Onko tämä sairaalloisen narsistista vihaa..?

Maruzella_

Elikä : olen tilanteessa jossa sekä koen että tiedän (faktana) joutuneeni pilkan , halveksunnan ja ivan Kohteeksi. Tämä herättää minussa hallitsemattomia vihan ja katkeruuden tunteita ja ajatuksia näitöä tahoja kohtaan. Voisi sanoa että. "fantasioin" näihin tahoihin kohdistamistani väkivaltaisista ja alistavista toimenpiteistä. Huom. En ole toiminut / enkä ole toteuttamassa livenä väkivaltaa ketään kohtaan. Puhun siis ajatuksista , tunteista ja reaktioista. Vihalla ei tunnu oleva?n mitään rajaa. Tänään havahduin siihen että oikeastaan missään vaiheessa en ole kokenut / ajatellut miltä "uhreistani" tuntuisi.näiden tekojeni jälkeen , vain ainoastaan olen Huolissani omasta jaksamisestani js koen raskaaksi että. En pääse eroon näistä fantasioistani. Jotka siis käsittelevät oman käden oikeutta ja kostoa. Tunnistan kuitenkin itSe että ovat ylimitoitettuja reaktioita, mutta en sen takia että. Kokisin mtn myötätuntoa tai sääliö näitä väärintekijöitä kohtaan vaan puhtaasti siitä syystä että ajatukdet ovat itselleni kuormittavia ja masentavia.

On suoraan sanottuna aika häiritsevää elää elämäänsä näiden ajatusten kanssa. Tapahtuneet vääryydet tuskin tulevat koskaan selviämään. Lisäksi pidän suoraan sanottuna itseäni heitä fiksumpana ja kyvykkäämpänä. Kun "piilotan" asenteeni ja tunteeni heitä kohtaan (mitä he eivät ole twhneet minua kohtaan, mutta em syistä en ole heillr paljastanut todellista minääni).

Toisaalta koen olevanoi niskan päällä myös siinä että pidän heitä niin tyhminä ja arvostelukyvyttöminä ettei heillä ole ymmärrystä siitä mitä minä oikeastaan pystyisin tekemään, sillä minun kohdallani kosto ei tarkoita sitä että vähän nauretaan ja puhutaan selän takana paskaa vaan se tulee suoraan kohti. Ja yllättäen. Ja harkitusti. Jälleen pidän itseäni heitä älykkäämpänä.

Tänään oöen muutenkin pohtinut sitä kuinka koko elämäni ajan toiset ihmiset ovat olleet minulle vain keino tyydyttää omia tarpeita. Jälleen en koe syyllisyyttä. Enkä. Katumusta tämän vuoksi mutta olen surullinen etten ole koskaan kyennyt terveeseen vuorovaikutukseen.

Nuorempana esiinnyin usein feikki-identiteeteillä netissä. En etsinyt seksiseuraa tms vaan ihmisiä joilla tyydytin omia huomiontarpeitani. Keksin mitä kummallisempia juttuja jotka menivät läpi USAssa asti. Lopulta olin muuttamassa USAhan ja minua olisi suoaiteltu siellä merivoimii. Kunnes todellinen iDentiteetti ja valheeni selvisivät (selvitimme jo lentoja). Silloin havahduin että pystyn ilman mitään omantunnon tuskia vetoamaa ihmisten sääliin, sympatiaan ymd ja sitomaan täysin tuntrmattomat ihmiset itseeni niin että kirjoittelemme netissä tuntikausia puhuen vain ja ainoastaa? Minusta ja minun ongelmistanl.

Tähän itsekeakeiayyteen olen havahtunut jo nuoruudessa. Oikeastaan iön myötä.sen on kai oppinut piilottamaan tai verhoamaan paremmin, mutta en koe oppineeni huomioimaan muita paremmin. Pidän sosiaalisesti kyvyttöminä ja suoraan sanottuna tyhminä ihmisiä., jotka ovat avoimesti korostuneen itsekeskeisiä ja itserakkaita. Lisäksi kerään ihmisistä tietoa heidän heikkouksistaan lähinnä jota sitten käytän aseena heitä vastaan. Mutta annan tietoisesti itsestäni vähän "hölmön" kuvan jotts luonneanalyysi tulee varmasti yllätykSenä.

Ja kaikenlaiset psyKoterapiat yms koettu ja käyty läpi. Itsetuntemus on lisääntynyt, mutta mitä hyötyä siitä on eträ ymmärräm olevani esim korostuneen itsekeskeinen tai tunmevammainem? Mitä muuta hyötyä kuin. Että sen tunnistaa itse paremmin itsessään ja osaa "toimia paremmin sosiaalisten normien mukaan"

Sitten vielä mietin että jos vaan sitä empatiaa ja myötätuntoa ei ole niin mistä sitä väkisin otat ? Ne nettijutut muuten lopetin. Mut oli useampia kontaktejs mistä hain huomiota ja sääliä. Ja jotain. Osin valheella ja osin totuudella.

Vamaan tästä kirjoituksesta huomaa, että olen ollut paljon diagnosoinnin kohteena ja terapioissa. Tämänkin sanon nyt sen vuoksi, että mä olen ollut niin fiksu että olen pystynyt itseeni tutustumaan näin syvällisesti mihin ei kaikki pysty koskaan :) no, tämä oli sarkasmia ja tietoista sellaista, mutta kyllä tosiaan tätä kirjoittaessani taas huomaan korottavi itseäni ja o.minaisuuksiani. mutta jälleen , ei mussa herää mtn vilpitöntä et "kaikki me ollaan yhtä hyviä" tai jotain ajatusta , vaan että "minä olen parempi kuin te"kirjoitukseni punainen lanka näyttää olleen että koin tarvetta jakas kokemustani ja havintojani oman narsismini vaurioista ja luonteeni epäkohdista.

6

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maruzella_

... Vielä lisäystä edelliseen viestiini että kostofantasioihini liittyy vahvasti ajatus, että Kpston kohde saa maksaa minulle oman elämäni aikana kokemani vryydet. Muutkin kuin mitä hän on tehnyt. Voisi sanoa että koska erehtyi suututtamaan väärän henkilön niin saa maksaa sitten kaikesta. Mutta en tosiaan tiedä millä näistä ajatuksista pääsee eroo?? Tietoista anteeksiantamista olen koittanut ja ajatusten siirtoa muualle mutta aina kokemani käraimykset ja vääryydet nousevat pintaan ja nämä fantasiat niiden myötä. Vois kai ssnoa että täydellinen alistaminen, pakottaminen ja hallitseminen toistuvat näissä ajatuksissa. Ja yllättäminen ,että hyökkäys tulee täysin yllättäen.

Tässä kirjoittaessani huomaan ymmärtäväni , että ilmeisesti juuri famtasoiden raakuus ja julmuus kulkevqt linjassa kokemani vääryyden mukaan.

Sitäkin olen miettinyt mikä.erottaa sitten minut sellaisesta joka menee ja tekee mitä on mielessään hautonut? Koska minä en mene ja tee. Mutta se laittaa miettimään , että.en jätä tekemättä kuitenkaan sen vuoksi että. Nämä toiset ihmiset olisivat minulle ihmisinä merkityksellisiä.tai arvokkaita. Onko se kunnioitusta heitä kohtaan ? Sitä en tiedä. Ainakaan ajatusmaailmassani ja tunne-tasolla en koe minkäänlaista kunnioitusta heitä lohtaan.

Onko sitten siitä kysymys , että koko loppuelämäni oliai pilattu ? Tai että vaikka vihassani ja katkeruudessani koen että mitään katumusta en heitä.kohtaan kokisi , niin tulisiko se katumus sittenkin? , ehkä jopa niin voimakkaana ettei sen kansss voisi enää elää? Vai onko tämä vain oman itseni idealisountia , kun empatiaa osaan kyllä näytellä jos sitä minulta odotetaan , mutta aitoon , syvälliseen kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen en ole koskaan pystynyt.

• SleeplessW

" Voisi sanoa että koska erehtyi suututtamaan väärän henkilön niin saa maksaa sitten kaikesta."
        Tuo kuulostaa jollain tapaa ihan hassulta. Mitä ihmettä tarkoitat tuolla? Minä kohdannut joskus tuollaista, mutta se mitä ajattelee kun joutuu ikäänkuin "maksamaan kaikesta", vaikka ei ole tehnyt mitään, ei ole mitenkään imartelevaa maksunperijälle. Yleensä kun sitä itse pyrkii rationaaliseen toimintaan ollakseen järkevä myös muiden mielestä.
        Haetko ehkä "uholla" lisävoimaa itsellesi, että sitten varmasti kuulostat väkevältä? Vai mitä tarkoitat? Minulle tulee tietynlaisista katkerista ihmisistä aidosti paha olla heidän takiaan, kun se kaikki kertoo sitä omaa tarinaansa heidän pahasta olostaan, se näkyy ja kuuluu läpi.
        "mutta aitoon , syvälliseen kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen en ole koskaan pystynyt. "
        Jännää että pystyt ajattelemaan noin? Eikö tuo tarkoita, että jokin sinussa psystyisi jos jotkin asiat olisivat toisin, että tunnstat että jokin vajaus on olemassa. Mistä yleensä tiedät mitä on aito syvällinen kohtaaminen jos et sellaista ole kokenut?

Puhut loppuelämäsi pilaamisesta. Aika iso juttu sitten, vai?

• SleeplessW

"missään vaiheessa en ole kokenut / ajatellut miltä "uhreistani" tuntuisi.näiden tekojeni jälkeen , vain ainoastaan olen Huolissani omasta jaksamisestani js koen raskaaksi että. En pääse eroon näistä fantasioistani."
      Vaikea sanoa paljoa kun ei tiedä mitä on tapahtunut, mitä nämä negasi kohteet ovat sinulle tehneet.
      Sen verran voin sanoa, että myös itselläni kahden viiva kolmen kopla, kehen olen tuntenut vihansekaista halveksuntaa ja ajatellut, että jos ikinä voisin jossain kohtaa elämää vaikuttaa mitenkään heidän elämänlaatuaan heikentäen niin sen tekisin.
      Nyt kun sellainen tilanne oikeastaan olisi käsillä, niin en tule toimimaan noin kuin kuvasin, vaan jo pelkästä kunnioituksesta itseäni kohtaan rauhallisen viileän johdonmukaisen oikeudenmukaisesti. Mutta minkäänlaiselle pehmeilylle ei ole sijaa. Hymytön viileys on se mitä tunnen.
      Jos jotkut ihmiset ovat toiminnallaan jotenkin järjestäneet itselleen minun silmissäni sellaisen aseman, että tämän viileän vihansekaisen halveksunnan ovat ansainneet, niin minkäpä minä heidän asettumiselleen mahdan...
      Enkä minä ole ollenkaan narsisti, vaan likimain normi.

"Lisäksi kerään ihmisistä tietoa heidän heikkouksistaan lähinnä jota sitten käytän aseena heitä vastaan. Mutta annan tietoisesti itsestäni vähän "hölmön" kuvan jotts luonneanalyysi tulee varmasti yllätykSenä. "
      Äsh! Narsistin yksi ärsyttävimmistä piirteistä. Onko koskaan käynyt niin että ns. analysoinnin kohteesi reaktio analyysiisi on tullut yllätyksenä? Ja mistä tiedät onko analyysisi osunut kohdilleen? Minun narsisti-psykopaattini analyysi minusta melkein kokonaan ihan pielessä. Ennemminkin vain pyöritystä jolla rakastutti minut itseensä... minkä nyt voi järjestää kenelle tahansa lemmenjanoiselle. Janoiselle kun lemmenjuoma maistuu... Mahtoiko hän kuvitella tehneensä minusta tarkan analyysin...

" ei mussa herää mtn vilpitöntä et "kaikki me ollaan yhtä hyviä" tai jotain ajatusta , vaan että "minä olen parempi kuin te"kirjoitukseni punainen lanka näyttää olleen että koin tarvetta jakas kokemustani ja havintojani oman narsismini vaurioista ja luonteeni epäkohdista."
      Miksi ihmeessä pitäisi herätä ajatus kaikkien yhteisestä hyvyydestä? Sehän olisi täysin virheellinenkin ajatus. Ainakin minusta. Tasa-arvoinen ja tasavertainen eivät ole samoja asioita. Ja tasa-arvoinenkin on jokin korkeamman portaan määritys, ei sinun eikä minun sikäli kun kirjoittelemme täällä palstalla. Emme voi määritellä ihmisten arvoa noin.

En oikeastaan löydä kiroituksestasi minkäänlaisa "olen parempi kuin te" ajatusta.

Toivottavasti pystyt oikeasti kohottamaan itsesi niin, että et oikestikaan vahingoita kuitenkaan väärintekijöitäsi. Sellaisessa ryvettyy myös itse ja voi tulla kalliiksi. Kaikille ei voi antaa anteeksi, mutta voi luovuttaa oman taakkansa pois ainakin suurimmaksi osaksi.
      Minun raivoni aikoinaan purkautui öisin unessa. Näin toistuvasti samaa unta, jossa -niin, en sitä mitä tein tahdo edes tänne kirjoittaa-. Mutta aamuisin unen nähtyäni ihmettelin sitä raivon tunnetta, mikä unessa minut otti valtaansa ja joka purkautui siihen toimintaan josta en nyt tässä avaudu. Olisiko unen ansiota, että ei ole ollut valvefantasioita mistään sellaisesta.

• Maruzella_

Kiva kun otit kantaa ! Esitit kysymyksen , miksi ajattelen , että en ole pystynyt solmimaan ns terveitä vuorovaikutussuhteita. Teininä minulls oli useampi läheinen ystävyys-suhde. Eräs ystäväni laittoi kanssani välit poikki , ja asiaa selviteltyämme totesi että " sä rt rakasta ketään sä vain käytät ihmisiä". Kuinka oikeaan osuikaan tuolloin useita vuosikymmeniä aikaisemmin. Silloin opin "peittämään" itsekeskeisyyteni. Teen sen laskelmoivasti ja harkiten. Minulla loppui n 5 läheistä ihmissuhdetta ylä-aste / lukio-aikana.

Lisäksi on tullut tilanteita joissa olen toteuttanut itseäni. Entisessä parisuhteessa joka näin jälkeenpäin ajateltuna oli kummallista valta-hallinta aseman hakemista puolin ja toisin havahduon kerran siihen että.seison ison fiskarsin veitsen kanssa kumppanini edessä ja uhkaan tappaa hänet. Tilanteessa minua ei pysäyttänyt se miltä hänestä tuntuu , vaan muisto omasta lapsuudestani , jossa vanhempani seisoo samalla tavoin edessäni veitsen kanssa. Muistin lapsen ahdistuksen ja pelon.

Tilanteen lauettua ilman väkivaltaa sanoin miehelleni , että hae jotain ammattiapua missä käsittelet tätä tilannetta. Koska tunnistin sen että jotain pitäis tuntea häntä koHtaan , sääliä , katumusta , jotain mutta kun ei ? Koska mulla on oikeus. Tilanne jossa arvioin että minus kohtaan on käyttäydytty asiattomasti johtaa. Toimintaan.

Tämäkin nuorempana. Iän myötä olen oppinut hallitsemaan impulsejani eli en tästä nyt lähde toteuttamaan mitään ajatuksiani eikä se ole pointtikaan vaan se , että en jätä tekemättä siksi että tosiaan jotain sympatioita olisi nyt näiden ihmisten puolella.

Kysyit , ovatko analyysini osuneet oikeaan. Ovat useinkin. Oikeastaan exäni kuvaili minua , että annan itsestäni erilaisen vaikutelman kuin todellisuudessa olen ja lisäksi että käytän omia tulkintojani aseena. Nimenomaan kohteen yllättäen.

Lisäksi analysoin itseäni josta olen saanut paljon palautetta psykoterapeuteilta , lääkäreiltä , sairaanhoitajilta yms. Mutta tosiaan itse-analyysi ei tämän parin viime vuosikymmenen aikana ole johtanut siihen , että olisin a. Muuttunut empatia-kykyiseksi , vaikka sitä kyllä osaan esittää.ja näkisin että se on jonkinlainen "odotus" , yhteiskunta odottaa että.et tuosta ovesta lähde veitsen kanssa tappamaan ihmisiä koska on huono päivä.

Ja b. itsereflektio ei ole osaltani johtanut siihen , että pystyisin solmimaan terveitä ihmissuhteita. Kyllä kaikki ihnissuhteet ovat minulle lähtökohtaisesti sellaisia , että odotan heidän olevan vain minua varten.

Sitten myös tämä hallitseminen. Se jotenkin toistuu näissä ajatuksissa. Äärimmäinen hallinta-asema , väkivalta , valta. Senverrabän voisin avata että ymmärtääkseni näillä toisilla osapuolilla on tilanteesta (minuun liittyvästä) erilainen näkökulma ja kokemus. Esim. Anteeksipyyntöä en olr saanut , enkä sitä rupea kerjäämään.

Mutta kyllä se tyydyttäisi syvältä , että voi sanoa minun itse pilanneen oman elämäni. Lisäksi kannan ominaisuuksia joista en tule koskaan pääsemään eroon koska ne ovat osa minun ruumistani ja minua. Niin ajatus siitä., että koska muuta ei tule koskaan olemaan. Ihmissuhteita.en ole pystynyt säilyttämään terapioista huolimatta ,niin ajatus siitä ettö on rajaton vapaus tehdä mitä.vaan tyydyttää. Myös ajatus siitä , että tätä "sotaa" ei hoidettaisikaan sivistyneesti "heidän ehdoillaan" vaan minun ehdoillani , tyydyttää vielä.enemmän.

Lisäksi olen havainnut tämän velkomis-ajatuksen itsessäni. Koen yhteiskunnan olevan minulle velkaa (koska minut jätettiin lapsena täysin sairaiden ja kyvyttömien vanhempien armoille) , ja sitten nämä.elämän varrellaa sattuneet tilanteet. Ja nämä.nykyiset konfliktitilanteet.

Rehellisyyden nimissä täytyy nyöntää että pyrin pitämään etäisyyttä nyt näihin tahoijin jotta tosiaan voimme hoitaa asiamme kaikin tavoin neutraalisti. Paitsi minun pääni sisällä. Tässä kirjoittaessani taas tunnistan , että oma kokemukseni on että.toinen ihminen tekee minusta virheellisen tulkinnan mutta ei myönnä sitä. Tai vaihtoehtoisesti tunnista. Mutta tämä loukkaa minua.

• SleeplessW

"Lisäksi olen havainnut tämän velkomis-ajatuksen itsessäni. Koen yhteiskunnan olevan minulle velkaa (koska minut jätettiin lapsena täysin sairaiden ja kyvyttömien vanhempien armoille) , ja sitten nämä.elämän varrellaa sattuneet tilanteet. Ja nämä.nykyiset konfliktitilanteet. "
        Tietty määrä taakkaa varmaan vaikuttaakin noin. Jälleen kerran, itse kärsinyt työttömyydestä jossain vaiheessa ja koin (onneksi vain) joidenkin vuosien ajan että kaikki olivat sisimmässään kääntyneet minua vastaan... Ei aivan hullumpi ajatus. Tosiasiassa kuitenkin vain harva oli mitenkään asianosainen, -yllättävän vaikea muuten tajuta...

" lisäksi että käytän omia tulkintojani aseena. Nimenomaan kohteen yllättäen."
        Niin en ole kuullut enkä nähnyt mitä nuo asiat sinun kohdallasi ovat. Mutta tahdon korostaa, että kohde voi loukkaantua vaikka esim. huomautus ei osuisikaan. Ajatus voi kulkea kohteella myös niin, että "hyvänen aika, kuika se nyt minusta sellaista voi kuvitella"... Eikä kuohuksissaan voi asiaan mitenkään kommentoida. Kokemusta on.
        On muuten olemassa sisilialainen sananlasku: Jos aiot ampua, niin kannattaa osua.
        No, ehkä sinä osut, en tiedä.

"en jätä tekemättä siksi että tosiaan jotain sympatioita olisi nyt näiden ihmisten puolella. "
        Kiitos samoin. Minulla vastaava tunne/ajatus ollut muutamia kertoja elämäni aikana. Muistan kertoneeni edelliselle suhteelleni että joidenkin ihmisten ainoa suoja minulta on Suomen laki. Taas tunnettu fraasi: Kun niistä saa saman kuin ihmisestä.
        Ja korostan taas että olen ihan normiempaattinen henkilö.
        Tosin minun kohdallani aika jo tehnyt tehtävänsä, leppynyt en ole mutta asia ei enää kiinnosta niin kovasti. Sama mitä ovat ja missä ovat kun vain pysyvät poissa minun silmistäni ja elämästäni yleensä. (Noinhan sinäkin toimit, että tilanne olisi tuo.)
        Oma hyvä selviytyminen auttaisi tuollaiseen, vanhat asiat ikäänkuin kuivuvat kokoon ja jäävät pieninä taakse.

"Ja b. itsereflektio ei ole osaltani johtanut siihen , että pystyisin solmimaan terveitä ihmissuhteita. Kyllä kaikki ihnissuhteet ovat minulle lähtökohtaisesti sellaisia , että odotan heidän olevan vain minua varten. "
        Harva normi muuten taitaa uskaltaa tai kehdata sanoa tuota, vaikka tuollainen tulisikin joskus mieleen. Ehkä kaikki eivät analysoi edes keitä varten he ovat ja ketkä ovat heitä varten. Miten itsekkyys vaikuttaa, onko siitä haittaa, ja jos on niin keille, onkin sitten se kova kysymys.

Niinkuin varmaan huomaat, en tahdo edes ottaa kantaa oletko narsisti vai et. Luultavasti olet, jos kerran siihen tulokseen olet tullut. Kai sinä sen itse tiedät, niinkuin minäkin tiedän että minä en ole, koska kykenen rakastamaan syvästi ja pitkään.

"Tilanteessa minua ei pysäyttänyt se miltä hänestä tuntuu , vaan muisto omasta lapsuudestani , jossa vanhempani seisoo samalla tavoin edessäni veitsen kanssa. Muistin lapsen ahdistuksen ja pelon. "
        Tässä kohtaa: Ai Ai Ai, voi ei!!!!! 😔 Miksi kaikilla ei voi olla sellainen lapsuus jonka kaikki lapset ansaitsisvat ilman muuta. Omista taustoistani en osaa edes kuvitella. Vanhemmalla ei koskaan voi olla mitään syytä tehdä noin? Oliko huumeita tms.?

Kiitos itsellesi avoimuudesta.

• SleeplessW

https://www.unicef.fi/lapsen-oikeudet/sopimus-lyhennettyna/
        5. Valtion on kunnioitettava vanhempien tai muiden lapsen huoltajien vastuuta, oikeuksia ja velvollisuuksia lapsen kasvatuksessa.
        7. Jokainen lapsi on rekisteröitävä heti syntymän jälkeen. Syntyneellä lapsella on oikeus nimeen ja kansalaisuuteen sekä, mikäli mahdollista, oikeus tuntea vanhempansa ja olla heidän hoidettavanaan.
        9. Lapsella on lähtökohtaisesti oikeus elää vanhempiensa kanssa, jos hänellä on hyvä ja turvallista olla heidän kanssaan. Vanhemmistaan erossa asuvalla lapsella on oikeus tavata ja pitää säännöllisesti yhteyttä kumpaankin vanhempaansa. Tapaaminen voidaan estää, jos se on lapsen edun vastaista.
        18. Vanhemmilla on ensisijainen ja yhteinen vastuu lapsen kasvatuksesta ja kehityksestä lapsen edun mukaisesti. Valtion on tuettava vanhempia lasten kasvatuksessa.

Vanhempien oikeudet lapsiinsa on perusta, mistä koko ajatus perheestä lähtee. Ja on kauheaa että kaikki vanhemmat eivät tuota vastuuta pysty kantamaan, tai ehkä vielä kauheampaa, kantavat vastuuta silmänlumeeksi ja oikeasti voi tapahtua jotain kauheaa.
        Vain poikkeustapauksissa perheen sisäisiin asioihin voi kukaan ulkopuolinen puuttua.
        Itsellä käsitys, kuinka tärkeää on, että yhteiskunta ei sekaannu perheen sisäisiin asioihin ja ihmisillä on oikeus elää omaa autonomista elämäänsä ilman että yhteiskunta siihen sotkeutuu.
        Asettaahan yhteiskunta omia vaatimuksiaan, mutta nämä vaatimukset ovat yhdessä sovittuja, kuten päiväkodit, koulut, elatusvelvollisuus, armeija ym. Edes koulupakkoa ei ole, eikä myöskään työssäkäyntipakkoa. Tietyt taidot kuitenkin on hankittava ja elatus jostain saatava.

Se mikä yksille on kaikkein tärkeintä ja arvo numero yksi, saattaa jollekin olla komapstuskivi. Minusta avainasemassa ovat perheen lähituttavapiiri tai ne jotka muuten tuntevat, että uskaltaisivat niitä lastensuojeluilmoituksia tehdä jos näyttää siltä että tarve vaatii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5504
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      53
      1555
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      14
      1013
    4. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      937
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      64
      920
    6. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      878
    7. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      857
    8. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      828
    9. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      806
    10. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      10
      785
    Aihe