Koiria, koiria, koiria...!!!

Tulin juuri jokapäiväiseltä kävelylenkiltäni. Jälleen kerran äimistyin näkemieni koirien määrästä, vaikka ei lenkkini tuntia pidempi ollut. Suuri on ärtymiseni kaikkien niiden koirien jätösten takia joita kauniilla olkoilureiteillämme on jätettyinä, mutta nyt iski tajuntaan itse koirien määrä. Uusi trendi näyttäisi lisäksi olevan, että koiranomistajilla on vähintään kaksi, jopa kolme koiraa. Miksi?

Sanotaa heti etten ole koirien vihaaja. Koirat ovat mukavia, yleensä. Mutta mistä kertoo yletön koirien määrä ihmisillä nykyään? Väittäisin että on lähtenyt jo kontrollista koiraharrastus. Jo luomisessa Jumala huomasi ettei ihmisen ole hyvä olla yksin, joten hän loi ihmiselle kumppanin, naisen, jotta he olisivat toistensa kumppaneina. Tämä on paitsi heteronormatiivisen parisuhteen jumalallisen määräyksen vahvistaminen (sitä se todella on) myös syvällisemmin ihmisen hyvän olotilan määritelmä. Ihmisen ei ole hyvä olla yksin.

Ihminen on nykyään irtautunut paitsi Jumalasta myös toisesta ihmisestä. Jumalan järjestykseen kuului yhteisöllisyys. Nykyaika korostaa yksilöllisyyttä aivan epäterveisiin mittasuhteisiin saakka. Ihminen on kasvanut erilleen toisesta ihmisestä. Parisuhteet, ystävyyssuhteet, perheet...ne eivät enää luo todellista yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta, vaan palvelevat enemmänkin yksilön mielihaluja ja ovat vaihdettavissa hyvin helposti. Toisaalta on niitä joiden elämään ei tunnu ilmaantuvan ihmissuhteita lainkaan. Suuret kaupungit ovat täynnänsä yksinäisiä. <Ihminen on luopunut Jumalan järjestyksestä.

Koirat ovat varmaankin yksi vastaus tähän ihmisen tyhjyyteen. Koira on hyvä työtoveri, vartija ja miksei ystäväkin. Nykyään kuitenkin suuntaus on epäterve. Mistä tämä hirvittävä koirien paljous? Ihmisen tyhjyydestä ja yksinäisyydestä kun hän Jumalasta ja toisesta ihmisestä irrottautuneena elää yksilöllisiä tarpeitaan varten. Koira tuo jotakin pysyvyyttä. Parempi olisi palata Jumalan luomisjärjestyksen ja lähimmäisen yhteyteen.

102

1768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissaihminen__

      Koirien ja lasten määrä korreloivat keskenään.

      • Mielipidevainoa

        Miksi viesti poistettiin?

        Mitä sääntöjenvastaista siinä oli?

        Tämä vaatii jo hyvän perustelun!


      • olen.pvv
        Mielipidevainoa kirjoitti:

        Miksi viesti poistettiin?

        Mitä sääntöjenvastaista siinä oli?

        Tämä vaatii jo hyvän perustelun!

        Täällä kukaan mitään perustele...


      • RomulusJaRemus
        olen.pvv kirjoitti:

        Täällä kukaan mitään perustele...

        Kirjoitin, että koirat ja muut lemmikit ovat joillekin lapsen korvike. Ei tämän tosiasian ääneenlausuminen liene herjausta? Yleisesti tiedossa oleva psykologinen asia.

        Tässä on jopa koko lemmikieläinten historia: jo kivikautisissa kalliomaalauksissa näkyy, kuinka esim. lapsensa synnytyksessä menettänyt äiti imettää sudenpentua. Näin eläin auttoi äitiä surutyössään.

        Koirat ovat suden kesyyntynyt muoto. Näin villieläimistä tuli ihmisten, myös pikkulasten seuralaisia eli lemmikkejä ja aikuisten apulaisia, vahtikoirina ja esim. metsästyksessä.

        Voi kauheeta! "Sääntöjenvastainen tieto!"


      • RomulusJaRemus kirjoitti:

        Kirjoitin, että koirat ja muut lemmikit ovat joillekin lapsen korvike. Ei tämän tosiasian ääneenlausuminen liene herjausta? Yleisesti tiedossa oleva psykologinen asia.

        Tässä on jopa koko lemmikieläinten historia: jo kivikautisissa kalliomaalauksissa näkyy, kuinka esim. lapsensa synnytyksessä menettänyt äiti imettää sudenpentua. Näin eläin auttoi äitiä surutyössään.

        Koirat ovat suden kesyyntynyt muoto. Näin villieläimistä tuli ihmisten, myös pikkulasten seuralaisia eli lemmikkejä ja aikuisten apulaisia, vahtikoirina ja esim. metsästyksessä.

        Voi kauheeta! "Sääntöjenvastainen tieto!"

        ”Kirjoitin, että koirat ja muut lemmikit ovat joillekin lapsen korvike.”

        Ehkä joskus, ja mielestäni se on oikein hyvä juttu. Moni lapsiperhe tosin mielellään pitää lemmikkieläimiä ja lasten kehityksen kannalta ne ovatkin hyvä juttu.

        Moni vanhempi ihminen tykkää hoivata jotain elävää, ja kyllä vaikka koira on parempi juttu kuin lapsen ”hankkiminen”, joka lienee mahdotontakin.

        ”Tässä on jopa koko lemmikieläinten historia…”

        Olet kyllä täysin sekoittanut historian ja eri tarustot toisiinsa. Kyllä eläinten ja ihmisten yhdessäelo perustuu molemminpuoliseen hyötyyn – eläimet ovat olleet apuna metsästyksessä, tuhoeläinten torjunnassa sekä ruuantuottajina sekä erilaisina tarvikkeina teurastuksen jälkeen.
        Eläimet saivat turvaa ja ravintoa helpommin ihmisiltä ja näin vaihtokauppa oli hyvä molemmille.

        Monessa alkuperäiskansassa saatetaan hoitaa niitä eläimiä, jotka ovat menettäneet emonsa. Naiset tosiaan saattavat imettää oman lapsensa ohella näitä eläimiä. Ei siis toisinpäin.

        Lemmikkejä elämistä tuli paljon myöhemmin. Vasta sitten kun eläimet alkoivat kesyyntymään – enemmän tai vähemmän – niitä alettiin pitämään huvin ja seuran vuoksi. Sitä ennen ihmisten elintason piti vain parantua.


      • Ierika

        Siis kääntäen verrannollisesti. Koira, "karvainen lapsi" on yleensä merkki kieroutuneesta hoivavietistä ja vastuunpakoilusta.


      • Ierika kirjoitti:

        Siis kääntäen verrannollisesti. Koira, "karvainen lapsi" on yleensä merkki kieroutuneesta hoivavietistä ja vastuunpakoilusta.

        :D Voihan sen noinkin tulkita...


    • Aloittajan kaltaisten vuoksi en itsekään välitä ihmisistä. Typerää sakkia kaikenkaikkiaan.

      En kyllä koiristakaan välitä, ne käyttäytyvät omistajansa edessä kuin kristinuskonharhainen palvoessaan mielikuvitusjeesustaan.

      Kissat ovat sentään itsenäisiä ja ne pitävät täällä metsässä hiiret kurissa.

      • kissat.on.pidettävä.kii

        "Kissat ovat sentään itsenäisiä ja ne pitävät täällä metsässä hiiret kurissa."

        Sekä tappavat pesiviä lintuja poikasia.
        Metsässä hiiret, myyrät ym ovat luonnoneäimille ruokaa ja pysyvät näin kurissa ilman kissoja, joka ei ole luonnoneläin.

        Ne tulisi pitää myös kiinni, lue järjestyslaki 14§.


      • kissat.on.pidettävä.kii kirjoitti:

        "Kissat ovat sentään itsenäisiä ja ne pitävät täällä metsässä hiiret kurissa."

        Sekä tappavat pesiviä lintuja poikasia.
        Metsässä hiiret, myyrät ym ovat luonnoneäimille ruokaa ja pysyvät näin kurissa ilman kissoja, joka ei ole luonnoneläin.

        Ne tulisi pitää myös kiinni, lue järjestyslaki 14§.

        Niin tappavatkin. Silti kissat on kesäpaikalla vapaana, ei onnistuisi sisällä pitäminen millään.

        Kahdesti tai kolmesti on linnun tuonut näytille, kerran jäniksenpojan. Hiiriä ja muita pikkujyrsijöitä varmastikin satoja.

        Maalla kissa on ollut kuitenkin hyötyeläin, ollut aina ja on edelleenkin. Eivätkä linnut ole mihinkään kadonneet.

        Kesäpaikka on vanha talon röttelö ja talvisin varsin vähän käytössä jolloin sinne alkaa sitä asujaa muuttamaan kun peruslämmötkin on päällä mutta kissat muutta ne kyllä sitten Taivaaseen.


      • kissat.on.pidettävä.kii kirjoitti:

        "Kissat ovat sentään itsenäisiä ja ne pitävät täällä metsässä hiiret kurissa."

        Sekä tappavat pesiviä lintuja poikasia.
        Metsässä hiiret, myyrät ym ovat luonnoneäimille ruokaa ja pysyvät näin kurissa ilman kissoja, joka ei ole luonnoneläin.

        Ne tulisi pitää myös kiinni, lue järjestyslaki 14§.

        Hah!

        Yhtä älytön lausahdus kuin ateistien paimen.


    • Jotkut uskovat tuossa taannoin kovin äänin toitotti, että homojen ja lesbojen ei tulisi hankkia lapsia, vaan koira(t) ja kissa(t) saa riittää ja kelvata. Nyt sitten kitistää, kun niitä koiria on niin paljon.

      • Aloittajalla ei taida olla paljon koiran omistavia ystäviä.


      • sage8 kirjoitti:

        Aloittajalla ei taida olla paljon koiran omistavia ystäviä.

        Toivottavasti hänellä on sentään ystäviä.


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Toivottavasti hänellä on sentään ystäviä.

        Toivotaan niin.


      • homopettereille
        Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Toivottavasti hänellä on sentään ystäviä.

        Sinulla ja sagella ei ole kumpiakaan.


      • sage8 kirjoitti:

        Toivotaan niin.

        Saattaa olla, että rivien välistä aloittaja kertoo omasta ikävästään toisen ihmisen luo. Eikös Mikko Alatalolla ollut aikoinaan biisi "ihmisen ikävä toisen luo"?


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Saattaa olla, että rivien välistä aloittaja kertoo omasta ikävästään toisen ihmisen luo. Eikös Mikko Alatalolla ollut aikoinaan biisi "ihmisen ikävä toisen luo"?

        Ilmeisesti näin, minua on sykähdyttänyt jo kauan Ville Valon laulama biisi jonka alku kuuluu: "Jos lähdet mun luotain, ajaudun haaksirikkoon, oot mun kaikuluotain, viet mut satamaan." Minusta tuo alku sopii moneen käyttöön esitettäväksi, ystävälle, rakastetulle, ehkäpä uskovan Jumalallekin ja jopa salaisen ihailun kohteelle.


      • koiranomistava
        sage8 kirjoitti:

        Aloittajalla ei taida olla paljon koiran omistavia ystäviä.

        Ja tuskin muitakaan ystäviä.. Tekee näitä päättömiä aloituksiaan, säälittävää.


      • koiranomistava kirjoitti:

        Ja tuskin muitakaan ystäviä.. Tekee näitä päättömiä aloituksiaan, säälittävää.

        Mikä aloituksessani oli päätöntä? Miksi?


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Mikä aloituksessani oli päätöntä? Miksi?

        Olihan se aika sekava?


    • German.shepherd

      En myös ymmärrä sitä, että monella on useampi koira, sanotaanko enemmän kuin kaksi ?
      Sensijaan itsekin koiramiehenä ymmärrän erittäin hyvin koirien pitämisen, nykyinen sakemanni on jo viides, kaikki aikaisemmatkin ovat olleet samaa rotua.

      Myös koulutan aina koirani hyvin, ensimmäinen oli suomen kaksoiskäyttövalio jäljeltä ja suojelusta, myös edellinen oli suojelukoira.
      Tästä nykyisestä aion kouluttaa pelstuskoiran, kunhan ikää tulee vähän lisää (1v 10kk), toki tottista ja hakuja (esineet) alkavat olla hanskassa.
      Mikäli jaksan, kun koira on valmis, liityn vapaaehtoiseen (VAPEPA) pelastuspalveluun ja näin voin auttaa kadonneiden etsinnässä, mikäli kutsu kuuluu.

      Siis koirista on moneksi, poliisi, opas, ystävä, haku, suojelu, viesti- koirina ja koulutusmahdollisuudet taitavat olla rajattomat.
      Nykyisin on jo monia ystävä/ kaverikoiria, jotka ovat korvaamaton apu monille ihmisille.
      Itselleni on myös koirastani paljon seuraa ja onhan se luotettavin kaverini.

    • Hyvin.vointia

      Koirien omistajilleen tuomat terveysvaikutukset ovat tunnustettuja hyvinvoinnin ja terveydenhoidon piirissä. Miksi niitä muuten olisi esimerkiksi vanhuksien hoitokodeissa asiakkaiden hoivattavana. Hoivakotikoirat on koulutettu ja valikoitu siihen työhön.

      "Koiralla on suotuisia terveysvaikutuksia – tässä 6 esimerkkiä

      1. Lievittää stressiä

      Koiran silittäminen laskee verenpainetta ja sykettä. Koiran lämpö ja läsnäolo vaikuttavat ihmisen toimintaan positiivisesti
      - -
      3. Vie ajatukset tähän hetkeen

      Ihmisen ajatukset ovat usein jossain muualla, joko menneessä, tulevassa tai jossain somessa, ihan muulla kuin tässä hetkessä. Koira läsnäolo tukee sitä, että ajatukset ja tunteet ovat enemmän tässä hetkessä.
      - -
      5. Tuo katseellaan hyvän olon

      Koiran silmät viestivät ihmiselle levollisuutta ja rauhallisuutta. Kun koira katsoo ihmistä silmiin, siitä seuraa oksitosiiniryöppy eli hyvän olon tunne. Oksitosiini on kiintymyksen ja sosiaalisuuden hormoni, ja sillä on tärkeä rooli muun muassa lapsen ja äidin välisen tunnesiteen muodostumisessa." (Yle, julkaistu 17.7.2017)

    • Vai loi Jumala ihmiselle kaverin...naisen.
      Mutta sittenhän nainen ja koira ovat molemmat ihmisen parhaat kaverit.

      • Nainen on hieno kaveri ihmiselle, ja koirakin, tietysti vähän tapauskohtaisesti.


      • sage8 kirjoitti:

        Nainen on hieno kaveri ihmiselle, ja koirakin, tietysti vähän tapauskohtaisesti.

        Jos ihminen osaa kohdella naista hyvin, nainen palkitsee kyllä ihmisen. :)


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jos ihminen osaa kohdella naista hyvin, nainen palkitsee kyllä ihmisen. :)

        Naiset ovat kyllä pääsääntöisesti ihan hyviä ihmiselle mutta on niistä joskus kyllä harmiakin. Tässä muutama päivä sitten kun olin hiihtämässä niin sattui tapaus jossa nainen harmitti niin vietävästi. Yritin nimittäin ohittaa yhden nuoremman naisen ladulla oikein kunnon miehisessä "näin meillä" hengessä mutta kun juuri olin rinnalla niin kuinka ollakaan, tuiskahdin turvalleni ladun viereen pehmoiseen lumeen enkä nähnyt edes, vaikka yritin, hymyilikö nainen yritystäni kun hän vaan jatkoi matkaansa. :)


      • sage8 kirjoitti:

        Naiset ovat kyllä pääsääntöisesti ihan hyviä ihmiselle mutta on niistä joskus kyllä harmiakin. Tässä muutama päivä sitten kun olin hiihtämässä niin sattui tapaus jossa nainen harmitti niin vietävästi. Yritin nimittäin ohittaa yhden nuoremman naisen ladulla oikein kunnon miehisessä "näin meillä" hengessä mutta kun juuri olin rinnalla niin kuinka ollakaan, tuiskahdin turvalleni ladun viereen pehmoiseen lumeen enkä nähnyt edes, vaikka yritin, hymyilikö nainen yritystäni kun hän vaan jatkoi matkaansa. :)

        Joskus ihminen on hassu :D. Olisinpa ollut näkemässä :D


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Joskus ihminen on hassu :D. Olisinpa ollut näkemässä :D

        Jos olisit hymyillyt niin olisin pessyt naamasi lumella. Ja oikein kunnolla.


      • sage8 kirjoitti:

        Jos olisit hymyillyt niin olisin pessyt naamasi lumella. Ja oikein kunnolla.

        Sitä paamam pesemistä yritti kerran yksi aika iso poika.....jäi toiseksi.
        Tokihan minä olisin hymyillyt vain sisään päin ja olisin huolestuneena ihmisen parhaana ystävänä kysynyt kuinka kävi :D Ja tietenkin olisin auttanut sinut sieltä penkasta ylös....jos olisin naurultani kyennyt......


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Sitä paamam pesemistä yritti kerran yksi aika iso poika.....jäi toiseksi.
        Tokihan minä olisin hymyillyt vain sisään päin ja olisin huolestuneena ihmisen parhaana ystävänä kysynyt kuinka kävi :D Ja tietenkin olisin auttanut sinut sieltä penkasta ylös....jos olisin naurultani kyennyt......

        Ei miehen inhimilliselle pienelle vahingolle saa nainen nauraa, olisin pessyt naamasi tuosta tempusta toisenkin kerran.


      • sage8 kirjoitti:

        Ei miehen inhimilliselle pienelle vahingolle saa nainen nauraa, olisin pessyt naamasi tuosta tempusta toisenkin kerran.

        Saapihan sitä yrittää pestä :D
        No oikeasti minä varmasti olisin oikein , oikein osaaottava......ropsisin lumia naamaltasi....... :D


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Saapihan sitä yrittää pestä :D
        No oikeasti minä varmasti olisin oikein , oikein osaaottava......ropsisin lumia naamaltasi....... :D

        Ja sitten olisi halattu "sovinnon" merkiksi.:):) Eiks nii!


      • sage8 kirjoitti:

        Ja sitten olisi halattu "sovinnon" merkiksi.:):) Eiks nii!

        Tottahan toki ...


      • ”Vai loi Jumala ihmiselle kaverin...naisen.”

        Repesin tuossa kohtaa – me naiset kun emme ole ihmisiä niin… No, joo.

        Olen tässä elämäni varrella aika usein tuumannut, että kyllä se ”vaimo” olisi kova juttu. Apupiika, joka tekisi kotityöt ja laittaisi ruuat, pesisi pyykit jne. Huolehtisi arjen rullaamisesta. Kun minua, vaikka nainen olenkin, ei hirvittävästi moinen innosta.

        Juu, tuo olisi sitten huumoria…

        ”Mutta sittenhän nainen ja koira ovat molemmat ihmisen parhaat kaverit.”

        :D Juu, aika kivaa on tietää, että kelpaamme ihmisille jopa kavereiksi!


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Vai loi Jumala ihmiselle kaverin...naisen.”

        Repesin tuossa kohtaa – me naiset kun emme ole ihmisiä niin… No, joo.

        Olen tässä elämäni varrella aika usein tuumannut, että kyllä se ”vaimo” olisi kova juttu. Apupiika, joka tekisi kotityöt ja laittaisi ruuat, pesisi pyykit jne. Huolehtisi arjen rullaamisesta. Kun minua, vaikka nainen olenkin, ei hirvittävästi moinen innosta.

        Juu, tuo olisi sitten huumoria…

        ”Mutta sittenhän nainen ja koira ovat molemmat ihmisen parhaat kaverit.”

        :D Juu, aika kivaa on tietää, että kelpaamme ihmisille jopa kavereiksi!

        Minuakin lämmitti kovasti lukea, että olemme ihmisen paras kaveri yhdessä koiran kanssa. Hiukan ehkä joutuu kilpailemaan suosiosta koiran kanssa ? :D


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minuakin lämmitti kovasti lukea, että olemme ihmisen paras kaveri yhdessä koiran kanssa. Hiukan ehkä joutuu kilpailemaan suosiosta koiran kanssa ? :D

        :D Totta....


      • lue.Raamattua
        mummomuori kirjoitti:

        ”Vai loi Jumala ihmiselle kaverin...naisen.”

        Repesin tuossa kohtaa – me naiset kun emme ole ihmisiä niin… No, joo.

        Olen tässä elämäni varrella aika usein tuumannut, että kyllä se ”vaimo” olisi kova juttu. Apupiika, joka tekisi kotityöt ja laittaisi ruuat, pesisi pyykit jne. Huolehtisi arjen rullaamisesta. Kun minua, vaikka nainen olenkin, ei hirvittävästi moinen innosta.

        Juu, tuo olisi sitten huumoria…

        ”Mutta sittenhän nainen ja koira ovat molemmat ihmisen parhaat kaverit.”

        :D Juu, aika kivaa on tietää, että kelpaamme ihmisille jopa kavereiksi!

        Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen."

        Siinähän repeilet.


      • lue.Raamattua kirjoitti:

        Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen."

        Siinähän repeilet.

        No, ymmärrän kyllä että jos on naisvihamielinen, niin mielellään tuon tulkitsee juuri kuten aloittaja. On siis ihminen ja ihmisen kaverina nainen... Nainen ei siis ole ihminen?


      • miksi.ei.kelpaa
        mummomuori kirjoitti:

        No, ymmärrän kyllä että jos on naisvihamielinen, niin mielellään tuon tulkitsee juuri kuten aloittaja. On siis ihminen ja ihmisen kaverina nainen... Nainen ei siis ole ihminen?

        Miksi haluat ohittaa Ramatun sanan?


      • mummomuori kirjoitti:

        No, ymmärrän kyllä että jos on naisvihamielinen, niin mielellään tuon tulkitsee juuri kuten aloittaja. On siis ihminen ja ihmisen kaverina nainen... Nainen ei siis ole ihminen?

        "Nainen ei siis ole ihminen?
        Ilmeisesti aloittajan mielestä juuri noin. Hän on varmaan hypännyt yli kohdan "Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. "


      • älä.unohda.koko.tarinaa
        Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        "Nainen ei siis ole ihminen?
        Ilmeisesti aloittajan mielestä juuri noin. Hän on varmaan hypännyt yli kohdan "Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. "

        Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen." 19 Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui. 20 Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.

        21 Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. 22 Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. 23 [i] Ja mies sanoi:

        -- Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.


      • älä.unohda.koko.tarinaa kirjoitti:

        Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen." 19 Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui. 20 Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.

        21 Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. 22 Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. 23 [i] Ja mies sanoi:

        -- Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.

        Paitsi, että tuo laittamasi kohta tuli vasta 1Mooseksen kirjan 2 luvussa.


      • soooooou
        Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Paitsi, että tuo laittamasi kohta tuli vasta 1Mooseksen kirjan 2 luvussa.

        Mitä sillä on väliä? Eikö se enää kuulu Raamattuun? Onko Markuksen evankeliumi jotenkin vähemoiarvoinen kuin Matteuksen, tuleehan se vasta Matteuksen jälkeen? Ja itse asiassa, tutkikaa itse jos ette minua usko, 2. Moseksen kirjan luomistarina on n. 500 vuotta vanhempi kuin ensimmäisen luvun versio.


      • soooooou kirjoitti:

        Mitä sillä on väliä? Eikö se enää kuulu Raamattuun? Onko Markuksen evankeliumi jotenkin vähemoiarvoinen kuin Matteuksen, tuleehan se vasta Matteuksen jälkeen? Ja itse asiassa, tutkikaa itse jos ette minua usko, 2. Moseksen kirjan luomistarina on n. 500 vuotta vanhempi kuin ensimmäisen luvun versio.

        Onko Jumala luonut naisen ihmiseksi vai koiran lailla kaveriksi/kumppaniksi miehelle?


      • Jean-Pierre.Kusela kirjoitti:

        Onko Jumala luonut naisen ihmiseksi vai koiran lailla kaveriksi/kumppaniksi miehelle?

        No, eikös tuo jo vastannut että nainen ei ole ihminen :D :D


      • mummomuori kirjoitti:

        No, eikös tuo jo vastannut että nainen ei ole ihminen :D :D

        Missä olen niin kirjoittanut? Vastaa toki esittämällä se kohta kirjoituksistani.


      • hassusti.kirjoitettu
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Missä olen niin kirjoittanut? Vastaa toki esittämällä se kohta kirjoituksistani.

        Ei sitä suoraan ole kirjoitettu, mutta (ehkä epähuomiossa) olet ilmaissut asian niin, että rinnastat naisen koiraan.


      • hassusti.kirjoitettu kirjoitti:

        Ei sitä suoraan ole kirjoitettu, mutta (ehkä epähuomiossa) olet ilmaissut asian niin, että rinnastat naisen koiraan.

        Ei, en rinnasta. Sinä rinnastat. Yritähän ymmärtää lukemaasi.


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Ei, en rinnasta. Sinä rinnastat. Yritähän ymmärtää lukemaasi.

        Kyllä tuo suora Raamatun lainauksesi sitä kovin alleviivaa. Etkä edes oikaise sitä missään.


      • mummomuori kirjoitti:

        Kyllä tuo suora Raamatun lainauksesi sitä kovin alleviivaa. Etkä edes oikaise sitä missään.

        Eli siis Raamattu tekee tuon rinnastuksen? Miksi silloin minua syytätte? Mikä minä olen oikaisemaan Raamattua? Korjaatko sinä Raamatun tekstejä mieleiseksesi?


      • Sellaista.sattuu
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Eli siis Raamattu tekee tuon rinnastuksen? Miksi silloin minua syytätte? Mikä minä olen oikaisemaan Raamattua? Korjaatko sinä Raamatun tekstejä mieleiseksesi?

        Olit hieman ajattelematon, kun Raattatua lainasit kirjoitukseesi. Sellaista sattuu.


      • Eerikatässämoi
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Ei, en rinnasta. Sinä rinnastat. Yritähän ymmärtää lukemaasi.

        Ymmärrän, ettei ajatuksesi ollut rinnastaa naista ja koiraa ihmisen ystävinä. Ja pahoittelen , että tartuin siihen.
        Se parisude on hieno asia ja vallankin toimiva parisuhde. Kuitenkin myös perheissä on lemmikkejä, niillä on oma tehtävänsä meidän ihmisten elämän piirissä. Ihminen on tainnut aina elää yhteydessä eläimiin.


      • Sellaista.sattuu kirjoitti:

        Olit hieman ajattelematon, kun Raattatua lainasit kirjoitukseesi. Sellaista sattuu.

        Niin, onhan se tavatonta että Raamattu huomioidaan luterilaisuus-palstalla :-D


      • Sellaista.Sattuu
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Niin, onhan se tavatonta että Raamattu huomioidaan luterilaisuus-palstalla :-D

        Ennemmin miten ja missä yhteydessä Raamattu mainitaan. Nyt sinulla meni hieman kömmähdyksen puolella, mutta kukaan ei kuollut, joten se siitä.


      • Sellaista.Sattuu kirjoitti:

        Ennemmin miten ja missä yhteydessä Raamattu mainitaan. Nyt sinulla meni hieman kömmähdyksen puolella, mutta kukaan ei kuollut, joten se siitä.

        Missä muka kömmähdin? Eikö muka Raamattu osoita että Jumala loi ihmiselle sopivaksi kumppaniksi...toisen ihmisen...ei koiraa...


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Missä muka kömmähdin? Eikö muka Raamattu osoita että Jumala loi ihmiselle sopivaksi kumppaniksi...toisen ihmisen...ei koiraa...

        Siinä että et noin sitä ilmaissut - vaan kuten Raamatussa on - ihmiselle luotiin kaveriksi nainen - ei siis ihmistä.


    • Turrerekku

      Kato vain harva on muslimi, muilla uskonto ei kiellä sitä.

    • Voidaan kysyä, onko lemmikkien pitäminen ylipäätään eettistä.

    • Täytyy myöntää, että varsin radikaaleja yhdistelmiä sait tuossa aikaan.

      ”Jo luomisessa Jumala huomasi ettei ihmisen ole hyvä olla yksin, joten hän loi ihmiselle kumppanin, naisen, jotta he olisivat toistensa kumppaneina. Tämä on paitsi heteronormatiivisen parisuhteen jumalallisen määräyksen vahvistaminen (sitä se todella on) myös syvällisemmin ihmisen hyvän olotilan määritelmä.”

      Lähteekö tuo oletuksesi siitä, että seksuaalisuus sekä seksin harrastaminen on ”syvällinen ihmisen hyvän olotilan määritelmä? Vai miksi tuot esille tämän ydinperheideologian?
      Ydinperheideologia on yhteisöllisyyden vastapari. Siinä kaksi ihmistä erottautuu ja kääntyy sisäänpäin. Näin puolisosta muodostuu ”yhteisö”, jonka pitäisi kantaa ja antaa kaikki se, minkä ennen antoi koko yhteisö suurine perheineen.

      ”Parisuhteet, ystävyyssuhteet, perheet...ne eivät enää luo todellista yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta, vaan palvelevat enemmänkin yksilön mielihaluja…”

      Tämän asian tuot kyllä esille, mutta johtopäätökset ovat aika erikoisia. Ihmiset tarvitsevat yhteisöä, se voi toki olla aika pieni, mutta myös laaja. Sanotaan että ihmiselle on luontaisen yhteisön malli jotakuinkin sellainen, että lähin joukko on noin 5 -20 henkeä ja laajempi noin 300 henkeä. Tämän verran me kykenemme hahmottamaan. Koska kaupungeissa joudumme elämään huomattavasti isomman ihmismäärän keskellä, me ”suljemme” silloin suurimman osan ihmisistä ulos kokemuspiiristä.

      Yhteisöllisyys tulee yhdessä elämisestä ja tekemisestä. Me haemme näitä erilaisia yhteisöjä kukin elinpiiristämme. Yhä vähemmän niissä on sukulaisia, koska kaupungistuminen pakottaa meitä liikkumaan ja muuttamaan hyvinkin taajaan. Siksi emme ehkä löydä enää sellaisia ihmissuhteita, jotka voisivat kehittyä vankaksi kiintymykseksi ja joudumme tyytymään enemmän pinnallisiin suhteisiin. Tämä vääjäämättä heijastuu myös parisuhteisiin.

      Niinpä on palattu hiljalleen siihen vanhaan malliin, tai hyvin samantyyppiseen muotoon. On syntynyt yhteisöasumisen uusia muotoja. On olemassa monen sukupolven asuntoratkaisuja, joissa jo rakennusvaiheessa on asia suunniteltu. Sitten syntyy erilaisia kommuuneja, joista pari esimerkkiä:

      ”Lapsuudenperheessäni oli neljä lasta ja meitä oli kolme sukupolvea, kun mummu ja vaari asuivat meidän kanssa. Olen siis tottunut siihen, että on väkeä ympärillä.”
      Länsiväylä 28.9.2016 ”Espoolainen Marja muutti kommuuniin vauvansa kanssa – "En viihdy paljon pelkästään lapsen kanssa"

      ”Eronnut äiti perusti lapsiystävällisen kommuunin – "En halunnut asua yksin lapsen kanssa"27.5.2017 Vantaan Sanomat

      ”Nykyään kuitenkin suuntaus on epäterve. Mistä tämä hirvittävä koirien paljous?”

      Tässä kytket asioita jälleen erikoislaatuisella tavalla. Ihminen tarvitsee luontoa ja kaipaa sitä kovasti myös kaupungissa. Eläimet ovat yksi olennainen osa sitä. Yhteys toiseen elävään olentoon on tärkeä – se on yksi osa rakkautta, jota elävä olento tarvitsee.

      Koska suurin osa on joutunut katkaisemaan tämän yhteyden, jonka voi kokea luonnossa ahkerasti liikkuva tai maalla elämien kanssa elävä, niin näitä korvaa se lemmikki. Koska nyt myös tiedetään eläimistä ja niiden hyvinvoinnista entistä enemmän, ymmärretään sekin, että koira on laumaeläin. Sekin tarvitsee omat ”kaverinsa” voidakseen hyvin.

      Meillä ovat asunnot jo niin isoja, jotta niihin voi ottaa lemmikkejä. Samalla saadaan monta hyvää, kuten nimimerkki ”Hyvin.vointia” 30.1.2018 16:21 luettelee. Koirilla (samoin kuin kissoilla yms. lemmikeillä) on todella tärkeitä tehtäviä.

      ”Parempi olisi palata Jumalan luomisjärjestyksen ja lähimmäisen yhteyteen.”

      Niin, oikeastaan olisi aika luonnotonta se, ettei meillä olisi lemmikkejä? Toisaalta, eikö juuri kaikki tämä ole palaamista siihen luomisjärjestykseen?

      • voiaikoja

        oho onpas tosipaljon sanottavaa koirasta!

        siitä kaiken sotkevasta haisevasta naapurit suututtavasta kalliista j aviheöiäisestä luontokappaleesta!


      • hurtatvex
        voiaikoja kirjoitti:

        oho onpas tosipaljon sanottavaa koirasta!

        siitä kaiken sotkevasta haisevasta naapurit suututtavasta kalliista j aviheöiäisestä luontokappaleesta!

        Niin, näin kerrostaloasukkaan avoin sanoa koirista että nuo omistajiensa sydänkäpyset ja lutuiset karvapalleroiset ja parhaat ystävät. Meille muille talon asukkaille kivijalkaan kusijat, joka paikkaan paskojat (vaikka toki omistajalla vastuu siisvoiksesta), haukkuvat ja ennen kaikkea ulvovat perkeleet, asumismukavuuden pilaajat. Ei kerrostaloihin koiria!!!


      • voiaikoja kirjoitti:

        oho onpas tosipaljon sanottavaa koirasta!

        siitä kaiken sotkevasta haisevasta naapurit suututtavasta kalliista j aviheöiäisestä luontokappaleesta!

        Vastasin vain aloitukseen. JOstain syystä siihen on ympätty paljon asiaa koirista, joka ei oikeastaan liity tuohon muuhun.

        Joten en siksi juuri koirista kommentoinut, kuin siteeksi.


    • klmjknjknkjnik

      Aloitus taitaa olla minä-minä:n avautumista elämän arkeen:

      "Sanotaa heti etten ole koirien vihaaja. Koirat ovat mukavia, yleensä. "
      Aloittaja ilmeisesti haluaa kertoa heti, ettei hän ole koirien vihaaja.

      Herää kysymys: vihaako hän kirjoituksensa mukaan sellaisia koiranomistajia, joilla on useampia koiria? Jos vihaa niin miksi ja ellei vihaa, niin miksi aloituksen teksti?

      Hänen mukaansa koirat ovat yleensä mukavia.
      Tarkoittaako aloittaja ettei hän vihaa yleensä mukavia koiria, mutta toisenlaisia koiria yleensä vihaa?
      Millainen koira hänen mielestään sitten on yleensä mukava koira ja millainen yleensä ei-mukava?

      "Parempi olisi palata luomisjärjestyksen ja lähimmäisen yhteyteen."
      Jos koirat korvataan puolisoilla, toimiiko aloittajan viha-arviointi edelleen: "sanotaan heti etten ole puolisoiden vihaaja. Puolisot ovat mukavia, yleensä."

      Koiraparatkoon heitä joutumasta ymmärtämättömien ihmisten ylimielisyyden vallan alaisiksi.

      • Missä aloituksessani mainittiin viha?


      • Olihan se aika ontuva tuovertaus, että koirat ovat kuin naiset - siis ihmisten puolisot. Korvaavuus ei todellakaan ihan noin toimi.

        Ja miksi se olisi ongelma, että ihmisillä on lemmikkejä?


    • Monelle tulikin mietittävää, mikäli on ajatellut hankkia harrastustaan varten koiran. Vaikkapa harrastaakseen sorsanmetsästystä, hirvestystä, suojelua, agilityä, vinttikoirakilpailuja tai jotain muuta koirien kanssa harrastettavaa lajia. Tai vaikka vain heittääkseen sen noudettavaksi palloa tai keppiä.

      Nyt sitten pitäisikin jättää se koira hankkimatta, ja ottaa itselleen "luomisjärjestyksen mukaisesti" vaimo.

      Silloin kannattaa hankkia tälle vaimolle sorsanmetsästykseen märkäpuku, ettei vaimo vilustu niitä sorsia noutaessaan. Voi tietysti vaihtaa sorsastuksen metsäkanalintujen metsästykseen, metson puuhun haukkuminen kun käy monelta vaimolta luontaisemmin kuin sorsan noutaminen. Vinttikoiraharrastajaa kehoittaisin kuitenkin harkitsemaan, että jospa jättäisi koko harrastuksen, vaimon saaminen lähetyskoppiin kun voi olla kovin hankalaa. Tosin lajissa käytettävä kuonokoppa helpottaa asiaa.

      • Voi kun olet nokkela! Lue toki kirjoitukseni uudelleen ja vaikka vielä kerran josko sen sisältö aukeaisi. Tietysti jos ei ole tottunut lukemaan kuin sarjakuvia ei noinkaan pitkä teksti helposti avaudu. Yritä kuitenkin :-)


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Voi kun olet nokkela! Lue toki kirjoitukseni uudelleen ja vaikka vielä kerran josko sen sisältö aukeaisi. Tietysti jos ei ole tottunut lukemaan kuin sarjakuvia ei noinkaan pitkä teksti helposti avaudu. Yritä kuitenkin :-)

        Olet ilmeisesti oppinut suunnistamaan vain luterilaisuuspalstalle, joten sinne on sitten (näämmä) kirjoitettava ihan kaikki asiat, vaikka sitten kylän koirista.

        Eihän sitä "tumma maammon marja, syntymässä säikähtänyt" koskaan tiedä, mikä sielunvihollinen niiltä muilta sivuilta pomppaa silmille.

        Minä kun en niihin sielunvihollisiin enkä mörköihin usko, niin uskallan käydä somen sivuilla kulloisenkin asian mukaan. Silloin ei tarvitse kaikkia asioita survoa luterilaisuus-ketjuun. Mene sinäkin vaan rohkeasti, vaikka ensimmäisellä kerralla vähän pelottaisikin!


      • Aberkios kirjoitti:

        Olet ilmeisesti oppinut suunnistamaan vain luterilaisuuspalstalle, joten sinne on sitten (näämmä) kirjoitettava ihan kaikki asiat, vaikka sitten kylän koirista.

        Eihän sitä "tumma maammon marja, syntymässä säikähtänyt" koskaan tiedä, mikä sielunvihollinen niiltä muilta sivuilta pomppaa silmille.

        Minä kun en niihin sielunvihollisiin enkä mörköihin usko, niin uskallan käydä somen sivuilla kulloisenkin asian mukaan. Silloin ei tarvitse kaikkia asioita survoa luterilaisuus-ketjuun. Mene sinäkin vaan rohkeasti, vaikka ensimmäisellä kerralla vähän pelottaisikin!

        Miksi sinä et siis hallitse luetun ymmärtämistä vaikka kelpo suunnistaja oletkin :-)


      • "Silloin kannattaa hankkia tälle vaimolle sorsanmetsästykseen märkäpuku, ettei vaimo vilustu niitä sorsia noutaessaan. "

        :D Tuo oli tosi hyvä!


    • >> luomisessa Jumala huomasi ettei ihmisen ole hyvä olla yksin, joten hän loi ihmiselle kumppanin, naisen, jotta he olisivat toistensa kumppaneina <<

      Itse en usko luomiseen ja meillä molemmat on kumppaneita ja koira siihen päälle.

      Ei oikein vaikuta uskottavalta, että ensin kaikkivoipa loi miehen, seksuaalisine haluineen kaikkineen ja sitten vasta äkkäsi, että pirskatti, eihän tuo yksin viihdy, ei se kykene lisääntymään, ei juttelemaan eikä kertomaan vitsejä, kun ei ole kuuntelijoita.

      Ja sitten piti vielä ottaa siltä se kylkiluu ja tekaista siitä, miehen omasta luusta, sille seuralainen, jonka päätarkoitus oli tyydyttää miehen halut.

      Höh, tuon mukaanhan nainen olisi vain nyrkkikyllikin vähän kehittyneempi versio.

      Toisaalta, tuosta se heikkokin mies ponnistaa, kun hän muistaa, että mies on n:o 1.

      • "... tuon mukaanhan nainen olisi vain nyrkkikyllikin vähän kehittyneempi versio. "

        :D Niinpä! Jos arvomaailma perustuu tuohon varsin mieskeskeiseen maailman kuvaan, en ihmettele joidenkin asennetta naisia kohtaan.


    • "Suuri on ärtymiseni kaikkien niiden koirien jätösten takia joita kauniilla olkoilureiteillämme on jätettyinä,"

      Tässä onkin jo tullut esiin koirien merkitys ihmiselle. Itse kiinnitin huomioni tuohon jätöskysymykseen. Koiran ulosteet ovat aika nopeasti maatuvia, mutta toki ne pitäisi ulkoilureiteiltä korjata pois ulkoiluttajan toimesta. Enemmän minun silmääni häiritsevät tyhjät juomatölkit, hampurilaispaketit ym. kääreet, tupakantumpit, hetekat, sohvat ym. jätökset metsissä tai yleisillä paikoilla. Tai peräti purukumit yleisten tilojen lattioilla. Ei taida olla koirilla noissa jätöksissä tassunsa pelissä.

      • Maatuvua toki, vaan sitä kamaa tulee koko ajan lisää ja jää lojumaan. Meillä on jo upeita latuja jäällä, paskaa täynnä...kesällä hienot uimarannat nurmikoineen joilla ottaa aurinkoa tai nauttia piknikeistä...paskaa täynnä...hyvin hoidettuja pyöräteitä, jalkakäytäviä...paskaa täynnä...


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Maatuvua toki, vaan sitä kamaa tulee koko ajan lisää ja jää lojumaan. Meillä on jo upeita latuja jäällä, paskaa täynnä...kesällä hienot uimarannat nurmikoineen joilla ottaa aurinkoa tai nauttia piknikeistä...paskaa täynnä...hyvin hoidettuja pyöräteitä, jalkakäytäviä...paskaa täynnä...

        Eikö teillä ole sellaisia roskiksia, joihin voi laittaa koirien jätökset? Ikäväähän se on jos niitä jätetään korjaamatta.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Eikö teillä ole sellaisia roskiksia, joihin voi laittaa koirien jätökset? Ikäväähän se on jos niitä jätetään korjaamatta.

        On, on toki, paljonkin. Mainitsit noista muistakin roskista. Niiden suhteen sama juttu, ei ole roskisten puutteesta kiinni. Meidän taloyhtiön jokaisen rapun ulko-oven suussa on roskis. Pihan roskakatos ei ole mistään rapusta tullessa pariakymmentä metriä kauempana. Silti roskat eivät löydä roskikseen.

        Tämän ketjun aiheeseen sopii paremmin nuo koiranpaskat. Pitäisikin oikein ottaa kamera mukaan kun menen ulkoilemaan ja varsinkin tuonne ladulle hiihtelemään. Paskaa siellä, paskaa täällä...


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        On, on toki, paljonkin. Mainitsit noista muistakin roskista. Niiden suhteen sama juttu, ei ole roskisten puutteesta kiinni. Meidän taloyhtiön jokaisen rapun ulko-oven suussa on roskis. Pihan roskakatos ei ole mistään rapusta tullessa pariakymmentä metriä kauempana. Silti roskat eivät löydä roskikseen.

        Tämän ketjun aiheeseen sopii paremmin nuo koiranpaskat. Pitäisikin oikein ottaa kamera mukaan kun menen ulkoilemaan ja varsinkin tuonne ladulle hiihtelemään. Paskaa siellä, paskaa täällä...

        Onhan se varmaan hyvä kuvauskohde siinä kuin mikä muukin. Uutisten sääkuvaksi niistä ei ehkä ole. Mutta ihmisten pitäisi vähän ryhdistäytyä siellä teillä päin ja korjata jätökset pois. Muuten olen sitä mieltä, että koirista on paljon iloa ja seuraa. Niiden kanssa voi harrastaa, ne pakottavat lenkille, niiden suoma läheisyys ja lämpö ovat ihan omaa lajiansa, ei verrattavissa ihmisiin. Tuli mieleen yksi Risto Rasan runo:

        Koira tulee illalla
        kotiin.
        Kun se kiertyy paikalleen
        ja nukahtaa,
        alkaa sen sydänlämpö levitä
        huoneisiin.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Onhan se varmaan hyvä kuvauskohde siinä kuin mikä muukin. Uutisten sääkuvaksi niistä ei ehkä ole. Mutta ihmisten pitäisi vähän ryhdistäytyä siellä teillä päin ja korjata jätökset pois. Muuten olen sitä mieltä, että koirista on paljon iloa ja seuraa. Niiden kanssa voi harrastaa, ne pakottavat lenkille, niiden suoma läheisyys ja lämpö ovat ihan omaa lajiansa, ei verrattavissa ihmisiin. Tuli mieleen yksi Risto Rasan runo:

        Koira tulee illalla
        kotiin.
        Kun se kiertyy paikalleen
        ja nukahtaa,
        alkaa sen sydänlämpö levitä
        huoneisiin.

        "Muuten olen sitä mieltä, että koirista on paljon iloa ja seuraa"

        Tuotakaan en ole missään kiistänyt. MUTTA yhä useammin homma näyttäisi menevän ns. överiksi...


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        "Muuten olen sitä mieltä, että koirista on paljon iloa ja seuraa"

        Tuotakaan en ole missään kiistänyt. MUTTA yhä useammin homma näyttäisi menevän ns. överiksi...

        Ei se aina välttämättä mene överiksi vaikka se siltä saattaisi vaikuttaakin. Luulisin kuitenkin, että suurimmalla osalla koiria on vain yksi tai kaksi. Kun koiria on kaksi, on niistä seuraa toisilleen, kun omistaja on poissa. Koirahan on laumaeläin.


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        "Muuten olen sitä mieltä, että koirista on paljon iloa ja seuraa"

        Tuotakaan en ole missään kiistänyt. MUTTA yhä useammin homma näyttäisi menevän ns. överiksi...

        "...MUTTA yhä useammin homma näyttäisi menevän ns. överiksi... "

        Jotenkin miellän asian siten, että pentutehtailijiolla ja ns. keräilijöillä homma saattaa mennä äveriksi, eikä lemmikeistä huolehdita. Kun vertaa tilannetta vaikak 20 vuottakin taapäin, niin kyllä nyt lemmikeistä pidetään huomattavan paljon paremmin huoli.

        Mitä noihin jätösongelmiin tulee, ne ovat omistajan ongelmia jos ei viitsi niistä huolehtia. Täällä väljemmillä paikkakunnilla niistä ei juuri ongelmaa ole.


    • Koiranpaskoihinpolkais

      Nuoret eivät halua lapsia vaan koria ja kissoja.Ulkomailatakin on tuotu Suomeen viime vuonna lähse 3000 koiraa elätettäväksi ja paskomaan. Miksi ei edes eduskuntaa säädä lakia ja pakollistta koirakieltoa ulomailta? Itse en ota koskaan mitään koiraa ja kissaa.

      • Niin, miksi lapsen saaminen johtaa nykyään vain taloudellisiin ongelmiin?


    • Hauhauhauhau

      Nuoret hyysäävät koiria.Entäs kun tulee vanhuus ja kuka heitä silloin tulee hoitolaitoksiin katsomaan, kun ei ole ole uusia sukupolvia ja kenelle joutuu hankittu taloudellainen rikkaus?
      Heh, taitaapa se valtio ja kunnat periä omaisuutenne -hölmöt

      • Kun aloittaja perustelee koirien lemmikkinä pitämisen olevan joku korvaus ”heteronormatiivisen parisuhteen jumalallisen määräyksen vahvistamiseen”, taisi joku vihjata lapsien korvaamiseenkin ja sinä olet huolissasi tulevista vanhuksista, joilla ei ole muita läheisiä kuin koirat, niin jopas saatiin melkoinen juttu aikaan.

        :D


    • Ihminen-loi-koiran

      Taitaa olla niin että koirien määrä Suomessa lasketaan jo miljoonissa. Jos ajatellaan ikään kuin uskonnolliselta kannalta koiruuden olemusta, niistä näyttää tulleen eräänlaisia kotijumalia. Ne ovat perheen jäseniä, joita suorastaan palvotaan. Koira on pitkälti omistajansa peilikuva. Jotkut käyttävät koiraa äänitorvenaan: eläin tekee sitä mitä omistaja haluaisi mutta ei kehtaa, haukkuu ja murisee.

      Koira on erityislaatuinen siinä mielessä, että se on täysin ihmisen luomus, ihmisen luomistyön helmi. Ihminen loi koiran omaksi kuvakseen.

      On niistä paljon iloakin monille, sitten ovat palveluskoirat, erinomainen apu monessa työssä. Koirapelkoisille "koirapartioiden" jatkuva väistely voi olla hyvinkin rasittavaa, tulee ajatus että koiraihmisille koirat ja niiden hyvinvointi ja oikeudet ovat tärkeämmät kuin muiden ihmisten.

      Loppukevennys: yksi kuuluisista viimeisistä lauseistahan kuului että "Älä pelkää, ei se pure!".

      • Ihminen on osallistuntu jalostukseen, muttei sentään luonut mitään.


      • Ihminen-loi-koiran

        Sanoisin että käytännössä on. Ei suinkaan tällainen valtava kirjo nyrkinkokoisista ponin kokoisiin otuksiin olisi mitenkään luonnostaan sudesta voinut syntyä, ainakaan siinä ajassa mikä kesyyntymisestä alkaen on kulunut, paitsi valtavalle säteilytykselle altistuneena.


      • Ihminen-loi-koiran kirjoitti:

        Sanoisin että käytännössä on. Ei suinkaan tällainen valtava kirjo nyrkinkokoisista ponin kokoisiin otuksiin olisi mitenkään luonnostaan sudesta voinut syntyä, ainakaan siinä ajassa mikä kesyyntymisestä alkaen on kulunut, paitsi valtavalle säteilytykselle altistuneena.

        Niin, kyllä eläinten jalostusta on harjoitettu vuosituhansia, joten moni muukin eläin on "muuttunut" - mutta aina pelkän perimän ja valikoinnin kautta.


    • Lemmikeillä on oma paikkansa meidän ihmisten elämässä. Niillä on monenlaisia tehtäviä.
      Vaikka kaikilla ihmisillä olisi pari, kumppani, ei eläinten merkitys olisi yhtään vähempi. Eläimet vastaavat eri tarpeisiin kuin ihmiset. Ja silloin kun ihmisiä ei ole lähistöllä, eläin korvaa montaa asiaa.
      On aika pysäyttävää huomata kuinka eläin voi luoda yhteyden ihmiseen silloin kun se meiltä muilta ei onnistu.
      Kun Jumala toi eläimiä ihmisen nimettäväksi, mahtoikohan Hän ajatella, että ne kaikki eläimet eläisivät jossakin pusikoissa poissa ihmisen läheisyydestä?
      Varmasti voi olla niin, että tuotantoeläimeen ei kiinny, väitän kuitenkin, että aika moni kiintyy. Ajattelen, että meihin on kuitenkin luotu ominaisuus kiintyä ihmiseen ja eläimeen. Osaamme huolehtia, ruokkia, hoivat. Se näkyy jo pienessä lapsessa, joka kantaa kotiin haavoittuneita eläimiä. Suhteemme eläimeen on syvä ja uskon, että jo sieltä ihan alusta on ollut näin.

      • Hyviä näkökulmia.

        "Vaikka kaikilla ihmisillä olisi pari, kumppani, ei eläinten merkitys olisi yhtään vähempi. "

        Ei lemmikki todellakaan aina ole mikään "korvaava" vaan erittäin hyvä ja täydentävä elävä olento.


    • äitykkä

      Kunnollinen koiranomistaja kerää jätökset muovipussiin,ei jätä niitä teille ihmisten poljettaviksi.Olen omistanut viisi ihanaa koiraa,sen parempaa lenkkikaveria saa hakea.Ei riitele ei, purnaa vaan iloisesti mukana liikkuu.

    • järkyttynytkuulija

      Konneveden kirkkoherra Olavi Virtanen julisti taannoin eräässä iltahartaudessa koirat ja velhotkin taivaaseen ? Oliko tämä luterilaista oppia?
      Antoiko piispa nuhtelun, vai erottiko Kuopion tuomiokapituli hänet virastaan? Miksi tällaiset harhaopettajat saavat jatkaa virassaan?

      • Ehkä hän vain halusi lohduttaa ihmisiä?


    • Hauhauhauhauuu

      Nyt joissakin kouluissa ryhdytään antamaan veronmaksajain piikkiin ehkäisyjä ,jotta seksi voidaan vapaasti harrastaa ilman raskauden pelkoja.
      Sitten kun naiset täyttävät yli 30 v. niin lasta ei enää saadakaan.
      Otetaan tilalle koira, heti toinen ja kolmaskin paskoja huusholliin karvoja ja hajuja tuottamaan. Sitten testamamentataan omaisuus maailman irtokoirien elttämiseen, kuten nyt jo Suomeen tuodaan lähes 3000 irtokoiraa vuodessa. Hyi hävetkää !

      • :D meinaatko että koiran pitäminen aiheuttaa lapsettomuutta? Mitenkä se on, kun perheissäkin on niitä koiria?


    • hauhauhauhauuu

      Tottakai aiheuttaa lapsettomuutta,kun naiset hellivät koiriansa niin ei jää aikaa lapsen hellimiseen

    • lastenisä

      Rakastaisivat naiset ukkojansa,niin silloin syntyisi lapsia. Kyllä tosimies sen panee alulle

    • Koiria.ei.tarvita

      Koiria on aivan liikaa maailmassa.
      Laitoin tämän kommentin väärälle paikalle. Enkä saa sitä pois. Mutta tässä se on oikein.

    • vihastnutpyöräilijä

      Taas tänään tuli yksi "koiraäiti", jolla hihnassa roikkui peräti kolme rakkia. Yki säntäsi vasemalle toinen oikealle ja kolmas oli terttua pyörän pinnoille.Seuraavan kerran kun tulevat vastaan,niin potku tulee

      • Pahoinpitelet siis eläimiä, koska joku ihminen niistä pitää??


    • Hauhauahau

      Testamettiko koirille? Hah, valtio se perii herrojen liiveihin nekin rahanne

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      174
      4241
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      36
      3613
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      231
      3100
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      151
      1279
    5. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      165
      1216
    6. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      64
      1214
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      991
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      930
    9. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      62
      847
    10. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      48
      847
    Aihe