Laitanpa lisää sytykettä Paloman kirjalle.

Edellinen ketju täyttyi.
-
"Katselin parakin ikkunasta uutta maailmaani.
Ruotsissa on paljon isompia mopoja.
Kuumina päivinä työmatkani tie ei pölissyt.
Tehdas ajatti kuorma-autoa, jonka lavalla oli säiliöllinen vettä.
Säiliön alareunassa oli paksu putki, jossa oli reikiä.
Kotimaassa oli putki paljon ohuempi.
Ruotsalainen tie näytti raidallisena kauniilta...
Minä pelkäsin tulevaisuutta, vaikka olinkin sairaan utelias elämälle"

H.

83

1603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitänee lisätä "kirjallisuus-ketju"

      Ettei sitä aleta luulla aloituksen olleen minun.

      H.

      • Mee-mäkeen-möhö

        Widdu mitä 3 vuotiaan tasoista pöhnää. Jankkua. Idiootin itsensä iltasatua.


    • Alkaa näyttää siltä että minä olen ainoa vakavasti-otettava kirjailijan-alku.
      Te muut olette vain höpöti-lörppöäki.
      Häykymme käikkiä myitäki.
      Vai onko todella niin?
      Haukkua haukun perää, tökköä typeryyden täytteeksi?

      H.

      • Tosiaan, olipa loistava kirjallinen tuote, tuokin kommentti.


      • viisas.vaikenisi
        eppu2 kirjoitti:

        Tosiaan, olipa loistava kirjallinen tuote, tuokin kommentti.

        Luulisi häntä kyllästyttävän näin typerien seura, vähintään kerran päivässä tuon kertoo kuinka typeriä olemme.


    • mimmimum-..mi

      Luin yksipäivä autoista ....mikä on seksikäs ja mikä on tavallinen ....tai perheauto....Audi oli seksikäs ...perusteluna mm. siinä on iso kiiltävä pakoputki...höh.
      Tuli mieleen kun eräs tuttuni ....nainen vielä ...sanoi että heillä on uusi auto ja kertoi millainen ....siinä on kaksi pakoputkea rinnakkain...

    • "Sjön var skön.
      Sjön liknade vattnet som jag brukade simma i i barndomet.
      Jag fick inte simma i det här vattnet.
      Det var för svenskt.
      Främmande, skrämmande.
      Och mamman var inte med mig längre...
      Jag bestämde mig flytta mycket längre bort.
      Närmare andra fiskar."

      H.

      • oops"

        ...andra skumma fiskar

        H.


    • Okay, vastaan haasteeseen:

      och jag brukade drömma
      om snön och skogen, natten och kylan
      och att jag kunde inte hitta hem
      fast vargarna ylade på farstudörren
      och farmor ville inte öppna dörren
      att släppa mig in från kylan
      och vaknade kallsvettig
      av fasan
      och räckte min hand över
      att känna mig trygg igen

    • amadeusmozart

      Ai että noin....
      Jatkakaa vain.

    • "Paloma.se.co"

      Autan sinua taas pikkuisen.
      -
      "Nämä ihmiset tässä maassa vaikuttavat eläimiltä.
      aivan kuin olisivat kova-nahkaisia nilviäisiä Italian rannikoilta.
      Myrkkyä käärmeilläkin pistävät sisäänsä.
      Poika-ystäväni kertoi täällä olevan myös kummi-setiä
      Setiä jotka eivät ole kuten Suomessa.
      Minä en suostu syömään käärmeitä täällä.
      Kaipaan isäni, koti-maassani savustamia Ankeriaita..."

      yst.

      H.

    • mimmimum-..mi

      Tämä aihe ei käy Palomalle sytykkeeksi... uutisia luin ja hämmästelin... Hirvikärpänen (älgfluga) ruotsissa ... ei käy ihmisten kimppuun juuri ollenkaan ....kun taas suomen hirvikärpäset ovat aggressiivisia ja isompia....
      Milloinkohan nämä meidän hirvikärpäsemme rauhoittuvat ....eikä hyökkäisi ihmiseen...

      • osaatkohan.itse

        Paloma varmasti osaa ruotsia ja tietää mikä hirvikärpänen ruotsin kielellä on.


      • tuupoa-tuubitellen
        osaatkohan.itse kirjoitti:

        Paloma varmasti osaa ruotsia ja tietää mikä hirvikärpänen ruotsin kielellä on.

        Minä osaan tuupovaaraa. Mitä on hirvikärpänen Tuupovaaraksi?


      • tuupoa-tuubitellen kirjoitti:

        Minä osaan tuupovaaraa. Mitä on hirvikärpänen Tuupovaaraksi?

        Nahkavatanen

        H.


      • osaatkohan.itse
        tuupoa-tuubitellen kirjoitti:

        Minä osaan tuupovaaraa. Mitä on hirvikärpänen Tuupovaaraksi?

        Mä en tiedä kun olen stadilainen.


      • No, kun ne tulee Venäjältä, ne on intoa täynnä, kun luulevat tulleensa sotimaan, mutta Ruotsiin asti päästyään äkkäävät, ettei se niin ollutkaan.


      • mimmimum-..mi
        eppu2 kirjoitti:

        No, kun ne tulee Venäjältä, ne on intoa täynnä, kun luulevat tulleensa sotimaan, mutta Ruotsiin asti päästyään äkkäävät, ettei se niin ollutkaan.

        Vähän noin minäkin kuvittelen....ja Venäjältä ne tulee...taitavat sitten lähteä ylittämään tuota rapakkoa Ruotsiin.....ja laihtuvat ja kuihtuvat ja tulevat aivan kesyiksi...


      • Nordeaa ei minulla koskaan ole ollut on tunnettu monista vaivoista netissä.

        Kerran oli Nordean konttorissa--pankissa, ei minun asialla vaan hennes istuin siinä sohvolla ja kuuntelin kun kaksi asiakasta yritti hoitaa asioita, kieli oli ruotsi ja englanti puheesta tajusin toinen oli suomalainen ja toinen baltiasta ei hoitunut asia, ulos mennessä hän sanoi ei käy koska olemme ulkomaalaisia.
        Sitten kassa neidit kysyivät miksi istun sohvalla, sanoin miljoona kaupat toisella puolella, sitten kulki kaunis nainen toiseen kerrokseen ja sanoin hei ole täällä vastasin odotan ja näytin sormella.

        Kun menimme ulos kassaneidit sanoivat hyvvää päivän jatkoa......

        Nordean kaikki toiminta Ruotsissa on parasta lopettaa, koska on liian suuri yhteys Venäjään.


    • Emmä tiiä. En mee metsään silloin kun siellä on niitä elgflugoreita.
      ***
      Muuten, miten ajattelit tään aloituksesi otsikon?'
      Lisää sytykettä rovioon? Että mun kirja palaa paremmin?
      Vai onko tää taas sitä mun huonoa suomeani?

      • maissiiii

        Mielenkiintoista lukea kirjastasi,
        Yksi kiintoisa kysymys, en ole kaikkia aloituksia täällä lukenut, olet voinut sen jossain kertoa ja tulee ehkä toiston toistoa,
        mutta millä kielellä kirjoitat kirjaasi. Kirjoitatko sen sillä kielellä jolla ajattelet, no nyt tuli jo toinen yhtä hoopo kysymys.


      • maissiiii kirjoitti:

        Mielenkiintoista lukea kirjastasi,
        Yksi kiintoisa kysymys, en ole kaikkia aloituksia täällä lukenut, olet voinut sen jossain kertoa ja tulee ehkä toiston toistoa,
        mutta millä kielellä kirjoitat kirjaasi. Kirjoitatko sen sillä kielellä jolla ajattelet, no nyt tuli jo toinen yhtä hoopo kysymys.

        Maistuuko banaani tänään???


      • maissiiii kirjoitti:

        Mielenkiintoista lukea kirjastasi,
        Yksi kiintoisa kysymys, en ole kaikkia aloituksia täällä lukenut, olet voinut sen jossain kertoa ja tulee ehkä toiston toistoa,
        mutta millä kielellä kirjoitat kirjaasi. Kirjoitatko sen sillä kielellä jolla ajattelet, no nyt tuli jo toinen yhtä hoopo kysymys.

        Kysymyksesi oli erittäin hyvä.
        Minulla on jo valmiina noin neljäsosa kirjaa englanniksi kirjoitettuna, mutta paljon vettä on virrannut Dalan siltojen ali siitä kun tein ensimmäiset muistiinpanoni kirjaa ajatellen. Nyt viimeisten viiden vuoden aikana suomenkieleni on vahvistunut ja kirjoitankin nyt suomeksi. Mahdollisesti käännän itse kirjani englanniksi myöhemmällä. Koko kirjoitushankkeeni oli tyssätä juuri tuohon kielikysymykseen, mutta omahankkeena minun ei tarvitse pelätä että käsikirjoitukseni hylättäisiin huonon suomen takia.
        (Ajattelen eri kielillä riippuen henkilöistä jotka ovat ympärilläni. Olen hiljakkoin alkanut laskea päässäni taas suomeksi, mutta uneni voivat olla monella eri kielellä.)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kysymyksesi oli erittäin hyvä.
        Minulla on jo valmiina noin neljäsosa kirjaa englanniksi kirjoitettuna, mutta paljon vettä on virrannut Dalan siltojen ali siitä kun tein ensimmäiset muistiinpanoni kirjaa ajatellen. Nyt viimeisten viiden vuoden aikana suomenkieleni on vahvistunut ja kirjoitankin nyt suomeksi. Mahdollisesti käännän itse kirjani englanniksi myöhemmällä. Koko kirjoitushankkeeni oli tyssätä juuri tuohon kielikysymykseen, mutta omahankkeena minun ei tarvitse pelätä että käsikirjoitukseni hylättäisiin huonon suomen takia.
        (Ajattelen eri kielillä riippuen henkilöistä jotka ovat ympärilläni. Olen hiljakkoin alkanut laskea päässäni taas suomeksi, mutta uneni voivat olla monella eri kielellä.)

        Kaikkea onnea vain sinulle.


      • maissiiii
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kysymyksesi oli erittäin hyvä.
        Minulla on jo valmiina noin neljäsosa kirjaa englanniksi kirjoitettuna, mutta paljon vettä on virrannut Dalan siltojen ali siitä kun tein ensimmäiset muistiinpanoni kirjaa ajatellen. Nyt viimeisten viiden vuoden aikana suomenkieleni on vahvistunut ja kirjoitankin nyt suomeksi. Mahdollisesti käännän itse kirjani englanniksi myöhemmällä. Koko kirjoitushankkeeni oli tyssätä juuri tuohon kielikysymykseen, mutta omahankkeena minun ei tarvitse pelätä että käsikirjoitukseni hylättäisiin huonon suomen takia.
        (Ajattelen eri kielillä riippuen henkilöistä jotka ovat ympärilläni. Olen hiljakkoin alkanut laskea päässäni taas suomeksi, mutta uneni voivat olla monella eri kielellä.)

        Kiva kuulla kaikki kertomasi
        ja hyvää jatkoa kirjoitushankkeillesi.

        Mukavaa jos tai kun haluat kertoa välikuulumisiasi kirjan vaiheilta täälläkin,
        on hauska kuulla tunnelmia kirjan etenemistä.


      • oiiyu
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kysymyksesi oli erittäin hyvä.
        Minulla on jo valmiina noin neljäsosa kirjaa englanniksi kirjoitettuna, mutta paljon vettä on virrannut Dalan siltojen ali siitä kun tein ensimmäiset muistiinpanoni kirjaa ajatellen. Nyt viimeisten viiden vuoden aikana suomenkieleni on vahvistunut ja kirjoitankin nyt suomeksi. Mahdollisesti käännän itse kirjani englanniksi myöhemmällä. Koko kirjoitushankkeeni oli tyssätä juuri tuohon kielikysymykseen, mutta omahankkeena minun ei tarvitse pelätä että käsikirjoitukseni hylättäisiin huonon suomen takia.
        (Ajattelen eri kielillä riippuen henkilöistä jotka ovat ympärilläni. Olen hiljakkoin alkanut laskea päässäni taas suomeksi, mutta uneni voivat olla monella eri kielellä.)

        "Ajattelen eri kielillä riippuen henkilöistä jotka ovat ympärilläni. Olen hiljakkoin alkanut laskea päässäni taas suomeksi, mutta uneni voivat olla monella eri kielellä."

        Vieraskieliset unet kuulostaa jo melko eksoottiselta, vai tarkoitatko, että ne on tekstitettyjä, sillä eihän puhetta unessa kuulla, koska unimaailma on puhtaasti visuaalinen tai sitten pitää siirtyä toiseen ulottuvuuteen musiikin tasolle.


      • oiiyu kirjoitti:

        "Ajattelen eri kielillä riippuen henkilöistä jotka ovat ympärilläni. Olen hiljakkoin alkanut laskea päässäni taas suomeksi, mutta uneni voivat olla monella eri kielellä."

        Vieraskieliset unet kuulostaa jo melko eksoottiselta, vai tarkoitatko, että ne on tekstitettyjä, sillä eihän puhetta unessa kuulla, koska unimaailma on puhtaasti visuaalinen tai sitten pitää siirtyä toiseen ulottuvuuteen musiikin tasolle.

        Kyllä unien kieli voi olla eri kuin varsinainen kotikieli. Ei ole kysymys tekstityksestä, vaan siitä kielestä mitä ajattelee unessa ja mitä puhuu unessa toisille henkilöille ja millä kielellä he vastaavat. En osaa paremmin sitä selittää. Kyllä aivot rekisteröivät kielen vaikka varsinaista kuulemista ei tapahdukaan. Usein ensimmäinen osoitus siitä että olet sisäistänyt vieraan kielen on kun alat nähdä unia uudella kielelläsi.


      • oiiyu
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä unien kieli voi olla eri kuin varsinainen kotikieli. Ei ole kysymys tekstityksestä, vaan siitä kielestä mitä ajattelee unessa ja mitä puhuu unessa toisille henkilöille ja millä kielellä he vastaavat. En osaa paremmin sitä selittää. Kyllä aivot rekisteröivät kielen vaikka varsinaista kuulemista ei tapahdukaan. Usein ensimmäinen osoitus siitä että olet sisäistänyt vieraan kielen on kun alat nähdä unia uudella kielelläsi.

        Minä olen kyllä nähnyt tekstitettyjä unia, konserttien lisäksi, mutta ei nyt palaudu mieliin yhtään keskustelua.


    • Ilman Aatua ei olisi Suomea--100% totuus.

      Tänäänkin Saksa on suuri kaikessa pohjolassa.

    • Olin iloinen huomatessani valkoisten sivujen riittävän.
      Niin paljon on minulla itsestäni kerrottavaa.
      Kaukaiset sukulaiseni ja lapseni alkavat kyllästyä sanoen että miksi et kirjoita mitään uutta.
      Vastahan seuraava sivu on numero 44, sanoin heille.
      Juu, juu lapset totesivat.
      Rakkaani tilasi taksin.
      Kävin petaamassa hänelle vuoteen ala-kerran sohvalle...

      H.

    • Purskahdin itkuun, nähdessäni ensi-kerran Magdalenan rantojen valkoisen hiekan.
      Se oli kuin Kankaris-veden, Toijalan rantojen aurinkoinen hehku lapsuudestani.
      Toijalassakaan en saanut mennä kuin matalaan ranta-veteen.
      Toijalan vedet syvenivät äkisti.
      Magdalenan vesissä uiskentelivat vaaralliset eläimet.
      Toijalan rantoja ympäröivät metsät eivät olleet niin pelottavia.
      Isäni maassa metsä kutsui minua.
      Kyyneleistäni ei tahtonut tulla loppua.

      H.

    • "heräsin koko vartaloni täristen ja kylmässä hiessä. Loppu oli alkanut. Kyyristelimme synnyinkotini keittiön lattialla, hellan ja puukorin välissä ja näimme kuinka koko etelän taivaanranta oli liekeissä"
      ***
      Astuin alas sängystä ja aamun viileä tuuli liehutti makuuhuoneeni pitsiverhoja. Vilkaisin takaisin sänkyyn ja rakkaani tumma pää oli tyynyllä ja lakana kohoili hänen hengityksensä tahdissa. Menin keittiöön jossa taloudenhoitajamme oli jo keittänyt aamukahvit ja kattanut pöydän. Huokaisin helpotuksesta. Kaikki olikin kunnossa; paikka ja aikakoordinaatit olivat kohdallaan. Los Farallones de Cali- vuoriketju piirtyi tummana vaalenevaa aamutaivasta vasten. Sen toisella puolella oli Tyyni Valtameri.

      • Heikunkeikku

        "Paloma"

        Kuule et osaa edes aavistaa, miten innolla odotan kirjasi valmistumista.
        Kiinnostaa niin pirusti.
        Toivottavasti olet nyt tällä hetkellä sitä kirjoittamassa. Jos et ole, niin alahan klompsimaan
        kirjoituksen äärelle.
        Ostan sen sitten välittömästi, kun sen saat valmiiksi.
        Oikeestaan mä haluaisin tilata sen sinulta siten, että ensteks kirjoittaisit kirjan alkuun, että
        Heikulle ja siihen sit perään jotakin kivaa ja lopuksi se tärkein: Allekirjoituksesi.
        Olisihan se makeeta, kun olisi kirja, jossa olisi kirjan kirjoittajan omakätinen allekirjoitus.
        Aaaapuaaaa, kiitän jo etukäteen:)

        Mitäs jos me 60 palstalaiset OIKEIN alettais sua tsemppaamaan ja tuupittais (hellästi tönien)
        kirjoituksesi äärelle ja näin kirja valmistuisi nopeammin, niin oisko mitenkään mahdollista, että kirjan saatteeksi lisäisit vielä kiitokset meillekin.
        Niinku esim. kiitos 60 palstalaisille kannustuksesta ja Erityisesti Heikunkeikulle :), joka uskoi ja jaksoi uskoa, että kirja valmistuu. Hän uskoi vakaasti, että kirjallinen ulosanti on hyvä, luova, yli-hyvin kirjoitettu.

        :)

        Millä sivulla olet NYT!
        Kuinkahan monta sivua siihen tulee kaikkiaan? Suurinpiirtein siis.
        Toivottavasti tulee PAKSU kirja. Rakastan paksuja kirjoja.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "Paloma"

        Kuule et osaa edes aavistaa, miten innolla odotan kirjasi valmistumista.
        Kiinnostaa niin pirusti.
        Toivottavasti olet nyt tällä hetkellä sitä kirjoittamassa. Jos et ole, niin alahan klompsimaan
        kirjoituksen äärelle.
        Ostan sen sitten välittömästi, kun sen saat valmiiksi.
        Oikeestaan mä haluaisin tilata sen sinulta siten, että ensteks kirjoittaisit kirjan alkuun, että
        Heikulle ja siihen sit perään jotakin kivaa ja lopuksi se tärkein: Allekirjoituksesi.
        Olisihan se makeeta, kun olisi kirja, jossa olisi kirjan kirjoittajan omakätinen allekirjoitus.
        Aaaapuaaaa, kiitän jo etukäteen:)

        Mitäs jos me 60 palstalaiset OIKEIN alettais sua tsemppaamaan ja tuupittais (hellästi tönien)
        kirjoituksesi äärelle ja näin kirja valmistuisi nopeammin, niin oisko mitenkään mahdollista, että kirjan saatteeksi lisäisit vielä kiitokset meillekin.
        Niinku esim. kiitos 60 palstalaisille kannustuksesta ja Erityisesti Heikunkeikulle :), joka uskoi ja jaksoi uskoa, että kirja valmistuu. Hän uskoi vakaasti, että kirjallinen ulosanti on hyvä, luova, yli-hyvin kirjoitettu.

        :)

        Millä sivulla olet NYT!
        Kuinkahan monta sivua siihen tulee kaikkiaan? Suurinpiirtein siis.
        Toivottavasti tulee PAKSU kirja. Rakastan paksuja kirjoja.

        Hyvä ajatus, heikku. Teen sivunmittaisen omistuksen ja mainitsen siinä Suomi 24, 60 ikäryhmän keskustelupalstalaisesti ja jotkut ihan nimimerkilläkin (!!!) vähän samaan malliin kuin ne kiitospuheet Oscagaalassa.
        Mulla on pieni paussi nyt kun tyttären poika on yökylässä.
        ***
        Sivuista en tiedä vielä. Minun täytyy väljentää kertomustani, tehdä se ilmavammaksi. Nyt on liikaa tapahtumia per sivu. Ei sitä jaksa lukea erkkikään.


      • Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Hyvä ajatus, heikku. Teen sivunmittaisen omistuksen ja mainitsen siinä Suomi 24, 60 ikäryhmän keskustelupalstalaisesti ja jotkut ihan nimimerkilläkin (!!!) vähän samaan malliin kuin ne kiitospuheet Oscagaalassa.
        Mulla on pieni paussi nyt kun tyttären poika on yökylässä.
        ***
        Sivuista en tiedä vielä. Minun täytyy väljentää kertomustani, tehdä se ilmavammaksi. Nyt on liikaa tapahtumia per sivu. Ei sitä jaksa lukea erkkikään.

        Vaikka erkki ei jaksaisi lukea, niin meikäläinen kyllä jaksais lukea.
        James Clavell on sen sorttinen kirjailija, että tapahtumia on älyttömästi yhtä sivua kohden ja henkilöitä on kans NIIN paljon, että pää pyörällä saa miettiä, että kukas se toi nyt olikaan.
        Yksi hänen kirjoistaan on 1200-sivuinen mötikkä, pientä tekstiä ja monikerroksisia juonteita.
        Oikein hiki tuli siinä lukiessa.

        Ernest Hemingway kirjoitti kirjojaan siten, että tekstiä tuli tuhottoman paljon. Kun kirja oli "valmis", Ernest alkoi lyhentämään tekstiään. Kaikki ylimääräinen piti ottaa pois. Karsia suurella kouralla.

        Jokaisella oma tyyli kirjoittaa.

        Mitä tarkoitit "väljentää kertomusta"? Niinkö, että lisäät "ilmavaa" tekstiä harventaaksesi tapahtumia, vai niinkö, että nypit niitä tapahtumia kokonaan pois?

        Taisi olla vähä outo kysymys, mutta ku kiinnostaa, niin kiinnostaa ja sillä siisti.

        Kirjoitustapasi on hyvä ja siksi minä sitä kirjaasi ootankin niin innostuneesti.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "Paloma"

        Kuule et osaa edes aavistaa, miten innolla odotan kirjasi valmistumista.
        Kiinnostaa niin pirusti.
        Toivottavasti olet nyt tällä hetkellä sitä kirjoittamassa. Jos et ole, niin alahan klompsimaan
        kirjoituksen äärelle.
        Ostan sen sitten välittömästi, kun sen saat valmiiksi.
        Oikeestaan mä haluaisin tilata sen sinulta siten, että ensteks kirjoittaisit kirjan alkuun, että
        Heikulle ja siihen sit perään jotakin kivaa ja lopuksi se tärkein: Allekirjoituksesi.
        Olisihan se makeeta, kun olisi kirja, jossa olisi kirjan kirjoittajan omakätinen allekirjoitus.
        Aaaapuaaaa, kiitän jo etukäteen:)

        Mitäs jos me 60 palstalaiset OIKEIN alettais sua tsemppaamaan ja tuupittais (hellästi tönien)
        kirjoituksesi äärelle ja näin kirja valmistuisi nopeammin, niin oisko mitenkään mahdollista, että kirjan saatteeksi lisäisit vielä kiitokset meillekin.
        Niinku esim. kiitos 60 palstalaisille kannustuksesta ja Erityisesti Heikunkeikulle :), joka uskoi ja jaksoi uskoa, että kirja valmistuu. Hän uskoi vakaasti, että kirjallinen ulosanti on hyvä, luova, yli-hyvin kirjoitettu.

        :)

        Millä sivulla olet NYT!
        Kuinkahan monta sivua siihen tulee kaikkiaan? Suurinpiirtein siis.
        Toivottavasti tulee PAKSU kirja. Rakastan paksuja kirjoja.

        "Heikunkeikku"

        On hauskaa että tukeni Palomalle, pienet ohjeeni miten hänen tulee kirjoittaa, saa sinutkin innostumaan.
        Tukemaan Palomaa.
        Niin pajon on häntä täällä turhaa kiusattu.
        Ymmärrän kyllä että ethän sinä minua voi kehua... :)
        Otahan kuitenkin vastaan halini.

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        On hauskaa että tukeni Palomalle, pienet ohjeeni miten hänen tulee kirjoittaa, saa sinutkin innostumaan.
        Tukemaan Palomaa.
        Niin pajon on häntä täällä turhaa kiusattu.
        Ymmärrän kyllä että ethän sinä minua voi kehua... :)
        Otahan kuitenkin vastaan halini.

        H.

        Tuen mielelläni Palomaa. Hänessä on ainesta kirjailijaksi. Ja kirjan aihe on mielenkiintoinen.
        Kun hän nyt vaan jättäis kaikki muut touhut ja keskittyisi kirjoittamiseen, niin se valmistuisi pikaisemmin.
        Sen Lutunen vois hoitaa arkiaskareet, ruuat ja muut touhut ja antaa Palomalle kirjoitusrauhan.

        Sinä voisit kirjoittaa Keittokirjan. Palavalla innolla ruuistasi tälle palstallekin kirjoitat.
        Kirjan nimeksi sopisi: "MAKSAA MITÄ MAKSAA"

        PAKASTEvihannekset höyrystettynä, luomuvoit ja muut tilpehöörit.
        Unohtamatta Tartarreja. Kirjasta tulisi ohut, kun raaka-aineet ovat aina samoja, mutta kirja on kirja ohuenakin.

        Kyllä minä sitten sinuakin kannustan ja neuvon tietysti tarvittaessa.:)


      • Veetuilunahan tämä otetaan vaikka ihan vain vinkkinä tarkoitan.

        Maailma alkaa olla kyllästymiseen asti täynnä noita harrastelijakirjailijoitten(kin) minä minä minä päiväkirja/blogikertomuksia/itsekehuja, Päätalo, Knausgård, Torey Hayden ... tyyliin.

        Miksi et tekisi kirjastasi mielenkiintoisen romaanin tosiasioitten pohjalla kirjoittaen kolmannessa persoonassa, päähenkilönä pohjimmaltaan sinä itse, mutta jollakin muulla nimellä.

        Alkusanoissa voisit mainita kirjan olevan sinun hyvin tuntemasi henkilön tosikertomukseen pohjautuvaa. Kaikki sinut tuntevat tietäisivät hyvin kenestä siinä on kysymys, mutta sinua tuntemattomia tuskin jaksaa enää kiinnostaa jonkun heille tuntemattoman minä minä minä blogikertomus Kolumpiasta.


      • Tellukka kirjoitti:

        Veetuilunahan tämä otetaan vaikka ihan vain vinkkinä tarkoitan.

        Maailma alkaa olla kyllästymiseen asti täynnä noita harrastelijakirjailijoitten(kin) minä minä minä päiväkirja/blogikertomuksia/itsekehuja, Päätalo, Knausgård, Torey Hayden ... tyyliin.

        Miksi et tekisi kirjastasi mielenkiintoisen romaanin tosiasioitten pohjalla kirjoittaen kolmannessa persoonassa, päähenkilönä pohjimmaltaan sinä itse, mutta jollakin muulla nimellä.

        Alkusanoissa voisit mainita kirjan olevan sinun hyvin tuntemasi henkilön tosikertomukseen pohjautuvaa. Kaikki sinut tuntevat tietäisivät hyvin kenestä siinä on kysymys, mutta sinua tuntemattomia tuskin jaksaa enää kiinnostaa jonkun heille tuntemattoman minä minä minä blogikertomus Kolumpiasta.

        Olin toki harkinnut tuotakin vaihtoehtoa, mutta se tuntuu niin väkinäiseltä. Keinotekoiselta ja kaukaa haetulta.
        Jaksaako kiinnostaa minua tuntemattomia riippuu sitten täysin sisällöstä ja kirjoittamisen laadukkuudesta; mielenkiinto matkakertomuksiin, elämänkertoihin ja yhteiskunnallisiin aiheisiin auttaa myös. Ei kenenkään tarvi ostaa kirjaani.


      • New-age

        Siis olet kirjoittanut jo kolmanneksen. Tosi upeaa. Toivotan jaksamista.
        Tietokoneella on hyvä kirjoittaa, parempi kuin Remingtonilla.
        Voi korjailla, tehdä lisäyksiä, jakaa kappaleita, sivuttaa...ja parasta, roskis ei täyty hylkäyksistä. Onko jokin deadline julkaisua varten?
        Tseppiä. Odotellaan.


      • New-age

        Tsemppiä. Jotenkin tuntuu, että tabletin kirjaimet ovat kutistuneet...


      • kaunokirjoittaja

        En ole "Kolumpiassa" käynyt ja mielenkiintoiselta aihe kuulostaa siellä asuneen länsimaalaisen naisen näkökulmasta. Sitä mä mietin, että, kun New-age mainitsi nuo kappalejaot yms., että miten vuoropuhelut, jos niitä on, nykyisin kirjoitetaan? Nykykirjojen teksteissä ei enää näe - (ajatusviivoja) keskusteluissa, täytyykö ne sisentää? Onko tuollaisia ulkomuotoseikkoja ylipäätään otettava huomioon kirjaa kirjoitettaessa vai tehdäänkö se taittovaiheessa? Tällaisia mietin, koska ajattelen käytännön asioita ylipäätään. En ole itse verbaalisesti lahjakas.


      • Onpa upeaa tekstiä, Paloma! Ehdottomasti sinun pitää kirjoittaa se kirja.


      • laivat2 kirjoitti:

        Onpa upeaa tekstiä, Paloma! Ehdottomasti sinun pitää kirjoittaa se kirja.

        laivat2:elle:
        olen jo Barcelonassa kanssanne. Olin juuri siellä kuukausi sitten ihan oikeasti porukoiden kanssa. Olet tulossa minulle melkein kuin tutuksi kirjasi kautta. Kirjoitat leppoisasti, tekstisi on helppoilukuista, juoksevaa ja tarinaasi on helppo samaistua. Tänään luen kirjasi loppuun saakka. Oletko jo kirjoittamasta seuraavaa kirjaasi? Tunnistit minut suoraan Facebook-ryhmässä, :))


      • Heikunkeikku
        Tellukka kirjoitti:

        Veetuilunahan tämä otetaan vaikka ihan vain vinkkinä tarkoitan.

        Maailma alkaa olla kyllästymiseen asti täynnä noita harrastelijakirjailijoitten(kin) minä minä minä päiväkirja/blogikertomuksia/itsekehuja, Päätalo, Knausgård, Torey Hayden ... tyyliin.

        Miksi et tekisi kirjastasi mielenkiintoisen romaanin tosiasioitten pohjalla kirjoittaen kolmannessa persoonassa, päähenkilönä pohjimmaltaan sinä itse, mutta jollakin muulla nimellä.

        Alkusanoissa voisit mainita kirjan olevan sinun hyvin tuntemasi henkilön tosikertomukseen pohjautuvaa. Kaikki sinut tuntevat tietäisivät hyvin kenestä siinä on kysymys, mutta sinua tuntemattomia tuskin jaksaa enää kiinnostaa jonkun heille tuntemattoman minä minä minä blogikertomus Kolumpiasta.

        Jos Sinä itse olet kyllästynyt, niin älä nyt ihmeessä ala vetämään koko maailmaa perässäsi.
        "Maailma alkaa olla kyllästymiseen asti täynnä..."

        Jokaisella on oma kirjamakunsa. Jokainen valitsee mieleisen kirjan luettavakseen. Olisi täysin mahdotonta kirjoittaa sellaisen kirjan, josta Kaikki pitäisivät.
        Minun kirjamakuuni mahtuu fantastisen hyvin semmoset kirjat, joissa kerrotaan oikeista tapahtumista.
        Miksi ajattelet, että Paloma itsekehuskelee ja kirjoittaa päiväkirjamaista harrastelijamaista pölinää?
        Voihan olla niin, että Paloma kirjoittaa hyvin ajateltua tosipohjaista kertomusta omien kokemustensa perusteella mielenkiintoisesta aiheesta ja mielenkiintoisella tyylillä.
        Arvelen vakaasti, että Paloma kirjoittaa huomattavasti paremmalla tyylillä, kuin esim. mainitsemasi Torey Hayden, jonka kirjoja olen useamman lukenut. Toki Toreykin kirjoittaa hyvin, mutta mielestäni aika tavallisesti ja itseään vahvasti esiintuoden.

        En usko, että Paloma on hetken "hurmiossa" ponnahtanut koneen äärelle ja ajatellut, että "nyhämmää kirjotan kirjan". On mahtanut kovinkin paljon työstää kirjaa ajatuksissa ja kenties muistiinpanoillaan? Minun mielestäni kolmannessa persoonassa kirjoitettu kirja olisi huonompi vaihtoehto. Eiköhän Paloma itse osaa päättää miten kirjoittaa.


      • proosaa

        Jännää miten just sattuikaan. Laivat2 alkoi kirjaansa mainostaa pian sen jälkeen kun Paloma oli käynyt Barcelonassa. Ikään kuin Espanjassa olisi suunniteltu kirjanjulkaisemistaktiikka. Ja nyt kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kompaten toinen toistaan.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Vaikka erkki ei jaksaisi lukea, niin meikäläinen kyllä jaksais lukea.
        James Clavell on sen sorttinen kirjailija, että tapahtumia on älyttömästi yhtä sivua kohden ja henkilöitä on kans NIIN paljon, että pää pyörällä saa miettiä, että kukas se toi nyt olikaan.
        Yksi hänen kirjoistaan on 1200-sivuinen mötikkä, pientä tekstiä ja monikerroksisia juonteita.
        Oikein hiki tuli siinä lukiessa.

        Ernest Hemingway kirjoitti kirjojaan siten, että tekstiä tuli tuhottoman paljon. Kun kirja oli "valmis", Ernest alkoi lyhentämään tekstiään. Kaikki ylimääräinen piti ottaa pois. Karsia suurella kouralla.

        Jokaisella oma tyyli kirjoittaa.

        Mitä tarkoitit "väljentää kertomusta"? Niinkö, että lisäät "ilmavaa" tekstiä harventaaksesi tapahtumia, vai niinkö, että nypit niitä tapahtumia kokonaan pois?

        Taisi olla vähä outo kysymys, mutta ku kiinnostaa, niin kiinnostaa ja sillä siisti.

        Kirjoitustapasi on hyvä ja siksi minä sitä kirjaasi ootankin niin innostuneesti.

        Ai niin taisin unohtaa vastata kysymykseesi:
        tekstini on vielä liian tiivistä. Kerron liiannopeasti, liian paljon asioita. Teen kappalejakoa kyllä koko ajan, mutta luulen että kertomus tarvitsee rauhallisemman tempon. Lisätä ympäristökuvauksia, vuoropuheluja, omia mietelmiä näkemästäni ja kuulemastani. Minulla on tällä hetkellä 40 sivua pelkkää raportointia . Siitä tulee vielä kirja, mutta aikaa tarvitsen muutaman kuukauden. Yritän saada kirjan valmiiksi jouluksi.
        ***
        Niin ja vastauksessasi Tellukalle olet täysin oikeassa. Minulla on muistiinpanoja ja olen tehnyt ensimmäisiä aloituksia ja luonnoksia kirjasta jo vuosikymmeniä sitten. Olen myös säästänyt kirjeitä ja valokuvia ja lehtileikkeleitä niiltä vuosilta. Googletan faktaa koska muisti voi pettää ja kaikkea ei voi jättää muistin varaan. Toisaalta minulla on jatkuva yhteys kolumbialaisiin ystäviini siltä ajalta ja edesmenneen mieheni sukulaisiin, jotka lasken edelleenkin kuuluvan laajennettuun sukuuni.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ai niin taisin unohtaa vastata kysymykseesi:
        tekstini on vielä liian tiivistä. Kerron liiannopeasti, liian paljon asioita. Teen kappalejakoa kyllä koko ajan, mutta luulen että kertomus tarvitsee rauhallisemman tempon. Lisätä ympäristökuvauksia, vuoropuheluja, omia mietelmiä näkemästäni ja kuulemastani. Minulla on tällä hetkellä 40 sivua pelkkää raportointia . Siitä tulee vielä kirja, mutta aikaa tarvitsen muutaman kuukauden. Yritän saada kirjan valmiiksi jouluksi.
        ***
        Niin ja vastauksessasi Tellukalle olet täysin oikeassa. Minulla on muistiinpanoja ja olen tehnyt ensimmäisiä aloituksia ja luonnoksia kirjasta jo vuosikymmeniä sitten. Olen myös säästänyt kirjeitä ja valokuvia ja lehtileikkeleitä niiltä vuosilta. Googletan faktaa koska muisti voi pettää ja kaikkea ei voi jättää muistin varaan. Toisaalta minulla on jatkuva yhteys kolumbialaisiin ystäviini siltä ajalta ja edesmenneen mieheni sukulaisiin, jotka lasken edelleenkin kuuluvan laajennettuun sukuuni.

        "Paloma.se.co"

        Hienoa.
        Minä juuri äsken kirjoitin ohjeellisesti tarinan, miten näkemiä ja kuulemia kuvaillaan kirjallisesti.

        Hali

        H.


      • proosaa kirjoitti:

        Jännää miten just sattuikaan. Laivat2 alkoi kirjaansa mainostaa pian sen jälkeen kun Paloma oli käynyt Barcelonassa. Ikään kuin Espanjassa olisi suunniteltu kirjanjulkaisemistaktiikka. Ja nyt kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kompaten toinen toistaan.

        Noinhan se on mennyt täällä joittenkin aloitustenkin kanssa iät ja ajat.

        Yksi tekee lyhyen aloituksen (puskasta) ja Paloma tekee heti perään samasta aiheesta omasta mielestään paremman, kirjallisesti korrektimman aloituksen, alku ja loppulauseineen, perustellen ... ("huomaamatta, että siitä olikin jo aloitus").
        Se on sitä sellaista, että katsokaas kun minä tässä ja sillä pyyhkäisee toisen sivuun, niinkuin nytkin kokonaiset laivat.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ai niin taisin unohtaa vastata kysymykseesi:
        tekstini on vielä liian tiivistä. Kerron liiannopeasti, liian paljon asioita. Teen kappalejakoa kyllä koko ajan, mutta luulen että kertomus tarvitsee rauhallisemman tempon. Lisätä ympäristökuvauksia, vuoropuheluja, omia mietelmiä näkemästäni ja kuulemastani. Minulla on tällä hetkellä 40 sivua pelkkää raportointia . Siitä tulee vielä kirja, mutta aikaa tarvitsen muutaman kuukauden. Yritän saada kirjan valmiiksi jouluksi.
        ***
        Niin ja vastauksessasi Tellukalle olet täysin oikeassa. Minulla on muistiinpanoja ja olen tehnyt ensimmäisiä aloituksia ja luonnoksia kirjasta jo vuosikymmeniä sitten. Olen myös säästänyt kirjeitä ja valokuvia ja lehtileikkeleitä niiltä vuosilta. Googletan faktaa koska muisti voi pettää ja kaikkea ei voi jättää muistin varaan. Toisaalta minulla on jatkuva yhteys kolumbialaisiin ystäviini siltä ajalta ja edesmenneen mieheni sukulaisiin, jotka lasken edelleenkin kuuluvan laajennettuun sukuuni.

        Ja niistä muistiinpanoistasi selviää, että kukaan muu ei pidä minua hauskana kuin minä itse?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        laivat2:elle:
        olen jo Barcelonassa kanssanne. Olin juuri siellä kuukausi sitten ihan oikeasti porukoiden kanssa. Olet tulossa minulle melkein kuin tutuksi kirjasi kautta. Kirjoitat leppoisasti, tekstisi on helppoilukuista, juoksevaa ja tarinaasi on helppo samaistua. Tänään luen kirjasi loppuun saakka. Oletko jo kirjoittamasta seuraavaa kirjaasi? Tunnistit minut suoraan Facebook-ryhmässä, :))

        Silloin, kun kirjoittaa itse kirjaa, niin ei pitäisi lukea samaan aikaan toisten kirjoittamia kirjoja.

        Siinä käy helposti niin, että aivan tahtomattasi (tai tahallaan) otat mallia toisesta ja toisen kirjoitustyylistä, jonka sitten lukijat huomaavat ja kun huomauttavat sinulle, niin sit taas närkästyt kritiikistä. Luultavasti änkyttäen, että olit jo kirjoittanut omasi ennenkuin luit laivojen kirjaa.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Hienoa.
        Minä juuri äsken kirjoitin ohjeellisesti tarinan, miten näkemiä ja kuulemia kuvaillaan kirjallisesti.

        Hali

        H.

        :)
        Sinä kirjoitit niin kuin sinä kirjoitat.
        Minä taas kirjoitan niin kuin minä kirjoitan.
        Kirjallisuudessa ei ole mitään yleispätevää formulaa että " miten näkemiä ja kuulemia kuvaillaan kirjallisesti".
        Laita sitten linkki mistä sinun kirjasi saa tilata.


      • Tellukka kirjoitti:

        Silloin, kun kirjoittaa itse kirjaa, niin ei pitäisi lukea samaan aikaan toisten kirjoittamia kirjoja.

        Siinä käy helposti niin, että aivan tahtomattasi (tai tahallaan) otat mallia toisesta ja toisen kirjoitustyylistä, jonka sitten lukijat huomaavat ja kun huomauttavat sinulle, niin sit taas närkästyt kritiikistä. Luultavasti änkyttäen, että olit jo kirjoittanut omasi ennenkuin luit laivojen kirjaa.

        Oletko jo ostanut laivat2:n kirjan? Voit lukea otteita hänen tyylistään netissäkin. Sitten kun olet lukenut sivun verran hänen tekstiään ja sivun verran minun tekstiäni ymmärrät miksi voin aivan hyvin lukea hänen tekstiään ja kirjoittaa omaani. Niin erilaisia olemme. :)
        Jospa sinäkin alkaisit kirjoittaa kirjaa. Ostaisit suurempaa numeroa kengät ja väljemmän pipon ja kirjoittaisit kirjan palstailkeilystä ja stalkkaamisesta. Lyön vaikka vetoa että menisi paremmin kaupaksi kuin minun kirjani.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Oletko jo ostanut laivat2:n kirjan? Voit lukea otteita hänen tyylistään netissäkin. Sitten kun olet lukenut sivun verran hänen tekstiään ja sivun verran minun tekstiäni ymmärrät miksi voin aivan hyvin lukea hänen tekstiään ja kirjoittaa omaani. Niin erilaisia olemme. :)
        Jospa sinäkin alkaisit kirjoittaa kirjaa. Ostaisit suurempaa numeroa kengät ja väljemmän pipon ja kirjoittaisit kirjan palstailkeilystä ja stalkkaamisesta. Lyön vaikka vetoa että menisi paremmin kaupaksi kuin minun kirjani.

        Enhän minä sellaisesta voi kirjoittaa kirjaa mistä en mitään tiedä.

        Ensin minun pitäisi nähdä täällä sitä palstailkeilyä ja stalkkaamista ennenkuin voisin kuvitellakaan kirjoittavani niistä.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        :)
        Sinä kirjoitit niin kuin sinä kirjoitat.
        Minä taas kirjoitan niin kuin minä kirjoitan.
        Kirjallisuudessa ei ole mitään yleispätevää formulaa että " miten näkemiä ja kuulemia kuvaillaan kirjallisesti".
        Laita sitten linkki mistä sinun kirjasi saa tilata.

        "Paloma.se.co"

        Enpä taida kirjoittaa.
        Ostan sinun kirjasi sitten.
        Voimme yhdessä itkeä muinaisen-kaukaista koti-ikäväämme.
        Kaipausta äitiin ja isään...
        Suomalaisiin ruokiin.
        Niin kotoisiin Haulikon-laukauksiin Kuusikoissa.
        Pienien kisujen nauontoihin.
        12-piikkisen Hirven mylvintää sumuisella pellolla. :)

        H.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        laivat2:elle:
        olen jo Barcelonassa kanssanne. Olin juuri siellä kuukausi sitten ihan oikeasti porukoiden kanssa. Olet tulossa minulle melkein kuin tutuksi kirjasi kautta. Kirjoitat leppoisasti, tekstisi on helppoilukuista, juoksevaa ja tarinaasi on helppo samaistua. Tänään luen kirjasi loppuun saakka. Oletko jo kirjoittamasta seuraavaa kirjaasi? Tunnistit minut suoraan Facebook-ryhmässä, :))

        Kiva että kirja on kiinnostanut! Niin, ja hieman notkuin netissä, niin tunnistin sinut. Melkein tuttujahan tässä jo ollaankin. Niin, ja toinen kirja on vesikattovaiheessa. Kirjoitan sitä nyt päässäni ja syvennyn siihen koneen ääressä, kunhan syyskiireet hellittävät. Tästä jatketaan!


    • vannhus

      Tiellä ajeli äsken vanha auto - meno kuulosti ihan semmoisen lonksuvalta
      - kuin renkaiden kiinnityspulteista ihan kaikki ei olisi kiinni
      - liekö suuren urheilujuhlan tuntua taas jossakin..
      - pienille mopopojille ja tytöillekin olisi taivaan luoja armollinen antais suojeluenkeleitä matkojensa varrelle.

    • Mieheni oli lähtenyt Calin jengeihin tienaamaan elantoamme.
      Istuin ikävissäni pöydän ääressä katsellen maailman karttaa.
      Hyvä luoja kuinka iso tämä uusi maani on.
      Kykenenkö koskaan kulkemaan sen ristiin rastiin?
      Rakastaen jokaista tuumaa, kuten isäni maassa kykenin.
      Ulkona ammutaan taas.
      Joku pieni, Belgialainen käsi-ase.
      Onneksi minulla on siteitä vielä.
      Toivottavasti rakas mieheni ei ole saanut uutta arpea johonkin.
      Minun on varmuuden vuoksi piilotettava varastomme.
      En halua enää kokea nälkää.
      Enkä halua joutua ostamaan kaikkea kaikkein halvinta.
      Sitä paitsi tunnen tarvetta ottaa jotain piristävää itsekin.

      H.

      • Olen kahdenvaiheilla hunksz, annanko tuon provosi mennä virran mukana vai haastanko sinut oikeuteen kunnianloukkauksesta.
        Bah, talossa on kolme nälkäistä miestä ja kaksi naapurin mussukkaa: En ehdi nyt ottamaan kantaa ikäviin vihjailuihisi.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Olen kahdenvaiheilla hunksz, annanko tuon provosi mennä virran mukana vai haastanko sinut oikeuteen kunnianloukkauksesta.
        Bah, talossa on kolme nälkäistä miestä ja kaksi naapurin mussukkaa: En ehdi nyt ottamaan kantaa ikäviin vihjailuihisi.

        "Paloma.se.co"

        Älä edes unelmoi moisesta lutuseni.
        Aivan taatusti tunnet mitä haluan sinulle kertoa.
        Tämä viimeisin tarinani alkoi Heikun halusta tuntea maailmaa laajemmin. :)
        -
        Ota nyt vastaan sanani iloksesi.
        En minä niitä sinulle turhaan suo.
        Provotakseni luo.

        H.


    • mitenlie

      Jos vapaan lännen tyylin mukaan on luontevaa ja noormikäytöstä
      että suomenmaaassakin tosta noin vaan asuntoalueillakin kuuluu ammuskelun ääniä - `? Varmaan kaikille vanhuksille ja mt-ongelmaislle jatkossakin pannaan esto päälle - ei saa häiriöstä mihinkään soittaa ja mobilet sun muut firmat tulkittava fasadifirmoiksi - kun ja jos nulkkijengit pisnesfirmoissaan selvittelee voimasuhteitaan ja uskovaisuuksiaan/# tai elukoiksi luokittelemiensa syysteurastuksia?

    • Muistan päivän kun anoppini kutsui minut ja poikansa ruoka-pöytään.
      Hän oli nähnyt vähän vaivaakin saadakseen kaiken näyttämään ja maistumaan aidosti Colombialaiselta.
      Minua huvittivat nauruun asti jonkin-laiset möttöset.
      Pulleilta Ranskan-Perunoilta näyttävät, suolaiset leivonnaiset joissa on jotain mössöä sisällä.
      Poika-ystäväni sanoi kertovansa mössöstä vasta-kun olisin sopeutunut Colombiaan perusteellisemmin.
      Nähtävästi niiden takoitus oli olla jotenkin lörtsyjä.
      Vaan olivat ne uunissa saumasta ratkenneet ja näyttivät nyt epä-onnistuneilta Karjalan-Piirakoilta.
      Niiden tuoksu huumasi.
      Noh, jos ei kieleni niin ainakin silmäni vetistyivät.
      Voi äiti!
      En tuntenut alkuunkaan olevani kotoutunut.

      H.

      • New-age

        Nyt kirjoitat kullä minun ensimmäisestä ja viimeisestä kalakukosta. Ruistaikinaa oli liian vähän ja yritin venyttää sen kslojen ja läskien päälle.
        Taikina repesi aina välillä ja kalat uivat pois. Kait kaloja vähentämällä jonkin kukonpojan sain aikaiseksi, small-size...


    • Teeveessä vanha nainen kuvailee Portugaliksi itkien:
      Yhyy...Minä en tuhlannut rahojani veroihin! Minä rakensin taloni halvalla, typerään paikkaan ja hömelöistä rakennus-aineista.! yhyy...
      Nyt ei valtio korvaa, anna minulle mitään yhyy...
      Millä minä nyt ruokani ostan, kasvatan kaksi-toista kakaraani.
      Näin hyvin-syönneen-lihavana ei minua kukaan huoli töihinkään.
      Yhyy...
      Valtio ei ymmärrä että minä olen sairas!!!
      Lapsi-raukkani...laihat, nälkiintyneet rääpäleeni!!
      Yhyy...Yhyy...
      Mon Dios...svärje...muchos Insulinos...hilfe donna mobile...cara mia...


      H.

      • pysyenpoissa

        Sekö se harmittaa ettei sua fiksummat enää noteeraa ;))


      • pysyenpoissa kirjoitti:

        Sekö se harmittaa ettei sua fiksummat enää noteeraa ;))

        "pysyenpoissa"

        Ei.
        Tämä on vain palstamme aloituksien tyyliin tavan-omaista höpötystä.
        Myönnän kyllä pitäväni Palomasta.
        Vähän.
        Eng-kai minä muuten?
        -
        Kommenttini liittyy kyllä päivän uutisiin.
        Enhän minä koskaan kirjoita tyhjää kuin joku typerys.

        H.


    • sonora

      Vai on Paloma leski-valitan. Onko epähienoa udella, ettei kohdannut väkvaltaista matkanpäätä?
      Se seutukunta sissirikasta seutua. Enivei. Hyvää kirjallista antia Palomalle!

      • Saa kysyä. Mieheni kuoli leukemiaan (http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/chronic granulocytic leukemia. Chicagossa.Hän opetti yliopistossa eikä ollut politiikko eikä kartellin miehiä, ei myöskään väärässä paikassa väärään aikaan.
        Kiitoksia kannustuksesta . Kirjoitan nyt tasaista n. viiden sivun tahtia per päivä, mutta yritän kirjoittaa pitempiä rupeamia kunhan omenat on säilötty ja puolukkamurska pakkasessa. Kirjoitan vuosistani Kolumbiassa ennen kartelleja ja sissiliikkeen voimistumista. Ei ehkä yhtä jännittävää kuin Narcos mutta minulle, nuorelle naiselle suoraan suomalaisesta metsästä reväisty se oli niin ihmeellistä, että kirjoitin paljon muistiinpanoja ja kirjeitä kotiin; ne ja valokuva-albumini ovat nyt pohjana kirjalleni.


      • Minusta Paloma sinun kannattaisi ottaa yhteyttä johonkin kustannustaloon. Saisit asiantuntijan arvion siitä, onko ideasi kantava, pitäisikö sitä rajata, painottua johonkin osa-alueeseen, millaiset markkinanäkymät kirjalla olisi.
        Lahjakkuutta sinulta ei puutu ja siinä mielessä omakustanne tuntuisi turhan vaatimattomalta, ajan ja energian tuhlaamiselta. Käsittääkseni omakustanteiden kohtalo on aika nuiva: ne jäävät helposti pöylyttymään saajan kirjahyllyyn odottamaan parempaa aikaa, jota ei välttämättä tule. Isompi levikki takaisi sen, että kiinnostuneita löytyy ja teos saa arvoisensa lukijakunnan.

        Onko sukuasi tutkittu ? Jos on, sukututkijat olisivat varmasti kiinnostuneita muualla eläneen elämänvaiheista. Ja SKS, Suomalaisen kirjallisuuden seura ( en kyllä tiedä, kulkeeko laitos vielä tuolla nimellä) saattaa ottaa vastaan tämän tyyppistä materiaalia kuten tietysti myös Kansallisarkisto. Siellä työsi olisi laajemman yleisön saatavilla ja myös tutkijoiden käytössä.

        Tuohan ei estäisi sinua tekemästä myös kotoisampaa versiota aiheesta. Tsemppiä hankkeelle missä muodossa sen sitten toteutatkin.


      • demeter1 kirjoitti:

        Minusta Paloma sinun kannattaisi ottaa yhteyttä johonkin kustannustaloon. Saisit asiantuntijan arvion siitä, onko ideasi kantava, pitäisikö sitä rajata, painottua johonkin osa-alueeseen, millaiset markkinanäkymät kirjalla olisi.
        Lahjakkuutta sinulta ei puutu ja siinä mielessä omakustanne tuntuisi turhan vaatimattomalta, ajan ja energian tuhlaamiselta. Käsittääkseni omakustanteiden kohtalo on aika nuiva: ne jäävät helposti pöylyttymään saajan kirjahyllyyn odottamaan parempaa aikaa, jota ei välttämättä tule. Isompi levikki takaisi sen, että kiinnostuneita löytyy ja teos saa arvoisensa lukijakunnan.

        Onko sukuasi tutkittu ? Jos on, sukututkijat olisivat varmasti kiinnostuneita muualla eläneen elämänvaiheista. Ja SKS, Suomalaisen kirjallisuuden seura ( en kyllä tiedä, kulkeeko laitos vielä tuolla nimellä) saattaa ottaa vastaan tämän tyyppistä materiaalia kuten tietysti myös Kansallisarkisto. Siellä työsi olisi laajemman yleisön saatavilla ja myös tutkijoiden käytössä.

        Tuohan ei estäisi sinua tekemästä myös kotoisampaa versiota aiheesta. Tsemppiä hankkeelle missä muodossa sen sitten toteutatkin.

        "demeter1"

        Ei Paloma tarvitse kustantajaa.
        Hänellähän on jo lutunen.
        Ei tarvitse Paloma neuvojaakaan, onhan hänellä minut ja minun kirjoittamani malli-kappaleet.
        Olemme Paloman kanssa myös Jämsäläisiä.
        Minä sieltä kosken-puolelta.
        Markkinointiin hän ehkä tarvitsee uuden kanpaajan ja nyky-aikaisia meikkejä.
        Kanpaaja saa olla kevyt ja hoikka.
        Mutta meikki-pussin pitää painaa pulleana.


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Ei Paloma tarvitse kustantajaa.
        Hänellähän on jo lutunen.
        Ei tarvitse Paloma neuvojaakaan, onhan hänellä minut ja minun kirjoittamani malli-kappaleet.
        Olemme Paloman kanssa myös Jämsäläisiä.
        Minä sieltä kosken-puolelta.
        Markkinointiin hän ehkä tarvitsee uuden kanpaajan ja nyky-aikaisia meikkejä.
        Kanpaaja saa olla kevyt ja hoikka.
        Mutta meikki-pussin pitää painaa pulleana.


        H.

        Miten pääsikin unohtumaan, että kyse oli taas sinusta hunksi, eikä Paloman kirjahankkeesta...


    • Heikunkeikku

      Jatkan Paloman innostamista.
      Toivottavasti on nyt kirjoittamassa.
      Mikähän sivu on menossa?
      Voisi palstalle tulla sivujen määristä praatailemaan.

      Mut se asia, miksi tähän tulin kirjoittamaan on nyt seuraavaksi tulossa:

      Olisi hiton makeeta, jos saisin olla esilukija.
      Edes "osaesilukija", jos koko kirjaa ei rohkenisi luetuttaa.
      Silmäni olisivat sinetöidyt, eivätkä levittelisi lauseita leviäätte.

      Olen maan mainio palautteen antaja. "Maan mainious" tarkoittaa sitä, että menee hyvän puolelle.:)
      Vaatimattomasti sanottuna:)

      Oon lukenut niin valtaisasti kirjoja, että kokemusta piisaa teksteistä.
      Kun mielipiteeni sanon, se on rehellinen ja AINA perustelen mielipiteen.

      Elikkä jos hurjan tavattomasti ja palavasti Paloma tahtoisi jonkun ulkopuolisen, sivullisen silmäparin silmäilevän hänen kirjoitustaan, niin silmäparini ovat hänen käytössään.
      Kirjoituksen tempo, ilmavuus, kiinnostavuus ja muut jutut ovat ajatuksissani kirjoja lukiessa.
      Annan sähköpostiosoitteen mikäli asia kiinnostaa. Kuhan kysyy.

      Eipä tullut huono ehdotus multa häh??????

      Ainakin yritin, jos ei Palomaa kiinnosta.

      • "Heikunkeikku"

        Kerro mitä haluat lukea, tuntea...
        Kyllä minä kirjoitan malliksi sinullekin Palomasta.
        Olisiko kivaa joteski tällee:
        "Jaatilan-järven Ravut eivät olleet niin isoja kuin tämän uuden koti-maani Ravut.
        Herran jumala kuinka laiturien tolpatkin ovat täällä paksuja..."

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        Kerro mitä haluat lukea, tuntea...
        Kyllä minä kirjoitan malliksi sinullekin Palomasta.
        Olisiko kivaa joteski tällee:
        "Jaatilan-järven Ravut eivät olleet niin isoja kuin tämän uuden koti-maani Ravut.
        Herran jumala kuinka laiturien tolpatkin ovat täällä paksuja..."

        H.

        Ai mitä haluan lukea, tuntea.....
        No justiinsa sitä haluan lukea, josta kirjoitinkin.
        Olisi tosi kiinnostavaa olla esilukijana.

        "Tuntea"-tunne tulee kirjoja lukiessa siitä, mitä satun lukemaan.
        Silloin on mukavaa, jos kirjaan uppoutuessa todellakin tulee tunteita.
        Tylsät tai huonolla tavalla kirjoitetut, siis mun mielestä huonosti kirjoitetut kirjat,
        eivät valele minuun mitään kiinnostavia tunteita.

        Minä en piittaa mistään kiertoteistä. Eli kiitos vaan tarjouksesta kirjoittaa malliksi Palomasta,
        mutta ei ja ei. Kahdeksan kertaa ei. Voin kysyä suoraan Palomalta jos on kysyttävää.

        Minulle tulee tunne, iso tunne siis, tuosta sinun kirjoituksestasi.
        Se tunne on se, että jollakin tavalla vähättelet Paloman aikomusta kirjoittaa kirjan.
        Toivottavasti olen väärässä tuntemuksestani.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Ai mitä haluan lukea, tuntea.....
        No justiinsa sitä haluan lukea, josta kirjoitinkin.
        Olisi tosi kiinnostavaa olla esilukijana.

        "Tuntea"-tunne tulee kirjoja lukiessa siitä, mitä satun lukemaan.
        Silloin on mukavaa, jos kirjaan uppoutuessa todellakin tulee tunteita.
        Tylsät tai huonolla tavalla kirjoitetut, siis mun mielestä huonosti kirjoitetut kirjat,
        eivät valele minuun mitään kiinnostavia tunteita.

        Minä en piittaa mistään kiertoteistä. Eli kiitos vaan tarjouksesta kirjoittaa malliksi Palomasta,
        mutta ei ja ei. Kahdeksan kertaa ei. Voin kysyä suoraan Palomalta jos on kysyttävää.

        Minulle tulee tunne, iso tunne siis, tuosta sinun kirjoituksestasi.
        Se tunne on se, että jollakin tavalla vähättelet Paloman aikomusta kirjoittaa kirjan.
        Toivottavasti olen väärässä tuntemuksestani.

        "Heikunkeikku"

        En väheksy häntä ollenkaan.
        Mutta totta on, 60 -ihminen, jolla ei ole koskaan ollut hevonkaan merkitystä koti-maassaan saati sitten maailmassa, ei ole muistelmiensa arvoinen.
        Minä voisin kirjoittaa ohuen kirjan.

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        En väheksy häntä ollenkaan.
        Mutta totta on, 60 -ihminen, jolla ei ole koskaan ollut hevonkaan merkitystä koti-maassaan saati sitten maailmassa, ei ole muistelmiensa arvoinen.
        Minä voisin kirjoittaa ohuen kirjan.

        H.

        Tuo on vain yhden ihmisen mielipide. Pienen miehen mielipide.:)
        Minä, suuri nainen:), olen puolestani sitä mieltä, että kirja saattaisi kiinnostaa hyvin monia ihmisiä.

        Joo, niin voisitkin kirjoittaa kirjan.
        Ohuen. Heevetin ohuen.
        Siihen tulis kaksi sivua.
        Ekalle sivulle viikon ruokalista ja tokalle sivulle Oodi Pakastevihanneksille.
        Pari riimiä rakkaudesta siihen tokan sivun loppuun:)

        Mä voisin tilata senkin.
        Plus tarvittaessa neuvoa ruuissa.
        Kannustan sinua kirjan kirjoittamiseen!!


    • @Heikunkeikku: hirmukiitollinen ja otahan yhteyttä, mun sähköpostiosoite on profiilissani :)
      @demeter1: kiitos neuvoistasi ja palataan asiaan kunhan ehdin hieman ajatella
      @hunksz: jokainen ihminen on laulun arvoinen. Sinäkin. Epäilen tosin että sinun laulusi olisi enemmän mollivoittoinen. Joudut nyt pakostakin ostamaan kirjani jos haluat tietää onko Jaatilanjärven ravut ainoastaan pienempiä.

      Hitaasti menee. Vasta sivulla 56. Puolukoita olen pominut ja kanttarelleja. Nyt on omenien keittäminen menossa.
      Kunhan säät huononevat kiristän tahtia.

      • Heikunkeikku

        "Paloma"
        Minähän se hirmukiitollinen saan olla, jos saan yhteyttä ottaa ja saan tarjota silmiäni käyttöösi.
        Mahtavaa. Otan yhteyttä pikimmiten.


    • Kiva juttu Paloma että kirjoitat! Tosin olen ollut reissun päällä enkä ole lukenut viestiä/viestejä asiasta muuten kuin just tänään tästä ketjusta.

      Demeterin vinkit on hyviä, olen ihan varma että mm. kustannustoimittajasta olisi paljonkin iloa ja hyötyä. Kirjasi varmasti kiinnostaisi myös laajempaa lukijapiiriä, mutta silloin tekstiä pitäisi hioa ja hioa... Vrt. kirja Villi vaellus, siinä kirjoittaja Cheryl Strayed myös kertoi kirjoittamisprosessistaan.

      Kirjasi lukeminen kiinnostaa myös, samalla tavalla kuin Heikkua. Voisin olla (pakinoitsija Ksantipan juttuja mukaellen) "oionlukija", mutta ihan ylimmäiseksi oionlukijaksi en kuitenkaan arvaa pyrkiä... :-) hahhaa. Tsemppiä kirjoittamiseen, odotan innolla jatkossakin tietoa tekstisi edistymisestä.

    • "Minä haluaisin olla Kyyhkynen ja lentää koti-pesääni.
      Tässä maassa lintusetkin vain kiljuvat tai pörisevät.
      Pörisevät linnuista lentävät kukasta-kukkaankin.
      Se ei ole tervettä.
      En pysty kirjoittamaan mitään tunteellista tunteistani.
      Kaipaan isäni-maan Kyyhkyjen kujerrusta pääni päällä.
      Siellä saatoin kirjoittaa niin että itsekin hieman kujertelin.
      Tiesin äitini hymyilevän kun yritin piilottaa päivä-kirjaani.
      Isäkin rykäisi pari-kertaa lehtensä takana."

      H.

    • ”ja nyt kun suloisen elämän lunnaat ovat eräytyneet maksuun ja hiukseni ovat alkaneet ohentumaan ja hampaani liikkumaan ja sokeriarvot seilaamaan ja verisuonet tukkeutumaan ja melkein kaikki mitä olen rakastanut on minulle kiellettyä onkin aika vetää nojatuli takkatulen äärelle, ottaa lapsenlapset polvelle ja alkaa kertoa heille tarinaani Minun Kolumbiastani. Paitsi että lapsenlapseni pelaavat samanaikaisesti ninjagoa tai dragonmaniaa tai chattailevat tyttöjen kanssa jossain prepuberteetti-sosiaalimediassa ja mummin tarinat eivät jaksa kauaa kiinnostaa... mutta painettu sana jää elämään ja sen aika tulee vielä”

      • New-age

        Katsoin aamulla dokumenttia, kun joku meidän ikäinen mies matkusti junilla Boliviassa. Yksi osuus oli junalla, mikä oli "kiskobussi" eli vanha linjuri oli nostettu junavaunuksi. Ja ne kiskot...
        Jotenkin tulit mieleeni. Vaikka maiden etäisyys on > 2.500 km, ovat maat todella kaukana täältä käsin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe