Pohditaanpa erilaisia näkökulmia --

23

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmpff

      Odotan myös, Suomen leffamaailmaan suurimmalla budjetilla ikinä tehty elokuva. Lisäksi lopputekstissä tuttavan nimi ♥ Kummasti sitä seuraa kaikkea missä on joku tuttu mukana, tulee henkilökohtaisemmaksi.

      Leffatrailer
      https://www.youtube.com/watch?v=Yu9Q2ZHfROM

      Haloo Helsinki on ihana bändi.

    • En hirveästi tykkää Haloo Helsingistä. Ja solisti - Ellikö se on? - ei laula läheskään yhtä kauniisti kuin Rajattoman kuulas naisääni linkissäsi. Lähemmin en tunne kumpaakaan bändiä kun en varsinkaan festariesiintyjiä millään lailla seuraa. Kauniit ja hyvin tehdyt videot molemmissa. Ellin laulun sanat jäi jotenkin kokonaisuuden alle. Sinänsä hyvät tekstit molemmissa, mutta Rajattoman linkistä tietysti tykkäsin enemmän.

      Tämä uusin Tuntemattoman sotilaan yritys on mielestäni teko-yrittäväinen, niinkuin nyt voi kuvitella kun nykysukupolvi yritetään istuttaa isoisiensä saappaisiin. Ehei. Maailma, tavat, puhe, koko elämänpiiri, jopa liikkuminen on ihan erilaista. Siis sitä kauemmaksi autenttisesta joudutaan mitä kauemmin todellisuudesta ja siinä mukana olleiden henkilöiden nuoruusajoista on aikaa. Nykykansaa puhuttelee tietysti enemmän...

      • Rajaton on kyllä hieno ryhmä, agapella myös vaativa esitystapa. Onni kappaleena on puhutteleva, jotenkin tuo maisema oli yksinäisyyttä kuvaava. Miksi meillä täytyy olla aina jokin prosessi ennen kuin nähdään kaikki hyvä- naisilla varsinkin------


      • New-age

        Rajattoman laulu kosketti. A capellaa. Ääni sopii hyvin melodiaan ja tekstiin.
        Hyvä on ja muut laulajat taustalla "säestämässä".

        Hallo Helsinki. Anteeksi nyt kaikille. En tykännyt yhtään. Mieluumminkin vastenmielinen. Onko mitenkään sodan käyneille kytköksissä vai niitä väliintulleita pullamössöjä, joille kaiken muut petasivat valmiiksi ja joille kaikki oli helpompaa porskutella

        P.S. varmasti olen jotenkin sodan traumatisoima. Ei kuitenkaan kelpaa, mikä vain viittaus, laulullisestikaan.


      • tunnetilassa
        New-age kirjoitti:

        Rajattoman laulu kosketti. A capellaa. Ääni sopii hyvin melodiaan ja tekstiin.
        Hyvä on ja muut laulajat taustalla "säestämässä".

        Hallo Helsinki. Anteeksi nyt kaikille. En tykännyt yhtään. Mieluumminkin vastenmielinen. Onko mitenkään sodan käyneille kytköksissä vai niitä väliintulleita pullamössöjä, joille kaiken muut petasivat valmiiksi ja joille kaikki oli helpompaa porskutella

        P.S. varmasti olen jotenkin sodan traumatisoima. Ei kuitenkaan kelpaa, mikä vain viittaus, laulullisestikaan.

        Saat anteeksi. Minulla on "näkemys", että Haloo Helsinki tuo Tuntematton lähemmäksi nykynuorisoa.
        Minä, kuten luokkatoverini saimme tehtäväksi lukea Tuntemattoman koulussa. Silloin se ei koskettanut, vasta myöhemmin jokavuotisena elokuvana.


      • ei-jatkoon

        haloo Helsinki on syvältä perceestä, akka huutaa kuin hengenhädässä, laulaa (voiko sitä kutsua lauluksi) astmaattisesti, joka lauseen jälkeen odottaa milloin se pillahtaa itkuun, sopisi itkuvirsien tulkitsijaksi.


    • tunnetilassa

      Minä pidin enemmän Haloo Helsingin tulkinnasta. On enempi minua. Elli Haloo on ihanan valloittava persoona.
      Minulla on ollut ilo ja kunnia istua Aku Louhimiehen ja Laura Malmivaaran pöydässä vuosia sitten. Odotan elokuvaa mielenkiinnolla.
      Olin aamulla koulussa "kotipäivällä", isovanhempana. Ekaluokkalaiset lauloivat juhlasalissa. Kotimatkalla annoin liikutuksen pyyhkäistä ylitseni.

    • mimmimum-..mi

      Aki Louhimies on laittanut pojat tosi koville ja jopa riuduttanut heitä rooliin sopivaksi....varmaan opettavainen kausi monelle näyttelijälle... odotan kyllä mielenkiinnolla....moni nuorikin suhtautuu tähän uuteen erilailla....
      Haloo Helsingin Ellillä on omanlainen tyylinsä....tai koko porukalla on.

      • mimmimum-..mi

        Sotaisista asioista puheenollen... tänään tulee Ylen Perjantai ohjelmassa Itämeren sotilasvoimista ja pitääkö pelätä.....mukana puolustusministeri Jussi Niinistö....


    • ö-Öö

      Ihan kiintoisa aloitus-

      Vois pohtia pitkäänkin, tässä nopeaa.

      Ekaks, kaks hyvää piisiä, siihen ei mitään sanomista. Mutta, tosiaan erilaisia. Vaikkakin samanlaisia :D

      Se kai selkeetä, mä pidän bluesista, gospelistakin. Ja mä pidän isänmaasta, suomesta. Tässä tämä jutun eo mun mielestä. Tää Essin uskisvirsi ei ollut oikein kumpaakaan, Ellin lyriikat meni suoraan sydämeen, jälkimmäiessä mainitussa seikassa.

      Koitan tarkoittaa sitä sisältöä. Rajattomien lyriikat oli tavanomaista uskishuttua, äärettömän taitavasti tokikin esitettynä ja tehtynä. Haloo helsingin piisissä oli sydäntä. Tokikin erittäin hyvin esitettynä ja tehtynä. Mutta siinä oli sydäntä, ei jargonia.

      Haloo Helsini on tokikin nykypäivän yks suomen suosituimmista pändistä, monista syistä. Yks unohdetaan aika paljon. Elli Haloo on yks kaikkien aikojen parhaita suomalisia piisin sanoitusten tekijöitä. Nojaa, myöntänytkin, paljon Leslisen perintöön. Essi on lähinnä vaan uskis, nojaa uskisliturgiaan.

      Hyviä piisejä, mukavia kuunnella, hyvin tehtyjä. Tokikin eri genrejä, erilaisia laulusoundeja, erilaisia aiheita, kaikenlaista eroa. Kuitenkin kumpikin hyvää musaa.

      Noh, oikeastaan ero oli siinä, rajaton oli haavemaailmaa, haloo oli realismia. Kumpaako kuuntelen mieluummin. Sanotaan näin, essin musa ei ole iskenyt ikinä, jostain syystä. Vaikka hieno artisti, muusikko jne onkin. Oma kai ongelmansa, ei mun :DDD

      =DW=

      • "teevee"

        Aloitus on typerä yritys kopioida alku-peräisiä musa-aloituksia.
        Täällä on pari muutakin naurettavaa yritystä.
        Mainittu elo-kuva on syvä loukkaus sitä kohtaan mitä ennen oli.
        Puuttuu enää että joku tekee taas uuden "Tuntemattoman", missä Rokasta tehdään Batman.
        Ja Vanhalasta Teräs-mies.
        Pahaa pelkään että asiaa suunnitellaan jo jossain Muumi-maailmassa/maassa.
        Miksi ei tätä laitettu renkkuihin?
        Siellä tämä olis omiaan.

        H.


      • Tosiaan Rajaton pohtii Onni- käsitettä kuin yksilön ulkopuolelta, kuin kaikkitietävä narratiivinen kertoja ,. Oikeastaan minulle sen tekstin sanoma täydentyi sen usvaisen metsän keskellä, haveeksiko onni jäi-kun on kylmä ja kuollut maa. Ehkä me kuulemme sen omaan elämäntilanteeseen soveltaen.
        Haloo Helsinki on rohkeasti lähtenyt Tuntematon-teeman pohjalta kertomaan ilmeisesti elokuvassa kulkevaa tarinaa, nythän koko teksti on mukana. En aio verrata aiempia elokuvia tähän, koska Aku Louhimies on taitava ohjaaja , tämä on hänen tulkintansa . Sillä on merkitystä paljonkin kuinka keskeiset roolit on miehitetty, miten he onnistuvat.
        Parasta molemmissa on tarinallisuus, niin erilaisia kuin ovatkin, taitavuudessaan he saavat minut ainakin sisäistämään sanoman.


      • mimmimum-..mi

        Minäkin ajattelin kovin jyrkästi uudesta Tuntemattomasta että miksi pitää tehdä uusi....mutta mieleni on muuttunut ...ensimmäinen versio tehtiin v-55 .. toinen -85.....tämä uusi uusille sukupolville muistuttamaan heille historiastamme tuoreemmalla tavalla....Ja kyllä ne vanhatkin tallella ovat....


    • maissiiii

      Odotan uutta Tuntematonta,
      onhan se uuden sukupolven versio , tehty varmasti uusimmalla tekniikalla, tiedolla ja taidolla.
      tämän ajan näyttelijöin.
      Hieno ajankohta Suomi 100 vuotta.
      Tuskin itsenäisyyspäivä pilalle menee vaikka silloin katselisin jo uutta Tuntematonta.

      Pidän toki Edvin Laineen Tuntemattomasta, mutta uusin näyttelijöin se on varmasti erilainen katsomiskokemus. Sitä on niin juurtunut siihen alkuperäisen näyttelijäsuorituksiin, että osaa repliikkejä juuri heidän mukaansa. Saa nähdä miten ne istuvat nykyajan näyttelijöiden suuhun ja tuntuvatko yhtä aidoilta.

      Noista musiikeista,
      Rajantonta olen kuunnellut niin paljon, käynyt livenä kuuntelemassa ja Onni-kappalekin on liian tuttu... onni subjektiivinen kokemus
      Tuntematon on yhteisöllinen kokemus, kuten sotakin, siirtyy jopa sukupolvelta toisell...
      tuosta Haloo Helsingin kappaleesta pidin, niin kuin useista muistakin heidän kappaleistaan, tietysti vaikka solisti jotenkin honottaa niin silti se honotus sopii lauluihin, niin tähänkin.
      Vähän hidastempoinen ja viipyilevä se on...


      Mutta asia, josta erityisesti pidin, on sodanvastaisuus,
      Väinä Linnan TUntematon on sodanvastainen epos ja se tulee Helsinki Haloon esityksessä hienolla tavalla esille... sanoissa varsinkin

      ...takana pelko, pelon takan toivo...

      ...maailma hei, älä anna valojen sammua...

    • Kuuntelin molemmat,kaksikin kertaa.
      Haloo Helsinki: risuja ja ruusuja. Risuja laulajan lievästä puhevirheestä; vokaalisiirtymästä suuontelon etuosaan, joka voi mahdollisesti olla myös paikallista pääkaupunkiseudun murretta tai murteen tahallisesta korostuksesta. Kuulostaa hiukkasen pakotetulta ja teennäiseltä.
      Ruusuja (suurempi puska kuin risut): omaleimainen, persoonallinen ja kantaaottava esitys. Ruusuja etenkin loistavasta sanoituksesta.
      Rajattoman esitykseen en päässyt oikein sisälle. En saanut otetta siitä. Liian siloiteltua, ympäripyöreää mietiskelyä onnesta ja mitä se merkitsee yksilökohtaisesti. Ei koskettanut vokaalisesta kauneudestaan huolimatta.

    • Tykkäsin molemmista. Rajaton on "vanha tuttu" enkä ole huonoa tulkintaa heiltä kuullut. Saavat aneemisenkin kappaleen elämään. Melodia ei tosiaan jää mieleen, eivätkä sanatkaan.

      Haloo Helsinki oli minulle täysin uusi tuttavuus. Tykkäsin tuon Ellin äänestä, alkuun oli vähän pakotettu, mutta sitten lähti lentoon. Intensiivinen tulkinta - hiukan rosoinen naisääni on minun mieleeni. Sanoitus saattoi olla hiukan pateettinen, mutta sopihan se aiheeseen...

      Toivottavasti Louhimies onnistuu Tuntemattoman tulkinnassa paremmin kuin Rauni Mollberg. Minulle tietysti Laineen Tuntematon sotilas on se ainoa oikea..))

