Muistakaa arvon ostajat varmistaa se virhevastuun olemassa olo ennen kauppojen tekemistä. Selviää paljon pienemmillä murheilla, kun poistuu paikalta, jos myyjällä hajoaa pakka siinä vaiheessa.
Hyviä kauppoja toivotteleepi
Virhevastuu
48
2628
Vastaukset
- TT_sen_jo_tiesi
Vai niin. Taas. Hohhoijaa...
Kyllä liikkeet noudattavat virhevastuita, siitä ei sinunkaan tarvitse olla huolissaan. Jos näin ei olisi ja liikkeet pääsääntöisesti eivät virhevastuita noudattaisi, olisi ns. "mustalista" pullollaan autoliikkeiden petoksia. Nyt niitä ei ole; yksiselitteisesti siis kaikki autoliikkeet noudattavat erittäin hyvin virhevastuitaan.
Huolissaan saa olla siitä, ettei "normikuluttaja" edes ymmärrä mitä se virhevastuu tarkoittaa, vaan yksiselitteisesti kuvittelee sen olevan takuu. Sitä se ei ole, ei missään liikkeessä, ei mihinkään käytettyyn autoon. Ja näin syntyy takuu-uskovaisia mielensäpahoittajia... "ja niin minä mieleni pahoitin" -palstaitkulle on taas perusteetonta aihetta syntynyt. Palstalla haukutaan myyjäliike, valitetaan kuluttajaneuvontaan ja -riitalautakuntaan, asiaa käsitellään vuosi ja lopputuloksena kuluttajariitalautakunta toteaa:
"Ei liikkeen korvattava vika, aiheeton valitus."
...tästähän mielensäpahoittaja ei enää palstoille palaa anteeksi pyytämään. Jää vain perusteeton mielikuva "huijariliikkeestä", jota ei todellisuudessa ollutkaan.
Erään vanhemman autokauppiaan sanomisia mukaellen, vähintäänkin puolitosissaan sanonkin:
Käytetyn auton kaupoissa KOKO VIRHEVASTUUJÄRJESTELMÄ PITÄISI RÄJÄYTTÄÄ!
-ostaja ei edes kuvittelisi takuuta vanhaan autoon. turha itku jäisi kokonaan pois
-turhan valittamisen sijaan kuluttajaneuvonnalle vapautuisi aikaa oikeiden virheasioiden hoitamiseen
Nykyisinhän on niin, että jokainen autoliike kohtaa takuu-uskovaisia. Jokainen liike "goodwill" -hyväntahdon eleenä yli virhevastuiden korjauttelee piikkiinsä joitain pikku vikoja, välttääkseen potentiaalisen mielensäpahoittajan hihojen polttamiset ja saadakseen siltä osin työrauhan.
Kuitenkaan kun mikään autoliike ei toimi takuu-uskovaisen pillin mukaan, syntyy mielensäpahoittajia.
Kaikkia vtuttaa; niin mielensäpahoittajaa kun takuuta ei ollutkaan, kuin myyjäliikettä kun se joutuu täysin turhaa asiaa vatvomaan jopa kuukausitolkulla vaikka tietää lopputuloksen olevan "liikkeen vapauttava" päätös. Myyjäliikkeen riesana siinä sivussa mielensäpahoittajan itku-potku-raivarit, haukkumiset huijariksi ja kaikki muu pska. Aiheeton pska, kun virhevastuulain tunteva myyjäliike on 99% tapauksissa jo alusta pitäen oikeassa ja takuu-uskovainen vain kuvitteli takuun, jota ei ollutkaan.
Hyviä kauppoja toivotteleepi- TTeitiennyt
Voisikohan sillä olla vaikutusta mikä liike mustalle listalle joutuu, onko AKL:n jäsen,
AKL nimittäin valvoo jäsentensä taloudellisia etuja ja on vahvasti mukana ratkaisemassa riitoja.
- v.i.l.l.e
On myös hyvä muistaa, että jobbariliikkeissä tälle ostajan turvalle vain nauretaan ja asiakasta huijataan.
Tarkkana täytyy olla, kun koijarit ilmoittelee myytäviä autoja, joita todellisuudessa myykin yksityinen henkilö, silloin ei ostajalla edes ole mitään virhevastuuta turvanaan.- TT_sen_jo_tiesi
Jobbariliike on epäsana, menee samaan sarjaan kuin virhevastuu=takuu. Olet siis yksiselitteisesti pölvästi mielipiteinesi.
Autoliike myy autoliikkeen itse omistamiaan autoja. Joissain autoliikkeissä on myös ns. tilimyyntiautoja asiakkailta (suurimpina tilimyyjistä lienee palstalta tutut Kamux, SaKa, Vaihtoautomaa, Autolle.com, OstetaanAutoja) joiden myyntiin sisältyy myös virhevastuut, kun autoliike sitä myyntitiliautona myy ja markkinoi.
Huolissaan olosi on siis tuulesta tempaistun turha. Jatka uniasi, kyllä se siitä... - TT_sen_jo_tiesi
"On myös hyvä muistaa, että jobbariliikkeissä tälle ostajan turvalle vain nauretaan ja asiakasta huijataan."
Meillä ainakin jopa joka toinen asiakas kysyy, mitä virhevastuu tarkoittaa ostamaansa autoon. Asiallisesti hänelle auton ikä, hinta, ajomäärä huomioiden se myös kerrotaan. Jos luulona oli asiakkaalla täystakuu, se kyllä hienovaraisesti ravistetaan päästään pois kiusaamasta. Ketään ei ole tarvinnut huijata, ei kuulu luonteenpiirteisiin eikä myöskään yhtiön tapoihin. Omat oikeudet tiedetään, niistä myös kiinni pidetään. Samoin ostajan oikeudet kerrotaan, ilman naureskelua ne myös kysyttäessä selvitetään asiakkaalle.
Ai niin tosiaan... sinähän puhuitkin kuvitteellisista jobbariliikkeistä. Niistä en tiedä mitään kun sellaisia ei oleolemassakaan, toki siellä sinun mielikuvitusmaailmassahan sellaisiakin saattaa olla siinä missä vaaleanpunaisia elefanttejakin?
Hyviä unia toivotteleepi
- ainaonliikkeestä
"Muistakaa arvon ostajat varmistaa se virhevastuun olemassa olo ennen kauppojen tekemistä."
Eipä tuota normaaliälyisen tarvitse sen kummemmin varmistaa, se kun on aina ja poikkeuksetta voimassa silloin, kun auton ostaa autoliikkeestä.
Muistaa pitää sekin, ettei yksityiseltä ostaessa tuota turvaa ole lainkaan. Yksityiseltä ostettuaan ja vikojen kanssa tuskaillessaan ei ole oikeutettu kuluttajasuojaan / kuluttajaneuvonnan ilmaiseen apuun, koska se ei kata yksityisten välisiä autokauppoja. - OstajanTurva
Asian kanssa ei ole ongelmaa, kun ostaa auton kunnon liikkeestä ja kiertää jobbarikauppojen romutarhat kaukaa.
- TurvaOstajalle
Juurikin näin. Virhevastuu kun on aina ja poikkeuksetta voimassa silloin, kun auton ostaa autoliikkeestä.
Muistaa pitää sekin, ettei yksityiseltä ostaessa tuota ilmaista kuluttajanturvaa ole lainkaan. Yksityiseltä ostettuaan ja vikojen kanssa tuskaillessaan ei ole oikeutettu kuluttajasuojaan / kuluttajaneuvonnan ilmaiseen apuun, koska se ei kata yksityisten välisiä autokauppoja eikä pimeää kauppaa tehtailevilta jobbareilta ostaessa.
Jobbarilla ei ole autoliikettä, yksityinen myyjä ei ole koskaan autoliike. - eiturvaa
mikä on kunnon liike? kyllä kokemuksen mukaan ongelmia voi tulla missä hyvänsä liikkeessä
- ootsäpimee
Tatuoi tuo virhevastuu vaikka otsaasi ,kun on niin tärkeä ja rakas sana, että jaksat sitä hokea kuin vähäjärkinen.
- kyöstiii11
Joppariliikkeestä ostaessa vaadi ihmeessä takuuta kirjattavaksi kauppatodistukseen, jos joppari ei suostu, äänestä jaloillasi ja mene jonnekin toiseen rehelliseen liikkeeseen.
Paaliromuja saa halvalla, muista aina tinkiä vähintään puolet pois hinnasta ja tinkiminen kannattaa alkaa jo soittaessa joppariliikkeeseen, nyt on ostajan markkinat!!- Minuntaktiikkaneuvo
Kun autokauppiaan kanssa asia on jo jokseekin sovittu, kannattaa viime hetkellä "papereiden ollessa jo pöydällä" peruuttaa asiasta ja kävellä ovelle päin. Kauppias kyllä juoksee perääsi ja näin saa sen viimeisenkin satasen tingittyä hinnasta.
- miljoona.tilillä
Tehkääpä kaikki latvasta lahot juuri näin kun edellä ohjeistetaan niin saadaan kaikki epämieluisat ostajat ja potentiaaliset rutisijat karsittua pois, voin luvata kauppias ei perääsi juokse
- autonkauppias-polvilleen
Kyllä pitäisi "miljoona.tilillä" kirjoittajalla olla yöllä tuohon aikaan jo jotain fiksumpaakin tekemistä, kuin notkua Suoli24-palstalla.
- rosentti_ei_riitä
autonkauppias-polvilleen kirjoitti:
Kyllä pitäisi "miljoona.tilillä" kirjoittajalla olla yöllä tuohon aikaan jo jotain fiksumpaakin tekemistä, kuin notkua Suoli24-palstalla.
Miksi pitäisi? Ja toisekseen; miksi sinä olet hänen ajan käytöstään huolissasi?
Sinällään kommenttinsahan oli asiantuntevan oikea.
- virhevastuu_toimii
VIRHEVATUU TOIMII!
...ja ihan jokaisessa autoliikkeessä. Virhevastuuta noudattamatta jättämisiä vain muutamia yksittäistapauksia / vuosi ja kuitenkin vuosittain liikkeistä myydään virhevastuun alaisia autoja 600000kpl.
https://kuluttaja.fi/musta-lista/
Autoliike: todistettavasti turvallinen paikka hankkia käytetty auto.- vihevastuu.ei.toimi
VIRHEVASTUU EI TOIMI !
Musta lista Ei velvoita mihinkään !
Jos kuluttajariitalautakunta suosittaa jotain, niin se on aina tulkinnanvaraista, siellä on monia vääriä suosituksia, sillä ei ole mitään pakottavaa seurausta.
Virhevastuuta noudattamatta jättämiä liikkeitä on paljon, ne eivät vaan tule esille koska osassa lautakunnan suositukset on väärin tehty ja osassa monet auton ostajat luopuvat valittamisesta ja kärsivät virheet omissa nahoissaan.
Käräjäoikeudesta saa päätöksen mitä on noudatettava
- Automaattimies
Jopa yksityisen kannattaa miettiä kenelle myy. Tuttu myi käytetyn kulkupelinsä nakkikioskitappelijan näköiselle kovaääniselle karvaturrille. No kuukauden päästä tämä palasi huutaen vaatimaan hinnan alennusta "kun oli mennyt xyz rikki".
- EI_OLE_TAKUU
Kuluttajavalituslautakunnan Veli-Matti Mäki-Fränti:
"Jotkut pitävät virhevastuuta jonkinlaisena takuuna, mitä se ei ole. Monet sekoittavat myös virheen ja vian keskenään, Mäki-Fränti kuvaa. Kuluttajasuojalaki ottaakin huomioon myös myyjän oikeudet, esimerkiksi virhevastuuseen vetoavan valittajan on itse pystyttävä osoittamaan kaupassa tapahtunut selkeä virhe. "
http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/1074123620/Kaytetyt autot tyollistavat kuluttajaviranomaisia
"Käytettyjen autojen kaupassa myös ostajalla on vastuunsa. Ohjeiden mukaan käytetty auto kannattaa aina koeajaa huolellisesti, kuunnella käyntiääntä, tarkkailla pakokaasua ja testata kaikki hallintalaitteet. Jo voimassa oleva kauppalakikin edellyttää, että ostaja aina itse kohtuullisella tavalla tarkistaa kaupan kohteena olevan auton. Lain mukaan ostaja ei voi vedota virheeseen, josta tämän voidaan olettaa tienneen kaupan yhteydessä."- tark.astaja
Ei sun 12v vanhalle lehtiartikkelille voi antaa paljon arvoa,
Lueppas tämä:
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/
3.3 Takuun päättyminen ei katkaise myyjän virhevastuuta
Takuun päättyminen ei tarkoita sitä, että myyjän virhevastuu päättyy. Myyjän vastuu jatkuu takuun jälkeenkin virhevastuun perusteella. Erona takuuseen on se, että kuluttajan pitää osoittaa, että kysymyksessä on virhe.
Ostajan asiantuntemukselle ja virheen osoittamiselle ei voida asettaa kovin korkeita vaatimuksia. Joskus saattaa riittää, että ostaja osoittaa vain sen, että auto ei toimi. Myyjän tulee silloin vastanäytöllä osoittaa auton virheettömyys. Näyttötaakkaan vaikuttaa siis myös se, kummalla osapuolella on todellinen mahdollisuus osoittaa seikkoja. - EI_OLE_TAKUU
tark.astaja kirjoitti:
Ei sun 12v vanhalle lehtiartikkelille voi antaa paljon arvoa,
Lueppas tämä:
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/
3.3 Takuun päättyminen ei katkaise myyjän virhevastuuta
Takuun päättyminen ei tarkoita sitä, että myyjän virhevastuu päättyy. Myyjän vastuu jatkuu takuun jälkeenkin virhevastuun perusteella. Erona takuuseen on se, että kuluttajan pitää osoittaa, että kysymyksessä on virhe.
Ostajan asiantuntemukselle ja virheen osoittamiselle ei voida asettaa kovin korkeita vaatimuksia. Joskus saattaa riittää, että ostaja osoittaa vain sen, että auto ei toimi. Myyjän tulee silloin vastanäytöllä osoittaa auton virheettömyys. Näyttötaakkaan vaikuttaa siis myös se, kummalla osapuolella on todellinen mahdollisuus osoittaa seikkoja.Kiitos linkistä. Voi kun useampikin ostaja tutustuisi näihin TOTEUTUNEISIIN tapauksiin. Pääosinhan ne on luokkaa "takuu-uskovainen ostaja vaatii kaupan purkua tai 3000euroa /kuluttajaneuvonta suosittaa 200euron hyvitystä".
Linkistäsi lainattua FAKTAA:
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/#2.2
"Jos takuuta ei ole annettu tai takuuaika on jo päättynyt, ostajan on osoitettava, että auto on virheellinen. "
"Käytettynä ostetussa autossa voi ilmetä jo pian kaupanteon jälkeen korjaamista vaativia vikoja. Kuluttaja ei voi edellyttää, että käytetty auto olisi uudenveroinen. "
"Ostaja ei voi vedota virheenä sellaiseen vikaan tai puutteeseen, josta hänen voi olettaa tienneen kauppaa tehtäessä."
"...korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle."
Eli ei sun ymmärtämättömyydestä juontuvalle takuu-uskovaisen mielipiteelles voi antaa paljon arvoa...
- verhovc
Ei VV:llä ole mitään virhevastuuta?
- EIootakuu
Virhevastuu ei ole takuu, se pitää tiedostaa:
https://www.is.fi/autot/art-2000005554858.html
"Auton ostanut tulkitsi myynti-ilmoitusta... Kuluttajariitalautakunnan mukaan autoliike toimi oikein. "
https://www.is.fi/autot/art-2000005553824.html
"Espoolaismiehen autoon tuli 2000 euron remontti alle kuukausi kaupan jälkeen. Lautakunta totesi, ettei autossa ollut virhettä eikä suosittanut palautusta."- Uusin_Tieto_Lautakunnan
Aloitus hyvästä aiheesta, mutta aloituksen kommentti on lujaa harhainen. Ei autoalan osaajia "pelota" virhevastuu ja asiakkaan kanssa sen tarkoituksen sekä kattavuuden läpikäyminen.
Kuluttajien lähtökohtainen olettama, että vanhassa käytetyssä autossa olisi takuu on kokolailla totaalisen VÄÄRÄ OLETTAMA. Takuuta kun ei lain mukaan ole käytettynä ostetussa autossa päivääkään, puhumattakaan "6kk tai enemmän".
Tämän faktan ja sen tuomat lainalaisuudet autoalan liikkeet ja autoalan yrittäjät sekä työssään toimiva myyntihenkilökunta toki tietävät. Näin jo ihan kokemuksen kautta osaavat ohjata takuusta räyhäävän syrjemmälle meuhkaamaan turhuuksiaan ja ennen muuta rauhoittumaan ja ankeimmat tapaukset joudutaan siirtämään suoraan kuluttajaoikeusneuvontaan asiaansa meuhkaamaan. Oikeampi paikka valittajille olisi hyvin usein mielenterveyspalvelut, mutta kun nekin on tukossa jo muutenkin, joutuu kuluttajaneuvonta toimimaan päänparantajina näille uskovaisille.
Näin ollen kun "takuu on aina" virheolettama on usein niin syvälle juurtunut asiakkaalle vääränä tietona, niin sitä ei edes rauhallisella, faktoihin perustuvalla keskustelulla saa sieltä pääkopasta pois. Ei automyyjä, ei autokauppias ja usein ei edes kuluttajaoikeusneuvojakaan; näin syntyy SATOJA TÄYSIN TURHIA VALITUKSIA kuluttajariitalautakuntaan joka vuosi.
Maistraattien kuluttajaoikeusneuvojat ovat hekin jo totaalisen uupuneita vastailemaan takuu-uskovaisten, aina ja kaikesta turhaan valittajien täysin järjenvastaisiin vaatimuksiin käytettyjen autojen vastuissa.
Onneksi kuluttajaneuvonta on saanut päivitetyt ohjeistukset ja tulkintarajat kiistojen sovitteluun ja näin tästä jo mielenvikaisuuteen asti kohonneesta ostajien TAKUU-USKOVAISUUDESTA päästään vähitellen eroon. Vähitellen toki ja vain liikkeiden myyjien ja autoalan yrittäjien reklamaatioiden hoidon JÄMÄKKYYDELLÄ (ei korvata mitään ylimääräistä ) sekä myös kuluttajaoikeusneuvonnan nykyisen, yrittäjäystävällisemmän ohjeistuksen kautta. Viimeisimmät päivitykset myös kuluttajariitalautakunnan suosituksia jakavassa yhteisössä, edelleen sekin yrittäjäymmärtäväisempään suuntaan, katkaisee toivottavasti takuu-uskovaisuuden harhat vihdoin lopullisesti.
- Hyvät_Kaupat_Kaikille
Virhevastuu on kaikille autoliikkeille päivän selvä asia; se kuuluu kaupantekoon automaattisesti.
Ostajilla tämän virhevastuun kanssa on ongelmia, kun se valitettavan usein ostajien mielikuvissa mielletään samaksi, kuin uuden auton takuu.
Näistä toden ja fiktion, mielikuvien ja faktan eroista syntyy erimielisyyksiä silloin, kun asiakas kokee ja mieltää ostaneensa "auton liikkeestä takuulla" ja myyjäliike taas tietää myyneensä "käytetyn auton sisältäen lainmukaisen virhevastuun, ei takuuta".
Hyviä kauppoja saa toivotella kuka tahansa ja kelle tahansa, hyvä olisi kuitenkin pitää mielessä realiteetit ja pitäytyä faktoissa.
Hyviä kauppoja toivottelen siis minäkin ja ihan kaikille. Niin myyjäliikkeille kuin ostaja asiakkaillekin. Miksipä en toivottelisi? Kaikkihan tahtovat tehdä parhaan kaupan.- Huonot_Kaupat_Kaikille
Virhevastuu on kaikille autoliikkeille epäselvä; se ei kuulu kaupantekoon automaattisesti.
Myyjälle tämän virhevastuun kanssa on ongelmia, kun se valitettavan usein myyjien mielikuvissa mielletään samaksi, kuin takuuta ei olisi.
https://www.is.fi/autot/art-2000005568198.html - Hyvät_Kaupat_Toisille
Huonot_Kaupat_Kaikille kirjoitti:
Virhevastuu on kaikille autoliikkeille epäselvä; se ei kuulu kaupantekoon automaattisesti.
Myyjälle tämän virhevastuun kanssa on ongelmia, kun se valitettavan usein myyjien mielikuvissa mielletään samaksi, kuin takuuta ei olisi.
https://www.is.fi/autot/art-2000005568198.htmlHienoa, että virhevastuulaki toimii!
Tässäkin tapauksessa liike on ottanut heti osaa 50% jakoketjun katkeamisen aiheuttamiin kuluihin 58000km ajetussa autossa. Se on "automaattisena osanottona" ilman että kuluttajalautakuntaa on asialla vielä edes vaivattu, liikkeeltä erittäin hyvä osanotto kun toden totta, sitä takuuta ei autossa ollut.
Nyt asiasta on edelleen ollut erimielisyyttä ja tällä kertaa liikkeen on velvoitettu ottamaan enemmän osaa kunnostukseen perusteluna auton vähäinen ajomäärä suhteessa kyseisen osan rikkoutumiseen. Sekin on ihan oikein ja tätäkin lisäkorvaussuositusta liike on noudattanut.
Kauppa oli varmuudella huonohko tälle liikkeelle ja erittäin hyvä ostajalle; saihan hän jakoketjun uusittua "liikkeen piikkiin". Näin se vaan virhevastuu toimii ja liikkeet sen tiedostavat kuuluvan automaattisesti kauppaan; niin tässäkin kun 50% oli automaationa otettu osaa. - arvottu_päätös
Hyvät_Kaupat_Toisille kirjoitti:
Hienoa, että virhevastuulaki toimii!
Tässäkin tapauksessa liike on ottanut heti osaa 50% jakoketjun katkeamisen aiheuttamiin kuluihin 58000km ajetussa autossa. Se on "automaattisena osanottona" ilman että kuluttajalautakuntaa on asialla vielä edes vaivattu, liikkeeltä erittäin hyvä osanotto kun toden totta, sitä takuuta ei autossa ollut.
Nyt asiasta on edelleen ollut erimielisyyttä ja tällä kertaa liikkeen on velvoitettu ottamaan enemmän osaa kunnostukseen perusteluna auton vähäinen ajomäärä suhteessa kyseisen osan rikkoutumiseen. Sekin on ihan oikein ja tätäkin lisäkorvaussuositusta liike on noudattanut.
Kauppa oli varmuudella huonohko tälle liikkeelle ja erittäin hyvä ostajalle; saihan hän jakoketjun uusittua "liikkeen piikkiin". Näin se vaan virhevastuu toimii ja liikkeet sen tiedostavat kuuluvan automaattisesti kauppaan; niin tässäkin kun 50% oli automaationa otettu osaa.Hyvin toimi reklamaation hoidossa autoliike. Paremmin "arpajaisissa" onnistui ostaja, joka sai käytännössä käytettyyn autoon tällä kertaa uuden auton takuuta vastaavan päätöksen kuluttajariitalautakunnasta. Noh, joskus sielläkään ei ihan olla kartalla. Onnea voittajalle!
- vastuu_oikeus_tasapaino
Huonot_Kaupat_Kaikille kirjoitti:
Virhevastuu on kaikille autoliikkeille epäselvä; se ei kuulu kaupantekoon automaattisesti.
Myyjälle tämän virhevastuun kanssa on ongelmia, kun se valitettavan usein myyjien mielikuvissa mielletään samaksi, kuin takuuta ei olisi.
https://www.is.fi/autot/art-2000005568198.htmlKyllä autoliikkeenä pitää kantaa vastuunsa, mutta myös pitää omista oikeuksistaan kiinni.
Ei tuossa virhevastuussa käytettyyn autoon mitään järkeä ole, mutta jos alalla meinaa viihtyä liikkeenharjoittajana, pitää tuokin puoli kaupan lainalaisuuksia ottaa huomioon. - Itte_Pitää_Tiätää
vastuu_oikeus_tasapaino kirjoitti:
Kyllä autoliikkeenä pitää kantaa vastuunsa, mutta myös pitää omista oikeuksistaan kiinni.
Ei tuossa virhevastuussa käytettyyn autoon mitään järkeä ole, mutta jos alalla meinaa viihtyä liikkeenharjoittajana, pitää tuokin puoli kaupan lainalaisuuksia ottaa huomioon.Autoliikkeen tosiaan pitää vastuunsa tiedostaa, mutta ainoastaan perustuen faktoihin ja lakeihin, eikä asiakkaan "musta tuntuu että takuu on" -luulotteluun.
Luulottelun leikkeihin jos lähtee asiakkaan mukaan tanssimaan, on tuho varma ja voi lopetella autokauppiaan uransa siihen hetkeen kun asiakas alkaa määräämään "takuut" ja muut kaupanehdot hinnoista ja välirahoista lähtien.
- Vinkkiä
Kannattaa muistaa se, että jos käyttäydyt autoliikkeessä asiallisesti ja mainitset myyjälle, että tehdään sellaiset kauppakirjat ettei autossa ole mitään joutavia virhevastuita niin saat autosi todennäköisesti paljon halvemmalla.
Meillä ihan tarjotaan järkiasiakkaille vaihtoehtoa luopua virhevastuu-oikeuksista kun asiakas alkaa alennusta tinkimään. Monelta harmilta säästyy, kun myy auton "korjattavaksi" tai "varaosiksi" nimellisellä alennuksella.- naurajat-voittaa-aina
Antakaa pienkauppiaan pitää piilovikaiset, kilometriväärennetyt paaliromunsa. Mitään virhevastuu-oikeuksista luopumisesta jalasmökin jobbarin tyrkyttämiä lappuja ei allekirjoiteta ja kaupanteko loppuu tähän. Siirrymme sujuvasti tekemään autokauppaa toisiin autoliikkeisiin.
- lkefvnek
Autoliike ei voi millään allekirjoituksella tai muullakaan lappusella kumota lakia. Kanaverkkoaitauksessa myytävät paaliromut ovat sitten asia erikseen, vastuullisen virheen tekee se joka aitaukseen menee autoa ostamaan.
- virhevastuu_toimii
lkefvnek kirjoitti:
Autoliike ei voi millään allekirjoituksella tai muullakaan lappusella kumota lakia. Kanaverkkoaitauksessa myytävät paaliromut ovat sitten asia erikseen, vastuullisen virheen tekee se joka aitaukseen menee autoa ostamaan.
Laki toimii, mutta takuu se ei ole.
On ihan sama mistä liikkeestä auton ostaa; kanaverkkoaitauksesta, jalasmökistä tai lasipalatsista; lakia tulkitsee kuluttajaviranomaiset ja laki on kaikille sama. Takuuta ei ole lasipalatsinkaan autossa, vaikka se samanlainen sieltä marmorilattialta ostettuna tuhansiakin kalliimpi onkin.
Virhevastuu ei ole takuu.
Autoliikkeet, ihan kaikki, noudattavat virhevastuulakia hyvin.
Virhevastuuta minkäänlaiseksi takuuksi luuleva asiakas pettyy aina ja kaikkialla. - oikeusturva
"lakia tulkitsee kuluttajaviranomaiset"
nimenomaan tulkitsee, eli antaa suosituksen, ei ole päätös, ei ole pakottava, ei sido mihinkään! - virhevastuu_toimii
oikeusturva kirjoitti:
"lakia tulkitsee kuluttajaviranomaiset"
nimenomaan tulkitsee, eli antaa suosituksen, ei ole päätös, ei ole pakottava, ei sido mihinkään!...mutta tuota suositusta, jonka tulkinta perustuu siis lakiin, NOUDATTAA autoliikkeet hyvin.
Onhan se selviö, että omaa liiketoimintaansa ei kenenkään ehdoin tahdoin ole järkevää hankaloittaa ja kerätä itselleen tuskaa ja yritystoiminnalleen tehdä hallaa, rimpuilemalla selkeistä lakiin perustuvista suosituksista. Hoitelee osuutensa (ei takuu, joten osanotto liikkuu 0%-50% hieman virheestä riippuen) ja jatkaa päiväänsä. Normipäivä.
Ostajalle, jos on takuu-uskovaisuuteen taipuvainen, tämä tietenkin on järkytys ja omasta mielestään jopa oikeusmurha. Joutuu itse kustantamaan oman autonsa vian korjauksesta 50-100% perustuen Suomen lakiin ja kuluttajaviranomaisen tulkintaan. Päivä pilalla, liike on huijari ja lakikin on ihan perseestä. - Pentti_Ei_Ymmärrä
virhevastuu_toimii kirjoitti:
...mutta tuota suositusta, jonka tulkinta perustuu siis lakiin, NOUDATTAA autoliikkeet hyvin.
Onhan se selviö, että omaa liiketoimintaansa ei kenenkään ehdoin tahdoin ole järkevää hankaloittaa ja kerätä itselleen tuskaa ja yritystoiminnalleen tehdä hallaa, rimpuilemalla selkeistä lakiin perustuvista suosituksista. Hoitelee osuutensa (ei takuu, joten osanotto liikkuu 0%-50% hieman virheestä riippuen) ja jatkaa päiväänsä. Normipäivä.
Ostajalle, jos on takuu-uskovaisuuteen taipuvainen, tämä tietenkin on järkytys ja omasta mielestään jopa oikeusmurha. Joutuu itse kustantamaan oman autonsa vian korjauksesta 50-100% perustuen Suomen lakiin ja kuluttajaviranomaisen tulkintaan. Päivä pilalla, liike on huijari ja lakikin on ihan perseestä.Juuri näin; virhevastuu toimii ja autoliikkeet noudattavat suosituksia hyvin.
Reklamaatioiden määrä on kaikissa tiedossani olevissa yhteistyö- ja vertailuautoliikkeissä (merkkiliikkeitä ja pienempiä liikkeitä) kasvanut viime vuosina x-potentiaalisesti, eli täysin järjettömiin mittasuhteisiin. Kaikesta valitetaan, ihan kaikesta, jopa myyntihetkellä kerrotuista ja ostajan itsekin toteamista/hyväksymistään ominaisuuksista. Jos se pakoputki pörisi ostaessa, ei se varmasti itsestään korjaannukaan ja siitä on järjetöntä soitella kuukauden päästä ja vaatia huijariksi haukkuen liikettä maksamaan kun se ei tullutkaan satasella kuntoon!?
Tätä ei useimmat normi kuluttajat vaan ota tajutakseen, ei sitten millään: virhevastuita noudatetaan KAIKISSA AUTOLIIKKEISSÄ hyvin, jopa erinomaisen hyvin. Takuuksi virhevastuuta noudattava pettyy varmasti.
Kun virhevastuu käytetyssä autossa EI OLE TAKUU, se ei myöskään kaikkea korvaa, ei edes osittain. On hyvin harvinaista, että autoon tulee sellainen vika jonka virhevastuulain perusteella myyjäliike joutuisi kokonaisuudessaan kustantamaan kuntoon. Siis ostaja asiakkaalle täysin ilmaiseksi.
Suurin osa, korostetaan vielä SUURIN OSA liikkeeseen tulevista reklamaatioista on lakia oikein tulkiten nolla-korvaus; eli ei liikkeen korvattavaa vikaa lainkaan. Tämä kokemuksen suomin faktoin varmana tietona. Jos tästä asiakas pettyy ja jakelee dis-informaatiota somessa, sitten se vaan menee niin. Pölvästejä riittää ja pölvästin pölvästisuollot pölvästipalstoilla osaa täysjärkinen ihminen jättää omaan arvottomaan arvoonsa.
Loput, alle puolet reklamaatioista, johtaa sovitellen joko kuluttajaneuvonnan kanssa tai ilman, myyjäliikkeen osanottoon vian kunnostuksessa. Osanotto-% ei kuitenkaan ole lähellekään 50% (vaikka tätäkin kuvitelmaa asiakkailla tuntuu olevan) vaanpääsääntöisesti luokkaa 10-30%. Tämäkin kokemuksesta faktana.
Eli ei virhevastuulain noudattaminen tai sen olemassaolo ilmaisena turvana asiakkaalle ole autoliikkeille mikään ongelma tai pelote, kuten aloittaja p.e.n.t.t.i tässä maalailee. Se on alaan kuuluva "välttämätön paha", eikä itseasiassa edes "paha" ollenkaan; yksi autoliiketoiminnan kuluerä muiden lakisääteisten kulujen joukossa. - Kaukamatka
Pentti_Ei_Ymmärrä kirjoitti:
Juuri näin; virhevastuu toimii ja autoliikkeet noudattavat suosituksia hyvin.
Reklamaatioiden määrä on kaikissa tiedossani olevissa yhteistyö- ja vertailuautoliikkeissä (merkkiliikkeitä ja pienempiä liikkeitä) kasvanut viime vuosina x-potentiaalisesti, eli täysin järjettömiin mittasuhteisiin. Kaikesta valitetaan, ihan kaikesta, jopa myyntihetkellä kerrotuista ja ostajan itsekin toteamista/hyväksymistään ominaisuuksista. Jos se pakoputki pörisi ostaessa, ei se varmasti itsestään korjaannukaan ja siitä on järjetöntä soitella kuukauden päästä ja vaatia huijariksi haukkuen liikettä maksamaan kun se ei tullutkaan satasella kuntoon!?
Tätä ei useimmat normi kuluttajat vaan ota tajutakseen, ei sitten millään: virhevastuita noudatetaan KAIKISSA AUTOLIIKKEISSÄ hyvin, jopa erinomaisen hyvin. Takuuksi virhevastuuta noudattava pettyy varmasti.
Kun virhevastuu käytetyssä autossa EI OLE TAKUU, se ei myöskään kaikkea korvaa, ei edes osittain. On hyvin harvinaista, että autoon tulee sellainen vika jonka virhevastuulain perusteella myyjäliike joutuisi kokonaisuudessaan kustantamaan kuntoon. Siis ostaja asiakkaalle täysin ilmaiseksi.
Suurin osa, korostetaan vielä SUURIN OSA liikkeeseen tulevista reklamaatioista on lakia oikein tulkiten nolla-korvaus; eli ei liikkeen korvattavaa vikaa lainkaan. Tämä kokemuksen suomin faktoin varmana tietona. Jos tästä asiakas pettyy ja jakelee dis-informaatiota somessa, sitten se vaan menee niin. Pölvästejä riittää ja pölvästin pölvästisuollot pölvästipalstoilla osaa täysjärkinen ihminen jättää omaan arvottomaan arvoonsa.
Loput, alle puolet reklamaatioista, johtaa sovitellen joko kuluttajaneuvonnan kanssa tai ilman, myyjäliikkeen osanottoon vian kunnostuksessa. Osanotto-% ei kuitenkaan ole lähellekään 50% (vaikka tätäkin kuvitelmaa asiakkailla tuntuu olevan) vaanpääsääntöisesti luokkaa 10-30%. Tämäkin kokemuksesta faktana.
Eli ei virhevastuulain noudattaminen tai sen olemassaolo ilmaisena turvana asiakkaalle ole autoliikkeille mikään ongelma tai pelote, kuten aloittaja p.e.n.t.t.i tässä maalailee. Se on alaan kuuluva "välttämätön paha", eikä itseasiassa edes "paha" ollenkaan; yksi autoliiketoiminnan kuluerä muiden lakisääteisten kulujen joukossa.Moiselta "juupas se takuu on" "eipäs olekaan takuu" virhevastuusta väittelemiseltä ja täysin ajanhaaskuujumpalta välttyy helpoiten, kun jättää kaupan tekemättä p.e.n.t.i.n. kanssa.
- luirahti
P.e.n.t.t.i on virhe (-laaki ) .
- Arijob
Korjattavaksi tai varaosiksi myytävässä autossa ei ole virhevastuuta. Tehkää hyvät kauppakirjat, säästytte monilta harmeilta.
- autokauppiasevp
Suosittelen lämpimästi jokaista autoliikettä ottamaan kunnon oikeusturvavakuutuksen, tutun asianajajan kanssa saa sovittua helposti, ettei tarvitse maksaa omavastuuta joka vakuutuksissa on, vaan tämä tyytyy vakuutusyhtiön maksamaan korvaukseen. On helppo jättää takuu-uskovaisten itkut asianajajan hoidettavaksi, suurin osa takuu-uskovaisten itkuista kaatuu jo kuluttajalautakunnan, ei aihetta korvauksiin/hinnanalennuksiin, ja mikäli itkupilli sattuu saamaan (tähän menee nykyisin yli 1 1/2 vuotta) jonkin korvaussuosituksen (poikkeuksetta max 1/4 osa itkupillin alkuperäisestä vaatimuksesta, hyvin usein paljon vähemmän), kannattaa tarjota korkeintaan puolet siitä, tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa, että korvaus maksetaan vain käräjäoikeuden päätöstä vastaan, tässä kannattaa huomioida, ettei käräjäoikeus ota käsittelyyn alle 5000€ riitoja, vaan nämä menee sovitteluun, poikkeuksetta itkupillikin on jo sen verran kypsynyt, että selviät murto-osalla siitä mitä itkupilli kuvitteli saavansa. Tosi moni luovuttaa jo aiemmin, ja pääset maksamatta sitä pientäkään korvausta. Saman käsittelyn sai jokainen itkupilli, oli asiallinen (harvinaista) tai ei, yhtään goodwill osanottoa en ole koskaan maksanut. Kauppiasaikoinani tein liiketoimintaa, jonka ainoa tarkoitus on tuottaa omistajalleen mahdollisimman paljon rahaa, yhdestäkään asiakkaasta en edes halunnut kaveria.
- Paaliromu-Ukko
Nyt äkkiä nukkumaan, että jaksat taas nousta klo 04:00 suoltamaan uutta pa$kaa palstalle tapasi mukaan. Jallua, kossua ja nyrkki-Kyllikkiä, niin kyllä se siitä...
- KauppiasOikeusturvattu
Hyvät ja ilmeisen kokemusperäiset neuvot IHAN KAIKILLE AUTOLIIKKEILLE!
Nykyisin kun ihmisillä kun tuntuu olevan valittamisen herkkyys ja ennen muuta omien virhearvioidensa, itse aiheutettuihin vahinkoihin ja virheostoksiin syyllisen etsiminen muualta kuin itsestään enemmänkin sääntö, kuin poikkeus. Aina syyllinen on joku muu, kuin itse asiakas.
Näihin syyllisen muualta hakijoihin ja tapa-valittajiin pitää autoliikkeenkin osata varautua ja hyvä tuki on juuri tuo oikeusturvavakuutus. Voi huoletta viedä asiat saamaan oikean, lainmukaisen päätöksen oikeusistuimista ja asianajaja hoitaa homman maaliin. Itselle jää vain asiakkaan valehteluihin vastaväitteiden ja -todisteiden koostaminen. Rehellisyys on usein kauppiaan hyve ja edelleenkin asiakkaalla tuntuu olevan vääristyneen totuuden, eli valehtelun tapa yleisempää kuin moni täysjärkinen voisi uskoakaan. Nämä valehtelut ja vääristelyt, muistikuvat ja -harhat on helppo oikeudessa kumota valheiksi, ainoastaan kaupankulun ja vikojen olemassaolon tai -olemattomuuden faktat kertomalla. Ei tarvitse itse asiakkaan kanssa "tapella" saati kuunnella suoraa huutoaan ja törkeitä haukkumisiaan, vaan voi keskittyä työntekoon täyspäisten asiakkaitten kanssa kauppaa tehden.
Kiitos "evp", hyvästä vinkistä.
Virhevastuuta pitää tietenkin noudattaa, mutta kun se ei ole takuu, syntyy riitaa takuu-uskovaisen asiakkaan kanssa. - kauppiasevp
KauppiasOikeusturvattu kirjoitti:
Hyvät ja ilmeisen kokemusperäiset neuvot IHAN KAIKILLE AUTOLIIKKEILLE!
Nykyisin kun ihmisillä kun tuntuu olevan valittamisen herkkyys ja ennen muuta omien virhearvioidensa, itse aiheutettuihin vahinkoihin ja virheostoksiin syyllisen etsiminen muualta kuin itsestään enemmänkin sääntö, kuin poikkeus. Aina syyllinen on joku muu, kuin itse asiakas.
Näihin syyllisen muualta hakijoihin ja tapa-valittajiin pitää autoliikkeenkin osata varautua ja hyvä tuki on juuri tuo oikeusturvavakuutus. Voi huoletta viedä asiat saamaan oikean, lainmukaisen päätöksen oikeusistuimista ja asianajaja hoitaa homman maaliin. Itselle jää vain asiakkaan valehteluihin vastaväitteiden ja -todisteiden koostaminen. Rehellisyys on usein kauppiaan hyve ja edelleenkin asiakkaalla tuntuu olevan vääristyneen totuuden, eli valehtelun tapa yleisempää kuin moni täysjärkinen voisi uskoakaan. Nämä valehtelut ja vääristelyt, muistikuvat ja -harhat on helppo oikeudessa kumota valheiksi, ainoastaan kaupankulun ja vikojen olemassaolon tai -olemattomuuden faktat kertomalla. Ei tarvitse itse asiakkaan kanssa "tapella" saati kuunnella suoraa huutoaan ja törkeitä haukkumisiaan, vaan voi keskittyä työntekoon täyspäisten asiakkaitten kanssa kauppaa tehden.
Kiitos "evp", hyvästä vinkistä.
Virhevastuuta pitää tietenkin noudattaa, mutta kun se ei ole takuu, syntyy riitaa takuu-uskovaisen asiakkaan kanssa.Toki tietenki jaan kokemusperäisiä neuvoja/vinkkejä aloitteleville kauppiaille. On jotenkin ihmeellinen tuo ihmisten (lue paaliromuukkojen) käsitys, että autokauppiaalla ei olisi minkäänlaista oikeusturvaa, vaan autoliike on pankkiautomaatti mistä "paaliromuukot" saavat mielivaltaisesti päänsä sisäisen oikeudenkäynnin tuloksena käydä nostamassa rahaa. Toisaalta palkollisen "paaliromuukon" oikeus on lorvailla työssään, hakea sairaslomaa kun on ryypännyt viikonlopun, tulla töihin vartti myöhässä, lähteä kotiin puoli tuntia ennen työajan loppua...ym. täydellä palkalla, tietenkin....
EI, EI SE NOIN MENE!!!!
On yhtälailla kauppiaan, kuin asiakkaan oikeus saada lainmukainen kohtelu, se, että lainmukaisuus on eri, kuin "paaliromuukon" päänsisäisen" oikeudenkäynnin tulos, on pelkästään "paaliromuukon" ongelma, ei kauppiaan.
- Paaliromu-Ukko
On tuo eräs edellisestä työpaikastaan potkut saanut pienkauppias kyllä jo päästään ihan totaalisesti sekaisin. Illalla kirjoittelee palstalle typeriä juttujaan ja seuraavana aamuna vastaa itse omiin kirjoituksiinsa mukamas toisena henkilönä. Ei onnistu kirjoitustyylin täydellinen muuttaminen sitten millään tältä omasta mielestään "verbaalisesti lahjakkaalta" piilovikaisia, kilometriväärennettyjä paaliromuja kauppaavalta jobbarilta. Älä yritä, kun et kerran osaa... olet vasta pelkkä surkea aloittelija trollaamisessa...
- poppa-mies
Kukahan on päästään sekaisin ?
- AnonyymiUUSI
Puhelin sormi vaade Suomi ulkomaille
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu1057537Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2437444K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1455153Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1404839PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *504593Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko904282Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta1164100- 1641812
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.91599Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell2581464