Bavaria ja laatu

Kyselijä

Moi!

Täällä palstalla näyttää olevan aika kovaa kinastelua Bavaria -purjeveneiden laadusta. On toki tiedossa, että nämä kyseiset veneet ovat edullisempia kuin esim. Finngulfit, mutta tarkoittaako tämä automaattisesti huonompaa laatua?

Toivoisin KONKREETTISIA esimerkkejä siitä, että miksi laatu olisi heikompaa? Eli miten asia ilmenee käytännössä ja mihin väitteet perustuvat?

Ulkopuolisestihan nämä ovat aivan loistavan oloisia, mutta se ei toki kerro laadusta mitään...

29

9368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika loppuu

      Pelottaako...kaupan teko lähestyy
      kyllä muakin vähän jännittäisi miten virolaisten
      laadukas FG:n käy taas messuilla

    • Tosikko

      Kaikki käy, ihan mitä halutaan. Kaikki ne kelluu, kaikilla ehtii perille ( purjeveneessähän ollaan perillä silloin kun köydet irroitetaan laiturista)
      Esimerkki: perhe 2 aikuista,3 lasta
      Jos on rahaa < 50k€, ostaa 20v vanhan käytetyn.
      Jos on rahaa > 50k€, mutta < 100k€ ostaa esim. sarjavalmisteisen Bavarian.
      Jos raha ei ratkaise, ostaa Finngulfin, Najadin, Swanin.
      Itse olen vesillä alle 100 päivää kaudessa, toi eka investointi on ihan riittävä.

    • ellen

      Nyt kyllä kyselet väärältä palstalta jos haluat konkreettisia esimerkkejä. Täällä on tapana käyttää perusteluina niin sanottua mutua.

    • 42 feet

      Missään testeissä ei ole tullut esille,että Bavarialla olisi laatu yhtään huonompaa kuin muilla.Kestää täsmälleen samoin aallot yms..Karilleajo vertailuja en ole nähnyt.Ja tuskin tehdäänkään Joku kirjoittelee jostain kannen periksi antamisesta,kun sisämoduulit/runkopalkit/kansi ei ole pultattu runkoon kiinni,mutta enpä ole itse nähnyt.Ja onhan Finngulfistakin (niistä Viron malleista) pudonnut köli! En suko Bavariaa valmistettvana/myytävän niin paljon,jos se oikeasti olisi huono vene.Saksalainen osaa a)suunnitella b)rakentaa c)korjata havaitsemansa heikkoudet, jos niitä nyt ilmenee.

    • Fiksuko

      Kyselijä kuvittelee olevansa fiksu vaan paljastaa hermostuneisuutensa
      alkavista messuista, jonne pitäisi viime hetkillä saada jotain uutta kerrottavaa.
      Aito kyselijä olisi jo tarkentanut tai muutoin
      kommentoinut oheisia vastauksia.

      • Kyselijä

        Niin... Tai sitten en vaan jaksa kommentoida typerimpiä vastauksia. Tähän mennessä ehkä kaksi järkevän tasoista, joka suhteutettuna viestien kokonaismäärään kertoo paljon tämän keskustelualueen tasosta (heikkoa tasoa kuten myös sinun viestisi).


    • Rekkari

      Kun noita FG-malleja niin laadusta kehutaan niin on todettava, että laatu
      viime kädessä syntyy tekijöistä. Osa FG-malleista tehdään Virossa, no
      tästä voidaan olla montaa mieltä,
      mutta ketkä tekevät ne laadukkaat FG-mallit Suomessa...
      kappas vain minkä maan rekkarit ne on autoissa FG-hallin pihalla Pohjassa.

      • nimi

        laadun tekevät tekijät - kyllä mutta jonkun pitää se laatu ja sen tekeminen ensin opettaa ja neuvoa että vielä valvoa.
        siinä on ero virolaisen ja suomalaisen välillä.
        miehet tulevat tänne tehtaan oppiin palannevat sitten takaisin piällysmiehiksi todennäköisesti, viemisinään tietotaito kuinka asiat huomioidaan ja kuinka työvaiheissa edetään järkevästi ja taloudellisesti = tehokkaasti.
        virossa tekemisen suurin haitta on itsenäiseen työhön ilman jatkuvaa työnohjausta vaativien työntekijöiden / työkulttuurin puute, kiitos venäläismiehittäjien ja -vallan.
        saarenmaalla on vanhastaan puuveneperinne mutta lasikuiturakenteet ja niiden sarjatyö vielä kohtalaisen uutta.
        tämä pätee kaikessa työssä ja sen teettämisessä virossa, ohjausta ts. suomalainen työnjohto tarvitaan ja jos silmä välttää tulee virheitä.

        tarkoitan että muutama virolainen työmies FG:n tuotannossa suomessa suomalaisten venepuuseppien ohjauksessa on ok mutta virossa monta virolaispuuseppää ehkä yhden suomalaisen ohjauksessa ei.


      • Finn-gulf 33 laatu
        nimi kirjoitti:

        laadun tekevät tekijät - kyllä mutta jonkun pitää se laatu ja sen tekeminen ensin opettaa ja neuvoa että vielä valvoa.
        siinä on ero virolaisen ja suomalaisen välillä.
        miehet tulevat tänne tehtaan oppiin palannevat sitten takaisin piällysmiehiksi todennäköisesti, viemisinään tietotaito kuinka asiat huomioidaan ja kuinka työvaiheissa edetään järkevästi ja taloudellisesti = tehokkaasti.
        virossa tekemisen suurin haitta on itsenäiseen työhön ilman jatkuvaa työnohjausta vaativien työntekijöiden / työkulttuurin puute, kiitos venäläismiehittäjien ja -vallan.
        saarenmaalla on vanhastaan puuveneperinne mutta lasikuiturakenteet ja niiden sarjatyö vielä kohtalaisen uutta.
        tämä pätee kaikessa työssä ja sen teettämisessä virossa, ohjausta ts. suomalainen työnjohto tarvitaan ja jos silmä välttää tulee virheitä.

        tarkoitan että muutama virolainen työmies FG:n tuotannossa suomessa suomalaisten venepuuseppien ohjauksessa on ok mutta virossa monta virolaispuuseppää ehkä yhden suomalaisen ohjauksessa ei.

        Laatu on edelleen huono näyttelyssä 05.
        Kun taas FG37 laatu on hyvä sisuksen järjestelyt
        ovat huonoja.
        Vessan saa varmasti mahtumaan pesukoneen tila muualta pois.


      • nimi
        Finn-gulf 33 laatu kirjoitti:

        Laatu on edelleen huono näyttelyssä 05.
        Kun taas FG37 laatu on hyvä sisuksen järjestelyt
        ovat huonoja.
        Vessan saa varmasti mahtumaan pesukoneen tila muualta pois.

        layout jutut eivät kuulune puheenaiheeseen..
        mikä ihmeen pesukone??
        laatu ja laadukas tekeminen ovat siellä minne silmä ei näe, listat on listoja veneessä kuin kotona.
        kaikki veneet ovat laadukkaita näkyvissä olevilta osiltaan, se mitä on tehty niissä rakenteissa jotka eivät näy ja jo suunnittelupöydällä ratkaisevat nk. "laadun", veneen toimivuuden ja kestävyyden.

        onko sellainen vene hyvä jossa ison jalus on kajuutan katolla perämiehen ulottumattomissa - samaten genoavinssit, halpoja ratkaisuja mm. ranskalaispursissa ja bavarioissa - niistä ne hintaasiat muodostuvat muunmuassa jo piirustuslaudalla tehdään valintoja veneen toimivuuteen - sijoitellaan asiat sinne missä paras paikka on ei sinne minne helpoimmin ja halvimmin toteutetaan - myös ajankäyttö suunnittelutoimistossa maksaa.

        melkoisia homepatjapursia tulevat nämä uutuudet olemaan jos omistajat eivät ymmärrä lisätä esim. veneiden tuuletusta sisältä ulos ja veneen sisällä kaapeista ynm. säilytystiloista ulos meidän oloja vastaaviksi.
        kaikki tuo ottaa aikaa miettiä ja toteuttaa ja heloitus maksaakin vielä.


      • pidetään silmät avoinna
        nimi kirjoitti:

        layout jutut eivät kuulune puheenaiheeseen..
        mikä ihmeen pesukone??
        laatu ja laadukas tekeminen ovat siellä minne silmä ei näe, listat on listoja veneessä kuin kotona.
        kaikki veneet ovat laadukkaita näkyvissä olevilta osiltaan, se mitä on tehty niissä rakenteissa jotka eivät näy ja jo suunnittelupöydällä ratkaisevat nk. "laadun", veneen toimivuuden ja kestävyyden.

        onko sellainen vene hyvä jossa ison jalus on kajuutan katolla perämiehen ulottumattomissa - samaten genoavinssit, halpoja ratkaisuja mm. ranskalaispursissa ja bavarioissa - niistä ne hintaasiat muodostuvat muunmuassa jo piirustuslaudalla tehdään valintoja veneen toimivuuteen - sijoitellaan asiat sinne missä paras paikka on ei sinne minne helpoimmin ja halvimmin toteutetaan - myös ajankäyttö suunnittelutoimistossa maksaa.

        melkoisia homepatjapursia tulevat nämä uutuudet olemaan jos omistajat eivät ymmärrä lisätä esim. veneiden tuuletusta sisältä ulos ja veneen sisällä kaapeista ynm. säilytystiloista ulos meidän oloja vastaaviksi.
        kaikki tuo ottaa aikaa miettiä ja toteuttaa ja heloitus maksaakin vielä.

        levanki on veneessä ruuveilla kiinne. sen voi muutta/vaihtaa mieleisekseen. jos pelkää ettei kerkeä puuskassa vapauttamaan isoa, niin voihan skuutin toisen pään vetää ruorin viereen vapauttajalle. muista että jokainen uusi vene on joka tapauksessa muutettava omaan käyttöön soveltuvaksi.

        myös vinssit ovat vaihdettavissa. itselläni tosin on vuoden vanha keskieuroopassa valmistettu sarjatuotantovene (bavaria), jonka heloitus on harkenilta, enkä missään tilanteessa (vielä) ole havainnut vinssien olevan riittämättömät. sen sijaan muistan kuulleeni muutamaan otteeseen eräänkin suomalaisen venevalmistajan käyttävän tahallaan suosituksia järeämpiä heloja/vinssejä. mitä itua tässä on (onhan helojen valmistaja varmasti miettinyt suosituksia antaessaan)?

        uudessa venhossani en kertaakaan kesäloman aikana havainnut patjojen kostuvan samalla tavalla mitä edellisessä skandi veneessäni. sitä varmastikin auttaa se, että kaikki ikkunat ovat avattavissa. ehkä asiat kehittyvät sittenkin, vaikka vene-lehti valittaa jatkuvan tuuletuksen puuttumista wc:ssä (joka sekin on helposti lisättävissä jälkikäteen jos välttämättä haluaa).

        ei pidä olla niin pikkusieluinen. monessakin veneessä on pikkudetaljeja jotka ei kaikkia mielytä, mutta ovat helposti muunneltavissa. kun tämä bavaria vs FG asetelma on niin kuuma, voisin esimerkin omaisesti mainita että FG33 takastaakin taljan säätö tulee peräpeiliin rapulukolle, jossa ei ole edes sitä kaarta estämässä köyden "putoamista" pois lukon hampaista. osaan kuvitella kun köysi lipsahtaa lukosta ja sitä ollaan kaivelemassa sieltä veneen perästä... muutettavissa asentamalla se "suojakaari" tai tavallinen köyden vapauttaja.


      • Veneilijä
        pidetään silmät avoinna kirjoitti:

        levanki on veneessä ruuveilla kiinne. sen voi muutta/vaihtaa mieleisekseen. jos pelkää ettei kerkeä puuskassa vapauttamaan isoa, niin voihan skuutin toisen pään vetää ruorin viereen vapauttajalle. muista että jokainen uusi vene on joka tapauksessa muutettava omaan käyttöön soveltuvaksi.

        myös vinssit ovat vaihdettavissa. itselläni tosin on vuoden vanha keskieuroopassa valmistettu sarjatuotantovene (bavaria), jonka heloitus on harkenilta, enkä missään tilanteessa (vielä) ole havainnut vinssien olevan riittämättömät. sen sijaan muistan kuulleeni muutamaan otteeseen eräänkin suomalaisen venevalmistajan käyttävän tahallaan suosituksia järeämpiä heloja/vinssejä. mitä itua tässä on (onhan helojen valmistaja varmasti miettinyt suosituksia antaessaan)?

        uudessa venhossani en kertaakaan kesäloman aikana havainnut patjojen kostuvan samalla tavalla mitä edellisessä skandi veneessäni. sitä varmastikin auttaa se, että kaikki ikkunat ovat avattavissa. ehkä asiat kehittyvät sittenkin, vaikka vene-lehti valittaa jatkuvan tuuletuksen puuttumista wc:ssä (joka sekin on helposti lisättävissä jälkikäteen jos välttämättä haluaa).

        ei pidä olla niin pikkusieluinen. monessakin veneessä on pikkudetaljeja jotka ei kaikkia mielytä, mutta ovat helposti muunneltavissa. kun tämä bavaria vs FG asetelma on niin kuuma, voisin esimerkin omaisesti mainita että FG33 takastaakin taljan säätö tulee peräpeiliin rapulukolle, jossa ei ole edes sitä kaarta estämässä köyden "putoamista" pois lukon hampaista. osaan kuvitella kun köysi lipsahtaa lukosta ja sitä ollaan kaivelemassa sieltä veneen perästä... muutettavissa asentamalla se "suojakaari" tai tavallinen köyden vapauttaja.

        Vertailu Bavaria vastaan Finn gulf 28 ja 33 kuuluu samaan sarjaan laadullisesti.
        Kun taas muut finngulffit ovat aivan eri laatua ja todella hyvin tehtyjä.
        Tämä uusi on kuitenkin tehty korvaamaan ilmeisesti 36 ja 39 jalkainen kuitenkin tämä messuvene ei ole hyvä ratkaisultaan hyvä.


      • nimi
        pidetään silmät avoinna kirjoitti:

        levanki on veneessä ruuveilla kiinne. sen voi muutta/vaihtaa mieleisekseen. jos pelkää ettei kerkeä puuskassa vapauttamaan isoa, niin voihan skuutin toisen pään vetää ruorin viereen vapauttajalle. muista että jokainen uusi vene on joka tapauksessa muutettava omaan käyttöön soveltuvaksi.

        myös vinssit ovat vaihdettavissa. itselläni tosin on vuoden vanha keskieuroopassa valmistettu sarjatuotantovene (bavaria), jonka heloitus on harkenilta, enkä missään tilanteessa (vielä) ole havainnut vinssien olevan riittämättömät. sen sijaan muistan kuulleeni muutamaan otteeseen eräänkin suomalaisen venevalmistajan käyttävän tahallaan suosituksia järeämpiä heloja/vinssejä. mitä itua tässä on (onhan helojen valmistaja varmasti miettinyt suosituksia antaessaan)?

        uudessa venhossani en kertaakaan kesäloman aikana havainnut patjojen kostuvan samalla tavalla mitä edellisessä skandi veneessäni. sitä varmastikin auttaa se, että kaikki ikkunat ovat avattavissa. ehkä asiat kehittyvät sittenkin, vaikka vene-lehti valittaa jatkuvan tuuletuksen puuttumista wc:ssä (joka sekin on helposti lisättävissä jälkikäteen jos välttämättä haluaa).

        ei pidä olla niin pikkusieluinen. monessakin veneessä on pikkudetaljeja jotka ei kaikkia mielytä, mutta ovat helposti muunneltavissa. kun tämä bavaria vs FG asetelma on niin kuuma, voisin esimerkin omaisesti mainita että FG33 takastaakin taljan säätö tulee peräpeiliin rapulukolle, jossa ei ole edes sitä kaarta estämässä köyden "putoamista" pois lukon hampaista. osaan kuvitella kun köysi lipsahtaa lukosta ja sitä ollaan kaivelemassa sieltä veneen perästä... muutettavissa asentamalla se "suojakaari" tai tavallinen köyden vapauttaja.

        levanki on ruuveilla joo - mutta enpä nyt lähtisi sitä asiaa tuumimatta siirtämään, siihen kohdistuu melkoinen paine ja rakenne johon se ruuvataan kiinni pitää se kestää - kyllä ihan varmasti sen siirron toteuttaa mutta kuinkas varmistat että toteutuksesi kestää sitten veneen käyttöiän?
        levangin säätömahdollisuus on varsin vähäinen - näkemäni "kattokiskot ovat olleet aika lyhyitä tai puuttuneet kokonaan.
        valmistaja ajatellee ettei kukaan kryssi vastatuuleen, no se on kuitenkin omasta mielestäni mukavin tapa edetä jos on mentävä ja tuulee vastaan.

        minä kyllä lähden uutta venettä tilatessani siitä että vene on valmis kun sen saan - siihen on jo tehty ne muutokset jotka haluan ja se toimii myös yksinpurjehtiessa - etten tarvitse miehistöä.

        vinssi ynm mitoitusasiassa olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi - turhaa touhua ylimitoittaa vermeitä mutta tiedän kyllä että jos genoan skuuttaus menee pitkäksi käännöksessä niin loppukiristys on voimaa vaativaa jos et sitten nosta uudelleen tuuleen - jos jälleen olen yksin liikkeellä ja pilotti hoitaa vendan niin isosta vinssistä on kyllä etunsa ..ja 140-150% genoan skuuttaus ottaa hieman enemmän aikaa kuin kryssifokan.

        kostumisjuttu on kiinni rungon kaksikuorirakenteesta enimmäkseen, umpilaminaatti kyljissä kondensoi vettä sisäpuolelle - eriste välissä pienentää tätä mutta mm. se veski on kostea tila, sen tuuletuksen hoitaa kyllä mutta taas ollaan siinä että miksi ihmeessä valmistaja säästää tällaisessa - miksi niitä venttiileitä ei laiteta, siirretään suunnittelu, työ, vaiva ja kustannus jälleen ostajalle???

        minä en mielestäni ole pikkusieluinen - tulen tilaamaan itselleni uuden veneen tulevana syksynä mutta viimeistään ensi talvena - siten että vene on vesillä ainakin jo 2007.
        tämä on "plääni" - bavariaa olen harkinnut mutta siinä on puutteensa kuten myös Benetaussa ja Jeanneaussa, Dufourissa, Hansessa, Elanissa ... ainoat hyvät olisivat Maestro, FG-37, HR ja ehkä X:t omiin toivomuksiini vastaavat ainakin kotimaiset veistämöt - mutta osa nuista on aivan liian kalliita jotta, jotta pulma on mikä valita.
        - käytetyt >100keur haarukassa vain vaikeuttavat asiaa, pitäisikö kiertää katsomassa kuitenkin muutama sellainenkin - säästyisi rahaa ja vene olisi "valmis" useinmiten hyvin varustettukin?
        iso ei ole päämäärä vaan hyvä ja toimiva nimenomaan p u r j e v e n e jolla voi kryssiä tuloksekkaasti ainakin näillä meidän vesillä, asiallisin mukavuuksin - lämminvesi, suihku mielellään kolme makuukajuuttaa eikä ihan mahdottoman korkea keula, jotta luonnonsatamiin ja ponttoonilaitureillekin voisi "hypätä" keulasta, luonnonsatamiin kun ei mennä perä edellä.. sitlooda sellainen että yksintouhuilu on mukavaa ja toimivaa.

        totuushan on että valinnan jälkeen elämä on helppoa - on se mikä tahansa niin hyvä siitä tulee...
        ja purjehdus on aina yhtä hauskaa ja rentouttavaa!

        hyvää sulanveden odotusta, mukava kohta päästä jälleen varsinaiseen asiaan!


    • Mosse

      On se huvittavaa kun Bavaria moottoriveneitäkin vertaillaan esim. Sea Rayn kanssa. Sehän on sama kuin vertaisi mossea ja mersua, molemmilla pääsee paikasta A paikkaan B mutta muuta yhteistä niillä ei sitten olekaan. Halvalla ei saa hyvää, näkeehän sen jo ensi silmäyksellä kun astuu noihin veneisiin . Pujeveneistä en tiedä muuta kuin että ainakin Välinerellä vuokraamoiden heput kertovat samaa, eli Jeanneau on hyvää laatuinen purjevene ja Bavaria halpahallikamaa.

      • laatuveineitä?

        laatuveneen käsite on kovin laaja. jeanneaun ja bavarian hintaero (joka ei ole huomattava) johtuunee lähinnä siitä, että bavarialla on hieman pidemmälle automatisoitu tuotantolinja. palkkakustannusten osuus per tuotettu yksikkö on vähäisempi. voinhan tosin olla väärässäkin.

        palkkakustannusten merkitystä voi lähteä miettimään jo siltäkin pohjalta, että moni laatuveneen mainetta kantava scandi valmistaja on ulkoistanut tuotannon halvemman tuotantokustannuksen maihin.

        sinänsä mielenkiintoista tämä ns. laatuvene keskustelu maassa jossa myydyimmät autot ovat toyotia ja opeleita. miksi me kaikki ei ajeta niillä 20 vuotta vanhoilla mersuilla? no, tämähän on muuttumassa kun keskimääräinen saksasta suomeen tuotava auto taitaa olla n. 10 vuotta vanha :o). pitäisikö veneissäkin mennä tähän?


      • Juuso
        laatuveineitä? kirjoitti:

        laatuveneen käsite on kovin laaja. jeanneaun ja bavarian hintaero (joka ei ole huomattava) johtuunee lähinnä siitä, että bavarialla on hieman pidemmälle automatisoitu tuotantolinja. palkkakustannusten osuus per tuotettu yksikkö on vähäisempi. voinhan tosin olla väärässäkin.

        palkkakustannusten merkitystä voi lähteä miettimään jo siltäkin pohjalta, että moni laatuveneen mainetta kantava scandi valmistaja on ulkoistanut tuotannon halvemman tuotantokustannuksen maihin.

        sinänsä mielenkiintoista tämä ns. laatuvene keskustelu maassa jossa myydyimmät autot ovat toyotia ja opeleita. miksi me kaikki ei ajeta niillä 20 vuotta vanhoilla mersuilla? no, tämähän on muuttumassa kun keskimääräinen saksasta suomeen tuotava auto taitaa olla n. 10 vuotta vanha :o). pitäisikö veneissäkin mennä tähän?

        Autoista sen verran että ne ovat turhia. Huvikäyttö jäi nuoruuden pilluralliaikoihin.

        Ne, jotka vittuilevat Bavarioista eivät ole ainakaan veneiden ostoaikeissa olevia kansalaisia. Nyt on saatanan hyvä tilaisuus mennä messuille katsomaan miten asia on ! Mielestäni Bavarian maahantuojan pitäisi kustantaa messuliput näille kaikille epäilijöille.

        Sinä suomalainen veneveistäjä : ota opiksesi ja ajattele, että suurempi volyymi ja alhaisemmat hinnat kannattaa pidemmän päälle


      • ranpe
        Juuso kirjoitti:

        Autoista sen verran että ne ovat turhia. Huvikäyttö jäi nuoruuden pilluralliaikoihin.

        Ne, jotka vittuilevat Bavarioista eivät ole ainakaan veneiden ostoaikeissa olevia kansalaisia. Nyt on saatanan hyvä tilaisuus mennä messuille katsomaan miten asia on ! Mielestäni Bavarian maahantuojan pitäisi kustantaa messuliput näille kaikille epäilijöille.

        Sinä suomalainen veneveistäjä : ota opiksesi ja ajattele, että suurempi volyymi ja alhaisemmat hinnat kannattaa pidemmän päälle

        Me palstan huippuasiantuntijat tiedämme että pitkät sarjat vain lisäävät kustannuksia ja heikentävät laatua. Kai nyt jokainen ymmärtää jo otsaluullaan ettei kukaan venetehtaassa työskentelevä tyyppi osaa laminoida tai että ne ulkomaiset insinöörit mukamas osaisi veneitä suunnitella. Heh heh...Nykyisillä ulkomaisilla purjeveneillä ei pysty purjehtimaan satama-allasta pidemmälle. Ovat vaarallisia veneessä olijoille ja myöskin ympäristölle. Vanhat veneet ovat parhaita!


      • Juuso
        ranpe kirjoitti:

        Me palstan huippuasiantuntijat tiedämme että pitkät sarjat vain lisäävät kustannuksia ja heikentävät laatua. Kai nyt jokainen ymmärtää jo otsaluullaan ettei kukaan venetehtaassa työskentelevä tyyppi osaa laminoida tai että ne ulkomaiset insinöörit mukamas osaisi veneitä suunnitella. Heh heh...Nykyisillä ulkomaisilla purjeveneillä ei pysty purjehtimaan satama-allasta pidemmälle. Ovat vaarallisia veneessä olijoille ja myöskin ympäristölle. Vanhat veneet ovat parhaita!

