Kylätuliainen?

eiolerahareikä

Oletteko mitä mieltä tuliaisen viemisestä, kun menette harvemmin kyläillyn luokse?
Minusta jonkinlainen "vieminen" kuuluu itsestään selvänä antaa isännälle/emännälle. Se voi olla kimppu kukkia, kahvipaketti, itse tekemä kakku tai muu vieminen.

Nykynuoret eivät ole saaneet hyvää kasvatusta, eivät osin vanhemmatkaan, vaan tulla tupsahtavat aterioimaan ja olemaan kuin kotiinsa.

72

9845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Määrittele kylä:

      H.

      • eirahareikä

        Tarkoitan kyläpaikkaa jonne mennään vierailulle, en mitään aidan takusta kylämestaa.
        Ja lähinnä vierailu, mistä on sovittu etukäteen.
        Joulunaikaan esim mennään sovitusti ruokailemaan pitkänkin matkan takaa. Niin eikö ole normia että tulijat hoksaavat tuoda sen pakollisen kukan edes tullessaan. Ei sitä vastaanottaja tiedä mistä alesta ovat sen ostaneet. Mutta se ideahan tässä on mihin takerrun.


      • eirahareikä kirjoitti:

        Tarkoitan kyläpaikkaa jonne mennään vierailulle, en mitään aidan takusta kylämestaa.
        Ja lähinnä vierailu, mistä on sovittu etukäteen.
        Joulunaikaan esim mennään sovitusti ruokailemaan pitkänkin matkan takaa. Niin eikö ole normia että tulijat hoksaavat tuoda sen pakollisen kukan edes tullessaan. Ei sitä vastaanottaja tiedä mistä alesta ovat sen ostaneet. Mutta se ideahan tässä on mihin takerrun.

        Karjalassa perhevierailut olivat perinne. Vaikka vierailu oli sovittu veimme ruoat mennessämme, jos oli kyse yli yön vierailusta. Muuten kukat ja kahvipaketti.


    • Kun olin nuori ja vierailin serkkujen kotona maalla en vienyt tulijaisia vaikka viivyin useita päiviä. Serkut puolestaan virailivat kotonani kaupungissa eikä me odotettu lahjoja vierailun maksuksi. Ei ollut ennen vanhaan tapana. Vuoroin vieraissa oli tyyli.
      Miltä ajalta lie tulijaisten anto tullut tavaksi?

      • Määrittele aikasi kylä:

        H.


      • eirahareikä

        Tuskin tuliainen mitään yösijan maksua ole korvaamassa, vaan osoittaa antajasta huomaavaisuuden piirteen.
        Itse vien tuliaisen vaikka en sitä toiselta saisikaan. Enkä lähde moukkalinjalle, joka ei ole osa minua.


      • hunksz kirjoitti:

        Määrittele aikasi kylä:

        H.

        Me kaupunkilaislapset kävimme lomillamme maalla ja maalaisserkut puolestaan vierailivat (kyläilivät) lomillaan meillä. Kun olin maalla siellä oli tapana mennä kyläilemään (kylään) serkkujen naapuritaloihin ilman kutsua. Istua napotettiin pirtin pitkällä penkillä ja emäntä tarjosi meille kahvia ja nisua. Olisi ollut epäkohteliasta tulla paketti kainalossa kylään.

        Kasvatuksesta ei ollut kysymys. Mikäli äitini sisarukset antoivat toisilleen milloin pottusäkin tai lampaanvillalankaa sitä ei meille lapsille kerrottu.


      • Rööperin-ritari
        korppis kirjoitti:

        Me kaupunkilaislapset kävimme lomillamme maalla ja maalaisserkut puolestaan vierailivat (kyläilivät) lomillaan meillä. Kun olin maalla siellä oli tapana mennä kyläilemään (kylään) serkkujen naapuritaloihin ilman kutsua. Istua napotettiin pirtin pitkällä penkillä ja emäntä tarjosi meille kahvia ja nisua. Olisi ollut epäkohteliasta tulla paketti kainalossa kylään.

        Kasvatuksesta ei ollut kysymys. Mikäli äitini sisarukset antoivat toisilleen milloin pottusäkin tai lampaanvillalankaa sitä ei meille lapsille kerrottu.

        Oletko Sä Stadista?
        Vain stadilaiset ovat kaupunkilaisia. Muut pöndejä, sen tietää Hunkszikin.
        Jo Tikkurila on täyttä landea.


      • Rööperin-ritari kirjoitti:

        Oletko Sä Stadista?
        Vain stadilaiset ovat kaupunkilaisia. Muut pöndejä, sen tietää Hunkszikin.
        Jo Tikkurila on täyttä landea.

        Maantieto ja historiakin on aina kiinnostanut minua. Tiedän mm. että sinulla on junalla tuotua pönde-geeniperimää.

        Olisikohan sinunkin aika alkaa kiertää laajemmin maailmaa. Käy ensin vaikka Tukholmassa.


      • löäyy
        eirahareikä kirjoitti:

        Tuskin tuliainen mitään yösijan maksua ole korvaamassa, vaan osoittaa antajasta huomaavaisuuden piirteen.
        Itse vien tuliaisen vaikka en sitä toiselta saisikaan. Enkä lähde moukkalinjalle, joka ei ole osa minua.

        Jos tulee vieraaksi koko viikonlopuksi voisi tuoda jotain ruokaa, varsinkin jos on useampi henkilö. Joku kuppi tai kippo, joka on ostettu tokmannilta kärkkäiseltä ei ole mikään korvaus monen päivän kestityksestä. Minulla on astioita aivan tarpeeksi ja kynttilöitä, joita ei voi edes polttaa, kun ei tiedä miten palavat vai palaako mökki saman tien.


      • eirahareikä
        korppis kirjoitti:

        Me kaupunkilaislapset kävimme lomillamme maalla ja maalaisserkut puolestaan vierailivat (kyläilivät) lomillaan meillä. Kun olin maalla siellä oli tapana mennä kyläilemään (kylään) serkkujen naapuritaloihin ilman kutsua. Istua napotettiin pirtin pitkällä penkillä ja emäntä tarjosi meille kahvia ja nisua. Olisi ollut epäkohteliasta tulla paketti kainalossa kylään.

        Kasvatuksesta ei ollut kysymys. Mikäli äitini sisarukset antoivat toisilleen milloin pottusäkin tai lampaanvillalankaa sitä ei meille lapsille kerrottu.

        Ketjusta on tullut maaseutu vastaan kaupunki tuliaisketju:) Selvästi huomaa olevan kahdenlaista käytäntöä entisaikana, samaten nykyään.
        Tuskinpa mikään kyläpaikka odottaa tuliaista, mutta on se omanlainen ajatus kyläpaikassa.


      • eirahareikä kirjoitti:

        Ketjusta on tullut maaseutu vastaan kaupunki tuliaisketju:) Selvästi huomaa olevan kahdenlaista käytäntöä entisaikana, samaten nykyään.
        Tuskinpa mikään kyläpaikka odottaa tuliaista, mutta on se omanlainen ajatus kyläpaikassa.

