Maitoa ja voita?

ö-Öö

Käytän kumpaakin.

Maitoa tosin nykyisin en ruokajuomana, korkeintaan ehkä snagarilla joskus, ehkä ruuanlaittoon. Voita paistamiseen jne, ehkä joskus leivälle. Mun mielestä maidon pitää olla punaista ja voin suolaista. Punaista maitoa ei muuten tölkitetä, kuin isoihin tölkkeihin. Eikä muuten rasvatontakaan.

Meinaan vaan, jos käytän noita, arvostan kunnonkamaa, en mitään plandattuja versioita.

Mulla ollut kutina, kasvavat nuoret tarvitsevat kunnon eväät kasvaakseen terveiksi kunnon kansalaisiksi.. Olen ollut väärässä. Sotkamossa hillitön byrokgratiasotku siitä, että olisivat alkaneet laittaan kouluissa ehdolle sinistä maitoa ja oikeaa voita lapsille. Asiaan sotkeutunut kai puolet kunnan virastoista ja virkamiehistä, menettelytapavirheitä, virallisten ohjeiden rikkomista, ylimääräisen rahan palamista ja ajanhukkaa.

https://yle.fi/uutiset/3-9929107?origin=rss

Kyllä mun mielestä kakaroillakin ois oikeus asialliseen murkinaan, se vaan ilmeisimmin ei onnistu. Ihme touhua. Liekö tuleva nuorisomme jotain nälkäkurkia, joita ei ole kasvatettu kestämään maamme ankaraakin talvi-ilmastoa?

=DW=

37

636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä lisää lasten-tarhaan:

Iloisia uutisia
      -
      Maailman Hiili-Di-oksidi-päästöt kasvavat.
      Kiinan tuotanto kasvaa.
      Onneksi Suomi maksaa Kiinastakin.
      Ehkä siksi Kiina on alkanut investoida saasteitaan Suomeenkin.
      Pandan-lihaakin.
      Tuoretta Bambuahan meillä saakin tölkeissä.
      Ja Torakat alkavat tulvia toreille.
      -
      Miten on, löytyyköhän lapsensa tappaneelle "Ranskalais-miehelle" tulkki.
      Jos hän ei osaakaan Ranskaa?
      Toivottavasti ei ole mennyt ihan tavallisella tarinalla.
      Tehtiin lapsi.
      Oleskelu-lupaa ei silti myönnetty.
      Ruokot alkoivat juosta avustuksista takaisin-päin.
      -
      Siilinjärvellä valitetaan jatkuvasta sumusta.
      Junatkin erottuvat vasta 100 metrin päästä.
      Sähkö-polku-pyöriin vaaditaan siellä enemmän tehoja.
      Ilman vakuutus-pakkoa tietenkin.

H.

• Juon lasin maitoa aterialla. Luomu-kevytmaitoa. Puuroihin ja velleihin käytän punaista luomua.
      Normaalisuolaista luomuvoita ja oliiviöljyä.
      Aivot tarvitsevat oikeata rasvaa toimiakseen.
      Mellastaisivat näiden energiajuomien juomisesta, olisi paljon tärkeämpi asia.

• Tiritiriteijaa

Rasvan saamisen turvaan tarvittaessa vaikka lusikallisella rypsiöljyä ellei sitä muuten tule tarpeeksi ravinnosta. Leivän päällä en käytä mitään levitteitä. Kala on kuitenkin mielestäni paistettava voissa. Ja lapsenlapsi syököön edelleenkin hyvällä ruokahalulla pottuvoita.

Maitoa käytän lähinnä ruoanvalmistukseen ja valitsen sen makuasioita unohtamatta mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti. Uusi mukava tuttavuus on Valion Kiehu-maito, joka ei pala pohjaan: kalakeittoon, riisipuuroon ja tietysti lipeäkalan valkokastikkeeseen sitä ainakin tarvitaan.

Maitoa tahtoo tosiaankin jäädä yli yhden hengen huushollissa, joten litran purkin ostamisen jälkeen juon sitten muutaman päivän maitokahvia, vaikka muuten olenkin vaihtanut kahvin teehen. Mitään en yleensäkään mielelläni heitä menemään.

• Olen nähnyt mainosta tuosta Kiehu-maidosta, alkoi kiinnostaa miten ominaisuus on saatu aikaan.
        Valio kertoo, että maidosta on poistettu heraproteiini, joka aiheuttaa maidon palamisen pohjaan.

• Tiritiriteijaa
        eppu2 kirjoitti:

Olen nähnyt mainosta tuosta Kiehu-maidosta, alkoi kiinnostaa miten ominaisuus on saatu aikaan.
        Valio kertoo, että maidosta on poistettu heraproteiini, joka aiheuttaa maidon palamisen pohjaan.

Kyllä maidoissa on eroa ruoanvalmistusominaisuuksien suhteen. Isäni käytti jotain minulle tuntematonta ja jopa oudon makuista kevytmaitojuomaa ja pyysi joskus paistamaan räiskäleitä, jos maitoa oli vaarassa jäädä käyttämättä. Niin tumpeloksi letunpaistajaksi en kyllä tunnusta itseäni kuin oli siitä taikinasta aikaansaatu tulos. Jokaikinen räiskäle tarttui pannuun ja rypistyi tai hajosi. Yleensä vain muutaman ensimmäisen kanssa saattaa ilmetä ongelmia.

• maitoa ja voita käytän ruoanlaitossa, en juotavaksi enkä leivän päälle. jos maitoa jää ruoanlaitosta olen ottanut tavaksi pakastaa loput, ei tarvitse hukkaan laittaa, sillä maitoa en juo. maito ei kärsi pakastamisesta, voi hyvin käyttää seuraavalla kerralla kun maitoruokaa tekee. kiehumaito on oiva "keksintö" puuroihin ja velleihin, ei tarvitse olla kokoaikaa hämmentämässä.

• Mulla on kerroskattila millä teen puurot ja vellit, ei pala pohjaan.

• eppu2 kirjoitti:

Mulla on kerroskattila millä teen puurot ja vellit, ei pala pohjaan.

keittelen puuroja ja vellejä niin harvoin ettei kannata kerroskattilaa hankkia, vaikka voisihan sillä juureksia ja perunoitakin kypsentää, mutta ei ole minulle tarpeellinen kapistus.

• Vanha.keittäjä

Käytän vain rautapannuja, kun muissa paistettavasta tulee sellaista kosteaa mössöä. Rautapannussa on paras voi, kun melkein kaikki ölyt polttavat pohjaan tai roiskuvat. Oli tehty jokin tutkimus, että kuulemma Pirkka Extra Neitsyt-oliiviöljy olisi kalliimpien öljyjen tasolla. Menin lankaan ja sitä nyt yritän kulutella kun nuukana en voi poiskaan heittää. Täst edespäin ostan vain sitä kallista Bertolli-öljyä tai voita paistamiseen. Leivän päällä en käytä mitään ja salaateissa ja raasteissa kylmäpuristettua Kotimaista rypsiöljyä. Sitä laitan myös puuroon.
      Kevytmaitoa joskus kaipaa ja joskus ei, joten sen mukaan ostan. Tykkään valtavasti sipulimaidosta ajoittain varsinkin pieneen iltanälkään ennen nukkumaan menoa.
      Tammikuu -51, onko tosiaan sellainen tuote kuin Kiehumaito vai itsekö teet? Yllättävä tieto myös tuo maidon pakastus. Kokeilen.

• Tiritiriteijaa

Se olin minä, joka "mainostin" Kiehu-maitoa tai tarkemmin sanottuna maitojuomaa. Katso seuraavan kerran kaupastasi, löytyykö sillä nimellä varustettua Valion punaista litran maitopurkkia. Jollei, niin pyydä tilaamaan. Luulisi varsinkin joulun alla olevan kysyntää.

Paikkakunnan Citymarketissa on muuten joidenkin tuotteiden kohdalla hyllyssä maininta, että on otettu yksittäisen asiakkaan ehdottama tuote valikoimiin. Minäkin ostin nyt sellaisen eli kohtuuhintaisen öljypullon, jota voin suositella yleisöljyksi paistamiseen, leivontaan, marinointiin ja salaatinkastikkeisiin. Kyseessä on suomalaisesta siemenestä puristettu Apetit rypsiöljy, sydänmerkillä varustettu omega-3 -tuote.

• ö-Öö

Biin

Meitsi lähinnä kiinnostunut kasvavien nuorten ravinnonsaannista. Aikuinnen voi itse vaikuttaa ruokavalioonsa, kakaroille ruokadirektiivit. Ihan kuin nuvostoliitossa, joku vaan päättänyt, ei täysmaitoa, ei oikeaa voita saa edes laittaa tarjolle, ainoastaan rasvatonta maitoa ja kasvismargariinia.

Asiassa sekin, kakarat syö muuallakin, kuin koulussa, oppilailla erilaisia ruokavalioita. Jotkut voi juu saada liikaa rasvoja kotona, mutta jotkut taas liian vähän. Kun kasvava nuori nyt tarvii monenlaista murkinaa. Mitä siitäkään tulee, kun koulussa vettä ja leipää, kotona sitten roiskeläppäpitsaa?

Ihmetytti tosiaan, miten suuri numero tostakin, ihan järkevästä ajatuksesta, tuli. Hö, jos joku haluaa vegeä skolessa, sitä saa, vaan ei oikeaa voita leivälle.

=DW=

• Tiritiriteijaa

Luin tarkemmin Ylen juttua ja sen mukaan kolme lasillista rasvaisempaa maitoa juova lapsi saa voinapillisen verran enemmän ns. huonoja rasvoja, joita hän ei varsinaisesti tarvitse mihinkään. Minä voin siis hyvin laittaa lapsenlapsen perunamuusin sekaan voinokareen ikään kuin mausteeksi tietoisena siitä, että hän ei juo maitoa oikeastaan muulloin kuin aikuisten seurassa valkoista kahvia, jossa mukin pohjalla on pari senttiä kahvia. Maitokin saa olla mitä tahansa näinä harvoina kertoina.

Lapsissa on huikeita eroja maidonkulutuksen suhteen. Vaikka toinen lapsistani ei juonut maitoa lainkaan, sain vuosikausia kantaa sitä selkä vääränä toiselle lapsistani. Kuulin jostain, että täällä päin on ammattikouluyhtymässä on ilmeisesti säästösyistä poistettu tarjottimet käytöstä, jotta oppilaat eivät jemmaisi useampaa maitolasillista linjastolta. Tunnetusti jonot ovat niin pitkät, että eivät viitsisi / ehtisi lähteä uudestaan jonottamaan maidon takia. Näitä toisen asteen opiskelijoita (myös lukiolaisia) näen Supermarketissa käydessäni hakemassa ainakin berliininmunkkeja ruokatunnin aikoihin. Mahdollisesti jättävät koko kouluaterian väliin, jos se tehdään turhan ankeaksi ja säädellyksi.

En olisi niin vakuuttunut väitteestäsi kasvisruoan suhteen. Jos se asia olisi näin, niin esimerkiksi meidän paikkakunnallammekin voisi kasvisvaihtoehdotkin kirjoittaa näkyviin nettiin. Nyt on ainakin kodin vinkkelistä enemmän tai vähemmän arvuuttelua, että mitä siellä on tarjolla minäkin päivänä. Jos ei kouluateria vastaa juuri kenenkään tarpeisiin ja toiveisiin, niin eikö se voitaisi antaa rahana?

• "teevee"

Nähtävästi olet lukenut uutisista kuinka Suomi "romuttaa Koulu-laitoksensa."
        Typeryksiä ei enää vedetä mukana väkisin, vaan fiksut siirretään omiin kouluihinsa.
        Rikkaat vanhemmat rules!
        Kuten oikein on.
        -
        Tuo kommentti siksi, että nyt ovat lapsistamme johdossa väkisin perässä-vedetyt typerykset.
        Tyttöset.
        Uutisten "asian-tuntijoissa" ei paljon miehiä enää näy.
        Niistäkin useimmat ovan niitä "hintelöitä".
        Tai kirjailijoita, taiteilijoita ja pop-laulajia punaisin nenin.
        -
        Raavas mies osaa tehdä oikeita päätöksiä ilman kouluaankin.
        Kunhan sentään kielet oppii.
        Käsi-työ-taidothan ovat tarpeettomia noissa hommissa.

H.

• hunksz kirjoitti:

"teevee"

Nähtävästi olet lukenut uutisista kuinka Suomi "romuttaa Koulu-laitoksensa."
        Typeryksiä ei enää vedetä mukana väkisin, vaan fiksut siirretään omiin kouluihinsa.
        Rikkaat vanhemmat rules!
        Kuten oikein on.
        -
        Tuo kommentti siksi, että nyt ovat lapsistamme johdossa väkisin perässä-vedetyt typerykset.
        Tyttöset.
        Uutisten "asian-tuntijoissa" ei paljon miehiä enää näy.
        Niistäkin useimmat ovan niitä "hintelöitä".
        Tai kirjailijoita, taiteilijoita ja pop-laulajia punaisin nenin.
        -
        Raavas mies osaa tehdä oikeita päätöksiä ilman kouluaankin.
        Kunhan sentään kielet oppii.
        Käsi-työ-taidothan ovat tarpeettomia noissa hommissa.

H.

... kuitenkin kielet

H.

• ö-Öö
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

Luin tarkemmin Ylen juttua ja sen mukaan kolme lasillista rasvaisempaa maitoa juova lapsi saa voinapillisen verran enemmän ns. huonoja rasvoja, joita hän ei varsinaisesti tarvitse mihinkään. Minä voin siis hyvin laittaa lapsenlapsen perunamuusin sekaan voinokareen ikään kuin mausteeksi tietoisena siitä, että hän ei juo maitoa oikeastaan muulloin kuin aikuisten seurassa valkoista kahvia, jossa mukin pohjalla on pari senttiä kahvia. Maitokin saa olla mitä tahansa näinä harvoina kertoina.

Lapsissa on huikeita eroja maidonkulutuksen suhteen. Vaikka toinen lapsistani ei juonut maitoa lainkaan, sain vuosikausia kantaa sitä selkä vääränä toiselle lapsistani. Kuulin jostain, että täällä päin on ammattikouluyhtymässä on ilmeisesti säästösyistä poistettu tarjottimet käytöstä, jotta oppilaat eivät jemmaisi useampaa maitolasillista linjastolta. Tunnetusti jonot ovat niin pitkät, että eivät viitsisi / ehtisi lähteä uudestaan jonottamaan maidon takia. Näitä toisen asteen opiskelijoita (myös lukiolaisia) näen Supermarketissa käydessäni hakemassa ainakin berliininmunkkeja ruokatunnin aikoihin. Mahdollisesti jättävät koko kouluaterian väliin, jos se tehdään turhan ankeaksi ja säädellyksi.

En olisi niin vakuuttunut väitteestäsi kasvisruoan suhteen. Jos se asia olisi näin, niin esimerkiksi meidän paikkakunnallammekin voisi kasvisvaihtoehdotkin kirjoittaa näkyviin nettiin. Nyt on ainakin kodin vinkkelistä enemmän tai vähemmän arvuuttelua, että mitä siellä on tarjolla minäkin päivänä. Jos ei kouluateria vastaa juuri kenenkään tarpeisiin ja toiveisiin, niin eikö se voitaisi antaa rahana?

Ei täsmätietoa

Siis vegestä, riippuu kai koulusta. Mun käsittääkseni joissain on vegevaihtoehto. Joissain taas riidellään, pitääkö viikossa olla erikseen yks vegepäivä. Nykyisin hitosti allergioita, jotkut tarvii erikoisruuat. En tiedä lasketaanko jossain vege erikoisruuaksi.

Jokatapauksessa, kakarat syövät muuallakin, kuin koulussa. Jos kouluruoka ei kelpaa, sitten mäkkärille. Maksakoot vanhemmat sen, koulusta pitää saada kouluruoka, se maksetaan verovaroin, ravintolareissut ei kuulu verovaroin makseltaviksi. Kouluruuan pitää olla asiallista. Voissa ei mun mielestä ole mitään asiatonta.

=DW=

• Tiritiriteijaa
        ö-Öö kirjoitti:

Ei täsmätietoa

Siis vegestä, riippuu kai koulusta. Mun käsittääkseni joissain on vegevaihtoehto. Joissain taas riidellään, pitääkö viikossa olla erikseen yks vegepäivä. Nykyisin hitosti allergioita, jotkut tarvii erikoisruuat. En tiedä lasketaanko jossain vege erikoisruuaksi.

Jokatapauksessa, kakarat syövät muuallakin, kuin koulussa. Jos kouluruoka ei kelpaa, sitten mäkkärille. Maksakoot vanhemmat sen, koulusta pitää saada kouluruoka, se maksetaan verovaroin, ravintolareissut ei kuulu verovaroin makseltaviksi. Kouluruuan pitää olla asiallista. Voissa ei mun mielestä ole mitään asiatonta.

=DW=

Samaa mieltä olen, että pitää olla asiallista (siis sellaista, että syövät ja juovat) ja lisäksi sitä tulee olla riittävästi. Kyllä kotien tarjoamat eväät monessakin tapauksessa ajaisivat ohi. Joku mainitsi kouluaterioiden pienet kustannukset, mutta niissähän on huomioitu vain raaka-ainekustannukset. Tosin monissa kodeissa silläkin rahalla kuitenkin loihditaan uskomattoman paljon.

Vaihtoehtoista ruokaa ei välttämättä tarvitse hakea ravintolasta asti. Ilmeisesti meilläkin tullaan jossain vaiheessa näkemään välipala-automaatteja. Olihan jo kymmeniä vuosia sitten kouluissa jäätelöautomaattejakin. Muistaakseni äitini kertoi, että ainakin oma maitopullo oli oltava mukana koulussa. Automaatissa se pysyisi kylmänä - mikäli koulupäivä jollakulla sattuisi olemaan yli nykyisen kolmen tunnin :)

Pojanpoikani sai syyslomalla puiston eväspöydässä leikkitoverinsa perheeltä avaamattoman juotavan jogurttipullon, jonka nyt bongasin jääkaapista vasta myyntipäivän jo umpeuduttua. Niinpä vastuullisena aikuisena join sen itse. Olipa hyvän ja täyteläisen makuista (persikka-aprikoosi, rasvaa 2%) suomalaisessakin suussa, vaikka onkin valmistettu Liettuassa. Meilläkin ollaan kyllä näillä markkinoilla mukana:

https://yle.fi/uutiset/3-9704978

• Meillä käytetään vain täysmaitoa, kahviin ja ruuanlaitossa. Pöytäjuomana on vesi. Käytän rypsiöljyn ja voin seostetta ruuanlaitossa, harvoin voita, mutta myös rypsiöljyä ja oliiviöljyä. En käytä mitään kevyttuotteita. Voileivän päällä bregottia merisuolan kera. Määrää voin vähentää, laadussa en halua tinkiä.

• "Paloma.se.co"

Jos aitoon Voihin lisää Rypsi-Öljyä syntyy kevyt-tuote.
        Myöskin öljyt käsitetään nykyään kevyt-tuotteiksi.
        (Naiset käsittävät)

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

(Naiset käsittävät)

H.

...Öljyä PILKKU syntyy.

H.

• ö-Öö

Bregott?

Mitä lie. Ite hokasin joskus voi/margariinilevitteen, jossa merisuolakiteitä. Valmistajaa en muista. Meinaan, voinmakuista, helpommin levittyvää ja takuulla riittävästi suolaa.

Mun mielestä ruuankin pitää olla vaihtelevaa, siis maitotuotteidenkin. Maito ei huilaa, siis jotain muuta. Piimät ok. Kefiiriä ei näy nykyisin hyllyissä, siis kirnupiimää, tahiAB. Siis ei ruokajuomaksi, sellasenaan. Piimät ikävän makeita nykyisin. Eestimarketista saa kunnon kokkelipiimää.

Etenkin jugurtit usein kovin makeita. Siis maustetut. Sama viileissä. Innostunut Skyrriin. On makuja, mutta ei liian makeita, happamuus maistuu.

No juustot tietenkin maitotuotteita, mutta ei juotavia.

D.vitamiini. Sitä lisätään maitoon. Ite kun en juo maitoa, enkä voi olla auringossa, siis pillereitä. Sama meinas muuten olla jodinkin kanssa. Jodi suolassa, en pidä liian suolaisesta. Nykyisin käyttävät jodisuolaa muussakin tehdasruuassa, kuin leivässä. Aiemmin elintarviketeollisuus käytti muuten joditonta suolaa.

Edelleen mieltä, aikuinen voi ite vaikuttaa ruokavalioonsa, kakara ei. Ihme sotku voista ja oikeasta maidosta.

=DW=
        '

• Tiritiriteijaa
        ö-Öö kirjoitti:

Bregott?

Mitä lie. Ite hokasin joskus voi/margariinilevitteen, jossa merisuolakiteitä. Valmistajaa en muista. Meinaan, voinmakuista, helpommin levittyvää ja takuulla riittävästi suolaa.

Mun mielestä ruuankin pitää olla vaihtelevaa, siis maitotuotteidenkin. Maito ei huilaa, siis jotain muuta. Piimät ok. Kefiiriä ei näy nykyisin hyllyissä, siis kirnupiimää, tahiAB. Siis ei ruokajuomaksi, sellasenaan. Piimät ikävän makeita nykyisin. Eestimarketista saa kunnon kokkelipiimää.

Etenkin jugurtit usein kovin makeita. Siis maustetut. Sama viileissä. Innostunut Skyrriin. On makuja, mutta ei liian makeita, happamuus maistuu.

No juustot tietenkin maitotuotteita, mutta ei juotavia.

D.vitamiini. Sitä lisätään maitoon. Ite kun en juo maitoa, enkä voi olla auringossa, siis pillereitä. Sama meinas muuten olla jodinkin kanssa. Jodi suolassa, en pidä liian suolaisesta. Nykyisin käyttävät jodisuolaa muussakin tehdasruuassa, kuin leivässä. Aiemmin elintarviketeollisuus käytti muuten joditonta suolaa.

Edelleen mieltä, aikuinen voi ite vaikuttaa ruokavalioonsa, kakara ei. Ihme sotku voista ja oikeasta maidosta.

=DW=
        '

Olisiko mainitsemasi levite ollut Crème Bonjour voin ja öljyn seos, joka on maustettu merisuolalla? Että osasikin olla hyvää, kun ensimmäisen kerran ostin muistaakseni euron tutustumistarjouksena. Sittemmin olen rajoittanut suolankäyttöä ja nyt on kaapissa saman valmistajan normaalisuolainen voi & oliiviöljy lähinnä vieraita varten. Menee muuten ennen itsenäisyyspäivää vanhaksi, joten pitänee leipoa jotain, sopiihan tämä myös siihen tarkoitukseen. Koskapa en itse käytä mitään levitettä, niin usein unohdan tarjota sitä myöskään esimerkiksi lapsenlapselle. Hän syö leipänsä kiltisti ilman päällystettä. Voisiko tästäkin päätellä jotain Suomen koululaitoksen tilasta?

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

(Naiset käsittävät)

H.

En minä tiedä miten sinä käsität kevyttuotteet. Täällä meilläpäin "lätt" tarkoittaa kun kalorimäärää per annos on vähennetty vaihtamalla esim osa rasvoista täyteaineisiin. Juoksevaa margariinia joka on voin ja rypsiöljyn seosta en laske kevyttuotteisiin koska sen kokonaisuusrasvapitoisuus ei ole alhaisempi ja rypsiöljy on lisätty ainoastaan koostumuksen takia pitämään sen juoksevana.
        Edelleenkin, boikotoin palmuöljyjä mahdollisuuksieni puitteissa. Ei aina jaksa joka paketin kylkeä tutkia suurennuslasilla, mutta kaikki tehdastekoiset leivonnaiset ja kakut kuuluvat boikottilistaani.

• Paloma.se.co kirjoitti:

En minä tiedä miten sinä käsität kevyttuotteet. Täällä meilläpäin "lätt" tarkoittaa kun kalorimäärää per annos on vähennetty vaihtamalla esim osa rasvoista täyteaineisiin. Juoksevaa margariinia joka on voin ja rypsiöljyn seosta en laske kevyttuotteisiin koska sen kokonaisuusrasvapitoisuus ei ole alhaisempi ja rypsiöljy on lisätty ainoastaan koostumuksen takia pitämään sen juoksevana.
        Edelleenkin, boikotoin palmuöljyjä mahdollisuuksieni puitteissa. Ei aina jaksa joka paketin kylkeä tutkia suurennuslasilla, mutta kaikki tehdastekoiset leivonnaiset ja kakut kuuluvat boikottilistaani.

"Paloma.se.co"

Sana-pari Kevyttuote antaa paljon tietoa Wikistä.
        Bregott taitaa tarkoittaa hyvälevite.
        -
        Minä en pahemmin kevittele.
        Ainoastaan leivilleni laitan Voi-Mariinia.
        Minä kun laitan myös Allerum 8-12-18kk. sekä laatu-makkaroita.
        En kuitenkaan menisi sanomaan tapaani kevyeksi, koska isonpia rasioita menee 1,5/kk.
        -
        Voisin loihtia sinulle senlaisia Aphrodisi-nakkeja että et voisi muuta tehdä kuin onnesta valitaa.
        Valua pöydän-äärestä käsi-varsilleni.
        Miehet ne hyvää ruokaa laittavat.
        Naiset laittavat miehilleenkin vain vatsan-turvoketta vastikkeeksi.

puss

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Sana-pari Kevyttuote antaa paljon tietoa Wikistä.
        Bregott taitaa tarkoittaa hyvälevite.
        -
        Minä en pahemmin kevittele.
        Ainoastaan leivilleni laitan Voi-Mariinia.
        Minä kun laitan myös Allerum 8-12-18kk. sekä laatu-makkaroita.
        En kuitenkaan menisi sanomaan tapaani kevyeksi, koska isonpia rasioita menee 1,5/kk.
        -
        Voisin loihtia sinulle senlaisia Aphrodisi-nakkeja että et voisi muuta tehdä kuin onnesta valitaa.
        Valua pöydän-äärestä käsi-varsilleni.
        Miehet ne hyvää ruokaa laittavat.
        Naiset laittavat miehilleenkin vain vatsan-turvoketta vastikkeeksi.

puss

H.

...SF-laatu-makkaroita

H.

• hmpff

No on ihme touhua, minusta rasvan laatua pitää tarkastaa lähinnä siinä vaiheessa, kun kolesteroli alkaa nousta? Lasten pitää lähinnä välttää sokeria, aspartamia, suolaa, alkoholia ja natriumglutamaattia.

Ihmettelen että millä koululla edes on varaa tarjota kevytmaitoa ja voita? Keskimääräinen kouluruoka-annos maksaa 2,76 euroa.

Itse käytän voita silloin tällöin, ainakin kun hienommin pitää leipoa. Kermaakin. Voi ja oliiviöljy yhdistettynä kun paistaa, on namnam. Mutta juomana rasvaton on virkistävämpää.

Tuli tästä laimennuksesta mieleen, että vissiin olutkin tehdään niin, että se on sitä nelos-vahvuutta yleensä. Kun kolmosversiota tehdään se laimennetaan? Onkohan oikein? Yleensä neloskaljat onkin maultaan paremmat.

• ö-Öö

Ei vettä

Siis ei kaljaan lisätä vettä, että saataisiin kolmosta. Toisaalta, ei kolmoseen lisätä tenttua, että saataisiin nelosta :D Omia tuotteitaan.

Kouluruuan hinta vaihtelee valtavasti. Riippuu paikkakunnasta. Tsooa linkin tapauksessa arvio oli 10 000 lisää. Johtuu enenpi valtiontukijaisten kohdentumisesta ainoastaan lätkyihin vaihtoehtoihin. Poliittista ohjausta.

Olettaisi SLP.n kannustavan maataloustuotteiden käyttämiseen, siis enenevään. Ilmeisimmin kannattavampaa myydä voita ja juustoja ulkomaille, kuin syättää kakaroita kotimaassa.

Sellainen muuten. Tämä kaljan prosenttien nostaminen kaupoissa siksikin vastatuulessa. Pelkäävät ulkomaisten vahvojen oluitten vievän markkinoita kotimaisilta kaljoilta ruokakaupoissa. TArkoittaa sitä, kotimaiset ohrabviljelijät kärsii. viidesosa suomen ohrasta menee alkoholin tekemiseen, myös kaljan. Pekka Puska keuhkoaa keuhkojensa kokovoimalla terveysvaikutuksist, mutta toi oli jossain lipsahtanut sen suusta julkisuuteen. SLP pettää aina.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Ei vettä

Siis ei kaljaan lisätä vettä, että saataisiin kolmosta. Toisaalta, ei kolmoseen lisätä tenttua, että saataisiin nelosta :D Omia tuotteitaan.

Kouluruuan hinta vaihtelee valtavasti. Riippuu paikkakunnasta. Tsooa linkin tapauksessa arvio oli 10 000 lisää. Johtuu enenpi valtiontukijaisten kohdentumisesta ainoastaan lätkyihin vaihtoehtoihin. Poliittista ohjausta.

Olettaisi SLP.n kannustavan maataloustuotteiden käyttämiseen, siis enenevään. Ilmeisimmin kannattavampaa myydä voita ja juustoja ulkomaille, kuin syättää kakaroita kotimaassa.

Sellainen muuten. Tämä kaljan prosenttien nostaminen kaupoissa siksikin vastatuulessa. Pelkäävät ulkomaisten vahvojen oluitten vievän markkinoita kotimaisilta kaljoilta ruokakaupoissa. TArkoittaa sitä, kotimaiset ohrabviljelijät kärsii. viidesosa suomen ohrasta menee alkoholin tekemiseen, myös kaljan. Pekka Puska keuhkoaa keuhkojensa kokovoimalla terveysvaikutuksist, mutta toi oli jossain lipsahtanut sen suusta julkisuuteen. SLP pettää aina.

=DW=

"teevee"

Tota kyllä se vedellä tehdään.
        Perunan-viljelijöiden keksintö luullakseni.
        Tavallaan Kosken-Korvan kopiointia.
        -
        On kummallista että köyhiltä viedään laatu-olut pois ulottuviltaan verottamalla.
        Ainoastaan rahalla saa ja pääsee nauttimaan.
        Missä viipyy tasa-arvo-valtuutettu?
        Missä Nais-puolinen Piispa?
        Hintelä-Pressa?

H.

• ö-Öö
        hunksz kirjoitti:

"teevee"

Tota kyllä se vedellä tehdään.
        Perunan-viljelijöiden keksintö luullakseni.
        Tavallaan Kosken-Korvan kopiointia.
        -
        On kummallista että köyhiltä viedään laatu-olut pois ulottuviltaan verottamalla.
        Ainoastaan rahalla saa ja pääsee nauttimaan.
        Missä viipyy tasa-arvo-valtuutettu?
        Missä Nais-puolinen Piispa?
        Hintelä-Pressa?

H.

Jaa-a

Monet kymmenet vuodet innokkaasti nauttinut keskiolutta, nyt ekan kerran kuulin tällaisesta asiasta. Se totta, vahvempi olut vahvemman makuista, oletan, johtuu just alkoholimäärästä. Olen ollut käsityksessä, keskari vaan miedommuutensa takia mauttomampaa. Siis luonnollisti, ei plandaamalla tehtyä.

Pitänee perehtyä asiaan enenpi, en oikein pidä siitä, että on kymmeniä vuosia ollut ikäänkuin harhaanjohdettavana tässä tärkeässä kysymyksessä.

Siitä olen jokatapauksessa aivan varma, vahvempia kaljoja ei tehdä lisäämällä mietoon kaljaan tenttua.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Jaa-a

Monet kymmenet vuodet innokkaasti nauttinut keskiolutta, nyt ekan kerran kuulin tällaisesta asiasta. Se totta, vahvempi olut vahvemman makuista, oletan, johtuu just alkoholimäärästä. Olen ollut käsityksessä, keskari vaan miedommuutensa takia mauttomampaa. Siis luonnollisti, ei plandaamalla tehtyä.

Pitänee perehtyä asiaan enenpi, en oikein pidä siitä, että on kymmeniä vuosia ollut ikäänkuin harhaanjohdettavana tässä tärkeässä kysymyksessä.

Siitä olen jokatapauksessa aivan varma, vahvempia kaljoja ei tehdä lisäämällä mietoon kaljaan tenttua.

=DW=

"teevee"

Muinoin lensin kaverin kanssa Englantiin.
        Kaveri oli IT:tä Lahden polttimolla.
        Kertoi kuinka monta kuuluisaa Whisky-tehdasta käyttää heidän Maltaitaan.
        Taitaa olla polttimo jo ulkomaisessa omistuksessa.
        Laatu-firma kun on/oli.
        Kun kerran innostuit asiasta niin tutkihan myös termejä: Blended Whisky ja Single Malt.
        Tentun lisäämisestä saat oppia termillä: Siiderit.
        -
        Hyvä harrastus sinulla.

H.

• Saga.Kabinetti

Minä käytän rasvatonta maitoa kahviin. En juo maitoa. Leivän päälle käytän Flooraa, en mitään leikkeleitä. Salaatteihin käytän kotimaista kylmäpuristettua luomu-rypsiöljyä. Harvoin mitään paistelen, mutta jos niin öljyä, joskus voin voinapin ostaa esim. kalanpaistoa varten.

Yksi lapsukaisista juo kevytmaito, toinen kauramaitoa. Voimariinia näyttää heillä olevan leiville ja voita näyttää olevan jääkaapissa siis kotonaan.
      Minun luonani saavat sitä Flooraa leivänpäälle ja ostan heidän käydessään leikkeleitäkin.

Ekaluokkalainen on oppinut koulussa syömään maksalaatikkoa. Sitä vähän ihmettelin. Ihan monipuoliset ruoat ainakin heillä on koulussa.

• "Saga.Kabinetti"

Flooraa?
        Mikä on koti-maasi?
        Tiedätkö mille maalle nyt kirjoitat?

H.

• Saga.Kabinetti
        hunksz kirjoitti:

"Saga.Kabinetti"

Flooraa?
        Mikä on koti-maasi?
        Tiedätkö mille maalle nyt kirjoitat?

H.

"Mitä meillä syötiin ennen Flooraa"`? Okei kirjotetaan sitten Flora.
        Kotimaani ompi Suomi. Ei ole Flooran voittanut, olen kokeillut muitakin, mutta eivät maistu. Ja tärkeää on sydänmerkki.
        En millekään maalle kirjoita, ihan tarkoitukseni on ihmisille jotka osaavat lukea jotenkuten tekstiäni.

Kuinka voin vielä auttaa?

• pirremiinapa

Kumpaakin kiitos.
      Maito rasvattomana ja voi sekoitteena.
      Lopetimme voi syönnin ja rasvaisen madon käytön, kun miehellänitodettiin n. 25 vuotiaana vr en kolestroli arvot luokkaa 7 -8, ja se.auttoi, lukemat putosi viiteen.

• pirremiinapa

😁ei nyt sentään matoja hahaa, maidon tietenkin.

• flegmaatti

Rasvatonta maitoa ka. 1,5l/vrk ja itse sötkötettyä valkosipulivoita ruisleivän päälle. Tummapaahtoiseen kahviin reilusti punaista maitoa.
      Kolestrolia härnätäkseni kananmunia viikossa 10kpl.
      Kuukausi sitten kokonaiskolestroli oli 4,4 ja HDL sekä trigly reilusti suositusalueilla.

• Minä käytän voita paistamiseen ja täysmaitoa ruuanlaitossa.
      En juo maitoa ruuan kanssa mutta syön usein puuroa ja velliä, eivät maistu miltään jos ei ole tehty täysmaitoon.
      Ei ole kolestrolia eikä verenpainetta.
      On öljyäkin kaapissa joissakin tilanteissa voin käyttää sitäkin.

• Taikuritässä

Intolerantin maitojuomaa, oivariinia leipiin. Ruuan valmistukseen ehtaa voita ja lepomiseen myös ja aina. Ei pulla ole pulla, jos siihen ei ole käytetty kunnon aineita - saati korvatillikka.
        Voi antaa makua.
        Salaatteihin laitan virgin-oilia, jos laitan ja sen kanssa sitruunamehua tai viinietikkaa.
        Puuroissa taasen on oltava kunnon voisilmät. Sama syy: maku.
        On kolesterolia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10651
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      3319
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      228
      2230
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      2043
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      2
      1442
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1154
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1140
    8. 176
      1034
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      999
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      959
    Aihe