Kuvakoon suurentaminen Lightroomissa

Lahtinen

Mulla on Lightroomissa jpg-kuva jonka pitkä sivu on 575 pikseliä. Haluaisin suurentaa sen 780 pikseliin. Onko tämä Lightroomissa mahdollista? Exportin kuvakoon muokkauksessa ei ainakaan onnistu.

6

408

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten ihmeessä olet saanut kuvan jossa on noin hurja pikselikato. Nykyisinhän niin kamerat kuin kännytkin tuottavat varmuudella yli 10 Mpix kuvia joka olisi päässä laskien noin 4000 pix/pitkä sivu? Kuvat pitää aina tallentaa alkuperäisinä ja jos haluaa sitten esittää niitä pienemmällä erottelulla niin ne tallennetaan uudella nimellä. Silloinei ongelmaa joka sinulla on edes pääse syntymään kunhan pidät huolen backupista jossa aina on kaikkien kuviesi joita kuvittelet ehkä tarvitsevasi kaksoiskappaleet.

      Jos lähdet nyt suurentamaan esittämälläsi tavalla niin sen laatui ei parane vaan ehkä jopa huononee. Ne syntyvät uudet pikselit kun interpoloidaan viereisistään joten uutta dataa ei synny vaan vanhaa arvioidaan uudelta pohjalta.

      Itse käytän muita ohjelmia kuin Lightroom ja niissä kyllä kuvan suurennos eli pikseleiden lisääminen onnistuu kuten niiden vähentäminenkin. Esim. ilmaisohjelma FastStone Image Viewer tekee sen kunhan sen lataa koneelleen.

    • Lahtinen

      Sorry, postauksestani oli tippunut nollat pois! Siis kuvan pitkä sivu on tietysti 5750 ja toive olisi saada se 7800 kokoon!

      • Jään tässä miettimään syytä?

        Tuo nykyinen, jos kuva on 3:2, on noin 22 Mpix ja tuo uusi haluamasi 40 Mpix kuvia. Miten suuren tulosteen aiot tehdä? Tapetinko olohuoneen seinään?

        Olen nähnyt 36 Mpix kuvasta tehdyn 3 x 2 metrisen ja hieman kauempaa (1m) se jo näytti varsin hyvältä. Noihin eritteluihin joihin haluat mennä pääsee tosin jo muutamalla kameralla kinokennon myötä Ainakin Canon kauppasi 50 Mpix kameraa ja Nikon myy D850 runkoa 45 Mpix erottelulla.

        Kokeilin äsken nostaa kuvan pitkää sivua 10'000 pikseliin eli 66 Mpix kuvaksi. Näytöllä se näytti ihan ookoolta mutta miten suurena printattuna en osaa sanoa.


    • kuuuukkeli

      Kyllä se siellä Exportissa pitäisi onnistua.

      Kysymyshän on kai siitä tekeekö kuvan suurennuksen paremmin Lightroom vai tulostimen softa.

    • Nikon_kamera

      Kyllä minä ainakin olen Exportilla pystynyt spruuttaamaan ulos juuri halutun kokoisia kuvia. Merkaa sinne pitemmän sivun toivottu pikselimäärä ja ohjelma rendaa sinulle sen kuvan.

      Jos parasta laatua haluat, niin tietysti RAW on pohjana ja tulostuslaatuna16 bittinen TIFF.

    • En juuri tulostele mutta eikö sen suurentamisen voisi jättää tulostimen ajurille. Onhan siellä vaihtoehtoja. Netissä isot kuvat hankalia. Eivät välttämättä näy ja eivät mahdu edes googlen spostiin liitteeksi. 10 000 pikseliä ja enemmän tulee helposti panoraamoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1955
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      34
      1883
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      78
      1593
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1442
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      311
      1389
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1212
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1149
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1079
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      43
      1021
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      255
      951
    Aihe