Mitä kodinkoneita käytätte?

KoneellaVaiIlman

Minulla on ollut astianpesukone käytettävissä melkein koko aikuisen ikäni ja päätin luopua siitä nyt, kun muutan uuteen pienempään kotiin.
Ajattelin viedä muutamia muita kodinkoneita kierrätyskeskukseen ja mietin, mitkä pitäisi säästää. Mitä tarvitsen ja mitkä vievät vain turhaan tilaa.

Mitkä kodinkoneet ovat teidän mielestänne tarpeellisia?
Mitä käytätte?
Mitä teette niillä?

109

15646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö-Öö

      Jääkaappi, mikrouuni

      Net käytössä päivittäin. Muille käyttöä harvemmin, joillekin ei kai koskaan. Ok, kaasuliesi, uuni, kahvinkeitin, tiskikone ihan ok. Jokin yleiskone täysin tarpeeton, joitain joskus intoutuu käyttämään, enimmäkseen vaan vievät turhaa tilaa.

      Työkaluissa aika sama. Yleensäkään tarvitsee harvoin mitään, runsaasti aika tarpeetonta tavaraa. Paitsi erittäin tarpeellisia, jos joskus sattuu tarvitsemaan. Itteä tympi, kun himassa oli kirves, saha, vasara, s sorkkarauta, hohtimet ja jakoavain. Kuitenkin korjailtavaa jne tahtoi olla. Siks kai tullut hankittua aika paljon vehkeitä. Hah, osa kolmeen kertaan, tsadiin, mökille ja autoon. Noh, nyt on työkaluja.

      Muutto pienenpään, yleensä edes muutto jonnekin hyvä asia, pääsee joutavasta rojusta eroon. Muuttaminen huomattavasti tehokkaampaa, kuin normaali nurkkien ja kaappien nuohoaminen. Ei ole muuttosuunnitelmia, joten kamaa nyt sitten tahtoo olla.

      =DW=

      • Talonherra

        Yleiskone näyttää seisovan tiskaamassa!


      • Anonyymi
        Talonherra kirjoitti:

        Yleiskone näyttää seisovan tiskaamassa!

        Minä luovuin seisovasta yleiskoneesta.
        Nyt pysyy kädet puhtaina


    • 1eero

      Normi vehkeet, astianpesukonetta en koskaan haikaillut, leiväpaahdinta en ole käyttänyt kymmeneen vuoteen montaa kertaa, tehosekoitin on melkein turha, täytys survoa puolukoita perinteisellä nuijalla muutaman viikon tarpeet, paljon muuta kamaa kuha on.

    • Paikkaiset.hampaat

      Peruskoneiden lisäksi Moulinex on tärkeä raasteiden tekoon. Ainakin viides menossa, vielä löytyy emäntien kaapin nurkista, tulivat muotiin 70-luvun alussa vauvanruoan möyhentämiseen.

    • akatonmies

      Minun huushollissa ehdottomasti tarpeelliset ovat jääkaappi, kahvinkeitin, mikroaaltouuni, pyykinpesukone ja-kuivuri sekä pölynimuri. Jääkaapin alaosassa on pakastin joka tekee jääpaloja, ei muuta. Tiskikone on, kerran kokeiltu ja todettu toimivaksi;)

      • boksis

        Siinäpä ne taitaa olla, apetta suoraan jääkaapista tai mikron kautta, harvemmin sitä liedellä tulee mitään keiteltyä ja uunia korkeintaan jouluna, jos silloinkaan, poikamiehen boksissa.


    • pirremiinapas

      Pyykinpesu kone, ja - kuivuri, sekä astianpesukone, joka odottaa asennusta, microa ilman ei tule toimeen eikä pakastinta; inhoan pestä käsin astioita, tykkään ettei altaat ole täynnä likaista astiaa.

      • Siistinä

        Minä vaihtaisin yksiöstäni astianpesukoneen heti kaappitilaan, jos vaan voisin.
        Keittiö pysyy siistinä, kun tiskaa likaiset astiat mahdollisimman pian.
        Nyrkkipyykistä ja taloyhtiöiden pesutuvista en oikein jaksa innostua.


      • pölövästit
        Siistinä kirjoitti:

        Minä vaihtaisin yksiöstäni astianpesukoneen heti kaappitilaan, jos vaan voisin.
        Keittiö pysyy siistinä, kun tiskaa likaiset astiat mahdollisimman pian.
        Nyrkkipyykistä ja taloyhtiöiden pesutuvista en oikein jaksa innostua.

        Missä säilytät niitä likaisia astioita? Minä laittaisin ne sinne koneeseen piiloon!


      • Siistinä

        En kerää likaisia astioita, tiskaan ne heti pois.
        Puhtaat astiat kaapissa.
        Pysyy keittiö siistinä.


    • lacucaracha

      Kierona luonteena tuli aloituksesta ensin mieleen markkinointi eli että on pantu joku mummeli tiedustelemaan, mitäköhän koneita vanhat käävät käyttävät jne. Ja hyödynnetty sitten tulosta kohderyhmään. Mutta kun me suomalaiset ollaan ihan onnettomia kauppamiehiä ja tässä otanta on pieni , siitä tuskin on kysymys. Niin tai näin, astianpesukonetta en ostaisi enkä käyttäisi omassa huushollissa niin kauan kuin omat kädet on käytettävissä. Turhake tosiaan. Tähän tulokseenhan "aloittajakin" oli tullut tosin eri syistä. Toisin kuin ylläoleva kirjoittaja tykkään tiskaamisesta. Jos olisi viisihenkinen perhe saattaisin olla eri mieltä.

      Vissiin pölynimuri ja pesukone ovat ne, joista en luovu ja joita tarvitaan koko ajan, joskaan ei päivittäin. Sähkövatkain ja kahvinkeitin sekä leivänpaahdin ovat aika mukavia koneita, tosin ilman niitäkin toimeen tulee. Pakastin tai ainakin jääkaappi on hyvinkin tarpeellinen etenkin kesällä, ilman sähkö tai kaasuhellaa olisi aika ankeaa nuotiota väännellä. Naisellisista välineistä tukankuivain on erittäin tarpeellinen.

      Tämä kysymyksenasettelu on kytköksissä siihen, minkälainen kermap... itse kukin on. Jos kaikkeen pitää olla jokin härpäke, niitä kyllä riittää, mutta riittääkö aika niiden käyttämiseen. Usein on niin, että vanhan liiton konsteilla saa jonkin homman hoidettua paljon nopeammin kuin koneen kanssa värkätessä. Jopa lopputuloskin saattaa olla parempi. Ylipäätään, ikääntyneenä kannattaa vaivata itseään kotitaloustöissä. Mitä helpommalla itseään hyvittelee, sitä sairaammaksi päätyy, koska liike on lääke. Tämän opin eilen tereyskeskuksessa. Repikääpä siitä.

      • boksis

        Astianpesukone ei ole mikään turhake, jos arvostaa jonkinlaista keittiöhygieniaa. Ravintoloissa ei taideta kelputtaa ollenkaan käsintiskattuja ruokailuastioita, niin että kertakäyttöisiä vieraille sitten. Sen pystyy jotenkin aistimaan, että onko astiat pesty käsin vai koneella.


      • MYrkkyjäOnMyös

        En ihmettele, että pystyy. Pesuaine on kammottavaa myrkkyä, jota koneeseen laitetaan. Ihan toista kuin fairy-veteen kastetusta astianpesuharjasta tulee.


      • boksis
        MYrkkyjäOnMyös kirjoitti:

        En ihmettele, että pystyy. Pesuaine on kammottavaa myrkkyä, jota koneeseen laitetaan. Ihan toista kuin fairy-veteen kastetusta astianpesuharjasta tulee.

        Arkena omine nokkineen voi tietty pesettää ruuanjämät vaikka mirrillä tai hurtalla, mutta kyläileviä varten pitää olla putipuhdasta, sillä varsinkin nuorempi polvi saattaa kokea luontaista epäluuloa ikäihmisten keitoksiin, sehän on lähtökohtaisesti yök yök.


      • pirremiinapas

        Astioita pestessä käteni kuivuvat liikaa, ja en osaa tiskata käsineet kädessä, joten kone het kun vaan saan asentajan paikalle.
        Imurihan on välttämättömyys, niin kuin pyykinpesukone ja kuivutikin talvella, kesällä pyykit kuivuu tuossa ulkona.

        Pamiksi on ihan hyvä keksintö, niin kuin yleiskonekin, mutta se on liian suuri tämän päivän tarpeisiini, mutta siihen saa liitettyä monia muita muka tarpeellisia toimintoja, lihamyllykin on ja monta muuta matkalla hankittua..onhan tässä jo historiaa, ja on ollut tosi suuri perhekin, silloin kun meillä asui neljä kehitysvammaista ympäri vuorokauden, ruokaa piti vääntää viisi kertaa päivän aikana :), koneet oli tosi tarpeeseen.
        Leipäkonetta en tarvinnut, osasin tehdä sen ihan nyrkillä alustaen ja leivinuunissa paistaen.

        Se oli hienoa aikaa..


      • Oletko kokeillut ohuita ”kertakäyttöhanskoja”, joita voi käyttää vähän useamminkin? Kun ne istuvat hyvin käteen, ei tunnu yhtään hassummalta käyttää niitä. Olen ostanut yleensä laatikollisen hanskoja ja niitä riittää todella pitkäksi aikaa. Suosittelen kokeilemista, ehkä emme ole vielä liian vanhoja oppimaan uusiakin asioita. ;)

        Kävin katsomassa. Tällä hetkellä kaappini hyllyllä on pakkaus ”epästeriilejä tutkimushanskoja, materiaalina 100 % polymeeri”.


      • Alikessu-69
        boksis kirjoitti:

        Astianpesukone ei ole mikään turhake, jos arvostaa jonkinlaista keittiöhygieniaa. Ravintoloissa ei taideta kelputtaa ollenkaan käsintiskattuja ruokailuastioita, niin että kertakäyttöisiä vieraille sitten. Sen pystyy jotenkin aistimaan, että onko astiat pesty käsin vai koneella.

        Armeijassa tuo tiskikone oli torakoita täynnä :D


      • Anonyymi
        pirremiinapas kirjoitti:

        Astioita pestessä käteni kuivuvat liikaa, ja en osaa tiskata käsineet kädessä, joten kone het kun vaan saan asentajan paikalle.
        Imurihan on välttämättömyys, niin kuin pyykinpesukone ja kuivutikin talvella, kesällä pyykit kuivuu tuossa ulkona.

        Pamiksi on ihan hyvä keksintö, niin kuin yleiskonekin, mutta se on liian suuri tämän päivän tarpeisiini, mutta siihen saa liitettyä monia muita muka tarpeellisia toimintoja, lihamyllykin on ja monta muuta matkalla hankittua..onhan tässä jo historiaa, ja on ollut tosi suuri perhekin, silloin kun meillä asui neljä kehitysvammaista ympäri vuorokauden, ruokaa piti vääntää viisi kertaa päivän aikana :), koneet oli tosi tarpeeseen.
        Leipäkonetta en tarvinnut, osasin tehdä sen ihan nyrkillä alustaen ja leivinuunissa paistaen.

        Se oli hienoa aikaa..

        Ihanan hauskasti kirjoitit. Kenties saan kuulla enemmänkin.


      • Anonyymi
        MYrkkyjäOnMyös kirjoitti:

        En ihmettele, että pystyy. Pesuaine on kammottavaa myrkkyä, jota koneeseen laitetaan. Ihan toista kuin fairy-veteen kastetusta astianpesuharjasta tulee.

        Koneastianpesuaineet todellakin on melkoista myrkkyä. Itse sain aikoinaan töissä isot rakkulat jalkaani kun vaihdoin astianpesukoneeseen pesuainekanisteria ja letkun päästä pääsi tippumaan muutama tippa jalalleni. En sitä edes siinä työn touhussa huomannut ennenkuin n.10 minuutin päästä kun kipu tuli ja siinä vaiheessa oli jo koko jalkapöytä isoilla rakkuloilla.

        ent kyökkipiika


    • En luopuisi astianpesukoneesta enkä pyykkikoneesta. Kahvinkeitintä en käytä yksin ollessa, juon pikakahvia, kaveri ei tykkää joten hänelle keitän keittimellä ja juon silloin itsekin samasta. Päivittäin käytän vohvelirautaa leipien tekemiseen, on parempi kuin voileipägrilli. Vedenkeitintä, sauvasekoitinta ja sähkövatkainta useammin kuin kerran viikossa. Monitoimikonetta raasteita ja pieniä taikinoita tehdessä mökillä, yleiskonetta kylillä samaan ja sillä saa myös helposti pullataikinan kun on enemmän voimaa. Tietysti mikro, sillä on hyvä kuumentaa maitokin ei pala pohjaan. On jäätelökonekin, harvoin tulee käytettyä kuten sähköistä sitruspuristinkin.
      Saattaa olla pölyytymässä muitakin vehkeitä, veljeni nauraa minun pakkomielteelleni keittövempeleisiin. Näitä on kertynyt vuosien varrella.

    • Heikunkeikku

      Kaikki mitä minulla on, niin ne ovat tarpeellisia.
      Turhia kapistuksia en ole ostanut.
      Sanotaan nyt esimerkkinä Kahvinkeitin. Sitä en tarvitse ja siksi minulla ei sitä ole.

      Astianpesukone on ja käytän sitä, mutta hyvin usein pesen käsin astioita.
      Lämpöinen (lue: kuuma) vesi on aivan ihanaa ja sinne astioitten sekaan on aivan ihanaa tökätä räpylänsä. Minä oon aina tykännyt tiskaamisesta. Tiskauksen lomassa voi mielessään parannella maailmaa ja pohtia jos joitakin asioita. Vois melkeen verrata joogaharjoitukseen :)
      Saaressakin, jossa on perin hankalaa (monien mielestä) pestä astioita, niin minä aattelen, että ehei-ei-ei ole hankalaa. On kivaa pestä astioita ulkona. Ei haittaa vaikka vähän vettä räpöttäis ympärille.
      Sekään ei haittaa, vaikka joutuu vedet kantamaan ja lämmittämään.

      Pakastin on tietysti aivan välttämätön kapistus. Teen aina kerrallaan paljon ruokaa ja nakkaan pakastimeen vararuuaksi. Se olis tietysti kivaa, jos pakastimessa olisi Ripa :) Olis helpompi avata ovi.

      Jos asuisin yksitasoisessa asunnossa, niin arvelen, että äityisin ostamaan robotti-imurin. Se olis hiton mahtava vekotin. Inhoan nimittäin imuroimista. Tiskaukset menee tosta vaan, mutta imurointi pistää vihaksi.

      • Astioiden tiskaamisen nimenomaan käsin on oikein tutkimuksissa todettu jopa meditaatioon verrattavissa olevaan aivojen lepuuttamiseen.
        Minäkin inhoan imurointia ja yleensäkin kaikkia pöriseviä ja murisevia kodinkoneita.
        Pyykkikone on pakollinen, samoin kahvinkeitin, mikro sekä jääkaappi/pakastin.
        Muita en tarvitse, paitsi sähköhammasharjaa, jos se lasketaan kodinkoneisiin.


      • Heikunkeikku
        Nanga_Parbat kirjoitti:

        Astioiden tiskaamisen nimenomaan käsin on oikein tutkimuksissa todettu jopa meditaatioon verrattavissa olevaan aivojen lepuuttamiseen.
        Minäkin inhoan imurointia ja yleensäkin kaikkia pöriseviä ja murisevia kodinkoneita.
        Pyykkikone on pakollinen, samoin kahvinkeitin, mikro sekä jääkaappi/pakastin.
        Muita en tarvitse, paitsi sähköhammasharjaa, jos se lasketaan kodinkoneisiin.

        Joo, niin minäkin olen ajatellut, että kun käsin pesee astioita, niin se on varsinaista aivojen lepuuttamista. Voi vaipua syvälle sisimpäänsä.
        Eri asia sitten varmaankin, jos ottaa astioiden pesemisen siinä mielessä, että "voi heeeevetti sentään, nyt on Pakko ruveta noita paskasia astioita vääntämään ja kääntämään :)"

        Minä oon kyläpaikoissakin (jos ei ole astianpeukonetta) valmis tiskaamaan, oon valmis ku lukkari sotaan. Usein se homma minulle ilomielin annetaankin:) Mutta sen sanon, että imuroimaan en kylässä ala.


      • ö-Öö

        Käsintiskaus

        Hyvä keino puhdistaa kädet, vaikka autoremontin jälkeen. Muuta hyvää puolta asiasa hankala keksiä.

        =DW=


      • pirremiinapas
        ö-Öö kirjoitti:

        Käsintiskaus

        Hyvä keino puhdistaa kädet, vaikka autoremontin jälkeen. Muuta hyvää puolta asiasa hankala keksiä.

        =DW=

        On kuin olisin kuullut tuon joskus jossain...


      • Heikunkeikku
        ö-Öö kirjoitti:

        Käsintiskaus

        Hyvä keino puhdistaa kädet, vaikka autoremontin jälkeen. Muuta hyvää puolta asiasa hankala keksiä.

        =DW=

        Joo, aina kun värkkään auton kimpus, moottoria räpelöin, niin kiireesti talterikkeja pesemään:)

        Oikeastaan asia on niin, että kyllä mä useinmiten ne astiat koneeseen lykkään, mutta koska kaikkia ei voi lykätä, niin ne pesen omin käsin.
        Kattilat, padat, paistinpannut ja muut isommat kipot ja kapot. Siinä kun niitä alan pesemään, niin usein samalla pesaset ruokalautaseni.

        Kuten tuola aikasemmin mainitsin, niin kuuman veden kera leikkiminen on mukavaa puuhaa.


      • eipesuainettapannuun
        Nanga_Parbat kirjoitti:

        Astioiden tiskaamisen nimenomaan käsin on oikein tutkimuksissa todettu jopa meditaatioon verrattavissa olevaan aivojen lepuuttamiseen.
        Minäkin inhoan imurointia ja yleensäkin kaikkia pöriseviä ja murisevia kodinkoneita.
        Pyykkikone on pakollinen, samoin kahvinkeitin, mikro sekä jääkaappi/pakastin.
        Muita en tarvitse, paitsi sähköhammasharjaa, jos se lasketaan kodinkoneisiin.

        Miten kahvinkeitin voi olla pakollinen? Kun omani lopetti toimintansa vuosia sitten aloin laittaa kahvia suodatinsuppilolla suoraan kuppiin, voisiko enää helpompaa olla? Kahvinkeitintä tässä vähiten tarvitsee, toki yhtä vähän olen käyttänyt esim. astianpesukonetta, vähät tiskit pesaisee kirjaimellisesti käden käänteessä altaassa tai usein vaan ihan kattilassa ja sitten pienellä juoksevalla vedellä huuhtoen. Ja esim. paistinpannua oikea kokki ei pesuaineella pesemällä pese koskaan.


    • ByroB

      Kahvinkeitin porisee kerran pari päivässä.
      Monitoimikone saatiin lahjaksi ja sitä käytettiin sämpylöiden teossa viime vuosituhannella viimeksi.
      Muut toosat siihen väliin tuon käyttötiheyden suhteen. Pienempi tiskitoosa vetää viimeisiään ja yritän opetella (uudelleen) isomman käyttöä, mutta nytkin siellä on 3pv kipot eikä täyty nopeasti. Onhan se tiskaaminen ihan kivaa ainakin näin talvisin liottaa käsiä lämpimässä vedessä, mutten käytä 60-asteista vettä kuitenkaan. Jollakulla voi olla käsiongelmaa eikä siksi voi tiskata käsin.

      Imuri odottaa eli sitä käytetään. Vedenkeitin on uusin tulokas, kun miniä ei juo kahvia. Vois kai tuon yleiskoneen "lainata" miniälle eli laittaa vahinko kiertämään eikun kone kierrätykseen. Fööni on jossakin, mutten käytä sitä ainakaan tukankuivaukseen.

      Mikrouuni tarvitaan liki päivittäin, varsinaista harvemmin. Meinasin sanoa, ett viimeksi kinkku paistettiin uunissa, mutt lämmitin kääryleitä eilen. Boilerikin on tarpeen, kun pesulla tykkää käydä. Puulämmitteinen kiuas lämpeni kesällä viimeksi.

      Sanokaas muuten, miksi helloissa on aina 4 levyä! En muista koskaan tarvinneeni edes kolmea yhtäaikaa. Olisiko se, ett uunille on leveyttä enempi?

      • ö-Öö

        Kattiloita eri kokoisia.

        Haaveillut sellaiaisesta viispolttimisesta kaasuliedestä. Nykyisen suurin poltin vähän pieni ja kun iso pannu, tahtoo muilla polttimilla olla liian ahdasta. Vaan just kattilan kokojen takia eri kokoja, ei liian isoja, ei liian pieniä levyjä, sopivia. Pieni levy ei kuumenna tarpeeksi laajalta, suuri jo palovaarariskikin. Energiankulutus jne.

        =DW=


      • ByroB
        ö-Öö kirjoitti:

        Kattiloita eri kokoisia.

        Haaveillut sellaiaisesta viispolttimisesta kaasuliedestä. Nykyisen suurin poltin vähän pieni ja kun iso pannu, tahtoo muilla polttimilla olla liian ahdasta. Vaan just kattilan kokojen takia eri kokoja, ei liian isoja, ei liian pieniä levyjä, sopivia. Pieni levy ei kuumenna tarpeeksi laajalta, suuri jo palovaarariskikin. Energiankulutus jne.

        =DW=

        Mun liedessä on kahta kokoa levyjä, vaikka onkin 4kpl. Eli hellanlevyjä on liikaa käyttöön nähden. Takimmainen iso levy on kai käyttämätön.

        Pyykkäri on liki 20v vanha, mutt pelittää kuitenkin. Yx sanoo ostavansa kahvinkeittimen joka vuosi. Meillä on CafeArome ollut jo 20v, ylikin. Osta laatutoosa, ettei tarvi joka vuosi ostaa uutta.


      • ByroB
        Meillä on mökillä valovirralla toimiva kaksilevyinen hella ja kyllä siinä ihan mukavan kokoinen uunukin on.


    • Vähällä-pärjää

      Uuden kahvinkeittimen ostan kerran vuodessa. Keskiarvolla 100 - 120 euroa.
      Se on tärkein väline, käytössä 3 - 4 kertaa päivässä plus vieraskahvit muutaman kerran vuodessa.
      Eli tuollainen 1500 käyttökertaa vuodessa, niin keitin on syytä vaihtaa.

      Jääkaappi on hyvä olla. Myös tietokone ja puhelin joskin puhelimeen en ole tainnut kurottua kahteen viikkoon..vai laitoinkohan yhden tekstiviestin viime viikolla? Niin ja maksoinhan laskuja. Molempien pankkien tunnukset ovat puhelimessa. Ei tarvitse tunnuslukulistoja. Myös tankkaukset teen mobiilitankkaus sovellutuksella suoraan puhelimella. ABC.

      Telkkarikin suht tarpeeton, samoin tiskikone koska käytän enimmäkseen kertakäyttö astioita. Koti ei ole työpaikka vaan lepola ja rentoutus mesta. Työt on jätettävä kodin ulkopuolelle, silloin kun niitä käy tekemässä.

    • Minulla taitaa olla kaikki mahdolliset kodinkoneet. Tai ei, pyykinkuivaajaa ei ole, eikä tule.
      Saunan jälkilämmössä pyykit kuivuvat hyvin talvella, kesällä kuivuvat ulkona.
      Tiskikonetta harkitsin pitkään mutta siihen olen erittäin tyytyväinen. Meillä on usein ruokavieraita, yhdeksänkin henkeä kerralla, ja tuntuisi tosi tylsältä alkaa tiskata kun sessio on ohi.
      Viimeksi sain tutulta leipäkoneen mutta se on vielä kokeilematta minulta. Myös vakuumikone (pakasteiden pakkaukseen) on vielä sisään ajamatta..))
      Koneita on tullut hankittua siksikin, että minulla on nivelrikkoa käsissä. Koneet auttavat monissa töissä, vaikka tekniikka ei muuten ole minun lajini.

      • ö-Öö

        Leipäkone ok

        Aikanaan oli kovassa käytössä, jauhoja sai, leipää ei ollut kaupoissa. Leipäkoneen leivät lievästi tylsiä, vehnästä, pitää olla pehmeä taikina.. Mutta mausteilla saa paljon eroja ja eri nesteitä ja jauhosekoituksia kannattaa testailla.Kone ollut viimeset parikymmentä vuotta kaapissa, ei raaski hävittää, se mun mielestä kun hyvä kampe. Kandee akaa kokeileen Ainakin saa helpolla varmasti tuoretta leipää. Jonkinlaista tuoretta pullaakin....

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Leipäkone ok

        Aikanaan oli kovassa käytössä, jauhoja sai, leipää ei ollut kaupoissa. Leipäkoneen leivät lievästi tylsiä, vehnästä, pitää olla pehmeä taikina.. Mutta mausteilla saa paljon eroja ja eri nesteitä ja jauhosekoituksia kannattaa testailla.Kone ollut viimeset parikymmentä vuotta kaapissa, ei raaski hävittää, se mun mielestä kun hyvä kampe. Kandee akaa kokeileen Ainakin saa helpolla varmasti tuoretta leipää. Jonkinlaista tuoretta pullaakin....

        =DW=

        Olen tutkinut ohjeita ja todennut saman: vaihtelua perustaikinaan saa erilaisilla nesteillä ja mausteilla ainakin.
        Kone vie aika paljon tilaa ja luulen, että sen vuoksi se hylätään. Ja onhan siinä vähän väkertämistä perinteiseen taikinankäsittelyyn verrattuna.
        Meillä kun on näitä erilaisia dieettejä noudattavia lähipiirissä niin siksikin kiinnostaa kokeilla.


      • Pääseekö-helpolla
        demeter1 kirjoitti:

        Olen tutkinut ohjeita ja todennut saman: vaihtelua perustaikinaan saa erilaisilla nesteillä ja mausteilla ainakin.
        Kone vie aika paljon tilaa ja luulen, että sen vuoksi se hylätään. Ja onhan siinä vähän väkertämistä perinteiseen taikinankäsittelyyn verrattuna.
        Meillä kun on näitä erilaisia dieettejä noudattavia lähipiirissä niin siksikin kiinnostaa kokeilla.

        Eikö se kone tee sen taikinankin ettei tarvitse vaivata käsin, tahmata sormiaan? Kamat pönttöön ja istumaan kunnes leipä on valmis?


      • ö-Öö
        Pääseekö-helpolla kirjoitti:

        Eikö se kone tee sen taikinankin ettei tarvitse vaivata käsin, tahmata sormiaan? Kamat pönttöön ja istumaan kunnes leipä on valmis?

        Jotakuinkin.

        Ikäänkuin yhdistelmä yleiskonetta ja uunia. Mittaa nesteen, jauhot, muistaa mausteet, kansi kinni painaa nappia tai paria. Noissa vanhoissakin muutama ohjelma ja ajastin, voi periaatteessa illalla ladta ja ajastaa, aamulla lämmin leipä.

        Kone helppohoitoinen, teflon pytty, ei tartu, yks muovihämmennin, oikein tarvi tiskaillakkaan. Ruisleipää turha kuvitella tekevänsä, mutta vaalea leipä onnistuu hyvin.

        Noita saa uloskantohintaan kirppareilta joskus, uusiakin toki myydään.

        Pakko mainita limsakone. Vähän samantyyppinen ti-juttu, tosin ei oikein kone mun mielestä. Jos juotavaa vettä kraanasta, napin painalluksella pullo limsaa tms.

        Noi kuullostaa ehkä joutavilta, mutta mulla oli useita vuosia aktiivikäytössä sattuneista syistä. Limsakonetta vieläkin joskus tulee käytettyä, tosin limsan juominen jäänyt viimeaikoina vähäiseksi, hiilihappovettä kuitenkin, joskus colaa.

        =DW=


      • ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

        Jotakuinkin.

        Ikäänkuin yhdistelmä yleiskonetta ja uunia. Mittaa nesteen, jauhot, muistaa mausteet, kansi kinni painaa nappia tai paria. Noissa vanhoissakin muutama ohjelma ja ajastin, voi periaatteessa illalla ladta ja ajastaa, aamulla lämmin leipä.

        Kone helppohoitoinen, teflon pytty, ei tartu, yks muovihämmennin, oikein tarvi tiskaillakkaan. Ruisleipää turha kuvitella tekevänsä, mutta vaalea leipä onnistuu hyvin.

        Noita saa uloskantohintaan kirppareilta joskus, uusiakin toki myydään.

        Pakko mainita limsakone. Vähän samantyyppinen ti-juttu, tosin ei oikein kone mun mielestä. Jos juotavaa vettä kraanasta, napin painalluksella pullo limsaa tms.

        Noi kuullostaa ehkä joutavilta, mutta mulla oli useita vuosia aktiivikäytössä sattuneista syistä. Limsakonetta vieläkin joskus tulee käytettyä, tosin limsan juominen jäänyt viimeaikoina vähäiseksi, hiilihappovettä kuitenkin, joskus colaa.

        =DW=

        Siis kuivahiiva aika tärkeä muistaa laittaa :D

        =DW=


      • Pääseekö-helpolla kirjoitti:

        Eikö se kone tee sen taikinankin ettei tarvitse vaivata käsin, tahmata sormiaan? Kamat pönttöön ja istumaan kunnes leipä on valmis?

        Heh, Pääseekö-helpolla. Saitkin jo hyvän vastauksen ja minä sain lisäopastusta, kiitos. Tuolla lisäväkertämisellä tarkoitin tietenkin juuri laitteen käsittelyä, ohjelmavalintoja jne.
        Kun se perinteinen taikinankäsittely on jo selkäytimessä, ei tarvi miettiä, senkun sotkee vaan. Mutta ilman mitään, kokeiltava konetta on...


    • minulle välttämättömiä ovat jääkaappi-pakastin, pölynimuri ja liesi, kaikkia muita ilman voisin tulla toimeen, mutta lisäksi käytössä on ei välttämättöminä astianpesukone (voisin tiskata käsinkin), kuivaava pyykinpesukone (voisin käyttää taloyhtiön pesu- ja kuivaushuonetta), mikro (uunissakin voisi lämmittää, tosin sähköä kuluisi), kahvinkeitin (pannukahvia voisi liedellä keittää tai kuumaa vettä ja suodatinta käyttää), vedenkeitin (turhake?), leivänpaahdin (ylellisyyttä?), vatkain (käsivoiminkin onnistuu) sähköhammasharja (hammaslääkärin suositus), hiustenkuivain (hiukset kuivaisi kyllä ilmankin) ja silitysrauta (kurtut vaatteissa ei kai haittaisi). kaikki edellämainitut vakituisessa käytössä, joten en kanna huonoa omaatuntoa niiden omistamisesta, mitään turhia härpäkkeitä en ole koskaan hankkinut. kodinelektroniikka kai sitten erikseen, sitähän ei aloittaja kysellyt.

    • AikaKoneistettu

      Liesi, jk,pk,apk,mikro ja pienkoneista tärkeimmät: kahvinkeitin, leivänpaahdin voileipätaskuilla, munankeitin, riisikeitin, yleiskone blenderillä, sauvasekoitin, vatkain, yrttisilppuri, sipulusilppuri, voileipägrilli, grilli, lihamylly, kuivuri ja vacuumikone sekä pölynimuri x2 (toinen patjoille ja topatuille huonekaluille). Rasvaketin ja leipäkone ovat olleet käyttämättä jo useamman vuoden, tosin leipäkoneen voisi vaikka ottaa uudelleen käyttöön nyt kun muistin sen olemassaolon.
      Teen paljon smoothieita ja lämpöisiä voileipiä. Kuivurilla kuivaan sieniä, ahomansikoita, omppuja, banaania, yrttejä. Lihamyllyä käytän pääosin kalapullien tekemiseen ja vacuumikonetta pakastettaville kaloille ja lihoille.

      • AikaKoneistettu

        Pyykkihuolto unohtui kokonaan, pesukone, kuivausrumpu, kuivauskaappi, kengän kuivaimet, höyrysilitysrauta jmankeli ja prässi.


      • minä-pärjäisin

        Todella ihania kirjoituksia ja kukaan ei tunnustanut pärjäävänsä nuotiotulilla, erämaa kämpässä asuen ja itse syötävänsä kalastaen tai metsästäen.

        Onko niin utopista ajatella, että Suomeenkin tulisi sellainen sabotaasi, että täällä kaikki "toiminta" lakkaisi, siis sähkö ensin ja kaikki tiedonvälitys?

        Älkää koskaan lukeko Remeksen kirjaa; Jäätävä polte.

        Pienetkin sähkökatkokset saavat jo paniikin, mutta mitä olisi sitten, jos se "katkos" olisi pysyvä?


      • Sähkökatkotekisinannaa
        minä-pärjäisin kirjoitti:

        Todella ihania kirjoituksia ja kukaan ei tunnustanut pärjäävänsä nuotiotulilla, erämaa kämpässä asuen ja itse syötävänsä kalastaen tai metsästäen.

        Onko niin utopista ajatella, että Suomeenkin tulisi sellainen sabotaasi, että täällä kaikki "toiminta" lakkaisi, siis sähkö ensin ja kaikki tiedonvälitys?

        Älkää koskaan lukeko Remeksen kirjaa; Jäätävä polte.

        Pienetkin sähkökatkokset saavat jo paniikin, mutta mitä olisi sitten, jos se "katkos" olisi pysyvä?

        Nyky nysveröissä iskee kamala paniikki jo siitä, jos puhelin unohtuu keittiöön kun itse on olkkarissa, saati että puhelin katoaisi tai jäisi kotiin.


      • ö-Öö
        minä-pärjäisin kirjoitti:

        Todella ihania kirjoituksia ja kukaan ei tunnustanut pärjäävänsä nuotiotulilla, erämaa kämpässä asuen ja itse syötävänsä kalastaen tai metsästäen.

        Onko niin utopista ajatella, että Suomeenkin tulisi sellainen sabotaasi, että täällä kaikki "toiminta" lakkaisi, siis sähkö ensin ja kaikki tiedonvälitys?

        Älkää koskaan lukeko Remeksen kirjaa; Jäätävä polte.

        Pienetkin sähkökatkokset saavat jo paniikin, mutta mitä olisi sitten, jos se "katkos" olisi pysyvä?

        Sähkö

        Suurinpia uhkia yhteiskunnalle, sähkön loppuminen. Loppuu niinkuin melkein kaikki. Kaupungit ihan kusessa, pöndellä voi pärjätä paremmin. VAravoimaloita on, jonkin verran, mutta jotain polttoainetta nekin tarvitsevat. Polttomoottoriautolla ajelee niin kauan, kun on tankissa tavaraa, sähköautoilla liikkuminen loppuu pikaisesti, tulee hitosti kaikenlaista erittäinkin tuhoavaa. Riippuu tietenkin vuodenajasta, kesällä valoisaa ja lämmintäkin, talvella hätä tulee nopeasti.

        Kyllä tollaseen koitetaan varautua, mutta ei varajärjestelmät kata paljoa ja nekin voi mennä pois pelistä. Sähkön loppuminen vastaa sotatilannetta. Massiivista sellaista.

        =DW=


      • ByroB
        minä-pärjäisin kirjoitti:

        Todella ihania kirjoituksia ja kukaan ei tunnustanut pärjäävänsä nuotiotulilla, erämaa kämpässä asuen ja itse syötävänsä kalastaen tai metsästäen.

        Onko niin utopista ajatella, että Suomeenkin tulisi sellainen sabotaasi, että täällä kaikki "toiminta" lakkaisi, siis sähkö ensin ja kaikki tiedonvälitys?

        Älkää koskaan lukeko Remeksen kirjaa; Jäätävä polte.

        Pienetkin sähkökatkokset saavat jo paniikin, mutta mitä olisi sitten, jos se "katkos" olisi pysyvä?

        Kyllä meilläkin hetki pärjättäis pakkasellakin, jos ollaan molemmin suurinpiirtein kunnossa. Lämmitys 3 tulipesällä ja poltettavaa riittää (jossei salama iske puulatoon). Ja neljäs saunanpesä, jolla lämmitetään sitten vettäkin. Kamiinan päälläkin voi lämmittää jotain vettä, keittää perunat (joita yleensä on kellarissa) ja paistaa kalapuikot, jossei sitten enempää viitsi ruokaa laittaakaan.

        On kyllä harkittu jonkin aggregaatin hankkimista. Voisi pyykittää vaatteet yms. Ja lämmittää kylppärin, siellä ei ole tulipesää.


      • Ei-ole-halpa-korvike
        ByroB kirjoitti:

        Kyllä meilläkin hetki pärjättäis pakkasellakin, jos ollaan molemmin suurinpiirtein kunnossa. Lämmitys 3 tulipesällä ja poltettavaa riittää (jossei salama iske puulatoon). Ja neljäs saunanpesä, jolla lämmitetään sitten vettäkin. Kamiinan päälläkin voi lämmittää jotain vettä, keittää perunat (joita yleensä on kellarissa) ja paistaa kalapuikot, jossei sitten enempää viitsi ruokaa laittaakaan.

        On kyllä harkittu jonkin aggregaatin hankkimista. Voisi pyykittää vaatteet yms. Ja lämmittää kylppärin, siellä ei ole tulipesää.

        Miksi kukaan ei ole paljastanut, paljonko se aggregaatin käyttäminen maksaa? Sehän syö bensaa, löböä aikamoisia hörppyjä per päivä. Plus hankinta hinta.


      • ByroB
        Ei-ole-halpa-korvike kirjoitti:

        Miksi kukaan ei ole paljastanut, paljonko se aggregaatin käyttäminen maksaa? Sehän syö bensaa, löböä aikamoisia hörppyjä per päivä. Plus hankinta hinta.

        Jos googletat, löytyy varmaan teknisiä tietoja ja saat kulutusmääriä tietoosi. Sitten vilkaiset bensiksen tolpista, mitä litra maksaa. Tarvitkos taskulaskinta?


    • Astianpesukoneesta luovuin muuttaessani. Pesen astiat altaassa melkein aina heti käytön jälkeen.

      Tumman, kiiltäväpintaisen lieden pinnalle on piirrettynä kaksi kattilapaikkaa ja erillisessä pienehkössä uunissa on kaikki tarpeelliset toiminnot: paistinuuni-, mikroaalto-, grilli-, ja niitä voi käyttää vuorotahdissa tai joitain toimintoja yhtäaikaisestikin..

      Kaksi kahvinkeitintä, tavallinen ja espresso- & latte-keitin. Ensimmäisen espresso-/latte-keittimen sain joskus 1980-luvulla läksiäislahjaksi työpaikkaa vaihtaessani. Ihana sihteerimme keksi sopivan lahjan, kun muisti, miten vaikeaa ravintolassa tai kahvilassa oli siihen aikaan saada latte-kahvia maidolla ja ilman sokeria, kuten halusin. (Kermaa en suostu kahvin kanssa juomaan, ellei kupissa ole myös whiskyä tms. ;))

      Yleiskoneen ja vatkaimen korvaa sauvasekoitin, jossa on myös erilaisia vispilöitä; parilagrilli on parvekkeella ja sillä voin halutessani paahtaa myös leipää.

      Mehulinko on edelleen tallessa. On suurimman osan ajasta kaapissa, samoin kuin käsikäyttöisen lihamyllynkin. - Pölynimurin otan myös aina välillä esille kaapistaan.

      Jos tarvitsen suurempia tai järeämpiä laitteita, voin käyttää sellaisia yhteisöllisen kotitalomme keittiössä.

      Kokeiltuani yhteisöllisessä pesutuvassamme erilaisia kuivauslaitteita, totesin, että ellen olisi luopunut omasta pyykinpesukoneestani, olisin voinut ostaa myös rumpukuivauskoneen. Erilaiset silitysvälineet, raudat, korkeussäädettävä silityslauta, silitysprässi ja mankeli palvelevat erinomaisesti pyykkituvassa, eikä sellaisia enää kotona tarvitakaan, ei edes apumiestä, kun vetolaite on seinällä.

    • Miespyykkäri

      Kahvinkeitin jääkaappi vanha kunnon pulsaattoripesukone pyykinpesussa josta en luovu

      • pirremiinapas

        :)) ai pulsaattorikone vielä..he..sori kun nauratti.

        Tuolla autotallissa olisi entisten asujien pulsaattori kone, ja varmana hirmuisen vanha, kumiletkut siitä on jo hapertuneet ja olisikokaan tuo enää kunnossakaan..en uskalla edes kokeilla.


      • VaiPeseekö

        Uskomattoman nopeasti pulsaattorikone pesee pyykin - puhtaaksi?


      • Miespyykkäri

        Kyllä kyllä vanha kunnon pulsaattoripesukone pesee pyykin puhtaaksi nopeasti. Kokemusta on yli kymmenen vuotta.


      • Miespyykkäri kirjoitti:

        Kyllä kyllä vanha kunnon pulsaattoripesukone pesee pyykin puhtaaksi nopeasti. Kokemusta on yli kymmenen vuotta.

        Muistan, kun olimme nuoria ja rahat tiukalla.
        Alkuun ammeessa nyrkkipyykkiä pesin.
        Sitten mies sai vakioveikkauksesta juuri sen verran, että pystyimme ostamaan pulsaattoripesukoneen.
        Hyvä oli kone. Ei tarvinnut pyykkiä jauhattaa tunti tolkulla (mitä en ymmärrä näissä nykykoneissa).
        Tänään säikähdin, kun kone ei lähtenytkään pesemään, valo vaan vilkkui.
        No olin laittanut oven huonosti kiinni.


      • miespyykkäri

        Kyllä vanha pulsaattoripesukone on nykyisinkin hyvä pyykinpesussa. Tienkin siihen tätyy varata aikaa erilailla kuin automaattikoneella. Itse pesen pesen omat ja joskus muidenkin pyykit vanhalla pulsaatoripesukoneella. Kun varaa aikaa niin päivässä saa pestyä todella ison kasan pyykiä. Itse tykkään pestä pyykit vanhalla pulsaattoripesukoneella nykyisinkin vaikkei pakko olisi. En vaihtaisi automaattikoneeseen. Itse ole pessyt jo yli kymmen vuotta pulsaattorikoneella pyykit. Tykkään tällaisesta pykinpesusta nykyisinkin paljon. Viimeksi eilen pesin pyykiä pulsaattoripesukoneella. Hyvin pelasi. Kyllä näin tulee puhdasta pyykkiä.


      • Miespyykkäri
        pirremiinapas kirjoitti:

        :)) ai pulsaattorikone vielä..he..sori kun nauratti.

        Tuolla autotallissa olisi entisten asujien pulsaattori kone, ja varmana hirmuisen vanha, kumiletkut siitä on jo hapertuneet ja olisikokaan tuo enää kunnossakaan..en uskalla edes kokeilla.

        voisin vaikka hakea sen vanhan pulsaattoripesukoneen


        jos lähellä Hämeenlinnaa varaosiksi


    • enluovukoneista

      Astianpesukone, hiustenkuivain, jääkaappi, kahvinkeitin, leivänpaahdin, lihamylly, mikroaaltouuni, pakastin, pyykinpesukone, pölynimuri, sähköliesi, sähkövatkain, tehosekoitin, televisio, tietokone, tulostin, yleiskone jne... Siinäpä niitä nyt aluksi ja mistään en luopuisi!

      Olen hankkinut kaikki laitteet omaa ja perheeni elämää helpottamaan. Laitoin juuri pyykkiä pesukoneeseen, kun olen yksin tässä kotosalla ja vaimo kokousreissulla. Kyllä koneet vapauttavat monesta hommasta ja helpottavat arkisia askareita.

      Juuri pari viikkoa sitten pyykinpesukone hajosi (lähes 6 vuotta vanha!) ja vaihdoin toisen tilalle (ilmaiseksi saatu), niin kyllä heti huomasi, kuinka tarpeellinen on pesukone. Astianpesukone on toinen, kun se hajoaa tai pitää tiskata käsin, ei ole ruuhkaa tiskaajista. Yleiskonetta en juuri käytä, mutta hankin sellaisen vaimolle, kun piti saada KitchenAid (oli muuten tosi edullinen ranskalaisessa verkkokaupassa!). Minä itse käytän vatkainta, kun teen sellaisia ruokia ja perunamuusin teen aina vatkaimella. Kahvia en juo, mutta vaimo juo, joten kahvinkeitin hänellä tärkeä ja voi tajota vieraille kahvia. Tietokoneet ja tulostin, ihan pakko olla, kun toinen tekee etätöitä taloudessa ja minunkin työt on pitkälti kotona. Veroilmoitukset ja muut asiat hoituu verkon kautta, todella helpottavaa työskennellä tietokoneella kotona!

    • Mikä_milloinkin

      Tässä ketjussa on mainittu iso määrä laitteita, joista en ole koskaan kuullutkaan. Mikä mitäkin sekoittaa, vatkaa, jauhaa ja möyhentää. Eli paljon taas kerran tavaraa, jota ei tarvitse.

      Mistä en luopuisi, niin hiustensuoristusrauta. Miksei sellaisia ollut, kun me olimme nuoria? Kuitenkin monilla pop-tähdillä oli pitkät suorat hiukset. Minä raukka yritin silitysraudalla suoristaa ja kuuma rauta saattoi osua päänahkaan. Nukuin vuosilausia isoimmat markkinoilta löytyvät papiljotin päässä joka yö, jotta olisin saanut tukan edes vähän suoremmaksi. Mutta eihän niitä oikein isoja löytynyt.

      Sain ikuisen trauman luonnonkiharista hiuksista.

    • No välttämättömiä on jääkääppipakastin, hella, kahvinkeitin, pyykkikone ja imuri.
      Tässä ole asunut vähän yli 7 vuotta, sitä ennen ei ollut tiskikonetta, ei olisi nytkään, vaan kun se oli täällä olemassa.
      Tietty noita pikkuvehkeitä vatkain, mehulinko, soseutin, leivänpaahdin, tukankuivain.
      Mikroo ei täällä ole, annoin sen joskus pojanpojalle. Kesäpaikoissa on kyllä parikin.
      Kai sitä kaikenmaailman hienoja koneita on, mutta kun niihin ei ole tottunut, niin ei osaa niin kaivatakaan.

    • kylhurisee

      Minulla pölyimuri, pyykinpesukone, sauvasekoitin , pieni yleiskone, liesi, mikro, jääkaappi, 2 pakastinta, dildo, hammasharja, hiuskuivain en kuivaa sulatan jäätyneitä auton lukkoja.
      Astianpesukne tulossa, menee kallista vettä vähempi kuin käsipelissä.Tvx2 ja läppäri, ym.

      • OiDildoBildoViljo

        Onko dildokin kodin kone?

        Onko sillä useita käyttäjiä?


      • viljooeioo
        OiDildoBildoViljo kirjoitti:

        Onko dildokin kodin kone?

        Onko sillä useita käyttäjiä?

        Taidat olla kehityksestä jäljessä, sillä yhtälailla voisi kysyä, että onko hammasharja kone.


    • Vanhat.vehkeet

      Tavaroitten inventaario menossa häh, tai mitä se minulle kuuluu omia on roippeenne en tule kateelliseksi, jos naapuri on ostanut uuden auton se vähän risoo. vielä enemmän hatuttaa jos sillä on uusi nuori kaunis nainen kainalossa.

    • laatuatahtoo

      Kaikkea te mainostajat utsittekin. Ostan kerralla aina laadukkaan, kestää kauan.

    • Jääkaappi, ilmanvaihtokone, ilmankostutin, imuri, pakastin, leivänpaahdin, kahvinkeitin, vedenkeitin, mikroaaltouuni, höyrypesuri, ikkunapesuri, blenderi, vatkain, sauvasekoitin, astianpesukone, hella/uuni Siinä noin enshätiin alkuun.

      • Silitysrauta unohtui, sekä pyykkikone ja kuivausrumpu.


      • 1eero
        siilenämää kirjoitti:

        Silitysrauta unohtui, sekä pyykkikone ja kuivausrumpu.

        Nii ja koiruli härpäke :)


      • 1eero kirjoitti:

        Nii ja koiruli härpäke :)

        Woii, tärkein unoihtui :). Tilasin kääpiösnautsereiden trimmausdvd:n. Tokikaan itse en tee kuin väliputsit, amattilainen saapi huolehtia nyppimiset.


      • Bengalitikku

        Mulla on ihan perusvehkeet. Liesi on perinteinen ei keraaminen. Astianpesukonekin pienehkö, mutta kätevä.
        Spruitspruit-kone, millä saa smoothien, kun huvittaa tehdä. Mieluummin hedelmät hedelminä narskutellen.


    • Valu-rauta-pannu. Leivän-paahdin. Termos-pullo. Kahvin-keitin. Lattia-matto. Harja-rikka-lapio. Kuivo-muste-kynä. Hiiri. Luku-lamppu. Tasku-lamppu. Rinta-tasku. Kynsi-sakset. Manuaaliset. Hohtimet. Vasara. Rauta-saha. Puukko-saha. Ruuveja.

      • pirremiinapas

        Onko tuo inventaario lista :))


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Onko tuo inventaario lista :))

        Hiuksien alta korvien takaa kohotin muistitikkuani. Olettaisin, että nuo melkein löytyy huushollista? Mökiltä ainakin. Ja paljon muuta.


      • Vai-RintaTaskullaKin

        Kerrohan, mitä sillä rintataskulla voi tehdä? Millaista tekniikkaa sillä käytetään?


    • OletkosKoijariNro2

      Kuulostaa ihan siltä, että hunkszukka kirjoittaisi taaas vieraalla nimellä.
      Koijaatko?

      • Se hunksihan on opettanut suomen-kielen oikein-kirjoitus taidon. Ei passaa livetä polulta, ettei mies suutahda. Sivistystäkin olen saanut. En osaa laulaa, ainakaan kirkkokuorossa.


      • koje.kodissani

        Eniten käytössä kojeista on sähköhammasharja. Sitten mikro, jääkaappi käy itekseen. Tiskikonetta ei ole, ei yks ihminen tarvii. Pesukonetta kerran viikossa pyöritän. Kahvinkeitin aamuisin. Tänään haen lainaksi ompelukoneen, omasta hajosi poljin. Hitsi vieköön, että polkimet maksavat yhtä paljon melkein kuin uusi ompelukone.

        Blenderi, sauvasekoitin ja vatkain harvoin käytössä.

        Ilmakihartimen meinaan kaivaa käyttöön pipokauden mentyä ohi.


      • Hot-man kirjoitti:

        Se hunksihan on opettanut suomen-kielen oikein-kirjoitus taidon. Ei passaa livetä polulta, ettei mies suutahda. Sivistystäkin olen saanut. En osaa laulaa, ainakaan kirkkokuorossa.

        Mitäs tapahtuis jos suutahtais?


      • siilenämää kirjoitti:

        Mitäs tapahtuis jos suutahtais?

        Ei voi tietää. Toivottavasti ei näe tätä ketjua.


      • Niin ja voi olla, että hän antaisi porttikiellon Ouninpohjan katsomoon. Eikä saa mennä samoille metsän poluille missä hän ajaa sähkö-pyörällään tyhjät pullot kolisten.
        - En kyllä menisikään, on tuota itse-suojelu-vaistoa.


      • Hot-man kirjoitti:

        Ei voi tietää. Toivottavasti ei näe tätä ketjua.

        Hah. Toivottavasti näkee. Ei kai tuota tarvitse pelätä. Eikat hänellä mitään mahtia verrattuna muihin ole.


    • VaimokiiTykkää

      Sähköhammasharja ja dildo ovat lempivälineitäni.

    • Mitäkö kodinkoneita käytän?
      Nyt just käytän tätä. Mikroa käytin jonkun aikaa sitten, kun kuumensin kahvivettä. Kohta käytän sitä uudestaan, kun lämmitän hernesoppaa.

      Ni mitä siitä sit?

    • Eniten käytän kotini yleiskonetta,itseäni.

    • pirremiinapas

      Onko laitteissasi bluetoot?

    • Tiritiriteijaa

      Minulla ei ole koskaan aiemmin ollut tilaisuutta tehdä tuttavuutta kiertoilmauunin kanssa. Joku kokenut voinee valaista, että mikä sen ideana on. Ainakin höyryä tulee runsaasti aukoista tiivistyäkseen sitten vedeksi lieden takana oleville kaakeleille. On tavattoman työlästä seisoa koko paistamisen ajan hellan ääressä pyyhkimässä seinää, kun ei tiedä, että mihin se vesi muussa tapauksessa valuu uudessa asunnossa. Onko tämä normaalia? Höyryä tulee muuten poikkeuksellisen runsaasti ilman kiertoilma-toimintoakin. Tosin kokemusta ei ole juurikaan muusta kuin eilisestä laskiaispannukakusta, jonka taikina on hyvin nestepitoista.

      Tässä talossa on yhteinen pyykkitupa pesukoneineen ja kuivausrumpuineen sekä kauan kaipaamani kuivaushuone esim. lakanoiden kuivattamista varten. Muuton yhteydessä tänne tuotiin kuitenkin myös oma pyykkikoneeni, jota ei ole vielä asennettu. Liitännät eivät ole seinässä vaan allaskaapissa tiukasti tulpattuina. Mitä mieltä olette, saako tai pitäisikö näitä lainkaan asentaa itse? Ohjeistusmapissa lukee, että "älä liitä mitään uusia osia vesikalusteisiin ilman huoltoyhtiön lupaa". Niille, joilla on astianpesukone, on käyty asentamassa koneet ilmaiseksi huoltoyhtiön puolesta. En itse näe mitään eroa tiski- ja pyykkikoneella tässä suhteessa. Kannattaisiko mielestänne vaatia ilmainen asennus myös pyykinpesukoneelle?

      Kiitos neuvoistanne jo etukäteen!

      • Mulla on tuo kiertoilmauuni. Pullien ja piirakoiden paistossa käyttänyt.
        Paistuu pienemmällä lämmöllä ja vähemmällä ajalla. Ei mulla kyllä mitään höyryä tule.
        Kyllä Sinun kannattasi tuota liitosasiaa kysyä sieltä huollosta.
        Liittäminen sinänsä ei ole mitään rakettitiedettä.
        Itsekin olen vaihtanut tiskikoneeseen (omakotitalossa) haljenneen vesiletkun tilalle uuden.


      • Bengalitikku

        Taloyhtiössä ei laitteita saa asentaa itse. Jos tuhertaa jotain pieleen, niin eipä mikään vakuutus korvaa. Joten turvallisinta on todella olla ohjeiden mukaan yhteydessä huoltoyhtiöön. Siellä lienee joku pätevä putkimies.


      • Tiritiriteijaa
        eppu2 kirjoitti:

        Mulla on tuo kiertoilmauuni. Pullien ja piirakoiden paistossa käyttänyt.
        Paistuu pienemmällä lämmöllä ja vähemmällä ajalla. Ei mulla kyllä mitään höyryä tule.
        Kyllä Sinun kannattasi tuota liitosasiaa kysyä sieltä huollosta.
        Liittäminen sinänsä ei ole mitään rakettitiedettä.
        Itsekin olen vaihtanut tiskikoneeseen (omakotitalossa) haljenneen vesiletkun tilalle uuden.

        Näin minäkin ymmärsin käyttöohjeiden perusteella, että kiertoilmauuni on energiatehokas. Lisäksi voi laittaa ruokia / leivonnaisia useampaan kerrokseen. Höyrystäkin mainittiin, mutta sitä kerrottiin muodostuvan uunin sisään. Puuttuuko näistä aukoista mahdollisesti jokin osa, jonka avulla avulla höyry pysyisi uunin sisällä?


      • Tiritiriteijaa
        Bengalitikku kirjoitti:

        Taloyhtiössä ei laitteita saa asentaa itse. Jos tuhertaa jotain pieleen, niin eipä mikään vakuutus korvaa. Joten turvallisinta on todella olla ohjeiden mukaan yhteydessä huoltoyhtiöön. Siellä lienee joku pätevä putkimies.

        Sen verran jo selvitin asiaa, että tässä tapauksessa pyykkikoneiden asennus on asukkaiden oma tehtävä, koska keittiöön verrattuna on se ero, että kosteissa tiloissa on tietty vettä kestävät materiaalit ja lattiakaivo vesivahinkojen varalta.

        Mikä se mahtoi olla ennen vanhaan systeemeissä erona, kun jokin takaiskuventtiili tarvittiin usein omatoimiputkimiehenkin asennustyömaalla? Se oli sitä aikaa, kun poistoletku laitettiin suoraan wc-pönttöön tai lavuaariin. Sen minä nyt ainakin osaan asentaa, kunhan vain muistaisi laittaa aina pyykätessä paikoilleen tähän pulsaattoriin :)


      • Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Näin minäkin ymmärsin käyttöohjeiden perusteella, että kiertoilmauuni on energiatehokas. Lisäksi voi laittaa ruokia / leivonnaisia useampaan kerrokseen. Höyrystäkin mainittiin, mutta sitä kerrottiin muodostuvan uunin sisään. Puuttuuko näistä aukoista mahdollisesti jokin osa, jonka avulla avulla höyry pysyisi uunin sisällä?

        Höyry-kattilaan laitetaan putkia siksi että höyry pääsee halutessaan ulos.
        Sillä höyryllä on epä-terveellinen tapa tulla ulos vaikka väkisin.
        Laita uuniisi aina kupillinen Riisiä.
        Voit sitten paistaa myös Karjalan-Piirakat sujuvasti samaan syssyyn.

        H.


    • male-solo

      Mikroaaltouuni
      - juustoleipä, mikroruuat, karjalanpiirakat lämmittää

      Leivänpaahdin
      - ruisleipä, paahtoleipä

      Tietokone
      - pelit, netflix, youtube, internet, yle areena

      TV (iso ruutu, ilmaiset kanavat, en ole katsonut tv -ohjelmia moniin kuukausiin)

      Radio (digitaalinen)

      Kiertoilmauuni |Liesi

      Vaatepesukone

      Jääkaappi | Pakastin

      (Vedenkeitin
      - jos vettä pitää keittää (voin liedelläkin))

      Mitä en hanki:
      - Kahvinkeitin, tiskinpesukone, sodamaker, analoginen radio,

      Ehdotelkaa mitä voisin tarvita, mitä en ole tullut ajatelleeksi.

      • Bengalitikku

        Female, se sei solo.


    • Gyrttudwuå

      Juran F9 kahvikone, kaikki muut koneet pölynimuria myöten Mielejä.
      Televisio Samsung, siksi että siinä on HBO. Auto Audi 9v vanha, uutena ostettu.

    • 71plus

      EU on tehnyt paljon pahaa oli asia mikä tahansa.

    • Anonyymi

      Pyykinpesukone, liesi, jääkaappi pakastin yhdistelmä, yksi televisio, tietokone ja puhelin.Näillä mennään.Telkkarista luovutaan kokonaan, kunhan hajoaa ja jatkaa matkaansa elektroniikka kierrätykseen.

    • Anonyymi

      Kävin nopeutetusti keskustelun läpi ja en löytänyt mainintaa Airfryer koneesta. Kannattaako hankkia?

    • Anonyymi

      Kaikki kodinkoneet joita käytän ovat sähkökäyttöisiä. Miten ihmeessä ennen sähköä pystyttiin asumaan kaupungeissa ja säilömään esim. ruokatarvikkeita?

      • Anonyymi

        Ja, miten säilytetään, jos ei sähköä enää ole varaa näin paljon tuottaa? Siinä sitä on sitten ihmeteltävää!


    • Anonyymi

      Astianpesukone, pyykinpesukone, jääkaappi-pakastin, kahvinkeitin, pölynimuri, mikro. Siinähän ne pääpiirteissään. Tosin tiskaan useimmiten käsin, yksin kun asustelen.

    • Anonyymi

      Yksin asuvana en tarvitse astianpesukonetta. Tiskiä on todella vähän. Viisi vuotta sitten oli keittiöremontti ja poistatin astianpesukoneen. Tilalle sain lisää säilytystilaa keittiöön. Vielä en ole heittänyt pois kahvinkeitintä vaikka sekin on nököttänyt käyttämättömänä vuoden verran, odottanut koronan jälkeisiä vierailuja. Juon kahvia noin kaksi kuppia päivässä ja teen ne kahvit käyttäen muovista suodatinta. Vesi kuumenee vedenkeittimellä. Kahvin aromit ovat paremmat kun suodattaa vain sen verran kuin juo kerralla eikä jätä kahvia seisomaan keittimeen.
      Tärkeimpiä minulle ovat vedenkeitin, liesi, jääkaappi, pöynimuri ja vaatteiden pesukone. Pakastin on myös tärkeä mutta voisin luopua siitä. Nyt jo säilön suolaamalla ja kuivurilla.

      • Anonyymi

        Minulla menee kahvia vain yksi mukillinen päivässä ja keitän sen sellaisella pienellä "sinkkukeittimellä" jossa tulee mukana kaksi pientä 1,5 dl:n mukia. Ne mukit on kaapissa, mutta siihen keittimeen käy just sopivasti myös minun 3 dl:n kahvimuki johon keitän. Suodatinpussejakaan ei tarvitse kun koneessa on kestosuodatin. Kärkkäiseltä löysin ja tosi näppärä. Mun kone on Livia ja vastaavia on aiemmin ollut ainakin Severin-merkkisiä.


      • Anonyymi

        on kyllä astiakonen, vaan en käytä, ja yksinäisenä jää sitten harmittaan, että just kun tarvis jotain määrättyä astiasto kippoo, kauhaa, tms, niin sitten se siellä astiakoneessa odottaa odottaaa pesua, siis kun ei viitsi muutamaa kippoo pyöritää koneessa 1-2 h !!

        kerran vuodessa astiakone käytössä, elikkä jouluisin, ei muuta.


    • Paljon on koneita, osa pölyttyy kaapissa, osaa käytän joskus jos muistan.
      Mehulinkoa en ole käyttänyt vuosiin.
      Ilman tiskikonetta olisi vaikeaa. Tietysti pyykkikonekin on oltava.
      On minulla sähköinen sitruspuristinkin, se on hyvä.
      En viitsi luetella kaikkia, en ehkä muistaisikaan.

    • Anonyymi

      Kahvinkeitin, astianpesukone ja pyykkikone, siinä tärkeimmät.
      Siilivain

      • Anonyymi

        Ai niin ja käytän niitä ihan vaan siihen mihin ne on tarkoitettu 😊.
        Siilivain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin ja käytän niitä ihan vaan siihen mihin ne on tarkoitettu 😊.
        Siilivain

        Liesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liesi?

        Joo. Se tietehi ehdoton. Mikro, vedenkeitin, blenderi, leivänpaahdin, munankeitin, imuri, varsi-imuri. Airfryeriä olen harkinnu mut voipinolla et jää hankkimati.
        Siilivain


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe