Ihanaa, on ensimmäinen päivä ja rahaa tupsahtaa tilille. Olen kädestä suuhun eläjä ja tili on ollut tyhjä jo monta päivää. Jääkaapissa on säälittävät pari hillopurkkia ja ketsuppia. Pakastimessa heiluu joku leivänkannikka ja lihapaketti. Leivän päälle ei ole laittaa kuin ylähuuli. Pyykit odottavat pesuainetta, samoin tiskit. Tämä tilanne on minulle tuttu jo aikojen saatossa. Mutta yksi asia ei saa loppua. Se on kahvi. Jos se katastrofi kohtaisi aamulla kun herään, saisin jonkinasteisen kahviraivon. Hyvä että olen yksineläjä. Ei muuta kuin alastomat kahvit naamariin ja leskeneläkettä tuhlaamaan.
Ihana eläkepäivä
121
983
Vastaukset
Jos tietäisin osoitteesi, lähettäisin vähän perunoita. Tuolla on vajaa paketti tummapaahtoista kahviakin, ihan hirvittävän makuista, saisit senkin jos tykkäät. Olisi varalla jos kuitenkin kahvi loppuisi.
Ance
Ai ihan ranskanpottuja laittaisit tulemaan. Onneksi on ketsuppia. Kaikki kahvi kelpaa, jopa se hirvittävän makuinen jauhekahvi automaateista. On ollut onni onnettomuudessa, että kahvia osaan kotiin hamstrata.yksilesken kirjoitti:
Ance
Ai ihan ranskanpottuja laittaisit tulemaan. Onneksi on ketsuppia. Kaikki kahvi kelpaa, jopa se hirvittävän makuinen jauhekahvi automaateista. On ollut onni onnettomuudessa, että kahvia osaan kotiin hamstrata.Höps, mitään ranskanpottuja, vaan vaaleaa Timppaa tai punaista Asterixia, jopa molempia.
Sama juttu, kahvi ei saa talosta loppua, varsinkin kun kauppaan on matkaa 12 km.
En ole oppinut pitämään tummasta paahdosta, eräs ystävä sitä tuo.
Maalla täytyy aina olla jotain tarvikkeita varalla, onneksi nyt on runsaasti marjoja pakastimessa ja perunoita kellarissa.Ancelina kirjoitti:
Höps, mitään ranskanpottuja, vaan vaaleaa Timppaa tai punaista Asterixia, jopa molempia.
Sama juttu, kahvi ei saa talosta loppua, varsinkin kun kauppaan on matkaa 12 km.
En ole oppinut pitämään tummasta paahdosta, eräs ystävä sitä tuo.
Maalla täytyy aina olla jotain tarvikkeita varalla, onneksi nyt on runsaasti marjoja pakastimessa ja perunoita kellarissa.Ance
Voithan sinä Timpan pistää postiin. Ei ole enää marjan marjaa pakkasessa, eikä ole klitsuakaan.yksilesken kirjoitti:
Ance
Voithan sinä Timpan pistää postiin. Ei ole enää marjan marjaa pakkasessa, eikä ole klitsuakaan.Täytyy ensin kysyä Timpalta haluaako hän lähteä, on sentään jo 78-vuotias, tosin hoikka ja ripeäliikkeinen kaveri.
Perunaa ja marjoja laitan sitten mukaansa, matkahuollon kautta tulemaan.Ancelina kirjoitti:
Täytyy ensin kysyä Timpalta haluaako hän lähteä, on sentään jo 78-vuotias, tosin hoikka ja ripeäliikkeinen kaveri.
Perunaa ja marjoja laitan sitten mukaansa, matkahuollon kautta tulemaan.Ance
Olisiko Timpalla mukulaa?- valkokaaltaolisikaapissa
Minä luulin että Askolan Irja kertoo tunnoistaan ensimmäisenä eläkepäivästään otsikko oli niin iskevä, mutta nälkäiset täällä unelmoi ruuasta. Niitä miehiä tarvittaisiin nytkin jotka ruokkivat viidellä leivällä ja kahdella kalalla tuhansia ihmisiä.
valkokaaltaolisikaapissa kirjoitti:
Minä luulin että Askolan Irja kertoo tunnoistaan ensimmäisenä eläkepäivästään otsikko oli niin iskevä, mutta nälkäiset täällä unelmoi ruuasta. Niitä miehiä tarvittaisiin nytkin jotka ruokkivat viidellä leivällä ja kahdella kalalla tuhansia ihmisiä.
Onko Irjakin päässyt eläkkeelle, sepä mukavaa, vaikkei leskeneläkettä saakaan.
Niinhän se on, kuten sanottu, nälkä on meillä aina vieraanamme, onneksi ei jano ole vielä päässyt yllättämään.
Me yksilesken kanssa pärjätään aina.valkokaaltaolisikaapissa kirjoitti:
valkokaalta
Katsotaan sitten, kun Irja saa ensimmäisen eläkkeensä tilille. On pienoinen romahdus tuloihin, eikä ole enää työpaikkaetuja. Eikös se muuten ollut yksi mies joka ruokki puoli valtakuntaa parilla muikulla ja rieskalla. Viiniäkin taisi riittää vaikka muille jakaa.
No kerran noin on hyvin asiat menehän likaisissa vaatteissa hielle ja lialle haisevana julkisilla kulkuneuvoilla palvelutaloihin hoitamaan ihmisiä ja järjestelemään heidän asioitaan yhtä hyvään malliin kuin omasi ;). Provoahan lisää.
siile
On sen verran noita kirppisvaihtovaatteita kaapeissa, että ei likaisin vaattein tarvitse kuljeskella. Palvelutalossa minulla on varalla puhdas T-paita ja sisäkengät. Hygienia-asiat ovat hallinnassa. Ei ole provo, on taivaan tosi.- Saga.Kabinetti
Hienoa, että eläkeläiset laittavat rahansa "haisemaan". Hyvä se antaa roponsa yhteiskunnallisten rattaiden pyörimiseen.
Itselläni on aina ajoittain pakastimen tyhjennyspäiviä jolloin ei kauppaan ole asiaa.
Tuosta kahvista. Minäkään en saa aamua käyntiin, jos en saa aamukahvia. Onneksi olen oppinut, että kahvia ja suodatinpusseja on aina kotona.
Tummasta paahdosta en minäkään pidä.
Meikäläisen eläke tulee vasta 3. päivä. - Ala-ryypätä-rikastut
Eli kannattko raittius?
Raittiina rutiköyhä, ryypätessä vain taivas rajana.
Miten sulla oli varaa juoda? yksilesken kirjoitti:
siile
On sen verran noita kirppisvaihtovaatteita kaapeissa, että ei likaisin vaattein tarvitse kuljeskella. Palvelutalossa minulla on varalla puhdas T-paita ja sisäkengät. Hygienia-asiat ovat hallinnassa. Ei ole provo, on taivaan tosi.Hygienia-asiat hallinnassa vaikka pesuaineet loppu?
En minäkään rikas ole mutta osaan suunnilleen laskea varani niin että riittävät tulopäivästä toiseen. Tietenkin sitten on eri asia jos tulee joku yllättävä menoerä.
Sen verran on aina jauhoja ja ryynejä kaapissa jotta saa vaikka jotain leipastua, pottujakin löytyy. Minusta on ihan hauska pitää noita mitä kaapista löytyy -päiviä.Saga.Kabinetti kirjoitti:
Hienoa, että eläkeläiset laittavat rahansa "haisemaan". Hyvä se antaa roponsa yhteiskunnallisten rattaiden pyörimiseen.
Itselläni on aina ajoittain pakastimen tyhjennyspäiviä jolloin ei kauppaan ole asiaa.
Tuosta kahvista. Minäkään en saa aamua käyntiin, jos en saa aamukahvia. Onneksi olen oppinut, että kahvia ja suodatinpusseja on aina kotona.
Meikäläisen eläke tulee vasta 3. päivä.Saga.
Jääkaappipakastimen olen tyhjännyt puolenkuun jälkeen. Suodatinpussit ovat jo aikapäiviä olleet lopussa. Talouspaperista olen väännellyt suodattimia.yksilesken kirjoitti:
Saga.
Jääkaappipakastimen olen tyhjännyt puolenkuun jälkeen. Suodatinpussit ovat jo aikapäiviä olleet lopussa. Talouspaperista olen väännellyt suodattimia.Ilmaisjaeluitakin olet vissiin käyttänyt jo wc-paperina?
Ala-ryypätä-rikastut kirjoitti:
Eli kannattko raittius?
Raittiina rutiköyhä, ryypätessä vain taivas rajana.
Miten sulla oli varaa juoda?Ala-ryypä
En usko että juopottelu ratkaisisi tyhjän jääkaapin syndroomaa. Asia on niin, että viinaa saa aina, mutta leivästä on pulaa.siilenämää kirjoitti:
Ilmaisjaeluitakin olet vissiin käyttänyt jo wc-paperina?
siile
Mitäh, tarvitaanko persiin pyyhkimiseen paperia.yksilesken kirjoitti:
siile
Mitäh, tarvitaanko persiin pyyhkimiseen paperia.Älä nyt järkyty mutta kyllä suurin osa ihmisistä tarvitsee. Tuskin sulla kosteuspyhekitäkään on jos kaikki muukin on mennyt :).
siilenämää kirjoitti:
Älä nyt järkyty mutta kyllä suurin osa ihmisistä tarvitsee. Tuskin sulla kosteuspyhekitäkään on jos kaikki muukin on mennyt :).
siile
Minulla on pillupuhelin.yksilesken kirjoitti:
siile
Minulla on pillupuhelin.No sehän se ratkaisee pyyhkimisongelmat wc:ssä.
siilenämää kirjoitti:
No sehän se ratkaisee pyyhkimisongelmat wc:ssä.
