Tiedättekö nämä englanninkielisiä sanoja puheessaan viljelevät ihmiset? Sitten on vielä toinen porukka, joka käyttää lyhenteitä. Täälläkin oli keskustelu missä kirjoittaja oli muuttanut ansioluettelon muotoon CW, jonka jälkeen viisasteli ettei rahvas muka ymmärrä muuta kuin WC:n. Ansioluettelo lyhennetään CV, mutta mielestäni on parempi käyttää sanaa suomalaista ansioluettelo sanaa, kun sellainen kerran on olemassa.
Olevinaan liian viisas
240
1544
Vastaukset
- salamandi
Ikävää että se vanha harppu sai poistettua edellisen avauksesi. Ehkä osui sitä arkaan paikkaan?
- Korkein-Totuus
Sehän siinä on, kun sanat eivät riitä eikä pysty enää puolustamaan itseään, niin on parempi ilmoittaa ylläpidolle, että voisitteko poistaa koko avauksen, kun minulle sattui erehdys ja käytin väärää lyhennettä?
- kylmätotuus
En lähde arvuuttelemaan, kuka tai ketkä aloitteita poistattavat. Tästä samasta asiasta oli keskustelua jo vähän aikaa sitten.
Nyt huomasin, että ainakin kaksi aloitusta on häipynyt taivaan tuuliin vuorokauden kuluessa.
Aikomukseni oli kirjoittaa molempiin aloituksiin muutama sananen, mutta nyt siihen ei ole mahdollisuutta.
Nimimerkin "Korkein- Totuus" tekemä aloitus sai ainakin yhden "vanhan konkarin" palaamaan takaisin kokoontumispaikalle.
Tauolla ollessaan hän on saanut uuden nimen, mutta eihän nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä.
Kommentit ja aloitukset häviävät ties minne.
Tällaista on meno täällä ja siihen on tyytyminen.
Pahoin pelkään, että tämä kirjoitukseni tulee myös katoamaan alta aikayksikön.
Kirjoitinpahan kommenttini siitäkin huolimatta.
CV on latinankielinen lyhenne, ei englannin.
Eipä minulla muuta tällä kertaa.- Korkein-Totuus
Hyvä ja asiallinen korjaus, kiitos.
- Taikuritässä
Kollimaattori
Hihihhihhi
Mihin matto katosi? - Sivistys-katoaa-täysin
Latina , hebrea...kreikka - mitä niitä onkin, ovat kadonneet kouluopetuksesta, kuulemma. Kun ketään ei kiinnosta kuin äly-näpryt.
Opetuksissa lisääntyykin äly-näpryttely. Kenties se siirtyy ylioppilas kokeiksi. - Taikuritässä
Taikuritässä kirjoitti:
Kollimaattori
Hihihhihhi
Mihin matto katosi?No täydennän. Minua nauratti tuo CW engl. -> latin.
Käyttöön on tullut sanoja, joiden alkuperää ei välttämättä tiedetä. On vain omaksuttu, otettu käyttöön, ymmärretään käyttöyhteys jne.
Aikoinaan oli hieno nimikirjanote. Minusta se oli vakuuttavan näköinen paperi. Taikuritässä kirjoitti:
No täydennän. Minua nauratti tuo CW engl. -> latin.
Käyttöön on tullut sanoja, joiden alkuperää ei välttämättä tiedetä. On vain omaksuttu, otettu käyttöön, ymmärretään käyttöyhteys jne.
Aikoinaan oli hieno nimikirjanote. Minusta se oli vakuuttavan näköinen paperi.valtiolla vieläkin nimikirjanote, yksityisellä puolella ei ole ollutkaan käytössä
- 1eero
Tälläinen melkein maalainen ei ymmärrä ulkomuan sanoja, lukiessa pittee olla melkein sanakirja niin täällä.
Muailmaa kiertäneet ovat unohtaneet suomen kielen joka on rikas sanoiltaan, sukuelimille löytyy varmaan tuhat eri sanaversiota ni määppä enklantista ehtimää häh.- kielilyhenne
Ei tule käytyä "mäkkärilläkään" syömässä kun ei osaa lausua niiden annosten nimiä.
Jos jossain takahikiällä perustetaan joku pallokerho tenaville niin nimeksi kelpaa mikään suomalainen nimi vaan sen pitää olla joku Wolleyballey tai Fotboll jotain. Kuitenkin noiden teini-ikäistenkin kielitaito loppuu muutamaan hokemaan (esim. vakjuu, matovakkeri)🤷. kielilyhenne kirjoitti:
Ei tule käytyä "mäkkärilläkään" syömässä kun ei osaa lausua niiden annosten nimiä.
Jos jossain takahikiällä perustetaan joku pallokerho tenaville niin nimeksi kelpaa mikään suomalainen nimi vaan sen pitää olla joku Wolleyballey tai Fotboll jotain. Kuitenkin noiden teini-ikäistenkin kielitaito loppuu muutamaan hokemaan (esim. vakjuu, matovakkeri)🤷.No eikö vaan?
Sitten vaikka ymmärtääkin mitä se on suomeksi, niin ei ne myyjät ymmärrä, jos sen suomeksi (tai ruotsiksi) pyytää.
Vielä hankalampaa on useissa muissa ulkomaalaisten ravintoloissa. Monissa onkin numeroitu ja voi tilata vain numeron perusteella.
Tossa oli se yksi juttu mitä mun on pitänyt kysyä jo pitkän aikaa: onko mielestänne humoristista väännellä ja käännellä ulkomaankielisiä sanoja ja korvata suomenkielestä puuttuvat kerakkeet pässinpökkimillä? Esimerkki: "enklantista" sen sijaan että sanoisi "englannista". Esimerkki veketaarinen" vegetaarisen sijasta, esimerkiksi "vilosohvi" filosofin sijasta, jne? Katsotaanko murresanojen käyttö hienommaksi tai hauskemmaksi kuin kirjakielen sanan käyttö? Onko tämä jonkinlaista itseinhoa tyyppi "ei meidän kieli taivu noiden ulkomaan elävien kotkotuksiin" vai onko kysymyksessä täysin suunniteltu "hyökkäys paras puolustus" (pre-emptive strike) jos kuitenkin sattuisi menemään väärin ettei kukaan naura?
Olen toki samaa mieltä että suomenkielessä on sata eri sanaa esim. sukupuolielimille ja että suomi on kaunis ja rikas kieli. Ottamatta edes laskuun murteita, ainoastaan kirjakielen ja yleiskielen.
(Ei tarkoitettu kritiikiksi eerolle joka on vain yksi niin mnonesta joka mielellään korvaa vierasasuisen sanan kotimaisella väännöksellä.Ja ennen kuin kukaan ehtii väliin: disclaimer: minäkin teen virheitä, erehdyn, kirjoitan typoja. Mutta en tahallisesti.
- ö-Öö
Joop
Murteet murteita, kielet kieliä. Ja sitten tavallaan slagit kans. Samoja asioit voi ilmaista monilla keinoilla. Ja ihan käytännön juttuja. Ha, meitsi kirjoittaa useimiten panaani, vaikka siis kyseessä banaani. Ihan kai sen takia, B-kirjain jotenkin hankalasssa paikassa näppiksellä :D
Sitten on noit sanat, joissa kirjaimia enenpikin, kuin mitä suomenkielessä yleisimmin käytetään. Sanoppa "filosofi" ja kuuntele, miten sen sanoit. Aika harva viheltää F-ää, melkein aina kaikki sanoo sen V-nä, helpompi niin.
Vierassanat ei ole mitenkään outo asia. On niitä suomenkielessäkin paljon. Noh, tunnetuin kai "auto". Niinno, siis klassinen esimerkkihän se. On sille olemassa suomenkielinenkin sana, "hyrysysy". Jostain syystä kaikki kuitenkin puhuu autosta.
Niin, venäjäksi se on "aftomobil". Sellainen hauskis. Venäjäksi tietokone on "Kompjuutter", kuten melkein kaikkialla. Paitsi suomessa se sitten on "tietokone".
Kieli kiintoisa juttu. Meitsi juu kielimiehiä. Ja senkin voi jotkut pervot ajatella ihan miten haluavat :D Kun loppupeleissä, kaikki on kuulijan/lukijan vastuulla.
=DW= "Paloma.se.co"
Neiti on varmaan huomannut palstamme "humoristeja"
He ovat juuri näitä kielillä leikkijöitä, jotka puolustautuvat murteillaan.
Aidot murteet ovat murteita, muu höpöte on kyvyttömien typeryyttä.
Minä, Keski-Suomalaisen, Suomen kauneimman murteen omaavana en moiseen sorru.
Asuin-paikkani murretta käytän toisinaan teho-keinona.
En ivana, en pilkkana.
Aitoa murrettaan eivät palstalla ole koskaan kirjoitteneet aidosti muut kuin minä.
H.- Taikuritässä
Sivusta:IH
Karvat nousivat pystyyn sun itsekehaisusta ja muiden mitätöinnistä. Joop.
Minua vieraskielissä teksteissä ärsyttää:
1) Itämeri - miksei se ole Baltian meri <- Baltic Sea
2) kaikkien kuninkaallisten nimet, eikö voisi käyttää ihan oikeita aitoja nimiä jo eikä ikiaikaisia väännöksiä esim. Carl Gustav niin tästä Kaarle Kustaa, mikä ei ole kaukana Kalle Kustaa Korkista.... Taikuritässä kirjoitti:
Sivusta:IH
Karvat nousivat pystyyn sun itsekehaisusta ja muiden mitätöinnistä. Joop.
Minua vieraskielissä teksteissä ärsyttää:
1) Itämeri - miksei se ole Baltian meri <- Baltic Sea
2) kaikkien kuninkaallisten nimet, eikö voisi käyttää ihan oikeita aitoja nimiä jo eikä ikiaikaisia väännöksiä esim. Carl Gustav niin tästä Kaarle Kustaa, mikä ei ole kaukana Kalle Kustaa Korkista...."Taikuritässä"
Hauskaa että pidät minusta noinkin paljon.
-
Suomi on Ruotsin.
Kuten historiasta tiedämme.
On meillä ryssääkin paljon.
Mutta Englanti vasta tekee tuloaan maan-tieteeseemme.
-
Seuraavaksi voisit alkaa aprikoida ongelmaa, miksi Suomi ei ole osa Skandinaviaa.
Vaan on osa Fenno-Skandiaa.
H.- johtuneekomurtesta
Täällä näyttää muutamalla olevan ongelma hallita mm. ng-äännettä, joten "onkelma" ei ehkä ole tahallinen.
Mutta brassailu väärin kirjoitetuilla vieras- tai sivistyssanoilla tekee kirjoittajasta hupaisan. - Taikuritässä
hunksz kirjoitti:
"Taikuritässä"
Hauskaa että pidät minusta noinkin paljon.
-
Suomi on Ruotsin.
Kuten historiasta tiedämme.
On meillä ryssääkin paljon.
Mutta Englanti vasta tekee tuloaan maan-tieteeseemme.
-
Seuraavaksi voisit alkaa aprikoida ongelmaa, miksi Suomi ei ole osa Skandinaviaa.
Vaan on osa Fenno-Skandiaa.
H.Kun britit tekivät ohjelmaa Scandinaviasta, siinä oli Norja, Tanska ja Ruotsi, ei vissiin Islantia, muttei ainakaan Suomea. Outlandereita? Kyllä otti pattiin.
Pitäkööt ohjelmansa. Taisi tulla uusintanakin. Arrrggghh ö-Öö kirjoitti:
Joop
Murteet murteita, kielet kieliä. Ja sitten tavallaan slagit kans. Samoja asioit voi ilmaista monilla keinoilla. Ja ihan käytännön juttuja. Ha, meitsi kirjoittaa useimiten panaani, vaikka siis kyseessä banaani. Ihan kai sen takia, B-kirjain jotenkin hankalasssa paikassa näppiksellä :D
Sitten on noit sanat, joissa kirjaimia enenpikin, kuin mitä suomenkielessä yleisimmin käytetään. Sanoppa "filosofi" ja kuuntele, miten sen sanoit. Aika harva viheltää F-ää, melkein aina kaikki sanoo sen V-nä, helpompi niin.
Vierassanat ei ole mitenkään outo asia. On niitä suomenkielessäkin paljon. Noh, tunnetuin kai "auto". Niinno, siis klassinen esimerkkihän se. On sille olemassa suomenkielinenkin sana, "hyrysysy". Jostain syystä kaikki kuitenkin puhuu autosta.
Niin, venäjäksi se on "aftomobil". Sellainen hauskis. Venäjäksi tietokone on "Kompjuutter", kuten melkein kaikkialla. Paitsi suomessa se sitten on "tietokone".
Kieli kiintoisa juttu. Meitsi juu kielimiehiä. Ja senkin voi jotkut pervot ajatella ihan miten haluavat :D Kun loppupeleissä, kaikki on kuulijan/lukijan vastuulla.
=DW=Mainitsit v:n ääntymisen filosofi -sanassa. Veestä tuli mieleeni, kun mieheni aikanaan (eri murrealueelta kuin minä) naureskeli tapaani sanoa esim lauantai - kuulostaa pikemminkin lavvantailta, vaikka ei ihan yhtä rankasti kuin kirjoitusasuinen esimerkkini.
Toisaalta - itse puhui vielä silloin esim laattiasta ja oli innoissaan, kun tuo ääntämys aluksi tarttui toviksi minuunkin ;Dhunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Neiti on varmaan huomannut palstamme "humoristeja"
He ovat juuri näitä kielillä leikkijöitä, jotka puolustautuvat murteillaan.
Aidot murteet ovat murteita, muu höpöte on kyvyttömien typeryyttä.
Minä, Keski-Suomalaisen, Suomen kauneimman murteen omaavana en moiseen sorru.
Asuin-paikkani murretta käytän toisinaan teho-keinona.
En ivana, en pilkkana.
Aitoa murrettaan eivät palstalla ole koskaan kirjoitteneet aidosti muut kuin minä.
H.Jos H olisit Savolainen niin hienoin murre olisi luonnollisesti aito oikea savonmurre.
Puhun eteleäpohjalaispohjoiskarjalais..ym... murteiden sekoitusta. Aina olen tullut ymmärretyksi, murteella en osaa kirjoittaa, jos yritän vaikuttaa teennäiseltä.- SlangiOnMurre
ö-Öö kirjoitti:
Joop
=DW=Myös slangi on murretta, siis sitä, mitä statilaiset puhhuu.
SlangiOnMurre kirjoitti:
Myös slangi on murretta, siis sitä, mitä statilaiset puhhuu.
"SlangiOnMurre"
Ei se ole.
Stadin "murre" on slangia.
Tutkihan asiaa tarkenmin.
H.
Minäkin tahtoisin suojella suomenkieltä ja olen ilahtunut niistä kirjoittajista, jotka ovat selkeäsanaisia ja kirjoittavat virheetöntä suomenkieltä. Itse en sitä enää tee, valitettavasti.
Puolustelen itseäni sillä, että jotkut lainasanat ovat jo pesiytyneet yleiskieleen niin, että uskon niiden tulevan ymmärretyiksi, vaikka ovatkin väännöksiä. Lainasanoista jotkut voivat myös olla sellaisia, että niille ei välttämättä löydy hyvää suomenkielistä vastinetta. Trendi, brändi, visio, missio ? Mitä ne nyt suomeksi ovatkaan ?
Samaa pätee ns sivistyssanoihin. Hyvä tapa olisi varmasti se, mitä Yleisradio aikanaan käytti: voi käyttää sivistyssanaa, mutta sen jälkeen on syytä mainita se suomenkielinen sana, joka on samaa tarkoittava tai lähellä sitä.- Vakjuuäshole
Joo... demeter1. Osasit sitten nimimerkin valita tuolle viestilles. Niin se vieraskieli hiipii käyttöön.
Älä ota tota mun nimimerkkiä hen.koht.
Mää tulin just ravintolasta. Vakjuuäshole kirjoitti:
Joo... demeter1. Osasit sitten nimimerkin valita tuolle viestilles. Niin se vieraskieli hiipii käyttöön.
Älä ota tota mun nimimerkkiä hen.koht.
Mää tulin just ravintolasta.Hyvä huomio - etenkin ravintolaillan jälkeen..)) Oikeastaan nimimerkilleni on suomennus, täällä keksitty "remetri" - ehkä minun täytyy siirtyä siihen...))
demeter1 kirjoitti:
Hyvä huomio - etenkin ravintolaillan jälkeen..)) Oikeastaan nimimerkilleni on suomennus, täällä keksitty "remetri" - ehkä minun täytyy siirtyä siihen...))
Voi tätä virheiden määrää (siis minun). Aina en jaksa edes korjata kaikkia. Pitää luonnollisesti olla "suomennos"....
demeter1 kirjoitti:
Hyvä huomio - etenkin ravintolaillan jälkeen..)) Oikeastaan nimimerkilleni on suomennus, täällä keksitty "remetri" - ehkä minun täytyy siirtyä siihen...))
Eikös demeter ollut kasvien ja sadonkorjuun jumalatar, joskus jostain katsonut sellaisen.
eppu2 kirjoitti:
Eikös demeter ollut kasvien ja sadonkorjuun jumalatar, joskus jostain katsonut sellaisen.
Aivan eppu2. Kasvun ja sadonkorjuun jumalatar ja kollektiivinen äiti kreikkalaisessa mytolologiassa. Marja-Liisa Niemi-Mattila on kirjoittanut kirjan "Ajattomat arkkityypit", jossa nämä jumalat/jumalattaret on esitelty ja yritetty nähdä niiden vaikutusta myös tässä ajassa. Mielenkiintoinen kirja, vaikka sitä ei tietenkään yleisesti katsota kovin painavaksi puheeksi.
Onhan se vähän korskeaa valita itselleen näin komea nimimerkki, mutta valinta perustui kyllä omaan historiaan, jossa demeter tuotemerkkinä tuli tutuksi (biodynaaminen viljely).
Eiköhän taikurin sohaisu ollut minulle tarkoitettu?
Puuttumatta muuten asiaan kuin että tuo hänen väittämänsä "itsekehu" ja "muitten mitätöinti" on vain hänen oma tulkintansa kommenttini asiasta: tiesin toki että silitän vastakarvaan, kun menen arvostelemaan niin perisuomalaista huumorinlaatua kuin käyttää murresanoja ja korvata ulkomaalaisia kerakkeita slkuperäisillä suomalaisilla ikäänkuin tyylikeinona, joka jostain syystä on tullut minulle vieraaksi vuosien varrella.
Voin sanoa lohdutukseksi että oma suomenkielentaitoni onkin keskitasoa heikompaa, murteita ymmärrän vieläkin huonommin, vaikka pystyn melkein aina arvaamaan mistä on kysymys ja oma kieleni ei ole yhtään sen taipuisampi vieraiden kielten äänteille: sitä on vain harjoitettu enemmän . Pontti oli kuitenkin miksi sanoja väännellään ja onko se muiden kaikkien mielestä hauskaa kun se on tahallista? (Tahattomista en sano mitään; me kaikki teemme virheitä)- Taikuritässä
No eieiei ollut sulle ollenkaan vaan Isohoolle. En kestä, kun piiskataa varmuuden vuoksi muita siinä sivulla. Näinkö nämä väärinkäsitykset syntyvät mun taidottomuudesta laitta teksti oikeaan paikkaan. Sain kyllä hyvät ohjeet toisaalla, mutta vanhana koirana ei kaikkia temppuja opi heti.
Voi olla, että sanojen vääntely on jostakusta hauskaa. Joskus laitan häpeällisen huonoa länsisuomalaista itsekin. - kylmätotuus
Olen ymmärtänyt, että olet ollut pois Suomesta vuosikymmeniä, kenties puoli vuosisataa.
Siinä ajassa vieraantuu entisestä kotimaastaan, sen kielestä ja murteista.
Suomen kielikin on muuttunut valtavasti tuossa ajassa ja muuttuu edelleenkin.
En tiedä, miten hyvin olet aikoinaan tutustunut murteisiimme, mutta luultavasti ainakin hieman. Kai silloinkin koulussa tutustuttiin eri murteisiin?
Murteet eivät ole huumoria, vaan ne ovat luontainen tapa ilmaista kielellisesti itseään ja se oikeus kuuluu jokaiselle, niin puheessa kuin kirjoituksissakin.
Ainoastaan virallisissa tilaisuuksissa on syytä pysyä kirjakielessä.
Suomi24 ei kuulu niihin.
Olet antanut usein nokkanuuskaa=negatiivista palautetta tällä palstalla nimimerkeille, jotka kirjoittavat omalla murteellaan.
Lienee kuitenkin tosiasia, että kaikissa kielissä on murteita, eivätkä kaikki puhu tai kirjoita kirjakieltä. Näin oletan, vaikken olekaan kielitieteilijä ja kielitaitoni ei ole kovin kummoinen.
Kerake on vanhentunut käsite.
Lopuksi savolaisten "kansallislaulu" murteellaamme esitettynä. Täydellistä murrettamme tämäkään esitys ei edusta, mutta eiköhän sen sanat ymmärrä jokainen suomalainen, jos oikein yrittää.
https://www.youtube.com/watch?v=NQKhhyp2KAg kylmätotuus kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että olet ollut pois Suomesta vuosikymmeniä, kenties puoli vuosisataa.
Siinä ajassa vieraantuu entisestä kotimaastaan, sen kielestä ja murteista.
Suomen kielikin on muuttunut valtavasti tuossa ajassa ja muuttuu edelleenkin.
En tiedä, miten hyvin olet aikoinaan tutustunut murteisiimme, mutta luultavasti ainakin hieman. Kai silloinkin koulussa tutustuttiin eri murteisiin?
Murteet eivät ole huumoria, vaan ne ovat luontainen tapa ilmaista kielellisesti itseään ja se oikeus kuuluu jokaiselle, niin puheessa kuin kirjoituksissakin.
Ainoastaan virallisissa tilaisuuksissa on syytä pysyä kirjakielessä.
Suomi24 ei kuulu niihin.
Olet antanut usein nokkanuuskaa=negatiivista palautetta tällä palstalla nimimerkeille, jotka kirjoittavat omalla murteellaan.
Lienee kuitenkin tosiasia, että kaikissa kielissä on murteita, eivätkä kaikki puhu tai kirjoita kirjakieltä. Näin oletan, vaikken olekaan kielitieteilijä ja kielitaitoni ei ole kovin kummoinen.
Kerake on vanhentunut käsite.
Lopuksi savolaisten "kansallislaulu" murteellaamme esitettynä. Täydellistä murrettamme tämäkään esitys ei edusta, mutta eiköhän sen sanat ymmärrä jokainen suomalainen, jos oikein yrittää.
https://www.youtube.com/watch?v=NQKhhyp2KAgTaisin jo sanoa tuolla alempana että oletin konsonantin olevan lainasana, tai siis angli(sis)mo jolle on olemassa jo suomalainen vastine.
Puoli vuosisataa poissa Suomesta on selvästi jättänyt jälkensä; huomaan että murteet ja niiden käyttö ovat kokeneet eräänlaisen renesanssin poissaollessani ja niiden arvostus on kasvanut. Minun mielestäni ne kuuluvat edelleenkin puhekieleen, ei kirjalliseen ilmaisuun, paitsi tyylikeinona kun halutaan korostaa kansanomaisuutta. Keskustelufoorumi jossa jokainen käyttää oman seutunsa murretta ei ole kielellisesti toimiva ja muita huomioonottava.
Mutta en edes halunnut tuoda murteita tähän keskusteluun; ainoastaan tekovitsikkään sanojen vääntelyn, joka ei ole huvittavaa.- SurettiSavolainen
Paloma.se.co kirjoitti:
Taisin jo sanoa tuolla alempana että oletin konsonantin olevan lainasana, tai siis angli(sis)mo jolle on olemassa jo suomalainen vastine.
Puoli vuosisataa poissa Suomesta on selvästi jättänyt jälkensä; huomaan että murteet ja niiden käyttö ovat kokeneet eräänlaisen renesanssin poissaollessani ja niiden arvostus on kasvanut. Minun mielestäni ne kuuluvat edelleenkin puhekieleen, ei kirjalliseen ilmaisuun, paitsi tyylikeinona kun halutaan korostaa kansanomaisuutta. Keskustelufoorumi jossa jokainen käyttää oman seutunsa murretta ei ole kielellisesti toimiva ja muita huomioonottava.
Mutta en edes halunnut tuoda murteita tähän keskusteluun; ainoastaan tekovitsikkään sanojen vääntelyn, joka ei ole huvittavaa.Mutta en edes halunnut tuoda murteita tähän keskusteluun; ainoastaan tekovitsikkään sanojen vääntelyn, joka ei ole huvittavaa.<<
Entä jos on sellaisia joiden mielestä on mukavaa luettavaa, etkö voisi suoda sitä heille vaikka oletkin fiksumpi, olet itse tuonut sen julki useasti. SurettiSavolainen kirjoitti:
Mutta en edes halunnut tuoda murteita tähän keskusteluun; ainoastaan tekovitsikkään sanojen vääntelyn, joka ei ole huvittavaa.<<
Entä jos on sellaisia joiden mielestä on mukavaa luettavaa, etkö voisi suoda sitä heille vaikka oletkin fiksumpi, olet itse tuonut sen julki useasti.Ei. Ehottomasti ei.
Kun täällä pitää huvittaa petakookia tai olla hiljaa.Tellukka kirjoitti:
Ei. Ehottomasti ei.
Kun täällä pitää huvittaa petakookia tai olla hiljaa.Mutta ku petakookia on vaikia huvittaa, mie en ole keksiny mittään konstia.
Pittääkö se sit vaan olla hiljaa taikka kiertää petakooki kaukaa.
- eeron-ystävä-tukija
Paloma voi etsiä palstat, joissa eivät aidot tyypit tekstaile.
,En tarkoittanut kysymystäni mitenkään henkilökohtaisexti juuri eeroa tarkoittavaksi, tuli vain mieleen asia hänen kommentistaan. jota olin miettinyt aikaisemminkin hänen. Pidän eeroa ihan mukavana ja lupsakkaana savolaismiehenä ja kyllä murretta saa kirjoittaa. Eero ei tarvitse ketään puolustamaan itseään minulta; .en ole hänen vihollisensa. Muuten ei ole mielestäni aitouden merkki eikä huumoriakaan kirjoittaa tahallaan väärin sanoja vaikka tavoittelisikin kansanomaisuutta tällä tyylikeinolla.
Paloma.se.co kirjoitti:
En tarkoittanut kysymystäni mitenkään henkilökohtaisexti juuri eeroa tarkoittavaksi, tuli vain mieleen asia hänen kommentistaan. jota olin miettinyt aikaisemminkin hänen. Pidän eeroa ihan mukavana ja lupsakkaana savolaismiehenä ja kyllä murretta saa kirjoittaa. Eero ei tarvitse ketään puolustamaan itseään minulta; .en ole hänen vihollisensa. Muuten ei ole mielestäni aitouden merkki eikä huumoriakaan kirjoittaa tahallaan väärin sanoja vaikka tavoittelisikin kansanomaisuutta tällä tyylikeinolla.
"Paloma.se.co"
Tuota.
Onhan meitä murteellisia muitakin?
H.- pata-kattilaa-soimaa
Paloma.se.co kirjoitti:
En tarkoittanut kysymystäni mitenkään henkilökohtaisexti juuri eeroa tarkoittavaksi, tuli vain mieleen asia hänen kommentistaan. jota olin miettinyt aikaisemminkin hänen. Pidän eeroa ihan mukavana ja lupsakkaana savolaismiehenä ja kyllä murretta saa kirjoittaa. Eero ei tarvitse ketään puolustamaan itseään minulta; .en ole hänen vihollisensa. Muuten ei ole mielestäni aitouden merkki eikä huumoriakaan kirjoittaa tahallaan väärin sanoja vaikka tavoittelisikin kansanomaisuutta tällä tyylikeinolla.
oikolueppas ensin oma viestisi ja mieti sitten onko varaa valittaa toisten kirjoitusvirheistä, tahallisista tahi tahattomista
- 1eero
Nooo kyllä osaan jotenkin kirjakieltä käyttää se kun puhekieli jota melläpäin käytetään tahtoo tulla kirjoituksiin, pääasia varmaan on tuoda ymmärettävää ilmaisua. Niin siitä aloituksesta, kun käytetään vieraskielisiä sanoja asian yhteydessä jää monasti miettimään mitähän nyt tarkoitetaan ni kyllä se selviää jollei muuten ni googlesta sen saa, eipä tossa sen kummempaa antaa toisten käyttää sanojansa, siistiä kielenkäyttäjiä täällä on jotakuin.
pata-kattilaa-soimaa kirjoitti:
oikolueppas ensin oma viestisi ja mieti sitten onko varaa valittaa toisten kirjoitusvirheistä, tahallisista tahi tahattomista
Teen itse paljon kirjoitusvirheitä, mutta en laske kirjoitusvirheitä huumorinlajiksi.
Ja sitäpaitsi, juuri tämän vuoksi kirjoitin omaan kommenttiini "disclaimerin" eli siis vastuuvapauslausekkeen. Olen täysin vakuuttunut että joka ikinen ikäluokkani suomalainen osaa kirjoittaa tavalliset lainasanat oikeaan asuun, mutta kirjoittaa ne tahallaan väärin, koska ne joidenkin mielestä ovat jonkinlainen kansaomainen muoto huumoria.
Pidetäänkö nyt erillään tässä keskustelussa kuka sanoo ja mitä sanoo.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Tuota.
Onhan meitä murteellisia muitakin?
H.Varmaan reilusti yli puolet kaikista kirjoittajista kirjoittaa murretta ja se on taas hieman eri asia. Slangikin on eri asia. En kirjoita kenestäkään kirjoittajasta erikseen, ainoastaan lainasanojen tahallisesta vääristelemisestä ja tiettyjen "vaikeiden" kerakkeiden "suomentamisesta". Kielitieteellisesti tällähän on pitkät perinteet Suomessa.
Paloma.se.co kirjoitti:
Teen itse paljon kirjoitusvirheitä, mutta en laske kirjoitusvirheitä huumorinlajiksi.
Ja sitäpaitsi, juuri tämän vuoksi kirjoitin omaan kommenttiini "disclaimerin" eli siis vastuuvapauslausekkeen. Olen täysin vakuuttunut että joka ikinen ikäluokkani suomalainen osaa kirjoittaa tavalliset lainasanat oikeaan asuun, mutta kirjoittaa ne tahallaan väärin, koska ne joidenkin mielestä ovat jonkinlainen kansaomainen muoto huumoria.
Pidetäänkö nyt erillään tässä keskustelussa kuka sanoo ja mitä sanoo.Mitä se petakooki (on siis meänkieltä eikä huumoria) siitä "huumorista" höpäjää vähänväliä ja uudestaan.
Kautta aikojen on vierasperäiset sanat suomalaistettu, eikä mitenkään huumorimielellä. Tai no saathan sinä sitä kansanomaisena huumorina pitää jos haluat, että sanotaan tuoli eikä stooli, pinaatti eikä spenaatti, kurkku eikä gurkku, tohtori eikä doktori, kyklooppi eikä cyclooppi, kirahvi eikä giraffi, krokotiili eikä krokodiili, seepra eikä seebra, Tukholma eikä Stockholma ...Paloma.se.co kirjoitti:
Varmaan reilusti yli puolet kaikista kirjoittajista kirjoittaa murretta ja se on taas hieman eri asia. Slangikin on eri asia. En kirjoita kenestäkään kirjoittajasta erikseen, ainoastaan lainasanojen tahallisesta vääristelemisestä ja tiettyjen "vaikeiden" kerakkeiden "suomentamisesta". Kielitieteellisesti tällähän on pitkät perinteet Suomessa.
Ja onhan niitä vieraskielisiä nimiäkin "vääristelty"/suomennettu ihan pokkana, eikä sitä mitenkään pilailessaan tehty.
Muistan meidän kylällä vanhoja ihmisiä; Taneli, Taavetti, Vaapi, Alpi, Sohvi ..
Hautausmaalla kun kulkee, niin siellä niiten nimet on hakattuina kiviin; Daniel, David, Fabian, Albin, Sofia ...- ö-Öö
Tellukka kirjoitti:
Ja onhan niitä vieraskielisiä nimiäkin "vääristelty"/suomennettu ihan pokkana, eikä sitä mitenkään pilailessaan tehty.
Muistan meidän kylällä vanhoja ihmisiä; Taneli, Taavetti, Vaapi, Alpi, Sohvi ..
Hautausmaalla kun kulkee, niin siellä niiten nimet on hakattuina kiviin; Daniel, David, Fabian, Albin, Sofia ...Hautakivistä
Olemassa hauta, missä hakattuna "Kylymänen", mäkin nähnyt sen. Koko paikkakunnan ainoa Kylymänen.. Noh, mimmin sukunimi tosin oli Kylmänen. Joku oli vaan sanonut hautakiveä tilatessaan nimen, kuin sitten kiveen hakattiin. Joopa, "kukahan se siellä kylämänee", sitä ei oikein kukaan enää tiedä, sen verran vanha asia.
=DW=
Lieneekö tuo nyt ´´liian viisasta´´, eikös se ole paremminkin opittua.
- salamandi
Huomasiko kukaan muu korppiksen vierailua palstalla?
- Korkein-Totuus
Kolme viestiä katosi kuin tuhka tuuleen, sitäkö tarkoitit?
Iltapäivää salamandi@
Sinuahan pidetään minuna, oletko huomannut. Taikuriässä on sitä mieltä, että vastasi minulle kun vastasi sinun aloitukseesi.
Oletko huomannut minun vierailleen palstalla?- Korkein-Totuus
korppis kirjoitti:
Iltapäivää salamandi@
Sinuahan pidetään minuna, oletko huomannut. Taikuriässä on sitä mieltä, että vastasi minulle kun vastasi sinun aloitukseesi.
Oletko huomannut minun vierailleen palstalla?Ei se ole enää mikään salaisuus, että vaadit poistoon koko ketjun, niin kovasti sinua ärsytti, kun rahvas alkoi arvostella sinun CW ansioluetteloasi?
- näkyyläpi
korppis kirjoitti:
Iltapäivää salamandi@
Oletko huomannut minun vierailleen palstalla?heh, heh
- pukkaanaurattaa
Korkein-Totuus kirjoitti:
Ei se ole enää mikään salaisuus, että vaadit poistoon koko ketjun, niin kovasti sinua ärsytti, kun rahvas alkoi arvostella sinun CW ansioluetteloasi?
entäs kun älykkyysosamäärän lyhennys on ÄÖ?
- pikkurilli.pystyssä
Tässä ketjussa kirjoitti DW että enenpi, myös hunksz käyttää tuota n-kirjainta m-kirjaimen sijasta usein. Että jos tässä nyt aletaan hiuksia halkomaan, niin halkaistaan kaikilta.
On myös tärkeää erottaa minä ja me muodon erilainen merkitys kirjallisessa esityksessä.
Kanssakirjoittajia nimitellessä pitää muistaa, että homevit...tu . ilmaisee suomalaisen kulttuurituntemuksen puutteellisuutta, olemmehan innokasta saunakansaa.
Kuten fiksuimmat ovat jo kirjoittaneet, kielemme on moni ilmeinen, rikas miksi emme käyttäisi kiivastuessamme omaa rikasta sanastoamme.
Hiisi, pahus, mettäläinen.Dyslexia eli lukihäiriö on taas aivan eri asia ja siitä aiheutuviin kirjoitusvirheisiin en puutu. He saavat kaiken ymmärrykseni ja tukeni. Minua ei myöskään vaivaa tavalliset kirjoitusvirheet eli typot, kuten esim. DW: n teksteissä näkyy tosi tiheässä niin kauan kun ne ei häiritse tekstin ymmärtämistä. Minulla tulee paljon näppäinvirheitä ja kirjoitan yhteen sanoja kun space bar jumittuu pullan- tms. muruista :) Ne eivät ole tarkoituksellista manipulointia. Ihmisiähän me ollaankaikki (hmm....) ja eivät vaivaa tai häiritse.
- johtuneekomurteesta
niin, ja täällä suomalaisilla palstoilla voidaan käyttää sanaa välilyöntinäppäin
johtuneekomurteesta kirjoitti:
niin, ja täällä suomalaisilla palstoilla voidaan käyttää sanaa välilyöntinäppäin
kiitos, nyt tiedän senkin. Minähän iolen sanonut että olen täällä oppimassa teiltä minulle uusia asioita.
Niinhän se on suoraan käännettynä ruotsiksikin (mellanslagstangent).
Mutta pitää ymmärtää, kun Paloma on ollut Ruotsissa vasta sellaiset kolmisenkymmentä vuotta ...Tellukka kirjoitti:
Niinhän se on suoraan käännettynä ruotsiksikin (mellanslagstangent).
Mutta pitää ymmärtää, kun Paloma on ollut Ruotsissa vasta sellaiset kolmisenkymmentä vuotta ...Mun tietokoneen kieli on aina ollut englanti. En edes osaa tietokoneterminologiaa ruotsiksi.
Paloma.se.co kirjoitti:
Mun tietokoneen kieli on aina ollut englanti. En edes osaa tietokoneterminologiaa ruotsiksi.
No eikö olisi jo aika opetella rotsia, kun kuitenkin täällä asut.
Käsittääkseni olet asunut Ruotsissa paljon kauemmin kuin jenkeissä.- salamandi
Tellukka kirjoitti:
No eikö olisi jo aika opetella rotsia, kun kuitenkin täällä asut.
Käsittääkseni olet asunut Ruotsissa paljon kauemmin kuin jenkeissä.Käsittääkseni suomenkielisten kannattaa opetella kirjoittamaan suomea, ei sitä ruotsin kieltä tarvita muuhun kuin tietää sen kirjoitettavan ruotsia, eikä rotsia.
Englannin osaaminen on suomalaisille paljon tärkeämpää kuin ruotsin. salamandi kirjoitti:
Käsittääkseni suomenkielisten kannattaa opetella kirjoittamaan suomea, ei sitä ruotsin kieltä tarvita muuhun kuin tietää sen kirjoitettavan ruotsia, eikä rotsia.
Englannin osaaminen on suomalaisille paljon tärkeämpää kuin ruotsin.Se lausutaan rootsia, mutta eihän sitä rootsia osaamaton voi tietää.
Tällä palstalla englanti on tarpeeton, koska Suomi24 säännöissä sanotaan, että kommentin on oltava joko suomea tai ruotsia.
Muuten vielä aloituksesta:
täällä Ruotsissa on todella yleistä englannin kielen käyttö ilman mitään käännöksiä kesken ruotsinkielistä puhetta, siis etenkin mediassa ja tv:ssä tavan takaa, kun haastatellaan jengiä ne sanoo kesken kaiken jotain englanniksi ja olettaa että kaikki ymmärtää. Se tulee yleistymään Suomessakin sitä mukaa kun nuoriso kansainvälistyy ja kielitaito kohenee. Ei välttämättä mikään hyvä asia sinänänsä, mutta ei niin ole ilmastonmuutoskaan, neoliberalismi, globalisaatio, pakolaiset ja kerjäläiset ovellamme, mutta kunniille ei mahda mitään. Hmmmm.....- johtuneekomurteesta
minänänsä en viitsisi tämän ikäryhmän ihmisille vinoilla kielitaidottomuudesta kunniille
ei englannin osaaminen ole itsestäänselvyys, sillä on myös heitä jotka ovat lukeneet esim. pitkän venäjän tai saksan ja sen lisäksi kakkoskielenä pakkoruotsin, eikä englantia lainkaan johtuneekomurteesta kirjoitti:
minänänsä en viitsisi tämän ikäryhmän ihmisille vinoilla kielitaidottomuudesta kunniille
ei englannin osaaminen ole itsestäänselvyys, sillä on myös heitä jotka ovat lukeneet esim. pitkän venäjän tai saksan ja sen lisäksi kakkoskielenä pakkoruotsin, eikä englantia lainkaanEnn minä näe sitä kielitaidottomuutena vaan käänteisenä snobismina. Mutta se siitä.
- johtuneekomurteesta
Paloma.se.co kirjoitti:
Enn minä näe sitä kielitaidottomuutena vaan käänteisenä snobismina. Mutta se siitä.
ai tarkoitatko sinun jatkuvaa vieraskielisten sanojen käyttöä?
Paloma.se.co kirjoitti:
Enn minä näe sitä kielitaidottomuutena vaan käänteisenä snobismina. Mutta se siitä.
Kun olen vierailulla Hesassa esikoisen luona hänellä on tapana viedä minut erilaisiin etnisiin ravintoloihin syömään. Kommunikointikielena näissä ravintoloissa on yleensä ollut englanti.
ai tarkoitatko sinun jatkuvaa vieraskielisten sanojen käyttöä?
Minä käytän niitä sanoja joita minulla on.
Ajattele niin että minun runsas vieraskielisten sanojen käyttö johtunee siitä että en tiedä suomalaisia sanoja jotka kuvaisivat samaa asiaa. Yksinkertaista, rakas Watson!korppis kirjoitti:
Kun olen vierailulla Hesassa esikoisen luona hänellä on tapana viedä minut erilaisiin etnisiin ravintoloihin syömään. Kommunikointikielena näissä ravintoloissa on yleensä ollut englanti.
Monissa firmoissakin on konsernin kielenä englanti ja ihmiset tottuvat käyttämään lainattuja ilmaisuja. Onhan siinä joskus hieman sellaista näyttämisen tuntua, katsokaas, miten minä seilaan kielestä toiseen! Mutta kaksi kieltä on aina parempi kuin yksi ja mitä enemmän kielitaitoa sen parempi. Mutta kaikesta on maksettava oma hintansa ja minulla se on ollut oman äidinkieleni köyhtyminen.
Paloma.se.co kirjoitti:
Monissa firmoissakin on konsernin kielenä englanti ja ihmiset tottuvat käyttämään lainattuja ilmaisuja. Onhan siinä joskus hieman sellaista näyttämisen tuntua, katsokaas, miten minä seilaan kielestä toiseen! Mutta kaksi kieltä on aina parempi kuin yksi ja mitä enemmän kielitaitoa sen parempi. Mutta kaikesta on maksettava oma hintansa ja minulla se on ollut oman äidinkieleni köyhtyminen.
Minun ruotsin kielitaitoni on hukassa. Joka päiväinen englannin kielellä kommunikointini on polkenut ruotsin kielen sanat passiiviseen muistikansioon. Voisivat kielikylvyllä putkahtaa takaisin.
Kielten opiskelussa on kielen puhumisella iso merkitys kun vertaa aikoinaan kun pääpaino opetuksessa oli kielen oikeinkirjoituksessa.
En läpäiseisi kirjallisia kielten testejä. Mutta onneksi en tarvitsekaan.
Aikoinaan ne meni yo-kokeissa läpi.
- älkää.tulko.sanelemaan
Jo nyt on perrrrrkele! Täällä palstalla puhutaan silleen kun puhutaan ja sillä selvä enklantilla tai länsi-götan murretta, jos siltä tuntuu.
Stadissa voi kommunikoida nepalilaisissa ravintoloissa kumma kyllä hindiksikin.- Taikuritässä
Niin. Kun eihän tämä mikään virallinen lista ole, joten ehkä noihin kirjoitusvirheisiin tai sananvääntöihin ei kandeis niin hirveesti energiaa lukijan tuhlata. Minä ainakin pelleilen välillä, kun siltä tuntuu, kielellä.
Taikuritässä kirjoitti:
Niin. Kun eihän tämä mikään virallinen lista ole, joten ehkä noihin kirjoitusvirheisiin tai sananvääntöihin ei kandeis niin hirveesti energiaa lukijan tuhlata. Minä ainakin pelleilen välillä, kun siltä tuntuu, kielellä.
Ei todellakaan.
Kyllä kielen kanssa voi ja pitää voida leikkiä.- Taikuritässä
Epäilen myös, että täällä kirjoittavien vanhemmat ovat puhuneet niin vahvaa murretta vielä, että Erkitkin olisivat äimänskäkenä. Mummola-alueella oli murre sellaista, että jotenkin kurkkuääni oli erikoinen. Sääli, että kukaan ei ole tutkinut tätä aluetta (tietääkseni). Kurkkulaulantaa on tutkittu jossaipäin maailmaa. Puheen melodisuus sekä pitkä vokaalit ruotsinkielestä peräisin olevat sanat olisi kokonaisuudessaan ollut jännä tutkimusalue.
Tiedän myös ystävistä, jotka pääkaupunkiseudulla puhuvat ns. yleiskieltä, mutta puhelimessa tai mentyään vaikkapa Itä-Suomeen puhuvat murrettaan.
Tässä ei ole mitään kielteistä. Omaan identiteettiin kuuluu tämä vshvastikin.
Kaupungistumisen aikoina, miten paljon ihmiset häivyttivätkään murteitaan kuin häveten maalaisuuttaan. Onhan se ollut kamalaa historiansa kieltäminen.
Loppujen lopuksi voi olla isommastakin kyse. Joten ei pitäisi tässäkään vahvistaa tuota muutosta enää, sulautumista tai sulamista. Olemme. Taikuritässä kirjoitti:
Epäilen myös, että täällä kirjoittavien vanhemmat ovat puhuneet niin vahvaa murretta vielä, että Erkitkin olisivat äimänskäkenä. Mummola-alueella oli murre sellaista, että jotenkin kurkkuääni oli erikoinen. Sääli, että kukaan ei ole tutkinut tätä aluetta (tietääkseni). Kurkkulaulantaa on tutkittu jossaipäin maailmaa. Puheen melodisuus sekä pitkä vokaalit ruotsinkielestä peräisin olevat sanat olisi kokonaisuudessaan ollut jännä tutkimusalue.
Tiedän myös ystävistä, jotka pääkaupunkiseudulla puhuvat ns. yleiskieltä, mutta puhelimessa tai mentyään vaikkapa Itä-Suomeen puhuvat murrettaan.
Tässä ei ole mitään kielteistä. Omaan identiteettiin kuuluu tämä vshvastikin.
Kaupungistumisen aikoina, miten paljon ihmiset häivyttivätkään murteitaan kuin häveten maalaisuuttaan. Onhan se ollut kamalaa historiansa kieltäminen.
Loppujen lopuksi voi olla isommastakin kyse. Joten ei pitäisi tässäkään vahvistaa tuota muutosta enää, sulautumista tai sulamista. Olemme.Tyttäreni muutti Helsinkiin vuonna 2005 ja puhuu nyt ns. yleiskieltä, mä ja sä ja silleen.
Kuitenkin näitä karjalaisia sanoja eksyy puheeseensa, työpaikalla joku huomaa ja etenkin kotona miehensä joutuu jopa naureskellen kysymään jonkun sanan tarkoitusta.
Mutta mies onkin ruotsinsuomalaisesta perheestä, eihän hän voi kaikkea ymmärtää.
Tyttärenpoika taas ymmärtää oikein hyvin karjalanmurretta, on ollut usein täällä meillä kielikylvyssä.Ancelina kirjoitti:
Tyttäreni muutti Helsinkiin vuonna 2005 ja puhuu nyt ns. yleiskieltä, mä ja sä ja silleen.
Kuitenkin näitä karjalaisia sanoja eksyy puheeseensa, työpaikalla joku huomaa ja etenkin kotona miehensä joutuu jopa naureskellen kysymään jonkun sanan tarkoitusta.
Mutta mies onkin ruotsinsuomalaisesta perheestä, eihän hän voi kaikkea ymmärtää.
Tyttärenpoika taas ymmärtää oikein hyvin karjalanmurretta, on ollut usein täällä meillä kielikylvyssä.Kyllä se kuitenkin on suomenruotsalainen ellei jopa suomenranskalainen tai saamelainen :)
Eero saa ihan rauhassa käyttää sanaa enklanti, ja vaikka ryssä. Silleenhän ainakin Savossa puhutaan. Vai onko puhekielen käyttö kirjoituksessa jotenkin viallista? Vieraista kielistähän noita puhekielen sanoja yleisimmin tekaistaan.
Sitten toisaalta taas 'puhdasta' murretta puhuminen on viisaan merkki? Outoa ja ristiriitaista.
Joka ikinen murre (mukaan lukien väännetyt lainasanat) muuttuu hiukan erilaiseksi seuraavassa pitäjässä, kylässä tai jopa naapuritalossa. Sekä sanat, painotus että tapa kertoa tietty asia. Siitä on turhaa pultteja ottaa, ihan oikein puhuvat kaikki. Ja mielestäni saavat kirjoittaakin. Ainakin täällä.- Taikuritässä
Komppaan.
Saimaa, suhteeni murteisiin on aina ollut hieman ristiriitainen. Puhun itsekin murretta tai murteen ja yleiskielen sekoitusta kotioloissa, mutta kirjoitan joko yleiskieltä tai kirjakieltä. Mielestäni murre ei kuulu yleisille keskustelupalstoille. Sille on oma paikkansa ja aikansa, mutta ei tässä eikä nyt. Murteet on vaivalloisia lukea ja tulee helposti väärinymmärryksiä jos toinen osapuoli ei osaa samaa murretta. Murteet voivat olla hyvinkin kauniita ja en laita niitä mihinkään arvojärjestykseen, mutta ne eivät ole puhekieltä laajemmassa yhteydessä.
Tämä esittämäni kysymys sanoista ei oikeastaan ollut murteista laisinkaan, vaan huumoriksi tarkoitetuista sanoilla kikkailuista, kun "vaikeat" kerakkeet korvataan "helpoilla" kun halutaan kuulostaa kansanomaiselta ja hauskalta.
Tämä nyt oli vain minun mielipiteeni. En ole ottanut pultteja eikä minua ole nyt harmittanut mikään muu kuin se että taas kerran monet palstalaiset ovat hyökänneet kimppuuni sen sijaan että olisin saanut asiallista keskustelua aikaiseksi.Paloma.se.co kirjoitti:
Saimaa, suhteeni murteisiin on aina ollut hieman ristiriitainen. Puhun itsekin murretta tai murteen ja yleiskielen sekoitusta kotioloissa, mutta kirjoitan joko yleiskieltä tai kirjakieltä. Mielestäni murre ei kuulu yleisille keskustelupalstoille. Sille on oma paikkansa ja aikansa, mutta ei tässä eikä nyt. Murteet on vaivalloisia lukea ja tulee helposti väärinymmärryksiä jos toinen osapuoli ei osaa samaa murretta. Murteet voivat olla hyvinkin kauniita ja en laita niitä mihinkään arvojärjestykseen, mutta ne eivät ole puhekieltä laajemmassa yhteydessä.
Tämä esittämäni kysymys sanoista ei oikeastaan ollut murteista laisinkaan, vaan huumoriksi tarkoitetuista sanoilla kikkailuista, kun "vaikeat" kerakkeet korvataan "helpoilla" kun halutaan kuulostaa kansanomaiselta ja hauskalta.
Tämä nyt oli vain minun mielipiteeni. En ole ottanut pultteja eikä minua ole nyt harmittanut mikään muu kuin se että taas kerran monet palstalaiset ovat hyökänneet kimppuuni sen sijaan että olisin saanut asiallista keskustelua aikaiseksi.Jonkinverran minuakin häiritsee tuo vierasperäisten sanojen viljely.
Toisaalta taas, kun kuuntelen noittein nuorten puhetta, tajuan, että se on heille ihan luonnollista.
Tulee väliin sellainen tunne, että minä se taidankin tässä olla kehityksen perävaunussa.- maassamaantavalla
Paloma.se.co kirjoitti:
Tämä nyt oli vain minun mielipiteeni. En ole ottanut pultteja eikä minua ole nyt harmittanut mikään muu kuin se että taas kerran monet palstalaiset ovat hyökänneet kimppuuni sen sijaan että olisin saanut asiallista keskustelua aikaiseksi.kerake on nykyään konsonantti
itselläni ei ainakaan ole koskaan ollut vaikeuksia ymmärtää täällä kirjoitettuja murteita, mutta käyttämiäsi vierasperäisiä sanoja olen joutunut joskus kuukkeloimaan
...ai niin, mutta tämähän onkin suomalaisten palsta maassamaantavalla kirjoitti:
kerake on nykyään konsonantti
itselläni ei ainakaan ole koskaan ollut vaikeuksia ymmärtää täällä kirjoitettuja murteita, mutta käyttämiäsi vierasperäisiä sanoja olen joutunut joskus kuukkeloimaan
...ai niin, mutta tämähän onkin suomalaisten palstaOletin että konsonantti-sana olisi ollut ns. angli(sis)mi, eli siis lainasana ja siksi käytin vanhempaa kerake-sanaa. :)
- 1eero
Vieraskielisten sanojen käyttö teke käyttäjän viisaimman oloiseksi jossa vastuu siirtyy kuulialle joka pöhkönä ymmärtämätön ilme kasvoillaan on ulkona.
- taalaposvenska
1eero kirjoitti:
Vieraskielisten sanojen käyttö teke käyttäjän viisaimman oloiseksi jossa vastuu siirtyy kuulialle joka pöhkönä ymmärtämätön ilme kasvoillaan on ulkona.
Hyvä Eero juurikin noin elikkä tekee viisaamman oloiseksi ei ole tae viisaudesta.
Paloma.se.co kirjoitti:
Tämä nyt oli vain minun mielipiteeni. En ole ottanut pultteja eikä minua ole nyt harmittanut mikään muu kuin se että taas kerran monet palstalaiset ovat hyökänneet kimppuuni sen sijaan että olisin saanut asiallista keskustelua aikaiseksi.Paloma ystäväiseni. Jos tekstissäni olikin pienenpieni tölväisy niin se ei ollut tarkoitettu sinulle... Luepa uudestaan :D.
Kirjoitan yleensä kirjakieltä, mutta täällä se tuntuu joskus hienostelulta, jopa kornilta, kun tekstisisällöt ovat aika usein alta arvoasteikon. Ristiriitaista. Kirjoitetaanhan täällä useimmiten esim. että hormooni tai romaani (väärässä paikassa). Eli aika turhaa täällä on kirjakieltä edellyttää kun sitä ei osata kuitenkaan 'vimosen' päälle kirjoittaa. Yhdyssanoista nyt puhumattakaan.
Useat lainasanat ovat mielestäni virkistäviä, esim. kyökki, suora lainaus ajalta jolloin maaseudulla hyvin toimeentulevat olivat ruotsinkielisiä ja heidän paikalliset palkollisensa väänsivät ruotsin sanoista omansa ja käyttivät niitä myös kotipiirissään. Ja arvaatte varmaan myös mitä tarkoittavat sanat kahveli, tampuri ja pikettipoika... Ja mitä kaikkia niitä nyt olikaan? Harmi kun unohtuvat. Kerake-sanankin olin jo vallan unohtanut, kielten tunneilla kun puhuttiin aina konsonanteista ja vokaaleista. Koulussa opittiin myös kaikki (?) viralliset lyhenteet.
Kaikkia täällä kirjoitettuja murteita olen hyvin ymmärtänyt. Omaa murrettani ainoastaan osaan hyvin, vähän rautulaistakin - ja eteläpohjalaista. Painotus varsinkin tuossa viimeisessä tietysti menee päin mäntyä.- lisään-CW-listaani
saimaantaka kirjoitti:
Paloma ystäväiseni. Jos tekstissäni olikin pienenpieni tölväisy niin se ei ollut tarkoitettu sinulle... Luepa uudestaan :D.
Kirjoitan yleensä kirjakieltä, mutta täällä se tuntuu joskus hienostelulta, jopa kornilta, kun tekstisisällöt ovat aika usein alta arvoasteikon. Ristiriitaista. Kirjoitetaanhan täällä useimmiten esim. että hormooni tai romaani (väärässä paikassa). Eli aika turhaa täällä on kirjakieltä edellyttää kun sitä ei osata kuitenkaan 'vimosen' päälle kirjoittaa. Yhdyssanoista nyt puhumattakaan.
Useat lainasanat ovat mielestäni virkistäviä, esim. kyökki, suora lainaus ajalta jolloin maaseudulla hyvin toimeentulevat olivat ruotsinkielisiä ja heidän paikalliset palkollisensa väänsivät ruotsin sanoista omansa ja käyttivät niitä myös kotipiirissään. Ja arvaatte varmaan myös mitä tarkoittavat sanat kahveli, tampuri ja pikettipoika... Ja mitä kaikkia niitä nyt olikaan? Harmi kun unohtuvat. Kerake-sanankin olin jo vallan unohtanut, kielten tunneilla kun puhuttiin aina konsonanteista ja vokaaleista. Koulussa opittiin myös kaikki (?) viralliset lyhenteet.
Kaikkia täällä kirjoitettuja murteita olen hyvin ymmärtänyt. Omaa murrettani ainoastaan osaan hyvin, vähän rautulaistakin - ja eteläpohjalaista. Painotus varsinkin tuossa viimeisessä tietysti menee päin mäntyä.saimaantaka
"Kirjoitan yleensä kirjakieltä, mutta täällä se tuntuu joskus hienostelulta, jopa kornilta, kun tekstisisällöt ovat aika usein alta arvoasteikon. Ristiriitaista. Kirjoitetaanhan täällä useimmiten esim. että hormooni tai romaani (väärässä paikassa). Eli aika turhaa täällä on kirjakieltä edellyttää kun sitä ei osata kuitenkaan 'vimosen' päälle kirjoittaa. Yhdyssanoista nyt puhumattakaan."
Etenkin tämä;
"mutta täällä se tuntuu joskus hienostelulta, jopa kornilta, kun tekstisisällöt ovat aika usein alta arvoasteikon."
Pitäisikö sittenkin uskoa tuota xx9, joka latelee Ruotsista, että olemme apinoita? - tiukka.pipo
Paloma.se.co kirjoitti:
Tämä nyt oli vain minun mielipiteeni. En ole ottanut pultteja eikä minua ole nyt harmittanut mikään muu kuin se että taas kerran monet palstalaiset ovat hyökänneet kimppuuni sen sijaan että olisin saanut asiallista keskustelua aikaiseksi.Paloma, olet itse palstalla kertonut kirjoittavasi niin kuin puhut.
Ei ole kirjakieltä "ollakko, "mennäkkö", "luullakko", "osallistuakko" ja niin edelleen.
Tuon kaltaisia "virheitä" sinulta näkee usein, olisivatko ne sitä yleiskieltä? lisään-CW-listaani kirjoitti:
saimaantaka
"Kirjoitan yleensä kirjakieltä, mutta täällä se tuntuu joskus hienostelulta, jopa kornilta, kun tekstisisällöt ovat aika usein alta arvoasteikon. Ristiriitaista. Kirjoitetaanhan täällä useimmiten esim. että hormooni tai romaani (väärässä paikassa). Eli aika turhaa täällä on kirjakieltä edellyttää kun sitä ei osata kuitenkaan 'vimosen' päälle kirjoittaa. Yhdyssanoista nyt puhumattakaan."
Etenkin tämä;
"mutta täällä se tuntuu joskus hienostelulta, jopa kornilta, kun tekstisisällöt ovat aika usein alta arvoasteikon."
Pitäisikö sittenkin uskoa tuota xx9, joka latelee Ruotsista, että olemme apinoita?... Tai ehkä emme oikein ymmärtäneet toistemme tekstejä ;-)
Olen sitä mieltä että aina löytyy yhteisymmärrys, jos asianosaiset pääsevät silmästä silmään keskustelemaan. Oli asia sitten mikä vaan. Yksi virkekin voidaan näköjään ymmärtää kymmenellä eri tavalla - just niinkuin kukakin haluaa.
Tuskin mistään keskustelupalstan puheenvuorosta sen suurempaa haloota tarttii tehdä. Siis: jokainen kirjoittaa niinkuin kirjoittaa, ja joka ikinen tekee virheitä - jos suomenopettajan kannalta katsoo. Minäkin, totta kai! Täydellisen kommentin kirjoittaminen, niin että kenelläkään ei ole 'nokan koputtamista', tuntuu olevan tosi hankalaa.
Tuskin oikeinkirjoituksella kovin suurta väliä täällä on. Enemmänkin toivoisin iloisia ja myönteisiä kannanottoja, tai vähintäänkin rakentavia. Niistä täällä usein on nuusaa. - Joo, tuo oli eteläpohojalaasta...
- kylmätotuus
Valitettavasti lisääntyvässä määrin englanninkielisten sanojenviljelijöiden määrä lisääntyy ja suomen kieli jää altavastaajan osaan.
Onko se alkusoittoa suomen kielen häviämiseen tulevaisuudessa?
On paljon lyhenteitä, jotka ovat vakiintuneet suomen kieleen vuosikymmenien saatossa.
Pari esimerkkiä niistä: ko=kyseessäoleva, jne=ja niin edespäin.
Käytän niitä itsekin olettaen, että lyhenteet ovat kaikille tuttuja.
Useimmille sivistyssanoille löytyy hyvä ja osuva suomenkielinen vastine, eikä tavallisen pulliaisen tarvitse turvautua sivistyssanakirjaan ymmärtääkseen sanan merkityksen.
Osa sivistyssanoista on vakiintunut suomen kieleen ja niiden merkitys on lähes kaikille tuttu, joten niitä voi hyvinkin käyttää yleisessä keskustelussa.
Sivistyssanoilla kikkailu ei kuulu esim. suomi24:n keskustelupalstoille.- maassamaantavalla
nuo ko, jne, esim, ao, yms ovat kyllä olleet käytössä ainakin minun elämäni ajan, eli reilut 60v
Paljon on kieli muuttunut ,kun lukee jotain Agricolan aikaista tekstiä, sen oivaltaa.
- 1eero
Joo onse muuttunu, kaupunkilaistuminen hävittää vähitellen murteet muttei vielä ihan kokonaan. Jos lähdet kulkemaan ympäri suomea nii kyllä huomaat arkikielessä erovaisuudet.
1eero kirjoitti:
Joo onse muuttunu, kaupunkilaistuminen hävittää vähitellen murteet muttei vielä ihan kokonaan. Jos lähdet kulkemaan ympäri suomea nii kyllä huomaat arkikielessä erovaisuudet.
Jos on kauemmin toista murretta puhuvan kanssa tekemisissä, niin yllättävästi murresanat ´´tarttuu.´´
1eero kirjoitti:
Helposti tulee sellaista entisen ja uuden paikkakunnan murteitten sekoitusta, joka ei ole puhtaasti mitään murretta.
- curriculumvitae
Tötteröpää ja korpihuutaja fiinistelevät ihan suotta.
- trumpettix
Suomen kannattaisi ottaa oppia Saksasta. Siellä ei englannin kieltä sallita, vaan kaikki elokuvatkin puhutaan saksaksi päälle. Ei tartu sakemanniin läheskään niin paljon ulkomaankielisiä ilmauksia, kun niitä ei kuule siellä telkkarista ollenkaan. Meillä ollaan niin rähmällään Amerikkaan päin, että kapina syntyisi, jos dubbaus aloitettaisiin.
No täällä Espanjassa se vasta hullua on, kaikki vieraskieliset ohjelmat dubattu. En kestä, kun esim. John Wayne puhuu espanjaa, se vaan tuntuu niin väärältä, ihan hirveää!
- LukutaitoisilleSopii
Olisi se kamalaa, jos Suomessakin dubattaisi, tekstitys on paljon parempi vaihtoehto ja välillä voi hyödyntää molempia jossain vaikeassa kohdassa.
Voi hyvät hyssykät Trumpettixin juttuja. Höpö höpö, ei englantia siellä mitenkään boikotoida. Lähes kaikki saksalaiset tutut haluavat puhua mieluummin englantia kuin saksaa ulkomaalaisten kanssa. Minua ketuttaa, kun haluaisin mielelläni kohentaa omaa saksan kielen taitoani.
Tekstitys tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia lukutaitoisille. Kieliä on kiva oppia ja välillä se tapahtuu melkein huomaamatta, kun on hyviä tilaisuuksia. - TekstittäkääVaan
suvenkorento1 kirjoitti:
No täällä Espanjassa se vasta hullua on, kaikki vieraskieliset ohjelmat dubattu. En kestä, kun esim. John Wayne puhuu espanjaa, se vaan tuntuu niin väärältä, ihan hirveää!
Lisää kammotusta aiheutta se, että tunnetut näyttelijät puhuvat sitten ihan vieraalla äänellä ja toisella kielellä.
- Taikuritässä
Eikös dubbaukset ole juuri luku- ja kielitaidottomia varten. Saapa nähdä, kun lukutaito- ja sen myötä ilmeisesti kirjoitustaito on heikentynyt lapsosilla, tuleeko käytäntö muuttumaan. Minusta Suomen malli on hyvä.
- pirremiinapa
Nykyiset pelaavat nettipelejä , ja kun pelit on englannin kielisiä, he oppivat kielen siinä sivussa, olen huomannut omistani.
Sellainen tekovitsikäs murteen vääntö ei ole mistään kotoisin. On aina hauskaa kuulla, kun joku puhuu oman synnyinseutunsa murteella aidosti, sen sijaan kirjoitettuna ne kuulostavat pelkästään "kornilta". Vain harvat ja valitut murteen taitajat osaavat kirjoittaa niitä myös oikein.
Minulla on sekä Savonkielen sanakirja, että Tampereen seudun sanakirja, sen nimeä en nyt muista, hauskoja molemmat, asiantuntijoiden laatimia.- 1eero
Nii suatha siä huastella jos vuan ossoot 😂
- KuulostaaSiltä
Eikös tamperelainen kieli ole melko lähellä kirjakieltä, nääs?
- Liike-elämässaAinaskii
Minä luen ja kuuntelen mielelläni kaikki murteita. Useita ymmärrän hyvin, mutta en valitettavasti kaikkia.
Puhumaan en tohdi ryhtyä mitään murretta, koska en hallitse niitä riittävän hyvin. Kirjakielen käyttämistä pidettiin nuoruudessani todella tärkeänä työelämässä. Se myös tarjosi mahdollisuuksia päästä työuralla eteenpäin.
- RyhmäänKuuluvia
Tiedätkö, että ihmisryhmät viljelevät erilaisia sanoja ja sanontoja ja puhuvat hieman erilaista kieltä eri ryhmissä?
Käytetty kieli kertoo paljon ihmisestä ja usein myös siitä, miten hän arvostaa ryhmän ihmisiä.- Salamandi
Kyllä tämä juuri todistaa korpikirjoittaja asenteen. CV ei ole mikään vakiintunut käsite, ehkä kuuri tämän vuoksi hänkin kirjoitti sen väärin? Olisi kannattanut puhua ihan ansioluettelosta vaan.
Salamandi kirjoitti:
Kyllä tämä juuri todistaa korpikirjoittaja asenteen. CV ei ole mikään vakiintunut käsite, ehkä kuuri tämän vuoksi hänkin kirjoitti sen väärin? Olisi kannattanut puhua ihan ansioluettelosta vaan.
Kuuripa kuuri 😊
Virallinen kirjoitus on erikseen ja hupipalstakirjoitus erikseen. Minä ainakin kirjoitan miten milloinkin tuntuu, huvikseni vääntelen sanoja silleen itselleni kotoisasti. Ei kai täällä vain viilata pilkkua?
- Korkein-Totuus
Kukaan muu ei yritä olla liian hienostunut kuin korppis. Pilkun viilaaminen tai liian asiakielellä kirjoittelu ei ole korrektia tämän palstan tason huomioiden. Päteminen ja itsensä korostaminen ovat ikäviä piirteitä ihmisessä.
Kukaan muu ei yritä olla liian hienostunut kuin korppis. Pilkun viilaaminen tai liian asiakielellä kirjoittelu ei ole korrektia tämän palstan tason huomioiden. Päteminen ja itsensä korostaminen ovat ikäviä piirteitä ihmisessä.
Varsinkin kun se "asiakielellä" kirjoittelu on teennäisen korostettua ja jollain tapaa korniakin. Siis läpinäkyvää ja varsinkin jos huomaa ettei kirjoittajalla ole se oikein handussa :D. Mut mun puolesta kirjoittakoot kukainenkin miten haluaa, kunhan ei toisia loukkaa.
"Minä ainakin kirjoitan miten milloinkin tuntuu, huvikseni vääntelen sanoja silleen itselleni kotoisasti"
Tässä olikin se villakoiran ydin.
Sanojen vääntely on huumoria?- Saga.Kabinetti
Paloma.se.co kirjoitti:
"Minä ainakin kirjoitan miten milloinkin tuntuu, huvikseni vääntelen sanoja silleen itselleni kotoisasti"
Sanojen vääntely on huumoria?Minusta juurikin tuossa tilanteessa, mihin tartuit Eeron kirjoitus oli huumoria. Jopa hyvää sellaista. Hienostuneisuuteen kompastuneen kirjoittajan esimerkkinä Eero kirjoitti kuinka voi, jos ei hienostelua taida, niin kirjoittaa asiat vaikka suomalaisittain enklantista.
Saga.Kabinetti kirjoitti:
Minusta juurikin tuossa tilanteessa, mihin tartuit Eeron kirjoitus oli huumoria. Jopa hyvää sellaista. Hienostuneisuuteen kompastuneen kirjoittajan esimerkkinä Eero kirjoitti kuinka voi, jos ei hienostelua taida, niin kirjoittaa asiat vaikka suomalaisittain enklantista.
Kiitos, tämä oli suora vastaus suoraan kysymykseen. Siis sanoa "enklantia" englannin sijasta on huumoria. Onko sanan oikein lausuminen/kirjoittaminen sitten mielestänne hienostelua?
- maassamaantavalla
Paloma.se.co kirjoitti:
Kiitos, tämä oli suora vastaus suoraan kysymykseen. Siis sanoa "enklantia" englannin sijasta on huumoria. Onko sanan oikein lausuminen/kirjoittaminen sitten mielestänne hienostelua?
Kyllä se joillain murrealueilla saattaa hyvinkin olla varsinkin vanhemman väestön keskuudessa.
Onko mieleesi koskaan tullut näissä väkisin vääntämissäsi asioissa se kultainen keskitie?
Huumorin ja hienostelun välimaastoon mahtuu paljonkin vaihtoehtoja.
Omassa mielessäni sana enklantia ei herätä mitään negatiivisia tunteita.
Meidän pappamme aikanaan puhui ilman ng-äännettä, ihan ilman huumoria.
Outoa kun toisissa asioissa joku voi olla hyvinkin suvaitsevainen ja toisissa ei, varsinkin jos se liittyy meihin suomalaisiin tai suomalaisuuteen ja meidän tapoihimme. Paloma.se.co kirjoitti:
Sanojen vääntely on huumoria?Ei minusta aina tunnu huumorilta vaan tykkään kirjoittaa puhekielelläkin.
Minusta juurikin tuossa tilanteessa, mihin tartuit Eeron kirjoitus oli huumoria. Jopa hyvää sellaista. Hienostuneisuuteen kompastuneen kirjoittajan esimerkkinä Eero kirjoitti kuinka voi, jos ei hienostelua taida, niin kirjoittaa asiat vaikka suomalaisittain enklantista.
Komppaan teitin :).
- Saga.Kabinetti
Paloma.se.co kirjoitti:
Ei ole hienostelua, riippuu tietysti tilanteesta missä sen kirjoittaa. Pitää olla huolellinen missä tilanteessa sievistelee ja että osaa sievistellä oikein.
Ei ole hienostelua, riippuu tietysti tilanteesta missä sen kirjoittaa. Pitää olla huolellinen missä tilanteessa sievistelee ja että osaa sievistellä oikein.
Juuri näin. Muutoin voi saattaa itsensä naurunalaiseksi.
- foliohattunen
Vieläkös muistatte portfolion?
- kotimaisin-termein
juu, ansioluettelon lisänä on ollut aina ansiokansio, myös referenssi-sanaa olen pyrkinyt välttämään esitellessäni entisiä tehtyjä töitäni
Kun on kunnollinen cv, siitä voi sitten muokata portfolioita moneen tarpeeseen ja erilaisiin työhakuihin esimerkiksi.
- ennemminkin-näin
siilenämää kirjoitti:
Kun on kunnollinen cv, siitä voi sitten muokata portfolioita moneen tarpeeseen ja erilaisiin työhakuihin esimerkiksi.
ansiokansio (portfolio) sisältää yleensä kuvia ja näytteitä tehdyistä töistä ja osaamisesta, se täydentää ansioluetteloa (CV)
- Taikuritässä
Miksi ansiokansio naurattaa? Portfolion ymmärtää heti... foliota käytän muuhun ja port on satama...
Jos miehen sukunimi olisi Pansio -> Pansion ansiokansio ennemminkin-näin kirjoitti:
ansiokansio (portfolio) sisältää yleensä kuvia ja näytteitä tehdyistä töistä ja osaamisesta, se täydentää ansioluetteloa (CV)
Cv on portfolion sisällä. Itselläni on lähinnä kokemusta osaamisportfolion laatimisesta.
- nakrattaa
Onhan se "hienoa", kun täällä "metsäläisten" palstalla kirjoittaa englanninkielisiä sanoja sekä sivistyssanoja.
Itsensä korostamistako?- oot.perseestä.vanhus
Nimim nakrattaa, on se hassua kun täällä Stadissa metsäläiset puhuvat miesie-kieltä, vaikkei se edes olisi heidän murteensa. Itsensä korostamistako?
Vitun dinosaurus, mee sinne körttiläiskylääsi ja anna ihmisten elää elämäänsä. - Sellaista.stadissa
oot.perseestä.vanhus kirjoitti:
Nimim nakrattaa, on se hassua kun täällä Stadissa metsäläiset puhuvat miesie-kieltä, vaikkei se edes olisi heidän murteensa. Itsensä korostamistako?
Vitun dinosaurus, mee sinne körttiläiskylääsi ja anna ihmisten elää elämäänsä.Huh huh, stadilainen näytti sivistystasonsa :(
- Haitanneeko
Suomen kieli on rikas, kirosanoista voimme olla ylpeitä ne ovat vailla vertaa.
- 40v--
Ap olisko sun aika kuolla pois jos nykymaailma ahdistaa noin paljon?
- Korkein-Totuus
Hyvä ketju olen oppinut suomen kielestä ja murteista uusia asiota.
- salamandi
Teit mallikelpoisen aloituksen, toivottavasti jollakin järki ja ymmärrys lisääntyi, että ei kannata olla liian koppava.
- Taikuritässä
Kumman ongelma oikeastaan on? Sen jota pitää koppavana vai senkö, joka pitää toista koppavana, jos käyttää erilaisia sanoja? Mielestäni koppavana pitävällä on ongelma. Luulo.
Palatakseni vielä alkuperäiseen eli siis aloitukseen:
mistä johtuu että automaattisesti oletetaan että henkilöt jotka käyttävät lainasanoja, sivistyssanoja jne.tekevät sitä koska haluavat esittää jotain?
Kuten jo sanoin tuossa ylempänä: minä käytän niitä sanoja joita minulla on. Uskonkin että valtaosa vierasperäisten sanojen käyttäjistä tekee sitä pelkästään laiskuuttaan: käytetään sanoja jotka ensiksi tulee mieleen. Ei halveeraamaan muita. Taas joku keinotekoinen sivistyssanoilla resuaminen on taas eri juttu. Mutta spontaani vierasperäisten sanojen käyttö voi olla osoitus vain siitä että jos ei elä kielellisesti yhtenäisessä (olin kirjoittaa homogeenisessä) miljöössä niin mennään yli siitä mistä aita on matalin. Ärsyyntyä siitä taas voi olla osoitus huonosta itsetunnosta.Paloma@
WC ei ole suomalainen alkuperältään.
Tästä minun shoukista tämä ketju sai alkunsa.
Aloittajan CW/ CV/ansioluettelo löytynee hänen WC:n/huussin/ulkohuoneen/vessan seinältä. Huumoriahan aloittaja on palstalle kaivannut, mutta huumorin ymmärtäminen on aloittajalla hukassa.
Kehuu vielä itseään.- maijuska-
Paloma
Kirjoitat: minä käytän niitä sanoja joita minulla on.
Aivan niin, kuten me muutkin. Toisilla se voi olla murretta, eikä siitä tarvitse
ärsyyntyä vai onko sinullakin huono itsetunto. - perjatain.naurut
korpikirjailija kirjoitti:
Paloma@
Aloittajan CW/ CV/ansioluettelo löytynee hänen WC:n/huussin/ulkohuoneen/vessan seinältä. Huumoriahan aloittaja on palstalle kaivannut, mutta huumorin ymmärtäminen on aloittajalla hukassa.
Kehuu vielä itseään.heh, tää on jus niiiin hyvä!
"shoukista"
oikea malliesimerkki siitä kun YRITTÄÄ käyttää vieraita sanoja, vai tietääkö joku mikä on tuo sana "shoukista" - pyrskistävaan
perjatain.naurut kirjoitti:
heh, tää on jus niiiin hyvä!
"shoukista"
oikea malliesimerkki siitä kun YRITTÄÄ käyttää vieraita sanoja, vai tietääkö joku mikä on tuo sana "shoukista"Veikkaan hänen tarkoittavan englannin kielen sanaa joke (vitsi), eli tsoukki ;)
- kylläpä.taas.naurattaa
Paloma@
Kehuu vielä itseään.Et korppis koskaan taida hoksata kuinka hölmön vaikutuksen itsestäsi annat.
pyrskistävaan kirjoitti:
Veikkaan hänen tarkoittavan englannin kielen sanaa joke (vitsi), eli tsoukki ;)
Tsoukki? Tää onkin oikein malliesimerkki:) sanasta jota yritetään vääntää foneettisesti lausuttavaan muotoon ja tas meni väärin. Joke kirjoitetaan foneettisesti /dzouk/. J englanninkielessä jos sitä seuraa vokaali ei ole /ts/ vaan /dz/. Mutta tää on nyt faktaa joka on tuttua vain kieliä opiskelleille.
maijuska- kirjoitti:
Paloma
Kirjoitat: minä käytän niitä sanoja joita minulla on.
Aivan niin, kuten me muutkin. Toisilla se voi olla murretta, eikä siitä tarvitse
ärsyyntyä vai onko sinullakin huono itsetunto.@maijuska:
en ole ärsyyntynyt murteiden käytöstä vaan kysyin onko mielestänne sanojen vääntely huumoria. Itse en koe siinä mitään huvittavaa enkä harrasta privaatissakaan , vaikka sanaleikit ja sanoilla leikkiminen sinänänsä voi olla ihan kivaa.- maassamaantavalla
Paloma.se.co kirjoitti:
Tsoukki? Tää onkin oikein malliesimerkki:) sanasta jota yritetään vääntää foneettisesti lausuttavaan muotoon ja tas meni väärin. Joke kirjoitetaan foneettisesti /dzouk/. J englanninkielessä jos sitä seuraa vokaali ei ole /ts/ vaan /dz/. Mutta tää on nyt faktaa joka on tuttua vain kieliä opiskelleille.
Juu, ja suomessa se on tsoukki, myös paremmissa piireissä, lukuunottamatta korppista :D
http://www.suomisanakirja.fi/tsoukki - mää.matkohis.jo
Paloma.se.co kirjoitti:
Voe hyvvee päevee kun ossootkii olla löyhäpiä.
- Saga.Kabinetti
Paloma.se.co kirjoitti:
Tsoukki on Stadin slangisana, jonka minä olen tuntenut 60-luvulta saakka.
Niinkuin Tellukka jo aiemmin yksinkertaisti asian, hautakiviesimerkki erinomainen, murteeseen käännettyjä/väännettyjä sanoja, niin tämä nyt on slangia, tsoukki tsoukkina ;) - maijuska-
Paloma.se.co kirjoitti:
@maijuska:
en ole ärsyyntynyt murteiden käytöstä vaan kysyin onko mielestänne sanojen vääntely huumoria. Itse en koe siinä mitään huvittavaa enkä harrasta privaatissakaan , vaikka sanaleikit ja sanoilla leikkiminen sinänänsä voi olla ihan kivaa.Itse kirjoitat näin:
Mielestäni murre ei kuulu yleisille keskustelupalstoille. Sille on oma paikkansa ja aikansa, mutta ei tässä eikä nyt. Murteet on vaivalloisia lukea ja tulee helposti väärinymmärryksiä jos toinen osapuoli ei osaa samaa murretta. Murteet voivat olla hyvinkin kauniita ja en laita niitä mihinkään arvojärjestykseen, mutta ne eivät ole puhekieltä laajemmassa yhteydessä.
Nyt kävin miettimään, että, kun käytän aika paljon kirjakieltä ja siksi, että tulisin ymmärretyksi, niin luullaanko minua koppavaksi, itsensä korostajaksi ym. mitä tuosta edellä luin.
Vierasperäisiä sanoja vältän, juuri edellä mainitsemastani syystä.
Livekielessä käytän kyllä sä, mä, laattialla, pää kii, painu pois mun erestäni, että pääsen kulukee (tää viimene on koiralle).
Empä ole ennen tullut ajatelleeksi moista. Olen vain ajatellut, että jokainen kirjoittaa niin, kuinka tuntee parhaaksi ilmaista kirjoitettua tekstiä.Eppu@
Puhekielessä esim. CW ei eroa CV:stä.
CV on yleinen tapa kun puhutaan tai kirjoitetaan ansioluettelosta.
Luin juuri HS:ta tutkija/maisterista, jolla on pitkä tutkijan työtausta, mutta jäänyt työttömäksi. Häntä patistetaan työnhakukurssille opettelemaan CV:n tekoa.
Tiedän, olen opettanut pitkäaikaistyöttömiä työnhaun käytännön kaavoja CV:n tekoa ja itsensä myymistä työnantajalle työhaastattelutilanteessa yms.
Kyllä vierasperäiset sanat ovat nykyaikaa.- Korkein-Totuus
Eppu@
Luin juuri HS:ta tutkija/maisterista, jolla on pitkä tutkijan työtausta, mutta jäänyt työttömäksi. Häntä patistetaan työnhakukurssille opettelemaan CV:n tekoa.
Tiedän, olen opettanut pitkäaikaistyöttömiä työnhaun käytännön kaavoja CV:n tekoa ja itsensä myymistä työnantajalle työhaastattelutilanteessa yms.
Kyllä vierasperäiset sanat ovat nykyaikaa.Älä nyt tyhmä yritä kääntää tätäkin asiaa itsellesi edulliseksi. Eihän siinäkään ole puhekielessä eroa, että mennäänkö WC:hen vai VC:hen. Silti kaikki tietävät, että ollaan menossa WC:hen.
Siksi jos käyttää vierasperäistä sanalyhennettä, on erityisen tärkeää, että kirjoitetaan se oikein!
Sinun tapauksessasi sinulle oli kaikkein tärkeintä, kun yritit muuttaa virhettä lukijan ymmärtämättömyyden piikkin ja alkaa irvailemaan, ettei suomalaiset tiedä muuta kuin huussista, vaikka se on teidän hienostuneiden mielestä ihan WC.
Virhe oli täysin sinun, myönnä ettet huomannut ansioluettelon pitävän kirjoitettavan CV eikä mikään ihmeellinen CW, kuten sinä sen kirjoitit! korpikirjailija kirjoitti:
Eppu@
Kyllä vierasperäiset sanat ovat nykyaikaa.Ovathan ne, niinkuin tuolla aikaisemmin sanoinkin, nuorista puhuttaessa.
Itse en aina tunnista kaikkia sanoja, siksi vahdin itseäni, esim kun puhutaan terveysasioita, etten livauta latinankielisiä termejä.
Tuo CV on kyllä mielestäni ollut käytössä jo kauan. (Koska minäkin sen tiesin, hih)- Taikuritässä
Eppu: kirjoitit kirjakielestäsi. En lue sua koppavana. Parempi kait on kirjoittaa, mikä on luontevinta itselleen.
Käytän muuten mieluiten sanoja toiletti tai veski, arjessa. - huussi-on-ulkona
Älä nyt tyhmä yritä kääntää tätäkin asiaa itsellesi edulliseksi. Eihän siinäkään ole puhekielessä eroa, että mennäänkö WC:hen vai VC:hen. Silti kaikki tietävät, että ollaan menossa WC:hen.
Siksi jos käyttää vierasperäistä sanalyhennettä, on erityisen tärkeää, että kirjoitetaan se oikein!
Sinun tapauksessasi sinulle oli kaikkein tärkeintä, kun yritit muuttaa virhettä lukijan ymmärtämättömyyden piikkin ja alkaa irvailemaan, ettei suomalaiset tiedä muuta kuin huussista, vaikka se on teidän hienostuneiden mielestä ihan WC.
Virhe oli täysin sinun, myönnä ettet huomannut ansioluettelon pitävän kirjoitettavan CV eikä mikään ihmeellinen CW, kuten sinä sen kirjoitit!ja WC on vesiklosetti eikä mikään huussi
Älä nyt tyhmä yritä kääntää tätäkin asiaa itsellesi edulliseksi. Eihän siinäkään ole puhekielessä eroa, että mennäänkö WC:hen vai VC:hen. Silti kaikki tietävät, että ollaan menossa WC:hen.
Virhe oli täysin sinun, myönnä ettet huomannut ansioluettelon pitävän kirjoitettavan CV eikä mikään ihmeellinen CW, kuten sinä sen kirjoitit!Oukki doukki, shoukki doukki kylmätotuus 😉
Taikuritässä kirjoitti:
Eppu: kirjoitit kirjakielestäsi. En lue sua koppavana. Parempi kait on kirjoittaa, mikä on luontevinta itselleen.
Käytän muuten mieluiten sanoja toiletti tai veski, arjessa.Mää (tuli lammasmainen olo) käytän klosetista vessa tai veski ja ulkokäymälästä, huusi tai makki.
- Kylmä-Totuus
Oukki doukki, shoukki doukki kylmätotuus 😉
Oukki doukin voidaan sanoa olevan Helsingin slangia – vaikka se onkin levinnyt (kuten monet muutkin sanonnat ja kielen piirteet) ympäri Suomen. Heikki ja Marjatta Paunosen toimittaman Helsingin slangin sanakirjan (Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii, Wsoy 2000) mukaan se on toteamus, joka tarkoittaa ’asia selvä’. Sanonnan alku on väännös okei-sanasta – ja doukki rimmaa sen kanssa. Se on siis syntynyt kielileikistä, mikä on hyvin yleinen sanontojen syntymätapa. Sanonta on peräisin jo viimeistään 1960-luvulta. Se on siis elänyt jo harvinaisen pitkään ja tuntuukin monen mielestä jo vanhalta.
Kirjoittanut: Mia Halonen & Helena MacKay
Erityisesti tuo viimeinen lause sopii sinulle, korpikirjailija - on elänyt jo harvinaisen pitkään ja tuntuukin monen mielestä jo vanhalta! Kylmä-Totuus kirjoitti:
Oukki doukin voidaan sanoa olevan Helsingin slangia – vaikka se onkin levinnyt (kuten monet muutkin sanonnat ja kielen piirteet) ympäri Suomen. Heikki ja Marjatta Paunosen toimittaman Helsingin slangin sanakirjan (Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii, Wsoy 2000) mukaan se on toteamus, joka tarkoittaa ’asia selvä’. Sanonnan alku on väännös okei-sanasta – ja doukki rimmaa sen kanssa. Se on siis syntynyt kielileikistä, mikä on hyvin yleinen sanontojen syntymätapa. Sanonta on peräisin jo viimeistään 1960-luvulta. Se on siis elänyt jo harvinaisen pitkään ja tuntuukin monen mielestä jo vanhalta.
Kirjoittanut: Mia Halonen & Helena MacKay
Erityisesti tuo viimeinen lause sopii sinulle, korpikirjailija - on elänyt jo harvinaisen pitkään ja tuntuukin monen mielestä jo vanhalta!Oukki Doukki on karkkimerkki 🍬🍬Stadin slangista en tiedä mitään.
Miksi olet pyhittänyt elämäsi minun nikkieni loukkaamiseen?
Mikä kirjoitukseni on loukannut sinua niin paljon, että olet poissa tolaltasi?
Koska olet jo monta kertaa todennut
minut tyhmäksi, uskon, että sen tulleen selväksi kylmäksitotuudeksesi jokaiselle lukijalle. Siis analyysisi tyhmyydestäni.
KorkeinTotuushan on myös sinun nimimerkkisi.
Tietty vastaat kieltäen, minulle olet KorkeinTotuus. Salamandi kuka hän lieneekään on kimpassa kanssasi, teette yhteistyötä savustaaksenne minut pois palstalta.
Ikävä kyllä, olette ottaneet liian ison tehtävän hoitaaksenne.
Koska olen mielestäsi tyhmä, onko tyhmyyteni ikäänkuin vertailuarvo, jolla mittaat omaa älykkyyttäsi?- kylmätotuus
Oukki Doukki on karkkimerkki 🍬🍬Stadin slangista en tiedä mitään.
Miksi olet pyhittänyt elämäsi minun nikkieni loukkaamiseen?
Mikä kirjoitukseni on loukannut sinua niin paljon, että olet poissa tolaltasi?
Koska olet jo monta kertaa todennut
minut tyhmäksi, uskon, että sen tulleen selväksi kylmäksitotuudeksesi jokaiselle lukijalle. Siis analyysisi tyhmyydestäni.
KorkeinTotuushan on myös sinun nimimerkkisi.
Tietty vastaat kieltäen, minulle olet KorkeinTotuus. Salamandi kuka hän lieneekään on kimpassa kanssasi, teette yhteistyötä savustaaksenne minut pois palstalta.
Ikävä kyllä, olette ottaneet liian ison tehtävän hoitaaksenne.
Koska olen mielestäsi tyhmä, onko tyhmyyteni ikäänkuin vertailuarvo, jolla mittaat omaa älykkyyttäsi?Olen ollut pastalla n. 3 vuotta ja vasta tänään näin ensimmäisen kommentin, jonka on kirjoittanut nimimerkki "Kylmä-Totuus".
Väärinkäsitysten välttämiseksi ilmoitan, että minulla ei ole mitään tekemistä hänen kirjoituksensa kanssa. Kertoohan sen jo nimimerkkinikin.
En ole myöskään häätämässä ketään palstalta pois. Siihen minulla ei ole mitään tarvetta.
Eräs palstalainen häipyi teille tietymättömille aivan vapaaehtoisesti, mutta se onkin sitten aivan toinen juttu. kylmätotuus kirjoitti:
Olen ollut pastalla n. 3 vuotta ja vasta tänään näin ensimmäisen kommentin, jonka on kirjoittanut nimimerkki "Kylmä-Totuus".
Väärinkäsitysten välttämiseksi ilmoitan, että minulla ei ole mitään tekemistä hänen kirjoituksensa kanssa. Kertoohan sen jo nimimerkkinikin.
En ole myöskään häätämässä ketään palstalta pois. Siihen minulla ei ole mitään tarvetta.
Eräs palstalainen häipyi teille tietymättömille aivan vapaaehtoisesti, mutta se onkin sitten aivan toinen juttu.Muistan nimimerkin ykstypy. Hänkin teki saman virheen kuin sinä nyt. Kirjoitit etuliitteeksi Kylmä vaikka sen piti olla Korkein. Ykstypy taas kehui itseään unohtaen vaihtaa vakinikin puskaan.
Näitä inhimillisiä virheitä sattuu niin minulle tyhmälle kuin sinulle viisaalle.
Ylpeys kulkee lankeemuksen edellä.
Eiköhän tämä keisi ole nyt pulkassa.- eikiinnostainkarnaatiot
kylmätotuus kirjoitti:
Olen ollut pastalla n. 3 vuotta ja vasta tänään näin ensimmäisen kommentin, jonka on kirjoittanut nimimerkki "Kylmä-Totuus".
Eräs palstalainen häipyi teille tietymättömille aivan vapaaehtoisesti, mutta se onkin sitten aivan toinen juttu.Aika monta täältä on häipynyt. Ja tehnyt inkarnaation.
Ne jaksaa huvittaa. Paitsi että mielenkiinto keskusteluun heidän kanssaan on kaput. - kylmätotuus
Muistan nimimerkin ykstypy. Hänkin teki saman virheen kuin sinä nyt. Kirjoitit etuliitteeksi Kylmä vaikka sen piti olla Korkein. Ykstypy taas kehui itseään unohtaen vaihtaa vakinikin puskaan.
Näitä inhimillisiä virheitä sattuu niin minulle tyhmälle kuin sinulle viisaalle.
Eiköhän tämä keisi ole nyt pulkassa.Voi taivahan talikynttilät sentään, kun taas pitää rautalangasta vääntää.
Kertaus olkoon jälleen opintojen äiti.
Kylmä-Totuus kirjoitti 27.10.2017 16:57
"Oukki doukin voidaan sanoa olevan Helsingin slangia............."
Sinä kommentoit hänen kirjoitustaan 27.10.2017 17:46
"Oukki doukki on karkkimerkki................."
Samassa kommentissasi kirjoitit
"Koska olet jo monta kertaa todennut minut tyhmäksi...................."
Minä kommentoin ko. kirjoitustasi 27.10.2017 20:25.
Kirjoituksessani yritin saada sinut ymmärtämään, etten ole nimim. Kylmä-Totuus.
Lue hyvä ihminen nuo kirjoitukset uudelleen ja yritä selvittää edes itsellesi, miksi minun olisi pitänyt laittaa kommenttiini nimim. Korkein-Totuus, vaikka kyse oli nimimerkin Kylmä-Totuus kirjoituksesta.
Minä en ymmärrä sitä alkuunkaan.
Toivon todella, että selittäisit minullekin, mistä oikein on kysymys, etkä taas jättäisi asiaa roikkumaan ilmaan.
Luulottelusi alkavat saada jo huolestuttavan suuret mittasuhteet. Jarrutahan jo hieman, ettei tilanne karkaa täysin käsistäsi! kylmätotuus kirjoitti:
Voi taivahan talikynttilät sentään, kun taas pitää rautalangasta vääntää.
Kertaus olkoon jälleen opintojen äiti.
Kylmä-Totuus kirjoitti 27.10.2017 16:57
"Oukki doukin voidaan sanoa olevan Helsingin slangia............."
Sinä kommentoit hänen kirjoitustaan 27.10.2017 17:46
"Oukki doukki on karkkimerkki................."
Samassa kommentissasi kirjoitit
"Koska olet jo monta kertaa todennut minut tyhmäksi...................."
Minä kommentoin ko. kirjoitustasi 27.10.2017 20:25.
Kirjoituksessani yritin saada sinut ymmärtämään, etten ole nimim. Kylmä-Totuus.
Lue hyvä ihminen nuo kirjoitukset uudelleen ja yritä selvittää edes itsellesi, miksi minun olisi pitänyt laittaa kommenttiini nimim. Korkein-Totuus, vaikka kyse oli nimimerkin Kylmä-Totuus kirjoituksesta.
Minä en ymmärrä sitä alkuunkaan.
Toivon todella, että selittäisit minullekin, mistä oikein on kysymys, etkä taas jättäisi asiaa roikkumaan ilmaan.
Luulottelusi alkavat saada jo huolestuttavan suuret mittasuhteet. Jarrutahan jo hieman, ettei tilanne karkaa täysin käsistäsi!Olen selittänyt se riittäköön. Tekevälle sattuu. Rekkasit eilen Korkein-Totuus nimimerkin itsellesi. Helpompihan on kirjoitella rekatulla ei tarvitse joka kerta raksi ruutuun tehtäviä tehdä, silti voi kirjoittaa toisella nimimerkillä.
Minä voin kantaa kaikki diagnoosit mitä minulle täällä osoitetaan. En ahdistu.
Tänäänkin saan lukea olevani luulottelija jonka pitää jarruttaa, ettei tilanne pääse käsistä. Tilanne on päässyt jo käsistä. Ei minun vaan kaikkien, jotka osallistuvat nettikiusaamiseeni osallistumalla joko äänekkäästi tai hiljaa. Mutta eihän sitä kukaan tee jos kysytään. Et sinä, ei muut vaan minä.
Toinen analyytikko toteaa aamulausunnossaan itsetuntoni olevan huono koska tilaan ja käyn omilla ehdoillani lääkärissä enkä hänen. Hän ahdistuisi jos hänet todettaisiin terveeksi ja vielä erikoislääkärin suulla.
Jatketaan.
Eilen oli omppusavottapäivä. Valmistin hunajaista omenahyvää. Tänään lähtee omenaviiini porisemaan.- tsoukkiako
Olen selittänyt se riittäköön. Tekevälle sattuu. Rekkasit eilen Korkein-Totuus nimimerkin itsellesi. Helpompihan on kirjoitella rekatulla ei tarvitse joka kerta raksi ruutuun tehtäviä tehdä, silti voi kirjoittaa toisella nimimerkillä.
Tänäänkin saan lukea olevani luulottelija jonka pitää jarruttaa, ettei tilanne pääse käsistä. Tilanne on päässyt jo käsistä. Ei minun vaan kaikkien, jotka osallistuvat nettikiusaamiseeni osallistumalla joko äänekkäästi tai hiljaa. Mutta eihän sitä kukaan tee jos kysytään. Et sinä, ei muut vaan minä.
Toinen analyytikko toteaa aamulausunnossaan itsetuntoni olevan huono koska tilaan ja käyn omilla ehdoillani lääkärissä enkä hänen. Hän ahdistuisi jos hänet todettaisiin terveeksi ja vielä erikoislääkärin suulla.
Jatketaan.
Eilen oli omppusavottapäivä. Valmistin hunajaista omenahyvää. Tänään lähtee omenaviiini porisemaan.Onko Korkein-Totuus rekattu nikki?
- Sivustaseurannut
Muistan nimimerkin ykstypy. Hänkin teki saman virheen kuin sinä nyt. Kirjoitit etuliitteeksi Kylmä vaikka sen piti olla Korkein. Ykstypy taas kehui itseään unohtaen vaihtaa vakinikin puskaan.
Eiköhän tämä keisi ole nyt pulkassa.Case eli tapaus on väännetty suomen kielessä muotoon keissi, lähes kuten se englannissa lausutaan, mutta koskaan ennen en ole sitä nähnyt muodossa keisi.
- Korkein-Totuus
Olen selittänyt se riittäköön. Tekevälle sattuu. Rekkasit eilen Korkein-Totuus nimimerkin itsellesi. Helpompihan on kirjoitella rekatulla ei tarvitse joka kerta raksi ruutuun tehtäviä tehdä, silti voi kirjoittaa toisella nimimerkillä.
Jatketaan.
Eilen oli omppusavottapäivä. Valmistin hunajaista omenahyvää. Tänään lähtee omenaviiini porisemaan.Korppis on täysin sekaisin, ei ole rekattu koska minäkin sitä voin käyttää.
- rauhoitu-ja-mieti
Jatketaan.
Eilen oli omppusavottapäivä. Valmistin hunajaista omenahyvää. Tänään lähtee omenaviiini porisemaan."Olen selittänyt se riittäköön. Tekevälle sattuu. Rekkasit eilen Korkein-Totuus nimimerkin"??
"Kirjoituksessani yritin saada sinut ymmärtämään, etten ole nimim. Kylmä-Totuus."
Voitko koskaan kuvitella, että olisit väärässä mielipiteesi kanssa, kuin siinä CW:ssä, jossa ehdit jo arvostelemaan kovin sanoin toista kirjoittajaa ja nyt sinä väität tietäväsi, että "kylmätotuus" on sama Korkein-Oikeus? - kylmätotuus
Jatketaan.
Eilen oli omppusavottapäivä. Valmistin hunajaista omenahyvää. Tänään lähtee omenaviiini porisemaan.Minun koneellani nimimerkit Korkein-Totuus, Kylmä-Totuus ja kylmätotuus näkyvät mustina eivätkä sinisinä. Tosin olen lukenut tänään ainoastaan tätä ketjua ja saattaa olla, että jossain toisessa ketjussa Korkein-Totuus näkyy sinisenä.
Minulla on rekattukin nimimerkki, mutta käytän sitä hyvin säästeliäästi. Minulle riittää yksi sininen nimmari, enkä useampaa tarvitse.
Sovitaan niin, että jos sinun mielestäsi kuuset ovat punaisia, ne ovat punaisia, eikä näkemystäsi saa kukaan kyseenalaistaa.
Näin toimimalla vältytään monilta kiistoilta.
Muuten, miten nettikiusaamista voi harrastaa hiljaa?
Toinenkin kysymys tuli mieleeni. Miten sinä voit olla tietoinen ruksien laitosta, kun kertomasi mukaan kirjoitatat aina rekatuilla nimimerkeilläsi?
Hyvää lauantai-iltapäivää täältä Savosta! - Ymmärrätkö
kylmätotuus kirjoitti:
Minun koneellani nimimerkit Korkein-Totuus, Kylmä-Totuus ja kylmätotuus näkyvät mustina eivätkä sinisinä. Tosin olen lukenut tänään ainoastaan tätä ketjua ja saattaa olla, että jossain toisessa ketjussa Korkein-Totuus näkyy sinisenä.
Minulla on rekattukin nimimerkki, mutta käytän sitä hyvin säästeliäästi. Minulle riittää yksi sininen nimmari, enkä useampaa tarvitse.
Sovitaan niin, että jos sinun mielestäsi kuuset ovat punaisia, ne ovat punaisia, eikä näkemystäsi saa kukaan kyseenalaistaa.
Toinenkin kysymys tuli mieleeni. Miten sinä voit olla tietoinen ruksien laitosta, kun kertomasi mukaan kirjoitatat aina rekatuilla nimimerkeilläsi?
Hyvää lauantai-iltapäivää täältä Savosta!Ei voi näkyä sinisenä kun korkeinta-totuutta ei ole rekattu!!!!!!!!
kylmätotuus kirjoitti:
Minun koneellani nimimerkit Korkein-Totuus, Kylmä-Totuus ja kylmätotuus näkyvät mustina eivätkä sinisinä. Tosin olen lukenut tänään ainoastaan tätä ketjua ja saattaa olla, että jossain toisessa ketjussa Korkein-Totuus näkyy sinisenä.
Hyvää lauantai-iltapäivää täältä Savosta!En pidä itseäni tietokone experttinä, mutta näyttää sitä samaa vikaa olevan muillakin. Olenko kirjoittanut sinisestä Korkein-Totuus nimimerkistä en. Olen kirjoittanut, että se nimimerkki rekattiin eilen ja rekkaus purettiin tänään.
Hyvää lauantai-illan jatkoa.
Toivon antoisaa iltapuuhastelua nimimerkkien rekkauksien ja poisrekkautumisien parissa.- kylmätotuus
En pidä itseäni tietokone experttinä, mutta näyttää sitä samaa vikaa olevan muillakin. Olenko kirjoittanut sinisestä Korkein-Totuus nimimerkistä en. Olen kirjoittanut, että se nimimerkki rekattiin eilen ja rekkaus purettiin tänään.
Toivon antoisaa iltapuuhastelua nimimerkkien rekkauksien ja poisrekkautumisien parissa.Hei haloo, sinä väitit minun eilen rekanneen itselleni nimimerkin Korkein-Totuus. Voit tarkistaa asian viestistäsi, jonka kirjoitit 28.10. 2017 11:12.
Luulisi sinun palstakonkarina tietävän, että rekattu nimmari näkyy sinisenä.
Älä sorru saivarteluun.
Minä en vahdi palstaa joka hetki, kuten sinä näytät tekevän, joten en ole ollenkaan perillä, milloin joku rekkaa nimmarinsa tai purkaa rekisteröintinsä.
En myöskään pidä kirjaa palstalaisten kirjoituksista.
Tuollaisiin toimiin minulla ei yksinkertaisest ole aikaa eikä kiinnostusta.
Minäkin toivon sinulle antoisaa iltaa puuhastelusi parissa.
Ehkäpä saat uusia aiheita arvailuillesi, ettet toistuvasti joudu vain pohtimaan kuka kukin on.
Surkeinta on, kun arvailusi menevät yksi toisensa jälkeen päin hatelikkoa.
Tämäpä tästä nimmarisekoilustasi. - kylmätotuus
Ymmärrätkö kirjoitti:
Ei voi näkyä sinisenä kun korkeinta-totuutta ei ole rekattu!!!!!!!!
Ymmärrän oikein hyvin, ettei nimimerkkiä korkein-totuus ole rekattu, enkä ole sellaista nimmaria edes nähnyt tällä palstalla.
Myöskin nimim. Korkein-Totuus on rekkaamaton, ainakin tällä hetkellä. - Yritä.ymmärtää
En pidä itseäni tietokone experttinä, mutta näyttää sitä samaa vikaa olevan muillakin. Olenko kirjoittanut sinisestä Korkein-Totuus nimimerkistä en. Olen kirjoittanut, että se nimimerkki rekattiin eilen ja rekkaus purettiin tänään.
Toivon antoisaa iltapuuhastelua nimimerkkien rekkauksien ja poisrekkautumisien parissa.korppis parka ei rekattua nikkiä voi heti "purkamisen" jälkeen samalla muotilla käyttää. Se on vuosia pannassa ei sillä voi puskana kirjoittaa.
Yritä.ymmärtää kirjoitti:
korppis parka ei rekattua nikkiä voi heti "purkamisen" jälkeen samalla muotilla käyttää. Se on vuosia pannassa ei sillä voi puskana kirjoittaa.
Olette harjoittelijoita. No, jatkakaa harjoittelua, harjoittelu tekee mestarin ; )))
Jatketaan.
Eilen oli omppusavottapäivä. Valmistin hunajaista omenahyvää. Tänään lähtee omenaviiini porisemaan."silti voi kirjoittaa toisella nimimerkillä."
Niinpä niin.Onnitteluni, tuohon en vielä pysty, mutta pitää opiskella. Jos rekatun rekkaaminen ja poistaminen samana päivänä onnistuu sinulta sehän todistaa minun kirjoittaneen totta Korkein-Totuus nimimerkistä.
- matala-totuus
Onnitteluni, tuohon en vielä pysty, mutta pitää opiskella. Jos rekatun rekkaaminen ja poistaminen samana päivänä onnistuu sinulta sehän todistaa minun kirjoittaneen totta Korkein-Totuus nimimerkistä.
koitahan nyt tajuta
- Meneekö.läpi
Onnitteluni, tuohon en vielä pysty, mutta pitää opiskella. Jos rekatun rekkaaminen ja poistaminen samana päivänä onnistuu sinulta sehän todistaa minun kirjoittaneen totta Korkein-Totuus nimimerkistä.
tajua jo: MUTTA SILLÄ EI VOI HETI TAAS KIRJOITTAA!!!
Meneekö.läpi kirjoitti:
tajua jo: MUTTA SILLÄ EI VOI HETI TAAS KIRJOITTAA!!!
Minä käytän nimimerkkiäni vaikka se kaapattiin. Lähetin ylläpitoon pyynnön selvittää tapaus.
- hmpff
Toivon antoisaa iltapuuhastelua nimimerkkien rekkauksien ja poisrekkautumisien parissa.Onko korppis Korkea-Totuus nimimerkin takana? Vai miten huomasit että se on rekattu?
Joskus tulee mullekin virheellinen sanoma että hmpff nikki on käytössä, poistuu yleensä aikaviiveellä. Joku häikkä sivuilla. - hmpff
hmpff kirjoitti:
Onko korppis Korkea-Totuus nimimerkin takana? Vai miten huomasit että se on rekattu?
Joskus tulee mullekin virheellinen sanoma että hmpff nikki on käytössä, poistuu yleensä aikaviiveellä. Joku häikkä sivuilla.Niin, siis K-T ei ole rekattu. Ei ole edes ollut, niin kuin joku täällä kirjoittikin. Selvennykseksi vaan omalle viestille. Mutta jos sivussa on virhe, ja yrittää kirjoittaa sillä, niin silloin se näkyy just sille kirjoittajalle ikään kuin olisi rekattu.
- halkojavalko
Minä käytän nimimerkkiäni vaikka se kaapattiin. Lähetin ylläpitoon pyynnön selvittää tapaus.
KorpikirjaiIija ja korpikirjailija....oisko pieni ero .
Mikäli yrität käyttää noista jompaa kumpaa niin tulee teksi:
Käyttäjätunnus on käytössä, valitse toinen tunnus. Siitäkin huolimatta, vaikka nikki Korpikirjailija on poistettu.
Ymmärrätkö nyt? halkojavalko kirjoitti:
Käyttäjätunnus on käytössä, valitse toinen tunnus. Siitäkin huolimatta, vaikka nikki Korpikirjailija on poistettu.
Ymmärrätkö nyt?En ymmärrä. En ole tuon aamutuntien sinisen Korpikirjailija nikin takana. En ole ikinä päässyt käyttämään nikkiäni laitoinpa ison K:n tai pikku k:n nikkini eteen. Aina on tullut ilmoitus nimimerkki on käytössä valitse toinen nimimerkki.
hmpff kirjoitti:
Onko korppis Korkea-Totuus nimimerkin takana? Vai miten huomasit että se on rekattu?
Joskus tulee mullekin virheellinen sanoma että hmpff nikki on käytössä, poistuu yleensä aikaviiveellä. Joku häikkä sivuilla.En ole Korkein-Totuus nimimerkin takana. Voin tunnustaa käyttäneeni sitä salamandia kiusataakseni takaisin. Jopa salamandi meni vastaamaan minun feikki Korkein-Totuus kommenttiini. Korkein-Totuus ilmeisesti rekkasi sen koska sitä en voinut enää käyttää.
Korkein-Totuus teki virheen kirjoittaessaan vahingossa Kylmä-Totuus nimimerkillä.
Salamandin takana en ole minä. Olen tosin kiusannut häntä kirjaantumalla salamandiksi.
Niin kauan kuin tätä leikkiä leikitään olen mielelläni leikissä mukana ; )- kylmätotuus
halkojavalko kirjoitti:
Ymmärrätkö nyt?Kirjoitan tuon huomaamasi eron nimimerkeissä selityksineen, niin kenties asia tulee paremmin ymmärretyksi.
Nimimerkeillä "korpikirjailija" ja "Korpikirjailija" on selkeä ero, joten nimimerkin kaappaamisesta ei ole kysymys.
Ensimmäinen nimimerkki on kirjoitettu pienellä alkukirjaimella ja jälkimmäinen isolla alkukirjaimella. Kyseessä on siis kaksi nimimerkkiä.
Oliko selvityksestäni mitään hyötyä jää nähtäväksi. - Korkein-Totuus
En ole Korkein-Totuus nimimerkin takana. Voin tunnustaa käyttäneeni sitä salamandia kiusataakseni takaisin. Jopa salamandi meni vastaamaan minun feikki Korkein-Totuus kommenttiini. Korkein-Totuus ilmeisesti rekkasi sen koska sitä en voinut enää käyttää.
Korkein-Totuus teki virheen kirjoittaessaan vahingossa Kylmä-Totuus nimimerkillä.
Salamandin takana en ole minä. Olen tosin kiusannut häntä kirjaantumalla salamandiksi.
Niin kauan kuin tätä leikkiä leikitään olen mielelläni leikissä mukana ; )Eli kuulut nikkivarkaisiin. Käytät nikkiä minkä tiedät olevan toisen käytössä. Ei se kyllä sun rehellisyys-kilpeä kiillota.
Voit edelleen käyttää Korkein-Totuus nimimerkkiä, kokeile vaikka. Kun kirjoitan Nimimerkki-kenttään sen, se näyttää vihreää ruksia. Saitisssa on vaan väliä tuollainen häiriö, kirjoitin jo siitä, mikäli lukeminen sulta onnistuu ja vielä sen tajuaminen. Eikä vain toisten nikkien käyttäminen. - hmpff
Eli kuulut nikkivarkaisiin. Käytät nikkiä minkä tiedät olevan toisen käytössä. Ei se kyllä sun rehellisyys-kilpeä kiillota.
Voit edelleen käyttää Korkein-Totuus nimimerkkiä, kokeile vaikka. Kun kirjoitan Nimimerkki-kenttään sen, se näyttää vihreää ruksia. Saitisssa on vaan väliä tuollainen häiriö, kirjoitin jo siitä, mikäli lukeminen sulta onnistuu ja vielä sen tajuaminen. Eikä vain toisten nikkien käyttäminen.Hah, nyt minustakin tuli vahingossa nikkivaras. Kun kokeilin onko Korkein-Totuus nikki rekattu. Piti vaihtaa hmpff:ksi, mutta jäi vauhdissa.
Edellinen Korkein-Totuus viesti on siis hmpff:in käsialaa. Anteeksipyynnöt sille Oikealle Korkealle Totuudelle. - halkojavalko
kylmätotuus kirjoitti:
Kirjoitan tuon huomaamasi eron nimimerkeissä selityksineen, niin kenties asia tulee paremmin ymmärretyksi.
Nimimerkeillä "korpikirjailija" ja "Korpikirjailija" on selkeä ero, joten nimimerkin kaappaamisesta ei ole kysymys.
Ensimmäinen nimimerkki on kirjoitettu pienellä alkukirjaimella ja jälkimmäinen isolla alkukirjaimella. Kyseessä on siis kaksi nimimerkkiä.
Oliko selvityksestäni mitään hyötyä jää nähtäväksi.Tuskin on mitään hyötyä tai sitten tulee kommentti, että, kunhan nyt vedätin .
Nyt ainakin tiedämme, kuka on todellinen moninikki/puskanikki. korpikirjailija kirjoitti:
En ymmärrä. En ole tuon aamutuntien sinisen Korpikirjailija nikin takana. En ole ikinä päässyt käyttämään nikkiäni laitoinpa ison K:n tai pikku k:n nikkini eteen. Aina on tullut ilmoitus nimimerkki on käytössä valitse toinen nimimerkki.
Sain vihdoin omppuviinini valmiiksi kylppäriin joten jatkan. Kirjauduin isoon myllyyni normaalisti omalle suomi24 sivustolleni käyttäen Korpikirjailija siis isoa alkukirjainta no, proplem.
Tein kokeen, yritin rekisteröityä nimimerkillä Transpositio. Ei onnistunut koska oli jo käytössä, kun etsin nimimerkin kirjoituksia ne johti transposion-nimimerkin viesteihin.
So what?- kylmätotuus
En ole Korkein-Totuus nimimerkin takana. Voin tunnustaa käyttäneeni sitä salamandia kiusataakseni takaisin. Jopa salamandi meni vastaamaan minun feikki Korkein-Totuus kommenttiini. Korkein-Totuus ilmeisesti rekkasi sen koska sitä en voinut enää käyttää.
Niin kauan kuin tätä leikkiä leikitään olen mielelläni leikissä mukana ; )Olethan sinä Korkein-Totuus, koska itse tunnustit käyttäneesi ko. nimimerkkiä.
Minua viatonta poloista syyttelit aivan turhanpäiten.
Varmaankin kohtapuoliin arvelet minun olevan myös "Korpikirjailija".
Jo etukättee käs´ syvämmellä vannon, etten se minä ou. Muate olin vielä siihe aekaa, ku tuo nimmerkki on tiällä käännä.
Eiköhä sinunnii oes parasta männä ulos tekemää lumukko tae jos ei ou lunta, nii pyöräätä vaekka savkukko. halkojavalko kirjoitti:
Tuskin on mitään hyötyä tai sitten tulee kommentti, että, kunhan nyt vedätin .
Nyt ainakin tiedämme, kuka on todellinen moninikki/puskanikki.Olkaa varovaisia muistakaa pälyillä, miettiä kommentit vastaatte, olkaa kokoaikaisesti varuillanne seuratkaa kirjoitustyyliäni, no, yöllä en kommentoi silloin nukun. Olen lukenut, että vanhemmiten yöunet katoaa syitä en tiedä koska en ole ikinä kärsinyt uniongelmista. Milloin teidän pitää olla varuillanne aamupäivisin kymmenen jälkeen ja luppopäivinä iltapäivisin satunnaisesti.
Ystäväni hmpf:kin kokeili "ensikertaa" puskailua ; ) Nyt kyllä katosi uskottavuus ;DDDDkylmätotuus kirjoitti:
Olethan sinä Korkein-Totuus, koska itse tunnustit käyttäneesi ko. nimimerkkiä.
Minua viatonta poloista syyttelit aivan turhanpäiten.
Varmaankin kohtapuoliin arvelet minun olevan myös "Korpikirjailija".
Jo etukättee käs´ syvämmellä vannon, etten se minä ou. Muate olin vielä siihe aekaa, ku tuo nimmerkki on tiällä käännä.
Eiköhä sinunnii oes parasta männä ulos tekemää lumukko tae jos ei ou lunta, nii pyöräätä vaekka savkukko.Olenhan aina ymmärtänyt, että et ole äitisi kaikkein älykkäin.
- kylmätotuus
En ymmärrä. En ole tuon aamutuntien sinisen Korpikirjailija nikin takana. En ole ikinä päässyt käyttämään nikkiäni laitoinpa ison K:n tai pikku k:n nikkini eteen. Aina on tullut ilmoitus nimimerkki on käytössä valitse toinen nimimerkki.
Tarkoitatko, että olet yrittänyt kirjoittaa nimimerkillä "kkorpikirjailija" tai "Kkorpikirjailija", eikä se ole onnistunut, vai mitä tarkoitat?
Oli miten oli, pääasia on, että pystyt kirjoittamaan nimmarilla "korpikirjailija". - Meneekö.perille
Tyhmäkin on viisas ollessaan hiljaa.
kylmätotuus kirjoitti:
Tarkoitatko, että olet yrittänyt kirjoittaa nimimerkillä "kkorpikirjailija" tai "Kkorpikirjailija", eikä se ole onnistunut, vai mitä tarkoitat?
Oli miten oli, pääasia on, että pystyt kirjoittamaan nimmarilla "korpikirjailija".Kuule en tarkoittanut. Lue viestini, sisäistä lukemasi.
- kylmätotuus
Olenhan aina ymmärtänyt, että et ole äitisi kaikkein älykkäin.
En ou ikinä väettännäkkää, että oesin meijän sisarusparvesta älykkäen.
Enkä ou sitäkää tiennä, että sinä minu sisarukset tuntisit.
Vua sen tiijän, ettei tuo sinunkaa kirjutus kovi hiäppöne ou, suatikka älykäs.
Mitteepä, jos annetaa äetin ja yhe siskoestan nukkuva ikiuntaa ja jätetää elossaolevattii ommaa raahaasa.
Minua suat nokkia nii paljo, ku mieles tekköö, vua en oekeen tykkee siitä, että vejät sivullisettii mukkaa tähä soppaa.
Koeta pittee jottae rajjoo, vaekka se vaekeeta oessii! kylmätotuus kirjoitti:
En ou ikinä väettännäkkää, että oesin meijän sisarusparvesta älykkäen.
Enkä ou sitäkää tiennä, että sinä minu sisarukset tuntisit.
Vua sen tiijän, ettei tuo sinunkaa kirjutus kovi hiäppöne ou, suatikka älykäs.
Mitteepä, jos annetaa äetin ja yhe siskoestan nukkuva ikiuntaa ja jätetää elossaolevattii ommaa raahaasa.
Minua suat nokkia nii paljo, ku mieles tekköö, vua en oekeen tykkee siitä, että vejät sivullisettii mukkaa tähä soppaa.
Koeta pittee jottae rajjoo, vaekka se vaekeeta oessii!Ymmärrän, savolaiset ovat kieroja kuin korkkiruuvi, totesi edesmennyt äitini aikoinaan.
Oletteko te kaikissa sielun ja ruumiiin voimissa. Eikö teille tähän jaksoon osallistuvat ole jo selvää, että kylmätotuus on Korkein-Totuus, Kylmä-Totuus?
Teillä on silmienne edessä hänen lipsahdus edellisiltä päiviltä. Oikeinkirjoitusmuoto on hänen käsialaansa. Lukekaa ja vertailkaa.
Tänä aamuna ilmestyi rekisteröidyllä ( sinisellä) Korpikirjailija nimimerkillä kirjoitettu viesti, joka ei ole minun, ettekö yhtään tajua mistä on kysymys. Ikinä en ole päässyt kirjoittamaan viestiä nimimerkkiäni ilman kirjautumista, käytinpä isoa tai pientä alkukirjainta koska nimimerkki korpikirjailija on ollut varattu yli kymmenen vuotta.
Kysymys on virallisen nimimerkin kaappauksesta. Rekisteröityä nimimerkkiäni on käytetty väärin. Rekisteröimätön nimimerkki on kaikkien käytössä.
Turhaa lie selvitys, otan huomenna yhteyttä ylläpitoon. Olen jo tänään pyytänyt selvitystä. Mutta jos kaappaus johtaa ylläpitoon niin on turha odottaa sieltä tänään mitään.
Haukutte minua ja keksitte mitä omituisia salaliittoteorioita minua vastaan vaikka voitte todeta tapahtuneen omin silmin.- kylmätotuus
Kuule en tarkoittanut. Lue viestini, sisäistä lukemasi.
Onkohan tämä totta vaiko unta? Näkevätkö silmäni oikein vai väärin?
Koneellani näkyy viesti, jossa sinä, siis juuri sinä, kehotat minua sisäistämään lukemani.
Todella harvoin hampaillani on ollut näin hauskaa.
Voi jestas sentään!
Ansaitset suuret kiitokset viihdyttämisestäni. Siis kiitos, kiitos! - kylmätotuus
Oletteko te kaikissa sielun ja ruumiiin voimissa. Eikö teille tähän jaksoon osallistuvat ole jo selvää, että kylmätotuus on Korkein-Totuus, Kylmä-Totuus?
Teillä on silmienne edessä hänen lipsahdus edellisiltä päiviltä. Oikeinkirjoitusmuoto on hänen käsialaansa. Lukekaa ja vertailkaa.
Tänä aamuna ilmestyi rekisteröidyllä ( sinisellä) Korpikirjailija nimimerkillä kirjoitettu viesti, joka ei ole minun, ettekö yhtään tajua mistä on kysymys. Ikinä en ole päässyt kirjoittamaan viestiä nimimerkkiäni ilman kirjautumista, käytinpä isoa tai pientä alkukirjainta koska nimimerkki korpikirjailija on ollut varattu yli kymmenen vuotta.
Kysymys on virallisen nimimerkin kaappauksesta. Rekisteröityä nimimerkkiäni on käytetty väärin. Rekisteröimätön nimimerkki on kaikkien käytössä.
Turhaa lie selvitys, otan huomenna yhteyttä ylläpitoon. Olen jo tänään pyytänyt selvitystä. Mutta jos kaappaus johtaa ylläpitoon niin on turha odottaa sieltä tänään mitään.
Haukutte minua ja keksitte mitä omituisia salaliittoteorioita minua vastaan vaikka voitte todeta tapahtuneen omin silmin.Mietihän ensin, mikä mahtaa oman vointisi tilanne olla.
Salaliittoteoriatkin ovat ainoastaan sinun mielikuvituksesi tuotteita.
Esität melko railakkaita arvailuja siitä, kuka minkäkin nimimerkin taakse kätkeytyy.
En aio siihen asiaan enää puuttua.
Toisaalta voisinhan tuon syytöksesi viedä eteenpäin, mutta mitäpä hyötyä siitä olisi kenellekään, joten jätän asian sikseen.
Älä nyt kuitenkaan ota tavaksesi esittää aiheettomia syytöksiä. Ei minunkaan vieterini määräänsä enempää veny.
Ylläpidon luulisi pystyvän selvittämään, mistä ip-osoitteesta viestit on lähetetty.
Katsellaan kaikessa rauhassa, mitä tuleman pitää. - hmpff
Haukutte minua ja keksitte mitä omituisia salaliittoteorioita minua vastaan vaikka voitte todeta tapahtuneen omin silmin.Oletko sinä kaikissa sielun ja ruumiin voimissa? Odotas kun yritän koota tänne koko kuvaa.
Sinä aloitat paljastamalla vahingossa että olet käyttänyt toisen nikkiä. Hajuttomana ja mauttomana laitoit ihan omaa makua soppaan. Okei, en ymmärrä aloittajan ajatusta koko viestiketjussa, ja ymmärrän että sua rupesi pännimään. Mutta onko tämä joku limbo-leikki? Kuinka alas pystyy painumaan??
Nyt kun sulle, rekatulle, tapahtui melkein sama asia, niin voi pyhä Sylvi! Mikä vääryys!! Olen sun kanssa samaa mieltä siitä, että ihmettelen miten se on ollut mahdollista. Se on yhtä väärin kuin se, että sinä käytit toisen nimimerkkiä. Mutta miten ainoastaan se voi olla sun mielestä väärin että joku tekee sen saman sinulle, minkä sinä just teit toiselle? Kuitenkin Korpikirjailija laittoi itse pelin poikki, eikä jatkanut sun peliä.
"Ystäväni hmpf:kin kokeili "ensikertaa" puskailua ; )" kirjoitit. Yhdessä asiassa ollaan samaa mieltä. Jos vaihtelee nikkiä, jää tuntemattomaksi, hajuttomaksi ja mauttomaksi kuten sinä sen ilmaisit. Minä en ole hajuton vaikka joskus mauton :) Olen sen verran ylpeä itsestäni että kehtaan olla itseäni. En tarvitse muiden nikkien suojaa, enkä mitään ihmispeliä. - Älkää.viitsikö.naurattaa
kylmätotuus kirjoitti:
Mietihän ensin, mikä mahtaa oman vointisi tilanne olla.
Salaliittoteoriatkin ovat ainoastaan sinun mielikuvituksesi tuotteita.
Esität melko railakkaita arvailuja siitä, kuka minkäkin nimimerkin taakse kätkeytyy.
En aio siihen asiaan enää puuttua.
Toisaalta voisinhan tuon syytöksesi viedä eteenpäin, mutta mitäpä hyötyä siitä olisi kenellekään, joten jätän asian sikseen.
Älä nyt kuitenkaan ota tavaksesi esittää aiheettomia syytöksiä. Ei minunkaan vieterini määräänsä enempää veny.
Ylläpidon luulisi pystyvän selvittämään, mistä ip-osoitteesta viestit on lähetetty.
Katsellaan kaikessa rauhassa, mitä tuleman pitää.Poliisi selvittää ip-osoitteet, ei ylläpito ja poliisilla on takuulla tärkeämpääkin tekemistä kuin jonkun palstan nimimerkkisotkut.
- voetokkiisa
Ymmärrän, savolaiset ovat kieroja kuin korkkiruuvi, totesi edesmennyt äitini aikoinaan.
Eipä olna äitiiskää sieltä viisaammasta piästä... ja sukkuusa suopetäjä.
Älkää.viitsikö.naurattaa kirjoitti:
Poliisi selvittää ip-osoitteet, ei ylläpito ja poliisilla on takuulla tärkeämpääkin tekemistä kuin jonkun palstan nimimerkkisotkut.
Tarvitaanko siihen poliisia.
Minä kun kirjauduin katsomoon ja operan kautta ei se toiminut, kirjauduin cromen kautta, näyttöön tuli: olemme kirjanneet teidät ulos, koska vaihdoitte IP-osoitetta.
Niimpä en sitten koko katsomoon päässytkään, vaikka sähköpostissa kovin kiittelivät asiakkuudesta,- Sallikaa.mun.nauraa
eppu2 kirjoitti:
Tarvitaanko siihen poliisia.
Minä kun kirjauduin katsomoon ja operan kautta ei se toiminut, kirjauduin cromen kautta, näyttöön tuli: olemme kirjanneet teidät ulos, koska vaihdoitte IP-osoitetta.
Niimpä en sitten koko katsomoon päässytkään, vaikka sähköpostissa kovin kiittelivät asiakkuudesta,Jos rikosta epäillään on se poliisiasia, mutta mikä olisi rikosnimike, nimimerkkilaina ;))))))
Sallikaa.mun.nauraa kirjoitti:
Jos rikosta epäillään on se poliisiasia, mutta mikä olisi rikosnimike, nimimerkkilaina ;))))))
Niin tietysti silloin, jos on rikoksesta kysymys, mutta mä ajattelin tätä käsillä olevaa kiistaa. Ajattelin, että kai se ylläpito sen IP voi tietää, muttei kerro.
Sitäpaitsi, eihän tästä mitään selvää saa, kuka lainasi ketä ja kuinka monta kertaa ja koska. (hih)- kylmätotuus
eppu2 kirjoitti:
Niin tietysti silloin, jos on rikoksesta kysymys, mutta mä ajattelin tätä käsillä olevaa kiistaa. Ajattelin, että kai se ylläpito sen IP voi tietää, muttei kerro.
Sitäpaitsi, eihän tästä mitään selvää saa, kuka lainasi ketä ja kuinka monta kertaa ja koska. (hih)Minulle tämä keskustelu oletetuista nimimerkeistä on selvä kuin pläkki.
Viimeisimmässä viestissään korpikirjailija ilmaisi asian aivan selkeästi.
Hän kirjoitti olevansa varma, että minä olen sekä Korkein-Totuus että Kylmä-Totuus.
Samassa yhteydessä hän ihmetteli sitä, miksi te toisetkin kirjoittajat ette sitä tajua.
Toinen asia oli, että joku on kaapannut hänen rekisteröidyn nimimerkkinsä Korpikirjailija ja sen asian hän vie ylläpidon tietoon.
Minua hän ei kaappauksesta syyttänyt.
Mielestäni syytökset, joita hän ihan mielivaltaisesti, ilman mitään todisteita, minua kohtaan esitti ovat suorastaan törkeitä.
Olen kurkkuani myöten täynnä näitä toistuvia arvailuja.
Kuvitteleeko korppis olevansa niin merkittävä henkilö, että minä vaivautuisin liittymään johonkin ihmeen salaliittoon savustaakseni hänet pois palstalta.
Turhan suuret luulot hänellä on itsestään.
Jostain syystä hän on ottanut tällä kertaa minut hampaisiinsa. Vaan eihän haukkuva koira pure.
Vaikka minua ottaakin aivoon nuo aiheettomat syytökset, niin enemmän minua säälittää korppiksen epätoivoinen käytös.
IP-osoite juttu liittyy tuohon kaappaukseen.
Siihen en ota enempää kantaa, koska en asiasta mitään tiedä. Oletin vain, että ip-osoite olisi ylläpitäjän tiedossa.
Tällainen tapaus tällä kertaa.
- hyvvel
"Kuten fiksuimmat ovat jo kirjoittaneet, kielemme on moni ilmeinen, rikas miksi emme käyttäisi kiivastuessamme omaa rikasta sanastoamme. "
Hyvä veli,
Yhdyn täysin mielipiteeseesi. Haluan kuitenkin muistuttaa, että eivät pelkät sanat tai lyhenteet, vaan myös niiden oikea sijoittelu on tärkeää viestinnässä. On suuri ero sillä, sijoitatko lyhenteen H.V. kirjeen alkuun vai loppuun!- Korkein-Totuus
Hyvä veli,
Mukava keskustella ihmisen kanssa, joka ihan oikeasti ymmärtää kuinka tarkeitä sanat ja lyhenteet ovat kirjoitetussa tekstissä. Lyhenteen pitää aina olla oikeassa, koska sitä ei pysty päättelemään muuten. Esimerkiksi tapauksessa ansioluettelo voidaan väärinkirjoittaa ansioluttelo, mutta silti jokainen ymmärtää kyseessä olevan ansioluettelo sana. - eimuutasanottavaa
Pöh!
- Hienot.rouvat
Hienot rouvat hienossa ravintolassa, hienosti pukeutuneina juovat hienoa viiniä.
Hienot rouvat keskustelevat hienosti, käyttävät hienoja vieraskielisiä sanoja hienosti. - Sivumyötälaita
Miten voi ihminen olla olevinaan liian viisas?
- särätjät
Murteella puhuvia kuuntelen mielelläni, Suomen sekä Ruotsinkielellä on kuitenkin yksi murre josta en pidä, suomenruotsi.
- Sitä.vaan
Mikset pidä suomenruotsista, he ovat ihmisiä kuin suomalaiset, vielä onhan meillä muitakin vähemmistöjä, näistä kaikista muodostuu suomen väestö ja kieliryhmät.
- särätjät
Sitä.vaan kirjoitti:
Mikset pidä suomenruotsista, he ovat ihmisiä kuin suomalaiset, vielä onhan meillä muitakin vähemmistöjä, näistä kaikista muodostuu suomen väestö ja kieliryhmät.
Ei koske kaikkia. TV urheiluselostukset jne. joista en pidä. Luulen kanta ruotsalaiset moni heistä ei pidä. Norja ja Tanska ovat mielestäni murteita, norjassa puhuttu on miellyttävä kieli.
- maissiiii
Voi kauheeta,
huomispäevänä pittää mennä kirjastoon ja laenata joku äijinkielen oppikirja kun en ymmärrä sitten yhtikäs mittää tästä, miten tänne sua kirjottoo. Harsimalla luveskelin mitä kaik viisaat tänne ovat kirjottanneet ja jos kaiken uson niin, niin teen viisaasti etten näpyttele tänne sanan sannaa.
Se oli kyllä hyvä vinkki kun murretta viäntää niin kukkaa muu ei luve ja sehän soppii minullekkiin kun tikku silimään. Iteksein vuan höpisen.
se on niin huonoo kun mulla ei oo ku vaan tommy tabermanni ja Anna ahmatova, siinä se viisaus mitä tästäi huushollista löytyy, tyhmyys on paljo rakkaampoo.
Luven kyllä savonkielistä kalevallaa ja kielkiärylöetä kirjasta tarkastan mänikö oikein savoks kun innostun oekein hulupataa ja on mulla mualiman kaaaneimmat rakkausrunotkii savoks ja karjalaisii katkismus pittää huolen tuosta etiikasta vai olikohan se se toinen hieno eellä alkava sana. Ne on vuan niin pieniä ja lituskoita kirjasia, näyttäisin paljon viisaammalta jos olis paksumpie ies nuo kirjat joita ajan kuluksein lueskelen. Niin ja ossoon yhen sanan enklantii ja se on transparent, semaistuu niin mukavalta kielellä.
Viisaaita immeisiä arvosta aena ihan kauheesti ja tiällähän heitä on ihan mahottomasti.- särätjät
Savon murteella laulettu tango satumaa on hyvä.
- kylmätotuus
Elä ies kuvittele, että saesit tiällä itestäs höpistä ja savvoo viäntee.
Minä ilimestyn paekalle justiisa, ku äkkeen jonnii savoks kirjuuttava.
Oun aatellu nii, ettei toenna välittöö mittää viisaste puhheista. Tien nii ku tien, sanokoot itekukkii mittee hyvvääsä.
Mikkää se semmone ransparentti o? Syyväänkö sitä vae juuvaa?
Mulla oes päevällä eissä kaappareissu. Sua nyt nähä, mite sen kanssa mahtaa käävä. Jos sattaa lunta tae räntee rätkii, nii taejan jättee vällii ja jiähä kottii makkoelemmaa.
- manutt
Savon murteella laulettu tango satumaa on kaunis.
- miiituuuu
Valo kulkee hitaasti Suomeen?
- 1eero
Joo savon-muan immeisten kipale, oekeesti olemme valtio valtiossa, pitäskö meiän julistautua itsenäiseksi Katalonian tavoin.
- särätjät
1eero kirjoitti:
Joo savon-muan immeisten kipale, oekeesti olemme valtio valtiossa, pitäskö meiän julistautua itsenäiseksi Katalonian tavoin.
Hyvä kysymys.
- kylmätotuus
1eero kirjoitti:
Iha harkihtemise arvone asia.
Jos joku älyäs järjestöö iänestykse, nii suattasinpa hyvinnii kannattoo erroomista Suomesta ja oma Savonmuan perustamista. - särätjät
1eero kirjoitti:
- 1eero
Joo näen suatta kävvä, myö erotuttaa jo kiälömme perusteella oekeeks immeiseksi.
Kirjoitat samaa juttua monelle palstalle. Kärsitkö huomionkipeydestä...nöff.
Juu huumeissa - tottakai! Näinkö teidän perheessänne asiat hoidetaan...voi, voi!
En, tosin tiedä miksi kiukkuat, kun se viestini tuli vahingossa tälle palstalle - vai osuiko ja upposi sinuun ihan sattumalta?
- Anonyymi
Enkku on kaikissa maissa nykyään toinen kotimainen ja sekoitus on melko tavallista, esim. USA:n espanjassa on paljon enkkua ja enkkusekoitusta. Ja koska enkku on elämän ehto, on se myös osa kielen käyttöä kotimaassakin.
Useimmissa muissa kielissä kuin suoemssa, sanat on lähempänä enkkua muutenkin, kun taas suomessa joutu vääntää jonkun ihan muun sanan, ja siksi Suomessa on vielä yleisempää käyttää enkkumuotoa kuin muissa maissa, ja siten se on suomalainenkin sana, oli joku kielitieteilijä siitä sitten nenä herneessä tms., tai ei.
Suomenkin tulee siirtyä kaksikielisyyteen, jossa enkku opitaan jo vauvana. Suomessa ruotsia puhuvilta ja toisinpäin, tulee myös toista kotimaista aika usein, että se nyt vaan on miten se menee kun on pakko olla kaksikielinen. Olet varmaankin myös huomannut, että telkku on lähinnä enkkua, jossa on suomea vain aputekstityksen verran.- Anonyymi
Ivttu mitä spakaa
Putinistit taistolaiset ja kepulaiset tukevat venäjän opiskelua halosTuomio ja KulMuni malliin, Kul Muni oli Venäjä-seuran puheenjohtajaputinisti
Kepu on venäjällä päässyt valtaan ei englannin kielellä https://www.suomenuutiset.fi/suomi-venaja-seuralle-825-000-euroa-valtionavustusta-keskustalainen-puheenjohtaja-ei-tieda-mihin-rahat-hupenevat-en-osaa-sanoa-viela/
- Anonyymi
On se nastaa ettei näillä kymmenillä enää tarvitse ajatella CV: n tekoa. Just koisia pitkään pötköttää sohvalla ja kynsiä balls.
- Anonyymi
Sattumalta tulin vilkaisseeksi tätä vanhaa ketjua jonka joku oli nostanut esiin.
Tosi paljon mielenkiintoista materiaalia, vaikka keskustelu poukkoileekin paljon ja eri näkökohtia esitetään asioista jotka ei oikeastaan liity toisiinsa.
Luin mielenkiinnolla läpi kaikki viestit, joissa oli asiallinen sisältö ja havaitsin, että vaikka en maininnut palstan nimeä, viittasin siihen esittelyssäni Suomi-Instituutin webinaariin, johon osallistun viikon päästä aiheena "Kielimuurin varjossa". Kerroin siinä kirjoitelleeni noin viisitoista vuotta (en tiedä tarkkaan) tarkoituksenani päivittää ja lisätä suomenkielistä arkikielisanastoani, slangia ja murteita ja olen hyötynyt todella paljon näistä keskusteluista. Kiitos kaikille opettajilleni!
PM- Anonyymi
Hyvä, ja nyt kannattaakin pysyä näistä seisovan veden palstoista erillään, cada uno tiene su tiempo. Lea mas https://www.bloomberglinea.com/2022/04/02/duque-le-propuso-al-presidente-de-ucrania-movilizar-ayuda-humanitaria-desde-latam
- Anonyymi
Kolumbialla on isot hiilivarat joita se alkaa viedä Saksaan putinmaan kaasun jne korvaamiseksi
Ilmoittaessaan asiasta presidentti Duque totesi myös että Purin tekee kansanmurhaa
Colombia will increase coal supplies to Germany — which recently approved plans to phase out Russian coal imports – following direct conversations between Duque and Chancellor Olaf Scholz.
Asked about US President Biden’s use of the world "genocide" to describe Russian actions in Ukraine, Duque told he agreed with his US counterpart. “What is happening in Ukraine is a genocide. And it has to stop. … This is insane,”
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437658
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 664240
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363133Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2313010Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452636Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262625- 362292
- 411976
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731797