Miten tieto tuttujesi tuloista vaikuttaa sinuun?

hehehehee

Siitä olivat tiedotusvälineet pitäneet huolen, että tiesin : tänä aamuna klo 8:00 verotiedot 2016 julkaistaan, Rauhallisesti tummapaahtoisen JuhlaMokkani nautin eikä kiinnostanut pätkääkään 2016 suurituloiset eikä pienituloiset. Sitten tärkeimpien nettijuttujen jälkeen menin lehtiä lukemaan. Siellä hyppäsi silmille suurituloisimmat jättitulot mätkyt ja palautukset.
Mikä pahus sai minut avaamaan jutun: Näin selvität kenen tahansa henkilön
verotiedot ja siellä luki "soittamalla Verohallinnon puhelinpalveluun suomeksi numeroon 029 497 002 tai ruotsiksi numeroon 029 497 003.
Ajattelin, että olkoon. Ei kiinnosta.
Sitten tämän tästä joku piru.👹 kuiskasi korvaani: kenen tahansa verotiedot soittamalla.
Ei kiinnosta.
Mutta taas toisti 👹 saman.
Alkoi kiinnostaa mua. Ei muuta kuin kännykkä käteen ja... Olin toisena Verohallinnon puhelinpalvelun jonossa. Jipii, ei ole pitkä jonotus 🤗
Kysyin 4 henkilön vuositulot 2016 ja kuin apteekin hyllyltä ne sain. Tiesin, että he tienaavat paljon, mutten sitä kuinka paljon.
Nyt tiedän. Eivät yli 100 000€ vaan väliltä 62 000€-32 000€.
Hitsit, nyt tuntuu, että varmasti nuo tiedot tulevat vaikuttamaan suhtautumiseeni heihin.

42

336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä se on lähdettävä vahvaa narua etsimään.
      No juu, ei kiinnosta tuttujen eikä tuntemattomien verotiedot piirun vertaa.

• hehehehee

@Ancelina

Oletko aivan varma, ettei kiinnosta? hehehehee

• hehehehee kirjoitti:

@Ancelina

Oletko aivan varma, ettei kiinnosta? hehehehee

Olen aivan varma, vaikka tietäisin ei se vaikuttaisi suhtautumiseeni heihin millään tavalla.

• Voin sanoa ihan rehellisesti, ei kiinnosta minuakaan. Tiedän että moni saa enemmän kuin minä, joku jopa vähemmän, entä sitten?
        Ei minunkaan suhtautumiseni muuttuisi vaikka naapuri saisi lottovoiton. Eihän se minua liikuttaisi yhtään.

• mielikki.mummo kirjoitti:

Voin sanoa ihan rehellisesti, ei kiinnosta minuakaan. Tiedän että moni saa enemmän kuin minä, joku jopa vähemmän, entä sitten?
        Ei minunkaan suhtautumiseni muuttuisi vaikka naapuri saisi lottovoiton. Eihän se minua liikuttaisi yhtään.

Monista tutuista tiedän, että saavat hyvää eläkettä, työnsä kun on ollut vähän enempi johtajatasoa. Mukavia tavallisia ihmisiä, eivät kehuskele rahoillaan.
        Hyvä kaverini ajelee Porchella ja hankkii varmasti kymmenkertaisesti sen mitä minä, mutta ei se väleihimme vaikuta.
        Perjantaina mennään taas luontoon metsäretkelle koiriensa kanssa.

• Ei mitenkään, ei kiinnosta.

• hehehehee

@siilenämää

Hetken päästä ehkä kiinnostaakin 😃

• hehehehee kirjoitti:

@siilenämää

Hetken päästä ehkä kiinnostaakin 😃

Mitenniin?

• hehehehee
        siilenämää kirjoitti:

Mitenniin?

@siilenämää

Voi käydä samoin kuin minulle kävi. Eihän minuakaan heti kiinnostanut.

• hehehehee kirjoitti:

@siilenämää

Voi käydä samoin kuin minulle kävi. Eihän minuakaan heti kiinnostanut.

Ei käy, koskaan ei ole käynyt eikä käy nytkään.

• flegmaatti

Kiinnostukseni jäi 70-luvulle. 1975 alkaen sain liittoni palkkatilastot alueittain, tehtäväryhmittäin ja ikäluokittain jaettuna 10:een desiiliin.

Viime vuosina ovat kiinnostaneet paikkakuntamme suurimmat veronmaksajat jotka ruoditaan paikallisessa lehdessä.
      Joku tuttavani satunnaisen kaupan rankka verotus oikeastaan säälittää. Olen onnellinen kun ulkomaalaisen yrityksen huippujohto maksaa kunnallisveronsa kaupunkiimme.

Yksilöverotus on kohdellut minua ja vaimoani epäoikeudenmukaisesti. Yhteisverotus = talouskohtainen olisi oikeudenmukaisempi.
      Vielä nytkin, minä maksan pienestä eläkkeestäni 4 x enemmän veroa kuin vaimoni omastaan.
      Eläkkeet yhteen ja verotus yhteissumman mukaan kahdelle jakaen niin puutteemme olisi vähäisempää.

• hehehehee

• flegmaatti
        hehehehee kirjoitti:

@flegmaatti

Olisiko Portugalin porsaanreikä tuonut helpotusta verotaakkaanne?
        Verotuksen porsaanreikää voi hyödyntää Portugalissa https://www.kauppalehti.fi/uutiset/verotuksen-porsaanreikaa-voi-hyodyntaa-portugalissa--mutta-ei-kauaa--valitettavasti-voimassa-viela-vanha-verosopimus/62Pq7n73

Suurin vahinko tapahtui 1976 > 1992 välisenä aikana. Silloin ei muuttomahdollisuutta käytännössä ollut. Olin 7 vuotta yksinelättäjä vaimon ollessa kotona tenavien kanssa saamatta mitään muuta kuin mitättömät lapsilisät.
        Sen jälkeen vaimo meni virkistäytymään marketin kassalle viikoittain 22 tunniksi.
        Tuon jakson jälkeen epäoikeudenmukaisuus on ollut euroissa laskettuna paljon lievempää johtuen pienistä eläkkeistämme.

Kuitenkin pahimpina vuosina vittuunnuin niin perusteellisesti, että yritän aina etsiä pienimmän veron reitin. Joskus onnistuu. Joskus ei.

Heti laiskistuttuamme harkitsimme muuttoa Espanjaan. Veroa olisi pitänyt sinnekin maksaa mutta ero Suomeen nähden olisi ollut useita tuhansia.
        Suomessa olisi pitänyt myydä kaikki kiinteä omaisuus ja sitä emme halunneet.
        EU eläkeläisellä oli Espanjassa mittavat edut ja joiltakin osin on vieläkin.

• Oma-tupa-oma-lupa-jne

Niin kauan kun minulla ei ole yhteistaloutta lööppi tuloisten kanssa, ei lööpittömienkään, minua ei kiinnosta kenenkään tulot.
      Tärkein on tieto, että oma talous riittää elämää säätelevien menojen kattamiseen.

• hehehehee

@Oma-tupa-oma-lupa-jne

Noin minäkin ensteksi ajattelin.
        Mutta uteliaisuus voitti, kun kenen tahansa henkilön verotiedot helposti sai 😁

• hehehehee kirjoitti:

@Oma-tupa-oma-lupa-jne

Noin minäkin ensteksi ajattelin.
        Mutta uteliaisuus voitti, kun kenen tahansa henkilön verotiedot helposti sai 😁

Miten saamasi tuttavien verotiedot tulevat vaikuttamaan?

• hehehehee
        siilenämää kirjoitti:

Miten saamasi tuttavien verotiedot tulevat vaikuttamaan?

@siilenämää

Levollisuutena.
        Kykenevät elämässä selviämään, vaikkei mua olisikaan, kun ovat tuollaisiin tuloihin yltäneet 😍 Olen ehkä liiankin huolehtivainen ja auttavainen ystävilleni.
        Toivottavasti ei kuitenkaan välinpitämättömyytenä.

• hehehehee kirjoitti:

@siilenämää

Levollisuutena.
        Kykenevät elämässä selviämään, vaikkei mua olisikaan, kun ovat tuollaisiin tuloihin yltäneet 😍 Olen ehkä liiankin huolehtivainen ja auttavainen ystävilleni.
        Toivottavasti ei kuitenkaan välinpitämättömyytenä.

Ai siis parempi kun ei katso tuttaviensa verotietoja. Ei tartte stressata kun ei auttamaan ainakaan taloudellisesti kykenisi muutoinkaan.

• hehehehee
        siilenämää kirjoitti:

Ai siis parempi kun ei katso tuttaviensa verotietoja. Ei tartte stressata kun ei auttamaan ainakaan taloudellisesti kykenisi muutoinkaan.

@siilenämää

On muunlaistakin apua kuin taloudellinen. Sitä muunlaista pääsääntöisesti olen antanut.

• hehehehee kirjoitti:

@siilenämää

On muunlaistakin apua kuin taloudellinen. Sitä muunlaista pääsääntöisesti olen antanut.

Ja verotustiedot sai sut rauhoittumaan(ko)?

• hehehehee
        siilenämää kirjoitti:

Ja verotustiedot sai sut rauhoittumaan(ko)?

@siilenämää

Levolliseksi minut saiverotustietonsa.
        (Rauhaton en ole lainkaan, ollutkaan)

Kokeilehan, miten sinuun vaikuttaa 😉 rauhoitutko kenties.

• hehehehee kirjoitti:

@siilenämää

Levolliseksi minut saiverotustietonsa.
        (Rauhaton en ole lainkaan, ollutkaan)

Kokeilehan, miten sinuun vaikuttaa 😉 rauhoitutko kenties.

Kenen tiedot katsoisin?

• siilenämää kirjoitti:

Kenen tiedot katsoisin?

Ai niin ja levollinen et ollut ennen kun katsoit verotietonsa. Jos kerta niiden katsominen vasta sai levolliskeksi ).

• hehehehee
        siilenämää kirjoitti:

Kenen tiedot katsoisin?

@siilenämää

Onko vaikea keksiä kenen verotiedot selvittäisit? Tuntuuko, ettet saa ketään henkilöä mieleesi? Ahdistaako, kun et löydä mitään nimeä? Tekeekö mielesi nostaa jalat pöydälle ja antaa periksi?
        Minulla on mitä ilmiömäisin keino juuri sinulle! Saat neuvoni täysin ilmaiseksi.
        Tajunnanvirtatekniikka!

• hehehehee kirjoitti:

@siilenämää

Onko vaikea keksiä kenen verotiedot selvittäisit? Tuntuuko, ettet saa ketään henkilöä mieleesi? Ahdistaako, kun et löydä mitään nimeä? Tekeekö mielesi nostaa jalat pöydälle ja antaa periksi?
        Minulla on mitä ilmiömäisin keino juuri sinulle! Saat neuvoni täysin ilmaiseksi.
        Tajunnanvirtatekniikka!

No mutta kun ei kiinnosta kenenkään tiedot, ei edes julkkisten.

• Ei kiinnosta pätkän vertaa, ei ole vielä tähän ikään mennessä kiinnostanut, tuskin kiinnostamaan tulee tästä eteenkään päin.
      Mun elämäni ei tule siitä köyhemmäksi, eikä rikkaammaksi mitä jotkut muut tienaa.

• Toisten ihmisten tulo- ja verotiedot eivät ole koskaan erityisemmin kiinnostaneet minua. En jaksa lukea julkaistuja listoja tuttujen tai julkkisten tulotiedoista. Tiedän myös, että monet kykenevät virittelemään tulojaan niin, ettei verottaja pääse osille kaikkiin. Julkaistut listat eivät läheskään aina kerro koko totuutta.

Lapsesta pitäen sukulaisten, ystävien, kavereiden ja tuttujen joukossa on aina ollut ihmisiä kaikista tulo- ja varallisuusryhmistä. Kotona opetettiin suhtautumaan kaikkiin ihmisiin kohteliaasti ja noudattamaan hyviä tapoja. Kaikki ihmiset ovat arvokkaita ikään, sukupuoleen, tulotasoon, varallisuuteen ja valtaan katsomatta.

Ainoa kuvio, joka saa minut välillä pohtimaan tulotasojen eroa ja kysymään itseltäni, pitäisikö pidättäytyä tai poistua jostain ryhmästä on se, kun huomaan, ettei minulla ole varaa osallistua joihinkin yhteisiin kuvioihin tai osallistua kuin pienen pienellä panoksella johonkin hyvään keräykseen. - Nykyisin olen sanonut välillä, ettei minulla ole varaa lahjoittaa rahaa, mutta voin lahjoittaa aikaani sen sijaan.

Jokainen vastaa omasta taloudestaan, eivätkä julkaistut verotustiedot todellakaan paljasta koko totuutta monenkaan suurituloisen ihmisen kohdalla.

• hehehehee

@optimisti-orvokki
        "Kaikki ihmiset ovat arvokkaita ikään, sukupuoleen, tulotasoon, varallisuuteen ja valtaan katsomatta"

Ylevä ajatus. Tuota mieltä olen itsekin.
        Mutta kovin usein joutuu joko kokemaan tai ainakin todistamaan sitä, miten ikä, sukupuoli, tulot, varallisuus ja valta avaavat ovia ja määräävät kumarruksen syvyyden.

• O-Orvokki
        hehehehee kirjoitti:

@optimisti-orvokki
        "Kaikki ihmiset ovat arvokkaita ikään, sukupuoleen, tulotasoon, varallisuuteen ja valtaan katsomatta"

Ylevä ajatus. Tuota mieltä olen itsekin.
        Mutta kovin usein joutuu joko kokemaan tai ainakin todistamaan sitä, miten ikä, sukupuoli, tulot, varallisuus ja valta avaavat ovia ja määräävät kumarruksen syvyyden.

Suomessa olemme onneksi kutakuinkin tasa-arvoisia.
        On paljon ominaisuuksia, joita arvostan enemmän kuin valtaa ja omaisuutta.

• Verotontatuloa

Vähemmän herättää kateutta kun nostaa puolet tuloistaan kilometreinä ja päivärahoina.

• KurjaaSiipeilyäRikollist

On laitonta ja elät meidän kaikkien veronmaksajien siivellä. Onko se sinusta oikein, että työnantajasi kiertää verojen maksamista ehkä koko henkilökunnan kanssa. Kuitenkin olette valmiit hyödyntämään yhteiskunnan palveluita.

Oletko muuten ajatellut, miten tuo pihistely vaikuttaa sinun eläkkeesi suuruuteen tulevaisuudessa?

• vhimsf

- ei mitenkään . olkoot onnellisia onnessaan.
      .vajaakuntoisena vetäisin vaan unta päähän vuorokausikaupalla.
      . sitä paitsi miksi mun tartteis edes tietää toisten menoja ja tuloja?
      Jahka saan puhtia itteeni kerätyksi - jatkan keskeneräistä kuolinsiivousta .

• Eläkeläisen tulot ovat aika-lailla vakio.
      Olen ollut E jo 2013-alkaen.
      Joten naapureitten/läheisten kadehdintakin on jo laantunut.
      Tavallaan, Sviddu! sille enää mitään voi.
      Jotkut, vielä töissä olevat vähän murisevat pienellä palkallaan.
      Noh, oma on häpeänsä.
      Minä muuten uskon että vain päin-pershettä opiskelleet, pieni-palkkaiset selailevat luetteloja ruutu-paperi ja kumi edessään, Lyijy-kynä kädessään.

H.

• hehehehee

@hunksz
        "Minä muuten uskon että vain päin-pershettä opiskelleet, pieni-palkkaiset selailevat luetteloja ruutu-paperi ja kumi edessään, Lyijy-kynä kädessään."

Just niin ja murisevat, että heille itselleenkin kuuluisi MUKA miljoonatulot ja omaisuus.
        Ei kuulu, jos ei ole kykyjä hankkia sitä.

• hehehehee kirjoitti:

@hunksz
        "Minä muuten uskon että vain päin-pershettä opiskelleet, pieni-palkkaiset selailevat luetteloja ruutu-paperi ja kumi edessään, Lyijy-kynä kädessään."

Just niin ja murisevat, että heille itselleenkin kuuluisi MUKA miljoonatulot ja omaisuus.
        Ei kuulu, jos ei ole kykyjä hankkia sitä.

ei ole ollut...

H.

• kateudestavihreä

Onko juttu jotain huuhaata vai totta ? Vaikea uskoa että noin vain voi yksittäisten ihmisten verotietoja kysellä puhelimitse. Jos näin todella voi tehdä niin sitten onkin kova soittourakka edessä.

• hehehehee

• Taikuritässä

Nyt sentään on tv:ssä esitelty, miten paljon maksamme veroja kaikenkaikkiaan per nuppi, siis tuloverot ja välilliset verot. Lähes puolet omista tuloista menee veroihin. Tarkoitan siis sitä, että kun jokainen ostos, hoitovastike, jne. sisältää alvin.
        Toimittajan esimerkkiin oli vetäisty jokin tasasumma, mielivaltainen ja myös verojen kohteet, miten vuositasolla jakautuu yhteiskunnan palveluihin.
        Tietenkin kohteissa on sellaista, mikä ei ole ajankohtaista itselle esim. koulutus, päivähoito jne. Aika monta donneria menee muille.
        Minusta hyvä, että havainnollistetaan eikä heitetä juorukalenteria pöytään, että siinä on.
        Kun luin aloituksen aiheen, ajatukset menivät suoraan lepikköön. Eka ketju. Ajattelin senkun, tervetuloa...mitäs tässä, laitetaan kahvit tulemaan...
        En tiedä ilkeäisikö utsia. Vähän olen häveliäs luonne.

• kateudestavihreä
        hehehehee kirjoitti:

@kateudestavihreä

Tosi on! Ja jos et halua puhelinlaskuasi kerryttää, niin lähimmässä verotoimistossa voit käydä katsomassa, Muista ruutupaperi ja lyijykynä ja pyyhekumi ottaa mukaasi, koska se on ainut tapa laittaa näkemäsi verotiedot muistiin. https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nain-helppoa-on-selvittaa-kenen-tahansa-verotiedot-mtv-neuvoo-katevimmat-niksit/6144762#gs.1q24Kgg

Kiitos informaatiosta. Menen paikan päälle toimistoon. Ruutupaperia ja lyijykynä löytyi mutta kumi pitää mennä ostamaan.

• minulle riittää kun tiedän mitä itse saan jotta osaan elää sen puitteissa, muiden tulot ei kiinnosta, miksi pitäisikään.

• Oma-tupa-oma-lupa-jne

Positiivisista ongelmista toinen on sellainen, että minulla ei edes ole sellaisia tuttavia tai kavereita, joiden verotiedot kiinnostaisi.
      Tuskin ketään kiinnostaa tiedot moikkaustutuista, joista saatat tietää vain etu tai sukunimen.
      Kauempana on joitakin ihmisiä, lähinnä eläkkeellä syystä tai toisesta, joilla pätkä duuninen menneisyys. Heidän tulonsa voi arvata jopa satasen tarkkuudella jos kiinnostaisi.

• pirremiinapa

Ei mitenkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 516
      7733
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      231
      2682
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2581
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      161
      1940
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1788
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      5
      1502
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1376
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      76
      1203
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1178
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1155
    Aihe