        Mitä tarkoittaa "on se omanlainen ajatus kyläpaikassa".


      • eiraha
        korppis kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "on se omanlainen ajatus kyläpaikassa".

        En ole nostamassa tuliaista millekään korokkeelle, mutta luen sen hyviin tapoihin kuuluvaksi. En kä myöskään arvostele ketään tuomisten perusteella, koska olemme kaikki erilaisin arvoin varusteltuja.


      • eiraha kirjoitti:

        En ole nostamassa tuliaista millekään korokkeelle, mutta luen sen hyviin tapoihin kuuluvaksi. En kä myöskään arvostele ketään tuomisten perusteella, koska olemme kaikki erilaisin arvoin varusteltuja.

        Olemme kaikki erilaisin arvoin varustettu? Kaikkiko?


      • eiraha
        korppis kirjoitti:

        Olemme kaikki erilaisin arvoin varustettu? Kaikkiko?

        Takerruit epäolennaiseen sanaan. Olemme yksilöitä, joilla on omat arvostuksemme.


      • Rööperin-ritari kirjoitti:

        Oletko Sä Stadista?
        Vain stadilaiset ovat kaupunkilaisia. Muut pöndejä, sen tietää Hunkszikin.
        Jo Tikkurila on täyttä landea.

        Ritarille sanoisin. Taksini kanssa vuosikymmeniä Helsingissä toimineena maalaisena en kaikkia ritareita arvosta. Sivistyneet Helsinkiläiset eivät tarvitse pelkällä olollaan kehuskella. On upeaa elättää itsensä ja saada hyvää aikaan


    • Hmmm....kyllä yleensä vien tuliaisia, varsinkin jos harvemmin käyn ja aina ensivierailun yhteydessä. Mielestäni kuuluu normaaleihin käyttäytymissääntöihin olla tulematta tyhjin käsin, etenkin harvemmin tai matkan päästä esim. sukulaista tai ystävää tervehtimään, etenkin jos vierailuun liittyy yöpyminen. Ei se tuliainen tarvi olla kallis tai suuri; usein kukat tai pullo viiniä tai likööriä riittää. Kahvipakettikin on ihan hyvä.
      Naapureissa pistäytyminen tai esim tyttären luona viikkovierailulla ei taas edellytä mitään viemisiä, mutta jos olen esim. leiponut niin voin ottaa tuoreen leivän koriin ja hedelmiä lapsille.

    • minusta on kaunis tapa viedä jokin pieni "tuliainen" kun menee vierailulle, vaikkapa aloittajan mainitsemia kukkia tai itse leivottu kakku, varsinkin sellaiseen paikkaan jossa ei joka viikko käydä. tykkään leipoa ja viedä viemisiä lapsienikin perheisiin, vaikka heillä tuleekin käytyä useimmin, annan heille myös leipomuksiani kotiin viemisiksi kun luonani poikkeavat. tuntuu tosiaan siltä, että tuonlaiset pienet kohteliaisuudet ovat kadonneet ihmisten käytöstavoista. muistan jo lapsuudesta, ettei kylään menty "tyhjin käsin" ja lapsetkin usein saivat tulijalta jotain hyvää.

      • suvenkorento12

        Kyllä meidän perheessämme ja suvussamme on ollut tapana viedä tuliaiset, jopa silloin kun olin lapsi. Silloin ne olivat usein juuri jotain "lämpimäisiä", eli kotona leivottuja herkkuja. Meillä kaupungissa ei hypätty naapureissa kutsumatta, mutta jos oli kutsuttu vierailulle, silloin vietiin pieni tuliainen. Lapsuudessani ja nuoruudessani elettiin köyhiä aikoja, joten niillä tuomisilla ei ollut suurta rahallista arvoa, mutta tyhjin käsin ei menty.

        Aikuisena olen jatkanut samaa lapsena opittua tapaa, jos on kutsuttu, viedään aina jotain, usein kaunis kukkakimppu, suklaarasia, viinipullo jos menee illalliselle, tai jotain muuta. Ja jos menen lapsiperheeseen , niin aina myös lapsille omat tuliaiset.

        Sen tiedän, että maalla naapureissa poikettiin noin vain jutustelemassa, eikä silloin tuliaisia viety tai odotettu. Sen tiedän, koska, vietin kesää toisinaan tätini luona maalla. Mutta kyllä yökylään kutsutut toivat aina jotain tullessaan.

        Olemme itse saaneet aina ihania tuliaisia ystäviltämme ja sukulaisiltamme. Oman puutarhan ja kasvimaan tuotteet ovat suuri ilonaihe nyt kun ei ole enää omaa puutarhaa.
        Se tuliaisen arvo ei ole tärkeä, vaan se ajatus, joka siihen liittyy.


    • Aloituksessa kirjoitetaan, että nykynuoret eivät osaa käytöstapoja. Jo lapsena osattiin, osattiinko?

      Oliko kodista saatu opi vai myöhemmin ymmärretty kohteliaisuus. Ei ihme, että on yksinäisiä jos ajatellaan jos menen minun pitää ostaa tulijaisia, näinkö on ?

      En odota lahjoja vierailijoilta.

      • korppis

        Olen ilahtunut vierailijoista, enkä napise tarjoilista, kestitän mielelläni vieraani.


      • Legolassen kanssa oli keskustelut kun lähdimme eka kerran hänen sukulaisilleen kyläilemään. Todennäköisesti hänen ei ollut koskaan tarvinnut puuttua tuliaisten viemiseen, koska edeltäjäni oli huolehtinut asiasta, mutta sen jälkeen kun hän jäi leskeksi ja asui poikansa kanssa ei he mitään tuliaisia koskaan vieneet ja sanoi että ei kuulunut heidän perheessä tapoihin viedä tai odottaa mitään tuliaisia.
        Minulle tuliaisitta meneminen ensi kertaa esim. miehen sukulaisiin olisi ollut todella noloa. Pysähdyimme matkan varrella ostamaan kukkia ja kahvileipää ja hyvin kelpasivat.

        Minäkin ilahdun vierailuista ja laitan mielelläni pöydän koreaksi. En myöskään luokita vieraitani tuomisien perusteella jokainen tekee niinkuin itse katsoo hyväksi. Ei mekään maalla ja sukulaisten kesken (meidän mäellä asui koko isän suku ja ei me oltiin melkein kuin samaa perhettä) mitään tuliaisia viety ja jos vanhempamme veivät jotain tuomisia niin se oli sitten kotona leivottua leipää, perunasäkki tai nippu uusia porkkanoita.
        Luulenkin että tuliaisten vieminen vaihtelee. Siskojeni kanssa on tällaista vieläkin: tuon aina sieltä siemenperunat (luomuviljelijöitä) ja olen tuonut auton takakontin täynnä klapejakin. (viemisiä ne taisi kuitenkin olla...)


