Meneekö marinoitu hauki yhdeltä seisomalta,
Suhiseeko silakka suupielissä,
Auttaako ahven muistiasi päivänvaloon,
Sippaako särki suussasi,
Kuiskaako kuha järvien salaisuuksia,
Mutiseeko muikku mitään,
Loimuaako lohi nakkipannulla?
Oletko ollut koskaan kalarakas
43
545
Vastaukset
- ettätällaistatänään
Ei, mutta olen ollut palarakas.
Ei koskaan yhtenä suupalana,
vaan siivu siivulta nautiskellen. Lapsena narrasin lohta mato-ongella. Pienet saaliit sai kissa. Nykyisin vonkaan kalat marketin kalatiskistä joko fileenä tai medaljongiksi leikeltynä. Niin helppoa ja hyvää. Jouluna kauppahallista sitten useammanlaista valmiiksi pyöriteltyä.
En tietenkää lohta vaan ahventa ja särkeä lähinnä. Saalis oli vissiin heikko kun ei kasvattanut järkeä ;).
- Kala.kuivalla.maalla
Eikö kalalla ollut anova katse kun katsoitte sllmästä silmään.
Kala.kuivalla.maalla kirjoitti:
Eikö kalalla ollut anova katse kun katsoitte sllmästä silmään.
En nähnyt kalan silmässä mitään tunnetta. Sen verran et kirkkaat oli, ainaki niillä mitkä päätin pitää. Toisaalta en ymmärrä sellaista hupikalastusta että pyydetään kalat niin että ne saa vammoja ja sitten palautetaan takaisin veteen nuolemaan haavojaan, hyi.
- kapakkakala
Veden antimet koukuttaa ja houkuttaa syviin vesiin kalastelemaan
https://youtu.be/c1E8dEZrVfw- Taikuritässä
Graavia eli raakana ainakin jouluksi. Ja mädit nam. Smetanaa ja sipulia nam.Aika salaa saa ostoshommat tehtyä itsepalvelukassan kautta.
- Kiitosateria
Taikuritässä kirjoitti:
Graavia eli raakana ainakin jouluksi. Ja mädit nam. Smetanaa ja sipulia nam.Aika salaa saa ostoshommat tehtyä itsepalvelukassan kautta.
Lipeä kala se vasta vois olla herkkua ;)
Joka kerta kolahtaa , kun ilman jään maistiaisia
Nyt ymmärtää tytär tää ....
Se jokin ....
https://m.youtube.com/watch?v=IIPsIDvPABo - Lipsuu-pahasti
Kiitosateria kirjoitti:
Se jokin ....
https://m.youtube.com/watch?v=IIPsIDvPABoEn saa koskaan lipeä kalaa koska se aina lipeää sormistani, on se vaan liukas ja vikkelä.
- Taikuritässä
Kiitosateria kirjoitti:
Se jokin ....
https://m.youtube.com/watch?v=IIPsIDvPABoEi lipeäkalaa. Lemu jo on niin karmea, että sisuskalut menee ympäri.
Jos naisen sydämeen vatsan kautta, yrittäisi tuolla, ei onnaa. - lipeäkala
Taikuritässä kirjoitti:
Ei lipeäkalaa. Lemu jo on niin karmea, että sisuskalut menee ympäri.
Jos naisen sydämeen vatsan kautta, yrittäisi tuolla, ei onnaa.Vanha sanonta ei joka tilanteeseen päde.
Kalat aina maistuu jos on tarjolla tuoretta :-)
Näin iltaan jotain tunnelmallista
https://youtu.be/WlSjCzTcXjY - Taikuritässä
Niin. Kuha ois kuhaa. Tykkään eniten.
Musiikki ol' kaunista. - Kuhankierros400metrii
Taikuritässä kirjoitti:
Niin. Kuha ois kuhaa. Tykkään eniten.
Musiikki ol' kaunista.Jouko Kuha oli juoksija. Kolmen tonnin esteet bravuuri. Siellä vesihaudassa ei saanut onkia Kuhaa.
- Taikuritässä
Haa. Varsin nopea Kuha. Omasi maailmanennatyksen jossain vaiheessa.
Hän on kahdeksanneksi nopein maailmassa vielä tuolla tuloksellaan.
- kalarakas
Mää seuduilla näillä oon tunnettu kalamies,
ja Eemeliksi mä ristitty oooooonnn !!! - Per-kel
Tykkää meren antimista :)
- Antaa-Saa-Ottaa
Minulle meren antimia ovat Tallinnan ja Tukholman laivat.
Kala on hyvä sapuska.
Pakkasessa on muutama pala vielä itse kalastettua haukea.
Viime viikolla tein soppaa. Hauki mökkijärvestä, Peruna, sipuli, porkkana, omasta maasta. Kyllä oli nammm.
Naapuri sai verkolla monta siikaa.
Lohta ostan talvisin aika paljon, saa omegaa hyvin.
Särki on ihan hyvä kala.
Appeni teki aikoinaan suolasärkeä.Meneekö marinoitu hauki yhdeltä seisomalta?
- Miten marinoisin mä hauen, tiedä en, kalakeittoonko käyttäisin tai paistaisinko pannulla vai veisinkö naapurin kissalle kaveriksi, ellei kelpaa se kummallekaan herkuksi.
Suhiseeko silakka suupielissä?
- Silakka on kuollut jo ennen kuin suuhuni uimaan pääsee. Se on voinut uida jo pitkään fileinä sinappikastikkeessa tai mausteisessa etikkaliemessä, tai ehkä se voisi paistua voisella pannulla yhdessä kaverinsa kanssa pihviksi, pitäisiköhän antaa sille suolaa ja tilliä mausteeksi ennen jauhoissa kierittelemistä.
Auttaako ahven muistiasi päivänvaloon?
- Ahven auttaa nauttimaan elämästä ja kukostakin, se maistuu herkulta aina ja opettaa kaloja perkaamaan.
Sippaako särki suussasi?
- Elävää särkeä en suuhuni laita, enkä ole ihan varma kuolleestakaan.
Kuiskaako kuha järvien salaisuuksia?
- Kuha ei paljasta järven eikä omiakaan salaisuuksiaan, mutta monenlaista herkkua voi tarjoa meille kaikille.
Mutiseeko muikku mitään?
- Muikku on lopettanut mutinat, mutta pannulla voi voi ja muikku suhista ja sähistäkin vähän.
Loimuaako lohi nakkipannulla?
- Ei todellakaan loimua siinä, kun ei ole nakkipannua eikä nakkeja. Lohi voi loimuta laudalle naulattuna tai uunissa ja joskus paistinpannullakin. On suurta herkkua, jos on luonnollisesti saanut luonnossa kasvaa ja elämästään nauttia.- Rkstnruokaa
Kala on todellakin lihoista parasta. Jos taivaassa on ruokaa niin sen nimi on smetanalohi.
- Olen-Lihaisa-Lahna
No, kun on sanonta, että esimerkiksi maatila lyödään lihoiksi, niin muuttuuko se kaloiksi?
kalastaminen on kivaa vaikka mitään ei saisikaan. kalat hankin yleensä helpommilla pyydyksillä kalatiskiltä. ahvenfilettä aina kun on tarjolla, muuten tulee usein ostettua kirjolohta, silakkaa tai kuhaa, kesällä silliä uusien pottujen kyytipojaksi. olen siis kalarakas.
- kalankylkiluut
minua kiinnostaisi, onko ruodottomia kaloja ollenkaan?
- kalapuikkoviikset
kalankylkiluut kirjoitti:
Pakastealtaasta löytyy ruodottomia kuten Seiti.
- O-Orvokki
kalankylkiluut kirjoitti:
Onko ruodottomia kaloja luonnossa, järvissä tai merellä?
Vaeltaako kaupungilla luuttomia kissoja, koiria tai ihmisiä? - Tukirangattomia
Entä käärme ja ankerias, onko niillä ruoto?
- Vätyksiä-ovat
Tukirangattomia kirjoitti:
Entä käärme ja ankerias, onko niillä ruoto?
Niillä ei ole selkärankaa.
Ne eivät seiso sanojensa takana kuin miehet. - Taikuritässä
Entäs, jos tulee totaalinen luukato?
- Kaikentakanaonnainen
Miksi kaikki mieähet eivät sitten seiso sanojensa takana vaikka heillä oletettavasti on tukiranka olemassa? Vai onko osteoropoosi syönyt sen haperoksi?
- Taikuritässä
Entäs nahkiaiset ja etanat?
Kumpiakaan en ole edes maistanut. En pysty. En tahdo.
Pystyttekö te? - noin.verrannollisesti
Taikuritässä kirjoitti:
Entäs nahkiaiset ja etanat?
Kumpiakaan en ole edes maistanut. En pysty. En tahdo.
Pystyttekö te?Kyllä mä olen maistanut naista, ovat melkoisia nahkiaisia, ja niiden valmistautuminen johonkin rientoon, on kuin etanaa odottelisi, siis joskus, jotkut...
- Melkeinvegaani
En tahdo maistaa minkään laisia nilviäisiä, olivat ne sitten eläin- tai ihmiskunnasta peräisin.
- Taikuritässä
Osterit?
En ole maistanut.
Tuollaista klöntsää en saisi kurkusta alas.....saatikka näyttäisin kovin hienostuneelta....
Väitetään sensuelliksi ruokalajiksi: lisää muka miehen testosteronia ja pozenzzia.
Mutta pitäisi syödä 50 kpl samantien. Maine liioittelua siis.
Säilötyt pikkusimpukat ja sinisimpukat on syöty.
- kalastajakallet
Mikä idis tuossa kalan naulaamisessa lautaan on valmistamisvaiheessa?
Onko kukaan ollut Lapin eräretkellä ja kalastanut sieltä itselleen aterian minkä nuotiolla valmistanut? Kuulostaa taivaalliselta elämykseltä.Lohta voi loimuttaa laudalla nuotion laidalla. Kypsyy lempeästi ja tarjoaa aisteille iloja koko valmistumisaikansa.
Ei välttämättä tarvitse matkustaa Lappiin asti voidakseen nauttia eräretkistä ja valmistaakseen ruokaa nuotiolla. Kalastaa voi myöskin kaupungissa ja yrttejä sekä marjoja poimia ulkoilualueillakin, ellei pakkaa niitä valmiiksi reppuun jo kotona retkelle lähtiessään.
Etelä-Suomessa voi luontoelämyksistä nauttia luonnon tarjoamassa suojassa, Lapissa voi halutessaan katsella maisemia todella laajallakin alueella. Äänetkin ovat erilaisia, kun tuuli puhaltaa, millaisia ääniä ympäristö tarjoaa, se riippuu ympäristöstä ja kasvullisuudesta, saatko nauttia myös jostain ihan uudesta.
Jo vain, oikea onkihirmu. Tykännyt viskellä matoa järveen, ja nostella kaloja ylös. Itse en laita matoa koukkuun, enkä ota kalaa pois, sitä varten on ollut aina miäs! :-)
Maistuvimmat kalamuistot Kustavissa vastasavustettua kampelaa suoraan paketista rantakivillä, Ahvenanmaalla juuri savustettuja suuria meriahvenia. Ja tietysti ne kotona savustetut Päijänteen pikkusiiat. Savonlinnassa Seurahuoneen kattoterassilla paistetut muikut hyvässä seurassa.- pietari.jos.oisin
Käy useinkin niin, että rakkaus kasvaa syödessä. Kyltymättömänä käyn rääpimässä rakkauden rippeitä uunivadilta hellalta. Rippeet ovat jäähtymässä, että voisi siirtyä huomiseksi jääkaappiin. Usein käy niin, että jääkaappiin ei siirry mitään huomiseksi ja tyhjä vati kulkeutuu tiskialtaaseen.
Joskus on tyytyminen vain tykästymään. Silloin tykästymisen tuoksu tuntuu seuraavanakin päivänä.- kunyöonhiljaa
"Joskus on tyytyminen vain tykästymään. Silloin tykästymisen tuoksu tuntuu seuraavanakin päivänä"
https://youtu.be/oIlOExtJnhM - pietari.jos.oisin
kunyöonhiljaa kirjoitti:
"Joskus on tyytyminen vain tykästymään. Silloin tykästymisen tuoksu tuntuu seuraavanakin päivänä"
https://youtu.be/oIlOExtJnhMOlet ihana 💕
- 1eero
Pitää kaiketi myöntää olevani kalarakas, on kutsuttu usein kalamieheksi, vanhemmiten kun ikää kertynyt ei ole miehuus nuorempien veroinen silloin meni kaikki vapaa-aika kalojen perässä, vaimokin epäili olenko rakastunut kaloihin kun et kotona viihdy epäili jotta tekosyy ja kalatkin ostettu torilta, ne naiset vaikka selkä vääränä ruokaa järvestä kannoin.
Sitä sanotaan, että syökää särkee, se kasvattaa järkee.
Ootkos Eero koskaan kertonut kalavaletta? Minä en oo, mutta noita miehiä olen epäillyt. Jos en ole paikalla, ne lähettää mulle kännykuvia, että kalan vieressä on tikkuaski, jotta uskon.
Sitten on sellainen rumanpuoloinen vitsi kalasta ja Rapalan uistimesta, olet vissiin kuullutkin. En kehtaa tähän laittaa.- 1eero
Tarkotit kun lapsihauki huolestu isähauen lähettyä rapalan perään "
Harvoin sitä pienemmäksi kalan painon ilmoittaa, kerran valehtelin pirruttain kaverille kun alvariisa kyseli " no mitä oot saannu " siihen minä tännäi sain lohen uistimella, ei ole puntaria mut arvelisin jotta lähemmäks kuuskilonen, tää juorukaveri levitteli pitkin kyliä, tosi oli että sain noin kilosen lohen mutta juttu kiersi en tiiä kasvoiko kalan paino. 1eero kirjoitti:
Tarkotit kun lapsihauki huolestu isähauen lähettyä rapalan perään "
Harvoin sitä pienemmäksi kalan painon ilmoittaa, kerran valehtelin pirruttain kaverille kun alvariisa kyseli " no mitä oot saannu " siihen minä tännäi sain lohen uistimella, ei ole puntaria mut arvelisin jotta lähemmäks kuuskilonen, tää juorukaveri levitteli pitkin kyliä, tosi oli että sain noin kilosen lohen mutta juttu kiersi en tiiä kasvoiko kalan paino.Juu, juuri tuota tarkoitin.
Mulla jäi viime kesänä saaliit vähäiseksi. Naapurin mieskin sanoi, ettei aikoin näin huonoa kalavuotta.
Lienee keleillä osuutta asiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133768Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283078Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2782891Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71961- 2321600
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61360- 751281
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2021235Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41071Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321055