Saako sillä pillupuhelimella selfien :DD.
Saga.Kabinetti kirjoitti:
Meikäläisen eläke tulee vasta 3. päivä.Saga
Saan leskeneläkkeen 1.päivä. Oman Kevan vanhuuseläkkeen 3. päivä. Eli juhlahumu jatkukoon. Kunnes loppukuussa ollaan dieetillä.siilenämää kirjoitti:
Minulla ei ole ko puhelinta joten kokeile itsekses vaan.
siile
Aika outoa, ettei sinunlaisellasi terveydenhuollon ammattilaisella ole veskissä bideetä.yksilesken kirjoitti:
siile
Aika outoa, ettei sinunlaisellasi terveydenhuollon ammattilaisella ole veskissä bideetä.Terveydenhuollon amattilaisella????
On minulla bidee mutta eihän sitä pimpslooraa tai aunusta märäksi jätetä. Pruukaan kuivata.siilenämää kirjoitti:
Terveydenhuollon amattilaisella????
On minulla bidee mutta eihän sitä pimpslooraa tai aunusta märäksi jätetä. Pruukaan kuivata.siile
Sitävarten on kuivapuhallin.- Omituisia-iäkkäitä
yksilesken kirjoitti:
siile
Sitävarten on kuivapuhallin.Föönilläkö te värkkinne puhallatte?
Omituisia-iäkkäitä kirjoitti:
Föönilläkö te värkkinne puhallatte?
Ei yksileskeniä tarvihe varmaan teititellä, minua moiseen touhuun ei tarvitse linkittää lainkaa. Mulle kepaa ihan perinteiset tavat.
- Saga.Kabinetti
yksilesken kirjoitti:
Saga
Saan leskeneläkkeen 1.päivä. Oman Kevan vanhuuseläkkeen 3. päivä. Eli juhlahumu jatkukoon. Kunnes loppukuussa ollaan dieetillä.Onhan vesimaksu suoraveloituksena, että klosetti toimii?
Onhan vesimaksu suoraveloituksena, että klosetti toimii?
Palvelutaloissa on asukashuoneissa vessa :).
siilenämää kirjoitti:
Terveydenhuollon amattilaisella????
On minulla bidee mutta eihän sitä pimpslooraa tai aunusta märäksi jätetä. Pruukaan kuivata.siile
Aunusta märäksi jätetä! Nyt mä kuolen nauruun. Hah haha haa.yksilesken kirjoitti:
siile
Aunusta märäksi jätetä! Nyt mä kuolen nauruun. Hah haha haa.No saahan sen jättää jos se kivalta tuntuu.
Onhan vesimaksu suoraveloituksena, että klosetti toimii?
Saga.
Minulla vesi ja sähkö kuuluu vuokraan. Vuokra on suoraveloituksena.Omituisia-iäkkäitä kirjoitti:
Föönilläkö te värkkinne puhallatte?
Omituisia
Pyyheliinalla tietysti värkit kuivataan.siilenämää kirjoitti:
Palvelutaloissa on asukashuoneissa vessa :).
siile
Minä en asu palvelutalossa.yksilesken kirjoitti:
siile
Minä en asu palvelutalossa.Joo mut he joita käyt auttelemasa asuvat :).
- Saga.Kabinetti
yksilesken kirjoitti:
Saga.
Minulla vesi ja sähkö kuuluu vuokraan. Vuokra on suoraveloituksena.Hienoa! En viekään tuota ämpäriä postiin. Olin ajatellut, että voisit hakea koiran omistajalta ämpärillä vettä klosettiin ja aunuksen pesuun
siilenämää kirjoitti:
Joo mut he joita käyt auttelemasa asuvat :).
siile
Mitä se tähän asiaan kuuluu?Saga.Kabinetti kirjoitti:
Hienoa! En viekään tuota ämpäriä postiin. Olin ajatellut, että voisit hakea koiran omistajalta ämpärillä vettä klosettiin ja aunuksen pesuun
Saga
Stadin kielellä viiden lapsen äidin v....a sanotaan ämpäriksi. Siksi mietin, että mitä ihmettä sinä olet postittamassa." Aunusta pestään" Minulla kutisee enemmän anus, jota pillupuhelimella pesasen.yksilesken kirjoitti:
siile
Mitä se tähän asiaan kuuluu?Käyt siellä p....pesulla, heidän wc:ssään.
- Saga.Kabinetti
yksilesken kirjoitti:
Saga
Stadin kielellä viiden lapsen äidin v....a sanotaan ämpäriksi. Siksi mietin, että mitä ihmettä sinä olet postittamassa." Aunusta pestään" Minulla kutisee enemmän anus, jota pillupuhelimella pesasen.Aivan uutta tietoa tuo ämpäri ja viiden lapsen äidin pimpero. Aunuksestahan siilenämää ja sinä puhuitte, joten "tulin imussa". Mutta hyvä, että vettä tulee.
Lämmin sielu sinun sisälläsi asuu, kun omaisten hyväksi pienistä eläkkeistäsi jaat. Saga.Kabinetti kirjoitti:
Aivan uutta tietoa tuo ämpäri ja viiden lapsen äidin pimpero. Aunuksestahan siilenämää ja sinä puhuitte, joten "tulin imussa". Mutta hyvä, että vettä tulee.
Lämmin sielu sinun sisälläsi asuu, kun omaisten hyväksi pienistä eläkkeistäsi jaat.Saga
Siilen kirjoittaa väärin ja nyt kirjoitti anuksen aunukseksi. Minä piruuttani peesasin ja hohotin.yksilesken kirjoitti:
Saga
Siilen kirjoittaa väärin ja nyt kirjoitti anuksen aunukseksi. Minä piruuttani peesasin ja hohotin.Mitennii väärin. Minä tarkoitin Aunuksella Aunusta, en ole tarkoittanut anusta, hyi olokoot. Sulla ne aina menee jutut tuonne navan alle.
siilenämää kirjoitti:
Mitennii väärin. Minä tarkoitin Aunuksella Aunusta, en ole tarkoittanut anusta, hyi olokoot. Sulla ne aina menee jutut tuonne navan alle.
siile
Onko sinulla anus on navan alapuolella?yksilesken kirjoitti:
siile
Onko sinulla anus on navan alapuolella?Eipä mennä henkilökohtaisuuksiin.
siilenämää kirjoitti:
Eipä mennä henkilökohtaisuuksiin.
siile
Ensin peset loorasi ja Aunuksesi. Senjälkeen et myönnä virhettäsi sanan valinnassa. Sinulla on siis venäläinen kaupunki navan alapuolella.yksilesken kirjoitti:
siile
Ensin peset loorasi ja Aunuksesi. Senjälkeen et myönnä virhettäsi sanan valinnassa. Sinulla on siis venäläinen kaupunki navan alapuolella.No tuohan selvis jo eilen. Päivitähän juttus. Minähän sanoin että tieten tahtoin valitsin sanaksi Aunuksen. Mutta se oli eilen se. Tänään on uudet jutut ja aiheet.
- pitäkää-hauskaa
siilenämää kirjoitti:
No tuohan selvis jo eilen. Päivitähän juttus. Minähän sanoin että tieten tahtoin valitsin sanaksi Aunuksen. Mutta se oli eilen se. Tänään on uudet jutut ja aiheet.
"Minähän sanoin että tieten tahtoin valitsin sanaksi Aunuksen. Mutta se oli eilen se. Tänään on uudet jutut ja aiheet."
Niinhän "eräs" valitsi CW:n CV:n tilalle ihan vain kiusatakseen toisia kirjoittajia. pitäkää-hauskaa kirjoitti:
"Minähän sanoin että tieten tahtoin valitsin sanaksi Aunuksen. Mutta se oli eilen se. Tänään on uudet jutut ja aiheet."
Niinhän "eräs" valitsi CW:n CV:n tilalle ihan vain kiusatakseen toisia kirjoittajia.Höpö höpö korppis.
- O-Orvokki
Tuhlataan siis tänään johonkin pikkuherkkuun rahaa ja nautitaan siitä. Jatkossa voi taas yrittää nautiskella vaikka ihan pikkurahallakin.
Osaatko tehdä itse hyvää ruokaa ja herkkuja?
Onko ryynejä ja jauhoja kaapissa?
Itse ostin juuri pari kiloa sokeria 69 sentillä pussi ja aion tehdä hilloja ja kiisseleitä. Porkkanoista tuli herkullista hilloketta, kun näin uuden ohjeen ja kokeilin sitä. Viime vuonna tein pihlajanmarjoista marmelaadia ja marja-aronioista hilloa. Annoin niitä myös ystäville ja kavereille lahjoiksi.
Jos ostaa hiivapaketin ja kaivaa erilaisia jauhoja ja ryynejä kaapista, voi tehdä hyviä leipiä. Tein välillä jopa ruisleipiäkin, ja aloin elättää taikinajuurta, jonka panin hiivan kanssa alkuun.
Perunoita, munia, sipulia ja kuivapastoja ym. saa kaupasta tosi edullisesti. Yrttejä ja sieniä löytyy kaupunkiympäristössäkin metsästä. Ruokaa saa hyvin halvalla, jos viitsii nähdä vähän vaivaa. Koskaan ei ole liian myöhäistä opetella uusiakin keinoja.
Aamupuuro pitää pitkään nälän loitolla ja ryynejä/hiutaleita saa välillä kaupasta muutamalla kymmenellä sentillä suuria paketteja. - Voi että, nyt minun alkoi tehdä mieli melko työlästä ruisperunapuuroa.
Olisi kiva tehdä omatoimi-herkkuketju tänne ja saada uusia! Edullisia ja hyväksi havaittuja ruokaohjeita. Mitä uutta kivaa muut palstalaiset ovat löytäneet?O-orv
Kysymyksen asettelu, osaanko tehdä ruokaa, sai minut näkemään punaista. Tehdä hilloja ja kiisseleitä. Mutta pitäisi löytyä muutakin kun sokeria. Porkkanat,perunat, sipulit, rasvat ym. ovat kaupassa eläkepäivään asti. Pihlajamarjat jäätyneinä puussa ja aroniat naapurin puskissa. Olen luullut, että leivän tekoon tarvitaan myös jotain rasvaa. Sienet, ilman sipulia ja kermaa ovat aika tylsän makuisia. Ei oikein iske nuo reseptit, kun kaapit ovat tyhjät.- O-Orvokki
Ei todellakaan tarvita, ei kaura- eikä ruisleivän tms. teossa.
Katsopa vaikka marttojen nettisivuilta esim. hapanleipä ohje tai googleta ohjeita
Melkein mitä tahansa jauhoja tai ryynejä voi sekoitella käden lämpöiseen nesteeseen, johon hiivapala ja pieni ripaus suolaa on sulatettu.
Piimälimppukaan ei ole yhtään hassumpi ja kaljaakin voisi kokeilla nesteenä. Nostattaa voisi mieluummin ensin löysempää taikinaa ja sitten liki valmista ennen leipomista. O-Orvokki kirjoitti:
Katsopa vaikka marttojen nettisivuilta esim. hapanleipä ohje tai googleta ohjeita
Melkein mitä tahansa jauhoja tai ryynejä voi sekoitella käden lämpöiseen nesteeseen, johon hiivapala ja pieni ripaus suolaa on sulatettu.
Piimälimppukaan ei ole yhtään hassumpi ja kaljaakin voisi kokeilla nesteenä. Nostattaa voisi mieluummin ensin löysempää taikinaa ja sitten liki valmista ennen leipomista.O-O
Sinä olet tosi rasittava noiden limppuohjeiden kanssa. Kait niitä nyt jokainen osaa väsätä. Kysymyksessä on/oli tyhjät kaapit, joista ei löydy enää ruoanlaittotuotteita eikä leivän päällysiä, hedelmistä ja viileistä puhumattakaan. Ei ihminen elä pelkästään leivästä. Ja mitä johonkin googletuksen marttasivuille tulee, jo pelkkä ajatus tympii. Ei kiitos leivänteko-ohjeille. Em. mieheni oli pohjoisen leipurien sukua ja hän leipoi meillä leivät, pizzat, pullat. Hänen kuolemansa jälkeen ei ole ruoanlaitto paljoa innostanut.yksilesken kirjoitti:
O-O
Sinä olet tosi rasittava noiden limppuohjeiden kanssa. Kait niitä nyt jokainen osaa väsätä. Kysymyksessä on/oli tyhjät kaapit, joista ei löydy enää ruoanlaittotuotteita eikä leivän päällysiä, hedelmistä ja viileistä puhumattakaan. Ei ihminen elä pelkästään leivästä. Ja mitä johonkin googletuksen marttasivuille tulee, jo pelkkä ajatus tympii. Ei kiitos leivänteko-ohjeille. Em. mieheni oli pohjoisen leipurien sukua ja hän leipoi meillä leivät, pizzat, pullat. Hänen kuolemansa jälkeen ei ole ruoanlaitto paljoa innostanut.No sinä teit aloituksen johon saat vastauksia. Kannattaako ottaa esille asiaa joiden käsittelyn tuntee "rasittavana".
yksilesken kirjoitti:
O-orv
Kysymyksen asettelu, osaanko tehdä ruokaa, sai minut näkemään punaista. Tehdä hilloja ja kiisseleitä. Mutta pitäisi löytyä muutakin kun sokeria. Porkkanat,perunat, sipulit, rasvat ym. ovat kaupassa eläkepäivään asti. Pihlajamarjat jäätyneinä puussa ja aroniat naapurin puskissa. Olen luullut, että leivän tekoon tarvitaan myös jotain rasvaa. Sienet, ilman sipulia ja kermaa ovat aika tylsän makuisia. Ei oikein iske nuo reseptit, kun kaapit ovat tyhjät.Sinä et hallitse rahankäyttöäsi. Turha siitä on muille juonitella.
O-Orvokki kirjoitti:
Piimälimppukaan ei ole yhtään hassumpi ja kaljaakin voisi kokeilla nesteenä. Nostattaa voisi mieluummin ensin löysempää taikinaa ja sitten liki valmista ennen leipomista.O-O
Luin vielä jotain limppusysteemiäsi ja mitä siinä lukikaan. Kaljaa nesteeksi. Miten voi raitistuneelle holistille edes ehdottaa kaljan ostamista. Anteeksiantamatonta ja ajattelematonta. Onko tuokin jotain marttatuubaa. Voi zsiesus.siilenämää kirjoitti:
No sinä teit aloituksen johon saat vastauksia. Kannattaako ottaa esille asiaa joiden käsittelyn tuntee "rasittavana".
siile
Iänikuisia ryyniohjeita kukaan jaksa tavata.siilenämää kirjoitti:
Sinä et hallitse rahankäyttöäsi. Turha siitä on muille juonitella.
siile
Miten niin juonitella?yksilesken kirjoitti:
siile
Iänikuisia ryyniohjeita kukaan jaksa tavata.Ehkä sellainen jaksaa jolla raha riittää eläkepäivästä toiseen.
- kysynminä
yksilesken kirjoitti:
O-O
Sinä olet tosi rasittava noiden limppuohjeiden kanssa. Kait niitä nyt jokainen osaa väsätä. Kysymyksessä on/oli tyhjät kaapit, joista ei löydy enää ruoanlaittotuotteita eikä leivän päällysiä, hedelmistä ja viileistä puhumattakaan. Ei ihminen elä pelkästään leivästä. Ja mitä johonkin googletuksen marttasivuille tulee, jo pelkkä ajatus tympii. Ei kiitos leivänteko-ohjeille. Em. mieheni oli pohjoisen leipurien sukua ja hän leipoi meillä leivät, pizzat, pullat. Hänen kuolemansa jälkeen ei ole ruoanlaitto paljoa innostanut.Mihin se sinun mies sinua tarvitsi??
kysynminä kirjoitti:
Mihin se sinun mies sinua tarvitsi??
kysyn
Mies sai aivoverenvuodon, halvaantui ja oli lähes täysin autettava. Olin hänen omahoitajansa kotona 24/7.- SäästääVaiKuluttaa
yksilesken kirjoitti:
O-O
Sinä olet tosi rasittava noiden limppuohjeiden kanssa. Kait niitä nyt jokainen osaa väsätä. Kysymyksessä on/oli tyhjät kaapit, joista ei löydy enää ruoanlaittotuotteita eikä leivän päällysiä, hedelmistä ja viileistä puhumattakaan. Ei ihminen elä pelkästään leivästä. Ja mitä johonkin googletuksen marttasivuille tulee, jo pelkkä ajatus tympii. Ei kiitos leivänteko-ohjeille. Em. mieheni oli pohjoisen leipurien sukua ja hän leipoi meillä leivät, pizzat, pullat. Hänen kuolemansa jälkeen ei ole ruoanlaitto paljoa innostanut.Ja sitten ihmettelet että rahat loppuu ennen seuraavan erän tuloa.
- VoihanNäitäJulkkuja
yksilesken kirjoitti:
O-O
Luin vielä jotain limppusysteemiäsi ja mitä siinä lukikaan. Kaljaa nesteeksi. Miten voi raitistuneelle holistille edes ehdottaa kaljan ostamista. Anteeksiantamatonta ja ajattelematonta. Onko tuokin jotain marttatuubaa. Voi zsiesus.Voi ziesus kuka onkaantyhmä?
Pitäisikö kaikkien muistaa kuka ja millainen sinä olet ja mikä on sinun historiasi? Oletko suurikin julkku vai ihan muuten vaan ....kku?
Onhan kaupassa kai talouskarjaa ja ainakin alkoholitonta olutta. Kaljaa voi tehdä myös itse kotona, eikä sitä tarvitse käyttää liikaa. VoihanNäitäJulkkuja kirjoitti:
Voi ziesus kuka onkaantyhmä?
Pitäisikö kaikkien muistaa kuka ja millainen sinä olet ja mikä on sinun historiasi? Oletko suurikin julkku vai ihan muuten vaan ....kku?
Onhan kaupassa kai talouskarjaa ja ainakin alkoholitonta olutta. Kaljaa voi tehdä myös itse kotona, eikä sitä tarvitse käyttää liikaa.Voihan
Olen raitistunut alkoholisti. En voi juoda pisaraakaan olutta. En alkoholitonta, en kotikaljaa, en mitään, mikä vähänkin viittaa viinaan. Mielleyhtymä pelkästään on jo paha vihollinen.- PölkzvistiÄrsyttää
yksilesken kirjoitti:
Voihan
Olen raitistunut alkoholisti. En voi juoda pisaraakaan olutta. En alkoholitonta, en kotikaljaa, en mitään, mikä vähänkin viittaa viinaan. Mielleyhtymä pelkästään on jo paha vihollinen.Taidat olla itsekeskeinen pölkqvisti.
Yksi entinen kovasti juopotellut tuttu rakastaa päästä tarjoilemaan ystävilleen myös joitain alkon juomia, kun vie heitä lounaalle tai päivälliselle ravintolaan. Hänestä on ilo tarjota toisille myös sellaista, mistä on itse joutunut luopumaan.
- Juhlia-moneksi
Taxi alle ja burger kioskille tuhlaamaan. Tupla hampurilainen ja koka-kola jäillä ilman kossua.
Juhla
Taxilla ei ole varaa hurruutella. Mieluummin pizza ja lasi kivennäisvettä. Jälkkäriksi iki-ihana jäde suklaakastikkeella.
- flegmaatti
Vois sitä onnen päivää kun tällä viikolla tupsahtaa yhteiselle tilillemme vaimon KELA avustus, 177,41€ netto. Vielä ehtii laatimaan listaa käyttökohteista.
Tätä autuutta on kestänyt jo pitkälle yli 10 vuotta. jokainen eläkepäivä on minulle ihana tulee rahaa tai ei. aina on sukanvarressa pahan päivän varalle joten ei tarvii eläkkeen makupäivää onneksi mitenkään erikseen odotella.
Minulta saisit vaikka mitä jos asuisit lähempänä.
Taidan pelätä nälkäkuolemaa kun jääkaappi on aina pullollaan, samoin pakastin. Yritän sieltä syödä parhaani mukaan. Kaveri käy viikonloppuisin ja ostelee lihaa, sitä jää aina syömättä pakkaseen, en oikein välitä liharuuasta, en silti ole kokonaan kasvissöyöjä.
Pakkasesta annan sitten supikoira pariskunnalle mökillä jos en itse kaikkiea pysty syömään.
Minäkin olen nähnyt puutetta, siitäköhän johtuu että kaikkea on nyt oltava, vaikka ei ihan välttämättä tarvitsekaan.
Jos aloitus ei ole provo niin mielestäni kannattaisi pitää kirjaa menoista. Ei minullakaan hääppöinen eläke ole moneen muuhun verrattuna, silti se riittää.
En ole nuuka kuten äiti oli, hän säästi tuhannen euron eläkkeestä ja piti kirjaa joka pennistä.
Minusta on oikein että käyttää rahansa itse.mieli
Olen noita täysinäisiä jääkaappeja nähnyt. Hyllyt täynnä monenvuoden vanhoja hillopurkkeja, kurkkupurkkeja, mehupulloja. Vanhoja, jo ep mennyt ajat sitten sinappituubeja, ketsuppipulloja, maustekastikkeita, Jotain kuivia juustonkannikoita ja eltaantuneita kinkunsiivuja. Mitään ei ole raaskittu heittää pois. Vielä joku avattu sillipurkki heiluu ja haisee jossain, samoin.tonnikala-ja anjovispurkit. Homeet kuoritaan hillojen päältä. Olen tällaisesta täysinäisestä jääkaapista yrittänyt löytää kastikeaineita, salaattiin jotain jne. Ei ole löytynyt. Pakatimessa taas on monen vuoden vanhat marjat ja jotain toisarvoista. Lopputulos on ollut, että niistä tarvikkeista ei ole saanut tehtyä kunnon ruoka.. Se niistä täysinäisistä jääkaapeista ja pakkasista.yksilesken kirjoitti:
mieli
Olen noita täysinäisiä jääkaappeja nähnyt. Hyllyt täynnä monenvuoden vanhoja hillopurkkeja, kurkkupurkkeja, mehupulloja. Vanhoja, jo ep mennyt ajat sitten sinappituubeja, ketsuppipulloja, maustekastikkeita, Jotain kuivia juustonkannikoita ja eltaantuneita kinkunsiivuja. Mitään ei ole raaskittu heittää pois. Vielä joku avattu sillipurkki heiluu ja haisee jossain, samoin.tonnikala-ja anjovispurkit. Homeet kuoritaan hillojen päältä. Olen tällaisesta täysinäisestä jääkaapista yrittänyt löytää kastikeaineita, salaattiin jotain jne. Ei ole löytynyt. Pakatimessa taas on monen vuoden vanhat marjat ja jotain toisarvoista. Lopputulos on ollut, että niistä tarvikkeista ei ole saanut tehtyä kunnon ruoka.. Se niistä täysinäisistä jääkaapeista ja pakkasista.Tyhjennän jääkapin usein, joka kerta kun lähden mökille ja muulloinkin, heitän huonot pois, sitten sammutan virran jääkaapista, teen saman toisin päin kylille tullessani. Mökiltä käyn vain pari kertaa viikossa kaupassa, siellä on pienempi jääkaappi.
Ei minulla ole ainuttakaan syötäväksi kelpaamatonta tavaraa jääkaapissani. Raaskin antaa Supikoirille tai laittaa biojätteeseen. Pakastimen järjestän usein, muuten sinne unohtuu jotain. Sulatan pakastimen taas kun tulee pakkaset ja uudistan koko sisällön, marjat ja hyvin säilyvät saa jäädä.
Miksi etsit aina huonoja puolia joka asiasta?
Ostan liikaa ruokaa, se on totta, olenkin ajatellut laittaa pakastimen pois käytöstä ja ostaa vain sen minkä tarvitsen.- pakkanenpakkanen
yksilesken kirjoitti:
mieli
Olen noita täysinäisiä jääkaappeja nähnyt. Hyllyt täynnä monenvuoden vanhoja hillopurkkeja, kurkkupurkkeja, mehupulloja. Vanhoja, jo ep mennyt ajat sitten sinappituubeja, ketsuppipulloja, maustekastikkeita, Jotain kuivia juustonkannikoita ja eltaantuneita kinkunsiivuja. Mitään ei ole raaskittu heittää pois. Vielä joku avattu sillipurkki heiluu ja haisee jossain, samoin.tonnikala-ja anjovispurkit. Homeet kuoritaan hillojen päältä. Olen tällaisesta täysinäisestä jääkaapista yrittänyt löytää kastikeaineita, salaattiin jotain jne. Ei ole löytynyt. Pakatimessa taas on monen vuoden vanhat marjat ja jotain toisarvoista. Lopputulos on ollut, että niistä tarvikkeista ei ole saanut tehtyä kunnon ruoka.. Se niistä täysinäisistä jääkaapeista ja pakkasista.Pakkasessa marjat säilyi 8v menettämättä juurikaan vitamiinejaan, kokeen mukaan.
pakkanenpakkanen kirjoitti:
Pakkasessa marjat säilyi 8v menettämättä juurikaan vitamiinejaan, kokeen mukaan.
pakkanen
En usko.mielikki.mummo kirjoitti:
Tyhjennän jääkapin usein, joka kerta kun lähden mökille ja muulloinkin, heitän huonot pois, sitten sammutan virran jääkaapista, teen saman toisin päin kylille tullessani. Mökiltä käyn vain pari kertaa viikossa kaupassa, siellä on pienempi jääkaappi.
Ei minulla ole ainuttakaan syötäväksi kelpaamatonta tavaraa jääkaapissani. Raaskin antaa Supikoirille tai laittaa biojätteeseen. Pakastimen järjestän usein, muuten sinne unohtuu jotain. Sulatan pakastimen taas kun tulee pakkaset ja uudistan koko sisällön, marjat ja hyvin säilyvät saa jäädä.
Miksi etsit aina huonoja puolia joka asiasta?
Ostan liikaa ruokaa, se on totta, olenkin ajatellut laittaa pakastimen pois käytöstä ja ostaa vain sen minkä tarvitsen.mieli
Vertaat minua supikoiraan. Jätteet köyhille.yksilesken kirjoitti:
mieli
Vertaat minua supikoiraan. Jätteet köyhille.Anteeksi. En tarkoittanut loukata.
Kuvamuonaa ja lihaa pakasteesta olisin antanut.
Huomasitko että itse pidit selvänä että jääkaappini sisältö on ikivnhaa homehtunutta syömäkelvotonta jätettä.mieli
En missääntapauksessa haluaisi ottaa, enkä ota kenenkään ylijäämäruokaa. Antaja saa tuntea itsensä hyväntekijäksi ja enkeliksi. Elvistellä ystävilleen kuinka auttoi jotain nälkäkuoleman partaalla olevaa luuseria. Saaja taas tuntee entistä suurempaa alemmuskompleksia. ja syvää häpeää. Menen mieluummin vaikka seurakunnalta hakemaan eu-paketin, ja jonkin joulupaketin myöhemmin. Kuulun kirkkoon, maksan veroa eli hyvällä omallatunnolla voisin sieltä hakeakin.yksilesken kirjoitti:
mieli
En missääntapauksessa haluaisi ottaa, enkä ota kenenkään ylijäämäruokaa. Antaja saa tuntea itsensä hyväntekijäksi ja enkeliksi. Elvistellä ystävilleen kuinka auttoi jotain nälkäkuoleman partaalla olevaa luuseria. Saaja taas tuntee entistä suurempaa alemmuskompleksia. ja syvää häpeää. Menen mieluummin vaikka seurakunnalta hakemaan eu-paketin, ja jonkin joulupaketin myöhemmin. Kuulun kirkkoon, maksan veroa eli hyvällä omallatunnolla voisin sieltä hakeakin.En ajatellut niin, itselleni kelpaisi jos tarvetta olisi.
Eiköhän unohdeta koko juttu?
En ole mikään hyväntekijä, kaukana siitämielikki.mummo kirjoitti:
En ajatellut niin, itselleni kelpaisi jos tarvetta olisi.
Eiköhän unohdeta koko juttu?
En ole mikään hyväntekijä, kaukana siitämieli
Minulla olisi vanhoja pieneksi käyneitä vaatteita kaapissa. Otatko vastaan, ettei kylille tarvitse lähteä mökkivetimissä. Samoin minulla olisi ylimääräisiä kahvikuppeja, maitokannuja, lautasia, haarukoita ja veitsiä. Mihinkä voisin nämä postittaa, kun auttamisen tarve on niin kova. Päälliskauppaa laitan hienon nahkakantisen taskumatin, tyhjän.mielikki.mummo kirjoitti:
Anteeksi. En tarkoittanut loukata.
Kuvamuonaa ja lihaa pakasteesta olisin antanut.
Huomasitko että itse pidit selvänä että jääkaappini sisältö on ikivnhaa homehtunutta syömäkelvotonta jätettä.mieli
Mitä on kuvamuona? Antaitit kaverisi tuomia yököttävä lihoja jollekin, kun et itsekään niitä syö. Tyylisi on täysin käsittämätöntä soopaa ja tekopyhää.- Saga.Kabinetti
yksilesken kirjoitti:
mieli
Mitä on kuvamuona? Antaitit kaverisi tuomia yököttävä lihoja jollekin, kun et itsekään niitä syö. Tyylisi on täysin käsittämätöntä soopaa ja tekopyhää.Nyt menet yksilesken jo liian pitkälle mielestäni.
Nokittelu on mukavaa joskus, mutta tahallinen pistely menee vaan överiksi. Mielikki-mummo mainitsi jo aiemmin, että ei enää jatka.
Huomennahan sinulla on taas eläkepäivä, joten rahan tuloa ja noutopizzaa saat halutessa. Saga.Kabinetti kirjoitti:
Nyt menet yksilesken jo liian pitkälle mielestäni.
Nokittelu on mukavaa joskus, mutta tahallinen pistely menee vaan överiksi. Mielikki-mummo mainitsi jo aiemmin, että ei enää jatka.
Huomennahan sinulla on taas eläkepäivä, joten rahan tuloa ja noutopizzaa saat halutessa.Saga
Puskanikit ei minua komentele.- Saga.Kabinetti
yksilesken kirjoitti:
Saga
Puskanikit ei minua komentele.Minun mielipiteeni on minun mielipiteeni ja sen kirjoittaminen julkiselle palstalle on oikeuteni.
- turunsinappi-ei-lopu
Minun mielipiteeni on minun mielipiteeni ja sen kirjoittaminen julkiselle palstalle on oikeuteni.
Minun mielipiteeni on sama, kuin sinunkin tuosta lesken ärhentelystä.
Lukiessani lesken aloituksen tuli heti mieleeni, että missä on nyt tämä onnellinen (lue;vahingoniloinen)l nainen, joka nauttii lapsettomuudestaan ja siitä, että ei ole omakotitaloa, jonka huoltokin käy niin kalliiksi, puhumattakaa autoista, traktoreista ja lumesta?
Minun onneni on siinä, kun lapset ja heidän lapsensa tulevat käymään niiden älykännyköiden kanssa. On ihanaa laittaa heille ruokaa ja paistaa pullaa/kakkua, pipareita tarjottavaksi Ruoka ei lopu koskaan, koska aina on varaa hakea kaupasta uutta syötävää ja juotavaakin. turunsinappi-ei-lopu kirjoitti:
Lukiessani lesken aloituksen tuli heti mieleeni, että missä on nyt tämä onnellinen (lue;vahingoniloinen)l nainen, joka nauttii lapsettomuudestaan ja siitä, että ei ole omakotitaloa, jonka huoltokin käy niin kalliiksi, puhumattakaa autoista, traktoreista ja lumesta?
Minun onneni on siinä, kun lapset ja heidän lapsensa tulevat käymään niiden älykännyköiden kanssa. On ihanaa laittaa heille ruokaa ja paistaa pullaa/kakkua, pipareita tarjottavaksi Ruoka ei lopu koskaan, koska aina on varaa hakea kaupasta uutta syötävää ja juotavaakin.Oletko leski vai jaatko elinkustannukset miehesi kanssa.?
On sanomattikin selvää, että yksinelävä maksaa yhdestä eläkkeestä elämisen kulut ja aviopari jakaa ne kahtia.
Kaikilla tuntemillani pariskunnilla menee paremmin kuin yksinelävällä eläkeläisellä.
Tunnen naispuolisia leskiä, joilla talous on paremmin kuin hyvin. Esim. 1 Ei lapsia. Maksettu uusi osakehuoneista kaupungin keskustassa möi omakotitalon miehen kuoleman jälkeen) On auto ja kesämökki.
Leski 2 Asuu upeassa rinnerivitalossa. Remontoitu viimeisen päälle. Ajaa uutta merkkiautoa, omistaa kesämökin. Yksi aikuinen lapsi.
Itse voi sanoa eläväni kireitä ja leveitä päiviä.
Autonhuolto juuri nyt tekee sen, että tässä kuussa käydään -70% ruokaostoksilla ja kaikesta muustakin menoista tingitään.
Osaan pihistellä, mutta osaan kuluttaa joskus jompikumpi osaamisalueni ei toimi haluamallani tavalla.
Onneksi ei ole lapsenlapsia asettamassa kulutuspaineita. Niin ja jos oisi niin hoitavat lapsensa kuten itsekin tein ilman yhteiskunnan tukia saati kinuen muorin vähäistä eläkettä.turunsinappi-ei-lopu kirjoitti:
Minun onneni on siinä, kun lapset ja heidän lapsensa tulevat käymään niiden älykännyköiden kanssa. On ihanaa laittaa heille ruokaa ja paistaa pullaa/kakkua, pipareita tarjottavaksi Ruoka ei lopu koskaan, koska aina on varaa hakea kaupasta uutta syötävää ja juotavaakin.turunsi
On ihanaa tulla kotiin, kun saa olla omissa oloissaan ja yksin. Suihkun jälken nautin kahvista ja kynttilöiden valosta. Ja jääkaappi on ruokaa täynnä. Mielikin on hyvä, kun vein veljeni, joka asuu palvelukodissa, invataxilla tapaamaan äitiämme toiseen palvelukotiin. Muut sisaret olivat kattaneet kahvipöydän. Jutun aiheita riittää, aika rientää nopeasti. Hyvänmielen tapaamisia kaikille.
- psyyke-eläkeläinen
Ensin saan työeläkkeen.Sitten tulee vielä KELAn maksama eläke ja vielä asumistuki.
Veronpalautus rahat lahjoitan Joulun Lapsi keräykseen.
Köyhät lapset tarvitsevat näitä rahoja enemmän kuin minä.psyyke
Autan omaistani tilaamalle netistä hänen kokoiselleen vaatteita ja maksamalla ne itse. Kaikki vaatteet on tilattava muualta, kun kotikaupungistani ei löydy suuria kokoja. Samoin haluan, että hänellä käy palvelukodissa jalkojenhoitaja. Diabeetikon jalat ovat huipputärkeät. Parturi käy tarpeen vaatiessa leikkamassa veljeni hiukset. Saan hyvän mielen, kun voin olla hyödyksi.
- Elämä-tainnut-opettaa
Leski on täydellisen uusavuton vanha juoppo. Maksimoi kurjuutensa raittiinakin. Kannattaisi mennä johonkin martta kursseille opettelemaan taloutta ja ruuan laittamista.
Elämä
Leski on raitistunut alkoholisti, mutta ei missään tapauksessa uusavuton. Olen äärettömän hyvä kokki, silloin kun viitsin laittaa ruokaa. Yksineläjän kun ei ole pakko. Martat, eikä kukaan mukaan saa minimituloilla elävän taloutta kohentumaan. Ainoa vaihtari on, että alan superitsekkääksi. En matkusta 3 kertaa viikossa palvelukoteihin. Säästän bussimatkat. En käy katsomassa äitiäni enkä veljeäni. En osta omilla rahoillani omaiselleni vaatteita, hedelmiä, jalkahoitoja ym.ym. Taas säästyy kaikki vain itselleni ja jääkaappi pysyy täytenä. Jätän jopa hoitokoiran lenkityksen väliin Säästyy koiran makupalojen osto eikä lenkkikengät kulu. Olen erakko oikeesti, enkä välitä muista hittojakaan. Ja rahat riittää eläkkeestä eläkkeeseen. Tämähän on sitä monen arkea.
- eiihanvielä60
Nähty on päiviä kun ruoka vähissä. Ehkä hyväkin kokea joskus.
Aloitan aina heti kuun alussa miettimisen, pakasteita joka päivälle. Sain 90 e kulumaan tänään.
Köntti lihaa kypsymään ja paloittelemaan juureksia, usein saa halvalla näihin aikoihin.
Keräyksiin osallistun mielialan mukaan.
Eipä ollut yltäkylläisyyttä lapsuudessa, hamstraan kaikkea ehkä juuri tästä syystä. - hyväkunpääseepois
Olen hamstrannut säilykkeitä ja kahvia , kestomaitoa ,pakastepussiprunoita . Yksin elävänä on huolehdittava ,jos tulee liikuntakyvyttömäksi niin on aikaa miettiä tapaa jolla päättää päivänsä. Ei tänne kannata jäädä kuuntelemaan mitään Sote rakennenelmaa. Eikös siinä rikkaat ole ottamassa itselleen koko pottia ,vaikka yhteisistä verorahoista on kysymys. Haistakaa V......ttu
hyväkun
Olen samoilla aatoksilla kanssasi. Sote on täyttä kusetusta köyhälle kansalle. Se pyramidihuijaus on rikkaita varten. Siinä ajatus kulkee näin, että vitut köyhistä.
Sote on yksi näistä uudistuksista jotka on tarkoitettu viemään maan talous takaisin kapitalismin hellään hoivaan uusliberalismin ehdoilla ja samalla vähentämään valtion menoja yksityistämällä ja ohjaamaan verorahamme suoraan Caymansaarille. Olet toki oikeassa leski, ei se systeemi suosi muita kuin varakasta väestöä joka asuu kaupunkien lähettyvillä. Heille se on mannaa; vapaa valinta, paljon tarjoa eri vaihtoehtoja, joista yksi voi olla joku kunnallinen yhtiö, mutta kaikki toimivat verorahoilla.
70-luvun sekatalous ja tasarvoisuus eivät koskaan enää palaa.En ole perehtynyt minne verorahamme menevät, mutta eihän yleiseltä puolen saa palvelua jos tarve on akuutti. Oli tietty oman ylpeyteni syytä, että en soittanut kotitapaturman jälkeen ambulanssia vaan odotin kiltisti kun rääkyvät räkänokat menivät tosi apua odottavien ohi.
Sama pätee terveyskesuksissa. Kuukauden jonotusajat. Yksityiselle pääsee jopa samana päivänä. Rutiinitarkastukset yksityisellä ovat kohtuuhinnoteltu asiakkaalle. Kuulin ei ole kokemusta, että ajokorttilääkärintarkastus olisi yleisellä puolen ollut hinnoiteltu normaalikäyntiä kalliiksi. Eli hintataso terveyspalveluissa yksityisellä lähenee yleistä hintatasoa
Verovarat....niillähän pidetään yllä terveyspalveluja, tulipa se palvelu yksityiseltä tai valtion varoista eikös se näin mene.korppis kirjoitti:
En ole perehtynyt minne verorahamme menevät, mutta eihän yleiseltä puolen saa palvelua jos tarve on akuutti. Oli tietty oman ylpeyteni syytä, että en soittanut kotitapaturman jälkeen ambulanssia vaan odotin kiltisti kun rääkyvät räkänokat menivät tosi apua odottavien ohi.
Sama pätee terveyskesuksissa. Kuukauden jonotusajat. Yksityiselle pääsee jopa samana päivänä. Rutiinitarkastukset yksityisellä ovat kohtuuhinnoteltu asiakkaalle. Kuulin ei ole kokemusta, että ajokorttilääkärintarkastus olisi yleisellä puolen ollut hinnoiteltu normaalikäyntiä kalliiksi. Eli hintataso terveyspalveluissa yksityisellä lähenee yleistä hintatasoa
Verovarat....niillähän pidetään yllä terveyspalveluja, tulipa se palvelu yksityiseltä tai valtion varoista eikös se näin mene.Niin lukee niissä heidän esitteissään. Muttakun...oma kokemukseni on että taso on hirvittävän epätasaista.
Meillä on ollut täällä nää yksityiset terveyspalvelut jo kauan, etenkin Tukholma/Uppsala alueelle ja sitten taas Göteborgissa ja Malmössa ja yksityisten firmojen historia on kantattu skandaaleilla. Koska yksityisyritys on BUSINESS ja sen tarkoituksena on tuottaa voittoa omistajilleen. Kunnallinen/julkinen terveydenhoito on PALVELU jolla on tarkoitus antaa tasapuolista hoitoa kaikille. Minä annan mielelläni verorahani julkiselle koska tiedän mihin ne menevät. En halua että ihmisten terveydellä ja hyvinvoinnilla keinotellaan.
Kävin hiljakkoin mammografiassa joka on alueellamme ulkoistettu yksityiselle. Mikä kokemus....suuri sairaalarakennus oli täysin autio ei edes kassa tai neuvonta ollut auki. Yksi vessa alakerrassa oli lukossa ja sinne sai avaimen kahviosta joka oli suljettu. Mammografiassa oli yksi vastaanottoapulainen ja kolme sairaanhoitajaa. Potilaita vaelteli käytävissä ja hisseissä etsimässä henkilökuntaa. Ei löytynyt mitään luukkua joka olisi ollut miehitetty tai ketään jolta kysyä ja puhelimet olivat automaattivalinnoissa. Kello oli puoli neljä iltapäivällä. Fyfan, Aleris.Paloma.se.co kirjoitti:
Niin lukee niissä heidän esitteissään. Muttakun...oma kokemukseni on että taso on hirvittävän epätasaista.
Meillä on ollut täällä nää yksityiset terveyspalvelut jo kauan, etenkin Tukholma/Uppsala alueelle ja sitten taas Göteborgissa ja Malmössa ja yksityisten firmojen historia on kantattu skandaaleilla. Koska yksityisyritys on BUSINESS ja sen tarkoituksena on tuottaa voittoa omistajilleen. Kunnallinen/julkinen terveydenhoito on PALVELU jolla on tarkoitus antaa tasapuolista hoitoa kaikille. Minä annan mielelläni verorahani julkiselle koska tiedän mihin ne menevät. En halua että ihmisten terveydellä ja hyvinvoinnilla keinotellaan.
Kävin hiljakkoin mammografiassa joka on alueellamme ulkoistettu yksityiselle. Mikä kokemus....suuri sairaalarakennus oli täysin autio ei edes kassa tai neuvonta ollut auki. Yksi vessa alakerrassa oli lukossa ja sinne sai avaimen kahviosta joka oli suljettu. Mammografiassa oli yksi vastaanottoapulainen ja kolme sairaanhoitajaa. Potilaita vaelteli käytävissä ja hisseissä etsimässä henkilökuntaa. Ei löytynyt mitään luukkua joka olisi ollut miehitetty tai ketään jolta kysyä ja puhelimet olivat automaattivalinnoissa. Kello oli puoli neljä iltapäivällä. Fyfan, Aleris.Vertaa paikallisen käpykylämme terveyskeskukseen, edelleen julkinen. Akuutiit hoidetaan samana päivänä, ambulanssi pihassa, vähemmän kiireisenä pari-kolme päivää odotusaikaa. Oma laboratorio joka hoitaa tavalliset verikokeet valmiiksi päivässä. Monipuolinen ja kattava palvelu ja hammaslääkäri ja apteekki samassa rakennuksessa. Ilmainen , suuri parkkipaikka. Ystävällinen ja osaava henkilökunta. Verorahani oikeaan toimeen sijoitettuna. Kyllä kiitos. Heja Landsting.
- eteläsuomesta1
korppis kirjoitti:
En ole perehtynyt minne verorahamme menevät, mutta eihän yleiseltä puolen saa palvelua jos tarve on akuutti. Oli tietty oman ylpeyteni syytä, että en soittanut kotitapaturman jälkeen ambulanssia vaan odotin kiltisti kun rääkyvät räkänokat menivät tosi apua odottavien ohi.
Verovarat....niillähän pidetään yllä terveyspalveluja, tulipa se palvelu yksityiseltä tai valtion varoista eikös se näin mene.Höpö höpö, kyllä julkiseen terv.hoitoon pääsee akuuttitapauksessa.
Lääkärintark. ajokorttia varten ei ole akuutti. On ihmisen omaa huolimattoomuutta jos ei asiaa hoida ajoissa. - flegmaatti
eteläsuomesta1 kirjoitti:
Höpö höpö, kyllä julkiseen terv.hoitoon pääsee akuuttitapauksessa.
Lääkärintark. ajokorttia varten ei ole akuutti. On ihmisen omaa huolimattoomuutta jos ei asiaa hoida ajoissa.Paikkakunnallamme pääsee julkiseen akuuteissa aina ja vähemmän kiireellisissä parissa, kolmessa päivässä.
Tekemisen laadussa olisi toivomisen varaa.
Törkein oli pakoputkeni tapaus. Vajaa 7 vuotta sitten kävin helmikuussa pyllistelemässä terveyskeskuksessa. Anukseni laskimot eivät mieltyneet nostovyön kanssa pinnistelyyn ja halusin myös eturauhaseni tarkastuksen tunnustelemalla.
Lekuri ronkki anukseni. Sanoi rauhasen olevan normaalin ja muuhun vaivaan voin hakea apteekista salvaa.
Saman vuoden huhtikuun alkupuolella, siis noin 1,5kk myöhemmin, kävin u-lekurin juttusilla muussa asiassa mutta tunnollisena tyttönä hän halusi ronkkia anukseni vaikka sanoin, että tk lekuri ronkki sen vähän aikaa sitten. Tökkäsi sormensa sinne ja sanoi "täällähän on syöpä".
En ottanut asiaa hirveän vakavasti ja lähdimme suunnttelemallemme reisulle koska lennot oli jo maksettu.
Huhtikuun puolivälissä tulvi anuksestani verta ja samana päivänä premium luokassa Suomeen. Samalle u-lekurille joka hätisti minut terveyskeskukseen tähystykseen.
Tässä vaiheessa oli selvää mikä oli vikana. Peräsuolen syöpä ei kehity parissa kuukaudessa joten tk-lekurin ronkkiminen oli täysin luokatonta!
Yksityinen antoi myös vauhtia toimenpiteille ja pakoputkesni lyhennettiin ennen juhannusta 30cm aivan sulkijan yläpuolelta. Syöpäpötky oli poikkileikkaukseltaan noin 1cm2.
Kaikkine valmisteluineen leikkaus tehtiin reilusti ennen tk:n tarjoamaa tähystysaikaa.
Kolmas, luonteeltan korjausleikkaus jossa ulos pyrkiny ohutsuoli tuupattiin takaisin, tehtiin Virossa. Kyse oli niin harmittomasta ilmiöstä, ohutsuoli vain kupruili avannearvesta navan suuntaan, että oli epätodennäköistä, että sitä olisi Suomessa julkisella puolella edes laikattu.
Ei ollut kohdalleni osunut ensimmäinen moka. Lekuriin pääsee mutta itse on harkittava missä asiassa.
Olkapääni oli toinen, vähemmän vakava juttu. Tk-lekuri tarjosi kortisonia. Yksityinen passitti tutkimuksiin ja pikaiseen leikkaukseen.
Kaihit sama juttu. Ei kelvannut vielä julkiselle mutta yksityinen leikkasi molemmat silmät kahden viikon kuluttua asian vireillepanosta.
Jne. Pääsee. Pääsee mutta mitä hyötyä pääsemisestä on. Varmaan joskus onkin. Paloma.se.co kirjoitti:
Vertaa paikallisen käpykylämme terveyskeskukseen, edelleen julkinen. Akuutiit hoidetaan samana päivänä, ambulanssi pihassa, vähemmän kiireisenä pari-kolme päivää odotusaikaa. Oma laboratorio joka hoitaa tavalliset verikokeet valmiiksi päivässä. Monipuolinen ja kattava palvelu ja hammaslääkäri ja apteekki samassa rakennuksessa. Ilmainen , suuri parkkipaikka. Ystävällinen ja osaava henkilökunta. Verorahani oikeaan toimeen sijoitettuna. Kyllä kiitos. Heja Landsting.
Kuinka iso käpykylänne on? Asukkaita?
Kerron nopeasta palvelusta tk:ssa.Olen tainnut kertoa jo aijemminkin.
Minua alkoi vaivaamaan huippaus makuulla ollessani asentoa vaihtaessani. Soitin ja pääsin sairaanhoitajalle joka tutki ja ilmoitti, että tarvitsen lääkärin tutkimusta. Sain peruutusajan seuraavalle päivälle. Lääkäri venäläinen vanhempi herrasmies tutki ja ilmoitti minulla olevan sakkaa jossain korvien välissä 😊 no, sitä lie.😃 joten hän määräsi lääkkeen, joka on tarkoitettu Menieren tautiin.
Söin kolme päivää ei mitään vaikutusta. Tilasin pää/hartiahieronnan. Kävin hierojalla ja ajoi lääkärin määräämän fysioterapeutin vastaanotolle. Pääsin heti sisään. puolituntia fysioterapeutti pyöritteli minua jos minkalaiseen solmuun ja totesi lopuksi, ei sinussa ole mitään vikaa.
Toinen keisi. Kärsin pitkittyneestä virtsatietulehduksesta. Kolme kuukautta lääkitystäni vaihdeltiin eri pöpölöydösten vuoksi sairaanhoitajan ja lääkärin käytäväkeskusteluilla Kajaanin keskussairaalan päivystyksessä.
Aloin pelkäämään tulehduksen noususta munuaisiin joten menin yksityiselle lääkäriasemalle. Minut hoiti kuntoon topakka naisgynekologi. Olin terve viikon päästä.korppis kirjoitti:
Minua alkoi vaivaamaan huippaus makuulla ollessani asentoa vaihtaessani. Soitin ja pääsin sairaanhoitajalle joka tutki ja ilmoitti, että tarvitsen lääkärin tutkimusta. Sain peruutusajan seuraavalle päivälle. Lääkäri venäläinen vanhempi herrasmies tutki ja ilmoitti minulla olevan sakkaa jossain korvien välissä 😊 no, sitä lie.😃 joten hän määräsi lääkkeen, joka on tarkoitettu Menieren tautiin.
Söin kolme päivää ei mitään vaikutusta. Tilasin pää/hartiahieronnan. Kävin hierojalla ja ajoi lääkärin määräämän fysioterapeutin vastaanotolle. Pääsin heti sisään. puolituntia fysioterapeutti pyöritteli minua jos minkalaiseen solmuun ja totesi lopuksi, ei sinussa ole mitään vikaa.
Toinen keisi. Kärsin pitkittyneestä virtsatietulehduksesta. Kolme kuukautta lääkitystäni vaihdeltiin eri pöpölöydösten vuoksi sairaanhoitajan ja lääkärin käytäväkeskusteluilla Kajaanin keskussairaalan päivystyksessä.
Aloin pelkäämään tulehduksen noususta munuaisiin joten menin yksityiselle lääkäriasemalle. Minut hoiti kuntoon topakka naisgynekologi. Olin terve viikon päästä.Jännä. Hyvänlaatuiseen asentohuimaukseen ei yleensä määrätä Menierin taudin lääkitystä ilman Menieren taudin diagnosointia. Ja toisaalta kolme päivää ei riitä lääkkeen vasteen seuraamisen. Lääkehoitoa ei tarvita, hoidoksi riittää sakan poistaminen kaarikäytävästä asentohoidolla.
Antoiko gynekologi ohjeeksi Vagifem-emätinpuikkoja virtsatieinfektioiden estoon?flegmaatti kirjoitti:
Paikkakunnallamme pääsee julkiseen akuuteissa aina ja vähemmän kiireellisissä parissa, kolmessa päivässä.
Tekemisen laadussa olisi toivomisen varaa.
Törkein oli pakoputkeni tapaus. Vajaa 7 vuotta sitten kävin helmikuussa pyllistelemässä terveyskeskuksessa. Anukseni laskimot eivät mieltyneet nostovyön kanssa pinnistelyyn ja halusin myös eturauhaseni tarkastuksen tunnustelemalla.
Lekuri ronkki anukseni. Sanoi rauhasen olevan normaalin ja muuhun vaivaan voin hakea apteekista salvaa.
Saman vuoden huhtikuun alkupuolella, siis noin 1,5kk myöhemmin, kävin u-lekurin juttusilla muussa asiassa mutta tunnollisena tyttönä hän halusi ronkkia anukseni vaikka sanoin, että tk lekuri ronkki sen vähän aikaa sitten. Tökkäsi sormensa sinne ja sanoi "täällähän on syöpä".
En ottanut asiaa hirveän vakavasti ja lähdimme suunnttelemallemme reisulle koska lennot oli jo maksettu.
Huhtikuun puolivälissä tulvi anuksestani verta ja samana päivänä premium luokassa Suomeen. Samalle u-lekurille joka hätisti minut terveyskeskukseen tähystykseen.
Tässä vaiheessa oli selvää mikä oli vikana. Peräsuolen syöpä ei kehity parissa kuukaudessa joten tk-lekurin ronkkiminen oli täysin luokatonta!
Yksityinen antoi myös vauhtia toimenpiteille ja pakoputkesni lyhennettiin ennen juhannusta 30cm aivan sulkijan yläpuolelta. Syöpäpötky oli poikkileikkaukseltaan noin 1cm2.
Kaikkine valmisteluineen leikkaus tehtiin reilusti ennen tk:n tarjoamaa tähystysaikaa.
Kolmas, luonteeltan korjausleikkaus jossa ulos pyrkiny ohutsuoli tuupattiin takaisin, tehtiin Virossa. Kyse oli niin harmittomasta ilmiöstä, ohutsuoli vain kupruili avannearvesta navan suuntaan, että oli epätodennäköistä, että sitä olisi Suomessa julkisella puolella edes laikattu.
Ei ollut kohdalleni osunut ensimmäinen moka. Lekuriin pääsee mutta itse on harkittava missä asiassa.
Olkapääni oli toinen, vähemmän vakava juttu. Tk-lekuri tarjosi kortisonia. Yksityinen passitti tutkimuksiin ja pikaiseen leikkaukseen.
Kaihit sama juttu. Ei kelvannut vielä julkiselle mutta yksityinen leikkasi molemmat silmät kahden viikon kuluttua asian vireillepanosta.
Jne. Pääsee. Pääsee mutta mitä hyötyä pääsemisestä on. Varmaan joskus onkin.Yksityinenhän leikkaa vaikka kaihia ei vielä olisikaan :D. Rahalla saa, leikkauksen.
siilenämää kirjoitti:
Jännä. Hyvänlaatuiseen asentohuimaukseen ei yleensä määrätä Menierin taudin lääkitystä ilman Menieren taudin diagnosointia. Ja toisaalta kolme päivää ei riitä lääkkeen vasteen seuraamisen. Lääkehoitoa ei tarvita, hoidoksi riittää sakan poistaminen kaarikäytävästä asentohoidolla.
Antoiko gynekologi ohjeeksi Vagifem-emätinpuikkoja virtsatieinfektioiden estoon?Sinun pitää ottaa yhteyttä Kajaanin terveyskeskukseen ja kysyä tohtorilta miksi hän määräsi minulle noita lääkkeitä.
Ei ole huipannut hieronnan jälkeen.
Luin lääkeinfosta tablettien olevan menieren tautiin. Se niistä ammattinsa taitavista terveyskeskuslääkäreistä.
Gynekologi määräsi oikean lääkkeen, joka tehosi tulehduksen aiheuttamaan bakteeriin.korppis kirjoitti:
Sinun pitää ottaa yhteyttä Kajaanin terveyskeskukseen ja kysyä tohtorilta miksi hän määräsi minulle noita lääkkeitä.
Luin lääkeinfosta tablettien olevan menieren tautiin. Se niistä ammattinsa taitavista terveyskeskuslääkäreistä.
Gynekologi määräsi oikean lääkkeen, joka tehosi tulehduksen aiheuttamaan bakteeriin.En minä aio ottaa sinun asioissasi yhteyttä mihinkään. Minun sisarellani oli sama asentohuimaus. Tosi tympeä vaiva johon ei ole lääkitystä. Toisilla menee ohi varttitunnissa, toisilla saattaa kestää vuorokausia tai pidempään, hoitona asentohoito jotta saadaan sakka oikeaan paikkaan. Menieren tasuti tutkittiin erikoislääkärillä erikseen, sitä ei ollut.
Tutkimattomia ovat joskus tohtorien tiet.- flegmaatti
siilenämää kirjoitti:
Yksityinenhän leikkaa vaikka kaihia ei vielä olisikaan :D. Rahalla saa, leikkauksen.
Molemmissa silmissäni oli kaihi mutta näön heikkeneminen ei täyttänyt julkisen puolen ehtoja. En halunnut jäädä odottamaan.
Kahden viikon kuluttua olivat silmät operoitu ja viikon tiputtelujen jälkeen lasittomaan elämään.
Olin pitänyt sankalaseja 62 vuotta ja viimeisten vahvuus oli -6 diopteria = tarkan näön etäpiste ilman laseja alle 50cm. En tuntenut tuttujakaan kasvoja 1,5m:n päästä.
Lasiton elämä tuntui suurenmoiselta!
Jos olisin tiennyt muutoksesta niin olisin leikkautta jo vuosia aikaisemmin.
Olin harkinnut laaserointia mutta pidin sen kustannus / hyöty sudetta kohtuuttomana.
Tämä savotta taisi maksaa noin 3000€.
Heti vaimoni kaihioireiden ilmettyä ja silmälääkärin vahvistettua sen, vaimo kävi leikkauttamassa moleemmat silmänsä naapurikaupunkiin ilmestyneellä klinikalla.
Vaimon taiton korjaus oli paljon vähäisempi.
Jos ei tässä elämän vaiheessa panosta olemisen laatuun niin milloin sitten? korppis kirjoitti:
Aloin pelkäämään tulehduksen noususta munuaisiin joten menin yksityiselle lääkäriasemalle. Minut hoiti kuntoon topakka naisgynekologi. Olin terve viikon päästä.Terveyskeskus josta puhuin on naapurikunnan keskustassa, kunnassa parikymmentätuhatta asukasta, mutta terveyskeskus palvelee paitsi kotikuntaansa myös ympäröiviä pienempiä kuntia ja onkin Pohjois-Upplannin suurin ja tiiviissä yhteistyössä sekä Uppsalan Akademiskan että Gävlen sairaalan kanssa. Käymme molemmat siellä hoitamassa kaikki rutiiinitarkastukset ja jos on jotain joka vaatii lisätutkimuksia niin sieltä pääsee sitten lähetteellä erikoislääkäreille Emme me ole ainoita jotka ovat tyytyväisiä siellä saamiinsa palveluihin.
Mammografiat, kaihileikkaukset jne. hoidettu Uppsalassa jossa ne on ulkoistettu yksityiselle. Kaihileikkaukseni (molemmat silmät) sujuivat vaivattomasti ja odotusaika oli muutama kuukausi siitä kun silmälääkärini päätti että paree leikata nyt kuin odottaa.
Kolumbiassa sanotaan että jokainen puhuu markkinoista sen mukaan miten hyvin heillä on siellä mennyt. Me olemme olleet tyytyväisiä julkiseen terveydenhoitoon ja pelkään pahoin että jos täälläkin landstingetin toiminta lakkautettaisiin ja kaikki terveydenhoito kilpailutettaisiin ja yksityistettäisiin niin me pikkukylien asukkaat olisimme häviäjän asemassa, koska emme olisi mitenkään prioreerattu alue riskikapitalistien liiketoiminnalle.flegmaatti kirjoitti:
Molemmissa silmissäni oli kaihi mutta näön heikkeneminen ei täyttänyt julkisen puolen ehtoja. En halunnut jäädä odottamaan.
Kahden viikon kuluttua olivat silmät operoitu ja viikon tiputtelujen jälkeen lasittomaan elämään.
Olin pitänyt sankalaseja 62 vuotta ja viimeisten vahvuus oli -6 diopteria = tarkan näön etäpiste ilman laseja alle 50cm. En tuntenut tuttujakaan kasvoja 1,5m:n päästä.
Olin harkinnut laaserointia mutta pidin sen kustannus / hyöty sudetta kohtuuttomana.
Heti vaimoni kaihioireiden ilmettyä ja silmälääkärin vahvistettua sen, vaimo kävi leikkauttamassa moleemmat silmänsä naapurikaupunkiin ilmestyneellä klinikalla.
Jos ei tässä elämän vaiheessa panosta olemisen laatuun niin milloin sitten?Kävin ensin yksityisellä silmälääkärillä, hän antoi passituksen yleiselle.
Meni pari kuukautta ja näkö on parempi kuin on eläessäni ollut.
Olen pitänyt laseja lähes koko ikäni, tunnen oloni alastomaksi ilman, en pidä kotona laseja mutta laitan jos lähden ihmisten ilmoille.
Lasit piti tietenkin uusia leikkauksen jälkeen.flegmaatti kirjoitti:
Jos ei tässä elämän vaiheessa panosta olemisen laatuun niin milloin sitten?Totta. Jos haluaa maksaa ja leikkauttaa aiemmin kuin kriteerit julkisella puolella ovat täyttyneet.
- bah.silli
korppis kirjoitti:
Sinun pitää ottaa yhteyttä Kajaanin terveyskeskukseen ja kysyä tohtorilta miksi hän määräsi minulle noita lääkkeitä.
Gynekologi määräsi oikean lääkkeen, joka tehosi tulehduksen aiheuttamaan bakteeriin.Ei pitäis huonohampaista päästää puremaan kirsikkaa. Bakteerithan siinä touhussa siirtyy.
- Taikuritässä
Hoitovirheistä pitäisi aina tehdä valitus, mielestäni. Väärät diagnoosit noinkin vakavissa sairauksissa on järkyttävää luettavaa.
Paloma.se.co kirjoitti:
Terveyskeskus josta puhuin on naapurikunnan keskustassa, kunnassa parikymmentätuhatta asukasta, mutta terveyskeskus palvelee paitsi kotikuntaansa myös ympäröiviä pienempiä kuntia ja onkin Pohjois-Upplannin suurin ja tiiviissä yhteistyössä sekä Uppsalan Akademiskan että Gävlen sairaalan kanssa. Käymme molemmat siellä hoitamassa kaikki rutiiinitarkastukset ja jos on jotain joka vaatii lisätutkimuksia niin sieltä pääsee sitten lähetteellä erikoislääkäreille Emme me ole ainoita jotka ovat tyytyväisiä siellä saamiinsa palveluihin.
Mammografiat, kaihileikkaukset jne. hoidettu Uppsalassa jossa ne on ulkoistettu yksityiselle. Kaihileikkaukseni (molemmat silmät) sujuivat vaivattomasti ja odotusaika oli muutama kuukausi siitä kun silmälääkärini päätti että paree leikata nyt kuin odottaa.
Kolumbiassa sanotaan että jokainen puhuu markkinoista sen mukaan miten hyvin heillä on siellä mennyt. Me olemme olleet tyytyväisiä julkiseen terveydenhoitoon ja pelkään pahoin että jos täälläkin landstingetin toiminta lakkautettaisiin ja kaikki terveydenhoito kilpailutettaisiin ja yksityistettäisiin niin me pikkukylien asukkaat olisimme häviäjän asemassa, koska emme olisi mitenkään prioreerattu alue riskikapitalistien liiketoiminnalle.Lähdetään ajatuksesta paljonko sairaaloiden/terveyskeskuksien rakentaminen maksaa. Ne rakennetaan verorahoilla. Yksityiset terveyspalvelujen tuottajat joutuvat investoimaan kallit tutkimuskoneistonsa itse. Otetaan vaikka röngtenlaitteet, ultrat jne. Niitähän käytettiin kun kävit mammossa. Ei ne ole halpoja. Minun rintasyövän jälkitutkimukset on ulkoistettu yksityiselle terveystalolle. Käyn kerran kahdessa vuodessa. Tutkimus ei maksa saan sen ilmaiseksi. Kainuun kuntayhtymä on pioneerialuetta soteuudistuksessa.
Taikuritässä kirjoitti:
Hoitovirheistä pitäisi aina tehdä valitus, mielestäni. Väärät diagnoosit noinkin vakavissa sairauksissa on järkyttävää luettavaa.
Totta. Sitä varten on olemassa potilasvakuutuskeskus. Sinne vaan hakemusta tekemään jos omasta mielestä on kyse hoitovirheestä.
- pirremiinapa
Hyvähän se on pitää välillä vain nestepäivä.
- veroherraottajolleekki
jos joku nuori sattus lukemaan.ole nyt vaan kokoikäs töissä ja maksa eläkkees ihan riemulla.olin ihavaan pienyrittäjä muutama otin kaveriksi purkamaa sesonkeja.maksoin kaikki ku ol oikei.mut ihteni ansiotulot ol mitä ol.ja nyt alle köyhyysrajan.eläke..et kouluttaudu äläkä millonkaa ala yksityisyrittäjäksi.suomessa et rikastu.!!!!!
- Per-kel
https://youtu.be/bKEd7czBNoc Tää oli poikaa ku päästiin intistä, sopii myös eläkeläisille :D
- teretule
Kiitos musiikista.
Minulla on aina ollut yksityinen lääkäriasema tässä naapurina lähes aina ollut hyvä ja yleensä sairaanhoito on ollut hyvä minulle. Vaimolleni piti kuitenkin rahalla ostaa laitteet joilla hän kuuli.
Lääkäri kirjoitti minulle että hän haluaa että tulen tutkimukseen---siis luotan 100% yksityiseen lääkärihoitoon terveyskeskuksissa, tietenkin tämä oli minulle.
Vaimoni hoito oli alueen yleinen siis hyvin suuret sairaalat ja leikkaukset, hän kuoli 2007.
PS. Tämä ruotsissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?1365541Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1673191- 282577
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4512384- 2012285
- 1811802
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1211399Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.361212Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha721016Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?83985