Harkitse muutama kerta menetkö omalla autolla? Liikenteen sujuvuus, riskit ovat ovat toisesta maailmasta mihin olemme tottuneet. Hyvä tietää jos joudut onnettomuuteen, ulkomaalaisena olet aina se syyllinen osapuoli.
https://www.youtube.com/watch?v=XANKcNYvLig
https://www.youtube.com/watch?v=_sggTCJNssU
https://www.youtube.com/watch?v=HODB9_9MiK4
https://www.youtube.com/watch?v=7n3ZWlloZ_Q
Venäjän matkat omalla autolla
21
1688
Vastaukset
- Venäjälle_autolla
Ei taida aloittaja ajanut itse Venäjällä metriäkään, vain noiden videoiden perusteella tehnyt omat johtopäätökset. Itse olen ajanut kuukauden aikana yli 10 tkm pitkin Venäjää ja siinä näki kaikenlaista, myös täysin tyhjiä valtateitä joita sai ajaa kymmeniä kilometrejä ilman yhtään vastaantulijaa.
Venäjällä autoilukulttuuri on vielä suhteellisen nuorta. Nopeudet siellä kyllä on huomattavasti kovemmat esim. taajamissa pääsääntöisesti 60 km/h, mutta todellisuudessa monta kertaa 80-90 km/h, maanteillä 90 km/h ja joskus tuntuu kun itsellä nopeus 120 km/h pinnassa, niin tuntuu että tientukkona ollaan... Lisäksi turvavälejä ei monesti ole laisinkaan eikä talvisin talvirengaspakkoa, kuten meillä Suomessa.
Onhan tuo liikenne siistiytynyt esim. Pietarissa viimeisen 10 vuoden aikana ihan älyttömästi. Aikoinaan vedettiin ruuhkassa kylmän viileästi piennarta pitkin ohi, tänä päivänä sitä ei juurikaan enää esiinny. Ruuhkassa ajaminen myös helpompaa, koska tilaa tulee kun vilkun laitat päälle.
Vielä hieman muistutuksena väkimäärästä virallisten ilmoitusten mukaan:
-Pietarissa asukkaita suunnilleen saman verran kuin koko Suomessa
-Moskovassa asukkaita n. 2,4 kertaisesti kuin koko Suomessa
-Koko Venäjällä asukkaita yli 26 kertaisesti kuin koko Suomessa
Pakkohan noilla väkimäärillä noita onnettumuuksia sattuu ja päätyy nettiin, koska myös kojelautakameroita on huomattavasti enemmän autoihin asennettu kuin täällä.
Kyllä siellä uskaltaa ajaa, ei sitä onnettomuuksilta Suomessakaan vältytä, vähän tulee lunta kehä 3:sen sisäpuolella niin johan pelti rytisee... - Keskustelun-aloittaja
Venäjälle_autolla Kirjoittajalle.
Ei kannattaisi lähteä jonkun ajo kokemuksia jos ei tunne taustoja ja hänen Venäjällä ajamisiaan onko siellä ajettu vai ei.
Yhteensä yli 12 vuotta Venäjällä työskennelleenä ja päivittäin siellä autoa käyttäneenä on Venäjän liikenteestä tullut varsin selkeä kuva. Onnettomuustilastot väestön määräänkin suhteutettuna ovat sitä luokkaa että ihmetellä täytyy jos pidät Venäjällä autoilua turvallisena.
Jos Suomen ja Venäjän onnettomuustilastoja verrataan keskenään niin Suomessa menehtyneiden määrä on jo useita vuosia ollut 200-250 menehtynyttä / vuosi. Jos tuo luku suhteutetaan venäjän suurempaan väestöön eli kerrotaan 26 kertoimella päästään haarukkaan 5200- 6500, tällöin liikennekuolemia olisi Venäjällä suhteessa väestön määrään saman verran kuin Suomessa.
Vielä 1990-luvulla liikenneonnettomuuksien ja onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä pysytteli vuositasolla vakiona, mutta 2000-luvulla sekä onnettomuuksien määrä, että onnettomuuksissa menehtyneiden ja loukkaantuneiden henkilöiden määrä kääntyivät kasvuun, synkin vuosi oli 2003, jolloin liikenteessä menehtyi ennätykselliset 35 602 henkeä joka väestömäärään suhteutettuna on 6-7 kertaa enemmän kuin meillä Suomessa.
Luvut ovat laskeneet tuosta liikenteessä teurastettujen mustasta vuodesta mutta liikennekuolemien määrä pysyy edelleenkin 25000-30000 välissä / vuosi ja on siten 5-6 kertainen Suomeen verrattuna. Tietenkin nuo linkit on otettu Youtubesta mutta ovat todellisia tilanteita ja kertoo että meno on usein kuin villissä lännessä. - SuuriMaa-SuuriToleranssa
Keskustelun aloittaja on tehnyt hyvän aloituksen. Aina kun lähtee automatkalle on syytä perhtyä maan tapoihin ja liikenteen vaaroihin hyvissä ajoin. Kolari linkit (youtubessa) nekin ovat factaa ja kertovat holtittomasta liikenne käyttäytymisestä.
Imetyttää kirjoittajan (Venäjälle_autolla 5.1.2018 8:23) Venäjän liikenteen puolustelu? Kun samalla itsekin toteaa
"Nopeudet siellä kyllä on huomattavasti kovemmat esim. taajamissa pääsääntöisesti 60 km/h, mutta todellisuudessa monta kertaa 80-90 km/h,😳 Kuvitelkaa taajamissa joissa liikkuu lapsia ja vahuksia, on kouluja suojateitä jopa 40 km /h rajoituksia 😱
Ja lisäsi pitkän litanian riskitekijöitä
"Maanteillä 90 km/h ja joskus tuntuu kun itsellä nopeus 120 km/h pinnassa, niin tuntuu että tien tukkona ollaan... Lisäksi turvavälejä ei monesti ole laisinkaan eikä talvisin talvirengaspakkoa, kuten meillä Suomessa" Voi luoja sitten kuitenkin annetaan ymmärtää että väkiluku olisi kaikkeen syynä.
Tuohan on juuri sitä kesärenkailla talvisin koheltamista ilman turvavälejä ja ylinopeutta jne. Täysin päätöntä liikenne käyttäytymistä josta keskustelu on lähtenyt ja josta johtuen liikenteessä kuolee asukaslukuunkin suhteutettuna edelleen 5-6 kertaa enemmän kuin Suomessa ja länsimaissa. Kaikkialla tapahtuu liikenneonnettomuuksia mutta Venäjällä julmetun paljon ja johtuu täysin mielettömästä asenteesta liikenteessä. Kaiken lisäksi autoa ei kannata jättää kadun varteen kun menet ostoksille, se voi lähteä toiseen käyttöön muutamassa minuutissa.
Venäläisen suusta kuulemani mainoslause jota hän suosittelisi matkailun mainontaan
"Tule Venäjälle... autosi on jo täällä: ))- Elämä_on_joskus
Minulla on ollut auto venäjällä tienvarressa kaupungilla yön ylikin, aina ollut aamulla ehjänä odottamassa. Liikenteessäkin pärjää ihan hyvin, sattuuhan siellä paljon kolareita piittaamattomuudesta. Niin sattuu suomessakin, ei niin paljoa tosin. Kannattaa teidän pysyä vain kotimaassa ja ajella sunnuntaisin kylänraittia kirkkoon. Jos joskus uskallatte ulkomaille, liikenne monessa pienessäkin maassa kaaottista. Thaimaassa ei uskalla juurikaan edes tietä ylittää kävellen, saatikka mennä tuk, tukin kyytiin kuolemaan.
- Talvirengas_pakko_on
Kannattaisi perehtyä maan laki asioihin ensin, eikä huudella abc:n kahvipöydästä kuultuja juttuja. Venäjällä on talvirengas pakko, laissa määrättynä.
- Russia-is-Russia
Talvirengas_pakko_on kirjoitti:
Kannattaisi perehtyä maan laki asioihin ensin, eikä huudella abc:n kahvipöydästä kuultuja juttuja. Venäjällä on talvirengas pakko, laissa määrättynä.
"Elämä_on_joskus"
Kyllä russofanit ylistää itänaapuria kun käyvät tankkaamassa 89 Corollaansa rajan takana. Mutta ymmärtäähän tuon kun ABC:llä on kaikki niin kallista, niin hiton kallista. Kannattaisikohan ostaa vielä halvempi auto että jäisi rahaa tankkaamiseenkin.
Autovarkauksista:
Tuskin Venäjälläkään kaikkia autoja yöllä vohkitaan jos jättää yöksi kadun varteen, ainakaan vanhat enää romutus palkkio autoksi kelpaavat eivät kiinnostaa edes autovarkaita, paitsi kori olisi kuparia.
On Venäjällä paljon hyvääkin esim. minulla on tuolla itäpuolella useita hyviä ja pitkäaikaisia ystäviä. Olen myös reissannut Venäjällä vuosi viisumeillani jo 70-80 lukujen vaihteesta 5-6 kertaa vuodessa omalla autollani joskus useamminkin ja tulen reissaamaan edelleenkin eikä autoani ole viety kun katsoo hieman mihin sen jättää, mutta kaveriltani pari vuotta sitten sitten vietiin ja ihan kadun varresta.
Kerron myös mielipiteeni kun katson siihen olevan aihetta, tämähän on vapaan sanan maa, toisin kuin Venäjä josta jotkut Russofanit lienee oppinsa ottaneet kun ovat jo valmiiksi rajoittamassa toisten autoilua vain Suomeen ja kirkkoreissuihin.
On myös hyvä ottaa kantaa kokemusteni pohjalta siitähän se keskustelu alkaa. Tuo toisten keskustelun rajoittaminen lienee tuota itärajan takaista ja jääköön omaan arvoonsa. Thaimaan liikenne on tullut myös riittävän tutuiksi eikä paljon poikkea Venäjän menosta. Onneksi siellä ei tule lunta kuin meillä pohjolassa: )
Kokemuksia:
Pojat oli jättäneet autonsa Venäjällä Vartioidulle pysäköintipaikalle. Kun pojat menivät aamulla hakemaan autoaan niin vartija makasi vodkahöyryissä vartiokopissa ja portit oli auki. Poikia hieman ihmetytti vartijan vastuunkanto ja kysyivät "mitäs äijä olisit tehnyt jos meidän auto olisi yöllä viety"? Äijä totesi että olisin tietysti palauttanut pysäköintimaksun: ) Että sillä lailla naapurissa...
- rallisti
Kyllähän tuo itse liikenne venäjän puolella pääsääntöisesti sujuu hyvinkin lutvikkaasti - välistä tosin tuntuu, että vauhtia on vähän liikaakin.
- omalla-riskillä
Lainaus edellisestä "välistä tosin tuntuu, että vauhtia on vähän liikaakin".
Siinäpä se akilleen kantapää onkin nopeusrajoituksia ei juurikaan noudateta ja kalusto kunnoltaan on varsin kirjavaa. Yläpäästä löytyy "ökyautoja" joilla kaikki on kunnossa mutta vastaavasti toisesta päästä lähes loppuun ajettuja romuja joissa epäkelpo rengastus ja muutenkin vetelee viimeisiään. Kun palkkataso osalla väestöä on ala-arvoinen eikä ole varaa korjauttaa ajokkiaan tai ostaa edes kunnon renkaita niin se vääjäämättä osaltaan näkyy onnettomuustilastoissa. Facta on kuitenkin se että suhteessa Suomeen venäjän liikenteessä menehtyy 5-6 kertaa enemmän ihmisiä kuin meillä Suomessa. Tämä ei tarkoita sitä että tämän takia matka pitäisi jättää väliin. Venäjälle voi hyvin mennä omalla autolla mutta tullin lippu lappu, tarkastus ja tarkastus (neukkujäänne) jälkeen muistaa etenkin talvella että ollaan Venäjällä, päästää takapuskurissa roikkujat suosiolla ohi ja ja muistaa että vastaantulija tai takapuskurissa roikkuja voi talvellakin luistella kesä- tai muuten kelvottomilla renkailla. - Eikunmenoksi
omalla-riskillä kirjoitti:
Lainaus edellisestä "välistä tosin tuntuu, että vauhtia on vähän liikaakin".
Siinäpä se akilleen kantapää onkin nopeusrajoituksia ei juurikaan noudateta ja kalusto kunnoltaan on varsin kirjavaa. Yläpäästä löytyy "ökyautoja" joilla kaikki on kunnossa mutta vastaavasti toisesta päästä lähes loppuun ajettuja romuja joissa epäkelpo rengastus ja muutenkin vetelee viimeisiään. Kun palkkataso osalla väestöä on ala-arvoinen eikä ole varaa korjauttaa ajokkiaan tai ostaa edes kunnon renkaita niin se vääjäämättä osaltaan näkyy onnettomuustilastoissa. Facta on kuitenkin se että suhteessa Suomeen venäjän liikenteessä menehtyy 5-6 kertaa enemmän ihmisiä kuin meillä Suomessa. Tämä ei tarkoita sitä että tämän takia matka pitäisi jättää väliin. Venäjälle voi hyvin mennä omalla autolla mutta tullin lippu lappu, tarkastus ja tarkastus (neukkujäänne) jälkeen muistaa etenkin talvella että ollaan Venäjällä, päästää takapuskurissa roikkujat suosiolla ohi ja ja muistaa että vastaantulija tai takapuskurissa roikkuja voi talvellakin luistella kesä- tai muuten kelvottomilla renkailla.Passintarkistus, autopaperit, auton tarkistus ja tie auki.
- sepumatkaataas
Vuosikymmenten kokemuksella voin sanoa että tullimuodollisuudet ovat nykyään pääsääntöisesti sujuvia. Uusien venäjällä autoilevien kannataa kysellä tankaajilta
ruuhkattomat sopivat rajanylitysajat. Liikenteestä sanoisin turha kiire pois ja antakaa tietä heti jos takana on venäläinen,muuten voi käydä niin että ohitus tehdään oikealtapuolelta.
Autovarkauksista sen verran että rosvoja kiinostaa
neliveto maasturit ja varsinkin avolavat, joten auto häkkiiin yöksi. Jos on navikaattori niin siihen kanataa ostaa ja asenuttaa venäjänkartta ,vaikka Viipurissa. Kartta on välttämätön jotta määränpään kadunnimet menee oikein. Tuttavilta kannatta pyytää tekstari osoiteesta niin menee oikein. - Kesällä-2018-uudelleen
Paljon on tullin muodollisuudet muuttuneet. Joskus 70 luvun lopulla ja vielä 80 luvullakin tullissa saatettiin kaivella ja rautalangan kanssa ja sorkkia autosta joka reikä ja rako, irrotella penkit ja ovien sisä verhoukset, se oli sitä sen ajan neukku touhua. Pietari Vaalimaa välillä ja Pietari Tallinna välillä oli samoin pysähtyminen tienvarteen kielletty, edes pakollisille tarpeille ei voinut pysähtyä kuin tietyissä paikoissa, jos pysähdyit niin taatusti oli varttitunnin sisällä miliisit kyselemässä seisokin syytä.
Vaikka nyt tullissa tuollainen simputus on harvinaisempaa niin vieläkin siellä täytetään ainoana maana Euroopassa auto papereita ja montako päivää ollaan maassa. Jos näistä neuvostoajan jäänteistä luovuttaisiin niin jonot häviäisi saman tien venäjän puolen tullista. Hyvällä onnella nyt pääsee hiljaisen liikenteen aikana rajan yli puolessa tunnissa molemmista tulleista, huonolla tuurilla voi joutua roikkumaan Venäjän tullissa useita tunteja.
Turvallisuuden takia saa liikenteessä olla todella tarkkana, ohittamassa saattaa olla 2 jopa 3 autoa samalla aikaa, jos tie ruuhkautuu ja jonot seisoo niin paikalliset maasturikuskit vetelee ohi kaistojen välisiä nurmikkokaistoja- tai pientareita pitkin. Auto kannattaa ainakin yöksi ajaa vartioidulle, valaistulle ja vankasti aidatulle alueelle tai valvottuun autohalliin, yleensä vähänkin paremmasta hotellista löytyy vartioitu pysäköintipaikka tai -halli. Monet hotellit ilmoittaa pysäköinti mahdollisuudesta mutta on hyvä varmistaa että se on myös vartioitu tai muuten valvottu. Ruuat, juomat, hotellit ja palvelu ovat loikanneet vuosikymmeniä eteenpäin ja hinnat ovat kohtuullisia.
Menin kesällä 2017 Etelä-Viron kautta Pihkovaan joka on noin 230 000 asukkaan kaupunki ja matkaa Viron rajalta Lütasta vain 60 km. Pihkova oli todella positiivinen yllätys, hyvin mielenkiintoinen vireä kaupunki, viivyin vain pari päivää kun jatkoin matkaa Lugan kautta Novgorodiin jossa asukkaita n. 180000. Myös kiinostava paikka ja paljon nähtävää.
Pihkovaan on elävä kaupunki jonne omalla autolla on helppo poiketa. Jos jollain on venäjän viisumi ja on autolla Virossa jopa Tartossa niin suosittelen käymään Pihkovassa paikka kuuluu omiin ensi kesän kohteisiin jonne menen varmasti uudelleen. Tullissakin sujui kaikki paljon nopeammin kuin Suomen ja Venäjän välillä, taisi olla ensimmäinen Venäläinen rajanylityspaikka jossa tullin ja passintarkastuksen tytöt hymyili iloisesti ja toivotti hyvää matkaa. Jotenkin tuntuu että Suomalaiset eivät ole vielä löytäneet Pihkovaa SUOSITTELEN tutustumaan. Meidän valinta Pihkovassa oli Hotel Pokrovskiy juuri uusittu ja todella upea ja hinnat vain puolet Tarton hinnoista.
https://www.booking.com/hotel/ru/pokrovskiy.fi.html?aid=376382;label=bdot-m3*1ylgCGBIKvU6Vkfv03QS98183006176:pl:ta:p1:p2:ac:ap1t1:neg:fi:tikwd-5337606981:lp1030827:li:dec:dm;sid=57a7a6d6d1f3a655347bd6e380e7e005;all_sr_blocks=201081411_106649656_2_2_0;bshb=2;checkin=2018-01-20;checkout=2018-01-21;dest_id=-2989168;dest_type=city;dist=0;group_adults=2;group_children=0;hapos=19;highlighted_blocks=201081411_106649656_2_2_0;hpos=19;no_rooms=1;room1=A,A;sb_price_type=total;srepoch=1515884459;srfid=f9dbb81156c3da4dd620a6438766d2d717391668X19;srpvid=3944a1d5c3610146;type=total;ucfs=1&#hotelTmpl - KotimaaniOmpiSuamiÖgen
Pariisin iltapäiväruuhkassa, Helsmikuussa 2012 sateella, eksyksissä, ja navigaattorin hajottua, en voi muuta kuin sanoa että Venäjän Pietarissa kokemani liikenne on lasten leikkiä verrattuna Pariisin kokemuksiini...
Eipä ole ikinä ollut ongelmia auton kanssa Venäjällä. Virossa nyt keväällä meni joku paikka rikki kaverin autosta kaljanhakumatkalla Latviasta. Hinasivat senkin Tallinnaan korjaamoon ja kuulemma Ifin vakuutuys järkkäs hinaukset ja matkat kotiin. Syyskuussa pitäs lähteä ystävien kanssa etelävenäjälle, lähelle Elbrusin vuoria, lähelle Georgiaa. Ajamalla. Ei pelota tiet vaan se miten jaksetaan ajella. Venäläiset ovat olleet aina todella ystävällisiä enkä epäile että nytkään olisivat muuta. On siinä varmaan katsomista kun vanhaan kasakkakylään ajaa vanha suomalainen poliisiauto...hauskaa tullee olemaan.
- Anonyymi
> lähelle Elbrusin vuoria, lähelle Georgiaa. SNIP On siinä varmaan katsomista kun vanhaan kasakkakylään ajaa vanha suomalainen poliisiauto...
Kabardit ovat (olleet) kasakoita? Ihan uutta tietoa... Anonyymi kirjoitti:
> lähelle Elbrusin vuoria, lähelle Georgiaa. SNIP On siinä varmaan katsomista kun vanhaan kasakkakylään ajaa vanha suomalainen poliisiauto...
Kabardit ovat (olleet) kasakoita? Ihan uutta tietoa...No oltiin kyllä kasakkakylässä lähellä Kaukasus- vuoristoa, noin 300 kilometrin päässä. Lähempänä kylläkin Rostov- on Donia. Kabardeista en sanonut mitään. Käytiin kyllä Dombayssa, Karazay- Tserkessian osavaltion alueella. Hotelli- bussimatkalla.
Totta että se oli jo muslimialuetta.
Matka oli ikimuistoinen. Vuoristoa lähestyttäessä ihmiset ja tavat muuttuivat.
Minareeteista kuului hoilausta tasatunnein mutta yhtään kertaa emme nähneet ketään polvistuvan tai kumartuvan mihinkään suuntaan.
Dombay oli hieno kokemus. Osa Euroopan korkeimpia huippuja. Ihmiset siellä olivat aika tulisia, eivät esimerkiksi tykänneet jos yritimme tinkiä hinnoista kaupoissa.
Ja kyllä, moni pyysi ottaa valokuvan oikean suomalaisen kanssa.
Yksi rengas meni matkalla, Moskovan kehätiellä pamahti kolmas nokialainen paska, no Lukoilin tankkaus- ja kahvipaikka oli lähellä ja vaihdoin renkaan.
Liki 500 litraa dieseliä, litra moottoriöljyä ja kaksi viikkoa meni reissussa.
95 % teistä oli nelikaistaisia ja erittäin hyväkuntoisia verrattuna meidän teihin.
Ihmiset ajaa siellä rauhallisesti, se on pakko koska liikennettä on paljon pääteillä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> lähelle Elbrusin vuoria, lähelle Georgiaa. SNIP On siinä varmaan katsomista kun vanhaan kasakkakylään ajaa vanha suomalainen poliisiauto...
Kabardit ovat (olleet) kasakoita? Ihan uutta tietoa...Kasakat olivat niitä jotka isovihan aikaan ryöstivät, tappoivat, raiskasivat ja veivät lapset orjiksi venäjälle. Eikä tuosta ole montaa sukupolvea.
Juu, kasakat on mukavia.
- Anonyymi
Vuosituhannen alkupuolella siellä oli coolia ajaa miten sattuu ja etenkin kovaa. Nykyisin sääntöjen noudattaminen on paljon trendikkäämpää joten kehitys kehittyy. Toki aina sekaan mahtuu mätämunia mutta missäpä ei.
Ja hämmästyttää kuinka hyvin huomioidaan suojatiellä katua ylittävät ihmiset. (Paino sanalla suojatie, muualla olet herran hallussa) - Anonyymi
Näin 80 luvun puolivälissä Puolan läpi ajaessa en usko liikenteen olevan nyky Venäjällä sen pahenpaa
- Anonyymi
Vain suojatie käytäntö on muuttunut kaupungeissa, muuten kaahataan kuin viimeistä päivää maanteillä ja varsinkin Pietari KADilla. Tolkutonta jynssäyssä kuten jossain pesumainoksessa...
- Anonyymi
Venäjälle ei missään nimessä kannata mennä omalla autollla, tämä aloittajalle tiedoksi. Ota jonkun muun auto.
- Anonyymi
Siihen tarvitaan sitten valtakirja.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä772727Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2811559Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461497- 871351
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3991321Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3941260Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381007Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2929Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun321832Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254822