Eikö huumevalistus kiinnosta?

nuorennäkökulmasta

Sulle kerrotaan huumeista joka paikassa. Nuorisotalojen seinillä on julisteita, joissa sulle kerrotaan huumeiden vaaroista, koulussa käy huumevalistajia ja koulun vessan seinät täyttyy huumeista kertovista lappusista, kotona vanhemmat hokee huumeisiin hukkuvan rahan määrää ja sitä miten vaarallista on käyttää aineita. Välillä saattaa kyllästyttää tää valistuksen määrä ja saattaa tuntua siltä, että ne on "vaan sanoja" eikä ne merkitse mitään. Mutta ne ei oo "vaan sanoja". Mieti, miks joku kertois sulle asiasta joka ei olis totta? Kaikki jotka kehoittaa sua pysymään huumeista erossa välittää susta ja sun terveydestä. Onko joku joka käyttää huumeita sanonu sulle, että se ois järkevää? Jos on, niin se ihminen ei luultavasti oo käyttäny pitkään! Vaikka sulla miten huonosti menis, ni veikkaan et huumeet ei ratkaise sun ongelmia. Miettippä mitä ihania asioita sulla on nyt, ja mieti jos menettäisit ne. Vaikka tuntuis siltä, ettei elämässä oo enää mitään hyvää, ni iloitse pienistä asioita ja yritä jaksaa eteenpäin!<3 Toivon, että nääkin eivät oo mielestäsi vaan sanoja.
Mitä luulet, kuulostaisko ihmiset paljon vakuuttavimmilta ja kuuntelisko niitä mielummin, jos ne kertois huumeista eri tavalla? Mikä ois sellanen tapa?

6

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huumehörhökö

      Kaikenlaiset provosoivat mainostukset alkoholista ja huumeista ei aina ole kuule täysin totta. Niissä usein demonisoidaan päihteet ja unohetaan täysin kertoa siitä oikeaoppisesta ja vastuullisesta käytöstä. Sanotaan vaan että "Jos juot ni tuut rahattomaks ja surulliseks ja menetät kaikki sun kaverit ja elämänhalun". Kuulostaako sun mielestä oikeelta? Jokainen joka juo ei ole alkoholisteja. Tällanen vääränlainen mainostus on vaan ärsyttävää ja pimittää faktoja. Itse en oikeastaan tiennyt mitä pahaa huumeissa edes oli ennen kuin itse etsin tietoa asiasta, mainostukset ja valistukset ilmoittavat vain "Älä käytä huumeita tai sinusta tulee hullu skitsofreenikko-AIDS-narkkari!"
      Ja kannabis on ihan ok ja sekin on vaan kuule fakta.

      • nuorennäkökulmasta

        @huumehörhökö

        En ottanut tekstissäni kantaa alkoholiin ja sen käyttöön. Huumeilla ei ole oikeaoppista ja vastuullista käyttöä, koska se on vain fakta, että ne ei ole kenenkään terveydelle ainakaan hyväksi.
        "Jos juot ni tuut rahattomaks ja surulliseks ja menetät kaikki sun kaverit ja elämänhalun" Olen kanssasi samaa mieltä, että se on vääränlaista valistusta. En halua yleistää, että kaikille käy tuollein.
        " Tällainen vääränlainen mainostus on vaan ärsyttävää ja pimittää faktoja" Kiva, että ilmaisit mielipiteisiin:) Niissä mainoksissa ja valistuksissa halutaan kertoa pahimpia mahdollisia seurauksia. Huumeilla olisi enemmän käyttäjiä, jos niistä kerrotaisiin niiden hyviä vaikutuksia. Tiesitkös, että kannabis on suomessa laitonta.


      • nuorennäkökulmasta kirjoitti:

        @huumehörhökö

        En ottanut tekstissäni kantaa alkoholiin ja sen käyttöön. Huumeilla ei ole oikeaoppista ja vastuullista käyttöä, koska se on vain fakta, että ne ei ole kenenkään terveydelle ainakaan hyväksi.
        "Jos juot ni tuut rahattomaks ja surulliseks ja menetät kaikki sun kaverit ja elämänhalun" Olen kanssasi samaa mieltä, että se on vääränlaista valistusta. En halua yleistää, että kaikille käy tuollein.
        " Tällainen vääränlainen mainostus on vaan ärsyttävää ja pimittää faktoja" Kiva, että ilmaisit mielipiteisiin:) Niissä mainoksissa ja valistuksissa halutaan kertoa pahimpia mahdollisia seurauksia. Huumeilla olisi enemmän käyttäjiä, jos niistä kerrotaisiin niiden hyviä vaikutuksia. Tiesitkös, että kannabis on suomessa laitonta.

        Kertokaamme siis kaikesta vaarallisesta vain ääritapaukset, eikä mitään hyvää. Saadaanpahan se parkour ja Venäjänmatkat viimein kitkettyä.


      • huumehörhökö
        nuorennäkökulmasta kirjoitti:

        @huumehörhökö

        En ottanut tekstissäni kantaa alkoholiin ja sen käyttöön. Huumeilla ei ole oikeaoppista ja vastuullista käyttöä, koska se on vain fakta, että ne ei ole kenenkään terveydelle ainakaan hyväksi.
        "Jos juot ni tuut rahattomaks ja surulliseks ja menetät kaikki sun kaverit ja elämänhalun" Olen kanssasi samaa mieltä, että se on vääränlaista valistusta. En halua yleistää, että kaikille käy tuollein.
        " Tällainen vääränlainen mainostus on vaan ärsyttävää ja pimittää faktoja" Kiva, että ilmaisit mielipiteisiin:) Niissä mainoksissa ja valistuksissa halutaan kertoa pahimpia mahdollisia seurauksia. Huumeilla olisi enemmän käyttäjiä, jos niistä kerrotaisiin niiden hyviä vaikutuksia. Tiesitkös, että kannabis on suomessa laitonta.

        Niinhän se on, kannabis on laitonta. Mutta silti turvallisempi päihde kuin alkoholi.
        En tarkoittanut, että huumeiden hyviä vaikutuksia pitäisi mainostaa, vaan enemmänkin painottaa siihen että oikeasti kerrotaan oikeaa tietoa eikä aleta liioittelemaan. Jos ilmoitetaan vain, että huumeet ovat hirvittävä juttu, alat näkemään lentäviä appelsiineja ja sitten kupsahdat. Millä tavalla tämä oikeasti valistaa? Mainoksissa usein jätetään kaikki oikeasti tärkeä pois, kuten se, millä tavalla huumeet vaikuttavat, miksi ne oikeastaan ovat vaarallisia ja mitä huumeita ylipäänsä on. Ihmiset pelkäävät heroiinipiikkejä ja LSD-pillereitä, tietämättä siitä, että samaisia huumeita voi käyttää muillakin tavoilla. Ja mainostamatta jää esim. ne sellaiset mitkälie hämärät sekapillerit, joiden käyttö voi olla vaarallisempaa kuin puhtaiden ja "valvotumpien" aineiden. Mainostukset ja valistuskamppanjat pelottelevat, eivät opeta.


      • nuorennäkökulmasta
        jokutyyppi19 kirjoitti:

        Kertokaamme siis kaikesta vaarallisesta vain ääritapaukset, eikä mitään hyvää. Saadaanpahan se parkour ja Venäjänmatkat viimein kitkettyä.

        Anteeksi, en tarkoittanut sitä, että huumeilla pitäisi pelotella ja kertoa vain huonoja puolia. Toki niistä täytyy olla kerrottu kaikenlaiset vaikutukset, joten niistä kerrotaan yleensä pahimmatkin että ihmiset tietävät millaisia aineita ne on.


      • nuorennäkökulmasta
        huumehörhökö kirjoitti:

        Niinhän se on, kannabis on laitonta. Mutta silti turvallisempi päihde kuin alkoholi.
        En tarkoittanut, että huumeiden hyviä vaikutuksia pitäisi mainostaa, vaan enemmänkin painottaa siihen että oikeasti kerrotaan oikeaa tietoa eikä aleta liioittelemaan. Jos ilmoitetaan vain, että huumeet ovat hirvittävä juttu, alat näkemään lentäviä appelsiineja ja sitten kupsahdat. Millä tavalla tämä oikeasti valistaa? Mainoksissa usein jätetään kaikki oikeasti tärkeä pois, kuten se, millä tavalla huumeet vaikuttavat, miksi ne oikeastaan ovat vaarallisia ja mitä huumeita ylipäänsä on. Ihmiset pelkäävät heroiinipiikkejä ja LSD-pillereitä, tietämättä siitä, että samaisia huumeita voi käyttää muillakin tavoilla. Ja mainostamatta jää esim. ne sellaiset mitkälie hämärät sekapillerit, joiden käyttö voi olla vaarallisempaa kuin puhtaiden ja "valvotumpien" aineiden. Mainostukset ja valistuskamppanjat pelottelevat, eivät opeta.

        Hyviä ajatuksia! Se on kyllä totta, että huumeista tulisi kertoa enemmän faktaa, kuin sitä miten pahaksi ne on. Eihän ihmiset voi tietää miksi niiden sanotaan olevat pahaksi jos ne ei tiedä mitään vaikutuksista ja itse aineesta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe