...renkailla. Kuitenkin rengasvertailut tehdään uusilla renkailla ja tulokset pätevät vain sellaisille.
Tekniikan Maailma on joskus vertaillut kuluneita renkaita. Esim. Talvirengasvertailussa kulunut kitkarengas piti jäällä paremmin kuin kulunut nastarengas. Omat käytännön kokemukset ovat samanlaisia.
Suurin osa kilometreistä ajetaan kuluneilla...
40
209
Vastaukset
- VoinäitäNillittäjiä
Riippuu kuinka kuluneet nastarenkaat ovat.
Saman voisi sinulle sanoa, renkaat muuttuvat vuosittain ja kuluminen vaikuttaa kaikkiin eri tavalla, joten miten kuluneet testataan järkevästi ja kuinka kuluneena? - NäinhänSeOn
Kuluneiden vertailu on ongelmallista, koska pitäisi löytää vertailtavat, joiden käyttöhistoria on edes lähimain samanlainen. Muutenhan ne eivät ole vertailukelpoisia.
Useimmathan kuitenkin hankkivat talvirenkaansa uusina, joten kyllä sekin puolustaa uusien renkaiden testejä. Uusien renkaiden testauksessahan lisäksi kaikki renkaat ovat 'samalla viivalla' eli aikaisempi käyttöhistoria ei vaikuta tuloksiin.
Myös autojen vertailutestit tehdään uusille autoille, vaikka suurin osa ajaa vanhoilla autoilla. Syy lienee kokolailla sama kuin talvirenkaidenkin kanssa.
TM testasi tosiaan vuonna 2010 kuluneita nasta- ja kitkarenkaita. Silloin vertailtiin yhtä kuluneita renkaita. Nastarengas oli 4 vuotta vanha ja kitkarengas 2 vuotta vanha. Kulutuspintaa molemmilla oli 6milliä.
Kitka ei tuolloinkaan ollut nastaa pitävämpi jäällä, mutta ero oli tasoittunut selvästi eli nasta oli menettänyt pitokykyään kitkaa enemmän. Sitä ei oltu huomioitu, että ikääntyessään renkaan ominaisuudet heikkenevät. Tältä osin testi suosi siis selkeästi kitkarenkaita. Ellen ihan väärin muista pitoero ei enää ollut käytännössä juurikaan merkityksellinen.
En musta millaisilla tienpinnoilla noilla renkailla oli ajettu ennen testausta ja oliko molemmilla samanlaisilla. Sillä on oleellinen merkitys lopputuloksiin. Jos on ajettu vain sulilla etelärannikon suolatuilla teillä tai pohjoissuomen lumi/jääpintaisilla teillä, niin lopputulos ei ole sama. Saati, jos on ajettu erilaisissa olosuhteissa.
Hyvin voi kritisoida tuon testin rengasvalintaa tavallisen käyttäjän kannalta. Renkaat ovat kalliita, joten ainakin minusta on niiden iänkesto oleellista. Nastoilla ajaa tuon testin mukaan neljä vuotta ja kitkoilla kaksi vuotta kunnes pitokyky on samalla tasolla.
Sen johtopäätöksen tuosta testistä tietysti voinee tehdä testattujen rengasmerkin osalta, että jos niitä on hankkimassa käytettyinä, niin neljä vuotta vanhat nastat ja kaksi vuotta vanhat kitkat ovat kutakuinkin yhtä hyvät talvirenkaat.- Väärä-valinta
Kyllä rengasvalinta näin kuluttajan kannalta olisi ollut järkevämpi valita renkaan ikä eikä kuluneisuus. Eli valita testirenkaiksi yhtä vanhat renkaat. Näin ei olisi suosittu kumpaakaan, kuten tuossa testissä, jossa siis suosittiin kitkarenkaita.
Kuluttajahan ostaa yleensä uudet renkast ja haluaa mahdollisimman hyvän hinta/laatusuhteen.
- TMtestitPerseestä
TM olettaa, että kaikilla on aina uusinta uutta tekniikkaa käytettävissä hinnasta riippumatta. Testit sen mukaisia. Kuinka monella on sitten tuohon uusimpaan tekniikkaan varaa, onkin jo kokonaan toinen juttu. Siksi TM testit, ja vertailut ovatkin aivan perseestä. Ei palvele kuluttajaa, jolla ei ole varaa ostaa kaikkea uutena.
- Cruzeideri
Toisaalta se kuluttaja, joka ostaa renkaansa käytettyinä, ei varmaan myöskään maksa TM:stä.
Tarpeeksi suurella otannalla saataisiin häivytettyä renkaiden yksilökohtaiset erot käyttötavoissa. Luulisi rengasliikkeiltä tai romuttamoilta löytyvän tarpeeksi renkaita eri merkeiltä. Rahoitusta voisi saada julkishallinnoltakin, sillä asialla on yleishyödyllistä merkitystä.
Michelin ainakin kovasti uhoaa renkaidensa olevan hyviä vanhoina ja kuluneina, mutta näyttö on heilläkin heikkoa.
- silti.nastat.valitsen
Testit ja testit, siis miksi vertaillaan lähes ikänsä loppuja (4v) nastarenkaita lähes uusiin kitkoihin. Talvirenkaille on laskettu 5 vuotta käyttöikää. Eli mitäänsanomaton testi.
- 140i
Ruotsissakin on verrattu kuluneita renkaita.
http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/
Tuossa testissä 10tkm ajettu nasta oli käsittelyssä jääradalla yhtä hyvä kuin vastaaavasti ajettu keski-euroopan kitkarengas (jarrutuksessa eurokitka hävisi nastalle). Ja kaikissa testeissä paras oli pohjoismainen kitka. Renkaat olivat saman ikäisia ja yhtä paljon ajettuja, joten ikäeroa ei voi syyttä tuloksista. Tuon testin mukaan eurokitka säilyttää paraiten ominaisuutensa (pito käytännössä sama kuin uudella) ja nasta huonoiten.- Cruzeideri
En saanut tuosta selvää, mutta ruotsalainen VTI mittasi kuluneen nastarenkaan olevan edelleen paremman kuin muiden, mutta ero kutistui huomattavasti siitä, mitä ero oli uusina.
- Kitkutellen_18V
Mutta onko testattu sitä että kuinka paljon talvi- tai erityisesti kitkarenkaan pidosta katosi 23.04.2017 klo 24:00 ja kuinka paljon siitä katoaa 8.4.2018 klo 24
Ainaskin kitkarenkaasta tulee noilla hetkillä vaaralliset. - Suunniteltu_elinikä
TM, ABllä tai Tuulilasilla ei ole mitään intressiä testata kulunutta rengasta, koska rengaskauppiaitten maksamat lahjukset jäävät saamatta.
Rengaskauppiailla ei ole mitään halua tutkituttaa asiaa koska sehän pienentää myyntiä jos renkaat kestävät. Ja mikä olisi kammottavaa kitkat ohittaisivat pidossa nastat.
Vinkki rengasvalmistajille: tehkää kulutuspinta sellaiseksi että vain eka mm on pitävää ja sitten viimeistään 5mm kohdalla renkaasta tulee luistin ja nastat rapisevat kaikki alle laillisen rajan. - Artisti.maksaa
En ole koskaan ajanut uudella autolla tai uusilla renkailla. Jätän rahan tuhlauksen mielummin muille. Se on kuulkaa kuskista kiinni renkaiden kanssa. Yhtä hullua on uskoa autovertailujen tuloksia kun testivoittajat näyttävät olevan kestoltaa kaikkein huonoimpia ja epävarmimpia.
- Normaali-juttu
Eihän renkaiden testaaminen poikkea tältä osin mitenkään mistään muustakaan testaamisesta. Autotkin vertailutestataan uusina, samoin kamerat, tietokoneet, tulostimet, kodinkoneet, jne, jne...
Niissäkin testitulokset sellaisenaan koskevat vain testaushetken tilannetta ja niiden testikohteiden osalta, jotka testeihin on otettu mukaan. Arvostelutkin riippuu lähes kokonaan testaustavoista, testausolosuhteista. Loppuarvioissa on vielä useinkin testaajien ja toimittajien omat mielipiteet vahvasti esillä. Näitähän on monet kriteeritkin, esim 'laatuvaikutelma', 'houkuttelevuus', 'ajotuntuma', 'urheiluhenkisyys', 'status ja imago', jne, jne.
Jos testien perusteella tekee hankintansa, niin kannattaa tietysti lukea testauskriteeritkin ja miettiä vastaavatko ne omia kriteereitä omien tarpeiden kannalta. - tepikyrös
Eli huonot ja vielä huononmatkin kuskit pärjäävät kitkoilla aivan erinomaisesti mutta asenne ja yltiöpäinen usko nastojen ainaiseen ylivertaisuuteen menee järjen edelle ja hinta kun kitkat ovat aika lailla kalliit kun nastoihin vertaa eli ilmaapilaavat tietä kuluttavat meteli renkaat vaan pysyy suosiossa ja tiet vitunmoisilla urilla.
- kypiterös
Hengitä välillä. Kuuntele rapinaa ja hajoile siihen :D
- Siinähänse
Kielletään raskasliikenne, lopetetaan suolaus ja hiekoitus kitkapelleille. Alkaa tiet pysyä kunnossa. Ohjataan liikenteestä kerätyt verot täysin tieverkon kunnossapitoon.
- Nastatkovaikoeikö
Asfaltti tekee nastoista nopeasti lopun. Autoilijalle voi tulla yllätyksenä, kun liukkaassa paikassa kallis nastarengas ei sitten pidäkään.
https://yle.fi/uutiset/3-9897823- TaasKerranJokuYllättyy
Kuinkahan monta kertaa tuo samainen artikkeli on oikein linkattava eri keskusteluihin. Ja miksi? Nyt tuo esiintyy noin puolessa tusinassa keskustelussa.
Kyseessä on kovasti ko toimittajan mielipiteisiin perustuva sopivasti valikoiden tehty artikkeli, jossa kyllä on totuuden siementäkin, mutta vain siementä ja vain siltä osin kun toimittaja on eri renkaisiin liittyviä yksityiskohtia valinnut.
Hieman kärjistetysti voi yhteenvetona todeta, että keskeisin toimittajan keksimiä uusia ällistyttäviä ja vain nastarenkaisiin liittyviä havaintoja näkyy olevan, että nastat kuluu asfaltilla, kovasti kulunut nastarengas on pidoltaa heikompi kuin uusi tai uudehko kitkarengas, nastarengas kuluttaa asfalttia, nastarenkailla ajavilla onkin yllättäen kuluneita renkaita autojensa alla eikä yllätys, yllätys, aina uusia. Ja monta muuta todella ennenkuulumatonta yllätystä koskien nastarenkaita ja vain niitä. - AinaYllätytään
TaasKerranJokuYllättyy kirjoitti:
Kuinkahan monta kertaa tuo samainen artikkeli on oikein linkattava eri keskusteluihin. Ja miksi? Nyt tuo esiintyy noin puolessa tusinassa keskustelussa.
Kyseessä on kovasti ko toimittajan mielipiteisiin perustuva sopivasti valikoiden tehty artikkeli, jossa kyllä on totuuden siementäkin, mutta vain siementä ja vain siltä osin kun toimittaja on eri renkaisiin liittyviä yksityiskohtia valinnut.
Hieman kärjistetysti voi yhteenvetona todeta, että keskeisin toimittajan keksimiä uusia ällistyttäviä ja vain nastarenkaisiin liittyviä havaintoja näkyy olevan, että nastat kuluu asfaltilla, kovasti kulunut nastarengas on pidoltaa heikompi kuin uusi tai uudehko kitkarengas, nastarengas kuluttaa asfalttia, nastarenkailla ajavilla onkin yllättäen kuluneita renkaita autojensa alla eikä yllätys, yllätys, aina uusia. Ja monta muuta todella ennenkuulumatonta yllätystä koskien nastarenkaita ja vain niitä.Talvi yllätti autoilijan on jo niin lääst siison, nyt toimittajat toistelevat mantranaan että kuluminen yllätti autoilijan. Asfalttihan ei kuluta renkaita mitenkään poikkeuksellisesti, vaan ymmärtämättömyys tai laiskuus renkaiden vaihtamiseen vuorottain etu- ja taka-akselin kesken. Etuveto ja painavampi etupää kuluttaa etuakselin renkaita nopeammin kuin taka-akselin renkaita. Näitä perusjuttuja ei taideta enää opettaa edes autokouluissa?
- Cruzeideri
AinaYllätytään kirjoitti:
Talvi yllätti autoilijan on jo niin lääst siison, nyt toimittajat toistelevat mantranaan että kuluminen yllätti autoilijan. Asfalttihan ei kuluta renkaita mitenkään poikkeuksellisesti, vaan ymmärtämättömyys tai laiskuus renkaiden vaihtamiseen vuorottain etu- ja taka-akselin kesken. Etuveto ja painavampi etupää kuluttaa etuakselin renkaita nopeammin kuin taka-akselin renkaita. Näitä perusjuttuja ei taideta enää opettaa edes autokouluissa?
Ja miten se vaihtaminen vähentää kulumista? Tietty jos edestä kuluttaa loppuun ja sitten vaihtaa neljä kerrallaan, vaikka takana vielä hyväkuntoiset, niin kalliiksi tulee. Pidon kannalta sinänsä ihan sama.
Mutta jos nyt seuraavalle kaudelle katsoo parempikuntoiset eteen tai ostaa vain kaksi rengasta kerrallaan kuluneimpien tilalle, niin kulumisnopeus on aivan sama, vaikkei koskaan ylimääräisiä pyörittelyjä edestä taakse harrastaisi. Itse en ole koskaan tuota tehnyt, enkä edes kuullut kenenkään tekevän. No, jarruremontin yhteydessä pyysin vaihtamaan edestä taakse, kun se siinä samalla vaivalla sujui. - neljänrenkaankakkukahvit
Cruzeideri kirjoitti:
Ja miten se vaihtaminen vähentää kulumista? Tietty jos edestä kuluttaa loppuun ja sitten vaihtaa neljä kerrallaan, vaikka takana vielä hyväkuntoiset, niin kalliiksi tulee. Pidon kannalta sinänsä ihan sama.
Mutta jos nyt seuraavalle kaudelle katsoo parempikuntoiset eteen tai ostaa vain kaksi rengasta kerrallaan kuluneimpien tilalle, niin kulumisnopeus on aivan sama, vaikkei koskaan ylimääräisiä pyörittelyjä edestä taakse harrastaisi. Itse en ole koskaan tuota tehnyt, enkä edes kuullut kenenkään tekevän. No, jarruremontin yhteydessä pyysin vaihtamaan edestä taakse, kun se siinä samalla vaivalla sujui.Ja missähän on väitetty että renkaiden ristiin tai eestaasvaihto tai näiden yhdistelmä vähentäisi tai hidastaisi kulumista, pöljä? Se tasaa kulumista renkaiden kesken ja edesauttaa liikenneturvallisuutta sillä että esimerkiksi vesiliirto-ominaisuudet ovat joka renkaalla lähempänä toisiaan ja renkaiden käytös paremmin kuljettajan sekä ajonhallintajärjestelmien ennakoitavissa. Pidon kannalta asia ei todellakaan ole "ihan sama" ja varsinkaan talvirenkaissa.
Voisitko edes joskus pitää turpasi kiinni kun ei sieltä tule muuta kuin pelkkää lapsellista typerehtimistä. - Cruzeideri
neljänrenkaankakkukahvit kirjoitti:
Ja missähän on väitetty että renkaiden ristiin tai eestaasvaihto tai näiden yhdistelmä vähentäisi tai hidastaisi kulumista, pöljä? Se tasaa kulumista renkaiden kesken ja edesauttaa liikenneturvallisuutta sillä että esimerkiksi vesiliirto-ominaisuudet ovat joka renkaalla lähempänä toisiaan ja renkaiden käytös paremmin kuljettajan sekä ajonhallintajärjestelmien ennakoitavissa. Pidon kannalta asia ei todellakaan ole "ihan sama" ja varsinkaan talvirenkaissa.
Voisitko edes joskus pitää turpasi kiinni kun ei sieltä tule muuta kuin pelkkää lapsellista typerehtimistä.Tuossa yllä puhuttiin nimenomaan kulumisesta, pöljä.
Eturenkaiden nopeampi kuluminenhan ehkäisee peräluisuja ja onkin virallisesti suositeltavaa laittaa huonommat eteen, täten vaihtamattomuus ei ole kummoinen riski, pöljä. Toisaalta keskivertokuljettajan renkaat eivät yhdessä kaudessa kulu niin erilaisiksi, varsinkaan talvella, että syytä ylimääräiseen rengasjumppaan siksikään olisi, pöljä.
Lapselliseen typerehtimiseesi en nyt jaksa lähteä, pöljä ;) - Miltätyhmänätuntuu
Cruzeideri kirjoitti:
Ja miten se vaihtaminen vähentää kulumista? Tietty jos edestä kuluttaa loppuun ja sitten vaihtaa neljä kerrallaan, vaikka takana vielä hyväkuntoiset, niin kalliiksi tulee. Pidon kannalta sinänsä ihan sama.
Mutta jos nyt seuraavalle kaudelle katsoo parempikuntoiset eteen tai ostaa vain kaksi rengasta kerrallaan kuluneimpien tilalle, niin kulumisnopeus on aivan sama, vaikkei koskaan ylimääräisiä pyörittelyjä edestä taakse harrastaisi. Itse en ole koskaan tuota tehnyt, enkä edes kuullut kenenkään tekevän. No, jarruremontin yhteydessä pyysin vaihtamaan edestä taakse, kun se siinä samalla vaivalla sujui.Puhuttiin renkaiden keskinäisistä kulumiseroista. Demeltä taisi taas livahtaa selvä asia ohi niiden kahden päivystävän aivosolunsa.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/05/11/16/340C2B3E00000578-3585180-image-m-88_1462982354028.jpg - oletidiootti
Cruzeideri kirjoitti:
Tuossa yllä puhuttiin nimenomaan kulumisesta, pöljä.
Eturenkaiden nopeampi kuluminenhan ehkäisee peräluisuja ja onkin virallisesti suositeltavaa laittaa huonommat eteen, täten vaihtamattomuus ei ole kummoinen riski, pöljä. Toisaalta keskivertokuljettajan renkaat eivät yhdessä kaudessa kulu niin erilaisiksi, varsinkaan talvella, että syytä ylimääräiseen rengasjumppaan siksikään olisi, pöljä.
Lapselliseen typerehtimiseesi en nyt jaksa lähteä, pöljä ;)Renkaiden kesken syntyvän kulumiseron tasaamisesta ja johon jo Trafi ja sen myötä lehdistökin on kiinnittänyt huomiota, idiootti. Vaan joo, pirkkakotterotrollin on jäätävä vänkäämään vaikka jo osoitti typeryytensä. Näppiksesi rapisee nopeammin kuin järkesi.
- Cruzeideri
oletidiootti kirjoitti:
Renkaiden kesken syntyvän kulumiseron tasaamisesta ja johon jo Trafi ja sen myötä lehdistökin on kiinnittänyt huomiota, idiootti. Vaan joo, pirkkakotterotrollin on jäätävä vänkäämään vaikka jo osoitti typeryytensä. Näppiksesi rapisee nopeammin kuin järkesi.
No siitä vaan assburgerit ottamaan rengasjumppa vaikka joka lauantain ohjelmaan, itse olen ajanut varmaan jo miljoonakilometriä, kymmenillä eri autoilla eri renkailla, enkä muista koskaan kärsineeni renkaiden epätasaisesta kulumisesta. Joskus joku auto on ollut alttiimpi puskemaan, toinen irrottanut herkemmin perää, varmaan osaltaan renkaiden kulumisenkin takia, muttei tuota eroa ole voinut varsinaisena uhkana pitää, kunhan tuntee autonsa renkaineen.
- ufocruze
Älkää ruokkiko trollia, se vain saa miniorgasmeja saamastaan huomiosta ja pitelee itseään lisää.
Parasta jättää höpisemään yksinään, sitä se joutuu tekemään livenäkin. - oletidiootti
Cruzeideri kirjoitti:
No siitä vaan assburgerit ottamaan rengasjumppa vaikka joka lauantain ohjelmaan, itse olen ajanut varmaan jo miljoonakilometriä, kymmenillä eri autoilla eri renkailla, enkä muista koskaan kärsineeni renkaiden epätasaisesta kulumisesta. Joskus joku auto on ollut alttiimpi puskemaan, toinen irrottanut herkemmin perää, varmaan osaltaan renkaiden kulumisenkin takia, muttei tuota eroa ole voinut varsinaisena uhkana pitää, kunhan tuntee autonsa renkaineen.
Joka lauantain vaihto on oman sairaan pääsi tuotoksia, kulumiseron huomioimisen yhteydessä tai kausivaihdon yhteydessä tehtävästä kierrätyksestä on ollut puhetta jos olisit seurannut mediaa, tai tietäisit oikeasti jotakin autoista ja autoilusta sekä renkaista, idiootti.
- ainaskimiljoonasataa
Cruzeideri kirjoitti:
No siitä vaan assburgerit ottamaan rengasjumppa vaikka joka lauantain ohjelmaan, itse olen ajanut varmaan jo miljoonakilometriä, kymmenillä eri autoilla eri renkailla, enkä muista koskaan kärsineeni renkaiden epätasaisesta kulumisesta. Joskus joku auto on ollut alttiimpi puskemaan, toinen irrottanut herkemmin perää, varmaan osaltaan renkaiden kulumisenkin takia, muttei tuota eroa ole voinut varsinaisena uhkana pitää, kunhan tuntee autonsa renkaineen.
"itse olen ajanut varmaan jo miljoonakilometriä"
Mutta mutta, kun oman kertomasi mukaan omalla kokemuksella ei ole yhtään mitään merkitystä? Miksi sitten tuolla olisi? - Cruzeideri
oletidiootti kirjoitti:
Joka lauantain vaihto on oman sairaan pääsi tuotoksia, kulumiseron huomioimisen yhteydessä tai kausivaihdon yhteydessä tehtävästä kierrätyksestä on ollut puhetta jos olisit seurannut mediaa, tai tietäisit oikeasti jotakin autoista ja autoilusta sekä renkaista, idiootti.
Kausivaihdon puolesta itsekin puhuin. Sen sijaan kulumiserojen tarkkailujumpat jätän muille. Selvähän se, että kulumiseroa syntyy heti ensi metristä alkaen, ei minua kiinnosta sitä mittailla lauantaijumppaa odotellen. Siellähän kuluvat, kuten aina ennenkin, idiootti.
- annapaskunnauran
Cruzeideri kirjoitti:
Tuossa yllä puhuttiin nimenomaan kulumisesta, pöljä.
Eturenkaiden nopeampi kuluminenhan ehkäisee peräluisuja ja onkin virallisesti suositeltavaa laittaa huonommat eteen, täten vaihtamattomuus ei ole kummoinen riski, pöljä. Toisaalta keskivertokuljettajan renkaat eivät yhdessä kaudessa kulu niin erilaisiksi, varsinkaan talvella, että syytä ylimääräiseen rengasjumppaan siksikään olisi, pöljä.
Lapselliseen typerehtimiseesi en nyt jaksa lähteä, pöljä ;)Tämä meidän kikkelikalle nyt sitten luulee olevansa viisaampi kuin Aalto-yliopiston tutkijat ja Trafin asiantuntijat?
>>Aalto-yliopiston selvitysten mukaan nastarenkaiden suurin heikkous on etu- ja takarenkaiden pitoero jäisellä kelillä. Etuvetoisessa autossa nastaulkonema kasvaa eturenkaiden kulumisen vuoksi. Taka-akselilla nastat taas painuvat syvemmälle renkaan sisään. Sellainen auto on vaarallinen.
Eturenkaat pitäisikin kierrättää taakse ja takarenkaat eteen viimeistään 8 000 kilomerin välein. Jos autolla ajetaan eteläisen Suomen paljaalla asfaltilla, pitäisi renkaita kierrättää jo 3 000 kilometrin välein. Harva näin tekee.
Trafin tilaamassa tuoreessa tutkimusraportissa arvioidaankin, että on mahdollista, että vetorengas ja vapaasti pyörivä rengas saatetaan jatkossa suunnitella erilaisiksi.<< - huuletkoheiluutyhjää
Cruzeideri kirjoitti:
Kausivaihdon puolesta itsekin puhuin. Sen sijaan kulumiserojen tarkkailujumpat jätän muille. Selvähän se, että kulumiseroa syntyy heti ensi metristä alkaen, ei minua kiinnosta sitä mittailla lauantaijumppaa odotellen. Siellähän kuluvat, kuten aina ennenkin, idiootti.
Missäs muuten viipyvät 31.10.2017 järjestämäsi jarrutustestin tulokset, kulunut Crossclimate vs. nastarengas?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15003124/cross-climate-vaihtoehto - Cruzeideri
huuletkoheiluutyhjää kirjoitti:
Missäs muuten viipyvät 31.10.2017 järjestämäsi jarrutustestin tulokset, kulunut Crossclimate vs. nastarengas?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15003124/cross-climate-vaihtoehtoNo, ei tullut testattua rinnakkain ja metrejä mitaten logistisien ongelmien vuoksi. On siis tyydyttävä perstuntumaan, jolla Crossclimatet ovat vähintään yhtä pitävät. Ihan pahin jääkeli ei kyllä ollut.
Jos renkaat pitäisi jumpata viikottain eestaas Trafin suositusten mukaan, niin eiköhän nastarenkaiden käyttö loppuisikin. - Tuulessalepattitaas
Cruzeideri kirjoitti:
No, ei tullut testattua rinnakkain ja metrejä mitaten logistisien ongelmien vuoksi. On siis tyydyttävä perstuntumaan, jolla Crossclimatet ovat vähintään yhtä pitävät. Ihan pahin jääkeli ei kyllä ollut.
Jos renkaat pitäisi jumpata viikottain eestaas Trafin suositusten mukaan, niin eiköhän nastarenkaiden käyttö loppuisikin.Eli tuuli huulia liikuttaa taas. Ja kun omilla kokemuksilla ja perstuntumilla ei omien sanojesikaan mukaan ollut yhtään mitään merkitystä, ei "testilläsikään" ole mitään merkitystä. Leikkitalvirenkaasi ovat edelleen leikkitalvirenkaat.
"Jos renkaat pitäisi jumpata viikottain eestaas Trafin suositusten mukaan"
Trafi ei suosittele viikoittaista vaihtoa, eikä tilastojenkaan mukaan keskiverto autoilija aja 3000 tai 8000 kilometriä viikossa joten lopeta paskanjauhamisesi, trolli. - persuideri
Cruzeideri kirjoitti:
No, ei tullut testattua rinnakkain ja metrejä mitaten logistisien ongelmien vuoksi. On siis tyydyttävä perstuntumaan, jolla Crossclimatet ovat vähintään yhtä pitävät. Ihan pahin jääkeli ei kyllä ollut.
Jos renkaat pitäisi jumpata viikottain eestaas Trafin suositusten mukaan, niin eiköhän nastarenkaiden käyttö loppuisikin.No mikä helvetin testi se tuollainen edes on? Tosin tuskin olet testaillut yhtään mitään, kunhan höpiset omiasi, pelle.
"En ole oikeasti vertaillut näitä mihinkään muuhun renkaaseen mutta perstuntumani mukaan nämä ovat vähintään yhtä pitävät kuin muut!"
Kun kerran perstuntumasi on mielestäsi noinkin tarkka, niin miksi et tarjoaisi persettäsi TM:lle, Tuulilasille tai peräti Ivalon Test Worldille? - Cruzeideri
persuideri kirjoitti:
No mikä helvetin testi se tuollainen edes on? Tosin tuskin olet testaillut yhtään mitään, kunhan höpiset omiasi, pelle.
"En ole oikeasti vertaillut näitä mihinkään muuhun renkaaseen mutta perstuntumani mukaan nämä ovat vähintään yhtä pitävät kuin muut!"
Kun kerran perstuntumasi on mielestäsi noinkin tarkka, niin miksi et tarjoaisi persettäsi TM:lle, Tuulilasille tai peräti Ivalon Test Worldille?Varmasti Test World hoitaisi testin paremmin, vaan mihin hintaan, pelle?
- kikkeleidenkuopio
Cruzeideri kirjoitti:
Varmasti Test World hoitaisi testin paremmin, vaan mihin hintaan, pelle?
Mitä sitä muilta kysyt, itse sen tiedät mitä perseestäsi olet tavannut pyytää, hinuri.
- Katosiko_kuin_sinne
kikkeleidenkuopio kirjoitti:
Mitä sitä muilta kysyt, itse sen tiedät mitä perseestäsi olet tavannut pyytää, hinuri.
Tää oli hyvä! Koskahan saadaan Cruzeiderin perseen hinta?
- PuijonDisco
Katosiko_kuin_sinne kirjoitti:
Tää oli hyvä! Koskahan saadaan Cruzeiderin perseen hinta?
Eihän se savolaisena sitä suoraan kerro. Kiinnostuneet, joita muuten taitaa siellä Puijon laella parveilla kun cruze sinne omien sanojensa mukaan niin kiireellä suti, saavat kuulustella ja tingata sitä hintaa kuin renkaiden kivijalkakauppiaalta.
- KannattaaAjatellaIte
Renkaat ostetaan uusina ja muuttuvat lähes vuosittain jollain tapaa, eli melko tyhmää testata sellaisia renkaita joita ei saa hankittua mistään.
Toiseksi uusimmat monisärmänastat eivät paljoa menetä ominaisuuksistaan ensimmäisten vuosien aikana. - renkailla
Renkaita ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota valmistusajankohtaan (dot-merkintä). Vanhoja renkaita ei kannata ostaa vaikka niitä saa halvalla tarjouksissa.
Rengas vanhenee (huononee) vaikka sitä ei käytetä. Asiaan vaikuttaa myös säilytysolosuhteet, pahin lienee hyvin lämmin ja kuiva tila.
Uudet renkaat haisevat (pahalle) siksi, että niitä haihtuu kumin pehmennysaineet (öljyt), kumi kovettuu.
Ilmeiseti renkaan säilyvyyttä varastoinnissa voisi huomattavasti parantaa levittämällä renkaan pinnalle sopivaa säilöntäainetta (parafiinia tms.) joka estää renkaan kovettumisen.
Lienee helppo arvata miksi alan lehtien ei kannata testata renkaan ikää pidentäviä säilytyskeinoja.- EskoMarangoni
"Ilmeiseti renkaan säilyvyyttä varastoinnissa voisi huomattavasti parantaa levittämällä renkaan pinnalle sopivaa säilöntäainetta (parafiinia tms.) joka estää renkaan kovettumisen."
Renkaissa on jo säilytysaine, inhibiittori, kumiseoksessa itsessään, ja se ryömii pintaan rengasta käytettäessä ja kumiseoksessa tapahtuessa muovautumista. Sen tarkoituksena on estää kumia itseään hapettumasta ja haurastumasta ilman sisältämän hapen, otsonin sekä auringosta tulevan UV-säteilyn vaikutuksesta. Joidenkin renkaiden taipumus suorastaan ruskistua johtuu juuri siitä että inhibiittori toimii ja pinnalla on toiminutta ja kumin sijasta hapettunutta ainetta.
Luonnollisesti jos rengasta ei käytetä, aine ei ryömi pintaan samaa tahtia kuin käytettävässä renkaassa ja pinta tahtoo kovettua ja haurastua, ja siksi varastointiolosuhteilla on suuri merkitys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61247Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän171225Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11159- 41154
Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01134Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,01133Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin01118Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411114Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21105Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11100