Autojen moottoreilla ajetaan hirmuisia tuntimääriä eikä niitä tarvitse sen kummemmin huoltaa.
Veneiden moottoreissa ongelmia sen sijaan piisaa, vaikka niillä ajetaan vakiokierroksilla.
Miksi veneiden moottorit ovat niin huonoja?
Miksi veneiden moottorit kestävät niin huonosti?
72
1566
Vastaukset
- patarautaa
No jos kattoo Nettiveneen keskimääräistä myynnissä olevaa venettä niin ei oikein tue väitettäsi. Useimmissa 70- ja 80 luvun veneissä on yhä alkuperäinen kone.
Ihan saman Volvon, Perkinsin, GM:n tai Indenorin ym. patarautaa vesilläkin käytetään, eli moottoreissa ei sinänsä ole eroa, perämoottorit sun muut apumoottorit tietysti erikseen.
Korroosio on yksi ongelma venekäytössä. Suljettu vesijäähdytys ratkaisee moottorin korroosio-ongelmat, kun sisäkierrossa voi käyttää pakkasnesteitä tai inhibiittejä, mutta niissä taas sitten lämmönvaihdin mätänee, tukkeutuu ja mitä kaikkea.
Merivesijäähdytys on aika karmea keksintö. Itse olen nähnyt Mercruiserin veekasin sylinterikannet, joiden vesitilat olivat sisältä syöpyneet lähes paperinohuiksi kauttaaltaan. Uskomattominta oli, etteivät kannet koeponnistuksessa vuotaneet, mutta aivan ilmiselvä aikapommi oli jo viritetty. Kun lopulta lasahtaa, niin lasahtaa kunnolla koko palotilan romahtaessa haperon sylinterikannen sisään.
Autokäytössä tai makeavesijäähdytyksellä samainen GM:n veekasi putkuttaa vuosikymmeniä perushuolloilla ilman ongelmia.- Raunoks
Sen takia, että niitä huolletaan niin huonosti. Talviseisontaa varten moottori tulisi huoltaa ja suojata.
- Jdkdhd
Kun autolla ajaa 80kmh suoralla tiellä ei auton moottori rasitu juuri yhtään. Kun veneellä ajetaan marssivauhtia niin se on samanlainen rasitus moottorille kun ajettaisiin jyrkkään ylämäkeen 120kmh venetraileri perässä missä on vene kyydissä.
On asiantuntemattomuutta vertailla näitä asioita keskenään miettimättä kuormitusta. - VesionKovaVastus
Onhan noiss perämoottoreissa otettu isot tehot melko pienillä iskutilavuuksilla. 60-70hp, ja litroja n. 0,7-0,9l. Ja ajetaanhan niillä vielä melko korkeilla kierroksilla pitkiä aikoja. Kone saattaa laulaa yhtäsoittoa tunninkin 4000-6000 rpm. kierroksilla. Sen lisäksi, kuten joku jo mainitsikin kosteus/korroosio heikentää moottorin sisuskaluja.
Yleensä peräkoneiden käyttöikä lasketaan tunteina. esim. 2000h ajettua voi verrata auton moottoriin, jolla olisi ajettua 120 000km. (60km/h keskinopeus x 2000h= 120 000km).- Volvojaksaa
Tuossa 120 000km:ssa on jo sitten kolmas!!! vw:n tsi moottori menossa autossa ;-).
- Vslsis
Vesionkovavastus miettii taas vain kierroslukuja, ei ollenkaan kuormitusta.
Amatöörihommaa.
Väitän ettei niitä koneita ajaminen tapa vaan seisonta, varsinkin talvisellainen. Jos sitten vielä laiminlyödään huolto niin aina huonommaksi menee.
- kajhskajshkajshdkajsdh
Tänään juuri mietin sitä, että miten joku voi verrata auton ja veneen moottoreita keskenään. Aamupäivällä vein veneen huoltoon. Ajoa 2h yhteen suuntaan ja kierrokset suurimman osan ajasta 4000 rpm ja takaisin sama juttu. Aloittaja voisi miettiä missä vaiheessa autolla ajetaan vastaava setti? Ei koskaan.
- heiväittelesinävaan
Koska aloittaja perustaa väitteensä mutuun niin riittävä vastaväite voi olla myös mutua:
Venemoottorit kestävät paremmin kuin automoottorit., sellainen kokemus mulla, heh! - ariel371
Purren moottori kestää kyllä hyvin ainakin 10 000 tuntia, eli dieselauton moottorin veroisesti kunhan huolehtii seuraavat asiat:
-riittävä kierrosluku ajossa, yli 1700 mutta alle 2300 matkanopeutena
-10-15 sekunnin mittainen karstanpolttohuudatus ennen sammutusta
-talviseisokin aikana satunnaisesti käsin pieni liikautus vauhtipyörästä jotta männänrenkaiden asema sylinterissä muuttuu
-2T -öljyä tilkka tankkiin ennen talvitelakointiin ajoa
-pilssin pito kuivana. Tämä auttaa etenkin apulaitteiden, laturin ja startin solenoidin eliniän pidentämisessä. Moni koneenvaihtopäätös on apulaitelähtöinen- Osittain-noin
- Miksi kierrosluku pitäisi olla "riittävä", se määräytyy tarvittavan tehon ja moottorin ominaisuuksien mukaiseksi, turha huudattaminen on tyhmyyttä.
- Karstaa ei nykyisillä polttoaineilla enää muodostu, dieseleissä se on lähinnä nokea, eikä mikään vapaana ryntäyttäminen edes vaikuttaisi mitään karstaan .
-Juuri päin vastoin, suojaöljyn tarkoitus on jättää edes ohut kalvo metallin pinnalle niin kauan kuin öljyä on kierrossa, öljyrengas pyyhkii jäljelle jääneet rippeetkin pinnasta jos moottoria pyöritellään .
Käy joskus vilkaisemassa kuinka moottoreita säilytetään, niille on yleensä ehdoton kielto pyörittää niitä säilönnän aikana.
- 2-t öljyä käytettiin aikana kun ajeltiin polttoöljyllä. moottoripolttoaineet ei sitä tarvitse ja moottorin vaihtotarve esim laturin hajottua on kai tarkoitettu juttuusi kevennykseksi, mutta muuten olet oikeassa. - kestäjakestää
Eikö olekin hullua kertoa jonkun moottorin kierroslukujen suosituksia kertomatta mikä on kyseisen moottorin maksimikierrosluku? Ei kaikissa ole läheskään samat numerot. Jossain maksimikierrosluku on 3600, jossain 3000, jossain 2400 rpm. Moottorin kuormitus riippuu myös potkurista... Kuvittelisin, että liian loiva tai liian jyrkkä nousu ei ole moottorin kannalta eduksi.
Olen samaa mieltä nimimerkin "Osittain-noin" kommenteista. Olen myös erimieltä aloittajan käsityksistä. Eräässä aikaisemmassa veneessäni oli alkuperäinen, jo 40-vuotias 4-syl. Perkins. Se toimi yhä, vaikka tiputteli öljyä sekä vettä ja käynnistyi toisinaan huonosti. Käyttötunteja oli varmastikin tullut tuhansia, mutta tuntimittaria ei ollut. Ehkä koneen olisi voinut kunnostaa, mutta vaihdoin tilalle uuden.
Nykyisellä veneelläni mitsubishin moottorin käyttötunteja on kertynyt n. 6000. Toistaiseksi olen tehnyt vain tavanomaiset kausihuollot sekä mm. vesipumpun stefojen ja joidenkin tiivisteiden uusimisia. Minkälaisia käyttötuntilukemia "ongelmakoneissa" on ollut? - MitaanTietamaton
kestäjakestää kirjoitti:
Eikö olekin hullua kertoa jonkun moottorin kierroslukujen suosituksia kertomatta mikä on kyseisen moottorin maksimikierrosluku? Ei kaikissa ole läheskään samat numerot. Jossain maksimikierrosluku on 3600, jossain 3000, jossain 2400 rpm. Moottorin kuormitus riippuu myös potkurista... Kuvittelisin, että liian loiva tai liian jyrkkä nousu ei ole moottorin kannalta eduksi.
Olen samaa mieltä nimimerkin "Osittain-noin" kommenteista. Olen myös erimieltä aloittajan käsityksistä. Eräässä aikaisemmassa veneessäni oli alkuperäinen, jo 40-vuotias 4-syl. Perkins. Se toimi yhä, vaikka tiputteli öljyä sekä vettä ja käynnistyi toisinaan huonosti. Käyttötunteja oli varmastikin tullut tuhansia, mutta tuntimittaria ei ollut. Ehkä koneen olisi voinut kunnostaa, mutta vaihdoin tilalle uuden.
Nykyisellä veneelläni mitsubishin moottorin käyttötunteja on kertynyt n. 6000. Toistaiseksi olen tehnyt vain tavanomaiset kausihuollot sekä mm. vesipumpun stefojen ja joidenkin tiivisteiden uusimisia. Minkälaisia käyttötuntilukemia "ongelmakoneissa" on ollut?Purkkarissa on yleensä 10-30 hv pikkudiesel, jonka max-teho saavutetaan 3000/3600 rpm. Hyvä vääntöalue matkanopeudelle on reilun 2000 rpm kohdalla, mikä on riittävän oikein oli max-tehon kierrosluku kumpi tahansa. Toki muitakin pannuja on, mutta eiköhän Ariel371:n 1700-2300 rpm matkanopeudella ole hyvä arvio kestävyyden kannalta oikeista kierroksista. Itse kuitenkin painottaisin mieluummin sanaa 'riittävä' enkä absoluuttisia kierroslukuja, mutta luvut antavat paremman osviitan. Riittävä on eri lukijoilla ei kierrosluku.
Kierrosluku on vähän sivuseikka verrattuna esille ottamaasi kuormitukseen, joka minustakin on oleellisempi juttu, vaikka kierroksilla pannua kuormitetaan. Sopimattomalla potkurilla saadaan moottorille harmia aikaiseksi.
Enpä usko, että normipannuilla purkkareissa moottoriongelmat olisi suoraan verrannollisia käyttötunteihin. Eikä sen ongelmallisempia kuin moottorit autoissakaan. Sen sijaan harrasteveneessä pannu vaihdetaan herkemmin uuteen kuin käyttöautoissa, vaikka siinä ei vikaa olisikaan. - tyhmä_tuhlaa
Makeavesikoneita vaihdetaankin usein uuteen vain iän perusteella kun tulee joku käyntihäiriö joka kaipaa vain huoltoa. Ihmiset ovat kovin tyhmiä.
- ariel371
Pääsääntöisesti veneissä on vakiona turhan pienet potkurit. Se on paitsi hintakysymys, myös tae sille ettei koneita käytetä matka-ajossa liian matalilla kierrokslla. Se rikkoo laatikon. Asian ymmärtävä saa potkurioptimoinnilla taloudellisempia ja hiljaisempia matkamaileja konetta ja voimansiirtoa vahingoittamatta. No, akselivetoisessa toki lavat tulevat lähemmäs veneen pohjaa ja potkurimelu hiukan lisääntyy.
2T -öljy on eduksi juuri nykyisillä rikittömillä naftoilla ajettaessa. Rikki voiteli suuttimia ja nyt kun sitä on vähemmän, suuttimien käynnissä on iso ero kun 2T -öljyä on naftassa mukana.
Ryntäyttäninen poistaa noet ja se on eduksi moottorille joka seisoo pitkään kosteissa oloissa.
Kylmänä sylinterin välykset ovat isommat eikä öljykalvo häviä.
Omaan kokemusta kymmenistä dieseleistä akselilla Perkins-Cummins-Belarus-Ursus-Valmet-Yanmar-Volvo-Scania jne. Osa noista on ollut ns. täyspaskoja, eetterillä startattavia louskuja. Konstit kannattaa kuitenkin osata priimakoneenkin kanssa. Säästyy rahaa, uskaltaa reissata ja pärjää siellä.- MitaanTietamaton
Meille potkurin ja moottorin keskinäisen sielunelämän ymmärtäminen oli vaikea sisäistää, kun vastassa oli insinöörin ja huoltomiehen aukoton logiikka siitä, että moottorin pitää saavuttaa max-tehon kierrokset. Ylitehoisella moottorilla paatti kulki keula kohti taivasta hankalasti ohjattavana 80% max-tehon kierroksista. Matkanopeutta mennään parhaalla vääntöalueella 2100/3600 rpm.
- ariel371
Jos jollain on tuollainen vanhanliiton Perkins veneessä ja siitä kajahtaa jotain, konetta ei missään tapauksessa kannata uusia. Se uusi maksaa maltaita eikä kestä samaa aikaa kuin korjattu Perkins. Hakee vaan tarvittavat osat vaikka jostain puimuripurkaamosta ja antaa jonkun moottorimiehen kunnostaa kone.
Puimurikone on hyvä varaosalähde. Moottoria on käytetty ehkä 50 tuntia vuodessa 30 vuoden aikana, 1500 tuntia, aina vakiokierroksilla ja siten väkisinkin nätisti.
Moni venekonevaihto menee pommiin sen takia etteivät palikat sovi, joudutaan pukittamaan, osaaminen ei riitä sovituksiin ja suuntauksiin, lappoilmiötä ei huomioida eri tilanteissa ja tulee vaurioita. Siksi hyväksi koettu konstruktio kannattaa pyrkiä säilyttämään korjaamalla . - Ei-noin
ariel371 kirjoitti:
Jos jollain on tuollainen vanhanliiton Perkins veneessä ja siitä kajahtaa jotain, konetta ei missään tapauksessa kannata uusia. Se uusi maksaa maltaita eikä kestä samaa aikaa kuin korjattu Perkins. Hakee vaan tarvittavat osat vaikka jostain puimuripurkaamosta ja antaa jonkun moottorimiehen kunnostaa kone.
Puimurikone on hyvä varaosalähde. Moottoria on käytetty ehkä 50 tuntia vuodessa 30 vuoden aikana, 1500 tuntia, aina vakiokierroksilla ja siten väkisinkin nätisti.
Moni venekonevaihto menee pommiin sen takia etteivät palikat sovi, joudutaan pukittamaan, osaaminen ei riitä sovituksiin ja suuntauksiin, lappoilmiötä ei huomioida eri tilanteissa ja tulee vaurioita. Siksi hyväksi koettu konstruktio kannattaa pyrkiä säilyttämään korjaamalla .Puheletko aivan tosissasi vai heitteletkö aikasi kuluksi huumoria palstalle ?
Jos tollanen vanha perkinssi korkkaa , ei taatusti kannata ruveta remppaamaan millään vanhoilla tai uusillakaan varaosilla, hintaa kertyy taatusti enemmän jos kaikki vanhat osat uusitaan syöpynyttä lohkoa, putkia ja polttoainelaitteita myöten, pelkällä työn hinnalla saa jo uuden koneen.
Linjaus ja lappo-ilmiöt liitit kai tarinaasi vain höysteeksi, nehän ovat samoja niin uudelle kuin vanhallekin moottorille, vai ?
Ilmeisesti olet jotenkin vinksahtanut noihin vanhoihin öljyä vuotaviin ja täriseviin museolaitteisiin, muuten juttujasi on vaikea ymmärtää. - Masaesbosta
Ei-noin kirjoitti:
Puheletko aivan tosissasi vai heitteletkö aikasi kuluksi huumoria palstalle ?
Jos tollanen vanha perkinssi korkkaa , ei taatusti kannata ruveta remppaamaan millään vanhoilla tai uusillakaan varaosilla, hintaa kertyy taatusti enemmän jos kaikki vanhat osat uusitaan syöpynyttä lohkoa, putkia ja polttoainelaitteita myöten, pelkällä työn hinnalla saa jo uuden koneen.
Linjaus ja lappo-ilmiöt liitit kai tarinaasi vain höysteeksi, nehän ovat samoja niin uudelle kuin vanhallekin moottorille, vai ?
Ilmeisesti olet jotenkin vinksahtanut noihin vanhoihin öljyä vuotaviin ja täriseviin museolaitteisiin, muuten juttujasi on vaikea ymmärtää.Älähän nyt pullaasi tukehdu. Kyllä noissa ariel371 puheissa on aivan riittävästi perää. Lisäksi hän taitaa tietää veneilystä keskimääräistä enemmän.
Kyllä yleinen tieto näistä Perkins moottoreista vastaa sitä, mistä ariel371 tuossa edellä mainitsi.
Noita moottoreita on valmistettu miljoonia ja ne ovat legendaarisessa maineessa kestävyytensä ansiosta.
Etenkin jos lähtee pitkälle matkalle, niin varaosia ja korjaustaitoisia löytyy lähes joka kylästä.
Ei ne kaikki vanhat Perkinsit ole merivesijäähdytteisiä, eikä nekään jotka sellaisia ovat, ole puhkiruostuneita. Vanha puimurin lohko ei varmasti ole puhki. - Antilla_36
Eipä tuo täyskunnostettu kone ilman apulaitteita kovin kallis ole puhumattakaan varaosista. Itse just tilasin 4.108 Perkinsiin original siirtopumpun ja tuli maksamaan 50€ posteineen.
Niin ja tuo raakamerivesijäähdytteinen on jo 38v vanha. Kansi uusittu 2004 ja sekin ylikuumenemisen takia eli oma vika, kun impelleri oli jäänyt uusimatta. Suolavesi kyllä syövyttää, mutta tuollaine vanha patarauta kyllä kestää syöpymistä aika pitkään.
https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-4-108m/?gclid=EAIaIQobChMI1IG1q5zj1gIVD8ayCh3MdAsOEAAYASAAEgJA2vD_BwE
- Jeanneau37
Kirjailija Lars Hässlerin s/y Jenniferin kone rempattin täysin 27000tunnin jälkeen. Kirjojen mukaan hän ajaa todella hiljaa, vähän yli viisi solmua ja alle 2000 kierroksia. Kone -80 luvun 70 hv Perkins ja vene Beneteau 50
Kyllä kestää. :) - AiÄämSeiling
Purjeveneessä moottori on kirjaimellisesti apumoottori. Toimii jos toimii, sähköä saa aurinkopaneeliilla ja rantaan pääsee purjeellakin.
Ihme vouhotusta. - näinmerellä
Pitkään palstaa seuranneena, mielestäni useat laiminlyövät koneensa säännöllistä perus huoltoa ja ennakoivaa huoltoa eri syistä(laiskuus, raha, ymmärtämättömyys yms.)
Lisäksi livenä nähtynä käytetään koneita väärin esim. Turhaa tyhjäkäyntiä, kuormaa nostetaan liika vaikka kone kylmänä, ladataan akkuja tyhjäkäynnillä(tai ilman propulsio kuormaa), konetta sammutetaan lähes aina ennen kuin se on vielä edes lämmin yms. Näillä hommilla saadaan kone vainajaksi ennen aikaisesti.- naxnaxnaxnaxnaxpiiiiiiii
Tähän muuten liittyen; mikä kumman järki on kun satamaan tulon jälkeen kone rouskuttaa monella pitkiäkin aikoja? Eiköhän satamaan tullessa ole jo "jäähdytelty" se pieni vähä mitä joku pieni diesel kaipaa.
Viime kesänä jouduin kerran pyytämään naapuriksi tullutta sammuttamaan koneensa kun olimme lounaalla sitloodassa ja vartti rantautumisen jälkeen oli naapurilla paljon muuta tekemistä (rantautumisolutta ja lokikirjan täyttöä). Kaveri hieman närkästyneen oloisena sammutti naksuttimensta. En tajua mikä käytäntö tuollainen on... - ehkä.akut.tyhjinä
naxnaxnaxnaxnaxpiiiiiiii kirjoitti:
Tähän muuten liittyen; mikä kumman järki on kun satamaan tulon jälkeen kone rouskuttaa monella pitkiäkin aikoja? Eiköhän satamaan tullessa ole jo "jäähdytelty" se pieni vähä mitä joku pieni diesel kaipaa.
Viime kesänä jouduin kerran pyytämään naapuriksi tullutta sammuttamaan koneensa kun olimme lounaalla sitloodassa ja vartti rantautumisen jälkeen oli naapurilla paljon muuta tekemistä (rantautumisolutta ja lokikirjan täyttöä). Kaveri hieman närkästyneen oloisena sammutti naksuttimensta. En tajua mikä käytäntö tuollainen on...Ymmärrän tuon tilanteen akkujen kannalta. Olen itsekin monta kertaa tullut yhden tai kahden yön purjehduksen jälkeen satamaan, esim. Visby-Utö -legiltä, jolloin lyhytkestoinen satamaan ajo ei ole ehtinyt ladata akkuja riittävästi. Kyllä mielellään pidän moottoria vähän aikaa käynnissä, jos maasähköä ei ole saatavissa.
Pitkä tyhjäkäynti toisten veneiden läheisyydessä ei tietenkään ole kohteliasta. - käytä.merellä
Usein myös startataan kone ja sen jälkeen ruvetaan vasta pukeutumaan lähtöä varten. Jos satamaan tullessa pitää konetta pitkään käyttää laituriin tulon jälkeen, ollaan jo ajatuksena metsässä. Vartin mittainen käyttö on usein merkittävä haitta naapureille, mutta akkujen kannalta melkoisen yhdentekevä. Jos akkuja pitää ladata, ei voine olla yllätys se satamaan tulo, koneen voi käynnistää kauempana satamasta.
- näinmerellä
ehkä.akut.tyhjinä kirjoitti:
Ymmärrän tuon tilanteen akkujen kannalta. Olen itsekin monta kertaa tullut yhden tai kahden yön purjehduksen jälkeen satamaan, esim. Visby-Utö -legiltä, jolloin lyhytkestoinen satamaan ajo ei ole ehtinyt ladata akkuja riittävästi. Kyllä mielellään pidän moottoria vähän aikaa käynnissä, jos maasähköä ei ole saatavissa.
Pitkä tyhjäkäynti toisten veneiden läheisyydessä ei tietenkään ole kohteliasta.Tässä on juuri sellainen tyyppi jota tarkoitin! Ei ymmärrä diesel koneen sielun elämästä mitään, tyhjä käynti akkuja ladattaessa tai muuten vaan lasittaa sylinteriputkia, toiseksi palaminen tyhjäkäynnillä tai vaikka nostaisi kierroksia ilman kuormaa karstoitta koneessa useita paikkoja ja nämä yhdessä on tie turmioon.
Kannataa miettiä muita ratkaisuja akkujen lataamiseen, kuten aurinkopaneelit, tuuligenu tai yksinkertaisesti lasket ne rätit hyvissä ajoissa ja ajat akkusi täyteen! - joko.lasittunut
näinmerellä kirjoitti:
Tässä on juuri sellainen tyyppi jota tarkoitin! Ei ymmärrä diesel koneen sielun elämästä mitään, tyhjä käynti akkuja ladattaessa tai muuten vaan lasittaa sylinteriputkia, toiseksi palaminen tyhjäkäynnillä tai vaikka nostaisi kierroksia ilman kuormaa karstoitta koneessa useita paikkoja ja nämä yhdessä on tie turmioon.
Kannataa miettiä muita ratkaisuja akkujen lataamiseen, kuten aurinkopaneelit, tuuligenu tai yksinkertaisesti lasket ne rätit hyvissä ajoissa ja ajat akkusi täyteen!Kyllä sylinterien lasittumisesta moni kertoo ja varottaa tyhjäkäynnistä. Mutta miten tuo lasittuminen ilmenee käytännössä ja miten pian sen pitäisi ilmetä? Nykyisellä moottorillani olen vuosikaudet ladannut akkuja tyhjäkäynnillä pitkien avomerilegien aikana (mm. Atlantin ylityksillä). Konetunteja on tähän mennessä n. 5000, mutta tyhjäkäyntitunneista en ole pitänyt kirjaa. Hyvin se diesel yhä käynnistyy, ei savuta, ei syö öljyä eikä ole tarvinnut korjauksia.
- tuuligenun.ujellus
näinmerellä kirjoitti:
Tässä on juuri sellainen tyyppi jota tarkoitin! Ei ymmärrä diesel koneen sielun elämästä mitään, tyhjä käynti akkuja ladattaessa tai muuten vaan lasittaa sylinteriputkia, toiseksi palaminen tyhjäkäynnillä tai vaikka nostaisi kierroksia ilman kuormaa karstoitta koneessa useita paikkoja ja nämä yhdessä on tie turmioon.
Kannataa miettiä muita ratkaisuja akkujen lataamiseen, kuten aurinkopaneelit, tuuligenu tai yksinkertaisesti lasket ne rätit hyvissä ajoissa ja ajat akkusi täyteen!Varmaankin sitten olen tarkoittamasi "dieselin sielunelämää" ymmärtämätön tyyppi, vaikka en itse käytäkään moottorilla lataamista satamissa (jos on muita veneitä lähellä). Lataan kyllä moottorin avulla, jos on kevyt keli eikä vene ole kalleellaan. Ei ole tullut mieleeni, että avomerellä ottaisin isopurjeen alas ja genuan sisään kerran tai pari vuorokaudessa pelkästään laataamista varten. Olen ollut siinä uskossa, että moottorin öljynkierto huononee veneen ollessa kallellaan. Moottorin ohjekirjassa mainitaan maksimikallistus, jossa käyttö on turvallista. Moottoreissa on kyllä eroja tässäkin suhteessa.
Aurinkopaneelit eivät tietenkään lataa pimeässä, mutta sähköä kuitenkin tarvitaan varsinkin autopilottiin ja jääkaappiin. Tuuligenu oli, mutta poistin sen pallonkierron jälkeen. Tuuligenun ääni on navakassa tuulessa sen verran voimakas, että sekin häiritsee naapuriveneitä satamissa tai ankkuripaikoilla.
- ghjk9000
Moottorilla lataaminen muiden läheisyydessä pitäisi kieltää. Jos ei tahdo peittää venettään paneeleilla ja tuulimyllyllä tai polttokenno tuntuu liian kalliilta ratkaisulta, niin sitten täytyy järjestää elämänsä niin, ettei sähköä tarvitse.
- Moottorit
Sammutin pikkudieselini heti satamaan kiinnityttyäni, ja naapurinani oli iso vene joka sekin oli sammuttanut moottorinsa, mutta sen generaattorina toimiva kiinteä dieselmoottori kävi jatkuvasti. Vertailtiin hänen kanssaan ja todettiin että se on vastaavankokoinen dieselmoottori kuin se minun sammutettu moottorini.
- hyötysuhde
Moottorit kirjoitti:
Sammutin pikkudieselini heti satamaan kiinnityttyäni, ja naapurinani oli iso vene joka sekin oli sammuttanut moottorinsa, mutta sen generaattorina toimiva kiinteä dieselmoottori kävi jatkuvasti. Vertailtiin hänen kanssaan ja todettiin että se on vastaavankokoinen dieselmoottori kuin se minun sammutettu moottorini.
Kummalla oli isompi laturi/t.
Genussa on laturi ja vielä Ac/Dc laturi ehkäpä 70-100Ah vs sinun Dc laturi koneessa.
Toiseksi moottoriveneen genu todennäköisesti toimitti virtaa veneen jääkaappiin, vedenlämmitykseen yms. Ja käy siten kuormitettuna ja palotulos puhtaampi, kuin sinun tyhjäkäyntisi.
Omassa genussa pakokaasut hiukkasineen johdetaan veneen alle joten ääni, pienhiukkaset yms. Pienemmät korville ja nenälle vs sinun diesel.... - hyötysuhde
hyötysuhde kirjoitti:
Kummalla oli isompi laturi/t.
Genussa on laturi ja vielä Ac/Dc laturi ehkäpä 70-100Ah vs sinun Dc laturi koneessa.
Toiseksi moottoriveneen genu todennäköisesti toimitti virtaa veneen jääkaappiin, vedenlämmitykseen yms. Ja käy siten kuormitettuna ja palotulos puhtaampi, kuin sinun tyhjäkäyntisi.
Omassa genussa pakokaasut hiukkasineen johdetaan veneen alle joten ääni, pienhiukkaset yms. Pienemmät korville ja nenälle vs sinun diesel....juu, ja se jääkaappi on kyllä 12v mutta varustettu muuntajalla 230 Ac-12 dc
- Kekkibi
On aika kummallista vertailla nykyaikaisia autonmoottoreita venemoottoreihin joiden suunnittelussa näkyy vieläkin 30-luku. Tätä antiikkiroskaa edustavat lähinnä suuremmat amerikkalaisperäiset venemoottorit ja vastaavat vålvopentat ym. Lähes poikkeuksetta tällä hetkellä käytössä olevat venemoottorit painavat 3-5 kertaisesti sen mitä vastaavan tehoinen auton tai moottoripyörän moottori.
Näkisin mielelläni sellaisen veneveron tulon jolla verotettaisiin päästöjen mukaan, kuten autotkin, ja ikäkertoimilla lisättynä. Esim 250 hp 2-t perämoottorin tai jonkun ameriikan muinaismuisto-v8:n ei pitäisi nykyaikana olla käynnissä kuin museossa.Se on kyllä tosi, että etenkin bensamoottoriveneissä käytetään ihmeellisen kehnoja moottoreita, kun niissä sentään kulutus on toista luokkaa kuin purjeveneissä. Melkein kaikki V6- ja V8-moottorit oli vielä pari vuotta sitten jäädytetty käyttämään jotain vuoden -88 GM-moottoreita. Silloiset autot kuluttivat lähemmäs tuplasti enemmän polttoainetta kuin nykyiset. Asia muuttui vasta, kun GM ilmoitti, ettei se enää valmista noita antiikkimoottoreita. Volvo sentään alkoi sen jälkeen marinoimaan uudempia GM-lohkoja, mutta MerCruiser jatkoi tuon ajan teknologian käyttöä. Eikö kannattaisi käyttää 2010-luvun ratkaisuja moottoriveneissä? Tavallinen käyttäjä säästäisi paljon polttoainekuluissa.
- Antti-Juhani
Nykyään on pienempiin dieseleihin tulossa myös uudempaa tekniikkaa. Tahtoo vain olosuhteen ja talvi tehdä elektroniikalle temput.
- Mitähelv_soopaaa
"...venemoottorit painavat 3-5 kertaisesti sen mitä vastaavan tehoinen auton tai moottoripyörän moottori. ..."
No nyt tuli kyllä sellaista puppua, ettei tosikaan. !!??! Esim. honda bf 90 painaa n. 170kg, evinruden e-etec 90hp painaa n. 150 kg. ja nuo painothan sisältää koko passkan, eli vaihteiston, potkurin, öljyt, elektroniikan ym tekniikan .
Tojotan n. 95hv(4a-fe koneen) pelkkä lohko painaa kuivana n. 112 kg. Jos tuohon lisätään öljyt, vaihteisto, vetoakselit, ym. niin varmana on painoa 250 kg jollei enemmänki.
Kyllä auton tekniikka painaa lähes tuplasti enemmän, mitä perämoottorit. !!! - Better_Than_Life
Antti-Juhani kirjoitti:
Nykyään on pienempiin dieseleihin tulossa myös uudempaa tekniikkaa. Tahtoo vain olosuhteen ja talvi tehdä elektroniikalle temput.
Tätä myyttistä "totuutta" tarjotaan erittäin usein puhuttaessa moderneista cr-dieseleistä digitaalisine moottorinohjauksineen. Vaan kukaan ei ole tullut vieläkään osoittamaan statistiikkaa joka tukisi tämän väitteen todenperäisyyttä.
Miten ihmeessä kaikki autot uudenaikaisilla cr-dieseleillä eivät jää talvisin tielle loskan, suolan ja vaihtuvien sääolosuhteiden keskelle vaan sen sijaan toimivat kellonvarmasti kaikissa olosuhteissa? - Kshslsj
Bossu kirjoitti:
Se on kyllä tosi, että etenkin bensamoottoriveneissä käytetään ihmeellisen kehnoja moottoreita, kun niissä sentään kulutus on toista luokkaa kuin purjeveneissä. Melkein kaikki V6- ja V8-moottorit oli vielä pari vuotta sitten jäädytetty käyttämään jotain vuoden -88 GM-moottoreita. Silloiset autot kuluttivat lähemmäs tuplasti enemmän polttoainetta kuin nykyiset. Asia muuttui vasta, kun GM ilmoitti, ettei se enää valmista noita antiikkimoottoreita. Volvo sentään alkoi sen jälkeen marinoimaan uudempia GM-lohkoja, mutta MerCruiser jatkoi tuon ajan teknologian käyttöä. Eikö kannattaisi käyttää 2010-luvun ratkaisuja moottoriveneissä? Tavallinen käyttäjä säästäisi paljon polttoainekuluissa.
Missä kohtaa Mercruiser jatkoi tuon vanhan teknologian käyttämistä? Oletko ajanut uusilla koneilla? Niillä ei ole mitään tekemistä GM:n kanssa enää. Kaikilta osin uusia ja erilaisia kuin ennen. Tämån lisäksi voittaa Volvon koneet hinnassa, tehokkuudessa ja taloudellisuudessa.
Sopii katsella testejä ja vertailuja. En usko että amerikan poijjaat oli ollenkaan väärällä tiellä tämän kanssa. Ennemmin veikkaan että Volvolla meni pieleen kun vääntökoneiden sijaan tulikin kierroskoneita valikoimaan. - Kshslsj
Ja aina löytyy yksi besserwisseri joka ei ymmärrä venemoottorin tarvitsevan vääntöä. Valitettavasti sitä ei uusista moderneista koneista enää löydy.
Tämän lisäksi pitäisi pystyä ajamaan uutta konetta yli 60% kuormituksella useita tunteja putkeen. Ja siihen niitä ei ole tehty. - IsoKoneKestää
" Lähes poikkeuksetta tällä hetkellä käytössä olevat venemoottorit painavat 3-5 kertaisesti sen mitä vastaavan tehoinen auton tai moottoripyörän moottori. "
Kyse on iritysasteesta. Auton moottorista otetaan pienemällä litratilavuudella paljon tehoa. 2 litraisesta saadaan helposti 250 heppaa. AUtossa haroin kuitenkaan taritaan koin paljon tehoa eli kne ei juurikaan kuormitu. Vastaavasti taas nykyisissä kuorma-autoissa joku Scanian 9 litrainen kone tuottaa 330 heppaa ja painoa on noin 850 kg. Onko siis kuorma-autoissa kehitys pysähtynyt ja niiden koneet muinaisjäänne? Vai olisiko tuohon joku syy?
Veneessä koke joutuu ajamaan suuren kuormituksen alla. Siksi ne on niin suuria, tehty kestämään suuri kurma. Omasta 8 litraisesta otetaan irti vain 350 heppaa kun kierrokset on 2800 rpm. Matkavauhtia kun ajan, niin on 2500-2600 rpm. Eli kone on kovalla kuormalla. Kshslsj kirjoitti:
Missä kohtaa Mercruiser jatkoi tuon vanhan teknologian käyttämistä? Oletko ajanut uusilla koneilla? Niillä ei ole mitään tekemistä GM:n kanssa enää. Kaikilta osin uusia ja erilaisia kuin ennen. Tämån lisäksi voittaa Volvon koneet hinnassa, tehokkuudessa ja taloudellisuudessa.
Sopii katsella testejä ja vertailuja. En usko että amerikan poijjaat oli ollenkaan väärällä tiellä tämän kanssa. Ennemmin veikkaan että Volvolla meni pieleen kun vääntökoneiden sijaan tulikin kierroskoneita valikoimaan.Esimerkiksi tässä todetaan Mercruiserin pysyneen perinteisessä teknologiassa, kun taas Volvo otti kaikkea uutta käyttöön.
http://www.boatus.com/magazine/2015/august/the-latest-technology-in-sterndrives.asp- Nahsls
No höpölöpö, luitko sä edes tuota juttua? Mercruiserin koneessa on nolla osaa GMstä ja se on suunniteltu "from the blank" -sanoo juttukin.
Eli Mercruiser teki oman koneensa, täysin uuden sellaisen. Ja Volvo käyttää GM:n peruskonetta tuotannossa.
On se ihme kun täällä trollataan väärää tietoa kokoajan. Nahsls kirjoitti:
No höpölöpö, luitko sä edes tuota juttua? Mercruiserin koneessa on nolla osaa GMstä ja se on suunniteltu "from the blank" -sanoo juttukin.
Eli Mercruiser teki oman koneensa, täysin uuden sellaisen. Ja Volvo käyttää GM:n peruskonetta tuotannossa.
On se ihme kun täällä trollataan väärää tietoa kokoajan.En missään kohtaa väittänyt MerCruiserin pysyneen GM:n koneissa, Volvohan niissä pysyi. Luit juttuni jotenkin väärin, mutta ei se mitään, sellaista sattuu. Ensi kerralla lue huolellisemmin.
- Kshsls
Kirjoitit että Mercruiser jatkoi tuon ajan(siis GM) teknologian käyttöä? Ja Volvo siirtyi eteenpäin.
Eli sun tarina ei nyt pitänyt ollenkaan paikkaansa.
Sun linkkaamassa jutussakin lukee että Mercruiser teki upouuden koneen jossa nolla osaa entisiin GM perustaisiin koneisiin nähden.
Kuka luki ja mitä väärin? Vai trollaatko sinä väärää tietoa? Kshsls kirjoitti:
Kirjoitit että Mercruiser jatkoi tuon ajan(siis GM) teknologian käyttöä? Ja Volvo siirtyi eteenpäin.
Eli sun tarina ei nyt pitänyt ollenkaan paikkaansa.
Sun linkkaamassa jutussakin lukee että Mercruiser teki upouuden koneen jossa nolla osaa entisiin GM perustaisiin koneisiin nähden.
Kuka luki ja mitä väärin? Vai trollaatko sinä väärää tietoa?Koita lukea vielä huolellisemmin. Kirjoitin tuon ajan teknologiasta, en GM:stä. Siinä on selkeä ero. GM on tuon ajan teknologiaa, mutta kaikki tuon ajan teknologia ei ole GM:ää.
- qsb5.9
Antti-Juhani kirjoitti:
Nykyään on pienempiin dieseleihin tulossa myös uudempaa tekniikkaa. Tahtoo vain olosuhteen ja talvi tehdä elektroniikalle temput.
Haloo, elektroniikka ollut jo pitkälti toistakymmenen vuotta vene koneissa ja itselläni kokemusta vuodesta 2004 noin 2000 tuntia ja pelkästään positiivista kokemusta kolmesta koneesta...
- haloohaloo
qsb5.9 kirjoitti:
Haloo, elektroniikka ollut jo pitkälti toistakymmenen vuotta vene koneissa ja itselläni kokemusta vuodesta 2004 noin 2000 tuntia ja pelkästään positiivista kokemusta kolmesta koneesta...
Se nyt vielä puuttuisi, että kaikki elektroniikasta riipuvaiset koneet 2000 tunnin käytössä kosahtaisivat. Mutta kun sitäkin tapahtuu ja jos se tapahtuu merellä, olet täysin kädetön ongelman kanssa. Eihän sekään mikään katastrofi ole, kun kerran purjeveneistä täällä on kyse. On silti useimmilla pupu ja monilla jotain huonompaakin housuissa, kun pitää ilman konetta satamaan tulla. Satamaan tulon onnistuttua on sitten loppuloma siinä. Kun purjeveneen moottorissa ei teho/paino -suhde ole mikään juttu, ei elektroniikasta ole vastaavaa hyötyä.
Huonoimpi esimerkkejä elektroniikan käytöstä oli eräs VP:n malli, jossa kone sammui, kun yksinkertainen elektroniikkakortti petti. Ja se petti jokaisesta yksilöstä, koska moottorin kyljessä olevalla kortilla oli elektrolyyttikondensaattori vain jaloistaan juotettuna. - perkkinssit
qsb5.9 kirjoitti:
Haloo, elektroniikka ollut jo pitkälti toistakymmenen vuotta vene koneissa ja itselläni kokemusta vuodesta 2004 noin 2000 tuntia ja pelkästään positiivista kokemusta kolmesta koneesta...
On tuo venekoneissakin muuten yhdyssana, Kaikki monimutkaisuus ja hienous on merellä miinusta. Dunckerin Perkinshän toimi tapahtuipa sille mitä vaan.
- Kshsk
Bossu kirjoitti:
Koita lukea vielä huolellisemmin. Kirjoitin tuon ajan teknologiasta, en GM:stä. Siinä on selkeä ero. GM on tuon ajan teknologiaa, mutta kaikki tuon ajan teknologia ei ole GM:ää.
Eli siis vieläkin vänkäät virheellistä tietoa että uudet Mercruiserin koneet on sen ajan teknologiaa?
Vaikka oma linkkisi juuri todisti asian toisin.
Turha yrittää nokkelasti peitellä sitä että levität täällä virheellistä tietoa. - Koneelleryyppy
perkkinssit kirjoitti:
On tuo venekoneissakin muuten yhdyssana, Kaikki monimutkaisuus ja hienous on merellä miinusta. Dunckerin Perkinshän toimi tapahtuipa sille mitä vaan.
Purje veneissä on nykyisin erittäin kestäviä apu moottoreita. Jotkut meistä muistavat vielä ne petrooli koneet, joita 50- luvulla hiki päässä käynnisteltiin.
Nykyiset purje veneiljät eivät ehkä osaa arvostaa nykyisiä vene moottoreita. Huolestuttavat uutiset näistä tieto kone ohjatuista vene koneista saavat monet kone miehet varuilleen.
Kääntyykö tämä hyvä moottori kehitys takaisin hunompaan suuntaan? - aliaste
Koneelleryyppy kirjoitti:
Purje veneissä on nykyisin erittäin kestäviä apu moottoreita. Jotkut meistä muistavat vielä ne petrooli koneet, joita 50- luvulla hiki päässä käynnisteltiin.
Nykyiset purje veneiljät eivät ehkä osaa arvostaa nykyisiä vene moottoreita. Huolestuttavat uutiset näistä tieto kone ohjatuista vene koneista saavat monet kone miehet varuilleen.
Kääntyykö tämä hyvä moottori kehitys takaisin hunompaan suuntaan?Missäpäin Hikipää mahtaa sijaita..
Kshsk kirjoitti:
Eli siis vieläkin vänkäät virheellistä tietoa että uudet Mercruiserin koneet on sen ajan teknologiaa?
Vaikka oma linkkisi juuri todisti asian toisin.
Turha yrittää nokkelasti peitellä sitä että levität täällä virheellistä tietoa.MI-NÄ SA-NOIN, ET-TÄ MER-CRUI-SE-RIN KO-NEET EI-VÄT O-LE UU-SIN-TA AU-TO-TEK-NO-LO-GI-AA, KU-TEN MYÖS HE IT-SE SA-NO-VAT. GM EI LII-TY TÄ-HÄN MI-TEN-KÄÄN. Toivottavasti nyt ymmärsit?
- merkkuriii
Kannattaa napsata verenpainelääkkeet pikapikaa.
- Ksjsisk
Bossu kirjoitti:
MI-NÄ SA-NOIN, ET-TÄ MER-CRUI-SE-RIN KO-NEET EI-VÄT O-LE UU-SIN-TA AU-TO-TEK-NO-LO-GI-AA, KU-TEN MYÖS HE IT-SE SA-NO-VAT. GM EI LII-TY TÄ-HÄN MI-TEN-KÄÄN. Toivottavasti nyt ymmärsit?
Vaikka sä nyt vielä harjoittelet tavaamaan, niin tuolla ylhäällähän se lukee mitä sä kirjoitit. Se ei tavaamalla muutu paremmaksi.
Harmittaa vaan jos joku oikeesti uskoo noita sun juttuja, kun ne eivät ole totta.
- asiaatarkkaillaan
Aikaista sanoa. Oma Bukh DV20 on ollut käytössä vasta 37 vuotta, mutta raportoin heti, kun asia selviää.
- nuurdikki
Hyvinhän ne kestää. Minullakin 8500 tuntia ajettu 1970 mallinen keskimoottori. Moniko liki 50 vuotta vanha puoli miljoonaa ajettu auto menee pelkillä öljynvoihdoilla ja tankkauksilla ilman ongelmia.
- 8679495
Pieneen 5hv peräprutkuuni laitan tulpan reiästä hieman voiteluöljyä pari kertaa talven aikana ja vedän muutaman kerran käynnistysnarusta varovasti. Öljy pääsee näin koko sylinterin alueelle. Ja kaikki mahdollisesti koneeseen jäänyt vesi kannattaa valutella pois. "jonkin verran" kokemusta on eli kymmeniä vuosia.
- huolto
Kaikki huolto on naurettavaa, tuttuni Toyotakin kesti hieman yli 100 000km ja melkein kaksi vuotta. Ikinä ei autoa huollettu, kun kaveri oli, niin kiireinen. Kone hajosi ja hän osti uuden, vanhaan vaihdettiin "uusi moottori" ja se myytiin.
- Reveladors
Ei purjeveneiden, moottoreilla ole mitään tekemistä autonmoottoreiden kanssa, siksi niiden kestoakaan ei pidä verrata.
- dSarja
Eiköhän osa volvo pentan koneista ole marinoituja volvo d sarjan koneita?
- Reveladors
dSarja kirjoitti:
Eiköhän osa volvo pentan koneista ole marinoituja volvo d sarjan koneita?
Ei pienissä ja keskikokoisissa purjeveineissä, ovat 1-, 2- ja kolmisylinterisiä moottoreita joita käytetään. Suuremmissa kyllä alkaa olla autojen perusmoottreita käyttäviä moottoreita.
- kekkibi
Oikeissa veneissä ei käytetä perämoottoreita, joten niitä ei kannata tähän keskusteluun sotkea. NE ovat väliaikaiseen käyttöön tarkoitettuja apumoottoreita ja kiinnitystapakin se juoruaa.
Kun ostimme veneemme, kaun sitten, olin samaa mieltä kuin kekkibi.Nyt en ole enää niin varma.Painoa säästyy varmaan perämoottorin eduksi paljon. Meidän venekerhosta häviää joka vuosi (talvi) useita perämoottoreita.Se on se huono puoli.Varastetuista sisämoottoreista tai sisäperämoottoreista en ole kuullutkaan.Myös perämoottoreiden alakertoja näyttää häviävän.Ja aina uudemmistä vehkeistä.
- häviää
lihamylly1 kirjoitti:
Kun ostimme veneemme, kaun sitten, olin samaa mieltä kuin kekkibi.Nyt en ole enää niin varma.Painoa säästyy varmaan perämoottorin eduksi paljon. Meidän venekerhosta häviää joka vuosi (talvi) useita perämoottoreita.Se on se huono puoli.Varastetuista sisämoottoreista tai sisäperämoottoreista en ole kuullutkaan.Myös perämoottoreiden alakertoja näyttää häviävän.Ja aina uudemmistä vehkeistä.
Ei kokonaista moottoria, mutta meidän seuran telakointialueella yhdestä moottorista hävisi pakosarja. Eikä ollut edes uutta mallia se moottori.
häviää kirjoitti:
Ei kokonaista moottoria, mutta meidän seuran telakointialueella yhdestä moottorista hävisi pakosarja. Eikä ollut edes uutta mallia se moottori.
Että joku viittii, käytetty pakosarja.
lihamylly1 kirjoitti:
Että joku viittii, käytetty pakosarja.
Mulla on rikkinäinen Volvon bensakone yhdessä veneessä. Pakosarja on kaput. Moottori on 34 vuotta vanha, mutta pakosarja maksaa yli tuhat euroa. tolkuttomat varaosahinnat on Volvo-koneiden huono puoli.
- häviää
lihamylly1 kirjoitti:
Että joku viittii, käytetty pakosarja.
Tavallaan sen ymmärsi, varaosaa ei kaupasta saa, se piti teettää. Mutta mistä varas tiesi, että tuossa veneessä on juuri se tietyn tyyppinen moottori/pakosarja.
Jo useampi vuosi sitten samalla telakalla vietiin yhdestä veneestä tietyn tyyppiset vinssit ja pari muuta kansihelaa. Siis selvästi valikoiden muutama hela muun jäädessä rauhaan. - Näpertelyä.vaatii
Bossu kirjoitti:
Mulla on rikkinäinen Volvon bensakone yhdessä veneessä. Pakosarja on kaput. Moottori on 34 vuotta vanha, mutta pakosarja maksaa yli tuhat euroa. tolkuttomat varaosahinnat on Volvo-koneiden huono puoli.
Teetä tai tee siihen Volvoon käärmeenpesä pakosarja, eihän siinä kai alunperinkään ole ollut jäähdytettyä pakosarjaa. Ja eihän se paljoa ota, vaikka sitten sen käärmeenpesän päällystäisi rosteripellillä ja kytkisi vesikiertoon.
Näpertelyä.vaatii kirjoitti:
Teetä tai tee siihen Volvoon käärmeenpesä pakosarja, eihän siinä kai alunperinkään ole ollut jäähdytettyä pakosarjaa. Ja eihän se paljoa ota, vaikka sitten sen käärmeenpesän päällystäisi rosteripellillä ja kytkisi vesikiertoon.
Ei viitsi, kun se on alitehoinenkin kone. Mieluummin sitten laitan tehokkaamman motin.,
- mitkä.hajosivat
Täällä on jo aika monta viestiä siitä, että venemoottorit ovat kestäviä ja niiden huollon tarve itse asiassa melko vähäistä (moni meistä, ehkä useimmat huoltavat venemoottorinsa itse). Kiinnostaisi tietää mitä ne heikosti kestäneet venemoottorit ovat olleet. Miten ja minkä ikäisinä ovat hajonneet ja monenko tuhannen käyttötunnin jälkeen. Ehkäpä keskustelun avaaja, nimim. Pöllölahti, voisi selvittää huonojen kokemustensa perusteet?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823732
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t322549Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä942116Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201637Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261468- 281451
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71404Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671367Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101257Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?201241