      • Tässä huomaan, että me elämme ajassa , osaamme nähdä , kokea ja eläytyä kokemukseen perustuvan taiteen edessä. Olen jotenkin vakuuttunut, että Aku Louhimies on itsekin tyytyväinen tekemäänsä ja onhan tämä poikkeus edellisistä , kun myös kielletty osa on mukana.
        demeter1 - näitä on nyt kolme joita voimme katsoa- minäkin pidän E Laineen versiosta jo pelkästään tT Mannin rukouksen vuoksi tai Rokan vuodatuksista ym ym- niin aitoa kerrontaa sodan nähneiden tekijöiden tekemänä, kun kansa oli vielä vereslihalla, pula-aika- sotakorvaukset - kaikki menetykset
        Mutta kansa menee eteenpäin - me siunasimme suvun vanhimman- isäni 100v- heinäkuisena lauantaina sukuhautaan- meitä hänen jälkeläisiä useammassa polvessa on 51.


      • hmpff
        kawe kirjoitti:

        Tässä huomaan, että me elämme ajassa , osaamme nähdä , kokea ja eläytyä kokemukseen perustuvan taiteen edessä. Olen jotenkin vakuuttunut, että Aku Louhimies on itsekin tyytyväinen tekemäänsä ja onhan tämä poikkeus edellisistä , kun myös kielletty osa on mukana.
        demeter1 - näitä on nyt kolme joita voimme katsoa- minäkin pidän E Laineen versiosta jo pelkästään tT Mannin rukouksen vuoksi tai Rokan vuodatuksista ym ym- niin aitoa kerrontaa sodan nähneiden tekijöiden tekemänä, kun kansa oli vielä vereslihalla, pula-aika- sotakorvaukset - kaikki menetykset
        Mutta kansa menee eteenpäin - me siunasimme suvun vanhimman- isäni 100v- heinäkuisena lauantaina sukuhautaan- meitä hänen jälkeläisiä useammassa polvessa on 51.

        Nimenomaan, tässä on otettu osia Linnan Sotaromaanista, voisi odottaa että tämä ei enää ole mikään kopio vanhasta jo melkein kansallisaarteeksi asti päässeestä alkuperäis-Tuntemattomasta.

        Minusta juuri nyt on "tilaus" tälle elokuvalle, pieni muistutus meidän historiasta myös nuoremmalle sukupolvelle. Ja heille, jotka nyt tulevat sotaa pakoon - meille rauha ei ollut mitenkään ilmaista.

        "Ei tarvitse tietää mihin on menossa, pitää vain tietää missä on ollut." Autot-leffa, Martti (muistaakseni)


      • hmpff
        kawe kirjoitti:

        Tässä huomaan, että me elämme ajassa , osaamme nähdä , kokea ja eläytyä kokemukseen perustuvan taiteen edessä. Olen jotenkin vakuuttunut, että Aku Louhimies on itsekin tyytyväinen tekemäänsä ja onhan tämä poikkeus edellisistä , kun myös kielletty osa on mukana.
        demeter1 - näitä on nyt kolme joita voimme katsoa- minäkin pidän E Laineen versiosta jo pelkästään tT Mannin rukouksen vuoksi tai Rokan vuodatuksista ym ym- niin aitoa kerrontaa sodan nähneiden tekijöiden tekemänä, kun kansa oli vielä vereslihalla, pula-aika- sotakorvaukset - kaikki menetykset
        Mutta kansa menee eteenpäin - me siunasimme suvun vanhimman- isäni 100v- heinäkuisena lauantaina sukuhautaan- meitä hänen jälkeläisiä useammassa polvessa on 51.

        Ja osanottoni...


      • tunnetilassa
        hmpff kirjoitti:

        Nimenomaan, tässä on otettu osia Linnan Sotaromaanista, voisi odottaa että tämä ei enää ole mikään kopio vanhasta jo melkein kansallisaarteeksi asti päässeestä alkuperäis-Tuntemattomasta.

        Minusta juuri nyt on "tilaus" tälle elokuvalle, pieni muistutus meidän historiasta myös nuoremmalle sukupolvelle. Ja heille, jotka nyt tulevat sotaa pakoon - meille rauha ei ollut mitenkään ilmaista.

        "Ei tarvitse tietää mihin on menossa, pitää vain tietää missä on ollut." Autot-leffa, Martti (muistaakseni)

        Martti on mun suosikkini Autot-leffoissa :)
        Jo kolho symppis ulkokuori veti puoleensa. Noissa pääosin lapsille tarkoitetuissa leffoissa on usein viisauksia. Harmi vaan, että minulla on huono muisti :(


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 129
      3521
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3219
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2388
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe