Kukaan tavan kansalainen ei tiedä millaisella

veeeraniemi

autolla vainajia kuljetetaan sairaaloista ruumiinavauksiin niitä tekeviin sairaaloihin. Ja niitä kuljetuksia tekevä toimija ei vastaa kyselyyn, herää epäilys, miten se tapahtuu, tapahtuuko vainajaa kunnioittaen vai raadollisemmin, joka toiminta ei katsetta kestäisi, vai? Omaisethan ei ole tätä vaihetta näkemässä. Silloin ainakin ollaan hienoina mustine autoineen ja vaatteineen ja käyttäydytään hillitysti kun omaiset on näkemässä.Kysyn kun en tiedä.

47

569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiakasonainaoikeassa

Onko asiakkaat valittaneet ??

• Ei sinun katseesi kestäisi ruumiinavaustakaan. Minä ainakin uskon ja luotan että kuljetus sujuu ihan asiallisesti.

• latelavv

haluan että kuollutta läheistäni siirroissa käsitellään arvokkaasti ja kunnioittavasti myös siinä saumassa kun en itse näe.

• Ymmärrettävää. mutta onko lähtökohtainen ajatuksesi että ei kunnioitettaisi. Uskon että joka tuollaiseen hommaan alkaa, ymmärtää asemansa vaativan arvokkuuden. Aina on seinilläkin silmät ja korvat. Loppuu työt lyhyeen jos on merkkejä epä-asiallisuuksista.

• veeeraniemi
        siilenämää kirjoitti:

Ymmärrettävää. mutta onko lähtökohtainen ajatuksesi että ei kunnioitettaisi. Uskon että joka tuollaiseen hommaan alkaa, ymmärtää asemansa vaativan arvokkuuden. Aina on seinilläkin silmät ja korvat. Loppuu työt lyhyeen jos on merkkejä epä-asiallisuuksista.

"seinilläkin silmät ja korvat."
        no tässähän ovat nyt ne korvat, ja silmät....

"Uskon että joka tuollaiseen hommaan alkaa, ymmärtää asemansa vaativan arvokkuuden."noinko yhteiskunnassa sitten on?

• veeeraniemi kirjoitti:

"seinilläkin silmät ja korvat."
        no tässähän ovat nyt ne korvat, ja silmät....

"Uskon että joka tuollaiseen hommaan alkaa, ymmärtää asemansa vaativan arvokkuuden."noinko yhteiskunnassa sitten on?

Oletkos siis nähnyt jonkun kuljetuksen vai mitä tarkoitat. tämän palstan silmistä ja korvista en niin perustaisi. En osaa sanoa tämän tapauksen yhteiskunnallista vaikutusta, vain olettaa yrittäjän näkökulmasta.

• Kumi-sekoitteista ruumis-pussia käytetään vainajien siirtelemisessä.
      Lukuun-ottamatta viimeistä matkaa.
      Kaikki kuolleet eivät haise niin hyvältä että niitä noin vain kalliissa ruumis-autossa kuljetellaan.
      Ruumis-autot ovat useimmiten paksusti topattujakin kauniisti.

H.

• Nöyryytetty.surija

Minä en ainakaan usko arvokkaaseen kuljetukseen, luultavasti normaali asiallinen tavarakuljetus, ruumis lienee pakasteena tai sulana, mutta ei minusta kuitenkaan mitään arvoa-alentavaa. Pääasia että ruumiinavauksessa saadaan selville se mitä haetaan. Itse asiassa minulla on mahdollisuus saada se selville, ehkä joskus sopivassa tilanteessa kysyn asiaa.
      Olen tämän ennenkin kirjoittanut ja taas sain aiheen kirjoittaa. Vainaja avattiin ja tuotiin kirkkoon siunattavaksi. Päällä luki: ei saa avata. Puoliso kuitenkin halusi katsoa. Oli tilattu kuolinpaita, 58 euroa, joka oli myös laskussa. Oli kaulan ympärille kiedottu sideharsorätti ja peitto vedetty kaulaan asti. Se jos mikä oli vainajan halveeraamista. Kysyttiin hautaustoimistosta. Sieltä vastattiin että yleensä läheinen on niin järkyttynyt että ei ymmärrä katsoa onko paita tai ei. Meitä oli kymmenen "järkyttynyttä" katsojaa. Ei ollut kännyköitä tilanteessa. Hautaustoimistosta kerrottiin, että voidaan lähteä tarkistamaan ja jos paitaa ei ole, laittamaan. Ei haluttu, että jäykistynyttä vainajaa aletaan repimään. Laskussa paitaa ei hyvitetty, ei jaksettu ruveta rettelöimään.

• nykkiiio

"Oli kaulan ympärille kiedottu sideharsorätti ja peitto vedetty kaulaan asti. Se jos mikä oli vainajan halveeraamista. "tuota en ymmärrä, mikä vainajan halveeraamista , kun ruuniinavauksessa avataan, joudutaan jotain sidettä ja suojaa sitten avttujen kohtien päälle laittaa. Mutta siitä tilatusta paidasta olisi pitänyt ottaa enemmän selkoa. Mikä hautaustoimisto tällaista teki, vai pitääkö sitä vielä palkkioksi suojella ja salata.

• Nöyryytetty.surija
        nykkiiio kirjoitti:

"Oli kaulan ympärille kiedottu sideharsorätti ja peitto vedetty kaulaan asti. Se jos mikä oli vainajan halveeraamista. "tuota en ymmärrä, mikä vainajan halveeraamista , kun ruuniinavauksessa avataan, joudutaan jotain sidettä ja suojaa sitten avttujen kohtien päälle laittaa. Mutta siitä tilatusta paidasta olisi pitänyt ottaa enemmän selkoa. Mikä hautaustoimisto tällaista teki, vai pitääkö sitä vielä palkkioksi suojella ja salata.

nykkiiio, en tietenkään tarkoita etteikö sideharsorättiä kuuluisi laittaa. Toinen tuntemani kuoli ja avattiin. Hänellä oli sideharsorätti, jonka päällä oli kuolipaitakaulus. Oli siistin näköinen, eikä ulkopuolinen nähnyt ollenkaan, että oli avattu, vaikkei tietenkään asia salainen ollut.
        Siis halveeraamista oli se että paita oli maksettu, muttei ollut vainajan päällä. Että näin tehdään rahaa, kun arkun päälle laitetaan: ei saa avata. Vainaja oli muuten ihan siistin näköinen, mitään syytä avauskiellolle ei ollut kuin sen paidan puuttuminen.
        Olisi pitänyt silloin tehdä asiasta numero, mutta lähin surija ei halunnut, kun ei jaksanut. Eihän me muut voitu ruveta. Itä-Uudellamaalla oli, mutta en sen tarkemmin halua kertoa enää.

• Nöyryytetty.surija kirjoitti:

nykkiiio, en tietenkään tarkoita etteikö sideharsorättiä kuuluisi laittaa. Toinen tuntemani kuoli ja avattiin. Hänellä oli sideharsorätti, jonka päällä oli kuolipaitakaulus. Oli siistin näköinen, eikä ulkopuolinen nähnyt ollenkaan, että oli avattu, vaikkei tietenkään asia salainen ollut.
        Siis halveeraamista oli se että paita oli maksettu, muttei ollut vainajan päällä. Että näin tehdään rahaa, kun arkun päälle laitetaan: ei saa avata. Vainaja oli muuten ihan siistin näköinen, mitään syytä avauskiellolle ei ollut kuin sen paidan puuttuminen.
        Olisi pitänyt silloin tehdä asiasta numero, mutta lähin surija ei halunnut, kun ei jaksanut. Eihän me muut voitu ruveta. Itä-Uudellamaalla oli, mutta en sen tarkemmin halua kertoa enää.

tuskinpa vainaja jäi sitä paitaa kaipaamaan.............

• hmpff

Kunhan hoitavat minut pois nopeasti ja tehokkaasti, ihan sama mulle vaikka osissa. Vieköön vaikka kottikärryillä! Sen verran tyyriä hommaa omaisille kun joku kuolee.

Jos kuolleita käsittelee päivittäin, pitää varmaan jollain tasolla pystyä pysymään neutraalilla tasolla, että sen jaksaa tehdä. Jotenkin kuitenkin jaksan uskoa siihen, että työnsä tekevät niin hyvin kuin puitteet antaa myöten. Kuljetukset ja siirrot hoitaa mun käsittääkseni hautausurakoitsijat, jotka ovat yksityisyrittäjiä. Jos saisivat huonon maineen siitä, että eivät käsittele kunnioituksella sitä "rahdittavaa", niin leipä loppuisi.

• hantaliilius

"Jos saisivat huonon maineen siitä, että eivät käsittele kunnioituksella sitä "rahdittavaa", niin leipä loppuisi."

Mistä ne mintään maineen saa kun kukaan ei tiedä, mitä tehdään, piilossa tekevät, minen luota ihmiseen.

• hantaliilius kirjoitti:

"Jos saisivat huonon maineen siitä, että eivät käsittele kunnioituksella sitä "rahdittavaa", niin leipä loppuisi."

Mistä ne mintään maineen saa kun kukaan ei tiedä, mitä tehdään, piilossa tekevät, minen luota ihmiseen.

Piilossa tekevät, hohoijaa. Pyydä lupa seuraavan kerran mennä mukaan jos noin epäluulo kalvaa.

• hmpff
        hantaliilius kirjoitti:

Onhan siellä sairaalassa henkilökuntaa luovuttamassa ruumiin, vai ajattelitko että ihan vapaasti saa käydä hakemassa sen?

Muutenkin, mitä murehdit, ruumis on tyhjä kuori enää vaan, ei sillä tuntoa enää ole. Vaikka olisi kuinka uskovainen, niin pyhä henkikin on jo jossain pilven päällä.

Kunnioitatko sinä tarpeeksi jauhelihat keittiössäsi? Sekin on joskus kirmaillut onnellisena pitkin niittyjä.

Ihan turhia juttuja mietit, kuule ❤

• Voi että osaa olla "hieno-pershe"
      Suomessa ovat omaiset joutuneet iät ja ajat katselemaan vainajiaan kauhistuneina.
      Sota-aikoina ei lauta-laatikossa kotiin saapunut kokonaista miestäkään.
      Läjä riekaleita ja puoli päätä ainoastaan.

H.

• Huono omatunto laittaa huolehtimaan kuolleesta kun ei elävästäkään huolehtinut.

• Päivitysnykyaikaan

Olkaa kaikki kiitollisia, että taso on ollut suhteellisen hyvä tähän päivään.
      Nythän on menossa läpi laki, joka kumoaa ruumisauton ruumisautona ja vainajia saa alkaa roudaamaan vaikka -92 mallin tojota hiacella.

Käsittääkseni on olemassa aukko nytkin, että auton ei tarvitse olla vasiten ruumisauto niminen.
      Pakettiautokin kelpaa. Eli riittää jos takakontissa on asianmukaiset lavitsat, joihin poka asetetaan kuljetuksen ajaksi.

Eräs yksityiskohta on. Vainajan siirrossa on oltava aina 2 henkilöä!

Ehkäpä omaisetkin voisivat tehdä asian hyväksi jotakin, esimerkiksi vainajan vielä eläessä kysyä häneltä, onko välii kuinka sinut kuskataan paikasta A paikan B kautta loppusijoituspaikkaan C.
      Tuon voi tehdä siinä illallispöydässä perheen kesken vaikka tänään, normaalina ruokapuheena.

Ai niin, suomalainenhan on ahdistunut tuppisuu ei tuollaisia sovi kysellä.

Itse olen esittänyt testamenttiini julkilausuman, että minut pitää kuskata Ladan takapenkillä istuen turvavyö asianmukaisesti kiinnitettynä, että en äkkijarrutuksessa lentäisi etupenkin yli tuulilasiin ja rikkoisi otsaani.

• hmpff

Kiitos naurusta :)))

• hmpff kirjoitti:

Kiitos naurusta :)))

"hmpff"

Kommenttinsa on väkisin väännettyä huumori-tekelettä.
        Ilmeisesti joissain lasten-kutsuilla.
        Oletko sinä sittenkään aikuinen?

H.

• et sitten tiedä ettei testamenttia vielä tuossa tilanteessa avata?????? ei naurata tippaakaan tietämättömän "huumori"

• OhjeitaVoiKatsoa

Miksei voisi avata. Nykyisin monet ihmiset ovat kirjoittaneet ylös omat toiveensa siitä, miten haluavat tulla kuolemansa jälkeen käsitellyksi. Minne ja miten haudatuksi ym.

• tavis.kansalainen

On se kumma, kun ne sukulaiset huolestuvat henkilön kohtelusta vasta kuoleman jälkeen, sitä ennen käydään hoitokodissa katsomassa korkeintaan pari kertaa vuodessa, ennen joulua ja isoimpina synttäreinä.

• Monesti-noin

Niin, ja onhan sitä saatettu asua saman katon alla 30 - 40 vuotta "tuntematta" toista. Mutta tunteet syttyy vasta kun toinen poistuu, jää tyhjiö jollaista ei ole aiemmin huomioinut.

• mimmimum-..mi

Neuvo aloittajalle....mene katsomaan isomman sairaalan patologian osaston takaovelle.....siinä lukee ...vainajien nouto...sieltä niitä kyyditään...

• viimeinenmatka

Sieltä "niitä" kyyditään arkussa ruumisautolla odottamaan hautausta tai tuhkaamista.
        Sinne kuljettamista aloittaja kysyi.

• veeeraniemin

"Sieltä "niitä" kyyditään arkussa ruumisautolla odottamaan hautausta tai tuhkaamista.
        Sinne kuljettamista aloittaja kysyi. "
        luulenpa kuitenkin että paluukuljetuksetkin tehdään jollain huonommalla" autolla kappeleihin. Vain ne osuudet missä omaisten katseet näkemässä suoritetaan mustilla kunnioittavilla" autoilla, siistit juhlavat vaatteet päällä. Toivottavasti olen väärässä.

• veeeraniemin kirjoitti:

"Sieltä "niitä" kyyditään arkussa ruumisautolla odottamaan hautausta tai tuhkaamista.
        luulenpa kuitenkin että paluukuljetuksetkin tehdään jollain huonommalla" autolla kappeleihin. Vain ne osuudet missä omaisten katseet näkemässä suoritetaan mustilla kunnioittavilla" autoilla, siistit juhlavat vaatteet päällä. Toivottavasti olen väärässä.

No en kyllä siinäk''n mitäänjärkeä näkis et hautaustoimiston autolla röyhelöarkussa vietäsi ruumiinavaukseen. Millä autolla ne tuolta suoraan maanteiltä ja kotoa viedään?

• tiedänsen
        veeeraniemin kirjoitti:

Olet väärässä, kunnioittavasti kuljetetaan ruumisautolla olipa omainen näkemässä tai ei.

• kuhankysytään
        siilenämää kirjoitti:

No en kyllä siinäk''n mitäänjärkeä näkis et hautaustoimiston autolla röyhelöarkussa vietäsi ruumiinavaukseen. Millä autolla ne tuolta suoraan maanteiltä ja kotoa viedään?

no ei sunkaa kukaan nyt röyhelöö oo ajatellukkaan eikä arkkuakaan, vaan kunnioittavaa hommaa, ei ainakaan missään sellaisessa autossa mikä ei kunnioitusta herättävä, jos omainen näkisi sen. Millainen se auto on?Tätäpä ei tiedä kukaan, eikä ainakaan kerro jos tietää. Herää epäilys.

• kuhankysytään kirjoitti:

no ei sunkaa kukaan nyt röyhelöö oo ajatellukkaan eikä arkkuakaan, vaan kunnioittavaa hommaa, ei ainakaan missään sellaisessa autossa mikä ei kunnioitusta herättävä, jos omainen näkisi sen. Millainen se auto on?Tätäpä ei tiedä kukaan, eikä ainakaan kerro jos tietää. Herää epäilys.

No ei kai siihen mitään tiettyä yhtä ainoata automerkkiä ole. Sellainen joihin mahtuu vainaja kuljetettavaksi, siis makuuasennossa. Totta mooses nämä autot tarkistetaan silloin kun tarjousta esim. laitoksille vainajien kuljetuksesta tehdään.

• kuhankysytään kirjoitti:

Olen joitakin kertoja nähnyt, kun on kotonaan kuollutta haettu ilman arkkua, luultavasti patologiselle.
        Niillä kerroilla se on ollut musta auto, ei samanlainen kuin arkkuja kuljettava ruumisauto.

Kaappiauto, tai niinkuin farmariauto, mutta vähän korkeampi, jossa on ollut joko tummennetut ikkunat tai ei ikkunoita ollenkaan. Sinne on työnnetty paareilla peitto yliasti vedettynä ja sidottu remmit ympärille, ettei pääse putoamaan kurveissa ja jarrutuksissa.

• Tellukka kirjoitti:

Olen joitakin kertoja nähnyt, kun on kotonaan kuollutta haettu ilman arkkua, luultavasti patologiselle.
        Niillä kerroilla se on ollut musta auto, ei samanlainen kuin arkkuja kuljettava ruumisauto.

Kaappiauto, tai niinkuin farmariauto, mutta vähän korkeampi, jossa on ollut joko tummennetut ikkunat tai ei ikkunoita ollenkaan. Sinne on työnnetty paareilla peitto yliasti vedettynä ja sidottu remmit ympärille, ettei pääse putoamaan kurveissa ja jarrutuksissa.

Lähinnä niinkuin tämän näköinen auto, joitten olen nähnyt hakevan

http://dst15js82dk7j.cloudfront.net/189472/48851213-qNMUT.jpg

• Hoopistehöpötin

Melkein kaikilla mahdollisilla sivuilla kommentoiva H. on kyllä aika melko omituinen, raisas kai jossain mielessä?

• Raisas?

• jotainsellasta
        siilenämää kirjoitti:

Raisas?

Ehkä raikas? Rakas? ;))))

• elkääviittikö
        siilenämää kirjoitti:

Raisas?

Minä kyllä ymmärsin että hän tarkoitti sairasta?

• maissiiii

Kilpailutusta siinäkin hommassa varmaan käytetään, vai tulisiko se vasta ensi vuonna voimaan, niin, halvin tarjous voittaa.
      Kylmiössähän ne ruumiit ovat ennen ruumiinavausta, ei siinä mitään arkkuja pyöri, eikös ruumis vasta ennen sairaalasta lähtöä, kun omainen menee hakemaan omaistaa on ruumisarkussa ja kuljetetaan kotipaikkakunnalle.

Olen ollut hukkunutta omaistani saattamassa, kaikki hoitui viranomaisten taholta, vasta ruumiinavauksen jälkeen kappelissa tapasin ja jätin jäähyväiseni, tulihan siinä tilanteessa myös tutkittua ruumista silloin, yli kaksi viikkoa oli kulunut itse onnettomuudesta.

Ei kait niitä ruumiinavauksia joka sairaalassa tehdä, viidessä va nja oikeustieteelliset yhdessä sairaalassa. Joten kyllä niitä kuljetuksia kuljetellaan muutoin kuin ruumisautoalla, kimppakyydillä,, mutta eihän se ole sen huonompaa kuljetusta kuin mustalla autolla lippu salossakaan.
      Ammatti-ihmisiä kuljettajat ovat ja asiallisesti hoitavat hommansa.
      Patologi on lääkäri ja toimii lääkärin etiikan mukaan, luotan täysin, että kaikki hoituu vainajaa kunnioittaen.

• eitarviollahuolissaan

Oli se kimppakyyti tai yksittäinen saatto niin vainajaa käsitellään kauniisti ja asianmukaisilla paareilla siirretään. Autot on oltava erikoismalleja joilla vainajia saatetaan. Tarjouksissa on huomioitu kaikki asiat. Tätä työtä ei saa jos ei ole oikeata kalustoa.
        Avaukset ovat keskittyneet suurimpiin sairaaloihin.

• Bengalitikku

Saattoautoista ja ruumiiden kuljetuksesta on varmaan säädetty jossain: kunnioitus. Saattoautohan ajaa hitaasti eli ei mitään rallia ralliautolla ja muut ajajat tulevat perässä yhtä hitaasti. Ja muu liikenne sopeuttaa liikkeensä tähän. Eihän aina vainajaa haudata asuinkuntaansa vaan useinkin kotikuntaan.

• Miksi pitäisikään tietää, ei kannata kaikkea tuollaista miettiä, tulee vain huono olo itselleen.

• Lannentarinoita

Tositarina lannelta,,2 koyhaa nuorta pappia usa.ssa osti kaytetyn ruumisauton itselleen,kun tekivat pitkan matkan rannalta toiselle ,,ja toinen usein nukkui,siella takana,kun toinen ajoi..so kerran pappi kurvasi huoltikselle tankkaamaan , ja poika tuli ja alkoi tankkauksen,,,silloin nukkuva pappi nousi ylos takaosassa,,,,voi julma,kun poika otti ritolat kauhusta huutaen.
      Ton on suomalainen diakoni minulle kertonut totena..

• "Lannentarinoita"

Päästä keksittyä pashaa.

Ihan on kuin trans-parentin siilen leski

H.

• pirremiinapas

Karmea tunne varmaan, itse en ostaisi ikinä ruumisautoa omaan käyttööni, huh.

• pirremiinapas kirjoitti:

Karmea tunne varmaan, itse en ostaisi ikinä ruumisautoa omaan käyttööni, huh.

Harvoin siihen kauppaan ruumiit kuuluu mukaan. Pelkkä auto vain.
        Meillä isäni ensimmäinen auto oli setäni vanha ruumisauto. Ei siinä kummitellut.

• Lännenhunttari
        hunksz kirjoitti:

"Lannentarinoita"

Päästä keksittyä pashaa.

Ihan on kuin trans-parentin siilen leski

H.

Ei muuten ollut ,,ainakaan minun ylakerrasta..hunkzi,,,vaikka niin vaitatkin,,,totuus on joskus tarua ihmeellisenpi
        Taalla hippinuoret,,vanhatkin,,ostaa kaytetyt ruumisautot ja maalaa niihin liekkeja kylkiin..aika cool ovatten..

• pirremiinapas
        Tellukka kirjoitti:

Harvoin siihen kauppaan ruumiit kuuluu mukaan. Pelkkä auto vain.
        Meillä isäni ensimmäinen auto oli setäni vanha ruumisauto. Ei siinä kummitellut.

He..no ei tietty, mutta siltikin..jne..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4856
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2209
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      1949
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      198
      1928
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      170
      1580
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      295
      1502
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      206
      1280
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1199
    9. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      207
      1182
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1154
    Aihe