Lisäselvitysten pyytäminen

yksityisyys

Vähän aikaan sitten tulleessa haastattelu ohjelmassa, Ropponen sanoi että he voivat pyytää tarvittaessa lisäselvityksiä hakijan terveydentilanteesta, lääkärinlausuntoihin ym, kun kyseessä on eläkkeen/kuntoutustukien myöntäminen. Minulta ei ole ainakaan kertaakaan pyydetty , ja jos terveydenhuollosta eläkeyhtiö tai Kela tietojani pyytävät, eikö silloin pitäisi myös Kanta-palvelussakin näkyä; kohdassa tietojen luovutus, että tietojani on luovutettu? Entä jos olen laittanut kiellon, ettei tietojani saa luovuttaa?

13

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orwellia

      Kysymys on tärkeä. Itse ihmettelin myös Kelan lausunnoissa työkyvyttömyyseläkkeen hylkypäätökseen yhteydessä ollutta lausetta "Kelan hankkimien muiden tietojen mukaan..."
      Mistä Kela ja työeläkeyhtiö hankkii nämä hylkyyn vaikuttavat "painavat uudet seikat" jos ei omalta lääkäriltäni tai minulta? Kuka henkilö tai mikä instanssi on parempi kertomaan sairaudestani kuin me asianosaiset?
      Hämmästyttävää.

    • Eläkelaitoksilla on oikeus hankkia lisäselvityksiä myös ilman henkilön suostumusta:

      TYEL (työntekijän eläkelaki) 198 § (22.12.2011/1456)
      Oikeus saada tietoja asian ratkaisemiseksi ja lakisääteisten tehtävien toimeenpanemiseksi
      Mom. 1
      Eläkelaitoksella, Eläketurvakeskuksella ja tämän lain mukaisella muutoksenhakuelimellä on oikeus salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä saada:
      - - - - -
      2) lääkäriltä ja muulta terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa tarkoitetulta ammattihenkilöltä, potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 2 §:n 4 kohdassa tarkoitetulta terveydenhuollon toimintayksiköltä sekä kuntoutusta toimeenpanevalta taholta ja muulta terveydenhuollon toimintayksiköltä, sosiaalipalvelujen tuottajalta tai hoitolaitokselta pyynnöstä tämän laatima lausunto ja muut edellä 1 kohdassa tarkoitettujen tehtävien toimeenpanemiseksi välttämättömät tiedot eläkkeenhakijan potilasasiakirjoista, kuntoutuksesta, terveydentilasta, hoidosta sekä työkyvystä, jollei hakija itse toimita edellä mainittuja tietoja.
      - - - - - - -
      Mom. 3
      Tässä pykälässä tarkoitettuja tietoja saa hakea teknisen käyttöyhteyden avulla ilman sen suostumusta, jonka etujen suojaamiseksi salassapitovelvollisuus on säädetty.

    • lisälisälisäe

      Tuossa lukee:...''jollei hakija itse toimita edellä mainittuja tietoja.''

      Miten hakija voi toimittaa tietoja, jos eläkevakuutusyhtiö ei niitä pyydä, jos tarvitsee lisäselvitystä?

    • lisälisälisäe nimimerkille;
      Sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan työeläkelaitokseen, joka kertoo mitä lisäselvityksiä sinun kohdaltasi on eläkeratkaisua tehtäessä mahdollisesti puuttunut tai mitä lisäselvitystä eläkelaitos on joutunut ratkaisua tehdessään hankkimaan esimerkiksi lääkäriltä tai terveydenhuollosta. Eläkeratkaisua varten toimittamassasi lääkärinlausunnossa on esimerkiksi saattanut olla mainintoja sinulle tehdyistä tutkimuksista ja selvityksistä, mutta näitä selvityksiä ei ole liitetty hakemukseen.

      • lisälisälisäe

        Jos näin on tapahtunut, että on minun asiassani on pyydetty joltain lääkäriltä tai muualta terveydenhuollosta lisäselvityksiä, niin eikö nyt nämät selvitykset kuulu myös minulle eläkevakuuttajan tiedottaa?
        Mistä tiedetään esim,. että terveydenhuollon antamat tiedot ovat oikeita, jos asianosainen ei saa niitä tarkistaa? Siellä saattaa olla virheitä, ihmisethän niitä tekee.


    • Niinkuin aiemmin mainitsin ja pyysin, ole yhteydessä omaan työeläkelaitokseesi, joka kertoo sinun omaan eläkkeen ratkaisuun liittyvät asiat.
      Verkossa kanta.fi palvelusta Potilastietojen arkistosta on mahdollista tarkastella omia potilastietojaan.

      • salassapitoako

        Potilastiedon arkistossa ei ole koskaan ollut mainintaa, että tietojani olisi Kelalle taikka eläkeyhtiölle luovutettu.Tämän kuuluisi kyllä siellä näkyä. Mieletäni tietojani ei saa luovuttaa EDES Kelalle tai vakuutusyhtiölle, jos olen kiellon tietojeni luovutukselle laittanut, ja ennen kaikkea minulle täytyisi tietoon tulla mitä tietoja luovutettu!Mikä erityis oikeus Kelalla ja eläkeyhtiöllä on? Tietojen luovutukseen voi laittaa myös ruksin, ettei tietoja saa luovuttaa edes hätätapauksessa.Mitään yksityisyyttä ei siis ole.


      • EiPädeViranomaisiin
        salassapitoako kirjoitti:

        Potilastiedon arkistossa ei ole koskaan ollut mainintaa, että tietojani olisi Kelalle taikka eläkeyhtiölle luovutettu.Tämän kuuluisi kyllä siellä näkyä. Mieletäni tietojani ei saa luovuttaa EDES Kelalle tai vakuutusyhtiölle, jos olen kiellon tietojeni luovutukselle laittanut, ja ennen kaikkea minulle täytyisi tietoon tulla mitä tietoja luovutettu!Mikä erityis oikeus Kelalla ja eläkeyhtiöllä on? Tietojen luovutukseen voi laittaa myös ruksin, ettei tietoja saa luovuttaa edes hätätapauksessa.Mitään yksityisyyttä ei siis ole.

        "Mieletäni tietojani ei saa luovuttaa EDES Kelalle tai vakuutusyhtiölle, jos olen kiellon tietojeni luovutukselle laittanut, ja ennen kaikkea minulle täytyisi tietoon tulla mitä tietoja luovutettu"

        Vaikka on luovutustieto, se ei päde viranomaisiin, ja muihin laissa mainittuihin tahoihin, kuten tietäjä on jo pariin otteeseen kertonut.


    • Työeläkelaitoksella on lakiin perustuva oikeus saada tietoja eläkkeenhakijan asian ratkaisemiseksi ja lakisääteisten tehtävien toimeenpanemiseksi. Tietojen saanioikeudesta säädetään työntekijän eläkelain 198 §:ssä, http://www.saadospalvelu.fi/fi/lainsaadanto/20060395/P198

      • Tottaon

        Työeläkelaitosten saavan tulkita lakia miten tahtoo. Ainoa mahdollisuus eläkelaitosten kyykytetyllä asiakaalla on käyttää oman käden oikeutta.


    • Epätietoutta

      Voiko ansiosidonnaista nostaa v: 1956 syntynyt osittain varhennetun eläkkeen kanssa 65ikävuoteen asti.

    • Jos olet lisäpäivillä,;, olet saanut ensin ansiosidonnista työttömyyspäivärahaa 500 päivää, jonka jälkeen olet päässyt lisäpäiville. Voit saada ansiosidonnista työttömyyspäivärahaa ja osittaista varhennettua vanhuuseläkettä samanaikaisesti.

    • Solidaarinenn

      Kela ja kevan henkilökunnan palkat pitäisi puolittaa, näin toimien voitaisiin palkata huomattavasti lisää työkyvyttömiä sinne töihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe