Paras presidentti kautta aikojen?

Paloma.se.co

IS tekee galluppia kaikkien aikojen parhaasta presidentistä Suomessa. Linkissä pieni kuvaus tai yhteenveto kaikista.
Äänestä ja perustele :)
https://www.is.fi/suomi100/art-2000005476136.html
(Minäkin tulen antamaan oman mielipiteeni hieman myöhemmällä )

11

285

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1eero

Kekkosta tietysti jokainen äänestää, vähän diktaattorimainen muuten aikaansa sopiva.
      Vanhemmat päämiehet unohtuu helposti kuten Svinhufvud, luin kerran kirjan hänestä siinä oli Ukko-Pekka joka ei laittomuuksia hyväksynyt ei hyväksyisi nykyäivän ääripopuleita rasismia.
      Annan ääneni Svinhufvudiille.

• Svinhufvudia äänestän minäkin, Kotkaniemi on nyt kunnostettu, kannattaa käydä katsomassa.

• En voi verrata.
      Jokaisella oli/on oma aikansa.
      Eivätkä muistelmat/kirjat kerro kaikkea tarpeellista.
      Yksi oli luomassa itsenäisyyttä.
      Toinen Perustus-lakia.
      Reissu-Lassi matkusteli paljon.
      Kolmas pelasti maan Ribbentropilla.
      Marsalkka pelasti nahkansa.
      Sivummalle haudattu louskutti myös teko-hanpaitaan.
      Kekkosesta en osaa sanoa pelastiko/loiko hän yhtään mitään.
      Koivisto irti-sanoi YYA:ksen.
      Ahtisaari ja Halonen ei mittää.
      Niinistö on kesken.

H.

• Puolitäysilasi

Jokaisella presidentillä on ollut omanlainen kausi. Kekkosella pisin joten hänet muistetaan parhaiten ja muistan "myllykirjeet" - lähinnä.ja jossain ulkomailla palmuun kiipeämisen :)
        En osaa ainakaan moittia ketään ja varsinkin nykyään , kun presidentti on enemmän seremoniamestari, niin se kannattaa muistaa kaiken loanheiton rinnalla ja uskottelulla, että velat muuttuvat suunnilleen saataviksi kun vaan presidentti vaihtuu. Mikään ei muutu ainakaan paremmaksi jos presidentti vaihtuu ja sitä en usko.
        Jotekin Koiviston kausi jäänyt positiivisena mieleen, lieneekö syynä Manun hiuskiehkura , persoona, tausta vai mikä mutta vuodet vierivät ja Finlandia soi joka vuosi joulukuun kuudes. Ihan hyvässä maassa saamme elää ja valitetaan liian paljon, kun pitäisi pyrkiä näkemään kaikki hyvä ja se mistä on kiitollinen. Parannettavaa varmaan löytyy ikuisesti. Lasi on puoliksi täysi- aina. Ei koskaan puoliksi tyhjä.

• """– Halusin tai en, olin ensimmäinen naispresidentti. Sellaisena se on tärkeätä, sanoo Tarja Halonen."""

Pitääköhän paikkansa, että hän on sanonut noin.
      Katsoin äskettäin netiltä sellaisen, missä Anna Järvinen haastatteli Tarja Halosta.
      Kun Anna mainitsi jotain ensimmäisestä naispresidentistä, niin Tarja oikaisi ennenkuin Anna ehti lauseen loppuun, että hän oli Suomen ensimmäinen naispuolinen Tasavallan Presidentti, eikä naispresidentti.
      Naispresidentti kuulostaa sellaiselta niinkuin naisille ja miehille olisi omat presidenttinsä ja hän oli koko kansan presidentti, eikä vain naisten.

Parasta en pysty äänestämään, sillä minulle suurin osa noista presidenteistä on vain valokuva meidän kansakoulun juhlasalin aulan seinällä. En tiedä heistä enempää kuin mitä nyt tuosta luin.

Kai he ovat jollakin tavalla kaikki olleet hyviä, koska heidät on presidenteiksi valittu.

• Aika vaikea on paremmuusjärjestyksiä miettiä tällaisessa asiassa, jokaista, kun pitäisi osata peilata aikaansa.
      Itse on vaan elänyt oman aikansa, muusta on vain historian kertomuksia.
      Kaipa kallistuisin Kekkosen puolelle, osasi pelata niin kalassa, kuin saunassa.
      Muistaakseni, kun oli 100 000 työtöntä, Kekkosen aikana perustettiin hätäaputöitä.
      Kotini lähelläkin oli tietyömaa sellainen.
      Haapamäellä on tuo Ukko-Pekka veturi. On aika komea kone.
      Lienee kai mainitsemisen arvoista sekin, että naispresidenttikin on ollut.

• Pieni historiankertaus on aina paikallaan ja tietoni noista ensimmäisistä presidenteistä ovat hyvin hatarat. Nyt nousee mieleen kuva poliitikoista ja valtiomiehistä joiden tehtäväksi oli tullut luotsata nuori tasavalta vakaalle pohjalle ja eheyttää luokkavihan ja sisällissodan repimä yhteiskunta. Ståhlberg nousee suurhahmoksi ja Svinhufvud oli myös mies paikallaan, Mannerheimin tähti on laskenut ja historianmaikkani ihannoima Ryti oli velvollisuudentuntoinen mies. Paasikivi vakaannutti ulkopolitiikkaa ja Kekkonen velmuili ruskien kanssa ja hurmasi kansan vahvalla brändillään, mamma tykkäsi Koivistosta yli kaikkien ja minä asuinkin sitten jo ulkomailla Koiviston, Ahtisaaren ja Halosen kausina, elikkä ei minulla ole mitään selvää kuvaa heistä, paitsi että uskon Ahtisaaren ja Halosen olevan olleenhuomattavasti mainettaan parempia presidentteinä.

• Sven-Dufva

Kyllä se on Timo ! Luotsasi Suomen läpi vaikeita aikoja kun ei muilla ollut ryssän luottamusta !

• valitettavasti

Turhia nämä meedian gallupit

• Kysyn.vain

Mikä mielestäsi on järkevää.

• teretule

Täytyy tunnustaa paras. Toivon heille kaikkea hyvää elämässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      675
    2. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      95
      667
    3. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      599
    4. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      16
      578
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      547
    6. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      516
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      515
    8. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      49
      511
    9. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63
      491
    10. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      68