Merkin vaikutus tuotekokemukseen ja mielikuvaan

automotives

Tuli mielenkiintoinen tutkimus vastaan, jossa joukko ihmisiä laitettiin maistelemaan oluita.

Skenaariossa A maistelijat näkivät oluen brändin ja siten heidän mielikuvansa vaikuttivat jopa makuaistimuksiin ja silloin myös vastauskentässä oli hyvin paljon eroja oluiden välillä (Coors, Miller, Budweiser, Pabst, Colt 45, Guinness). Todellisuudessa kaikki edellämainitut ovat 98% samaa lager-tuotantoa eli makuvivahteissa on hyvin vähän eroja Guinnessia lukuunottamatta (Stout = eri hiivatyyppikin valmistuksessa).

Skenaariossa B maistelijat eivät tienneet oluen brändiä, joten niin kalliimman luokan kuin halpis-luokan vertailuoluet arvioitiin samaan ryppääseen eli eroja ei pystytty tekemään lagereiden välillä. Ainoa selkeä ero muuhun ryhmään oli Guinness, joka erotettiin selvästi makunsa ja laatunsa puolesta muusta ryhmästä vaikka brändiä ei tiedettykään (edelleen eri valmistusprosessi ja raaka-aineet, hiiva jne.).

Mitä tekemistä tällä on sitten automerkkien kanssa?

No tämä osuukin hienosti esimerkkinä Volkswagen-konsernin tuotepolitiikkaan ja hinnoitteluun.
Maksat Audista tuntuvaa hintalisää Seatiin verrattuna, vaikka et loppujen lopuksi edes voi tehdä mitään eroa ajon tai tuntuman kanssa halpismerkkiin kun tunnistettaavuustekijät kuten logot ja brändikohtainen mittaristo jne. on poistettu.

Sitten on vaihtoehtona teknisiä eroavaisuuksia, kuten ammattilaisten ja toimittajien sekä useiden autoinsinöörien parempana vetotapana pitämä takaveto, jota voi verrata tässä Guinnesin olueen eli sen ominaispiirteet ja tuntuman tunnistaa, vaikka brändistä ei olisikaan tietoa.

Guinness voi jopa maistua erikoiselta ensimmäisiä kertoja kusen makuista Pirkka-lageria aina juovalle henkilölle, mutta kokemuskentän laajennuttua muutaman toiston jälkeen Guinness tarjoaa hyvin monille eli n. 95% tapauksista paremman elämyksen.

Tätä voi verrata jossain määrin autokokemuksiin: Kun ei ole vielä metriäkään ajokokemusta 2010-luvun takavedoista niin se Skoda tai Seat (Pirkka-lager) tai Audi (Pirkka-lager Karhun tölkissä) tuntuu aivan parhaalta vaihtoehdolta.

53

436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Octavia RS voisikin olla olutbrändinä Pirkka Sport Lager ollen samaa kusivettä kuin normaali, mutta "sporttisemmassa" tölkissä

      • mer-sus

        Milloin videoo pirkka mersu lager oluen juonnista.JUOPPO.


    • michael_jackson

      RS on kaljana vähä niiku joku "tsekkiläinen luostari-erikoisolut", eli jotain tummaa halpaa siirappia ja pulloon lytätty munkin kuva.

      Sitten Suomessa kaiken maailman NYT-liitteen lukijat kiskovat sitä teerenpelissä yli-isoista tuopeista ja toteavat että paskat kyllä nyt kelpaa juoda premium-kaljaa parempana ihmisenä.

    • automotive.experience

      Olisipa muuten mielenkiintoista järjestää maahantuontiorganisaatioiden kanssa koeajotapahtuma jossa autot naamioitu niin, että kuluttaja ei tiedä millä merkillä ajaa (minimoidaan merkkikiiman aiheuttamat vinoutumat).

      Saattaisi itseään ja RS Octaviaansa maailman kovimpana rassina pitävällä alkaa leuka väpättämään ja otsa hikoilemaan kun paljastuu ajotestissä, että takavetoinen esim. takavetoinen Jaguar pieksee tuollaisen etuvetoisen pötkylän täysin tuntumassa, käsiteltävyydessä ja ketteryydessä testilenkillä.

      Sitten renkaat vingutellen raivosta punaisena RS-Keijo kaasuttelee testipaikalta kun hänen "inhoamansa" naamioitu BMW:kin tuntui kovin nautinnolliselta hänen käteensä

      • spätkis

        on siinä vertailu


    • ökkänä

      Asian voi kääntää myös toisinpäin. Jos ajaja ei tunnista automerkkiä, niin Skodan sijasta voikin kuvitella istuvansa Audissa.

      • SkotanSijasta

        Voisi kuvitella istuvansa venäläisessä raitiovaunussa.


      • skoda.hävisi.taas

        Ei tule tapahtumaan. Ehkä epäonnistuneimmat VW:n tai Seatin mallit on mahdollista sekoittaa skotsaan. Kannattaa katkeran ja epäluuloisen skodistin joskus testata se edes Audi jos ei hermot kestä oikeita premium-autoja.


    • osssss

      AudiVWSkodaSeat=sama.

      • ZkodaHolistiKyymanDorka

        Ossss kuvitteletko ajavasi millä kun päästelee menemään Touranillasi.


    • WillitBippelit

      Mä en tiedä, mutta aina kun ajaa bemarilla niin on ihan pakko ajaa 40km/h rajoituksen alueella 160km/h pelkillä etupyörillä... tuppaa aina vähän pukittaa:) Siis 2 ovisella cupilla ...

      • automotive.experience

        Ja siinäkö skodapojulin yön deliriumin tuotos?


      • mer-sus
        automotive.experience kirjoitti:

        Ja siinäkö skodapojulin yön deliriumin tuotos?

        Millon kiihyttely videoo..


    • TSI2012

      Noo... Hesarin Lager-oluiden vertailussa S-ryhmän "Kotimainen Lager" oli voittaja. Karhu ei pärjännyt. Vastaa omaa arvioita. Audi-mies saa puolestani halutessaan maksaa Karhu-pintistä yli . kolme euroa, itse valitsen alle kahden euron Kotimaisen. Ja halutessani Guinessin tai ihan jotain muuta. Tällä hetkellä suosittelen esim. Leffeä...

      • minnesotatherapies

        Ei taida hermot kestää skodan kanssa "elämistä" kun pitää tuolla tavalla ryypätä


      • TSI2012
        minnesotatherapies kirjoitti:

        Ei taida hermot kestää skodan kanssa "elämistä" kun pitää tuolla tavalla ryypätä

        Terveisiä vain aloittajalle, mitäs läksi. Eikö? Taidat olla tosin sama mestari... :)


      • TSI2012
        minnesotatherapies kirjoitti:

        Ei taida hermot kestää skodan kanssa "elämistä" kun pitää tuolla tavalla ryypätä

        kyllähän sen romun kanssa saa korjaamoilla aikaa viettää aivan loputtomaksi. kunhan nyt pääsis edes eroon tuosta skodasta järkevään hintaan niin tilaan heti Toyotan tai Mazdan, toki Honda ja Kia kiinnostaa myös.


      • TSI2012
        TSI2012 kirjoitti:

        kyllähän sen romun kanssa saa korjaamoilla aikaa viettää aivan loputtomaksi. kunhan nyt pääsis edes eroon tuosta skodasta järkevään hintaan niin tilaan heti Toyotan tai Mazdan, toki Honda ja Kia kiinnostaa myös.

        Kun nyt ensin saat jotain jouluateriaa ja päälle pantavaa. Katsotaan sitten sitä autoa.

        Ja ihan oma nimimerkki olis kiva, jookosta?

        Ps. Jotenkin välittyi aiemmin, että olisit jo kaikki Suomen autoliikkeet kiertänyt "Skodan" kanssa. Ei ne huoli sun Skodaa. Virtuaali-autosta ei hyvitetä, niin se vain on. Ei edes romutuspalkkiota. :)


    • Kfkfkjfkfkf

      Totta puhuen jos autoista sen kummemmin ymmärtämätön laitettaisiin sokkotestaamaan etu- ja takavetoja, niin tuskinpa vain arvostaisi takavetoa sen enempää.
      Todellisuudessa takaveto onkin vain osa markkinointia; voidaan perustella se hintaero muka-tekniikalla niille, jotka eivät ihan pelkästä merkistä halua maksaa. Vähän sama kuin Lapparin mainoksissa luotu mielikuvaa raikkaista tunturipuroista, ja onhan tunturipuron vesi periaatteessa parasta, mutta eipä sitä lopputuotteen mausta huomaa. Ja nykyisin Lapparikin tehdään lahtelaiseen kraanaveteen ja niin tekevät BMW ja MB:kin viimein, 50v ajastaan jäljessä, etuvetoja sekä ovat suhteessa suurimpia nelivetojen myyjiä.
      Miksi ihmeessä perinteisten takavetojen merkeillä myydään suhteessa eniten nelivetoja, jos takaveto on parempi kuin etuveto?
      Audilla oli aikoinaan parhaat nelivedot ja hyviähän ne lienevät edelleen, muttei niitä myydä yhtä suurta osuutta kuin Bemarin ja Mersun myynnistä, koska etuveto-Audi ei kaipaa nelivetoa avukseen.
      Miksi ihmeessä etuvetovalmistajat eivät yhtä suurissa määrin esittele uusia takavetoja kuin päinvastoin? Mersun ja Bemarin viime vuosien suurimmat myyntihitit olleet etuvetoja; A, B, CLA, GLA, 1, 1x, 2

      Renault yhtenä harvoista laittoi takavedon uuteen Twingoon. Ratkaisu voisi periaatteessa säästää tilaa, sillä moottori on takakontin alla, jolloin tavaratilakin edelleen löytyy, vain vähän pienempänä ja keula on voitu muotoilla lyhyemmäksi. Piristävä poikkeus, vaan eipä yhdessäkään koeajoraportissa Twingon ajettavuutta kehuta luokkansa parhaaksi. Takaveto ei siis selvästikään tee mitään ihmeitä auton ajettavuudelle. Kääntösäde nyt sentään on takavedoissa yleensä pienempi kuin etuvetokilpailijoissaan, jos jotain pitää mainita.
      Autovertailuissa etuveto-Audi myös yleensä pärjää ajettavuudeltaan erinomaisesti takaveto-kilpailijoilleen. Tämäkinhän olisi mahdottomuus, jos aloittajan lapselliset peräluisuttimien rationalisointiyritelmät pätisivät. Myöntäisit suoraan vaan, että haluat kokea paremmuutta ajaessasi kalliimmalla sekä tykkäät leikkiä Räksää sivusladissa.

    • Kfkkfkfkfkfkfkf

      Ollaanpa täällä näköjään traumatisoiduttu RS:stä. Siinähän kaiketi kuitenkin reilusti enemmän tehoja kuin karvalakkimalleissa ja kaitpa enemmän suorituskykyä eurolla kuin juuri millään kilpailijalla samassa kokoluokassa, että ei sinänsä osu tuohon olutvertailuun, tehon kun kyllä halutessaan huomaa.

      Muuten on kyllä totta, ettei Skodaa ja Volkkaria juuri ajossa erota ja Skoda onkin voittanut testeissä Volkkareita. Mutta ei kyllä erota Mersua ja Bemariakaan etuvedoista, ei se takaveto mitään erityistä nautintoa tuo. Kääntösäde vähän pienempi, moottoritiellä epävakaampia ja ovet menevät kiinni tyylikkään kassakaappimaisesti tömähtäen. Nyt ei kyse talviajosta erityisesti, vaan lähinnä kesäkokemuksista, joihin 2010-luku tuskin on isoa muutosta tuonut.
      No sellainen pieni ilo takavedosta kenties on, että raaskii antaa kaasua vielä mutkassa oltaessa, kun takarenkaat aina suorassa, jolloin noin ei kuluta vetoniveliä eikä renkaita käsittääkseni yhtä paljoa kuin jos etuvedolla antaa kaasua mutkassa. Aika marginaalinen hyöty kuitenkin, kun yleensä mutkassa ei ole tarvetta kiihdytellä isommin.

      • NoPokemonShit

        Jo pelkästään kiihkeästi fanittamaltasi vagilta löytyy "samasta luokasta" rutkasti tykimpiä vehkeitä. Ja huom, ei löydy Sirkus Sariolan valoja eikä typeriä rallilogoja. V8-"äänigeneraattori" on siitä jännä että siitä tulee muutakin kuin sitä ääntä.

        https://www.audi.fi/fi/web/fi/models/a6/rs-6-avant-performance.html

        PS. Maahantuoja ei kutsu tuota urheiluautoksi, saati "täydelliseksi urheiluautoksi"


      • Kkfkfkkgkgkgkg
        NoPokemonShit kirjoitti:

        Jo pelkästään kiihkeästi fanittamaltasi vagilta löytyy "samasta luokasta" rutkasti tykimpiä vehkeitä. Ja huom, ei löydy Sirkus Sariolan valoja eikä typeriä rallilogoja. V8-"äänigeneraattori" on siitä jännä että siitä tulee muutakin kuin sitä ääntä.

        https://www.audi.fi/fi/web/fi/models/a6/rs-6-avant-performance.html

        PS. Maahantuoja ei kutsu tuota urheiluautoksi, saati "täydelliseksi urheiluautoksi"

        Minä nimenomaan pidän Vagia vihoviimeisenä autonvalmistajana, mieluummin ostan sitten vaikka rehdisti Fiatin kuin saksalaista muka-laatua.

        RS:ää en ole missään ylistänyt, eikä koko kottero minua mitenkään kiinnostakaan, kyseisen auton olemassaoloakaan eivät tiedä kuin kaltaisesi karvanoppa-amikset, joiden elinpiirissä RS yhtenä monien muiden joukossa kisailee katu-uskottavuudesta. Ilmeisesti jollain sinua kovemmalla karjulla on sitten RS ollut, kun se noin traumatisoinut.


      • Sirkus_Sariola
        Kkfkfkkgkgkgkg kirjoitti:

        Minä nimenomaan pidän Vagia vihoviimeisenä autonvalmistajana, mieluummin ostan sitten vaikka rehdisti Fiatin kuin saksalaista muka-laatua.

        RS:ää en ole missään ylistänyt, eikä koko kottero minua mitenkään kiinnostakaan, kyseisen auton olemassaoloakaan eivät tiedä kuin kaltaisesi karvanoppa-amikset, joiden elinpiirissä RS yhtenä monien muiden joukossa kisailee katu-uskottavuudesta. Ilmeisesti jollain sinua kovemmalla karjulla on sitten RS ollut, kun se noin traumatisoinut.

        Kyllä nyt taas Skodisti selittelee


    • premiumia.eikö

      https://www.vaihtoplus.fi/autot/skoda/superb/180457

      skeida takuuseen voi aina luottaa,samoin kestävyyteen,huoleton valinta.

      kyllä kyllä.mutta tiedätkö paljonko se onneton jorma kuka osti tuon skodan uutena,on hävinnyt rahaa.
      Mitäs jos autokauppias huomaa ruostekuplatkin eikä dsg laatikon korjauksesta ole kuitteja..

      Taitaa mennä skottarainen suoraan sulattoon.

      Enimmillään vaihtoon tarjotun bensiiniturbolla varustetun TSI- tai TFSI-auton hinnasta on lähtenyt pois jopa 9000 euroa, ”kun autokauppias on kuullut, mistä moottorista on kysymys”, Tekniikan Maailma kirjoittaa. "

      https://www.is.fi/autot/art-2000005419402.html

      Autokauppias suostuu ottamaan tuollasen TSI skodan suunnilleen ilmaiseksi halliinsa.

    • automotive.experience

      Pitkät luritukset kokemattomat etuvetofanit ovat kehitelleet kun ei muista vaihtoehdoista paskaakaan kokemusta niin helppo puolustella sitä omaa valintaa. Hyvä, että yksi sentään uskaltaa myötää kokemuksen puutteensa eli ei metriäkään ajanut 2010-luvun takavedolla.

      Kuten jo sanottua niin takavetoiset ovat ottaneet 2000-luvulla melkoisia kehitysaskeleita kuten toki autot muutenkin vai ajaisiko VAG-Petteri vielä 2005 viiden tyyliin vapari-2.0 ritsalla?

      Ajonvakautusjärjestelmien kehityksestä sen verran, että ensimmäinen toimiva järjestelmä Euroopassa oli Boschin ja Daimlerin yhdessä lanseeraama viiden 1994-1995 Mercedes S-sarjassa ja sen jälkeen pian E-sarjassa jne. etuvetoihin alkoi nämä järjestelmät löytää tietään pääosin 2000-luvulla.

      Takavetoiseen liittyvät kauhukuvat perustuvat karhun Lada-aikaan ja niihin tarinoihin eli 1980-1990-luvulle, 2017 autojen kanssa näillä kokemattomien vanhentuneilla argumenteilla ole mitään tekemistä muuta kuin, että vetotapa on sama eikä takaveto ole turhaan autoharrastajien, ammattilaisten, autotoimittajien ja alan intohimoisten insinöörien mielestä se paras.

      2000-luvun alkupuolelta takavetoisissa autoissa järjestelmät olivat hyvin tiukkoja ja ehdottoman jäykkätoimisia eikä eri ajotiloja ollut tarjolla. Samaan on todettava, että siinä missä esim. 2004 e46 BMW M3 343hv oli armoton tykki niin nykyään hyvinkin pidetyn korkealle kiertävän vaparikoneen käytännön suorituskyky on parhaimmillaankin kierrätettäessä tasolla M-B C350e.

      Takavetoisten upean ohjauksen esimerkiksi Bemareissa koki kolauksen kun 2010-luvulla viimeisimmätkin mallien ohjaus korjattiin sähköisesti tehostetulla. Tarkkuudesta, tuntumasta ja palautteesta ei päästy sähköisessä samalle tasolle. Samaan aikaan esimerkiksi Mersussa ohjaus oli tietyissä malleissa hieman tahmainen, klassinen Benz-ohjaus.

      2014 C-sarjalainen otti harppauksen eteenpäin perheautoissa. Ajonvakautusjärjestelmä oli monivalintainen, automaatti tehokas (vähän voimansiirron häviöitä ja hienosti välitetty) ja erilaisia setupeja oli paljon valittavissa jo valmistajan tarjoamina. TM talvitestin voitto takavetoiselle C-sarjan farmarille 2015.

      2016 Mercedes E-sarja pisti C-sarjakain paremmaksi. Uusi hinnat alkaen moottori on suorastaan fantastinen tehomääräänsä nähden, yhdessä 9-vaihteisen vaihteiston kanssa, ohjaus on lähellä täydellistä tässä kokoluokassa ja takaveto täydentää kokemuksen. 2017 tuli 3 sija takavetoiselle E220d talviautovertailuissa, mutta selvä voitto farkkuvertailussa TM:ssä takavetoiselle E220d farmarille Volvo V90 D4 ja Audi A6 2.0TDI quattrosta.

      Voisin sanoa, että tässä kokoluokassa ole ollut mahdollista kokea yhtä suurta ajonautintoa kuin uudella E-sarjalla. E-sarjan hybridit täydentävät hienon malliston.

      TM sanoin: "E350e on ajettavuuden aallonharjalla."

      Itseasiassa se on arvosteltu ajettavuuden kannalta jopa uutta BMW 5-sarjaa paremmaksi. Koko 2000-luvun BMW on esim. 5-sarjassa ollut niin ohjaukselta että ajo-ominaisuuksilta hieman Mersua edellä, mutta ei ole enää. Etuvetoisilla ei yleensä ole jo rakenteensa puolesta ollut mahdollisuuksia ajotuntuman kannalta takavetoisille.

      2015 eteenpäin näemme sähköautojen ja hybridien esiinmarssin. Tällöin käy viimein selväksi etuvedon surkeus kun painonjakauma muuttuu jopa talviajon kannalta epäedullisemmaksi (lähemmäs optimia eli 50/50 joka ei toimi etuvedossa). Lisäksi kun kustannukset samat etu/takavetoisessa sähköautossa niin etuvedossa ei ole mitään järkeä muuta kuin etuvetofanaatikkojen mielestä (ennen etuvedolla polttomoottoriautoissa kustannusetu tuotannossa)

      • Kgkkgkgkgkgkg

        Siinäpä sitä asiantuntemusta, josta tosin melkein kaikki keskittyi muuhun kuin vetotavan vaikutukseen. Luistonestot, vaihteistot ja moottorit tuli kehuttua, ikään kuin ne olisivat vetotavan ansiota.
        Kuten sanottua, Audit pärjäävät ajettavuusarvioissa varsin hyvin vertailuissa takavetokilpailijoihinsa. Ja Twingo takavetona taas ei ole luokkansa paras.

        Omat kokemukseni edelleen edellisvuosikymmeneltä, mutta eipä viestisi tuonut mitään valoa siihen, että miksi tällä vuosikymmenellä takaveto tuntuisi niin paljon paremmalta nimenomaan kuivalla asfaltilla, normaalissa sutimista välttelevässä ajossa? Talviajossa ovat varmaan järjestelmien kehittymisen myötä petranneet, muttei mikään elektroniikka voi kumota fysiikan lakeja.

        50/50 ei ole mikään optimi kuin joissain harvoissa tilanteissa. Mutta ei se sitä ole radalla, kiihdytysautossa, kaupungissa eikä moottoritiellä. 50/50 toimii etuvedossa ihan hyvin, mutta maksimikiihdytyksissä keula voi tietenkin keventyä ja se viedä pitoa, mutta tämäkin ongelma aika marginaalinen.
        Voi toki olla, että sähköaika tekee takavedoista kilpailukykyisiä. Se on sitten, nyt on nyt. Ihan kivahan se olisi järkiperustellulla takavetoisella ajaa.


      • 1.2TSI
        Kgkkgkgkgkgkg kirjoitti:

        Siinäpä sitä asiantuntemusta, josta tosin melkein kaikki keskittyi muuhun kuin vetotavan vaikutukseen. Luistonestot, vaihteistot ja moottorit tuli kehuttua, ikään kuin ne olisivat vetotavan ansiota.
        Kuten sanottua, Audit pärjäävät ajettavuusarvioissa varsin hyvin vertailuissa takavetokilpailijoihinsa. Ja Twingo takavetona taas ei ole luokkansa paras.

        Omat kokemukseni edelleen edellisvuosikymmeneltä, mutta eipä viestisi tuonut mitään valoa siihen, että miksi tällä vuosikymmenellä takaveto tuntuisi niin paljon paremmalta nimenomaan kuivalla asfaltilla, normaalissa sutimista välttelevässä ajossa? Talviajossa ovat varmaan järjestelmien kehittymisen myötä petranneet, muttei mikään elektroniikka voi kumota fysiikan lakeja.

        50/50 ei ole mikään optimi kuin joissain harvoissa tilanteissa. Mutta ei se sitä ole radalla, kiihdytysautossa, kaupungissa eikä moottoritiellä. 50/50 toimii etuvedossa ihan hyvin, mutta maksimikiihdytyksissä keula voi tietenkin keventyä ja se viedä pitoa, mutta tämäkin ongelma aika marginaalinen.
        Voi toki olla, että sähköaika tekee takavedoista kilpailukykyisiä. Se on sitten, nyt on nyt. Ihan kivahan se olisi järkiperustellulla takavetoisella ajaa.

        Toki ajo-ominaisuuksista ja autotekniikasta VOI keskustella. Itsekin joskus siitä innostun. Ainakin viisi minuuttia.

        Tämä automotiivi tosin on vain löytänyt tämän palstan ja RS Octavian "syyksi" trollata. Ihan hyvin kohteena voisi olla joku muu ilmiö tai ryhmä. Tai sitten jamppa on todella tyhmä. Ei kai nyt sentään...


      • mer-sus

        Milloin mersun esitely videoo..


      • tupla-std
        1.2TSI kirjoitti:

        Toki ajo-ominaisuuksista ja autotekniikasta VOI keskustella. Itsekin joskus siitä innostun. Ainakin viisi minuuttia.

        Tämä automotiivi tosin on vain löytänyt tämän palstan ja RS Octavian "syyksi" trollata. Ihan hyvin kohteena voisi olla joku muu ilmiö tai ryhmä. Tai sitten jamppa on todella tyhmä. Ei kai nyt sentään...

        Tämä RS-fanaatikko tosin on vain löytänyt tämän palstan ja RS Octavian "syyksi" trollata. Ihan hyvin kohteena voisi olla joku muu ilmiö tai ryhmä. Tai sitten jamppa on todella tyhmä. Ei kai nyt sentään...


      • 1.2TSI
        tupla-std kirjoitti:

        Tämä RS-fanaatikko tosin on vain löytänyt tämän palstan ja RS Octavian "syyksi" trollata. Ihan hyvin kohteena voisi olla joku muu ilmiö tai ryhmä. Tai sitten jamppa on todella tyhmä. Ei kai nyt sentään...

        Olipa omaperäistä? Ei. Myöhästyit.

        Nyt siis Sinun pitää keksiä jotain ihan OMAA. Vaikkapa, miksi perheautopalstalla keskustellaan takavetoisista urheiluautoista. Itse en tiedä niistä mitään, ei kiinnosta, eikä kuulu palstalle.

        Mutta tietääkö "urheiluautoilija" mitään perheautoista ja niiden käyttötarkoituksesta?


      • NoPokemonShit
        1.2TSI kirjoitti:

        Olipa omaperäistä? Ei. Myöhästyit.

        Nyt siis Sinun pitää keksiä jotain ihan OMAA. Vaikkapa, miksi perheautopalstalla keskustellaan takavetoisista urheiluautoista. Itse en tiedä niistä mitään, ei kiinnosta, eikä kuulu palstalle.

        Mutta tietääkö "urheiluautoilija" mitään perheautoista ja niiden käyttötarkoituksesta?

        Olen aiemminkin sanonut, mutta toistan: Automotive faktoittaa ihan perustellusti teitä RS-fanaatikkoja, RS ei nimittäin todellakaan ole urheiluauto kuten maahantuoja väittää. Erityisen nolon tilanteesta tekee se, että täysin normaalin näköiset voimakkaat länsiautot päihittävät nämä tärvimillä ja challenge black -blingipaketeilla varustellut rally sportit tuosta vain.

        Mikäs siinä jos joku juuri kortin saanut on vielä henkisesti mopoiässä ja tuunaa kulkineeseensa sirkus sariolan jouluvalot... Mutta kun nämä räsäilijät eivät näytä olevan "juridisesti" mitään teinejä enää (vain henkisesti ja kenties fyysisesti)....

        Sanoma vain ei mene perille ja siksi on hyvä, että aiheesta on useita aloituksia.


      • hiuy--

        Oho tiedätkö minkä ikäsiä onteinit.


      • Kfkkfkfkgkgkgk
        NoPokemonShit kirjoitti:

        Olen aiemminkin sanonut, mutta toistan: Automotive faktoittaa ihan perustellusti teitä RS-fanaatikkoja, RS ei nimittäin todellakaan ole urheiluauto kuten maahantuoja väittää. Erityisen nolon tilanteesta tekee se, että täysin normaalin näköiset voimakkaat länsiautot päihittävät nämä tärvimillä ja challenge black -blingipaketeilla varustellut rally sportit tuosta vain.

        Mikäs siinä jos joku juuri kortin saanut on vielä henkisesti mopoiässä ja tuunaa kulkineeseensa sirkus sariolan jouluvalot... Mutta kun nämä räsäilijät eivät näytä olevan "juridisesti" mitään teinejä enää (vain henkisesti ja kenties fyysisesti)....

        Sanoma vain ei mene perille ja siksi on hyvä, että aiheesta on useita aloituksia.

        Aika noloa on, että joku RS:lle katkeroitunut reppana kirjoittaa kymmeniä viestejä siitä kuinka surkea RS on ja viettää aikaansa Skoda - palstalla mielenterveyttään hoitamassa.
        RS:hän on marginaalinen malli kaikkien Skodien joukossa, eikä varmaan suurinta osaa Skoda-kuskeista kiinnosta pätkääkään RS:n pärjääminen ”länsiautoja” vastaan. Skoda ostetaan 95%:sti perheen käyttöautoksi ja kuormajuhdaksi, joten on varsin säälittävää, että joku karvanoppa-amis jaksaa käydä Skoda-palstalla katkeraa sotaansa yhtä hieman sporttisempaa Skodan marginaalimallia vastaan.

        Ja ei, en omista Skodaa, enkä tule omistamaan, sillä VW-konserni kusee pahemman kerran ja on itse asiassa tuomittu rikollisjärjestö sivistysmaissa. Joka ikinen DSG pettää ja suurin osa VW:n moottoreistakin ilmeisesti.
        Näistä lämpimistä ajatuksistani huolimatta en ole voinut olla huomaamatta näiden Skoda-palstalla riekkuvien mielenterveysongelmaisten karvanoppaääliöiden möyhöämistä.


      • 2-std
        Kfkkfkfkgkgkgk kirjoitti:

        Aika noloa on, että joku RS:lle katkeroitunut reppana kirjoittaa kymmeniä viestejä siitä kuinka surkea RS on ja viettää aikaansa Skoda - palstalla mielenterveyttään hoitamassa.
        RS:hän on marginaalinen malli kaikkien Skodien joukossa, eikä varmaan suurinta osaa Skoda-kuskeista kiinnosta pätkääkään RS:n pärjääminen ”länsiautoja” vastaan. Skoda ostetaan 95%:sti perheen käyttöautoksi ja kuormajuhdaksi, joten on varsin säälittävää, että joku karvanoppa-amis jaksaa käydä Skoda-palstalla katkeraa sotaansa yhtä hieman sporttisempaa Skodan marginaalimallia vastaan.

        Ja ei, en omista Skodaa, enkä tule omistamaan, sillä VW-konserni kusee pahemman kerran ja on itse asiassa tuomittu rikollisjärjestö sivistysmaissa. Joka ikinen DSG pettää ja suurin osa VW:n moottoreistakin ilmeisesti.
        Näistä lämpimistä ajatuksistani huolimatta en ole voinut olla huomaamatta näiden Skoda-palstalla riekkuvien mielenterveysongelmaisten karvanoppaääliöiden möyhöämistä.

        Miten väittämä

        "Aika noloa on, että joku RS:lle katkeroitunut reppana kirjoittaa kymmeniä viestejä siitä kuinka surkea RS on ja viettää aikaansa Skoda - palstalla mielenterveyttään hoitamassa. "

        eroaa väittämästä

        "Olen katkera RS-fani jonka mielestä RS on ainut oikea urheiluauto ja sitä ei saa verrata mihinkään tehokkaaseen perheautoon"


      • 1.2TSI
        2-std kirjoitti:

        Miten väittämä

        "Aika noloa on, että joku RS:lle katkeroitunut reppana kirjoittaa kymmeniä viestejä siitä kuinka surkea RS on ja viettää aikaansa Skoda - palstalla mielenterveyttään hoitamassa. "

        eroaa väittämästä

        "Olen katkera RS-fani jonka mielestä RS on ainut oikea urheiluauto ja sitä ei saa verrata mihinkään tehokkaaseen perheautoon"

        Se eroaa siten, että tuo jälkimmäinen on SINUN itsesi tässä ja nyt kehittämä tahalliseen väärinymmärrykseen perustuva väittämä.

        Edellinen "väittämä" (siis todellisuudessa yksittäinen mielipide) perustuu palstalla jatkuvaan ja aina samanlaisena toistuvaan kirjoitteluun.

        Ja tämä on mielipide. Vain Suomi24-palstalle sekin pitää erikseen mainita. Kun aina esitetään "väittämiä" eli kriittisiä faktoja ilman perusteita...


      • Vbjjhhhhhjj
        2-std kirjoitti:

        Miten väittämä

        "Aika noloa on, että joku RS:lle katkeroitunut reppana kirjoittaa kymmeniä viestejä siitä kuinka surkea RS on ja viettää aikaansa Skoda - palstalla mielenterveyttään hoitamassa. "

        eroaa väittämästä

        "Olen katkera RS-fani jonka mielestä RS on ainut oikea urheiluauto ja sitä ei saa verrata mihinkään tehokkaaseen perheautoon"

        No esimerkiksi siten, ettei ensimmäisessä väittämässä oteta mitään kantaa RS:ään, se kun on minulle aivan yhdentekevä karvanoppajonnejen lelu ja sinänsä olenkin toisen väittämän asiasisällöstä samansuuntaista mieltä eli RS ei ole aito urheiluauto, vaan piristetty perheauto, jota tosin jotkut jonnet käyttävät pillumagneettina, tai ainakin yrittävät.
        En vaan ymmärrä, että miten tuo yhdentekevä kottero on saanut sinun pääsi noin sekaisin? Vetikö RS-jonne turpiin, veikö naisen?


      • 1.2TSI
        Vbjjhhhhhjj kirjoitti:

        No esimerkiksi siten, ettei ensimmäisessä väittämässä oteta mitään kantaa RS:ään, se kun on minulle aivan yhdentekevä karvanoppajonnejen lelu ja sinänsä olenkin toisen väittämän asiasisällöstä samansuuntaista mieltä eli RS ei ole aito urheiluauto, vaan piristetty perheauto, jota tosin jotkut jonnet käyttävät pillumagneettina, tai ainakin yrittävät.
        En vaan ymmärrä, että miten tuo yhdentekevä kottero on saanut sinun pääsi noin sekaisin? Vetikö RS-jonne turpiin, veikö naisen?

        Näin.

        1.2 TSI Octavialla ajavan näkökulmasta RS Octavia on tosiaankin "hassu" värkki, vaikkakin myös minulle yhdentekevä ilmiö. Tarvittaessa riittävän suorituskykyisiä Skodan malleja riittää. Jokainen saa valita. Mutta se miten "RS" saa yhden automotivaattorin sekaisin on käsittämätöntä. Paitsi, jos ja kun se on ihan vain tavan trollausta, koska saa naurut...


      • parhain.päin

        Kyllä sitä nyt selitellään.


      • 1.2TSIe
        parhain.päin kirjoitti:

        Kyllä sitä nyt selitellään.

        Niin. Takavetoisista urheiluautoista jauhava joutuu selittämään koko elämänsä, miksi jauhaa.


      • 2-std
        1.2TSIe kirjoitti:

        Niin. Takavetoisista urheiluautoista jauhava joutuu selittämään koko elämänsä, miksi jauhaa.

        Niin. Etuvetoisista urheiluautoista jauhava joutuu selittämään koko elämänsä, miksi jauhaa.


      • 1.2TSI
        2-std kirjoitti:

        Niin. Etuvetoisista urheiluautoista jauhava joutuu selittämään koko elämänsä, miksi jauhaa.

        Jos jauhaa. Ja Sinähän jauhat. Urheiluautoista. Ja selität.

        Miksi jauhaa? Koska naurut? Sehän se sulla olikin. Ei mitään, ei minulta pois. Mutta tosi tyhmää, näin aikuisen näkökulmasta.


    • 1.2TSI

      Tämä "automotivaattori" on löytänyt joskus jostain, oliko ihan Helkaman netti-sivuilta mainoksen, jossa RS Octaviaan on liitetty termi "urheiluauto". Lisäksi hän on havahtunut todellisuuteen, että RS Octavia on mallisarjassaan suhteellisen yleinen valinta ja Skoda Octavia kiistatta Suomessa viime vuosien myydyin automalli (ei merkki, kiitos Tojo-Tero huomautuksesta).

      Tällä perusteella siis HÄNELLE kaikki Skodan omistajat ovat ko. autoa urheiluautona pitäviä RS-FANAATIKKOJA, jos kirjoittavat Skoda-palstalle. Tosin urheiluauton määritelmä näissä eri yhteyksissä on tietenkin jäänyt selvittämättä. Eikä sitä Helkaman mainostakaan ole näkynyt, kun on kuulemma Helkaman häpeissään poistanut, mutta legenda elää...

      Valistunut lukija toki tekee ihan omat johtopäätöksensä tällä perheautopalstalla. Myös siitä mikä on oppikirjan mukaista "tahallista väärinymmärrystä", eli trollausta.

      • 2-std

        Väärin, minä toin kyseisen faktan tänne. Hupaisaa miten Helkama on sittemmin poistanut lauseen sivuiltaan. Onneksi Internet ei unohda ja se löytyy archive.orgin hausta.


      • Odkfkfkfkfjjf

      • 1.2TSI
        2-std kirjoitti:

        Väärin, minä toin kyseisen faktan tänne. Hupaisaa miten Helkama on sittemmin poistanut lauseen sivuiltaan. Onneksi Internet ei unohda ja se löytyy archive.orgin hausta.

        Todella hienoa, olet "oikeassa" ja jaksanut tuoda "faktan" tänne. Kiittääkö pitäisi?


      • 2-std

    • anal-logiaa

      Jahas, taas tämä jandero aloitti uuden topicin toisaalla "takavalojen näyttämisestä räsälle". Tähän ketjuun ei sen pokka pidä enää vastailla. Sinänsä säälittävää, mutta niin arvattavaa...

    • Skoda olisi kyllä kuravettä verrattuna muihin autoihin.

      • Mielummin kallista paskaa kuin halpaa paskaa.


      • Quuppa.keiju
        Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Mielummin kallista paskaa kuin halpaa paskaa.

        Millon kallista paskaviteoo?


    • pyöriijalois

      Superb vm 2017 on varmaan huonoin reliant robin -kopio mitä "autokaupoista" saa

    • mer-sus

      Millon videoo 320 gt bmw taka lintulaudasta, joka liikuu sähköllä .Tässä järjetömän tehokaassa kippanassa.Millon videoo m-sport kynnyslistoista 320gt bemussa. Millos videoo mersu amg look 200 huikeat 184 hv.Eikö hävetä. korisarja tuplaputket.haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Automotives

    • Samahavaintotäällä

      Tullut joskus sama mieleen kun pääsin kokeilemaan hybridi-Lexusta.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe