Miten kertoa siitä että on vegaani

Eaurora

Moi. Oon 11-vuotias tyttö ja olen pitkään halunnut olla vegaani ja olen ollutkin koulun ulkopuolella. Olen hakenut tietoa aiheesta ja katsonut videoita. Minusta on väärin että eläimiä tapetaan vain parin pihvin takia. Myös se on väärin että lehmän maito riistetään vasikoilta ja se että kanat joutuvat munia niin kauan kun keho kestää ja sitten ne tapetaan. En tiedä miten kertoisin tästä äidille. Osaan kyllä jo laittaa ruokaa yms. mutta pelkään että vanhempani ottavat tämän vain jonain päähänpistona/muotivillityksenä.

17

1330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerrot vain suoraan. Turha asioitten kanssa on mitään kierrelläkään.
      Kerro toki sitten tännekin, miten meni.

      Olet tehnyt hyvän päätöksen. :)

      • Eaurora

        Miten otan puheeksi? Sanonko vain "olen päättänyt olla vegaani"
        Tajusin taas äsken kuinka tärkeää vegaanisuus on. Söin lihaa ja inhotti kun ajattelin sen olleen elävä olento.


      • Eaurora kirjoitti:

        Miten otan puheeksi? Sanonko vain "olen päättänyt olla vegaani"
        Tajusin taas äsken kuinka tärkeää vegaanisuus on. Söin lihaa ja inhotti kun ajattelin sen olleen elävä olento.

        Sanot vain noin, sekä vähän perustelet.


    • Eaurora

      Tarkoitan siis että olen ollut vegaani PERHEENI ulkopuolella, en koulun.

    • Vegan

      Oon ite 14-vuotias, ja oon ollu kasvissyöjä nyt varmaan 1,5 vuotta ja täysin vegaani puolivuotta. Mä aloitin hiljalleen. Mun vanhemmat kummatkin oli tosi vegaanivastaisia joten päätin et hiljaa hyvä tulee. Eli ekaks jätin syömättä lihan, et jos esim oli vaik kotona perunaa ja jotain pihviä niin en vaa syöny sitä pihvii. Ja kaupas kysyin et voidaanko kokeilla tuota (esim. jotain lihankorviketta kuten härkis). Rupesin tekee enemmän ruokaa itse ja sillonkun tein ite niin en käyttänyt lihaa. Yks päivä kysyin et voinko kokeilla jotain kasvimaitoo (kaurajuoma, soijajuoma, mantelijuoma, riisijuoma jne...). Sit yks päivä vaan sanoin et "Mä en syö enää mitään lihaa". Ja siin vaiheessa rupesin kokeilee tehä kaikkee ilman maitoo ja kananmunaa. Ja sit siitä joku pari viikkoo niin ilmoitin et oon täysin vegaani. Ja nyt kun oon ollu jo jonku aikaa vegaani niin rupee jo tietää/muistaa et miten esim korvataan kananmuna vaikkapa muffineis, tehdään makaronilaatikko käyttäen soijarouhetta tms Aluksi tuntu et piti tehdä kaikki ohjeen mukaan, ku vaan ollu varma et osaako tehä mitään ruokaa ilman kunnon tarkkaa ohjetta. Teen aina välillä ruokaa meidän koko perheelle ja kyl ne on tottunu jo vegaanien ruokaanki, ja mun isä sanoo et ei vegemakaronilaatikkoo erota maun perusteella mitenkään normista.



      Mutta siis toki voi vaan sanoo suoraan et haluu olla vegaani, mut mä ite tein näin.

      • Eaurora

        Ajattelin että jos vastustaa niin alan hiljalleen mutta jos hyväksyy suoraan niin hyvä.


    • rtyjrty

      Joku voisi opettaa sinulle hyviä liharuokareseptejä. Ei tarttis ainakaan sen vuoksi jäähä kasvistelijaksi ettei oo tarjolla muuta ku raakoja sianpotkia. Liha o hyvää ja terveellistä usko pois. Karkinhimo siinä vaan kasvaa jos koittaa jaksaa pelkillä kasviksilla

      • Facepalm

        On myös vegaanisia karkkeja;D


    • Jeejeejeejeejee

      Ihan mahtavaa kuulla, et noinki nuoret on tarpeeks fiksuja ja rohkeita rupeemaan vegaaneiksi. :) Mä oon 15 ja oon ollu lähemmäs vuotta vegaani. Mulla oli alkuvaiheilla tukena pari läheistä ihmistä, jotka helpotti asiaa, mutta vanhemmat ei tietenkään heti ymmärtäny mun päätöstä. Selitä sun vanhemmille mahdollisimman hyvin ja ennen kaikkee rauhallisesti ja ystävällisesti kaikki sun syyt ryhtyä vegaaniks. Voit myös käydä kouluterkkarilla ja jutella asiasta, jotta sun vanhemmat ei huolestuis ettet muka saa kaikkia ravintoaineita. Tsemppiä!!!

      • Pilaat_vegaanien_maineen

        Mua niin oksettaa että joku sanoo tohon sävyyn vegaaniuden kertovan "fiksuudesta ja rohkeudesta". Ihankun vegaaniksi ryhtyminen olisi joku fiksuksi valaistuminen. Se on elämäntapavalinta, joka mahdollisesti voi vaikuttaa terveyteen, niin hyvässä tai pahassa, riippuen yksilöstä ja toteutustavasta. Vegaaniksi ryhtyminen voi parantaa omaa oloa, pitää olon samanlaisena, tai tehdä oman olon huonommaksi ja voimattomammaksi. Fiksua on musta toimia edistäen juuri omaa yksilöllistä terveyttään, eikä kannattaa vain periaatteesta jotain aatetta.

        Esimerkiksi mä oon ollut lähes koko elämäni lakto-ovo-pescovegetaristi. Itelleni koen tän olevan paras vaihtoehto terveyteni, hyvinvointini ja omien mieltymysteni suhteen. Jollekin toiselle voi paras olla sekasyönti ja jollekulle toiselle taas täysi vegaanius. On ihan naurettavaa ja idioottia nostaa omaa aatettaan jalustalle jonkin fiksuuden nimissä.

        On totta ettei vaikka liha tai eläinperäiset tuotteet suurissa määrin ole kellekään terveellistä, mutta se ei tarkoita etteikö lihaa ja eläinperäisiä tuotteita voisi hyvin syödä kohtuullisissa määrin. Esimerkiksi WHO:n suositusten mukaan lihaa tulisi syödä enintään puoli kiloa viikossa, eli max. 70g päivässä. Moni syö liikaa, eikä se toki ole terveellistä.


      • Pilaat_vegaanien_maineen kirjoitti:

        Mua niin oksettaa että joku sanoo tohon sävyyn vegaaniuden kertovan "fiksuudesta ja rohkeudesta". Ihankun vegaaniksi ryhtyminen olisi joku fiksuksi valaistuminen. Se on elämäntapavalinta, joka mahdollisesti voi vaikuttaa terveyteen, niin hyvässä tai pahassa, riippuen yksilöstä ja toteutustavasta. Vegaaniksi ryhtyminen voi parantaa omaa oloa, pitää olon samanlaisena, tai tehdä oman olon huonommaksi ja voimattomammaksi. Fiksua on musta toimia edistäen juuri omaa yksilöllistä terveyttään, eikä kannattaa vain periaatteesta jotain aatetta.

        Esimerkiksi mä oon ollut lähes koko elämäni lakto-ovo-pescovegetaristi. Itelleni koen tän olevan paras vaihtoehto terveyteni, hyvinvointini ja omien mieltymysteni suhteen. Jollekin toiselle voi paras olla sekasyönti ja jollekulle toiselle taas täysi vegaanius. On ihan naurettavaa ja idioottia nostaa omaa aatettaan jalustalle jonkin fiksuuden nimissä.

        On totta ettei vaikka liha tai eläinperäiset tuotteet suurissa määrin ole kellekään terveellistä, mutta se ei tarkoita etteikö lihaa ja eläinperäisiä tuotteita voisi hyvin syödä kohtuullisissa määrin. Esimerkiksi WHO:n suositusten mukaan lihaa tulisi syödä enintään puoli kiloa viikossa, eli max. 70g päivässä. Moni syö liikaa, eikä se toki ole terveellistä.

        Kovin itsekeskeistä. Eikö muka saisi olla vegaani siksi, että välittää eläimistä? Pitääkö kaikkeen olla itsekäs syy?


    • Hyönteisruokaa

      On väärin, että sademetsää joudutaan kaatamaan useita hehtaareja, jotta saat vegaanista ruokaa. Syö mielummin lihaa niin tuota metsää ei tarvitse kaataa ja ilmaston lämpeneminen ei kiihdy. Tai jos nyt oikeasti haluut tehä sen parhaan päätöksen, nii syö hyönteisiä jatkossa. Niit on kyl tarpeeksi, miltei jopa liikaa.

      Eläimiä ei tapeta parin pihvin vuoksi. Esimerkiksi lehmä joka ei tuota enää maitoa, pystyy lihallallaan elättämään kymmeniä ihmisiä. Kanat munivat jopa hedelmättömiä munia jokapäivä, riippumatta siitä syömmekö niitä vai emme. Maitolehmät puolestaan tuottavat ihmisten antaman ravinnon vuoksi moninkertaisen määrän maitoa siihen nähden, mitä niiden vasikat kuluttaisivat. Maidosta noin 70% joutuisi täysin hukkaan, ellei ihminen joisi osaa tuosta maidosta.

      Ratkaisu: Syö tästä lähtien jauhotoukkia ja heinäsirkkoja, sekä kaloja (ei tonnikalaa koska ne on uhanalaisia) myös kanaa on ekologista syödä, joskin lehmillä on usein paremmat oltavat, kuin useimmilla kanoilla. Lähi vuosina voit myös syödä keinotekoisesti soluista kasvatettuja pihvejä. Ne maistuisivat samalta, kuin nykyiset pihvit, mutta ne eivät olisi peräisin eläimestä.

      Lopuksi kerron vielä evolutionaarisen faktan: Ihminen ei olisi ikinä voinut kehittyä nykyisen kaltaisekseen, jos ihminen ei olisi syönyt (kypsennettyä) lihaa.

      • Eläimet syövät rehua, jonka kasvattamiseen tarvitaan maata. Yhden naudan kasvattaminen vaatii paljon enemmän luonnonvaroja kuin saman energiamäärän tuottaminen kasveista.


      • nykaikaa.etsimässä

        Toisaalta verrattaessa Etelä-Amerikassa kasvatettuja avokadoja ja nurmea laiduntanutta suomalaista nautaa nauta voittaa ympäristöystävällisyydessä ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisessä mennen tullen. Nurmeahan ei voida sellaisenaan edes käyttää ihmisravinnoksi!

        Lienisikin parasta ympäristölle syödä vähemmän mutta laadukkaampaa lihaa eikä niinkään tehdä yhtä absoluuttista valintaa ja sitten luottaa kaiken olevan hyvin. Toki veganismi yksilön eettisenä ja periaaatteellisena valintana on kunnioitettava, mutta yksinään se ei pelasta maailmaa.


    • VegeYksisarvinen

      Itse olen myös ollut juurikin vastaavassa tilanteessa jonikin aikaa sitten, ja mun ajatusmaailma on samaa luokkaa sun kanssa. Mun mielestäni on myös tosi hienoa, että nykyään vegaanisuus yleistyy. Ja musta sun kannattaa vaan kertoo sun vanhemmille miltä susta tuntuu. Ja jos he eivät sitä ymmärrä, niin älä luovu ideasta, vaan kulje rohkeesti omaa reittiä! Mut uskon heidän kuitenki jossain vaiheessa ymmärtävän, vaikka se saattaakin viedä aikaa.

    • vitunvegaanitrajantaa

      11v joten se on muotivillitys sulle

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe