi aivan turhaan.

Väitit, etten ole saarnastuolissa ollut? Olen sielläkin ollut saarnaa pitämässä, mutta adventtikirkon puhujakoroke on se paikka, jossa sapattina yleensä käyn julistamassa Raamatun sanaa.

Mistä päättelit, että olen naispastori? Tekstistäni käy selvästi esiin se, että olen mies ja vieläpä viriili sellainen.

Sinulla vanhin on tainnut jäädä tabletit ottamatta?

Itse laajensin Keski-Suomen käsittämään Uudenmaan ja Lapin välisen alueen aivan tarkoituksella. Olisihan se perin irvokasta, että joku palstalla tunnistaisi minut. Pidän yleensäkin matalaa profiilia ja siksi esiinnynkin anonyymisti palstalla ja vääräleuat saavat ihan vapaasti miettiä, että kuka olen niiden 14 joukosta. Siinä teille onkin pähkinää purtavaksi.

• kerettiläinen-

"Ei ole saarnastuolia nähnytkään ja puhuu siitä, mistä puute. Mistä tiedän? Siitä, ettei adventtikirkolla ole Keski-Suomessa kuin yksi naispastori, eikä hänkään käytä tablettia."

Sinä jumalaton räksyttäjä piekset suutasi aivan turhaan.

Väitit, etten ole saarnastuolissa ollut? Olen sielläkin ollut saarnaa pitämässä, mutta adventtikirkon puhujakoroke on se paikka, jossa sapattina yleensä käyn julistamassa Raamatun sanaa.

Mistä päättelit, että olen naispastori? Tekstistäni käy selvästi esiin se, että olen mies ja vieläpä viriili sellainen.

Sinulla vanhin on tainnut jäädä tabletit ottamatta?

Itse laajensin Keski-Suomen käsittämään Uudenmaan ja Lapin välisen alueen aivan tarkoituksella. Olisihan se perin irvokasta, että joku palstalla tunnistaisi minut. Pidän yleensäkin matalaa profiilia ja siksi esiinnynkin anonyymisti palstalla ja vääräleuat saavat ihan vapaasti miettiä, että kuka olen niiden 14 joukosta. Siinä teille onkin pähkinää purtavaksi.

>> Mistä päättelit, että olen naispastori? <<

Täytyy tulla nyt tähän väliin vähän tulkkaamaan, kun on tainnut jäädä sinullakin tabletit ottamatta...

Eli vanhin ei päätellyt, että olisit naispastori, vaan hän päätteli: "Pastori-Keski-Suomesta kuullostaa kateellisen adventtikirkkoon kuulumattoman UKON jorinalta."

Ja tämän johtopäätöksen hän veti siitä, että Keski-Suomessa ei ole kuin yksi pastori ja hän on nainen. Joten sinä et voi olla "Pastori-Keski-Suomesta". Tai et ainakaan Adventtikirkon pastori.

No selväähän on se, että olet trolli, sillä ei tuollainen limanuljaska, jos todella olisi pastori, ottaisi minkäänlaista riskiä paljastumisestaan.

Ihmettelenkin, jos kukaan hetkeäkään otti tosissaan tuota juttua. En minä ainakaan :-)
        Mutta jos näin oli, niin saattaahan se jotenkin liipata läheltä totuuttakin. En tiedä, kun en tunne sen kummemmin Adventtikirkon pastoreita.

• kerettiläinen- kirjoitti:

>> Mistä päättelit, että olen naispastori? <<

Täytyy tulla nyt tähän väliin vähän tulkkaamaan, kun on tainnut jäädä sinullakin tabletit ottamatta...

Eli vanhin ei päätellyt, että olisit naispastori, vaan hän päätteli: "Pastori-Keski-Suomesta kuullostaa kateellisen adventtikirkkoon kuulumattoman UKON jorinalta."

Ja tämän johtopäätöksen hän veti siitä, että Keski-Suomessa ei ole kuin yksi pastori ja hän on nainen. Joten sinä et voi olla "Pastori-Keski-Suomesta". Tai et ainakaan Adventtikirkon pastori.

No selväähän on se, että olet trolli, sillä ei tuollainen limanuljaska, jos todella olisi pastori, ottaisi minkäänlaista riskiä paljastumisestaan.

Ihmettelenkin, jos kukaan hetkeäkään otti tosissaan tuota juttua. En minä ainakaan :-)
        Mutta jos näin oli, niin saattaahan se jotenkin liipata läheltä totuuttakin. En tiedä, kun en tunne sen kummemmin Adventtikirkon pastoreita.

Myös nimimerkki Vanhin on huonosti kärryillä asiassaan. Keski-Suomessa asustaa ihan miespuolinenkin pastori. Ja jos hiukan venytetään rajoja, löytyy vielä lisääkin.

Mutta kaiken kaikkiaan heitä on niin vähän, että tämän avomielisen paljastusten tekijän täytyy olla trolli. Tunnistaminen olisi sen verran helppoa.

Se on myönnettävä, että hän on osannut esittää asiansa ilman helppoja adventtiseurakuntaa koskevia asiavirheitä, joihin ulkopuolinen trollaaja helposti lankeaisi. Kyseessä on siis henkilö, joka tuntee adventisteja oikeasti.

Ja sen verran on tarinassa pohjaa, että joillakin pastoreilla on tiettävästi ollut vaikeuksia saada pysymään housut jalassa kierrellessään toimialuettaan. Ja seurauksena on ollut tittelin pudottaminen pykälää alemmaksi, mutta ei sentään kokonaan potkuja.

• Adventtikirkon johtaja pastori Kalervo Aromäki
        Jämsän adventtiseurakunnan pastori: Klaus Kalliokoski
        Kajaanin adventtiseurakunnan pastori: Paavo Hautala
        Mikkelin adventtiseurakunnan pastori Markku Heinänen
        Oriveden adventtiseurakunnan pastori Orvo Miettinen
        Rauman adventtiseurakunnan pastori Aimo Helminen
        Suonenjoen adventtiseurakunnan pastori Taneli Pirskanen
        Aitolahden adventtiseurakunnan Pastori Kimmo Ilola
        Piikkiön adventtiseurakunnan pastori pastori Simo Perho
        Toivonlinnan pastori Jyrki Vehkavuori
        jne.

Onhan tuossa jo Uudenmaan ja Lapin välisen alueen pastoreita ihan riittävästi?
        Pastori Keski-Suomesta kirjoitti, että Keski-Suomeksi hän mieltää Lapin ja Uudenmaan välisen alueen?
        Nyt ei muuta kuin adventistien päät sauhuamaan ja miettimään, että kuka listan pastoreista voisi olla sellainen häntäheikki, jonka ympärillä ja perässä seurakunnan puutteessa olevat sisaret mielellään pörräisivät?

• Tuntien-nuo-pastorit

Ainakin nyt neljällä noista Adventtiairueen listaamista pastoreista voisi olla jonkinlaiset mahdollisuudet päästä hoitamaan puutteenalaisen sisaren "sielua"?
        Aika rohkea veto pastorilta Keski-Suomesta tietysti olisi pistää adventismia käsittelevälle palstalle noinkin yksityiskohtaista tunnustusta haaremistaan?
        Joskus kuitenkin totuus voi olla satuakin ihmeellisempää.

• Yksi_usko

Olen jo kärsinyt tuomioni. Minut pidätettiin pois pastorin virasta vähäksi aikaa, mutta nykyisin toimin jälleen pastorina. Nyt olen oppinut olemaan vain paljon varovaisempi kaikessa.

Ihminen lankeaa, mutta nousee jälleen. Hän voi langeta 70 kertaa päivässä, mutta hän nousee jälleen. En siis pyrikään täydellisyyteen, koska se on mahdottomuus. Tunnustan itselleni olevani heikko ja helposti lankeava. Jumalan lapsi lankeaa useasti, mutta hän nousee ja jatkaa matkaansa.

Adventtikirkko ei ole niin suuri kuin esim. luterilainen kirkko, jossa jokaisella paikkakunnalla olisi miespastori, niin kuin ilmeisesti olit luullut. Nyt vain on niin, että Keski-Suomessa adventtikirkolla sattuukin olemaan naispastori mutta ei lainkaan miespastoria, joka sinä väitätä olevasi. Adventtikirkko on pieni seurakunta, jossa kaikki tuntee toisensa. Joten tuo sinun sairasmielinen kirjoittelusi osoittaa, ikävä kyllä, vain omaa sairauttasi. Minulle tulee näin (ammatti-ihmisenäkin) mieleen, että oletkohan laiminlyönyt lääkkeiden oton tai saatko kenties väärää lääkettä?

• Yksi_usko kirjoitti:

Adventtikirkko ei ole niin suuri kuin esim. luterilainen kirkko, jossa jokaisella paikkakunnalla olisi miespastori, niin kuin ilmeisesti olit luullut. Nyt vain on niin, että Keski-Suomessa adventtikirkolla sattuukin olemaan naispastori mutta ei lainkaan miespastoria, joka sinä väitätä olevasi. Adventtikirkko on pieni seurakunta, jossa kaikki tuntee toisensa. Joten tuo sinun sairasmielinen kirjoittelusi osoittaa, ikävä kyllä, vain omaa sairauttasi. Minulle tulee näin (ammatti-ihmisenäkin) mieleen, että oletkohan laiminlyönyt lääkkeiden oton tai saatko kenties väärää lääkettä?

Oletko sinä mikään adventisti ollenkaan, kun et tiedä sen työntekijöistä?

Pastori Klaus Kalliokoski asuu Säynätsalossa, joka nykyään kuuluu Jyväskylään. Hän toimii Keski-Suomen maakunnan seurakunnissa Jämsä, Suolahti ja Viitasaari sekä lisäksi Kuopiossa (Pohjois-Savo) ja Pieksämäellä (Etelä-Savo).

Tällä en tarkoita sitä, että Klaus olisi nimimerkki Pastori-Keski-Suomesta.

Tarkoitan vain sitä, että Yksi_usko ei tunne adventtiseurakuntaa niin hyvin kuin antaa ymmärtää. Ihan tulee mieleen, onko hänellä jääneet lääkkeet ottamatta, varsinkin kun muille sellaisesta huomauttelee.

Nimimerkki Adventtiairut tuossa ylempänä listasikin jo muita nimiä, joiden toimipaikka sijoittuu Lapin ja Uudenmaan väliin.

• Vanhin
        v.aari kirjoitti:

Myös nimimerkki Vanhin on huonosti kärryillä asiassaan. Keski-Suomessa asustaa ihan miespuolinenkin pastori. Ja jos hiukan venytetään rajoja, löytyy vielä lisääkin.

Mutta kaiken kaikkiaan heitä on niin vähän, että tämän avomielisen paljastusten tekijän täytyy olla trolli. Tunnistaminen olisi sen verran helppoa.

Se on myönnettävä, että hän on osannut esittää asiansa ilman helppoja adventtiseurakuntaa koskevia asiavirheitä, joihin ulkopuolinen trollaaja helposti lankeaisi. Kyseessä on siis henkilö, joka tuntee adventisteja oikeasti.

Ja sen verran on tarinassa pohjaa, että joillakin pastoreilla on tiettävästi ollut vaikeuksia saada pysymään housut jalassa kierrellessään toimialuettaan. Ja seurauksena on ollut tittelin pudottaminen pykälää alemmaksi, mutta ei sentään kokonaan potkuja.

Kyllähän minä hyvin tunnen myös nämä veljet, jotka eri puolilla ovat pastoreina ja kommenttia kirjoittaessani mielessäni kävi sekin miespastoreistamme, jolla on seurakuntia Keski-Suomessa. Ajatukseni, ehkä vähemmän fiksu, oli se, että pastorina esiintyvä itse selvästi osoittaa olevansa trolli jos pastoriemme sijoituksiin tai omaan työpaikkaansa ottaa kantaa.

Ehkä tässä takana on kolminkertainen trollipastorimme. Väiin keskisuomalainen, toisella kertaa turuust ja joskus helsinkiläisenä esiintyvä. Sävy ja aihepiiri tuntuu kovin samanlaiselta.

:D

• Vanhin kirjoitti:

Kyllähän minä hyvin tunnen myös nämä veljet, jotka eri puolilla ovat pastoreina ja kommenttia kirjoittaessani mielessäni kävi sekin miespastoreistamme, jolla on seurakuntia Keski-Suomessa. Ajatukseni, ehkä vähemmän fiksu, oli se, että pastorina esiintyvä itse selvästi osoittaa olevansa trolli jos pastoriemme sijoituksiin tai omaan työpaikkaansa ottaa kantaa.

Ehkä tässä takana on kolminkertainen trollipastorimme. Väiin keskisuomalainen, toisella kertaa turuust ja joskus helsinkiläisenä esiintyvä. Sävy ja aihepiiri tuntuu kovin samanlaiselta.

:D

Kieltämättä tyylianalyysi viittaa samaan lähteeseen.

8-D

• kerettiläinen-
        v.aari kirjoitti:

>> Ja seurauksena on ollut tittelin pudottaminen pykälää alemmaksi, mutta ei sentään kokonaan potkuja. <<

No sitten vaan pähkäilemään, että kuka pastoreista on saanut alennuksen?

Ja vieläkös tämä häntäheikki saa alennuksesta huolimatta vapaasti kiertää vastuualueitaan 'sielunhoidollisissa' merkeissä?

• kerettiläinen- kirjoitti:

>> Ja seurauksena on ollut tittelin pudottaminen pykälää alemmaksi, mutta ei sentään kokonaan potkuja. <<

No sitten vaan pähkäilemään, että kuka pastoreista on saanut alennuksen?

Ja vieläkös tämä häntäheikki saa alennuksesta huolimatta vapaasti kiertää vastuualueitaan 'sielunhoidollisissa' merkeissä?

Lopetetaan tämä. En halua nimiä esiin.

• Cycl0ne

Mutta eikö sinua harmita se, että teet epärehellistä työtä? Eikö omatunto kolkuta?

• kerettiläinen-
        v.aari kirjoitti:

Lopetetaan tämä. En halua nimiä esiin.

Lopetetaan minun puolestani. Enpähän ole tekemisissä kenenkään noiden kanssa, joten ei tarvitse miettiä kenenkään uskottavuutta tai luotettavuutta.

Se tässä vain on ikävää, että tuossa edellä mainittiin jo monta potentiaalista ehdokasta ja kun tämä meidän "pastorimme-milloin-mistäkin" vielä tasaisin väliajoin heittää ikävän epäilyksen varjon kaikkien niidenkin pastorien ylle, joilla on puhtaat jauhot pussissaan, niin luulisi näitä rehellisiä harmittavan...

Mutta omapa on ongelmansa. Hyvä-veli-piiri näyttää toimivan, eikä minua todellakaan haittaa, että tämä syö Adventtikirkon uskottavuutta entisestäänkin.

• Pidäthän.sanasi
        v.aari kirjoitti:

Kyllä on ollut ainakin yksi pastori, joka lensi ulos sekä papin tehtävästään että seurakunnasta aviorikoksen seurauksena. Tosin siitä on kulunut jo vuosia.

Jokainen adventtikirkkoon liittyvä sitoutuu tietynlaiseen elämäntapaan. Ryhtyessään pastoriksi hän sitoutuu siihen tavallistakin tiukemmin.

Mielestäni kaikkien sellaisten henkilöiden, jotka eivät kykene pitämään lupauksista ja sopimuksista kiinni, olisi fiksuinta erota omatoimisesti. Eihän siitä mitään tule, jollei sana pidä.

• vinku.keisarille

Jos jollain on vaikeata uskovaisuudessa, adventtikirkossa, voi raamatullisesti erota.
      Eli lähteä katselemaan maailmanmenoa.
      Ei kannata jäädä roikkumaan ovenkahvoihin, sillä se kuluttaa ihmistä itseään. Eli kyllä eri kirkkokunnista TERVE ihminen voi tehdä valintansa, eikä tarvitse edes riidellä.

Tänään kävin Citymarketissa ja tapasin entisen luterilaisen seurakunnan pastorin, jossa olin.
      Vaikka ajatellen luterilaisten kanssa eritavalla, sen maallistumisen tähden, niin tämän pastorin kanssa voin aivan hyvillä mielin vaihtaa mielipiteitämme.
      En esim tapasi mukaan vingu hänen palkkansa perään. En siitä, että vain sunnuntaisin 10-11.30 välillä vain tekee töitä ja makaa loput ajat kotona vaimonsa vieressä.
      En vingu, että kirkkokahvia vain juo - ja ei hoida muita asioita ja on papin homma helppoa.
      En vingu, että pitäsisi päästä pastoriksi, kun heillä on luterilaisssa niin helppoa, mutten pääse.

ja vinku vinku vinku, kuten sinäkin vinkujainen vingut kuin vanha saha kuin tämä "löytääkö hän täältä yhtä samanhenkistä uskovaa, kuin minä olen, ja aina etsimässä.

Sinä taas vinku vinku, onko täällä muita vinkujia kuin minä, etsin samanhenkistä vinkujaa mutten löydä. yksi nöyrä vinkuja palstalla.

Olette kovin naurettavia ihmisiä, ja jopa säälittäviä.

• helvetin.tuli

Se sitten on yhteistä vinkujalle, että samanlainen polttava tuli polttaa synnintekijä, olkoon se pastori, kuin sinäkin. Eli nauttikaa olostanne.

• kahdesta.puhe

• kerettiläinen-
        helvetin.tuli kirjoitti:

Se sitten on yhteistä vinkujalle, että samanlainen polttava tuli polttaa synnintekijä, olkoon se pastori, kuin sinäkin. Eli nauttikaa olostanne.

Noh noh...eipäs taas uhkailla sillä jumaltarustojen helvetillä!

Etkös sinä tiedä, että valehteleminen on syntiä, joten sinne samaan 'helvettiin' sinäkin puskajussi silloin olet menossa...

• kerettiläinen-
        helvetin.tuli kirjoitti:

Täytyy vielä muistuttaa sinua omista sanoistasi, vaikka yritätkin kätkeytyä aina eri nimimerkkien taakse.

tyhjää.on.täysi
        31.8.2017 6:52

>> Äitinkulta sai vauhtia tälle aamulle. Otahan päiväsi Jumalan kädestä ja jokainen käy henkilökohtaisen tuomionsa Jumalan edessä, mitä tuli tehtyä ja sanottua. <<

Eli toistetaan >> "jokainen käy henkilökohtaisen tuomionsa Jumalan edessä"...

Tämän kun itse muistaisit ja lakkaisit leikkimästä Jumalaa ja uhkailemasta muita 'helvetin' tulella? Helvetti kun tunnetusti on tarua.

>> Eli tämä jankkaajille kerrottakoon, kun eivät muista puheitaan. <<

No etpä muista sinäkään...

>> Eli tyhjää on täysi hengeltäsi tuo kirjoitus <<

Samaa on todettava sinunkin kirjoituksistasi.

• Ex-Pastori-Lahdesta

Kyllä meillä adventtiseurakuntien työntekijöillä on monenlaisia kiusauksia, kun sitä luppoaikaakin on ihan riittävästi.
      Yksi kiusaus on mennä ja panna jotain seurakuntamme sisarta, joka on eronnut tai muuten vain hän on puutteessa.
      Oikeastaan kysymys ei ole kiusauksesta, vaan luonnollisesta luojan luomasta halusta, joka naisella on mieheen. Vaihtelukin virkistää.

• 7.päivänMATKA

Köykäset eväät adventistisapatisteilla kun eivät edes tiedä kuinka pitkä on sapatinmatka.
      Missä Raamatun jakessa Uudessa Testamentissa löytyy sapattikäsky?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      106
      6756
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      378
      6387
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      61
      3198
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      113
      2689
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      108
      2330
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      125
      1824
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      20
      1677
    8. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      34
      1495
    9. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      1357
    10. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      74
      1247
    Aihe