    • Per-kel

      Noh mulla kyllä wienerit tai pullapitko tai joululahja.- Riippuu vuodenajasta :)

    • mimmimum-..mi

      No ..se tuliainen on vähän kaksipiippuinen juttu....minä en odota mitään tuliaisia...mutta kyllä itse vien sellaiseen paikkaan esim. jossa en ole ennen vieraillut...tai muutoinkin jos pitkän ajan jälkeen tapaa...Ulkomaan matkoilta toin aina tuliaiset myös....tytär antoi jouluna loppukesän matkatuliaiset ...vaikka en odota ja olen sanonut monasti ei tarvi mitään tuoda....

      • mimmimum-..mi

        Unohtui sanoa...lasten luona kun käyn vien aina jotain mennessäni.....muistui mieleeni poikani pienenä kun hänen kummitätinsä tuli meille....poika pamautti heti ovella lauseen....Mitäs toit ...


    • Saga.Kabinetti

      Niin kauan kuin muistan on viety ja saatu tuliaisia. Riippuu vähän tosiaankin kyläilypaikasta mitä viedään. Ruokajuomia, kukkia jne.
      Mitä olen lapsiani seurannut, niin kyllä he vievät tuliaisia omille kavereilleen ja saavat myös. Ainakin jos välimatkat ovat pidempiä ja tapaavat harvemmin.
      Taitaa olla myös paikkakuntakohtaista nuo tuliaiset. Muistelen, että äitini usein vei "lämpimäisiä" eli leipomuksiaan kyläillessään.

      Mielestäni tuliainen on jollainlailla myös "kiitos kutsusta" -lahja :)

      • Per-kel

        Mie ku en kutsuja odota, käyn aina niiku vähän kuokkimassa :)


      • Saga.Kabinetti
        Per-kel kirjoitti:

        Mie ku en kutsuja odota, käyn aina niiku vähän kuokkimassa :)

        Harvemmin minullekaan kutsuja tulee. Yleensä lapseni soittaa; "sopiiko äiti sulle, että tulisit hoitamaan tenavia silloin ja silloin"?

        Kuokkavierailupaikat ovat käyneet vähiin :(


      • Pullaa-ja-pillimehua
        Saga.Kabinetti kirjoitti:

        Harvemmin minullekaan kutsuja tulee. Yleensä lapseni soittaa; "sopiiko äiti sulle, että tulisit hoitamaan tenavia silloin ja silloin"?

        Kuokkavierailupaikat ovat käyneet vähiin :(

        Lapsi on lapsi. Se soittaa tai tulee piipahtamaan vain jos äidistä / isästä on jotakin hyötyä.
        Muutoin vanhempia pidetään tois arvottomina.


      • Saga.Kabinetti
        Pullaa-ja-pillimehua kirjoitti:

        Lapsi on lapsi. Se soittaa tai tulee piipahtamaan vain jos äidistä / isästä on jotakin hyötyä.
        Muutoin vanhempia pidetään tois arvottomina.

        Heh, nauratti tuo nikkisi, "pullaa ja pillimehua". Ne on nyt siirtynyt lapsenlapsilleni, ainakin jos käydään uimahallilla. Uinnin jälkeen mummolle kahvia ja pullaa, heille pillimehut ja pullaa.


    • Kaupunkilaisena hämmästelen mainintaa, etteivät jotkut kaupunkilaiset ole pitäneet tapanaan viedä minkäänlaisia tuliaisia vierailulle mennessään. Luulen, etteivät omat vanhempani menneet koskaan kylään ilman viemisiä. Vähintään kukkaset ostettiin aina viemisiksi ja usein vietiin jotain muutakin, ostettua tai itse valmistettua.

      Tuoreita kukkia ostan usein sekä omaan kotiin että tuliaisiksi tai muuten vain läheisiä, tuttuja tai naapureita ilahduttaakseni. Kun tapasimme alkuviikolla kaupungilla tyttäreni kanssa, vein hänelle pienen kukkivan ale-kukkapurkin. Tyttäreni ilahtui ja kertoi, että hänen piti käydä ostamassa yhteen kukkapurkkiinsa juuri saamansa kokoinen kukka. Sain vielä myöhemmin viestin, jossa hän kertoi kukan istuneen kauniisti paikkaan, johon hän oli ostamassa uutta. Uusia nuppuja oli pian kuihtumassa olevien kukkien alla runsaasti, joten pikkurahalla oli luvassa paljon iloa. Kukkaset muistuttavat usein antajistaan ja tarjoavat pitkäksi aikaa iloa.

      Mielestäni on mukavaa, jos voin ilahduttaa ihmisiä viemisilläni.

    • pirremiinapa

      Ei meille ole ketään tupsahtanut syömään ja.oleskelemaan!?

      Ihan mielelläni otan tuliaisen vastaan, etenkin jos ei satu olemaan mitään kahvileipää ja vieras tulee ennakkoon ilmoittamatta, kahvipakettikin kelpaa.

      No näillä ajatuksilla toisinkin päin, mutta meillä on muutama tuttu joka ihan painottaa etteimitään saa tuoda, no sit ei viedä.

    • pirremiinapa

      Ei meille ole ketään tupsahtanut syömään ja.oleskelemaan!?

      Ihan mielelläni otan tuliaisen vastaan, etenkin jos ei satu olemaan mitään kahvileipää ja vieras tulee ennakkoon ilmoittamatta, kahvipakettikin kelpaa.

      No näillä ajatuksilla toisinkin päin, mutta meillä on muutama tuttu joka ihan painottaa ette mitään saa tuoda, no sit ei viedä.

      • Bengalitikku

        Vien kukkia, joskus perinteinen ns. parempi kahvipaketti, jonkun sisustuslehden jne. Muttei mitään ylimitoitettua.
        Olipa minulla ystävä, joka ei koskaan tuonut mitään. Kahvit, vehnäset ja leivät kelpasivat. Jotenkin antoi itsestään kitupiikin vaikutelman.
        Huomaavaisuus on tärkeää.
        Toisenhan voi mitätöidä miten vaan ja se on harkittua loukkaamista.
        Sitten on ystävä, joka poikkeaa joskus lenkiltämme käymään, niin en odota mitään. Vastavierailen myös ilman viemisiä. Siis toimin ihmistä myöten.
        Merkkipäivät on juttu erikseen. Siinähän sitä miettii, että mitä ihmettä...


    • flegmaatti

      Kohde ja aihe ratkaisevat. Merkkipäiväkyläilylle vaimoni vie aina harkitun lahjuksen.

      Kysyjän ilmeisesti tarkoittamassa tapauksessa vaimolla on viemisenä jotain paikkakunnallemme tyypillistä nautittavaa tai esine.

      Huvilakylään mennessämme viemme sinne vaihtelevaa ja soveltuvaa syötävää vähintään sen verran kuin arvioimme itse kuluttavamme.
      Minä kuskaan riittävästi olutta ja isännälle jonkun laadukkaan ja hieman erikoisemman lahjuspullon.
      Kuubasta tuotua rommia, Mexicon teguilaa, Strohin 80% rommia, tasokasta maallasviskiä tms.
      Osana vaimon tuliaista on emännän töihin osallistuminen.

      Yhden sortin mökkituliaisena pidän myös sitä, että meillä on aina omat makuupussit mukana.

    • maissiiii

      Minusta on mukava tuliainen viedä kun menee kylään, vaikka kävisni useastikin, aina jotain vien. Ei siinä ole mitään 'pitämisen'tunnetta. Aina on kotona varastossa jotain semmoista, jonka vien mennessäni, välillä jotain itse tehtyä tai sitten kaupasta hommattua, joskus jopa ihan sillä silmällä j hankittua.
      Se riippuu kyllä kyläpaikasta mihin on menossa, sitä tuntee kyläpaikkansa ja tietää mihin voi viedä pussillisen jaffoja ja mihin jotain muuta. Kukkaihmisetkin tunnen ja vien heille kukkia.
      Ei sen viemisen tarvitse mikään iso olla, keväällä kukat on kivoja viemisiä, esikot tai tulppanit.
      Lapsille vien ja lapsenlapsille varsinkin, jotain pientä käteenkäypää sekin on, pääasia, että muistaa jokaisen.
      Lapsilta saan tuliaisen, kukkia yleensä, ja ne tosi mielelläni vastaan otan.

      Totta kait otan vieraan vastaan ilman tuliaisiakin, ei se saa ainakaan mikään este tulolle olla. Johan se on iso tuliainen kun mieleinen vieras kehtoo tänne asti kavuta.

    • Luin ketjun ja keräsin joitakin lauseita asian tiimoilta. Minusta kirjoituksissa tulee esiin itse kunkin tapa asettautua jollekin tasolle yhteiskuntamme hierargiassa.

      Mielenkiintoista oli siis huomata, että syinä paketittomaan vierailuun on moukkamaisuus ja kotikasvatus. Vaikka tuliaisten tuonti on itsestään selvä TAPA meidän kulttuurissamme.

      Aloittaja paheksui, että...."Nykynuoret eivät ole saaneet hyvää kasvatusta"
      "tulla tupsahtavat aterioimaan ja olemaan kuin kotiinsa."

      Pirreltä hyvä huomautus..."Ei meille ole ketään tupsahtanut syömään ja.oleskelemaan!?"
      Ei muuten meillekään ; )

      " Enkä lähde moukkalinjalle, joka ei ole osa minua."
      "pienet kohteliaisuudet ovat kadonneet ihmisten käytöstavoista."

      No joo tällaista...tikun nokkaan asettumista.

      " muistan jo lapsuudesta, ettei kylään menty "tyhjin käsin"
      "Aikuisena olen jatkanut samaa lapsena opittua tapaa, jos on kutsuttu"
      "Mielestäni tuliainen on jollainlailla myös "kiitos kutsusta" -lahja :)"

      Lahja ostetaan siksi, että jo lapsena vietiin pikku kätösissä lahjoja kun kutsuttiin. Entä jos ei kutsuttu, silloinko ei kyläilty?


      Olen lukenut. että nykyisin köyhien lapsilla ei ole varaa osallistua rikkaampien koulukavereittensa syntymäpäiville, saati itse järjestää syntymäpäiväkutsuja.
      Kilpailu syntymäpäiväjuhlien lahjoista on mennyt överiksi. Kotikasvatustako? Kuka on kasvattanut ja mistä kasvattaja on oppinsa ammentanut, omasta lapsuudestako siitä kun ei oikeastaan ollut varaa ostaa lahjoja.

      Kukkia vie moni tulijaisiksi, vaikka niistä voi tulla saajalleen silmin havaittava ongelma.

      Muistan moukkamaisuuteni palautteissa kun joku vuosi sitten kirjoitin vieneeni saunavastan serkulleni hänen välivuosien synttäreille. Meillä suvussa nyt vaan on erilainen tapakulttuuri siihen ei kuulu pönöttäminen.

      Lisää...

      "Olipa minulla ystävä, joka ei koskaan tuonut mitään. Kahvit, vehnäset ja leivät kelpasivat." "antoi itsestään kitupiikin vaikutelman." Ei siis enää ystäväsi.

      "Toisenhan voi mitätöidä miten vaan ja se on harkittua loukkaamista." tää oli paras ; D

      Tulen kylään, mitätöin ja loukkaan antamattomilla tulijaisilla.


      "Huvilakyläystä... "viemme sinne vaihtelevaa ja soveltuvaa syötävää vähintään sen verran kuin arvioimme itse kuluttavamme."
      "Osana vaimon tuliaista on emännän töihin osallistuminen."
      " Yhden sortin mökkituliaisena pidän myös sitä, että meillä on aina omat makuupussit mukana"
      "Kuubasta tuotua rommia, Mexicon teguilaa, Strohin 80% rommia, tasokasta maallasviskiä tms."
      Tervetuloa Lassi viikonloppu vieraaksi mökilleni ensi kesänä, muista tulijaiset mukaan ; )

      No tässäpä sunnuntai päivän "hupitukseni"

      • Bengalitikku

        Voin lisätä. Tuo ystävä on ex-ystävä. Vastavuoroisuutta, kun ei ollut, niin tulee ikävä sivumaku. Hyväksikäyttö. Itse olen melkein sairas kiitollisuudesta eli en halua jäädä kiitollisuudesta velalliseksi.

        Korppis: onko sunnuntaihupituksesi ilkeily. No pidä hyvänäsi. Senhän osaat!


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Voin lisätä. Tuo ystävä on ex-ystävä. Vastavuoroisuutta, kun ei ollut, niin tulee ikävä sivumaku. Hyväksikäyttö. Itse olen melkein sairas kiitollisuudesta eli en halua jäädä kiitollisuudesta velalliseksi.

        Korppis: onko sunnuntaihupituksesi ilkeily. No pidä hyvänäsi. Senhän osaat!

        Etkö pysty sisäistämään tekstiäni. Ilkeä en ole yritin jo muutamaan otteeseen kertoa miksi otin erikantilta osaa tähän emäntä/isäntä hyvä kun taas vieras ilman tulijaisia paha.


      • Bengalitikku

        Kovastipa yksinkertaistat. En edes halua sisäistää tekstiäsi.
        Etpä osunut asian ytimeen: ihminen voi olla itsekäs - vain ottaa. Antaminen on myös ilo - tiettyyn rajaan asti.
        Muistan aikoinaan, kun lainasin ystävälle rahaa. Kylläpä sain odottaa ja pyytää
        lopulta takaisin summan. Siihen loppui lainaamiseni hänelle. Muiltakin oli lainannut, sama käytös.
        Ei se mitään, jos on suurpiirteinen omien rahojen kanssa, mutta uudestaan ei voi enää vippiä saada. Taas voin sanoa, että hyväksikäyttöyritys.
        En kirjoita isännistä tai emännistä, vaan myöskin ihmisluonteista.
        Tälle vipparille maistui.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Kovastipa yksinkertaistat. En edes halua sisäistää tekstiäsi.
        Etpä osunut asian ytimeen: ihminen voi olla itsekäs - vain ottaa. Antaminen on myös ilo - tiettyyn rajaan asti.
        Muistan aikoinaan, kun lainasin ystävälle rahaa. Kylläpä sain odottaa ja pyytää
        lopulta takaisin summan. Siihen loppui lainaamiseni hänelle. Muiltakin oli lainannut, sama käytös.
        Ei se mitään, jos on suurpiirteinen omien rahojen kanssa, mutta uudestaan ei voi enää vippiä saada. Taas voin sanoa, että hyväksikäyttöyritys.
        En kirjoita isännistä tai emännistä, vaan myöskin ihmisluonteista.
        Tälle vipparille maistui.

        Pidätkö kokemaasi ainutlaatuisena, jopa niin, että et pysty sisäistämään aloitusta jossa on kysymys kylään vietävistä tuliaisista.

        No, opit kokemastasi kaiketi, että ei kannata lainata rahaa epäluotettaville ystäville, mutta siitähän ei ollutkaan kysymys.

        Muuten oletko saanut minusta kuvan, että antamisen ilon tunnne on minulle tuntematon?


    • Pitää-olla-reilu

      SuperNOLOA viedä vain kahvipaketti tai onneton kukkakimppu jonka poimii parhaimmillaan tien varrelta.
      Mutta mainittuna itsetehty (tai kaupasta) kakku, leivoksia, pullaa, viinereitä, leipää ja niiden lisukkeeksi se tarjous Costarica ellei ole varaa Juhla-Mokkaan tai Pressaan.

      Toki kilo / kaksi Paistinlihaakin on hieno ele, miksi ei kokonainen ostoskassi täynnä ruokaa.

      Emännälle mekko ja lahjakortti kultaliikkeeseen. Isännälle 200 euron ostoskortti Alkoon tai City-Markettiin tms.

    • Harvoin.vieraita

      Jos on alkoholin käyttäjä, varsinkin paljon, niin omat viinat voisi tuoda, ettei minun ämpärille tule hörppimään. No vähän kärjistin, mutta pari kertaa vieras on juonut kaikki alkoholit, mitä olin varannut.

      • Bengalitikku

        En toista kertaa suuremmalti tarjoilisi. Sanoisin pokkana, että nyt on tipaton kesäkuu, toukokuu, syyskuu. Kauhean vaikeaa ilmaista, jos on pitkäaikainen tuttu. Ryhristäydy. Minä en tarjoile loppasuille kuin fingerporillisen. Pullo kiinni ja sivuun näkösälle.


      • Merkkipäiviä
        Bengalitikku kirjoitti:

        En toista kertaa suuremmalti tarjoilisi. Sanoisin pokkana, että nyt on tipaton kesäkuu, toukokuu, syyskuu. Kauhean vaikeaa ilmaista, jos on pitkäaikainen tuttu. Ryhristäydy. Minä en tarjoile loppasuille kuin fingerporillisen. Pullo kiinni ja sivuun näkösälle.

        Tipaton tammikuu
        Huikaton helmikuu
        Mäskitön maaliskuu
        Herbaton huhtikuu
        Tenuton toukokuu
        Kiljuton kesäkuu
        Häpätön heinäkuu
        Etyylitön elokuu
        Sahditon syyskuu
        Litkuton lokakuu
        Minttuviinaton marraskuu
        Juomaton joulukuu


    • suvenkorento12

      Tässä oli taas hyvä esimerkki keskustelusta, jossa yksi kirjoittajista otti oikeudekseen arvostella muiden kirjoituksia ja vastauksia. Jos hänen tapoihinsa eivät tuliaiset kuulu, niin mitä sitten, se on hänen asiansa. Mehän kerroimme vain omista käytännöistämme.

      Mutta ei hänellä ole myöskään oikeutta lähteä arvostelemaan meidän muitten perheiden käytäntöjä. Tuo jos mikä, oli itsensä tikun nokkaa nostamista.

      • En ole kirjoittanut, että en vie tuliaisia. Kirjoitin tuliaisten vienti on itsestään selvyys se on osa tapakulttuuriamme.

        Jos luet huolella huomaat, että puutuin yhteen yksityiskohtaan kannanotoissa. Siihen kuinka moukkia, kitupiikkejä, mitätöiviä harkitusti loukkaavia, huonosti kasvatettuja jne. ovat jotkut heidän ystävänsä koska eivät tuo tuliaisia.


        Minä en odota vierailtani lahjoja, enkä hauku heitä selän takana, että kyllä kahvi, pulla ja muut tarjottavat kelpasivat, mutta mitään ei tuo ikinä tullessaan.

        Viime kesänä juhlieni jälkimainingeissa ystäväni sanoi minulle, että ensi kesänä järjestämme nyyttikestit, ettei sinun tarvitse kaikkea itse tehdä.

        Ihan kiva ajatus.

        .


      • Saga.Kabinetti

        Saga:
        "Mielestäni tuliainen on jollainlailla myös "kiitos kutsusta" -lahja :)"

        Korppiksen vastaus:
        "Lahja ostetaan siksi, että jo lapsena vietiin pikku kätösissä lahjoja kun kutsuttiin. "
        Saga:
        Kyllä lapsena vietiin synttärisankarille pikku kätösissä lahja.
        Teininä ja myöhemminkin kyläiltiin "nyyttikesteissä".

        Korppiksen kysymys:
        "Entä jos ei kutsuttu, silloinko ei kyläilty?"
        Sagan vastaus:
        Ei, ei kyläilty ellei kutsuttu tai sovittu kyläilystä. Ei kuulunut kaupunkikulttuuriin lapsenakaan kutsumatta kyläily. Kävimme soittamassa kakarana kavereiden ovikelloa ja pyytämässä ulos. Odotimme rapussa sitten jos kaveri sai luvan lähteä ulos.
        Saga jatkaa:
        Sama tapa on jatkunut aikuisena eli ei kyläillä puolin eikä toisin ellei olla etukäteen sovittu. Tapaamiset ovat harvakseltaan ja aina silloin viedään tilanteeseen/teemaan kuuluva tuliainen.


      • antakaa.akan.hourailla
        Saga.Kabinetti kirjoitti:

        Saga:
        "Mielestäni tuliainen on jollainlailla myös "kiitos kutsusta" -lahja :)"

        Korppiksen vastaus:
        "Lahja ostetaan siksi, että jo lapsena vietiin pikku kätösissä lahjoja kun kutsuttiin. "
        Saga:
        Kyllä lapsena vietiin synttärisankarille pikku kätösissä lahja.
        Teininä ja myöhemminkin kyläiltiin "nyyttikesteissä".

        Korppiksen kysymys:
        "Entä jos ei kutsuttu, silloinko ei kyläilty?"
        Sagan vastaus:
        Ei, ei kyläilty ellei kutsuttu tai sovittu kyläilystä. Ei kuulunut kaupunkikulttuuriin lapsenakaan kutsumatta kyläily. Kävimme soittamassa kakarana kavereiden ovikelloa ja pyytämässä ulos. Odotimme rapussa sitten jos kaveri sai luvan lähteä ulos.
        Saga jatkaa:
        Sama tapa on jatkunut aikuisena eli ei kyläillä puolin eikä toisin ellei olla etukäteen sovittu. Tapaamiset ovat harvakseltaan ja aina silloin viedään tilanteeseen/teemaan kuuluva tuliainen.

        Korppis on seiskakymppinen, vakavasti mielenhäiriintynyt, ei kandee ottaa tosissaan sen houruja.


      • Saga.Kabinetti kirjoitti:

        Saga:
        "Mielestäni tuliainen on jollainlailla myös "kiitos kutsusta" -lahja :)"

        Korppiksen vastaus:
        "Lahja ostetaan siksi, että jo lapsena vietiin pikku kätösissä lahjoja kun kutsuttiin. "
        Saga:
        Kyllä lapsena vietiin synttärisankarille pikku kätösissä lahja.
        Teininä ja myöhemminkin kyläiltiin "nyyttikesteissä".

        Korppiksen kysymys:
        "Entä jos ei kutsuttu, silloinko ei kyläilty?"
        Sagan vastaus:
        Ei, ei kyläilty ellei kutsuttu tai sovittu kyläilystä. Ei kuulunut kaupunkikulttuuriin lapsenakaan kutsumatta kyläily. Kävimme soittamassa kakarana kavereiden ovikelloa ja pyytämässä ulos. Odotimme rapussa sitten jos kaveri sai luvan lähteä ulos.
        Saga jatkaa:
        Sama tapa on jatkunut aikuisena eli ei kyläillä puolin eikä toisin ellei olla etukäteen sovittu. Tapaamiset ovat harvakseltaan ja aina silloin viedään tilanteeseen/teemaan kuuluva tuliainen.

        Oliko iso kaupunki, kerrostaloko?

        Itse asuin lapsena sodan jälkeen rakennetussa talossa, omakotialueella, jonne nousi uusia taloja ja lapsia oli jokaisessa talossa. Kyllä me kakarat naapuriin sisään päästiin. Ei seisottu hattu kourassa rappukäytävässä, ei ollut rappukäytäviä kuin ihan keskustan kerrostaloissa, mutta niihin tutustuin vasta isompana kun möin joulun alla eläin aiheisia pesusieniä.

        Lapsuusaikanani ei syntymäpäiväjuhlia juurikaan vietetty en ainakaan muista, että lahjoja toisillemme annoimme paitsi tietenkin kotona privaatisti äiti tai isosisko oli tehnyt jotain nukkejuttuja.

        Teininä vaihdoimme joululahjoja tai synttärilahjoja ystävien kesken. Ystävien kesken meillä oli avoimet ovet eikä tulijaisia viety tai tuotu.

        Asumismuodolla,-alueella lie syy eriäviin kokemuksiimme tuliaisista .


      • antakaa.akan.hourailla kirjoitti:

        Korppis on seiskakymppinen, vakavasti mielenhäiriintynyt, ei kandee ottaa tosissaan sen houruja.

        Oletko ymmärtänyt oikein, palstahan on tarkoitettu 60 -70-vuotiaille.


      • Saga.Kabinetti
        korppis kirjoitti:

        Oliko iso kaupunki, kerrostaloko?

        Itse asuin lapsena sodan jälkeen rakennetussa talossa, omakotialueella, jonne nousi uusia taloja ja lapsia oli jokaisessa talossa. Kyllä me kakarat naapuriin sisään päästiin. Ei seisottu hattu kourassa rappukäytävässä, ei ollut rappukäytäviä kuin ihan keskustan kerrostaloissa, mutta niihin tutustuin vasta isompana kun möin joulun alla eläin aiheisia pesusieniä.

        Lapsuusaikanani ei syntymäpäiväjuhlia juurikaan vietetty en ainakaan muista, että lahjoja toisillemme annoimme paitsi tietenkin kotona privaatisti äiti tai isosisko oli tehnyt jotain nukkejuttuja.

        Teininä vaihdoimme joululahjoja tai synttärilahjoja ystävien kesken. Ystävien kesken meillä oli avoimet ovet eikä tulijaisia viety tai tuotu.

        Asumismuodolla,-alueella lie syy eriäviin kokemuksiimme tuliaisista .

        Iso oli kaupunki ja isot kerrostalot. Oli kyllä siihen aikaan vielä talonmiehet ja heidän rouvansa paimentamassa meitä "kurittomia kakaroita". Ei saanut tallata nurmikoita ;) Rapussa odotettiin ellei talkkari tullut ajamaan pois. Olimme ns. "avainkaulassa lapsia".
        Ei saanut mennä toisten koteihin jos aikuisia ei ollut paikalla. Toisaalta, kun aikuiset palasivat töistä ei heitä saanut häiritä.
        Olimme ulkoilmakakaroita polttopalloleikkeineen ja kaiken maailman kepposineen :)

        Jeps, on asuinpaikoilla ja tavoilla eroavaisuuksia.


      • Saga.Kabinetti
        antakaa.akan.hourailla kirjoitti:

        Korppis on seiskakymppinen, vakavasti mielenhäiriintynyt, ei kandee ottaa tosissaan sen houruja.

        Täällä menee välillä siksakkia nuo vastaukset ja yritin selventää.
        Ei tätä tosissaan tarvitsekkaan ottaa, muttei ole kiva jos toiselle jää epäselvä käsitys mitä tarkoitan :)


      • Saga.Kabinetti kirjoitti:

        Iso oli kaupunki ja isot kerrostalot. Oli kyllä siihen aikaan vielä talonmiehet ja heidän rouvansa paimentamassa meitä "kurittomia kakaroita". Ei saanut tallata nurmikoita ;) Rapussa odotettiin ellei talkkari tullut ajamaan pois. Olimme ns. "avainkaulassa lapsia".
        Ei saanut mennä toisten koteihin jos aikuisia ei ollut paikalla. Toisaalta, kun aikuiset palasivat töistä ei heitä saanut häiritä.
        Olimme ulkoilmakakaroita polttopalloleikkeineen ja kaiken maailman kepposineen :)

        Jeps, on asuinpaikoilla ja tavoilla eroavaisuuksia.

        Onko Pohjois-Karjalassa isoja kaupunkeja?


      • pikkukaupunki
        Tellukka kirjoitti:

        Onko Pohjois-Karjalassa isoja kaupunkeja?

        Joensuu jos sitä suurena kuka pitää.


      • pikkukaupunki kirjoitti:

        Joensuu jos sitä suurena kuka pitää.

        On otettava huomioon, että aikaa lapsuudestamme ja nuoruudestamme on kulunut yli 50-vuotta. Esim. Kainuun väkiluku on vähentynyt suuredto muuttotappion myötä. Helsingin, Tampereen ja Turun seudun alueet ovat hyötyneet maaseudun muuttajista. Joensuun asukashistoriaa en tunne, mutta käsittääkseni Joensuu on nykyisin eläväinen yliopistokaupunki. Olen vieraillut siellä elämäni aikana.


      • korppis kirjoitti:

        On otettava huomioon, että aikaa lapsuudestamme ja nuoruudestamme on kulunut yli 50-vuotta. Esim. Kainuun väkiluku on vähentynyt suuredto muuttotappion myötä. Helsingin, Tampereen ja Turun seudun alueet ovat hyötyneet maaseudun muuttajista. Joensuun asukashistoriaa en tunne, mutta käsittääkseni Joensuu on nykyisin eläväinen yliopistokaupunki. Olen vieraillut siellä elämäni aikana.

        korjaan.....siis suuresti ja usein elämäni aikana 😨


    • kusipääsuku

      Sais sitä jotain tuoda. Ajattelen perheitä, jotka tulevat kutsumatta koko viikonlopuksi. Joka kerta hämmästyin sitä härskiytä miten käyttäytivät. Eivät koskaan tuoneet lakanoita tai pyyhkeitä, vaan jättivät pyykkivuoren jälkeensä. Ruokaa piti olla monenlaista, kun ei tykännyt siitä tai tästä ja varsinkin kakarat olivat hankalia ruoan suhteen. Olisi tuonut edes kahvipaketin, mutta ei.
      Vastavierailulle ei ole päästy samalla tavalla, jos saa sovittua ajan, niin aikaan on pari tuntia ja sittenkin alkaa tuntua, että siinäkin oli liikaa. Hotellissa on yöt vietetty.

      • Paha-akkavainen

        Kerran olen tuollaisessa tilanteessa joutunut ikävän asian eteen. Meille oli kutsuttu illallisvieraat, ruokatarjoilu suunniteltu sen mukaan. Sitten soi ovikello, siellä seisoi sukua koirineen tulossa yökylään. Minä sanoin: "Valitettavasti meille ei nyt käy, meillä on kutsuttuja ystäviä illallisella. Tervetuloa joku toinen kerta." Ja ovi kiinni nenän edestä.
        Tuntui pahalta, mutta inhoan etukäteen ilmoittamatta yökylään tupsahtelevia ihmisiä.


      • pirremiinapa
        Paha-akkavainen kirjoitti:

        Kerran olen tuollaisessa tilanteessa joutunut ikävän asian eteen. Meille oli kutsuttu illallisvieraat, ruokatarjoilu suunniteltu sen mukaan. Sitten soi ovikello, siellä seisoi sukua koirineen tulossa yökylään. Minä sanoin: "Valitettavasti meille ei nyt käy, meillä on kutsuttuja ystäviä illallisella. Tervetuloa joku toinen kerta." Ja ovi kiinni nenän edestä.
        Tuntui pahalta, mutta inhoan etukäteen ilmoittamatta yökylään tupsahtelevia ihmisiä.

        Kun sisarukseni tulevat, vaikka etukäteenkin ilmoittamattä yökylään, olen onnesta.sykkyrällä, mutta he tuovat ruokaa tullessaan liikaaki, yleensä laitan liikoja heille mukaan takaisin, en halua hyötyä kenestäkään.
        Yhdellä sisaruksella on mukanaan kaikki yöpetitarvikkeetkin, puhallettavat patjat,.makuupussit, tyynyyt, lakanat, eli ei ainakaan vaivaa heistä ole yhtääm, kesällä tulevet teltan kanssa :).


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Kun sisarukseni tulevat, vaikka etukäteenkin ilmoittamattä yökylään, olen onnesta.sykkyrällä, mutta he tuovat ruokaa tullessaan liikaaki, yleensä laitan liikoja heille mukaan takaisin, en halua hyötyä kenestäkään.
        Yhdellä sisaruksella on mukanaan kaikki yöpetitarvikkeetkin, puhallettavat patjat,.makuupussit, tyynyyt, lakanat, eli ei ainakaan vaivaa heistä ole yhtääm, kesällä tulevet teltan kanssa :).

        Heheh laita se leirintäalue kuntoon niin sattuu me poiketaan vielä joskus kun ajellaan Suomessa.
        Niitä puhallettavia patjoja olen myös kuljetellut autossa ja tyynyt ja lakanat kulkee helpolla mukana ja mun lohtufiltti ja myyssityynykin...
        Minäkin teen eväsrasioita lapsille mukaan kun paistia ja muita herkkuja jää aina yli.


      • Bengalitikku

        Me ostamme mökille mennessämme ruoat aina puokkiin. Isäntä sitten tarjoaa jotain spesiaalia extrana. Näin muutama vuosikymmen. Osallistun keittiöhommeleihin. Mukana on lakanat ja pyyhkeet.
        Tärkeintä on viihtyminen.


      • pirremiinapa
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Heheh laita se leirintäalue kuntoon niin sattuu me poiketaan vielä joskus kun ajellaan Suomessa.
        Niitä puhallettavia patjoja olen myös kuljetellut autossa ja tyynyt ja lakanat kulkee helpolla mukana ja mun lohtufiltti ja myyssityynykin...
        Minäkin teen eväsrasioita lapsille mukaan kun paistia ja muita herkkuja jää aina yli.

        Tulkee vain, ja on tässä tontilla semmoinen pikkumökkikin, jota voi käyttää, tosin vettä ei tule eikämene ilman käsivoimaa, mutta sähköt siinä on ja patterit jos sattuu viileämpi yö olemaan.

        Teltankin voin antaa.lainaan he. Talossa voi olla vielä keskentekoista, mutta.jos ei haittaa tupaankin sopii yöpymään, tervetuloa., ihan odotan jo kesää :)


      • pirremiinapa
        pirremiinapa kirjoitti:

        Tulkee vain, ja on tässä tontilla semmoinen pikkumökkikin, jota voi käyttää, tosin vettä ei tule eikämene ilman käsivoimaa, mutta sähköt siinä on ja patterit jos sattuu viileämpi yö olemaan.

        Teltankin voin antaa.lainaan he. Talossa voi olla vielä keskentekoista, mutta.jos ei haittaa tupaankin sopii yöpymään, tervetuloa., ihan odotan jo kesää :)

        P.s. Voi olla ettei ensi kesänänä ainakaan vielä ole sen kummempaa leirintä aluetta, mutta onhan tässä rannalla tilaa olla, ja talomme voi toimia pienimuotoisemman leiriytymisen tukikohtana, ilman varsinaista leirintä toimintaakin. :)


    • Tähän tuli nyt sellainen kiva sivuteema että tuliaiset olisivat jollain tapa "maksu" isäntäväen vaivaamisesta, heidän sapuskojensa syömisestä , viinojensa juomisesta, lakanoidensa pyyhkeittensä tuhrimisesta ja ilmansa hengittämisestä.
      Minun ajatusmaailmassani tuliainen on lahja jonka toivon ilostuttavan saajaansa.
      Kaksi eri asiaa tietenkin mennä pikaiseen yökylään sukulaisen tai ystävän luo (1-2 yötä korkeintaan) tai sitten viikoksi mökille, kutsuttuna. Mökkilomalle toisen huusholliin vien kyllä ruokakassin ja/tai jotain lipitettävää.
      Lakanat vien auton perässä ja yleensä myös pyyhkeet, paitsi siskoille joilla käydessä lainaan myös heidän pyykkikoneitaan, jos olemme pitempään.
      Eipä täällä ole kutsumattomia vieraita näkynytkään.
      Flegmaatille tiedoksi: whiskysortti saa olla mielellään single-malt scotch, merkillä ei ole väliä. Mutta muuten noilla eväillä olette tottavieköön tervetulleita meillekin, kunhan ette kuluta kaikkea minkä tuotte. :) :) :)

      • Nuorempi veljeni vaimoineen tulee aina makuupussien kanssa. Useinhan ihmiset matkustavat pitkiä matkoja eikä mielestäni ole mitään järkeä kuljettaa ilmapatjoja ja lakanoita mukana.
        Joka paikassa missä olen vieraillut makkusoppi tykötarpeineen on kuuluneet talon tarjoamiin varustuksiin. Viikkoja en kotimaan vierailuilla viihdy.

        Tulijaiset jos kauemmaksi lähden valitsen Kainuun alueelta, jotain erikoisuutta. Kainuulasta juustoleipää ja lakkahilloa tms. Kippoja en tulijaisiksi vie, mutta ruoka ja viini mahtuu tulijaiskassiini. Hollantiin vien P:n lapsille ruisleipää ja hapankorppuja.

        Lasse on haluttu kesävieras ; ) Tosin meille käy hyvät viinit. Isännälle punkkua ja emännälle valkkista.


      • pirremiinapa
        korppis kirjoitti:

        Nuorempi veljeni vaimoineen tulee aina makuupussien kanssa. Useinhan ihmiset matkustavat pitkiä matkoja eikä mielestäni ole mitään järkeä kuljettaa ilmapatjoja ja lakanoita mukana.
        Joka paikassa missä olen vieraillut makkusoppi tykötarpeineen on kuuluneet talon tarjoamiin varustuksiin. Viikkoja en kotimaan vierailuilla viihdy.

        Tulijaiset jos kauemmaksi lähden valitsen Kainuun alueelta, jotain erikoisuutta. Kainuulasta juustoleipää ja lakkahilloa tms. Kippoja en tulijaisiksi vie, mutta ruoka ja viini mahtuu tulijaiskassiini. Hollantiin vien P:n lapsille ruisleipää ja hapankorppuja.

        Lasse on haluttu kesävieras ; ) Tosin meille käy hyvät viinit. Isännälle punkkua ja emännälle valkkista.

        Siskoni on miehineen sellainen sissipari, että heillä on kai retkivarusteet vakiona auton perässä, Kiertäävät lomansa pitkin maata ja Lappia ja yleesä yöpyvä aina teltassa.
        Heillä on yleensä lapsenlapsikin mukana, jokus viikon lomastaan ja jokus pitempääkin. Tyttö on jo aikamoinen siissi hänkin, isänsä kanssa retkeilevät paljon luonnossa.


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Siskoni on miehineen sellainen sissipari, että heillä on kai retkivarusteet vakiona auton perässä, Kiertäävät lomansa pitkin maata ja Lappia ja yleesä yöpyvä aina teltassa.
        Heillä on yleensä lapsenlapsikin mukana, jokus viikon lomastaan ja jokus pitempääkin. Tyttö on jo aikamoinen siissi hänkin, isänsä kanssa retkeilevät paljon luonnossa.

        Sama pätee veljeeni ja hänen vaimonsa ovat luontoihmisiä. Ostivat joku vuosi sitten sieltä läheltäsi rajanpinnasta kirkasvetisen järven rannalta kesäpaikan.
        Lakkasoiden ja marjametsien keskeltä. Vierailin siellä joku vuosi sitten hänen kuuskymppisillä. Asustelin heidän mökkinaapurinsa asuntovaunussa. Mökin joka huoneessa oli yövieraita ja osa nukkui teltoissa. Oli kaunis kesäpäivä ja me vieraat viihdyimme.


      • Ukko.parka

        Laatuviskiä vein isännälle. Emännälle kukkia ja suklaata. Oli tosi mukava ilta!


    • flegmaatti

      Mökkiviemisten itsekkäät motiivit.
      Koska meillä ei ole ollut rantahuvilaa 41:een vuoteen niin arvostamme tuttaviemme kutsuja heidän huviloilleen pitkiksi ja lyhyiksi viikonlopuiksi.
      Itsekkyyttä on se, että yritän pitää tuliaisyen muodossa huolen, ettei sen kertainen kutsu jää viimeiseksi.
      En liioittele mutta jätän mielelläni myönteisen muistikuvan käynnistämme myös materiaalisessa mielessä.
      Tietenkin sopivat ja riittävät syömiset, joku pieni esinelahjus, isännälle kunnon puteli ja varsinkaan olutta ei koskaan vie liikaa. On se vaan sellaista raahattavaa.
      Siis raadolliset motiivit.

      Peiliin katsoen on todettava, ettei täysin absolutistiperheitä kuulu ystäviimme.
      Puolikkaita on muitakin kuin meillä vaimoni.

    • ByroB

      Jotain kuuluu viedä, ettei mennä "kahta kättä heittäen". Tosin äitini kerran moitti, kun sukulainen toi jotain tullessaan.. Kai pieni kursailu kuuluu kuvioon.. "Ei sun olis tarvinnut (mitään tuoda)".. Sää ny oikein tällaisen toit" jne.

      Leikkokukat ovat hyvä sikäli, että niiden kuuluu päätyä aikanaan kompostiin. Ruukkukukkaa pitää hoitaa ja jotain esinettä pitää esillä.

      Kukkien ja syötävien ja juotavien suhteen pitää muistaa allergiat yms. Joulutähti on kuulemma myrkyllinen koirille. Lapset saattaa syödä jotain sopimatonta. Juopolle ei sitä putelia pidä viedä.

      Mökille mentäessä pitää ottaa ne olosuhteet huomioon eli makuupussit yms. ovat hyvä idea.

      Meille ei ole ainakaan tällä vuosituhannella ketään ilmaantunut yökylään eikä oikein kahvillekaan ilman etukäteissopimista. Kai semmoinen on jäänyt historiaan ja kaikki sovitaan. Tuskin enää lapsetkaan soittelevat ovikelloa. Ja nykyään voidaan tavata jossain kuppilassakin eikä aina kotivierailua tarvita.

    • Anonyymi

      Haistakaa paska

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe