Miksi narsistin uhri tuntee itsesääliä?

sann333

Voidaanko yleisesti määritellä vaikka psykologisesti miksi ihminen jota narsisti tuhoaa tuntee olevansa syyllinen ja tuntee myötätuntoa häntä kohtaan? Ymmärrän pelon olevan yksi tekijä joka saa ihmisen toimimaan narsistin tahdolla kun ei halua kohdata hänen hyökkäyksiä.

70

685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi_sinä

Miksi sinä kysyt tuollaista?
      En ole huomannut että narsistien uhrit tuntisivat itsesääliä mitenkään erikoisesti.

• sann333

Terveen itsetunnon omaava ihminen ei ota narsistin syytöksiä vastaan siten että se vaikuttaisi häneen itseensä. Jostain syystä ihminen jää narsistin häkkiin eikä päästä/pääse pois siitä. Voin olla väärässä mutta mun mielestä tuo liittyy itsesääliin kun jää olosuhteisiin jossa ei saa mitään ihmisarvoa.

• Narsisti_päätt
        sann333 kirjoitti:

Terveen itsetunnon omaava ihminen ei ota narsistin syytöksiä vastaan siten että se vaikuttaisi häneen itseensä. Jostain syystä ihminen jää narsistin häkkiin eikä päästä/pääse pois siitä. Voin olla väärässä mutta mun mielestä tuo liittyy itsesääliin kun jää olosuhteisiin jossa ei saa mitään ihmisarvoa.

Narsisti päättää omalta osaltaan myös kenet siihen häkkiin haluaa syvemmälle ja kenelle jättää enemmän häkin ovea raolleen enemmän... Ainakin taitavimmat heistä, onhan narsistejakin joka lähtöön, öökin tölleistä huipputekijöihin...
        Minusta itsetunto ja itsesääli ei ole ihan samikset.
        Onhan niitäkin uhreja, jotka tietävät tarkkaan miten narsisti heitä yrittää älyttää.
        Onko narsistin häkkiin jääminen sama kuin että ottaisi syytöksiä vastaan? Käsittääkseni usea häkissäolija on siellä niiden hyvien puolien takia mitä kokevat narsistilta saavansa. Vaikka ne hyvät puolet olisivatkin sitten vain sitä että narsisti ikäänkuin löysää kuristusotetta jolloin sen uhrin on helpompi hengittää, saa ikäänkuin luvan elää.

Minusta hyväitsetuntoinen ihminenkin voi kokea epämiellyttäväksi jos "rakastettu" alkaakin olla yhtäkkiä ei-hyväksyvä ja torjuva... Voi kokea olonsa ahdistuneeksi ja alkaa kysellä itseltään mitä on mennyt pieleen. Minun narsistini minuun kohdistamat valitukset eivät uponneet minuun ollenkaan, mutta se kyllä sattui, että hän ei rakastanutkaan minua... ennenkuin lopullisesti tajusin, että hän ei rakasta ketään muutakaan, ei ole koskaan rakastanut eikä tule rakastamaan...

Vähän jäävi minä olen vastaamaan kun olen itseni ulkoistanut lopulta kokonaan narsistin otteesta.

• Eikö_

Eikö se ole ennemminkin niin, että huonoitsetuntoinen voi syytöksistä itseensä ottaa.
        Itsesääliä sensijaan voi tuntea vaikka siitä, että saa turhaan moisia syytöksiä, jotka eivät pidä paikkaansa.
        Jostain syystä itsesääli on minulle vähän vierasta. Mitä se on?

• Minulla_

Minulla ihan oma käsitys siitä mitä itsetunto on.
        Minusta joskus kuulostaa, että kaikki osaavat käyttää itsetunto sanaa, mutta osaavatko he selittää mitä se on?
        Mieleen tuli vielä, että voihan olla huono itsetunto, ja narsisti syyttää jostain. Minusta huono itsetunto ja alhainen äly eivät ole myöskään samikset. Siksi huonoitsetuntoinen voi tietää hyvin, että narsisti on syytöksissään eksyksissä ja senkin, että narsisti tähtää vain loukatakseen häntä lisää... mikä sitten vaikuttaa siihen tunteeseen, itsetuntoon sitä kautta.
        Tuosta voisi ajatella, että kaikille ja kaikenlaisille haukkujille vain huutia.
        Itseäni on jossain toisessa elämänvaiheessa paljon aiemmin, kun pohdin sitä eroa, haitannut joidenkin "auttaja-neuvojien" asenne siihen, että kun aikuisten oikeasti kaikki lähteminen ja jättäminen on usein paljon enemmän kuin siitä neuvojan asetelmasta voisi ajatella. Kyse on usein vähän kuin elämää suuremmasta asiasta. Joskus pelkästään käytännön syistäkin voi olla aika mahdoton ja ylivoimainen tilanne.
        Kaikki ottamiset ja lähtemiset, kaikki suhteet ovat yksilöllisiä.
        Narsisteja yhdistää se tosiasia, että he eivät kykene tuntemaan empatiaa ja ilmeisesti melkein kaikki jotenkin vahingoittavat uhriaan.

• ecci

Aloittaja, kysymysksesi on outo. Viet huomion pois narsistin teoista ja sanoitat nyt uhrien reaktioita, huonosti.

• ecci kirjoitti:

Aloittaja, kysymysksesi on outo. Viet huomion pois narsistin teoista ja sanoitat nyt uhrien reaktioita, huonosti.

"Aloittaja, kysymysksesi on outo. Viet huomion pois narsistin teoista ja sanoitat nyt uhrien reaktioita, huonosti. "

Niin, itsekin tehnyt saman huomion, että mistä aloituksessa on kyse.

Otsikkona on "miksi narsistin uhri tuntee itsesääliä", minkä käsitän tarkoittavan, että kysytään miksi uhri säälii itseään.

Joku siinä jo kommentoikin heti alkuun, ettei ole huomannut että narsistin uhrit erityisesti säälisivät itseään.

Jatkona sitten aloituksessa asiaa lähdetäänkin käsittelemään siltä pohjalta, että miksi uhrit tuntevat syyllisyyttä ja myötätuntoa narsistia kohtaan, että tavallaan aloituksen otsikko ja muu alustus ei kohtaa.

No ei sillä ny niin suurta merkitystä ole, keskusteluakin on aiheesta syntynyt, mutta kommentoin ny ku itsekin hieman olen oudoksunut aloitusta, etten tiennyt mitä sillä haetaan ja joku muukin tehnyt saman huomion.

Mitä muuten tulee itsesääliin, niin onhan sekin joskus omalla laillaan parantavaa, rääkyä nenä räässä ja oikein olan takaa sääliä itseään kunnes koittaa se heti, että ny riittää, nenä pyyhitään ja päätetään, et hitto kyllä minä nousen tästä.

Laitan ny tapani mukaan jonkun linkinkin aiheesta minkä perusteella voi vaikka ajatella noita sanoja, miksi itsesääli pitkään jatkuessaan on pahasta, mutta myötätunto hyvästä

https://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva_olo/psykologi_itsesaalista_voi_olla_myos_hyotya

• poiuytresdfg

Mina olen paatynyt psykopaattini seuraan pitkasta aikaa ja olen hammennyksissa monesta syysta. Eras on seuraava:
      Vaikka on taysin varmaa etten mina ole psykopaatti niin havaitsin itsessani eraan psykopaattini kanssa jotenkin yhteisen ominaisuuden: jonkinlainen toiseuden tunne muiden ihmisten keskella.
      Siis koin jotenkin enemman samankaltaisuutta psykopaattiini kuin muihin ihmisiin ymparilla luonnollisestikin varmaan koska hän nyt kuitenkin on äitini tai tarkemmin sanottuna noitakkaiseni.
      ihmiset kyllä varmaan huomaa kun hänn komentelee minua koko ajan eika varmaan osaa tulkita mita se merkitsee, ehka luulevat etta olen joku hassu keta pitaa silleen komennella.,
      Vaikka minä olen äärimmäisen tunneihminen ja hän ei lainkaan, mika lienee se syy etta tilanne on niin vaikea. Mutta sitten muuten vaikuttaa sille etta asiaani on loppuenlopuksi turha kasitella muiden ihmisten kanssa , koska siita vain ei tule yhtään mitäään, kun tassa valissa on tama toiseuden kokemuskin ja sitten tama tunnetason vastakohtaisuus noitakkaiseni kanssa. Ei auttajat tavoita tallaista toiseudessa tapahtuvaa äärimmäistä tunnetason vastakohtaisuutta. Valitettavasti he ei voi auttaa, he saa vaan mun paata sekaisin kun yritan elaa siina heidan kokemusmaailmassa. Ja he yrittaa omia mallejaan kuvioon jossa ne ei toimi. Mun psykopaatti sano mulle tanaan etta ihmiset sanoo mulle vaan kohteliaisuuttaan etta olen ihan tavallinen ihminen . :)
      Itse han tokaisi olevansa muita viisaampi.
      Oli ihan kivaakin olla psykopaattini silmalasimakutuomarina. Suosittelin sellaisia missa han nayttaa sellaiselle mukavalle kiltimmalle.

• MielikinVoiSairastaa

"Mun psykopaatti sano mulle tanaan etta ihmiset sanoo mulle vaan kohteliaisuuttaan etta olen ihan tavallinen ihminen . :)"

Tilannetta tarkemmin tuntematta, joka tapauksessa suhde ei kuulosta kovin terveeltä. Itse en jäisi sairaaseen suhteeseen. Meillä on tämä lyhyt elämä elettävänä ja kaikki maalliset asiat kuten mammona yms. ovat toissijaisia, oman mielenterveyden ja hyvinvoinnin ollessa ensisijaisia. Jos äiti sanoo kuten sanoit, niin sinuna hakisin ammattiapua psykologilta.

• poiuytrdfj

Mika tuossa lauseessa nyt niin erikoista oli ?
        On tassa erikoisempaakin kuultu :)

• näminänä
        poiuytrdfj kirjoitti:

Mika tuossa lauseessa nyt niin erikoista oli ?
        On tassa erikoisempaakin kuultu :)

Missä vastauksesi aloittajalle?
        Ai niin mutta sinua ei kiinnostanut muu kuin sinä sinä sinä. Aloituksesta viis.

• poiuytrdfg

Siina oli se ajatus, etta miksi olen tekemisissa psykopaatin kanssa.
      Siis olen nyt tekemisissa ihmisen kanssa joka samalla mielestani komentelee kohtuuttomasti.
      Niin se liittyi myös aloitukseen vastanneisiin teksteihin, oli niista edennyt ajatus, ei suoraan vastaus aloitukseen.
      Liittyi ajatukseen siita jattaakö psykopaatti ja auttaja-neuvojiin.
      Heillahan on yleensa ajatus etta ei aiti ole psykopaatti ja on paha ihminen jos aidin jattaa tai sanoo aitia psykopaatiksi ja sitten kakkosvaihtoehto on tuo, etta oma vika jos on psykopaatin kanssa tekemisissa, eli ei ole tervetta.
      No mulla on tassa nyt erilainen meininki kuin nuo. Ma olen edelleen kiinnostunut luonnonmukaisesta nakökulmasta etta psykopaatti on erilainen ihmistyyppi.

• poiuytrdsdfg

Eikös tama mennyt aika lahelle aloittajan kysymysta.
        Psykopaattini on aiheuttanut minulle vaikeaa syyllisyydentunto-ongelmaa mutta edelleen hmm...olen luonnonmukaisella linjalla....

• Eienääkoskaan

Minusta narsisti nimenomaan osaa heittäytyä itsesääliin ja marttyyriksi näin vedoten uhriinsa. Oikeen naurattaa miten hän narsisti aina tehdessään väärin kääntää asiat päälaelleen. Hän on se uhri ja minä paska joka tekee kaiken väärin. En osannut hänen taas kadotessaan viikoiksi lukea ajatuksia ja ottaa häneen yhteyttä, vaika hänellä oli kovia kipuja. Minun olisi pitänyt tämä tietää..

• Minä_otin

Uskotko, että oli kipuja?
        Minä otin kerran lomaa työstä kun minun np ni oli kuulemma hyvän ystävänsä kuolinvuoteen äärellä kuulemma itsekin aivan loppu. Ajattelin että häntä tuen siinä.
        Kävi ilmi että tosiasiassa hän rellästeli hemppu kainalossa pitkin ja poikin, iloa ja meininkiä riitti. Ei kaihda kertomasta vaikka mitä että saa tarpeellisen alibin ja jatkuvaa huomiota eri lähteiltään. Turha noita esityksiä on henkilökohtaisesti ottaa, niitä riittää jatkumossa. Minun np llani aina pajon kuolemaa lähellään, niistä kun saa sitä huomiota ja aihetta.

• Eienääkoskaan

Uskoin, mutta nämä hänen kipunsa olivat vain sivujuonne ja nennäinen selitys hänen katoamiselleen. Yritys oli siis kätevästi kääntää katoamisensa näiden taakse ja syyllistää minut säälissään kun en ollut tajunnut hänen kipujaan telepaattisesti. No näitä katoamisia oli ollut jo paljon ja hänen taas yhteyttä ottaessaan sain aina itsesäälillä varustettuja selityksiä kuinka asia käännettiin minun syyksi. Tällä kertaa se oli viimeinen. Toivotin hänelle hyvää elämää ja pistin välit poikki. Siitä hän oli kovin yllättynyt ja otti nokkiinsa. Saa nähdä pääsinkö näin helpolla.

• Tuskin_
        Eienääkoskaan kirjoitti:

Uskoin, mutta nämä hänen kipunsa olivat vain sivujuonne ja nennäinen selitys hänen katoamiselleen. Yritys oli siis kätevästi kääntää katoamisensa näiden taakse ja syyllistää minut säälissään kun en ollut tajunnut hänen kipujaan telepaattisesti. No näitä katoamisia oli ollut jo paljon ja hänen taas yhteyttä ottaessaan sain aina itsesäälillä varustettuja selityksiä kuinka asia käännettiin minun syyksi. Tällä kertaa se oli viimeinen. Toivotin hänelle hyvää elämää ja pistin välit poikki. Siitä hän oli kovin yllättynyt ja otti nokkiinsa. Saa nähdä pääsinkö näin helpolla.

Tuskin.
        Miksi muuten olet ihmisen kanssa josta tiedät että hän on narsisti?

• poiuytrdsxcvb

Ma olen pohtimassa semmosta, etta ehkä on jotenkuten mahdollista olla tekemisissa narsistien kanssa joiden tiedostetaan olevan narsisteja ja jotka itsekin tiedostavat ja myöntavat. Niinkuin nyt esim. Sam Vakninkin, ilmeisesti pystyvat vaimonsa kanssa yhteistoimimaan ja muiden ihmisten kanssa tavallaan mielekkaasti.
        Mun mielesta on vahingollisempaa olla tekemisissa narsistin kanssa jonka ei tieda olevan narsisti.
        Ihmisen sosiaalisesti sopii olla tekemisissa minka kanssa vaan kun ei tieda minka kanssa on tekemisissa, mutta jos on vahan fiksumpi ja saa selville, niin kaikki kummalliset tyypit pitaa hylätä ?

• Minusta_tun
        poiuytrdsxcvb kirjoitti:

Ma olen pohtimassa semmosta, etta ehkä on jotenkuten mahdollista olla tekemisissa narsistien kanssa joiden tiedostetaan olevan narsisteja ja jotka itsekin tiedostavat ja myöntavat. Niinkuin nyt esim. Sam Vakninkin, ilmeisesti pystyvat vaimonsa kanssa yhteistoimimaan ja muiden ihmisten kanssa tavallaan mielekkaasti.
        Mun mielesta on vahingollisempaa olla tekemisissa narsistin kanssa jonka ei tieda olevan narsisti.
        Ihmisen sosiaalisesti sopii olla tekemisissa minka kanssa vaan kun ei tieda minka kanssa on tekemisissa, mutta jos on vahan fiksumpi ja saa selville, niin kaikki kummalliset tyypit pitaa hylätä ?

Minusta tuntuu että ei pitäisi vastata, mutta tapani mukaan olen orjasi, hyvä a ja vastaan.

Taas kerran, ei ole olemassa yhtä totuutta. Mutta kyllä nyt sanoisin että kun se diagnoosi on todella harvalla... Ja se on kuulemma se psykiatrinen vankisairaala josta sen diagnoosin yleensä saa...
        Kuka diagnoosin saanut on perehtynyt mitä se pitää sisällään? Kuinka moni narsisti on hajonnut ja murtunut tavalla, jonka jälkeinen uudelleenkoostava terapia olisi mahdollinen ja että olisi tuon terapian piirissä ollut.
        Miljoonatta kertaan varmaan ehdotan tällä palstalla: pelkkä sana narsisti ei edusta mitään jos ei ymmärrä sen sisältöä. Yhtä informatiivisia olisivat viittaukset kursistiin, pursistiin, fursistiin ja nursistiin. Mitä nuo nyt tarkoittavat?😲
        Kun minä tiedostan narsisti-spykopaattini olevan narsisti-psykopaatti, niin se ei todellakaan tee hänestä piiruakaan turvallisempaa. Eikä se, jos joku sanoo hänelle että hän on narsisti-psykopaatti, myöskään tee hänestä piiruakaan turvallisempaa. Tuo on saletti!

"Ihmisen sosiaalisesti sopii olla tekemisissa minka kanssa vaan kun ei tieda minka kanssa on tekemisissa, mutta jos on vahan fiksumpi ja saa selville, niin kaikki kummalliset tyypit pitaa hylätä ? "
        Eihän uhrilla ole alussa kokemusta narsistista eikä hän tiedä mikä häntä odottaa.
        Jos uhri kuitenkin tunnistaa narsistin ja ottaa selvää minkälainen narsisti on, niin silloin olisi hyvä jättää moinen. Narsisti kun ei ole yksin uhrille vaarallinen vaan myös kaikille kenen kanssa uhri on tekemisissä, koska narsisti soluttautuu pysyvästi uhriin ja uhrin ympärstöön. Hakee sieltä uusia mahdollisuuksia päästä käsiksi lähteisiin, rahoihin ym ym. Plus että usein kysellään palstallakin narsistien edesottamuksesta lapsiin, että ovatko p ja? (Minä en osaa vastata).

Oot sitten naiivi.

Sinullekin jo ehkä useamman kerran ehdotan, että SamVakninilla on harvinainen tausta ja uravalinta.... Ehkä ei nyt ihan suoraan verrattava yks yhteen muihin. Vähän voisi ajatella, mitkä nuo erot ovat ennenkuin kysyy tai kirjoittaa noin naiiveja.

Yleensä normi ei saa tunteettomasta ihmisestä kaipaamaansa ja tarvitsemaansa vastetta.

• Minun_pi
        poiuytrdsxcvb kirjoitti:

Minun pitäisi ehdottomasti lopettaa tämä vastaaminen sinulle...

• Olisi_

Olisi kiva saada Eienääkoskaan vastaus, toivottavasti hän löytää sen tuolta poijun "kyselyn" ja minun (ääliö) vastausteni lomasti vielä ja tulee vastaamaan kun kerkiää.

Taas tuli poiju täyttämään tätäkin linkkiä.

• poiuytrfdvb

No kun ma uskon että vois olla olemassa muitakin psykopaatteja joilla vois olla kapasiteettia sellaiseen Vakninin suuntaiseen ratkaisuun vaikkakaan ei ryhtyisi juuri samaan ammattiin. Koskenee alykkaasta päästa olevia psykopaatteja.
        Kylla ma koen huomattavasti turvallisemmaksi julkisen psykopaatin kuin piilevan, koska eihan julkinen psykopaatti voi samalla tavalla sosiaalisesti pelata kun kaikki tietaa etta han on psykopaatti. Han jaa paljon akkiammin kiinni jos ryhtyy ihan oudoille teille.
        Eika ihmisia jotka sanoo hanta psykopaatiksi kuvitella hulluiksi. Mun miekesta kuvio normalisoituu huomattavasti jos psykopaatti tunnustautuu psykopaatiksi. Niinkuin kaikki asiat ovat helpompia sellaisenaan kuin ne ovat kuin valeisiin kieritettyinä.

Ja mulla ei ole yhtään alaista puhumattakaan orjista. Mistaan hinnasta en koskaan suostuisi ottamaan yhtakaan alaista koko elamassani.
        Joten sori et kelpaa mulle orjaksi etka alaiseksi.

• poiuytrdfg

Lisaksi mulla on unelma, ma en tieda onko se vain taiteelleellinen utopia, mutta se on tallainen:
        Voisiko psykopaatin ja ei psykopaatin valilla olla jotain muuta kuin se psykopaatille tyypillinen kauhea juttu, mutta myöskin muuta kuin ei -psykopaatille tyypillinen empatiarakkauslölly, siis jotain ihan muuta haettuna toiseudesta...

• Kukapa_
        poiuytrfdvb kirjoitti:

No kun ma uskon että vois olla olemassa muitakin psykopaatteja joilla vois olla kapasiteettia sellaiseen Vakninin suuntaiseen ratkaisuun vaikkakaan ei ryhtyisi juuri samaan ammattiin. Koskenee alykkaasta päästa olevia psykopaatteja.
        Kylla ma koen huomattavasti turvallisemmaksi julkisen psykopaatin kuin piilevan, koska eihan julkinen psykopaatti voi samalla tavalla sosiaalisesti pelata kun kaikki tietaa etta han on psykopaatti. Han jaa paljon akkiammin kiinni jos ryhtyy ihan oudoille teille.
        Eika ihmisia jotka sanoo hanta psykopaatiksi kuvitella hulluiksi. Mun miekesta kuvio normalisoituu huomattavasti jos psykopaatti tunnustautuu psykopaatiksi. Niinkuin kaikki asiat ovat helpompia sellaisenaan kuin ne ovat kuin valeisiin kieritettyinä.

Ja mulla ei ole yhtään alaista puhumattakaan orjista. Mistaan hinnasta en koskaan suostuisi ottamaan yhtakaan alaista koko elamassani.
        Joten sori et kelpaa mulle orjaksi etka alaiseksi.

" julkisen psykopaatin"
        Kukapa psykopaatti ei tahtoisi julistautua julkiseksi psykopaatiksi. Ilmeisesti äidillesi virkaa hahmottelet. Vai onko sinulla hallussasi muitakin itsediagnosoimiasi psykopaatteja?
        "Joten sori et kelpaa mulle orjaksi etka alaiseksi."
        Hyvä tietää, alan kirjottamaan mitä ajattelen, myös sinusta.

Olet poiju ökyilijä.

• Utopioita
        poiuytrdfg kirjoitti:

Lisaksi mulla on unelma, ma en tieda onko se vain taiteelleellinen utopia, mutta se on tallainen:
        Voisiko psykopaatin ja ei psykopaatin valilla olla jotain muuta kuin se psykopaatille tyypillinen kauhea juttu, mutta myöskin muuta kuin ei -psykopaatille tyypillinen empatiarakkauslölly, siis jotain ihan muuta haettuna toiseudesta...

"siis jotain ihan muuta haettuna toiseudesta..."
        Utopioita haudot. Niin moni narsistin uhri lankeaa tuohon toivoon, niin moni joutuu uhriksi kun itse kuvittelee olavansa osa utopiaa, jota kuvaa narsisti hänelle luo... Vain vähän aiheeseen palstalla perehdytty. Esim minun ja narsisti-psykopaatin välillä on tuollainen utopia näillä näkymin. Narsisti pitää minua hovinsa jäsenenä. Ei ehkä tule minulle muuta roolia saamaan. Minä en kumarra narsisti-psykopaattiin päin senttiäkään, mutta hän pitää yksipuolisesti.

Sinä kumarrat kunnolla, niin eiköhän se ole sinun ja psykopaattisi välinen juttu siinä. Sinä olet hänen orjansa. Piste. Ja isottelet sillä. Tyypillinen pönäkkä vastuu-uskollinen hovilainen.

• poiuytrds

hyvä, edistyt aitojen tunteiden prosessoinnissa !

• Lisään_vielä

Lisään vielä että tyypillinen narsistin hovilainen, pönäkkä ökyilijä, joka ökyilee "hienolla" asemallaan psykopaattiin nähden. Mutta hyvä jos minun tukemanani kun nyt olet tätä keskustelua käynyt, olet kyennyt asettautumaan parempaan asemaan kuin missä alussa olit. Olet todella surkea ja heikko kun tulit palstalle.

Olen kyllä nähnyt, että pelaat kokoajan psykopaattisi pussiin, tottakai.
        Siksi minun pitäisi viimeistään nyt lakata ruokkimasta sinua. Lihoat lihoamistasi.

Ehkä sinä ja sinun isäsi olette lopulta samassa asemassa ja sinäkin alat vaikuttaa yhä enemmän narsistilta.

• Samoin

Samoin minun a-tuttuni haluaisi saada narsistista koristetta heikkoutensa tueksi. Minun mielestäni a t tulevat ajan mittaan hyvin koviksi ja narsistisiksi. Ainostaan se kaikkein lähin näkee asiaan liittyvät varjot ja epätoivonkin. Kuka muuten on sinun lähimpäsi?

• Eienääkoskaan
        Olisi_ kirjoitti:

Olisi kiva saada Eienääkoskaan vastaus, toivottavasti hän löytää sen tuolta poijun "kyselyn" ja minun (ääliö) vastausteni lomasti vielä ja tulee vastaamaan kun kerkiää.

Taas tuli poiju täyttämään tätäkin linkkiä.

Jos tarkoitit minulle, että miksi olen hänen kanssaan niin vastaan etten ole enää.. ja olin kunnes aloin tajuumaan että joku on pielessä. Pikkuhiljaa alkoi tulla puoli esiin joita ihmettelin ja kun tutustuin tähän narsismiin niin pam-oli liikaa kuin hänestä kirjoitettuja juttuja.

• poiuytfddf

Minun lähimpieni yksityisyyden suoja on minun puoleltani aina taysin turvattu.
        Joten jos minulla sellaisia olisi kukaan ei heista kuulisi ilman heidän omaa aloitettaan.

Tama "lihominen" johtuu fyysisen aivovamman aiheuttamien oireiden lievenemisesta., '
        Moni ei osaa kuvitellakaan millaista on elää puolilla aivoilla ja olla siita tietoinen.

• poiuytrdf
        Eienääkoskaan kirjoitti:

Jos tarkoitit minulle, että miksi olen hänen kanssaan niin vastaan etten ole enää.. ja olin kunnes aloin tajuumaan että joku on pielessä. Pikkuhiljaa alkoi tulla puoli esiin joita ihmettelin ja kun tutustuin tähän narsismiin niin pam-oli liikaa kuin hänestä kirjoitettuja juttuja.

kuka sina oikein olet

• Poiju_Mikä
        poiuytrdf kirjoitti:

kuka sina oikein olet

Poiju! Mikä kysymys tuo on.
        Hän kirjoitti tähän ketjuun aloituksen aiheesta ja minä esitin hänelle kysymyksen, ennenkuin sinä tulit levittämään pölyäsi tähänkin ketjuun.

Mistä asti täällä anonyymillä palstalla on tarvinnut kertoa kuka on.

• poiuytrdsdf

Ja mun psykopaattini on yllattaen ryhtyny pelastamaan hajoavan kehoni osia lahes ainoana maailmassa, joten en voi jattaa sita huomiotta. Olen lukenut, etta psykopaateilla voi olla kykyja sankarillisuuteen.

• Tietysti_
        poiuytfddf kirjoitti:

Minun lähimpieni yksityisyyden suoja on minun puoleltani aina taysin turvattu.
        Joten jos minulla sellaisia olisi kukaan ei heista kuulisi ilman heidän omaa aloitettaan.

Tama "lihominen" johtuu fyysisen aivovamman aiheuttamien oireiden lievenemisesta., '
        Moni ei osaa kuvitellakaan millaista on elää puolilla aivoilla ja olla siita tietoinen.

"Minun lähimpieni yksityisyyden suoja on minun puoleltani aina taysin turvattu. "
        Tietysti, kuinkas muutenkaan.

• poiuydcvb
        Poiju_Mikä kirjoitti:

Poiju! Mikä kysymys tuo on.
        Hän kirjoitti tähän ketjuun aloituksen aiheesta ja minä esitin hänelle kysymyksen, ennenkuin sinä tulit levittämään pölyäsi tähänkin ketjuun.

Mistä asti täällä anonyymillä palstalla on tarvinnut kertoa kuka on.

en tarkottanu kuka oikeassa maailmassa vaan taalla palstalla

• awwawaaawa

"Minusta narsisti nimenomaan osaa heittäytyä itsesääliin ja marttyyriksi näin vedoten uhriinsa."

Isäni on narsisti ja ollessani hänen kontrolloinnin alaisuudessa en muista tunteneeni juurikaan itsesääliä vaan sääliä häntä kohtaan hänen esittäessään herkkää ja "olen kärsinyt elämässä ja haluan vain lapsilleni hyvää" pillitystä. Sitten sitä alistuu hänen tahtoonsa ja ikinä ei tiedä milloin saa seuraavan ryöpytyksen niskaansa vaikka mitään väärää ei olisi tehnytkään.

• No_kuka
        poiuydcvb kirjoitti:

en tarkottanu kuka oikeassa maailmassa vaan taalla palstalla

No kuka v-**- sinä olet tällä palstalla?

• Olet_keksinyt
        poiuytrdsdf kirjoitti:

Ja mun psykopaattini on yllattaen ryhtyny pelastamaan hajoavan kehoni osia lahes ainoana maailmassa, joten en voi jattaa sita huomiotta. Olen lukenut, etta psykopaateilla voi olla kykyja sankarillisuuteen.

Olet keksinyt koko jutun itsestäsi ja psykopaattiäidistä.
        Oletko se sama joka kirjoitti siitä enkelielisasta?

• poiuytrdf

No mina olen se aivovammainen, joka tuli tanne aivojumppaamaan. Kiitan kohhteliaasti jumppaseurasta.

• poiuytrdfg
        Olet_keksinyt kirjoitti:

Olet keksinyt koko jutun itsestäsi ja psykopaattiäidistä.
        Oletko se sama joka kirjoitti siitä enkelielisasta?

Ajattelen asioita ensisijaisesti eettisesta näkökulmasta.
        Ei mun psykopaatti kovin tunne-empaattinen noissa kehonkappaleasioissakaan ole, mutta kokoaa palasia jarkevästi.

• poiuytrdf

Mun tarinani on niin pitka ja monimutkainen etta henkilön tarvitsisi olla hyvin älykas keksiakseen sellainen virheettömasti ja mikaan ei viittaa siihen etta olisin hyvin alykas.

• Tavallaan_
        poiuytrdf kirjoitti:

Mun tarinani on niin pitka ja monimutkainen etta henkilön tarvitsisi olla hyvin älykas keksiakseen sellainen virheettömasti ja mikaan ei viittaa siihen etta olisin hyvin alykas.

Tavallaan noin. Ajattelenkin että tarinasi on omalla tavallaan virheetön persoonaasi myöden, kaikkine virheineen ja puutteineen. Et oikeastaan eksy olemaan liian älykäs tuohon omaan muottiisi.
        Täällä kävi palstalla joku tyyppi kertomassa itsestään, miten oli luonut erilaisia palstapersoonia ja hänet oli kutsuttu mm. valtoihin työhaastatteluunkin valepalstapersoonansa mukaisesti.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15017829/onko-tama-sairaalloisen-narsistista-vihaa--

• poiuytresdfg

Mutta mites sinun logiikkasi mukaan:
        Miksi muidenkin havaitsemasti erikoisesti huonokuntoinen ihminen kehittaisi hyvin monimutkaisen keksityn elamantarinan ? Ja mika olisi se oikea elamantarina silla henkilöllä ?
        Ja miten han olisi paatynyt semmoiseen erikoiseen kuntoon , vaikka aly pelaisi virheettömasti tarinoiden kehittelyssa ?

• poiuytrdf

Kertokaahan mulle asia jota en tieda. Sillon kun ihmiset ei usko minua, tuntuuko heista oikeasti silta ettei mun tarinani olisi totta ? Onko mulla niin erikoinen elama ?
        Vai esittaakö he mulle vaan kiusallaan, ettei usko tai ihan vaan peitellakseen jotain asioita ?

• Kenen_muiden
        poiuytresdfg kirjoitti:

Mutta mites sinun logiikkasi mukaan:
        Miksi muidenkin havaitsemasti erikoisesti huonokuntoinen ihminen kehittaisi hyvin monimutkaisen keksityn elamantarinan ? Ja mika olisi se oikea elamantarina silla henkilöllä ?
        Ja miten han olisi paatynyt semmoiseen erikoiseen kuntoon , vaikka aly pelaisi virheettömasti tarinoiden kehittelyssa ?

Kenen muiden? Aku Ankan ja Mikki Hiiren?
        Mistä täällä palstalla voi tosiasiallisesti tietää kenenkään kunnosta. Tietomme on sen varassa mitä uskomme.
        Ehkä tarinankeksijä istuu vaikka vapaustuomiota ja trollailee koneella, kunnes keksii että narsismipalstalla tapetaan aikaa keskustelemalla ja kehittelemällä omia teorioita narsismista ja psykopatiasta. Päättää osallistua omalla erikoisella tavallaan.

• poiuytdf

Joka tapauksessa on totuus etta on todistettavissa oleva asia ettei teoriasi ole totta, se on sinun mielikuvitustasi. Se minua joissain auttajissakin vaivaa etta jotkut ei yhtään osaa erottaa mielikuvitustaan todesta. Ja sitte makin alan menna sekasin kun kuuntelen tosissani avoimena autettavan asemassa. .
        Mutta jottet sinakaan itsestasi liikoja luulisi, niin en ole "lihonnut" sinun virtuaalivaikutuksestasi , vaan minua hammastyttaa se etta minulla menee muussa virtuaalikulttuuriymparistössa niin paljon paremmin kuin olin osannut odottaa. Pienimuotoisesti, mutta hyvin.

• poiuytrdf

Ja nama kulttuurierot on mielenkiintoisen suuret. Niita analysoin samalla.

• Se_on
        poiuytdf kirjoitti:

Joka tapauksessa on totuus etta on todistettavissa oleva asia ettei teoriasi ole totta, se on sinun mielikuvitustasi. Se minua joissain auttajissakin vaivaa etta jotkut ei yhtään osaa erottaa mielikuvitustaan todesta. Ja sitte makin alan menna sekasin kun kuuntelen tosissani avoimena autettavan asemassa. .
        Mutta jottet sinakaan itsestasi liikoja luulisi, niin en ole "lihonnut" sinun virtuaalivaikutuksestasi , vaan minua hammastyttaa se etta minulla menee muussa virtuaalikulttuuriymparistössa niin paljon paremmin kuin olin osannut odottaa. Pienimuotoisesti, mutta hyvin.

"Joka tapauksessa on totuus etta on todistettavissa oleva asia ettei teoriasi ole totta, se on sinun mielikuvitustasi."
        Se on periaatteessa mahdollista. Netissä anonyymeinä esiintyviä persoonia ei voi satavarmuudella tietää todeksi. Tämä on totuus.
        Onhan nettihuijareita nykyään moneen lähtöön. Suomalaiset hyväuskoiset naiset laittaneet omaisuutensa likoon kun ovat sokeasti uskoneet nettirakkauteen. Mm amerikkailaisina sotilaina esiintyneitä jotka sitten joutuneet Lähi-Idässä vaikauksiin. Uskottava tarina, sulho kymppitonnin päässä että tulisi "kotiin" ym. ym.
        No, onhan raha aina kunnollinen motiivi esiintyä huijarina.
        En mistään omsta vaikutuksesta yksin olekaan puhunut. Ja saahan netissä kerätä itseään. Narsistipalstalla varsinkin. Palstalla paheksuttu ammoin mm. sen tyyppistä palstailijaa, joka etsii palstan kautta toista samanlaista hyväuskoista kuin itsekin on kanssaan kenottelemaan itsensä syvemmälle umpikujaan ilmiselvän kauhistuttavan narsistin verkkoon. Muunlainen juttuseura ei tuntunut kelpaavan. Minkäänlainen monen senaikaisen palstakirjoittajan pitkät keskustelut ja neuvot eivät menneet jakeluun. Hän etsi ainoastaan tietä narsistinsa sydämeen... josta nyt yleensä kaikki narsistin tuntevat aika pian tajuavat, ettei narsistilla sellaista sydäntä ole.
        Olet vähän poikkeuksellinen palstalla. Tuntuu ehkä vähän pahalta, että joku psykopaatti sinuakin vielä huijaisi, että sinäkään et olisi tajunnut, mitä ovat. En tule ikinä yhtymään yhdenkään psykopaatin ylistämiseen. Saatika että osallistuisin tukemaan kenenkään uhriutta... Valitettavasti psykopaatit eivät ole sellaista ansainneet. Sankariteot tehdään siksi että siitä saadaan glooriaa, lähdettä. Tunnut kuitenkin olevan varma että psykopaattisi on psykopaatti. Tuo varmuus on omasi. Vain joskus joku kuvailee niin selvän narsistin, että sen tajuavat kaikki ketkä asiasta jotain tietävät.

• Gordonblue

Yksinkertaisin tämän ihmisten erittelyn toisistaan siten, että on ihmisiä jotka osaavat rakastaa ja niitä jotka vain omistavat toisen ihmisen ja käyttävät häntä omien tarpeittensa tyydyttämiseen.

• poiuytfdcvb

niin se lienee asia olevan

• Ajattelin_

Ajattelin päivänä eräänä, että perinteisesti hyvin arvostettu miestyyppi naismaailmassa on eräänlainen sekasikiö narsismia ja empaattista.
        Mies joka omistaa naisen, pitää tätä omanaan, pitää tästä huolta, ostaa lahjoja ja tuo vaikka kuun taivaalta--- Mutta sitten, mies myös rakastaisi aidosti kaiken tuon lisäksi. Amerikkalaisten elokuvien unelmamies.

• tiedähäntäkuinkaon

Väittävät, että sadistin ja masokistin välinen avioliitto olisi maailman onnellisin avioliitto.

• kunniavieras

Narsisitin kanssa suhteessa... olen nyt ollut 9 vuotta. Aluksi en epäillyt mitään erityisempää, mutta jos ajattelen tätä hetkeä, jota nyt elän Hänen kanssaan, en voi välttyä "narsisti diaknoosilta". Hän vartioi jokaista askeltani, puhelinkeskusteluani, työtäni, ruokailuani, vedenkäyttöä..... ihan kaikkea. Olen tullut siihen tulokseen, että ketään ihmistä ei tarkkailla ja kontrolloida kuten minua. Jos en ole Hänelle mieliksi ja jousta joka tilanteessa, alan saada sanktioita. Esim. jos menen suhikuun, raanasta ei tulekkaan lämmintä vettä tai huoneeseen ei tulekkaan valoa tai kenkäni ovat kandonneet.
      Hän on jo iso poika, täyttää ensi vuonna 60 vuotta, joten aikuiseksikin on ollut jo riittävästi aikaa varttua, mutta kuinka ollakkaan "penikkatautia" on ilmassa joka päivä. Olen aikaisemmin eronnut kuten hänkin, joten parisuhteesta ja avioliitostakin voisi olla elämänkokemusta, mutta ei, olen maailman huonoin vaimo! Kun kysyn häneltä, miksi hän on kanssani avioliitossa ja yleensä yhdessä, kun olen kaikista vaihtoehdoista huonoin.... niin sieltä tulee vastaus, että sinun kanssa on niin kiva olla. Kanmala paradoksi!
      Toisinaan Hän kertoo avoimesti kuinka taitavia rakastajia hänellä on ollut ja niitä on ollut ihan tungokseen saakka (useampia kerralla), ja etten yllä heidän tasolleen missään tapauksessa. Niin tästä inspiroituneena olen ottanut puheeksi, että jospa Hän nyt ottaisi yhteyttä näihin taannoin tapaamiinsa taidokkaisiin naisiin, niin moni ongelma ratkeaisi ja kaikki olisivat tyytyväisiä :)..... mutta vastaus on, että hän ei sitten tiedä mitä minä teen.... oho...
      Olen nyt kuitenkin ottanut oman elämäni etusijalle. Käyn lenkillä, tapaan ystäviä, syön sitä ruokaa mitä haluan ja hoidan itseäni... koska lähelläni ei ole ketään muuta, joka tarvitsee, niin kipeästi huolenpitoa kuin minä itse. Olen 55 vuotias ja minusta tuntuu hyvältä kirjoittaa tämä tälle palstalle.
      Tämä huolenpitopäätös ei ole helppo, kuulen joka päivä "Mielensäpahoittajan" riitaa haastavat repliikit... mutta olen nyt päättänyt, että hän on tuollatapaa sairas ja se näyttää kuuluvan taudin kuvaan. Olen sanonut hänelle suoraan, että minun henkilökohtaiseen muutokseeni puuttuminen on hänen ongelmansa ja jos hänelle tästä koituu ongelmia, että pidän itsestäni huolta, niin hän voi hakeutua terapeutille ja "oksentaa" asenteensa sinne, minä en nyt enää paskapuhetta kuuntele....
      Välimme on kyllä viilentyneet.... en taida kuulua enää hoviin.
      Välillä tulee joitakin hellittely hetkiä, jolloin minulle tarjotaan jotain extraa... lounasta tai matkaa jonnekkin... en nyt enää juurikaan tartu syötteihin, olen sanonut, että lounas tai matka ei muuta mitään, et saa minua enää tuntemaan syyllisyyttä tai että olisin kiitollisuuden velassa.... en osaa sanoa kuinka kauan tässä jännittyneessä ilmapiirissä voi elää, mutta koen kuitenkin, että olen irtautumassa Hänen näkymättömästä henkisen väkivallan vankilasta. Esimerkit joita käytin alussa ovat vain osa "jäävuorenhuippua", mutta vartiointi, epäily ja mollaaminen on niin jokapäiväistä, että sitä ei enää jaksa paperille kirjoittaa. Hyväksikäyttö on luku sinäänsä, maksumiehenä olen ollut milloin missäkin. Tämä avioliitto on minulle ollut todella kallis. Ja ilmeisesti olen ollut sen vuoksi, niin kivaa seuraa, kun on sattunut olemaan varallisuutta, josta hänkin on päässyt osalliseksi. Sanktioidessaan hän on aiheuttanut minulle suuria taloudellisia vahinkoja... mm rikkonut antiikkihuonekalustoni, jonka arvo oli 24000 €, irroitti MB:stäni etu renkaan, niin että auto meni vaihtoon, kun rengas lähti kesken ajon irti.... mutta yhtäkaikki, tässä vähän esimakua siitä mitä "narsisti" tai mikä Hän nyt lieneekään, on valmis tekemään...
      Tänään Hän on jälleen loukkaantuniut, kun en ole ollut kotona kuuntelemassa hänen nimittelyjään ja mollaamista, illalla hän aloittaa soiteelun kun ensimmäinen olut on korkattu...
      Itsesääliä tai ei, vielä enole päässyt eroon.

Kiitos kaikille, jotka olette kirjoittaneet tälle palstalle, on hienoa että tästä voidaan kirjoittaa ja keskustella....peukkuja kaikille!

• Sama_kirj

Sama kirjoitus kuin
        H1128
        10.9.2017 21:52
        Ketjussa Narsistin kanssa suhteessa.
        Johon vastasin että eikös tuossa ollut ihan murhan yritys.

Hienoa jos on ollut apua näistä kirjoitteluista. Olen pitänyt tätä palstaa arvossa kun tämä on niin spontaani tapa tästä aiheesta kirjoittaa.

• narsisti-on-omatunnoton

Nimim. kunniavieras kirjoitti tuolla edellä sellaisen tekstin, joka tuntui koko ketjun parhaalta.
        Luin koko ketjun ja kun tulin nimim. kunniavieraan tekstin kohdalle niin tuntui, että nyt ollaan asian (narsismin sairaalloisuuden) ytimessä. Lukekaa tuo yllä oleva nimim. kunniavieraan teksti! Siinä ei uhriuduta eli hyssytellä psykopaattia. Siinä ei sekoilla. Kiitos, kunniavieras!

• Kunniav
        narsisti-on-omatunnoton kirjoitti:

Nimim. kunniavieras kirjoitti tuolla edellä sellaisen tekstin, joka tuntui koko ketjun parhaalta.
        Luin koko ketjun ja kun tulin nimim. kunniavieraan tekstin kohdalle niin tuntui, että nyt ollaan asian (narsismin sairaalloisuuden) ytimessä. Lukekaa tuo yllä oleva nimim. kunniavieraan teksti! Siinä ei uhriuduta eli hyssytellä psykopaattia. Siinä ei sekoilla. Kiitos, kunniavieras!

Kunniavieraan olisi hyvä päästä vain ja narsististaan eroon, kun on yrittänyt ilmeisesti päästää ilmat pihalle vieraasta. Ja tuohan vaarana on. Onko narsisti ensijainen edunsaaja jos vieraalleen tapahtuu jotain. Ilmeisesti.
        Tarina ei kerro mitä vieras miettii renkaanirroittamisesta. Vai oliko n itse ratissa kun rengas irtosi, vai kuka?

• AaroVAALANNELOLhah

Parasta on elää sinkkuna ja ilman kavereita, ni ei tuu pettymyksiäkään =)
      Tää on tämmöne hieman humoristine mut toisaalta aika filosofinen heitto!
      LOL damn hhihiihhiihih
      Hohoho
      hähähäh
      Äähähähähää
      hahahaha

• oma-ajatukseni-asiasta

No itse ajattelen niin, että pahojakin ajattelevat ja tekevät ihmiset ovat ihmisiä, eivätkä he sellaisiksi ole välttämättä syntyneet, vaan ovat juuri niitä avuttomia aikuisia lapsia joita jonkun tulisi ymmärtää. Heilläkin on varmasti syy-seurausyhteys, mikä on ajanut heidän sellaiseen jamaan.
      Ei se ehkä minun tehtäväni ole, mutta koen olevani ihminen, joka ymmärtää asioita tunnepuolella hyvin, niin se olisi ikään kuin vastuullani että narsistikin voisi joskus edetä elämässään. Eihän kukaan ns. normaali ihminenkään heitä voi ohjata eteenpäin, kun eivät kaikki välttämättä huomaa heissä mitään poikkeavaa.
      Ensimmäinen askel naristille voisi olla asian myöntäminen, että hän oikeasti pitää itseään huonona ihmisenä. Siitä voisi lähteä sitten kehittymään.

• poiuytfdxcvb

Joo mutta ryhtyykö joku narsisti tuohon ? Siina se pointti, kun he inhoaa maailmassa eniten rakkautta kuinka he ottais sita vastaan ?
        Jos asia menisi noin, niin olis varmaan suurin osa empaatikkoja jo hoitamassa narsisteja parempaan elamaan.
        Eri asia on ei- narsistiset tunteen kasittelyvaikeudet joita koen.
        Mutta mua ei suomalainen terapia voi ikina auttaa, kun ma olen pohjimmiltani sellain vähän niinku etelanmaalasen tulisen tunteellinen mutten vihainen, niin nuo kaikki suomalaiset keskusteluavut vaan aiheuttaa mulle tunneongelmia.
        Ne on todella tunteentukkivia verrattu esim. etelänmaalaseen taiteeseen.
        Suosittelen taidetta niille kellä tunteet tukossa. Ma en halua enaa ikina kokea sellasta ahdasta keskustelua. se on mun tunne ei voi mitaan

• oma-ajatukseni-asiasta

Minun mielestä sinä sotket narsismin johonkin täydelliseen tunteettomuuteen, ehkä psykopatiaan? Kyllähän narsisti aina rakastettu haluaa olla.

Lopusta tekstistä en oikein saanut selvää.

• poiuytrdcvb

Siis joo puhunkin henkilöstä jonka olen "diagnosoinut " psykopaatiksi.
        Yli 40 vuotta tarjosin aidilleni tunteellista rakkautta, ei kelvannu...ei yhtaan...ei ikina...niinku hän sanookin jos toivoo jotain tunteeseen liittyvaa.

Mutta sen sijaan mun tunnetta on loukannu todella paljon, etta jonkinlaisiksi tukijoiksi tarkotetut ihmiset kyseenalaistaa mun aidin kaltasten ihmisten olemassaolon. ..kyseenalaisti vuosia. Silla ei kylla mitaan hyvaa ole tehty kellekaan

Kerran mun aiti sanoi etta olis parempi vaan mita enemman psykopaatin ominaisuuksia hänella olis

• No_olet

No olet kuutamolla kuin lumiukko talviyönä.

"No itse ajattelen niin, että pahojakin ajattelevat ja tekevät ihmiset ovat ihmisiä, eivätkä he sellaisiksi ole välttämättä syntyneet, vaan ovat juuri niitä avuttomia aikuisia lapsia joita jonkun tulisi ymmärtää."
        Tuo ajatus on luonnollinen ajatus ihmiseltä joka ei ole koskaan narsistiin törmännyt.

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html
        "Narsisti ei vihaa mitään niin paljon kuin lausetta "Minä rakastan sinua". Se herättää hänessä lähes alkukantaisia reaktioita. Se provosoi hänen silmittömään raivoon. Miksi näin?

Narsisti vihaa naisia katkerasti ja kiihkeästi. Naistenvihaajana hän yhdistää rakastettuna olemisen omistetuksi tulemiseen, valtaamiseen, kahlehtimiseen, muutetuksi tulemiseen, alentamiseen, riistämiseen, heikoksi tekemiseen, hukuttamiseen, sulautetuksi tulemiseen ja peitetyksi joutumiseen. Hänelle rakkaus on vaarallista takaa-ajoa. "

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
        "Kaikki yritykset lähestyä narsistia emotionaalisesti ovat tuomittuja epäonnistumaan ja synnyttämään vieraantumista ja raivoa. Kaikki yritykset "ymmärtää" (jälkikäteen tai etukäteen) narsistisia käyttäytymismalleja, reaktioita, tai narsistin sisäistä maailmaa emotionaalin termein - ovat yhtä toivottomia. Narsisteihin pitäisi suhtautua kuin luonnonlakiin tai onnettomuuteen, joka vain odottaa tapahtumistaan."

🔔Lue ja ymmärrä.

• poiuytfjkj

Kun ma olen mun aidille ystavallinennkään vaan hän sanoo vihasena: "Tuo ei auta yhtään mitaan".
        Ma koen etta auttajat on tunteellisesti painostanu minua vuosia yrittamaan jotain taysin mahdotonta ja se on epainhimillista.
        Se oli monille heille "neurtaali kantaa ottamaton" asenne, etta ei missaan tapauksessa tueta suhteen katkaisua. No kun kysyin puhelimessa etta eikös se ole selkea kannanotto suhteen jatkamiseksi, mulle melkeen lyötiin luuri korvaan. Ja mun mielesta viela voimakkaampi kannanotto kun yritetaan vaittamalla selkeaa kannanottoa neutraaliksi ja ei kantaa ottavaksi.
        Mutta kanta on kylla aivan omansa, ei mun tai psykopaatin.
        mun psykopaatti on itse sanonut etta voin unohtaa hänet hyvällä omallatunnolla

• Omia-ajatuksia-asiasta

Okei. Mitäpä jos sinä ensin lukisit oman viestini? Millä perusteella narsisti ei vihaa mitään muuta kuin lausetta : minä rakastan sinua? Olenko ensinnäkään sanonut, että yrittäisin jotenkin rakastaa narsistin ehjäksi? Tuo on klisee enkä yritä olla vanhanaikainen, vaan tiedostan asian olemassaolon ja mietin aivan eri tasolla asiaa kuin sinä.

Ei narsistia tarvitse kohdella sen erilaisimmin kuin muitakaan ihmisiä, hänen seuraa kannattaa vältellä jos se on mahdollista, mutta ei noille mitään erityisoikeuksia kannata suoda.

Tuollainen menettelytapa, että oletetaan narsistista jotain tiettyä, on kuutamolla olemista. Narsistista ihmisiä on yhtä paljon kuin on persoonallisuuksiakin, he kaikki ovat erilaisia ja narsismi ilmenee heillä eri tavalla. Mustavalkoisuus on usein se, minkä heistä ensimmäisenä huomaa.

Jos narsistille ei suo mitään erityisoikeuksia, mitä sinun mukaan heille tulisi suoda, he jäävät vaille sitä mitä he eniten kaipaavat, huomiota, ihailua, valtaa.
      Jotkut narsistit voivat olla tyhmiä, mutta tällainen herättää lähinnä säälin tunteita normaalisti tuntevassa ihmisessä.

Kannattaa perehtyä ajattelun syvimpään olemukseen ennen kuin yrittää päteä suoralla mustavalkoisella kirjasta opitulla nippelitiedoillaan. Jokainen jo tänä päivänä tietää mitä mikäkin diagnoosi pitää sisällään. Muistutuksen sanana sinulle.

• Jos_olet

" ovat juuri niitä avuttomia aikuisia lapsia joita jonkun tulisi ymmärtää. "
        "koen olevani ihminen, joka ymmärtää asioita tunnepuolella hyvin, niin se olisi ikään kuin vastuullani että narsistikin voisi joskus edetä elämässään. "
        "Kyllähän narsisti aina rakastettu haluaa olla."
        "Tuollainen menettelytapa, että oletetaan narsistista jotain tiettyä, on kuutamolla olemista."
        " Narsistista ihmisiä on yhtä paljon kuin on persoonallisuuksiakin, he kaikki ovat erilaisia ja narsismi ilmenee heillä eri tavalla. "
        "Jos narsistille ei suo mitään erityisoikeuksia, mitä sinun mukaan heille tulisi suoda, "
        "Jokainen jo tänä päivänä tietää mitä mikäkin diagnoosi pitää sisällään."
        Jos olet niin viisas kuin selvästi yrität vihjata olevasi, niin pystyt varmaan avaamaan mitä tarkoitat näillä "viisauksilla", joissa minusta yhdessäkään ei ainakaan tuollaisenaan ole mitään järkeä.
        Oletko ehkä nuoren narsistin isä tai äiti (voisi selittää jotain)?

Perusteluja perusteluja.

Mitä tulee omiin mietteisiini, lainaan Vakninia sanojeni tueksi silloin kun häneltä löytyy sopiva pätkä netistä. Itsellä narsistituttu jo vuosikymmenten takaa, uhriksi satuin jäämään vuosia sitten ja olen syvällisesti miettinyt häntä ja verrannut Vaknin tekstiin, jota Vakninia vielä toistaiseksi kunnioitan narsismitietouden alueella enemmän kuin sinua... Ehkä valaiset nyt itseäsi enemmän kun noin julistat sanomaasi. Kuka olet ja mihin ajatuksesi pohjaavat?

• omia-mietteitä-asiasta

"Jos olet niin viisas kuin selvästi yrität vihjata olevasi, niin pystyt varmaan avaamaan mitä tarkoitat näillä "viisauksilla", joissa minusta yhdessäkään ei ainakaan tuollaisenaan ole mitään järkeä.
        Oletko ehkä nuoren narsistin isä tai äiti (voisi selittää jotain)?"

En ole väittänyt kertaakaan olevani viisas, sulla on vain hyökkäävä asenne, joten susta tuntuu siltä. Selvästi koet jotain alemmuuskompleksia tai jotain? Mutta rauhoitu, jos hyväksyisit mut yhtenä muista keskustelijoista ja sulla olisi vastaanottava asenne kaikille mielipiteille, tämä keskustelu voisi olla aivan toisenlaista.
        Et selvästikään halua ymmärtää muita mielipiteitä tai olla vastaanottava niille. En tiedä miksi.

Jos sun mielestä noissa selkeissä lauseissa ei ollut mitään järkeä, niin enpä voi oikein rautalangastakaan alkaa vääntämään. Menisi pian koko palstatila ja ikuisuus ja on mulla valitettavasti tärkeämpääkin tekemistä kuin perustella netissä jollekin, joka väittää alemmuuskompleksinsa vuoksi, ettei hän ymmärrä.
        Ehkä joskus toiste, kun olet eri asenteella.
        Mutta sillä ajalla, yritä lukea noita lauseita uudelleen ja miettiä niitä sitten vaikka ihan ajatuksen kanssa.

Ja en ole nuoren narsistin isä tai äiti enkä mitään. Taustastani en halua täällä kertoa mitään sen enempää. Ei aina tarvitse olla jotain, jotta voisit sillä perustella itsellesi minun mielipiteitäni. Mikseit vain hyväksy ihmisiä täällä keskustelijoina, kuten itsekin olet? Onko se nyt niin vaikeaa?
        Ja miksi olet heti määrittelemässä tai "diagnosoimassa"? Onko sinun helpompi ymmärtää asioita silloin, kun toisella ihmisellä on jokin vika?

Ja ikävä juttu, jos sulla on narsistituttu. Miksi haet huomiota tuolla tavoin, että ensin sun pitää tyrmätä toisen mielipide ja vasta sitten avautua? Eikö olisi järkevämpiäkin tapoja löytää apua tai mitä nyt haetkaan?
        Sori, mutta en tiedä kuka on Vakniki ja kunnioita vaan ihan rauhassa hänen tietämystään. :D En ole ikinä väittänytkään olevani tietävä asiasta, vaan olen tuonut esiin omia mielipiteäni. Siihen on jokaisella ihmisellä vapaus.

• No_ens
        omia-mietteitä-asiasta kirjoitti:

"Jos olet niin viisas kuin selvästi yrität vihjata olevasi, niin pystyt varmaan avaamaan mitä tarkoitat näillä "viisauksilla", joissa minusta yhdessäkään ei ainakaan tuollaisenaan ole mitään järkeä.
        Oletko ehkä nuoren narsistin isä tai äiti (voisi selittää jotain)?"

En ole väittänyt kertaakaan olevani viisas, sulla on vain hyökkäävä asenne, joten susta tuntuu siltä. Selvästi koet jotain alemmuuskompleksia tai jotain? Mutta rauhoitu, jos hyväksyisit mut yhtenä muista keskustelijoista ja sulla olisi vastaanottava asenne kaikille mielipiteille, tämä keskustelu voisi olla aivan toisenlaista.
        Et selvästikään halua ymmärtää muita mielipiteitä tai olla vastaanottava niille. En tiedä miksi.

Jos sun mielestä noissa selkeissä lauseissa ei ollut mitään järkeä, niin enpä voi oikein rautalangastakaan alkaa vääntämään. Menisi pian koko palstatila ja ikuisuus ja on mulla valitettavasti tärkeämpääkin tekemistä kuin perustella netissä jollekin, joka väittää alemmuuskompleksinsa vuoksi, ettei hän ymmärrä.
        Ehkä joskus toiste, kun olet eri asenteella.
        Mutta sillä ajalla, yritä lukea noita lauseita uudelleen ja miettiä niitä sitten vaikka ihan ajatuksen kanssa.

Ja en ole nuoren narsistin isä tai äiti enkä mitään. Taustastani en halua täällä kertoa mitään sen enempää. Ei aina tarvitse olla jotain, jotta voisit sillä perustella itsellesi minun mielipiteitäni. Mikseit vain hyväksy ihmisiä täällä keskustelijoina, kuten itsekin olet? Onko se nyt niin vaikeaa?
        Ja miksi olet heti määrittelemässä tai "diagnosoimassa"? Onko sinun helpompi ymmärtää asioita silloin, kun toisella ihmisellä on jokin vika?

Ja ikävä juttu, jos sulla on narsistituttu. Miksi haet huomiota tuolla tavoin, että ensin sun pitää tyrmätä toisen mielipide ja vasta sitten avautua? Eikö olisi järkevämpiäkin tapoja löytää apua tai mitä nyt haetkaan?
        Sori, mutta en tiedä kuka on Vakniki ja kunnioita vaan ihan rauhassa hänen tietämystään. :D En ole ikinä väittänytkään olevani tietävä asiasta, vaan olen tuonut esiin omia mielipiteäni. Siihen on jokaisella ihmisellä vapaus.

No ensinnäkin, nimitit minun Vaknin-lainauksiani nippelitiedoksi, joten kerron sinulle nyt että kyseinen nippelitietoilija on maailman johtavia narsismitutkijoita ja lisäksi itse narsisti.

Mitä tulee vastaukseesi, niin vastauksesi on pelkkä hyökkäys joka ei sisällä yhtään vastausta.

Koska minä sensijaan olen positiivinen ja ystävällinen ihminen, jolla on keskusteluhalua ja valmiuksia siihen, niin vastaan sinulle sinun kysymykseesi.
        En ole valmis hyväskymään mitä tahansa kirjoitettua puhetta ja mielipidettä, koska kunnioitan palstan aihetta... Palstalla keskustellaan siis narsismista terveys käsitteen alla.

Teen nyt oman mielipiteeni sinun hyökkäystesi ja "viisautesi" perusteella.
        Toivon että jos tahdot keskustella narsismista, hankit tietoa siitä koska yhtään kokemusta sinulla ei tunnu olevan. (Ellet sitten...)

• omia-mietteitä-asiasta

Huoh.
        Käsitä ihan miten haluat, olen tuonut mielipiteitäni esiin ja siihen on jokaisella täysi vapaus. Jopa silloinkin jos se saattaa sinun tuntemuksiasi loukata. Niin ei kuitenkaan ollut tarkoitukseni, vaan valitettavasti Vakniki oli nyt punaista aluetta ja sinä näköjään koit sitten oikeutukseksi tunkea minun suuhuni sanoja, joita en ole sanonut. Jos haluaisin, pystyisin olemaan oikein ilkeä, eli kyllä sinä nyt haluat tahallesi vääntää muista ihmisistä syypäitä.
        Ihmisillä saa olla mielipiteitä asioista.

Sinun asenteesi oli hyökkäävä, koska esitit väittämäsi näin:
        "No olet kuutamolla kuin lumiukko talviyönä."

Jospa ensi kerralla hioisit lähestymistapaasi ja perustelisit tekstistä sen, missä olen kuutamolla sinun mielestäsi.

Kaiken lisäksi voinhan minäkin väittää tietäväni asioista sen vuoksi, koska ihailen jotain tyyppiä, joka tietää mielestäni asiasta kaiken. Vai tietääkö sittenkään? Eiköhän nämä kuitenkin ole mielipideluonteisia asioita, mistä me nyt keskustelemme. Lisäksi ihmiset muodostavat omat käsityksensä itsenäisesti, eikä siihen tarvitse toisen tulla toteamaan, että "Olet kuutamolla ja väärässä". Olisi kiva tietää ensinnäkin, miksi.
        Kirjoitin asiallisen viestin ja lueppa mitä vastasit.

Niin ja vielä lisäyksenä sellainenkin näkökulma sinulle, että mistä sä voit tietää internetissä ihmisten kanssa keskutellessasi, mikä heidän taustansa on? Voihan se olla samanlainen kuin ihailemallasi Vaknikillakin? Et voi koskaan tietää, joten asenteesi oli vääränlainen. Tiedostat kuitenkin olemassa olevat tosiasiat, niin siitäkään ei voi olla kyse.

Kyllä minä olen perustellut todella hyvin nyt sulle asioita ja nyt on enää kyse susta, että haluatko ymmärtää ja miten haluat ymmärtää. :)

• Lainaukset
        omia-mietteitä-asiasta kirjoitti:

Huoh.
        Käsitä ihan miten haluat, olen tuonut mielipiteitäni esiin ja siihen on jokaisella täysi vapaus. Jopa silloinkin jos se saattaa sinun tuntemuksiasi loukata. Niin ei kuitenkaan ollut tarkoitukseni, vaan valitettavasti Vakniki oli nyt punaista aluetta ja sinä näköjään koit sitten oikeutukseksi tunkea minun suuhuni sanoja, joita en ole sanonut. Jos haluaisin, pystyisin olemaan oikein ilkeä, eli kyllä sinä nyt haluat tahallesi vääntää muista ihmisistä syypäitä.
        Ihmisillä saa olla mielipiteitä asioista.

Sinun asenteesi oli hyökkäävä, koska esitit väittämäsi näin:
        "No olet kuutamolla kuin lumiukko talviyönä."

Jospa ensi kerralla hioisit lähestymistapaasi ja perustelisit tekstistä sen, missä olen kuutamolla sinun mielestäsi.

Kaiken lisäksi voinhan minäkin väittää tietäväni asioista sen vuoksi, koska ihailen jotain tyyppiä, joka tietää mielestäni asiasta kaiken. Vai tietääkö sittenkään? Eiköhän nämä kuitenkin ole mielipideluonteisia asioita, mistä me nyt keskustelemme. Lisäksi ihmiset muodostavat omat käsityksensä itsenäisesti, eikä siihen tarvitse toisen tulla toteamaan, että "Olet kuutamolla ja väärässä". Olisi kiva tietää ensinnäkin, miksi.
        Kirjoitin asiallisen viestin ja lueppa mitä vastasit.

Niin ja vielä lisäyksenä sellainenkin näkökulma sinulle, että mistä sä voit tietää internetissä ihmisten kanssa keskutellessasi, mikä heidän taustansa on? Voihan se olla samanlainen kuin ihailemallasi Vaknikillakin? Et voi koskaan tietää, joten asenteesi oli vääränlainen. Tiedostat kuitenkin olemassa olevat tosiasiat, niin siitäkään ei voi olla kyse.

Kyllä minä olen perustellut todella hyvin nyt sulle asioita ja nyt on enää kyse susta, että haluatko ymmärtää ja miten haluat ymmärtää. :)

"sinä näköjään koit sitten oikeutukseksi tunkea minun suuhuni sanoja, joita en ole sanonut. "
        Lainaukset ovat sinun nimimerkkisi tekstistä, joten mitään en ole sinun suuhusi tunkenut...
        Pitää paikkansa että vastaukseni lumiukko-osuus oli vähän hmm, ehkä hyökkääväkin.
        Vastaan joskus harvoin noin, jos koen jonkun tekstin niinkuin sinun tekstisi koin.
        "Kyllä minä olen perustellut todella hyvin nyt sulle asioita ja nyt on enää kyse susta,"
        Tällaiset toteamukset eivät tuo kesää kirjoituksiisi...

Minusta nyt ihan sama mitä täällä kirjoittelet, en usko sinun viihtyvän kauvaa tämän aiheen kimpussa, kun olet tuon tyylinen miten sinut koen.
        Jotain sinunkin kirjoittelussasi on jäykkää ja taipumatonta, et myöskään vastaa vaikka väität muuta.
        Ehkä selitys on tuo mihin viittasitkin. Arvostan kuitenkin enemmän Vakninia, koska hän on selvästi hyvin älykäs ja perehtynyt aiheeseen kauvan ja kunnolla. Nimenomaan nuo piirteet yhdessä, älykäs&perehtynyt.
        Jotain kertoo sekin että vihjailet itsessäsi olevan jotain samaa kuin Vakninissa. No, pelkkä persoonallisuuden vinoutuma tai jäykistymä ei vielä tee ihmisestä Vakninia...

• poiuytrdxcvb

Sam Vaknin lienee maailman johtavia narsismiasiantuntijoita, mutta lienee enemmankin itseoppinut, ei tutkijana missaan yliopistossa, ja itse tuo esiin selvasti etta ei ole mielenterveysalan ammattilainen.
      Tama ei mielestani heikennä hänen asiantuntevuuttaan kuitenkaan.
      Siis hyva esimerkki siita etta asiantuntija voi olla ilman tutkintoa alallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5424
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1461
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      12
      881
    4. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      47
      819
    5. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      808
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      807
    7. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      792
    8. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      788
    9. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      786
    10. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      9
      766
    Aihe