Kamera kuvaa vain sakkonopeudet

Sakotettu

Muutama viikko sitten ajoin kolmen auton jonossa keskimmäisenä. Välimatka edellä ajavaan oli noin 30 metriä.

Edellä ajava ei kameran kohdalla hidastanut havaittavasti. Kamera välähti minun kohdallani. Sakkolapun mukaan nopeuteni oli 79 - rajoitus oli . Todellinen nopeuteni oli siis ollut 81-82 kun muistetaan 3km/h "tekninen vähennys".

Edelläni ajaneen todellisen nopeuden on täytynyt olla kameran kohdalla ainakin 75, koska autojen välimatka ei havaittavasti muuttunut ennen kameraa eikä sen jälkeen.

Kamera oli siis säädetty laukeamaan vasta sakkonopeuksilla. Tämä on kyllä hyvin arveluttavaa toimintaa poliisilta, jos ajatellaan, että liikenteenvalvonnan pääasiallinen tarkoitus olisi turvallisuuden parantaminen eikä pelkkä sakkojen kerääminen.

Kyseinen kamera on sijoitettu "sopivasti" suoran loppupäähän. Suoralla on hyvä näkyvyys joka suuntaan eikä tiehen sen varrella liity sivuteitä. Edes hirvivaarasta ei ole varoitusta.

7

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ygfhcvb

      "Tämä on kyllä hyvin arveluttavaa toimintaa poliisilta, jos ajatellaan, että liikenteenvalvonnan pääasiallinen tarkoitus olisi turvallisuuden parantaminen eikä pelkkä sakkojen kerääminen."

      Ethän ihan tosissasi vielä uskonut, että turvallisuuden parantaminen olisi koskaan ollut joku tarkoitus automaattisessa nopeusvalvonnassa? Johan se korkeinta valtiojohtoa myöden tunnustettiin taannoin, että liikenteen nopeusvalvontaratkaisut tehdään fiskaalisin perustein.

      • jurristi

        Noinko se meneekin ? Hyvä kun kerroit. No, paljonko valtio tienaa huomautuksilla ? Poliisi kertoo, että n. 60 prosenttia mitatuista ylinopeuksista on huomautuksia.


      • ygfhcvb
        jurristi kirjoitti:

        Noinko se meneekin ? Hyvä kun kerroit. No, paljonko valtio tienaa huomautuksilla ? Poliisi kertoo, että n. 60 prosenttia mitatuista ylinopeuksista on huomautuksia.

        Yhden nykysuuruisen rikesakon summalla lähettää aika monta huomautusta varsinkin, kun varsinainen manuaalityö teetetään ilmaistyövoimalla, joten helppo niitä siinä sivussa on lähetellä. Näin voidaan toki epätoivoisesti yrittää saada toiminta näyttämään siltä, että joo, liikenneturvallisuuteen sillä koitetaan vaikuttaa, vaikka a) pienillä ylinopeuksilla ei ole yleensäkään ottaen juuri mitään tekemistä sen kassa, ja b) huomautuksilla ei ole mitään vaikutusta mihinkään.

        Tästä asiasta on materiaalia saatavilla aivan riittävästi, ja lainoppineena ihmisenä jurristikin tietenkin ne on lukenut. Sitä, miksi hän nyt tässä asiassa ämpyilee, on vaikea keksiä järkevää selitystä.

        Niille, joita asia muuten askarruttaa, voidaan yhdeksi esimerkiksi tästä päätöksenteosta ottaa ote hallituksen esityksestä, joka tähtää vielä nykyistenkin päättömien rikesakkojen korottamiseen ja lisäksi päiväsakkojen laskentatavan muuttamiseen reilusti suuremmiksi. Tässä esityksessä hallitus sivuaa nykyään samansisältöisellä lailla korvattua asetusta, jossa rikesakot asetettiin nykytasolleen.

        “Rikesakkojen rahamäärät kaksinkertaistettiin 1 päivänä syyskuuta 2015 voimaan tulleella valtioneuvoston asetuksella (1081/2015). Asetuksen perustelumuistiossa arvioitiin, että liikenneturvallisuus on viime vuosina parantunut, eikä rikollisuustilanteen kehitys sinällään viittaa tarpeeseen korottaa rikesakkoja. Korotus oli osa hallituksen päättämiä julkisen talouden välttämättömiä sopeutustoimia (hallitusohjelman liite 6, s. 21), minkä vuoksi rikesakkoja korotettiin selvästi enemmän kuin mitä rahanarvon alentuminen tai sakotettujen tulojen kehitys olisi edellyttänyt.”

        Melkoinen oksymoroni oli myös:

        "Sakkojärjestelmällä ei ole valtiontaloudellisia tavoitteita eivätkä valtiontaloudelliset vaikutukset ole sakkojärjestelmää uudistettaessa yleensä keskeisiä. Sakoilla ei pyritä keräämään tuloja valtiolle, vaan sakkojärjestelmällä pyritään rikollisuuden sääntelyyn ja ennaltaehkäisyyn. Tästä huolimatta päiväsakoilla, rikesakoilla ja yhteisösakoilla on myös fiskaalinen vaikutus. Nyt ehdotettavat päivä- ja rikesakkojen korotukset ovat osa hallituksen päättämiä julkisen talouden välttämättömiä sopeutustoimia"

        Siis jos korotukset olisivat osa hallituksen päättämiä julkisen talouden sopeuttamistoimia, niin osana sakkojärjestelmää niillä ei kuitenkaan olisi valtiotaloudellisia tavoitteita, eivätkä uudistukset olisi valtiotaloudellisesti keskeisiä.

        En jaksa penkoa, että kuka siellä kehtaa tuollaista tekstiä edes kirjoittaa, mutta asia käy hyvin selväksi: automaattinen liikenteenvalvonta nykymuodossaan on fiskaalinen väline, ja sellaisena sitä käytetään ja kehitetään. Liikenneturvallisuus ei ole enää edes fasadiperustelu, vaan siitä on luovuttu ihan suosiolla.
        Perustuslakivaliokuntakin muuten, kaiken moittimisensa ohella, kuitenkin kiitteli eräässä lausunnossaan juuri tuota: että hallitus ei ole edes yrittänyt perustella päätöksiä kriminaalipoliittisesti, vaan myöntänyt suoraan, että ei tällä siihen edes pystytä vaikuttamaan, mutta valtiolle saadaan lisää rahaa.

        Jolle tämä kapulakieli ei aukea, alla on tuota sittemmin vastatuuleen joutunutta, ja kohtuullistettua hallituksen esitystä ruotiva Autoliiton kirjoittelema kansankielisempi versio asiasta. Joka jaksaa, niin löytää jopa poliisijärjestöjen kritisoivia lausuntoja aiheesta.

        https://www.autoliitto.fi/tiedote/liikenneturvallisuus-on-jaanyt-sivuosaan-sakkojen-kiristyksissa

        Oma lukunsa on vielä se, että vaikka tieliikenne on jatkuvasti turvallisempaa ja turvallisempaa, ollaan automaattisten kameroiden määrää kuitenkin lisäämässä. Sitä, miksi valvontaa pitää ennestään lisätä, vaikka sillä ei rikollisuuden määrään olekaan vaikutusta, voi sitten jokainen miettiä edellä esitetyn valossa ihan itse. Siihen en nyt viitsi enää työaikaa käyttää, palataan siihen toiste. Esimerkiksi nyt kuitenkin Aamulehden uutinen asiassa. On jotenkin surkuhupaisaa lukea, kuinka poliisitarkastaja ämpyilee turvallisuuskysymyksen kanssa. Vaikka valtiopäiväasiakirjoista on selvästi havaittavissa, että nopeusvalvonnalla on saatu vain häviävän vähän vaikutusta keskinopeuksiin, koittaa poliisitarkastaja silti. Joutuu kuitenkin väkisin pehmentelemään, että "juu, onhan siinä toki muitakin tekijöitä, kuten vaikka kännykkään puhujat".

        https://www.aamulehti.fi/kotimaa/teille-tulee-useita-kymmenia-uusia-valvontakameroita-23474512/

        Kaiken kaikkiaan siis surullinen tilanne, että valtiovalta ei oikein muita työkaluja tunnu löytävän, kuin jatkuvan autoilijoiden lisärahastamisen milloin suoraan veroja korottamalla, milloin vain tällaisilla lähinnä arpaluonteisesti napsahtelevilla "lisäveroilla". Kyllä siinä näinkin lainkuuliainen kansalainen, kuin allekirjoittanut on, rupeaa miettimään, että pitäisikö autossa pitää aina mustaa spraymaalipurkkia, ja pimeän aikaan liikkuessaan ihan vain periaatteesta aina sutata ohiajamansa kameratolpan linssit mustiksi.


    • Kuten käräjäoikeuden tuomari Linda Jussilainen on todennut uhkailuissaan. Ylinopeus on kiellettyä PISTE!!!! Eli jos ajat 80km/h alueella 81km/h niin saat 140€ sakon

    • Ajaa 5km/h alle rajotuksen niin ei tule niitä sakkoja!

    • Sakotettu

      Jos jokainen meistä olisi täysin erehtymätön, ja virheetön, ei kukaan koskaan saisi sakkoja mistään syystä. Ehäpä nimimerkki "Sillei" on tällainen malliyksilö? Minä en ole, vaan ajoin samaa nopeutta kuin edellä ajava, enkä pimeässä huomannut rajoitusemerkkiä.

      Kamera on 500m pituisen suoran loppupäässä, selvässä sakkorysäpaikassa, jossa on joka suuntaan on hyvä näkyvyys, sivuteitä ei liity eikä paikalla ole edes hirvivaaraa. Oikeastaan kameran kohdalle asti voisi olla 80 rajoitus, ja kameran tilalla 70 merkki, koska lähestytään parinsadan metrin päässä olevaa risteystä.

      Mitattu nopeuteni oli 81, josta teknisen vähennyksen jälkeen sakotus perustuu nopeuteen 78.

      Jos kamera olisi säädetty toimimaan huomautusrajalla, olisi edelläni ajanut varmasti tullut kuvatuksi ja minä olisin välttynyt sakolta.

      Käräjille mennään. Turpiinhan sieltä tulee, mutta sen verran pitää poliisin menettelylle protestoida.

      • Jussi..Pussi

        Tietysti jokainen saa kiukutella miten paljon haluaa, mutta kiusanteko mielessä käräjille lähteminen kalahtaa kyllä omaan nilkkaan. Jos on eläkeläinen, niin matkat ja muutaman tunnin odottelu käräjäsalin eteisessä ei paljon olkapäihin ota, mutta työelämässä olevan ei sinne kannata lähteä istuskelemaan, ainakaan silloin kun häviö on varma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      103
      3863
    2. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      48
      2751
    3. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      114
      2569
    4. 24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä

      Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣
      Ikävä
      39
      2078
    5. Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi

      Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu
      Ikävä
      31
      1850
    6. Mulla tulee vaan niin

      Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et
      Ikävä
      26
      1658
    7. Rakastan sua

      Tänäänkin, eilenkin, varmaan huomennakin..
      Ikävä
      27
      1572
    8. Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi

      Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?
      Ikävä
      75
      1405
    9. En tunne, en ymmärrä

      enkä muista 😱
      Ikävä
      22
      1368
    10. Olikohan se

      Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi
      Ikävä
      8
      1311
    Aihe