Selvennyksiä lömpöopista kepulaisille

Tuolla alapuolella olemme käyneet keskustelua ympäristönsuojelusta, turpeenpoltosta ja muista meitä kiinnostavista asioista ja silloin kauhukseni huomasin, että nämä kepulaiset tiedä edes lämpöopin perusteita. Tässä osa alkeita, siis pitäisi tyhmänikin tolliskon ymmärtää:
Aineen olomuodot ovat kiinteä, neste ja kaasu. Aina olomuodon muutos vaatii tai luovuttaa energiaa. Sama määrä energiaa joko vapautuu tai se pitää tuoda, siis sitoutuu olomuodon muutokseen, siis sitoutuu tai vapautuu.
Aineen lämpiäminen:
Kun jään lämpötila nousee yhdellä K, (tai aste Celsiusta) se vie, siis kuluttaa 1/2 kcal/kg.
Olomuodon muutos:
Kun 0 asteinen jää sulaa, kun se muuttuu 0 asteiseksi vedeksi, se kuluttaa 80 kcal/kg
Kun vesi lämpenee se kuluttaa 1 kcal/kg/ K. Siis 1 kcal 1 astetta ja kiloa kohti.
Kun vesi höyrystyy, vaikka missä lämpötilassa se kuluttaa 540 kcal/kg. Siis kun 100 C-asteinen vesi muuttaa olomuotoaan 100 vesihöyryksi se vaatii 540 kilokaloria yhtä kiloa kohti. Kun ilmassa oleva vesi härmistyy puiden oksille se luovuttaa saman määrän energiaa, siis 540 kcal/kg vaikka lämpölila ei muutu.
Nämä vähäiset tosiseikat ovat hyvä tietää kun keskustelee minun oikean Osmium 76 kanssa.
Kun nämä tosiasiat ovat tiedossa on helppo ymmärtää kuinka vahingollista, typerää ja äärimmäisen kallista on turpeenpoltto. Ympäristön saastuminen on erittäin suurta saatuun hyötyyn nähden.

26

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TotuusTuostakin

      Et sinä Osmium ymmärtänyt edes alkeita polttoprosessista. Mikä ei ole yllätys.

      Osmiun jankkaa noita thermodynamiikan perusteita joita jo peruskoulussa opitaan, mutta nyt keskustellaankin kuinka eri aineiden poltossa saadaan paras hyötysuhde ja pienimmät päästöt.

      Siitä Osmium näyttää olevan pihalla kuin kaatopaikkajäte, sillä se onkin tekniikkaa, insinöörialaa jota Osmium ei ymmärrä. Lisäksi Osmium inttää, että turpeessa olisi 22% rikkiä, kun oikeampi luku on 0,22%, siis sadasosa siitä mitä Osmium väittää. Geologian tutkimus keskuksen turvetutkimuksen (raportti 398) mukaan rahkavaltaisten turpei-
      den (polttoturpeen) rikkipitoisuus on keskimäärin 0,20 %.

      Arvatkaapa kumpaa uskon, Osmiumia vai GTK:ta? Etenkin kun Osmiumin esittämä määrä on satakertainen tutkittuun verrattuna (0,2 x 100 = 22). No, eihän Osmium osaa edes peruslaskutoimituksia, siis prosenttilaskua, joten ei tämäkään Osmiiumin väite yllätä.

      • Osmium ei "Jankkaa" Osmium 76 ei ole Tolliskomaasta, eikä tollisko.
        Miksi puhun hullujen huoneen miehistä? Tässä on yksi vastaus. Tämän lainaukseni kirjoittaja ei voi olla täys`järkinen:
        >Puun palaessa tuo höyryyntymiseen kulunut energia saadaan lähes kokonaan talteen, kun höyry tiivistyy pakokaasujen lämmönvaihtimessa. Lisäksi, kun poltto tapahtuu 800–1 000 asteen lämpötilassa puu ei käytä ylimääräistä prosessia jäähdyttävää happea, vaan hehkuva hiili hajottaa vedestä vetyä muodostaen yhdisteen joka tehostaa polttoa. >
        Näin hullujen huoneen mies energiakeskustelussa.
        800 - 1000 C - asteen lämmössä turvekattilassa vesi ei höyrysyy?
        Miten tämä Hullujen huoneen mies tämän todistaa?
        Entä tämän: "800–1 000 asteen lämpötilassa puu ei käytä ylimääräistä prosessia jäähdyttävää happea, vaan hehkuva hiili hajottaa vedestä vetyä muodostaen yhdisteen joka tehostaa polttoa. "
        Hullujen huoneen mies kuvittelee, että saa vetysidoksen happi- ja kahden vetyatomin hajotettua korkeassa lämmössä!


      • osmium1 kirjoitti:

        Osmium ei "Jankkaa" Osmium 76 ei ole Tolliskomaasta, eikä tollisko.
        Miksi puhun hullujen huoneen miehistä? Tässä on yksi vastaus. Tämän lainaukseni kirjoittaja ei voi olla täys`järkinen:
        >Puun palaessa tuo höyryyntymiseen kulunut energia saadaan lähes kokonaan talteen, kun höyry tiivistyy pakokaasujen lämmönvaihtimessa. Lisäksi, kun poltto tapahtuu 800–1 000 asteen lämpötilassa puu ei käytä ylimääräistä prosessia jäähdyttävää happea, vaan hehkuva hiili hajottaa vedestä vetyä muodostaen yhdisteen joka tehostaa polttoa. >
        Näin hullujen huoneen mies energiakeskustelussa.
        800 - 1000 C - asteen lämmössä turvekattilassa vesi ei höyrysyy?
        Miten tämä Hullujen huoneen mies tämän todistaa?
        Entä tämän: "800–1 000 asteen lämpötilassa puu ei käytä ylimääräistä prosessia jäähdyttävää happea, vaan hehkuva hiili hajottaa vedestä vetyä muodostaen yhdisteen joka tehostaa polttoa. "
        Hullujen huoneen mies kuvittelee, että saa vetysidoksen happi- ja kahden vetyatomin hajotettua korkeassa lämmössä!

        Höyrystyslämpö Q alaviitta h, on aina sama lämpötilasta riippumatta, vain olomuodon muutos ratkaisee.
        En tiedä yhtään voimalaitososta, joissa palokaasut jäähdytetään siten, että vesi tiivistyy. Voimalaitosten savupiiput, siis poistokaasupiiput ovat rakennettu siten, että rikin oksidit eivät tiivisty niissä, koska se johtaa vaikeasti todennäköisesti mahdottoman korroosio-ongelmaan.


      • Pieni lainaus "inssitieteiden pankkomajurilta"
        <Siitä Osmium näyttää olevan pihalla kuin kaatopaikkajäte, sillä se onkin tekniikkaa, insinöörialaa jota Osmium ei ymmärrä. Lisäksi Osmium inttää, että turpeessa olisi 22% rikkiä, kun oikeampi luku on 0,22%, siis sadasosa siitä mitä Osmium väittää. Geologian tutkimus keskuksen turvetutkimuksen (raportti 398) mukaan rahkavaltaisten turpei-
        den (polttoturpeen) rikkipitoisuus on keskimäärin 0,20 %.>
        Keskiarvot laskemme me, jotka tietävät, siten että näytteiden lukumäärällä jaamme näytteiden pitoisuuksien summan. Pysyykö Inssipankkomajuri ajatuksessa mukana? No ei, mutta ei sillä mitään väliä ole, näämmä hullujen huoneella on myös tyhmiä!

        Turvesuon pinnassa ovat rikkipitoisuudet hyvin pieniä-, mutta menkäämme pintaa syvemmälle, niin totuus on toinen. Kuten rehelliseksi naamioidut kepupaskiaiset ovat ihan paskaa sisältä.
        Hullujen huoneen insestitiedeitenpankkkomajuri , ei pankkopojan rakkain kotieläin on se tuttu ja turvallinen, sis oikeasti TURVALLINEN Mansikki.
        Olen sata kertaa selittänyt sinulle ja muille kepuääliöille mistä johtuu turpeen suuret rikkipitoisuudet, sellaiset, joka eivät näy pinnalta otetuista näytteistä.-


    • Kun.ymmärrys.puuttuu

      Osmiumilla paljon puutteita ymmärtämisessä.
      Itsellä pisti silmään väitteensä, ettei vesivoimaa kannata tehdä, kun sen hyötysuhde niin huono.
      Vesivoiman osuus meillä n 3200 MW, se on paljon se, jota voitaisiin kasvattaa viimeisimmän tutkimuksen mukaan 1700 MW. Kun kokonaiskulutus n 10000 - huippu 15000 MW.

      Jokainen ymmärtänee ettei aina vettä voida laskea täysillä, jolla tuo huipputeho saavutetaan, sen idea onkin säästää vettä heikompina sähkönkulutus aikoina vuorokaudesta, yleensä yö. Siksi
      pitäisi olla veden varastointiin altaista lisää mm vuotos, kollaja jne. Molemmat on syvissä "metsissä" ei pitäisi ketään haitata.

      Jos tuollaisella esimerkillä vedestä:
      -isäntä menee ulkohuussin ohi ja huutaa, "kuka se siellä , meidän piikako siellä kusta losottaa kuin meidän tamma, kuuluu vieno ääni: " ISI MINÄ TÄÄLLÄ". jaa -sanoo isäntä, " meidän pikku Liisi kuin hiiri pissaa lirittää".
      -eli, huomataan, miten ulkoiset asiat, ärsykkeet, saa hetkellisen vallan nupissamme, ja meillä siihen heti malli, kun luullaan se.

      • MuutamaYdinvoimala.lisää

      • Onpa hullujen huoneen miehellä vilkasta aikaa, niin kun vedet liikkuu, niin hullutkin on aktiivisia ja liikkeellä.
        En ole koskaan keskustellut tällä saitilla vesivoiman hyötysuhteesta, tekojärvien elohopeapitoisuuksista kyllä.
        Miksi sinä jatkat tuota hölmöyden korkeinta veisua, siis sitä, että väität MINUN VÄITTÄNEEN SALLAISTA MITÄ EN OLE TEHNYT?
        Joko siellä hullujen huoneella pösilöt tietävät mikä on höyrystyslämpö?
        Entä mitä on sublitoituminen , härmistyminen tai yli- tai alijäähtynyt vesi?


      • Puollatko.niitä
        osmium1 kirjoitti:

        Onpa hullujen huoneen miehellä vilkasta aikaa, niin kun vedet liikkuu, niin hullutkin on aktiivisia ja liikkeellä.
        En ole koskaan keskustellut tällä saitilla vesivoiman hyötysuhteesta, tekojärvien elohopeapitoisuuksista kyllä.
        Miksi sinä jatkat tuota hölmöyden korkeinta veisua, siis sitä, että väität MINUN VÄITTÄNEEN SALLAISTA MITÄ EN OLE TEHNYT?
        Joko siellä hullujen huoneella pösilöt tietävät mikä on höyrystyslämpö?
        Entä mitä on sublitoituminen , härmistyminen tai yli- tai alijäähtynyt vesi?

        Sano kanttasi vesialtaisiin mm Vuotos, Kollaja ym.


      • Hohhohohhoooooooo
        osmium1 kirjoitti:

        Onpa hullujen huoneen miehellä vilkasta aikaa, niin kun vedet liikkuu, niin hullutkin on aktiivisia ja liikkeellä.
        En ole koskaan keskustellut tällä saitilla vesivoiman hyötysuhteesta, tekojärvien elohopeapitoisuuksista kyllä.
        Miksi sinä jatkat tuota hölmöyden korkeinta veisua, siis sitä, että väität MINUN VÄITTÄNEEN SALLAISTA MITÄ EN OLE TEHNYT?
        Joko siellä hullujen huoneella pösilöt tietävät mikä on höyrystyslämpö?
        Entä mitä on sublitoituminen , härmistyminen tai yli- tai alijäähtynyt vesi?

        Nyt Osmiumin LÖMPÖopissa on jo ylijäähtynyttä vettä.


      • osmium2
        osmium1 kirjoitti:

        Onpa hullujen huoneen miehellä vilkasta aikaa, niin kun vedet liikkuu, niin hullutkin on aktiivisia ja liikkeellä.
        En ole koskaan keskustellut tällä saitilla vesivoiman hyötysuhteesta, tekojärvien elohopeapitoisuuksista kyllä.
        Miksi sinä jatkat tuota hölmöyden korkeinta veisua, siis sitä, että väität MINUN VÄITTÄNEEN SALLAISTA MITÄ EN OLE TEHNYT?
        Joko siellä hullujen huoneella pösilöt tietävät mikä on höyrystyslämpö?
        Entä mitä on sublitoituminen , härmistyminen tai yli- tai alijäähtynyt vesi?

        Mitä ihmettä kyselet saitilla hullujen huoneesta, kysy kavereiltasi siellähän sinä ole hoidossa.


      • Mies.Maalta
        Hohhohohhoooooooo kirjoitti:

        Nyt Osmiumin LÖMPÖopissa on jo ylijäähtynyttä vettä.

        alijäähtyneen tiedän, se on sitä pakkaskelin usvaa jota pintajännitys pitää sulana, vaan tämä ylijäähtynyt?


      • Puollatko.niitä kirjoitti:

        Sano kanttasi vesialtaisiin mm Vuotos, Kollaja ym.

        Olen tuonut esille laajasti myös ympäristöasioita, esimerkiksi soiden allasalueiden elohopeapitoisuuksia, koska tämä puoli on nähdäkseni jäänyt kovin vähälle tässä keskustelussa.
        Jos se olisi minun päätettävä nyt, kysyisin monia, hyvin monia mielipiteitä ja kuuntelisin vakavasti otettavia etupiirejä.
        Saattaisin pyytää lausunnon tappouhkauksia ja -tuomioiota antavilta arvoisilta Suomen Keskustan edustajilta.


      • osmium2
        osmium1 kirjoitti:

        Olen tuonut esille laajasti myös ympäristöasioita, esimerkiksi soiden allasalueiden elohopeapitoisuuksia, koska tämä puoli on nähdäkseni jäänyt kovin vähälle tässä keskustelussa.
        Jos se olisi minun päätettävä nyt, kysyisin monia, hyvin monia mielipiteitä ja kuuntelisin vakavasti otettavia etupiirejä.
        Saattaisin pyytää lausunnon tappouhkauksia ja -tuomioiota antavilta arvoisilta Suomen Keskustan edustajilta.

        Kerro nimiä, nimettömät Suomi 24 kirjoittajat eivät tietenkään kelpaa.


    • JuupaJuuJuu

      Osmium selvittää lömpöoppia. Vaan mikä on LÖMPÖ?

      Olisko lömpölä paikka jossa Osmium asustaa, vai olisko lömpö sitä mömmöä jota hän nauttii?

      • Sellasta.mieleen

        Nooo..sovitaan etten ymmärrä ! Minä olen näitten pitkien kirjoitusten kirjoittaja, en noita lyhyitä lainkaan.

        Mutta..mutta, minä olen niin vesivoiman kannattaja, ja kyllä sinäkin siihen taannoin sanasen sanoit, muistatko? Oikeastaan en muilta saa vastinetta ajatuksilleni kuin sinulta, kun vaikutat järkimieheltä näihin tekniikkaakin koskeviin asioihin. Voisin tätä vesivoimatekniikkaa jatkaa vaikka kuin, mutta jätetään se muutamiin toteamuksiin.

        Viimeisin suurempi vesivoimala lienee Vanttauskoski Kemijoessa, n 50 km Rovaniemeltä ylävirtaan. Siihen alapuolelle on suunniteltu voimala myös voimala "Sierilä. Suunnilleen puoleenväliin Rovaniemeä. Samaan vesiväylään Kemijokeen myös ollut suunnitteilla Vuotos allas Pelkosennniemeltä vähän Savukosken suuntaan, Vuotosjoen suulle. Samoin Iijokeen Kollajajn allas. Ja näissä luonnollisesti on voimalaitokset myös.

        Että mihin jäikään kiinni kun näitä ei toteutettu, kyllä se on pelkkää politiikkaa, ja sen vastustamista hyvistäkin asioista. Tiedämme että alkuvuosina päästöjä on uusista altaista, niitä sen kummemmin nyt analisoimaan. Mutta aikanaan nekin vähenee.

        Minun mielestä tuulivoima on humpuukia sana varsinaisessa merkityksessä.
        Pohjoispohjamalla niitä jo valtavasti, niiden käyttöikä ehkä parivuosikymmentä, jos sitäkään, jos tuet loppuu ei niitä voi korjata kannattavasti. mm Ruotsi nyt teki hallituksessa ja oppositio kannatti, periaate päätöksen,että tekevät 10 uutta ydinvoimalaa, että niissä se tulevaisuus vielä on kuitenkin, kuten vesivoimankin, jossa sitä mahdollista tehdä. Norjassa vesivoimaa paljon, myyntiinkin asti, sitäkin viherpuoli vastusti aikanaan, nyt olleet hiljaa kun huomanneet mitä sieltä tulee ja paljonko. Miksei puhdasta energiaa saisi tehdä ? Vesivoimassa ei tarvita tulipannuja lainkaan.

        Emme vain pärjää enään ilman lisääntyvää sähkönkäyttöä kukaan. Vaikka lehdessä oli kaverista joka muuttanut sähköttömään taloon, se harvinainen poikkeus. Maalämpöä laitetan nyt viisaasti paljon, mutta sekin vaatii paljon sähköä lisää verraten -öljy tai -puulämmitykseen. Tuollainen isompitalo vie sähköä maalämmöllä n 8000 kW, jossa lämmitys ja lämminvesi. Jos vertaisi suoraan sähkölämmitykseen se olisi n 20000-25000 kW. Öljynä menisi n 2500-3000 litraa vuodessa. Jotka polttaa puuta seassa se sitten muuttuu.

        Tällainen teknis voittoinen jurina !.


      • Mielikuvitusta
        Sellasta.mieleen kirjoitti:

        Nooo..sovitaan etten ymmärrä ! Minä olen näitten pitkien kirjoitusten kirjoittaja, en noita lyhyitä lainkaan.

        Mutta..mutta, minä olen niin vesivoiman kannattaja, ja kyllä sinäkin siihen taannoin sanasen sanoit, muistatko? Oikeastaan en muilta saa vastinetta ajatuksilleni kuin sinulta, kun vaikutat järkimieheltä näihin tekniikkaakin koskeviin asioihin. Voisin tätä vesivoimatekniikkaa jatkaa vaikka kuin, mutta jätetään se muutamiin toteamuksiin.

        Viimeisin suurempi vesivoimala lienee Vanttauskoski Kemijoessa, n 50 km Rovaniemeltä ylävirtaan. Siihen alapuolelle on suunniteltu voimala myös voimala "Sierilä. Suunnilleen puoleenväliin Rovaniemeä. Samaan vesiväylään Kemijokeen myös ollut suunnitteilla Vuotos allas Pelkosennniemeltä vähän Savukosken suuntaan, Vuotosjoen suulle. Samoin Iijokeen Kollajajn allas. Ja näissä luonnollisesti on voimalaitokset myös.

        Että mihin jäikään kiinni kun näitä ei toteutettu, kyllä se on pelkkää politiikkaa, ja sen vastustamista hyvistäkin asioista. Tiedämme että alkuvuosina päästöjä on uusista altaista, niitä sen kummemmin nyt analisoimaan. Mutta aikanaan nekin vähenee.

        Minun mielestä tuulivoima on humpuukia sana varsinaisessa merkityksessä.
        Pohjoispohjamalla niitä jo valtavasti, niiden käyttöikä ehkä parivuosikymmentä, jos sitäkään, jos tuet loppuu ei niitä voi korjata kannattavasti. mm Ruotsi nyt teki hallituksessa ja oppositio kannatti, periaate päätöksen,että tekevät 10 uutta ydinvoimalaa, että niissä se tulevaisuus vielä on kuitenkin, kuten vesivoimankin, jossa sitä mahdollista tehdä. Norjassa vesivoimaa paljon, myyntiinkin asti, sitäkin viherpuoli vastusti aikanaan, nyt olleet hiljaa kun huomanneet mitä sieltä tulee ja paljonko. Miksei puhdasta energiaa saisi tehdä ? Vesivoimassa ei tarvita tulipannuja lainkaan.

        Emme vain pärjää enään ilman lisääntyvää sähkönkäyttöä kukaan. Vaikka lehdessä oli kaverista joka muuttanut sähköttömään taloon, se harvinainen poikkeus. Maalämpöä laitetan nyt viisaasti paljon, mutta sekin vaatii paljon sähköä lisää verraten -öljy tai -puulämmitykseen. Tuollainen isompitalo vie sähköä maalämmöllä n 8000 kW, jossa lämmitys ja lämminvesi. Jos vertaisi suoraan sähkölämmitykseen se olisi n 20000-25000 kW. Öljynä menisi n 2500-3000 litraa vuodessa. Jotka polttaa puuta seassa se sitten muuttuu.

        Tällainen teknis voittoinen jurina !.

        "minä olen niin vesivoiman kannattaja"

        Palataan ajassa hieman taaksepäin. Erään aiemman vesivoimakeskustelun yhteydessä kerroit käyneesi Kemijoen kaikissa vesivoimaloissa ja myöskin tarkastaneesi ne. Minkä koulutuksen / tittelin suomalla pätevyydellä ja kenen valtuuttamana tarkastit voimalat?


      • Jos.oikein.muistan
        Mielikuvitusta kirjoitti:

        "minä olen niin vesivoiman kannattaja"

        Palataan ajassa hieman taaksepäin. Erään aiemman vesivoimakeskustelun yhteydessä kerroit käyneesi Kemijoen kaikissa vesivoimaloissa ja myöskin tarkastaneesi ne. Minkä koulutuksen / tittelin suomalla pätevyydellä ja kenen valtuuttamana tarkastit voimalat?

        Alan DI


      • Oli hyvä ja virkistävä kirjoitus. En tunne näitä alueita ja niiden olosuhteita ollenkaan ja siksi olen varovainen.
        Minulla, vaikka en tunne paikallisia olo- ja muita suhteita on tietysti omat "varmat ja oikeat" mielipiteet. ja varsin kovin .... no niin kannat.
        1. Kun sota oli (käytännössä) hävitty, niin Uho Kekkonen ja Erkki Aalto ja yksi muu täysi roisto lähtivät ostamaan lappilaisten koskiosuuksia. Lappiulaiset eivät edes tienneet mitä he myivät. Eräskin keski-ikäinen varmasti viisas nainen kysyi: "Saammeko ottaa vielä kahviveden kun myymme kosken?"
        Urho Kaleva Kekkonen ja hänen roistokaverinsa ostivat sellaista mitä myyjät eivät tienneet MYYVÄNSÄ.
        KEPU PETTÄÄ AINA.
        Isot joet ja niiden kosket, en muista Kemijoen nimeä," ne valjastettiin". Täysin Vesilain vastaisesti. Vesilaki vuodelta 1626 tai 1632 kieltää, asiakirjat hieman vaihtelevat, mutta Ruotsin Kuningas tämän teki, ei ryssänkiimassa olevat kepulaiset.
        Ruotsi ja sen osa, meidän maakuntamme Suomi pääsi vesiensuojelun piiriin. Alkuun laki kielsi:
        - Vesien sulkemisen,
        - Vesien pilaamisen
        - Vesien muuttamisen.
        Pohjaveden pilaamiselle on ehdoton kielto.
        Sen lisäksi se, siis laki määräsi lainrikkojalle ja vahingon aiheuttaneelle ehdottoman korvausvelvotteen.
        Kun Urho Kekkonen roistokavereidensa kanssa suorastaan ryösti lappilaisten kansallisomaisuuden, ehkä se oli "Ryssänkiimaa."
        Vedet suljettiin täysin vastoin Vesilain kantaa.
        Lohi ja muut arvokalat eivät nousseet. Saatan olla väärässä, kepu on aika oikeassa.

        Niin nyt asiaan, miten nämä hyvin ristikkäiset edut voisi saada edes välttävään tasapainoon.
        Voimmeko jatkaa mielipiteiden vaihtoa? jatkuu seuraavassa numerossa...?


      • LapuananneliA
        Jos.oikein.muistan kirjoitti:

        Alan DI

        " Voi mun vittuni" sanoin Tolliskomaan maho paskanaama -Anneli


      • osmium1 kirjoitti:

        Oli hyvä ja virkistävä kirjoitus. En tunne näitä alueita ja niiden olosuhteita ollenkaan ja siksi olen varovainen.
        Minulla, vaikka en tunne paikallisia olo- ja muita suhteita on tietysti omat "varmat ja oikeat" mielipiteet. ja varsin kovin .... no niin kannat.
        1. Kun sota oli (käytännössä) hävitty, niin Uho Kekkonen ja Erkki Aalto ja yksi muu täysi roisto lähtivät ostamaan lappilaisten koskiosuuksia. Lappiulaiset eivät edes tienneet mitä he myivät. Eräskin keski-ikäinen varmasti viisas nainen kysyi: "Saammeko ottaa vielä kahviveden kun myymme kosken?"
        Urho Kaleva Kekkonen ja hänen roistokaverinsa ostivat sellaista mitä myyjät eivät tienneet MYYVÄNSÄ.
        KEPU PETTÄÄ AINA.
        Isot joet ja niiden kosket, en muista Kemijoen nimeä," ne valjastettiin". Täysin Vesilain vastaisesti. Vesilaki vuodelta 1626 tai 1632 kieltää, asiakirjat hieman vaihtelevat, mutta Ruotsin Kuningas tämän teki, ei ryssänkiimassa olevat kepulaiset.
        Ruotsi ja sen osa, meidän maakuntamme Suomi pääsi vesiensuojelun piiriin. Alkuun laki kielsi:
        - Vesien sulkemisen,
        - Vesien pilaamisen
        - Vesien muuttamisen.
        Pohjaveden pilaamiselle on ehdoton kielto.
        Sen lisäksi se, siis laki määräsi lainrikkojalle ja vahingon aiheuttaneelle ehdottoman korvausvelvotteen.
        Kun Urho Kekkonen roistokavereidensa kanssa suorastaan ryösti lappilaisten kansallisomaisuuden, ehkä se oli "Ryssänkiimaa."
        Vedet suljettiin täysin vastoin Vesilain kantaa.
        Lohi ja muut arvokalat eivät nousseet. Saatan olla väärässä, kepu on aika oikeassa.

        Niin nyt asiaan, miten nämä hyvin ristikkäiset edut voisi saada edes välttävään tasapainoon.
        Voimmeko jatkaa mielipiteiden vaihtoa? jatkuu seuraavassa numerossa...?

        Miksi kepulaiset eivät kommentoi?`
        Eikö ole tietoa, taitoa tai ymmärrystä?


      • 446654
        osmium1 kirjoitti:

        Oli hyvä ja virkistävä kirjoitus. En tunne näitä alueita ja niiden olosuhteita ollenkaan ja siksi olen varovainen.
        Minulla, vaikka en tunne paikallisia olo- ja muita suhteita on tietysti omat "varmat ja oikeat" mielipiteet. ja varsin kovin .... no niin kannat.
        1. Kun sota oli (käytännössä) hävitty, niin Uho Kekkonen ja Erkki Aalto ja yksi muu täysi roisto lähtivät ostamaan lappilaisten koskiosuuksia. Lappiulaiset eivät edes tienneet mitä he myivät. Eräskin keski-ikäinen varmasti viisas nainen kysyi: "Saammeko ottaa vielä kahviveden kun myymme kosken?"
        Urho Kaleva Kekkonen ja hänen roistokaverinsa ostivat sellaista mitä myyjät eivät tienneet MYYVÄNSÄ.
        KEPU PETTÄÄ AINA.
        Isot joet ja niiden kosket, en muista Kemijoen nimeä," ne valjastettiin". Täysin Vesilain vastaisesti. Vesilaki vuodelta 1626 tai 1632 kieltää, asiakirjat hieman vaihtelevat, mutta Ruotsin Kuningas tämän teki, ei ryssänkiimassa olevat kepulaiset.
        Ruotsi ja sen osa, meidän maakuntamme Suomi pääsi vesiensuojelun piiriin. Alkuun laki kielsi:
        - Vesien sulkemisen,
        - Vesien pilaamisen
        - Vesien muuttamisen.
        Pohjaveden pilaamiselle on ehdoton kielto.
        Sen lisäksi se, siis laki määräsi lainrikkojalle ja vahingon aiheuttaneelle ehdottoman korvausvelvotteen.
        Kun Urho Kekkonen roistokavereidensa kanssa suorastaan ryösti lappilaisten kansallisomaisuuden, ehkä se oli "Ryssänkiimaa."
        Vedet suljettiin täysin vastoin Vesilain kantaa.
        Lohi ja muut arvokalat eivät nousseet. Saatan olla väärässä, kepu on aika oikeassa.

        Niin nyt asiaan, miten nämä hyvin ristikkäiset edut voisi saada edes välttävään tasapainoon.
        Voimmeko jatkaa mielipiteiden vaihtoa? jatkuu seuraavassa numerossa...?

        En ole kepulainen kommentoin silti. Jos alla oleva on mahdollista nykyään niin väitteesi Kemijoen koskioikeuksista sodan jälkeen on virheellinen.


        "Historiallinen kummallisuus – koskioikeudet yksityisillä ja joki kuivuu
        Pomarkunjoen yläjuoksulla Satakunnassa on hämmästelty joen pinnan laskemista hyvin alas. Syynä on Pomarkun kunnan mukaan kuivan kesän lisäksi se, että koskioikeudet ovat yksityisellä omistajalla, joka on antanut vedenpinnan laskea.

        Luonto8.8.2014 klo 12:24päivitetty 8.8.2014 klo 12:24
        Virtaava joki. Lokki istuu kivellä.
        Karri Laihonen / Yle

        Antti Laakso
        Jaa artikkeli Facebookissa
        4
        Jaa artikkeli Twitterissä
        Mistä on kyse?

        Pomarkun kunnan virkamiehet joutuvat levittelemään käsiään ongelman edessä. Vaikutus näkyy joessa Inhottujärvelle saakka.

        – Syynä vedenpinnan laskuun on kuiva kesä mutta myös koskioikeudet: Joen pinnan säätely on täysin yksityisen omistajan käsissä. Hänelle on asetettu joenpinnan maksimikorkeus, mutta minimikorkeutta ei ole määritelty, Pomarkun kunnanrakennusmestari Jouni Koskinen sanoo.

        Koskinen toivoo, että tilanne normalisoituisi mahdollisimman nopeasti. Hän kertoo, että koskioikeudet on annettu yksityisille todennäköisesti jo yli sata vuotta sitten. Pomarkunjoessa on ennen sotia ollut myös sähkövoimalaitos, mutta nykyään voimalaitos ei ole toiminnassa.

        Koskinen kertoo, että kunnalla ei ole asiaan mitään ratkaisua. Jos ihmisten kaivot kuivuvat kokonaan, paloasemalta saa vettä.

        – Lounais-Suomen ely-keskus valvoo lupaehtoja, mutta todennäköisesti sekään ei pysty vaikuttamaan joen pinnan alarajoihin. Viranomaisten on tähän vaikea vaikuttaa, kunnanrakennusmestari Koskinen sanoo."


    • vessa.puuttuu

      Lömpöä on Osmon housuissa.

    • MaissiAnaaliAUJombeJOHT

      Missä tuota lömpöoppia oikein opetetaan, Tsadissako?

      • VÄÄPKORSIMO

        VÄHÄISTET OVAT HULLUJEN HUVIT.


      • Kepuälykkö

        Tai maaliman suurimmassa hullujen huoneessa Tolliskomaassa?


    • Anonyymi

      " Voi mun vittuni" sanoi Sanna.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      100
      2310
    2. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1945
    3. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      46
      1940
    4. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      38
      1838
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      178
      1397
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1369
    7. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      50
      1178
    8. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      96
      1114
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      7
      974
    10. Hyvää rakkaushuomenta

      Tässä tulee rakkautta päivääsi. ❤️🤍💙💚💛💜💝💞💕💓💖💗💘💟🩷🩵🫶🏼❤️‍🔥😘😍😻💌🏩
      Ikävä
      179
      938
    Aihe