        Sää olet hyvä jätkä ! Koska mennään huurteiselle ? :) Harmi ettei tämä ole ihan reaaliaikainen


      • tieto
        Juuso kirjoitti:

        Autoista sen verran että ne ovat turhia. Huvikäyttö jäi nuoruuden pilluralliaikoihin.

        Ne, jotka vittuilevat Bavarioista eivät ole ainakaan veneiden ostoaikeissa olevia kansalaisia. Nyt on saatanan hyvä tilaisuus mennä messuille katsomaan miten asia on ! Mielestäni Bavarian maahantuojan pitäisi kustantaa messuliput näille kaikille epäilijöille.

        Sinä suomalainen veneveistäjä : ota opiksesi ja ajattele, että suurempi volyymi ja alhaisemmat hinnat kannattaa pidemmän päälle

        bavarian messuedustus ei ollut kyllä sieltä parhaasta päästä. Vain osa esittelijöistä tiesi veneistä oikeasti jotain... Toki sama tilanne oli monellaa muullakin merkillä


      • hoh
        laatuveineitä? kirjoitti:

        laatuveneen käsite on kovin laaja. jeanneaun ja bavarian hintaero (joka ei ole huomattava) johtuunee lähinnä siitä, että bavarialla on hieman pidemmälle automatisoitu tuotantolinja. palkkakustannusten osuus per tuotettu yksikkö on vähäisempi. voinhan tosin olla väärässäkin.

        palkkakustannusten merkitystä voi lähteä miettimään jo siltäkin pohjalta, että moni laatuveneen mainetta kantava scandi valmistaja on ulkoistanut tuotannon halvemman tuotantokustannuksen maihin.

        sinänsä mielenkiintoista tämä ns. laatuvene keskustelu maassa jossa myydyimmät autot ovat toyotia ja opeleita. miksi me kaikki ei ajeta niillä 20 vuotta vanhoilla mersuilla? no, tämähän on muuttumassa kun keskimääräinen saksasta suomeen tuotava auto taitaa olla n. 10 vuotta vanha :o). pitäisikö veneissäkin mennä tähän?

        ... en tiedä, mutta Jeanneau vs. Bavaria hintoja:

        Jeanneau 37 132.000 vs. Bavaria 38 106.000 / Bavaria 36 88.000

        Jeanneau 35 114.000 vs. Bavaria Match 83.000

        Tuntuvia mielestäni erot olivat ainakin Vene 2004 aviisissa.


      • nousta
        hoh kirjoitti:

        ... en tiedä, mutta Jeanneau vs. Bavaria hintoja:

        Jeanneau 37 132.000 vs. Bavaria 38 106.000 / Bavaria 36 88.000

        Jeanneau 35 114.000 vs. Bavaria Match 83.000

        Tuntuvia mielestäni erot olivat ainakin Vene 2004 aviisissa.

        niin kuin niillä nyt yleensä on taipumus tehdä. mutta totta turiset. omassa mittakaavassa ko veneiden hinta ero on merkittävä. mutta mitä se kertoo laadusta?

        tuotteiden hinnoitteluhan on asemointi kysymys. pyritään löytämään sellainen "rako" jossa saavutetaan suurin rajahyöty noudattaen valittua yhtiön strategiaa vision saavuttamiseksi. ei myyntihinta välttämättä kerro tuotteen laadusta yhtään mitään. ainakin perimätiedon mukaan lamborghineja ei juurikaan ole ylistetty loistavasta laadusta hintalapun ollessa jokseenkin korkeahko :o)


    • kiinnostunut

      Onko kellään tietoa millä menetelmällä bavarioiden rungot laminoidaan?

      Jos veneiden rungot tehdäään ruiskulaminoimalla, eivät ne pääse käsinlaminoitujen tasolle lujuus/paino suhteella mitaten. Ainakin sarjavalmisteiset moottoriveneet laminoidaan yleensä ruiskulla esim. Bella

      Toisaalta ei perinteinen käsinlaminointikaan kovin hyvä menetelmä ole, laminaattiin jää aina ilmaa ja lasiprosentti jää pienemmäksi kuin alipaine tai prepreg laminaatteja tehdessä.

      Veneiden hinnoista keskustellessa kannattaa muistaa, että valmiin tuotteen hinnasta varmasti yli puolet jää työnhinnaksi ja sitä voidaan sarjatuotannolla tiputtaa reilusti.

      • mutu jyrää?

      • kiinnostunut
        mutu jyrää? kirjoitti:

        bavarian tuotannosta saat tarkemman kuvan tutustumalla oheiseen linkkiin:

        http://www.bavaria-yachtbau.com/bavaria_e.php?nav=prod&cont=05&

        jos et jaksa lukea, niin ei ole ruiskulaminoitu.

        Harmi ettei ollut laitettu yhtään kuvaa, jossa oikeasti näkisi kuinka työ tehdään.

        Ja tuon selityksen pohjalta ei voi sanoa juuta eikä jaata rungon laminoinnista. Mutta ainakaan alipaine imuun, jota esim. Elan, Lagoon ja muistaakseni Hanse käyttää ei ole bavariossa vielä menty


      • varma tieto M

        Reipas nauru pidentää elämää, kiitoksia Teille jotka eivät ymmärrä veneistä yhtään mitään. Kiinnostunut on hyvin perillä asioista toisin kuin moni muu. Bavaria moottori ja purje veneet ovat hyvin mielenkiintoinen puheenaihe. Alalta kun kysyy mielipiteitä, siis nimenomaan niiltä kenellä ei ole mahdollisuutta esim. 50% markkinaosuuteen kuten Bavaria purjeveneillä, ovat tietysti sitä mieltä että purkkarit ovat ihan perseestä. Omituista kuitenkin että kun kysyy miksi tämä kuva veneestä, vastaus on yleensä, "Oon vähän kuullut juttuja", mutta tosiasia on ettei niillä ole mitään konkreettista asiaa miksi veneet olisivat huonompia kuin muut! Sehän on ihan selvä - että kun Bavaria purkkareita myydään yli 50% kaikista Suomen purkkareista, niin kaikkea kilpailijat keksivät saadakseen merkille huonon maineen. Sama koskee moottoriveneitä. Markkinaosuus ei tosin ole niin hurja kuin purkkareilla mutta merkki on ollut vasta yhden kokonaisen vuoden markkinoilla Suomessa. Kuitenkin edellisen vuoden tilastojen mukaan yli 10m moottoriveneitä myytiin 49 kpl, nämä siis Finnboatin tietojen mukaan. Bavaria moottoriveneitä (yli 10m) myytiin Vene 05 messuilla 7 kpl joka on edellisvuoden lukiuhin verrattuna yli 14% koko vuoden myynnistä. Ihme juttu että ne ketkä ovat tutkineet ja verranneet veneitä, siis asiakkaat, päätyvät kuitenkin juuri tähän merkkiin. Eihän ketään kiinnosta mitä alan kilpailijat ajattelevat. Kuluttajan mielipide on se tärkeä. Tässä vielä pieni vertailu jos ITSE laittaisit omat rahat veneeseen. Bavaria 35 vs. Sealine 38S. Samat koneet, leveys, ja Sealine 10cm lyhyempi. Täysin vertailukelpoiset veneet. Käykää katsomassa www.vator.com/vahittaismyynti . Kuitenkin, eikö se kerro jotain veneen laadusta kun Sealine painaa 1500kg vähemmän kuin Bavaria, ei se paino tule kokolattiamatosta ja kahvinkeittimistä, vaan suurin osa on rungon rakenteesta. Sealine kyllä maksaa 100.000€ enemmän.......mistä se johtuu....samat koneet jotka ovat veneen suurin yksittäinen kustannus...omituista! Tässä jokainen voi miettiä kumpi on JÄRKEVÄMPI ostos.....


    • Juuso

      Mistäköhän johtuu, että 36 jalkaisissa Bavarian paateissa toisessa on seisomakorkeus, mutta toisessa ei? Vain cruiserissa mahduin seisomaan suorassa.

      Mitä itse keskustelun aiheeseen tulee, niin hienoja veneitähän nuo Bavariat ovat. Vihdoinkin saadaan venemarkkinoille hintakilpailua!

      • niin selitys on

        messuilla toinen oli cruising orientoitunut bavaria 36 cruising ja toinen sporttisempi bavaria 35 match.


    • lukijamies

      En usko että bavaria on jotenkin huono nykypäivänä, nimi ja hinta on vaan mainetta pilaavia. Nykypäivän Skodakin pärjää testeissä hyvvin ja laatuakin tuntuu olevan hintaansa nähden hyvin.

    • Anonyymi

      on ne aika paskoja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe