Jos haluat elää, tuntea, olla utelias ja arvostaa

Kirjeenvaihtaja

Hei!

Olen naispuolinen ihminen. Sellainen, joka ei oikein ymmärrä vouhotusta siitä, ettei naisen ja miehen välille saisi tehdä eroa. Että pitäisi olla sukupuolineutraali.

Olen käynyt kouluja. Enemmän kuin ihan vähän, mutta vähemmän kuin hirveän paljon. Koen olevani keskivertoälyllä varustettu. Varmasti oppimiskykyinen, mutta arjen kiireiden vuoksi vain murto-osan kapasiteetistaan käyttävä. Näin se ehkä tulee olemaankin, joten minusta on turha odottaa kovin intellektuellia keskustelukumppania. Häpeäkseni myönnän kuitenkin välillä ärsyyntyväni aivan käsittämättömästä yksinkertaisuudesta. Sellaisesta, joka ei johdu synnynnäisistä ominaisuuksista, vammoista tai oppimisvaikeuksista. Sellaisesta, joka on silkkaa laiskuutta ja saamattomuutta, uteliaisuuden ja elämännälän puutetta.

Olen elämässä kiinni. Tiukasti, väkevästi, tuntevasti. On päiviä, jolloin elämä tuntuu olevan ajan harmaannuttamaa hilloa, joka on litistetty yksiulotteiseksi mattapintaisten lasilevyjen väliin. Niinä päivinä itse makaa sen lasilevyn päällä tyhjyyteen tuijottaen, jaksamatta nousta sijoiltaan, vaikka kova makuualusta saa paikat jomottamaan. Mutta paljon enemmän on niitä päiviä, kun kaiken ihmeellisyys ja monisyisyys aiheuttaa lähes pakahduttavaa onnen ja kiitollisuuden tunnetta siitä, että saan olla tämän kaiken keskellä, oppia, tuntea ja kokea! Saada ja antaa. Rakastan elämää. Olen hämmennyksissäni sen rajallisuudesta. Voiko niin oikeasti olla?

Olen liikkuja. En kyllä puoliksikaan niin taitava kuin haluaisin olla. Se on osaksi nuoruuden ymmärtämättömyyden, silloin vallinneiden olosuhteiden ja geenienkin syytä. Jotain on vielä tehtävissä, mutta paljoon joudun myös sopeutumaan, antamaan ajan aiheuttamille muutoksille periksi.

Olen musiikin vietävissä. Oi mitä tunteita musiikin siivillä voikaan kokea! En pysty sanomaan, mikä on suosikkikappaleeni tai kuka suosikkiartistini. En kykene valitsemaan mieluisinta aikakautta tai tyylilajia. Useimmiten kuulemassani on jotakin hyvää, jotakin, joka herättelee ajatuksia tai tunteita. Joskus parasta on jonkin instrumentin sointi, joskus muusikon hämmästyttävät taidot, toisinaan artistin ääni, ja välillä myös visuaaliset asiat esityksessä, esiintyjässä tai musiikkivideossa. Elämä ilman musiikkia olisi kuin vuoristorata ilman mäkiä.

Olen myös kirjaston vakioasiakas. Tässä kohtaa kannattaa muistaa se "keskivertoälyllä varustettu". Luen paljon hömppää (=fiktiivisiä tarinoita, jännitystä, draamaa, komediaa, romantiikkaa). Paljon sellaista, joka vie pois tästä arjesta. Pois asiallisuudesta, tasaisuudesta, arjesta, tukahdutetuista tunteista... Pois siitä, mitä en voi näyttää muille ihmisille olevani. Pois siitä, mitä en voi kanssaihmisille sanoa vaikka haluaisin. Pois siitä, että joitakin tunteita ei saisi tuntea. Pois siitä, mitä en saisi ajatella tai haluta. Kirjallisuudessa kaikki on mahdollista. Hetken aikaa voin olla joku muu. Nähdä muita maailmoja, olla rohkea, olla avoin, olla jonkun paras ystävä, olla onnellinen tunari, olla tosi taitava jossakin, saada rakastaa niin kovasti että koskee ja tulla rakastetuksi vähintään yhtä mielettömästi.

Olen kirjeiden kirjoittaja. No, nykyään näin sähköisesti, niin ei tarvitse heti ensimmäisenä antaa kotiosoitetta. Ehkä kirjeitä kirjoittaessa koen jotakin samankaltaista kuin musiikin ja kirjojen kautta. Mutta kirjoittaminen on todellisempaa. Vastavuoroista. Puoliksi pakoa arjesta, puoliksi arjen muuttamista hieman paremmaksi. Jos onni osuu kohdilleen, ja löydän hyvän kirjeystävän, saan antaa itsestäni jotakin, jota en fyysisessä ympäristössäni uskalla. Saan ehkä tuntea iloa, odotusta ja kihelmöivää yhteenkuuluvuutta.

Etsin ihmistä, joka pitää ihmisistä. Ihmistä, joka ei pidä turhina niitäkään, joita kohtaan saattaa tuntea myös sääliä, vihaa, epäluuloisuutta, inhoa... Etsin ihmistä, joka on avoin ja arvostaa elämää sen kaikissa ilmenemismuodoissa. Etsin ihmistä, joka rakastaa kirjoittamista ja uusiin ihmisiin tutustumista. Etsin ihmistä, joka sisimmässään tahtoo olla hyvä, vaikka epätäydellisiä me kaikki olemme. Etsin ihmistä, joka yllä olevan luettuaan tuntee(!) haluavansa kohdata minut. Antaa itsestään aidosti jotakin, kulkea hetken yhteistä polkua, joka toivottavasti on jollakin tavalla kaunis ja lämmin.

Jotta ei mentäisi ihan metsään, niin ikähaarukka voisi olla jotakin 30 - 45 vuoden väliltä. Saa kirjoittaa tuonkin ulkopuolelta, mutta jos haluat osua samaan ikäryhmään kanssani, niin tuo se on. Kun kirjoitan, haluan antaa mieluummin yhdelle paljon kuin monelle vain pintaraapaisun. Eli jos oikeasti haluat kirjoitella kanssani, tee avauskirjeestä sellainen, että valitsen kirjoittaa juuri sinulle.

kirjeenvaihtajan [ ] luukku . com

39

607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinä_olet

      niin taitava kirjoittaja, että tuskin kukaan uskaltaa kirjoittaa Sinulle. Ja jos joku peräkammarin poika dsaisikin aikaan lyhyehkön kirjeyritelmän niin tuskin Sinä niistä innostut. Mutta tsemppiä kuitenkin.

      • Kirjeenvaihtaja

        Eikä, ihan järjetön ajatus :O! En minä odota vastapuolelta yliluonnollisia kirjoittamisen kykyjä. Itsekin viskon pilkut ja muut roippeet minne sattuu, sen mukaan mikä hyvältä tuntuu. Toivon vain... No juuri jotakin sellaista, mitä yllä kuvasin. Ihmistä, tuntevaa ja uteliasta, elämänmyönteistä, jakamaan arkisia ja vähemmän arkisia ajatuksiaan kanssani. Olen kaikkea muuta kuin pelottava! Tuo mahdollisuus ei totisesti käynyt edes mielessäni, että joku ei uskaltaisi kirjoittaa.


      • Kirjeenvaihtaja

        Piti vielä palata muutamaan asiaan, jotka yöllä kävivät mielessä, mutta joita en enää jaksanut käydä sanoiksi pukemaan.

        1) Tuo kommentti, että olen taitava kirjoittaja. En ole ihan varma, onko se enemmän kehu vai moite. Se näyttää kehulta, mutta asiayhteyteen liitettynä tuntuu enemmän moitteelta. Palautetta joka tapauksessa, kiitos siitä. Kiitos, että huomasit ja reagoit. Sekin on jo jotain. Oikeastaan niin paljon, että se sai kiinnostumaan. Kuka on ystävälliseksi tulkittavan tsemppiviestin takana, millainen ihminen?

        2) Peräkammarin pojat. Tuosta ei jäänyt epäselvyyttä, oliko kommentti positiivisessa vai negatiivisessa mielessä kirjoitettu. Mikä on sinun määritelmäsi peräkammarin pojalle? Mitä se sinulle tarkoittaa? Minulle tulee mieleen miespuoleinen henkilö, joka on ensin jäänyt pitkälle aikuisuuteen asumaan vanhempiensa kanssa, ja päätyy sitten lopulta asumaan yksin. Mies, joka ei tuo ajatuksiaan ja tunteitaan julki. Mies, jolla ei ole laajoja sosiaalisia verkostoja. On muille mysteeri, mutta ei sellainen mysteeri, joka herättäisi huomiota ja kiinnostusta. Näkymättömäksi jäävä ihminen. Jos joku huomaa, niin se tapahtuu kenties säälien tai yrittäen muuttaa tuota miestä, josta saa ehkä nuhjuisen ja jollakin tavalla surullisen vaikutelman.

        Minä tunnen joitakin määritelmään sopivia miehiä. Peräkammarin pojat ovat mielestäni aliarvostettu ryhmä, ja voiko niitä monia ja taas monia ihmisiä edes laittaa tuollaiseen yhteen suppeaan lokeroon? Olen moukka ja vastaan omaan kysymykseeni: Ei voi! Määritelmän alle on ahdettu vastuuntuntoisia, läheisistään huolehtivia miehiä. Niitä, jotka unohtavat itsensä antaessaan muille. Sinne on hylätty elämässään kovia kokeneet, haavoitetut sielut, jotka tarvitsisivat enemmän tai vähemmän apua, rohkaisua ja välittämistä. Jonkun, joka kertoisi ja saisi heidät uskomaan, että maailma on myös heille, vaikka joku olisi joskus antanut ymmärtää ihan muuta. Peräkammarin pojissa on varmasti myös diagnoosin saaneita ja diagnoosia saamattomia autismin kirjosta kärsiviä henkilöitä, jotka saattaisivat päästä kiinni parempaan arkeen oikeanlaisella kuntoutuksella ja sillä, että ihmiset olisivat ylipäätään suvaitsevampia ja kärsivällisempiä heitä kohtaan. Yrittäisivät edes ymmärtää, mistä erityinen käytös ja olemus voivat johtua.

        Minulle rakkain peräkammarin poika saa oman kappaleensa :). Hän on takuulla monen mielessä peräkammarin poika, siitä ei ole epäilystäkään. Mies, joka asuu yhä jo edesmenneiden vanhempiensa talossa keskellä ei mitään. Mies, joka nukkuu päivävaatteet päällä niin, että hän on aamulla heti valmis päivän töihin juotuaan mukillisen kahvia ja syötyään viipaleen pakastimesta otettua pullaa. Mies, jonka vaatteet ovat hihansuista ja lahkeista rispaantuneet ja usein öljyn ja maan tahrimat. Mies, joka tuoksuu elämältä ja työltä - ei ihme kyllä pahalta minun mielestäni, vaikka joku muu saattaisi niinkin sanoa. Mies, joka saunoo lauantaisin ja käy nukkumaan joka ilta kymppiuutisten jälkeen. Mies, jolla on koira ja paljon karvoja lattioilla ja sohvalla. Mies, jonka keittiönpöytää ei näy sille kerääntyneiden papereiden ja lehtipinojen alta. Mies, jonka talon ikkunoista ei näkisi läpi, ellei hänen siskonsa kävisi pesemässä niitä kerran vuodessa.

        Mutta! Hän on kaikkea tuota omasta tahdostaan. Ainakin luulisin niin. Ihmiset puhuvat hänestä säälien ja arvostellen. "Kauheaa, millaisessa kunnossa talo on. Kauheaa, kun hän ei kutsu eikä päästä ihmisiä sisälle taloon. Kauheaa, kun hänen täytyy olla yksinäinen." Talo on juuri sellaisessa kunnossa kuin on hänelle hyvä. Se on nyt hänen kotinsa! Mikä oikeus muilla on siihen puuttua, ja sitä arvostella? Kyllä hän sisällekin laskee ne ihmiset, jotka ovat sen ansainneet. Minun mielestäni hän ei vaikuta edes yksinäiseltä. Hän tapaa ihmisiä työnsä puolesta, ja selvästi nauttii siitä. Nämä ihmiset yleensä myös pitävät hänestä, ja tulevat asioimaan hänen kanssaan kerta toisensa jälkeen. Hänellä on metsät ja järvet, luonto ja eläimet. Ne antavat hänelle paljon enemmän kuin aika moni ihminen. Hänellä on lämmin sydän, mutta ihmiset sokaistuvat helposti karskin ulkonäön, töksähtelevän kielenkäytön sekä mustan huumorin vuoksi. Hän on jaksanut minuakin. Siitä asti, kun olin pieni tyttö. Piti mukanaan. Vei metsälle, järvelle ja otti töihinsä mukaan. Antoi oppia ja kokemuksia asioista, joista olisin jäänyt paitsi ilman häntä. Suojeli minua niiltä, joiden olisi kuulunut olla minun tukeni ja turvani, mutta jotka eivät aina sitä onnistuneet olemaan. Tuo peräkammarin poika on minun sankarini!


      • sälgkasödlk

        Kauniisti kirjoitettu tuo peräkammarimiehen tarina. Kyyneleet nousivat silmiini sitä lukiessa.


      • Kirjeenvaihtaja
        sälgkasödlk kirjoitti:

        Kauniisti kirjoitettu tuo peräkammarimiehen tarina. Kyyneleet nousivat silmiini sitä lukiessa.

        "sälgkasödlk", mukavaa, että tänne eksyi kaltaisesi elämästä ja ihmisistä herkistyvä yksilö. Uskon, että sinussa on sitä hyvää, jota toivon ihmisistä löytäväni. Mukavaa viikonloppua!


    • OletHylkiö

      Nuo matalasti kouluttuneet ovat sivustojen kirous, itseironia paistaa läpi tästäkin aloituksesta. Tai voi olla hömöyttä esittää muuta kuin on, mutta samapa tuo, antaa hölösuun laukoa ajatuksiaan kun ei ne kuitenkaan kanna mihinkään.

      • Kirjeenvaihtaja

        "Olethylkiö", oletpa sinä suloinen. Ihan kuin tuollainen kiukkuinen teiniangstista kärsivä poikanen, tai vastaavasti samankaltaiselle tasolle jäänyt päihtynyt keski-ikäinen setä. Toivon sinulle vähemmän ahdistusta ja enemmän huumorintajua.


    • fghjkjhgfdsdfghjk

      asdfhjk,l.,jhgfdsdfghjklkjhgfdsasdfghjklölkjhgfdsfghjklöäölkjhgfdsa

      • Kirjeenvaihtaja

        igfyuguihaj :)!

        Mukavaa, että halusit jakaa tämän kanssani. Tosin en ymmärrä, miten olit onnistunut jättämään sormesi WC-pöntön rinkulan väliin, ja vielä istumaan sen päälle niin vauhdikkaasti, että sait sormesi tuohon kuntoon! Toivottavasti aurinkoinen päivä tuo vähän lohtua tukalaan tilanteeseen. Ole jatkossa varovaisempi, niin kirjoittaminenkin on helpompaa.


      • yksi-ihmettelee

        Miksi laittaa ilmoitus halusta kirjeenvaihtoon jos sitä ei oikeasti halua. En ymmärrä!


      • Kirjeenvaihtaja
        yksi-ihmettelee kirjoitti:

        Miksi laittaa ilmoitus halusta kirjeenvaihtoon jos sitä ei oikeasti halua. En ymmärrä!

        Millä perusteella tuollaista ihmettelet tässä yhteydessä? Minä nimenomaan haluan kirjoitella, siksi ilmoituksenkin laitoin.


      • yksi-ihmettelee

        Kokemuksesta. Vastasin sinulle vaan sinä lopetit yhteen viestiin, syytä ilmoittamatta. Estit vastaukseni.


      • Kirjeenvaihtaja

        Mitä??? En kyllä ole noin tehnyt! Ensimmäisen kirjeenvaihtoilmoituksen perusteella sain muutaman vastauksen, ja nämä kirjoittajat eivät alun jälkeen kirjoittaneet takaisin. En edes tiedä, miten jonkun vastaukset saisi estettyä. Eli et saa viestejä tulemaan minulle?

        Alan epäilemään luukun toimivuutta... Kirjoitatko minulle, jos luon toisen sähköpostiosoitteen?


      • Kirjeenvaihtaja

        No niin. Uuden osoitteen julkaiseminen oli sääntöjen vastaista. Yritin lähettää sinulle "yksi-ihmettelee" sähköpostia uudesta osoitteesta, mutta viesti tuli bumerangina takaisin. Vanha sähköpostiosoitteesi ei ole enää käytössä?

        Uuden sähköpostiosoitteen alku on sama kuin täällä julkaisemassani luukun osoitteessa. Palveluntarjoaja on gmail, ja loppuosa sen mukainen. Olisin iloinen, jos kirjoittaisit sinne.


      • Kirjeenvaihtaja

        Sinunkin viestisi poistettiin :D! Kirjoita kirjoita, tuohon uuteen osoitteeseen. Toivottavasti näet tämän, ennen kuin tämäkin poistetaan :). Tässähän tuntee olevansa suurikin kriminaali, vaikka en ole käyttänyt rumaa kieltä, en ole julkaissut kenenkään kotiosoitetta, en ole yllyttänyt kansanryhmää vastaan tai muuta sellaista, minkä luulisi olevan sopimatonta.


      • yksi-

        Samoin minun IP suljettiin enkä pääse edes sähköpostiin. Onko näillä oikeus viedä kansalaiselta itsemääräämis oikeus? Mitään sääntöjen vastaista en ole mielestäni kirjoittanut. Tämän kirjoitin mobiiliverkossa, kait tämäkin katsotaan sääntöjen vastaiseksi.


    • etooon

      olen.nainen.etsin kunnes löydän sut.on kirjoitukses.mut elä noin vaikeesti sitä etsi,mut löydät.ihan varmaan.lykkatil.mut elä kadu.oot laittanu hirveen kynnyksen.ihmiselle.ja,se vielää nauraa sinulle.

      • Kirjeenvaihtaja

        Hei "etooon".

        Niin se menee. Joskus asiat saa itsekin tehtyä hankaliksi, vaikka ei olisi niin tarkoittanutkaan. Etsiessä välillä löytää, joskus taas ei. Mutta hyvä, jos joku saa toisinaan aiheen nauraa.


    • 1utelias

      Kunpa tuollaista suhtautumista voisi kokea omassa elämässään! Tykkäsin kirjoituksistasi.

      • Kirjeenvaihtaja

        1utelias, mielestäni on surullista, etteivät ihmiset kohtaa arjessa. Tiedän, että meitä ihmisrakkaita on kuitenkin olemassa vähintään yhtä paljon kuin vihalla ja ennakkoluuloilla elämänsä, ja siinä sivussa muidenkin elämät pilaavia ihmisiä. On vaikea lähestyä tuntemattomia tai puolituttuja ihmisiä ystävyyttään tarjoten. Pelkää vaikuttavansa oudolta, ja häiritsevänsä ihmisiä tuppautumisellaan.


    • Hei_kirjeen-

      vaihtaja!

      Tässä se, joka kirjoitti aloitukseesi ensimmäisen kommentin ja kehui Sinua niin hyväksi kirjoittajaksi, ettei kukaan uskalla kirjoittaa Sinulle. Minä tosiaankin voisin kirjoittaa. Nyt vain ei ole ollut liiemmälti aikaa. Vaikea tältä palstalta ylipäätänsäkin lienee löytää kirjeystäviä.

      • Kirjeenvaihtaja

        Hei!

        Ihan ymmärrettävää, että teillä rohkeilla kiirettä pitää :)! Jos joskus tapahtuu sellainen oikku, että et enää ole kiireinen, olet tervetullut viskaamaan kirjeellä myöhemminkin.


    • VeijoVehkalahdelta

      Olen Vehkalahden Veijjojen vajaamielisten rykmentin johtaja. Ikää on 69 kelpaanko`

      • Kirjeenvaihtaja

        No mutta jos oikein johtajamiehiä.... Kyllä, Veijo Vehkalahdelta, kelpaat juuri tuollaisena!


    • Oikeitatekoja

      Sinä kun ymmärrät suuria kokonaisuuksia, tässä probleema.
      Miten saadaan loppumaan maailman köyhyys ja epätasa-arvo?
      Harvat omistavat suurimman osan ja loput ovat rutiköyhiä.

      • Kirjeenvaihtaja

        Voi Oikeitatekoja. En minä mitään kokonaisuuksista ymmärrä. Minun alaani ovat enemmän ihmiset, yksilöt. Tai sen verran minulla on aavistusta kokonaisuuksista, että niiden hallitseminen on hankalaa, ehkä suorastaan mahdotonta. Kuvittelepa esim. tilannetta, jossa hammaslääkäri hioo yhtä hammasta purentavirheen takia. Kun hän hioo sen yhden hampaan, hänen on hiottava myös muita hampaita, koska purennan tilanne on oleellisesti muuttunut sen yhden hampaan muutoksen takia. Tasapainoon pääsemiseksi saatetaan tarvita useita käyntejä ja tarkkaakin tarkempaa työtä, eikä täydelliseen lopputulokseen päästä kenties ikinä.

        Koko maailman, yhden valtion tai yksittäisen kaupunginkin mittakaavassa puhutaan niin monista muuttujista, että se olisi ihme, jos köyhyys ja epätasa-arvo saataisiin kokonaan kitkettyä. Sitähän minäkin pienenä tyttönä toivoin, ja kruunu päässä missileikkejä leikkiessäni lupailin. Mutta näin aikuisiällä, ei minusta poliitikoksi ole - tekemään tyhjiä lupauksia.

        Ihminen, niin kuin lähes mikä tahansa muukin elävä olento, on pohjimmiltaan itsekäs. Se auttaa muita sen verran, kun oman edun nimissä kannattaa, mutta ei yhtään enempää. En näe sen muuttuvan, että ne ottavat, jotka pystyvät. Toki hyvää tahtoa on onneksi paljon, ja se pitää toivoa yllä, ja tekee tästä elämästä siedettävän kaiken epäoikeudenmukaisuuden keskellä. Useat auttavat sen verran, ettei oma elintaso ja turvallisuus kärsi. Muutama jopa noiden kustannuksella, mutta ei se riitä maailmaa pelastamaan. Ehkä se kuitenkin pelastaa muutaman yksilön, ja luo niitä tarvittavia valon ja lämmön pilkahduksia keskelle kaiken kattavaa kylmyyttä.

        Jos minusta tulisi jostakin maailman oikusta miljonääri, tekisin varmasti paljon auttaakseni niitä, joilta puuttuu (tarkoitan tässä rahassa mitattuna). En kuitenkaan olisi valmis antamaan niin paljoa, että päätyisin takaisin tähän pisteeseen, jossa rahoistaan saa olla tarkka, että saa arjen pyörimään. Niin itsekäs minäkin olen, enkä ole ylpeä siitä.


    • torpantero

      Mie se vaan asustelen torpassa ja ruokin tinttejä joulun köllöttelen villasukat jalassa napa kohti kattoa.

      • Kirjeenvaihtaja

        Hei torpantero! Kuulostaa aivan ihanalta. Muistan erään vanhan sukulaismiehen, joka asui niemen kärjessä suomalaisen metsäisen luonnon keskellä. Hänen kotinsa ja pihapiirinsä oli kuin satumaailma. Tintit tulivat syömään hänen kädestään, aivan kuin niillä ei olisi ollut mitään tietoa siitä, että ihmisiä tarvitsee pelätä. Siellä hänkin varmaan köllötteli, villasukat jalassa ja napa kohti kattoa.


      • torpantero
        Kirjeenvaihtaja kirjoitti:

        Hei torpantero! Kuulostaa aivan ihanalta. Muistan erään vanhan sukulaismiehen, joka asui niemen kärjessä suomalaisen metsäisen luonnon keskellä. Hänen kotinsa ja pihapiirinsä oli kuin satumaailma. Tintit tulivat syömään hänen kädestään, aivan kuin niillä ei olisi ollut mitään tietoa siitä, että ihmisiä tarvitsee pelätä. Siellä hänkin varmaan köllötteli, villasukat jalassa ja napa kohti kattoa.

        Hih! Päivään kuuluu kyllä muutakin kuin köllöttelyä napa kohti kattoa ja tinttien ruokkimista. Harrastuksia monia eikä enää arki kulu töissä vaan ihan ansaitulla vapaalla ollaan vaikkakin ikää ei vielä sitä kuuttaviittä.


    • Jäänodottavallekannolle

      Voithan sinä kirjoittaa aiheesta kirjan.

      • Kirjeenvaihtaja

        Odottavalle kannolle jäänyt, ai kirja maailman köyhyyden ja epätasa-arvon lopettamisesta? Vai kirjeenvaihdosta, tai ehkä ihmisistä ja kanssakäymisestä yleensä? Joskus nuorempana haaveilinkin kirjan kirjoittamisesta. Silloin kaikki tuntui mahdolliselta. Mielikuvitus laukkasi, eikä ollut ikkunoita, joista ei olisi voinut kurkata sisään. Vaan taidan minäkin jo olla sen verran kaavoihini kangistunut, että kirjaan saakka en enää kykenisi. Ne avoinna olevat maailmat ovat kutistuneet arjen pyöritykseen ja lähipiiriin. Tulisi ulkopuolisten mielestä kuivakka kirja. Siksi nimimerkkini onkin Kirjeenvaihtaja, eikä Kirjailija :).


      • Hei_Kirjeen-
        Kirjeenvaihtaja kirjoitti:

        Odottavalle kannolle jäänyt, ai kirja maailman köyhyyden ja epätasa-arvon lopettamisesta? Vai kirjeenvaihdosta, tai ehkä ihmisistä ja kanssakäymisestä yleensä? Joskus nuorempana haaveilinkin kirjan kirjoittamisesta. Silloin kaikki tuntui mahdolliselta. Mielikuvitus laukkasi, eikä ollut ikkunoita, joista ei olisi voinut kurkata sisään. Vaan taidan minäkin jo olla sen verran kaavoihini kangistunut, että kirjaan saakka en enää kykenisi. Ne avoinna olevat maailmat ovat kutistuneet arjen pyöritykseen ja lähipiiriin. Tulisi ulkopuolisten mielestä kuivakka kirja. Siksi nimimerkkini onkin Kirjeenvaihtaja, eikä Kirjailija :).

        vaihtaja!

        Tässä minä, joka ensimmäiseksi aloitukseesi vastasi, että olet niin taitava kirjoittaja, että kukaan ei uskalla kirjoittaa Sinulle.

        KIrjoitin Sinulle aamupäivällä tähän ketjuun pitkästi tuohon edelle, mutta jostakin syystä se on poistettu sääntöjen vastaisena. Kopioin sen saman kirjoituksen Sinun sähköpostiisi, joten siellä se nyt on. Ja hieman muutakin kirjoitin toiveissa, että meistä tulisi kirjeystävät.


    • Elämästäelävästä

      Olen epäileväinen yhden ihmisen auttamisessa. Koko kylää täytyy auttaa, muuten syntyy kateutta.

      Eräs auttoi vain yhtä Planin kautta, antoi koulurahaa. Autettavalta ei kohta kuulunutkaan kirjeitä. Auttaja päätti mennä paikan päälle katsomaan, mitä oli tapahtunut. Lapsi oli naitettu vanhalle ukolle, oli haluttua ainesta, koska rahaa oli saanut.

      • Kirjeenvaihtaja

        Olen yllättynyt, jos mikään tällainen avustusjärjestö ohjaa rahaa rahana suoraan autettavalle tai hänen perheelleen. Olen ymmärtänyt, että apu menee perille yhteisesti jaettavina koulunkäyntimahdollisuuksina jne, vaikka kuulumisia pääsisikin vaihtamaan sen yhden tietyn lapsen kanssa. Voi olla, että olen väärässä. En ole niin tarkasti perehtynyt näiden järjestöjen toimintatapoihin.


    • Suutelminsuljetut

      Nyt, kun kesä mennyt on...

      • Kirjeenvaihtaja

        Oi muistoja! Suudelmin suljetut kirjeet oli yksi ensimmäisistä kappaleista, joita uskalsin aikoinaan laulaa karaokessa.


    • wewfwefweffwewfw

      Niin yllättäen toisen, todennäköisesti miehen, tehtäväksi annetaan sellaisen hakemuksen lähettäminen että kelpaa.
      Mitähän tuostakin pitäisi ajatella jos kertoo olevansa keskiverto, eikä mitenkään intellektuelli, ja kuitenkin halveksuu yksinkertaisuutta.

    • Olenpaljonkirjoittanut

      Menisit vaan pois kirjeenvaihtaja. Olet niin olevinasi,ylimakea tietäjä..muka! En menisi tuohon tyhmään.

    • vähenpikinriittää

      Niin pitkää pränttiä että väsyy jo ensimmäisellä rivillä. Hienookin olevinansa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      364
      3222
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      143
      1229
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      138
      1007
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe