Marraskuun mietteitä

Lorenaa

Tulin tähän huoneeseen ennalta arvaamattomasti ulkomaailmasta. Valkoiset seinät kertovat tilasta joka on rajattu verholla kolmen hengen huoneesta omaksi tilaksi, seinällä kolme ammottavaa reikää, kertovat TV:n katselumahdollisuutta ei ole, ainoastaan kello seinällä' mittaa lineaarista aikaa, Tiesin, minun on tullut aika levätä- sopeutua tähän järjestelmään-niin sopeuduinko?????? Kaikki tapahtui nopeasti, olin saanut Stroken, joka jätti minulle voimattomuudem vasempaan käteen ja jalkaankin. Kävelykepistä tuli seuralaiseni.

Ulkoapäin huoneeseen tulivat joskus hoitajat, lääkäri, omaiseni ja ystävät. Heidän mukana tuli huoneeseen lineaarinen aika samalla tulvahti aistittavakseni ulkomaailma, opin näkemään kerrotut kielikuvat käsinkosketeltavan selvästi. Oleminen oli niin pelkistettyä, että opin näkemään paljon ääneen lausumattomia minua koskevia asioita, tavoista ajatella tulevaisuuttani. Olin siis tullut johonkin uuteen ulottuvuuteen johon itselläni ei ollut mahdollisuutta paljonkaan vaikuttaa.

Öisin valveilla ollessani, olen kuvitellut lepääväni meren valkealla hiekalla, auringon paisteessa
kuunnellut mielikuvissani meren mainikien kuohuja, lintujen kaukaisia ääniä, viimein nukahtanut toiveiden täyttämään uneen. Herätessäni mieleeni tulvahti lahjakas pianisti Izumi Tateno, hän joka loihtii flyygelistä vasemmalla kädellä suoraan sydämeeen meniviä ihania sointuja. Kaikki on sittenkin mahdollista.

Palasin omaan kotiini sydän tulvillaan toivoa ja uskoa toipumisestani liki entistä kuntoa. Opin aistimaan elämässäni on sittenkin rakkautta, toivoa, vapaus uskoa omaan toipumiseeni, taitavien
fysioterapeuttien johdolla. Tarvitsen aikaa ja halua kuntouttaa itsseäni, hiljentyä kuuntelemaan
elämää sen eri muodoissa, ottaa vastaan tyynin mielin vaikeudet, uskoa- toivoa asioiden menevän parempaan pikkuhiljaa, kiirehtimättä liikaa.
Elämä jatkuu, vastoinkäymisistä huolimatta, näin toivon.

L.

9

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • " olin saanut Stroken"

Kiitos Lorenaa ihanasta kirjeestäsi, mutta mikä on tuo Stroken, jota Wiki ei löytänyt?
      Hyvin palautui mieleeni aika Töölön sairaalassa 1974, jossa todellakin venyin kallovedossa 2 kk ja lisät, kun opettelin sitten kävelemään ja toinen mokoma meni toipumiseen sitten kotona.

Uskon, että sinulla on valoisa luonne ja usko toipumiseesi koska se on tärkein, koska eikös se niin ole, että "tuleen ei saada jäädä makaamaan", vaikka joskus tuntuisikin toivottomalta, kuten minulla aluksi, kun rukoilin ja mietin pari viikkoa, kuinka päiväni päättäisin. Onneksi en niin saanut toteutettua ja siksi en osallistu tuolla toisaalla huudeltuun elämän lopettamiseen, sillä ei tämä elämä niin pitkä ole, etteikö sitä jaksaisi loppuun katsella.

Mitään kauhukuvia en käy tässä "maalailemaan", miten kävi tuttavalle tai serkunkumminkaimalle, sillä jokaisella on varmasti jonkinlainen kokemus, vaikka joillakin se voi olla toivottoman tuntuinen, johtuen tietenkin vain Sipilästä ja Orposta, kun ei ajatella, että on niin monta muutakin mahdollisuutta.

Ihanaa, että jaksoit tulla tänne kertomaan kuulumisesi ja kuuntele mielimusiikkiasi, sillä se todellakin voi viedä jopa kivut, saati alakulon omaan vointiinsa.

• Hei Loreenaa, olin katsellut nimimerkkiäsi aloituksissa, tervetuloa kotiin ja joukkoomme taas. On ollut onni matkassa, ettei pahemmin käynyt, toki yhä useampi toipuu lähes ennalleen.
      Tuo fysioterapian apu, ja muukin asioiden toimittaminen aluksi, onkin välttämätöntä,...järki-ihmisenä osaat asiasi järjestääkin, ihanaa että olet oma itsesi positiiviselta ajattelultasi ja toiveikkuudellasi.

Olet ajatuksissani, toipumisiin heippa 🌷

• Lorenaa

Aamu valkeni vaaloisana, lumisena, aivankuin ilmaistakseen pikkujoulu- adventtiaika on lähestymässä. Niin tämäkin synkkä syksynaika jää muistojen joukkoon.
        Joulukuu tuo mukanaan monia juhlalisuuksia, ei vähiten Suomi on ollut itsenäinen maa
        6.12, 2017 100 vuotta, ja niistä juhlallisuuksista vomme saada monia välähdyksiä TV ohjelmien sekä paikallisten juhlallisuuksien muodossa, kuunela Finlandia-hymniä Maamme laulun säveliä kuunnellessa.

Isovanhenpamme ovat kertoneet muistoja menneiltä ajoilta joita olemme innokkaina mieliimme painaneet. Nyt on sopiva aika muistella niitä. Laaapsuuskodissani oli ja asu Alma-täti, joka kertoi varattomaan perheesen syntyneensä, hänet myytiin taloon pikkupiiaksi vain 5vuoden ikäisenä mutamalla kymmenellä pennillä. Alma osasi lukea ja kirjoittaa, kertoi ja opetti meille monia asioita elämän kulusta. Pidin Almaan yhteyttä hänenloppuvuosiin asti. Muistan häntä rakkaudella, hän opetti meille tytöille elämän moninaisia eteentulevia ns. "naisen juttuja".
        Hän oli elämässäni yksi elämäntapojen, elämisen mallin ohjaaja.

Näin monet muistot pulpahtavat mieleen lapsuusajalta ja ovat niitä arvokkaita, hyviä kauniita muistoja.

• Lorenaa kirjoitti:

Aamu valkeni vaaloisana, lumisena, aivankuin ilmaistakseen pikkujoulu- adventtiaika on lähestymässä. Niin tämäkin synkkä syksynaika jää muistojen joukkoon.
        Joulukuu tuo mukanaan monia juhlalisuuksia, ei vähiten Suomi on ollut itsenäinen maa
        6.12, 2017 100 vuotta, ja niistä juhlallisuuksista vomme saada monia välähdyksiä TV ohjelmien sekä paikallisten juhlallisuuksien muodossa, kuunela Finlandia-hymniä Maamme laulun säveliä kuunnellessa.

Isovanhenpamme ovat kertoneet muistoja menneiltä ajoilta joita olemme innokkaina mieliimme painaneet. Nyt on sopiva aika muistella niitä. Laaapsuuskodissani oli ja asu Alma-täti, joka kertoi varattomaan perheesen syntyneensä, hänet myytiin taloon pikkupiiaksi vain 5vuoden ikäisenä mutamalla kymmenellä pennillä. Alma osasi lukea ja kirjoittaa, kertoi ja opetti meille monia asioita elämän kulusta. Pidin Almaan yhteyttä hänenloppuvuosiin asti. Muistan häntä rakkaudella, hän opetti meille tytöille elämän moninaisia eteentulevia ns. "naisen juttuja".
        Hän oli elämässäni yksi elämäntapojen, elämisen mallin ohjaaja.

Näin monet muistot pulpahtavat mieleen lapsuusajalta ja ovat niitä arvokkaita, hyviä kauniita muistoja.

Loreena!
        Olen aina ajatellut,että jos voimani ja elintoimani vähenisvät täällä korvessa,kuka olisi se ihminen joka kyseilisi perääni?
        Vaikka olen hesassa syntynyt,en ole hesalainen.
        Ei meillä ole kattava verkosto,vaikka sote antaa niin ymmärtää.
        Se elinpiiri,missä asumme,antaa turvan tai turvattomuuden jatkohoidoille?
        Henkiinjäämisenmahdollisuudet ovat rajattuja asuinkunnastasi riippuen?
        Ei minua auta vaikka olen Hesassa syntynyt.Asuinpaikkani määrää saanko hoito vaiko en?
        Loreena!Kotiinpalamisiin ama

• Tsemppiä voimistumiseesi, Loreena. Muut ovat jo niin kauniisti osanneet toivottaa sinulle hyvää toipumisaikaa, joten minä vain tyydyn moikkaamaan.
      Kaikkea hyvää
      toivoo Makriina

• Ramoona_

Vaikuttavasti kerrot sairaalakokemuksiasi, ja onhan tuollainen aina pysäyttävä asia. Hyvä, että jaksat kirjoitella ja jakaa kokemuksiasi ja tuntojasi.

Vuosien vieriessä lapsuuskodin tunnelmat, opetukset ja evästykset näyttäytyvät aina vaan arvokkaammassa valossa, niitä arvoja on hyvä jättää perinnöksikin. Saadaan kansakuntana juhlavuoden lopulla nauttia ja iloita itsenäisyysjuhlallisuuksista, monista kulttuuritapahtumista, juhlavalaistuksista luonnossa ja kaupungeissa. Mielestäni suureen juhlaan saa vaikka vähän tuhlatakin, erottuu arjesta, tärkein on kuitenkin juhlamieli. Koko adventin aika on valoisa keidas kaamosajassa.

Hyvää toipumista ja valoisaa mieltä !

• Tervehdys_Mialta

Hyvällä - ja toivoa täynnä olevalla - mielellä paranet varmaan nopeasti,
      tulppa on aina vakava tilanne, mutta pääsit hoitoon onneksi nopeasti!

Vaikka sairaalassa hoidetaan miten hyvin, niin silti kaipuu kotiin on läsnä
      ja kotiutuminen on kuin juhlaa.

Miten kauniisti kuvailitkaan paluusi tunnelmia:

"Palasin omaan kotiini sydän tulvillaan toivoa ja uskoa toipumisestani liki entistä kuntoa. Opin aistimaan elämässäni on sittenkin rakkautta, toivoa, vapaus uskoa omaan toipumiseeni, taitavien
      fysioterapeuttien johdolla. Tarvitsen aikaa ja halua kuntouttaa itsseäni, hiljentyä kuuntelemaan
      elämää sen eri muodoissa, ottaa vastaan tyynin mielin vaikeudet, uskoa- toivoa asioiden menevän parempaan pikkuhiljaa, kiirehtimättä liikaa.
      Elämä jatkuu, vastoinkäymisistä huolimatta, näin toivon."

Sitä toivomme me muutkin!
      Kaikkea hyvää sinulle! 🍀🍀
      toivottaa Mia onnenapiloiden kera.

• Mia-ennen-Satu

Olin aikaisemmin Satu-nikillä, sen ehkä muistat, ja sinä olit jo Re . . . .?
        ( en nyt kirjoita kokonaan, kun en ole satavarma.)

• eihyväheilu

Perättäisinä päivinä lumitöitä. Tänään rankemmat. Otti jo voimille. Peltikatolta tippunut paksu lumikerros tukki myös pääsyn talousrakennuksen eri oviin. Liiteriinkin.
      Nyt oli jo märkä lumi katkonut sähkölinjoja. Parhaillaan oli tuhansia talouksia vailla sähköä.
      Huomiseksi on luvattu tuulta ja pyryä. Täytyypä ottaa pakasteesta uunipaistia vahvalla silavakerroksella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä

Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh
      Maailman menoa
      68
      3997
    2. Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?

Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli
      Sinkut
      83
      3296
    3. Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt

Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit
      Maailman menoa
      87
      3077
    4. Mitä muutoksia tekisit

kaivatullesi? Miten on? Muista olla REHELLINEN 📸
      Ikävä
      96
      2903
    5. Luterilaisen kirkon koko kastekaava on väärä

Uudessa testamentissa on kaksi täysin ristiriidassa olevaa kastekäskyä Matt 28:19 ja Ap. t. 2:38. Matteuksen evankeluimi
      Kaste
      41
      2614
    6. Seksuaalinen ahdistelu, naisten vähättely ja törkeä käytös naisia kohtaan kukkii rakennustyömailla

Tällainen lienee ihan tavallisista kaikilla "äijävaltaisilla" työpaikoilla. Kaikki miesvaltaiset alat eivät ole toksise
      Maailman menoa
      223
      2432
    7. Miten Yxäri iskettiin?

Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j
      Sinkut
      210
      2335
    8. Kerro minulle

Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö
      Ikävä
      67
      2282
    9. Rakkaalle J miehelle.

Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.
      Ikävä
      91
      2211
    10. Kristinuskossa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä

Jeesuksen kehoitus kastamiseksi Isän ja Pojan ja PH:n nimeen. Matt 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun
      Kaste
      402
      2158
    Aihe