Todellinen vanhentuminen ?

Ex_Subi

Mielenkiinnosta kyselen;

Tiedän että velka vanhenee 15 vuoden päästä oikeuden tuomiosta.

Perintätoimistot kuitenkin ainakin omalla kohdallani ovat pistäneet vain osan vipeistäni aikanaan ulosottoon. (Otin vipit päihdeaikoinani 20-21 vuotiaana. Nyt olen raitis lääkärin määräämiä lääkkeitä lukuunottamatta ja työkyvyttömyyseläkkeellä)

Hiljattain tuli haaste riita-asiassa käräjäoikeuteen yhdestä 2009 otetusta 100 euron pikavipistä (korkoineen lähes 1 000 e).

Kysymykseni on alkaako tuo 15 vuotta raksuttaa , vaikka perintäfirma odottelisi ensin 10-20 vuotta ilman oikeudellista perintää ? Tuolloinhan velat eivät oikeasti vanhene "koskaan".

Korothan noissa elävät aivan omaa elämäänsä. Vaikka olisi maksukykyä, niin en alkaisi maksaa 50-100€ pikavipeistä yli tonnia per kipale. Onneksi voin antaa asian olla.

Luin taannoin eräästä kirkonpolttajasta, jolle määrättiin aikanaan miljoonien eurojen vahingonkorvaukset. Hänellä velkojen vanheneminen on tarkalleen tiedossa (20v tuomiosta), jolloin miljoonat "pyyhkiytyvät".Nuo pikavipit/perintäfirmat tuntuvat olevan paljon mutkikkaampia. Vanheneeko ne koskaan ?

7

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 436236

      Eiköhän tuosta sun velasta voi laskee anhentumiseen 20v ERÄÄNTYMISESTÄ. Nykylakikun sanoo että vanhentuminen alkaa jo eräpäivästä ja jos takautuvasti niin listätään se 5v tai jotain..

    • Svry

      Mielenkiinnosta kysyn, minkä suuruisia ovat tämän velan korot ja perintäkulut?

      Velkojen vanhentumista koskeva lainmuutos astui voimaan 2015 alusta. Tavallinen velka vanhenee nykyään lopullisesti 20 vuotta erääntymisestä tai 15 vuotta käräjätuomiosta. Nämä kaksi vanhenemisaikaa juoksevat päällekkäin, eivät peräkkäin, ja kumpi määräaika vain ensimmäisenä vastaan tulee, vanhentaa velan lopullisesti sinä päivänä. Vippi on otettu v. 2009 ja vanhenee ilman käräjätuomiota v. 2029. Käräjätuomio tänä vuonna tarkoittaisi lopullista vanhenemista v. 2032. Näistä määräajoista v. 2029 on ensin eli velan perintä päättyy silloin./Suomen velalliset ry

      • ex_subi

        Hei,

        Voiko perintätoimisto roikottaa tuota kauemmin vielä omia perintäkulujaan ? Muistelen kirjeistä että monia vipeistäni on myyty/siirrelty eri perintätoimistoille vuosien saatossa. Eli alkuperäinen vippi vanhenee 20 v, mutta voiko perintätoimistot jatkaa karhuamista esim maksumuistutuskuluista tms, joita satelee säännöllisesti ? Silmäilin tuon riitahaasteen sen tullessa läpi ja siinä oli toista sivua eriteltynä mistä summa koostuu. Muistutusmaksuja, korkoja yms. Yhdestä kirjeen lähettämisestäkin veloitetaan "asianmukainen palkkio" nähtävästi.


      • xczzxcv4
        ex_subi kirjoitti:

        Hei,

        Voiko perintätoimisto roikottaa tuota kauemmin vielä omia perintäkulujaan ? Muistelen kirjeistä että monia vipeistäni on myyty/siirrelty eri perintätoimistoille vuosien saatossa. Eli alkuperäinen vippi vanhenee 20 v, mutta voiko perintätoimistot jatkaa karhuamista esim maksumuistutuskuluista tms, joita satelee säännöllisesti ? Silmäilin tuon riitahaasteen sen tullessa läpi ja siinä oli toista sivua eriteltynä mistä summa koostuu. Muistutusmaksuja, korkoja yms. Yhdestä kirjeen lähettämisestäkin veloitetaan "asianmukainen palkkio" nähtävästi.

        Joskus on voinut, ei nykyään ei enää. Kun perintätoimistolta tulee lasku niin sinne pitää laittaa maili/kirje että keskeyttävät vapaaehtoisen perinnän, tämän jälkeen ei kuluja voi enää ottaa vaan niiden on (halutessaan) siirettävä velka oikeudelliseen perintään.

        Ja jos tuota viestiä ei laita niin on siinä silti maksimikulut joita voi pyytää, en muista rajoja mutta muutama kymppi.


      • ex_subi kirjoitti:

        Hei,

        Voiko perintätoimisto roikottaa tuota kauemmin vielä omia perintäkulujaan ? Muistelen kirjeistä että monia vipeistäni on myyty/siirrelty eri perintätoimistoille vuosien saatossa. Eli alkuperäinen vippi vanhenee 20 v, mutta voiko perintätoimistot jatkaa karhuamista esim maksumuistutuskuluista tms, joita satelee säännöllisesti ? Silmäilin tuon riitahaasteen sen tullessa läpi ja siinä oli toista sivua eriteltynä mistä summa koostuu. Muistutusmaksuja, korkoja yms. Yhdestä kirjeen lähettämisestäkin veloitetaan "asianmukainen palkkio" nähtävästi.

        Kun alkuperäinen velkapääoma vanhenee, vanhenevat samalla myös kaikki liitännäiskulut, eli korot, perintäkulut ja oikeudenkäyntimaksut. Pelkän kulusaatavan vaatiminen vanhentuneesta velasta on laitonta perintää. Jos maksuvaraa löytyy, tällaisia kulupotin keränneitä velkoja kannattaisi yrittää maksaa ohi ulosoton eli maksusopimuksella suoraan velkojalle. Velkoja voi suostua vetämään asian pois ulosotosta, jos saa esim. pääoman ja puolet koroista./ Suomen velalliset ry


    • roskapostiakin

      Vääryys tapahtuu jos vastuu teoista voidaan kuitata odottelemalla .

      • eirobotteja

        Jos on maksanut moneen kertaan ulosottoon alkuperäisen pääoman verran, mutta silti velka vaan suurenee ? Mielestäni noissa kuluissa ja koroissa olisi jotain muutettavaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      122
      1153
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1018
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      852
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      808
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      675
    6. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      246
      665
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      647
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      41
      574
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      569
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      535
    Aihe