Tunnetun aktiivikatolilaisen, tohtori Heimo Langinvainion terävä analyysi kirkkomme huolestuttavasta tilasta Helsingin Sanomien sunnuntaisivulla 6.2.2005 oli hyvin tervetullutta luettavaa.
Lähes samalla tavalla kuin olen itsekin ruotinut piispaksi tänne nimitetyn kirkkoruhtinas J. Wróbelin ennennäkemättömän häikäilemätöntä valtapolitiikkaa, myös Langinvainio on sanojensa mukaan "hämmentynyt" sekä peräänkuuluttaa läpinäkyvyyttä ja keskustelua. Sitähän meillä oli piispa Paulin aikana, joka Langinvainion mukaan "onnistui vakiinnuttamaan vapautuneen, keskustelevan ja hyvin monipuolisen henkisen ja hengellisen ilmapiirin koko hiippakuntaan".
Maallikkojen eli rivikatolilaisen poljettu asema piispa Wróbelin kaudella on sekin yhteinen huolemme. En edes tiedä onko meillä enää mitään toimivaa pastoraalineuvostoa, tietääkö joku muu? Se, ettei meillä ole toimivaa, monipuolista eikä keskustelevaa Fides-lehteä, on sen sijaan yleisesti tunnettu ja valiteltu tosiasia. Lehdessä puhutaan neuvostotyyliin "piispastamme Jozef Wróbelista" ja julkaistaan joka numerossa samasta herrasta etäisen kylmiä portrettikuvia, kuten siis neukuissa ikään. Keskustelu onkin Wróbelille kovin vaikeaa, koska me olemme peräänkuulumattamassa syitä mm. siihen miksi rakastettu pappimme ja asiainhoitajamme isä Jan Aarts on kolmatta vuotta pakotetussa maanpaossa Hollannissa. Tiedoksi sinulle, J. Wróbel: me emme luovuta.
Suomen pieni katolinen kirkko on historiansa pahimmassa kriisissä. Me katolilaiset emme ole vaihtuneet emmekä miksikään muuttuneet. Kriisi on yksinomaan piispa Wróbelin syytä. Siksi olen syntyperäisenä kirkon jäseneenä lämpiämässä jo ajatukselle: Jozef Wróbel, mene kotiin ja jätä meidät rauhaan!
Kiitos Heimo Langinvainiolle asiantuntevasta analyysistä.
Kiitos, Heimo Langinvainio!
120
7789
Vastaukset
- minä
Arvasin, että Vapaa kirjoittaisi tästä aiheesta. Samaa mieltä täälläkin. Artikkeli oli hieno kannanotto ja kaiken lisäksi wrobeliaalinen hallinto sai taas kiusallista julkisuutta, mitä se toki ansaitsisi vielä enemmänkin. Nykyaikana ongelmista ei voida vaieta! Ja jos meidät yritetään vaientaa, huudamme vieläkin lujempaa. Tätä (monien muiden asioiden lomassa) Rupla ei ole totisesti tajunnut.
- sivusta
Miksette te valita tuosta Wropelin herrasta suoraan Vatikaaniin? Tulokset ovat olleet viime vuodet sen verran surullista luettavaa meillekin, jotka emme ole kirkkonne jäseniä, että kyllä luulisi Vatikaanin jo kiinnostuvan Suomen oloista. Otan osaa hengellisessä tuskassanne!
- Ochs
sivusta kirjoitti:
Miksette te valita tuosta Wropelin herrasta suoraan Vatikaaniin? Tulokset ovat olleet viime vuodet sen verran surullista luettavaa meillekin, jotka emme ole kirkkonne jäseniä, että kyllä luulisi Vatikaanin jo kiinnostuvan Suomen oloista. Otan osaa hengellisessä tuskassanne!
Voi kuule, valitettu on ruplatista vaikka miten moneen eri otteeseen. Vatikaani on semmoinen kankkulan kaivo, johon saa kirjelmää lähettää loputtomiin ja silti mitään ei tapahdu ja mihinkään ei reagoida.
- Vapaa
sivusta kirjoitti:
Luin viisi minuuttia sitten Katkirkosta Gianni Politin intoa ja luottamusta henkivän kirjoituksen uudesta nuntiuksesta. Hänen laillaan kehotan minäkin ottamaan herraan yhteyttä.
PYYDÄN myös luterilaisia, ortodoksisia ja muita ystäviämme auttamaan meitä ja ottamaan yhteyttä suoraan nuntiukseen ekumenian nimissä. Tässä kopio osasta Giannin jutusta, jossa mm. nuntiuksen yhteystiedot:
Olemme saamassa rohkean nuntiuksen.
Yhteys nuntiukseen on nyt olemassa ja todellinen.
Jokainen voi kirjoittaa ja kertoa vapaasti Suomen Hiippakunnan asioista ja hämmennyksestä, jota on aiheutunut esimerkiksi piispa Wróbelin toimista.
Arkkipiispa Giovanni Tonuccin osoite on:
Apostolinen nuntiatuuri
Svalnäsvägen 10
SE–182 63 Djursholm
SWEDEN
Puh. 46 (0)8 446 51 10
Fax 46 (0)8 622 51 10
Sähköposti [email protected]
Lähestyminen voi tapahtua kirjein, sähköpostilla ja/tai puhelimitse. - Keski-ikäinen
Vapaa kirjoitti:
Luin viisi minuuttia sitten Katkirkosta Gianni Politin intoa ja luottamusta henkivän kirjoituksen uudesta nuntiuksesta. Hänen laillaan kehotan minäkin ottamaan herraan yhteyttä.
PYYDÄN myös luterilaisia, ortodoksisia ja muita ystäviämme auttamaan meitä ja ottamaan yhteyttä suoraan nuntiukseen ekumenian nimissä. Tässä kopio osasta Giannin jutusta, jossa mm. nuntiuksen yhteystiedot:
Olemme saamassa rohkean nuntiuksen.
Yhteys nuntiukseen on nyt olemassa ja todellinen.
Jokainen voi kirjoittaa ja kertoa vapaasti Suomen Hiippakunnan asioista ja hämmennyksestä, jota on aiheutunut esimerkiksi piispa Wróbelin toimista.
Arkkipiispa Giovanni Tonuccin osoite on:
Apostolinen nuntiatuuri
Svalnäsvägen 10
SE–182 63 Djursholm
SWEDEN
Puh. 46 (0)8 446 51 10
Fax 46 (0)8 622 51 10
Sähköposti [email protected]
Lähestyminen voi tapahtua kirjein, sähköpostilla ja/tai puhelimitse.Nyt kirjeitä nuntiukselle! Olen kiitollinen Vapaalle siitä, että sain uudet osoitetiedot.
- minä
Keski-ikäinen kirjoitti:
Nyt kirjeitä nuntiukselle! Olen kiitollinen Vapaalle siitä, että sain uudet osoitetiedot.
Joo, lähetetään varmasti. Muistoissa on vielä Ruplan valehtelu mm. isä Janin tiimoilta sekä noloihin mittoihin paisunut aneiden kaupustelu. Taitavat melkoisesti höröttää nuntiatuurissa, kun lukevat kultapoikansa kommelluksista.
Nuntiatuuriin kannattaa lähettää maileja. He vastaavat jokaiseen asiallisella englannilla ja näin säästyy ainakin kirjekuori postimerkki. Nuntiatuurissa mailitkin printataan (luulisin), joten painoarvo on sama kuin käsin raapustetulla kirjeellä. - Varattu
Lopettaa se kalakin jossain vaiheessa suun aukomisen kun kuivalle maalle pannaan.
- Varattu
Ochs kirjoitti:
Voi kuule, valitettu on ruplatista vaikka miten moneen eri otteeseen. Vatikaani on semmoinen kankkulan kaivo, johon saa kirjelmää lähettää loputtomiin ja silti mitään ei tapahdu ja mihinkään ei reagoida.
Se tuottaakin mm. minulle suunnatonta tyydytystä. Ruikutuksenne on turhaa. Tikehtykää modernismiinne.
- ekumeenikko
Keski-ikäinen kirjoitti:
Nyt kirjeitä nuntiukselle! Olen kiitollinen Vapaalle siitä, että sain uudet osoitetiedot.
Tiedoksi sinulle, Keski-ikäinen; kirjeeni lähti jo ja siinä selostin isä Jan Aartsin tapauksen aiheuttamat ekumeenisen vahingon. Muissa kirkoissa luottamus Suomen katoliseen kirkkoon on huvennut, eikä se ole mikään pieni asia.
- Ochs
Varattu kirjoitti:
Se tuottaakin mm. minulle suunnatonta tyydytystä. Ruikutuksenne on turhaa. Tikehtykää modernismiinne.
Ei minua ilkkumisesi häiritse, mutta mukavaa kun sulla on noin kristillisen ihana ote elämään.
- Neomodernisti
Varattu kirjoitti:
Modernismi on niiiiiiin 1910-lukulaista. Päivitä tietosi!
- Vapaa
Neomodernisti kirjoitti:
Modernismi on niiiiiiin 1910-lukulaista. Päivitä tietosi!
Rauhottukaa jo, pojat! Me yritämme keskustella täällä vakavista aiheista eikä lapsellinen ilkkumisenne auta asiaa yhtään.
Sanon vain tämän vanhan totuuden; parhaiten nauraa se, joka nauraa viimeksi. Siksi en pahemmin viitsisi nauraa kirkkomme nykyiselle tilanteelle enkä varsinkaan siitä kärsiville. - Seurakuntalainen
sivusta kirjoitti:
Lähetin eilen kirjeen arkkipiispa Giovanni Tonuccille, joka on apostolinen nuntius Pohjoismaissa. Siinä selostin kirkkomme tilaa seurakuntalaisen näkökulmasta sekä tietenkin isä Janin kohtelua.
Nyt odotan apostolisen nuntiuksen vastausta, josta toivottavasti voin kertoa teillekin.
- Seurakuntalainen
Nimimerkki Vapaa on lähtenyt tällä palstalla oikein todelliseen yhden naisen taistoon piispaamme, 'kirkkoruhtinas' Józef Wróbelia, vastaan. Melkein tässä tulee sotien Lotta-liikkeen voima mieleen! Ei silti, olen suurimmasta osasta samaa mieltä niinkuin olen samaa mieltä Langinvainion kanssa.
Kokemukseni mukaan me Suomen katolilaiset muodostumme viidestä ryhmästä mitä tulee suhteestamme Wróbeliin:
1) Wróbelia VOIMAKKAASTI TULEVAT ovat kirkon palkkalistoilla, heidän tuttaviaan sekä Opus Dein tai Neokatekumenaatin vaikutuspiirissä. Muutama hassu poikkeus löytyy näiden ryhmien ulkopuolelta, pääasiassa kirkkoon äskettäin liittyneiden joukosta.
2) Wróbelin suhteen POSITIIVISIA TUNTEITA elättelevät ovat melkoisen suuri ryhmä; he joko tuntevat sääliä tänne vastoin omaa tahtoonsa raahattua 'puolalaisressukkaa' kohtaan ja iloitsevat jokaisesta hyvän tahdon eleestä, vaikkapa vain piispan väkinäisestä hymystä. Kyseiset henkilöt ovat tahdottomia yksilöitä, jotka eivät itse tahdo kantaa mitään vastuuta seurakunnastaan ja heidän kiinnostuksensa sitä kohtaan rajoittuu kirkkokahveihin.
3) Wróbelin suhteen NEUTRAALIT ovat hekin suuri ryhmä. He ovat ulkomaalaisia, jotka eivät osaa yhtään tai osaavat hyvin heikosti suomea. Usein heillä ei ole myöskään riittävää koulutusta tai kulttuuritaustaa, jotta he voisivat ymmärtää kirkon ongelmia saatikka puuttua niihin.
4) Wróbeln suhteen KRIITTISET ovat ryhmistä suurin. He kaipaavat isä Jania takaisin, he eivät voi ymmärtää kirkkomme nykymenoa, Fides-lehden pöyristyttävää alemmuustilaa jne. He puhuvat ongelmasta muidenkin kanssa, mutta lopulta he eivät joko uskalla tai kehtaa asettua näkyvästi Wróbelia vastaan, vaikka tätä omin sanoin vastustavatkin. Suurin osa papeista kuulunee tähän ryhmään.
5) Wróbelin AKTIIVIVASTUSTAJAT ovat kuuluvat Katkirkkoon, vaikuttavat täällä tai muualla. Heidän työnsä tulee kantamaan vielä tuloksia, vaikka aavistankin, että suurin osa työstä tehdään kulissien takana. Tähän ryhmään kuuluvat selvästi myös Vapaa, minä, Langinvainio...
Jos olet katolilainen, mihin ryhmään sinä kuulut?- Vapaa
Kiitos sinulle, seurakuntalainen! Allekirjoitan joka sanasi ja yritän seurata Lottien innostavaa esimerkkiä, vaikka en ihan sodassa olekaan.
Kuulun toden teolla ryhmääsi nr. 5. - paroni von Münchhausen
“Kokemukseni mukaan me Suomen katolilaiset muodostumme viidestä ryhmästä mitä tulee suhteestamme Wróbeliin”
Hankitko kokemuksesi huumekokeilujen ekstaaseista?
Minulla ei ole mitään tekemistä Opus Dein eikä Neokatekumeenien kanssa. Enkä ole ihan juuri kirkkoonliittynyt. Lisäksi rahavirta minun tililtä kulkee kyllä kirkon suuntaan. Tuen kumminkin Wrobelia, niin kauan kuin hän on piispa. Lisäksi iloitsen suuresti siitä, että hän opettaa kirkon linjan mukaisesti.
“ Kyseiset henkilöt ovat tahdottomia yksilöitä, jotka eivät itse tahdo kantaa mitään vastuuta seurakunnastaan ja heidän kiinnostuksensa sitä kohtaan rajoittuu kirkkokahveihin.”
Tämä on todella outo väite. Minusta siinä ei ole yhtään mitään perää. Se, että tukee piispaa, mutta ei henkeen ja vereen, ei tarkoita sitä, että on tahdoton. Sen sijaan voi kyllä olla, että on olemassa tahdoton ihminen, joka tukee piispaa maltillisesti. Siis muista, että implikaatio ja ekvivalenssi eivät ole sama asia.
“Wróbelin suhteen NEUTRAALIT ovat hekin suuri ryhmä. He ovat ulkomaalaisia, jotka eivät osaa yhtään tai osaavat hyvin heikosti suomea. Usein heillä ei ole myöskään riittävää koulutusta tai kulttuuritaustaa, jotta he voisivat ymmärtää kirkon ongelmia saatikka puuttua niihin. “
Taas x-files tavaraa, mutta mitä muutakaan saattaa katkirkon suunnalta tulla.
“Wróbeln suhteen KRIITTISET ovat ryhmistä suurin. He kaipaavat isä Jania takaisin, he eivät voi ymmärtää kirkkomme nykymenoa, Fides-lehden pöyristyttävää alemmuustilaa jne. He puhuvat ongelmasta muidenkin kanssa, mutta lopulta he eivät joko uskalla tai kehtaa asettua näkyvästi Wróbelia vastaan, vaikka tätä omin sanoin vastustavatkin. Suurin osa papeista kuulunee tähän ryhmään. “
Eivätkö papit sitten olekkaan kirkon palveluksessa? Itse en ole lukenut Fidestä moneen vuoteen koska siitä ei ole koskaam mitään todellista tietoa löytänyt ja kokomuutoksen johdosta sen lukeminen WC:llä hankaloitui niin paljon, että ei se kelpaa muuhun kuin takan sytykkeeksi. Mutta toisaalta tosimies ei sytytä takkaa sanomalehdillä vaan vuolee syttyjä. WC-lukemiseksi suosittelen vaikka Tex Willeriä.
“Wróbelin AKTIIVIVASTUSTAJAT ovat kuuluvat Katkirkkoon, vaikuttavat täällä tai muualla. Heidän työnsä tulee kantamaan vielä tuloksia, vaikka aavistankin, että suurin osa työstä tehdään kulissien takana. Tähän ryhmään kuuluvat selvästi myös Vapaa, minä, Langinvainio... “
Minä en vieläkään ymmärrä, miksi ihmeessä isä Jan halutaan tääne takaisin. Kiitos piispa Paulin ja isä Janin meillä ei ole omia pappeja vaan neokatekumeenit ja Opus Dei! Nyt sitten itketään, että meillä Opus Dei, joka on paha ja neokatekumeenit, joka on paha ja Puolalainen piispa, joka on paha...
Isä Janista en kommentoi enempää koska lupasin olla kommentoimatta. - keskiäkäinen
Siinäpä oli napakkaa ryhmittelyä. Syntyisikö samanlainen lista eri kansallisuuksien tai peräti rotujen edustajista?
En varmasti kuulu yhteenkään järjettömistä nipuistasi. Mutta esitän yhden ryhmän, joka kyllä on kasvussa: me, jotka olemme yhä enemmän vihaisia teidän räkyttäjien tekemisistä. - Keski-ikäinen
paroni von Münchhausen kirjoitti:
“Kokemukseni mukaan me Suomen katolilaiset muodostumme viidestä ryhmästä mitä tulee suhteestamme Wróbeliin”
Minulla ei ole mitään tekemistä Opus Dein eikä Neokatekumeenien kanssa. Enkä ole ihan juuri kirkkoonliittynyt. Lisäksi rahavirta minun tililtä kulkee kyllä kirkon suuntaan. Tuen kumminkin Wrobelia, niin kauan kuin hän on piispa. Lisäksi iloitsen suuresti siitä, että hän opettaa kirkon linjan mukaisesti.
“ Kyseiset henkilöt ovat tahdottomia yksilöitä, jotka eivät itse tahdo kantaa mitään vastuuta seurakunnastaan ja heidän kiinnostuksensa sitä kohtaan rajoittuu kirkkokahveihin.”
Tämä on todella outo väite. Minusta siinä ei ole yhtään mitään perää. Se, että tukee piispaa, mutta ei henkeen ja vereen, ei tarkoita sitä, että on tahdoton. Sen sijaan voi kyllä olla, että on olemassa tahdoton ihminen, joka tukee piispaa maltillisesti. Siis muista, että implikaatio ja ekvivalenssi eivät ole sama asia.
“Wróbelin suhteen NEUTRAALIT ovat hekin suuri ryhmä. He ovat ulkomaalaisia, jotka eivät osaa yhtään tai osaavat hyvin heikosti suomea. Usein heillä ei ole myöskään riittävää koulutusta tai kulttuuritaustaa, jotta he voisivat ymmärtää kirkon ongelmia saatikka puuttua niihin. “
“Wróbeln suhteen KRIITTISET ovat ryhmistä suurin. He kaipaavat isä Jania takaisin, he eivät voi ymmärtää kirkkomme nykymenoa, Fides-lehden pöyristyttävää alemmuustilaa jne. He puhuvat ongelmasta muidenkin kanssa, mutta lopulta he eivät joko uskalla tai kehtaa asettua näkyvästi Wróbelia vastaan, vaikka tätä omin sanoin vastustavatkin. Suurin osa papeista kuulunee tähän ryhmään. “
Eivätkö papit sitten olekkaan kirkon palveluksessa? Itse en ole lukenut Fidestä moneen vuoteen koska siitä ei ole koskaam mitään todellista tietoa löytänyt ja kokomuutoksen johdosta sen lukeminen WC:llä hankaloitui niin paljon, että ei se kelpaa muuhun kuin takan sytykkeeksi. Mutta toisaalta tosimies ei sytytä takkaa sanomalehdillä vaan vuolee syttyjä. WC-lukemiseksi suosittelen vaikka Tex Willeriä.
“Wróbelin AKTIIVIVASTUSTAJAT ovat kuuluvat Katkirkkoon, vaikuttavat täällä tai muualla. Heidän työnsä tulee kantamaan vielä tuloksia, vaikka aavistankin, että suurin osa työstä tehdään kulissien takana. Tähän ryhmään kuuluvat selvästi myös Vapaa, minä, Langinvainio... “
Minä en vieläkään ymmärrä, miksi ihmeessä isä Jan halutaan tääne takaisin. Kiitos piispa Paulin ja isä Janin meillä ei ole omia pappeja vaan neokatekumeenit ja Opus Dei! Nyt sitten itketään, että meillä Opus Dei, joka on paha ja neokatekumeenit, joka on paha ja Puolalainen piispa, joka on paha...
Isä Janista en kommentoi enempää koska lupasin olla kommentoimatta.Kiitos piispa Paulin ja isä Janin meillä ei ole omia pappeja vaan neokatekumeenit ja Opus Dei! Näin kirjoittaa paroni von Münchhausen.
Isä Janin piispa lähetti Suomesta kunniattomasti kuin rikollisen ja isä Tuomo taas lähti fiksuna vapaaehtoisesti ennen kuin joutui kokemaan isä Janin kohtalon.
Tue vain piispaa, niin tulet tukeneeksi samalla melkoista sortoa ja hiippakuntamme rappiotilaa! - Keski-ikäinen
Vapaa kirjoitti:
Kiitos sinulle, seurakuntalainen! Allekirjoitan joka sanasi ja yritän seurata Lottien innostavaa esimerkkiä, vaikka en ihan sodassa olekaan.
Kuulun toden teolla ryhmääsi nr. 5.Siunausta ja lottahenkeä sinulle, Vapaa!
- minä
Minä kuulun viidenteen ryhmään, joten minun on helppoa sanoa tai vaikkapa huutaa keskellä Senaatintoria: Józef Wróblem - GO HOME!
- minä
Keski-ikäinen kirjoitti:
Kiitos piispa Paulin ja isä Janin meillä ei ole omia pappeja vaan neokatekumeenit ja Opus Dei! Näin kirjoittaa paroni von Münchhausen.
Isä Janin piispa lähetti Suomesta kunniattomasti kuin rikollisen ja isä Tuomo taas lähti fiksuna vapaaehtoisesti ennen kuin joutui kokemaan isä Janin kohtalon.
Tue vain piispaa, niin tulet tukeneeksi samalla melkoista sortoa ja hiippakuntamme rappiotilaa!Tuomon lähdöstä sanoisin pari valittua sanaa, mutta jääköön nyt tällä kertaa. Janin Rupla sen sijaan sananmukaisesti ajoi Suomesta veke.
- ... kukoista
Keski-ikäinen kirjoitti:
Kiitos piispa Paulin ja isä Janin meillä ei ole omia pappeja vaan neokatekumeenit ja Opus Dei! Näin kirjoittaa paroni von Münchhausen.
Tue vain piispaa, niin tulet tukeneeksi samalla melkoista sortoa ja hiippakuntamme rappiotilaa!No, eipä se ekumenia taida pahemmin kukoistaa oppareiden ja neokatkujen johdolla. Ja kukkona tunkiolla istuu mahtaviin mittoihin paisunut Rupla itse.
- minä
keskiäkäinen kirjoitti:
Siinäpä oli napakkaa ryhmittelyä. Syntyisikö samanlainen lista eri kansallisuuksien tai peräti rotujen edustajista?
En varmasti kuulu yhteenkään järjettömistä nipuistasi. Mutta esitän yhden ryhmän, joka kyllä on kasvussa: me, jotka olemme yhä enemmän vihaisia teidän räkyttäjien tekemisistä.Jos et kuulu yhteenkään "nipuista", vedän sen johtopäätöksen, ettet ole katolilainen tai sitten olet eristäytynyt johonkin pilvilinnaan.
- ... urhokkaat
minä kirjoitti:
Minä kuulun viidenteen ryhmään, joten minun on helppoa sanoa tai vaikkapa huutaa keskellä Senaatintoria: Józef Wróblem - GO HOME!
Pojat kansan urhokkaat nyt rintamalle puolustamaan Suomen itsenäisyyttä polakkeja vastaan.
- "Tiellä" kulkija.
Isä Janista en kommentoi enempää koska lupasin olla kommentoimatta.Tuen piispaa ja iloitsen myös suuresti siitä, niinkuin paronikin, että hän opettaa kirkon linjan mukaisesti. En ole vastakääntynyt, vaan olen muutama kymmenen vuotta ollut kirkon helmoissa. En ole kirkon palveluksessa enkä myöskään ole "tahdoton yksilö". Maksan jäsenmaksuni ja yritän kantaa muutenkin vastuuta seurakunnastani/kirkosta. En ole neokatekumenaali enkä OD:läinen. Minulla ei ole heistä mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin.
Isä J:n olen tuntenut kymmeniä vuosia. En kommentoi muuten muuta kuin sanon, ettei ole ollut eikä tule olemaan pahemmin ikävä. - Vapaa
Jotkut ovat ihmetelleet miksi kirjoitan tänne nimimerkillä.
Valintani todistaa osaltaan hiippakuntamme nykyisestä, ahdistavasta ja ristiriitaisia tunteita herättävästä ilmapiiristä. Piispaa taannoin hyvin asiallisesti Kotimaa-lehdessä arvostelleet tunnetut katolilaiset saivat tältä heti kotiinsa uhkauskirjeen, joka sittemmin ylitti Suomen Kuvalehden uutiskynnyksen.
Seurakunnissa piispan avoimiin arvostelijoihin suhtaudutaan penseästi ja nekin, jotka ovat käytännössä samaa mieltä esim. katkirkkolaisten kanssa pelkäävät leimautumista ja nirpistävät nokkaansa heitä kohtaan. Tämä on tekopyhyyttä ja vastuun pakoilemista.
Olen ollut kirkon jäsen lapsuudestani enkä aio sitä jättää yhden puolalaispiispan kanssa, joka ei edes osaa maamme kieltä/kieliä. En halua toisten tietävän, että kirjoitan tänne, koska en halua leimaantua katkirkkolaisten tavoin. Elän pelon ilmapiirissä ja kirkosta sosiaalinen eristäytyminen olisi perheelleni ja minulle kova paikka.
Pelon ilmapiiri on Wróbelin aikaansaannos, mutta siihen ovat vaikuttaneet myös Opus Dei ja neokatekumenaalit sekä tietenkin Fides-lehti, joka ei keskusteluja julkaise. Kaikki on kuin suoraa kopiota sosialistisesta Puolasta enkä enää ihmettele keiltä Wróbel on toimintatapansa oppinut.
Itse olen muutamassa vuodessa siirtynyt ryhmästä 2 ryhmään 5 kaikkien välietappien kautta. Pian siirtyvät muutkin. - vapaaherra
Vapaa kirjoitti:
Jotkut ovat ihmetelleet miksi kirjoitan tänne nimimerkillä.
Valintani todistaa osaltaan hiippakuntamme nykyisestä, ahdistavasta ja ristiriitaisia tunteita herättävästä ilmapiiristä. Piispaa taannoin hyvin asiallisesti Kotimaa-lehdessä arvostelleet tunnetut katolilaiset saivat tältä heti kotiinsa uhkauskirjeen, joka sittemmin ylitti Suomen Kuvalehden uutiskynnyksen.
Seurakunnissa piispan avoimiin arvostelijoihin suhtaudutaan penseästi ja nekin, jotka ovat käytännössä samaa mieltä esim. katkirkkolaisten kanssa pelkäävät leimautumista ja nirpistävät nokkaansa heitä kohtaan. Tämä on tekopyhyyttä ja vastuun pakoilemista.
Olen ollut kirkon jäsen lapsuudestani enkä aio sitä jättää yhden puolalaispiispan kanssa, joka ei edes osaa maamme kieltä/kieliä. En halua toisten tietävän, että kirjoitan tänne, koska en halua leimaantua katkirkkolaisten tavoin. Elän pelon ilmapiirissä ja kirkosta sosiaalinen eristäytyminen olisi perheelleni ja minulle kova paikka.
Pelon ilmapiiri on Wróbelin aikaansaannos, mutta siihen ovat vaikuttaneet myös Opus Dei ja neokatekumenaalit sekä tietenkin Fides-lehti, joka ei keskusteluja julkaise. Kaikki on kuin suoraa kopiota sosialistisesta Puolasta enkä enää ihmettele keiltä Wróbel on toimintatapansa oppinut.
Itse olen muutamassa vuodessa siirtynyt ryhmästä 2 ryhmään 5 kaikkien välietappien kautta. Pian siirtyvät muutkin.Kyllä noilla tuon tasoisilla jutuilla on kaikin puolin viisasta piiloutua nimimerkin taakse :-)
- Vapaa
vapaaherra kirjoitti:
Kyllä noilla tuon tasoisilla jutuilla on kaikin puolin viisasta piiloutua nimimerkin taakse :-)
Niinpä näytät tekevän itsekin. Itse tosin kirjoitan asiaa, pelkkänä irvileukana oleminen on halpaa eikä vaadi aivoja.
- vapaaherra
Vapaa kirjoitti:
Niinpä näytät tekevän itsekin. Itse tosin kirjoitan asiaa, pelkkänä irvileukana oleminen on halpaa eikä vaadi aivoja.
Olen niin vaatimaton, etten tahdo kerätä kunniaa ja suitsutusta, jota piispan puolesta puhuminen väistämättä toisi tullessaan :-)
Mutta oikein totesit toimistasi, tuo irvileukana olo ei kyllä aivoja tunnu vaativan. - Vapaa
vapaaherra kirjoitti:
Olen niin vaatimaton, etten tahdo kerätä kunniaa ja suitsutusta, jota piispan puolesta puhuminen väistämättä toisi tullessaan :-)
Mutta oikein totesit toimistasi, tuo irvileukana olo ei kyllä aivoja tunnu vaativan.Jotta et ihan leimautuisi pelkäksi irvileuaksi ja tyhjän puhujaksi, voisitko ystävällisesti selostaa minulle mitä HYVÄÄ piispa J. Wróbel on neljän viime vuoden aikana saanut aikaan. Kiitos!
- minä
"Tiellä" kulkija. kirjoitti:
Tuen piispaa ja iloitsen myös suuresti siitä, niinkuin paronikin, että hän opettaa kirkon linjan mukaisesti. En ole vastakääntynyt, vaan olen muutama kymmenen vuotta ollut kirkon helmoissa. En ole kirkon palveluksessa enkä myöskään ole "tahdoton yksilö". Maksan jäsenmaksuni ja yritän kantaa muutenkin vastuuta seurakunnastani/kirkosta. En ole neokatekumenaali enkä OD:läinen. Minulla ei ole heistä mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin.
Isä J:n olen tuntenut kymmeniä vuosia. En kommentoi muuten muuta kuin sanon, ettei ole ollut eikä tule olemaan pahemmin ikävä.No ei sulla hyvin mene. Mutta kuule ei toi sun Ruplas opeta kirkkomme linjan mukaisesti, vaikka niin JP kakkosen henkeen vannookin. Rupla on pistänyt paljon omiaan, kuten sairaat teoriansa homoseksuaalisuuden parannettavuudesta. Luulisi herraa kiinnostavan enemmän liikalihavuuden parannettavuus!
- minä
Tuli vaan mieleen, että ryhmien 1 ja 2 asenteet olisi presiis samanlaiset vaikka piispana täällä rellestäisi itse Kim Jong Il. Sen verran daijua sakkia ovat.
- sureva
Vapaa kirjoitti:
Kuulun toden teolla ryhmääsi nr. 5.Sama pataljoona, numero 5.
- ekumeenikko
Seurakuntalainen esitti jännän ajatuksen. Itse kutsuisin kyseisiä ryhmiä lohkoiksi, koska piispa Wróbelin kaudella Suomen katolinen kirkko on pahasti jakaantunut eri ryhmiin.
Piispa Paul osasi pastoraalisella viisaudella pitää yllä hiippakunnan yhtenäisyyden, muun muassa estämällä äärikonservatiivisten ryhmien pääsyn johtopaikoille. Huomasin, että nykyään esimerkiksi kaikki hiippakunnan komiteat on varustettu Opus Dein jäsenillä. Miksiköhän?
Me, jotka kuulumme Seurakuntalaisen ryhmistä viimeisimpiin, voimme vain odottaa, sillä uskon, että vähitellen muutkin "heräävät" huomaamaan ja toimimaan. Isä Janin osakseen saamatta vääryyttä ei KUKAAN kristitty voi hyväksyä tai suvaita!!! - ekumeenikko
"Tiellä" kulkija. kirjoitti:
Tuen piispaa ja iloitsen myös suuresti siitä, niinkuin paronikin, että hän opettaa kirkon linjan mukaisesti. En ole vastakääntynyt, vaan olen muutama kymmenen vuotta ollut kirkon helmoissa. En ole kirkon palveluksessa enkä myöskään ole "tahdoton yksilö". Maksan jäsenmaksuni ja yritän kantaa muutenkin vastuuta seurakunnastani/kirkosta. En ole neokatekumenaali enkä OD:läinen. Minulla ei ole heistä mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin.
Isä J:n olen tuntenut kymmeniä vuosia. En kommentoi muuten muuta kuin sanon, ettei ole ollut eikä tule olemaan pahemmin ikävä."Isä J:n olen tuntenut kymmeniä vuosia. En kommentoi muuten muuta kuin sanon, ettei ole ollut eikä tule olemaan pahemmin ikävä."
Todella surullista luettavaa! Miten joku kristityksi itseään kutsuva voi koskaan kirjoittaa näin kylmästi ja tunteettomasti toisen kohtaamasta vääryydestä? Oletan, että sinulle pappi on samanlainen palvelija kuin kaupan myyjä, johon ei tarvitse erityistä sielunhoitosuhdetta rakentaa. Sellainen ei ole kristillistä! - Huhhuh
ekumeenikko kirjoitti:
Seurakuntalainen esitti jännän ajatuksen. Itse kutsuisin kyseisiä ryhmiä lohkoiksi, koska piispa Wróbelin kaudella Suomen katolinen kirkko on pahasti jakaantunut eri ryhmiin.
Piispa Paul osasi pastoraalisella viisaudella pitää yllä hiippakunnan yhtenäisyyden, muun muassa estämällä äärikonservatiivisten ryhmien pääsyn johtopaikoille. Huomasin, että nykyään esimerkiksi kaikki hiippakunnan komiteat on varustettu Opus Dein jäsenillä. Miksiköhän?
Me, jotka kuulumme Seurakuntalaisen ryhmistä viimeisimpiin, voimme vain odottaa, sillä uskon, että vähitellen muutkin "heräävät" huomaamaan ja toimimaan. Isä Janin osakseen saamatta vääryyttä ei KUKAAN kristitty voi hyväksyä tai suvaita!!!Voisikohan ODn läsnäolo selittyä sillä, että he yksinkertaisesti ovat papistosta kaikkein akateemisesti pätevimmät? Ei, syynä on selvästi salaliitto, jolla yritetään peitellä totuus Maria Magdalenan johtajuudesta ja suhteesta Herraamme.... Huhhuh.
- ekumeenikko
Huhhuh kirjoitti:
Voisikohan ODn läsnäolo selittyä sillä, että he yksinkertaisesti ovat papistosta kaikkein akateemisesti pätevimmät? Ei, syynä on selvästi salaliitto, jolla yritetään peitellä totuus Maria Magdalenan johtajuudesta ja suhteesta Herraamme.... Huhhuh.
Isä Jan Aarts on teologian tohtori ja isä Tuomo Vimpari on ainakin kanonisen oikeuden tohtori, muistaakseni lisäksi teologian ja valtiotieteen lisensiaatti. Kumpikaan ei toimi tai ei saa toimia enää Suomessa! Otapa siitä selvää...
Opus Dein fundamentalistiporukat ovat olleet kovia valehtelijoita. Yksi valhe on isä Rudolf Larenzin väitöskirja, joka (yhden papeistamme mukaan) hyväksyttiin pelkästään armosta eli alimmalla mahdollisimmalla arvosanalla. Ja sekin käsitteli niin ufoaihetta, että kun Larenz sen AC:n kokouksessa esitteli, naurussa oli monilla pidättelemistä. Olin paikalla, joten tiedän. - fundamentalistiporukka
ekumeenikko kirjoitti:
Isä Jan Aarts on teologian tohtori ja isä Tuomo Vimpari on ainakin kanonisen oikeuden tohtori, muistaakseni lisäksi teologian ja valtiotieteen lisensiaatti. Kumpikaan ei toimi tai ei saa toimia enää Suomessa! Otapa siitä selvää...
Opus Dein fundamentalistiporukat ovat olleet kovia valehtelijoita. Yksi valhe on isä Rudolf Larenzin väitöskirja, joka (yhden papeistamme mukaan) hyväksyttiin pelkästään armosta eli alimmalla mahdollisimmalla arvosanalla. Ja sekin käsitteli niin ufoaihetta, että kun Larenz sen AC:n kokouksessa esitteli, naurussa oli monilla pidättelemistä. Olin paikalla, joten tiedän.Painuhan luterilainen mäkeen!!! Se etta Aarts 'väitteli' Lutherista Helsingissä ei tee hänestä, tai kenestäkään muusta, pätevää mihinkään kirkolliseen virkaan. Hyvä pappi hän kyllä oli, ei ole pahaa sanomista.
Vimpari on ulkomailla omasta tahdostaan. On tervetullut takaisin koska tahansa.
Lopeta sinäkin pelleily ja palaa luterilaisten ystäviesi kanssa mellastamaan muualle. Jäitä hattuun, 'ekumeenikko' ... He he... en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa... Nauru pidentää ikää, joten räkänauru päälle!!! - 3nity
Isä Janista en kommentoi enempää koska lupasin olla kommentoimatta.Paroni kirjoitti: "Kiitos piispa Paulin ja isä Janin meillä ei ole omia pappeja vaan neokatekumeenit ja Opus Dei!"
Millä lailla siis tuo on piispa Paulin tai isä Janin vika? - paroni von Münchhausen
3nity kirjoitti:
Paroni kirjoitti: "Kiitos piispa Paulin ja isä Janin meillä ei ole omia pappeja vaan neokatekumeenit ja Opus Dei!"
Millä lailla siis tuo on piispa Paulin tai isä Janin vika?ja isä Jan olisivat nähneet enmmän vaivaa omien hiippakuntapappien hankkimiseksi tänne, siis kutsumusten aikaansaamiseksi, niin tuskin meillä tarvittaisiin enää Opus Deitä tai Neokatekumeeneja.
Suomessa tilanne on on erittäin outo sillä omia hiippakuntapappeja ei kertakaikkiaan ole. Ja johdossa hääräävät sääntökuntalaiset vahvistettuna Opus Deillä ja Neokatekumeeneilla.
Tällä hetkellä on tietysti parempi, että meillä on edes Opus Dei, Neokatekumeenit ja SCJ. Mutta kyllä vihdoin pitäisi ruveta miettimään myös omien pappien tänne saantia. Se olisi minusta hyvä pitkäntähtäimen ratkaisu hiippakuntamme ongelmiin. - Tiellä kulkija
ekumeenikko kirjoitti:
"Isä J:n olen tuntenut kymmeniä vuosia. En kommentoi muuten muuta kuin sanon, ettei ole ollut eikä tule olemaan pahemmin ikävä."
Todella surullista luettavaa! Miten joku kristityksi itseään kutsuva voi koskaan kirjoittaa näin kylmästi ja tunteettomasti toisen kohtaamasta vääryydestä? Oletan, että sinulle pappi on samanlainen palvelija kuin kaupan myyjä, johon ei tarvitse erityistä sielunhoitosuhdetta rakentaa. Sellainen ei ole kristillistä!Eiköhän sitä vääryyttä ja kaikenlaista kummallisuutta löydy sieltä toiseltakin puolelta (siis ko. papin puolelta). En kommentoi asiaa enempää julkisesti. Ihmettelen vaan.
- Tiellä kulkija
Tiellä kulkija kirjoitti:
Eiköhän sitä vääryyttä ja kaikenlaista kummallisuutta löydy sieltä toiseltakin puolelta (siis ko. papin puolelta). En kommentoi asiaa enempää julkisesti. Ihmettelen vaan.
Lisään vielä edelliseen.
"..... kaikenlaisella kummallisuudella ym." en tarkoita pelkästään näitä viime vuosien tapahtumia vaan myös edellisen piispan aikaa sekä myös aikaa jolloin olimme ilman piispaa. - Johannes XXIV
Isä Janista en kommentoi enempää koska lupasin olla kommentoimatta.Paroni, sinä kuulut Wróbelia VOIMAKKAASTI tukevien joukkoon, koska olet "hassu poikkeus"! Sinulle riittää, että on piispa ja... eja eja alalà (kirjoitetaanko näin?), kuten Mussolinin aikana: sokea tottelevaisuus, sokea usko ja sokeita taisteluita toisinajattelevia vastaan.
HERÄTYS, hyvä kaveri! - kysymysmerkki
ekumeenikko kirjoitti:
Me, jotka kuulumme Seurakuntalaisen ryhmistä viimeisimpiin, voimme vain odottaa, sillä uskon, että vähitellen muutkin "heräävät" huomaamaan ja toimimaan. Isä Janin osakseen saamatta vääryyttä ei KUKAAN kristitty voi hyväksyä tai suvaita!!!Oletko luterilaisen kirkon erään lehden palveluksessa?
- kysymysmerkki
kysymysmerkki kirjoitti:
Oletko luterilaisen kirkon erään lehden palveluksessa?
taida ollakaan. Kielenkäyttö viittaa ihan muualle. Peruutan kysymyksen.
- Vapaa
fundamentalistiporukka kirjoitti:
Painuhan luterilainen mäkeen!!! Se etta Aarts 'väitteli' Lutherista Helsingissä ei tee hänestä, tai kenestäkään muusta, pätevää mihinkään kirkolliseen virkaan. Hyvä pappi hän kyllä oli, ei ole pahaa sanomista.
Vimpari on ulkomailla omasta tahdostaan. On tervetullut takaisin koska tahansa.
Lopeta sinäkin pelleily ja palaa luterilaisten ystäviesi kanssa mellastamaan muualle. Jäitä hattuun, 'ekumeenikko' ... He he... en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa... Nauru pidentää ikää, joten räkänauru päälle!!!Pyydän anteeksi, mutta me yritämme käydä täällä keskustelua Heimo Langinvainion asiallisesta artikkelista, joka osaksi kuvasti hyvin Suomen katolisen kirkon viimeaikaista surkeaa tilaa.
Tietääkseni suomi24.fi ei ole varannut tätä keskustelua vain meille katolilaisille, joten sinulla ei ole mitään oikeutta lähettää luterilaisia "mäkeen". - Besserwisser
ekumeenikko kirjoitti:
Opus Dein fundamentalistiporukat ovat olleet kovia valehtelijoita. Yksi valhe on isä Rudolf Larenzin väitöskirja, joka (yhden papeistamme mukaan) hyväksyttiin pelkästään armosta eli alimmalla mahdollisimmalla arvosanalla. Ja sekin käsitteli niin ufoaihetta, että kun Larenz sen AC:n kokouksessa esitteli, naurussa oli monilla pidättelemistä. Olin paikalla, joten tiedän.Onko kukaan muu mahtanut lukea Suomessa toimivan opusdeiläisen kustantamon Okeanos oy:n vuonna 1999 julkaisemaa Jose Orlandisin kirjaa Katolisen kirkon historia?
Sitä lukiessa ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa!
Esimerkiksi Vatikaanin toisesta konsiilista ei ole juuri mitään hyvää sanottavaa. Sen sijaan sen kohdalla valitellaan mm., että "väkivaltainen neomodernistinen räjähdys" aiheutti "monenlaisia väärinkäytöksiä ns. 'konsiilin hengen nimessä'". Vähän tämän kohdan jälkeen todetaan, että onneksi Pyhä Henki sentään toimii Opus Dein välityksellä.
Jos tämä on jollakulla ainoa portti katolisen kirkon historiaan, olen järkyttynyt. - Vapaa
ja isä Jan olisivat nähneet enmmän vaivaa omien hiippakuntapappien hankkimiseksi tänne, siis kutsumusten aikaansaamiseksi, niin tuskin meillä tarvittaisiin enää Opus Deitä tai Neokatekumeeneja.
Suomessa tilanne on on erittäin outo sillä omia hiippakuntapappeja ei kertakaikkiaan ole. Ja johdossa hääräävät sääntökuntalaiset vahvistettuna Opus Deillä ja Neokatekumeeneilla.
Tällä hetkellä on tietysti parempi, että meillä on edes Opus Dei, Neokatekumeenit ja SCJ. Mutta kyllä vihdoin pitäisi ruveta miettimään myös omien pappien tänne saantia. Se olisi minusta hyvä pitkäntähtäimen ratkaisu hiippakuntamme ongelmiin.Olen, ehkäpä yllättävästi, täysin samaa mieltä paroni von Münchausenin kanssa. Mikään ei olisi meille parempaa kuin se, että meillä olisi omia suomalaisia tai ainakin Suomessa varttuneita pappeja. He tuntisivat jo lähtökohtaisesti maamme kielet, kulttuurin, ekumenisen tilanteen, tyylin (Turun joulukoristeet, huom!) jne. eivätkä olisi Wróbelin kaltaisia norsuja posliinikaupassa.
Sanon "lähtökohtaisesti", sillä suomalaisuus ei vielä ole mikään tae hyvästä papista (vrt. isä Jan ei ole alkujaan suomalainen), mutta se antaa HUOMATTAVASTI paremmat lähtökohdat täällä toimimiselle.
Mikä olisikaan otollisempaa kuin se, että meillä olisi niin paljon omia pappeja, että Opus Dein ja Neokatekumenaalien papit voitaisiin lähettää turhina maasta pois! - paroni von Münchhausen
Johannes XXIV kirjoitti:
Paroni, sinä kuulut Wróbelia VOIMAKKAASTI tukevien joukkoon, koska olet "hassu poikkeus"! Sinulle riittää, että on piispa ja... eja eja alalà (kirjoitetaanko näin?), kuten Mussolinin aikana: sokea tottelevaisuus, sokea usko ja sokeita taisteluita toisinajattelevia vastaan.
HERÄTYS, hyvä kaveri!en suinkaan tue piispaamme sokeasti. Ja olisin paljon tyytyväisempi, jos piispa olsi Suomalainen, kunhan hän sitten pyrkisi opettamaan kirkon linjan mukaisesti.
Minusta kapina kaikkea sitä vastaan mitä piispa tekee ei johda mihinkään ratkaisuun. Jos taas idea on vain hankkiutua eroon piispasta niin se on kyllä helppoa järjestää, mutta siinä ei ole yhtään mitään järkeä.
Jos taas tarkoitusksenne on saada isä Jan takaisin Suomeen, niin sitten minusta isä Janin ja hänen avustajien kannattaa tehdä aloite ja pyytää piispalat julkisesti anteeksi. Muutoin tilanne ei etene yhtään minnekkään. - Besserwisser
en suinkaan tue piispaamme sokeasti. Ja olisin paljon tyytyväisempi, jos piispa olsi Suomalainen, kunhan hän sitten pyrkisi opettamaan kirkon linjan mukaisesti.
Minusta kapina kaikkea sitä vastaan mitä piispa tekee ei johda mihinkään ratkaisuun. Jos taas idea on vain hankkiutua eroon piispasta niin se on kyllä helppoa järjestää, mutta siinä ei ole yhtään mitään järkeä.
Jos taas tarkoitusksenne on saada isä Jan takaisin Suomeen, niin sitten minusta isä Janin ja hänen avustajien kannattaa tehdä aloite ja pyytää piispalat julkisesti anteeksi. Muutoin tilanne ei etene yhtään minnekkään.Tässä tarvittaisiin ilmeisesti jonkin sortin ulkoista sovittelijaa korjaamaan tilanne. Jos ei paavillista erotuomaria saada kehiin, pitänee turvautua Martti Ahtisaaren toimistoon.
Vakavasti puhuen kompromissi voisi olla hyvä ideä, en usko, että kummankaan puolen yksipuolinen anteeksianto onnistuisi tai olisi hyväksi. - Vapaa
Besserwisser kirjoitti:
Onko kukaan muu mahtanut lukea Suomessa toimivan opusdeiläisen kustantamon Okeanos oy:n vuonna 1999 julkaisemaa Jose Orlandisin kirjaa Katolisen kirkon historia?
Sitä lukiessa ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa!
Esimerkiksi Vatikaanin toisesta konsiilista ei ole juuri mitään hyvää sanottavaa. Sen sijaan sen kohdalla valitellaan mm., että "väkivaltainen neomodernistinen räjähdys" aiheutti "monenlaisia väärinkäytöksiä ns. 'konsiilin hengen nimessä'". Vähän tämän kohdan jälkeen todetaan, että onneksi Pyhä Henki sentään toimii Opus Dein välityksellä.
Jos tämä on jollakulla ainoa portti katolisen kirkon historiaan, olen järkyttynyt.Ymmärrättekö nyt, miksi olen aina valittanut Opus Dein läsnäolosta hiippakunnassamme. Jo kauan ennen kirkkoruhtinas J. Wróbelin aikaa, OD:n naiset kylvivät samoja vihan hedelmiä; hajaannusta, piispa Paulin kauden arvostelua, valehtelua, moraaliteologian tuputtamista, ekumenian jarruttamista.
Kiitos, Besserwisser, tiedoistasi koskien Orlandisin kirjaa. Nyt tiedämme sen kaikki: Opus Dei vastusti ja vastustaa edelleen Vatikaanin 2. konsiilia. - kommentti sivusta
en suinkaan tue piispaamme sokeasti. Ja olisin paljon tyytyväisempi, jos piispa olsi Suomalainen, kunhan hän sitten pyrkisi opettamaan kirkon linjan mukaisesti.
Jos taas tarkoitusksenne on saada isä Jan takaisin Suomeen, niin sitten minusta isä Janin ja hänen avustajien kannattaa tehdä aloite ja pyytää piispalat julkisesti anteeksi. Muutoin tilanne ei etene yhtään minnekkään."Jos taas idea on vain hankkiutua eroon piispasta niin se on kyllä helppoa järjestää, mutta siinä ei ole yhtään mitään järkeä."
Miten tämä "helposti järjestäminen" tapahtuu?
Eli tunnetaanko room.kat. kirkon historiassa tapausta, jossa maallikot olisivat saaneet piispan vaihdettua painostamalla?
Kyselin jo tuolla alempana, mutta en saanut ketään järkevää hereille. - Johannes XXIV
keskiäkäinen kirjoitti:
En varmasti kuulu yhteenkään järjettömistä nipuistasi. Mutta esitän yhden ryhmän, joka kyllä on kasvussa: me, jotka olemme yhä enemmän vihaisia teidän räkyttäjien tekemisistä.Olet varmasti "hassu tapaus". Never mind.
Sinun vihallasi ja sinun ennakkoluuloillasi voisit kuitenkin saada hermoromahduksen. Suosittelen: vähän lääkitystä ja muutama kuukausi lomaa kaukana keskustelufoorumeista. - Besserwisser
Vapaa kirjoitti:
Ymmärrättekö nyt, miksi olen aina valittanut Opus Dein läsnäolosta hiippakunnassamme. Jo kauan ennen kirkkoruhtinas J. Wróbelin aikaa, OD:n naiset kylvivät samoja vihan hedelmiä; hajaannusta, piispa Paulin kauden arvostelua, valehtelua, moraaliteologian tuputtamista, ekumenian jarruttamista.
Kiitos, Besserwisser, tiedoistasi koskien Orlandisin kirjaa. Nyt tiedämme sen kaikki: Opus Dei vastusti ja vastustaa edelleen Vatikaanin 2. konsiilia.Oikeastaan OD ei vastusta konsiilia, jos se tulkitaan heikäläisellä tavalla ja uskotaan, että oikeastaan P. Escriva oli varsinainen konsiilin äiti jo ennen kuin paavi oli konsiili-ideaansa saanutkaan.
OD tuomitsee kaikenlaisen "vapauksien ottamisen" konsiiliin vetoamalla, jos kyse ei ole OD-läisestä vapaudesta esiintyä kirkon pelastajana ja Pyhän Hengen äänitorvena. - Monica Lewinsky
kommentti sivusta kirjoitti:
"Jos taas idea on vain hankkiutua eroon piispasta niin se on kyllä helppoa järjestää, mutta siinä ei ole yhtään mitään järkeä."
Eli tunnetaanko room.kat. kirkon historiassa tapausta, jossa maallikot olisivat saaneet piispan vaihdettua painostamalla?
Kyselin jo tuolla alempana, mutta en saanut ketään järkevää hereille.Tämän neuvon päästä eroon hankalasta esimiehestä sääntökunnassa tai piispasta antoi minulle aikoinaan isä Martti.
- Seurakuntalainen
ekumeenikko kirjoitti:
Opus Dein fundamentalistiporukat ovat olleet kovia valehtelijoita. Yksi valhe on isä Rudolf Larenzin väitöskirja, joka (yhden papeistamme mukaan) hyväksyttiin pelkästään armosta eli alimmalla mahdollisimmalla arvosanalla. Ja sekin käsitteli niin ufoaihetta, että kun Larenz sen AC:n kokouksessa esitteli, naurussa oli monilla pidättelemistä. Olin paikalla, joten tiedän.Isä Rudolf Larenzin väitöskirja on nolona tapauksena lähes vaiettu kuoliaaksi, sillä se todella hyväksyttiin aikanaan (muistaakseni v. 1996 tai 1997) lähinnä säälistä ja alimmalla arvosanalla. Tämän minulle on kertonut sittemmin edesmennyt pappi. Väitöskirjan aiheena oli kvanttiteoria, mutta sitä ei ensin hyväksytty lainkaan, koska saksalaisella teoreettisen fysiikan laitoksella ei ymmärretty miten jokin pyhä Josèmaria liittyi kvanttiteoriaan.
Mielenkiintoista, että episodista tiedetään jopa kirkkomme ulkopuolella. Me katolilaiset sen sijaan tiedämme varsin hyvin, että Opus Dei pyrkii aina esittämään pappinsa "maailman parhaimpina ja koulutetuimpina". Onko näin vai ei, sen voi itse kukin arvoida, kun menee kuuntelemaan Larenzin ja Pradon huonohkolla englannilla esitettyjä moralisoivia saarnoja Henrikiin. - lupus
Seurakuntalainen kirjoitti:
Isä Rudolf Larenzin väitöskirja on nolona tapauksena lähes vaiettu kuoliaaksi, sillä se todella hyväksyttiin aikanaan (muistaakseni v. 1996 tai 1997) lähinnä säälistä ja alimmalla arvosanalla. Tämän minulle on kertonut sittemmin edesmennyt pappi. Väitöskirjan aiheena oli kvanttiteoria, mutta sitä ei ensin hyväksytty lainkaan, koska saksalaisella teoreettisen fysiikan laitoksella ei ymmärretty miten jokin pyhä Josèmaria liittyi kvanttiteoriaan.
Mielenkiintoista, että episodista tiedetään jopa kirkkomme ulkopuolella. Me katolilaiset sen sijaan tiedämme varsin hyvin, että Opus Dei pyrkii aina esittämään pappinsa "maailman parhaimpina ja koulutetuimpina". Onko näin vai ei, sen voi itse kukin arvoida, kun menee kuuntelemaan Larenzin ja Pradon huonohkolla englannilla esitettyjä moralisoivia saarnoja Henrikiin....meinaan tuo argumentointi :) "Kuulin ihan totena yhden tuttavan kertoneen yhdelle kaverille....".
Mikään ei paremmin leviä kuin juoru, paitsi perätön ja ilkeä juoru vähämielisten sitä levittäessä. - 3nity
Tiellä kulkija kirjoitti:
Lisään vielä edelliseen.
"..... kaikenlaisella kummallisuudella ym." en tarkoita pelkästään näitä viime vuosien tapahtumia vaan myös edellisen piispan aikaa sekä myös aikaa jolloin olimme ilman piispaa.Luulen, että moni täällä palaa halusta kuulla mitä pahaa sanottavaa isä Janista on. Minua ainakin kiinnostaa.
- Teresa O.
Monica Lewinsky kirjoitti:
Tämän neuvon päästä eroon hankalasta esimiehestä sääntökunnassa tai piispasta antoi minulle aikoinaan isä Martti.
tehdä piispalle palveluksen, sillä jos hän pitää pilinsä piilossa naisseurasa, niin mitään pahaa ei voi tapahtua hänelle. Sen sijaan jos joku yrittää saada hänet lankeamaan, niin hänet voi sitten heti laskea katkirkon kätyriksi.
Niin ja taitaa käydä pian niin, että edes tavallisetkaan papit eivät enää uskalla antaa suihin edes nunnille kun pelkäävät. - Suuri Paasto
Jos taas tarkoitusksenne on saada isä Jan takaisin Suomeen, niin sitten minusta isä Janin ja hänen avustajien kannattaa tehdä aloite ja pyytää piispalat julkisesti anteeksi. Muutoin tilanne ei etene yhtään minnekkään.ja katumuksen aika voisi saada molemmat osapuolet anteeksiantoon ja sovintoon toistensa ja Jumalan kanssa?!?
- Vapaa
Suuri Paasto kirjoitti:
ja katumuksen aika voisi saada molemmat osapuolet anteeksiantoon ja sovintoon toistensa ja Jumalan kanssa?!?
Sovintoa ja rauhaa me kaikki toivomme, emme kai me täällä huviksemme "riehu".
Ensimmäinen sovinnon ele, jota odotamme on, että isä Jan kutsutaan ehdoitta takaisin Suomeen ja että häneltä pyydetään julkisesti anteeksi. Tämä ei liene piispalta liikaa vaadittu.
Pallo on nyt piispalla. Me odotamme - ja rukoilemme. - Tiellä kulkija
3nity kirjoitti:
Luulen, että moni täällä palaa halusta kuulla mitä pahaa sanottavaa isä Janista on. Minua ainakin kiinnostaa.
Jumala näkee kaiken, tämänkin "sodan" ja Hän myös tietää paremmin kuin kukaan meistä, mikä tarkoitus tällä kaikella on. Jumalalla on valta lopettaa tämä sota silloin kun Hän haluaa ja juuri niin kuin Hän haluaa. Kirkon puun juuret ovat kuitenkin tukevasti kiinni maassa eivätkä tätä puuta mitkään myrskytuulet saa revittyä irti maasta. Kuolleet lehdet vain rapisevat ja se on vain hyväksi.
Olisikohan näin paaston aikana itsekunkin, allekirjoittanut mukaan lukien, syytä tutkistella omaatuntooan ja etsiä niitä "kuolleita lehtiä". - paroni von Münnchhausen
Vapaa kirjoitti:
Sovintoa ja rauhaa me kaikki toivomme, emme kai me täällä huviksemme "riehu".
Ensimmäinen sovinnon ele, jota odotamme on, että isä Jan kutsutaan ehdoitta takaisin Suomeen ja että häneltä pyydetään julkisesti anteeksi. Tämä ei liene piispalta liikaa vaadittu.
Pallo on nyt piispalla. Me odotamme - ja rukoilemme.rukoilen, että isä Jan tulisi järkiinsä ja pyytäisi minulta anteeksi.
- sureva
kommentti sivusta kirjoitti:
"Jos taas idea on vain hankkiutua eroon piispasta niin se on kyllä helppoa järjestää, mutta siinä ei ole yhtään mitään järkeä."
Kyselin jo tuolla alempana, mutta en saanut ketään järkevää hereille.Kyllä moni tietää. Vuosia sitten umpikatolilaisessa Itävallassa piispa "maattiin" pois seurakunnasta. Ihmiset makasivat kirkon portailla ja piispa lopuksi tajusi, ettei se tarkoittanutkaan tervetuliasseremooniaa. Voi noinkin tehdä.
- sureva
Vapaa kirjoitti:
Ymmärrättekö nyt, miksi olen aina valittanut Opus Dein läsnäolosta hiippakunnassamme. Jo kauan ennen kirkkoruhtinas J. Wróbelin aikaa, OD:n naiset kylvivät samoja vihan hedelmiä; hajaannusta, piispa Paulin kauden arvostelua, valehtelua, moraaliteologian tuputtamista, ekumenian jarruttamista.
Kiitos, Besserwisser, tiedoistasi koskien Orlandisin kirjaa. Nyt tiedämme sen kaikki: Opus Dei vastusti ja vastustaa edelleen Vatikaanin 2. konsiilia.Piispa Paul sanoi aikanaan, kun hän näki, että joka tapauksessa opparit tulevat aikaisemmin tai myöhämmin, että heille on annettava "hiljainen virkaa". Sitten tuli - valitettavasti - leukemiaa, tai opus dei, mutta se on melkein samaa. Kirjoitti tämän kaiken läsnäollut todistaja.
- sureva
lupus kirjoitti:
...meinaan tuo argumentointi :) "Kuulin ihan totena yhden tuttavan kertoneen yhdelle kaverille....".
Mikään ei paremmin leviä kuin juoru, paitsi perätön ja ilkeä juoru vähämielisten sitä levittäessä.sattuiko totuus? Tule tänne, mami laittaa pipin päällä vähän johannespulverin. (Johannes XXIII)
- HiSu
Siinä jutussahan ei otsikko kyllä hirveästi vastannut sisältöä... Luulin jutun olevan jotain piispa-kritiikkiä, mutta siinähän vain alussa todettiin tämä katolilaisten hämmennys, mutta juttu miltei kokonaisuudessaan koski ihan muita asioita. Aloin miettiä, oliko otsikon raflaavuus ihan tahallista.
- Keski-ikäinen
Heimo Langinvainion teksti aiheutti minussa melkoisen pettymyksen. Miksi hän ei sanonut sanaakaan täällä vallitsevasti anekaupasta tai puuttunut suoraan Fideksen tilaan? Langinvainion diplomatia jäi pahasti puolitiehen ja varsinkin loppu oli varsinaista sillisalaattia. Enemmänkin olisi aiheesta saanut irti.
- sureva
Muista ystävä, että Heimon tie tähän artikkelin asti kulki "spiritualiteetista" Ja se on melko pitkä tie. Ansiot hänelle silti.
- Kuulin
Kuulin tuttavaltani, pastoraalineuvoston jäseneltä, että neuvosto kokoontuu nykyään vain kerran vuodessa ja itse kokoukset ovat melkein kokonaan Wroblelin yksinpuhelua. Tämä teille tiedoksi.
- minä
Sama on kantautunut meikänaisen korviin; koko höpöneuvosto on nykyhallinnon alla redusoitu sisällöllisesti kumileimasimen tasolle. Kiitos Ruplan!
Ennen vanhaan neuvosto antoi jopa kannanottoja katolisen kirkon nimissä. Kuvitelkaa olisiko tämä koskaan mahdollista Ruplan alaisuudessa. No ei varmasti! Koko neuvosto joutuisi maanpakoon Hollantiin sellaista vauhtia, että Finnairin puhelinpalvelu tukkeutuisi. - Vapaa
Sain osallistua pastoraalineuvoston kokouksiin piispa Paulin aikana ja voin heti paikalla sanoa, että tuolloin neuvosto KESKUSTELI yhdessä kokonaisen viikonlopun. Lauantai-ilta oli perinteisesti epävirallisempi. Kaikki tämä loi melkoista luottamusta piispaa kohtaan, joka todella tahtoi KUUNNELLA meitä maallikoita ja panostaa meihin.
- Varattu
Tiedoksi sinulle, Vapaa ja muut rappioliberaalit: me murskaamme teidät :).
- Rappioliberaali
Hui, nyt mua kyllä pelottaa!
- jykke vaan
Rappioliberaali kirjoitti:
Hui, nyt mua kyllä pelottaa!
Älä ole peloissasi, Suomessa on uskonnonvapaus! Saat milloin tahansa vaihtaa kirkkokuntaa, eikä sinun tarvitse enää olla vastenmielinen typerys, joka pilkkaa katolista kirkkoa.
Muissa kirkoissa kaltaisesi räkä suussa paasaavat ääliöt jopa voivat saadakin aikaan haluamiaan muutoksia. - Rappioliberaali
jykke vaan kirjoitti:
Älä ole peloissasi, Suomessa on uskonnonvapaus! Saat milloin tahansa vaihtaa kirkkokuntaa, eikä sinun tarvitse enää olla vastenmielinen typerys, joka pilkkaa katolista kirkkoa.
Muissa kirkoissa kaltaisesi räkä suussa paasaavat ääliöt jopa voivat saadakin aikaan haluamiaan muutoksia.oletko nähnyt tai kuullut minun pilkkaavan katolista kirkkoa? Ehkä sinä voisit liittyä vaikka lefebvreläisiin?
- medianomi
Luulenpa että miesparka sai pahasti aamukahvit väärään kurkkuun luettuaan minkälaisen otsikon ja ingressin hesarin toimitus oli hänen jutulleen laittanut :)
Kyllä se niin on, että ei pitäisi lähteä peliin, jonka sääntöjä ei osaa. Lehden tekevät toimittajat, aina.- Vapaa
Luultavasti Heimo Langinvainio sai itse vaikuttaa myös otsikkoon ja ingressiin. Minusta ne vastasivat hyvin sisältöä, josta jäi tosin puuttumaan mm. anekaupan uusi kukoistaminen kirkkoruhtinas Wróbelin johtamassa hiippakunnassa.
- medianomi
Vapaa kirjoitti:
Luultavasti Heimo Langinvainio sai itse vaikuttaa myös otsikkoon ja ingressiin. Minusta ne vastasivat hyvin sisältöä, josta jäi tosin puuttumaan mm. anekaupan uusi kukoistaminen kirkkoruhtinas Wróbelin johtamassa hiippakunnassa.
Otsikollehan ei löytynyt katetta itse jutussa, jossa puhutiin ihan aidoilla langinvainiolaisilla sanakäänteillä :)
Katolilaisten keskuudessa on pieni, mutta sitäkin kovaäänisempi sakilaisporukka, joka ei väsy hokemasta samaa mantraa. Aivan sama kuin presidentinlinnan itsenäisyyspäiväjuhlinen "kuokkavieraiden" otsikoitaisiin edustavan koko Suomen kansaa.
Kyllä te voitte Langinvainiosta tehdä itsellenne vaikka patsaan, mutta en usko hänen ilahtuvan juurikaan enempää kuin isä Jan ilahtui mielenosoituksestanne. - Besserwisser
medianomi kirjoitti:
Otsikollehan ei löytynyt katetta itse jutussa, jossa puhutiin ihan aidoilla langinvainiolaisilla sanakäänteillä :)
Katolilaisten keskuudessa on pieni, mutta sitäkin kovaäänisempi sakilaisporukka, joka ei väsy hokemasta samaa mantraa. Aivan sama kuin presidentinlinnan itsenäisyyspäiväjuhlinen "kuokkavieraiden" otsikoitaisiin edustavan koko Suomen kansaa.
Kyllä te voitte Langinvainiosta tehdä itsellenne vaikka patsaan, mutta en usko hänen ilahtuvan juurikaan enempää kuin isä Jan ilahtui mielenosoituksestanne."Katolilaisten keskuudessa on pieni, mutta sitäkin kovaäänisempi sakilaisporukka, joka ei väsy hokemasta samaa mantraa."
Niin on ja se mantra kuuluu, että voi, kun niin kivaa piispaa vainotaan.
Näiden sakilaisten kielenkäyttökin on oikein sakilaista. - medianomi
Besserwisser kirjoitti:
"Katolilaisten keskuudessa on pieni, mutta sitäkin kovaäänisempi sakilaisporukka, joka ei väsy hokemasta samaa mantraa."
Niin on ja se mantra kuuluu, että voi, kun niin kivaa piispaa vainotaan.
Näiden sakilaisten kielenkäyttökin on oikein sakilaista.Löysitkö uuden kivan sanan mantravarastoosi?
Voit varmaan liittää sen monipuolisen nimimerkkivarastosi jatkoksi. - Vapaa
medianomi kirjoitti:
Kyllä te voitte Langinvainiosta tehdä itsellenne vaikka patsaan, mutta en usko hänen ilahtuvan juurikaan enempää kuin isä Jan ilahtui mielenosoituksestanne.Oletko koskaan ajatellut miksi koko kuohuntaa ei ollut piispa Paulin 30 vuotta kestäneenä aikana? Ei silloin ollut Katkirkkoa, ei pahaa mieltä, ei Hollantiin karkotettuja pappeja, ei hajaannusta, ei mielenosoituksia...
Vai olemme me pieni porukka? Suomessa on n. 8.000 katolilaista ja pelästään kirkkoruhtinas Wróbelin anekauppaa kritisoiva keskusteluni on luettu jo yli 6.000 kertaa. Toki osa lukijoista on ei-katolilaisia, mutta enpä usko tavallisen kadunmiehen tähän katolilaisuus-keskusteluun hevin eksyvän.
En ole tekemässä Langinvainiosta patsasta, mutta te olette kovaa vauhtia jo väsäämässä piispa Wróbelista patsasta, jota kumarrella. Saanko ehdottaa, että kirjoitatte sen jalkaan arvonimen kirkkoruhtinas? Se kertoisi kaiken. - medianomi
Vapaa kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut miksi koko kuohuntaa ei ollut piispa Paulin 30 vuotta kestäneenä aikana? Ei silloin ollut Katkirkkoa, ei pahaa mieltä, ei Hollantiin karkotettuja pappeja, ei hajaannusta, ei mielenosoituksia...
Vai olemme me pieni porukka? Suomessa on n. 8.000 katolilaista ja pelästään kirkkoruhtinas Wróbelin anekauppaa kritisoiva keskusteluni on luettu jo yli 6.000 kertaa. Toki osa lukijoista on ei-katolilaisia, mutta enpä usko tavallisen kadunmiehen tähän katolilaisuus-keskusteluun hevin eksyvän.
En ole tekemässä Langinvainiosta patsasta, mutta te olette kovaa vauhtia jo väsäämässä piispa Wróbelista patsasta, jota kumarrella. Saanko ehdottaa, että kirjoitatte sen jalkaan arvonimen kirkkoruhtinas? Se kertoisi kaiken.Minäkin olen sen juttusi lukenut, muistaakseni. Vähän nuo menevät löpinäsi minulta sekaisin, kun tunget noita samoja asioita milloin minkäkin otsikon alle.
Minä en edelleenkään näe kuohuntaa, vain pienen mutta äänekkään räyhäporukan, joka ilmeisesti ei vielä edellisen piispan aikan ollut keksinyt mitä kaikkea mukavaa jäynää joutilas mieli voikaan saada aikaan internetin välityksellä. - Vapaa
medianomi kirjoitti:
Minäkin olen sen juttusi lukenut, muistaakseni. Vähän nuo menevät löpinäsi minulta sekaisin, kun tunget noita samoja asioita milloin minkäkin otsikon alle.
Minä en edelleenkään näe kuohuntaa, vain pienen mutta äänekkään räyhäporukan, joka ilmeisesti ei vielä edellisen piispan aikan ollut keksinyt mitä kaikkea mukavaa jäynää joutilas mieli voikaan saada aikaan internetin välityksellä.Vedän sen johtopäätöksen, että sinun mielestäsi siis pieni hiippakuntamme on yhtenäinen, elävä, keskusteleva, avoin, ekumeenisesti valveutunut, aktiivinen, hengellisesti rikas... Anteeksi, mutta minun on pakko kysyä: missä pilvilinnassa asut?
Olen ollut koko ikäni katolilainen. Jos sinäkin olisit nähnyt piispa Paulin 30 vuotta kestäneen piispuusajan, olisit jo sinäkin heilumassa kylttien kanssa halveksumasi katkirkkolaisten joukossa. Mutta oletan sanojesi perusteella, että olet vielä varsin tuore katolilainen (jos edes sitäkään). Tervetuloa siis keskelle kuohuntaa! - minä
medianomi kirjoitti:
Kyllä te voitte Langinvainiosta tehdä itsellenne vaikka patsaan, mutta en usko hänen ilahtuvan juurikaan enempää kuin isä Jan ilahtui mielenosoituksestanne.Taas noi kuunarikerholaiset on täällä vaudissa! Tarjoavatko oparit teille ikioman laptopin, jotta voitte täällä puolustella Ruplaa niin, että veri virtaa?
- minä
medianomi kirjoitti:
Kyllä te voitte Langinvainiosta tehdä itsellenne vaikka patsaan, mutta en usko hänen ilahtuvan juurikaan enempää kuin isä Jan ilahtui mielenosoituksestanne.Taas noi kuunarikerholaiset on täällä vaudissa! Tarjoavatko oparit teille ikioman laptopin, jotta voitte täällä puolustella Ruplaa niin, että veri virtaa?
- Ilta Rauha
Vapaa kirjoitti:
Vedän sen johtopäätöksen, että sinun mielestäsi siis pieni hiippakuntamme on yhtenäinen, elävä, keskusteleva, avoin, ekumeenisesti valveutunut, aktiivinen, hengellisesti rikas... Anteeksi, mutta minun on pakko kysyä: missä pilvilinnassa asut?
Olen ollut koko ikäni katolilainen. Jos sinäkin olisit nähnyt piispa Paulin 30 vuotta kestäneen piispuusajan, olisit jo sinäkin heilumassa kylttien kanssa halveksumasi katkirkkolaisten joukossa. Mutta oletan sanojesi perusteella, että olet vielä varsin tuore katolilainen (jos edes sitäkään). Tervetuloa siis keskelle kuohuntaa!Nimimerkki Vapaa olen minäkin ollut syntymästäni saakka katolilainen ja tuntenut piispa Paulin koko hänen Suomessa oloaikansa. En ymmärrä, miksi pitää koko ajan mainostaa jokaisessa kirjoituksessa näitä vuosilukuja. Minulle jokainen katoliseen kirkkoon kuuluva on samanarvoinen ihminen, ei kirkkoon kuulumisaika tee kenestäkään sen parempaa tai huonompaa katolilaista.
Piispa Paulin aikana Suomessa elettiin monessa suhteessa kanonista lakia rikkovaa elämää. Tuolla katolista kummia käsittelevässä tekstissä on hyvä esimerkki asiasta. Eli ennen avioliittoa kirjallisesti annetulla lupauksella kastaa lapset katolisiksi, jolloin kummi on tietysti myös katolinen, ei ole merkitystä käytännössä. Tällaisia ajatuksia tuntuu olevan monista muistakin asioista tässä piispa Paulin jälkeisessä ajassa Katolisessa kirkossa Suomessa.
Minulle opetettiin jo lapsena kunnioitus piispaa ja pappeja kohtaan. Suomessa on ennenkin ollut piispana ja pappeina persoonallisuuksia ellet satu muistamaan. Aina on selvitty ja elämä on jatkunut eteenpäin. - Vapaa
Ilta Rauha kirjoitti:
Nimimerkki Vapaa olen minäkin ollut syntymästäni saakka katolilainen ja tuntenut piispa Paulin koko hänen Suomessa oloaikansa. En ymmärrä, miksi pitää koko ajan mainostaa jokaisessa kirjoituksessa näitä vuosilukuja. Minulle jokainen katoliseen kirkkoon kuuluva on samanarvoinen ihminen, ei kirkkoon kuulumisaika tee kenestäkään sen parempaa tai huonompaa katolilaista.
Piispa Paulin aikana Suomessa elettiin monessa suhteessa kanonista lakia rikkovaa elämää. Tuolla katolista kummia käsittelevässä tekstissä on hyvä esimerkki asiasta. Eli ennen avioliittoa kirjallisesti annetulla lupauksella kastaa lapset katolisiksi, jolloin kummi on tietysti myös katolinen, ei ole merkitystä käytännössä. Tällaisia ajatuksia tuntuu olevan monista muistakin asioista tässä piispa Paulin jälkeisessä ajassa Katolisessa kirkossa Suomessa.
Minulle opetettiin jo lapsena kunnioitus piispaa ja pappeja kohtaan. Suomessa on ennenkin ollut piispana ja pappeina persoonallisuuksia ellet satu muistamaan. Aina on selvitty ja elämä on jatkunut eteenpäin.En tiedä minkä ikäinen olet, mutta saanen epäillä, että olisit ollut aktiivikatolilainen koko piispa Paulin kauden.
Sanomattakin on selvää, että minulle kaikki katolilaiset ovat samanarvoisia. Minua vain huolestuttaa suuresti kirkkoon viime vuosina liittyneiden joukossa kasvava fanaatikkojen määrä, mikä ilmenee mm. täydellisessä kritiikittömyydessä piispaa kohtaan.
Seuraatko ulkomaisia katolisia lehtiä? Jos seuraisit, tietäisit, että piispojen oikeutettu arvostelu kuuluu katolisen kirkon elämään ja siinä käytävään keskusteluun. Joskus se on jopa velvollisuus, kuten silloin, jos piispa on toiminut epäoikeudenmukaisesti tai väärin. Juuri näin on tapahtunut Suomessa mm. isä Janin tapauksessa.
Oletko kanonisen lain erikoisasiantuntija, kun tiedät, että "Piispa Paulin aikana Suomessa elettiin monessa suhteessa kanonista lakia rikkovaa elämää"? Luulin, että sen tohtoreita Suomessa oli vain sittemmin Vatikaanin muuttanut isä Tuomo Vimpari. Enkä ole koskaan kuullut häneltä moisia arvioita.
Lopuksi: Et kai luule, että me huviksemme käymme tätä keskustelua? Me teemme sen rakkaudesta kirkkoa kohtaan samalla rukoillen, että kerran Suomenkin katoliseen kirkkoon palaisi rauha ja oikeudenmukaisuus. - medianomi
Vapaa kirjoitti:
Vedän sen johtopäätöksen, että sinun mielestäsi siis pieni hiippakuntamme on yhtenäinen, elävä, keskusteleva, avoin, ekumeenisesti valveutunut, aktiivinen, hengellisesti rikas... Anteeksi, mutta minun on pakko kysyä: missä pilvilinnassa asut?
Olen ollut koko ikäni katolilainen. Jos sinäkin olisit nähnyt piispa Paulin 30 vuotta kestäneen piispuusajan, olisit jo sinäkin heilumassa kylttien kanssa halveksumasi katkirkkolaisten joukossa. Mutta oletan sanojesi perusteella, että olet vielä varsin tuore katolilainen (jos edes sitäkään). Tervetuloa siis keskelle kuohuntaa!Sinä se vain "teet johtopäätöksiä" ja tunnut oikeasti uskovan niihin itsekin.
Kaltaistesi hurmahenkien kanssa on hedelmätöntä keskustella, mutta vastaan sinulle nyt tämän kerran. Pieni hiippakuntamme olisi luettelemasi kaltainen, ellei siinä juuri nyt olisi pientä, mutta sitkeää tulehduspesäkettä, joka pyrkii myrkyttämään hiippakuntaa, siis sinä ja kaltaisesi.
Tosin määrittelemme varmasti joitakin näistä asioista eri tavoin - minulle esimerkiksi ekumenia ei ole liberaalien ja protestanttien mielistelyä, eikä hengellinen rikkaus väärien oppien hyväksymistä, kuten katkirkkolaisilla.
Aivan alusta asti en piispa Paulin aikaa katolilaisena kokenut, mutta en kyllä osaa kokea, että katolilaiseksi syntyminen antaisi kenellekään oikeutta määritellä uskoni laatua. - Filbert
medianomi kirjoitti:
Sinä se vain "teet johtopäätöksiä" ja tunnut oikeasti uskovan niihin itsekin.
Kaltaistesi hurmahenkien kanssa on hedelmätöntä keskustella, mutta vastaan sinulle nyt tämän kerran. Pieni hiippakuntamme olisi luettelemasi kaltainen, ellei siinä juuri nyt olisi pientä, mutta sitkeää tulehduspesäkettä, joka pyrkii myrkyttämään hiippakuntaa, siis sinä ja kaltaisesi.
Tosin määrittelemme varmasti joitakin näistä asioista eri tavoin - minulle esimerkiksi ekumenia ei ole liberaalien ja protestanttien mielistelyä, eikä hengellinen rikkaus väärien oppien hyväksymistä, kuten katkirkkolaisilla.
Aivan alusta asti en piispa Paulin aikaa katolilaisena kokenut, mutta en kyllä osaa kokea, että katolilaiseksi syntyminen antaisi kenellekään oikeutta määritellä uskoni laatua."minulle esimerkiksi ekumenia ei ole liberaalien ja protestanttien mielistelyä, eikä hengellinen rikkaus väärien oppien hyväksymistä, kuten katkirkkolaisilla. "
Sanohan minulle katkirkkolaiselle yksi väärä oppi, jonka väität minun (ja/tai katkirkon ryhmänä) hyväksyneen.
Ei meillekään ekumenia mielistelyä ole vaan aitoa ja muita kunnioittavaa pyrkimystä kohti Kristuksen tahdon täyttämistä "että he yhtä olisivat". - mielipiteenvapaus
Filbert kirjoitti:
"minulle esimerkiksi ekumenia ei ole liberaalien ja protestanttien mielistelyä, eikä hengellinen rikkaus väärien oppien hyväksymistä, kuten katkirkkolaisilla. "
Sanohan minulle katkirkkolaiselle yksi väärä oppi, jonka väität minun (ja/tai katkirkon ryhmänä) hyväksyneen.
Ei meillekään ekumenia mielistelyä ole vaan aitoa ja muita kunnioittavaa pyrkimystä kohti Kristuksen tahdon täyttämistä "että he yhtä olisivat".Se että sinä et haudo mielessäsi naispappeja, piispojen karkotusta ja homoliittoja, ei tarkoita että kukaan katkirkkolaisista ei näitä harhaisi mielipiteitä puolusta. Mielipiteenvapaus ei tarkoita sitä että mitä kirkko sanoo on vastustettava! Sinä taidatkin olla katkirkon konservatiivisempaa siipeä… Siitä sinulle kaikki kunnia. Samaten ei voi koko katkirkkoa syyttää. Mutta isoa osaa kyllä.
- ekumeenikko
Vapaa kirjoitti:
En tiedä minkä ikäinen olet, mutta saanen epäillä, että olisit ollut aktiivikatolilainen koko piispa Paulin kauden.
Sanomattakin on selvää, että minulle kaikki katolilaiset ovat samanarvoisia. Minua vain huolestuttaa suuresti kirkkoon viime vuosina liittyneiden joukossa kasvava fanaatikkojen määrä, mikä ilmenee mm. täydellisessä kritiikittömyydessä piispaa kohtaan.
Seuraatko ulkomaisia katolisia lehtiä? Jos seuraisit, tietäisit, että piispojen oikeutettu arvostelu kuuluu katolisen kirkon elämään ja siinä käytävään keskusteluun. Joskus se on jopa velvollisuus, kuten silloin, jos piispa on toiminut epäoikeudenmukaisesti tai väärin. Juuri näin on tapahtunut Suomessa mm. isä Janin tapauksessa.
Oletko kanonisen lain erikoisasiantuntija, kun tiedät, että "Piispa Paulin aikana Suomessa elettiin monessa suhteessa kanonista lakia rikkovaa elämää"? Luulin, että sen tohtoreita Suomessa oli vain sittemmin Vatikaanin muuttanut isä Tuomo Vimpari. Enkä ole koskaan kuullut häneltä moisia arvioita.
Lopuksi: Et kai luule, että me huviksemme käymme tätä keskustelua? Me teemme sen rakkaudesta kirkkoa kohtaan samalla rukoillen, että kerran Suomenkin katoliseen kirkkoon palaisi rauha ja oikeudenmukaisuus.Taas kerran saamme kiittää Vapaata uudesta, mielenkiintoisesta keskustelusta.
Olen syvästi huolestunut siitä, etteivät monet katolilaiset ole vieläkään sisäistäneet ekumeniaa, vaan kokevat sen uhkaksi uskolleen. Mitä sellainen usko on, jonka puolesta täytyy pelätä?
Vapaa on oikeassa siitäkin, että ulkomailla keskustelu - ja tarvittaessa arvostelu - on erottamaton osa kirkon elämää. Luulen, että tämä on väistämättä tullut jäädäkseen Suomenkin katoliseen kirkkoon, mikä on hyvä.
"Et kai luule, että me huviksemme käymme tätä keskustelua? Me teemme sen rakkaudesta kirkkoa kohtaan samalla rukoillen, että kerran Suomenkin katoliseen kirkkoon palaisi rauha ja oikeudenmukaisuus." Täysin samaa mieltä. Kunpa muutkin ymmärtäisivät tämän. - ekumeenikko
minä kirjoitti:
Taas noi kuunarikerholaiset on täällä vaudissa! Tarjoavatko oparit teille ikioman laptopin, jotta voitte täällä puolustella Ruplaa niin, että veri virtaa?
Kuunarikerho on tietääkseni pienemmille, täällä ovat vaudissa Opus Dein isommat kaverit kirjoittamassa viimeistä päivää, sillä he tietävät, että seuraava piispa karkottaa heidät maasta.
- lupus
ekumeenikko kirjoitti:
Kuunarikerho on tietääkseni pienemmille, täällä ovat vaudissa Opus Dein isommat kaverit kirjoittamassa viimeistä päivää, sillä he tietävät, että seuraava piispa karkottaa heidät maasta.
Meinaatko että edellinen hyvä piispa heidät tänne kutsui, nykyinen huono antaa olla, ja seuraava ihan kamala kokonaan karkoittaa??
Varmaan tuollaisena ekumeenikkona osaat myös määrätä, keiden täällä sopisi olla? Vaikea kuvitella että yksikään sääntökunta olisi teille luterilaisille tarpeeksi liberaali. - vanha äkänen
ekumeenikko kirjoitti:
oman kirkkosi puolella ja soita siellä suutasi niin paljon kuin haluat, ole hyvä. Hyvien tapojen opettelukaan ei liene sinulle pahitteeksi. Kiitos!
- Sakkeus
vanha äkänen kirjoitti:
oman kirkkosi puolella ja soita siellä suutasi niin paljon kuin haluat, ole hyvä. Hyvien tapojen opettelukaan ei liene sinulle pahitteeksi. Kiitos!
tämä on kaikille avoin keskustelufoorumi ja tänne saavat kirjoittaa henkilöt tunnustustuntaan katsomatta. Itsekin tänne kirjoittelen, vaikka olenkin katolisesta kirkosta eronnut (minut on kastettu katoliseen uskoon lapsena, ole katolista sukua) enkä ole muuhun kirkkoon liittynyt enkä aiokaan liittyä. Keskustella kyllä aion.
- sureva
mielipiteenvapaus kirjoitti:
Se että sinä et haudo mielessäsi naispappeja, piispojen karkotusta ja homoliittoja, ei tarkoita että kukaan katkirkkolaisista ei näitä harhaisi mielipiteitä puolusta. Mielipiteenvapaus ei tarkoita sitä että mitä kirkko sanoo on vastustettava! Sinä taidatkin olla katkirkon konservatiivisempaa siipeä… Siitä sinulle kaikki kunnia. Samaten ei voi koko katkirkkoa syyttää. Mutta isoa osaa kyllä.
Viestisi oli hyvin sekava. Yritä uudestaan. Vähän rauhallisemmin, jooko?
- ekumeenikko
Tietääkö joku onko pastoraalineuvosto tosiaan lakkautettu sillä tavalla, että sen annetaan kokoontua vain kerran vuodessa Ruplan tiukassa valvonnassa?
- Seurakuntalainen
En ole pastoraalineuvoston jäsen enkä ole sitä koskaan ollutkaan, mutta olen kuullut, että Wróbelin runsaat neljä vuotta kestäneen piispakauden aikana pastoraalineuvosto olisi kokoontunut vasta kaksi kertaa. Se on erittäin vähän, kun muistamme, että piispa Verschurenin aikana neuvosto piti vähintään kaksi kokousta joka vuosi.
Piispa Wróbelin monissa kommervenkeissä ehkäpä huolestuttavinta on juuri tämä; hän ei tahdo kuunnella toisia. Kun hän tuli Suomeen täysin ummikkona ja omalaatuista kulttuuriamme tyystin tuntemattomana, hänelle tarjottiin varmasti neuvoa jos toista. Lähimmän neuvonantajansa hän lähetti runsaan vuoden kuluttua kiittämättömänä Hollantiin ja otti tämän tilanne puolalaisen maanmiehensä, joka asettui asumaan piispantaloon.
Jos siis Wróbel ei tahdo kuunnella pappeja, miten ikimaailmassa voimme kuvitella, että hän asettuisi avoimesti ja ennakkoluulottomasti kuulemaan meitä maallikoita? - ???
Seurakuntalainen kirjoitti:
En ole pastoraalineuvoston jäsen enkä ole sitä koskaan ollutkaan, mutta olen kuullut, että Wróbelin runsaat neljä vuotta kestäneen piispakauden aikana pastoraalineuvosto olisi kokoontunut vasta kaksi kertaa. Se on erittäin vähän, kun muistamme, että piispa Verschurenin aikana neuvosto piti vähintään kaksi kokousta joka vuosi.
Piispa Wróbelin monissa kommervenkeissä ehkäpä huolestuttavinta on juuri tämä; hän ei tahdo kuunnella toisia. Kun hän tuli Suomeen täysin ummikkona ja omalaatuista kulttuuriamme tyystin tuntemattomana, hänelle tarjottiin varmasti neuvoa jos toista. Lähimmän neuvonantajansa hän lähetti runsaan vuoden kuluttua kiittämättömänä Hollantiin ja otti tämän tilanne puolalaisen maanmiehensä, joka asettui asumaan piispantaloon.
Jos siis Wróbel ei tahdo kuunnella pappeja, miten ikimaailmassa voimme kuvitella, että hän asettuisi avoimesti ja ennakkoluulottomasti kuulemaan meitä maallikoita?Kun täällä palstalla nyt mutu-tietoa jaellaan lähes yksinomaan, kysynpä vaan ihan mielenkiinnosta, että kuunneltiinkos piispa Paulin aikaan KAIKKIA ryhmiä kirkon sisällä? Siis myös annettiinko "pahojen ja konservatiivisten " (=esim. OD ja muutamat muutkin yksilöt, jotka esim. täydestä sydämestä kannattivat kirkon opetusta) saada äänensä kuuluviin ja näkyviin vaikkapa Fides-lehdessä?
Mielestäni näin ei ollut. Kukin piispa tekee hiippakunnassaan omia linjauksia. On aina parempi, jos hän tekee niitä kirkon opetuksen mukaan. Vanhan piispan aikana kirkon oppi ei suinkaan ollut ensisijainen opetuksen kohde tai sitä ei mitenkään erityisesti suositeltu uskoville vakavasti otettavaksi saatikka elettäväksi.
Tämä kuva välittyi minulle ainakin, joka kävin infokurssilla tuona aikana ja monituiset kerrat isä Janin kanssa keskustelua erilaisista moraaliarvoista ja kysymyksistä.
Eipä sillä, ei ole kenenkään pakko elää katolisen opetuksen mukaan. Oma valinta, harjoittaako uskoa ja millä tavalla. On kuitenkin älyllisesti epärehellistä valita "katolisen supermarketin hyllyltä" vain semmoisia opetuksia, jotka miellyttävät.
Esimerkkejä: *kirkon kanta homojen avioliittoihin on selvä. Se on ollut selvä sen historian alusta alkaen. Olkoon se kuinka vaikea asia tahansa.
*Kirkon kanta avoliittoon on myös selvä. Sitä se on ollut niinikään aina.
*Kirkon kanta naispappeuteen on selvä. Jeesus ei tehnyt naisista pappeja. Kirkolla ei siksi ole siihen valtaa. Tämä ei poista naisen ja miehen samanarvoisuutta. Sama arvo, eri tehtäviä.
*Kirkon kanta ehkäisyyn on selvä. Kukin voi tutustua ensyklikaan "humanae vitae" myös suomen kielellä. Tutustuminen ihmisarvoiseen ehkäisyn vaihtoehtoon, engl.termi "NFP" on niinikään mahdollista netissä helposti.
Viimeksi mainitusta asiasta Pohjoismaiden piispainkokous teki lisäyksen Humanae Vitae-kiertokirjeen loppuun, jossa jonkin verran vesitettiin kirjeen sisältöä tai sen sitovuutta. Siinäpä osoitus selektiivisyydestä kirkon opetuksen suhteen.
Ei tarvitse kenenkään olla katolilainen tai harjoittaa uskoaan. Peiliin katsominen ja rehellisyys omien/kirkon julistamien moraaliarvojen suhteen kuitenkin lienee ensiarvoista.
Jos konservatiivisuus on kirkon opetuksen kuuntelua ja sen mukaan elämään pyrkimistä, se lienee jokaisen uskoaan harjoittavan katolilaisen velvollisuus? Kukaan ei ole täydellinen, mutta auttaako kirkkoa tai maailmaa se, että julistetaan täydellisyyteen pyrkiminen lähes synniksi? Totuus ja rakkaus eivät ole vastakohtia. Ne ovat molemmat Jumalan atribuutteja. Ne kuuluvat yhteen. - Ystävä
??? kirjoitti:
Kun täällä palstalla nyt mutu-tietoa jaellaan lähes yksinomaan, kysynpä vaan ihan mielenkiinnosta, että kuunneltiinkos piispa Paulin aikaan KAIKKIA ryhmiä kirkon sisällä? Siis myös annettiinko "pahojen ja konservatiivisten " (=esim. OD ja muutamat muutkin yksilöt, jotka esim. täydestä sydämestä kannattivat kirkon opetusta) saada äänensä kuuluviin ja näkyviin vaikkapa Fides-lehdessä?
Mielestäni näin ei ollut. Kukin piispa tekee hiippakunnassaan omia linjauksia. On aina parempi, jos hän tekee niitä kirkon opetuksen mukaan. Vanhan piispan aikana kirkon oppi ei suinkaan ollut ensisijainen opetuksen kohde tai sitä ei mitenkään erityisesti suositeltu uskoville vakavasti otettavaksi saatikka elettäväksi.
Tämä kuva välittyi minulle ainakin, joka kävin infokurssilla tuona aikana ja monituiset kerrat isä Janin kanssa keskustelua erilaisista moraaliarvoista ja kysymyksistä.
Eipä sillä, ei ole kenenkään pakko elää katolisen opetuksen mukaan. Oma valinta, harjoittaako uskoa ja millä tavalla. On kuitenkin älyllisesti epärehellistä valita "katolisen supermarketin hyllyltä" vain semmoisia opetuksia, jotka miellyttävät.
Esimerkkejä: *kirkon kanta homojen avioliittoihin on selvä. Se on ollut selvä sen historian alusta alkaen. Olkoon se kuinka vaikea asia tahansa.
*Kirkon kanta naispappeuteen on selvä. Jeesus ei tehnyt naisista pappeja. Kirkolla ei siksi ole siihen valtaa. Tämä ei poista naisen ja miehen samanarvoisuutta. Sama arvo, eri tehtäviä.
*Kirkon kanta ehkäisyyn on selvä. Kukin voi tutustua ensyklikaan "humanae vitae" myös suomen kielellä. Tutustuminen ihmisarvoiseen ehkäisyn vaihtoehtoon, engl.termi "NFP" on niinikään mahdollista netissä helposti.
Viimeksi mainitusta asiasta Pohjoismaiden piispainkokous teki lisäyksen Humanae Vitae-kiertokirjeen loppuun, jossa jonkin verran vesitettiin kirjeen sisältöä tai sen sitovuutta. Siinäpä osoitus selektiivisyydestä kirkon opetuksen suhteen.
Ei tarvitse kenenkään olla katolilainen tai harjoittaa uskoaan. Peiliin katsominen ja rehellisyys omien/kirkon julistamien moraaliarvojen suhteen kuitenkin lienee ensiarvoista.
Jos konservatiivisuus on kirkon opetuksen kuuntelua ja sen mukaan elämään pyrkimistä, se lienee jokaisen uskoaan harjoittavan katolilaisen velvollisuus? Kukaan ei ole täydellinen, mutta auttaako kirkkoa tai maailmaa se, että julistetaan täydellisyyteen pyrkiminen lähes synniksi? Totuus ja rakkaus eivät ole vastakohtia. Ne ovat molemmat Jumalan atribuutteja. Ne kuuluvat yhteen.Olen seurannut jonkin aikaa tätä keskustelua ja nyt tuli mieli puuttua siihen.
Opus Deikö seuraa täydestä sydämestä kirkon opetusta? Koskahan se on ollut täydestä sydämestä mukana ekumeniassa, sosiaalisessa työssä, köyhyyden poistamisessa? Ei koskaan.
Opus Dei ei ole uskollinen kirkon opetukselle. - Sakkeus
??? kirjoitti:
Kun täällä palstalla nyt mutu-tietoa jaellaan lähes yksinomaan, kysynpä vaan ihan mielenkiinnosta, että kuunneltiinkos piispa Paulin aikaan KAIKKIA ryhmiä kirkon sisällä? Siis myös annettiinko "pahojen ja konservatiivisten " (=esim. OD ja muutamat muutkin yksilöt, jotka esim. täydestä sydämestä kannattivat kirkon opetusta) saada äänensä kuuluviin ja näkyviin vaikkapa Fides-lehdessä?
Jos konservatiivisuus on kirkon opetuksen kuuntelua ja sen mukaan elämään pyrkimistä, se lienee jokaisen uskoaan harjoittavan katolilaisen velvollisuus? Kukaan ei ole täydellinen, mutta auttaako kirkkoa tai maailmaa se, että julistetaan täydellisyyteen pyrkiminen lähes synniksi? Totuus ja rakkaus eivät ole vastakohtia. Ne ovat molemmat Jumalan atribuutteja. Ne kuuluvat yhteen.kuulehan nyt. Kirkon kanta on noissakin mainitsemisssasi kysymyksissä itsestäänselvä vain fundamentalisteille, eikä se ole silloin katolisen kirkon kanta, ainostaan fundamentalistien, äärikonseravttiivien ja traditionalistien käsitys ja mielikuva siitä, millaisen kirkon he haluaisivat pitämään jyrkkyydellä noiden fundamentalistien itsensä horjuvaa minää kasassa. Ympäri maailman uskonsa vakavasti ottavat teologit - huom myös katoliset teologit - keskustelevat esiin nostamistasi kysymyksistä eivätkä ole keskenään samaa mieltä ja vielä vähemmän sinun kanssasi samaa mieltä. Kaikkien kirkkojen opetus elää ja on jatkuvan keskustelun ja uudelleentulkinnan kohteena eikä katolisen kirkon oppi, teologia ja moraaliset kannanotot tuossa suhteessa poikkea muiden kirkkojen elämästä: kaikkea on arvioitava ja päivitettävä koko ajan. Sitä sanotaan eläväksi uskoksi. Se mitä sinä viestissäsi tarjoat kiihkomielisesti, ei ole katolisen kirkon opetusta, vaan konservatiivisen fundamentalistin käsitys katolisesta kirkosta.
- Sakkeus
??? kirjoitti:
Jos konservatiivisuus on kirkon opetuksen kuuntelua ja sen mukaan elämään pyrkimistä, se lienee jokaisen uskoaan harjoittavan katolilaisen velvollisuus? Kukaan ei ole täydellinen, mutta auttaako kirkkoa tai maailmaa se, että julistetaan täydellisyyteen pyrkiminen lähes synniksi? Totuus ja rakkaus eivät ole vastakohtia. Ne ovat molemmat Jumalan atribuutteja. Ne kuuluvat yhteen.ylipäänsä tehnyt pappeja yhtään kenestäkään. Jeesus ei vihkinyt papeiksi miehiä, naisia eikä aaseja, eikä Jeesus perustanut yhtäkään instutionallista kirkkoa. Jeesuksen seuraajat muodostivat Jeesus-liikkeen ja on varsin kiistanalaista, miten hyvin tuon liikkeen ihanteet ovat koskaan saaneet tilaa varsinaisen kirkkolaitoksen elämässä.
- seuraajat
Sakkeus kirjoitti:
ylipäänsä tehnyt pappeja yhtään kenestäkään. Jeesus ei vihkinyt papeiksi miehiä, naisia eikä aaseja, eikä Jeesus perustanut yhtäkään instutionallista kirkkoa. Jeesuksen seuraajat muodostivat Jeesus-liikkeen ja on varsin kiistanalaista, miten hyvin tuon liikkeen ihanteet ovat koskaan saaneet tilaa varsinaisen kirkkolaitoksen elämässä.
hyvän asian ja idean - vähän samoin, kuin Parta-Kallen opetuslapset sosialismin?!?
- Elisabeth
??? kirjoitti:
Jos konservatiivisuus on kirkon opetuksen kuuntelua ja sen mukaan elämään pyrkimistä, se lienee jokaisen uskoaan harjoittavan katolilaisen velvollisuus? Kukaan ei ole täydellinen, mutta auttaako kirkkoa tai maailmaa se, että julistetaan täydellisyyteen pyrkiminen lähes synniksi? Totuus ja rakkaus eivät ole vastakohtia. Ne ovat molemmat Jumalan atribuutteja. Ne kuuluvat yhteen.Tähän on helppo vastata kirjan KATOLINEN USKOMME
sanoin:
Kirkko ei koskaan ole hyväksynyt ajatusta "puhtaasta" Kristuksen seurakunnasta. Kaikkien harhaoppien pohjalla on aina ollut pyrkimys luoda pyhä ja tahraton kirkko. Mutta usko kirkkoon merkitsee myös sen heikkouksien nöyrää hyväksymistä. (Sivu 274)
Näin pieneen hiippakuntaan on suorastaan hullunkurista työntää lahkoiksi luokiteltavia todellakin moderneja - siis iältään hyvin nuoria - järjestöjä (OD, neokatekumenaalit yms.), joiden toiminta tähtää palaamista perivanhoillisiin, taikauskonomaisiin uskontoteutuksiin!
Tässäkin tuhlaamme hyvää aikaamme tyhjän pohdintaan. Tiedämme hiippakunnassamme tapahtuneista vääryksistä ja niiden aiheuttajista. Ne on korjattava, mutta jankuttelu on mennyt liiallisuuksiin. Sanoista tekoihin! Myös katolisen kirkon piirissä tarvitaan kansalaisrohkeutta. Kansalaistottelemattomuudesta ei ole kysymys. - Syntyperäinen
Elisabeth kirjoitti:
Tähän on helppo vastata kirjan KATOLINEN USKOMME
sanoin:
Kirkko ei koskaan ole hyväksynyt ajatusta "puhtaasta" Kristuksen seurakunnasta. Kaikkien harhaoppien pohjalla on aina ollut pyrkimys luoda pyhä ja tahraton kirkko. Mutta usko kirkkoon merkitsee myös sen heikkouksien nöyrää hyväksymistä. (Sivu 274)
Näin pieneen hiippakuntaan on suorastaan hullunkurista työntää lahkoiksi luokiteltavia todellakin moderneja - siis iältään hyvin nuoria - järjestöjä (OD, neokatekumenaalit yms.), joiden toiminta tähtää palaamista perivanhoillisiin, taikauskonomaisiin uskontoteutuksiin!
Tässäkin tuhlaamme hyvää aikaamme tyhjän pohdintaan. Tiedämme hiippakunnassamme tapahtuneista vääryksistä ja niiden aiheuttajista. Ne on korjattava, mutta jankuttelu on mennyt liiallisuuksiin. Sanoista tekoihin! Myös katolisen kirkon piirissä tarvitaan kansalaisrohkeutta. Kansalaistottelemattomuudesta ei ole kysymys.Kiitos, Elisabeth.
Olen täysin samaa mieltä ja tässä suhteessa piispa Paul teki virhearvion. Opus Deitä, Neokatekumenaaleja ja muita samanlaisia ääriryhmiä ei olisi koskaan pitänyt päästää näin pieneen hiippakuntaan. Piispa Paul oli hyväntahtoinen heitäkin kohtaan ja luultavasti tahtoi antaa heille tilaisuuden yrittää. Ko. ryhmien toiminta on ollut täällä tuhoisaa ja ne ovat olleet aktiivisina lähinnä valheiden levittämisessä piispa Paulin kaudesta. Kiittämättömyys on maailman...
Nyt tarvitaan kansalaisuusrohkeutta; Opus Dei ulos Suomesta! - ???
Syntyperäinen kirjoitti:
Kiitos, Elisabeth.
Olen täysin samaa mieltä ja tässä suhteessa piispa Paul teki virhearvion. Opus Deitä, Neokatekumenaaleja ja muita samanlaisia ääriryhmiä ei olisi koskaan pitänyt päästää näin pieneen hiippakuntaan. Piispa Paul oli hyväntahtoinen heitäkin kohtaan ja luultavasti tahtoi antaa heille tilaisuuden yrittää. Ko. ryhmien toiminta on ollut täällä tuhoisaa ja ne ovat olleet aktiivisina lähinnä valheiden levittämisessä piispa Paulin kaudesta. Kiittämättömyys on maailman...
Nyt tarvitaan kansalaisuusrohkeutta; Opus Dei ulos Suomesta!Ja sekö auttaa että OD ja Neokatit ja kaikki kanssanne eri mieltä olevat ajetaan pois Suomesta? Fundamentalisti voi olla kovin monella eri tavalla... Miettikääpä!!
Siitäpä sitten puhdasta ja ihanaa onnelaa luomaan, ilman "äärikonservatiiveja" ja Wrobeleita.
Tulisikohan siitä semmoinen?
Jätän itse kunkin oman harkinnan ja omantunnon varaan pohdiskella sitä.
Ja vielä; Kirkon oppi sisältää käsittääkseni Raamatun, Tradition ja Opetusviran. Opetusviran tehtävä on tulkita Pietarin seuraajana edellisiä.
Kukaan yksittäinen teologi, saati kansanryhmä ei demokraattisesti päätä, mikä on katolisen opin mukaista, mikä ei.
Eri asia on, että jokainen on tietysti vapaa päättämään puolestaan, mitä moraalikoodeja noudattaa.
Rehellisyyttä, jälleen kerran!
Katolinen usko ja oppi EI ole mutu-asia tai "äänestyspäätös". Muilla kirkkokunnilla se voi sitä ollakin, ja olkoon. Siispä ne, joita katolisen opetuksen ehdottomus häiritsee, etsikööt onnelaansa vaikkapa protestanttisten veljiemme ja sisartemme luota.
Käsittääkseni ortodoksien käsitys uskosta ja moraalista sekä siitä, kuka niitä auktoriteetilla ja sitovasti määrittelee, on pitkälti sama -ilman Pietarin virkaa, toki.
Eli lyhyesti; kirkon alusta asti piispan virka oikean opin ja moraalin puollustamisessa ja määrittelyssä on ollut aivan keskeinen.
Protestanttisista yhteisöistä löytänee helpommin kotinsa myös se, joka katsoo, ettei Jeesus perustanut kirkkoa, vaan hänen seuraajansa -ja hekin vain siksi, etä jokin institutio olisi oltava ihmisten kokoamiseksi.
Katolinen usko näkee kirkon toisin. Se on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta ja siksi, että ihmiset voisivat löytää tien totuuten, pelastukseen, sittenkin, kun kirkon Herra ei enää olisi näkyvänä laumansa keskellä. kristus jätti kirkolleen tätä varten sen seitsemän sakramenttia.
Tämä kirjoitus ei ole mikään katekismus. Lähempää tietoa halajaville en voi muuta kuin suositella katolisen kirkon katekismusta, tulossa myös pian suomeksi. Nyt saatavana useimmilla ns. maailmankielillä.
Lukekaa, sivistykää. En tässä selitä omiani tai "konservatiivista agendaa" vaan ihan normaalia katolisen kirkon opetusta, meitä kaikkia katolilaisia uskomme mukaan elää haluavia, koskevaa. - minä
??? kirjoitti:
Ja sekö auttaa että OD ja Neokatit ja kaikki kanssanne eri mieltä olevat ajetaan pois Suomesta? Fundamentalisti voi olla kovin monella eri tavalla... Miettikääpä!!
Siitäpä sitten puhdasta ja ihanaa onnelaa luomaan, ilman "äärikonservatiiveja" ja Wrobeleita.
Ja vielä; Kirkon oppi sisältää käsittääkseni Raamatun, Tradition ja Opetusviran. Opetusviran tehtävä on tulkita Pietarin seuraajana edellisiä.
Kukaan yksittäinen teologi, saati kansanryhmä ei demokraattisesti päätä, mikä on katolisen opin mukaista, mikä ei.
Eri asia on, että jokainen on tietysti vapaa päättämään puolestaan, mitä moraalikoodeja noudattaa.
Katolinen usko ja oppi EI ole mutu-asia tai "äänestyspäätös". Muilla kirkkokunnilla se voi sitä ollakin, ja olkoon. Siispä ne, joita katolisen opetuksen ehdottomus häiritsee, etsikööt onnelaansa vaikkapa protestanttisten veljiemme ja sisartemme luota.
Käsittääkseni ortodoksien käsitys uskosta ja moraalista sekä siitä, kuka niitä auktoriteetilla ja sitovasti määrittelee, on pitkälti sama -ilman Pietarin virkaa, toki.
Eli lyhyesti; kirkon alusta asti piispan virka oikean opin ja moraalin puollustamisessa ja määrittelyssä on ollut aivan keskeinen.
Protestanttisista yhteisöistä löytänee helpommin kotinsa myös se, joka katsoo, ettei Jeesus perustanut kirkkoa, vaan hänen seuraajansa -ja hekin vain siksi, etä jokin institutio olisi oltava ihmisten kokoamiseksi.
Katolinen usko näkee kirkon toisin. Se on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta ja siksi, että ihmiset voisivat löytää tien totuuten, pelastukseen, sittenkin, kun kirkon Herra ei enää olisi näkyvänä laumansa keskellä. kristus jätti kirkolleen tätä varten sen seitsemän sakramenttia.
Tämä kirjoitus ei ole mikään katekismus. Lähempää tietoa halajaville en voi muuta kuin suositella katolisen kirkon katekismusta, tulossa myös pian suomeksi. Nyt saatavana useimmilla ns. maailmankielillä.
Lukekaa, sivistykää. En tässä selitä omiani tai "konservatiivista agendaa" vaan ihan normaalia katolisen kirkon opetusta, meitä kaikkia katolilaisia uskomme mukaan elää haluavia, koskevaa.Syntyperäinen teki ihan asiallisen huomautuksen ja katsokaa mitä sentimentaalista saastaa hän sai päälleen!
Give me a break! Lukekaa vaikka jenkkien tai sakujen katolisia lehtiä niin saatte tietää, millaisessa huudossa OD ja neokatkut ovat siellä! Vain wróobelilandiassa ne voivat päteä, kun piispana on täysi daiju, joka ei tiedä demokratiasta mitään.
Rupla ulos Suomesta - ja politrukit kanssa. - Syntyperäinen
??? kirjoitti:
Ja sekö auttaa että OD ja Neokatit ja kaikki kanssanne eri mieltä olevat ajetaan pois Suomesta? Fundamentalisti voi olla kovin monella eri tavalla... Miettikääpä!!
Lukekaa, sivistykää. En tässä selitä omiani tai "konservatiivista agendaa" vaan ihan normaalia katolisen kirkon opetusta, meitä kaikkia katolilaisia uskomme mukaan elää haluavia, koskevaa.Luuletko totissasi, että Suomeessa opetetaan nyt ensimmäistä kertaa katolista uskoa?
Oletan tämän perusteella, että olet vasta liittynyt kirkkoon tai sitten infokurssilainen. Ostapa kotiisi Finlandia Catholica -teos niin voit itse lukea miten kukoistava, yhtenäinen, ekumeenisesti suuntautunut ja keskusteleva hiippakunta täällä oli kauan, kauan ennen kirkkoruhtinas J. Wróbelin, Opus Dein ja Neokatekumenaalien rantautumista.
Omassa katekeesissasi on muuten kaksi tai kolme väärin ymmärrettyä kohtaa, joten suosittelen paluuta infokurssille. Kaikella ystävyydellä. Ja olisi myös mukavaa, jos esiintyisit edes nimimerkillä. Yritämme olla täällä persoonia, emme pelkkiä merkkejä. - ???
Syntyperäinen kirjoitti:
Luuletko totissasi, että Suomeessa opetetaan nyt ensimmäistä kertaa katolista uskoa?
Oletan tämän perusteella, että olet vasta liittynyt kirkkoon tai sitten infokurssilainen. Ostapa kotiisi Finlandia Catholica -teos niin voit itse lukea miten kukoistava, yhtenäinen, ekumeenisesti suuntautunut ja keskusteleva hiippakunta täällä oli kauan, kauan ennen kirkkoruhtinas J. Wróbelin, Opus Dein ja Neokatekumenaalien rantautumista.
Omassa katekeesissasi on muuten kaksi tai kolme väärin ymmärrettyä kohtaa, joten suosittelen paluuta infokurssille. Kaikella ystävyydellä. Ja olisi myös mukavaa, jos esiintyisit edes nimimerkillä. Yritämme olla täällä persoonia, emme pelkkiä merkkejä.Luin viestini uudelleen, ja huomasin, että todellakin yhden kohdan siitä voinee käsittää hieman väärin, nimittäin alussa olevan "Raamattu, Traditio, Opetusvirka" -määrittelyn. Olen pahoillani epäselvyydestä. Tarkoitan, että katolisen opin mukaan Rooman piispa yhdessä muiden häneen yhteydessä olevien piispojen kanssa tulkitsee sitovasti Raamattua ja kirkon traditiota. Oliko nyt ymmärrettävämpi?
Muuta virhettä en kirjoituksestani löytänyt. Ehkäpä sinä, arvon "Syntyperäinen", joka aina muistat erinomaisuuttasi "syntyperäisenä" katolilaisena korostaa, voisitkin valaista, missä kohtaa "katekeesini" oli niin virheellinen?
Infokurssille paluu olisi varmaankin hyödyllistä ihan itse kullekin. Oppimisen pahin este on ylpeys....Pyrin omalta osaltani sivistämään itseäni mahdollisuuksieni mukaan. Monilla elämän saroilla, ei vain "kirkollisesti"
Niin, makuasioista ei sovi kiistellä, mutta omana mielipiteenäni sanoisinpa vaan, että nimimerkkisi "Syntyperäinen" on mielestäni typerä. Saapi olla, mitäs se ketään liikuttaa.
Miksi siis kysymysmerkkien käyttäminen nimimerkkinä olisi sen pahempaa/parempaa?
Ja loppukaneettina;seurattuani nyt lyhyesti tätä palstaa ja sen keskustelua, olen tullut siihen tulokseen, että tämä ei ansaitse huomiotani. Vastaavan ajan kuin täällä viettämäni voin käyttää paljon paremmin. Joten Arrivederci ja kaikkea hyvää teille, "Syntyperäinen" ja muut höyrypäät. - Seurakuntalainen
??? kirjoitti:
Luin viestini uudelleen, ja huomasin, että todellakin yhden kohdan siitä voinee käsittää hieman väärin, nimittäin alussa olevan "Raamattu, Traditio, Opetusvirka" -määrittelyn. Olen pahoillani epäselvyydestä. Tarkoitan, että katolisen opin mukaan Rooman piispa yhdessä muiden häneen yhteydessä olevien piispojen kanssa tulkitsee sitovasti Raamattua ja kirkon traditiota. Oliko nyt ymmärrettävämpi?
Muuta virhettä en kirjoituksestani löytänyt. Ehkäpä sinä, arvon "Syntyperäinen", joka aina muistat erinomaisuuttasi "syntyperäisenä" katolilaisena korostaa, voisitkin valaista, missä kohtaa "katekeesini" oli niin virheellinen?
Infokurssille paluu olisi varmaankin hyödyllistä ihan itse kullekin. Oppimisen pahin este on ylpeys....Pyrin omalta osaltani sivistämään itseäni mahdollisuuksieni mukaan. Monilla elämän saroilla, ei vain "kirkollisesti"
Niin, makuasioista ei sovi kiistellä, mutta omana mielipiteenäni sanoisinpa vaan, että nimimerkkisi "Syntyperäinen" on mielestäni typerä. Saapi olla, mitäs se ketään liikuttaa.
Miksi siis kysymysmerkkien käyttäminen nimimerkkinä olisi sen pahempaa/parempaa?
Ja loppukaneettina;seurattuani nyt lyhyesti tätä palstaa ja sen keskustelua, olen tullut siihen tulokseen, että tämä ei ansaitse huomiotani. Vastaavan ajan kuin täällä viettämäni voin käyttää paljon paremmin. Joten Arrivederci ja kaikkea hyvää teille, "Syntyperäinen" ja muut höyrypäät.Äläpäs nyt ylvästele opeillasi, joista vanhana katekeettana löysin minäkin karkeita virheitä. Viepä tekstisi kenelle tahansa papille niin saat kuulla ne henkilökohtaisesti.
Noilla "tiedoilla" ei kannata paljoa ylvästellä eikä toisia läksyttää.
- ekumeenikko
Isä Jan on vakavasti sairaana ja syyllinen hänen romahtamiseensa on kaikkien tiedossa.
Kirkollisen vallan väärinkäytöllä häneltä riistettiin kaikki aina kotimaata ja kunniaa myöten. Nyt saa riittää!
Ehdotan mielenosoitusta 27.2. Minä en ainakaan ole juhlimassa tuolloin, vaan osoittamassa mieltä vaikka sitten yksin.- Vapaa
Toistan aiemman ehdotukseni mielenosoituksesta 27.2. Tässä tilanteessa en näe mitään syytä juhlia!
- minä
En tiennytkään. Nyt meni konseptit uusiksi.
- höyryäminen seis
Johan nyt taas höyryäminen alkoi. Mistä ihmeen romahtamisesta puhut. Kyllä on muusta sairaudesta kysymys.
Eiköhän myös runsaalla tupakoinnilla ole osuutta ko. sairauteen. - Vapaa
höyryäminen seis kirjoitti:
Johan nyt taas höyryäminen alkoi. Mistä ihmeen romahtamisesta puhut. Kyllä on muusta sairaudesta kysymys.
Eiköhän myös runsaalla tupakoinnilla ole osuutta ko. sairauteen.Niin, eihän kirkkoruhtinas J. Wróbel ole yhtään mihinkään syyllinen. Kaiken takana on ilkeä suomalainen lehdistö.
- sureva
höyryäminen seis kirjoitti:
Eiköhän myös runsaalla tupakoinnilla ole osuutta ko. sairauteen.Tiedossa on, että hän poltti, mutta ensin se shokki, että hänen on lähdettävä 31. Toukokuuta 2002 piispan talosta pois, teki varmasti "tehtävänsä". Puhumattakaan siitä - kuten hän meille kertoi myöhämmin - että kun hän aamuisin siellä herää, hänen ensimmäinen ajatuksensa on, ettei hän ole kotona ja vastaavasti illalla samaa. Mitä luulet, kun tällaisessa paineessa joku vuositolkulla elää, miten se vaikuttaa terveyteen? Löytyykö tähänkin "asiantunteva" vastaus?
- ekumeenikko
Jään odottamaan suurella mielenkiinnolla tri Heimo Langinvainio seuraavaa siirtoa. Onko hän silloinkin vain "hämmentynyt" vai uskaltaako hän jo kritisoida piispa Wróbelia avoimesti?
Pelkkää hämmennystä ei nykyään oteta vakavasti, kun ympärillämme yhteiskunnassa on muutenkin niin paljon hämmennystä.- minä
No, enpä taida ihan kättelyssä mennä ylikalliin stressiklinikan jononhännille. Kunhan selostan puolisen tuntia stressiäni, tohtori olisi sen jälkeen varmaan vain entistä "hämmentyneempi". Eipä taida kannattaa... stressin purkamisessa auttaisi paremmin vaikkapa pieni miekkari Ruplaa vastaan.
- Seurakuntalainen
minä kirjoitti:
No, enpä taida ihan kättelyssä mennä ylikalliin stressiklinikan jononhännille. Kunhan selostan puolisen tuntia stressiäni, tohtori olisi sen jälkeen varmaan vain entistä "hämmentyneempi". Eipä taida kannattaa... stressin purkamisessa auttaisi paremmin vaikkapa pieni miekkari Ruplaa vastaan.
Vaikka H. Langinvainion kirjoitus oli Wróbel-kritiikin osalta asiallinen, minua jäi hieman ihmetyttämään sanan "hämmentynyt" käyttäminen. Parempiakin olisi ollut!
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758