Kuusi juomatonta vuotta

yksilesken

Kaadoin 6 vuotta sitten viinat viemäristä alas. Olin totaalisesti lopussa. Vaikka olin vähentänyt ryyppäämistäni pahimmista ajoista, join silti liikaa. Olen sellainen luonne, että mikään ei riitä. Kun kotona viinat loppuu,ei muutakun taxiin ja baanalle. Mutta eihän sellaista pidemmän päälle talous eikä pää kestänyt.
Kun tein päätöksen kokonaan lopettamisesta, en tiennyt että helvetti on tulossa. Vieroitusoireet, painajaiset, täydellinen sekametelisoppa päässä. Ja se valtava häpeä. En olisi selvinnyt ilman lääkäriä ja terapiaa. Minua kutsui musta,kylmä vellova joki. Psykiatrian erikoishoitajan luona käydessäni 10 kertaa, aukesi jotain sisälläni. Olin kantanut syyllisyydentaakkaa jo nuoruudesta lähtien. Kun käynnit olivat ohi, ostin hoitajalle ison sydänsuklaarasian ja kiitin häntä sydämestäni. Hän antoi omalla panoksellaan minulle toivon.
Pikkujoulut lähestyy. Porukat rientävät sankoin joukoin syömään ja juomaan. Toiset hallitsevat itsensä ja juomisensa. Kaikki eivät. Itse juon raikasta vettä ja ääritapauksessa glögiä, ilman terästystä.

59

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmpff

      Rehellinen kirjoitus, lesken.

      Häpeä on monesti yksi suuri keppi pyörässä, estää turhaankin paljon uusia alkuja. Ehkä "suunniteltu" jotta ei tekisi samat virheet uudestaan? Mutta aina ei edes tajua että se on siellä esteenä parantumiselle. Ehkä parhaiten jälkeenpäin?

      • hmp
        Tuttavani, joka hallitsee oikeasti viinan juomisen, ei ymmärrä minua alkuunkaan. Tai sitä, etten voi ottaa vain yhtä ja lopettaa siihen. Hänen mielestään se on vain tahdon asia. Kuitenkin hän itse taistelee ylipainon kanssa ja käy jos minkäkinlaisilla kilot veks-tunneilla.


      • huikkia.liian.vähän

        Nuoruudessani elämä oli yhtä taistelua, päivällä leivästä ja öisin "vitusta" sillai lainausmerkeissä hyräillen.
        Molempia olen saanut riiittävästi, mutta viinaa huonosti.


    • Taisit kerran jo siitä viinan viemäriin kaatamisesta jotain sivunmennen mainitakin?

      Turha sen perään on enää itkeä. Kyllä se nyt on mennyt menojaan. Mennyttä mikä mennyttä, hukkaan heitettynä.
      Tiedät mistä saa uutta, jos tarvis tulee.

      • Tell
        Parempi maassa kun jumalattoman suussa.


      • parempi.pullossa.kuin

        kyllä tellu melkein pappina olisi ne dokannut. suotta kaadoit viemäriin.


      • parempi.pullossa.kuin kirjoitti:

        kyllä tellu melkein pappina olisi ne dokannut. suotta kaadoit viemäriin.

        parempi
        Melkein liperit kaulassa, olisi tuskin tiukkaa viinaa vetänyt.


      • yksilesken kirjoitti:

        parempi
        Melkein liperit kaulassa, olisi tuskin tiukkaa viinaa vetänyt.

        Jos joku tyrkyttäisi minulle valmiiksi korkattuja pulloja, niin viemäriin menisi.


    • pirremiinapa

      Onneksi olkoon, nostan todella korkealle olematonta hattuani, ei varmasti ole ollut helppoa.

      P.s. teepä kirja kohtalostasi, kaikesta siitä paskasta (anteeksi) ihan rehellisesti, muttei välttämättä omana itsenään esiintyen jos hirvittää kirjoittaa rehellisesti, olet tosiaan sujuva sanainen.

      • korppispyykkämässä

        Hyvä esitys Pirre. Olisi tähellistä kirjoittaa esim. juoponpäiväkirja.

        Rämpiä alkoholismin syvissä soissa. Kertoa sensuroimatta miten piti päivän viina annos tienata.

        Nämä tänne kyhätyt tarinat on syytä jättää kirjasta pois. Ei näillä sievistetyillä kertomuksilla kirjaa myydä vaan oksennuksen hajulla, mandoliinirapulalla ja puistopanoilla.


      • pirre
        Palstalla kun kirjoitetaan äitiyden riemusta,mummoilusta ja ns.normielämästä, tarinani voivat tuntua erikoisilta. Todellisuudessa olen keskiverto suomalainen kuusikymppinen naisihminen, jolla on takana vähän vivahteikkaampi elämä. Taidan olla vain rehellisempi.


      • Anna.palaa.peipi

        Kaikki muut eli palstaläyskät ovat kateellisia kun eivät ole uskaltaneet elää rohkeasti vaan kankeasti miehen kangen ja patjan välissä hirveät morkkikset tyynyliinoilla. Heillä ei ole ollut iloa, ei riemua vaan teennäistä tekopyhää arkea. Todella todella harmaata kuin hain pers silmä väritehtaan purkissa.


      • yksilesken kirjoitti:

        pirre
        Palstalla kun kirjoitetaan äitiyden riemusta,mummoilusta ja ns.normielämästä, tarinani voivat tuntua erikoisilta. Todellisuudessa olen keskiverto suomalainen kuusikymppinen naisihminen, jolla on takana vähän vivahteikkaampi elämä. Taidan olla vain rehellisempi.

        Tarinasi ei ole mitenkään uusi ja erikoinen enää meidän tämän ikäisten silmille.
        Ja niitä kirjoja aiheesta on jo kirjoitettu paljonkin.


      • New-age
        yksilesken kirjoitti:

        pirre
        Palstalla kun kirjoitetaan äitiyden riemusta,mummoilusta ja ns.normielämästä, tarinani voivat tuntua erikoisilta. Todellisuudessa olen keskiverto suomalainen kuusikymppinen naisihminen, jolla on takana vähän vivahteikkaampi elämä. Taidan olla vain rehellisempi.

        Minusta kirjoituksillasi ei ole tekemistä muiden rehellisyyden kanssa mitään.
        Sinä vain pulputat taukoamatta tekemisistäsi, juomisistasikin.
        Ansaitset toki suuren tunnustuksen, kun olet pystynyt raittiina olemaan.
        Mutta oletko miettinyt sitä, että kun se on menneisyyttä, niin jättäisit sen sinne ja yrittäisit tästä päivästä löytää jotakin. Riehaantua näistä ilmiöistä.

        Anna.palaa.peipille
        Muut eivät välttämättä avaudu villistä nuoruudestaan täällä eli ei pidä mielestäni letkauttamalla ja vähätellä muiden elämää, kun et tiedä.
        Ei minun elämäni ainakaan ole ollut väritöntä. Mutta nyt on nyt.
        Eläminen koko ajan menneessä ruokkii dementiaa ja ei se nuoruuden jokapäiväinen lämmittely tee meistä nuorempia. Nyt on nyt.


      • New-age kirjoitti:

        Minusta kirjoituksillasi ei ole tekemistä muiden rehellisyyden kanssa mitään.
        Sinä vain pulputat taukoamatta tekemisistäsi, juomisistasikin.
        Ansaitset toki suuren tunnustuksen, kun olet pystynyt raittiina olemaan.
        Mutta oletko miettinyt sitä, että kun se on menneisyyttä, niin jättäisit sen sinne ja yrittäisit tästä päivästä löytää jotakin. Riehaantua näistä ilmiöistä.

        Anna.palaa.peipille
        Muut eivät välttämättä avaudu villistä nuoruudestaan täällä eli ei pidä mielestäni letkauttamalla ja vähätellä muiden elämää, kun et tiedä.
        Ei minun elämäni ainakaan ole ollut väritöntä. Mutta nyt on nyt.
        Eläminen koko ajan menneessä ruokkii dementiaa ja ei se nuoruuden jokapäiväinen lämmittely tee meistä nuorempia. Nyt on nyt.

        new
        Joka osaa katsoa kauas menneisyyteen, näkee pitkälle tulevaisuuteen.


      • yksilesken kirjoitti:

        new
        Joka osaa katsoa kauas menneisyyteen, näkee pitkälle tulevaisuuteen.

        Onhan se tuollainen sanonta, mutta kyllä ne omaan henkilökohtaiseen menneisyyteensä katsojat ovat enimmäkseen jo sitä ikää, joitten henkiläkohtainen tulevaisuus ei enää kovin pitkä tule olemaan.

        Ne, joilla vielä tulee olemaan pitkä tulevaisuus, niin niillä ei ole sitä kovin kauas katsottavaa menneisyyttäkään.

        Tuo sanonta liittynee enemmän yleiseen maailman historiaan katsomiseen kuin oman napansa tutkimiseen.


      • New-age

        Mutta todennäköisyyden mukaan meillä on enemmän takana kuin edessä elämää.
        Keskittyisit nykyisyyteen, etkä ammentaisi sieltä menneestä liikaa. Avaa silmäsi.
        Se painajainen on takana.


      • ammennetaan-ammeesta

        Ei lesken menneisyys voi olla sen painajaisempi kuin muillakaan vanhuusrapuille eläneillä.
        Se on ollut lesken elämää ja hän ammentaa sieltä ja täältä ja tuoltakin. Miksi se haittaa? Tulevaisuudestako täällä pitäisi kirjoittaa? Tulevaisuudesta jota ei ole kellään. Vähiten kuluvasta päivästä jos se on tylsä.


    • staka

      Kaikella kunnioituksella lesken, mutta alat toistaa itseäsi. Jopa minä muistan lukeneeni joskus jotakuinkin samanlaisen selostuksesi kuin yllä. Onnea toki että lopetit!

      • sta
        Olet varmasti oikeassa. Kun raitistunut alkoholisti on sellainen, että se muistaa parhaiten sen päätöksen ja iloliemen valumisen tavoittamattomiin. Jyskyttävä päänsärky ja krapula tarvitsisi sitä kipeämmin kuin pohjaton viemäri.
        Kaveri istui tärisevänä puistonpenkillä ja avasi iskemättömän kossupullon. Pullo luiskahti käsistä korkki auki ja valui maahan. Hän totesii voimattomana "äänesi kuulen, mutta auttaa en voi" Tämä tyyppi raahautui lääkärin pakeille js sai lähetteen katkolle ja lopetti ryyppäämisen. Hänestä tuli muiden auttaja.


      • saaperin-häiriköt

        Kaikella kunnioituksella ... itsellesi

        Minä en ole lukenut hänen seuraamuksistaan, kun kaatoi ne viinat viemäriin, jotka hän nyt kirjoitti.

        Minusta hyvinkin valaisevaa itselleni, koska ei minua auta, että kaadan juomani viemäriin, vaan ne seuraamukset, joita en halua kokea, joten juon ja laulan ja juon ja laulan ja juon ja laulan vielä.

        Olen minä käynnyt AA-kerhossa, mutta luotto meni, koska siellä olikin viinanvälittäjä hakemassa alkoholistuneita, joille sitten välitti juotavaa ja hurskasteli kokouksissa, kuinka hän on pysynyt raittiina..

        "mutta alat toistaa itseäsi"
        Oletko varma, että täällä on vain vuosikausia kirjoittaneita lukemassa palstaa?

        On tällä palstalla joku toinenkin, joka pistää samaa mantraansa aina uudestaan joidenkin aloitusten perään, tietenkin aliarvoioiden aloituksen typeryyden. Meneppä hänelle huomauttamaan.

        Eikö mikään aloitus voisi olla erimielisiltä huomaamatta, siis kommentoimatta epäsopivana?


      • Envoisaattaasanomatta

        Kaikkihan täällä toistavat itseään.
        En ole nähnyt ensimmäistäkään normaalia.
        Paitsi itseni, tietenkin.


    • flegmaatti

      36 savutonta vuotta. Jos jonkun henkilön A-tuotteiden käytön lopettaminen on yhtä vaikeaa kuin minulle oli tupakoinnin lopetus niin todella arvostan onnistumista.
      En ole vieläkään lopettanut vaan olen siirtänyt seuraavan sytyttämistä. Tosin voimakkaammat mieliteot jäivät johonkin 30:n vuoden päähän.
      En tuhonnut polttamattomia savukkeita itse vaan delegoin sen tehtävän vaimolleni.Olin kipeä. Päätäni särki. Vatsa oli sekaisin. Kädet vapisivat. Parin kuukauden ajan heräiilin painajaisiin. Kerran kävin lääkäreissä oireiden vuoksi
      Minusta tässä on aika lailla analogiaa aloittajan viinatouhun kanssa.

      Alkoholista olen vierottumassa automaattisesti. Kotioloissa en ole tissutellut kolmeentoista vuoteen vaan elänyt täysin raitista, kuntoilevaa elämää. Pisin yhtäjaksoinen terveyskausi oli 5,5kk.
      Espanjassakin juomat ovat miedontuneet ja määrät vähentyneet.
      Seuraavan kerran ajattelin kokeilla kotoisen elämäntavan jatkamista siellä. Kuulostelen sitten alkaako jossakin vaiheessa maistumaan mutta turhastatapatissuttelusta olen päättänyt luopua mutta en kokonaan viinistä ja oluesta.
      Selvä ikääntymisen ja rappeutumisen merkki!

      Kun on hyvä kunto ja kova luonne niin joskus voi päräyttää reippaamminkin. Heinäkuun viikon A-I risteilyllä laivalla kirjaantui jokainen nauttimani A-annos. Loppulista osoitti 65 yksikköä.
      Edesa vaimoni ei väittänyt minun olleen missään vaiheessa juoppeessa. Päivät maissa ja muu aika laivalla. Nautinta jakautui klo10:n ja klo 21:n väliselle ajalle.
      Kova kunto? En ollut kännissä.
      Kova luonne? En juonut enempää.

    • opettavaista

      jos joku kertoo tuommosta ei kyllä kannata toisten olla tylyjä.tsemppiä vaan ja tylyille opettavaista elämää jatkossa.

      • Vaikea antaa ja turha odottaakaan vertaistukea alkoholiongelmaansa ainakaan minulta, jolla ei ole ollut alkoholiongelmia koskaan. Ei kovin monella muullakaan varmasti tällä palstalla.
        Ne sellaiset vertaistukiryhmät alkoholisteille ovat ihan muualla.

        Saahan niistä ongelmistaan kertoa, tietysti. Mutta ei pidä odottaakaan, että kaikki toiset pystyisivät samaistumaan hänen ongelmaansa.


      • alle.lujaa
        Tellukka kirjoitti:

        Vaikea antaa ja turha odottaakaan vertaistukea alkoholiongelmaansa ainakaan minulta, jolla ei ole ollut alkoholiongelmia koskaan. Ei kovin monella muullakaan varmasti tällä palstalla.
        Ne sellaiset vertaistukiryhmät alkoholisteille ovat ihan muualla.

        Saahan niistä ongelmistaan kertoa, tietysti. Mutta ei pidä odottaakaan, että kaikki toiset pystyisivät samaistumaan hänen ongelmaansa.

        No voi jestas. Pääsit sitte sanomaan että eihän nyt sinulla mitään alko-ongelmia ole. Sillä lailla , kiillotappa vähän lisää sitä sädekehää pääsi ympärillä.

        Ja melkein pappina voisit pistää taas jonkun raamatunlauseen kehiin ;))


      • alle.lujaa kirjoitti:

        No voi jestas. Pääsit sitte sanomaan että eihän nyt sinulla mitään alko-ongelmia ole. Sillä lailla , kiillotappa vähän lisää sitä sädekehää pääsi ympärillä.

        Ja melkein pappina voisit pistää taas jonkun raamatunlauseen kehiin ;))

        En todellakaan ole koskaan ollut alkoholiriippuvainen vaikka sitä olen kohtuudella käyttänytkin nuorempana. Kohtuukäyttäjäksi minut nytkin lasketaan, vaikka käyttöni on nolla.

        Ai, halusit välttämättä Herran Sanaa?
        Tässähän sinulle:

        """"1.Pietarin kirje:
        4:3 Aivan riittämiin te menneenä aikana elitte niin kuin pakanat tahtovat, ryvitte irstaudessa, ja himoissa, juoppoudessa, mässäilyissä ja juomingeissa ja palvelitte epäjumalia jumalattomin menoin.""""

        Halusitko muuta?


    • Verraton_ratkaisu

      Minäkin kävin AA:n vertaisryhmässä ja siellä sisäiset solmut aukesivat, kun ehdotin että lähdetään koko porukka myhäilevään matruusiin, kun sielä oli häpiauer menossa vielä 1,5 tuntia.

    • hytinäx1

      Onneksi olkoon kun olet pysynyt kuivilla niinkin monta vuotta. Kyllä toivoisi tämän asuinkaupunkini ryyppy/narkkariporukan keski-ikäisten naisten ja miesten myös saavan apua, jos ovat sitä todella hakemassa raitistumiseensa. Yhä vaan nuorempaa ja nuorempaa siihen jengiin näyttää hakeutuvan. Useita henkilöitä on parin vuoden aikana myös siitä jengistä hävinnyt varmaankin luonnollisen poistuman avulla, kun heitä ei enää muutenkaan näy kaupungilla.

      • Tuotapa justiin, että ei se alkoholismi mitään niin erikoista ja ainutlaatuista ole naisten(kaan) keskuudessa, että sillä pitäisi pröystäillä ja vähän halveksuen katsoa alas niitä, joilla sitä ongelmaa ei ole ollut ja vähätellä heidän mennyttä elämäänsä jotenkin nössön elämäksi, tuntien olevansa ainut maailmassa, joka on osannut elää "vaiherikasta elämää".


      • not-ei-mee-ohit

        no mut vitunvähiksiähän te ootte, oikeit aivoseisokkeja, sillai pystyynkuolleita puolimätii kaloi.


      • en-sylje-lasiin

        " Yhä vaan nuorempaa ja nuorempaa"
        Kyllä minä hieman huolestuin, kun kuulin äskettäin, että lapsenlapseni koulu- ja pelikaveri (11-v-poika) oli juonut kotonaan "jotain", että oli sammunut (tajuttomana) ulos. Ilmeisesti ei vanhemmat olleet kotona, mutta joku oli soittanut poliisit ja ne ilmeisest ihälyttäneet Medi-Helin apuun.

        Toki poika onneksi toipui, mutta ottaako opikseen, vai tuostako jo alkaa alamäki. Onhan tällä paikkakunnalla (pikku kaupuni) aika paha huumeongelma ja lehdestä saa lukea jokapäivä, kuinka huumehörhöt on taas autoratissa, alkoholista puhumattakaan.

        Itse maistoin ekakerran noin 18-v ja sitten kestikin20-v seuraavaan kertaan. Lapsenlapseni ei ole koskaan nähneet minun ottavan alkoholia, koska heidän luona en ota edes lasillista.


      • en-sylje-lasiin kirjoitti:

        " Yhä vaan nuorempaa ja nuorempaa"
        Kyllä minä hieman huolestuin, kun kuulin äskettäin, että lapsenlapseni koulu- ja pelikaveri (11-v-poika) oli juonut kotonaan "jotain", että oli sammunut (tajuttomana) ulos. Ilmeisesti ei vanhemmat olleet kotona, mutta joku oli soittanut poliisit ja ne ilmeisest ihälyttäneet Medi-Helin apuun.

        Toki poika onneksi toipui, mutta ottaako opikseen, vai tuostako jo alkaa alamäki. Onhan tällä paikkakunnalla (pikku kaupuni) aika paha huumeongelma ja lehdestä saa lukea jokapäivä, kuinka huumehörhöt on taas autoratissa, alkoholista puhumattakaan.

        Itse maistoin ekakerran noin 18-v ja sitten kestikin20-v seuraavaan kertaan. Lapsenlapseni ei ole koskaan nähneet minun ottavan alkoholia, koska heidän luona en ota edes lasillista.

        en-sylje
        Tuo 11-vuotias oli yksin kotona ja vanhemmat tiesmissä. Viinanjuomisen malli saadaan kotoa. Poika on nähnyt vanhempiensa ryyppävään ja kun viinaa on kotona, sitä lapsi sitten juo. Tämä episodi voi olla käänteentekevä pojalle. Nyt riippuu paljon vanhemmista, miten he reagoivat, tukevat, kasvattavat. Ja geenitkin ratkaisevat.


      • Aika kaksijakoisesti aloittajan kertomukseen suhtaudutaan. Mielestäni täällä voi kirjoittaa oikein hyvin myös kokemuksista, jotka ovat olleet ns käänne elämässä vaikka alkoholismista, miksii kummassa se olisi taannuttavaa- Mutta on viisasta jättää -jätetty vaihe- taakse ja keskittyä nykyiseen. nythän rahaakin jää harrastamiseen ym
        Alkoholismi on sairaus ja varmasti hoidossa korostettiin riskejä uusiutumisesta.
        Siispä tsemppiä, mielekästä tekemistä ym mukavaa- ratkaisusi mahdollistaa....


      • en-sylje-lasiin
        yksilesken kirjoitti:

        en-sylje
        Tuo 11-vuotias oli yksin kotona ja vanhemmat tiesmissä. Viinanjuomisen malli saadaan kotoa. Poika on nähnyt vanhempiensa ryyppävään ja kun viinaa on kotona, sitä lapsi sitten juo. Tämä episodi voi olla käänteentekevä pojalle. Nyt riippuu paljon vanhemmista, miten he reagoivat, tukevat, kasvattavat. Ja geenitkin ratkaisevat.

        "Ja geenitkin ratkaisevat."
        Olen kyllä lukenut, että geenit ratkaisee, mutta kuinka monen suvun kautta ja kumman vanhemman?

        Isäni kyllä käytti alkoholia, mutta vain hänen sotakavereiden seurassa ja ne sattuivat aika harvoin, siis ei he aina ryypänneet. Kotioloissa ei koskaan. Äitini ei koskaan, tai oli hän tottakai maistanut, miltä alkoholi maistuu, mutta oli kertomansa mukaan alkanut polttamaan tupakkaa jo hyvin nuorena "salaa kaikilta" mukamas.

        Nykyiset perheet käyttävät alkoholia yllättävän paljon verrattuna minun nuoruuteen, koska nyt on aivan tavallista, jopa TV:ssä, että kaikissa ohjelmissa on se "lasi viiniä"ja kuinka nuoriso voi tajuta, että ei se välttämättä kuulu arkipäivään, saati jokaiseen illanviettoon ja vakituisiin "saunakaljoihin". Vai kuuluuko? Olenkohan minä sittenkin liian vanhanaikainen?


      • kawe kirjoitti:

        Aika kaksijakoisesti aloittajan kertomukseen suhtaudutaan. Mielestäni täällä voi kirjoittaa oikein hyvin myös kokemuksista, jotka ovat olleet ns käänne elämässä vaikka alkoholismista, miksii kummassa se olisi taannuttavaa- Mutta on viisasta jättää -jätetty vaihe- taakse ja keskittyä nykyiseen. nythän rahaakin jää harrastamiseen ym
        Alkoholismi on sairaus ja varmasti hoidossa korostettiin riskejä uusiutumisesta.
        Siispä tsemppiä, mielekästä tekemistä ym mukavaa- ratkaisusi mahdollistaa....

        kaw
        En ymmärrä tuota, että jätän jonkun taakse. Tietysti voin vaieta koko asiasta. Mutta kun se kuuluu minun elämäni historiaan. En voi enkä halua lähteä vieläkään, vaikka porukalla risteilylle. Vaara pyörii kokoajan viinaa juovien ihmisten keskuudessa. Enhän voi olla koskaan satavarma vaikka ratkeaisin ryyppäämään jossain tuollaisessa tilanteessa. Siksi on parempi pysyä poissa. Sehän on osa minääni. Olen raitistunut holisti, mutta holisti hamaan hautaan asti.
        Harrastuksiini kuuluu: koiran ulkoiluttaminen, lenkkeily yksinkin, kirpputorit, antiikkiliikkeet, uimahallissa käynti, kahdessa palvelutalossa käynnit viikottain. Kahvikaisana toimiminen eri tilaisuuksissa, puuveistosten näyttelyihin tutustuminen. Vielä yksi: Helsinki ja siellä on ainakin pakko kävellä Töölönlahden rantaa.


      • yksilesken kirjoitti:

        kaw
        En ymmärrä tuota, että jätän jonkun taakse. Tietysti voin vaieta koko asiasta. Mutta kun se kuuluu minun elämäni historiaan. En voi enkä halua lähteä vieläkään, vaikka porukalla risteilylle. Vaara pyörii kokoajan viinaa juovien ihmisten keskuudessa. Enhän voi olla koskaan satavarma vaikka ratkeaisin ryyppäämään jossain tuollaisessa tilanteessa. Siksi on parempi pysyä poissa. Sehän on osa minääni. Olen raitistunut holisti, mutta holisti hamaan hautaan asti.
        Harrastuksiini kuuluu: koiran ulkoiluttaminen, lenkkeily yksinkin, kirpputorit, antiikkiliikkeet, uimahallissa käynti, kahdessa palvelutalossa käynnit viikottain. Kahvikaisana toimiminen eri tilaisuuksissa, puuveistosten näyttelyihin tutustuminen. Vielä yksi: Helsinki ja siellä on ainakin pakko kävellä Töölönlahden rantaa.

        Ollaankos me sinua risteilylle pyydettykään?


      • yksilesken kirjoitti:

        kaw
        En ymmärrä tuota, että jätän jonkun taakse. Tietysti voin vaieta koko asiasta. Mutta kun se kuuluu minun elämäni historiaan. En voi enkä halua lähteä vieläkään, vaikka porukalla risteilylle. Vaara pyörii kokoajan viinaa juovien ihmisten keskuudessa. Enhän voi olla koskaan satavarma vaikka ratkeaisin ryyppäämään jossain tuollaisessa tilanteessa. Siksi on parempi pysyä poissa. Sehän on osa minääni. Olen raitistunut holisti, mutta holisti hamaan hautaan asti.
        Harrastuksiini kuuluu: koiran ulkoiluttaminen, lenkkeily yksinkin, kirpputorit, antiikkiliikkeet, uimahallissa käynti, kahdessa palvelutalossa käynnit viikottain. Kahvikaisana toimiminen eri tilaisuuksissa, puuveistosten näyttelyihin tutustuminen. Vielä yksi: Helsinki ja siellä on ainakin pakko kävellä Töölönlahden rantaa.

        En tietenkään tarkoita, että jätät aiemman elämän muististasi- et voikaan jättää. Ajatukseni olisi mielumminkin keskittyä tähän hetkeen elämässäsi, olet näköjään aivan oikeilla keinoin tehnytkin, hyvä niin.
        Parasta olisi mielenrauhasi kannalta hyväksyä tehdyt virheet ja olla armollinen itselle.
        Toisaalta onhan rohkea veto kirjoittaa alkoholismistaan - ..........


      • kawe kirjoitti:

        En tietenkään tarkoita, että jätät aiemman elämän muististasi- et voikaan jättää. Ajatukseni olisi mielumminkin keskittyä tähän hetkeen elämässäsi, olet näköjään aivan oikeilla keinoin tehnytkin, hyvä niin.
        Parasta olisi mielenrauhasi kannalta hyväksyä tehdyt virheet ja olla armollinen itselle.
        Toisaalta onhan rohkea veto kirjoittaa alkoholismistaan - ..........

        ka
        Olen antanut itselleni anteeksi ja myöntänyt olevani holisti. Siihen on auttanut eniten että nöyrtyy ja pyytää apua. Yksin harva löytää ulospääsyä kammottavasta tilanteesta. Kaikki asiat ovat rempallaan ja täysin solmussa. On katsottava totuutta silmiin ja katsottava peiliin. Syyllinen löytyy sieltä. Kun lähdet tärisevänä ulos ja lääkärin vastaanotolle, pelkotila on järkytyttävä. Itse en voinut istua kauaa odotustilassa,vaan lähdin ahdistuneena ja hikisenä ulos. Lääkäri tuli ulko-ovelle, kysyi nimeni ja ohjasi huoneeseensa. Sanoi että kärsit näköjään paniikkihäiriöstä. Aloin itkemään hysteerisesti. Loistava lääkäri otti tilanteen rauhallisesti haltuunsa. Hän sanoi, että en ole ainoa hysteerinen hänen vastaanotollaan. Hän kirjoitti lääkkeen ja pyysi soittamaan suoraan hänelle, jos tilanne vaikeutuu. Ensimmäinen ihminen,mieheni lisäksi, joka näki valtavan ahdistuksen ja mielen rikkoontumisen. Lääke alkoi auttaa, rohkaistuin hakemaan työtä suoraan työnantajalta. Pääsin ulkotöihin ja elämä alkoi hymyilemään.


    • Onnea raitistumiseesi lesken.
      Hyvä ystäväni lopetti juomisen noin 15-vuotta sitten, hänen alkoholin käyttönsä alkoi haitata työelämää. Onneksi on pysynyt raittiina.
      Itse otan valkkaria saunan päälle, nytkin on lasi pöydällä, kaveri juo mieluummin olutta.
      Se jää siihen, ei tee mieli jatkaa eikä ottaa liikaa. Onneksi kaveri on samanlainen, ottaa muutaman ja siihen jää.

      • mieli
        Nämä kertomukset ovat minulle ylituttuja. Saa kuulla kuinka helppoa se on. Ottaa vain lasin jotain ja se on siinä. Mutta kun minä en käsitä, mitä järkeä siinä on. Miksi ottaa yhtä lasia jotain hemmetin pahaa valkkaria tai mitään viinaa Yhtä tai kahta. Minulle tärkeintä oli tulla humalaan ja nousuhumalahan se parasta on. Laskuhumalaa vältellen.
        Tippadokaajat, viininmaistelijat, otan vain hyvää viiniä ruon kanssa lasillisen, saavat sappeni kiehumaan. Tälle palstalle ovat johkaantuneet kaikki itsensä täydellisesti hallitsevat kirjoittajat. Painin ikäänkuin väärässä sarjassa. Tämäkin kjoittaja käyttää veemäistä verbaliikkaa. Ensin onnitellaan jostain, mistä ei tiedä mitään. Sen jälkeen elvistellään kaverillaan ja itsellään kuinka otamme saunan jälkeen ne kuuluisat yhdet. Pahanmakuista, prosenttlitkua maistellaan. Miksi vissy ei kelpaa. Ja kirjoittaja mainitsee aina saunan. Ikäänkuin saunominen antaisi luvan hänelle korkata viinilekkeri. Ja kirjoittaa palstalle nousukiidossa.


      • yksilesken kirjoitti:

        mieli
        Nämä kertomukset ovat minulle ylituttuja. Saa kuulla kuinka helppoa se on. Ottaa vain lasin jotain ja se on siinä. Mutta kun minä en käsitä, mitä järkeä siinä on. Miksi ottaa yhtä lasia jotain hemmetin pahaa valkkaria tai mitään viinaa Yhtä tai kahta. Minulle tärkeintä oli tulla humalaan ja nousuhumalahan se parasta on. Laskuhumalaa vältellen.
        Tippadokaajat, viininmaistelijat, otan vain hyvää viiniä ruon kanssa lasillisen, saavat sappeni kiehumaan. Tälle palstalle ovat johkaantuneet kaikki itsensä täydellisesti hallitsevat kirjoittajat. Painin ikäänkuin väärässä sarjassa. Tämäkin kjoittaja käyttää veemäistä verbaliikkaa. Ensin onnitellaan jostain, mistä ei tiedä mitään. Sen jälkeen elvistellään kaverillaan ja itsellään kuinka otamme saunan jälkeen ne kuuluisat yhdet. Pahanmakuista, prosenttlitkua maistellaan. Miksi vissy ei kelpaa. Ja kirjoittaja mainitsee aina saunan. Ikäänkuin saunominen antaisi luvan hänelle korkata viinilekkeri. Ja kirjoittaa palstalle nousukiidossa.

        :D Kieltämättä valkkari ei ole kovin hyvän makuista, en juo sitä ruuan kans.
        Kyllä se rentouttaa, pari kolme lasillista sopivasti, jos juon enemmän tulen kipeäksi.
        Meitä on erilaisia, myös alkoholin käytön suhteen.
        Siinä erehdyt jos luulet että en tiedä mitään juopoista, tiedän enemmän kuin uskotkaan. Tiedän myös sen että juoppoon ei voi luottaa, hän vannoo ja vakuuttaa, nyt lopetan juomisen. Pahimmillaan on nousukiidossa muutaman minuutin kuluttua vannomisesta kun käväisi pannuhuoneessa. Piilotettuja pulloja löytyy sieltä ja täältä, aamuyön tuskakohtaukset olivat kamalaa katseltavaa.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        :D Kieltämättä valkkari ei ole kovin hyvän makuista, en juo sitä ruuan kans.
        Kyllä se rentouttaa, pari kolme lasillista sopivasti, jos juon enemmän tulen kipeäksi.
        Meitä on erilaisia, myös alkoholin käytön suhteen.
        Siinä erehdyt jos luulet että en tiedä mitään juopoista, tiedän enemmän kuin uskotkaan. Tiedän myös sen että juoppoon ei voi luottaa, hän vannoo ja vakuuttaa, nyt lopetan juomisen. Pahimmillaan on nousukiidossa muutaman minuutin kuluttua vannomisesta kun käväisi pannuhuoneessa. Piilotettuja pulloja löytyy sieltä ja täältä, aamuyön tuskakohtaukset olivat kamalaa katseltavaa.

        mieli
        Sinä voit tietää kaiken juopoista, mutta itse et ole sitä henkilökohtaisesti kokenut. Juoposta miehestä pääsee eroon. joko lähtemälle itse tai heittämällä juoppo hevon kuuseen. Mutta kun itsessä asuu helvetin viinapiru, asia on totaalisesti eri. Vaikka pakenisi vuorille viinahelvettiä, ei auta. Kirjoitamme kahdesta täysin eri asiasta.


      • hytinäx1
        yksilesken kirjoitti:

        mieli
        Nämä kertomukset ovat minulle ylituttuja. Saa kuulla kuinka helppoa se on. Ottaa vain lasin jotain ja se on siinä. Mutta kun minä en käsitä, mitä järkeä siinä on. Miksi ottaa yhtä lasia jotain hemmetin pahaa valkkaria tai mitään viinaa Yhtä tai kahta. Minulle tärkeintä oli tulla humalaan ja nousuhumalahan se parasta on. Laskuhumalaa vältellen.
        Tippadokaajat, viininmaistelijat, otan vain hyvää viiniä ruon kanssa lasillisen, saavat sappeni kiehumaan. Tälle palstalle ovat johkaantuneet kaikki itsensä täydellisesti hallitsevat kirjoittajat. Painin ikäänkuin väärässä sarjassa. Tämäkin kjoittaja käyttää veemäistä verbaliikkaa. Ensin onnitellaan jostain, mistä ei tiedä mitään. Sen jälkeen elvistellään kaverillaan ja itsellään kuinka otamme saunan jälkeen ne kuuluisat yhdet. Pahanmakuista, prosenttlitkua maistellaan. Miksi vissy ei kelpaa. Ja kirjoittaja mainitsee aina saunan. Ikäänkuin saunominen antaisi luvan hänelle korkata viinilekkeri. Ja kirjoittaa palstalle nousukiidossa.

        Miksi sinä alat räyhäämään meille tavallisille juopoille joilla vielä suhtkoht pysyy alkoholin ja pillereiden ja muiden huumeiden käyttö normaalissa ja siitä mielestämme ei ole vielä tullut itsellemme ongelmaa.
        Se on totta että vanhempamme eivät käyttäneet alkoholia koska alkoholi oli kortilla ja ravintoloihin/ baareihin ei päässyt juopottelemaan, vaan siellä käydessä oli aina pakko tilata myös jotain syötävääkin.
        Me 60 olemme itse olleet paljon vapaampina alkoholin/, huumeiden,/ lääkkeiden saantiin ja käyttöön. Kyllä olen ottanut sekä myös eksäni lastemme läsnäollessa väkevämpääkin alkoholia kuin viiniä kotona kavereidemme kanssa ja lapsemme ovat myös pöllineet viinapulloistamme silloin teini-ikäisinä omat aloittelunsa.
        Aina kuitenkin jompikumpi meistä jäi kotiin sammumatta jos toisella teki mieli mennä jatkoille viihteelle. Mitään kausijuoppja meistä ei kuitenkaan tullut eikä jokapäivä käyttäjiäkään kuten ei myös lapsistammekaan ainakaan vielä.


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Miksi sinä alat räyhäämään meille tavallisille juopoille joilla vielä suhtkoht pysyy alkoholin ja pillereiden ja muiden huumeiden käyttö normaalissa ja siitä mielestämme ei ole vielä tullut itsellemme ongelmaa.
        Se on totta että vanhempamme eivät käyttäneet alkoholia koska alkoholi oli kortilla ja ravintoloihin/ baareihin ei päässyt juopottelemaan, vaan siellä käydessä oli aina pakko tilata myös jotain syötävääkin.
        Me 60 olemme itse olleet paljon vapaampina alkoholin/, huumeiden,/ lääkkeiden saantiin ja käyttöön. Kyllä olen ottanut sekä myös eksäni lastemme läsnäollessa väkevämpääkin alkoholia kuin viiniä kotona kavereidemme kanssa ja lapsemme ovat myös pöllineet viinapulloistamme silloin teini-ikäisinä omat aloittelunsa.
        Aina kuitenkin jompikumpi meistä jäi kotiin sammumatta jos toisella teki mieli mennä jatkoille viihteelle. Mitään kausijuoppja meistä ei kuitenkaan tullut eikä jokapäivä käyttäjiäkään kuten ei myös lapsistammekaan ainakaan vielä.

        hyti
        Vai että vanhempamme eivät ryypänneet ja lähteneet kapakkaan. Minulla on täysin eri kokemus tästä asiasta. Olen ollut ensimmäisen kerran viisivuotiaana v. 1959 aikuisen mukana krouvissa. Talutin häntä myöhemmin illalla bussiin ja häpesin hänen toikkarointiaan. Sodassa olleet miehet istuivat pöydän vieressä pullot edessä ja pullot pöydän jalan vieressä. Tupakka kärtsäsi ja miehet humaltuivat ja sotivat. Eivät naisetkaan kuppiin sylkäisseet. Olen kokenut lapsuudessani ääretöntä turvattomuutta, pelkoa, ahdistusta ja häpeää aikuisten viinan juonnin takia. Pelkoa siksi, että se synnytti agressiivistä käytöstä, tappelua ja vaikka mitä. Ei lasten katseltavaa. Päätin että minusta ei tule tuollaista kaameata känniläistä. Enkä mene ikinä juopon kanssa naimisiin. Enkä halua yhtään lasta kärsimään tähän maailmaan. Kaksi päätöstä piti. Ensimmäinen mieheni oli raitis. Lapsia en ole tehnyt, mutta yksi päätös ei pitänyt. Minusta tuli juoppo, holisti.


      • Elämäsi-on-sekopakka

        Pultsaripultsaripulstari akka, Pultsaripultsaripulstari akka, Pultsaripultsaripulstari akka, Pultsaripultsaripulstari akka, Pultsaripultsaripulstari akka, Pultsaripultsaripulstari akka, Pultsaripultsaripulstari akka.


    • kiljuten

      Joopajoo. Itse olen juomatta neljä vuotta, ja olo on paljon parempi kaikinpuolin. Pari ekaa vuotta se viina pyöri mielessä, että jospa vain pienet sievät. Tuurijuoppona en onneksi kokeilut.
      Ikäkin teki sen, että ei kestänyt enää tiukkaa viinaa kuten nuorempana sekä fiilis ei sama enää.
      Parasta oli toisena aamukrapulassa huurteinen nelosolut, kun lutkutti ekat pullot huiviin.

      • kilju
        Ensimmäinen täällä, joka on samalla aaltopituudella kanssani ja ymmärtää mistä on kyse. Minulla oli juuri tuo, että pää ei kestänyt tiukkaa viinaa ja viininlitkuja en ole koskaan kitannut. Muistissa on huurteinen perjantaisin duunin jälkeen. Mutta nyt mikä ihanuus kun aamulla kahvi maistuu ja ulkona näkee värit. Ja muistaa edellisen päivän.


    • kiljuen

      Joskus oli sanonta, että kyllä juoppo toisensa tunnistaa. Palstalta löytyvät hurskastelijat ja selkärannattomiksi kuvailijat.

      • sympatkaa.ny.toisianne

        Hah kai ny lesken tunnistaa kun se muistaa kehua juoppouttaan joka mutkassa. Vai tunnistitteko toisenne ihan noin rivien välistä, ooh toi on doku kivaa.


    • Minulla on huonoja kokemuksia raittiista alkoholistista.
      Hänen kanssaan ei voi olla kun juo, mutta ei voi olla myöskään silloin kun on raittiina.
      Jokainen tietää että alkoholistin kanssa ei pysty elämään, itse hankin erillisen asunnon.
      Kun alkoholisti on juomatta hän kerjää koko ajan kehuja siitä että elää kuten muutkin ihmiset.
      Hän on hyvin kriittinen toisten juomisesta vaikka se olisikin hallinnassa.
      Hermot on kireällä ja viina koko ajan mielessä, melkein toivoo että alkaisi juoda taas kun ei sellaista jaksa katsella sivusta. Voisi taas lähteä ja jättää tuhoamaan elämäänsä.
      Myös lesken ei näe asioita kuin oman pakotetun raittiutensa kautta.
      Häntä on melkein mahdoton miellyttää, jos kertoo omista kokemuksistaan hän lyttää ne, mistään muusta ei saa keskustella kuin hänen tilanteestaan, siitäkään ei juuri kukaan osaa kertoa niin ettekö tulisi sanomista.

      • On mielenkiintoista lukea ketju, joka väittelee ja kyseenalaistaa muiden kommentit, kokemukset ja mielipiteet . Kritiikki on aivan kohdallaan , kun vastaa toisen kommenttiin tai mielipiteeseen, mutta toisen ihmisen kokemukset ovat henkilökohtaisia ja yksityisyyteen kuuluvia asioita. Vaikka jokin ns samankaltainen tilanne olisi käyty läpi, vaikutukset riippuvat olosuhteista - monista tekijöistä yhteensä.
        Vakava aihe- antaa keskustelun vapaasti jatkua---------


      • Saatrauhansielulle

        Hei mielikki (samoin moni muu), viisain päätös minkä voi elämässä tehdä, heivata tuo yksileski elämästä ja ohitta sen jorinaketjut.
        Se on umpi aperita tai sulku vinetto ja vittumaiseksi muuttunut sellainen. Vänkääjä. Alloitukset periaatteessa okei mutta sitten alkaa jumalaton vänkyy.


      • petturijoukossa
        Saatrauhansielulle kirjoitti:

        Hei mielikki (samoin moni muu), viisain päätös minkä voi elämässä tehdä, heivata tuo yksileski elämästä ja ohitta sen jorinaketjut.
        Se on umpi aperita tai sulku vinetto ja vittumaiseksi muuttunut sellainen. Vänkääjä. Alloitukset periaatteessa okei mutta sitten alkaa jumalaton vänkyy.

        saatrauhansielul
        Mitä sitä heivaamaan. Antakaa kirjoitella. ettekä vastaile. Kyllä se lopettaa. Varsinkin kun se on huomannut että trolli on joukossanne.Liian tasainen tyyppi herättää aina huomiota.Se hän on.


    • maallotioejsl

      Yhyvä päätös apinalle!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe