Uskon ja oikean uskon ero

olenkopoikennuttieltä

Tiedätkö sinä, oletko sinä oikeassa uskossa vai vain uskossa? Tietyt tahot alati sanovat, että heillä on oikea usko. Mikä tekee uskon oikeaksi? Jos on uudestisyntynyt, Jumalan lapseksi, on nälkä kuulla ja lukea Sanaa, on rukoukset ja mieli saada kulkea Tiellä, niin mitä siitä vielä puuttuu?

Yhteisöllisesti ajatellen niin moni uskonyhteisö sanoo, että ”meillä on oikea usko”. Kun yksi ryhmä pysyy siinä LLL:sta alkaneessa herätysliikkeessä, seuroissa luetaan LLL:n saarnoja, saarnaaja saarnaa kaksiteräisesti, todistaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, sakramentit jaetaan kirkossa, niin toinen ryhmä sanoo heistä, että ”He ovat vääräuskoisia, heillä ei ole elävää Henkeä, he ovat erkaantuneet opista.”

Voitko sinä auttaa minua? Minä käyn tuolla ”vääräuskoisten” seuroissa, olenko minäkin vain uskossa, vaiko oikein väärässä uskossa? Enkö olekaan enää Jumalan lapsi? Onko minun se usko väärä, joka armosta minulle on annettu, ja jonka armolla olen vastaanottanut?

54

792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entäminä

      Entäpä minä, joka käyn siellä "meillä on oikea usko"-kokouksissa ja kannan samanlaista epävarmuutta. Sen ryhmän taustaltaan pitäisi olla se oikea ja olen saanut siihen kuulua yli 50-vuotta. Silti joudun kantamaan epävarmuutta povessani. En epäile kristillisyyden oikeellisuutta sinänsä, mutta niitä lieveilmiöitä, jotka nämä muutokset ovat tuoneet.

      Opetetaan, että kun on Lapin Vanhimpien neuvoille kuuliainen, niin siitä koituu suuri Siunaus. Kuitenkin koko ajan on sydän vereslihalla, kun ne lapsuudesta asti rinnalla kulkeneet luotetut saarnaajat, kristityt ja etenkin sukulaiset ovat toisessa joukossa. En enää kykene kokemaan iloa kuin ajoittain uskon vapaudesta.

      Se vähäkin ilo sammuu, kun saa kuulla jostakin läheisestä ihmisestä, josta ääntä alentaen sanotaan: "Se on mennyt eriseuraan..." Kuitenkin on kysymys joskus ihmisestä, jonka isä on kulkenut lähetysmatkoilla jo vanhempieni nuoruudessa. Suuren perheen äiti, joka yletyin käsin kiittää Jumalaa nyt siellä "vääräuskoisten" kokouksissa ainakin silloin, kun satuin niitä netistä kuuntelemaan.

      Sitten huolestuttaa, kun se Vanhimmille ja saarnaajille kuuliaisuus horjuu kuitenkin niin pienissä, kuin suurissakin asioissa. Halutaan lukea LLL:n saarnoja vanhoista postilloista. Ei haluta osallistua äänelliseen rukoukseen, vaikka saarnaaja sitä pyytää, jahkataan siitä saisiko -33/38-raamatunkäännöstä käyttää, unohdetaan rakkaus ulkopuolisiin, jne.

      Tuntuu, kun oltaisiin menossa huimaa vauhtia tapakristillisyyden suuntaan. Vanhaan aikaan saarnaajat kielsivät pilkallisen suhtautumisen muihin hengellisiin liikkeisiin siksi, ettemme tiedä Jumalan tarkoitusta heidän kohdallaan. Nyt tunnutaan hyväksyvän vaikka kuinka ilkeä puhe juuri meille rakkaista esikoisista. Kertaakaan ei ole saarnoissa mainittu, että "kaikki, mikä on voitettu, se on rakkaudella voitettu". Tarkoittaen, että vain rakkaudella suhtautumalla voidaan päästä lähemmäksi ihmisiä. Ei surkuttelemalla, maanittelemalla tai tuomitsemalla, pelottelulla ja uhkailemalla.

      Edes Lapin Vanhimmat eivät ymmärrä kirjeissään olla halventamatta ja syyllistämättä oman neuvonsa uhreja. Viime kirjeessä jäi ihmetyttämään, kun he esikuvaksi asettuen ikään kuin antoivat ymmärtää, että meillä on ikään kuin mahdollisuus valita, kenelle me annamme anteeksi ja kenelle emme. Eikö kaikkien lähimmäisten synnit tule antaa anteeksi, vaikka he eivät juuri meiltä niitä pyytäisikään tai vaikka eivät pyytäisi keneltäkään.

      • Vapautus

        Tähän on tultu kun perustaa uskonsa toisten,IHMISTEN sanomisiin.
        Seurakunta on nukkunut,tuudittautunut hyvän olon tunteeseen ja antanut johdon viedä minne lie.Kulje kuitenkin sinäkin anteeksiantavalla ja laupiaalla sydämellä sillä uskovalla ei ole muuta.
        Perusta ei ole minkään niminen liike eikä ihminen vaan Jeesus.
        Ihmiset eivät ole vihollisiasi joten älä hylkää ketään lähimmäistäsi,et edes omien suhtautumisiesi takia,vielä vähemmän toisten suhtautumisten takia.
        Aloittajalle:Kuulostaa aika hölmöltä kysyä toisilta olenko minä uskossa kun kuitenkin uskoo Jumalan armosta eikä siis kenenkään ihmisen armosta.
        Hengen ja elämän olet saanut yksinomaan Jumalalta,et siis tästä tai tuosta "kristillisyydestä=lestaadiolaisuudesta"
        Evankelisluterilaisuus opettaa olemaan kuuliainen Jumalan sanalle,ei siis tuolle tai tuolle papille tai saarnaajalle.


      • "entäminä"
        -
        Kyllä, jokaiselle kuuluu armo ja anteeksianto...
        Vaikka he ei sitä pyytäisikään juuri sinulta. . .
        -


      • jäinvanhaaan

        entäminä:lle "Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan." 2 Kor 2:10, lue luvun alusta niin selviää mystinen lausahdus kontekstissaan.
        Tapakristillisyyttä ei voida välttää olemalla kuuliainen, sillä kuuliaisuuteenkin kätkeytyy ansoja, erehtyväinen voi haluta kuuliaisuutta jollekin toimintatavalle, jolle ei ole perusteita missään.
        Hurskas lapsuudenkoti ei ole autuuden tae. Eriseuroissa voi olla elävää uskoa kantavia, mutta kun Jumala kutsuu heitä pois sieltä, ja jos silloin kieltäytyy, "Niin hän siis armahtaa, ketä hän tahtoo, ja paaduttaa, kenenkä hän tahtoo." Room 9:18.


      • Savisilmä
        jäinvanhaaan kirjoitti:

        entäminä:lle "Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan." 2 Kor 2:10, lue luvun alusta niin selviää mystinen lausahdus kontekstissaan.
        Tapakristillisyyttä ei voida välttää olemalla kuuliainen, sillä kuuliaisuuteenkin kätkeytyy ansoja, erehtyväinen voi haluta kuuliaisuutta jollekin toimintatavalle, jolle ei ole perusteita missään.
        Hurskas lapsuudenkoti ei ole autuuden tae. Eriseuroissa voi olla elävää uskoa kantavia, mutta kun Jumala kutsuu heitä pois sieltä, ja jos silloin kieltäytyy, "Niin hän siis armahtaa, ketä hän tahtoo, ja paaduttaa, kenenkä hän tahtoo." Room 9:18.

        "Eriseuroissa voi olla elävää uskoa kantavia, mutta kun Jumala kutsuu heitä pois sieltä, ja jos he kieltäytyy. Room 9:18
        Tämä lausahdus sopisi erittäin hyvin hallitsijoidenne lapinvanhimpien uhkailulla opettamiseen - HERÄTKÄÄ


      • entäminä
        jäinvanhaaan kirjoitti:

        entäminä:lle "Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan." 2 Kor 2:10, lue luvun alusta niin selviää mystinen lausahdus kontekstissaan.
        Tapakristillisyyttä ei voida välttää olemalla kuuliainen, sillä kuuliaisuuteenkin kätkeytyy ansoja, erehtyväinen voi haluta kuuliaisuutta jollekin toimintatavalle, jolle ei ole perusteita missään.
        Hurskas lapsuudenkoti ei ole autuuden tae. Eriseuroissa voi olla elävää uskoa kantavia, mutta kun Jumala kutsuu heitä pois sieltä, ja jos silloin kieltäytyy, "Niin hän siis armahtaa, ketä hän tahtoo, ja paaduttaa, kenenkä hän tahtoo." Room 9:18.

        " "Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan." 2 Kor 2:10, lue luvun alusta niin selviää mystinen lausahdus kontekstissaan."

        En nyt ehdi, mutta kerrotaanko siinä Jumalan vai Paavalin anteeksiantamuksesta?


      • kokonaisuudessaan
        entäminä kirjoitti:

        " "Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan." 2 Kor 2:10, lue luvun alusta niin selviää mystinen lausahdus kontekstissaan."

        En nyt ehdi, mutta kerrotaanko siinä Jumalan vai Paavalin anteeksiantamuksesta?

        molemmista ja seurakunnan osoittamasta rakkaudesta ja anteeksiantamuksesta


      • Tuonelanportit
        teuta01 kirjoitti:

        "entäminä"
        -
        Kyllä, jokaiselle kuuluu armo ja anteeksianto...
        Vaikka he ei sitä pyytäisikään juuri sinulta. . .
        -

        Vain katuvaisille ja särjetyille sydämille kuuluu ja he saavat omistaa uskon kautta jumalan armo lupaukset.
        Armonvarkaille eikä eriseuran rakastajille armon lupaukset eivät kuulu.
        Heille kuuluu samat lahjat kuin vanhimalle veljellekin.


      • Kointähtiä
        Tuonelanportit kirjoitti:

        Vain katuvaisille ja särjetyille sydämille kuuluu ja he saavat omistaa uskon kautta jumalan armo lupaukset.
        Armonvarkaille eikä eriseuran rakastajille armon lupaukset eivät kuulu.
        Heille kuuluu samat lahjat kuin vanhimalle veljellekin.

        Sinulla on varmaa tietoa armonvarkaista ja eriseuran rakastajista, keitä he ovat?
        Edellinen lauseesi oli hyvä paitsi että Jumala pienellä, tsot tsot eli vain katuvaisille ja särjetyille sydämille kuuluu Jumalan lahjavanhurskaus armolupauksineen jotka he saavat omistaa uskon kautta Jeesuksen sovitustyöhön.Mitkä armolupaukset?
        Mitkä lahjat vanhimmalle veljelle kuuluu?


      • teuota011
        Tuonelanportit kirjoitti:

        Vain katuvaisille ja särjetyille sydämille kuuluu ja he saavat omistaa uskon kautta jumalan armo lupaukset.
        Armonvarkaille eikä eriseuran rakastajille armon lupaukset eivät kuulu.
        Heille kuuluu samat lahjat kuin vanhimalle veljellekin.

        Loppu perästä kuuluiko vanhimmalle veljelle joku lahja ?
        -
        Hänhän vihastui, Raamattu sanoo vihastumisen olevan yksi
        kuoleman synti, sama kuin oli murhan synti .
        -


      • Säälittä
        jäinvanhaaan kirjoitti:

        entäminä:lle "Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan." 2 Kor 2:10, lue luvun alusta niin selviää mystinen lausahdus kontekstissaan.
        Tapakristillisyyttä ei voida välttää olemalla kuuliainen, sillä kuuliaisuuteenkin kätkeytyy ansoja, erehtyväinen voi haluta kuuliaisuutta jollekin toimintatavalle, jolle ei ole perusteita missään.
        Hurskas lapsuudenkoti ei ole autuuden tae. Eriseuroissa voi olla elävää uskoa kantavia, mutta kun Jumala kutsuu heitä pois sieltä, ja jos silloin kieltäytyy, "Niin hän siis armahtaa, ketä hän tahtoo, ja paaduttaa, kenenkä hän tahtoo." Room 9:18.

        Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.
        Eli ei ole mukisemista, aattelin vaan että kun paadutan itseäni niin voin sanoa toiselle että se on ny vissiin sitten Jumalan tahto.


      • Lypsytäti
        teuota011 kirjoitti:

        Loppu perästä kuuluiko vanhimmalle veljelle joku lahja ?
        -
        Hänhän vihastui, Raamattu sanoo vihastumisen olevan yksi
        kuoleman synti, sama kuin oli murhan synti .
        -

        Ok, viha oli yksi, entä muut?
        Eikös jokainen ole vihastunut, tuntenut vihaa, miten muuten olet lepytellyt,käsitellyt vihaasi.


    • EiköMeHuomataOmiaVikoja

      ...tässähän sinä juuri tuomitset lapinvanhimmat,emme tiedä Jumalan tarkoitusta heidänkään kohdalla!

      • Jovain22

        Edelleen olen pitämässä myös Lapin Vanhimpia kristittyinä heidän heikkouksistaan huolimatta. Tahdon toki antaa heillekin anteeksi. Olen kuitenkin odottamassa heiltä rakkautta myös tämän onnettomuuden uhreja kohtaan.

        Eiväthän he ole ollenkaan vastuussa antamastaan neuvosta. Sehän on sovittu, että oman maamme saarnaajat kantavat vastuun. vain Siunaushan sitten on yhteinen.


      • sekametelisoppaa

        Eikö" lapinvanhimmat" olekaan ylin autroriteetti, suomessako ne ovatkin.Vastuu on aina kaikesta toiminnasta "tehtaan johtajalla.


      • samapatuose
        sekametelisoppaa kirjoitti:

        Eikö" lapinvanhimmat" olekaan ylin autroriteetti, suomessako ne ovatkin.Vastuu on aina kaikesta toiminnasta "tehtaan johtajalla.

        Ennen kuin sakramenttikäytäntöjä alettiin panna toimeen, korostivat Vanhimmat, että vastuu on Suomen saarnaajilla. Vanhimmat antoivat vain neuvon. Toki se oli luonnollistakin. Eihän heillä olisikaan ollut toimivaltaa asioihin.

        Suunnitelmia piti tarkastella erään vuoden jouluna, joulukokouksissa Jellivaarassa, mutta sitä joulua ei tullutkaan. Mopo karkasi hieman käsistä.


      • Jovain22 kirjoitti:

        Edelleen olen pitämässä myös Lapin Vanhimpia kristittyinä heidän heikkouksistaan huolimatta. Tahdon toki antaa heillekin anteeksi. Olen kuitenkin odottamassa heiltä rakkautta myös tämän onnettomuuden uhreja kohtaan.

        Eiväthän he ole ollenkaan vastuussa antamastaan neuvosta. Sehän on sovittu, että oman maamme saarnaajat kantavat vastuun. vain Siunaushan sitten on yhteinen.

        Sellaiseen neuvon antoon minäkin sopisin.
        Kyllä neuvon antaja on vastuussa annostaan.
        Raamatunkin mukaan ja ehdottomasti...
        -


      • Johdatuksessa
        samapatuose kirjoitti:

        Ennen kuin sakramenttikäytäntöjä alettiin panna toimeen, korostivat Vanhimmat, että vastuu on Suomen saarnaajilla. Vanhimmat antoivat vain neuvon. Toki se oli luonnollistakin. Eihän heillä olisikaan ollut toimivaltaa asioihin.

        Suunnitelmia piti tarkastella erään vuoden jouluna, joulukokouksissa Jellivaarassa, mutta sitä joulua ei tullutkaan. Mopo karkasi hieman käsistä.

        Oliko kaavoissa jotain tarkistettavana?


      • Neuvolanneuvo
        teuta01 kirjoitti:

        Sellaiseen neuvon antoon minäkin sopisin.
        Kyllä neuvon antaja on vastuussa annostaan.
        Raamatunkin mukaan ja ehdottomasti...
        -

        Niin, eihän se Hitlerin ressukkakaan tappanut ketää muuta kuin itsensä, hänkin antoi vaan neuvoja suuntaa-antavia.


    • KristinuskoOnKristus

      :( Oikea usko luottaa ilman epäilyksiä Kristuksen uhrin tuottamaan sovitukseen, siihen että kaikki syntini on sovitettu.

      Uskonnollisuus rakentaa uskonsa kaikenlaisiin näkyviin, kuten omaan yhteisöönsä sen puhujien ja johtajien mielipiteisiin.

    • jäinvanhaan

      Varmaan uudessa yhdistyksessä on vielä oikeassa uskossa olevia. Riippuu paljon siitä, mitkä on olleet sisäiset motiivit vaihtaa porukkaa, mitä sillä vaihdolla on tavoitellut? Onko itse selvillä omista motiiveistaan? Mitä on halunnut hylätä vaihdon yhteydessä ja mitä on tavoittelemassa?

      Toinen asia on, että siellä on puutteellista saarnaa, vinoutunutta joka vinouttaa, siinä ollaan kaltevalla pinnalla luisumassa poispäin. Sitä kannattaisi kompensoida lukemalla ahkerasti kristittyin kirjoituksia, kuten postilloita, vanhinten kirjoja ja kaikkea Pyhässä Hengessä kirjoitettua, sitä on netissä varsinkin jos kielitaidossa löytyy, ja antikvaareista saa.

      • lukekaaraamattua

        eikö Raamattu kelpaakkaan luettavaksi, miksi ihmeessä pitää lukea sekavien aokansa ukkojen saarnoja hapuiluja.

        tehän olette heidän seuraajiaan ja tuossa jamassa miksi ne vanhat tekstit ei ole auttaneet selville vesille.


      • JamppaJalonen

        Minäkin jäin vanhaan. Ihmettelen kuitenkin noita ajatuksiasi. Käsityksesi tuntuu olevan, että kaikki esikoisiin menneet ovat omillaan ja ilman paimenta, ilman Pyhää Henkeä ja ilman saarnaajia. Kyllä he aivan samassa määrin, kuin meidän vanhassakin yhteisössämme, kuuluvat siihen lukittujen ovien takana perustettuun seurakuntaan. Ei eri yhdistykseen kuuluminen poista sitä asiaa, että uudesti syntynyt kristitty ei kuuluisi Jumalan seurakuntaan. Katekismus opettaa, että seurakunta ei liity aikaan ei paikkaan, eikä joihinkin henkilöihin, (Lapin Vanhimmat. Meidän vanhassa yhdistyksessämme heillä on tietty hallinnollinen tehtävä. Hengellisenä hallituksena ottavat kantaa maallisiin rukoushuoneiden omistus- ja hallinta-asioihin, kun taas maallinen yhdistyksen hallitus päättää hengellisistä asioista, kuten sakramenteista.)

        Heidän joukossaan on kuitenkin ainakin kolme lähetysmiestä, jotka ovat pyydettyinä saarnanneet myös Ruotsin lapin kokouksissa. Aivan samoin heilläkin seurakunta valitsee saarnaajat, asettaa heidät tehtäviinsä ja lähettää heitä lähetysmatkoille. Se on aivan samanlainen Raamatun mukainen järjestys.

        Kyllä Jumalan Pyhä Henki johdattaa heitäkin. Kyllä hekin lukevat LLL:n saarnoja ja tutkivat Jumalan sanaa kanssapuheissaan.

        Oletko kuunnellut heidän saarnojaan? Mistä päättelet, että siellä on puutteellista saarnaa. Mikä asia on vinoutunutta? Se taitaa olla omaa epäuskoasi, ettet saata uskoa Jumalan pystyvän henkeyttämään Sanaansa myös muussa yhdistyksessä.


      • Mitäsanot

        Esikoisiin menneet jäivät lukittujen ovien taakse joka on suljettu piispan abloy lukolla. Itse he sanonat suurimmasta pieninpään ettei ole takaisin paluuta.


      • Savisilmä
        Mitäsanot kirjoitti:

        Esikoisiin menneet jäivät lukittujen ovien taakse joka on suljettu piispan abloy lukolla. Itse he sanonat suurimmasta pieninpään ettei ole takaisin paluuta.

        Kuka haluaisi palata yhteisöön, jonka jäsenet tuomitsevat ja kommentoivat, kuten sä?


      • ElävässäNäinVaanOn
        Savisilmä kirjoitti:

        Kuka haluaisi palata yhteisöön, jonka jäsenet tuomitsevat ja kommentoivat, kuten sä?

        Elävässä seurakunnassa on kaikenlaiset syntiset rakkaita seurakuntalaisia. Oletko löytänyt synnittömän joukon? Jeesukseenkin aikana seurakunnalle saarnatkin kaikista mahdollisista synneistä, niin on edelleen tänäänkin.


      • Elävästäelämään
        ElävässäNäinVaanOn kirjoitti:

        Elävässä seurakunnassa on kaikenlaiset syntiset rakkaita seurakuntalaisia. Oletko löytänyt synnittömän joukon? Jeesukseenkin aikana seurakunnalle saarnatkin kaikista mahdollisista synneistä, niin on edelleen tänäänkin.

        Mielenkiintoista, tarkentaisitko tuon kaikista mahdollisista synneistä?
        Onko se lista joka jatkuu hamaan huomiseen, syntilista vai syntisten lista?
        Entäs ne mahdottomat synnit joista et sinäkään vielä tiedä kun et ole kaikkia ehtinyt tallentaa päähäsi?Eli pidät tänä päivänä hyväksyttävänä mutta huomenna mahdottomana uskoa kunnes taivut nöyränä saarnatun synnin alle.
        Kaikkienhan luulisi tietävän että kaikki ovat syntisiä eikä synnittömiä ole, paitsi Jesse.
        Hyvä ettei lipsahtanut tuo lauseesi muotoon että Jeesuksenkin aikana saarnattiin seurakunnalle kaikista mahdollisista syntisistä, tuota sopii miettiä että saarnataanko jossain noin tänä päivänä.


      • Elähtänytmieli
        Elävästäelämään kirjoitti:

        Mielenkiintoista, tarkentaisitko tuon kaikista mahdollisista synneistä?
        Onko se lista joka jatkuu hamaan huomiseen, syntilista vai syntisten lista?
        Entäs ne mahdottomat synnit joista et sinäkään vielä tiedä kun et ole kaikkia ehtinyt tallentaa päähäsi?Eli pidät tänä päivänä hyväksyttävänä mutta huomenna mahdottomana uskoa kunnes taivut nöyränä saarnatun synnin alle.
        Kaikkienhan luulisi tietävän että kaikki ovat syntisiä eikä synnittömiä ole, paitsi Jesse.
        Hyvä ettei lipsahtanut tuo lauseesi muotoon että Jeesuksenkin aikana saarnattiin seurakunnalle kaikista mahdollisista syntisistä, tuota sopii miettiä että saarnataanko jossain noin tänä päivänä.

        Ei se puoluepolitiikankaan ole hyvä henkilöityä vaan pysyä asiassa.


    • Pidä katse ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa , muu hälinä on toisarvoista.

      • Bernhardilainen

        Juuri näin.


      • Bernhardilainen kirjoitti:

        Juuri näin.

        Vastaan tästä "aloitukseen "
        -
        Uskon ja oikean uskon ero.?
        -
        Uskoa voi Joulupukkiinkin , mutta oikeesti
        vain JUMALAAN voi uskoa oikeesti . . . .
        ja pyhään Kolminaisuuteen. . . .
        -


      • Kysyn-vaan

        Miten onnistut pitämään katseen ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa?

        Onko Jeesus opettanut niin? EI! Hän opetti:
        Luuk.10:16. Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        Kun Jeesus perusti seurakunnan sanoi:
        rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Jeesus on myös sanonut:
        31. Vaan paremmin etsikäät Jumalan valtakuntaa, niin nämät kaikki teille annetaan.
        32. Älä pelkää, piskuinen lauma; sillä teidän Isällänne on hyvä tahto antaa teille valtakunnan.

        Luther on sanononut:

        Jos tahdot löytää Kristuksen, niin etsi seurakunta, sillä seurakunnan ulkopuolella ei ole yhtään autuutta.
        Kenellä ei ole seurakunta äitinä maanpäällä, sillä ei ole Jumala Isänä taivaassa.

        Etkö ilostu tietäessäsi paikan, jossa Jumala puhuu juuri sinun kanssasi? Jospa me, jos voisimme kuulla enkelin puhuvan, rientäisimme hamaan maailman ääriin, mutta emmekö totisesti ole mielettömiä, kurjia ja kiittämättömiä, kun emme kuule mitä meille sanotaan? Tuossa on raamattu todistamassa, että Jumala puhuu meidän kauttamme ja että se on samanveroista, kuin jos hän itse suullisesti puhuisi….. Kenelle muulle rikoksiasi valittaisit kuin Jumalalle? Mutta mistä muualta löydät hänet kuin veljestäsi? Hän kykenee vahvistamaan ja auttamaan sinua sanoilla.

        Pystytkö väittämään näitä raamatun ja Lutherin sanoja vääriksi?


      • Kysyn-vaan kirjoitti:

        Miten onnistut pitämään katseen ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa?

        Onko Jeesus opettanut niin? EI! Hän opetti:
        Luuk.10:16. Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        Kun Jeesus perusti seurakunnan sanoi:
        rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Jeesus on myös sanonut:
        31. Vaan paremmin etsikäät Jumalan valtakuntaa, niin nämät kaikki teille annetaan.
        32. Älä pelkää, piskuinen lauma; sillä teidän Isällänne on hyvä tahto antaa teille valtakunnan.

        Luther on sanononut:

        Jos tahdot löytää Kristuksen, niin etsi seurakunta, sillä seurakunnan ulkopuolella ei ole yhtään autuutta.
        Kenellä ei ole seurakunta äitinä maanpäällä, sillä ei ole Jumala Isänä taivaassa.

        Etkö ilostu tietäessäsi paikan, jossa Jumala puhuu juuri sinun kanssasi? Jospa me, jos voisimme kuulla enkelin puhuvan, rientäisimme hamaan maailman ääriin, mutta emmekö totisesti ole mielettömiä, kurjia ja kiittämättömiä, kun emme kuule mitä meille sanotaan? Tuossa on raamattu todistamassa, että Jumala puhuu meidän kauttamme ja että se on samanveroista, kuin jos hän itse suullisesti puhuisi….. Kenelle muulle rikoksiasi valittaisit kuin Jumalalle? Mutta mistä muualta löydät hänet kuin veljestäsi? Hän kykenee vahvistamaan ja auttamaan sinua sanoilla.

        Pystytkö väittämään näitä raamatun ja Lutherin sanoja vääriksi?

        Pitämällä se minkä Hän on sanonut kuten Hän neuvoo . Ja Luther on ihminen , hänelle Jeesus tuli myös henkilökohtaisena pelastajana ja omien kokemuksiensa kautta hän puhuu.. ei sinun kokemuksiesi kautta koska tuskinpa teillä ole identtinen elämä?


      • Kysyn-vaan kirjoitti:

        Miten onnistut pitämään katseen ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa?

        Onko Jeesus opettanut niin? EI! Hän opetti:
        Luuk.10:16. Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        Kun Jeesus perusti seurakunnan sanoi:
        rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Jeesus on myös sanonut:
        31. Vaan paremmin etsikäät Jumalan valtakuntaa, niin nämät kaikki teille annetaan.
        32. Älä pelkää, piskuinen lauma; sillä teidän Isällänne on hyvä tahto antaa teille valtakunnan.

        Luther on sanononut:

        Jos tahdot löytää Kristuksen, niin etsi seurakunta, sillä seurakunnan ulkopuolella ei ole yhtään autuutta.
        Kenellä ei ole seurakunta äitinä maanpäällä, sillä ei ole Jumala Isänä taivaassa.

        Etkö ilostu tietäessäsi paikan, jossa Jumala puhuu juuri sinun kanssasi? Jospa me, jos voisimme kuulla enkelin puhuvan, rientäisimme hamaan maailman ääriin, mutta emmekö totisesti ole mielettömiä, kurjia ja kiittämättömiä, kun emme kuule mitä meille sanotaan? Tuossa on raamattu todistamassa, että Jumala puhuu meidän kauttamme ja että se on samanveroista, kuin jos hän itse suullisesti puhuisi….. Kenelle muulle rikoksiasi valittaisit kuin Jumalalle? Mutta mistä muualta löydät hänet kuin veljestäsi? Hän kykenee vahvistamaan ja auttamaan sinua sanoilla.

        Pystytkö väittämään näitä raamatun ja Lutherin sanoja vääriksi?

        En siitä tiedä, mutta Luuk, 10:16. tekstiin on olemassa selitys.
        -
        Jumalan hengessä Hänen sanansa /evankeliuminsa armosta ja
        totuutta julistavat sananpalvelijat, ovat Kristuksen lähettiläitä,
        sanansaattajia : Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä
        ja JUmala kehoittaa meidän kauttamme ... Hänen työtovereinaan
        me ... kehoitamaan teitä vastaanottamaan , Jumalan armon niin,
        ettei se jää turhaksi ; 2Kor. 5:20 -6:1.
        -


      • JampanJalonen
        Kysyn-vaan kirjoitti:

        Miten onnistut pitämään katseen ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa?

        Onko Jeesus opettanut niin? EI! Hän opetti:
        Luuk.10:16. Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        Kun Jeesus perusti seurakunnan sanoi:
        rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Jeesus on myös sanonut:
        31. Vaan paremmin etsikäät Jumalan valtakuntaa, niin nämät kaikki teille annetaan.
        32. Älä pelkää, piskuinen lauma; sillä teidän Isällänne on hyvä tahto antaa teille valtakunnan.

        Luther on sanononut:

        Jos tahdot löytää Kristuksen, niin etsi seurakunta, sillä seurakunnan ulkopuolella ei ole yhtään autuutta.
        Kenellä ei ole seurakunta äitinä maanpäällä, sillä ei ole Jumala Isänä taivaassa.

        Etkö ilostu tietäessäsi paikan, jossa Jumala puhuu juuri sinun kanssasi? Jospa me, jos voisimme kuulla enkelin puhuvan, rientäisimme hamaan maailman ääriin, mutta emmekö totisesti ole mielettömiä, kurjia ja kiittämättömiä, kun emme kuule mitä meille sanotaan? Tuossa on raamattu todistamassa, että Jumala puhuu meidän kauttamme ja että se on samanveroista, kuin jos hän itse suullisesti puhuisi….. Kenelle muulle rikoksiasi valittaisit kuin Jumalalle? Mutta mistä muualta löydät hänet kuin veljestäsi? Hän kykenee vahvistamaan ja auttamaan sinua sanoilla.

        Pystytkö väittämään näitä raamatun ja Lutherin sanoja vääriksi?

        Oikein sinä kirjoitit! Onko esikoisiin siirtynyt kristitty tai saarnaaja sinun uskonveljesi tai sisaresi? Oliko hän ennen siirtymistään?

        Eikö ole ihmeellistä, että nuo esikoiset suhtautuvat rakastavasti ja katkeroitumatta, vaikka he menettivät kokoontumistilansa?


    • Gredinta

      Meidän tulee seurata Jeesusta ja ottaa Hänet elämäämme. Vilpitön usko sinut pelastaa, koska oikeaa uskoa ei ole olemassakaan. Vielä taivaassa saamme muuttaa mieltämme parempaan suuntaan, kun opimme enemmän ja enemmän Jumalan suuruudesta.
      Se joka väittää omistavansa oikean uskon, ei kenties omista mitään uskoa vaan uskomuksia, joita hän pitää oikeina, kunnes huomaa erehtyneensä
      Paavali sanoi: "Autuas se joka ei tuomitse itseään siitä minkä oikeaksi havaitsee..." Olet siis autuas jos seuraat vilpittömästi sitä valoa jonka olet saanut, ja pyrit lähemmäksi Jeesusta.

    • 1. Uskon että huomenna sataa.
      2. Oikeasti uskon että huomenna sataa.

      Oho kakkonen kuulostaa heti paljon jeesuksemmalta.

    • VoikoTällaistaOlla

      " jäinvanhaan"toi esiin mielenkiintoisia ajatuksia motiiveista vaihtaa porukkaa:
      - koska hyvä ystävänikin vaihtoi
      -koska puoliso vaihtoi porukkaa,en kehdannut olla toista mieltä
      -nyt voi olla vapaammin "maailmanmukainen"
      -entisessä porukassa liian kovia syntejä
      -koska entisessä yksinkertaisia ja köyhiä
      -saarnaajat ovat parempia
      -koko suku vaihtoi porukkaa,ei voi jäädä yksin
      -ym.,nämä ainakin asioita,joita vaihtajat ovat itse kertoneet.

      • Vanavedestä

        Myös vaihtamatta jättäneet voivat perustella pysymistään aivan samoilla syillä.
        Tiesitkö että minä en ole sinä eikä kukaan muukaan,siis ulkonäöltämme ja mieleltämme.
        Ihmisen tarve on edelleenkin olla laumaeläin.Eläinkin laumassa hakee turvaa ja seuraa samankaltaisistaan.Ja kun eläimelle syntyy jälkikasvua,kasvattaa hän jälkeläisensä laumassaan vallitsevien traditioiden mukaan.
        Kukahan osaa nimeltä kertoa ihmisen joka on maailmanmukainen?


    • ekkö_tienny

      Voi seurata Jeesusta, eikä tarvitse olla muutaman suomalaisen ja ruotsalaisen sääntönikkari mogulin orjana.

      Porukka on entinen, mitään ei ole vaihdettu, Jeesusta seuraavat lähtivät Esikoiset ry:n toimintaan mnukaan Jeesuksen Kristuksen todistajina. Jeesuksen Kristuksen ruumiin urilla kokonaan pyhitettyinä, kaikki synnit pois pestyinä. Hallelujaa kiitos Jeesus!

      • orjaelivapaa

        kerrotko miten tämä orjuus on ilmentynyt, ihan uutta mulle. kiitos.


      • HalleKulkeeJaKitaraSoi

        Ja taas kulki halle lujaa lujaa eriseuraan


      • Lahkovapaus
        orjaelivapaa kirjoitti:

        kerrotko miten tämä orjuus on ilmentynyt, ihan uutta mulle. kiitos.

        Orjahan ei tiedä ja tunne olevansa orja(kun hänet orjuuteen on kasvatettu ja alistettu) kuten ei surutonkaan suruttomuuttaan.
        Kun joku ihminen orjalleen määrittelee miten sinun pitää pukeutua ja mitä sinulla saa olla,miten sinun pitää käyttäytyä,mitä saat ajatella,lukea,katsoa,kuunnella,mitkä teot on hyväksyttäviä ja miten saa puhua ja katua.
        Onhan se ikävää olla Lestaadiuksen vankina,tuon 1800-luvulla eläneen IHMISEN.
        Lestaadiolaisuuskin on maallistunut kehittelemään ja jalostamaan lestaadiolaisuuttaan muiden kirkkojen ja lahkojen tapaan.Liikehän joka vannoo muuttumattomuuttaan,täytyisi jäädä kehittämättömyyden tilaan esim.amishit.Itsepetostaankaan ei huomaa tai halua huomata jos muutkin ympärillä elävät samoin.


    • KukaSaarnaaParhaiten

      ...voihan se olla niinkin,että vaihdettiin porukkaa jonkun saarnaajan takia,häntä palvotaan "jumalana" ,hänen perässään juostaan mihin tahansa,onko tämä jo ihmispalvontaa?

      • minikirkko

        Voidaan myös jäädäkin, samasta syystä. Onko silloin puhtaat jauhot pussissa? Mille perustalle on rakennettu, onko heinät ja oljet kovassa kurssissa?
        Jokainen voisi kysyä näin: Lähtisinkö/jäisinkö jos kanssani samaan porukkaan jäisi vain 5 ihmistä?


    • kurmuttaja

      Varmaan vanhaan yhdistykseekin jäi joitain Kristukseen uskovia, vaikka unton eilisesestä saarnasta voisi toisin päätellä. Mutta hätä taitaa olla, kun noin epäilyksiä on ja muista pitää varoitella.

    • SynnistäPitääVaroittaa

      Tottakai synnistä varoitetaan,nykyään vielä voimakkaammin,on jo niin paljon vaaroja,että kiitetään Jumalaa,että näin toimitaan,se on rakkautta meitä syntisiä kohtaan!

      • onmonethäihinkutsutut

        Taitaa olla suurin synti, josta varoitetaan menemästä kuuntelemaan seuroja, jotka ei ole miksikään muuttuneet, vain uusia lahjakkaita saarnaajia on saatu lisää.Lahjoilla tarkoitan oikeaa vanhurskauttamis-oppia, joka ei ole ansiosidonnainen oppi.
        Taitaa es.les.ry:llä olla pelko, että joillekuille kirkastuu , jos tulee kuuntelemaan, mitä siitä muuten varoiteltais.


      • onmonethäihinkutsutut kirjoitti:

        Taitaa olla suurin synti, josta varoitetaan menemästä kuuntelemaan seuroja, jotka ei ole miksikään muuttuneet, vain uusia lahjakkaita saarnaajia on saatu lisää.Lahjoilla tarkoitan oikeaa vanhurskauttamis-oppia, joka ei ole ansiosidonnainen oppi.
        Taitaa es.les.ry:llä olla pelko, että joillekuille kirkastuu , jos tulee kuuntelemaan, mitä siitä muuten varoiteltais.

        Niin olen samaa mieltä, Esikoiset ry ei ole muuttanut mitään
        mutta Esikoislestaadiolaiset on, mm. ehtoollisen , kasteen ja
        siunauksen. Ehkä pahin vielä he vihkivät kahteen kertaan .
        -
        Tai vihittyttävät.
        -


    • Jeesus_ei_kävelykeppi

      Synnistä varoitetasan ja nuhdellaankin. Es..lest. Vapaakirkkoiset eivät välittäneet synnin nuhteesta mitään, vaikka elivät ja edelleen elävät kaulaansa myöten omassa vanhurskaudessa.

      • EdelleenVaroitus

        Meillä varoitetaan siitäkin edelleen, niin kuin Jeesuskin seurakunnassaan alusta asti.


    • Hävetkää_saastaiset

      Lestadiuksen saarnakarttojen "perse" ja "paska" painoksista siellä nyt taistellaan. :))))))))

      Herra varjele, iisaksonilaiset ovat pääsemässä lopullisesti niskan päälle tuossa vapaakirkossa.

      • MitäVahtiItse

        Valvokaa, niin valvottekin kaikessa muussa kuin omassa uskossa.


    • oipoi

      Sillä on selvä ero:
      Ihmisestä ja uskonnosta riippumatta minun usko on ainoa oikea ja sinun täysin väärä - tapellaanko vaikka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe